نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم لایحه ی دفاعیه در خصوص تهدید و توهین را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

    لایحه دفاعیه در خصوص تهدید و توهین
    لایحه دفاعیه در خصوص تهدید و توهین

    افراد می بایست در زندگی روزمره خود مواظب هر گونه رفتار و گفتار خود باشند و مراقب باشند که خود را بی دلیل به دام مسائل قانونی نیاندازند، یکی از رفتاری های ناپسند توهین به افراد و در پی آن تهدید می باشد، در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل لایحه ی دفاعیه در خصوص تهدید و توهین و همچنین بررسی مواد قانونی این دو نوع جرم بپردازیم:

    در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

    • لایحه ی دفاعیه در خصوص تهدید و توهین در قانون مجازات اسلامی به چه صورت است؟
    • ارکان تشکیل دهنده ی جرم توهین و تهدید کدام موارد می باشند؟
    • آیا ویژگی های تهدید را می دانید؟ و انواع تهدید شامل چه مواردی است؟
    • عنصر قانونی برای مجازات جرم تهدید به چه صورت است؟
    • آیا هر تهدیدی جرم محسوب شده و باید مجازات گردد؟
    • آیا می دانید مجازات توهین مطابق قانون مجازات اسلامی چیست؟
    • جرم توهین در فضای مجازی به چه صورت است و مجازات آن از نظر قانون چگونه انجام می گیرد؟
    • توهین به چه افرادی جرم محسوب می شود؟

     

    لایحه ی دفاعیه در خصوص تهدید و توهین در قانون مجازات اسلامی به چه صورت است؟

    یکی از رفتارهای غیرانسانی که در تمامی جوامع به شدت افراد را از آن نهی می کنند، تهدید و توهین است و انجام آن از سوی هر فردی با هر منصبی جرم محسوب می شود، رعایت احترام و دوری از هر گونه رفتار ناروا مانند تهدید و توهین موجب برقراری اتحاد و حفظ عدالت در تمامی جوامع به هر نوع قانونی که دارند، می شود.

    لایحه ی دفاعیه در خصوص تهدید و توهین در قانون مجازات اسلامی به چه صورت است؟
    لایحه ی دفاعیه در خصوص تهدید و توهین در قانون مجازات اسلامی به چه صورت است؟

    در قوانین اسلامی جهت دفاع از حرمت انسانی در مقابل این نوع جرم (تهدید و توهین) قوانین مختص به آن اجرا می گردد، از این روز افراد می بایست به نکات حقوقی و همچنین عواقبی که در پی دارد، توجه داشته باشند و لازم است،

    این موضوع به وضوح برای تمامی افراد جامعه آشکار گردد، در ماده ی 608 قانون مجازات اسلامی به جرم تهدید اشاره شده است، لازم است که بدانید جرم تهدید دارای مجازت های متفاوتی است، زیرا مجازات آن متناسب با نوع تهدید ساده تا مشدد دسته بندی و اجرا می گردد.

    علاوه بر ماده ی 608، مواد قانونی دیگری از جمله ماده ی 669 که از طریق تعقیب مراکز قانونی و در نهایت ماده ی 641 قانون تعزیرات برای صدور حکم نهایی از طریق یک لایحه ی قانونی تمامی مراحل آن اجرا می گردد و به عبارت ساده تر چنین می توان گفت که مطابق مواد قانونی 608-669-641 می توان جرم تهدید را پیگیری قانونی و اجرایی نمود.

    شرح ماده ی 608 قانون مجازات اسلامی:

    با وجودی که مواد قانونی فراوانی جهت دفاع از حقوق انسانی وجود دارد، ولیکن ماده ی 608 قانون مجازات اسلامی به صورت کاملا آشکار در مورد تهدید و توهین می باشد. در قوانین مجازات اسلامی توهین را در دو نوع معنی کرده اند: 1-توهین ساده 2-توهین مشدد.

    ماده ی 608 در مورد توهین شماره ی 1 می باشد و برای پیگیری آن لازم است که آن را مطابق با قوانین تعزیرات پیگیری نمود، تمامی مراکز قانونی و دادسراها بعد از این که در مورد این جرم رای نهایی صادر شد آن را مطابق با قوانین تعزیرات اجرا می کنند.

