نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل در رابطه با موضوع نمونه دادخواست خیار غبن فاحش به بحث و بررسی بپردازیم و در این زمینه اطلاعات مفید و کارآمد و همچنین جامع و کاملی در اختیار شما سروران گرامی و مخاطبین عزیز قرار دهیم. بنابراین از شما دعوت می کنیم تا پایان این نوشتار، ما را همراهی نمایید تا به هر آن چه که خواهانش هستید، دست یابید.

    گاهی اوقات، عدم تعادل کالا و مبلغ آن اندک است و می توان نسبت به آن بی تفاوت بود و از آن چشم پوشی و صرف نظر کرد، ولی گاها پیش می آید که این مسئله ی عدم تعادل و قیمت آن قابل صرف نظر کردن نمی باشد و حتی طوری می باشد که مردم جامعه نیز از آن نخواهند گذشت. در یک چنین وضعیتی است که به اصطلاح، مسئله ی غبن فاحش اتفاق افتاده است.

    البته فردی که ادعا می کند که غبن و زیان وارده به او فاحش می باشد، بایستی این مسئله را به اثبات برساند که شایع ترین و بارزترین راهکار به اثبات رساندن غبن مراجعه به کارشناس و متخصص مربوطه می باشد. لازم به ذکر است که در این ارتباط سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت حقوقی شناخته شده می باشد که می تواند شما را به بهترین نحو ممکن یاری رساند.

    ما در ادامه ی مطلب می خواهیم در ارتباط با نمونه دادخواست خیار غبن فاحش با شما صحبت و گفت و گو نماییم و در ابتدا به ذکر سوالاتی چند و طرح موضوعاتی در این راستا خواهیم پرداخت و سپس به تشریح و بررسی موارد عنوان شده می پردازیم. پس با ما باشید:

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    آیا می دانید که غبن چیست و منظور از غبن فاحش چه می باشد؟

    آیا اطلاع دارید که خیار چیست و یا خیار غبن به چه مفهوم می باشد؟

    خیار غبن در معامله به چه معنا و مفهوم می باشد و شرایط برای تحقق خیار غبن چیست؟

    نحوه ی اعمال خیار غبن به چه صورت است و رسیدگی به فسخ معامله به کمک خیار غبن چگونه می باشد؟

    این سوال ممکن است، برای شما در این زمینه مطرح شود که هزینه ی دادرسی چگونه تعیین می شود؟

    در اکثر قراردادها به صورت معمول یک بندی با عبارت “کلیه خیارات ولو خیار غبن فاحش از طرفین ساقط گردید” قرار دارد. این بند یعنی چه؟

    آیا می دانید که شرایط فسخ قرارداد چیست؟ و شرایط خیار غبن فاحش به چه صورت می باشد؟

    نکات مهمی که در رابطه با دعوای تایید فسخ قرارداد به دلیل وجود غبن فاحش وجود دارد، کدام می باشند؟

    آیا می دانید که عوامل موثر و تاثیر گذار بر خیار غبن در معامله چه مواردی می باشد؟

    آیا خیار غبن در معامله با برطرف شدن ضرر، از بین خواهد رفت؟

    طریقه ی درخواست و مطالبه برای خیار غبن در قراردادها چگونه است و چه اقداماتی لازم است تا انجام شود؟

    سخن پایانی

     

    آیا شما می دانید که غبن چیست و منظور از غبن فاحش چه می باشد؟

    آیا شما می دانید که غبن چیست و منظور از غبن فاحش چه می باشد؟
    آیا شما می دانید که غبن چیست و منظور از غبن فاحش چه می باشد؟

    در بخش مقدماتی، مطالبی به صورت کلی در ارتباط با نمونه دادخواست خیار غبن فاحش برای شما خوبان مطرح و ارائه گردید و در این باره به یک بینش کلی دست یافتید. حال، در این قسمت بنا داریم تا شما را با اصطلاحات مهمی در این زمینه آشنا نماییم.

    در ارتباط با واژه ی غبن به این صورت می توان گفت که غبن در معنای لغوی به معنی فریب دادن است. در اصطلاح، مسائل و قوانین حقوقی غبن به این معنی است که اختلاف فاحش و قابل توجهی بین ارزش و قیمت واقعی و اصلی ملک مورد معامله و ارزش و قیمتی که در قراداد منعقد شده، وجود داشته باشد.

    در واقع غبن فاحش هنگامی روی می دهد که اختلاف در ارزش و عامله ی ملکی با ارزش واقعی آن خیلی متفاوت باشد که در یک چنین حالتی برای شخصی که متضرر شده و به او زیان رسیده است، حق فسخ آن معامله به وجود می آید.

    فردی را که بدون اطلاع از قیمت خودروی خود که در اصل 70 میلیون می باشد، آن را به قیمت 20 میلیون به فروش می رساند

    برای مثال در این زمینه می توان گفت، فردی را که بدون اطلاع از قیمت خودروی خود که در اصل 70 میلیون می باشد، آن را به قیمت 20 میلیون به فروش می رساند. کاملا واضح است که در چنین حالتی زیان وارده به وی را نمی توان نادیده گرفت و قابل چشمپوشی نمی باشد. چرا که اختلاف 50 میلیونی در معامله را هیچ شخص عاقلی نمی پذیرد و از آن صرف نظر نخواهد کرد.

    شخص متضرر شده یا به اصطلاح مغبون، بعد از مطلع شدن از غبن، می تواند به وسیله ی ارسال اظهارنامه یا هر روش دیگر در جهت فسخ قرارداد صورت گرفته اقدام کند و در نهایت تاییدیه ی فسخ قرارداد را از دادگاه درخواست نماید.

    در صورت رخ دادن این مسئله، در دعوی به وجود آمده، شخص خواهان کسی است که به ضرر و زیان، وارد شده و قرارداد را فسخ کرده و همچنین شخص خوانده طرف مقابل قرارداد به حساب می آید. در ضمن، اقامه ی دعوی تایید فسخ قرارداد به علت داشتن غبن فاحش در بحث قراردادهای ملکی، در دادگاه واقع در محل ملک انجام می گیرد.

