نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    همراه ما باشید تا بیشتر با حداقل پیش قسط اعسار آشنا شوید.

    در این مطلب تصمیم داریم تا به صورت مفصل در مورد اعسار و شرایط آن و حداقل پیش قسط اعسار صحبت کنیم. به صورت کلی اعسار به حالتی گفته می شود که یک شخص دچار وضعیتی شود که قادر نباشد دیون و بدهی های خود را پرداخت کند.

    این وضعیت به این علت به وجود می آید که شخص پولی برای پرداخت این قرض ها و بدهی ها نداشته باشد یا به صورت موقت در شرایطی قرار داشته باشد که نتواند به دارایی های خود و یا حتی وجه های نقدی که دارد تحت هیچ شرایطی دست پیدا کند. این فرد می تواند در دادگاه تقاضای اعسار داشته باشد.

    به این وسیله یا این شخص به صورت کلی از پرداخت کلیه ی بدهی هایی که دارد معافیت پیدا کرده و یا دادگاه مشخص می کند که این شخص می بایست فقط قسمتی از بدهی ها را که توان پرداخت آن را دارد بپردازد.

    البته نکته ی مهم در این مورد این است که این کار یعنی قبول درخواست اعسار یا تعیین حداقل پیش قسط اعسار فقط با وجود تاییدیه ی دادگاه و اعلام موافقت آن قابل انجام خواهد بود. در ادامه ی حداقل پیش قسط اعسار قصد داریم به این سوال ها که در ادامه آورده شده است پاسخ دهیم:

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    خود مفهوم اعسار یعنی چه؟

    قانون در ارتباط با اعسار چه چیزی را بیان می کند؟

    چه قانون هایی در ارتباط با  اعسار وجود دارند؟

    آشنایی با نوع نخست اعسار: اعسار از هزینه های دادرسی

    آشنایی با نوع نخست اعسار: اعسار از محکوم به

    وقتی می گوییم پیش قسط اعسار چه چیزی مد نظرمان است؟

    پیش قسط اعسار چیست؟ چگونه اعسار را قسط بندی می کنند؟

    اعسار مطلق و اعسار نسبی چه مفاهیمی هستند؟ تفاوت این دو با یکدیگر در چیست؟

    حسن هایی که برای اعسار و پیش قسط آن وجود دارند چیست؟

    در صورت وجود کدام شروط دادگاه درخواست اعسار را می پذیرد؟

    شروط لازم برای شاهدهای فرد معسر چیست؟

    آیا این احتمال وجود دارد که درخواست اعسار فردی رد شود؟

    مشخصه های شاهدهای فردی که درخواست اعسار داده چه مواردی است؟

    مفهوم مستثنیات دین در مورد اعسار به چه معنا است؟

    چه تفاوت هایی میان اعسار و ورشکستگی وجود دارد؟

    چه تفاوت های دیگری میان اعسار و ورشکستگی وجود دارد؟

    موارد مورد کاربرد برای ارائه ی دادخواست اعسار کدام هستند؟

    نحوه ی تعیین پیش قسط اعسار و قسط های آن برای پرونده های مهریه

    مجازات دادخواست های اعسار دروغ چیست؟

    میزان حداقل پیش قسط اعسار که فرد معسر می بایست پرداخت کند چقدر است؟

    آیا میشود مجددا دادخواست اعسار به دادگاه ارائه کرد؟

    خود مفهوم اعسار یعنی چه؟

    خود مفهوم اعسار یعنی چه؟
    خود مفهوم اعسار یعنی چه؟

    پیش از اینکه به حداقل پیش قسط اعسار بپردازیم نخست در مورد خود مفهوم اعسار صحبت خواهیم کرد. به صورت کلی و در معنا کلمه ی اعسار به معنی فقر و در سختی قرار گرفتن است.

    این واژه در فرهنگ لغات علامه دهخدا به این صورت معنی شده است: نیازمند شدن یا تنگ دست شدن. اگر بخواهیم به زبانی ساده و روان و به صورت کلی اعسار را شرح دهیم می توانیم این گونه بگوییم که در صورتی که یک نفر که نباید تاجر یا بازرگان حرفه ی وی باشد به هر دلیل موجهی که برای دادگاه ثابت شده باشد نتواند بدهی هایی را که بر عهده ی وی است بپردازد.

    برای اینکه فردی بتواند دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد باید شرایطی را پیاده سازی کند

    این فرد در شرایط اعسار قرار داشته و به او معسر گفته می شود. برای اینکه فردی بتواند دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد باید شرایطی را پیاده سازی کند: نخست این که این فرد می بایست شهودی را به دادگاه معرفی کند که کاملا با وضعیت او آشنایی جامع و کاملی داشته باشند و بدانند اوضاع مالی شخص مورد نظر از چه قرار است.

    این شهود می بایست دو نفر باشند. علاوه بر این، این شخص باید حتما سندها و مدرک هایی که به اندازه ی کافی برای دادگاه قابل استناد و اطمینان بوده را به دادگاه تحویل دهد. پس از این که این مدارک و شهود به دادگاه ارائه شدند و تایید شدند فرد می تواند دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد.

    حتی گاها این درخواست می تواند از درخواست اعسار به درخواست افلاس یا ورشکستگی تغییر پیدا کند. به بیان ساده تر اگر شخصی به هر دلیلی قادر نباشد قرض و دین هایی را که به گردن دارد پرداخت کند دچار وضعیت اعسار می شود و اگر دادگاه این امر را تایید کند وضعیت فرد در مرحله ی افلاس قرار می گیرد.

    پیشنهاد می کنیم از مقاله نمونه لایحه دفاعیه اعسار دیدن کنید.

    قانون در ارتباط با اعسار چه چیزی را بیان می کند؟

    قانون در ارتباط با اعسار چه چیزی را بیان می کند؟
    قانون در ارتباط با اعسار چه چیزی را بیان می کند؟

    قبل از این که به حداقل پیش قسط اعسار برسیم می بایست حتما در مورد قانون هایی که در ارتباط با این موضوع وجود دارند صحبت کنیم. قدمت نخستین قانونی که برای موضوع اعسار تصویب شد به سال هزار و سیصد و سیزده هجری شمسی بازمی گردد. علت اصلی وضع این قانون و تصویب شدن آن این بود که افرادی که فقط از نظر مالی دچار مشکل هستند و هیچ سابقه ی بد دیگری ندارند دستگیر نشده و به زندان برده نشوند.

    شاید بتوان گفت هدف اصلی از وضع قانون اعسار در آن زمان حفظ کردن آبروی فردی بود که به کسی بدهی مالی داشت اما تحت هیچ شرایطی توان پرداخت آن را نداشت.

    یکی از مزیت هایی که تصویب کردن قانون اعسار با خود همراه داشت

    یکی از مزیت هایی که تصویب کردن قانون اعسار با خود همراه داشت
    یکی از مزیت هایی که تصویب کردن قانون اعسار با خود همراه داشت

    یکی از مزیت هایی که تصویب کردن قانون اعسار با خود همراه داشت این بود که تعداد افرادی که می بایست به زندان فرستاده می شدند به کمک مطرح کردن این درخواست می توانستند از آن نجات پیدا کرده و در نتیجه آمار افراد زندانی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

    به علاوه این قانون به کم شدن و پایین آمدن میزان جرم هم کمک شایانی خواهد کرد. چرا که اگر فردی تنها به علت تنگدست بودن و نداشتن میزان کافی پول برای پرداخت بدهی های خود به زندان رفته و در کنار افراد مجرم و بزهکار قرار بگیرد ناخودآگاه ممکن است به راه های خلاف کشیده شده و حتی سبب فاسد شدن این فرد نیز بشود.

