نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله سعی داریم تا به موضوع عدم پرداخت پیش قسط اعسار بپردازیم. بدین منظور ابتدا باید با مفهوم اعسار و شرایط آن و نحوه قسط بندی آن آشنا شویم و بعد به بررسی عدم پرداخت پیش قسط اعسار خواهیم پرداخت.

    در واقع در اعسار، فرد به دلایلی مانند فقر و یا ناتوانی مالی نمی تواند بدهی و یا قرض هایی که دارد را بپردازد و یا در اثر قرار گرفتن در شرایط خاصی به اموال خود برای پرداخت قرض و دیون خود دسترسی ندارد.

    حالا اگر فردی شرایط بالا را داشته باشد، می تواند به دادگاه درخواست اعسار کند تا از پرداخت تمام و یا بخشی از دیون و قرض های خود معاف شود. البته این کل شرایط نبوده و فرد باید برای استفاده از اعسار شرایط مورد تایید توسط دادگاه را داشته باشد.

    در این مقاله برای بررسی عدم پرداخت پیش قسط اعسار به شرح و توضیح و بررسی موارد ذیل می پردازیم. در ادامه مطلب عدم پرداخت پیش قسط اعسار نیز پاسخ می دهیم:

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    ۱- اِعسار به چه معنا است؟

    ۲- منظور از پیش قسط اعسار چیست؟

    ۳- اعسار و پیش قسط اعسار چه مزایایی دارد؟

    ۴- در چه صورت و تحت چه شرایطی دادگاه، با درخواست اعسار موافقت می نماید؟

    ۵- آیا امکان رد درخواست اعسار وجود دارد؟

    ۶- افرادی که به عنوان شاهد شهادت می دهند، چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

    ۷- منظور از مستثنیات دین در اعسار چیست؟

    ۸- اعسار و ورشکستگی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

    ۹- در چه مواردی می توان از درخواست اعسار استفاده کرد؟

    ۱۰- اعسار کذب و دروغین چه مجازاتی را در پی خواهد داشت؟

    ۱۱- آیا امکان طرح درخواست مجدد برای اعسار وجود دارد؟

    ۱۲- حداقل میزان پیش قسط اعسار که باید پرداخت شود، چقدر است؟

    ۱۳- اگر پیش قسط اعسار و قسط ها، به موقع پرداخت نشوند، چه مجازاتی در پی خواهد داشت؟

    ۱۴- آیا در پرونده های مربوط به اعسار حق داشتن وکیل وجود دارد؟

    ۱۵- آیا امکان ممنوع الخروجی شخص معسر وجود دارد؟

    ۱۶- شخص معسر تا چه میزان و زمانی می تواند از حکم اعسار استفاده کند؟

     

    اِعسار به چه معنا است؟

    اِعسار به چه معنا است؟
    اِعسار به چه معنا است؟

    در فرهنگ لغت فارسی یکی از معانی اعسار در لغت، تنگدستی و فقر می باشد و اما در اصطلاح حقوقی اعسار بدین معنی می باشد که شخص حقیقی یا حقوقی به دلایل فقر و تنگدستی توانایی پرداخت اقراض و دیون خود را ندارد که به این حالت اعسار می گویند و به شخصی که این حالت برای او رخ داده، یعنی شخصی که به دلایل فقر و تنگدستی، توانایی پرداخت بدهی های خود را ندارد نیز معسر می گویند. این معنا و مفهوم کلی اعسار و معسر در اصطلاح حقوقی می باشد.

    اگر این اتفاق برای شخصی رخ دهد و او بخواهد برای اعسار به دادگاه رجوع کند، باید علاوه بر ارائه مدارک و دلایل قابل قبول، دو نفر را به عنوان شاهد نیز به دادگاه معرفی نماید و درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه کند.

    سپس دادگاه با بررسی مدارک و شواهد لازم می تواند درخواست اعسار فرد را رد و یا تایید کند. در صورتی که دلایل و شواهد فرد درخواست دهنده محکم و کافی باشد و دادگاه درخواست اعسار فرد را قانونی بداند و آن را تایید کند، در این حالت به آن افلاس می گویند.

    قانون اعسار در سال 1313 تصویب شد

    پس تا اینجا با سه اصطلاح حقوقی اعسار و معسر و افلاس آشنا شدیم. باید یاد آور شد که این قانون یعنی قانون اعسار در سال 1313 تصویب شد که در واقع هدف تصویب این قانون این بود که به واسطه این قانون از به زندان رفتن افرادی که به دلیل ناتوانی مالی نمی توانستند قرض ها و بدهی های خود را پرداخت کنند، از طرف دادگاه مجرم تشخیص داده نشوند

    و از زندان رفتن این افراد جلوگیری کنند و بدین طریق، هم به این افراد کمک کرده باشند و هم این که با این روش تعداد زندانی ها کاهش می یافت و طبیعتا به دنبال آن موجب کاهش جرم می شد.

    باید توجه داشت که افرادی که به دلیل تنگدستی و نداشتن توانایی مالی در پرداخت بدهی های مالی خود، مجرم شناخته می شدند و راهی زندان می شدند، این احتمال بسیار وجود دارد که این افراد که تنها به دلیل ناتوانی مالی در پرداخت بدهی راهی زندان شده اند، در محیط زندان به فساد کشیده شوند و برای جامعه مضر باشند و علاوه بر این تعداد مجرمان و زندانیان در کشور نیز افزایش می یابد.

    البته با گذشت چند سال مشخص شد که قانون اعسار دارای ایراداتی می باشد که بسیاری از افراد از این قانون سوء استفاده کرده و این قانون را دور می زدند و با این که توانایی مالی پرداخت بدهی های خود را داشتند،

    اما با روش های گوناگون و ارائه مدارک و دلایل مورد نیاز به دادگاه خود را معسر معرفی می کردند و موجب کلاهبرداری و پایمال شدن حق افراد طلبکار و مالباخته می شدند. این موضوع باعث شد تا نهایتا در سال 1394 قانون اعسار مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد تا راه های سوء استفاده افراد از این قانون بسته شود.

    در کل در قانون دو نوع اعسار وجود دارد:

    در کل در قانون دو نوع اعسار وجود دارد:
    در کل در قانون دو نوع اعسار وجود دارد:

    ۱- اعسار از هزینه ی دادرسی

    ۲- اعسار از پرداخت محکوم به

    اعسار از هزینه ی دادرسی:

    ابتدا باید دانست هنگامی که فرد برای ارائه درخواست اعسار خود به مراجع ذی صلاح و دادگاه مراجعه می کند، طبیعتا هزینه هایی را پرداخت می کند. به عبارت دیگر ارائه درخواست اعسار هزینه هایی را برای شخص در پی خواهد داشت که به این هزینه ها، هزینه دادرسی می گویند.

    هزینه های دادرسی شامل هزینه هایی مانند هزینه کارشناس، هزینه بررسی دادگاه در مورد پرونده مذکور و هزینه تمبر و نامه ها و… می باشد. باید این را بدانیم که این هزینه ها جزو منابع دولت به حساب می آیند

    و همچنین این هزینه ها باعث می شود که از بسیاری از درخواست های دروغین و یا بدون پایه و اساس و بدون دلایل و شواهد کافی که موجب گرفتن وقت دادگاه برای رسیدگی به دیگر پرونده می شوند، جلوگیری شود.

    در نظر بگیرید که اگر این کار بدون هزینه انجام می شد، امکان داشت که حجم بالایی از پرونده ها و ادعاها و درخواست های کذب به این موارد افزوده می شد.

    از طرف دیگر ممکن است که شخصی واقعا معسر باشد، اما توانایی پرداخت هزینه های مذکور را نداشته باشد، در این صورت قوه قضاییه برای این فرد هزینه ها را محاسبه نمی کند تا فرد بتواند درخواست اعسار خود را ارائه دهد.

