نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با موضوع اثبات جرم جعل برای شما اطلاعاتی داشته باشیم.

    حتماً می ‌دانید که با  توجه به این ‌که در زندگی روزمره شهروندان، اتفاقات بسیاری رخ می دهد، سبب می‌ شود که آگاهی داشتن در رابطه با این موضوع بیشتر شود و افراد در تلاش باشند تا در رابطه با جرم جعل و اثبات جرم آن اطلاعاتی را داشته باشند. همان ‌طور که عنوان شد، یکی از جرایم مهم در زندگی روزمره ما جعل می باشد.

    به‌ عنوان نمونه، جعل امضا و چک به جای صاحب اصلی چک و ارائه آن به بانک، جعل شناسنامه، جعل گذرنامه، جعل اسکناس ‌های تقلبی، جعل اسناد و دیگر نوشته‌ ها می‌ توانند به ‌عنوان نمونه‌ هایی عنوان شوند که لازم است اثبات جرم جعل برای آن ‌ها صورت بگیرد و هر یک از ما یا اطرافیان ما در زندگی روزمره خود با آن مواجه شده‌ایم و درگیر آن بوده ایم.

    لازم است در ابتدا توضیحاتی در رابطه با جرم جعل برای شما ارائه دهیم

    برای این ‌که در ادامه این مبحث، اطلاعات کلی در رابطه با اثبات جرم جعل برای شما داشته باشیم، لازم است در ابتدا توضیحاتی در رابطه با جرم جعل برای شما ارائه دهیم و مهم‌ ترین مواردی که در جعل اسناد صورت می‌ گیرد را توضیح دهیم. سپس در انتها می‌ توانیم به موضوع اثبات جرم جعل بپردازیم و در این رابطه اطلاعاتی عنوان کنیم.

    اگر شما نیز اطلاعات زیادی در این رابطه ندارید، می‌ توانید از مشاوران و وکلایی که در سایت تهران لو فعالیت دارند، استفاده کنید. به دلیل این‌ که سایت تهران لو  بهترین وکلا و مشاوران را در اختیار دارد و می ‌تواند در راستای جرایم به وجود آمده، اعم از اثبات جرم جعل کمک بسیاری را برای شما به دنبال داشته باشد. در ادامه این مبحث با موضوع اثبات جرم جعل با ما همراه باشید.

    در ادامه این مقاله، به سوالات زیر در رابطه با موضوع اثبات جرم جعل پاسخ خواهیم داد:

    جرم جعل چیست؟

    قانونگذار فصل پنجم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی

    جاعل کیست؟

    مصادیق جرم جعل سند به زبان ساده

    جعل سند و نوشته مهمترین مصداق جعل

    شرایط تحقق جرم جعل به چه صورت می باشد؟

    موضوع جرم جعل چه می‌ تواند باشد؟

    شرایط سند نوشته مجعول به چه صورت می باشد؟

    شرایط سند نوشته مجعول

    استفاده از سند مجعول

    مراحل جعل اسناد به چه صورت می ‌باشد؟

    ارکان جرم جعل و استفاده از سند مجعول به چه صورت می باشد؟

    رکن قانونی

    رفتار مجرمانه

    قصد ارتکاب جرم

    مجازات جعل و استفاده از سند مجعول چگونه می باشد؟

    جعل و استفاده از سند مجعول متعدد چگونه می ‌باشد؟

    معاونت در جعل و استفاده از سند مجعول چه حکمی دارد؟

    انواع جعل در قانون مجازات اسلامی به چه صورت می ‌باشد؟

    جعل و استفاده از سند مجعول چک به چه صورت است؟

    جعل چک و کلاهبرداری

    جعل چک سفید امضا

    جعل سند رسمی

    مجازات جعل مهر

    جعل اسناد

    جعل مدارک دانشگاهی

    مجازات جعل احکام دادگاه

    اثبات جرم جعل به چه صورت انجام می‌ گیرد؟

    سوالات متداول در راستای جرم جعل چیست؟

    اگر اثبات جرم جعل از طریق وکیل انجام شود، چه مزایایی را دارد؟

    مدارک لازم برای شکایت جعل

    مراحل شکایات کیفری برای اثبات جرم جعل توسط وکیل

    انتخاب وکیل برای اثبات جرم جعل از سایت تهران لو

    سخن آخر

     

    جرم جعل چیست؟

    جرم جعل چیست؟
    جرم جعل چیست؟

    برای این ‌که بتوانیم به موضوع اثبات جرم جعل بپردازیم، در ابتدا لازم است معرفی از جرم جعل داشته باشیم تا در این رابطه آگاهی بیشتری داشته باشیم. در لغتنامه، جعل معنای برگردانیدن، تقلب کردن، خلق کردن و دگرگون کردن را دارد.

    حال اگر بخواهیم تعریف ساده تر و عامیانه تری در راستای جرم جعل برای شما داشته باشیم، هنگامی که از روی اسناد اصلی اسناد کپی ساخته می شود که اطلاعات آن ‌ها با اطلاعات اصلی یک شخص مغایرت دارد و قانونی نمی ‌باشد، جرم جعل در نظر گرفته می شود.

    در این راستا تغییر دادن یک نوشته، مهر یا سند می ‌تواند تعریف کلی برای جرم جعل به حساب آید. جرم جعل به گونه ایست که شامل ضررهایی برای دیگران می شود. به دلیل این‌ که از یک نمونه نوشته به جای اصلی آن برای سوء‌ استفاده‌ های بسیار استفاده می ‌شود و در قانون، مجازات هایی را به دنبال دارد.

    جرم جعل می ‌تواند آسایش عمومی را بر هم بزند

    به ‌عنوان نمونه، جرم جعل در مباحث حقوقی به عنوان آن دسته از جرایمی عنوان شده است که می ‌تواند آسایش عمومی را بر هم بزند و علیه آن شناخته می شود.

    از آنجا ‌که این جرایم غیر واقعی هستند و سندیت اصلی ندارد، این امر می ‌تواند باعث آزار رسانیدن به مردم شود و در آسایش عمومی خدشه هایی ایجاد کند. همین طور اعتماد مردم از یکدیگر سلب می ‌شود. به همین دلیل برای جرم جعل، مجازات ‌هایی در نظر گرفته شده است.

    اگر بخواهیم به نمونه ‌هایی از جرم جعل اشاره کنیم، می توانیم به امضا کردن به جای یکی دیگر بر روی نوشته، چک، سند و دیگر موارد تحقیقاتی که در سند و نوشته ‌ها به وجود می ‌آورد، به وجود آوردن مهر و تمبر قلابی، تغییر دادن تاریخ و یا اطلاعات درون یک سند، علامت‌ گذاری بر روی کالاها،

    همانند علامت استاندارد بر روی برخی از کالاها و این دسته از موارد می ‌توانند به ‌عنوان تقلب به حساب آیند و نمونه ‌هایی از جعل هستند. این دسته از موارد در قانون دارای مجازات ‌های متعددی هستند که با توجه به شرایط آن، لازم است برای مجرم صورت بگیرد.

    قانونگذار فصل پنجم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی

    با توجه به اهمیت جرم جعل در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، موضوع جعل و ترویج به صورت مخصوص عنوان شده است. اما لازم به ذکر است بدانید که جرایم موجود برای جعل و تعویض فقط در این راستا نمی ‌باشد و ماده و قانون‌ های متعددی برای خود دارد.

    مهمترین آن در ماده 532 عنوان شده است که جعل و ترویج می تواند از ساختن مهر و امضای شخص رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا دیگر موارد متعدد عنوان شود.

    جاعل کیست؟

    جاعل کیست؟
    جاعل کیست؟

    با توجه به این‌ که در راستای موضوع اثبات جرم جعل بیشتر صحبت کردیم، لازم است بگوییم، هر چیزی که در قانون به عنوان سند اصلی ایجاد شود و قصد جایگذاری به جای سند اصلی را داشته باشد، به ‌عنوان یک سند جعلی شناخته می شود.

    به ‌صورت کلی، جعل یعنی از یک نوشته، نوشته دیگری ساختن. البته لازم به ذکر است که نوشته ‌های روی سنگ و چوب در این حیطه عنوان نمی ‌شود.

    با توجه به این‌ که چسباندن عکس، کارت شناسایی، زدن اثر انگشت به جای دیگری از مهمترین موارد جعل به حساب می‌ آیند، در برخی مواقع ممکن است ساختن یک کارت شناسایی یا بلیت که نوشته‌ای ندارند، به عنوان جرم جعل محسوب نشود.

