نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با اتهام انتسابی چیست به شما عزیزان ارائه دهیم. اتهام انتسابی یعنی زمانی که دادگاه عدالت را بین متهم و شاکی فراهم کرد ان گاه فرد احضار شده باید برای منقضی کردن ادعایی که بر علیه او گفته شده است، زمان کافی را داشته باشد و از خود بر طبق قانون دفاع کند.

    ما در این مقاله پاسخ سوالات زیر را خواهیم داد:

    اتهام انتسابی چیست ؟

    دسته بندی جرم اتهام انتسابی در قانون به چه صورت انجام می شود؟

    تفهیم اتهام انتسابی چیست ؟

    نحوه رسیدگی اتهام انتسابی در دادسرا و دادگاه به چه صورتی است؟

    شیوه و ویژگی های تفهیم اتهام چیست و چگونه بررسی می شود؟

    اتهام انتسابی سرقت به چه معناست؟

    منظور از تفهیم اتهام انتسابی سرقت چیست؟

    دفاع از اتهام انتسابی سرقت به چه معناست؟

    چگونه در برابر اتهام انتسابی سرقت از خود دفاع کنیم؟

    چگونه متهم می تواند این ادعا را داشته باشد که ارزش کالا به این مقدار نبوده است؟

    شیوه و ویژگی های تفهیم اتهام چیست؟

     

    اتهام انتسابی چیست

    اتهام انتسابی چیست
    اتهام انتسابی چیست

    مقام قضایی باید تحقیقات مقدماتی در رابطه با جمع اوری دلایل له و علیه متهم را انجام دهد و تلاش های کافی برای بر قراری عدالت بین شاکی و متهم را انجام دهد، سپس بعد از اثبات ادعای شاکی بر متهم فرد متهم از طرف دادگاه احضار می شود و با توجه به ادعای شاکی می تواند در زمان مناسب دفاعیات خود را بر طبق اصل برائت به دادگاه ارائه می دهد.

    تفهیم اتهام یک امر بسیار ضروری است

    تفهیم اتهام یک امر بسیار ضروری است، به این دلیل که از یک طرف این امکان وجود دارد که اتهام فرد از سوی دادگاه رد شود، یا در برخی شرایط اتهامات منتسب برای متهم را زمینه سازی و فراهم می اورد و باعث نظارت تضمینات به حقوق دفاعی و از ان نظر علمی که به خود گرفته است، را اغاز می کند و از طرف دیگر قاضی می تواند به تحقیق بیشتر این اجازه را بدهد و به اقدام های ضروری و از جمله نکته مهم اصدار قرارهای تامینی متوسل می شود.

    یکی از عناوین مجرمانه ‌ای را که می توانیم بر حسب مورد، برتعیین نوع رفتار انجام شده جرم و جرایم را تعیین و مشخص می کنند و سپس بررسی می شود، اتهام انتسابی یا جرم انتسابی نام دارد.

    در این گونه شرایط بر حسب مورد های عنوان شده با توجه به نوع اتهام این امکان وجود دارد که تشریفات قانونی متفاوتی در مسیر رسیدگی هدف به آن جرم و اتهام حاکم و مبتنی بر ان باشد. برای بهتر متوجه شدن شما مثالی خواهیم زد:

    با توجه به یه مورد از قانون های آیین دادرسی کیفری در جرم هایی که مثل قتل از روی عمد، محاربه، افساد فی الارض، قاضی رسیدگی کننده به این نوع پرونده ها این امکان و جواز را دارد که بدون احضار کردن متهم، بدواً مبادرت به جلب او بنماید که این حکم در سایر اتهامات همانند بزه توهین و غیره وجودی نخواهد داشت.

    تا اینجا با مبحث اتهام انتسابی چیست آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله اتهام انتسابی چیست با ما همراه باشید.

    دسته بندی جرم اتهام انتسابی در قانون به چه صورت انجام می شود؟

    دسته بندی جرم اتهام انتسابی در قانون به چه صورت انجام می شود؟
    دسته بندی جرم اتهام انتسابی در قانون به چه صورت انجام می شود؟

    برای اینکه شما اتهام انتسابی را بهتر درک کنید و از جرم و جرایم ان اگاه شوید، باید وارد مسائل کیفری شویم، چون که بررسی جرایم اتهام انتسابی از منظره ی حقوقی قابل انجام نمی باشد.

    این نکته بسیار مهم را هرگز فراموش نکنید که همیشه موضوع ها و دعاوی به دو دسته تقسیم بندی می شوند: دسته اول موضوعات حقوق خصوصی یا به اصطلاح موضوعات حقوقی نام دارد و دسته دوم موضوعات حقوقی یا موضوعات دعاوی کیفری نام گذاری شده است

    که در رابطه با دسته اول باید بگوییم که این نوع دعاوی در واقع هیچ گونه جنبه کیفری را ندارد و مجازاتی مثل پرداخت نقدی یا حبس را ندارد که ما در این قسمت با جرم و اتهام انتسابی کاری نداریم. برای اینکه شما بهتر متوجه این موضوعات بشوید مثالی خواهیم زد:

    دعوی مطالبه خسارت قرار دادی یا مطالبه وجه نقدی چک در این قسمت زمره دعاوی قرار می گیرند. یعنی به بیان واضح تر به طور کلی تمام دعاوی که به صورت روابط خصوصی قراردادی یا غیر قراردادی که افراد با یک دیگر بر قرار می کنند و بر طبق قانون در این گونه روابط یا رابطه هایی که متقابل جرم انگاری نشده باشد، را می توانیم به معنای خاص بر طبق دسته بندی در دسته دعاوی حقوقی قرار داد.

    تا اینجا با مبحث دسته بندی جرم اتهام انتسابی در قانون به چه صورت انجام می شود؟ آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله اتهام انتسابی چیست با ما همراه باشید.

    تفهیم اتهام انتسابی چیست ؟

    تفهیم اتهام انتسابی چیست ؟
    تفهیم اتهام انتسابی چیست ؟

    بعداز آن که ارتکا ب جرم به واسطه مرتکب تا حد و حدودی بر مبنای ادله ارائه شده شاکی، توسط مقام تعقیب یا در برخی شرایط تحقیق احراز می گردد

    و سپس بر مبنای کلی قواعد و اصولات اولیه که در دادرسی کیفری، باید به متهم این حق داده شود تا از اتهام انتسابی که به او زده شده است، آگاه شود تا بتواند ادله و دفاعیات خود را به نحو مناسب و در چارچوب قوانین، همچنین در زمانی مناسب که دادگاه تعیین میکند ارائه داده و بتواند خود را نجات بدهد.

    این حق متهم را می‌توانیم از مهم ترین حقوقی که متهم باید از ان بر خوردار باشد، بنام ببریم که جزو حقوق اولیه او به شمار می رود؛ به ان صورت که انقدر ضرورت دارد که تمامی ادله و عمل ارتکابی و عنوان اتهامی به او باید تفهیم شود و ثابت شود، به طوری که حتی اگر در صورت فقدان و نداشتن علم و دانش حقوقی حتما حتما باید با ادبیاتی ساده و عامیانه از اتهام انتسابی علیه خود اگاهی لازم را داشته باشد.

    در صورت رعایت نکردن این اصل اولیه تمامی تحقیقات صورت گرفته باطل است

    در رابطه با ضرورت تفهیم اتهام را می توانیم به گونه ای که اسان تر قابل درک باشد، بگوییم که در صورت رعایت نکردن این اصل اولیه که بسیار اهمیت بالایی دارد، تمامی تحقیقات صورت گرفته باطل است و اثر قانونی در پی نخواهد داشت و تمامی زحمات به هدر خواهد رفت.

    در این قسمت که بیشتر اگاه شوید، قاضی رسیدگی کننده اعم از دادیار یا بازپرس این وظیفه را دارد که تمامی ادله له و علیه متهم را جمع کند و به اثبات برساند تا در این صورت عدالت به معنای حقیقی کلمه محقق شود.

    ضمناً این نکته را هم بگوییم که در این رابطه اصول و قواعد اولیه و مهمی حاکم و بر قرار می شود که توجه به آنها در مسیر اقدامات و رسیدگی به اتهام ضرورتی مهم داشته باشد.

