نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم لایحه دفاعیه + تخلفات اداری را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

    لایحه دفاعیه + تخلفات اداری
    لایحه دفاعیه + تخلفات اداری

    تخلف اداری عبارت است، از هرگونه اعمالی که به صورت عمد و یا غیر عمد برخلاف مقررات و سازمان مربوطه توسط مستخدم اداری آن سازمان انجام می گیرد، ماده ی ی 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری که در سال 1362 به تصویب رسیده است، تخلف اداری را انهدام عمدی قوانین و مقررات و سهل انگاری غیر عمدی در انجام وظایف اداری می داند و کلیه ی موارد و مفاهیم تخلف را در ماده ی ی 9 به وضوح اعلام می کند.

    لایحه دفاعیه + تخلفات اداری
    لایحه دفاعیه + تخلفات اداری

    در این مقاله لایحه ی دفاعیه تخلف اداری و آیین نامه اجرایی تخلفات اداری را مورد بررسی قرار می دهیم:

    در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

    • انواع تخلفات اداری کدام موارد می باشند؟
    • اعتراض و شکایت خود را در مورد تخلفات اداری چگونه و کجا مطرح کنیم؟
    • از چه دستگاه هایی می توانید شکایت نمایید؟
    • آیا با تخلفات جزائی آشنا هستید؟
    • آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات به چه معنا است و رسیدگی به تخلفات به چه صورت است؟
    • لایحه ی دفاعیه در خصوص تخلفات اداری در قانون چه کاربردی دارد؟
    • لایحه ی دفاعیه در خصوص تخلفات اداری چه موقع انجام می شود؟

     

    انواع تخلفات اداری کدام موارد می باشند؟

    موارد بسیارزیادی وجود دارد که تخلف به شمار می آیند و اگر چنانچه شما با هرکدام از موارد تخلف در مراجعه به یکی از ادارت مواجه شدید می توانید معترض شده و یا آن ها را گزرش دهید، در ادامه برخی از این تخلفات را معرفی می کنیم:

    نامناسب بودن اخلاق و رفتار هرکدام از کارکنان با هر نوع پستی (لازم است که بدانید بد اخلاقی نیز شامل این بند می شود و کارکنان می بایست با ارباب رجوع اخلاقی ملایم و آرام داشته باشند)

    عدم رعایت قوانین و مقررات اداره و یا سازمان مربوطه( بهتر است، برای اطلاع از این بند قوانین هر سازمان را که معمولا در قسمت درب ورودی آن قرار دارد، را بخوانید و یا این که از شخصی آگاه بپرسید)

    عدم پاسخگویی به ارباب رجوع و یا تاخیر در انجام امورات مربوط به آن ها

    اختلاس و اخاذی – گرفتن رشوه

    رفتار منظور دار و یا پارتی بازی (این بند اشاره به رفتار با غرض و بی مورد و امتیاز دادن به کسی در انجام امور دارد)

    عدم حضور به موقع در محل کار در ساعات اداری (دیر آمدن و زود رفتن)

    عدم توجه و دقت در نگهداری اموال و اسناد دولتی

    نافرمانی در اجرای دستورات مقامات بالاتر

    کم کاری در انجام امور مربوط به خود

    گرفتن وجه بالاتر از آنچه که در قوانین و مقررات سازمان مربوطه مشخص شده و یا دریافت هر نوع وجه مالی که رشوه محسوب گردد.

    عدم رعایت شئونات اسلامی

    استفاده بدون مجوز از امکانات و اموال دولتی

    دستکاری اوراق و اسناد دولتی و یا سوالات امتحانی و یا تعویض آن ها

    ضبط، پنهان سازی و یا باز کردن محموله های پستی و یا نابود کردن آن ها و گوش دادن بدون مجوز قانونی

    کم کاری و شایعه پراکنی، فتنه انگیزی دیگران به کم کاری و وارد نمودن خسارت به اموال عمومی و دولتی و وارد نمودن فشار برای انجام اعمال غیرقانونی

    اعتراض و شکایت خود را در مورد تخلفات اداری چگونه و کجا مطرح کنیم؟

    در ادارات و سازمان های دولتی دو نوع تخلف انجام می شود: یکی نوع از این تخلفات جرم به شمار می آید و دیگری جرم محسوب نخواهد شد، تخلفاتی که جرم نیستند می توان به مواردی مانند عدم رعایت قانون و مقررات و بخشنامه های مربوط به آن سازمان اشاره کرد، مثل نداشتن نظم و قانون و یا تعلل در انجام امور یک نوع تخلف اداری می باشد،