    این قانون در سال هزار و سیصد و نود و چهار مورد بازبینی قرار گرفت و تا حد امکان سعی شد تمامی اشکال هایی که برای آن وجود داشتند را  رفع کرده و قانون به اندازه ی کافی مطمئن باشد که کسی نتواند آن را اصطلاحا دور بزند.

    چه قانون هایی در ارتباط با  اعسار وجود دارند؟

    چه قانون هایی در ارتباط با  اعسار وجود دارند؟
    چه قانون هایی در ارتباط با  اعسار وجود دارند؟

    همانطور که گفتیم به قانون اعسار ایراداتی وارد بود که سبب شد تصمیم بگیرند برای رفع آنها این قانون را مورد بازبینی قرار دهند. یکی از اشکال های اساسی که همواره به قانون اعسار وارد بود این مورد بود که اشخاصی که کلاهبردار هستند و پول دیگران را بالا کشیده اند به راحتی قادر هستند قانون را فریب داده و خود را معسر جلوه دهند.

    در نتیجه ی این امر از پرداخت بدهی های شان معاف خواهند شد و فقط این فرد مال باخته است که علاوه بر اینکه پول خود را از دست داده است، دستش هم به جایی بند نیست و به نوعی حق او تمام و کمال از بین خواهد رفت.

    با تصویب این بازبینی و رفع ایرادهای وارده به این قانون و وضع سخت گیری هایی که برای تشخیص معسر بودن فرد اعمال شد راه برای کلاهبرداران بسته شد و آنها دیگر نمی توانند از این قانون به نفع خود استفاده کنند.

    به طور کلی در قانون کشور ما دو گونه از اعسار آورده شده است:

    به طور کلی در قانون کشور ما دو گونه از اعسار آورده شده است:
    به طور کلی در قانون کشور ما دو گونه از اعسار آورده شده است:
    1. اعسار از هزینه های دادرسی
    2. اعسار از پرداخت محکوم به

    در ادامه ی این مطلب از حداقل پیش قسط اعسار در مورد این دو نوع از اعسار کاملا توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آشنایی با نوع نخست اعسار: اعسار از هزینه های دادرسی

    آشنایی با نوع نخست اعسار: اعسار از هزینه های دادرسی
    آشنایی با نوع نخست اعسار: اعسار از هزینه های دادرسی

    وقتی که یک فرد برای طرح شکایت خود که به ان دعوی گفته می شود به دادگاه می رود و سپس دادخواست خود را به دادگاه تقدیم می کند در این راه هزینه ایی را هم باید بپردازد تا در آن دادگاه دادخواست وی را مورد بررسی قرار دهند و سپس برای آن تصمیم گیری کنند. به کلیه ی هزینه هایی که برای این کار می بایست پرداخت شود هزینه ی دادرسی گفته می شود.

    این هزینه ای که تحت عنوان هزینه ی دادرسی از افراد شاکی گرفته می شود در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از آنها به شرح زیر هستند:

    •   پرداخت دستمزد کارشناس دادگستری
    •   به فراهم آوردن کلیه ی هزینه هایی که برای انجام تحقیقات بر روی پرونده ی مذکور به وسیله ی دادگاه می بایست انجام شود کمک شایانی می کند.
    •   صرف خرید تمبر می شود.
    •   و غیره ….

    یکی از روش هایی که به کمک آن بودجه ی کشور هم تا حدودی فراهم می شود

    هزینه ی دادرسی به غیر از اینکه برای موارد گفته شده در بالا مورد استفاده قرار می گیرد یکی از روش هایی که به کمک آن بودجه ی کشور هم تا حدودی فراهم می شود.

    همچنین دریافت این هزینه دارای مزیت های دیگری هم هست. یکی از مهم ترین این مزیت ها این است که به علت وجود این هزینه افرادی که شکایت های غیر واقعی داشته و ادعای آنها بر حق نیست به نوعی از شکایت کردن صرف نظر می کنند.

    علاوه بر این مورد وقت دادگاه هم به غلط گرفته نمی شود. پس وجود این هزینه ها لازم است تا افراد متقلب و فریبکار نتوانند از دادگاه درخواست کنند که به شکایت کذب آنها رسیدگی کند.

    اما گاها وضعیتی به وقوع می پیوندد که فرد واقعا قادر نیست این هزینه های مربوط به دادرسی را پرداخت کند و از طرفی هم نیاز دارد تا حتما دادگاه دادخواستی را که او ارائه کرده است را تحت بررسی قرار دهد و حق تضییع شده ی وی را به وی بازگرداند.

    با توجه به اینکه در قوه ی قضائیه، مراجع قضایی و دادگاه ها هدف اصلی این است که شکایت های مردم تحت بررسی قرار بگیرد و اگر حق با آنها باشد از حق و حقوق های آنها دفاع کند

    تمکن مالی برای پرداخت

    به همین دلیل فردی که تمکن مالی برای پرداخت این هزینه های مربوط به دادگاه و دادرسی را ندارد می تواند درخواست اعسار دهد و دادگاه نیز پس از محرز شدن اعسار این فرد این مخارج را از گردن وی برمی دارد تا فضایی پیش بیاید که شخص بتواند درخواست خود را مطرح کرده و دادگاه در جهت رفع مشکل او اقدام کند و در نهایت این شخص به حقوق ضایع شده ی خود در صورت استحقاق برسد.

    نکته ی مهم در این نوع از اعسار این است که اگر در پایان جلسه های دادرسی دادگاه حق را به این شخص بدهد و رای را به سود او صادر کند این فرد موظف است که کلیه ی مخارج دادرسی را به دادگاه پرداخت کند.

    آشنایی با نوع نخست اعسار: اعسار از محکوم به

    آشنایی با نوع نخست اعسار: اعسار از محکوم به
    آشنایی با نوع نخست اعسار: اعسار از محکوم به

    یکی دیگر از انواع اعسار، اعسار از محکوم به است. اما این امر به چه معنا است؟ به طور کلی محکوم به به مفهوم قرض ها و دین هایی است که بر عهده ی فرد مورد نظر بوده و می بایست آنها را پرداخت کند. برای نمونه یکی از انواع محکوم به مهریه است. مردی که می خواهد از همسر خود طلاق بگیرد و متارکه کند بر گردن او است که مهریه ی همسرش را پرداخت کند.

    حال که با مفهوم محکوم به آشنا شدیم به اعسار از محکوم به میرسیم. در این نوع از اعسار همانطور که در بالاتر هم گفتیم وضعیتی برای فرد به وجود می آید که یا نمی تواند به مال و اموال خود دست پیدا کند برای مثال اموال وی در قالب سند ملک یا زمین در رهن بانک قرار داشته باشد و نتواند به آنها دست پیدا کند و یا این فرد تمکن مالی لازم را برای پرداخت بدهی ها و قسط های خود را نداشته باشد.

    اگر این شرایط برای شخصی وجود داشته باشد می تواند از وضعیت اعسار از محکوم به استفاده کند. معمولا عمومیت اعسار از محکوم به در مقایسه با اعسار از هزینه های دادرسی بیشتر بوده و این مورد رواج بیشتری برای طرح شدن در دادگاه ها دارد.

    خواندن شهود به دادگاه

    نکته ای که در این میان لازم است بدانید این است که برای استفاده از هر کدام از انواع اعسار لازم است شهودی به دادگاه خوانده شوند و به اعسار فرد شهادت دهند.

