نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم به بررسی نمونه استشهادیه توهین و فحاشی بپردازیم، اما بهتر است، قبل از هر چیز بدانیم اصل کلمه استشهادیه چه معنایی دارد و مصداق کلمه توهین و فحاشی چیست؟ یعنی چه کلماتی از نظر عرف و شرع توهین و فحاشی تلقی می شوند؟ چه کلماتی شامل جرم شده و پیگرد قانونی خواهند داشت؟

    برای بررسی و یادگیری و درک این کلمات بهتر است، این مقاله را تا انتها و با دقت بخوانید تا پاسخ تمام پرسش های تان را پیدا کنید.البته بهترین راه برای یافتن پرسش هایتان مشاوره با یک وکیل خوب از سایت تهران لو بهترین سایت مشاوره حقوقی است.

    توهین و فحاشی چست؟

    انواع جرم توهین و مجازات های مربوط به آنها کدام موارد می باشند؟

    استشهادیه چیست؟

    استشهادیه توهین و فحاشی چه نوع استشهادیه ای است؟

    شکواییه توهین و فحاشی چیست؟

    تفاوت بین استشهادیه توهین و شکواییه توهین چیست؟

    برای یافتن این پرسش ها کافی است، زمان کوتاهی را برای خواندن این مقاله اختصاص دهید.

     

    توهین و فحاشی چیست؟

    توهین و فحاشی چیست؟
    توهین و فحاشی چیست؟

    در آغاز نوشتار خود در خصوص استشهادیه ی توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص توهین و فحاشی جلب می کنیم.

    از مجموع معانی که در فرهنگ های لغت متفاوت برمی آید توهین در لغت به معنای سبک شمردن، خوار و خفیف کردن، اهانت کردن، دشنام دادن که در مقابل تکریم و احترام گذاشتن می آید.

    توهین به افراد جرم محسوب می شود و مشمول پرداخت جرائم گوناگونی می شود که بسته به هر فرهنگ و آیینی فرق دارد.

    انواع جرم توهین و مجازات های مربوط به آنها کدام موارد می باشند؟

    توهین انواع متفاوتی دارد که جرم توهین را می توان به دو قسم تعزیری و حدی تقسیم کرد:

    • توهین حدی:

    توهین حدی:
    توهین حدی:

    درادامه ی نوشتار خود در خصوص نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص توهین حدی جلب می کنیم.

    توهین حدی توهینی است که مجازات و کیفر آن در شرع مقدس و از سوی شارع تعیین شده و مجازات آن ثابت است و قابل تغییر نمی باشد. مصداق این نوع توهین، اهانت و فحاشی به پیامبر اسلام و یا هر یک از پیامبران بزرگ الهی می باشد. در همین راستا هر کس پیامبر بزرگ اسلام و یا پیامبران اولوالعزم الهی را قذف کند، مجرم بوده و از سوی دادگاه محکوم خواهد شد.

    اهانت به پیامبر سب النبی گفته می شود و کسی که مجرم است و چنین اهانتی را به پیامبر انجام می دهد، ساب النبی می گویند. طبق قانون مجازات اسلامی ساب النبی به اعدام محکوم می شود، (قانون 262)، اما در همین قانون آمده است، اگر سب النبی ناخواسته، از روی غفلت، سهوی یا در حالت مستی یا خشم یا لغزش زبان یا بدون عنایت به مفهوم لغات یا نقل بیان از فرد دیگری باشد، سب‌النبی محسوب نمی شود.(قانون مجازات اسلامی ماده 263)

    • توهین تعزیری:

    توهین تعزیری:
    توهین تعزیری:

    در ادامه ی نوشتار خود در خصوص نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص توهین تعزیری جلب می کنیم.

    توهین تعزیری توهینی است که مجازات آن توسط قاضی در دادگاه اصلح مشخص می شود. تعزیر در ماده 16 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است و آن به این صورت است که عقوبت یا تادیبی که میزان و نوع آن در شرع مشخص نیست و قاضی مصلح باید آن را تعیین نماید.

    به شما توصیه می کنیم، برای دریافت بهترین مشاوره ها به سایت تهران لو مراجعه نمایید. کارشناسان تهران لو بهترین راهکارها را به شما معرفی می نمایند. سایت تهران لو قادر به معرفی بهترین وکار کشته ترین وکیلها برای رفع مشکلات شما می باشد.

    توهین تعریزی نیز به نوبه خویش به دو شاخه گروه بندی می شود: توهین ساده و توهین مشدد

    در ذیل به اختصار هر یک از این دو توهین را بررسی می‌ کنیم و توضیح خواهیم داد:

    توهین ساده:

    توهین ساده:
    توهین ساده:

    در ادامه ی نوشتار خود در خصوص نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص توهین ساده جلب می کنیم.

    بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی: فحاشی به افراد جرم است و مستوجب عقاب می باشد. مجازات آن هم شلاق تا 74 ضربه و پرداخت جریمه ی نقدی از پنجاه هزار تا یک میلیون ریال می باشد.

    حد قذف چیست؟

    قذف عبارت است، از، انتساب ناروای زنا یا لواط به فردی دیگرو خیلی مشابه توهین و فحاشی یا تهمت است، ولی قانونگذار به جهت تاثیراتی که بر حیثیت و آبروی خود شخص و اطرافیان او می تواند داشته باشد، آن را جرمی خاص با آثار و احکام و مجازات خاص قلمداد می کند. این جرم از جمله جرم های حدی می باشد، به این معنا که مجازات آن در دین اسلام تعیین شده است.

    توهین مشدد:

    توهین مشدد:
    توهین مشدد:

    در ادامه ی مقاله ی خود در زمینه ی نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص توهین مشدد جلب می کنیم.