    اعتراض و شکایت خود را در مورد تخلفات اداری چگونه و کجا مطرح کنیم؟
    اعتراض و شکایت خود را در مورد تخلفات اداری چگونه و کجا مطرح کنیم؟

    مثلا موقع مراجعه به اداره برای انجام امورتان مدام به شما بگویند امروز برو و فردا بیا، که البته این موارد جرم به شمار نمی آید و مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری به آن ها رسیدگی می شود و می توان برای تخلفات اداری که جرم محسوب می شوند، رشوه گرفتن و اختلاس را مثال زد که در دادگاه از نظر جنبه کیفی و از لحاظ اداری در دادگاه رسیدگی به تخلفات اداری رسیدگی خواهد شد.

    بعد از مراجعه به یکی از ادارات و یا سازمان های دولتی تخلفی مشاهده نمودید

    اگر چنانچه بعد از مراجعه به یکی از ادارات و یا سازمان های دولتی تخلفی مشاهده نمودید، می بایست ابتدا به خود سازمان مربوطه برای شکایت مراجعه نمایید، البته ممکن است که این گونه برداشت کنید که یک رئیس به خاطر شما کارمندش را بازخواست نمی کند و نمی توانید روی این موضوع حساب باز کنید.

    امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی تمامی سازمان ها و ارکان های دولتی دارای سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی هستند که می توانید از طریق فضای مجازی نیز برای این مورد اقدام نمایید و اگر چنانچه دسترسی به اینترنت ندارید و یا نحوه ی کار با سامانه را بلد نیستید، می توانید از طریق برقراری تماس تلفنی با هیات رسیدگی به تخلفات اداری همان اداره و یا شماره دفتر بازرسی شکایت خود را پیگیری نمایید

    و اگر چنانچه با هیچکدام از موارد فوق نتوانستید ارتباط برقرار نمایید، می توانید با روابط عمومی تماس بگیرید، روابط عمومی ها اگرنتوانند خودشان در این زمینه به شما کمک کنند، می توانند به درستی شما را راهنمایی کنند.

    بعد از مراجعه به یکی از ادارات و یا سازمان های دولتی تخلفی مشاهده نمودید
    بعد از مراجعه به یکی از ادارات و یا سازمان های دولتی تخلفی مشاهده نمودید

    دیوان عدالت اداری و دادگاه ها

    دیوان عدالت اداری همانگونه که از نام آن پیدا است، مسئول رسیدگی به تخلفات اداری می باشد و به تمامی تخلفاتی که جرم به شمار می آید رسیدگی می کند،

    همانطور که در سطرهای پیش گفتیم، بهتر است، ابتدا با مسئول و یا ریاست سازمان مربوطه در خصوص تخلفی که صورت گرفته صحبت کنید و اگر چنانچه پیگیری و رسیدگی صورت نگرفت، می توانید از طریق دادگاه اقدام نمایید،

    برای این کار می بایست ابتدا به قوه قضاییه یا دادسرا مراجعه نمایید (لازم است که بدانید داسرایی به نام داسرای کارمندان وجود دارد که وظیفه ی رسیدگی به این امور را به عهده دارد) حال برای این که بدانید روند پیگیری از شکایات اداری به چه صورت است، به قرار ذیل باید عمل نمایید:

    هیات هایی که به تخلفات اداری رسیدگی می کنند، قطعا نمی توانند دادگاه باشند، بلکه یک نهاد شبه قضایی به شمار می آیند که روند عملکردشان به قضاوت شباهت دارد.

    پیشنهاد می کنیم از مقاله نمونه لایحه دفاعیه رفع مزاحمت ملکی دیدن کنید.

    از دستگاه های ذیل می توانید شکایت نمایید:

    از نظر چهارچوب، کلیه سازمان ها و ادارات که وابسته به قوه مجریه می باشند و همچنین موسساتی که بخشی از بودجه ی سالیانه شان از طریق دولت تامین می شود و کلیه ی کارکنان مجلس و دیگر نهادها قابل شکایت به دیوان عدالت اداری می باشند و مواردی مانند غیرنظامیان ارتش و نیروهای مسلح و همچنین نیروهای انتظامی- اعضای هیات علمی دانشگاه و افرادی که شامل قانون کار می شوند، در حیطه و دامنه ی این قانون می باشند.