    البته بعد از صادر شدن رای مبتنی بر تایید فسخ کردن قرارداد به دلیل غبن فاحش، رای دادگاه فقط جنبه ی اعلام خواهد داشت و احتیاجی به صادر شدن اجراییه نخواهد بود.

    سایت تهران لو

    سایت تهران لو به عنوان بهترین و معتبرترین سایت حقوقی و اینترنتی در این زمینه شناخته شده می باشد و می تواند آگاهی های لازم و کافی را به شما ارائه نماید.

    در این بخش متوجه شدید که غبن و غبن فاحش چیست و توضیحات کاملی در این زمینه را مطالعه کردید و در سوال بعدی قصد داریم تا اصطلاح دیگری را برای شما تعریف کنیم و آن خیار است و البته درباره خیار غبن هم مطالبی را خواهید فهمید. تا انتهای این مقاله حقوقی، همراه شما هستیم.

    آیا اطلاع دارید که خیار چیست و یا خیار غبن به چه مفهوم می باشد؟

    آیا اطلاع دارید که خیار چیست و یا خیار غبن به چه مفهوم می باشد؟
    آیا اطلاع دارید که خیار چیست و یا خیار غبن به چه مفهوم می باشد؟

    در بخش قبل، شما با اصطلاحاتی از جمله غبن و غبن فاحش مربوط به نمونه دادخواست خیار غبن فاحش آشنا شدید و حال توجه شما را به توضیحی درباره ی یکی دیگر از اصطلاحات مرتبط با بحثمان که خیار و خیار غبن می باشد، جلب می نماییم تا به نگرشی ابتدایی نسبت به موضوع اصلی دست یابید.

    همان طور که می دانید، در قراردادها برخی اصطلاحات حقوقی وجود دارد که اغلب مردم از آن بی خبرند و در واقع معنا و مفهوم آن را نمی دانند. یکی دیگر از اصطلاحات حقوقی، خیار می باشد که این کلمه، هم خانواده ی اختیار می باشد و در اصل به مواردی که قانونگذار به اشخاص اجازه و اختیار فسخ قرارداد را می دهد، خیار گفته می شود و در اصطلاح حقوقی به اختیار در فسخ معامله از سوی هر کدام از طرفین معامله گفته می شود.

    خیار انواعی را شامل می شود که هر کدام از آن ها کاربرد مخصوص به خود را دارا می باشند و در جای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این خیارات می توان به خیار غبن اشاره داشت که در ادامه ی همین بحث به بیان آن خواهیم پرداخت.

    عقد لازم:

    عقد لازم:
    عقد لازم:

    به عقدی گفته می شود که هیچ کدام از دو طرف نمی توانند به صورت یک طرفه نسبت به فسخ آن اقدام نمایند مگر آن که قانون این حق را به آن ها بدهد.

    عقد جایز:

    عقد جایز:
    عقد جایز:

    این نوع عقد به عقدی گفته می شود که هر کدام از دو طرف، هر موقع که بخواهند می توانند آن را فسخ نمایند.

    با توجه به آن چه که در عقد لازم بیان نمودیم، هیچ کدام از طرفین این اجازه را ندارند که عقد را فسخ نمایند به جز مواردی که قانون این اجازه و اختیار در فسخ معامله را به آن ها بدهد. البته شما می توانید به منظور کسب اطلاعات جامع تر از سایت تهران لو که بهترین سایت حقوقی به شمار می رود، استفاده و بهره ی لازم را دریافت دارید.

    خیار در بحث حقوقی و فقه شامل موارد زیر می باشد:

    خیار مجلس، خیار شرط، خیار حیوان، خیار تاخیر ثمن، خیار غبن، خیار رویت و تخلف وصف، خیار عیب، خیار تدلیس، خیار تبعض صفقه، خیار تخلف شرط، خیار تفلیس، خیار تعذر تسلیم

    حال که به معنی خیار و همچنین خیار غبن پی بردید و در این زمینه، آشنایی پیدا کردید، می خواهیم در قسمت بعدی مقاله، به بحث درباره ی معنای خیار غبن در معاملات بپردازیم. پس ما را همراهی کنید.

    خیار غبن در معامله به چه معنا و مفهوم می باشد و شرایط برای تحقق خیار غبن چیست؟

    خیار غبن در معامله به چه معنا و مفهوم می باشد و شرایط برای تحقق خیار غبن چیست؟
    خیار غبن در معامله به چه معنا و مفهوم می باشد و شرایط برای تحقق خیار غبن چیست؟

    در قسمت پیشین از نمونه دادخواست خیار غبن فاحش با اصطلاح خیار و کاربرد آن در مسائل حقوقی آشنا شدید و همچنین در ادامه انواعی از خیارات را ملاحظه نمودید و در اینجا مفهوم خیار غبن در معامله را خواهید فهمید.

    همان طور که گفتیم، غبن به مفهوم ضرر رساندن و همچنین آسیب رساندن به دیگران می باشد. آن چه که شما باید در ابتدا بدانید، این است که در معامله تعهدات بین دو طرف، کالا و جنسی که به هم می دهند و دریافت می کنند، بایستی حتما در تعادل با هم باشند.

    این تعادل در بحث روابط اقتصادی بین مردم نیز غالبا وجود دارد. به عنوان مثال هیچ شخصی، گردنبندی بدلی را به قیمت جواهری گرانبها و گران قیمت نخواهد خرید و بالعکس هیچ فردی هم جواهر گران قیمتش را به قیمت گردنبندی بدلی نخواهد فروخت.