    در هنگامی جرم جعل صورت می‌ گیرد که این اقدامات برای یک سند اصلی و واقعی صورت گرفته باشد. در این صورت، شخصی که این عملیات را انجام داده است، به ‌عنوان جاعل به حساب می‌آید و لازم است که مجازات ‌هایی برای او در نظر گرفته شود.

    مصادیق جرم جعل سند به زبان ساده

    مهمترین نکته‌ای که در راستای اثبات جرم جعل سند عنوان شده است، در ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی می باشد. این قانون عنوان کرده است که این جرم حصری نمی ‌باشد.

    معنی آن این است که به ‌غیر از این ‌که قانون در موارد معین شده ای ذکر کرده است، ممکن است این جرم سبب دیگر جرایم دیگر باشد.

    پیشنهاد می کنیم از پست مجازات معاونت در جعل اسناد دیدن کنید.

    به ‌عنوان نمونه در ادامه برای شما از مصادیق جرم جعل سند بیشتر خواهیم گفت. این دسته از موارد عبارتند از:

    • ایجاد مکتوبات یا اسناد
    • بازسازی مهر و امضای اشخاص
    • خراش دادن یا تراش دادن نوشته ها به سبب تبدیل کلمه یا از بین بردن تمامی آن
    • دست بردن در مکتوبات با قصد تغییر کلمات و اعداد و …
    • الحاق با هدف اضافه کردن موارد جدید در سند و تقلب در آن
    • خط زدن، سیاه کردن یا از بین بردن بخشی از نوشته اسناد و …
    • تغییراتی در تاریخ سند
    • اتصال دو نوشته به یکدیگر و ترکیب کردن آن
    • استفاده از مهر شخصی بدون اجازه داشتن از وی

    مانند هر علم دیگری، جرم جعل نیز دارای ارکان مخصوص خود می باشد که این دسته از ارکان همانند ارکان مادی و ارکان معنوی و ارکان قانونی شناخته می شود.

    رکن قانونی و مادی بر همه اشخاص شناخته شده است

    نکته حائز اهمیت در این راستا این است که رکن قانونی و مادی بر همه اشخاص شناخته شده است و اطلاعات درست و جامعی در این راستا دارند. اما در راستای عنوان کردن رکن معنوی؛ هنگامی که جرم جعل صورت می گیرد،

    وقتی شخصی آگاهی کامل را در راستای ارتکاب به جرم و خلاف قانون بودن آن انجام می ‌دهد، به‌ عنوان رکن معنوی شناخته می ‌شود و فرد با توجه به آگاهی ‌هایی که برای خلاف قانون بودن جرایم مربوطه دارد، به آن مجرم می گویند.

    جعل سند و نوشته مهمترین مصداق جعل

    در راستای این‌ که بتوانیم به موضوع اثبات جرم جعل بپردازیم، حتماً می ‌دانید که دست نوشته‌ ها و اسناد می‌ تواند ایفا کننده نقش مهمی در زندگی اجتماعی افراد باشند. مواردی همچون کارت ملی، شناسنامه، قولنامه، وصیتنامه و اسناد رسمی دیگر همانند سند ازدواج در مراکز و دادگاه‌هایی که به ثبت رسانیده شده و به‌ عنوان مدارک با ارزش هر یک از افراد به حساب می‌ آیند.

    در راستای پرداختن به موضوع اثبات جرم جعل، اگر شما نیز نیازمند مشاوره گرفتن از وکلا هستید، بهتر است از مشاورین و وکلایی که در سایت تهران لو فعالیت دارند، استفاده کنید. به دلیل این که این افراد دارای تخصص و تبحر خاصی در راستای مشاوره دادن هستند و می توانند نیاز شما را از این امر برطرف کنند.

    شرایط تحقق جرم جعل به چه صورت می باشد؟

    شرایط تحقق جرم جعل به چه صورت می باشد؟
    شرایط تحقق جرم جعل به چه صورت می باشد؟

    برای این‌ که بتوان اطمینان حاصل کرد که جرم جعل صورت گرفته است و به اثبات جرم جعل کمک کرد، شرایطی مورد نیاز می باشد. در ادامه، شرایط موجود برای این امر را بیان خواهیم کرد.

    • یک نکته مهم که در راستای اثبات جعل جرم باید انجام شود، به گونه ایست که لازم است جعل مواردی همچون سند، مهر، نوشته و تمام اقلامی که در قانون ذکر شده، صورت گرفته باشد.
    • اگر اسناد، مدارک و مواردی که خود جعلی هستند، مجدداً جعل بشود، به عنوان جرم جعل شناخته نمی‌ شود.
    • جعل کردن اسنادی که کپی آن‌ ها نیاز است ارائه شود، ممکن و میسر نیست.
    • چیزی که لازم است به جعل رسانیده شود، به قدری شباهتی به سند اصلی دارد که با چشم غیر مسلح امکان تشخیص آن مبنی بر جعلی بودن وجود ندارد و می‌ تواند افراد عادی را به اشتباه بیندازد. همانند جعل پول و دیگر موارد
    • اگر فرد، قصد تقلب کردن و از طریق جعل، ضرر رساندن به دیگران را دارد، اثبات جرم جعل صورت می گیرد.

    موضوع جرم جعل چه می‌ تواند باشد؟

    موضوع جرم جعل چه می‌ تواند باشد؟
    موضوع جرم جعل چه می‌ تواند باشد؟

    اگر بخواهیم موضوع اثبات جرم جعل را بیشتر بازگو کنیم، لازم است به مجازات اسلامی و قوانینی که در آن درج شده است، بپردازیم. ماده 524 تا 542 به این موضوع پرداخته است و شامل موارد زیر است.

    • جعل کردن سند عادی و قرارداد، دست‌ نوشته، اجاره نامه، قولنامه، بیع نامه و دیگر موارد
    • جعل کردن اسناد رسمی همانند وصیتنامه‌های رسمی، حکم ‌های دادگاهی، مالکیت‌ های رسمی، عقدنامه و دیگر موارد
    • جعل کردن مهر و جعل منگنه
    • جعل اسکناس و جعل اسناد بانکی همانند چک و جعل علامت

    با توجه به عنوان کردن این دسته از موارد، لازم دانستیم که موضوع جرم جعل را برای شما بیشتر بازگو کنیم. تمامی موارد ذکر شده، مواردی هستند که در پیش بینی‌ های قانون توسط قانونگذار ذکر شده اند و تمامی این موضوعات به عنوان جرم جعل شناخته می شوند و مجازات خواهند داشت.

    حال اگر شما از دسته افرادی هستید که نیازمند استفاده از مهارت ‌های یک وکیل زبر‌دست و خبره هستید، سایت تهران لو اقداماتی برای شما فراهم می‌ کند تا بتوانید از تخصص ‌های وکلای آن استفاده کنید.

    شرایط سند نوشته مجعول به چه صورت می باشد؟

    شرایط سند نوشته مجعول به چه صورت می باشد؟
    شرایط سند نوشته مجعول به چه صورت می باشد؟

    برای اثبات جرم جعل، نکته حائز اهمیت این است که چه خصوصیات و ویژگی‌ هایی سبب می‌ شوند که یک دست ‌نوشته یا سند به عنوان جعلی به حساب بیاید و شخص جاعل مجرم شناخته شود. برای این ‌که اطلاعات درستی در راستای سند جعلی داشته باشیم، برخی از شرایط و ویژگی ‌ها مهم شناخته می شوند که در ادامه به توضیحات آن خواهیم پرداخت.

    به طور کلی، از لحاظ ظاهری سند جعلی هیچ ‌گونه تفاوتی با صحنه اصلی ندارد و عیناً شبیه سند اصلی ساخته می شود. به ‌عنوان نمونه، اگر سند اصلی مثلاً شناسنامه یا کارت ملی دارای یک فرمت خاص به معنای ارائه هستند، سند جعلی نیز لازم است از تمامی فرمت رعایت شده تبعیت کند و هیچ گونه جای شکی برای جعلی بودن آن باقی نمی ‌گذارد.

    با توجه به عنوان کردن این موضوع اگر شخصی اطلاعات شخصی خود را بر روی کاغذ بنویسد و ادعا کند که این به ‌عنوان شناسنامه ارائه می ‌گردد، نمی‌ تواند به ‌عنوان جرایم جعل شناخته شود و در اینجا اثبات جرم جعل نیاز نیست صورت بگیرد.