    در پایان و پس از بررسی پرونده، اگر رای به نفع اعسار وی از طرف دادگاه صادر شده باشد، آن وقت فرد باید هزینه های دادرسی را بپردازد و اگر در پایان دادگاه رای بر اعسار فرد نداده باشد و درخواست اعسار این فرد توسط دادگاه رد شده باشد، فرد موظف به پرداخت هزینه های دارسی نخواهد بود.

    آنچه که در این پاراگراف به آن پرداختیم، شرح اعسار از هزینه دادرسی بود. فرد درخواست دهنده ی اعسار از هزینه ی دادرسی باید دو نفر را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کند.

    اعسار از پرداخت محکوم به:

    منظور از اعسار پرداخت محکوم به، حالتی می باشد که فردی که درخواست اعسار نموده است و دادگاه با توجه به ادله و شواهد ارائه شده توسط فرد و بررسی های لازم رای بر اعسار فرد از پرداخت محکوم به داده است.

    به عبارت دیگر دادگاه با توجه به شواهد و بررسی پرونده تشخیص داده است که درخواست اعسار این فرد درست می باشد و این فرد توانایی پرداخت بدهی خود را به دلایلی مانند فقر و یا در دسترس نبودن اموالش ( برای مثال هنگامی که فرد ملکی دارد، اما به دلیل این که سند ملک در رهن بانک می باشد،

    لذا به ملک خود دسترسی ندارد )، ندارد و این فرد موظف به پرداخت دیون خود نیست که به این حالت می گویند اعسار از پراخت محکوم به. توجه داشته باشید که فرد برای درخواست اعسار از پرداخت محکوم به باید چهار نفر را به عنوان شاهد به دادگاه مربوطه معرفی کند. یک نمونه این حالت بیشتر در زمینه پرداخت مهریه مرد به زن اتفاق می افتد.

    هنگامی که به دلیل مشکلات و اختلافات، زن مهریه خود را به اجرا گذاشته است و مرد هم توانایی و تمکن مالی پرداخت مهریه را ندارد. از بین دو مورد اعسار از هزینه دادرسی و اعسار از پرداخت محکوم به، مورد دوم بیشتر اتفاق می افتد و مورد اول بسیار کم اتفاق می افتد.

    منظور از پیش قسط اعسار چیست؟

    منظور از پیش قسط اعسار چیست؟
    منظور از پیش قسط اعسار چیست؟

    همان طور که گفته شد، موضوع این مقاله عدم پرداخت پیش قسط اعسار می باشد که برای شرح آن ابتدا باید بدانیم منظور از پیش قسط اعسار چیست؟

    در ابتدای مقاله عدم پرداخت پیش قسط اعسار گفته شد که دادگاه پس از بررسی ادله و مدارک و تحقیقات و شواهد موجود، رای خود را در خصوص درخواست فرد مبنی بر اعسار از پرداخت محکوم به و یا رد درخواست وی صادر می کند و نیز گفته شد که در صورتی که رای دادگاه فرد درخواست کننده را معسر تشخیص دهد، فرد دیگر موظف به پرداخت دیون و بدهی خود نمی باشد.

    اگر فرد دارای دارایی و یا درآمدهای جزئی باشد

    اما اگر فرد دارای دارایی و یا درآمدهای جزئی باشد، در این صورت دادگاه پس از بررسی های لازم و با توجه به دارایی و یا درآمدهای شخص و همچنین با توجه به نرخ تورم اقتصادی رای بر موظف بودن فرد به پرداخت بدهی و دیون خود را به صورت اقساط می نماید. به عبارت دیگر بدهی ها و قرض های فرد را با توجه به درآمد او و بر اساس نرخ تورم قسط بندی می کند.

    دادگاه و قاضی پرونده با توجه به شواهد ارائه شده توسط دو طرف و همچنین گاهی با توجه به توافقات دو طرف پرونده مبلغ و تعداد و میزان این اقساط را مشخص می کند و در مواردی اولین قسط را یک مبلغ معین که با مبلغ دیگر اقساط متفاوت می باشد، را به عنوان پیش قسط اعسار تعیین می کند و فرد موظف است که این مبلغ را به طرف دعوی خود در تاریخ مقرر پرداخت کند.

    همان طور که گفته شد، دادگاه و قاضی پرونده نحوه قسط بندی و پرداخت اقساط و همچنین مبلغ پیش قسط را با توجه به تمکن مالی فرد و دیگر شرایطی که گفته شد، تعیین می کند.

    البته باید توجه داشت که میزان توافق دو طرف پرونده نیز در این مورد بسیار تعیین کننده می باشد و در بسیاری از موارد قاضی رای خود را در مورد اقساط و پیش قسط بر اساس توافقات دو طرف پرونده صادر می کند.

    البته رای صادره از طرف دادگاه می تواند مورد اعتراض واقع شود و فرد مدعی اعسار می تواند با اعتراض بر پرونده و ارائه مدارک کافی و صحیح، مبلغ پیش قسط و یا مبالغ اقساط را تغییر دهد.

    پیش قسط اعسار و قسط بندی آن

    پیش قسط اعسار و قسط بندی آن
    پیش قسط اعسار و قسط بندی آن

    برای اعتراض به میزان اقساط و پیش قسط اعسار، فرد این فرصت را دارد تا 20 روز پس از رای صادره اعتراض خود را وارد کند که در صورت اعتراض ظرف این مدت زمان دادگاه تجدید نظر برای بررسی به اعتراض وارده برگزار می شود و در نهایت رای نهایی دادگاه صادر می شود.

    توجه داشته باشید که همچنان که گفته شد، رای دادگاه بر اساس مدارک و شواهد موجود و همچنین بر اساس تحقیقات و بررسی های به عمل آمده از شرایط مالی و توان مالی فرد به صورتی صادر می شود که فرد توانایی پرداخت بدهی خود را دارد،

    اما در صورت عدم پرداخت پیش قسط اعسار و یا عدم پرداخت قسط های بعدی از سوی فرد به هر دلیلی، باعث می شود که دادگاه فرد را جریمه و یا حتی به حبس محکوم نماید.

    منظور از اعسار مطلق چیست؟

    منظور از اعسار مطلق چیست؟
    منظور از اعسار مطلق چیست؟

    هنگامی که فرد هیچ توانایی مالی در پرداخت اقساط تعیین شده توسط دادگاه را به طرف دعوی نداشته باشد، به این وضعیت در اصطلاح حقوقی اعسار مطلق گفته می شود.

    منظور از اعسار نسبی چیست؟

    اما هنگامی که فرد توانایی پرداخت پیش قسط اعسار و مابقی اقساط تعیین شده توط دادگاه را دارد، به این حالت در اصلاح حقوقی اعسار نسبی اطلاق می شود.

    البته باید این نکته را ذکر کرد که حکم اعسار مطلق، موقتی می باشد و هنگامی که فرد معسر توانایی مالی و یا امکان دسترسی به مایملک خود برای وی فراهم شود، موظف می باشد که طبق رای و نظر دادگاه و قاضی اقساط را پرداخت نماید. همچنین تا هنگامی که پرونده اعسار باز می باشد، اگر مال و اموالی به وی برسد که موجب تمکن مالی وی و پرداخت اقساط شود نیز فرد موظف به پرداخت اقساط به طرف دعوی می باشد.

    اعسار و پیش قسط اعسار چه مزایایی دارد؟

    اعسار و پیش قسط اعسار چه مزایایی دارد؟
    اعسار و پیش قسط اعسار چه مزایایی دارد؟

    همان طور که گفته شد، در صورتی که بر اساس تشخیص دادگاه بر اساس شواهد و مدارک، فرد توانایی مالی هر چند کمی هم داشته باشد، دادگاه رای بر پرداخت اقساط دیون فرد می دهد. پرداخت بدهی های فرد به صورت اقساط دارای مزایایی می باشد که در زیر به مزایای پرداخت اقساطی اشاره خواهیم کرد.