    حال در صورتی که برای شخصی این اتفاق رخ دهد و کالایی را با قیمت بالا و بیش از ارزش و قیمت واقعیش خریداری کند و یا این که کالای گرانبهای خود را با مبلغ اندکی به فروش برساند، از انجام معامله مغبون خواهد شد. با روی دادن یک چنین مسئله ای برای فرد، اختیار فسخ در معامله به وجود خواهد آمد که به اصطلاح به آن خیار غبن گفته می شود.

    دو شرط برای تحقق خیار غبن

    دو شرط برای تحقق خیار غبن
    دو شرط برای تحقق خیار غبن

    حال که با معنا و مغهوم خیار غبن در مسائل حقوقی و معاملات آشنایی پیدا کرده اید، در این قسمت شرایطی که برای تحقق خیار غبن لازم است را برای شما بیان می نماییم. برای استفاده از خیار غبن و به کارگیری از آن در فسخ معامله بایستی شرایط زیر برقرار باشد:

    شخصی که در معامله متضرر گردیده است، در زمان انجام دادن معامله نسبت به قیمت درست و عادلانه ی کالایش اطلاعی نداشته است. چنان چه فرد در هنگام انجام دادن معامله نسبت به قیمت عادلانه ی آن اطلاع داشته باشد، ولی با این وجود آن معامله را به انجام برساند، دیگر نمی تواند ادعای این را داشته باشد که از انجام این معامله مغبون گردیده است، چرا که این خود او بوده که به ضرر خود عمل نموده است.

    شرط دوم در این رابطه این است که شخص مغبون پس از آگاهی از این نکته، در انجام معامله ی مذبور، مغبون گردیده است و برایش خیار غبن به وجود آمده است، به سرعت بایستی در جهت اعمال نمودن آن اقدامات لازم را به انجام برساند.

    حالا که با مفهوم خیار غبن در معامله آشنایی پیدا کردید و مطالب خوبی در این زمینه آموختید، توجه شما را به نحوه ی اعمال خیار غبن و همچنین چگونگی رسیدگی به فسخ معامله با استفاده از خیار غبن جلب می کنیم، بنابراین به ادامه ی بحث، دقت و توجه مبذول دارید.

    نحوه ی اعمال خیار غبن به چه صورت است و رسیدگی به فسخ معامله به کمک خیار غبن چگونه می باشد؟

    نحوه ی اعمال خیار غبن به چه صورت است و رسیدگی به فسخ معامله به کمک خیار غبن چگونه می باشد؟
    نحوه ی اعمال خیار غبن به چه صورت است و رسیدگی به فسخ معامله به کمک خیار غبن چگونه می باشد؟

    در قسمت قبل از نمونه دادخواست خیار غبن فاحش، به معنی خیار در بحث معامله پی بردید و اطلاعات مفیدی به دست آوردید. حال، بنا داریم تا به کمک آموخته های شما، نحوه ی اعمال خیار را در معامله برای شما بیان داریم و در ضمن نحوه و چگونگی رسیدگی به فسخ معامله با بهره گیری از خیار غبن را به اطلاعتان برسانیم.

    ممکن است، بعد از گذشت و انجام معامله به این نتیجه برسید که کالای فروخته شده ی خود را به قیمت ناچیز و کمی فروخته باشید و یا این که کالایی را که خریده اید، با هزینه ی بیشتر و در واقع گران تر خریداری کرده اید، در این صورت برای شما خیار غبن ایجاد شده است. اما این نکته را باید مد نظر قرار دهید که خیار غبن باید فوری و پس از آگاهی یافتن از وجود آن اعمال شود.

    در این حالت اولین کاری که باید انجام شود، این است که باید برای فروشنده ی کالا و یا خریداری که باعث ضرر و زیان شما شده است، اظهارنامه ارسال کنید که باعث حفظ خیار شما شود. در واقع از طریق این اظهارنامه به طرف معامله اطلاع رسانی کرده اید که به سبب وجود خیار غبن، شما قصد فسخ معامله را دارید.

    ممکن است، طرف دیگر معامله در مدتی که برای او تعیین نموده اید، اقدامی انجام ندهد

    ممکن است، طرف دیگر معامله در مدتی که برای او تعیین نموده اید، اقدامی انجام ندهد. در این صورت شما باید برای فسخ معامله، دادخواست خود را به دادگاه حقوقی ارائه دهید. آن چه در این دادخواست ارائه می شود، در واقع تایید فسخ قرارداد می باشد. حتما باید اظهارنامه ای را که در ابتدا برای طرف مقابل ارسال کرده اید نیز ضمیمه ی این دادخواست قرار دهید.

    نظر به کالا و یا مال معامله شده، دادگاه صالح برای رسیدگی به فسخ معامله تعیین می شود. اگر مورد معامله کالا و یا مال غیر منقول باشد، رسیدگی در دادگاه همان مکان وقوع مال غیر منقول انجام می گردد. ذکر این نکته را لازم می دانم که منظور از مال غیر منقول، اموال و کالایی که جا به جا کردن آن از مکانی به مکان دیگر غیر ممکن باشد.

    اما اگر مورد معامله مال منقول باشد، در این حالت باید به دادگاه محلی که در حوزه ی آن دادگاه معامله انجام پذیرفته است و یا دادگاه محلی که در آنجا باید تعهد صورت بگیرد، مراجعه کنید.

    شما می توانید با مراجعه به سایت حقوقی تهران لو که بهترین و معتبر ترین سایت آنلاین حقوقی می باشد، اطلاعات خوبی در زمینه ی حقوقی اخذ کنید.