    البته مجازات این نوع توهین بسته به شرایط و اوضاع تفسیر های متفاوتی دارد:

    • اول اینکه اگر به غیر از این افراد به افراد دیگری توهین شود، توهین به مقامات سیاسی و دولتی محسوب نمی شود و مستلزم مجازات نمی گردد.
    • دوم اینکه این توهین باید درحین انجام وظیفه یا کاری مربوط به وظیفه ی فرد صورت بگیرد یا اینکه اگر در محلی خارج از محل کارشان باشد، ولی توهین مربوط به شغل و خدمت آنها باشد، بازهم مشمول قانون 609 می شود.
    • سوم اینکه فردی که به این گونه اشخاص توهین می کند باید از سمت و مقام آن فرد آگاهی و اطلاع داشته باشد و دیگر اینکه اگر توهین ربطی به سمت و وظیفه ی این افراد نداشته باشد، مشمول قانون 608 مجازات قانون اسلامی می شود، یعنی جرم توهین از نوع ساده محسوب می شود.
    • اهانت به مقامات سیاسی خارجی در درون مرزهای کشورایران.

    برای رخ داد قطعی این نوع جرم، در ابتدا اهانت باید علنی باشد، دوما در قانون آن دولت خارجی، این اهانت جرم محسوب شود، سوما فردی که به او اهانت شده الزاما شکایت کرده باشد.

    توهین به شان و منزلت وحیثیت بانوان و اطفال.

    این توهین هرگونه دست درازی و تعرض و ایجاد مزاحمت یا توهین با کلمات و حرکات خلاف منزلت نسبت به بانوان و کودکان در اماکن عمومی که سایر مردم در آن اماکن رفت و آمد دارند، می باشد. مجازات این جرم حبس از 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق می باشد.( ماده 619 قانون مجازات اسلامی ) پر واضح است که اگر توهین به بانوان و اطفال شامل مصادیق فوق نباشد، توهین به آنان از نوع عادی محسوب می شود و مجازات آن بر طبق ماده 608 مجازات قانون اسلامی خواهد بود.

    اگر در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا اطلاعاتی ندارید پیشنهاد می کنیم از این مطلب دیدن کنید.

    آیا توهین فقط کلامی است؟

    آیا توهین فقط کلامی است؟
    آیا توهین فقط کلامی است؟

    در ادامه ی مقاله ی خود در زمینه ی نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص این موضوع که آیا توهین فقط کلامی است، جلب می کنیم.

    در پاسخ به پرسش فوق باید گفته شود که خیر توهین می تواند علاوه بر کاربرد الفاظ رکیک و فحاشی شامل یک سری رفتارهایی باشد که توهین محسوب می شود:

    توهین می تواند علاوه بر گفتار به وسیله رفتار، نوشتار و حتی با اشاره های دست و چشم نیز اتقاق بیفتد. توهین حتی می تواند در فضای مجازی نیز با ارسال پیامک و یا ایمیل یا یک تلفن توهین آمیز نیز اتفاق بیفتد.

    توهین‌آمیز بودن رفتار با در نظر گرفتن عرف آن جامعه سنجیده می‌شود. یعنی اینکه یک رفتار ممکن است، در یک فرهنگ یا جامعه ای توهین تلقی شود و همان رفتار در یک فرهنگ یا جامعه دیگر جرم نبوده و حتا مصداق یک نوع رفتار محبت آمیز و ادای احترام باشد.

    بعضی رفتارهایی که توهین محسوب می شود و شامل مجازات های کیفری می گردد، شامل:

    پرتاب آب دهان به صورت شخص دیگر، هل دادن کسی به قصد ایجاد حقارت تحقیر و خوار نمودن ایشان، پرتاب چیزی که خطر جانی ندارد، به سمت دیگری برای ایجاد حقارت و خوارنمودن ایشان و اشاره هایی به شکل دستی که در فرهنگ ما و یا در عرف و شرع ما اهانت آمیز قلمداد می شود.

    بعضی رفتارها ممکن است، بی ادبانه و به دور از احترام باشد، اما جرم محسوب نمی شود. مثلا برای کسی که احترام او واجب است، بلند نشدن، یا سلام نکردن و دست ندادن این اعمال بی ادبی است، ولی جرم نیست و طبعا مجازات و کیفری نیز نخواهد داشت.

    توهین و فحاشی جرمی است که قابل اغماض و گذشت است

    توهین و فحاشی جرمی است که قابل اغماض و گذشت است
    توهین و فحاشی جرمی است که قابل اغماض و گذشت است

    طبق ماده ی ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی، جرم اهانت و فحاشی به مثابه ی یک جرم قابل بخشش شناخته می شود،اما وقتی می گوییم جرمی قابل چشم پوشی یا گذشت است، منظور چیست؟

    زمانی که از نگاه قانون یک جرم قابل گذشت محسوب می شود، به این معنی که آغاز رسیدگی و اجرای مجازات آن جرم، وابسته به شکایت شاکی و نگذشتن او باشد.

    پس اگر در هر مرحله شاکی از شکایت خود صرف نظر کند، پیگیری و اجرای مجازات آن حکم متوقف می شود. به زبان ساده تر اگر شخصی به شخص دیگری توهین کرده باشد، اگر شخصی که به او توهین شده در هر مرحله از پرونده از شکایت خود صرف نظر کند یا همان ابتدا اصلا شکایت نکند این جرم قابل گذشت است و قابلیت رسیدگی ندارد.

    جرم اهانت و فحشا یک کار مجرمانه ی مطلق است. به این معنی که حتی اگر کسی که به او توهین شده ( به علت روحیه ی بزرگواری یا بالعکس روحیه ی ضعف و پستی) ناراحت نشود و تحت تاثیر قرار نگیرد، باز جرم توهین واقع شده است و می توان از شخصی که توهین کرده شکایت کرد.

    توهین و بی احترامی در فضای مجازی

    توهین و بی احترامی در فضای مجازی
    توهین و بی احترامی در فضای مجازی

    در ادامه ی مقاله ی خود در زمینه ی نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص توهین و بی احترامی در فضای مجازی جلب می کنیم.