    مثل آن که اصل برائت بوده است و در نتیجه شاکی باید که ادعای خود را با ارائه اسناد و مدارک و ادله ثابت کند و در به فرض گرفتن فقدان ادله کافی، بر مبنای اصل برائت، اتهامی منتسب به متهم نمی نواتد بزند و دادگاه ان اتهام را رد خواهد کرد.

    به علاوه بر این که در صورتی که اتهام های متفاوتی منتسب به متهم بشود، شاکی باید تمامی ان ها را با ذکر دلایل اثباتی و حقیقی به متهم به طور واضح توضیح بدهد که در غیر این صورت بررسی پرونده وی به تعویق خواهد افتاد.

    تا اینجا با مبحث تفهیم اتهام انتسابی چیست آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله اتهام انتسابی چیست با ما همراه باشید.

    نحوه رسیدگی اتهام انتسابی در دادسرا و دادگاه به چه صورتی است؟

    نحوه رسیدگی اتهام انتسابی در دادسرا و دادگاه به چه صورتی است؟
    نحوه رسیدگی اتهام انتسابی در دادسرا و دادگاه به چه صورتی است؟

    بعد از اینکه ادله اولیه جمع اوری کردنند و دلایل متقنی بر مبنی ارتکاب جرم توسط متهم را ارائه دادند و توانستند دلایل خود را به اثبات برسانند، باید این زمینه فراهم شود که به منظور تفهیم و فهمیدن اتهام و دلایل متهم با گفتن نتیجه بدون حضور جلب متهم، احضار شود و حکمی در رابطه با دستگیری یا بازداشت صادر نمی شود.

    پس از اینکه متهم حضور یافت و تفهیم اتهام و دلایل انجام جرم، باید اظهارات و دفاعیات قرد متهم دریافت و بررسی شود. که در این صورت دو حالت ممکن است، اتفاق پیش بیاید:

    اول این مورد که دفاعیات فرد متهم مقرون به واقع بوده یعنی این که برای همان زمان و همان مکان بوده و در نتیجه قراری با عنوان قرار منع تعقیب صادر بشود یعنی فرد شاکی این حق را نداشته باشد که وارد مسائل فرد متهم شود.

    دوم اینکه دفاعیات، رافع مسئولیت کیفری او نباید باشد که در این صورت باید که قرار تأمین کیفری مناسب حکمی اعم از کفالت، وثیقه، بازداشت موقت، التزام به فرد شاکی بدهند.

    قرار نهایی اعم از موقوفی تعقیب، منع تعقیب، جلب به دادرسی صادر می شود

    در مراحل اخر پس از تکمیل تحقیقات مقدماتی در دادسرا، قرار نهایی اعم از موقوفی تعقیب، منع تعقیب، جلب به دادرسی صادر می کند یعنی قرد متهم باید برای بررسی ابهامات به دادگاه مراجعه کند و اگر از این امر پیروی نکند حکم جدید صادر می شود.

    در این فرض، در صورتی که قرار جلب به دادرسی صادر شود و مورد موافقت دادستان یا قاضی قرار می گیرد، باید که پرونده جهت صدور کیفر خواست به نظر دادستان سا قاضی برسد و پس از صدور آن پرونده به دادگاه جهت بررسی نهایی ارسال می‌شود.

    سپس پس از این که که وقت رسیدگی به پرونده و جلب حضور افراد تعیین شد، دادگاه با رعایت صلاحیت ذاتی مبادرت به رسیدگی پرونده را انجام می دهد که در این مرحله فرد شاکی و فرد متهم پرونده باید در جلسه دادرسی شرکت داشته باشند که در این صورت نکته ای قابل توجه وجود دارد که اگر هر یک از طرفین در هیچ کدام از جلسات دادرسی شرکت نکنند و لایحه‌ای در جهت یک دیگر ارائه نگردد، رأی صادره غیابی می شود که در این صورت هر یک از طرفین 22 رو مهلت واخواهی و 22 روز مهلت تجدید نظر خواهی به هر یک از ان ها داده می شود.

    تا اینجا با مبحث نحوه رسیدگی اتهام انتسابی در دادسرا و دادگاه به چه صورتی است؟ آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله اتهام انتسابی چیست با ما همراه باشید.

    شیوه و ویژگی های تفهیم اتهام چیست و چگونه بررسی می شود؟

    شیوه و ویژگی های تفهیم اتهام چیست و چگونه بررسی می شود؟
    شیوه و ویژگی های تفهیم اتهام چیست و چگونه بررسی می شود؟

    در رابطه با تفهیم اتهام، پس از حضور یافتن متهم در شعبه دادگستری، باید بدواً مشخصات فردی از جمله نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، محل سکونت، شغل، سن، شماره تلفن و غیره پرسیده و درج وثبت شود.

    ضمن این که حسب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ باید که مفاد مواد ۱۹۴، ۱۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری به وی تفهیم و توضیح کامل داده شود. به این صورت توضیحی که در صورت تغییر آدرس او مکلف به اعلام و بررسی است و در صورت اعلام نکردن تمامی ابلاغ ‌ها به او واقعی محسوب می گردد.

    در ضمن این که باید به متهم تفهیم و توضیح داده شود که مراقب اظهاراتی می خواهد ارائه بدهد باشد و همچنین حق داشتن وکیل دادگستری هم بابد به او تفهیم شود و توضیحات مربوطه را کامل بدهند که وی بتواند با توجه به قوانین پیش برود

    تمامی ابلاغ‌ ها به صورت الکترونیکی انجام می شود

    البته لازم است، این نکته را بگوییم و شما هرگز فراموش نکنید که در حال حاضر با راه اندازی سامانه های مختلفی در دنیای مجازی تمامی ابلاغ‌ ها به صورت الکترونیکی انجام می شود و در فرض مشاهده ابلاغیه، ابلاغ واقعی محسوب و در صورت مشاهده نکردن ابلاغ قانونی می باشد.

    پس باید در رابطه با تفهیم اتهام توجه و ضمناً می‌بایست به متهم تفهیم شود که مراقب اظهارات خویش باشد و همچنین حق داشتن وکیل دادگستری نیز می ‌بایست به وی تفهیم شود

    البته لازم به ذکر است که در حال حاضر با راه اندازی سامانه ثنا تمامی ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی صورت گرفته و در فرض مشاهده ابلاغیه، ابلاغ واقعی محسوب و در صورت عدم مشاهده ابلاغ قانونی است.

    تا اینجا با مبحث شیوه و ویژگی های تفهیم اتهام چیست و چگونه بررسی می شود آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله اتهام انتسابی چیست با ما همراه باشید.

    باید در رابطه با تفهیم اتهام توجه ویژه ای داشت

    باید در رابطه با تفهیم اتهام توجه ویژه ای داشت، باشد، کخ ذکر عنوان کلی اتهام کفایت نمی ‌کند و دادیار یا بازپرس دادگاه تکلیف به شرح و بررسی کردن رفتار فیزیکی و عمل ارتکابی فرد متهم و ادله به صورت دقیق را دارد و باید تمامی بازخورد عمل متهم را زیر نظر بگیرد.

    از جمله دلایلی که امکان بسیاری دارد که در پرونده وجود داشته باشد و به متهم تفهیم و درک کامل گردد، گزارش مرجع انتظامی، گواهی گواهان، اقاریر متهم، گواهی پزشکی قانونی و بسیاری از دلایل نظیز این موارد می باشد، داشت که ذکر عنوان کلی اتهام کفایت نمی ‌کند و دادیار یا بازپرس تکلیف به شرح رفتار فیزیکی و عمل ارتکابی متهم و ادله به صورت دقیق را خواهد داشت.

    همچنین باید به این نکته نیز بسیار توجه داشت که پرسش ‌هایی که از فرد متهم انجام می شود و جواب های او، باید صراحتاً پرسیده شود، به طوری که فرد متهم کامل سوال را درک کند و منظور را متوجه بشود و در عین اینکه باید کوتاه و دقیق و مختصر و واضح باشد، هم مفید و روشن بودن آن بسیار اهمیت بالایی دارد.