    این سوال ممکن است، برای شما در این زمینه مطرح شود که هزینه ی دادرسی چگونه تعیین می شود؟

    این سوال ممکن است، برای شما در این زمینه مطرح شود که هزینه ی دادرسی چگونه تعیین می شود؟
    این سوال ممکن است، برای شما در این زمینه مطرح شود که هزینه ی دادرسی چگونه تعیین می شود؟

    در قسمت قبل از نمونه دادخواست خیار غبن فاحش، مطالب سودمندی در رابطه با نحوه ی اعمال خیار غبن فاحش فرا گرفتید و در این قسمت سوالی که مطرح می باشد، این است که هزینه ی دادرسی به چه صورت تعیین می شود و ما می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

    در پاسخ به این سوال شما باید گفت که هزینه ی دادرسی دعوای فسخ قرارداد نیز بستگی به نوع قرارداد، تعیین می گردد. اگر قرارداد منعقده بین شما جنبه ی مالی داشته باشد و در واقع حقی که از شما از بین رفته، به صورت مالی باشد، شما باید در درخواست ارائه شده هزینه و بهای خواسته شده را تعیین کنید و مقدار هزینه ی دادرسی دعاوی مالی را پرداخت نمایید.

    اما ممکن است که قرارداد بسته شده بین شما جنبه ی مالی نداشته باشد و در واقع آن چه که از شما ضایع شده، مالی نباشد. در این صورت احتیاج نیست که بها و هزینه ای در دادخواست تعیین شود. بنابراین هزینه ی دادرسی هم بر طبق دعاوی غیر مالی پرداخت می گردد.

    اگر بعد از انجام معامله ای چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده، متوجه ضرر و زیانی در این معامله شدید

    بنابر آن چه که در این توضیحات برای شما عزیزان گفتیم، اگر بعد از انجام معامله ای چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده، متوجه ضرر و زیانی در این معامله شدید، برای شما خیار غبن ایجاد می شود که در این صورت شما باید بلافاصله دست به کار شوید و در ابتدا با فرستادن یک اظهارنامه برای طرف دیگر قرارداد، وجود خیار غبن را به او اطلاع رسانی کنید.

    اگر در مدت زمان تعیین شده طرف دیگر قرارداد اقدامی انجام نداد، شما برای فسخ معامله باید به دادگاه حقوقی مراجعه کرده و سپس دادخواست تایید فسخ قرارداد را بدهید و با توجه به این که مال مورد معامله منقول و یا غیر منقول باشد، در دادگاه محل وقوع و یا در دادگاه محلی آن دادخواست تنظیم شود. هزینه ی دادرسی نیز بستگی به مال مورد معامله دارد که در بخش های پیشین برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

    در ادامه ی مقاله ی نمونه دادخواست خیار غبن فاحش، لازم است که به بندی که در قراردادها با عنوان ” کلیه خیارات ولو خیار غبن فاحش از طرفین ساقط گردید” قید می شود، توضیحاتی را برای شما عزیزان ارائه دهیم.

    در اکثر قراردادها به صورت معمول یک بندی با عبارت “کلیه خیارات ولو خیار غبن فاحش از طرفین ساقط گردید.” قرار دارد. این بند یعنی چه؟

    در اکثر قراردادها به صورت معمول یک بندی با عبارت "کلیه خیارات ولو خیار غبن فاحش از طرفین ساقط گردید." قرار دارد. این بند یعنی چه؟
    در اکثر قراردادها به صورت معمول یک بندی با عبارت “کلیه خیارات ولو خیار غبن فاحش از طرفین ساقط گردید.” قرار دارد. این بند یعنی چه؟

    همان گونه که در قسمت قبل از نمونه دادخواست خیار غبن فاحش ملاحظه کردید، هزینه دادرسی را برایتان بیان کردیم و اینک می خواهیم به بند مهمی در قراردادها اشاره کنیم و به تشریح آن بپردازیم. پس با ما باشید.

    خیلی از افراد در عقد قراردادها بدون این که مفهوم این بند را بدانند، قرارداد را امضا کرده و متاسفانه بعد از عقد قرارداد دچار مشکل می شوند. علت این امر این است که با وجود این بند و امضای قرارداد از طرف شما، شما حق فسخ را در واقع از خود سلب نموده اید.

    همان طور که در بالا و توضیحات پیشین برای شما گفته ایم، ممکن است که شما بعد از عقد و امضای قرارداد متوجه ضرر و زیان شده باشید، در این صورت شما اگر بخواهید قرارداد را فسخ کنید، اگر بند” کلیه خیارات ولو خیار غبن فاحش از طرفین ساقط گردید.” در قرارداد شما قید شده باشد، شما این اختیار را از خود گرفته اید و نمی توانید این قرارداد را فسخ کنید.

    البته لازم به ذکر است که تعدادی از خیارات مانند: تفلیس، تعذر تسلیم و تدلیس با وجود بند ذکر شده نیز از بین نخواهند رفت. اما موضوع در مورد خیار غبن متفاوت است.

    نظرات در این زمینه متفاوت می باشد

    زیرا نظرات در این زمینه متفاوت می باشد. برخی معتقد می باشند که اگر در قرارداد شرط اسقاط، کافه ی خیارات نوشته شده باشد، در آن صورت خیار غبن نیز از بین می رود و در واقع نمی توان از آن در فسخ قرارداد استفاده کرد.

    اما برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که اگر آن شخص فکر کند که غبن متعارف به او وارد شده است و خیارات را ساقط بکند،اما در واقع غبن فاحش باشد، در این صورت خیار غبن فاحش ساقط نمی گردد. دسته ی سومی هم وجود دارد که به صورت کلی شرط اسقاط کافه ی خیارات را قابل اثر نمی دانند.

    اگر شما بخواهید می توانید به سایت تهران لو که در زمینه ی حقوقی بهترین سایت می باشد، رجوع کنید و هر گونه اطلاعاتی نیاز دارید را از آن استخراج کرده و مورد استفاده قرار دهید.