    مراحلی که در قانون مجازات اسلامی برای دفاع از حقوق انسانی جهت اجرای حکم وجود دارند، کدام موارد می باشند؟

    رای صادره برای دفاع از حقوق انسانی، از طریق قانون در چند مرحله اجرا می گردد:

    مرحله ی اول: صدور رای در مرحله ی ابتدایی

    مرحله ی دوم: صدور رای در مرحله ی بازخواست

    بعد از دو مرحله ی فوق در مرحله ی تجدیدنظر رای صادر و ارسال می شود که در نهایت توسط مراکز قانونی اجرا می گردد.

    لازم است که بدانید رای صادره ی نهایی بعد از گذشت مهلت تعیین شده برای اعتراض قابل تغییر نخواهد بود، از این رو دفاع از رای صادره ی نهایی برای هر دو طرف دعوی امری بدیهی می باشد. در صورتی که هر کدام از طرفین برای دفاع غایب باشند، به هیچ عنوان حتی به صورت جزئی بعد از گذشت مدت زمان مشخص شده، رای صادره تغییر نخواهد کرد.

    قانون در مورد نوع وسیله ی تهدید و توهین به چه صورت است؟

    همانگونه که گفتیم، در قانون مجازات اسلامی هر گونه تهدید و توهین جرم به شمار می آید لازم است که بدانید برای نوع وسیله ی تهدید و توهین نیز قانونی در خصوص نوع وسیله وجود دارد، ماده ی 641 قانون تعزیرات در خصوص جرم ذکر شده می باشد، در این ماده ی قانونی در خصوص نوع وسیله ای که برای تهدید و توهین به کار رفته قوانین خاصی وضع شده است،

    به عنوان مثال اگر فردی با استفاده از تلفن اقدام به توهین و تهدید کرده باشد، مطابق مقررات شرکت مخابرات فرد مذکور مجرم شناخته شده و به حبس 1 ماه الی 6 ماه محکوم می شود.

    آیا نوع وسیله ی به کار رفته برای توهین و تهدید تغییری در قانون مجازات اسلامی ایجاد خواهد کرد؟

    نوع وسیله ی انجام توهین و تهدید چندان مهم نبوده، بلکه آنچه که برای قانون مجازات اسلامی دارای اهمیت است، توهین و تهدیدی است که از جانب افراد انجام می گیرد، آنچه مهم است، جرم است که به صورت گفتار و یا نوشتار انجام پذیرفته است، وسیله های ارتباطی مانند رایانه و تلفن همراه و یا رسانه های جمعی در اصل قانون مجازات اسلامی هیچگونه تاثیری ندارند.

    آیا نوع وسیله ی به کار رفته برای توهین و تهدید تغییری در قانون مجازات اسلامی ایجاد خواهد کرد؟
    آیا نوع وسیله ی به کار رفته برای توهین و تهدید تغییری در قانون مجازات اسلامی ایجاد خواهد کرد؟

    ارکان تشکیل دهنده ی جرم توهین و تهدید کدام موارد می باشند؟

    ارکان تشکیل دهنده ی جرم توهین:

    تمامی جرم ها بعد از وقوع دارای سه رکن قانونی- مادی و معنوی می باشند که موارد مذکور ارکان تشکیل دهنده ی جرم توهین نیز می باشند و برای این که جرم از نظر قانون به وقوع بپیوندد، وجود هر سه رکن لازم می باشد و اگر چنانچه هرکدام از موارد مذکور وجود نداشته باشد، نمی توان گفت که جرم محقق یافته است.

    گفتار اول: عنصر قانونی جرم توهین

    برای مراجعه به اصل قانونی جرم مرتکب شده، قانونگذار می بایست کلیه ی اعمال و رفتاری که برای.ق.ع جرم اتفاق افتاده به صورت کامل بررسی و تشریح کند.

    قانونگذار در خصوص جرم توهین ماده ی 608 و609 قانون مجازات اسلامی را وضع نموده است که تشریح این دو ماده ی قانونی به قرار ذیل است:

    مطابق با ماده ی 608 قانون مجازات اسلامی هر گونه توهین به افراد مانند فحاشی- و یا به کار بردن الفاظ و کلمات زشت و ناپسند چنانچه موجب از بین بردن حیثیت و آبروی شخص نگردد دارای مجازات 74 ضربه شلاق و 50 هزار الی 1 میلیون تومان جریمه ی نقدی می باشد.