    یکی از این مزایا این می باشد که مبلغ و میزان پیش قسط و همچنین مابقی اقساط بر اساس دارایی و یا توانایی فرد و شرایط مالی وی از سوی دادگاه تعیین می شود و این بدان معنا می باشد که فرد کاملا از عهده پرداخت اقساط بر خواهد آمد و هیچ مشکلی در پرداخت آن ها نخواهد داشت و شخص هیچ گونه نگرانی از این بابت نخواهد داشت و در طول پرداخت اقساط همواره توانایی پرداخت آن ها را خواهد داشت.

    همچنین در صورتی که دادگاه و قاضی رای بر اعسار شخص صادر کرده باشند، دیگر نیازی نیست تا شخص درخواست کننده هزینه های دادرسی را بپردازد. در واقع پرداخت هزینه های دادرسی شامل شخصی که دادگاه رای بر اعسار وی داده است، نمی شود.

    اگر پرداخت پیش قسط و یا خود اقساط برای فرد مشکل باشد و فرد مدارک و شواهد لازم را در این مورد در اختیار دادگاه قرار دهد، می تواند نسبت به رای صادره دادگاه اعتراض کند و شواهد و مدارک خود را در اختیار دادگاه قرار دهد.

    دادگاه تجدید نظر

    در دادگاه تجدید نظر در صورتی که شواهد و مدارک ارائه شده توسط فرد برای دادگاه قابل قبول باشد، در این صورت دادگاه تجدید نظر میزان و مبلغ پیش قسط و مبالغ اقساط بنا به شواهد و مدارک و بررسی های مجدد دادگاه را کاهش خواهد داد. به عبارت دیگر اعتراض به میزان و مبلغ پیش قسط و اقساط نیز از دیگر مزایایی می باشد که در حال پرداختن به آن ها هستیم.

    اگر فرد توانایی مالی گرفتن وکیل را نداشته باشد و البته بتواند این را به دادگاه و قاضی پرونده ثابت کند، در این صورت دادگاه می تواند یک وکیل را در اختیار فرد بگذارد که فرد نیازی نیست تا هزینه ای در قبال این وکیل بپردازد. در اصطلاح حقوقی این وکیل ها، تحت عنوان وکیل معاضدتی نام برده می شوند.

    همان طور که می دانید، درخواست ها و جلسه ها و بررسی ها و تحقیق ها و کلا رسیدگی به پرونده های قضایی و حقوقی بسیار زمانبر می باشد، اما در صورتی که دادگاه با درخواست اعسار فرد موافقت کرده باشد، در این صورت رسیدگی به این پرونده خارج از نوبت صورت خواهد گرفت و بدین ترتیب از نظر زمانی می توان گفت که فرد زودتر به نتیجه خواهد رسید.

    در صورتی که فرد در زندان باشد، اما دادگاه رای بر اعسار وی صادر کرده باشد، شخص از زندان آزاد می شود. به همین دلیل اگر فرد بتواند قبل از حکم زندان و حبس با ارائه مدارک و شواهد قوی به دادگاه، رای دادگاه را موافق درخواست اعسار خود کند، در این صورت فرد می تواند از زندان و حبس رفتن خود جلوگیری نماید.

    در چه صورت و تحت چه شرایطی دادگاه، با درخواست اعسار موافقت می نماید؟

    در چه صورت و تحت چه شرایطی دادگاه، با درخواست اعسار موافقت می نماید؟
    در چه صورت و تحت چه شرایطی دادگاه، با درخواست اعسار موافقت می نماید؟

    موافقت با درخواست اعسار تحت شرایط خاصی صورت می گیرد که در ذیل به آن ها اشاره خواهیم کرد.

    ابتدا باید بدانیم که طرف مقابل دعوی باید شکایتی از شخص مبنی بر دریافت طلب خود به صورت قانونی به دادگاه کرده باشد و دادگاه نیز بر اساس شکایت این فرد و ادله و مدارک و بررسی و تحقیقات لازم رای بر محکوم بودن فرد به پرداخت بدهی خود داده باشد.

    وقتی که شکایتی از شخص در دادگاه صورت گرفته باشد و دادگاه نیز وی را محکوم بداند، آن گاه فرد می تواند درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه کند.

    شخص درخواست کننده اعسار باید تمام دارایی های خود را به دادگاه ارائه دهد. توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع یک سری دارایی هایی مانند طلبی که از دیگران دارد و یا سندی که در رهن و گرو بانک و یا موسسه مالی می باشد و یا حساب های بانکی که ممکن است تا فرد در خارج از کشور داشته باشد، همه و همه را باید به دادگاه ارائه کند.

    برای ثبت درخواست اعسار و برای اعسار از هزینه دادرسی حتما باید دو نفر را به دادگاه به عنوان شاهد معرفی کند. افراد معرفی شده باید در دسترس باشند تا هر موقع قاضی دادگاه آن ها را خواست، در اختیار دادگاه باشند. البته برای درخواست اعسار از محکوم به شخص باید چهار نفر را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی نماید.

    شاهدان در هنگام حضور در دادگاه

    شاهدان در هنگام حضور در دادگاه یکی از سوالاتی که باید پاسخ دهند، این است که نسبت آن ها با فرد چیست و از چه طریقی این فرد را می شناسند و از وضعیت مالی وی آگاه می باشند.

    همچنین شاهدان هنگام شهادت دادن باید برای راست و درست بودن شهادت خود قسم بخورند و سوگند یاد کنند که سخنان و شهادت آن ها دروغ و حیله نمی باشد. فردی که درخواست اعسار نموده است، می تواند از افراد خانواده و یا دوستان و فامیل های خود به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کند. اما بهتر است که افرادی به جز خانواده اش را برای شهادت به دادگاه معرفی کند.

    در پایان، دادگاه بر اساس شواهد و مدارک و هم تحقیقات و بررسی های خود دادگاه که می تواند شامل استعلام صورت حساب های بانکی فرد و همچنین استعلام املاک فرد از ثبت اسناد و استعلام خودرو یا خودروهای فرد از راهنمایی و رانندگی و حتی در صورت لزوم تحقیقات و پرس و جوی محلی برای مطلع شدن از وضعیت زندگی و شرایط مالی فرد و همچنین برای بررسی صحت و سقم مدارک و شواهد ارائه شده فرد، به پرونده رسیدگی می کند.

    آیا امکان رد درخواست اعسار وجود دارد؟

    آیا امکان رد درخواست اعسار وجود دارد؟
    آیا امکان رد درخواست اعسار وجود دارد؟

    طبیعتا هر درخواستی می تواند رد و یا تایید شود. درخواست اعسار نیز اگر مورد تایید دادگاه و قاضی نباشد رد خواهد شد. همان طور که گفته شد، شخص باید ادله و مدارک و شواهد خود را به دادگاه ارائه نماید

    و سپس دادگاه به بررسی مدارک ارائه شده خواهد پرداخت. این بررسی و تحقیقات روند خاص خود را دارد و دادگاه ممکن است، در بررسی ها و تحقیقات خود به نتیجه ای برسد که درخواست اعسار را رد کند.

    معمولا این اتفاق در صورتی رخ می دهد که یا نقصانی در مدارک و شواهد ارائه شده وجود داشته باشد و یا تحقیقات و بررسی های دادگاه چیزی مغایر با درخواست فرد را نشان دهد.