    آیا می دانید که شرایط فسخ قرارداد چیست؟ و شرایط خیار غبن فاحش به چه صورت می باشد؟

    آیا می دانید که شرایط فسخ قرارداد چیست؟ و شرایط خیار غبن فاحش به چه صورت می باشد؟
    آیا می دانید که شرایط فسخ قرارداد چیست؟ و شرایط خیار غبن فاحش به چه صورت می باشد؟

    در بخش قبلی از نوشتار نمونه دادخواست خیار غبن فاحش، ما راجع به بند مهمی که در اکثر قراردادها وجود دارد، صحبت کردیم و حالا نوبت به آن رسیده که در اینجا راجع به شرایط فسخ قرارداد و خیار غبن فاحش با شما عزیزان گفت و گو نماییم. بنابراین توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

    همان گونه که برای شما روشن شد، غبن بایستی فاحش باشد تا اجازه ی فسخ قرارداد امکان پذیر گردد. ما در ادامه مبحث، نحوه ی دادخواست تایید فسخ قرارداد حاصل از غبن فاحش را برایتان توضیح می دهیم. پس ما را دنبال نمایید.

    همان طور که ملاحظه فرمودید، چنان چه غبن و تفاوت ارزش ملک در مقایسه با ارزش اصلی آن از اندازه ی متعارف بالاتر باشد و به حدی برسد که قابل صرف نظر کردن و مسامحه نباشد، در این صورت و به قول معروف غبن فاحش در معامله رخ خواهد داد که همین غبن برای شخصی که متضرر شده، نوعی اجازه ی فسخ قرارداد را به وجود می آورد.

    شخصی که به او زیان رسیده است، می تواند بعد از مطلع شدن از غبن به هر روش و طریقی که امکان دارد، اقدام به فسخ قرارداد کنند

    شخصی که به او زیان رسیده است، می تواند بعد از مطلع شدن از غبن به هر روش و طریقی که امکان دارد، اقدام به فسخ قرارداد کنند. همان طور که قبلا نیز برای شما عزیزان گفته شد، از جمله ی این روش ها، ارسال اظهارنامه رسمی می باشد که می تواند برای شخص طرف معامله ارسال کرده و اقدام به فسخ قرارداد را به او اطلاع داده و سپس تایید فسخ قرارداد را از دادگاه بخواهد.

    بعد از این که قرارداد منعقده توسط شخصی که صاحب حق فسخ با استناد به خیار غبن می باشد، فسخ شد؛ در این صورت هر کدام از اشخاص طرف معامله خریدار و یا فروشنده می توانند، دادخواست تایید فسخ قرارداد را ارائه نمایند.

    لازم به ذکر است که دادگاه در این فسخ هیچ نقشی ندارد و فقط فسخ قرارداد را تایید و اعلام می کند. با توجه به این مطلب، رای و نظری که برای اعلام فسخ صادر می شود، جنبه ی اجرا نخواهد داشت. اما با توجه به این که معمولا دعوای فسخ همراه با دعاوی دیگری مطرح می شود، بنابراین تایید فسخ برای این دعواهای مطرح شده تاثیر خواهد گذاشت.

    شاید این سوال برای شما عزیزان مطرح شود که چگونه بفهمیم که غبن یا ضرر فاحش است؟

    در پاسخ به این پرسش باید گفت که معمولا عرف تعیین می کند که در این دعوا غبن و ضرر فاحش است یا خیر.

    در واقع غبن و ضرری که قابل چشمپوشی و مسامحه باشد، به هیچ شخصی اجازه ی فسخ قرارداد نمی دهد، اما در قراردادها و معاملاتی که از نظر عرفی تفاوت قیمت، قابل چشمپوشی نباشد، در این حالت اگر فرض را بر این بگذاریم که طرف مقابل ناآگاه بوده و در واقع فریب خورده باشد، خیار غبن وجود دارد.

    نا گفته نماند که غیر قابل مسامحه و چشمپوشی بودن غبن را می توان با ارجاع به کارشناسان رسمی مشخص کرد. اما اگر فردی که ضرر بر او وارد شده، قیمت اصلی مال را بداند، در این صورت خیار غبن منتفی خواهد بود.

    از شرایط اساسی خیار غبن فاحش این می باشد که در زمان انعقاد و عقد قرارداد، غبن وجود داشته باشد. البته در برخی از موارد ممکن است که بعد از عقد قرارداد، غبن ایجاد شود که در این صورت غبن را غبن حادث می گوییم. از جمله ی این موارد قراردادهای مستمر مانند قرارداد اجاره می باشد که ممکن است، شامل غبن حادث شوند.

    در ادامه ی مقاله ی نمونه دادخواست خیار غبن فاحش، مهم ترین نکاتی را که در رابطه با دعوای تایید فسخ قرارداد به خاطر وجود غبن فاحش وجود دارد را برای شما عزیزان ارائه می کنیم. ولی قبل از آن یادآور می شویم که سایت حقوقی تهران لو که معتبرترین و بهترین سایت حقوقی می باشد، می تواند در تمام موارد لازم به شما اطلاعات بدهد.

    نکات مهمی که در رابطه با دعوای تایید فسخ قرارداد به دلیل وجود غبن فاحش وجود دارد، کدام می باشند؟

    نکات مهمی که در رابطه با دعوای تایید فسخ قرارداد به دلیل وجود غبن فاحش وجود دارد، کدام می باشند؟
    نکات مهمی که در رابطه با دعوای تایید فسخ قرارداد به دلیل وجود غبن فاحش وجود دارد، کدام می باشند؟

    شما عزیزان در بخش قبلی مقاله، شرایط مختلفی را در جهت فسخ قرارداد و خیار غبن فاحش فراگرفتید. در این مرحله از نمونه دادخواست خیار غبن فاحش، تصمیم داریم که نکته های مهم و اساسی درباره ی دعوای تایید فسخ قرارداد به سبب وجود غبن فاحش را برایتان اعلام کنیم.

    از بهترین و مطلوب ترین راه های تشخیص این که غبن معامله در دادگاه، غبن فاحش است یا خیر؛ ارجاع این کار به کارشناسان رسمی دادگستری می باشد.

    در همه ی قراردادهای ملکی که معوض هستند، به استثنای هبه و صلح، خیار غبن وجود دارد و هر دو شخص طرف قرارداد می توانند قرارداد را فسخ کنند.