    نوشتن یک اطلاعات بر روی کاغذ سفید به عنوان شناسنامه به حساب نمی ‌آید

    به دلیل این ‌که نوشتن یک اطلاعات بر روی کاغذ سفید به عنوان شناسنامه به حساب نمی ‌آید و همه اشخاص، اطلاعات کافی در این راستا دارند که این نوشته جعلی و دروغ است، اما شناسنامه نیست. پس نمی‌ تواند به ‌عنوان یک جرم شناخته شود.

    نکته حائز اهمیت در راستای جعل سند این است که اطلاعات باید به گونه ای شباهت به یکدیگر داشته باشند و نمونه اصلی و جعلی همانند یکدیگر باشند که هیچ ‌گونه جای شک و شبهه‌ای برای جعلی بودن آن وجود نداشته باشد و هیچ شخصی با توجه به داشتن شرایط اصلی نتواند تشخیص درستی از جعلی بودن یک سند را ارائه بدهد.

    به طور کلی، سند جعلی و سند اصلی قابل تشخیص نمی ‌باشد. حال اگر در شرایطی سند اصلی دارای فرمت و شکل خاصی نمی ‌باشد و عرف نیستند، به ‌عنوان نمونه دستنویس و یا قولنامه اجاره برای این امر تشابه عرفی که صورت می‌ گیرد، می‌ تواند این جرم جعل را به اثبات برساند.

    در راستای پرداختن به موضوع اثبات جرم جعل اگر شما نیز نیازمند مشاوره گرفتن از وکلا هستید، بهتر است از مشاورین و وکلایی که در سایت تهران لو فعالیت دارند، استفاده کنید. به دلیل این که این افراد دارای تخصص و تبحر خاصی در راستای مشاوره دادن هستند و می توانند نیاز شما را از این امر برآورده کنند.

    شرایط سند نوشته مجعول

    شرایط سند نوشته مجعول
    شرایط سند نوشته مجعول

    با توجه به عنوان کردن این موضوع برای شرایط سند و نوشته این مجعول لازم است بدانید که سند اصلی و سند جعلی از لحاظ محتوایی باید دارای یک ارزش مفهومی باشند.

    به ‌طور کلی نباید مفهوم حقوقی دیگری در این راستا عنوان شود و باید مفهوم و معنای آن ‌ها معتبر نیز باشد. به ‌عنوان نمونه، تصور کنید شخصی درصدد باشد تا یک چک جعلی را ایجاد کند و نام بانکی که قرار است چک را صادر کند، با نام دوستی و همدردی عنوان کند.

    در نظر گرفتن این امر نه ‌تنها جعل به حساب نمی‌ آید، بلکه به دلیل این ‌که این اسم هیچ‌ گونه اعتباری ندارد و چنین بانکی وجود ندارد، نمی ‌تواند به‌ عنوان یک سند جعلی یا غیر جعلی به حساب آید یا به طور کلی فاقد اعتبار می باشد.

    مفهوم ما از عنوان کردن اعتبار صرفاً بدین معنی نیست که اعتبار زمانی برای یک سند وجود داشته باشد

    در اینجا مفهوم ما از عنوان کردن اعتبار صرفاً بدین معنی نیست که اعتبار زمانی برای یک سند وجود داشته باشد، بلکه مهمترین نکته‌ای که در این راستا قصد ذکر کردن آن را داریم، اعتبار سندیت اسناد در راستای مراجع رسمی می باشد و انتساب آن به شخص معین شده‌ای برسد.

    به‌ عنوان نمونه؛ اگر نوشته‌ای به عنوان یک نوشته جعلی به دادگاه مربوطه ارسال شود، لازم است که فرد مشخص شده‌ای برای گرفتن یک حکم از دادگاه و بر اساس سند موجود وجود داشته باشد. اما اگر هیچ گونه شخصی بر اساس سند موجود وجود نداشته باشد، آن دستنوشته به عنوان جعلی به حساب نمی ‌آید.

    به‌ عنوان نمونه تصور کنید که اجاره نامه یک ملک، رو به اتمام می باشد و مهلت آن تمام شده است. این یک سند با اعتبار در نظر گرفته می شود. به دلیل این‌ که در محضر دادگاه می ‌توان شکایاتی را برای مستاجر به دلیل جعل اجاره نامه اصلی عنوان کرد.

    استفاده از سند مجعول

    در راستای این‌ که بتوانیم به اثبات جرم جعل بپردازیم، نکته حائز اهمیت دیگر که ‌عنوان یک جرم که ارتباط بسیاری با جعل دارد می باشد، استفاده از سند مجعول است. این بدان معنی است که شخصی قصد جعل کردن سندی از خود یا سندی از دیگری را دارد و به‌ عنوان نمونه اصلی آن را استفاده کند.

    هنگامی‌ که این اتفاق صورت می ‌گیرد، بر اساس قانون مجازات اسلامی اگر شخصی با آگاهی کامل سندی را جعل کند، با توجه به این ‌که در راستای جعلی بودن آن آگاهی دارد و از آن در مراجع قانونی استفاده کند، آن شخص مجرم می باشد و مرتکب جرم استفاده از سند معجول شده است و لازم است مجازات برای وی صورت بگیرد.

    با توجه به این موضوع، اگر مشخص شود که جعل انجام شده است و سند یا نوشته ساختگی می باشد، مجرم موظف است که هزینه جریمه نقدی ریالی آن را بپردازد یا در برخی موارد ممکن است به 6 ماه تا 3 سال زندان محکوم گردد. حال اگر سند غیر رسمی باشد، ممکن است جرایم برای فرد مجرم اندکی کاهش بیابد و جریمه نقدی ریالی آن کمتر شده و ۶ ماه تا ۲ سال حبس برای او در نظر گرفته شود.

    یک نکته مهم در راستای عنوان کردن استفاده از سند مجعول

    یک نکته مهم در راستای عنوان کردن استفاده از سند مجعول این است که اگر شخصی اقدامات لازم را برای جعل کردن یک سند به کار ببرد و همین طور از آن سند در راستای مواردی استفاده کند، هر دو مجازات برای این شخص صورت می ‌گیرد و لازم است که جزای خود را پرداخت کند.

    شما در حال حاضر در حال مطالعه مقاله اثبات جرم جعل هستید. اگر در این راستا نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستید، لازم است در ادامه با ما همراه باشید تا از خدمات مشاوران و وکلایی که در سایت تهران لو فعالیت دارند، اطلاعاتی برای شما عنوان کنیم تا در هنگامی که به چنین مشکلی برخوردید، از تخصص‌ های کافی بهترین وکلا در سایت تهران لو استفاده کنید و حقوق خود را بازگردانید.

    مراحل جعل اسناد به چه صورت می ‌باشد؟

    مراحل جعل اسناد به چه صورت می ‌باشد؟
    مراحل جعل اسناد به چه صورت می ‌باشد؟

    در راستای این ‌که بتوانیم به موضوع اثبات جرم جعل بپردازیم، لازم است مراحل جعل را نیز برای شما توضیح دهیم. برای این ‌که یک سند نوشته شود، باید به دروغ اطلاعاتی راجع به موارد تنظیم کننده گفته شود.

    نکته حائز اهمیت در این راستا این است که اطلاعات موجودی که در این باره ذکر شده است مهم نیست درست باشد یا دروغ، اثری بر روی تحقق یا عدم جعل آن نخواهد گذاشت.

    با توجه به عنوان کردن این موضوع اگر سندی به صورت تنظیم‌ کننده دروغین نباشد و خود شخص بر صدد تنظیم آن برآمده باشد، هر چند که اطلاعات وارد بر آن به صورت دروغین نوشته شده است، جعل در نظر گرفته نمی ‌شود.

    شخصی که در تلاش است تا از طریق رشوه، کارمند اداره ثبت احوال را وادار کند تا اطلاعاتی که در شناسنامه او می ‌باشد را اشتباه وارد کند

    اگر بخواهیم در این راستا مثالی در نظر بگیریم تا درک موضوع را برای شما راحت‌ تر کنیم، شخصی که در تلاش است تا از طریق رشوه، کارمند اداره ثبت احوال را وادار کند تا اطلاعاتی که در شناسنامه او می ‌باشد را اشتباه وارد کند، با توجه به این‌ که آن کارمند اداره ثبت احوال دروغی در نظر نگرفته، جعل نکرده است و شخص مورد نظر اطلاعات وارد شده برای ثبت را به دروغ برای او عنوان کرده است.