    مطابق ماده ی 609 قانون مجازات اسلامی هر فردی دارای سمت و منصب خاصی بوده و در زمان انجام وظیفه به سبب آن سمتی که دارد، توهین نماید به 3 الی 6 ماه حبس محکوم شده و متحمل 74 ضربه شلاق و پرداخت 50 هزار الی 1 میلیون ریال وجه نقد خواهد شد.

    (سمت و منصب می تواند شامل یکی از روسای سه قوه و یا معاونان آن ها- نمایندگان مجلس شورای اسلامی- نمایندگان مجلس خبرگان- کارکنان ادارات- سازمان ها و یا وزارتخانه ها – شرکت های دولتی و شهرداری ها شود)

    در خصوص جرم توهین قوانین و مقرارت متفرقه دیگری نیز به قرار ذیل وجود دارد:

    • ماده ی 245 الی 261 قانون مجازات اسلامی در خصوص مقررات قذف
    • ماده ی 262 الی 263 قانون مجازات اسلامی در خصوص مقررات سب نبی
    • ماده ی 517 قانون مجازات اسلامی در خصوص مقررات توهین به مقامات سیاسی

    پیشنهاد می کنیم مقاله متن استشهاد محلی برای شکایت مزاحمت و ادعای حیثیت را مطالعه کنید

    ارکان تشکیل دهنده جرم تهدید

    عمل و یا رفتاری قابل پیگیری و تعقیب است که مطابق با ماده ی 2 قانون مجازات اسلامی جرم شناخته شده و برای آن مطابق قانون، مجازات خاصی تعیین شده باشد و از طرفی دیگر می بایست در قانون تمامی روش های ممکن در انجام جرم و همچنین شرایط ارتکاب آن به صورت کاملا صریح و آشکار مشخص شود، از این طریق از هرگونه تفسیر های مختلف و نیز مبهم بودن نوع جرم برای تعیین مجازات جلوگیری می شود.

    ارکان تشکیل دهنده جرم تهدید
    ارکان تشکیل دهنده جرم تهدید

    پس در این بخش از مقاله دانستیم که هر جرم شامل سه رکن می باشد که برای مجرم دانستن مرتکب می بایست هر سه رکن وجود داشته باشد.

    آیا ویژگی های تهدید را می دانید؟ و انواع تهدید شامل چه مواردی است؟

    آیا ویژگی های تهدید را می دانید؟ و انواع تهدید شامل چه مواردی است؟
    آیا ویژگی های تهدید را می دانید؟ و انواع تهدید شامل چه مواردی است؟

    ویژگی های تهدید:

    • جرم تهدید یک جرم خالص محسوب می شود، به این معنا که تنها با گفتن یک کلمه هول انگیز این جرم انجام گرفته است و به وجود آمدن خسارت و هرگونه تضرر در این نوع جرم اصلا معنایی ندارد.
    • تهدید امری نسبی بوده و به این معنا که از شخصی واهمه و ترس داشته باشیم نمی تواند تهدید به شمار آید.
    • نمی توان گفت تهدید زمانی به وقوع پیوسته که نتیجه آن نیز تحقق یافته است، در بسیاری موارد از تهدید هیچگونه نتیجه ای محقق نخواهد شد.
    • دروغ بودن تهدید هیچگونه تاثیری در حد مجازات تعیین شده آن ندارد.
    • تهدید شونده می بایست بداند که آیا تهدید کننده توانایی انجام تهدیدی را که کرده است، دارد، یا خیر؟ به عنوان مثال فرد پیری که توانایی حرکتی ندارد، اگر دیگری را تهدید به صدمات جسمی کند تهدید به شمار نخواهد آمد.
    • تهدید به هر طریقی محقق می گردد، خواه به صورت کتبی باشد، یا شفاهی، در مکان های عمومی باشد و یا در خفا.
    • تهدید تنها بر علیه شاکی جرم محسوب نمی شود، بلکه ممکن است، گاهی تهدید بر علیه بستگان شاکی نیز صورت پذیرد.
    • خواسته و هدف تهدید کننده از نظر قانون اهمیتی ندارد، گاهی ممکن است، تهدید کننده هیچگونه درخواست و تقاضایی نداشته باشد، ولیکن در هر صورت چون تهدید صورت گرفته مشمول قوانین مربوط به تهدید می گردد.