    همان طور که در بالا نیز گفتیم، یکی از روش های فاحش بودن غبن از راه عرف می باشد. اگر غبن قابل چشمپوشی و قابل مسامحه باشد، حق فسخ از طرف سلب خواهد شد، اما اگر تفاوت قیمت در واقع قابل مسامحه نباشد، در این صورت خیار غبن خواهد بود.

    از نکات مهم دیگر این است که اگر شخص متضرر و مغبون، در زمان معامله قیمت اصلی را بداند، در این صورت خیار غبن وجود نخواهد داشت.

    وجود اسقاط کافه خیارات در قراردادها، خیار غبن را شامل نمی شود

    عده ای از حقوقدانان اعتقاد دارند که وجود اسقاط کافه خیارات در قراردادها، خیار غبن را شامل نمی شود. اما عده ای دیگر از حقوقدانان وجود اسقاط کافه خیارات در قراردادها را شامل خیار غبن نیز می دانند.

    بعد از این که طرف مغبون برای او خیار غبن فاحش محرز شد، به صورت فوری باید اقدام کند.

    همان طور که در بخش قبل گفتیم، از شرایط اساسی خیار غبن فاحش این می باشد که در زمان انعقاد و عقد قرارداد، غبن وجود داشته باشد. البته در برخی از موارد ممکن است، بعد از عقد قرارداد غبن ایجاد شود که در این صورت غبن را غبن حادث می گوییم. از جمله ی این موارد، قراردادهای مستمر مانند قرارداد اجاره می باشد که ممکن است، شامل غبن حادث شوند که در رویه قضایی این خیار جایگاهی ندارد.

    تایید نمودن فسخ قرارداد به علت آن که بر خلاف اصل صحت قراردادها می باشد

    ادعایی که باید به عنوان تقاضا مطرح شود و به اثبات برسد، تایید نمودن فسخ قرارداد به علت آن که بر خلاف اصل صحت قراردادها می باشد، ولی استناد کردن فسخ تحت عنوان دفاع از دعوای طرف روبرو، احتیاجی به طرح کردن دعوای تقابل نخواهد داشت.

    چنان چه شخصی که فروشنده است، در وقت قرارداد خیار غبن را ساقط نموده باشد، ولی مابه التفاوت مبلغ اصلی مبیع و مبلغ قرارداد آن به حدی باشد که اندازه از غبن در هنگام اسقاط خیار مد نظر شخص فروشنده نباشد، در این صورت باز هم اعمال خیار غبن ممکن می باشد.

    همچنان با موضوع نمونه دادخواست خیار غبن فاحش در خدمت شما خوبان هستیم و در این بخش، نکاتی را در رابطه با فسخ غبن فاحش در قرارداد را برای شما بیان کردیم و جا دارد تا در این قسمت، از سایت تهران لو که بهترین سایت حقوقی می باشد، نام ببریم. در ادامه ی همین بحث، نکاتی دیگر را در این ارتباط به اطلاع شما خواهیم رساند تا به صورت جامع و کامل نسبت به این مسئله آگاهی پیدا نمایید.

    سایر نکات ضروری در باب تایید فسخ غبن فاحش

    سایر نکات ضروری در باب تایید فسخ غبن فاحش
    سایر نکات ضروری در باب تایید فسخ غبن فاحش

    مسئله ی احراز غبن در قرارداد یک مسئله ی قضایی است و در صلاحیت دادگاه می باشد و به همین دلیل منظور از ارجاع دادن به کارشناس در تشخیص واقع شدن غبن فاحش فقط معین کردن قیمت به روز معامله ضمن مراعات تمامی جوانب مسئله می باشد و نظر دادن کارشناسان درباره ی تحقق غبن فاحش جدای از وظیفه ی کارشناسی به حساب می آید.

    از آنجا که غبن؛ از مراتب و درجاتی برخوردار می باشد، اسقاط شده خیار غبن متعارف در قرارداد جلوی استناد به مراتب بالاتر را نمی گیرد و در این فرض هم، ادعای فسخ به دلیل غبن فاحش در معامله قابل پذیرش و استماع می باشد.

    شرط اسقاط شدن کافه خیارات، در بر گیرنده ی خیار غبن فاحش نخواهد شد.

    چنان چه اعمال سریع خیار غبن احراز نشود، در این صورت بایستی دادگاه نسبت به صادر کردن قرار رد شدن دعوی اقدام کند، نه بر صدور حکم بر حق شدن.

    اصل اطلاع نداشتن مغبون نسبت به مبلغ اصلی مبیع در هنگام منعقد شدن قرارداد مهم می باشد

    در مورد اعمال خیار غبن، اصل اطلاع نداشتن مغبون نسبت به مبلغ اصلی مبیع در هنگام منعقد شدن قرارداد مهم می باشد و طرف مفابل بایستی آگاه بودن خود را نسبت به مبلغ واقعی ثابت نماید.

    در صورتی که عرف ناحیه در رابطه با حل و فصل شدن اختلافات در وهله ی نخست مراجعه به میانجیگری دیگران باشد، رجوع مغبون قرارداد از این راه و بعد آن، رجوع به مراجع قضایی به منظور تایید شدن فسخ قرارداد، هیچ گونه منافاتی با فوریت اعمال شدن خیار غبن ندارد و حق او را ساقط نمی کند.

    اضافه شدن قیمت ملک و کالاها در آینده به دلیل تورم نمی تواند مستمسک ادعای خیار غبن شود.

    عنوان شدن اسقاط خیار غبن به هر مرتبه ای هم که باشد، فقط شامل درجه های خیار غبن فاحش می شود

    عنوان شدن اسقاط خیار غبن به هر مرتبه ای هم که باشد، فقط شامل درجه های خیار غبن فاحش می شود و شامل غبن افحش نمی شود، چرا که مسئله ی خیار غبن افحش در عداد سایر خیارات در عقد عنوان می گردد و آمدن آن به همراه غبن فاحش، نشاندهنده ی ترادف و یکسان بودن آن ها نمی باشد.