    برای اعسار از محکوم به شخص نیاز دارد تا 4 شاهد را به دادگاه  معرفی کند تا اعسار او مورد قبول قرار بگیرد. این در حالی است که در اعسار از هزینه های دادرسی فرد تنها لازم است شهادت دو شاهد را در اختیار داشته باشد.

    وقتی می گوییم پیش قسط اعسار چه چیزی مد نظرمان است؟

    وقتی می گوییم پیش قسط اعسار چه چیزی مد نظرمان است؟
    وقتی می گوییم پیش قسط اعسار چه چیزی مد نظرمان است؟

    حال که در مورد اعسار و انواع آن اطلاعاتی به دست آوردیم و متوجه شدیم که این مفاهیم به چه معنا هستند، کجا کاربرد دارند و در چه نمونه هایی می توان از آنها استفاده کرد می توانیم به حداقل پیش قسط اعسار بپردازیم. اما پیش از اینکه به حداقل پیش قسط اعسار بپردازیم باید در مورد خود پیش قسط اعسار بیشتر اطلاعات کسب کنیم.

    همان گونه که درر مطالب بالا گفتیم برای این که دادگاه درخواست اعسار شخصی را قبول کند از آن شخص می خواهد که هم تعدادی شاهد و هم یکسری سندها و مدارک را به دادگاه ارائه دهد.

    سپس دادگاه این مدرک ها و اسناد را تحت بررسی قرار می دهد و در مورد تمامی این مدارک و اسناد تحقیق هایی را انجام می دهد و اگر در این پروسه صحت اسناد ارائه شده و درستی ادعاهای شاهدان این فرد تایید شد و برای دادگاه به اثبات رسید، دادگاه قادر است تا این فرد را به صورت نه دائمی بلکه موقتی از پرداختن کلیه ی دیون و بدهی هایی که بر ذمه ی او است معاف نماید.

    گاها وضعیتی به وجود می آید که فرد معسری که تقاضای اعسار داده است

    گاها وضعیتی به وجود می آید که فرد معسری که تقاضای اعسار داده است از جایی درآمدی هر چند اندک داشته باشد. در این شرایط حالتی که به وجود می آید به این صورت است که دادگاه با در نظر گرفتن درآمدی که فرد دارد،

    در کنار توانایی مالی وی و نیز وضعیت اقتصادی کشور و درصد تورمی که در آن مقطع زمانی بر کشور حکمفرما است بدهی ها و دیون فرد معسر را به صورت اقساطی برای وی تقسیم می کند تا علاوه بر این که به این فرد فشار زیادی وارد نشود در عین حال هم بتواند حتی به صورت خرد خرد بدهی های خود را پرداخت کند.

    وظیفه ی دادگاه

    وظیفه ی دادگاه
    وظیفه ی دادگاه

    وظیفه ی دادگاه این است که کلیه ی شرایط موجود اعم از توانایی مالی فرد معسر، کل مبلغ بدهی و دین و غیره را تحت بررسی قرار داده و سپس مقدار هر یک از اقساط را به همراه تاریخی که قسط می بایست در آن پرداخت شود معین کند و به دو طرف دعوی ارائه دهد.

    گاها دادگاه معین می کند تا فرد معسر به شاکی یک پیش پرداخت که به آن پیش قسط اعسار گفته می شود پرداخت کند. سپس سایر قسط ها و زمان پرداخت آنها و نیز مهلت این پرداخت را به کمک طرفین دعوی مشخص می کند.

    عموما میزان حداقل پیش قسط اعسار و قسط های دریافت شده مبلغ ثابت و فیکس شده ای نیست و با توجه به شرایط پیش آمد کرده می توانند تغییر کنند. البته می تواند به این صورت هم باشد که اگر هر دو طرف شکایت راضی بوده و درخواست دهند دادگاه میزان پیش قسط و نیز تمامی قسط ها را از اول معین می کند.

    پیش قسط اعسار چیست؟ چگونه اعسار را قسط بندی می کنند؟

    پیش قسط اعسار چیست؟ چگونه اعسار را قسط بندی می کنند؟
    پیش قسط اعسار چیست؟ چگونه اعسار را قسط بندی می کنند؟

    با توجه به آنچه که در بالاتر گفتیم دادگاه با بررسی هر پرونده و با توجه به شرایط و وضعیت ان مقدار پیش قسطی که می بایست پرداخت شود و نیز خود قسط ها را برای فرد معر معین می کند و در اختیار دو طرف قرار می دهد.

    همچنین گفتیم که این قسط بندی کردن و پیش قسط را مشخص کردن برای هر پرونده با پرونده ی دیگر متفاوت است چرا که شرایط هر پرونده مختص به خودش بوده و با پرونده های  دیگر تفاوت دارد.

    حال در ادامه مطلب حداقل پیش قسط اعسار به این میرسیم که پیش قسط چیست؟ به طور کلی دادگاه برای یک پرونده ی اعسار به میزان کل بدهی فرد دقت کرده و با بررسی چند عامل دیگر که در بالاتر هم گفته شد و نیز نظارت بر اسناد و مدرک های ارائه شده مقدار مشخصی را برای حداقل پیش قسط اعسار تعیین می کند و نیز مابقی بدهی که مانده است را تقسیط کرده و فرد معسر را ملزم می کند که آن را بپردازد.

    فرد معسر می تواند بنا بر قانون به رایی که دادگاه برای او در نظر گرفته است معترض شود

    موردی که در اینجا لازم است مطرح شود این است که فرد معسر می تواند بنا بر قانون به رایی که دادگاه برای او در نظر گرفته است معترض شود و اگر این قادر باشد دلیل هایی محکم و مستند و مدارکی قابل استناد ارائه دهد می تواند هم از مقدار پیش قسط معین شده کم کند و هم مبلغ قسط هایی که قرار است در آینده آنها را پرداخت کند را کاهش دهد.

    حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر به رایی که دادگاه برای شما صادر کرده است معترض هستید می بایست از تاریخ صدور حکم به مدت 20 روز بعد از آن این اعتراض را به دادگاه ارائه دهید و از دادگاه بخواهید برای شما یک جلسه ی تجدید نظر برگزار کرده و پرونده ی شما را مجددا به جریان بیاندازد.

    اگر در این مهلت مقرر اعتراض خود را ارائه کردید که دادگاه آن را تحت بررسی قرار می دهد و در صورت پذیرفته شدن حتما یک جلسه ی تجدید نظر خواهید داشت. اما اگر مهلت اعلام شده تمام شود و شما هیچ درخواستی ارائه نداده باشید قطعا دیگر به درخواست شما ترتیب اثری داده نخواهد شد.

    اعسار مطلق و اعسار نسبی چه مفاهیمی هستند؟ تفاوت این دو با یکدیگر در چیست؟

    اعسار مطلق و اعسار نسبی چه مفاهیمی هستند؟ تفاوت این دو با یکدیگر در چیست؟
    اعسار مطلق و اعسار نسبی چه مفاهیمی هستند؟ تفاوت این دو با یکدیگر در چیست؟

    همانطور که در بخش قبلی هم گفتیم دادگاه پس از بررسی پرونده و انجام تحقیقات میدانی و نیز در صورت درخواست معسر برگزاری جلسه ی تجدیدنظر، برگزاری آن و غیره حکم خود را صادر خواهد کرد. براساس این حکم فرد معسر موظف است حداقل پیش قسط اعسار و نیز قسط هایی را که برای وی از سوی دادگاه تعیین شده اند را بپردازد.