    مقام قضایی نمی تواند مبادرت به پرسیدن پرسش‌های تلقینی انجام دهد

    باید توجه داشته باشید که مقام قضایی نمی تواند مبادرت به پرسیدن پرسش‌های تلقینی انجام دهد و به گونه‌ای که متهم مجبور به پاسخ علیه خود شود و این کار اکیدا ممنوع است.

    در ضمن این که اگر متهم از دادن پاسخ یا امضاء صورت جلسه امتناع کند، مراتب پیشین باید در صورت جلسه حتما قید بشود، البته لازم به ذکر این مورد هم است که سکوت متهم به معنی ارتکاب یا نداشتن ارتکاب جرم توسط او نمی‌ توان برداشت کرد و در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ هم مقرره ‌ای در این زمینه به هیچ وجه وجود ندارد.

    در نظام حقوقی ایران، متهم صرفاً به سؤالات پاسخ می‌دهد و در صورت لزوم می تواند ادامه ندهد و در نتیجه علی الظاهر در تحقیقات مقدماتی دخالتی نمی کنند که این امر به نظر می ‌اید برخلاف اصل تساوی سلاح‌ ها است که از مهم ترین اصول دادرسی عادلانه می باشد که زمانی که شما وارد دادگاه یا مورد باز جویی قرار می گیرید، هرگز نباید ان را فراموش کنید.

    در نهایت تمامی کار ها پس از تفهیم اتهام و طی شدن روند بر قراری دادرسی، مقام قضایی اعم از دادیار و بازپرس با بررسی تمامی اوراق و محتویات پرونده به عنوان مجرمانه ‌ای که مطابق با رفتار مجرمانه فرد متهم است، را تعیین می کند و مبادرت به صدور قرارهای نهایی را انجام می دهد که این قرار حتما باید به تأیید دادستان باشد.

    حسب مفاد قانون آیین دادرسی کیفری در صورت حدوث اختلاف میان دادیار و دادستان، نظر دادستان لازم الاجرا است

    حسب مفاد قانون آیین دادرسی کیفری در صورت حدوث اختلاف میان دادیار و دادستان، نظر دادستان لازم الاجرا است، ولیکن در فرضی که میان دادستان و بازپرس اختلافی حادث می شود، حل اختلاف با دادگاه صالحی است که صلاحیت رسیدگی به جرم را دارد.

    علاوه بر مطالب ذکر شده در مقاله توجه به چند نکته در این رابطه ضروری است. اولاً آنکه وفق ماده ۲۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه صالح پس از صدور کیفرخواست در صورتی که عمل ارتکابی را واجد عنوان مجرمانه دیگری تشخیص دهد، می‌تواند نسبت به اصلاح عنوان مجرمانه اقدام نموده و این مطلب باید در رأی ذکر شود.

    دوم آنکه شاکی در دعاوی کیفری برخلاف خواهان در دعاوی حقوقی تکلیفی به درج عنوان دقیق مجرمانه در شکواییه نداشته و صرفاً می‌تواند شرح ماوقع را بیان و درج کند. این امر بدان جهت است که حسب مقررات قانون آیین دارسی کیفری تشخیص عنوان مجرمانه بر عهده مقام قضایی است

    اتهام انتسابی سرقت به چه معناست؟

    اتهام انتسابی سرقت به چه معناست؟
    اتهام انتسابی سرقت به چه معناست؟

    منظور از اتهام انتسابی سرقت این است که فردی در مراجع قضایی شخص دیگری را به عنوان مجرم در پرونده سرقت معرفی می‌کند یا به جرم سرقت از وی شکایت می‌نماید. اگرچه احتمال ارتکاب جرم توسط این شخص وجود دارد، اما هنوز مدارک کافی دالّ بر مجرم‌بودن او موجود نیست. اثبات وقوع جرم سرقت بر عهده شاکی است

    تا اینجا با مبحث اتهام انتسابی سرقت به چه معناست آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله اتهام انتسابی چیست با ما همراه باشید.

    منظور از تفهیم اتهام انتسابی سرقت چیست؟

    منظور از تفهیم اتهام انتسابی سرقت چیست؟
    منظور از تفهیم اتهام انتسابی سرقت چیست؟

    این حق متهم است که بداند به چه دلیل ابلاغیه را دریافت کرده و به مراجع قضایی فراخوانده شده است، بنابراین قاضی تحقیق پرونده، اتهاماتی که متوجه فرد است، را به روش قابل فهم و به‌طور مشروح برای او توضیح می‌دهد، به این کار تفهیم اتهام انتسابی می‌گویند.

    مقام قضایی باید علاوه بر شرح جرایم ادعایی، دلایل ارائه‌شده، مستندات یا شهود معرفی‌شده، مکان تحقیقات محلی و نوع وسایل کشف‌شده را به‌طور کامل به متهم معرفی کند تا متهم فرصت دفاع از خود را داشته باشد. بدون تفهیم اتهام، تحقیقات قضایی از متهم فاقد وجاهت قانونی است.

    تا اینجا با مبحث منظور از تفهیم اتهام انتسابی سرقت چیست آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله اتهام انتسابی چیست با ما همراه باشید.

    دفاع از اتهام انتسابی سرقت به چه معناست؟

    دفاع از اتهام انتسابی سرقت به چه معناست؟
    دفاع از اتهام انتسابی سرقت به چه معناست؟

    وقتی نام فردی به عنوان مظنون سرقت در پرونده مطرح می‌شود، قاضی پرونده برای تفهیم اتهام و شنیدن دفاعیات این شخص، با ارسال احضاریه او را به دادگاه فرا می‌خواند. به شواهد و دلایلی که متهم در دفاع از خود در جهت اثبات عدم ارتکاب جرم سرقت در دادگاه مطرح می‌کند در اصطلاح دفاع از اتهام انتسابی سرقت می‌گویند.

    در هر پرونده سرقت، شرایط مخصوص به آن وجود دارد که تنها یک وکیل مجرب توانایی درک آن را دارد. از آنجا که بهترین راه دفاع از اتهام انتسابی سرقت در دادگاه، استخدام وکیل زبده است، همین امروز از تیم لامینگو مشاوره حقوقی سرقت را دریافت نمایید

    تا اینجا با مبحث دفاع از اتهام انتسابی سرقت به چه معناست آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله اتهام انتسابی چیست با ما همراه باشید.

    چگونه در برابر اتهام انتسابی سرقت از خود دفاع کنیم؟

    چگونه در برابر اتهام انتسابی سرقت از خود دفاع کنیم؟
    چگونه در برابر اتهام انتسابی سرقت از خود دفاع کنیم؟

    دفاعیات در هر پرونده بستگی به محتویات آن پرونده دارد. دفاع امری تخصصی است و با توجه به آنچه در احضاریه دفاع از اتهام انتسابی هم آمده است، حضور یک وکیل دادگستری و تنظیم لایحه دفاعیه در این موارد بسیار مفید خواهد بود. در تاریخ مقرری که احضاریه به آن اشاره کرده در دادگاه حاضر شوید و بعد از تفهیم اتهام و آگاهی از دلایلی که شاکی پرونده مبنی بر متهم‌بودن شما ارائه کرده است، نسبت به تسلیم‌نمودن شواهد و مدارکی که در تعارض با دلایل ابرازی شاکی است، اقدام نمایید

    تا اینجا با مبحث چگونه در برابر اتهام انتسابی سرقت از خود دفاع کنیم آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله اتهام انتسابی چیست با ما همراه باشید.

    دفاع از اتهام انتسابی سرقت

    دفاع از اتهام انتسابی سرقت از جمله موضوعاتی است که بسیار مورد سوال قرار می گیرد. اتهام انتسابی به این معنی است که اتهام انجام یک عمل غیر قانونی به فردی نسبت داده شده، اما هنوز مدارک کافی برای اثبات این عمل وجود ندارد، بنابراین فردی که مورد اتهام واقع شده، باید نسبت به دفاع از خود اقدام کند

    چندین دفاع مختلف وجود دارد که می توانید در مقابل اتهام سرقت مطرح کنید. دفاع خاص شما به جزئیات و شرایط دقیق پیرامون پرونده شما بستگی دارد و نوع دفاع شما تنها با کمک یک وکیل مدافع با تجربه و آگاه می تواند تعیین شود.