    انواع تهدید:

    الف)تهدید به قتل

    ب)تهدید به اخذ نوشته یا سند

    ج)تهدید به بمب گذاری هواپیما، کشتی و وسایل نقلیه

    د)تهدید همراه با خشونت

    عنصر قانونی برای مجازات جرم تهدید به چه صورت است؟

    ماده ی 669 قانون مجازات اسلامی در خصوص عنصر قانونی جرم تهدید چنین ابراز می کند:

    عنصر قانونی برای مجازات جرم تهدید به چه صورت است؟
    عنصر قانونی برای مجازات جرم تهدید به چه صورت است؟

    اگر فرد، هر شخصی را به هر طریقی به مرگ- و ضررهای حیثیتی و شرافتی و مالی و پرده بر داشتن از رازی نسبت به بستگانش تهدید نماید، حال این تهدید در قبال دریافت وجه و یا تقاضا برای انجام کاری و یا انجام ندادن آن باشد، مطایق قانون مجازات متحمل 74 ضربه شلاق بوده و محکوم به گذراندن 2 ماه الی 23 سال حبس می باشد.

    جرم تهدید به قتل و یا وارد کردن هر گونه صدمه و آسیب مالی و یا حیثیتی و هم چنین برملا نمودن سر و راز نسبت به خود و یا بستگان مطابق ماده ی 669 قسمت تعزیرات قانون مجازات اسلامی از موضوعات تهدید محسوب می شود. به عنوان مثال اگر شخصی دیگری را به صدمه رساندن به چشم و یا شکستن دست و پا تهدید کند این موارد شامل تهدید به آسیب های نفسی می باشد.

    و اگر صدمه و آسیب مربوط به شرافت و آبرو و ناموس فرد و یا بستگانش باشد، آن تهدید را تهدید به ضرر شرافت می گویند.

     

    افشای سر

    راز و اسرار جزء امور مهم هر شخص می باشد که میل دارد، پنهان بماند، بسیاری از افراد برای پنهان ماندن و فاش نشدن اسرارشان حاضرند بهای زیادی را بپردازند،

    این که برای هر شخص چه اموری می تواند راز به شمار آید ملاک عرف است، ولیکن در حالت کلی می توان چنین گفت که اموری که از برملا شدن آن هر گونه ضرر مادی و یا معنوی به شخص نرسد در حوزه ی این امر قرار نمی گیرد و فقط تهدید به برملاسازی آن جرم به شمار می آید.

    ضرر مالی

    تهدید به ضرر رساندن مادی چه برای خود فرد و یا یکی از بستگان وی مطابق ماده ی 669 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود، در این حالت فرد تهدید کننده مطابق با مواد این ماده ی قانونی مجازات می گردد،

    تهدید ضرر مالی فقط شامل وجه نمی باشد، می تواند وجه یا مال یا هر چیز دگیری را شامل شود، به عنوان مثال اگر فرد تهدید کننده این گونه تهدید کند که اتومبیل پدرت را سرقت خواهم کرد و یا منزل خواهرت را آتش می زنم در هر صورت هر دو مورد شامل شرایط تهدید به ضرر مالی می شود.

    لازم است، بدانید که استفاده از وسیله برای تهدید در ماده ی 669 تاثیری ندارد و در این ماده برای تهدید از کلمه به هر نحو استفاده شده است.

    ولیکن مطابق ماده ی 617 قانون مجازات اسلامی هرگاه فردی از طریق چاقو و یا اسلحه افراد دیگر را تهدید نموده و یا ایجاد هر گونه مزاحمت و اخاذی کند در صورتی که به معنای جنگ و ستیز نیانجامد محکوم به 6 ماه الی 2 سال حبس و 74 ضربه شلاق خواهد شد.

    در ماده ی 617 منظور از وسیله اسلحه است

    در ماده ی 617 منظور از وسیله اسلحه است که می تواند شامل چاقو و یا هر نوع سلاح گرم و سردی شود و شرط برای مجازات مطابق این ماده انجام گرفتن جرم است و شخص سلاح را وسیله ی ارتکاب جرم قرار می دهد،

    برخی حقوقدانان این حوزه معتقدند این ماده در خصوص ماده ی 669 وضع گردیده و هنگامی که مجرم از در امر تهدید از سلاح استفاده کرده باشد، شامل ماده ی 669 نشده و با جمع بندی مابقی شرایط مرتکب جرم تهدید، عمل مطابق با ماده ی 617 خواهد بود.

    ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که تهدید مطابق آنچه در ماده ی 669 آمده است، تنها مواردی را شامل می شود که در ماده ی عنوان شده و شامل مواردی مانند تهدید به قتل- صدمات نفسی- شرفی و مادی و برملاسازی راز نسبت به خود شخص و یا بستگانی به هر طریقی به غیر از استفاده از وسیله (سلاح سرد و یا گرم) می شود،

    ولیکن در ماده ی 617 شامل هر نوع تهدیدی می شود که از طریق وسیله (سلاح) انجام می پذیرد و شامل نوع خاصی از تهدید نمی باشد.

    تهدید زمانی جرم محسوب می شود و شامل مجازات می گردد که با انجام هر گونه عمل غیرقانونی انجام گیرد، در موضوع تهدید به این نکته توجه داشته باشید که تهدید می بایست نسبت به فرد تهدیدشونده تاثیرگذار بوده و تهدید کننده نیز قدرت انجام نوع تهدید را داشته باشد و همچنین موقعیت هر دو طرف جرم نیز باید مدنظر قرار گیرد.

    آیا هر تهدیدی جرم محسوب شده و باید مجازات گردد؟

    جواب این سوال خیر می باشد و هر تهدیدی مجرمانه نمی باشد، به گونه ای که اگر شخصی، فرد دیگری را تهدید نماید و مدام آن را تکرار نماید با ارائه مدارک و همچنین صدای ضبط شده فرد مزاحم می توان با مراجعه با یکی از مزاجع قضایی از او شکایت کرد،

    تهدید به وارد نمودن هرگونه ضرر مالی چه نسبت به خود شخص و یا یکی از بستگانش، شامل ماده ی 669 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی می شود، در چنین شرایطی متهم مطابق این ماده مجازات خواهد شد و فرقی نمی کند که فرد مالی و یا هر چیز دیگری را تقاضا کرده باشد، یا خیر.

    آیا هر تهدیدی جرم محسوب شده و باید مجازات گردد؟
    آیا هر تهدیدی جرم محسوب شده و باید مجازات گردد؟

    وضوح جرم تهدید

    تهدید شخص می بایست کاملا آشکار باشد، به این معنا که تهدید کننده به صورت کاملا آشکار تهدید شونده را به آسیب های مادی و جانی – معنوی و یا برملا سازی اسرار خود و یا بستگانش تهدید نماید، به گونه ای که قانونگذار از طریق الفاظ و یا حرکات به کار رفته برای امر تهدید بتواند به وضوح و سادگی تشخیص دهد که تهدید انجام شده است البته اوضاع و احوال نیز در امر قضاوت تاثیرگذار می باشد و در مواردی تردید و یا ابهام وجود داشته باشد نمی توان کسی را مجازات کرد.

    به عنوان مثال وقتی که شخصی به دیگری چنین بگوید “اشکت را در می آورم” یا ” کاری می کنم مرغان آسمان به حالت گریه کنند” این نوع تهدید مبهم بوده و هیچگونه اشاره ای به آسیب های نفسانی- شرافتی و مالی و… نشده است و نمی توان به وضوح تهدید را تشخیص داد و برای آن حکم صادر نمود.

    مجازات مرتکب

    بعد از این که جرم تهدید به اثبات رسید، قانونگذار مطابق با ماده ی 669 قانون مجازات اسلامی حکم حبس 2 ماه الی 2 3 سال صادر می کند و یا اینکه متهم را محکوم به 74 ضربه شلاق خواهد نمود، البته دادگاه نوع مجازات را مطابق با اوضاع و احوال موضوع و همچنین نوع شخصیت طرفین دعوا صادر می شود، جرم موضوع ماده ی 669 در زمره جرائم حق الناس بوده و با شکایت متهم شونده (شاکی؟) شروع شده و چنانچه شاکی رضایت دهد، قاضی در نوع مجازات تخفیف قائل شده و مطابق با موازین شرعی در این خصوص از پیگیری جرم صرف نظر خواهد کرد.

    آیا می دانید مجازات توهین مطابق قانون مجازات اسلامی چیست؟

    توهین در لغت به معنای خوار کردن و سبک شمردن شخصی و یا کسی است، جرم توهین دارای اشکال مختلفی است:

    یک نوع آن توهین ساده است که شامل اهانت و توهینی است که از آن جا که دارای خصلت جرم می باشد، ولیکن مجازاتی برای آن وجود ندارد، مطابق ماده ی 608 قانون مجازات اسلامی در خصوص این نوع جرم چنین آمده است:

    توهین به افراد مانند فحاشی و به کار بردن کلمات زشت و زننده در صورتی که موجب تهمت و افترا برای فرد مقابل نگردد مجازات آن تا 74 ضربه شلاق و یا جزای نقدی 50 هزار الی 1 میلیون ریال است.