    بر طبق حاکمیت تام و مطلق اراده ی هر دو طرف در صورتی که متبایعین تمامی خیارات مانند خیار غبن را ساقط کند، بر اساس این شرط مطلق غبن در هر مرتبه و درجه ای هم که باشد، از جمله فاحش یا افحش ساقط می گردد.

    در مورد عقد بیع غبن فاحش خمس مبلغ و بر اساس فتواهای معتبر در پاره ای از موارد، عشر قیمت می باشد و بیشتر از این شامل غبن افحش می گردد و با شرط ساقط شدن خیار غبن فاحش، غبن افحش ساقط نمی گردد.

    حتی در صورت اسقاط تمامی خیارات مانند خیار غبن باز هم خیار غبن فاحش و همچنین افحش ساقط نخواهد شد.

    آیا می دانید عوامل موثر و تاثیر گذار بر خیار غبن در معامله چه مواردی می باشد؟

    آیا می دانید عوامل موثر و تاثیر گذار بر خیار غبن در معامله چه مواردی می باشد؟
    آیا می دانید عوامل موثر و تاثیر گذار بر خیار غبن در معامله چه مواردی می باشد؟

    حال که در قسمت قبلی، نکات متعددی را در رابطه با نمونه دادخواست خیار غبن فاحش مطالعه نمودید، در بخش کنونی بنا داریم تا به عوامل موثر بر خیار غبن در معامله اشاره داشته باشیم و البته لازم به ذکر است که تمامی این موارد را می توانید در سایت تهران لو که بهترین سایت حقوقی می باشد، مجددا بررسی و مطالعه کنید.

    آن چه لازم است بدانید، این است که خیار غبن در وقت قرارداد مورد نظر قرار می گیرد و این به خاطر آن است که قیمت ها به صورت پی در پی در نوسان می باشد و ملاک تعادل نداشتن در ارزش مورد معامله و همچنین قیمت مشخص شده از سوی فروشنده در هنگام عقد نمودن قرارداد می باشد.

    شایان توجه می باشد که در بحث خیار غبن، فرض را بر این قرار می دهند که شخص متضرر شده در هنگام منعقد کردن قرارداد در رابطه با قیمت منصفانه ی مورد معامله جاهل بوده است. زیرا در صورتی که شخص با علم به قیمت های روزانه به خود زیانی رسانده باشد، مسئولیت این ضرر به عهده ی خودش خواهد بود.

    بدون در نظر گرفتن ارزش واقعی مورد معامله و همچنین ارزش مشخص شده به وسیله ی فرد فروشنده، به منظور تشخیص غبن احتیاج است که به شرایط معامله مانند شرایط ضمن عقد و همچنین شرایط معمله های اقساطی دقت و توجه شود. آن چه که گفتنی می باشد، این است که خیار غبن فقط به یکی از طرفین معامله محدود نمی شود و ممکن است، هر دو طرف معامله دچار غبن گردند و هر دو متضرر شوند.

    تسریع در خیار غبن

    تسریع در خیار غبن
    تسریع در خیار غبن

    بر اساس ماده ی 1131 قانون مدنی، از آنجا که خیار فسخ فوری می باشد، چنان چه شخص متضرر بعد از مطلع شدن از غبن در جهت فسخ اقدامی انجام ندهد، در یک چنین حالتی اجازه ی فسخ قرارداد از او ساقط می شود. طول مدتی که برای تشخیص غبن لازم می باشد نیز بر طبق عرف و عادت تعیین می گردد.

    آیا خیار غبن در معامله با برطرف شدن ضرر از بین خواهد رفت؟

    آیا خیار غبن در معامله با برطرف شدن ضرر از بین خواهد رفت؟
    آیا خیار غبن در معامله با برطرف شدن ضرر از بین خواهد رفت؟

    در این سوال از سلسله مباحث نمونه دادخواست خیار غبن فاحش به این موضوع خواهیم پرداخت که با برطرف شدن ضرر، خیار غبن از بین خواهد رفت یا خیر.

    به صورت معمول اساس غالب خیارات برای رفع ضرر و زیان می باشد و این طور به نظر می رسد که با جبران ضرر و زیان به وجود آمده در واقع می توان خیار غبن در معامله ی مورد نظر از بین برود.

    البته باید به این نکته اشاره کنیم که این اصل برای همه ی خیارات به جز خیار غبن صادق است. یعنی به زبان ساده تر، با جبران ضرر و زیان معامله ی صورت گرفته که در آن خیار غبن اتفاق افتاده باشد، خیار غبن از بین نمی رود.

    بنابراین می توان گفت که در صورت خیار غبن اگر فرد زیان رساننده(غابن) ضرر به وجود آمده یا همان تفاوت قیمت را به طرف دیگر معامله یعنی زیان دیده(مغبون) پرداخت نماید، خیار غبن رفع و ساقط نمی شود، مگر این که فرد زیان دیده به دریافت این تفاوت قیمت راضی باشد و رضایت دهد.

    در ادامه ی این مقاله حق فسخ مستاجر در صورت معیوب بودن ملک اجاره شده و شرایط قانونی و چگونگی فسخ قرارداد به دلیل غبن فاحش را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

    آیا در صورتی که مال اجاره شده معیوب باشد، مستاجر می تواند معامله را فسخ کند؟ به چه صورت؟

    در پاسخ به این سوال مطرح شده، باید گفت که نکته ی مهم و پر اهمیت در اجاره این است که اگر مستاجر متوجه شود که ملک یا مال مورد اجاره در حین و زمان اجاره معیوب بوده باشد، در این صورت، بعد از متوجه شدن می تواند قرارداد اجاره را فسخ کند و یا آن را بپذیرد.