    این دو عنوان جعل به حساب نمی‌ آید. حال توجه داشته باشید، اگر شخصی دیگر در تلاش باشد تا بتواند شناسنامه درست کند که تمامی هویت یک فرد را اشتباه در آن وارد کند، حتی اگر تمام اطلاعات وارد شده در آن درست باشد و هیچ گونه دروغی در آن نوشته نشده باشد.

    به دلیل این ‌که تنظیم سند برای این شناسنامه صورت نگرفته است، جعل اسناد به حساب می‌ آید و این امر به این ‌گونه است که شخص هنگام مراجعه و ارائه شناسنامه خود مدعی می‌ شود که از طریق اداره ثبت احوال، شناسنامه صادر شده است. اما در واقعیت این شناسنامه جعلی می ‌باشد و توسط شخص مجرم و جاعل ساخته شده است.

    برای مراحل جعل یک سند نیاز نیست که شخصی اطلاعات تنظیم کننده یا تایید کننده آن را به دروغ در آن سند اعلام کند

    با توجه به عنوان کردن این موضوع برای مراحل جعل یک سند نیاز نیست که شخصی اطلاعات تنظیم کننده یا تایید کننده آن را به دروغ در آن سند اعلام کند، بلکه مهمترین چیزی که در این راستا مؤثر واقع می شود، جزئیات آن است که به ثبت اداره ثبت احوال و مراکز معتبر نرسیده است.

    به ‌عنوان نمونه‌ای دیگر؛ شخصی با نام حسن در ثبت احوال ثبت شده است و شناسنامه‌ای در این راستا دارد. حال در تلاش است تا بتواند نام خود را از حسن به حسین تغییر بدهد.

    این شخص با توجه به این‌ که در راستای تغییر اطلاعات دیگر تلاش نکرده است، اما همچنان مجرم است و جرم جعل را انجام داده است. به دلیل این ‌که در ثبت احوال اسم فرد مد نظر با نام حسن صادر شده است و حال در شناسنامه فرد، نام حسین ذکر شده است که این امری اشتباه در نظر گرفته شده است و می‌ تواند جرم به حساب آید.

    در ادامه نیز در تلاشیم تا در رابطه با ارکان جرم اطلاعاتی داشته باشیم. در این راستا به موضوع اثبات جرم جعل نیز خواهیم پرداخت. اگر شما از دسته افرادی هستید تا به مشاوره‌ های یک وکیل خبره و زبر‌دست برای فعالیت ‌های خود نیاز دارید، لازم است از سایت تهران لو به‌ عنوان یک مرجع کامل برای وکلای مجرب مراجعه کنید و از خدمات منحصر به ‌فرد و مشاوره ‌های این وکلا استفاده کامل را ببرید.

    ارکان جرم جعل و استفاده از سند مجعول به چه صورت می باشد؟

    ارکان جرم جعل و استفاده از سند مجعول به چه صورت می باشد؟
    ارکان جرم جعل و استفاده از سند مجعول به چه صورت می باشد؟

    قبل از پرداختن به اثبات جرم جعل، لازم است در رابطه با ارکان آن نیز اطلاعاتی در اختیار شما قرار بدهیم. در این راستا عنوان کردن مطالب زیر می ‌تواند کمک بسیاری برای شما به دنبال داشته باشد.

    رکن قانونی

    یکی از مهمترین ارکان در راستای جرم جعل، رکن قانونی در نظر گرفته می شود. این رکن بدین گونه تشریح می‌ شود که هنگامی که قانونگذار یک گونه از رفتار همانند جعل را به عنوان جرم در نظر نگیرد، اگر شخصی در این راستا مرتکب خطایی شود، رفتار مورد نظر نمی ‌تواند برای او مجازاتی را در بر داشته باشد و به ‌عنوان رکن قانونی شناخته می‌ شود.

    در قانون مجازات اسلامی با توجه به ماده ۵۲۳ تعریف شده است که جرم جعل به چه صورت انجام می ‌گیرد و تمامی موارد و ابعادی که برای انواع جعل اسناد صورت می‌ گیرد، ذکر شده است.

    با توجه به این قانون مجازات اسلامی، جعل اسناد رسمی و غیر رسمی می تواند تبعات متعددی را داشته باشد و از این طریق مجازات مربوطه برای جرائم ذکر شده پیش‌ بینی شده است.

    رفتار مجرمانه

    نکته حائز اهمیتی که به‌ عنوان ارکان قانونی به حساب می ‌آید، رفتار مجرمانه می باشد. در عالم خارجی لازم است رفتار مجرمانه اتفاق بیفتد و فرد اگر فقط تصمیم بر ارتکاب به جرم داشته باشد، نمی ‌توان آن را به‌ عنوان مجرم شناخت. اگر رفتار مجرمانه‌ای از شخص سر بزند، سپس می ‌توان مجازات برای او در نظر گرفت.

    دسته بندی های متعددی برای این رفتارها وجود دارد. این دسته از رفتارها با توجه به ماده قانون مجازات 523 تعریف می گردد و هنگامی که این اتفاق می‌ افتد، فرد به‌ عنوان مجرم شناخته می شود.

    این دسته از انواع رفتارها عبارتند از:

    • اگر قسمتی از یک نوشته ناخوانا شود یا قلم بردگی در آن وجود داشته باشد.
    • اضافه کردن به سند الحاق به معنای اضافه کردن چیزی همچون این ‌که حسن به حسین تغییر کند.
    • خراش دادن یک سند برای از بین بردن بخشی از آن که مانند نام، عدد، تاریخ تولد و دیگر موارد می ‌شود.
    • سعی در محو کردن یا پاک کردن بخشی از نوشته سند با استفاده از وسایل متعدد همانند پاک‌ کن، لاک غلط گیر و دیگر موارد
    • وصل کردن دو نوشته‌ای که در یک سند از هم پاره شده‌اند و فرد مجدداً آن را به یکدیگر بچسباند.
    • ساختن مهر و جا زدن خود به عنوان شخصی دیگر و استفاده از مهر آن
    • استفاده کردن از مهر شخصی دیگر بدون این ‌که اجازه او را داشته باشد.

    قصد ارتکاب جرم

    قصد ارتکاب جرم
    قصد ارتکاب جرم

    برای این‌ که قصد ارتکاب جرم صورت بگیرد، دو جزء اصلی سوء نیت عام و سوء نیت خاص صورت می‌ گیرد.

    سوء نیت عام

    هنگامی که شخصی قصد جرم مذکور را دارد، از قبل رفتارهای پیش بینی شده‌ای برای ارتکاب جرم صورت می دهد. یعنی شخص با اراده و آگاهی کامل و اطلاعات در زمینه این ‌که این امر جرم می باشد، اقدامات لازم را برای جرم جعل انجام داده است و عمداً مرتکب جرم شده است.

    سوءنیت خاص

    در برخی مواقع نیز ممکن است جرم در راستای عبارت سوء نیت خاص صورت بگیرد و این به گونه ایست که شخص فریب خورده می باشد و یا این ‌که در تلاش است تا دیگران را فریب بدهد که سند یا دستنوشته و یا یک نوشته را به‌ عنوان اصل آن دریافت کنند. این دسته از افراد از طریق این راهکار بر زیان خود عمل کرده‌اند و این امر می ‌تواند برای آن‌ ها بسیار گران تمام شوند.

    مجازات جعل و استفاده از سند مجعول چگونه می باشد؟

    مجازات جعل و استفاده از سند مجعول چگونه می باشد؟
    مجازات جعل و استفاده از سند مجعول چگونه می باشد؟

    در راستای این‌ که اثبات جرم جعل صورت بگیرد، مجازات‌ هایی برای جعل اسناد و استفاده از سند مجعول در نظر گرفته شده است. تعریف های متعدد از جعل اسناد غیر رسمی عنوان شده است. با توجه به مطالبی که قانونگذار در این ماده از قانون ها ذکر کرده است، پیش‌ بینی‌ هایی برای جرائم استفاده از سند مجعول و مجازات جعل در نظر گرفته شده است.

    مهم‌ترین مواردی از جعل کردن در سندهای رسمی و غیر رسمی که در قانون مجازات اسلامی 532 تا ۵۳۶ عنوان شده است، می تواند مطابق موارد زیر باشد.