    عده ای اعتقاد دارند، توهین به افرادی که فوت شده اند، شامل ماده ی قانونی 608 نخواهد بود، ولیکن لازم است که بدانید که توهین به مردگان فقط زمانی شامل این ماده ی قانونی می شود که توهین گفته شده با بارماندگان نیز تلقی گردد و در حقیت می توان گفت این افراد بازماندگان بزه دیده به شمار می روند.

    تبصره 2 ماده 30 قانون مطبوعات

    تبصره 2 ماده 30 قانون مطبوعات که در سال 1364 به تصویب رسیده است، در خصوص اهانت و توهین به مردگان چنین ابراز می کند: هرگاه توهین به مردگان به گونه ای باشد که توهین به بازماندگان متوفی به شمار آید هر کدام از ورثه می توانند از لحاظ جزایی و یا حقوقی مطابق ماده و تبصره ی ذکر شده اقامه ی دعوی نماید.

    قذف در این جا نمی تواند فقط به معنای فحشی ناموسی باشد، بلکه مطابق آنچه که قانون در این باره ابراز می کند، هرگاه افرادی که به عنوان شهود زنا و لواط در دادگاه حضور می یابند و شهادت آن ها برگرفته از مشاهدات عینی نباشد عمل آن ها نیز شامل قذف شده و محکوم به مجازات 80 ضربه شلاق می باشند.

    پس با وجود مطلب مذکور قذف تنها نمی تواند به معنای به زبان آوردن فحش ناموسی باشد، بلکه نوشتن آن نیز مطابق آنچه در قانون مجازات اسلامی امده است، جرم به شمار می آید.

    علنی بودن توهین نمی تواند شرط تحقق آن به شمار آید

    به غیر از مواردی که در قانون به آن ها اشاره شده است، علنی بودن توهین نمی تواند شرط تحقق آن به شمار آید، در حقیقت اگر چنانچه شخصی در یک مکانی کاملا خصوصی بدون این که شهودی وجود داشته باشد، به دیگری توهین نماید جرم صورت گرفته است، حتی نمی توان گفت که عدم حضور مخاطبی که به وی توهین شده نمی تواند شرط تحقق جرم باشد،

    علنی بودن توهین نمی تواند شرط تحقق آن به شمار آید
    علنی بودن توهین نمی تواند شرط تحقق آن به شمار آید

    بلکه ممکن است، شخص به فردی که در میان جمع حاضر نیست، نیز توهین کند، حضور در اینجا به معنای حضور فیزیکی مخاطب می باشد، همین که شخص از طریق خطوط ارتباطی تلفن و اینترنتی، کلمات و یا حرکات توهین آمیز را می شنود و یا مشاهده می کند کافی بوده و جرم توهین صورت گرفته است.

    پس با توجه به مطالب ذکر شده چنین می توان برداشت کرد که جرم توهین نمی تواند تنها مقید به نتیجه باشد و در حقیقت یک جرم مطلق محسوب می شود.

    فحاشی و توهین از نظر قانون یک جرم عمدی محسوب می شود و در حقوق جزا ارتکاب غیرعمدی معنا ندارد، گاهی نیز ممکن است، توهین نسبت به دیگری به نحوی باشد که نه تنها موجب تحقیر شخصیت مخاطب شود، بلکه انجام عملی زشت و ناپسند برخلاف قانون را به وی نیز نسبت دهد که این نوع توهین گفتاری و رفتاری موجب مشدد شدن محکومیت مرتکب در مقایسه با یک توهین ساده می شود.

    جرم توهین در فضای مجازی به چه صورت است و مجازات آن از نظر قانون چگونه انجام می گیرد؟

    نوع جدیدی از جرم توهین که در آن مرتکب از یک وسیله برای ارتکاب جرم استفاده کرده است، توهین رایانه ای است، جرم توهین رایانه ای، به معنای فسق دادن هر گونه مورد توهین آمیز، چه به صورت دروغ و یا راست، از طریق رایانه و یا انجام عملی که از نظر رسم و تداول باعث تحقیر شدن فرد شود. به عنوان مثال هتک حرمت نوعی توهین رایانه ای می باشد.