    از دستگاه های ذیل می توانید شکایت نمایید:
    از دستگاه های ذیل می توانید شکایت نمایید:

    تخلفات جزایی

    تخلفاتی که در گروه جرم های جزایی قرار داشته باشند، همچون رشوه و اختلاس و برملاسازی اسناد محرمانه سازمان و مواردی از این قبیل، لازم است، توسط خود هیات بازرسی مطابق با آیین نامه رسیدگی شود و رای نهایی را نیز خود هیات صادر نماید و اگر چنانچه متخلف بودن کارمند به اثبات برسد، می بایست وی را به مراجع قضایی معرفی نمایند تا از طریق محکمه ی قضایی نیز به اصل جرم رسیدگی شود.

    برخی کارمندان نیز شامل قوانین این آیین نامه نمی شوند که می توان به افراد استخدامی نیروهای مسلح و غیر نظامیان ارتش- اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و کارکنان مشمول قانون کار اشاره نمود، موارد گفته شده ی مذکور به قوانین و مقررات سازمان خود وابسته می باشند.

    آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات به چه معنا است و رسیدگی به تخلفات به چه صورت است؟

    در این قسمت از مقاله به بررسی تخلفات اداری و بخشنامه ی رسیدگی به این تخلفات می پردازیم:

    آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات به چه معنا است و رسیدگی به تخلفات به چه صورت است؟
    آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات به چه معنا است و رسیدگی به تخلفات به چه صورت است؟

    بخش اول- تشکیلات وظایف و صلاحیت

    بخش اول- تشکیلات وظایف و صلاحیت
    بخش اول- تشکیلات وظایف و صلاحیت

    ماده ی 2- هیات تجدید نظر برای رسیدی به تخلفات اداری کارکنان که به تشخیص هیات عالی نظارت در اداره مرکزی هر کدام از ادارتی که زیر نظر قوانین این آیین نامه قرار دارند، تشکیل می شود که برای این مورد می توان شرکت مخابرات ایران- برخی دانشگاه های کشور به تشخیص وزیران ذی ربط و سازمان ثبت احوال کشور را مثال زد.

    تبصره1- سازمان های مستقل که مشمول قوانین این آیین نامه می شوند و همچنین سایر سازمان هایی که مشمول تبصره ی 1 ماده ی 1 هستند، به قرار ذیل می باشد:

    بخش اول- تشکیلات وظایف و صلاحیت
    بخش اول- تشکیلات وظایف و صلاحیت

    اصلاحیه جدید

    تبصره ی 2- کلیه دستگاه های ذکر شده در این ماده ی و تبصره ی 1، اگر لازم بدانند این اختیار را دارند که در مرکز خود هیات های مختلفی برای تجدید نظر داشته باشند.

    ماده ی 3- انتخاب و برگماری هر کدام از کارمندان اصلی و علی البدل هیات بدوی و تجدید نظر، می بایست از طریق بالاترین مقام دستگاه مربوطه صورت بگیرد و یا این که به امضای شخص وزیر رسیده باشد، منظور دستگاه های موضوع تبصره ی 1 ماده ی ی 2 آیین نامه می باشد که می بایست ماده ی ی6 قانون رعایت شده باشد.

    ماده ی 4- کلیه دستگاه های نام برده شده در تبصره ی 1 ماده ی 2 آیین نامه ی دادرسی در صورتی که دارای واحد سازمانی در مراکز سایر استان ها می باشند، این اختیار را دارند که هیات های بدوی را در این مراکز نیز تشکیل دهند.

    ماده ی 5- جهت رسیدگی به تخلفات ادارای کارمندان استانی سازمانی که در مرکز آن استان فاقد هیات بدوی می باشد، می بایست بعد از کسب اجازه از رییس مقام اجرایی سازمان مربوطه، زیر نظر هیات بدوی استان دیگر انجام می گیرد.

    جهت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری

    تبصره- جهت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری هر شهرستان در صورتی هیات بدوی در آن شهرستان تشکیل نشده باشد، در استانداری مرکز آن استان انجام می گیرد.