    برخی از رایج ترین دفاعیاتی که می توانند در مورد سرقت استفاده شوند، در زیر آمده است. حتی اگر فکر می کنید که این موارد در پرونده شما صدق نمی کند، باید با یک وکیل دادگستری مجرب صحبت کنید. روش های بسیاری برای مقابله با اتهام سرقت وجود دارد که در اینجا چند مورد متداول در این زمینه را برای شما آورده ایم:

    این شیئ به خودم تعلق داشته است!

    اغلب اوقات در موارد سرقت، مشخص نیست، چه کسی مالک این ملک است. شرایطی پیش می آید که در آن دو نفر در مورد مالکیت اختلاف نظر دارند. اگر متهم به سرقت هستید و اعتقاد دارید که این ملک متعلق به شما است، پس به یک دفاعیه معتبر نیاز دارید.

    ارائه سند یا قولنامه یا فاکتور خرید می تواند از جمله راه های مناسب برای اثبات مالکیت شما باشد. حتی شما می توانید در مواردی ادعا کنید که “فکر می کردم این شیئ به من تعلق دارد!” در چنین مواردی اگر دادگاه به این نتیجه برسد که شما از سر ناآگاهی عمل سرقت را مرتکب شده اید، می تواند شما را تبرئه یا حتی به یک جریمه کوچک بسنده کند، البته این مسئله به ارزش مادی شیئ سرقت شده بستگی دارد. هر چه ارزش آن کمتر باشد، احتمال گذشت دادگاه و اغماض از آن بیشتر است.

    اثبات این مورد که هدف شما دزدی نبود

    این ممکن حرف است، احمقانه به نظر برسد و این باور را نداشته باشید که قاضی یا دادگاه حرف شمارا باور کند، اما به دلیل اینکه سرقت، یک جرم با قصد خاص و بسیار شرایط مختلف است، شما باید به طور آگاهانه دفتعیات از خود را انجام بدهید.

    قصد خاص به ان معنی است که شما عمداً یا آگاهانه آن ملک را گرفته اید و قرار نیست، آن را پس بدهید و این اسمش سرقت است، اما اگر شما ثابت کنید که قصت سرقت نداشته اید و می خواهید ان را باز گردانید یعنی شما به طرز درستی از خود دفاع کرده اید.

    اما این را فراموش نکنید که شما هیچ گاه نمی توانید به طور تصادفی سرقت را انجام دهید. نداشتن هدف خاص یکی از دفاعیات متداول برای سرقت است که معمولا افراد در مقابل قاضی از ان استفاده می کنند. مثلا می توانید ادعا کنید که قصد داشته ام آن را پس بدهم. یا هدف من صرفا مشاهده این شیئ بوده است و من ان را قرض گرفته بودم.

    باز هم در چنین مواردی در صورت راضی کردن قاضی پرونده و کم بودن ارزش مادی آن جنس، احتمال بخشش بسیار زیاد است، البته در صورتی که شاکی رضایت دهد و عمل سرقت جنبه عمومی نداشته باشد، فرد متهم با هیچ گونه مشکلی روبرو نخواهد شد، بنابراین در صورتی که بتوانید شاکی پرونده را قانع کنید که قصد شما از برداشتن آن جنس، دزدی نبوده است، پرونده به سادگی حل می شود.

    در حالت مستی یا خواب بودم و حالت عادی نداشته ام

    در حالت مستی یا خواب بودم و حالت عادی نداشته ام
    در حالت مستی یا خواب بودم و حالت عادی نداشته ام

    اگر هنگام مسمومیت با الکل یا مواد مخدر یا خواب آلودگی، به دلیل سرقت دستگیر شده اید، این بدان معنی است که احتمالاً نمی توانسته اید قصد سرقت داشته باشید. به عنوان مثال، شما ممکن است، فکر کرده باشید که چیزی متعلق به شما است و آن را برداشته اید، در حالی که چنین نبوده است.

    البته مست بودن در کشور ما جرم محسوب می شود و در صورت گذشت شاکی نیز با جریمه های دادگاه به علت مصرف الکل مواجه خواهید شد و تحت هیچ شرایطی ان قابل بخشش نیست، اما گاهی اتهام سرقت می تواند به قدری سنگین باشد که اعتراف به مستی بتواند عذر مناسبی برای دفاع در برابر اتهام باشد.

    دقت کنید که مصرف مواد مخدر و خواب آلودگی نیز از راه های رایج برای دفاع در برابر اتهام انتسابی سرقت هستند که با توجه به شرایط پرونده خود می توانید آن ها را مد نظر داشته باشید.

    من فقط آن را قرض گرفته ام!

    من فقط آن را قرض گرفته ام!
    من فقط آن را قرض گرفته ام!

    جرم سرقت به معنی محروم کردن دائمی مالک از ملکش است، بنابراین اگر بتوانید نشان دهید که قصد بازگشت ملک را داشته اید، قرض گرفتن ملک می تواند عذر موجهی برای دفاع از اتهام سرقت باشد. با این حال، این ادعا یک دفاع کامل برای سرقت نیست. یک مثال خوب برای این مورد، سرقت خودرو در شلوغی خیابان است. برای دفاع در برابر اتهام سرقت خودرو نمی توان از این ادعا استفاده کرد.

    اگر صاحب خودرو از دوستان یا آشنایان شما باشد و شما به زور وارد آن اتومبیل نشده باشید، ادعای قرض گرفتن می تواند برای دادگاه تا حدی معقول باشد، بنابراین دقت کنید که در همه موارد سرقت نمی توان از این دفاع استفاده کرد.

    همان طور که گفتیم، دادگاه باید نشان دهد که متهم قصد سرقت را داشته است. به عنوان مثال، اگر شخصی صرفاً فراموش کند که هنگام خرید هزینه آن را پرداخت کند یا به سادگی از فروشگاه بیرون می آید و متوجه نمی شود که کالایی در قسمت زیر سبد خریدش وجود داشته است، نمی توان گفت که این فرد قصد سرقت داشته است.

    شما هرگز در چنین شرایطی نباید به سرقت محکوم شوید، مگر اینکه شاکی بتواند نشان دهد که شما قصد داشتید صاحب آن جنس را به طور دائم از آن محروم کنید.

    باز گرداندن ملک به عنوان دفاع

    باز گرداندن ملک به عنوان دفاع
    باز گرداندن ملک به عنوان دفاع

    بازگرداندن اموال مسروقه عموماً دفاعی برای اتهام انتسابی سرقت فراهم نمی کند. با این وجود، قطعاً انجام این کار می تواند سناریوی دلسوزانه تری را برای دادستانبه منظور توافق احتمالی دعوی ایجاد کند، همچنین می تواند در کاهش مجازات صادر شده (در صورت وجود) نیز مؤثر باشد.

    با این وجود که متهم با باز گرداندن کالا می تواند حتی ادعای قرضی بودن آن را نیز مطرح کند و از خود دفاع کند. به عنوان مثال شما کالایی را از فردی قرض گرفته اید و حال وی ادعای سرقت را کرده است که این هم ب نوعی تهمت نام دارد.

    در این زمان یک ادعای رایج می تواند همین باشد که شما قصد بازگردادن آن کالا را داشته اید و ان شخص در حال دروغ گفتن است. در هر صورت می توان گفت که حتی اگر ادعای قرضی یا وامی بودن آن کالا توسط دادگاه مورد قبول واقع نشود، شما با بازگرداندن آن، نظر مساعد دادگاه را به خود جلب می کنید، اما در صورتی که حتما ان چیزی که به عنوان قرض مطرح کرده اید، را کامل بدون کوچک ترین نقصی بر گردانید.