    توجه داشته باشید که تحقیقات و بررسی های دادگاه بسیار گسترده می باشند و امکان این وجود دارد که برای فردی که حکم اعسار وی صادر شده است، در بررسی ها و تحقیقات بعدی دادگاه متوجه اعمال وی به منظور دور زدن قانون شده است و حکم اعسار وی را باطل کند.

    برای مثال اگر بعد از صدور حکم اعسار، مشخص شود که فرد برای مخفی کردن قسمتی از اموال و دارایی های خود را بدون صورت هزینه های اضافی و بیهوده در جاهای مختلف خرج کرده است، دادگاه رای اعسار وی را باطل خواهد کرد.

    درخواست اعسار برای افرادی که به تجارت مشغول هستند

    درخواست اعسار برای افرادی که به تجارت مشغول هستند و کسب آن ها تجارت می باشد، از طرف دادگاه پذیرفته نمی شود. به همین ترتیب اگر بعد از صادر شدن حکم اعسار شخص، اگر بعدا ارث و یا مال و املاکی به وی برسد، این شخص باید این را به دادگاه اطلاع بدهد تا دادگاه بر اساس شرایط مالی جدید وی برای فرد حکم صادر کند. اگر این را از دادگاه مخفی نگه دارد، طبیعتا مشمول پرداخت جریمه نیز خواهد شد.

    همچنین اگر بعدا مشخص شود که افرادی که به عنوان شاهد در دادگاه و پرونده قضایی بوده اند، با شخص تبانی داشته اند و یا چیزی جز حقیقت را شهادت داده اند، درخواست اعسار فرد لغو شده و هر دو طرف (هم شاهدان و هم شخص درخواست کننده اعسار) مجرم شناخته می شوند و دادگاه طبق جرم آن ها، برایشان محکومیت در نظر خواهد گرفت.

    افرادی که به عنوان شاهد شهادت می دهند، چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

    افرادی که به عنوان شاهد شهادت می دهند، چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟
    افرادی که به عنوان شاهد شهادت می دهند، چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

    همان طور که عنوان شد، شخص درخواست کننده اعسار باید برای ادعاهای خود افرادی را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کند که در ادامه خواهیم گفت که این افراد باید چه ویژگی هایی داشته باشند.

    باید گفت که حداقل دو شاهد مرد که از سلامت عقلی و روانی برخوردار هستند، برای طرح درخواست اعسار دادرسی و چهار مرد نیز که دارای سلامت عقلی و روانی هستند را برای طرح درخواست اعسار از محکوم به، به داگاه معرفی کند.

    پس یکی از این ویژگی ها برخوردار بودن شاهدان از سلامت عقلی می باشد. همچنین کسانی که به عنوان شاهد به دادگاه معرفی می شوند، باید فرد را کامل بشناسند و شناخت کافی از زندگی فرد و شرایط مالی و کسب و پیشه فرد و همچنین آدرس محل سکونت وی را داشته باشند و به صورت کلی شناخت کافی و وافی از فرد درخواست کننده اعسار داشته باشند.

    منظور از مستثنیات دین در اعسار چیست؟

    منظور از مستثنیات دین در اعسار چیست؟
    منظور از مستثنیات دین در اعسار چیست؟

    مستثنیات همان طور که از نام و کلمه اش مشخص می باشد، به معنی استثناها می باشد. حالا معنی مستثنیات دین هم بدین گونه می باشد که هنگامی که فرد بدهی داشته باشد و  به خاطر بدهی از وی شکایت شده باشد، دادگاه این شخص را موظف به پرداخت بدهی خود می داند و چنان چه این فرد از پرداخت بدهی های خود خودداری کند،

    آن گاه قانون این کار را از طریق مسدود کردن حساب های بانکی فرد و یا مصادره نمودن املاک و دارایی های فرد و فروش این ها، قرض ها و بدهی های فرد را می پردازد.

    اما در این میان استثناهایی نیز وجود دارد که قانون هم نمی تواند از آن ها برای پرداخت قرض های فرد استفاده کند. مانند خانه و یا منزل مسکونی که از لحاظ ارزش دادگاه تشخیص می دهد که این منزل بالاتر از حد این شخص نمی باشد و منزلش معمولی و در حد زندگی فرد می باشد، نه بیشتر.

    و یا مانند وسایل اولیه و ضروری مورد نیاز شخص و خانواده اش و همچنین مواد غذایی که در خانه شخص برای استفاده خانواده اش قرار دارد.

    به همین ترتیب کتاب ها و یا نوشته هایی که فرد استفاده می کند ( البته در صورتی که جزو وسایل و کتاب های گران قیمت نباشند) و همچنین وسایل و ابزارآلاتی که مربوط به شغل و کسب درآمد فرد می باشد مانند کسی که شغلش رانندگی می باشد و ماشینش وسیله کار و کسب درآمد اوست.

    استفاده از خودرو به منظور پرداخت دیون فرد

    اما فردی که خودرو دارد، اما خودروی وی وسیله کار و کسب درآمدش نیست، این خودرو جزو مستثنیات دین محسوب نمی شود و قانون می تواند از این خودرو به منظور پرداخت دیون فرد استفاده کند.

    از دیگر وسایلی که جزو مستثنیات می باشند، تلفن شخصی فرد می باشد. میزان اجاره خانه ای که فرد می پردازد که البته باید این اجاره خانه با میزان کسب و درآمد و شخصیت وی، همخوانی داشته باشد.

    اعسار و ورشکستگی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

    اعسار و ورشکستگی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
    اعسار و ورشکستگی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

    در بالاتر این نکته را ذکر کردیم که کسی که تاجر می باشد و شغل و پیشه اش تجارت است، نمی تواند درخواست اعسار کند. برای این که شخصی که تاجر است، بتواند درخواست اعسار کند، ابتدا باید مطابق قانون های تجارت، خود را ورشکسته اعلام کند و بعد، می تواند درخواست اعسار کند.

    از آنجا که رسیدگی به حساب های افرادی که تاجر می باشند، بسیار زمانبر می باشد، لذا دادگاه درخواست اعسار تاجران را نمی پذیرد و بدین منظور تاجران باید ابتدا طبق قوانین تجارت ورشکستگی خود را علام کنند و بعد می توانند با مراجعه به دادگاه درخواست اعسار خود را ارائه نمایند.

    البته این را بدانید که منظور از تاجران، کسبه های معمولی و خرده پا نیستند، بلکه تاجرانی هستند که فعالیت آن ها در وضعیت اقتصادی جامعه تاثیر گذار می باشد و همچنین ورشکستگی آن ها نیز تاثیرات منفی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

    کسانی که دارای فعالیت های کسب کوچک می باشند

    لذا کسانی که دارای فعالیت های کسب کوچک می باشند، می توانند درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهند و برای این کار مشکلی در پیش رو نخواهند داشت.

    از طرف دیگر کسی که خود را ورشکسته اعلام کرده است، دیگر نمی تواند در مدیریت اموال و دارایی خود دخالت داشته باشد. اما کسی که به عنوان معسر شناخته شده است، می تواند در امور اموال خود تصمیم بگیرد.

    از دیگر تفاوت های ورشکستگی و اعسار این می باشد که در اصطلاح حقوقی حکم اعسار نسبی می باشد، اما حکم ورشکستگی عام تلقی می شود.

    به عبارت دیگر در اعسار ابتدا شخصی به عنوان طلبکار شکایتی را در دادگاه طرح می کند و بعد از آن فرد می تواند درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد. اما در طرح ورشکستگی علاوه بر طرفین دعوی یعنی شکایت کننده و تاجر، افراد دیگری به عنوان شریک هم در این پرونده درگیر هستند.

