نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله می خواهیم به موضوع هبه، انواع هبه و به خصوص نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو بپردازیم. تا انتهای این مطلب کاربردی، همراه شما هستیم.

    هبه که به معنای بخشیدن و هدیه دادن می باشد، در قوانین مدنی جمهوری اسلامی به معنای عقدی می باشد که به واسطه ی آن یک نفر مال یا اموال خود را به صورت رایگان و بدون دریافت وجه، با رضایت کامل خود به فرد دیگری می بخشد.

    در بررسی پرونده های مربوط به هبه و یا درخواست رجوع از هبه خودرو، فردی که مال خود (خودرو) را به شخص دیگری داده ، واهب و فردی که مال یا خودرو به مالکیت او در آمده است، متهب نامیده شده و مالی که مورد هبه قرار می گیرد (خودرو) با عنوان عین موهوبه شناخته می شود.

    در این مطلب قصد داریم که درباره رجوع از هبه ی اموال برای شما مطالبی را ارائه کنیم و همچنین تعدادی نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو را برای شما نمایش دهیم.

    آن چه در نوشتار نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو، مورد مطالعه قرار می گیرد:

    هبه چیست؟

    در چه مواردی امکان رجوع از هبه وجود ندارد؟

    عقد هبه چه ویژگی هایی دارد؟

    هبه نامه چند نوع است؟
    هبه نامه های رسمی و  غیر رسمی چه تفاوتی دارند؟

    اعتبار هبه نامه ها به چه صورت می باشد؟

    نکاتی در مورد عقد هبه

    رجوع از هبه چیست؟

    نکاتی در مورد رجوع از هبه

    در چه شرایطی نمی توان از هبه رجوع کرد؟

    چگونه عقد هبه را به صورت قانونی انجام دهیم؟

    نحوه ی رسیدگی به دعوی رجوع از هبه چگونه است؟

    رجوع از هبه خودرو چیست؟

    نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو

    جمع بندی

     

    هبه چیست؟

    هبه چیست؟
    هبه چیست؟

    هبه در لغتنامه به معنای بخشیدن و هدیه دادن آمده است و همچنین در فقه و حقوق اسلامی، هبه به معنای بخشیدن یک مال به شخص دیگری به صورت مجانی و رایگان می باشد.

    به عبارت دیگر یک فرد با داشتن یک مال مانند خودرو، مسکن و … به واسطه ی ارتباطات خانوادگی مانند والدین و فرزندان یا زن و شوهر و … مال خود را به شخص دیگری می بخشد، بدون این که بابت آن پولی را از آن شخص دریافت کند، در این صورت می گوییم که هبه رخ داده است.

    در قوانین مدنی جمهوری اسلامی نیز در مورد هبه قوانینی به تصویب رسیده است که به آن ها می پردازیم. به طور مثال در ماده 795 قوانین مدنی در مورد هبه بحث شده و به عنوان عقدی معرفی شده است که در آن یک نفر مال خود را به صورت رایگان و مجانی به فرد دیگر ببخشد (تملیک کند).

    بر اساس ماده های قوانین مدنی جمهوری اسلامی در مورد هبه، برای اتفاق افتادن هبه باید شرایط خاصی برقرار شود که در ادامه ی مطلب به آن ها اشاره می کنیم.

    یکی از شرایط اصلی هبه این است که فرد واهب باید مالک اصلی بوده و همچنین در هنگام بخشیدن مال به دیگری، اهلیت داشته باشد. به عنوان مثال هنگامی که یک والد مقداری پول را به فرزند خود می دهد و فرزند او این پول را صرف خریدن یک اتومبیل می کند، نمی توان گفت که والد یک اتومبیل را هبه نموده است. به همین دلیل نیز والد امکان رجوع از هبه خودرو را ندارد و و صرفا می تواند وجه پرداخت شده را مطالبه نماید.

    همچنین باید به این نکته اشاره کرد که فردی که مال به او داده می شود (متهب)، مال بخشیده شده را قبول کند.

    در صورتی که فرد؛ مال را به فرد صغیر، مجنون یا سفیه می بخشد، باید ولی فرد این مال بخشیده شده را قبول و قبض کند.

    اگر مال بخشیده شده ( عین موهوبه ) در ابتدا مورد استفاده ی فرد متهب باشد، برای اتفاق افتادن هبه نیازی به قبض مال توسط متهب نمی باشد.

    باید به این نکته توجه کرد که گاهی فردی که مال را می بخشد (واهب)، با قصد معاوضه و یا در ازای انجام عملی مشروع توسط شخص متهب این کار را انجام می دهد. به این ترتیب فرد واهب می تواند به صورت مشروط و در ازای انجام عمل مشروع یا معاوضه با مال شخص متهب به صورت مجانی عمل هبه را انجام دهد.

    در صورتی که شخص واهب و یا متهب قبل از قبض مال فوت کنند

    نکته ی بسیار مهم در زمینه ی هبه این است که در صورتی که شخص واهب و یا متهب قبل از قبض مال فوت کنند، عمل هبه باطل می شود.

    اما مهم ترین نکته در زمینه هبه این است که در صورتی که مال باقی  مانده باشد و در اختیار متهب باشد، فرد واهب می تواند نسبت به رجوع هبه اقدام کند. البته رجوع هبه در برخی از موارد امکان پذیر نمی باشد که در ادامه نوشتار نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو، به بررسی آن ها می پردازیم.