    کاهش جریمه می تواند از حداقل مزیت های این روش باشد

    به این صورت کاهش جریمه می تواند از حداقل مزیت های این روش باشد، البته باز هم توصیه ما به شما این است که که حتما با وکیل خود در این مورد مشورت کنید تا مطمئن شوید که راه درستی را برای دفاع از خود انتخاب کرده اید. در مواردی حتی ممکن است که فرد واقعا یک کالا را با رضایت مالک به امانت گرفته باشد

    اما با ارائه آن به دادگاه، باعث شود که اتهاماتش سنگین تر شوند، زیرا از چگونه ارائه دادن پرونده و دفاع از خود اطلاعی دقیق و قانونی نداشته است. با توجه به این نکته که این موارد پرونده به پرونده با یکدیگر متفاوت هستند، هیچ گاه از مشورت با یک وکیل کارآزموده اجتناب و پرهیز نکنید

    زیرا این کار ریسک بسیار بزرگی است و در صورت بروز یک اشتباه کوچک می تواند در رای دادگاه تاثیر بگذارد. شما باید برای این که حق خود را دریافت کنید، بهترین روش را انتخاب می کنید

    اما گاهی با تصمیمات نا درست از روی ندانستن موجب خسارت های جبران نا پذیری می شوید، ان هم دلیلش ندانستن قوانینی است که برخی فقط وکلای سابقه دار می دانند.

    فرد متهم در زمان دادگاهی شدن می تواند این ادعا را داشته باشد که ارزش کالا به این مقدار نبوده است و باید ثابت کند که مقدار اصلی ارزش چقدر بوده است، یعنی:

    فرد متهم در زمان دادگاهی شدن می تواند این ادعا را داشته باشد که ارزش کالا به این مقدار نبوده است و باید ثابت کند که مقدار اصلی ارزش چقدر بوده است، یعنی:
    فرد متهم در زمان دادگاهی شدن می تواند این ادعا را داشته باشد که ارزش کالا به این مقدار نبوده است و باید ثابت کند که مقدار اصلی ارزش چقدر بوده است، یعنی:

    یکی دیگر از دفاعیات متهم مربوط به اتهام سرقت، ارزش کالا است که بسیار اهمیت بالایی نیز دارد. ممکن است، فردی مرتکب سرقت شده باشد، چه عمدا و چه غیر عمدا، اما ارزش واقعی کالای به سرقت رفته آن چیزی نیست که دادستان ها یا شاکی پرونده می گویند، بلکه انها فقط قصد این را دارند که پرونده را سنگین تر کنند.

    مواردی نیز موجود است که فردی به دلیل ادعای سرقت یک کالای با ارزش، به سرقت متهم می شود و در اینده معلوم می شود که این ارزش، مقدار درستی نیست و اشتباهاتی پیش امده است. موارد مختلفی وجود دارد که می توانید با استفاده از این روش از خود در برابر اتهام سرقت دفاع کنید

    فردی به سرقت طلا یا سایر کالا های قیمتی متهم می شود

    به عنوان مثال، در پرونده های بسیاری مشاهده می شود که فردی به سرقت طلا یا سایر کالا های قیمتی متهم می شود. بیاییم این فرض را کنیم که این فرد واقعا طلاها یا کالاهای قیمتی مورد نظر را دزدیده است.

    اگر بعدها در جریان دادگاه اثبات شود که کالای دزدیده شده مورد نظر طلا نبوده اند یا کالاهای مورد نظر تقلبی بوده اند، بخش زیادی از اتهامات وارده شده ب متهم رفع می شود و از حکم ان بسیاری کاهش میابد.

    در چنین مواردی با توجه به کم بودن ارزش کالاهای به سرقت رفته، فرد مورد نظر به پرداخت جریمه های بسیار کمتری نسبت به حالت قبل، مجبور می شود که ان هم فقط و فقط با اثبات کردن ارزش واقعیه کالا امکان پذیر است، بنابراین ارزش کالا اهمیت زیادی در نوع سرقت و میزان مجازات آن را دارد و حتی می تواند یک استراتژی مناسب برای دفاع در برابر اتهام باشد که بسیاری از دزد ها این شیوه را در پی می گیرند و در بسیاری از شرایط موفق هم می شوند.

    اگر به شما اتهام دزدی زدند

    پس اگر به شما اتهام دزدی زدند که ارزش واقعی کالا کمتر از ارزش اعلامی در پرونده بود با کمک وکیل می توانید ارزش واقعی کالا را به دادگاه اطلاع دهید و همان طور ممکن از عکس این اتفاق صورت بگیرد.

    یعنی فردی از شما سرقت کالایی با ارزش را انجام دهد و در پرونده اعلام کند که ان کالا ارزش کمی داشته است، شما باید طی مراحلی ثابت کنید که ارزش واقعیه کالا به چه صورت بوده است.

    اتهام انتسابی بر این حسب مقررات قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ صدور قرار بازداشت موقت صرفاً محدود به یک سری جرائم خاص با مجازات سنگین دارد و از نظر قانونی باید که متناسب با نوع جرم ارتکابی قرار تأمین مناسب کیفری صادر بگردد و اگر جرائم سبک بود فقط مجازات ان پرداخت نقدینگی باشد.

    ضرورت حضور وکیل در دادرسی

    مثال دیگری که می ‌توان در رابطه با مقررات متفاوت جرائم مختلف برای شما زد تا شما عزیزان مطالب را بهتر درک کنید، ضرورت حضور وکیل در دادرسی است که اگر می خواهید پرونده شما ب نحوه احسن پیش برود این مورد الزامی است. علاوه بر این با توجه به نوع اتهام و جرم ارتکابی صلاحیت مرجع رسیدگی کننده نیز متفاوت است،

    زیرا ممکن است، در برخی از جرائم بسته به میزان مجازات و نوع آن مرجع رسیدگی کننده بر مبنای قواعد صلاحیت ذاتی دادسرا، دادگاه کیفری اعم از کیفری یک یا دو، انقلاب، نظامی، روحانیت باشد.

    نمونهٔ دیگری که در این بخش می‌توان اشاره نمود بهره مندی متهم از نهادهای ارفاقی می‌باشد که نسبت به یک سری جرائم، قانونگذار ان را تجویز نموده و در سایر عناوین مجرمان امکان اعطاء نهادهای ارفاقی به متهم وجود ندارد. در این راستا از جمله نهادهای ارفاقی می‌توان به نظام ازادی مشروط، اعطاء عفو، سامانه‌های نظارت الکترونیکی، تعلیق مجازات، تعویق صدور حکم، ترک تعقیب و غیره اشاره نمود.

    شیوه و ویژگی های تفهیم اتهام

    شیوه و ویژگی های تفهیم اتهام
    شیوه و ویژگی های تفهیم اتهام

    در رابطه با تفهیم اتهام، پس از حضور متهم در شعبه، می‌بایست بدواً مشخصات فردی از جمله نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، محل سکونت، شغل، سن، شماره تلفن و غیره پرسیده و درج شود.

    ضمناً حسب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ می‌بایست مفاد مواد ۱۹۴، ۱۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری به وی تفهیم شود. بدین توضیح که در صورت تغییر آدرس وی مکلف به اعلام است و در صورت عدم اعلام تمامی ابلاغ‌ها به وی واقعی محسوب می‌شود.

    ضمناً می‌بایست به متهم تفهیم شود که مراقب اظهارات خویش باشد و همچنین حق داشتن وکیل دادگستری نیز می ‌بایست به وی تفهیم شود، البته لازم به ذکر است که در حال حاضر با راه اندازی سامانه ثنا تمامی ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی صورت گرفته و در فرض مشاهده ابلاغیه، ابلاغ واقعی محسوب و در صورت عدم مشاهده ابلاغ قانونی است

    باید در رابطه با تفهیم اتهام دقت کرد

    باید در رابطه با تفهیم اتهام توجه داشت، ذکر عنوان کلی اتهام کفایت نمی‌کند و دادیار یا بازپرس تکلیف به شرح رفتار فیزیکی و عمل ارتکابی متهم و ادله به صورت دقیق دارد. از جمله دلایلی که ممکن است، در پرونده وجود داشته باشد و به متهم تفهیم گردد، گزارش مرجع انتظامی، گواهی گواهان، اقاریر متهم، گواهی پزشکی قانونی و غیره می‌باشد.

    همچنین باید توجه داشت که پرسش‌هایی که از متهم پرسیده می‌شود، می‌بایستی صراحتاً پرسیده شود و در عین اینکه باید کوتاه و دقیق باشد، نیز مفید و روشن بودن آن نیز اهمیت دارد. باید توجه داشت که مقام قضایی نمی‌بایست مبادرت به پرسیدن پرسش‌های تلقینی نماید به گونه‌ای که متهم مجبور به پاسخ علیه خود شود.