    جهت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری
    جهت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری
    جهت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری
    جهت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری

    تبصره1- رسیدگی به تخلفاتی که در محل ماموریت کارمند قرار دارد، وظیفه هیات های محل ماموریت می باشد، ولیکن اگر چنانچه رای صادر شده دارای اشکال اجرایی در محل مامورین مستخدم باشد، لازم است، حتما برای اجرا و یا عدم اجرا مطابق نظر هیات عالی نظارت عمل شود.

    تبصره2-هیات های بدوی و تجدید نظر در صورتی که لازم بداند از هیات های وزارتخانه یا سازمان متبوع مستخدم برای کامل نمودن مدارک و تحقیقات مربوطه کمک گرفته و وزارتخانه مربوطه نیز موظف است، در صورتی که از هر گونه تخلف قبلی کارمند اطلاع داشته باشد، مدارک و نتایجی که برای آن جمع آوری نموده است، در اختیار وزارتخانه محل ماموریت قرار دهد.

    جهت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری
    جهت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری

    ماده ی 9- دستگاه های قبلی و هم چنین هیات های تشکیل شده در این دستگاه ها می بایست کلیه ی همکاری های لازم را در اجرای مفاد این ماده مبذول نمایند.

    ماده ی 10- سمت و پست سازمانی کارمندان هیات ها برای انجام وظیفه بایستی حفظ شود و در صورتی که لازم باشد، با توجه به حجم کار در دستگاه هایی که شامل قوانین این هیات می شود، می توان عنوان پست بلاتصدی اعضای هیات رسیدگی تخلفات ادارای را مطابق قوانین و مقرارت تغییر دارد.

    جهت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری
    جهت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری

    فصل دوم – شروع به رسیدگی

    فصل دوم – شروع به رسیدگی
    فصل دوم – شروع به رسیدگی

    ماده ی 14- گروه تحقیق باید فقط در مورد کارمندی بررسی و تحقیق نمایند که از جانب هیات بدوی و یا تجدید نظر، جهت بررسی به آن ها ارجاع شده است، لازم است، بدانید که تحقیق نیز فقط در حدی که هیات مشخص نموده است، می بایست انجام شود.

    تبصره ی 1- اگر یکی از اعضای گروه تحقیق، با متهم نسبت خویشاوندی سببی و یا نسبی داشته باشد و یا این که در تخلف صورت گرفته ذی نفع باشد و یا این که با متهم مشکلات حقوقی و یا جزایی داشته باشد، نباید در مورد پرونده ی مذکور تحقیق نماید و این ماموریت از جانب رییس هیات بدوی برای عضو مورد نظر لغو می شود.

    فصل دوم – شروع به رسیدگی
    فصل دوم – شروع به رسیدگی

    ماده ی 15- هیات های بدوی و تجدید نظر بعد از دریافت شکایات و یا اعلام کارمند متخلف فرآیند رسیدگی را شروع می کنند.

    همکاری های لازم با هیات های رسیدگی

    ماده ی 16- تمامی کارمندان و مسئولین سازمان مربوطه که متهم به ارتکاب تخلف هستند، می بایست همکاری های لازم با هیات های رسیدگی را به عمل آروند و تمامی مدارک و اسناد مورد نیاز هیات را در مهلت تعیین شده را در اختیار آن ها قرار داده و تمامی قوانین و مقررات در خصوص اسناد طبقه بندی شده را رعایت نمایند.

    همکاری های لازم با هیات های رسیدگی
    همکاری های لازم با هیات های رسیدگی

    ماده ی 17- پس از تحقیق و بررسی هیات های رسیدگی در خصوص تخلف می بایست نتیجه بررسی ها و موارد اتهام را به صورت کتبی به کارمند مربوطه ابلاغ نمایند و برای وی مهلت ده روزه جهت دفاع از خود تعیین نمایند، این هیات ها مکلفند، در صورتی که کارمند تقاضا نماید مدارک مورد نیاز را در اختیار وی قرار دهند.

    ماده18- متهم این اختیار را دارد که پس از اطلاع از موارد اتهام در مهلت تعیین شده مدارک و جواب کتبی در خصوص دفاع از خود را به هیات رسیدگی تقدیم کند، چنانچه کارمند در مدت تعیین شده اقدام ننماید، هیات مربوطه می تواند به موارد اتهام رسیدگی و رای نهایی را صادر نماید.