    در چه مواردی می توان از درخواست اعسار استفاده کرد؟

    در چه مواردی می توان از درخواست اعسار استفاده کرد؟
    در چه مواردی می توان از درخواست اعسار استفاده کرد؟

    اعسار در موارد مختلفی می تواند روی دهد و همان طور که در بیان مفهوم آن گفتیم، شخص در صورتی می تواند از درخواست اعسار استفاده کند که توانایی مالی پرداخت بدهی و قرض خود را نداشته باشد که این بدهی و قرض در زمینه های مختلفی می تواند باشد.

    از آن جمله می توان به اعسار در مهریه اشاره کرد که در آن مرد توانایی پرداخت مهریه زن را ندارد و درخواست اعسار می کند که در اعسار در مهریه، دادگاه با توجه به درآمد مرد و توانایی مالی مرد، مهریه را قسط بندی می کند

    و امکان دارد که قاضی با توجه به شرایط، مبلغی را به عنوان پیش قسط تعیین کند که معمولا مبلغ پیش قسط بیشتر از مبلغ سایر اقساط می باشد که رای می تواند با اعتراض یکی از طرفین به دادگاه تجدید نظر برود و در دادگاه تجدید نظر با بررسی های دوباره پرونده ممکن است تا در مبالغ قسط ها تجدید نظر شود و همچنین مبلغ اقساط می تواند طبق توافق طرفین دادگاه تعیین شود.

    گذشت زمان و تغییر شرایط طرفین

    همچنین با گذشت زمان و تغییر شرایط طرفین می توانند نسبت به تغییر مبلغ اقساط اقدام کنند. برای مثال هنگامی که مرد شغلش را از دست داده است و یا درآمدش کمتر از سال گذشته شده است، می تواند نسبت به تغییر مبلغ اقساط و گزارش وضعیت مالی خود به دادگاه اقدام نماید.

    برعکس این موضوع نیز می تواند اتفاق بیفتد و زن به دادگاه اطلاع دهد که همسر سابقش دارای توانایی پرداخت مبلغ های بیشتری در قسط های اعسار می باشد و ادله و مدارک خود را تقدیم دادگاه کند.

    اما در کل زن و مرد نقشی در تعیین مبلغ اقساط نخواهند داشت و نهایتا قاضی پرونده بر اساس شواهد و مدارک و شرایط مالی مرد مبلغ اقساط را تعیین می کند، اما هر دو طرف برای اعتراض می توانند با مدارک و شواهد خود به دادگاه مراجعه کنند.

    در اعسار مهریه اگر زن و مرد از یکدیگر جدا شده باشند و به اصطلاح طلاق گرفته باشند، به شرطی که فرزندی هم نداشته باشند، یک سوم از حقوق و دریافتی مرد را به عنوان اقساط مهریه تعیین می کنند که مرد باید ماهیانه این مبلغ را به عنوان قسط به طرف مقابل بپردازد.

    به عنوان مثال اگر حقوق مرد 3 میلیون تومان در ماه باشد و زن و مرد از هم طلاق گرفته باشند و فرزندی هم نداشته باشند، مرد باید ماهی یک میلیون تومان به همسر سابق خود بپردازد و حالا اگر قیمت سکه طلا را 4 میلیون تومان فرض کنیم، لذا مرد باید هر 4 ماه یک بار یک سکه به همسر سابق خود بپردازد.

    در صورتی که زن و مرد از هم جدا شده باشند

    اما در صورتی که زن و مرد از هم جدا شده باشند، اما فرزند داشته باشند، لذا مرد موظف است که فقط یک چهارم از حقوق خود را ماهیانه به همسر سابق خود بپردازد.

    همچنین در پرونده هایی که مربوط به اعسار دیه می باشند و فرد مرتکب قتل عمدی و یا قتل غیر عمدی و یا همچنین مرتکب قطع عضو شده باشد و از طرف دادگاه به قصاص محکوم نشده باشد، بلکه رای به پرداخت دیه برای فرد صادر کرده باشد،

    اما شخص توانایی پرداخت دیه را نداشته باشد، شخص می تواند درخواست اعسار دیه خود را به دادگاه ارائه کند. البته باید این درخواست قبل از تمام شدن مهلت پرداخت دیه صورت بگیرد.

    لذا اگر شخص درخواست اعسار خود را به موقع ارائه نماید، احتمال قسط بندی  وجود خواهد داشت. همچنین در مورد نفقه نیز امکان درخواست اعسار به دادگاه تحت عنوان اعسار نفقه نیز وجود دارد.

    اعسار کذب و دروغین چه مجازاتی را در پی خواهد داشت؟

    اعسار کذب و دروغین چه مجازاتی را در پی خواهد داشت؟
    اعسار کذب و دروغین چه مجازاتی را در پی خواهد داشت؟

    اگر طی بررسی ها و تحقیقات دادگاه که بر اساس شواهد و مدارک و پرس و جو های محلی صورت می گیرد، مشخص شود که ادعاهی فرد درخواست کننده اعسار دروغ و فریب بوده است، با توجه به نوع فریبی که فرد در قبال ادعای کذب خود به کار برده است، مجازات های مختلفی را در نظر خواهد گرفت.

    از آن جمله دادگاه می تواند درخواست اعسار فرد را لغو نماید و یا فرد را به حبس بین 91 روز تا 6 ماه محوم کند و همچنین فرد را محکوم به پرداخت تا دو برابر هزینه هایی مانند هزینه وکیل و هزینه دادرسی و سایر هزینه ها کند. اگر دادگاه تشخیص دهد که شخص از روی عمد قصد فریب دادگاه را داشته است، حتی می تواند شخص را تا دو سال هم به حبس محکوم نماید.

    همچنین دادگاه می تواند وی را ممنوع الخروج کند و یا رای بر این بدهد که فرد نمی تواند تا یک مدت معینی صاحب شرکت تجاری شود و یا عضو هیئت مدیره شرکتی بشود و همچنین حق مدیر عامل شدن و داشتن دسته چک و مواردی از این قبیل را از فرد بگیرد.

    آیا امکان طرح درخواست مجدد برای اعسار وجود دارد؟

    آیا امکان طرح درخواست مجدد برای اعسار وجود دارد؟
    آیا امکان طرح درخواست مجدد برای اعسار وجود دارد؟

    در پاسخ به این سوال باید گفت که هیچ زمان مشخصی به منظور طرح دوباره درخواست اعسار وجود ندارد و فرد می تواند مجددا برای اعسار درخواست خود را تقدیم دادگاه نماید.

    این امکان وجود دارد که فرد واقعا توانایی پرداخت مالی ندارد، اما نتوانسته است که دلایل و مدارک و شواهد لازم را به دادگاه ارائه بدهد و به همین دلیل درخواست اعسار او رد شده است.

    اما با این وجود این احتمال وجود دارد که درخواست های بعدی وی مبنی بر معسر بودن و اعسار وی مورد تایید دادگاه قرار گیرد  و یا ممکن است که با گذشت زمان توانایی مالی خود را در پرداخت بدهی و قرض خود از دست داده باشد. لذا می تواند دوباره درخواست اعسار نماید.

    همان طور که گفته شد، زمان خاصی برای درخواست اعسار وجود ندارد، اما بهتر است که شخص بعد از شش ماه درخواست اعسار خود را مجددا به دادگاه ارائه نماید.

    حداقل میزان پیش قسط اعسار که باید پرداخت شود، چقدر است؟

    حداقل میزان پیش قسط اعسار که باید پرداخت شود، چقدر است؟
    حداقل میزان پیش قسط اعسار که باید پرداخت شود، چقدر است؟

    در این باره باید گفت که نمی توان یک مبلغ را برای تمام پرونده ها در نظر گرفت. زیرا پرونده ها با هم متفاوت هستند و همچنین شرایط مالی و توانایی مالی افراد نیز یکسان نمی باشد و بدین ترتیب دادگاه برای هر پرونده با توجه به شرایط زندگی و توانایی مالی هر فرد مبلغ پیش قسط و مبلغ اقساط را مشخص می کند. همان طور که گفته شد، پیش قسط داشتن یا نداشتن و همچنین مبلغ اقساط را دادگاه و قاضی پرونده بر اساس مدارک و شواهد ارائه شده توسط دو طرف دعوی و همچنین بررسی ها و تحقیقات مستقیم خود دادگاه صورت می گیرد.