    در ضمن این که اگر متهم از دادن پاسخ یا امضاء صورتجلسه مقاوت کند، مراتب باید در صورتجلسه ذکر شود، البته لازم به ذکر است که سکوت متهم به معنای ارتکاب یا عدم ارتکاب جرم توسط او نمی باشد و در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ نیز مقرره ‌ای در این زمینه وجود ندارد و هیچ گاه هم همچین عملی انجام داده نشده است

    در نظام حقوقی ایران اسلامی، متهم صرفاً به سؤالات پاسخ می‌دهد و در نتیجه علی الظاهر در تحقیقات مقدماتی دخالتی نمی‌نماید که این امر به نظر می‌رسد برخلاف اصل تساوی سلاح ‌ها است که از مهمترین اصول دادرسی عادلانه بر قرار می شود.

    بررسی تمامی اوراق و محتویات پرونده

    در اخر پس از تفهیم و درک اتهام و سپری شدن و سر انجام رسیدن مراحل دادرسی، مقام قضایی اعم از دادیار و بازپرس با بررسی تمامی اوراق و محتویات پرونده به عنوان مجرمانه‌ای که تطابق دارد، با رفتار مجرمانه متهم است، را تعیین و مبادرت و دستور به صدور قرار های نهایی می‌نماید که این قرار می‌بایست به تأیید دادستان برسد.

    حسب مفاد قانون آیین دادرسی کیفری در صورت حدوث اختلاف میان دادیار و دادستان، نظر دادستان لازم الاجرا است، ولی که در فرضی که میان دادستان و بازپرس اختلافی حادث شود، حل اختلاف با دادگاه صالحی است که صلاحیت رسیدگی به جرم را داشته است.

    ماده ۲۸۰ قانون آیین نامه دادرسی کیفری

    علاوه بر مطالب گفته شده در این مقاله توجه داشتن به چند نکته در این رابطه بسیار ضرورت خواهد داشت. اول آن که بر طبق ماده ۲۸۰ قانون آیین نامه دادرسی کیفری، دادگاه صالح پس از صدور کیفر این موضوع را خواست تا در صورتی که عمل ارتکابی را نداشتن عنوان مجرمانه دیگری تشخیص بدهد می ‌تواند نسبت به اصلاح عنوان مجرمانه اقداماتی نیز انجام بدهد و این مطلب باید در رأی بیان شود.

    بحث دوم آن که فرد شاکی در دعاوی کیفری برخلاف خواهان در دعاوی حقوقی تکلیفی با توجه به درج عنوان دقیق مجرمانه در شکواییه نداشته و فقط می‌تواند شرح وقایع را بیان کند و در برخی شرایط اگر اجازه صادر شد ان ها را درج کند. این نکته برای این است که جهت حسب مقررات قانون آیین نامه دادرسی کیفری تشخیص عنوان مجرمانه بر عهده مقام قضایی می باشد.

    چه مواردی شامل توهین می شوند؟

    چه مواردی شامل توهین می شوند؟
    چه مواردی شامل توهین می شوند؟

    در مصاحبه با یک وکیل با سابقه این گونه گفت و گویی داشتیم: منظور از جرم توهین این است که شخص با انجام دادن یا گفتن فعلی یا رفتاری و یا در برخی از شرایط با به کار بردن الفاظی به صورت کتبی یا شفاهی، عرفا و رسما موجب کسر شان یا تحقیر یا تخفیف شخصی یک فرد دیگر می شود.

    به عبارت دیگر برای این که متوجه منظورمان بشوید کاری کند که عرفا و قانونی موجب آزرده خاطر شدن شخص بوده و برخلاف اصل کرامت و قابل احترام بودن انسان باشد که این مورد یعنی تهمت زدن به شخص دیگر که تحت هیچ شرایطی کار پسندیده ای به شمار نمی رود و شما تحت هیچ شرایطی نباید این کار را انجام دهید. تهمت زدن علاوه بر جرایم سنگینی که دارد، بلکه بسیار گناه بزرگی مرتکب شده اید.

    توهین شامل چه اقسامی نیز می شود؟

    توهین شامل چه اقسامی نیز می شود؟
    توهین شامل چه اقسامی نیز می شود؟

    از زبان یک وکیل کیفری: توهین ممکن است، مصادیق بسیار زیادی داشته باشد، ، ولی آن چیزی که بسیار مهم است و یک ملاک برای توهین شناخته شدن یا نشدن می شود، این است که هر چیزی که شخص را مورد تحقیر و بی ارزش کردن شخص و یا بی احترامی قرار بدهد توهین به شمار می رود،

    اما این نکته فراموش نشود که لازم نیست که واقعا ان شخص تحقیر و آزرده خاطر شده باشد. یعنی در توهین تحقق نتیجه لزومی نخواهد داشت، زیرا در شرایطی صرف ان که ان عمل در عرف تحقیر امیز باشد، کفایت می کند حال می خواهد موجب تحقیر شخص شده باشد، یا می خواهد نشده باشد.

    مثلا شخصی نسبت به شخص دیگر لفظ احمق یا بیشعور یا فحش های دیگر را به کار می برد یا اینکه با رفتار یا لفظی نا مناسب او را مورد تمسخر قرار می دهد.

    نشان دادن حالت انگشتان دست و یا حرکات اعضای بدن

    یا این که با نشان دادن حالت انگشتان دست و یا حرکات اعضای بدن به نوعی او را مورد اهانت قرار می دهد که این حرکات انگشتان و یا حرکات بدن در عرف و قوانین یک کشور ممکن است، توهین امیز یه شما برود و یا این که اب دهن خود را به طرف شخص دیگر و یا به صورت شخص دیگر نیز پرتاب کند که تمامی این موارد شامل توهین شده است و قطعا شخص مورد اهانت قرار گرفته ازرده دل می شود و این امر چه از نظر قانونی و چه عاطفی امری نا پسندیده است..

    توهین ممکن است، به صورت حضوری باشد، یا غیر حضوری. منظور از توهین حضوری؛ این است که در واقع توهین از طریق فضای مجازی صورت نمی گیرد، یعنی از طریق تلگرام و ایمیل و واتس اپ نمی باشد، بلکه شخص در حالی در مقابل او حضور فیزیکی دارد، به او توهین می کند.

    منظور از توهین به صورت غیر حضوری

    اما منظور از توهین به صورت غیر حضوری یعنی این است که توهین از طریق فضای مجازی یا از طریق تماس یا پیام تلفنی صورت بگیرد. مثلا شخصی از طریق شبکه های فضای مجازی مثل تلگرام یا واتس اپ به دیگری به صورت صوتی یا کتبی توهین می کند یا از طریق ارسال پیام تلفنی او را مورد توهین قرار می دهد.

    که در توهید به صورت غیر خضوری دیگر هم نیز وجود دارد. یا فرد می تواند به شخص دیگری توهین بزند یا می تواند در غیاب او به افراد یا اشنا های ان شخص توهید بزند که در هر دو صورت مجازاتی در صورت اثبات خواهد داشت.

    توهین و تهمت در بسیاری از شرایط ممکن است، به صورت عادی یا مشدد صورت بگیرد. منظور از توهین عادی این است که یعنی توهین به افراد عادی جامعه که بسیاری این اتفاقات صورت می گیرد و زیاد نقش مهمی ندارد،

    منظور از توهین به صورت مشدد

    ولی منظور از توهین به صورت مشدد یعنی ان که توهین به یکی از رئیس های سه قوه یا معاونان یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا اعضای خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزراتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری ها در حال انجام وظیفه هستند

    و در کل یم صمت مهم در مملکت دارند که مجازات توهین مشدد بسیار شدید تر از توهین عادی به عام مردم می باشد، یعنی 4 تا 7 ماه حبس در زندان و یا در برخی شرایط تا 85 ضربه شلاق ویا 100 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی در پی خواهد داشت.

    پس توهین هم می تواند حضوری باشد و هم می تواند غیر حضوری باشد. در برخی شرایط می تواند شفاهی باشد و در اکثر شرایط کتبی است. گاهی موجب آزرده خاطر شدن شخص می شوند، یا امکان این است که شخص ناراحت نشده باشد و اگر عرفا تحقیر امیز و نا خوشایند باشد، توهین محسوب می شود و جرایمی در پی خواهد داشت..