    البته که تمامی این قسط ها و پیش قسط معین شده کاملا در تناسب با شرایط و توان مالی فرد بوده و طوری نیست که او قادر نباشد آنها را پرداخت کند.

    کوتاهی در پرداخت حداقل پیش قسط اعسار

    در صورتی که فرد معسر در پرداخت حداقل پیش قسط اعسار و قسط های مشخص شده برای وی کوتاهی کند یا از پرداخت آنها امتناع کند دادگاه او را به حبس محکوم میکند و گاها پیش آمده که این فرد بایستی مخارجی به غیر از موارد تعیین شده به وسیله ی دادگاه هم به عنوان جریمه به دادگاه بپردازد. حال به دو مفهوم اعسار نسبی و اعسار مطلق می رسیم.

    به شرایطی که فرد در هیچ حالتی قادر به پرداخت هزینه ها اعم از حداقل پیش قسط اعسار و یا قسط های اعسار را نداشته باشد اعسار مطلق گفته می شود. تشخیص این امر به عهده ی دادگاه بوده و اگر دادگاه تشخیص دهد که این فرد به هیچ عنوان نمی تواند هیچ پولی را بپردازد در مبانی حقوقی شرایط این فرد را با نام اعسار مطلق می شناسند.

    اما در حالت هایی که در بالا ذکر شد یعنی فرد به اندازه ای دارایی داشته باشد که تا حدودی بتواند این قسط ها و پیش قسط را پرداخت کند در آن صورت به شرایط وی اعسار نسبی گفته می شود.

    وضعیتی که در اعسار مطلق به وجود می اید

    وضعیتی که در اعسار مطلق به وجود می اید به این شکل است که فرد تا زمانی که به یک حد معقول از تمکن مالی برسد به شکل موقت لازم نیست قسط ها را پرداخت کند.

    اما وی ملزم است به دنبال کار و یک منبع درآمد برای خود بوده تا بتواند در اسرع وقت بدهی ها را پرداخت کرده و از دین فرد شاکی درآید.

    نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که اگر در زمانی که پرونده ی اعسار شخص معسر در جریان است و در حال بررسی می باشد به این فرد از هر طریقی پولی برسد که او را از وضعیت اعسار در بیاورد و در وضعیت توانمند قرار بگیرد می بایست این فرد نسبت به پرداخت کردن قرض های خود از این پول تازه رسیده اقدام کند.

    حسن هایی که برای اعسار و پیش قسط آن وجود دارند چیست؟

    حسن هایی که برای اعسار و پیش قسط آن وجود دارند چیست؟
    حسن هایی که برای اعسار و پیش قسط آن وجود دارند چیست؟

    در ادامه ی حداقل پیش قسط اعسار به حسن های این ماده از قانون می رسیم. برخی از مزیت هایی که برای تایید شدن اعسار فرد از سوی دادگاه و نیز امکان پرداخت کردن بدهی ها و دیون به صورت پیش قسط و قسطی وجود دارد در ادامه آورده شده اند:

    نخستین حسنی که برای قسط بندی کردن اعسار وجود دارد این است که حداقل پیش قسط اعسار و نیز قسط هایی که می بایست به وسیله ی فرد معسر به عنوان بدهی هایی که بر ذمه دارد پرداخت شود کاملا با توجه وضعیت و نیز توان مالی این فرد مشخص می شوند.

    به همین دلیل این شخص تحت هیچ شرایطی با پرداخت این قسط ها در شرایط سخت قرار نمی گیرد و به او فشاری وارد نمی شود. همچنین این فرد به راحتی می تواند در زمانی که دادگاه مشخص می کند از بدهی که دارد رهایی پیدا کند و عملا به او سختی و استرسی متحمل نمی شود.

    مزیت دیگری که برای این درخواست اعسار وجود دارد

    مزیت دیگری که برای این درخواست اعسار وجود دارد این است که اگر این درخواست به وسیله ی دادگاه به تایید برسد فرد معسر دیگر لازم نیست تا مخارجی که در ارتباط با دادرسی هستند را متحمل شود و از پرداخت آنها معاف می شود.

    یکی دیگر از حسن هایی که برای درخواست اعسار وجود دارد این است که فرد قادر است به حکمی که صادر شده اعتراض کند و اگر حق با وی باشد نتیجه را عوض کند.

    به این صورت که یک جلسه ی تجدیدنظر برگزار می شود و اعتراض فرد شاکی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر این درخواست به حق باشد دادگاه رای را به نفع او صادر کرده و وی قادر است از میزان پیش قسطی که می بایست بپردازد و نیز اقساطی که بر عهده ی وی است کم کند.

    فرد معسر می تواند از یک وکیل معاضدتی بهره ببرد. وکیل معاضدتی وکیلی است که اگر فرد نتواند هزینه ی وکیل را به هر دلیلی بپردازد و این موضوع برای دادگاه محرز شود یک وکیل به فرد تعلق می گیرد که نیازی نیست شخص بابت آن هزینه ای پرداخت کند.

    بدون نیاز به نوبت

    یکی از مزیت های درخواست اعسار این است که پرونده های در ارتباط با این موضوع را بدون این که نیازی به نوبت گرفتن و در نوبت ماندن باشد مورد بررسی قرار می دهند. به همین دلیل است که اگر درخواست اعسار یک فرد مورد قبول دادگاه واقع شود دادگاه می بایست انجام این پرونده را در اولویت قرار دهد و در نتیجه در طول مدت زمان کوتاهی این پرونده می تواند به راحتی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه ی آن اعلام شود.

    اگر فردی پیش از آن که دادخواست اعسار وی مورد بررسی قرار گرفته و تایید شود به زندان بیفتد پس از اینکه حکم مربوطه صادر شد می تواند از زندان آزاد گردد.

    برای همین است که عموما افرادی که دارای بدهی هستند و در وضعیت اعسار هم به سر می برند در این تلاش هستند که پیش از این که حکم آنها قطعی شوند درخواست اعسار خود را برای اینکه بررسی شود و سپس مورد تایید دادگاه قرار بگیرد به دادگاه ارائه می دهند تا به زندان نیفتند.

    در صورت وجود کدام شروط دادگاه درخواست اعسار را می پذیرد؟

    در صورت وجود کدام شروط دادگاه درخواست اعسار را می پذیرد؟
    در صورت وجود کدام شروط دادگاه درخواست اعسار را می پذیرد؟

    برای این که دادگاه مورد نظر درخواست اعسار فرد را قبول کرده و آن را تایید کند لازم است یک سری شرایط برقرار باشند. این شرایط به شرح زیر هستند:

    نخستین شرطی که برای پذیرش دادخواست اعسار مطرح است این است که حتما می بایست طلبکار یا طلبکارهای شخص معسر از وی برای عدم پرداخت بدهی شان به صورت رسمی شکایت کرده باشند.

    یعنی از طریق مراجع قانونی وارد شده و سعی بر وصل طلب خود داشته باشند. در این پروسه اگر دادگاه بعد از بررسی شرایط رای را به سود شاکی صادر کند و فرد را به پرداخت بدهی هایش محکوم کند حال این فرد قادر است تا با ارائه ی دادخواست اعسار تلاش خود را برای عدم پرداخت بدهی به علت نداشتن توان مالی انجام دهد.