    همکاری های لازم با هیات های رسیدگی
    همکاری های لازم با هیات های رسیدگی
    همکاری های لازم با هیات های رسیدگی
    همکاری های لازم با هیات های رسیدگی

    فصل سوم- چگونگی رسیدگی به تخلفات

    ماده ی 19- بعد از تکمیل پرونده به تخلفات کارمند رسیدگی می شود و اگر هیات لازم بداند که متهم می بایست در جلسه حضور داشته باشد، به وی ابلاغ خواهند کرد.

    تبصره- اگر کارمند به صورت کتبی درخواست نماید که جهت دفاع به صورت حضوری مراجعه نماید هیات می بایست یک بار از وی جهت حضور در جلسه دعوت نماید.

    ماده ی 20- تشخیص تخلف و برابری آن با یکی از موراد تخلف که در قانون درج شده است، از وظایف هیات رسیدگی می باشد.

    ماده ی 21- هیات رسیدگی بعد از اتمام رسیدگی های لازم و مشاهده و بررسی اسناد و مدارک موجود در پرونده ی متهم و همچنین دقت و توجه لازم به دفاعیات متهم و به مواردی از قبیل میزان ضرر وارد شده به دولت و یا اشخاص حقوقی و حقیقی، اثرات سوء اجتماعی و اداری، موقعیت و سابقه ی کارمند، وجود و یا عدم وجود سوء نیت نسبت به صدور رای اقدام می کنند، رای صادره می بایست مطابق با قوانین و مقررات مربوطه بوده و تمامی تخلفات صورت گرفته از سوی متهم با ذکر نام و نام خانودگی صادر شود، همچنین ذیل رای صادره می بایست به امضای اعضای رای دهنده رسیده باشد.

    ماده ی 22- جلسه ی هیات های رسیدگی با حضور سه نفر از اعضا رسمیت پیدا کرده و آراء آن ها با نظر موافق دو نفر از آن ها دارای اعتبار است.

    فصل سوم- چگونگی رسیدگی به تخلفات
    فصل سوم- چگونگی رسیدگی به تخلفات

    آراء صادر شده از سوی هیات های بدوی و تجدیدنظر به صورت مستقیم به اداره ی کارگزینی سازمان مربوطه ارسال می گردد

    ماده ی 23- آراء صادر شده از سوی هیات های بدوی و تجدیدنظر به صورت مستقیم و فورا به اداره ی کارگزینی سازمان مربوطه ارسال می گردد، واحدهای مربوطه وظیفه دارند، حداکثر به مدت 30 روز بعد از ابلاغ رای صادر شده، رای و احکام مربوط به آن را باه کارمند مربوطه ابلاغ نمایند و مدارک مورد نیاز آن را به جهت تکمیل پرونده ی اتهامی به هیات رسیدگی تقدیم کنند

    در صورتی که مسئولین کارگزینی و یا امور اداری در این امر سهل انگاری و یا بی دقتی کنند، با آنان نیز مطابق با قوانین برخورد می شود، لازم است، بدانید خودداری از اجرای آراء هیات ها ممنوع می باشد و با متخلفان این امر مطابق با قوانین برخورد می گردد.

    آراء صادر شده از سوی هیات های بدوی و تجدیدنظر به صورت مستقیم به اداره ی کارگزینی سازمان مربوطه ارسال می گردد
    آراء صادر شده از سوی هیات های بدوی و تجدیدنظر به صورت مستقیم به اداره ی کارگزینی سازمان مربوطه ارسال می گردد

    درخواست تجدید نظر نسبت به رای صادره هیات های بدوی

    ماده ی 25- درخواست تجدید نظر نسبت به رای صادره هیات های بدوی می بایست به وسیله متهم و یا نماینده ی قانونی او در طی 30 روز پس از تاریخ ابلاغ، به صورت کتبی با ذکر دلایل به اداره ی کارگزینی تقدیم گردد و رسید آن نیز دریافت شود.

    تبصره- درخواست تجدیدنظر در خصوص حکم اخراج که در موضوع ماده ی 17 و تبصره ی 1 بیان شده است، انجام می گیرد.

    درخواست تجدید نظر نسبت به رای صادره هیات های بدوی
    درخواست تجدید نظر نسبت به رای صادره هیات های بدوی

    ماده ی 27- تمامی هیات ها وظیفه دارند، در متن رای صادر شده مهلت یک ماهه برای شکایت به دیوان عدالت ادارای را به وضوح اعلام نمایند.