    تفاوت توهین با افترا و قذف زدن چیست؟

    تفاوت توهین با افترا و قذف زدن چیست؟
    تفاوت توهین با افترا و قذف زدن چیست؟

    هیچ گاه هیچ جرمی با جرم یک دیگر برابر نیست، حتی در شرایطی خاص، زیرا در قانون جرایم به دسته های بسیار پیچیده ای تقسیم می شود. جرم توهین با جرم قذف یا افترا یا توهین بسیار با هم نیز متفاوت هستند، حتی شاید تفاوت های ان ها را شما هم متوجه نشوید، اما کاملا تفاوت هایی دارند.

    جرم قذف زمانی اتفاق می افتد که شخصی به شخص دیگر نسبت توهین امیز زنا و لواط بدهد. برای مثال اگر شخصی به شخص دیگری بگوید تو زنا کاری کرده ای یا برای مثال تهمت بزنم که تو با فلان شخص رابطه زنا یا لواط بر قرار کرده ای ممکن است، شخص با ارتکاب جرم قذف به نوعی مرتکب جرم توهین هم صورت گرفته باشد.

    جرم قذف

    مثلا وقتی شخص به دیگری می گوید تو زنا زاده هستی، چون با این گفتار به پدر و مادر او نسبت زنا و تهمت زده است، مرتکب جرم قذف می شود و چون با این لفظ او را تحقیر و تخفیف کرده است، مرتکب جرم توهین شده است و جرم سنگینی نیز در پی دارد.

    در این صورت جرم قذف نیز ممکن است، به دو صورت حضوری یا غیرحضوری و کتبی یا شفاهی مرتکب شود..

    جرم افترا زمانی اتفاق می افتد که شخصی به دیگری جرمی را نسبت می دهد، یا توهینی می کند و یا به صورت دلخواه به صورت لفظی یا عملی برای مثال وقتی شخص به دیگری جرم و یا تهمت سرقت را نسبت می دهد و یا اینکه مواد مخدر و غیر مجاز در وسایل یا منزل او قرار می هد به این دلیل که او را مورد تهمت و اتهام قرار بدهد در واقع در این صورت مرتکب جرم افترا یا تهمت شده است.

    تا اینجا با مبحث تفاوت توهین با افترا و قذف زدن چیست آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله اتهام انتسابی چیست با ما همراه باشید.

    در صورتی که به ما توهین شد به کجا باید مراجعه کنید و چه کار هایی باید انجام بدهیم؟

    در صورتی که به ما توهین شد به کجا باید مراجعه کنید و چه کار هایی باید انجام بدهیم؟
    در صورتی که به ما توهین شد به کجا باید مراجعه کنید و چه کار هایی باید انجام بدهیم؟

    اگر شما بنا به هر دلایلی مورد توهین قرارگرفته شده اید، می توانید در جهت پیگیری و تحت تعقیب قرار دادن متهم شکایت خود را از طریق دفتر های خدمات قضایی نیز مطرح کنید تا در دادسرا مورد رسیدگی قرار بگیرد و اگر تهمت شما ثابت شود، برای ان شخص که به شما تهمت زده است، پرونده تشکیل می شود و به جزای تهمتی که به شما زده است، خواهد رسید..

    مجازات توهین کردن به یک دیگر چیست؟

    مجازات توهین کردن به یک دیگر چیست؟
    مجازات توهین کردن به یک دیگر چیست؟

    شیوه قانون به صورتی شکل گرفته است که قانون گذار در قانون مجازات اسلامی، توهین به یک دیگر را جرم محصوب کرده است و برای آن مجازاتی نیز مشخص کرده که بر طبق درجات اتکا جرم هستند.

    مجازاتی که در قانون اسلامی برای جرم توهین پیش بینی می شود، شامل مجازات با شلاق تا 80 ضربه و در برخی شرایط جزای نقدی از 100هزار ریال تا یک میلیون ریال هم می باشد

    اتهام زدن در رابطه با توهین و تهدید در فرایند دادرسی قضایی مقنن هیچگونه محدودیتی برای طرح شکایات کیفری در مراجع قضایی قائل و بیان نشده است. این امر موجب شده است، در مبحث کیفری، تراکم شکواییه و ورودی پرونده به دادسرا ها بیش از حد پیش بینی شده باشد.

    شما در حال مطالعه مقاله اتهام انتسابی چیست هستید.

    اتهامات دروغین

    بیشتر متهم ها به خیال خلاصی از اتهام انتسابی، علیه شاکی پرونده یعنی طرف مقابل خود) اتهاماتی الکی و دروغین مثل (توهین یا تهدید) را به وجود می اورند و به فرد شاکی نسبت می دهند و از آن به عنوان یک حرفه ی دفاعی استفاده می کنند و به طرح شکایت متقابل اقدامی بیهوده نیز انجام می دهند. تعداد زیادی هم به قصد ایذاء و اصرار به دیگری، آن را موضوع شکایت خود مورد عنوان قرار می دهند.

    در بعضی موارد هم نیز این دو اتهام در کنار موضوعات و اتهامات اصلی پرونده ‌ها در مقام اتهام جانبی یا فرعی عنوان می شود و مطرح می‌شود.

    در هر صورت قاضی پرونده باید پس از طی کردن مراحل مختلف و فرایند دادرسی مقتضی، نفیا و اثبات در موارد موصوف اظهار نظر کند و عدالت را بر قرار سازد.

    شما در حال مطالعه پست اتهام انتسابی چیست هستید.

    درصد قابل توجهی از درگیری های خیابانی، ضرب و جرح های عمدی که عواملی متعدد و مختلف دارند

    از سوی دیگر، درصد قابل توجهی از درگیری های خیابانی، ضرب و جرح های عمدی که عواملی متعدد و مختلف دارند، اختلافات خانوادگی و همسایگی و محله ای، دعوا های ناشی از تصادفات رانندگی و لفظی و… با بیان الفاظ تهدید یا توهین ‌آمیز استارت خورده و باعث دعوا های شدید تر می شوند.

    صرف نظر کردن از پرداختن به عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی و روان ‌شناختی که در بروز اینگونه ناهنجاری های رفتاری و بداخلاقی های اجتماعی باعث بروز اختلافات می شوند، لازم به ذکر و یادآوری است که در حوزه قانون گذاری برای مرتکبین این عامل های تلخ و گزنده مثل (توهین وتهدید) مجازاتی که پیش بینی شده باشد.

    با توجه به شرح مختصری که در مطالب بالا بیان کردیم، به نظر می ‌اید کافی نبوده است و از جنبه باز دارندگی موثر بر خور دار نیست. از طرفی دیگر هم دیگران را با این نوع الفاظ مخاطب قرار دادن یا به قصد اذیت کردن و تخریب شخصیت، دیگری را به دروغ به ارتکاب آن متهم کردن سبب کمرنگ‌ تر شدن قبح مسئله و اشاعه آن در لایه‌ های مختلف اجتماع می‌ باشد و از این رهگذر علاوه بر آن که امنیت روانی مردم به خطر می ‌افتد،

    حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی جامعه با چالش های بزرگی مواجه می‌ شوند

    بلکه حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی جامعه با چالش های بزرگی مواجه می‌ شوند که این موضوع اصلا مناسب جامعه نخواهد بود و باعث تخریب ملیتی نیز می شود و اگر در دادگا ها تعداد شکایات از این نظیر به بیش از هفتادو پنج درصد برسد به این دلیل است که ما جامعه ی سالمی نداریم.