    شرط دم برای ارائه ی ای دادخواست

    شرط دم برای ارائه ی ای دادخواست این است که فرد معسر باید همه ی دارایی خود و هر آنچه دارد را برای دادگاه عرضه کند. این اموال و دارایی ها حتی اموالی که در حال حاضر تحت اختیار شخص نیستند را هم در بر می گیرد.

    از جمله ی این اموال می توان به پولی که فرد معسر به کسی قرض داده باشد یا سندهایی که در رهن بانک هستند و غیره اشاره کرد. حتی حساب های ارزی فرد معسر که در داخل کشور قرار ندارند هم باید برای دادگاه روشن شوند.

    همانطور که گفتیم به دو نفر شاهد نیاز است. این شهود می بایست دارای شرط و شروط هایی باشند. برای مثال کاملا به وضعیت مالی و توان این فرد اشراف داشته و در جریان کامل این امر باشند.

    سپس دادگاه از این دو نفر یک شهادت دریافت می کند که به شورت مکتوب بوده و در آن ذکر می کنند که این فرد تمکن مالی لازم را برای پرداخت بدهی های خود ندارد و در وضعیت اعسار یا افلاس قرار دارد.

    گاها ممکن است بنا به تشخیص دادگاه نیاز باشد این شهود در جلسه ی دادرسی هم شرکت کنند. یکی از مواردی که نیاز است تا این دو شاهد آن را ذکر کنند این است که چه نسبتی با این فرد دارند و وی را از کجا می شناسند. همچنین باید بگویند که این آگاهی در مورد فرد معسر را از کجا دارند.

    شروط لازم برای شاهدهای فرد معسر چیست؟

    شروط لازم برای شاهدهای فرد معسر چیست؟
    شروط لازم برای شاهدهای فرد معسر چیست؟

    گفتیم که یکی از شرط ها برای پذیرفته شدن درخواست اعسار یک فرد این است که به دادگاه دو شاهد ارائه کند تا در مورد توان مالی او شهادت دهند. این دو شاهد باید حتما ویژگی هایی داشته باشند تا مورد قبول دادگاه واقع شوند. یکی از اینها اشراف کامل به وضع مالی فرد معسر است.

    دیگر ویژگی این افراد این است شاهدان باید نحوه ی آشنایی خود با فرد معسر را به دادگاه ارائه دهند. یکی دیگر از کارهایی که این شهود می بایست انجام دهند این است که در جلسه ی دادرسی قسم یاد کنند که هر حرفی که در دادگاه می زنند در راستای صداقت و راستگویی بوده و کلیه ی سخنانی که در دادگاه ارائه می دهند دروغ و نیرنگ نیست. البته عموما لازم نیست این افراد سوگند یاد کنند و دادگاه حرف آنها را قبول خواهد کرد.

    می توان این شهود را از بین افراد خانواده ی خود هم برگزید و این امر از نظر دادگاه دارای مشکلی نیست. اما عموما کار بهتر این است که این شهود اعضای خانواده نباشند.

    درستی یا عدم درست بودن کلیه ی این ادعاها و شهادت ها بر عهده دادگاه است

    در نهایت پس از اینکه این شهود شهادت های خود را به دادگاه ارائه دادند این امر به عهده ی دادگاه است که درستی یا عدم درست بودن کلیه ی این ادعاها و شهادت ها را تحت بررسی قرار دهد.

    بر اساس قانون دادگاه مجاز است تا برای انجام تحقیقات خود و طی پروسه ی دادخواست مورد نظر حتی از شخصی که درخواست اعسار ارائه کرده است صورت وضعیت حساب های بانکی و گردش حساب های او را درخواست کند. علاوه بر این دادگاه قادر است تا از مراجع ذیصلاح مد نظرش در مورد اموال فرد معسر پرس و جو کند.

    مثلا می تواند از دفتر ثبت اسناد مربوط به راهنمایی و رانندگی در مورد تمامی ماشین هایی که سند آنها در مالکیت این فرد می باشد پرس و جو کند و از آنها بخواهد مدارک مربوطه را به دادگاه تحویل دهند.

    دادگاه می تواند شرایط مالی و توان اقتصادی فرد معسر را تحت بررسی قرار دهد

    به این وسیله است که دادگاه می تواند شرایط مالی و توان اقتصادی فرد معسر را تحت بررسی قرار داده و سپس تصمیم بگیرد. یکی دیگر از کارهایی که دادگاه می تواند در زمینه ی تحقیقات انجام دهد این است که برای انجام تحقیقات محلی و میدانی اقدام کند.

    به این صورت که در مورد شرایط مالی شخصی که دادخواست اعسار را ارائه داده است از کسانی که در نزدیکی او یا محل زندگی او هستند تحقیقات و سوال و جواب هایی انجام دهد و به کمک آنها در مورد اوضاع مالی فرد اطلاعات لازم و کافی را کسب کند.

    افرادی را که شخص معسر به عنوان شاهد خود به دادگاه معرفی می کند می بایست حتما صلاحیت های لازم را برای این کار داشته باشند. و حتی اگر در طی جلسه های دادرسی قاضی پرونده از آنها درخواست کرد برای تکمیل شدن تحقیقات به محل دادگاه مراجع کرده و در آن حضور یابند. این افراد باید در زمان مقرر شده برایشان حتما در جلسه ی دادرسی حضور بهم برسانند.

    آیا این احتمال وجود دارد که درخواست اعسار فردی رد شود؟

    آیا این احتمال وجود دارد که درخواست اعسار فردی رد شود؟
    آیا این احتمال وجود دارد که درخواست اعسار فردی رد شود؟

    در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که درخواست اعسار فردی رد شود؟ باید بگوییم بله، این احتمال وجود دارد و دادگاه می تواند بر اساس مدرک ها و شواهدی که وجود دارد این دادخواست را رد کند. برای این که درخواست اعسار فردی رد پذیرش شود باید شرایط و موقعیت هایی وجود داشته باشد که در زیر به توضیح در مورد آنها می پردازیم:

    همانطور که در قسمت های پیشین این مطلب گفتیم اگر فردی قصد دارد که دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد می بایست در ابتدا در مورد تمامی اموالی که در اختیار او است به دادگاه صریح و شفاف توضیح داده و لیست اموال خود را به همراه تعداد آنها، میزان آنها و نیز ارزشی که دارند به دادگاه ارائه دهد.

    از جمله ی این اموال و دارایی ها می توان به تمامی موارد زیر اشاره کرد:

    •   کلیه ی حساب های بانکی ارزی و غیر ارزی که فرد در داخل و نیز خارج از کشور دارد باید به اطلاع دادگاه برسد.
    •   اگر این شخص پول یا دارایی دارد که در شرایط فعلی در اختیار شخص دیگری است یا به شخص دیگری قرض داده یا به عنوان ضمان در اختیار کسی قرار داده است باید در مورد همه ی اینها به دادگاه توضیح دهد.
    •   یکی دیگر از مواردی که می بایست به دادگاه ارائه شود تمامی معامله هایی اعم از خرید و یا فروش است که این فرد در 12 ماه گذشته انجام داده است.

    اگر دادگاه به هر دلیلی حس کند که این لیست اموال ارائه شده تکمیل نیست و دارای نواقصی هست و این امر به دادگاه ثابت شود بلافاصله برای رد درخواست اعسار فرد اقدام می کند.

    یکی دیگر از مواردی که سبب رد شدن درخواست اعسار فرد می شود

    یکی دیگر از مواردی که سبب رد شدن درخواست اعسار فرد می شود این است که شغل وی تجارت باشد. همانطور که در شرایط اعسار گفتیم این امر برای تاجرها قابل قبول نیست و اگر فردی که به عنوان تاجر مشغول به کار است درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد قطعا رد خواهد شد.