    امروزه بسیاری از ارتباطات انسانها از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. پیشرفت تکنولوژی و ارتباط انسانها از سراسر دنیا یکی از مواهب و مزایای علم جدید می باشد، البته که هر پدیده ای همراه با مزایایش معایبی نیز دارد. یکی از این مشکلات جرائمی است که در این فضای مجازی اتفاق می افتد. چون موضوع ما درباره جرم توهین است، به دیگر جرائمی که در این فضا رخ می دهد، کاری نداریم.

    کافی است که سری به اینستاگرام بزنید وکپشن ها و اظهار نظرهایی که بسیاری نسبت به بعضی از پست ها دارند، بخوانید. شگفت زده خواهید شد وقتی انبوهی از توهین ها و اهانت ها را می بینید که خیلی وقتها فقط از روی تفنن و پر کردن اوقات بیکاری گفته می شود.

    توهین جرم است، چه در فضای واقعی و دنیای واقعی روی دهد و چه در فضای مجازی باشد.مجازات افرادی که در فضای مجازی هتک حرمت به شان افراد و نظرات و گفته های آنها می کنند، هیچ تفاوتی با اهانت هایی که اشخاص در فضای واقعی و رو در روی هم دارند، ندارد.لذا بانی قانون براساس ماده ی شماره ی 608 قانون مجازات اسلامی، جهت این طور افراد نیز تا 74 ضربه ی شلاق و یا 50 هزار تا 1میلیون ریال مجازات نقدی در نظر گرفته است.

    قابل پیگرد

    توهین و فحاشی در فضای مجازی با توجه به اینکه جرم محسوب می شود، قابل پیگرد می باشد، اما مشخص است که شکایت از فردی که در فضای مجازی توهین می کند، به دلیل عدم اطلاع از هویت فرد توهین کننده و یا جعلی بودن نام شان و استفاده از نام های مستعار مشکل تر از دنیای واقعی می باشد.

    اما با این همه می توانید اگر در فضای مجازی مورد اهانت قرار گرفته اید از فرد خاطی شکایت کنید و او را به پای میز محاکمه بکشانید. مرجعی که صلاحیت رسیدگی به شکایت شما را دارد، دادسرای محلی است که در آن مورد توهین قرار گرفته اید.

    مثلا اگر شما در موطن خود نیستید و در جای دیگری مورد اهانت تلگرامی یا اینستاگرامی قرار گرفته اید و از محل زندگی فرد فحاش هم اطلاع ندارید، لازم نیست، به موطن خود برگردید تا بتوانید از او شکایت کنید. شما می توانید در همان جایی که هستید و پیام های توهین آمیز را دریافت کرده اید، به دادسرای همان جا مراجعه کنید و از فرد خاطی شکایت کنید.

    از چه راه هایی می توان جرم توهین و فحاشی را اثبات نمود؟

    از چه راه هایی می توان جرم توهین و فحاشی را اثبات نمود؟
    از چه راه هایی می توان جرم توهین و فحاشی را اثبات نمود؟

    درادامه ی مقاله ی خود در زمینه ی نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص این که از چه راههایی می توان جرم توهین و فحاشی را اثبات نمود جلب می کنیم.

    برای اینکه ثابت شود، کاری که انجام شده اهانت بوده است، علاوه بر ابزار قانونی مثل هر جرم دیگری، وجود دو وسیله ی دیگر لازم و ضروری است: این دو ابزار شامل عنصرابزار مادی وابزار معنوی جرم اهانت می شوند.

    شما در حال خواندن پست نمونه استشهادیه توهین و فحاشی هستید.

    منظور و مراد از عنصر مادی جرم توهین چیست؟

    عنصر مادی توهین همان کلام، نوشته و یا رفتاری است که باعث تحقیر و کوچک شمردن دیگری می شود. حال باید دید عنصر معنوی جرم توهین چه چیزی است؟ عنصر معنوی جرم توهین همان وجود قصد و نیت قبلی برای انجام توهین است و این نکته ضروری است که این توهین از روی عمد و آگاهانه انجام شده است. در مقام اثبات این رکن، کافی ست مشخص گردد، رفتار و کردار انجام دهنده توهین از روی اراده بوده و در خواب یا مستی انجام نگرفته است.

    در ادامه ی مقاله ی خود در زمینه ی نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص شرایط تحقق توهین جلب می کنیم.

    شرایط تحقق توهین

    شرایط تحقق توهین
    شرایط تحقق توهین

    شرایطی وجود دارد که برای اینکه رفتاری توهین آمیز باشد، ضروری است. آن شرایط به شرح زیر می باشند:

    اول اینکه مخاطب توهین یا همان توهین شونده باید فرد مشخصی باشد. حال اگر توهینی به یک جمع شده باشد و تعداد افراد توهین شونده بیشتر از یکی باشد، این توهین زمانی جرم محسوب می شود که بتوان آن را به تک تک افراد آن جمع نسبت داد.

    دوم اینکه درشرط تحقق توهین حیاط مخاطب شرط است. یعنی اینکه توهین شونده باید زنده بوده و نمرده باشد.در اینجا استثنایی وجود دارد و آن توهینی است که موجب قذف شود، در اینجا دیگر اگر توهین شونده زنده هم نباشد باز جرم توهین آنجا شده و مشمول مجازات می شود.

    سوم اینکه زمانی توهین جرم محسوب می شود که صریح و بی پرده گفته شده باشد، یا رفتار با صراحتا توهین باشد. یعنی اینکه نمی توان بر اساس تفسیر و تعبیرها ی یک کلام یا یک نوشته و یا یک رفتار، گوینده یا نویسنده و یا مرتکب رفتار را مجرم دانست و او را مجازات کرد.