    در صورت عدم پرداخت پیش قسط اعسار و یا قسط ها، در تاریخ مقرر، چه مجازاتی در پی خواهد داشت؟

    در صورت عدم پرداخت پیش قسط اعسار و یا قسط ها، در تاریخ مقرر، چه مجازاتی در پی خواهد داشت؟
    در صورت عدم پرداخت پیش قسط اعسار و یا قسط ها، در تاریخ مقرر، چه مجازاتی در پی خواهد داشت؟

    هنگامی که شخص در اثر پرداخت نکردن قرض ها و یا بدهی های خود شاکی داشته است و شخص هم توانایی پرداخت بدهی های خود را نداشته است و درخواست اعسار کرده است و درخواست اعسار وی نیز با توجه به شواهد و مدارک از طرف دادگاه و قاضی پرونده پذیرفته شده است

    و دادگاه رای بر معسر بودن وی داده است و سپس با توجه به درآمد و توانایی مالی وی مبلغ بدهی را به صورت پیش قسط و اقساط برای فرد صادر کرده است، شخص موظف به پرداخت پیش قسط و قسط ها در تاریخ مقرر می باشد.

    حالا در صورت عدم پرداخت پیش قسط اعسار چه اتفاقی رخ می دهد؟ در صورت عدم پرداخت پیش قسط اعسار، شاکی پرونده دوباره شکایتی تحت عنوان عدم پرداخت پیش قسط اعسار به دادگاه ارائه می کند و دادگاه نیز فرد را به دلیل عدم پرداخت پیش قسط اعسار راهی زندان می کند تا هنگامی که شخص پیش قسط اعسار را به طرف مقابل بپردازد.

    یا این که شخصی که به علت عدم پرداخت پیش قسط اعسار محکوم به زندان شده است، رضایت طرف مقابل را جلب کند. در مورد اعسار مهریه نیز در صورت عدم پرداخت پیش قسط اعسار، آن گاه فرد موظف است که کل مهریه را یکجا پرداخت کند و دیگر شرایط پرداخت اقساط برای وی برداشته می شود.

    البته اگر فرد بتواند توافق طرف مقابل خود را در نحوه پرداخت مهریه جلب کند، می تواند این توافق را به اطلاع دادگاه رسانده و با یکدیگر کنار آیند.

    آیا در پرونده های مربوط به اعسار حق داشتن وکیل وجود دارد؟

    آیا در پرونده های مربوط به اعسار حق داشتن وکیل وجود دارد؟
    آیا در پرونده های مربوط به اعسار حق داشتن وکیل وجود دارد؟

    در برخی از موارد اگر فرد درخواست کننده اعسار وکیل داشته باشد، لذا قاضی دادگاه نظر بر تمکین مالی شخص داشته و امکان دارد که درخواست اعسار وی را رد نماید و قاضی پرونده ها نظرشان براین است که کسی که واقعا توانایی مالی ندارد، لذا توانایی مالی گرفتن وکیل را ندارد.

    در بسیاری از موارد هم که فرد واقعا توانایی مالی ندارد، می تواند از وکیلی که تحت عنوان وکیل معاضدتی از طرف دولت برای شخص درخواست کننده اعسار مشخص می شود، بهره ببرد که در صورت استفاده از این وکیل (وکیل معاضدتی) هزینه ای برای فرد در پی نخواهد داشت. در واقع وکیل های معاضدتی به صورت رایگان در اختیار افرادی که واقعا توانایی مالی گرفتن وکیل را ندارند، قرار می گیرند.

    برای پیشبرد پرونده های حقوقی داشتن وکیل بسیار کارساز می باشد

    به صورت کلی برای پیشبرد پرونده های حقوقی داشتن وکیل بسیار کارساز می باشد، به خصوص برای پیشبرد پرونده ها از نظر زمانی و زودتر به نتیجه رسیدن پرونده داشتن وکیل بسیار تاثیر گذارخواهد بود. اما داشتن وکیل طبعا دارای هزینه می باشد و فرد می تواند با توجه به توانایی مالی خود و یا عدم توانایی مالی خود از وکیل معاضدتی استفاده کند و یا خودش برای خود وکیل انتخاب کند.

    البته باید این را بدانید که دادگاه می تواند در مورد این که چگونه و از کجا هزینه های وکیل را پرداخت کرده است، تحقیق و بررسی نماید. در بسیاری از موارد دیده شده است که شخصی خیر برای فرد وکیل می گیرد و یا وکیلی خیر وکالت شخصی را قبول می کند.

    پس داشتن وکیل غیر معاضدتی حتما دال بر داشتن تمکن و توانایی مالی شخص و نهایتا رد درخواست اعسار فرد نمی باشد. لذا قاضی پرونده با علم به این که داشتن وکیل حق شخص درخواست کننده اعسار می باشد، باید تحقیقات و بررسی های لازم را در زمینه وکیل فرد انجام دهد.

    آیا امکان ممنوع الخروجی شخص معسر وجود دارد؟

    آیا امکان ممنوع الخروجی شخص معسر وجود دارد؟
    آیا امکان ممنوع الخروجی شخص معسر وجود دارد؟

    در این مورد باید گفت که دادگاه برای این که وضعیت اعسار فرد مشخص شود، باید به فرد دسترسی داشته باشد و این احتمال وجود دارد که وی را ممنوع الخروج کند. اما اگر درخواست اعسار فرد توسط دادگاه تایید شود،

    سپس ممنوع الخروجی وی رفع می شود. همچنین در صورت عدم پیش پرداخت اقساط و یا عدم پرداخت مابقی اقساط در تاریخ مقرر، داگاه می تواند وی را ممنوع الخروج نماید که با پرداخت اقساط و یا توافق با طرف دعوی خود ممنوع الخروجی وی می تواند برداشته شود. البته شخص ممنوع الخروج شده در صورتی که بتواند یک سند معتبر و مورد تایید دادگاه را در اختیار دادگاه قرار دهد، دادگاه می تواند ممنوع الخروجی او را بردارد.

    شخص معسر تا چه میزان و زمانی می تواند از حکم اعسار خود استفاده کند؟

    شخص معسر تا چه میزان و زمانی می تواند از حکم اعسار خود استفاده کند؟
    شخص معسر تا چه میزان و زمانی می تواند از حکم اعسار خود استفاده کند؟

    همان طور که در بالا به مزایای اعسار اشاره شد و همچنین بیان کردیم که درخواست اعسار و یا درخواست مجدد اعسار زمان بندی خاصی ندارد و شخص هر زمان خواست می تواند این کار را انجام دهد.

    اگر شخص درخواست کننده اعسار علائه بر این پرونده، پرونده قضایی مفتوح دیگری نیز در دادگاه داشته باشد، هیچ گونه خللی در استفاده فرد از اعسار وارد نمی کند.

    این را هم بدانیم که اگر فرد درخواست کننده اعسار در زمان بررسی درخواست وی، فوت کند، خانواده و وراث شخص موظف به پرداخت بدهی های وی را دارند. البته وراث مرحوم نیز می توانند درخواست اعسار کنند. در صورت رای دادگاه بر معسر بودن وارث فرد فوت شده، بدین ترتیب خانواده و وارث شخص نیز می تواند از اعسار و مزایای اعسار بهره ببرد.