    جرم توهین در فضای مجازی به چه صورت است و مجازات آن از نظر قانون چگونه انجام می گیرد؟
    جرم توهین در فضای مجازی به چه صورت است و مجازات آن از نظر قانون چگونه انجام می گیرد؟

    بررسی توهین رایانه ای از نظر حقوقی

    جرم توهین رایانه نیز مانند تمامی جرایم دارای 3 رکن می باشد و می بایست این سه رکن وجود داشته باشد تا بتوان گفت که جرم انجام شده است، این ارکان شامل رکن قانونی- رکن مادی و رکن معنوی می باشد، البته لازم است، بدانید که در قانون جرایم رایانه ای هیچگونه حرفی از توهین گفته نشده است،

    ولیکن از آن جا که توهین خود یکی از مصداق های مشهود و واضح هتک حرمت محسوب می شود، لذا از مواد قانونی در خصوص هتک حرمت برای بررسی حقوقی توهین رایانه استفاده می گردد.

    بررسی توهین رایانه ای از نظر حقوقی
    بررسی توهین رایانه ای از نظر حقوقی

    رکن قانونی توهین رایانه ای

    اگرچه در قوانین جرام رایانه ای که به تصویب رسیده مستقیما سخنی از توهین به میان نیاروده ولیکن همانگونه که در سطرهای پیش نیز گفتیم، توهین نمونه ای صریح از هتک حرمت به شمار می آید، زیرا با توهین حرمت یک شخص از بین خواهد رفت، لذا مطابق با آنچه که در ماده ی قانونی 16 جرایم رایانه ای ذکر شده جرم توهین در فضای مجازی پیگرد قانونی داشته و مجازات می گردد.

    رکن قانونی توهین رایانه ای
    رکن قانونی توهین رایانه ای
    رکن قانونی توهین رایانه ای
    رکن قانونی توهین رایانه ای

    مطابق ماده ی 16 قانون جرایم رایانه ای:

    اگر از طریق برنامه های رایانه ای هر گونه تصویر- فیلم و یا صدای افراد را تغییر داد و یا آن ها را دستکاری کرد و آن ها را پخش و منتشر کرد به گونه ای که باعث خدشه دار شدن آبرو و حیثیت فرد شود، محکوم به حبس 91 الی 2 سال و یا پرداخت جریمه ی نقدی 5 میلیون ریال الی 40 میلیون ریال می باشد، در مواردی نیز ممکن است، هر 2 مجازات همزمان برای مجرم در نظر گرفته شود.

    البته ذکر این نکته نیز لازم است که ماده ی 608 قانون مجازات اسلامی به توهین ساده و ماده ی 609 نیز به توهین مشدد اشاره دارد.

    مجازات به تصویب رسیده مطابق قانون 608، 74 ضربه شلاق و یا پرداخت وجه نقد 50 هزار ریال الی 1 میلیون ریال می باشد و مجازات تصویب شده در ماده ی 609 برای توهین مشدد شامل حبس از 3 ماه الی 6 ماه و یا پرداخت وجه نقد 50 هزار ریال الی 1 میلیون ریال و یا 74 ضربه شلاق می باشد.

    مطابق ماده ی 16 قانون جرایم رایانه ای:
    مطابق ماده ی 16 قانون جرایم رایانه ای:

    توهین مجازی

    در توهین مجازی، اینترنت تنها به عنوان یک وسیله برای وقوع جرم محسوب می شود، (مانند مزاحمت تلفنی) و با مکان جرم فرق دارد

    زیرا اگر از اینترنت به عنوان مکان جرم تعبیر شود، دادگاه در تشخیص برای تعیین مجارات با مشکل رو به رو می گردد. در حقیقت مکانی که جرم در آن صورت گرفته، همان مکانی است که مجرم رایانه ای به نتیجه مدنظر خود دست پیدا کرده است.

    رأی صادره هیات عمومی دیوان عالی کشور در خصوص جرم توهین رایانه ای بدین قرار است: “وقوع جرم مزاحمت برای افراد از طریق تلفن و یا سایر وسیله های مخابراتی، مطابق با موضوع ماده ی 641 قانون مجازات اسلامی، مشروط به آن است که نتیجه جرم به وقوع بپیوندد.