    اگر سخنی به کنایه گفته شود، موجب تحقق جرم توهین نمی شود

    اگر سخنی به کنایه گفته شود، موجب تحقق جرم توهین نمی شود. در صورتی سخن کنایه آمیز شامل جرم توهین می شود که کنایه به صراحت و با شفافیت مقصود گوینده را بیان کند و شنوندگان یا خوانندگان به راحتی و بدون هیچ واسطه متوجه شوند که گوینده یا نویسنده به چه کسی توهین کرده و مخاطب او چه کسی است؟

    در اکثر مواقع توهین به شکل گفتاری یا نوشتاری می باشد. گاها دید می شود که توهین کردن از طریق انجام دادن یک فعل، بدون استفاده از الفاظ یا نوشتار محقق می گردد. بعضی از این رفتارهای توهین آمیز که قبلا نیز به آنها اشاره شد مثل آب دهان انداختن بر صورت دیگری یا انجام حرکاتی که در اصطلاح عامیانه ی مردم به آن شکلک می گویند و….نیز مصادیق بارز تحقق جرم توهین و مشمول مجازات و کیفر می شوند.

    برای محقق شدن جرم توهین واجب نیست، توهین شونده الزاما احساس ناراحتی داشته باشد و حس حقارت داشته باشد. همین که رفتار یا گفتار و نوشتار اهانت آمیز، شرایطی را که در بالا ذکر شد، دارا باشد، موجب محکومیت فرد توهین کننده را فراهم می آورد.

    اقسام استشهادیه

    اقسام استشهادیه
    اقسام استشهادیه

    حال که با جرم توهین و فحاشی و مصادیق و جرائم آن آشنایی نسبی پیدا کردیم، بهتر است، بدانیم استشهادیه چیست و چه اقسامی دارد و در چه جاهایی مورد نیاز می باشد؟

    اما قبل از پرداختن به موضوع استشهادیه برای درک و یادگیری بهتر این موضوع بد نیست تا مقدمه ی کوتاهی درباره ی مباحثی در باب اقامه ی دعوا، مدارک و مستندات در دفاع یا رد اقامه ی دعوا و انواع دلایل برای ارجاع به مراجع قضایی در دفاع از یک شکایت یا در یک شکایت بپردازیم.

    هرچند که توضیحات کامل و مبسوطی در این زمینه ارائه می شود، اما بهترین راه برای آشنایی بیشتر با اینکه بدانیم اقامه ی دعوا چیست؟ یا برای دفاع از یک اقامه ی دعوا چه اسنادی برای دادگاه و قاضی معتبر است و بسیاری سؤالات از این دست بهتر است، به سایت تهران لو بهترین سایت حقوقی در سر بزنید و از مشاورات ارزنده ی مشاوران این سایت بهره ببرید.

    اقامه ی دعوا چیست؟

    اقامه ی دعوا چیست؟
    اقامه ی دعوا چیست؟

    کسی که اقامه ی دعوا می کند مدعی نامیده می شود. مدعی برای شکایت و دادخواست نزد دادگاه و دادسرا اقدام می نماید و وظیفه دارد، ادعایی را که اقامه کرده است، با آوردن ادله و شواهد محکمه پسند اثبات کند. مدعی یا شاکی، بر علیه متهم شکایت می کند تا خسارت و ضررهایی که از طرف متهم بر او شده جبران شود، یا اینکه از طرف قانون اعمال قانون شود و به خاطر ضررهایی که به خواهان یا مدعی زده مجازات شود. به چنین عملی در اصطلاح حقوقی اقامه ی دعوا یا همان شکایت کردن می گویند.

    بعد از اینکه شاکی یا مدعی اقامه ی دعوا کرد متهم نیز باید به شکایت شاکی در دادگاه پاسخ دهد.

    البته این به این معنا نیست که شاکی می تواند با هر دلیل و مدرکی برای اثبات ادعای خود استفاده کند. در قانون دلایل و مدارک و مستنداتی مشخص و تعیین شده اند که تنها این مدارک هستند، مورد قبول دادگاه می باشند و به اصطلاح محکمه پسند هستند. در مقابل متهم نیز می تواند دلایل شاکی را انکار کند و برای رد آنها مدارک دیگری بیاورد و مدارک و دلایل شاکی را بی اثر و یا کم اثر نماید.

    ادله و مدارک محکمه پسند دراثبات دعوا در امور کیفری کدام موارد می باشند؟

    برای اثبات جرم و گناه از نظر قانونی در امور کیفری و حقوقی چهار مورد وجود دارد که شامل: اقرار، شهادت دادن، قسم خوردن و علم و نطر قاضی می باشد.

    اقرار:

    اقرار:
    اقرار:

    طبق ماده ی 160 مجازات قانون اسلامی تعریف وتبیین اقرار عبارت است، از “آگاه ساختن دیگران به انجام دادن جرم توسط خود شخصی که مرتکب جرم شده است.”اقرار یا اعتراف یکی از محکم ترین ادله ی قانونی بوده و در میان دیگر ادله ی اثبات قانونی جرم، به منزله ی سلطان دلایل به حساب می آید. زمانی که متهم اقرار به ارتکاب جرم می کند و به جرم خود معترف می شود، این اقرار قابل اطمینان و دارای درجه ی اعتبار است؛

    در اینجا دیگر جایی برای ادله ی دیگر نیست، مگر در مواردی که قاضی پرونده تشخیص دهد که با توجه به قرائن و شواهد موجود اقرار متهم برخلاف واقع می باشد. فی المثال متهم خواسته باشد، جرم دیگری را به گردن بگیرد. در این مواقع دادگاه بررسی ضروری را انجام می دهد و دلایل رد اقرار را در رأی بیان می کند.

    اقرار می تواند به صورت زبانی یا نوشتاری و یا حتی با اشاره باشد. اقرار به هرشکلی که باشد، باید روشن و خالی از ابهام باشد. در انجام اقرار شرط و تعلیقی وجود ندارد و باید اقرار با قاطعیت باشد. فرد اقرار کننده باید در حین اقرار، عاقل، بالغ و از روی اراده و اختیار این کار را انجام دهد. انجام اقرار در تمامی جرم ها یک بار کافی می باشد.

    شهادت:

    شهادت:
    شهادت:

    اگر در اثبات جرم نتوان از اقرار بهره جست بهترین گزینه این است که از شاهد یا شاهدان خواست تا در دادگاه حاضر شده و شهادت بدهند. شهادت اخباری است که فردی به غیر از دو طرف دعوا به حادث شدن جرم به وسیله متهم نزد مقام قضایی ذکر می کند.