    یکی دیگر از مواردی که سبب عدم پذیرفته شدن دادخواست اعسار می شود این است که برای دادگاه محرز شود که این شخص قبلا در جایی یک هزینه ی بسیار زیادی را پرداخت کرده است.

    در این حالت حتی اگر دادگاه درخواست اعسار این فرد را پذیرفته باشد و حکم آن را صادر کرده باشد باز هم این حکم را رد می کند. یکی از مواردی که برای این موضوع می توان به آن اشاره کرد این است که برای پرونده ای فرد یک مبلغ بسیار زیادتر از حد معمولی را برای وکیل پرونده خرج کرده و به او پرداخت کرده باشد.

    فرد معسر صاحب مال و یا پول و غیره ای شود

    یکی دیگر از مواردی که سبب می شود درخواست اعسار کسی مورد قبول دادگاه واقع نشود این است که او یعنی فرد معسر صاحب مال و یا پول و غیره ای شود اما این موضوع را با دادگاه در میان نگذارد و دادگاه را از آن مطلع نکند. در این صورت اگر دادگاه متوجه چنین امری شود به غیر از این که دادخواست اعسار فرد را رد می کند او را به پرداخت جریمه هم محکوم کرده و می بایست مجازات هم بشود.

    نکته ی دیگر هم این است که اگر شاهدهایی که شخصی که درخواست اعسار کرده است به دروغ شهادت داده باشند یعنی با شخصی که ادعای اعسار کرده است به نوعی هم دست باشند و سعی در فریب دادگاه داشته باشند به غیر از این که درخواست اعسار رد پذیرش می شود هر دوی شخصی که درخواست خود را برای اعسار به دادگاه ارائه داده و شاهدان وی که شهادت دروغ در دادگاه ارائه داده اند به عنوان متهم معرفی می شوند و دادگاه آنها را محکوم خواهد کرد.

    مشخصه های شاهدهای فردی که درخواست اعسار داده چه مواردی است؟

    مشخصه های شاهدهای فردی که درخواست اعسار داده چه مواردی است؟
    مشخصه های شاهدهای فردی که درخواست اعسار داده چه مواردی است؟

    همانطور در مطلب های پیشین هم گفتیم برای اینکه فرد بتواند در دادخواست اعسار ارائه شده حکم را به نفع خود دریافت کند می بایست شاهد و یا شاهدانی را برای اثبات حرف خود به دادگاه ارائه دهد. این شهود می بایست دارای ویژگی هایی باشند که دادگاه آنها را به عنوان شاهد قبول کند. این ویژگی ها در ادامه آورده شده اند:

    شرط نخست برای این شهود این است که می بایست در شرایط حداقلی دو نفر مرد باشند. این دو نفر می بایست از نظر عقل و روان کاملا سالم بوده و به نفع کسی که دادخواست اعسار از دادرسی داده است شهادت ارائه دهند. اما اگر فرد معسر دادخواست دادرسی اعسار از محکوم به را داده باشد نیاز به 4 شاهد مرد عاقل و بالغ دارد.

    تعداد شهود برای انواع اعسار متفاوت است

    همانطور که گفته شد تعداد شهود برای انواع اعسار متفاوت است و بسته به نوع دادخواست اعسار ارائه شده بین 2 تا 4 شاهد لازم است.

    این شاهدها حتما می بایست در جریان کامل اوضاع مالی فرد دادخواست ارائه باشد و در مورد او از اطلاعات کافی بهره مند باشند. برای مثال اطلاعات شخصی فرد مانند نام و نام خانوادگی و غیره و نیز نشانی فرد، شغلی که به وسیله ی آن امرار معاش می کند و غیره.

    این فرد باید به حد کفایت با شخصی که دادخواست اعسار داده نزدیک بوده و با وی ارتباط داشته باشد.

    مفهوم مستثنیات دین در مورد اعسار به چه معنا است؟

    مفهوم مستثنیات دین در مورد اعسار به چه معنا است؟
    مفهوم مستثنیات دین در مورد اعسار به چه معنا است؟

    خود کلمه ی مستثنیات به مفهوم استثنا قائل شدن یا جدا کردن چیزی از سایر چیزها است. در مفهوم حقوقی مستثنیات دین به این معنا است که اگر فردی باشد که دارای دیون و بدهی هایی باشد قانون به کمک طلبکار می آید و این فرد را مجبور می کند که تحت هر شرایطی بدهی خود را پرداخت کند.

    اگر این فرد بدهکار نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نکند خود مراجع قانونی کار را در دست گرفته و قرض هایی که بر ذمه ی بدهکار هست را از راه های مختلفی مانند فروختن اموالی که در تملک وی است، جلوی حساب های بانکی فرد بدهکار را گرفتن و غیره به طلبکار پرداخت کند.

    البته برخی از دارایی ها هستند که تحت هیچ شرایطی حتی خود مراجع قانونی هم این حق را ندارند که آنها را برای این که بدهی های فرد پرداخت شود برای فروش و یا واگذاری قرار دهند.

    برخی از این اموال و دارایی ها به شرح زیر هستند:

    مورد نخست محل سکونت فردی است که درخواست اعسار داده است. در صورتی که این مکان با توان مالی وی مناسب بوده و بالاتر از شان او نباشد دادگاه نمی تواند برای فروش آن اقدام کند.

    مورد دوم وسیله ها و چیزهایی است که برای زندگی ضروری بوده و فردی که دادخواست اعسار داده و نیز افرادی که تحت تکفل وی هستند برای ادامه ی زندگی به آنها احتیاج دارد.

    مواد خوراکی و ماده های غذایی که برای این فرد و خانواده ش مورد استفاده قرار می گیرد.

    یکی از مواردی که در این پروسه نمی توان آنها را برای فروش قرار داد کتاب ها، دست نوشته ها و مواردی از این دست است که برای انجام تحقیقات علمی یا گذراندن دوره های تحصیلی برای خود شخص یا خانواده ی وی مورد نیاز باشد. البته نکته ای که در این میان وجود دارد این است که این کتاب ها از نظر قیمتی نمی بایست از ارزش بسیار بالایی بهره مند بوده باشند به طوری که با وضعیت مالی فرد معسر در تناسب نباشند.

    یکی دیگر از موارد مربوط به مستثنیات دین

    یکی دیگر از موارد مربوط به مستثنیات دین وسیله ها و ابزاری است که شخص برای انجام شغل و کار خود به آنها نیازمند است و بدون وجود آنها قادر به انجام کار نیست. دقت کنید خودرو جز مستثنیات دین محسوب نمی شود. فقط یک استثنا وجود دارد و آن هم برای افرادی است که شغل آنها رانندگی محسوب می شود. در این صورت خودرو را نمی توان برای فروش قرار داد.

    تلفن مرد استفاده ی فردی که دادخواست اعسار داده است نیز در زمره ی مستثنیات دین قرار می گیرد.

    رهن و اجاره ای که این فرد معسر برای محل زندگی و سکونت و نیز محل کار خود می پردازد می بایست در تناسب کامل با وضعیت مالی وی باشد و چیزی بیشتر از حد آن نباشد.

    چه تفاوت هایی میان اعسار و ورشکستگی وجود دارد؟

    همانطور که در مطالب پیشین گفته شد یکی از شروط اینکه فردی دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد و احتمال پذیرش آن وجود داشته باشد این است که این فرد به حرفه ی تجارت مشغول نباشد.