    جعل و استفاده از سند مجعول متعدد چگونه می ‌باشد؟

    جعل و استفاده از سند مجعول متعدد چگونه می ‌باشد؟
    جعل و استفاده از سند مجعول متعدد چگونه می ‌باشد؟

    در راستای اثبات جرم جعل اگر شخصی از سند مجعول استفاده کند و جعل نیز کرده باشد، این ۲ نکته می‌ تواند به‌ عنوان دو جرم جداگانه برای فرد تلقی شود.

    توجه داشته باشید، شخصی که در راستای جعل و دستکاری اسناد فعالیت داشته باشد و خود نیز از آن سند مربوطه استفاده کند، به هنگام دستگیری لازم است جزای هر ۲ جرم را پرداخت کند.

    با توجه به این موضوع اگر در این مورد تعدد مادی جرم نیز صورت بگیرد، رسیدگی ‌های این پرونده از طریق قاضی انجام می شود و از صدور رای از طریق مقررات تعیین شده برای شخص مجرم انجام می ‌گردد. قانونی که برای مجازات به تعدد صورت گرفته است، مطابق نظریه قانونگذار می باشد و در هنگام تعیین مجازات، تقاضای اشد مجازات برای جرم های صورت گرفته صادر می شود.

    معاونت در جعل و استفاده از سند مجعول چه حکمی دارد؟

    معاونت در جعل و استفاده از سند مجعول چه حکمی دارد؟
    معاونت در جعل و استفاده از سند مجعول چه حکمی دارد؟

    یک نکته دیگر که در راستای اثبات جرم جعل لازم است به آن بپردازیم، در رابطه با شخصی است که در جعل استفاده از سند مجعول معاونت داشته است. اگر بخواهیم بیشتر در رابطه با معاونت در جرم بگوییم، یعنی شخصی که غیر از مجرم اصلی شناخته می شود و جرم برای آن صورت نگرفته است.

    شخص معاون شخص است که در معاونت جرم بوده و از فعالیت دور است. بدین ‌گونه است که اقداماتی را صورت می ‌دهد که شخص جاعل از طریق سند مجعول بتواند ارتکاب به جرم را راحت ‌تر انجام بدهد و موفقیت عملیات و اقدامات در نظر گرفته با توجه به فعالیت ‌های شخص معاونت در جرم صورت می گیرد.

    با توجه به این‌ که شخصی که به ‌عنوان معاون در جرم شناخته می ‌شود، در عملیات اجرایی جرم نقش مستقیمی ندارد و از بیرون موضوع به صورت غیر مستقیم بر روی جرم حاصل شده نظارت می کند، قانون مجازات اسلامی نیز برای انواع رفتارها در معاونت جرم، مجازات ‌هایی را در نظر گرفته است.

    مطابق با ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی اگر شخصی در راستای تحریک، تهدید، ترغیب، فریب، نیرنگ، سوء استفاده از قدرت، دسیسه، تطمیع، تهیه وسایل برای جرم و دیگر موارد همکاری کرده باشد، با توجه به قانون، مجازاتی برای او تعیین شده است. مجازات در نظر گرفته‌ شده برای شخصی که معاونت در جرم را انجام می‌ دهد، عبارتند از:

    سلب حیات یا حبس دائم برای حبس تعزیری درجه 2 یا 3

    • قطع عمدی عضو یا سرقت شامل حبس تعزیری 5 و 6
    • ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه تعزیری درجه ۶
    • جرائم تعزیری که درجه ۱ یا ۲ یا درجه پایین‌ تر می‌ باشند، مجازاتی همانند جرم ارتکابی دارند.

    انواع جعل در قانون مجازات اسلامی به چه صورت می ‌باشد؟

    انواع جعل در قانون مجازات اسلامی به چه صورت می ‌باشد؟
    انواع جعل در قانون مجازات اسلامی به چه صورت می ‌باشد؟

    در راستای پرداختن به موضوع اثبات جرم جعل لازم است از انواع جعل نیز اطلاعاتی داشته باشید. دو دسته‌ بندی برای جعل صورت می‌ گیرد که با عنوان ‌های جعل مادی و جعل مفادی که با عنوان جعل معنوی نیز شناخته می شود، تقسیم می ‌گردد.

    بر اساس ماده ۵۳۲ جعل مادی برای اسناد رسمی صورت گرفته می ‌شود و جعل مفادی در ماده ۵۳۴ نیز صورت گرفته است. در ادامه این ۲ ماده را برای شما خواهیم داشت تا از جزئیات آن اطلاعات کامل داشته باشید.

    مهمترین نکته که در جعل معنوی بیان شده است، این است که اگر اطلاعات مد نظر دروغین باشد، به گونه ای که شخص مد نظر به صادر کننده اطلاعات اشتباه داده باشد.

    معنی جعل معنوی این است که یکی از اشخاصی که در مراجع قضائی فعالیت دارد و کارکنان دولت می باشد، در تحریر و نوشته ‌ها و به هنگام قراردادهایی در راستای وظایف خود جعل کنند.

    با توجه به این امر، شروطی که در بالا ذکر شده است باید صورت بگیرد. در غیر این صورت اسنادی که بر اساس وظایف کارکنان صورت نگرفته باشد، به‌عنوان جعل معنوی شناخته نمی‌ شود. ماده ۵۳۲ توانسته در رابطه با وظایف افراد و پرداخت آن‌ ها در این حیطه اطلاعاتی برای شما داشته باشد.

    نکته حائز اهمیتی که می ‌تواند جعل مادی و جعل معنوی را به دنبال داشته باشد

    نکته حائز اهمیتی که می ‌تواند جعل مادی و جعل معنوی را به دنبال داشته باشد و تشخیص آن ‌ها را از یکدیگر آسان کند، این است که شرایطی که در ماده ۵۳۴ عنوان شده است، حتماً در جعل معنوی باید صورت بگیرد. با توجه به عنوان کردن این موارد اگر جعل به واسطه یک کارمند دولتی و دیگر مراجع اتفاق نیفتاده باشد، به عنوان جعل معنوی و مفادی نمی‌ باشد و به ‌عنوان جعل مادی است.

    حال توجه کنید، اگر در برخی موارد به واسطه کارکنان دولتی جعل انجام شده باشد و سند عنوان شده اطلاعات دروغ را داشته باشد و گفته های لازم در این راسته را در رابطه با دروغ صادر کننده انجام نگیرد، به‌ عنوان جعل مفادی معنوی شناخته می شود.

    ممکن است در هنگام بازجویی، بازپرس از متهم بپرسد که آیا اتهام خود را قبول دارد؟ اما متهم اتهامات مورد نظر را قبول ندارد و در هنگام نوشتن ذکر کند که بله اتهامات مورد قبول او می باشد؛ این امر می ‌تواند به ‌عنوان جعل مادی به حساب آید.

    جعل و استفاده از سند مجعول چک به چه صورت است؟

    جعل و استفاده از سند مجعول چک به چه صورت است؟
    جعل و استفاده از سند مجعول چک به چه صورت است؟

    یک نکته دیگر که برای اثبات جرم جعل شناخته می شود، استفاده از سند مجعول چک می باشد. این اتفاق امکان دارد بر روی هر سندی انجام شود.

    در نظر داشته باشید، اسناد غیر رسمی ممکن است برای جعل نیز در نظر گرفته شوند. با توجه به این ‌که چک‌ هایی که به یک حساب بانکی متعلق هستند، به جای این‌ که وجه نقد دریافت کنند، در معاملات مورد استفاده قرار می ‌گیرند، بسیار مهم و مفید هستند.

    در نظر داشته باشید اگر بخواهیم مثالی در این رابطه برای شما بگوییم، یک چک با مبلغ ۲ میلیون تومان از طرف دارنده چک صادر شده است.

    سپس از طریق جعل، مبلغ مورد نظر آن تبدیل به ۲۰ میلیون تومان شده است و فرد مورد نظر در تلاش است تا با ارائه چک به بانک مبلغ مورد نظر را مطالبه کند. در این مواقع دو جرم مستقل از یکدیگر صورت گرفته است.

    جرم جعل و استفاده از سند مجعول می ‌تواند برای فرد صورت بگیرد و بر اساس ماده ‌های قانونی مجازات در نظر گرفته ‌شده برای او سنگین می باشد.