    به زبان ساده تر شهادت در دعاوی کیفری به این معنی می باشد که اگر فردی به صورت خواسته یا نا خواسته، در مورد موضوع دعوا بین دو طرف چیزی شنیده باشد، یا چیزی دیده باشد، از وی خواسته می شود تا در دادگاه حضور یابد و آن چه را که دیده یا شنیده به طور کامل و دقیق و با صراحت بیان کند. در این صورت حقی از کسی ضایع نمی شود.

    فردی که به عنوان شاهد در زمان ادای شهادت در دادگاه حاضر می شود، مطابق با ماده 177 قانون مجازات اسلامی باید داری شرایطی باشد تا از منظر دادگاه شهادت او قابل استناد باشد. فردی که شهادت می دهد، باید: بالغ، عاقل، با ایمان، عادل و حلال زاده باشد.

    فردی که شهادت می دهد، نباید در موضوع دی نفع باشد. شاهد نباید با یکی ازطرفین یا هر دوی آنها خصومت داشته باشد. فردی که شهادت می دهد، نباید گدایی کند یا ولگرد باشد.

    سوگند و قسم:

    سوگند و قسم:
    سوگند و قسم:

    سوگند یکی دیگر از ادله اثبات جرم و گناه به حساب می آید. بر پایه ی ماده ی 201 قانون مجازات اسلامی سوگند عبارت است، از گواه دادن خدا بر درستی و صحت سخن ادا کننده ی سوگند. کسی که در دادگاه قسم یاد می کند نیز باید مانند شاهد شرایطی داشته باشد.

    کسی که می خواهد در محضر دادگاه سوگند یاد کند باید از نطر عقلی سالم باشد، از نظر سنی به بلوغ رسیده باشد، واز روی اختیار و ارداه ی خود برای قسم حاضر شده باشد، نه از روی جبر و تهدید.بر پایه ی ماده ی 203 قانون مجازات های اسلامی سوگند و قسم باید بر حسب قرار و قانون دادگاه و با الفاظ جلاله ی والله، بالله، تالله یا با شروع نام ایزد منان باشد.

    فرقی نمی کند که فردی که قسم یاد می کند به چه زبانی سوگند یاد می کند، کسی که قسم می خورد به هر گویشی که دارد، باید قسمش را با لفظ جلاله آغاز کند. بین یک فرد مسلمان و غیر مسلمان درادای سوگند و قسم خوردن به نام خداوند متعال هیچ فرقی وجود ندارد. قسم خوردن و ادای سوگند باید بر طبق ادعا، صریح در مقصود و به دور از هر ابهامی بوده و از روی یقین و اطمینان گفته شود.

    بر طبق قانون مجازات اسلامی سوگند فقط از جانب یکی از طرفین دعوا یا قائم مقام آنها پذیرفته می شود و قابل تاثیر است. سوگند خوردن در بعضی از جرائم به اثبات نمی رسد. نکته ی دیگر درباره ادای سوگند و قسم خوردن این است که اگر ثابت شود، سوگند دروغ بوده و یا ادا کننده سوگند شرایط لازم و کافی برای ادای سوگند را نداشته، سوگند ادا شده فاقد ارزش است و هیچ ترتیب اثری به آن داده نمی شود.

    علم قاضی:

    علم قاضی:
    علم قاضی:

    علم قاضی آخرین ادله در اثبات جرم کیفری است. اگر بخواهیم علم قاضی را به زبانی ساده و قابل فهم بیان کنیم، علم قاضی عبارت است، از یقینی که قاضی بعد از جمع آوری تمام مستندات در موضوعی به دست می آورد و براساس علم خود جرم را ثابت می کند. علم و آگاهی قاضی قابل استناد به امارات قضایی می باشد.

    علم قاضی در عرض ادله ی دیگر نیست، بلکه در طول ادله ی دیگر می باشد و وابسته به بودن علت و مدرکی است که علم و آگاهی و یقین قاضی از آن واقع بشود. برای افزایش علم قاضی می توان از مدارک و مستندات قابل اعتماد دیگری بهره برداری کرد. این مدارک می تواند شامل: تحقیقات محلی، اظهارات افراد آگاه و گزارش های ثبت شده باشد.

    در همین راستا مدارک دیگری مثل فیلم، عکس، پیام صوتی، پیامک، چت، اسکرین شات هم می باشند که این مدارک را میتوان به عنوان اماره به دادگاه ارائه نمود، اما همانطور هم که قبلا گفته شد این مدارک قطعی نیستند و برای کمک به علم قاضی می باشند.

    استشهادیه چیست؟

    استشهادیه چیست؟
    استشهادیه چیست؟

    حال که در بخش قبلی مقاله با ادله و مستندات اثبات جرم آشنا شدیم و دریافتیم که شهادت یکی از محکم ترین ادله ی اثبات جرم در نزد دادگاه به حساب می آید به توضیح بیشتر این مورد می پردازیم.

    قبل از اینکه بدانیم استشهادیه چیست بهتر است، ببینیم ریشه این کلمه به چه معناست. کلمه ی استشهاد در فرهنگ فارسی عمید به معانی شاهد آوردن از قول کسی در گفته یا نوشته ی خود و در متون حقوقی متن نوشته شده ای است، در مورد پذیرش یا عدم پذیرش یک موضوع با امضای شاهدان آورده شده است. در فرهنگ کامل معین استشهاد به معنای، شهادت طلبیدن، شاهد و گواه آوردن، نقل قول های کسی را به عنوان شاهد ذکر کردن، تقاضای شاهد برای اثبات دعوی می باشد.

    همانطور که از توضیحاتی که درباره ی کلمه ی فوق بر می آید استشهادیه به عنوان یکی از راه کارهای اثبات دعوا مورد توجه است.

    همان طور که از معنای لغت بر می آید استشهادیه به عنوان یکی از راهکار های اثبات دعوا می باشد.