    در راستا و مسیر غلبه هوشمندانه بر این ناهنجاری رفتاری و معضل و نا هماهنگی قضایی که درصد بیشتری از پرونده ‌های کیفری در این رابطه و شبیه به این موضوعات هستند و جزو جرایم صدر نشین در جدول کیفری کشور و قانون بوده است و به استناد آمار و مدارک موجود بیش از هشتاد و پنج درصد از پرونده های چند دهه اخیر به دلیل نداشتن ادله اثبات کردن با صدور قرار منع تعقیب مختومه و بایگانی می ‌شوند،

    ضرورت بازنگری در متن مواد قانونی مربوطه

    ضرورت و حتمی بازنگری در متن مواد قانونی مربوطه و تکمیل کردن آن براساس تضاد های اخیر را چندین برابر نشان می دهد. در همین رابطه علاوه بر ضروریات تشدید مجازاتی که مرتکب شده اند، بزه موصوف و ضفت که محکومیت و حکم آن ها به مرحله اثبات کردن رسیده است

    و همچنین به منظور جلو گیری از ورود و دخالت و ثبت شکایات واهی و دروغین که منبع درستی ندارند، شرح مختصر و مفید آن گذشت، با یک اقدام پیشگیرانه قضایی می‌توانیم ترتیبی اتخاذ کرد تا افرادی که برای طرح شکایت با موضوع توهین و تهدید به دادسرا رجوع می ‌کنند،

    قبل از ثبت شکایت هایشان یک فرم ویژه و مخصوص را که در آن مشخصات شهود و کم و کیف اتهام با ذکر الفاظ مجرمانه مورد ادعا، توسط شاکی تکمیل می شود و به امضاء شهود می رسد که این کار کاملا راحت و سریع انجام می شود و باعث پیش امدن در صد کم تری اشتباهات در زمینه ثبت شکایات می شود، سپس به انضمام سایر مدرک های مرتبط پیوست شکایت اصلی به دادسرا می شود و به نوبت بر طبق بررسی ارائه شود.

    در غیر این صورت به تشخیص قاضی دادگاه ارجاع پرونده از پذیرش و ثبت آن خود داری می شود و زمان بیشتری برای به سر انجام رسید نیاز دارد.

    با تحقق بهینه این طرح می‌توان ثابت شود که سالانه بیش از ششصد هزار فقره پرونده از آمار ورودی جرایم کیفری به مراجع قضایی کاهش یافته است، پس اگر می خواهید شکایت شما رد نشود، از سوی قاضی حتما نکات گفته شده را رعایت کنید تا بتوانید از حق خود دفاع کنید.

    چگونه باید در مقابل اتهام افترا و تهمت دفاع کنیم، از حق خود؟

    چگونه باید در مقابل اتهام افترا و تهمت دفاع کنیم، از حق خود؟
    چگونه باید در مقابل اتهام افترا و تهمت دفاع کنیم، از حق خود؟

    حتی اگر فرد شاکی بتواند شاهد و مدرک بیاورد و ثابت کند كه متهم به شخصی غیر از شاكی جملاتی توهین آمیز درباره او زده شده است، متهم می تواند با یكی از روش های دفاعی متعدد قانونی و شناخته شده از این اتهام تبرئه شود و این مورد را رد کند؛ ما در رابطه با این روش ها توضیحی کوتاه خواهیم داد تا اطلاعات شما نیز بیشتر شود…

    پیشنهاد می کنیم از پست لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر دیدن کنید.

    حقیقت:

    حقیقت:
    حقیقت:

    باید بدانید و فراموش نکنید که اتهام افترا تحت پیگیری قرار نمی گیرد، اگر ثابت شود، كه چنین موضوعی وجود داشته و حقیقت دارد، به جز در جرایمی که رابطه مستقیم دارند، با منافی عفت یا جرایم جنسی از باب اشاعه ی فحشا (تبصره ماده697 قانون مجازات اسلامی) که حتی اگر موضوع انتسابی ثابت شود که صحت هم داشته است، در صورتی که واژه اشاعه مصداق پیدا کند باز هم عمل جرم خواهد بود.

    رضایت:

    رضایت:
    رضایت:

    وقتی بتوانید این را ثابت كنید كه شاكی از انتشار افترا یا جملاتی كه به او نسبت داده شده اطلاعات کامل دارد و رضایت می دهد و در برخی شرایط این كه این جملات به تحریك خود شاكی نشر داده شده باشد، در صورتی که در این مورد متهم می تواند از اتهام افترا تبرئه شود و حکم اجرا نشود که در این شرایط به نفع فرد متهم خواهد بود.

    مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله اتهام انتسابی چیست هستید.

    برتری:

    برتری:
    برتری:

    زمانی که موضوع صداقت و جریان آزاد اطلاعات در مسائل مهم با مصلحت افراد برای حفظ آبرویشان را در یک وزنه قرار بدهید و قصد سنجیدن ان را داشته باشید، جریان آزاد اطلاعات وصداقت بر حفظ آبروی فرد برتری دارد و بر طبق همین گونه ان طرف وزنه که جریان ازاد اطاعات و صداقت را قرار داده ایم پیروز می شود.

    شما در حال مطالعه مقاله اتهام انتسابی چیست هستید.

    تفسیر منصفانه:

    تفسیر منصفانه:
    تفسیر منصفانه:

    تفسیر منصفانه در برخی شرایط معمولا از روی رسانه ها یا سخنان افرادی كه گفته هایشان در رسانه های اجتماعی پخش می شوند و اکثر ان ها را مردم می شناسند استنباط می شود.

    افرادی كه مسائل مربوط به منافع عمومی را از روی صداقت و بدون قصد و به صورت منصفانه بیان می كنند نسبت به افترای رسانه ای مصونیت دارند و در رده بالا نیز قرار دارند، حتی اگر تفسیر و نوع بیان آنها توهین آمیز باشد، باز هم بنا به دلایلی که در رسانه و میان مردم محبوبیت دارد، سخنان ان ها همه جا پخش می شوند.

    اگرچه برای چنین مصونیتی که ممکن است، پیش بیاید فرد باید این را ثابت كند كه گفته هایش به عنوان یك تفسیر بوده است و تمامی جمله هایش حقیقت دارد و این تفاسیر یك اظهار نظر صادقانه در مورد حقایق آشكاری است، كه وجود دارد و این کار هم سختی های فراوانی خودش را در پی دارد که این سختی ها موجب موفقیت نیز می شوند.

    در نتیجه در اتهام انتسابی مقام قضایی باید تحقیقات مقدماتی در رابطه با جمع اوری دلایل له و علیه متهم را انجام دهد و تلاش های کافی برای بر قراری عدالت بین شاکی و متهم را انجام دهد،

    سپس بعد از اثبات ادعای شاکی بر متهم فرد متهم از طرف دادگاه احضار می شود و با توجه به ادعای شاکی می تواند در زمان مناسب دفاعیات خود را بر طبق اصل برائت به دادگاه ارائه می دهد.

    امیدواریم از خواندن پست اتهام انتسابی چیست اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    اتهام انتسابی یا جرم انتسابی

    یکی از عناوین مجرمانه ‌ای را که می توانیم بر حسب مورد، بر تعیین نوع رفتار انجام شده جرم و جرایم را تعیین و مشخص می کنند و سپس بررسی می شود، اتهام انتسابی یا جرم انتسابی نام دارد.

    دفاعیات در هر پرونده بستگی به محتویات آن پرونده دارد. دفاع امری تخصصی است و با توجه به آنچه در احضاریه دفاع از اتهام انتسابی هم آمده است، حضور یک وکیل دادگستری و تنظیم لایحه دفاعیه در این موارد بسیار مفید خواهد بود.

    هیچ گاه هیچ جرمی با جرم یک دیگر برابر نیست، حتی در شرایطی خاص، زیرا در قانون جرایم به دسته های بسیار پیچیده ای تقسیم می شود. جرم توهین با جرم قذف یا افترا یا توهین بسیار با هم نیز متفاوت هستند، حتی شاید تفاوت های ان ها را شما هم متوجه نشوید، اما کاملا تفاوت هایی دارند.

    برای اینکه شما اتهام انتسابی را بهتر درک کنید و از جرم و جرایم ان اگاه شوید، باید وارد مسائل کیفری شویم، چون که بررسی جرایم اتهام انتسابی از منظره ی حقوقی قابل انجام نمی باشد. در مقاله ای که خواندید کاملا روشن و واضح این مطالب توضیح داده شده است و شما با خواندن ان اطلاعاتتان تکمیل می شود.

    توضیحات ما در خصوص این که اتهام انتسابی چیست در این جا به پایان رسید. امید است به خوبی متوجه این موضوع شده باشید که اتهام انتسابی چیست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با