    نکته ی دیگر در این زمینه این است که اگر مالک، عیب مال مورد اجاره را رفع کند، در این صورت حق فسخ از مستاجر حذف می شود. در ادامه به این مطلب می پردازیم که روش درخواست و اقدام برای خیار غبن در قراردادها به چه صورت است.

    طریقه ی درخواست و مطالبه برای خیار غبن در قراردادها چگونه است و چه اقداماتی لازم است تا انجام شود؟

    طریقه ی درخواست و مطالبه برای خیار غبن در قراردادها چگونه است و چه اقداماتی لازم است تا انجام شود؟
    طریقه ی درخواست و مطالبه برای خیار غبن در قراردادها چگونه است و چه اقداماتی لازم است تا انجام شود؟

    در مطالب قبلی از نمونه دادخواست خیار غبن فاحش آموختید که آیا خیار غبن بعد از برطرف شدن زیان رفع می شود یا خیر؛ و در این قسمت با طریقه مطالبه در معامله آشنا می شوید.

    در یک معامله و قرارداد ممکن است که فرد مغبون (زیان دیده) خریدار و یا ممکن است، فروشنده باشد. به هر حال لازم است که فرد مغبون، در ابتدا باید به دلیل خیار غبن معامله و قرارداد منعقد شده را فسخ کند و همان طور که در قبل گفتیم، با ارسال اظهارنامه طرف دیگر قرارداد را مطلع کند و به این ترتیب اولین کار برای برگشت پول و هزینه ی خود را انجام دهد.

    اگر مسئله به وجود آمده بین دو طرف حل نشود، در این صورت لازم است که دادخواست تنظیم شود. این دادخواست باید تحت عنوان تایید فسخ و استرداد و بازگشت مبیع در دفاتر خدمات قضایی انجام شود.

    در مثال موارد ملکی و یا موردهای مشابه، اگر مشخص شود که خریدار یک ملک یا زمین در انجام معامله دچار ضرر فاحش شده باشد، در این صورت قانون، حق فسخ را برای او محفوظ می داند. این شخص با توجه به آن چه گفتیم، باید ابتدا قرارداد را فسخ کند و در ادامه ی کار به دنبال طرح دعوای حقوقی که این فسخ را به دلیل غبن فاحش روی داده در معامله تایید می کند، باشد.

    طرفین فسخ قرارداد به دلیل خیار غبن

    طرفین فسخ قرارداد به دلیل خیار غبن
    طرفین فسخ قرارداد به دلیل خیار غبن

    اگر معامله و قرارداد به واسطه ی شخصی که معتقد به غبن می باشد که در واقع به استناد خیار غبن، قرارداد را فسخ کرده باشد. هر کدام از طرفین می توانند دادخواست تایید فسخ قرارداد به دلیل خیار غبن فاحش را به دادگاه ارائه دهند، البته غبن صورت گرفته در معامله باید فاحش باشد. منظور از فاحش بودن این است که از نظر عرفی این غبن آشکار باشد و شخص زیاندیده در زمان انجام قرارداداز این غبن آگاه نباشد.

    در صورت به وجود آمدن غبن فاحش، اعمال خیار فسخ به علت فاحش بودن، فوری می باشد و چنان چه نسبت به این موضوع مطلع باشد ولی اقدام نکند، این حق از او سلب می گردد. فرد می تواند با فرستادن اظهارنامه این مسئله را مطرح نماید تا این که در دادگاه اعمال سریع خیار ثابت گردد و بعد از آن شخص فروشنده خواهد توانست دادخواست مذکور را به دادگاه صالح تحویل و عرضه دارد.

    دادگاه صالح همان دادگاهی است که ملک مورد معامله در آن قرار دارد. بار دیگر این موضوع را یادآور می شویم که دادگاه در فسخ قرارداد هیچ نقشی ندارد. در واقع دادگاه فسخ را تایید می کند. از این رو رای صادر شده فقط جنبه ی اعلامی دارد و فاقد جنبه ی اجرایی می باشد.

    سخن پایانی

    سخن پایانی
    سخن پایانی

    همان طور که در مقاله نمونه دادخواست خیار غبن فاحش مشاهده نمودید و ملاحظه کردید، از جمله شرایط بر هم زدن قرارداد یا همان معامله، ادعای غبن است و خیار غبن، اختیاری به حساب می آید که قانون به شخص متضرر شده داده است که می تواند احقاق حق نماید.

    برای خیار غبن لازم است که شخص مغبون در آغاز، معامله را به علت خیار غبن فسخ کند

    برای خیار غبن لازم است که شخص مغبون در آغاز، معامله را به علت خیار غبن فسخ کند و این قضیه را با فرستادن اظهارنامه به طرف مقابلش اطلاع رسانی نماید و به این طریق برای برگشت مبالغ هزینه شده اقدام کند. چنان چه این موضوع با توافق طرفین حل و فصل نگردد، لازم است که دادخواستی به عنوان تایید فسخ معامله و استرداد نمودن مبیع به انجام برساند.

    شما عزیزان در رابطه با تمامی مسائل مورد بحث می توانید با مراجعه به سایت تهران لو که بهترین سایت در ارتباط با مسائل حقوقی می باشد، هر اطلاعاتی را که خواهانش هستید، کسب کنید.

    امیدواریم که مطالب موجود در این نوشتار توانسته باشد، نیاز شما را تامین کرده باشد و نهایت استفاده و بهره را برده باشید و رضایت کامل شما مخاطبین گرامی حاصل گردد.

    در اینجا به انتهای نوشتار علمی حقوقی نمونه دادخواست خیار غبن فاحش رسیدیم. امید است مواردی که در قسمت های مختلف مقاله ی نمونه دادخواست خیار غبن فاحش برای شما عزیزان مطرح نمودیم، مفید و مثمر ثمر واقع شده باشند و به خوبی با شرایط مربوط به دادخواست خیار غبن فاحش آشنا شده باشید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از همه ی شما عزیزان سپاسگزار هستیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با