    زمانی که شخصی از کسی شکایت می کند یا بر علیه او اقامه دعوا می کند، برای اینکه بتواند به حق خود برسد یا به اصطلاح ثابت کند که حق با اوست، متوسل به مدارک و دلایل متعددی می شود تا رأی دادگاه را به نفع خود بگیرد.

    شهادت دادن شهود یکی از بهترین و محکم ترین ادله برای اثبات ادعاست

    شهادت دادن شهود همانطور که قبلا نیز گفته شد یکی از بهترین و محکم ترین ادله برای اثبات ادعاست.شاهد همانطور که از نامش مشخص است، کسی است که از حقیقت موضوع خبر دارد و می تواند در دادگاه شهادت بدهد و دیده ها و شنیده های خود را برای قاضی بیان کند.

    اما به دلایل متعددی ممکن است، شاهد یا شاهدان نتوانند در دادگاه حضور یابند، یکی از این دلایل مممکن است، تعداد نفرات شاهدان باشد که زیاد بوده و نمی توان تمام این جمعیت را در یک روز خاص دور هم گرد آورد و آنها را به دادگاه آورد. در این جا شاکی می تواند با ثبت اظهارات و بیانات شاهدان بر روی برگه و فرم مخصوص، این اظهارات را بر روی برگه ثبت کند و آنها را به عنوان یک سند مستند به دادگاه و به حضور شخص قاضی برساند.

    با توجه به آنچه گفته شد استشهادیه سندی است، مکتوب که شاهدان بیانات و اظهارات خود را بر روی آن نوشته اند و برای اینکه صحت بیانات خود را تایید کنند، آن را امضا کرده و شخص دیگری این گزارشات مکتوب را برای پیگیری در دادگاه به دادگاه ارائه خواهد داد.

    فرق استشهادیه و شهادت شهود

    فرق استشهادیه و شهادت شهود
    فرق استشهادیه و شهادت شهود

    براساس آنچه که گفته شد می توان چنین نتیجه گیری کرد که شهادت شهود با استشهادیه فرق دارد. جایی که شهادت یا گواهی شهود را داشته باشیم استشهادیه از درجه اعتبار ساقط می شود. شهادت شهود مدرک مستدل تر و مستندتری برای دادگاه است. شهود اشخاص حاضر و ناظری هستند که می توانند نزد قاضی حاضر شده و بعد از احراز شرایط شهود از نظر قاضی شهادت بدهند.

    شاهدان برای شهادت باید قسم یاد کرده و ادای سوگند نمایند، سپس قاضی به وحدت میان شهادت شهود می پردازد یعنی اگر پی ببرد همه شهود بر یک موضوع اتفاق نظر دارند، آن را قبول می کند و این شهادت برای ارائه به دادگاه مستند است.

    ولی در استشهادیه این شرایط نیست و شاهدان در دادگاه حضور نمی یابند. استشهادیه صراحتا یکی از ادله ی اثبات جرم یا دعوا نیست، بلکه در حقیقت به یک نوع تحقیق محلی نزدیک تر است. استشهادیه یکی از اماره های قضایی محکم است که برای ارائه به دادگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

    فرق استشهادیه با شکواییه:

    زمانی که به فرد ی خسارتی یا ضرری بر اثر عمل مجرمانه ی شخص دیگری وارد می شود، قانون این حق را به شخص متضرر می دهد که این جرم را به دادسرا، دادستان و بازپرس اعلام نماید. برای رسیدن به چنین مقصودی فرد باید یک شکایت کیفری طرح کند و ابزار طرح این شکایت شکواییه کیفری است.

    وقتی جرمی به صورت نامشهود انجام می شود، لازم است که برای رسیدگی به جرم در آیین دادرسی کیفری فرد بزه دیده یا شاکی اقدام به شکایت کند. در حالیکه در جرائم مشهود اگر ضابطان دادگستری شاهد وقوع جرم بوده باشند، برای رسیدگی به جرم دیگر نیازی نیست تا شاکی شکایت کند.

    مثلا اگر در یک نزاع خیابانی در حین درگیری یک نفر به قتل برسد و در این میان یک ضابط دادگستری هم شاهد قتل باشد، لازم نیست تا منتظر شکایت از سوی اولیای دم بمانند و در همان لحظه قاتل دستگیر و برای رسیدگی در آیین داد رسی تحویل مراجع ذی صلاح خواهد شد.

    گرفتن فرم شکواییه

    اولین گام برای شکایت کردن توسط افراد در دادگاه ها و دادسراها گرفتن فرم شکواییه است، اما با توجه به تعریفی که از استشهادیه داشتیم حال خودتان براحتی می توانید به این پرسش پاسخ دهید.

    شکواییه یا شکایت فرم مکتوبی است که برای پیگیری جرم و جبران خسارت در اثر یک عمل مجرمانه به دادگاه یا دادسرا توسط فرد شاکی ارائه می گردد، در حالیکه استشهادیه فرم مکتوبی است که در آن از شهادت شهودی که در حین انجام جرم درصحنه جرم حاضر بوده و جرم را با چشم خود دیده یا شنیده اند به صورت مکتوب امضا و اثر انگشت می گیرند و به دادگاه یا دادسرا ارائه می دهند. در حقیقت استشهادیه یک مدرک یا سند است، برای اثبات جرم یا در دفاع از یک شکایت که بر علیه یک نفر انجام شده است.

    تفاوت دیگری که استشهادیه با شکواییه دارد، این است که معمولا شکواییه بعد از وقوع یک جرم نوشته می شود، ولی استشهادیه صرفا برای جرائم و بزه نیست، کاربرد های دیگری دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

    چگونگی تنظیم شکایت نامه یا همان شکواییه

    اگر فردی به دیگری هتک حرمت کرده بدین معنا که از کلمات و جملات رکیکی استفاده کرده که موجب بی احترامی، حقارت و یا بی عزتی آن فرد شده، شاکی می تواند علیه شخصی که توهین و فحاشی نموده شکایت کند. شاکی باید با تهیه و تنظیم شکواییه ی هتک حرمت و ارجاع آن به دادسرا شکایت خود را مطرح نموده و در صورتی که بزه متهم و مشتکی عنه پرونده برای قاضی مسجل شده و مجرم شناخته شود، پرونده برای صدور حکم نهایی به دادگاه کیفری ارسال می شود.