    درخواست تجدید نظر نسبت به رای صادره هیات های بدوی
    درخواست تجدید نظر نسبت به رای صادره هیات های بدوی

    ماده ی 29- هیات ها می توانند در صورت نیاز در خصوص اتهام وارد شده، از کارمندان مراجع قضایی استعلام نظر داشته باشند و مراجع نیز می بایست حداکثر در 30 روز به استعلام ها پاسخ دهند.

    تبصره-هیات ها موظفند در صورت لزوم از وزارت اطلاعات نیز درخواست نظر نمایند و وزارت ذکر شده نیز می بایست ظرف مدت 10 روز به استعلام هیات ها جواب دهد.

    بلاتکلیف گذاشتن کارمندان دولت مورد اتهام در صدور رای نهایی

    ماده30- بلاتکلیف گذاشتن کارمندان دولت مورد اتهام در صدور رای نهایی از جانب هیات های بدوی و همچنین موارد نقض آراء نهایی از جانب دیوان عدالت اداری بدون مجوز می باشد.

    ماده ی 31- اگر متهم در زمان رسیدگی به پرونده ی تخلف فوت نماید، رسیدگی و صدور رای متوقف می گردد و اگر چنانچه کارمند در دوران تحمل مجازات های بند ج-د-ز مطابق ماده ی 9 قانون فوت کند، مجازات های مذکور متوقف گردیده و وضعیت استخدامی متهم از زمان فوت به وضعیت قبل از تعیین مجازات تغییر می کند، حکم این ماده از ارسال پرونده به مراجع قضایی ممانعت می کند.

    اگر کارمند با توجه با ماده ی 17 قانون اخراج شده باشد

    تبصره- اگر کارمند با توجه با ماده ی 17 قانون اخراج شده باشد و بعد از اعتراض به حکم صادره و قبل از این که توسط هیات تجدیدنظر فوت کرده باشد، حکم صادر شده برای اخراج باطل شده و حالت کارمند به قبل از مجازات برگشت می خورد.

    ماده ی 32- هیات های بدوی و تجدید نظر موظفند که در کمترین زمان به پرونده های مورد اتهام که در هیات های پاکسازی گذشته و هیات های رسیدگی هنوز رای قطعی صادر نشده و یا این که آراء دیوان عدالت اداری یا هیات عالی برای آن ها نقض شده رسیدگی نمایند.

    ماده ی 33- هیات های بدوی موظفند با استناد به موضوع ماده ی 34 در زمان تعیین مرجع برای رسیدگی به اتهامات مدیران، از قبل مراتب و چگونگی امر را به اطلاع نماینده برسانند، مرجع رسیدگی به این گروه از پرونده ها و پیشنهاد نماینده موضوع ماده ی 34 همین آیین نامه و با تایید نمودن بالاترین مقام هر کدام از دستگاه های ذکر شده در تبصره ی 1 ماده ی 2 همین آیین نامه، هیات بدوی استان یا همان هیات متشکل در مرکز دستگاه است.

    اگر کارمند با توجه با ماده ی 17 قانون اخراج شده باشد
    اگر کارمند با توجه با ماده ی 17 قانون اخراج شده باشد

    فصل چهارم – هماهنگی و نظارت

    ماده ی 34- جهت برقراری هماهنگی و نظارت بر امور محوله هیات ها، هر کدام از وزیریان و بالاترین مقام دستگاه های تبصره ی 1 ماده ی 2 همین آیین نامه یک نفر تحت عنوان نماینده به صورت کاملا مستقیم و زیر نظر دستگاه مربوطه فعالیت می نماید، برای برقراری نظم و هماهنگی، هیات های دستگاه مربوطه تشکیل و به سازمان امور ادارای کشور معرفی می گردد.

    فصل چهارم – هماهنگی و نظارت
    فصل چهارم – هماهنگی و نظارت

    ماده ی 35- وظایف و اختیارات نمایندگانی که در ماده ی 34 همین آیین نامه ذکر شد به قرار ذیل می باشد:

    اقدام به برگزاری جلسات جهت ایجاد همانگی و نظم مابین هیات های هر کدام از وزارتخانه ها یا سازمان تابع، در فاصله های زمانی مرتب

    بازرسی از چگونگی امور محوله ی هیات ها در مرکز استان تهران و یا سایر استان ها و همچنین تهیه گزارش برای بالاترین مقام دستگاه تابع و یا وزیر، به خصوص در مواردی که گزارش از عدم مسئولیت پذیری و کم کاری آن ها دریافت می شود و ارسال یک نسخه نیز به هیات های نظارت

    جهت اجرای هر چه بهتر قانون می بایست بر فعالیت هیات ها در تهران و سایر شهرستان ها نظارت کرده و در صورت لزوم آن ها را راهنمایی و هدایت کند.