    ممکن است شما نیز اطلاعات درستی در رابطه با جعل استفاده از سند مجعول جعل چک نداشته باشید. در این راستا مشاورین و وکلایی که در سایت تهران لو فعالیت دارند، می توانند اطلاعات بسیاری در این زمینه در اختیار شما قرار دهند.

    اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که نیاز دارید تا به اثبات جرم جعل بپردازید، استفاده از یک وکیلی زبر‌دست و با مهارت می ‌تواند در راستای این امور بسیار کمک کند. به همین دلیل ما به شما سایت تهران لو را پیشنهاد می‌ کنیم تا از وکلای متبحر و با مهارت آن بتوانید خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید.

    جعل چک و کلاهبرداری

    کلاهبرداری نیز یکی دیگر از مواردی است که چند بخش مستقل و جداگانه دارند. این بدان معنی است که هنگامی ‌که جعل چک صورت می گیرد، فرد رفتاری با طرف مقابل خود دارد که قصد فریب دادن او را دارد و بعد از فریب خوردن در تلاش است تا مال او را به تصاحب خود در بیاورد.

    حال نکته حائز اهمیت در راستای این موضوع این است که جعل در جرم کلاهبرداری یک جرم جدا عنوان می شود و تعدادی ماده قانونی برای این جرم تلقی می گردد.

    حال با توجه به این موضوع اگر شخصی با توجه به سندی که جعل کرده و این سند نشان بدهد که فرد به دروغ یک مهندس شهرداری می باشد و از این طریق مال و اموالی را صاحب شود، دو جرم جدا از یکدیگر برای او وجود دارد و قاضی پرونده با توجه به صدور حکم می ‌تواند مجازات در نظر گرفته ‌شده با توجه به تعدد جرم ها را صورت بدهد.

    جعل چک سفید امضا

    جعل چک سفید امضا
    جعل چک سفید امضا

    یکی دیگر از نکات مهمی که برای اثبات جرم جعل لازم است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید، در راستای جعل چک سفید امضا می باشد. در برخی مواقع ممکن است که این دسته از جرم نیز در بخش جعل دسته‌ بندی شود.

    نکته حائز اهمیت در این راستا این است که شخصی که یک چک سفید امضا در اختیار شخص دیگری قرار می ‌دهد، با توجه به اطمینانی که به فرد دارد، به نمایندگی از خود چک را صادر می ‌کند و مسئولیت چنین جرمی قابل مجازات نیست. به دلیل این ‌که شخص با اطمینان شخصی خود و با آگاهی کامل چک شخصی سفید امضا را در اختیار شخص دیگری قرار داده است.

    جعل سند رسمی

    نکته حائز اهمیت در راستای اثبات جرم جعل در راستای جعل سند رسمی است. شخصی که در راستای جعل سند رسمی اقداماتی را انجام می دهد، به صورت مجزا جرم انجام داده است و لازم است مجازات شود.

    معرفی سند رسمی عبارت است از: گروهی از اسناد هستند که لازم است تمامی اطلاعات آن ها به اسناد و املاک یا دفاتر رسمی برسد و ثبت رسمی برای آن ها انجام بگیرد. این دسته از اسناد صلاحیت ویژه ای در قانون دارند و به نام اسناد رسمی ذکر می شوند.

    مهمترین نکته در راستای جعل اسناد اشاره به جعل شناسنامه، جعل کارت ملی و اسناد دیگر می باشد. همان ‌طور که ذکر کردیم، در برخی موارد امکان دارد، شخص دستکاری‌ هایی در شناسنامه خود صورت بدهد که این امر می ‌تواند به مجازات حبس یا جزای نقدی محکوم گردد و به‌ عنوان مجرم شناخته می شود.

    مجازات جعل مهر

    مجازات جعل مهر
    مجازات جعل مهر

    با توجه به عنوان کردن اثبات جعل جرم اگر شخصی در تلاش باشد تا امضای مقام رهبری، رؤسای ۳ قوه را جعل کند و از مهر آن ‌ها استفاده کند و آگاهی لازم را به جعلی بودن آن داشته و قصد دارد تا از این طریق افرادی را فریب بدهد، مجازات در نظر گرفته برای او حبس ۳ تا ۱۵ سال می باشد و می‌ تواند به این مجازات محکوم شود.

    با توجه به عنوان کردن این موضوع، اگر شخصی در تلاش باشد تا امضا و مهر دیگر مقامات مهم و همین طور علامات شرکت ‌ها، ادارات دولتی و مهر آن ‌ها را جعل کند و آگاهی لازم را در راستای مجعول بودن آن داشته باشد، سپس از آن استفاده کند، جزای در نظر گرفته ‌شده برای این افراد حبس از ۱ تا ۱۰ سال می باشد و این دسته از افراد لازم است جزای خود را پرداخت کنند.

    اگر برای سوء استفاده از منگنه، مهر، یا علامت ادارات عمومی غیر دولتی صورت بگیرد، این موارد نیز همانند ادارات معتبر مثل شهرداری می تواند آغاز یک جرم باشد و فرد به عنوان مجرم شناخته می شود. جعل این دسته از موارد می ‌تواند حبس ۶ ماه تا ۳ سال برای مجرم را صادر کند و لازم است خسارات وارده نیز از محکوم گرفته شود.

    جعل اسناد

    ممکن است برخی از افراد اقدامات لازم برای جعل اسناد را به سرانجام برسانند. در راستای اثبات جرم جعل اگر شخصی جرم جعل اسکناس را انجام دهد، مجازاتی برای او در نظر گرفته می شود.

    حال با توجه به این‌ که شخص، اسکناس رایج خارجی و یا داخلی کشور را جعل کند و یا این ‌که در راستای جعل اسناد بانکی همانند سفته، چک و دیگر موارد فعالیت داشته باشد و آگاهی و علم در راستای مجعول بودن این دسته اسناد داشته باشد، قانونگذار موظف است او را به حبس ۱ تا ۱۰ سال محکوم کند و فرد موظف است جزای کار خود را بدهد.

    حال در برخی مواقع برخی از افراد با علم به این ‌که اختلال در وضع پولی و بانکی یا اقتصادی کشور به وجود بیاورند و هدف اصلی آن‌ ها بر هم زدن نظم و امنیت سیاسی و اجتماعی کشور می باشد.

    اگر اثبات جرم جعل اسکناس آن‌ ها با این هدف صورت بگیرد و مفسد شناخته نشوند، حکم در نظر گرفته ‌شده برای آن ‌ها حبس از ۵ تا ۲۵ سال می ‌باشد.

    جعل مدارک دانشگاهی

    با توجه به مطالب عنوان شده، یکی دیگر از معضلات، جرم جعل کردن مدرک دانشگاهی می باشد. برخی از افراد با دلایل متعدد اقدامات لازم را به جهت جعل مدرک دانشگاهی انجام می دهند. حال با توجه به جرم وارد شده، مجازات جعل مدرک دانشگاهی برای آن ‌ها انجام می گیرد.

    اگر فردی در تلاش باشد تا یک مدرک اشتغال به تحصیلی یا مدارک فارغ‌التحصیلی را به همراه ریز نمرات دانشگاهی جعل کند و آگاهی لازم را در راستای جعلی بودن آن داشته باشد و با علم به مجعول بودن، آن را مورد استفاده قرار بدهد، حبس برای این فرد در نظر گرفته می شود.

    مدت زمان محکومیت حبس این افراد ۱ تا ۳ سال می باشد. با توجه به این موارد، ممکن است در برخی موارد شخص جاعل کارمند دولت باشد. در این مواقع حداکثر مجازات برای این افراد صورت خواهد گرفت.

    مجازات جعل احکام دادگاه

    نکته حائز اهمیت دیگر برای اثبات جرم جعل به این‌ گونه است که ممکن است برخی از افراد دست به جعل احکام دادگاه بزنند. اگر شخصی با علم به مجعول بودن این موارد در راستای جعل احکام دادگاه فعالیت داشته باشد، برای او حبس از ۱ تا ۱۰ سال در نظر گرفته می شود.

    اثبات جرم جعل به چه صورت انجام می‌ گیرد؟

    اثبات جرم جعل به چه صورت انجام می‌ گیرد؟
    اثبات جرم جعل به چه صورت انجام می‌ گیرد؟

    با توجه به این‌ که موضوع اصلی این مقاله در راستای اثبات جرم جعل می باشد، لازم است عنوان کنیم که در برخی مواقع شخص متهم اقرار می‌ کند که جرم جعل را انجام داده است. اما در برخی مواقع برای اثبات جرم جعل نیاز است که اظهارات شهود را ضمیمه پرونده کرد.