    برای تنظیم شکواییه شاکی کافی است، فرم شکواییه را که به صورت آماده در دادگاه و مراجع قضایی دیگر موجود می باشد، تهیه کرده و با توجه به نوع جرمی که در مورد او صورت گرفته، فرم را تکمیل کند در زیر نمونه ی فرم شکواییه ارائه شده است:

    حال اگر امکان تهیه ی فرم شکواییه به صورت آماده نبود خودتان می توانید آن را تنظیم کنید،

    باید در نظر داشته باشید که در تهیه یک شکواییه حتما باید موارد زیر گنجانده شود:

    الف ) نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، سطح تحصیلات، مجرد یا متاهل بودن، ملیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق محل سکونت فعلی و در صورت امکان نشانی پست الکترونیک ( ایمیل )، شماره تلفن ثابت و شماره تلفن همراه و کدپستی شاکی ؛
    ب ) سوژه ی مورد شکایت، زمان و مکان محل وقوع جرم ؛
    ج) ضرر و آسیب وارده به شاکی و آنچه می خواهد ؛
    د) علت های وقوع جرم، نام ها، ویژگی ها و نشانی شاهدان و مطلعین در صورت امکان ؛
    ه) مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا کسی که بر علیه او شکایت انجام گرفته در صورت امکان.

    در اینجا نمونه ای از فرم شکواییه توهین و فحشا را می آوریم که آماده نبوده و خود شاکی آن را تهیه کرده است:

    تهیه و تنظیم فرم شکواییه ی هتک حرمت

    شیوه ی تنظیم و تحریر شکوائیه ی اهانت و فحاشی از لحاظ کلی به شکل زیر می باشد، اما با عنایت به وضعیت های هر شخص و نوع پرونده ممکن است، تغییراتی در آن به وجود بیاید، همچنین قطعا نام شاکی و مشتکی عنه یا محل وقوع جرم نیز متغیر خواهد بود.

    شاکی:…………………………..

    مشتکی عنه:…………………………..

    وکیل یا نماینده قانونی:…………………….. (در صورتی که وکیل دارد، مشخصات وکیل)

    موضوع: توهین و فحاشی

    دلایل و پیوست ها: 1) اصل کپی شناسنامه 2) اصل کپی کارت ملی 3) شاهدان4) سایر دلائل و مدارک…………..

    زمان و نشانی محل وقوع جرم: (زمان و محلی که جرم در آن رخ داده است، ).

    توضیحات:

    با سلام، احتراما به استحضار می رساند:
    اینجانب……….. فرزند………. محل سکونت………… از خانم / آقای………… فرزند……….. ساکن…………… شکایت دارم. به این دلیل که نامبرده با استعمال الفاظ رکیک به اینجانب توهین نموده وبنده را مورد اهانت قرار داده است. برای اثبات ادعای خویش شاهدانی دارم که حاضرند در محضر دادسرای محترم با ادای سوگند و قسامه ی شرعی شهادت دهند، پیرو این مطلب از مقام بزرگوار دادستان درخواست پیگیری و مجازات کیفری متهم را دارم.

    همانطور که می بنید این شکواییه به زبان ساده نوشته شده است و مانند دادخواست نیازی به به کارگیری الفاظ و اصطلاحات حقوقی ندارد. شما می توانید در متن این شکواییه الفاظ و جملات رکیک و زشتی را که متهم بیان کرده در متن شکواییه به کار ببرید. افراد بدون داشتن حقوقی می توانند چنین شکواییه را در زمانی که مورد هتک حرمت قرار گرفته اند استفاده کنند.

    اما برای اینکه شکواییه بهتر و منسجم تری داشته باشید و برای ارجاع به مراجع قضایی به هیچ مشکلی برنخورید می توانید در چنین موارد مشابهی با یک مشاور حقوقی برای تهیه و تنظیم شکواییه از سایت تهران لو بهترین سایت حقوقی کمک بگیرید.

     چند نوع استشهادیه داریم:

     چند نوع استشهادیه داریم:
    چند نوع استشهادیه داریم:

    همانطور که در فوق توضیح دادیم استشهادیه فرم نوشته شده ی ویژه ای است که شهادت شاهدان بر روی آن نوشته و ثبت می شود. از استشهادیه برای اثبات دعاوی متفاوتی می توان استفاده کرد.

    همانطور که قبلا نیز گفتیم، استشهادیه فقط برای مواردی که جرمی صورت گرفته مورد استفاده نمی باشد و می تواند هم در دعاوی کیفری و هم در دعاوی حقوقی استفاده شود. در اینجا به بعضی از پر کاربردترین استشهادیه هایی که امروزه به کار گرفته می شود، اشاره ای مختصر خواهیم داشت:

    استشهادیه محلی،

    اسشتهادیه محل سند ازدواج،

    اسشتهادیه اعسار،

    استشهادیه درخواست دفترچه بیمه درمانی روستایی،

    استشهادیه تحت پوشش نهاد مقدس کمیته امداد،

    استشهاد تعویض شناسنامه و اصلاح تاریخ تولد،

    استشهادیه توهین و فحاشی،

    اینها و چندین نوع دیگر از نمونه استشهادیه هایی هستند که می توان به آنها اشاره کرد.

    استشهادیه باید معتبر و واقعی باشد

    نکته ی قابل ذکر در تنظیم و تهیه استشهادیه این است که استشهادیه باید معتبر و واقعی باشد. این استشهادیه باید توسط شهود امضا شود. تهیه و تنظیم استشهادیه های دروغین و کذب خود جرم است و از نوع جرائم جعل سند می باشد، این جرم خود مشمول مجازات کیفری می باشد و مجازات های سنگینی را در بر می گیرد.