    پیش پرداخت اعسار و عدم پرداخت پیش قسط اعسار

    پیش پرداخت اعسار و عدم پرداخت پیش قسط اعسار
    پیش پرداخت اعسار و عدم پرداخت پیش قسط اعسار

    هر پرونده درخواست اعسار در دادگاه شرایط خاص خود را دارد و دادگاه بر اساس مدارکی که دو طرف پرونده یعنی مدارکی که شخص شاکی به دادگاه ارائه داده است و مدارکی که شخص درخواست کننده اعسار به دادگاه ارائه داده و همچنین تحقیقات و بررسی های خود دادگاه نهایتا رای خود را مبنی بر رد یا تایید درخواست اعسار صادر می کند.

    اگر رای دادگاه بر رد درخواست اعسار فرد باشد، لذا فرد باید روی رای صادره اعتراض وارد کند و این فرصت را دارد که یا با گرفتن وکیل و یا با ارائه ادله و مدارک محکم تر و قابل اعتناتر رای دادگاه را برگرداند.

    در صورتی که دادگاه با درخواست اعسار فرد موافقت کرده باشد

    اما در صورتی که دادگاه با درخواست اعسار فرد موافقت کرده باشد و درخواست اعسار فرد از سوی دادگاه پذیرفته شده باشد، سپس دادگاه بر اساس میزان توانایی مالی و شرایط مالی فرد معسر و همچنین شغل وی و میزان درآمد او و همچنین میزان قرض یا بدهی فرد، اقدام به قسط بندی بدهی فرد می کند

    و احتمال دارد که مبلغی از بدهی فرد را به عنوان پیش قسط اعسار معین کند. مبلغ پیش قسط نیز در پرونده ها یکسان نمی باشد و این مبلغ در هر پرونده متفاوت می باشد و بر اساس میزان کل بدهی فرد و نیز میزان درآمد فرد بدهکار تعیین می شود.

    اما در هر صورت معمولا میزان پیش قسط مبلغی بالاتر از مبلغ سایر اقساط خواهد بود و فرد بدهکار موظف به پرداخت آن می باشد. ضمن این که هر دو طرف دعوی می توانند نسبت به مبالغ اقساط و پیش قسط اعتراض داشته باشند.

    شاکی می تواند با ارائه مدارک و شواهد لازم دادگاه را در جریان بگذارد

    شاکی می تواند با ارائه مدارک و شواهد لازم دادگاه را در جریان این بگذارد که فرد معسر توانایی پرداخت مبلغ بیشتری از مبالغ قسط بندی شده توسط دادگاه را دارد

    و همچنین فرد معسر نیز می تواند با ارائه ادله و مدارک لازم به دادگاه دال بر این که توانایی پرداخت مبالغ اقساط تعیین شده توسط دادگاه را ندارد و همچنین این امکان نیز وجود دارد که دو طرف دعوی نسبت به پرداخت مبالغ اقساط و پیش قسط با هم به توافق برسند. نهایتا بعد از مشخص شدن پیش قسط و مبلغ سایر اقساط، فرد معسر موظف است که پیش قسط را در تاریخ معین آن به فرد طلبکار بپردازد.

    در صورت عدم پرداخت پیش قسط اعسار، فرد طلبکار می تواند دوباره با مراجعه به دادگاه شکایت خود را مبنی بر عدم پرداخت پیش قسط اعسار توسط معسر به دادگاه ارائه دهد.

    فرستادن احضاریه برای فرد معسر

    دادگاه نیز بعد از رسیدگی به درخواست شاکی با فرستادن احضاریه برای فرد معسر وی را به دادگاه فرا می خواند و رای خود را مبنی بر حبس و زندانی وی به دلیل عدم پرداخت پیش قسط اعسار صادر کند که در این صورت فرد معسر به دلیل عدم پرداخت پیش قسط اعسار به طلبکار راهی زندان خواهد شد.

    در این حالت فرد معسر نیز که ابتدا رای بر اعسار وی صادر شده است، اما به دلیل عدم پرداخت پیش قسط اعسار محکوم به زندان شده است، پرونده اعسار خود را به وسیله وکیل دنبال کند و به پرونده اعتراض وارد کند و از دادگاه بخواهد که مبلغ پیش قسط را برای وی با توجه به میزان درآمد و توانایی مالی اش کم کند که در این صورت دادگاه اعتراض وی را بررسی و نتیجه را اعلام می کند

    و اگر مدارک و ادله ارایه شده فرد معسر که به دلیل عدم پرداخت پیش قسط اعسار روانه زندان شده است، قابل قبول باشد، دادگاه از میزان پیش قسط و یا حتی از مبلغ خود اقساط نیز می کاهد تا فرد معسر بدین طریق توانایی پرداخت پیش قسط اعسار را داشته باشد.

    البته فرد معسر که به دلیل عدم پرداخت پیش قسط اعسار رای زندان و حبس برای وی صادر شده است، می تواند از طریق وکیل خود اقدام به جلب رضایت فرد طلبکار کند و بر سر مبلغ پیش قسط و سایر اقساط به توافق برسند.

    در پایان این مقاله سعی می کنیم که به تعدادی از سوالاتی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ دهیم.

    آیا منظور از اعسار و معسر یکی می باشد؟

    آیا منظور از اعسار و معسر یکی می باشد؟
    آیا منظور از اعسار و معسر یکی می باشد؟

    در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر اعسار و معسر دو مفهوم کاملا متفاوت می باشند. ابتدا این که اعسار در معنای لغوی یعنی فقر و در اصطلاح حقوقی منظور کسی است که توانایی پرداخت بدهی و قرض های خود را ندارد.

    معسر هم منظور شخصی می باشد که دادگاه پس از بررسی های لازم درخواست اعسار وی را تایید کرده باشد. به عبارت دیگر دادگاه با توجه به مدارک و شواهد تشخیص داده است که این فرد توانایی پرداخت دیون خود را ندارد.

    آیا اگر کسی مال و اموال و توانایی مالی پرداخت بدهی خود را داشته باشد، اما به مال و اموال خود بنا بر دلایلی دسترسی نداشته باشد، معسر محسوب نمی شود؟

    در جواب این سوال باید گفت تا زمانی که این فرد با شرایط گفته شده به اموال و دارایی های خود دسترسی نداشته باشد، معسر محسوب می شود و دادگاه رای بر تایید درخواست این فرد صادر خواهد کرد.

    اما زمانی که فرد به مال و اموال خود دسترسی پیدا کند، دیگر معسر محسوب نمی شود و طبق قانون باید لیست مال و اموال و دارایی هایی را که در دسترسش قرار گرفته اند را به دادگاه ارائه دهد تا دادگاه بر اساس دارایی های وی و توانایی مالی فرد اقدام به تعیین پیش قسط و قسط بندی مبلغ بدهی وی در قبال شاکی کند.

    منظور از تقاضای تعدیل چیست؟

    منظور از تقاضای تعدیل چیست؟
    منظور از تقاضای تعدیل چیست؟

    همان طور که در این مقاله شرح دادیم، اعسار و معسر یک حالت ثابت و دائمی نمی باشد و ممکن است که با گذر زمان شرایط مالی فرد معسر تغییر کند که در این حالت هم فرد طلبکار و هم فرد معسر می توانند تقاضای تعدیل کنند.

    به این صورت که اگر وضع مالی معسر بهبود یافته باشد و فرد طلبکار از این شرایط آگاه باشد، می تواند برای افزایش مبلغ اقساط به دادگاه تقاضای تعدیل کند و یا این که فرد معسر اوضاع مالی و توان مالیش در پرداخت اقساط وخیم تر از قبل شده است،

    مثلا یا شغلش را از دست داده است و یا درآمدش کم شده باشد، در این صورت فرد معسر می تواند به دادگاه تقاضای تعدیل کند تا دادگاه با در نظر گرفتن شرایط و توانایی مالی وی از مبلغ اقساط بکاهد.