    حال اگر شخص مورد نظر اقرار لازم را بنا بر جرم جعل صورت ندهد و هیچ‌ گونه شاهدی برای این امر وجود نداشته باشد، از طریق جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری می توان اثبات جرم جعل را در نظر گرفت.

    در راستای این امر وکلای با تخصص و زبر‌دست می ‌توانند در راه امر اثبات جرم جعل نقش بسیار مؤثری داشته باشند. این دسته از افراد در تلاشند تا حقوق موکل خود را حفظ کنند.

    اگر شما در تلاشید تا اثبات جرم جعل را انجام بدهید، پیشنهاد ما بر این است تا از وکلا و مشاورینی که در سایت تهران لو فعالیت دارند و در حیطه کاری خود خبره می باشند، استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

    سوالات متداول در راستای جرم جعل چیست؟

    سوالات متداول در راستای جرم جعل چیست؟
    سوالات متداول در راستای جرم جعل چیست؟

    با توجه به این ‌که امروزه جرم جعل، بسیار گسترش یافته و افراد بسیاری در راستای تقلب کردن از طریق جرم جعل می ‌باشند، پرسش و پاسخ‌ های بسیاری در این راستا برای افراد شکل می گیرد. تمامی تلاش ما این است تا در ادامه مطلب، در رابطه با سوالات و پرسش‌ های پرتکرار در خصوص جرم جعل اطلاعاتی برای شما داشته باشیم تا از طریق وکلای سایت تهران‌ لو بتوانید اقدامات لازم برای اثبات جرم جعل را انجام دهید.

    آیا جرم جعل قابل گذشت می‌ باشد؟

    ممکن است برخی از افراد تصور کنند که می‌ توانند جرم جعل را انجام بدهند و به سادگی عنوان کنند که آگاهی لازم را در این زمینه نداشته‌اند و تبرئه بشوند. با توجه به سند مجعول و مواردی که در راستای سوء استفاده و جرم جعل قرار گرفته است، در برخی موارد که ثابت شود اشخاص اطلاعات کافی در به کار بردن یک سند جعلی نداشته‌اند، ممکن است جرایم موجود برای جعل قابل بخشش باشد. اما به غیر از این موضوع، هیچ‌ گونه بخششی برای جرم جعل دیده نشده است.

    آیا جرم جعل قابل تعلیق است؟

    با توجه به این موضوع که امروزه جرم جعل بسیار گسترش یافته است، قابل تعلیق بودن جرم جعل با توجه به شرایط و مقررات قانونی با وجود جهات مخففه در برخی مواقع به‌ عنوان پیش‌ بینی اصلاح مرتکب و یا اگر شخص هیچ ‌گونه سابقه کیفری نداشته باشد و جبران ضرر را پرداخت کرده باشد، ممکن است جرم جعل قابل تعلیق باشد.

    آیا محکومیت به جرم جعل به عنوان سوء سابقه برای فرد به حساب خواهد آمد؟

    ممکن است افراد نگرانی هایی در رابطه با سوء سابقه به جهت محکومیت جرم جعل داشته باشند. توجه داشته باشید، اگر ثابت شود که جرم جعل از طریق اسناد عادی و اشخاص عادی که سمت دولتی ندارند و کارمند دولت نیستند، انجام بگیرد، به عنوان سوء سابقه برای آن ‌ها به حساب نخواهد آمد. اما به ‌غیر از موارد ذکر شده، اگر شخصی به جرم جعل مرتکب شود، سابقه کیفری برای او محسوب خواهد شد.

    اثبات جعل امضا توسط فرد چگونه انجام می شود؟

    اثبات جعل امضا توسط فرد چگونه انجام می شود؟
    اثبات جعل امضا توسط فرد چگونه انجام می شود؟

    با توجه به این ‌که فرد، شکایات کیفری به‌ جهت جعل امضا را در دادسرای مربوطه ارائه داده باشد، برای کارشناسی به کارشناسان لازم است چک مربوط به جهت خط نگاری ارجاع داده شود. سپس از این طریق جعلی بودن آن می ‌تواند قابل تشخیص باشد و حکم مربوطه برای فرد از این طریق صادر می ‌گردد.

    آیا تشخیص شخص امضا کننده برای سند جعلی به واسطه کارشناسان ممکن می باشد؟

    نکته حائز اهمیت این است که اگر شخص اتهامات مربوط به خود را انکار کند، برای اثبات جرم جعل ادعای مربوط به نفع شاکی می باشد. فرد شاکی لازم است ادله‌ای را برای اثبات گفته‌ های خود داشته باشد که این دسته از ادله به اثبات برسانند شخص دیگری امضای آن فرد را جعل کرده است. به ‌غیر از این موارد، کارشناس مربوطه نمی ‌تواند تشخیص درستی در راستای جاعل بودن یک شخص بدهد.

    آیا ادعای جعلی بودن قرارداد توسط یک برگ کپی ممکن می باشد؟

    آیا ادعای جعلی بودن قرارداد توسط یک برگ کپی ممکن می باشد؟
    آیا ادعای جعلی بودن قرارداد توسط یک برگ کپی ممکن می باشد؟

    با توجه به این ‌که برگه کپی قرارداد در اختیار فرد شاکی باشد و اصل آن وجود نداشته باشد، به اثبات رساندن جعل قرارداد مشکل می باشد و ممکن است هیچ ‌گاه این جرم به اثبات نرسد.

    آیا در هنگامی‌ که سندی جعل شده و بعد از آن استفاده شده است، برای شخص مجازاتی در نظر گرفته می شود؟

    در برخی موارد سوال افراد این بوده در شرایطی که یک سند جعلی برای آن ها وجود داشته است و آن ‌ها از این سند استفاده ‌های مکرری کرده‌ اند، مجازات در نظر گرفته‌ شده برای آن ‌ها به چه صورت است. برای آگاهی بیشتر این دسته از افراد لازم است بگوییم، اشخاصی که از این سند استفاده کرده اند مجازات نمی ‌شوند. اما شخصی که سند را جعل کرده است و سپس در راستای جعل آن از آن استفاده کرده است، به ‌عنوان محکوم شناخته می ‌شود.

    برای تنظیم کردن شکایت کیفری جعل، لازم است به کدام دادگاه مراجعه کرد؟

    برای تنظیم کردن شکایت کیفری جعل، لازم است به کدام دادگاه مراجعه کرد؟
    برای تنظیم کردن شکایت کیفری جعل، لازم است به کدام دادگاه مراجعه کرد؟

    با توجه به این‌ که وکلایی که در سایت تهران لو فعالیت دارند و می ‌توانند این اقدامات را برای موکلین خود انجام بدهند، اما برای آگاهی بیشتر این دسته از افراد لازم است بگوییم دادسراهای محلی برای تنظیم شکایت کیفری جعل مناسب هستند و لازم است به دادسرای محلی مراجعه کرد که جعل در آن حوزه صورت گرفته است.

    آیا یکی از اشخاص ورثه توانایی جعل وصیتنامه پدر متوفی خود را دارد؟

    با توجه به این‌ که برخی از افراد وصیتنامه‌های خود را به‌ شکل رسمی تنظیم نمی ‌کنند و به ثبت نمی ‌رسد، امکان دارد تا یکی از ورثه به راحتی بتواند جعل وصیتنامه پدر متوفی خود را بر عهده بگیرد و این امکان توسط یکی از ورثه وجود دارد.

    آیا جعل در اسناد گواهی تحصیلی دانشگاه، جعل در سند رسمی به حساب می‌آید؟

    برخی از افراد ممکن است با مواردی همچون جعل اسناد تحصیلی دانشگاه آزاد برخورد کنند. لازم به ذکر است بدانید جعل تمامی مدارک مربوط به اشتغال به تحصیل، ریز نمرات تحصیلات دانشگاهی، مؤسسات آموزش عالی از داخل کشور و یا خارج از کشور به عنوان جعل به حساب نمی‌آید. ارزش نامه‌های تحصیلی این دسته از موارد نیز جعل محسوب نمی ‌شود.