    نکته دیگری که شاهدانی که استشهادیه را پر می کنند و آن را امضا می کنند، این است که باید متن استشهادیه را با دقت کافی مطالعه کنند و از تمام موارد درج شده در آن آگاهی کامل داشته باشند و بیانات و نوشته های آن را آگاهانه امضا کنند. در غیر این صورت شهادت دروغ عواقب و آثار حقوقی به دنبال دارد، مخصوصا اگر در اثر این امضا ضررهای مادی و معنوی به فرد دیگری رسیده باشد.

    در ذیل نمونه هایی از تعدادی استشهادیه را می آوریم تا با ادبیات و نحوه ی نگارش آن و ملزوماتی که باید در آن قید شود، آشنایی نسبی پیدا کنید، اما باز هم تاکید می کنیم، برای تهیه ی هر نوع استشهادیه بهتر است، با یک مشاور کار آزموده بالاخص از مشاوران کار آزموده ی سایت تهران لوبهترین سایت حقوقی کمک بگیرید و تمام مشاوره های حقوقی خود را به آن ها بسپارید و در کمال آرامش به کارهای دیگر خود بپردازید.

    فرم استشهادیه درخواست دفترچه بیمه درمانی روستایی

    فرم استشهادیه درخواست دفترچه بیمه درمانی روستایی
    فرم استشهادیه درخواست دفترچه بیمه درمانی روستایی

    نمونه استشهادیه اعسار

    =======================================================

    آنچه که در فوق آمد نمونه هایی از استشهادیه هایی بود که برای ارائه به مراجع قضایی برای رسیدگی ارجاع می شود.

    اما این ها همه را گفتیم تا برسیم به موضوع مورد نظر مقاله ی خودمان که نمونه استشهادیه توهین و فحاشی است.

    بهتر است، برای تهیه هر استشهادیه از یک سایت حقوقی با اعضای مجرب و کارآزموده و وکلای درجه یک که همگی در رشته حقوق تحصیل کرده اند و اطلاعات کامل و جامعی از مواد قانونی و حقوقی دارند، مشاوره بگیرید. برای این انتخاب کافی است، سری به سایت تهران لو بهترین سایت مشاوره حقوقی بزنید تا تمام ابهامات قانونی و حقوقی خود را بر طرف کنید.

    استشهادیه توهین و فحاشی چه نوع استشهادیه ای است؟

    استشهادیه توهین و فحاشی چه نوع استشهادیه ای است؟
    استشهادیه توهین و فحاشی چه نوع استشهادیه ای است؟

    طبق نوشته هایی که در قبل آورده شد، اگر شخصی توسط فرد دیگری مورد اهانت قرار گرفته و این اهانت باعث خواری و تحقیر گشتن وی گشته است، چنانچه در هنگام وقوع جرم توهین و فحاشی اشخاص و شاهدانی بوده اند که در صحنه بوده اند و این هتک حرمت را با گوش خود شنیده و یا با چشم خود دیده اند؛

    و فرد توهین شونده از فرد توهین کننده شکایت کرده و خواستار مجازات وی از مراجع ذی صلاح قضایی باشد، در صورتی که با صلاحدید مرجع قضایی برای اثبات جرم توهین بتواند شهادت و گواهی این اشخاص را مبنی بر انجام عمل قبیح توهین و فحاشی به صورت مکتوب اعلام و اقرار نماید و شاهدان در ذیل اظهارات خود امضا و یا اثر انگشت بزنند؛ به چنین فرم کتبی و نوشتاری که درباره شهادت پیرامون توهین و فحاشی است، استشهادیه توهین و فحاشی می گویند.

    برای تهیه چنین فرمی لازم است، با یک وکیل خوب و یک سایت مشاوره حقوقی که دانش بالایی در این امر داشته باشد، مشاوره کنید. پیشنهاد ما به شما سایت تهران لو بهترین سایت مشاوره حقوقی در ایران است.

    نمونه استشهادیه توهین و فحاشی

    همانطور که در طول مقاله بارها گفته شد توهین و فحاشی یک جرم است که بر طبق ماده 608 قانون مجازات های اسلامی مشمول جریمه و کیفر می شود، اما این جرم یک جرم قابل گذشت است و می توان با در نظر داشتن رأفت ایرانی اسلامی و با گذشت، از این جرم چشم پوشی کرد و فرهنگ ناب گذشت و بخشش را در بین عامه ی مردم باب کرد.

    در عین حال آن دسته از کسانی که با رفتارهای قلدر مآبانه و مستبدانه خود و با شکست حرمت ها و هتک حرمت به شخصیت افراد و با به کارگیری الفاظ رکیک و زشت سعی در کوچک شمردن و تحقیر دیگران دارند، باید بدانند که قانون صراحتا و به طور قطع پاسخ اهانت ها و توهین های آنان را با حدت و شدت خواهد داد و اجازه نخواهد داد که حیثیت افراد به دست آنان شکسته و بی اعتبار شود.

    تهیه یک استشهادیه ی خوب توسط افراد خبره و کار بلد در رشته ی حقوق

    تهیه ی یک استشهادیه ی خوب و تاثیر گذار بهتر است، به دست افراد خبره و کار بلد در رشته ی حقوق باشد تا در این بین صاحب حق به حق و حقوقات قانونی خویش رسیده و رفت و آمدهایش به دادگاه یا دادسرا بیهوده نباشد.

    در پایان مقاله بد نیست، برای آشنا شدن خودتان با حق و حقوق قانونی و مدنی تان و با ارتباط دائم و همیشگی با یک سایت مشاوره حقوقی که بهترین سایت برای مشاوره تهران لو می باشد، آرامش روانی و فردی خود را تضمین کرده و نگران پایمال شدن حقوق به حق خود نباشید.

    در این قسمت به انتهای نوشتار نمونه استشهادیه توهین و فحاشی می رسیم. امید داریم که موارد مطرح شده در خصوص نمونه استشهادیه توهین و فحاشی برای همه ی شما مثمر ثمر بوده باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با