    حال اگر کسی که در شغل تجارت مشغول به کار بوده و از این راه امرار معاش می کند بخواهد به مرجع قضایی درخواست اعسار خود را ارائه دهد می بایست در قدم اول براساس قوانینی که در دنیای تجارت حاکم هستند وضعیت خود را با عنوان یک ورشکسته بیان کند.

    با توجه به مواردی که گفته شد همین می تواند یکی از فرق های اساسی میان اعسار و ورشکستگی باشد. به همین علت است که عموما اگر فرد تاجری درخواست اعسار به دادگاه ارائه دهد این درخواست از وی پذیرفته نمی شود.

    این امر به این دلیل است که بررسی کردن پرونده های مربوط به این دسته از افراد به مدت زمان بیشتر برای بررسی و تجزیه تحلیل نیاز دارد و همین امر موجب می شود اگر درخواست آنها در میان درخواست افراد عادی مورد بررسی قرار بگیرد احتمال تضییع حق افراد عادی وجود داشته باشد.

    نکته ی دیگر در مورد ورشکستگی

    نکته ی دیگر در مورد ورشکستگی این است که شخصی که به شغل تجارت مشغول است با تمامی معامله هایی که در این زمینه به انجام میرساند به صورت کاملا مستقیم روی سیستم اقتصادی کشور موثر است

    و اگر این فرد در وضعیت افلاس یا همان ورشکستگی قرار بگیرد باعث می شود تا به سیستم اقتصادی و مالی کشور ضربه وارد شود و در نتیجه بازار دچار تزلزل و نوسان گردد. یکی از مواردی که نباید در این زمینه نادیده گرفته شود کسبه ها هستند.

    به طور کلی کسبه به فرد یا افرادی گفته می شود که حوزه ی کاری که انجام می دهند و فعالیتی که به آن مشغول هستند همانند تاجرها وسیع و پهناور نبوده و کاری که انجام میدهد در حیطه ی کارهای جزئی محسوب می شود.

    این کسبه ها در قانون از تاجرها کاملا مجزا بوده و به همین دلیل اگر دچار مشکلی شوند قادر هستند به راحتی دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهند.

    چه تفاوت های دیگری میان اعسار و ورشکستگی وجود دارد؟

    چه تفاوت های دیگری میان اعسار و ورشکستگی وجود دارد؟
    چه تفاوت های دیگری میان اعسار و ورشکستگی وجود دارد؟

    در بالا به  تعدادی از تفاوت های میان اعسار و ورشکستگی پرداختیم. حال میخواهیم به ادامه ی این موارد بپردازیم. یکی از مهم ترین تفاوت هایی که میان فرد معسر و تاجر ورشکسته وجود دارد این است که شخصی که دچار ورشکستگی شده است دیگر قادر نیست هیچ گونه کنترلی روی اموال و دارایی های خود داشته باشد و مدیریت و دخالت در دارایی هایش دیگر از عهده ی وی خارج است.

    این در حالی است که فردی که درخواست اعسار داده است می تواند و قادر است به تمامی اموال و دارایی های خود دسترسی داشته و آنها را مدیریت کند.

    در اصطلاحات حقوقی اینطور بیان می شود که درخواست اعسار دارای وجهه ی نسبی است در حالی که ورشکستگی وجهه ی عام را در بر دارد. حال این به چه معنا است؟

    این یعنی برای حکم اعسار همانطور که در مطالب بالاتر هم گفتیم حتما می بایست یک شاکی وجود داشته باشد که از فرد بدهکار شکایت داشته و این دادخواست خود را به دادگاه ارائه کرده باشد. در نتیجه ی هنگامی که جلسه ی دادرسی برگزار می شود برای این دو شخص یعنی طلبکار و بدهکار بوده و هیچ شخص سومی وجود ندارد.

    اما در اعلام ورشکستگی به غیر از فرد طلبکاری که دادخواست شکایت خود را به دادگاه ارائه داده است بقیه ی افرادی هم که دادخواستی تنظیم نکرده اند در پرونده می توانند احقاق حق شوند و در نتیجه در پرونده ی مورد نظر شریک خواهند بود.

    تفاوت دیگر

    تفاوت دیگر در هنگامی است که می خواهیم شکایتی که علیه شخصی که بدهکار است تنظیم شده را به دادگاه ارائه دهیم و از دادگاه بخواهیم تا با احضار وی حق و حقوقات ما را به عنوان طلبکار باز پس بگیرد.

    در اینجا دو حالت به وجود می آید: برای شخصی که دادخواست اعسار داده است فرد یا افراد می توانند به صورت فردی اقدام به طرح شکایت و دعوی ان کارده و کار خود را پیش ببرند.

    اما برای شخصی که به عنوان یک تاجر ورشکسته مطرح شده است نمیتوان این شکایت را به شکل فردی به دادگاه ارائه کرد بلکه این کار باید به شکل گروهی صورت پذیرفته یا اگر این امکان وجود ندارد حتما یک نفر را از میان خودشان به عنوان کاندیدا معین کنند و سپس این فرد کارهای مربوط به شکایت را به انجام برساند.

    موارد مورد کاربرد برای ارائه ی دادخواست اعسار کدام هستند؟

    موارد مورد کاربرد برای ارائه ی دادخواست اعسار کدام هستند؟
    موارد مورد کاربرد برای ارائه ی دادخواست اعسار کدام هستند؟

    همانطور که در بحث توضیح در مورد اعسار مفصل توضیح دادیم اعسار به وضعیتی گفته می شود که یک شخص بدهکار در چنان وضعیت مالی باشد که نتواند تحت هیچ شرایطی بدهی هایی را که بر گردن دارد پرداخت کند. این نوع از اعسار در پرونده های مختلفی می تواند اتفاق بیفتد که یکی از رایج ترین آنها در پرونده های  مربوط به دادخواست دریافت مهریه است.

    آقایی که نمیتواند به علت شرایط مالی که در آن قرار دارد مهریه ی خانم خود را پرداخت کند می تواند درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد. به این درخواست اعسار در مهریه گفته می شود.

    در این نمونه از انواع اعسار دادگاه وضعیت و شرایط مالی آقا را تحت بررسی قرار داده و براساس آن اقدام به قسط بندی مهریه می کنند. البته گاها ممکن است مسئول پرونده این گونه تشخیص دهد که آقا توانایی پرداخت مبلغی تحت عنوان پیش پرداخت را خواهد داشت.

    در این صورت این مبلغ به نام پیش قسط اعسار از وی گرفته می شود و مابقی بدهی به صورت قسط بندی شده می بایست پرداخت شود. چیزی که در این میان وجود دارد این است که رایی که دادگاه صادر کرده است قابلیت این را دارد که درخواست هر یک از طرفین دادخواست تغییر کند.

    برای نمونه آقا تمامی گزارش های مالی مربوط به یک سال پیشین خود را به دادگاه ارائه کرده است و براساس آن می گوید که توانایی پرداخت مبلغ تعیین شده توسط دادگاه را ندارد چرا که در یک سال گذشته درامد وی کاهش پیدا کرده یا اصلا شغل خود را به هر دلیلی دیگر در اختیار ندارد.

    کاهش قسط

    دادگاه نیز با بررسی این ادعا در صورت امکان میزان پیش قسط و نیز خود قسط ها را کاهش می دهد تا با وضعیت آقا تناسب داشته باشد.

    عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی خانم دادخواستی به دادگاه ارائه دهد که به مبلغ پیش قسط و قسط ها اعتراض داشته باشد و بیان کند که همسر او با توجه به درآمدی که دارد می تواند مبلغی بیش از این میزان را بپردازد. در این صورت دادگاه ادعای خانم را مورد بررسی قرار داده و در صورت امکان مبلغ را افزایش میدهد.

    نکته ای که در اینجا خوب است گفته شود این است که متاسفانه خانم برای مشخص کردن پیش قسط و نیز قسط های اعسار از مهریه نمی تواند نظری ارائه دهد. مشخص کردن این مبلغ کاملا در حیطه ی اختیارات قاضی پرونده است.

    به نوعی می توان گفت دادگاه هم شرایط شاکی طلبکار را در نظر میگیرد و هم اعسار بدهکار را. و سپس با توجه به اینها حد وسطی را با رعایت تعادل انتخاب می کند تا هم به بدهکار فشاری وارد نشود و هم طلبکار متضرر نشود.

    نحوه ی تعیین پیش قسط اعسار و قسط های آن برای پرونده های مهریه

    نحوه ی تعیین پیش قسط اعسار و قسط های آن برای پرونده های مهریه
    نحوه ی تعیین پیش قسط اعسار و قسط های آن برای پرونده های مهریه

    عموما در پرونده های اعسار از مهریه اگر خانم و آقا از یکدیگر طلاق گرفته باشند و بچه ای هم در کار نباشد ثلث حقوق و درامدی که آقا دارد را به عنوان قسط مهریه به خانم اختصاص می دهند.

    اجازه دهید با یک مثال همه چیز را روشن تر توضیح دهیم. تصور کنید حقوق ماهیانه ی آقا سه میلیون تومن است و قیمت روز سکه ی بهار آزادی هم چهار میلیون تومان می باشد.

    در نتیجه ثلث درامد آقا که 1 میلیون تومان می شود به عنوان قسط مهریه معین شده و آقا می بایست هر 4 ماه یکبار یک سکه ی بهار آزادی به خانم پرداخت کند. در صورتی که بچه ای در میان باشد ربع حقوق مرد به عنوان قسط مهریه تعیین می شود.

    مجازات دادخواست های اعسار دروغ چیست؟

    مجازات دادخواست های اعسار دروغ چیست؟
    مجازات دادخواست های اعسار دروغ چیست؟

    اگر پس از این که شخصی دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه کرد و دادگاه پس از انجام بررسی های لازم و تحقیق هایی که به انجام رساند و نیز تحقیق کردن از اطرافیان شخص معسر و شاهدان وی و غیره متوجه شود که دادخواستی که این فرد ارائه داده دروغین بوده و وی دارای توان مالی برای پرداخت بدهی هایی که بر گردن دارد می باشد. در این وضعیت دادگاه قادر است برای این فرد مجازاتی را در نظر بگیرد.

    نخستین مجازات این است که دادخواست این فرد مبنی بر اعسار از اعتبار ساقط می شود و دیگر اینکه برای این فرد مجازات حبس در زندان از نود و یک روز تا شش ماه در نظر گرفته می شود. علاوه بر این فرد کذاب ملزم می شود تا تمامی مخارج مربوط به دادرسی، وکیل و سایر هزینه های موجود را به صورت دوبله بپردازد.

    علاوه بر این اگر فردی عامدانه فعالیت هایی را صورت دهد که دادگاه را مجاب کند که این فرد معسر است اگر حیله ی او برای دادگاه محرز شناخته شود برای وی شش ماه تا بیست و چهار ماه زندان در نظر گرفته می شود و همچنین حق خارج شدن از کشور از او گرفته خواهد شد.

    سایر مجازاتی که در این زمینه وجود دارند به این صورت است ک تمامی حق امتیازات این فرد اعم از تاسیس شرکت های تجاری، عضویت در هیئت مدیره ی شرکت های تجاری، بهره مندی از دسته چک، احراز پست مدیریت عامل شرکت های تجاری و نیز دریافت هرگونه تمهیداتی از تمامی بانک ها از خصوصی گرفته تا دولتی و غیره … از وی سلب خواهد شد.

    میزان حداقل پیش قسط اعسار که فرد معسر می بایست پرداخت کند چقدر است؟

    میزان حداقل پیش قسط اعسار که فرد معسر می بایست پرداخت کند چقدر است؟
    میزان حداقل پیش قسط اعسار که فرد معسر می بایست پرداخت کند چقدر است؟

    همانطور که گفته شد به شکل کلی برای پرونده های اعسار یک پیش قسط در نظر گرفته میشود که فرد معسر باید آن را پرداخت کند. این میزان برای هر پرونده با پرونده ی دیگر تفاوت داشته و نمی توان یک رقم کلی یا فرمولی خاص را برای آن در نظر گرفت.

    برای همین هم دادگاه در این مورد به صورت موردی عمل کرده و برای هر دادخواست با توجه به شرایطی که بر پرونده حاکم است و توان مالی فرد دادخواست دهنده و سایر موارد میزان حداقل پیش قسط اعسار را مشخص می کند.

    همچنین اگر این فرد از محلی حقوق دریافت کند دادگاه برای او یک پیش قسط معین می کند و بقیه ی رقم بدهی خود را باید به صورت قسطی به طلبکار خود پرداخت کند.

    آیا میشود مجددا دادخواست اعسار به دادگاه ارائه کرد؟

    آیا میشود مجددا دادخواست اعسار به دادگاه ارائه کرد؟
    آیا میشود مجددا دادخواست اعسار به دادگاه ارائه کرد؟

    پاسخ به این سوال بله است و برای این که فردی بتواند دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد هیچ محدودیت زمانی نخواهد داشت. به این صورت که اگر کسی واقعا در وضعیت اعسار قرار داشته باشد ولی دادگاه درخواست او را نپذیرد می تواند مجددا برای این درخواست اقدام کند.

    به طور کلی می توان گفت اگر نخستین درخواست اعسار پذیرفته نشود دلیلی بر آن نیست که درخواست های بعدی هم قبول نشوند. عموما مشاوران حقوقی توصیه می کنند درخواست اعسار مجدد را به فاصله ی 6 ماه از درخواست اول ارائه دهید تا حداقل تغییری در وضعیت مالی ایجاد شده باشد.

    نتیجه گیری

    نتیجه گیری
    نتیجه گیری

    به وضعیتی که فرد هیچ گونه توان مالی برای پرداخت بدهی ها و دیونی که به گردن او است نداشته باشد اعسار گفته می شود. این فرد می تواند به دادگاه دادخواستی ارائه داده و خود را معسر معرفی کند و نیز با ارائه ی شهود و مدارکی این معسر بودن خود را اثبات کند.

    اگر دادگاه این دادخواست را بپذیرد بدهی فرد را قسط بندی کرده و همچنین در صورت وجود توان مالی یک حداقل پیش قسط هم برای آن در نظر میگیرد. که این حداقل میزان پیش قسط اعسار با توجه به توان مالی فرد معین می شود.

    2 پاسخ

    1. سلام آیا دادخواست محکوم به که در زندان به سر میبرد و 19 سال زندان بخاطر کلاهبرداری و خیانت در امانت دارد و19 فقره شکایت کیفری دارد و یک میلیارد و چهارصد میلیون به من محکوم هست پذرفته میشود ایشان 9 سال پیش خانه مرا خرید وطبق توافق بایستی دریکسال بعد یک خانه به من تحویل میداد که این امر بعد از 9 سال محقق نشد چگونه رد اعسار بزنم سپاس از پاسخگویی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با