    لازم است که صلاحیت هر کدام از اعضای هیات ها و گروه تحقیق را مورد بررسی قرار دارده و در صورتی که هر گونه عدم صلاحیت مشاهده شود، آن را با رییس دستگاه تابع و یا وزیر گزارش نماید.

    برای از بین بردن هر گونه اشکال و بهتر شدن فعالیت هیات ها می بایست نظرات و پیشنهادات هیات ها را به مراجع ذی ربط اطلاع دهد.

    از کار هیات ها به صورت ماهیانه گزارش تهیه شده و آن ها را به هیات عالی نظارت ارسال نماید، لازم است،

    به همراه گزارش یک نسخه از تمامی آرای صادر شده نیز به دلایل ذیل ارسال گردد:

    الف- تهیه گزارشات دوره ای برای اطلاع مسئولین ذی ربط

    ب- کار هیات را از نظر کیفی و کمی می بایست مورد بررسی و ارزیابی قرار داد تا اطمینان کسب نمود که قوانین به صورت دقیق و صحیح برای ممانعت از هر گونه تخلف کارمندان اجرا می گردد.

    ج- بررسی نمودن آراء صادر شده توسط هیات ها و راهنمایی آن ها در صورت نیاز

    • پیگیری های مداوم برای از بین بردن مشکلات و نیازهای نیروی انسانی به جهت آسان تر نمودن کار آن ها

    تبصره- برای این که وظایف گفته شده در این ماده انجام پپذیرد، می بایست دفتر هماهنگی هیات ها در هر کدام از دستگاه های تبصره1 ماده ی 2 همین اساس نامه و زیر نظر نماینده ماده ی 34 همین آیین نامه ایجاد شود.

    ماده ی 36- تمامی هیات های بدوی و تجدید نظر و واحدهای تحت نظارت دستگاه تابع موظفند با نماینده موضوع ماده ی 34 همکاری لازم را داشته باشند.

    به همراه گزارش یک نسخه از تمامی آرای صادر شده نیز به دلایل ذیل ارسال گردد:
    به همراه گزارش یک نسخه از تمامی آرای صادر شده نیز به دلایل ذیل ارسال گردد:

    تبصره- آیین نامه ی مربوط به طرز کار هیات عالی نظارت لازم است که حتما به تایید هیات ذکر شده برسد.

    همکاری های لازم با هیات عالی نظارت

    ماده ی 38- هیات های موضوع قانون و تمامی دستگاه های اجرای کشور موظفند، همکاری های لازم با هیات عالی نظارت را داشته باشند و مدارک و اسناد لازم را در صورت نیاز در اختیار آن ها قرار دهند.

    ماده ی 39- تمامی هیات های رسیدگی کننده موظفند، برای صادر نمودن آراء از فرم های مخصوصی که توسط دفتر هماهنگی و نظارت بر امور رسیدگی به تخلفات تهیه می شود، استفاده نمایند.

    ماده ی 40- در صورت بطلان هیات از طریق هیات عالی نظارت، لازم است که مراتب امر به اطلاع بالاترین مقام دستگاه برسد و مقام مزبور نیز وظیفه دارد، حداکثر به مدت 30 روز برای تشکیل هیات جدید اقدام نماید و پرونده های مربوطه را برای رسیدگی به هیات جدید ارجاع نماید.

    ماده ی 41- به منظور رسیدگی به پرونده ی اتهامی اعضای هیات تبصره ی 1 ماده ی 22 قانون، هیات عالی نظارت بر حسب نیاز و تشخیص یکی از هیات های موجود را تعیین و مشخص می کند و پرونده ی مذکور را جهت رسیدگی و بررسی به آن هیات ارجاع می دهد.

    همکاری های لازم با هیات عالی نظارت
    همکاری های لازم با هیات عالی نظارت

    فصل پنجم- سایر مقررات

    ماده ی 42- هیات های بدوی و تجدید نظر موظفند به صورت ماهیانه گزارش از عملکرد و فعالیت های خود را درخصوص پرونده های مورد رسیدگی و بررسی و همچنین تعداد آراء صادر شده به نماینده ی موضوع ماده ی 34 تقدیم نمایند. هیات های بدوی و تجدید نظر در هر استان موظف است که یک نسخه از گزارش به استانداری مربوطه ارسال نماید.