    اگر چک در وجه ۳ نفر صادر شده باشد و حواله خط خوردگی داشته باشد، وصول وجه، جعل به حساب می‌ آید؟

    نکته حائز اهمیت این است که اگر چک مربوطه خط خوردگی داشته باشد و فرد آگاهی لازم را ندارد، این ‌که به ‌تنهایی وجه چک را از بانک دریافت کند، برای او میسر نمی ‌باشد. به دلیل این‌ که انجام این عمل، سوء نیت بوده و می ‌تواند تعقیبات کیفری را به دنبال داشته باشد.

    اگر اثبات جرم جعل از طریق وکیل انجام شود، چه مزایایی را دارد؟

    اگر اثبات جرم جعل از طریق وکیل انجام شود، چه مزایایی را دارد؟
    اگر اثبات جرم جعل از طریق وکیل انجام شود، چه مزایایی را دارد؟

    در تمامی مطالب بالا عنوان کردیم که لازم است برای اثبات جرم جعل از وکیلی که در این امر اطلاعات کافی دارد و مهارت او می ‌تواند شکایت کیفری را به بهترین نحو ممکن صورت بدهد، استفاده کنید. با توجه به این موضوع، وکلایی که در سایت تهران لو فعالیت دارند، به دلیل توانایی بالا و خبره بودن می ‌توانند در راستای اثبات جرم جعل مزایایی را برای افراد به دنبال داشته باشند. این دسته از مزایا شامل موارد زیر می ‌شود.

    • مدت‌ زمان در نظر گرفته ‌شده برای به اثبات رساندن جرم جعل کاهش می ‌یابد.
    • با توجه به توانایی‌ های وکیل، دیگر نیازی به حضور شاکی در دادگاه برای اثبات جرم جعل نمی ‌باشد.
    • وکیل توانایی این را دارد که به جای موکل خود تقاضاهای لازم اعم از کارشناسی و خبرنگاری را برای اثبات جرم جعل داشته باشد.
    • وکیل توانایی دارد، برای این‌ که ضرر و زیان موکل خود را جبران کند، محکومیت شخص جاعل را به اثبات برساند.
    • وکیل لازم است عدم رضایت و یا رضایت شاکی را عنوان کند و دیگر نیازی به حضور شخص شاکی برای رضایت نمی ‌باشد.

    با توجه به عنوان شدن مزایای لازم برای استفاده از وکلا در سایت تهران لو، لازم است عنوان کنیم، هنگامی که وکیل از طرف شاکی بتواند رضایت را به حضور دادگاه برساند، این رضایت موجب بر بخشش کامل مجازات فرد مجرم نمی ‌باشد و جاعل فقط تخفیفاتی در مجازات خود از طریق رضایت می ‌بینند و تمامی مجازات او برطرف نمی ‌شود.

    مدارک لازم برای شکایت جعل

    برای این که از طریق وکلا بتوانید اثبات جرم جعل را داشته باشید، مدارکی نیاز است که عبارتند از:

    • تمامی مدارک شناسایی همانند شناسنامه کارت ملی و دیگر موارد
    • ارائه دادن مدرک و یا سندی که از روی آن جعل و یا نوشته جعلی صورت گرفته است.

    مراحل شکایات کیفری برای اثبات جرم جعل توسط وکیل

    برای این‌ که یک وکیل با مهارت و زبر‌دست بتواند شکایت اثبات جرم جعل را به دنبال داشته باشد، لازم است مراحل شکایت کیفری صورت بگیرد. وکلایی که در سایت تهران لو فعالیت دارند، اقدامات لازم برای این امر را انجام می ‌دهند. برای آگاهی بیشتر شما لازم است بگوییم اقدامات و مراحل لازم به جهت شکایت کیفری جعل به واسطه وکیل عبارتند از:

    اگر شخص قصد دارد شکایت کیفری را از شخص جاعل به دلیل جرم جعل داشته باشد، لازم است مراحل زیر را دنبال کند:

    در این راستا باید مشاوره حضوری یا تلفنی با یک وکیل متخصص که در راستای امور کیفری مهارت بسیاری دارد و مجرب می باشد را تعیین کنید. در حال حاضر به دلیل این ‌که وکلای سایت تهران لو تخصص بالایی دارند، می ‌توانید برای دریافت وقت با دفتر آن ‌ها تماس بگیرید و از خدمات منحصر به‌ فرد آن‌ ها استفاده کنید.

    وکیل موظف است که جزئیات پرونده را از شما بخواهد

    بعد از این ‌که از وکیل مد نظر به صورت حضوری یا مشاوری در سایت تهران لو وقت گرفتید، وکیل موظف است که جزئیات پرونده را از شما بخواهد و شما لازم است جزء به ‌جزء تمامی موارد موجود در راستای جرم شکل گرفته را برای وکیل بازگو کنید.

    همین طور لازم است اگر برای ادعای خود و به اثبات رساندن آن مدارکی را دارید تا بتواند از شما دفاع کند، تمامی مدارک موجود را به وکیل مربوطه تحویل بدهید و وکالتنامه وکیل را امضا کنید تا وکیل شخصاً بتواند تمامی کارهای شما را برای اثبات جرم جعل پیگیری کند.

    بعد از این‌ که وکیل به صورت قانونی به‌ عنوان وکیل تام‌الاختیار شما قرار گرفت، مراحل قانونی به جهت اثبات جرم جعل و یا دفاع از متهم توسط وکیل زبر‌دست پیگیری خواهد شد.

    با توجه به مطالب عنوان شده، وکلایی که در سایت تهران لو فعالیت دارند، می‌ توانند اقدامات لازم را در اثبات جرم جعل برای شما به دنبال داشته باشند و حقوق گرفته شده از شما را به شما بازگردانند.

    انتخاب وکیل برای اثبات جرم جعل از سایت تهران لو

    انتخاب وکیل برای اثبات جرم جعل از سایت تهران لو
    انتخاب وکیل برای اثبات جرم جعل از سایت تهران لو

    سایت تهران لو برای این ‌که بتواند دسترسی آسان شما را به وکلا و مشاورین حقوقی داشته باشد، بنا شده است و عملکرد بسیاری در این راستا دارد. اگر شما نیز در تلاشید تا اثبات جرم جعل را به همراه داشته باشید، در سامانه سایت تهران لو می ‌توانید نام بسیاری از وکلای متبحر و خبره را ببینید و با توجه به تخصص ‌های وکیل مد نظر و سوابق کاری از حق‌ الوکاله ها و تعرفه ‌های مد نظر آن اطلاعاتی داشته باشید.

    در این راستا هنگامی ‌که وکالت خود را به سایت تهران لو می ‌سپارید، می‌ توانید در راستای جرائم به وجود آمده امنیت و آسایش عمومی را تجربه کنید. این دسته از وکلا در راستای اثبات جرم جعل می ‌توانند مؤثر واقع شوند.

    نکته حائز اهمیت دیگر این است که می ‌توانید قبل از این ‌که وکیل پایه یک دادگستری خود را انتخاب کنید، از خدمات مشاوره‌ای که سایت تهران لو برای شما در نظر دارد، استفاده کنید و با استفاده از پرسش و پاسخ ‌های حقوقی جواب تمامی سوالات خود را در راستای تخصص وکلا بگیرید.

    راهنمایی که مشاوران و وکلای با مهارت در سایت تهران لو برای کاربران دارد، می ‌تواند بهترین مسیر را برای شما انتخاب کند و شما را به آن سو هدایت کند. حال اگر در تلاشید تا به اثبات جرم جعل بپردازید، بهتر است از وکلای سایت تهران لو کمک بگیرید.

    سخن آخر

    سخن آخر
    سخن آخر

    در تلاش بودیم تا در این مطالب برای شما در رابطه با موارد مؤثر برای اثبات جرم جعل اطلاعاتی داشته باشیم. در این راستا شرایط موجود برای جرم جعل را نیز عنوان کردیم.

    به دلیل این ‌که امروزه افراد، آگاهی کامل در این زمینه ندارند، این‌ که یک وکیل بتواند از حقوق آن ‌ها به جهت اثبات جرم جعل دفاع کند، می ‌تواند آن‌ ها را در امر دادگاه موفق کند و بتوانند به حقوق از دست ‌رفته خود برسند.

    با توجه به عنوان کردن این دسته از موارد، پیشنهاد ما بر این است تا از خدمات منحصر به ‌فردی که وکلای سایت تهران لو برای شما ارائه می دهند، استفاده کنید تا اثبات جرم جعل به سادگی برای شما انجام شود.

    امیدواریم، از این مطالب اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با