    اعسار از هزینه دادرسی به چه معنا می باشد؟

    شخص مدعی اعسار در هنگام رجوع به دادگاه برای طرح درخواست خود و ارائه آن به دادگاه مشمول هزینه هایی مانند طرح درخواست اعسار و هزینه تمبر و وکیل و هزینه هایی از این دست می باشد که به این ها هزینه دادرسی گفته می شود.

    حالا اگر شخص مدعی اعسار هزینه های دادرسی نیز باشد، این هزینه ها از وی گرفته نمی شود تا بعد از مشخص شدن رای دادگاه مبنی بر پذیرفتن اعسار وی و یا رد درخواست اعسار فرد. اگر درخواست اعسار فرد رد شود، فرد موظف به پرداخت هزینه های دادرسی نیز می باشد.

    درخواست اعسار باید توسط خود شخص به دادگاه ارائه شود و یا وکیل شخص هم می تواند این درخواست را به دادگاه ارائه دهد؟

    درارائه درخواست اعسار هیچ تفاوتی نمی کند که خود فرد و یا وکیلش این درخواست را به دادگاه ارائه کند. در هر صورت دادگاه به درخواست اعسار رسیدگی خواهد کرد.

    آیا اگر فرد وکیل داشته باشد، درخواست اعسار وی رد خواهد شد؟

    خیر در خواست این فرد صرفا به دلیل داشتن وکیل رد نخواهد شد. فقط در صورتی درخواست وی در رابطه با وکیلش رد خواهد شد که دادگاه با بررسی و تحقیقات راجع به منبع تامین هزینه وکیل به این نتیجه برسد که این فرد مبلغ بسیار گزافی را برای گرفتن وکیل هزینه کرده است،

    اما در مواردی که شخص دیگری هزینه وکیل فرد درخواست کننده اعسار را پرداخته است و یا مشخص شود که وکیل هیچ هزینه ای از وی دریافت نکرده باشد و یا وکیل هزینه کم و معقولی را از فرد گرفته باشد، در این صورت درخواست اعسار فرد به دلیل داشتن وکیل رد نخواهد شد.

    آیا در اعسار مطلق نیز بدهی فرد قسط بندی می شود؟

    خیر، زیرا همان طور که در مفهوم اعسار مطلق بیان کردیم، در حکم دادگاه و بنا بر تشخیص دادگاه فرد هیچ گونه مال و اموال و منبع درآمد و توانایی مالی برای پرداخت بدهی ندارد، لذا فرد اعسار مطلق شناخته می شود.

    البته این حالت می تواند تغییر کند و هنگامی که فرد یا صاحب مال و اموالی شود و یا صاحب شغلی شود و منبع درآمدی داشته باشد، آن گاه فرد، دیگر اعسار مطلق نخواهد بود و دادگاه با توجه به دارایی و توانایی مالی وی بدهی او را قسط بندی می کند و شخص موظف است که اقساط را به طرف دعوی بپردازد.

    منظور از مستثنیات دین چه می باشد؟

    منظور از مستثنیات دین مال و اموال و دارایی هایی می باشد که فرد بدهکار برای تامین نیاز های اولیه خانواده خود دارد. اموالی مانند وسایل اولیه و ضروری زندگی و همچنین خانه ای که در آن افراد خانواده فرد بدهکار زندگی می کنند

    البته روال این چنینی را دادگاه بررسی و ارزش گذاری می کند. برای مثال اگر خانه فرد گران قیمت باشد و بتواند همه یا بخش مهمی از بدهی فرد را بپردازد، این خانه جزو مستثنیات دین محسوب نمی شود.

    همچنین اگر فرد خودرویی داشته باشد، اما خودرو منبع درآمد فرد برای خانواده اش باشد، این خودرو جزو مستثنیات دین محسوب می شود.

    اما سایر اموال دیگر که جزو مستثنیات دین محسوب نمی شوند، اگر از نظر دادگاه کفاف پرداخت همه و یا بخش مهمی از بدهی وی را داشته باشد، به مزایده گذاشته می شود تا با فروش آن ها بدهی فرد پرداخت شود که در این صورت درخواست اعسار فرد هم دیگر پذیرفته نمی باشد، به دلیل این که فرد مال و اموال و توانایی پرداخت قرض و بدهی خود را دارد.

    آیا تجار نیز می توانند درخواست اعسار کنند؟

    آیا تجار نیز می توانند درخواست اعسار کنند؟
    آیا تجار نیز می توانند درخواست اعسار کنند؟

    در پاسخ به این سوال باید گفت که تجار و افرادی که شغل آن ها تجارت می باشد، برای درخواست اعسار ابتدا باید اعلام ورشکستگی کنند و بعد از پذیرفته شدن ورشکستگی آن ها می توانند درخواست اعسار کنند.

    در متن مقاله عدم پرداخت پیش قسط اعسار به تفصیل در این مورد صحبت کردیم. برای شرح بیشتر این موضوع می توانید به متن مقاله مراجعه کنید و همچنین بیان کردیم که منظور از تجار افرادی می باشند که شغل آن ها تجارت می باشد و تجارت آن ها در اقتصاد جامعه تاثیر گذار می باشد.

    آیا کسبه جزئی می توانند در خواست اعسار کنند؟

    کسبه جزء به دلیل این که کسب و تجارت آن ها خیلی گسترده نمی باشد و تاثیر بسزایی در اقتصاد جامعه نخواهد داشت، می توانند مستقیما و بدون این که نیاز باشد تا مانند تجار ابتدا اعلام ورشکستگی کنند، درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهند.

    برای درخواست اعسار آیا نیاز به شاهد می باشد؟

    برای درخواست اعسار حداقل نیاز به دو شاهد می باشد و شخص درخواست کننده باید دو مرد را به عنوان شاهدان خود به دادگاه معرفی نماید. شاهدها نیز باید از نظر عقلی سالم و بالغ باشند و همچنین شاهدها باید در دسترس باشند تا هر زمان که دادگاه آن ها را احضار کرد، بتوانند در دادگاه حضور یابند.

    همچنین شاهدها باید این فرد را کامل بشناسند و از محل زندگی دقیق این فرد و همچنین میزان درآمد این فرد و نیز منبع درآمد فرد اطلاع کامل داشته باشند و در صورتی که دادگاه از آن ها سوگند خواست، این دو نفر شاهد برای درستی گفته های خود سوگند یاد کنند.

    پیشنهاد می کنیم از پست حداقل پیش قسط اعسار دیدن کنید.

    در صورت عدم پرداخت پیش قسط توسط معسر چه اتفاقی رخ می دهد؟

    در صورت عدم پرداخت پیش قسط توسط معسر چه اتفاقی رخ می دهد؟
    در صورت عدم پرداخت پیش قسط توسط معسر چه اتفاقی رخ می دهد؟

    اگر فرد معسر به هر دلیلی پیش قسط اعسار را در موعد مقرر به طرف دعوی نپردازد، فرد طلبکار می تواند با مراجعه به دادگاه، از معسر به دلیل عدم پرداخت پیش قسط اعسار شکایت کند و در این حالت طبیعتا اگر شخص نخواهد پیش قسط تعیین شده توسط دادگاه را به فرد طلبکار بپردازد، دادگاه رای بر حبس و زندان معسر صادر خواهد کرد.

    در این قسمت به انتهای مقاله ی حقوقی عدم پرداخت پیش قسط اعسار رسیدیم و امید است تا بر اساس آن چه در این مقاله برای شما تشریح نمودیم، با مفهوم عدم پرداخت پیش قسط اعسار آشنا شده باشید.

    یک پاسخ

    1. با درود و خسته نباشید.
      ببخشید یک سوال داشتم
      درخواست اعسار آیا از وکلا هم پذیرفته میشود؟
      ممنون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با