    ماده ی 43- جهت برقراری مقررات یاد شده در ماده ی 11 قانون می بایست با تقاضای کارمند و یا در صورت غیبت و یا فوت وی، لازم است، با تقاضای وارث قانونی او باشد که بعد از بررسی و با تشخیص هیات تجدید نظر مربوطه انجام شود، ملاک برای این ماده داشتن 5 سال سابقه و 50 سال در زمان صدور رای می باشد.

    فصل پنجم- سایر مقررات
    فصل پنجم- سایر مقررات

    ماده ی 44- لازم است که هیات ها، اسامی دقیق و مشخصات اعضای اصلی و علی البدل و همچنین هرگونه تغییر آن ها را از طریق نمایندگان موضوع ماده ی 34 همین آیین نامه به اطلاع هیات عالی نظارت برسانند.

    لایحه ی دفاعیه در خصوص تخلفات اداری در قانون چه کاربردی دارد؟

    لایحه ی دفاعیه در خصوص تخلفات اداری در قانون چه کاربردی دارد؟
    لایحه ی دفاعیه در خصوص تخلفات اداری در قانون چه کاربردی دارد؟

    هنگامیکه تخلف اداری انجام می شود، قطعا بعد از انجام تخلف، شکایت هایی نیز صورت خواهد گرفت، لذا دو طرف دعوی (شاکی و خواهان) برای این که پرونده ی خود از نظر قانونی به بهترین نحود ممکن پیش ببرند از لایحه ی دفاعیه بهره می برند.

    لایحه ی دفاعی در دادگاه تاثیر به سزایی دارد، لایحه ی دفاعی برای افرادی مناسب است که نمی توانند بی گناهی خود را به اثبات برسانند، از این رو می توان این نوع لایحه را به عنوان مدرک مهم برای دفاع به شمار آورد.

    هنگامی که افراد با هر دلیلی با پرونده های دادگاهی مواجه می شوند، لازم است، در برخی شرایط از لایحه ی دفاعیه استفاده کنند، لذا می توان گفت که لایحه ی دفاعی دارای کاربرد بسیار بالایی در قانون می باشد.

    به عنوان مثال افرادی که دچار تخلف اداری شده اند، برای دفاع از خود و ممانعت از شکایت شاکی می توانند از یک وکیل حقوقی برای این منظور کمک بگیرند و با نوشتن یک لایحه ی دفاعیه و تحویل آن به دادگاه از بروز مشکلات بعدی که ممکن است، پیش آید جلوگیری نمایند.

    لازم است که بدانید که از برخی از لایحه ها برای خود دادگاه نیز استفاده می کنند، زمانی که رای دادگاه اعلام می گردد، افراد می توانند اعتراض خود را در خصوص رای صادره در قالب یک لایحه به دادگاه تقدیم کنند، در این حالت قانون موظف است، لایحه اعلام شده را مورد رسیدگی و بررسی قرار دهد.

    لایحه ی دفاعیه در خصوص تخلفات اداری در قانون چه کاربردی دارد؟
    لایحه ی دفاعیه در خصوص تخلفات اداری در قانون چه کاربردی دارد؟

    لایحه ی دفاعیه در خصوص تخلفات اداری چه موقع انجام می شود؟

    مطابق آنچه که در قسمت های قبلی مقاله گفتیم، هنگامی که یک کارمند در اداره دچار تخلف شود، مطابق قوانین و مقررات آن اداره ممکن است، از وی شکایت شود، در این حالت این افراد که از آن ها شکایت شده است، می بایست به دادگاه مراجعه نمایند.

    پرونده ی کارمند متخلف می بایست مطابق با شواهدی باشد که جمع آوری شده است، زیرا گاهی ممکن است که شکایت برخلاف واقعیت باشد، در این حالت کارمند می تواند برای دفاع از خود با کمک گرفتن از یک وکیل ماهر لایحه ی دفاعیه تنظیم نماید تا از این طریق بتواند از حق خود دفاع کرده و خود را تبرئه کند.

    از اینکه تا انتهای پست لایحه دفاعیه + تخلفات اداری با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از مطالعه مقاله لایحه دفاعیه + تخلفات اداری اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با