    شباهت جرم توهین رایانه ای و مزاحمت تلفنی

    با توجه به شباهت جرم توهین رایانه ای و مزاحمت تلفنی می توان چنین اظهار نمود که محل وقوع جرم توهین رایانه ای، همان محلی است که نتیجه جرم حاصل شده، لذا در جرم های رایانه ای مشخص نمودن محل وقوع جرم در اختیار خود شخص آسیب دیده از جرم می باشد،

    فردی که مورد توهین قرار گرفته در هر مکانی که از آن مطلع شود، می تواند برای شکایت کیفری اقدام نماید از این رور میتوان گفت محلی که در نتیجه جرم حاصل می شود،

    همان محل وقوع جرم بوده و دادگاهی که در این حوزه وجود دارد، ماطابق با ماده ی 54 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری برای رسیدگی به این نوع جرم صالح شناخته می شود.

    توهین به چه افرادی جرم محسوب می شود؟

    در قسمت های مختلفی از مواد قانونی در خصوص جرم توهین به این موضوع نیز اشاره شده است که توهین به چه افرادی جرم به شمار می آید و هر کدام از این توهین ها خود شامل چه مجازات هایی خواهد شد. در ادامه به بررسی چند نمونه از مهم ترین آن ها می پردازیم:

    توهین به چه افرادی جرم محسوب می شود؟
    توهین به چه افرادی جرم محسوب می شود؟
    • توهین به مقام معظم رهبری

    ماده ی 514 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی که در سال 1375 به تصویب رسیده است، در این مورد چنین اعلام می کند: هر فردی که به امام خمینی و مقام معظم رهبری به هر طریقی (توهین رایانه ای و مطبوعاتی و…) اهانت نماید مجرم شناخته شده و محکوم به حبس 6 ماه الی 2 سال می باشد.

    • توهین به صاحبان حرفه و مشاغل خاص

    به عنوان مثال مطابق ماده ی 20 لایحه ی قانونی استقلال کانون وکلا که در سال 1333 به تصویب رسیده است، اگر به یک وکیل دادگستری در زمان خدمت و انجام وظیفه توهین شود، فرد مذکور شناسایی و مجرم شناخته شده و مجکوم به مجازات حبس 15 روز الی 3 ماه می باشد.

    توهین به صاحبان حرفه و مشاغل خاص
    توهین به صاحبان حرفه و مشاغل خاص
    • توهین به کودکان و زنان

    در ماده ی 619 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی چنین آمده است: “هر فردی که در مکان های عمومی برای زنان و کودکان مزاحمت ایجاد کند و با به کارگیری کلمات زشت و حرکات ناشایست به حیثیت آنان توهین نماید مجرم شناخته شده و محکوم به حبس 3 الی 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق می باشد.

    • توهین به دین اسلام و مقدسات آن

    در سال 1364 ماده ی 26 قانون مطبوعات به تصویب رسید که براساس آن هر گونه توهین و اهانت به دین اسلام و مقدسات آن به وسیله ی مطبوعات جرم محسوب می شود، همچنین مطابق با ماده ی مذکور، اگر فرد اهانت کننده به صورت عمد و بد خواهی به دین اسلام توهین نماید کافر و مشرک شناخته شده و به اعدام محکوم می گردد، زیرا توهین به دین اسلام موجب ایجاد ارتعاش و لرزش در اساس و ارکان اسلامی می شود.

    توهین به دین اسلام و مقدسات آن
    توهین به دین اسلام و مقدسات آن

    ولی اگر الفاظ و اعمال توهین به گونه ای نباشد که موجب مرتد شدن و کفر توهین کننده شود و یا این که توهین و اهانت بدون نیت باشد و به اثبات برسد که این عمل در حدی که مرتکب را کافر قلمداد نمود نباشد، مجازات او مطابق با صلاحدید قاضی و بر طبق قوانین بخش تعزیرات مشخص می گردد.

    ماده ی 513 قانون بخش تعزیرات به این مورداشاره دارد که براساس آن ” هر فردی که به مقدسات اسلام و یا هریک ار انبیا و اولیا طاهرین توهین نماید اگر شامل حکم دشنام به مقدسات دین اسلام (ساب النبی) باشد، مجازات وی اعدام بوده در غیر این صورت محکوم به حبس 1 الی 5 سال می باشد.

    از اینکه تا انتهای پست لایحه دفاعیه در خصوص تهدید و توهین با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از مطالعه پست لایحه دفاعیه در خصوص تهدید و توهین اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با