    پیشنهاد می کنیم از پست وکیل برای رفع توقیف خودرو دیدن کنید.

    در صورتی که هر کدام از طرفین واهب یا متهب فوت کنند

    یکی از مهم ترین نکات در مورد هبه این است که در صورتی که هر کدام از طرفین واهب یا متهب فوت کنند، رجوع هبه امکان پذیر نمی باشد.

    همچنین باید اشاره کرد که در صورتی که فردی به عنوان صدقه مالی را به شخص دیگری اهدا کند، توانایی و حق رجوع هبه را نخواهد داشت.

    برخی از زن و شوهرها ممکن است که در زمان زندگی مشترک، مال خود را به عنوان هبه به دیگری اهدا کنند و پس از گذشت مدت زمانی و پیش آمدن برخی از اختلافات، از یکدیگر جدا شوند.

    در این هنگام طرفین ممکن است که بخواهند مال یا اموال هبه خود را رجوع کنند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم که در مورد رجوع از هبه خودرو مطالبی را به شما ارائه داده و همچنین یک نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو را برای آشنایی بیشتر شما ارائه دهیم.

    در چه مواردی امکان رجوع از هبه وجود ندارد؟

    در چه مواردی امکان رجوع از هبه وجود ندارد؟
    در چه مواردی امکان رجوع از هبه وجود ندارد؟

    همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، برای این که هبه اتفاق بیفتد، بر اساس قوانین مدنی باید طرفین برخی از شرایط لازم را داشته باشند. اما در صورتی که فرد واهب (شخصی که مال را به دیگری اهدا کرده است) قصد داشته باشد تا از هبه خود رجوع کند و مال خود را پس بگیرد، در برخی از موارد توانایی انجام این کار را ندارد. در ادامه ی مطلب به مواردی اشاره می کنیم که واهب حق رجوع از هبه را ندارد.

    • هر گاه فرد واهب مالی را به عنوان هبه به پدر، مادر یا اولاد خود اهدا کرده باشد، حق رجوع ازهبه را ندارد.
    • در شرایطی که فرد واهب مال خود را به صورت معاوضه به شخص دیگری اهدا کند و آن شخص نیز مال خود را به واهب داده باشد، امکان رجوع از هبه وجود ندارد.
    • در صورتی که فرد واهب به عنوان هبه مال خود را به فرد متهب داده باشد و او از مالکیت مال خارج شده و آن مال به فرد دیگری متعلق باشد و یا مال را به رهن فرد دیگری داده باشد، واهب توانایی رجوع از هبه خود را ندارد.
    • همچنین در صورتی که در مال (عین موهوبه) تغییری ایجاد شده باشد، نیز فرد واهب امکان رجوع از هبه خود را ندارد.

    عقد هبه چه ویژگی هایی دارد؟

    عقد هبه چه ویژگی هایی دارد؟
    عقد هبه چه ویژگی هایی دارد؟

    همان طور که گفتیم، عقد هبه در زمانی اتفاق می افتد که یک فرد به عنوان واهب، مال خود را بدون دریافت مبلغی و به صورت رایگان به شخص دیگری اهدا می کند. در ادامه مطلب نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو،  قصد داریم تا ویژگی های عقد هبه را برای شما توضیح دهیم.

    عقد هبه مجانی می باشد

    عقد هبه مجانی می باشد
    عقد هبه مجانی می باشد

    در عقد هبه هیچ گونه وجهی رد و بدل نمی شود. به این معنا که در صورتی که فردی یک مال خود را که ارزش آن یک میلیارد تومن است را در ازای 100 میلیون تومن به فرد دیگری بدهد، هبه نمی باشد. همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، هبه به معنای هدیه و بخشیدن می باشد. در نتیجه اگر فردی هر اندازه وجه را دریافت کند ،هبه به شمار نمی رود.

    هبه مبتنی بر مسامحه می باشد.

    همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، اساس و اصول هبه بر اساس بخشش و گذشت می باشد. به این ترتیب برای فرد واهب داشتن علم اجمالی به هبه نیز برای آن کافی می باشد. اگر فردی که از شخصی طلبی دارد و حتی میزان طلب خود را نداند و آن طلب را به شخص بدهکار ببخشد نیز هبه اتفاق افتاده و کاملا صحیح می باشد.

    عقد هبه عینی می باشد.

    نکته ی قابل توجه در مورد عقد هبه این است که لازمه ی این عقد رضایت و توافق دو طرف نمی باشد، بلکه همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، برای اتفاق افتادن هبه باید قبض صورت گیرد. یعنی صرفا زمانی هبه اتفاق می افتد که فرد واهب (کسی که مال خود را می بخشد) مال را به فرد متهب تحویل دهد و متهب آن را تحویل بگیرد.

    هبه نامه چند نوع است؟

    هبه نامه چند نوع است؟
    هبه نامه چند نوع است؟

    هبه نامه دو نوع دارد. به عبارت دیگر می توان هبه نامه را به دو دسته ی کلی هبه نامه با سند رسمی و هبه نامه ی غیر رسمی و عادی تقسیم کرد.

    همان طور که از نام هبه نامه رسمی مشخص است، در این نوع ازهبه نامه ها عقد به صورت رسمی و کتبی می باشد و به همین دلیل از لحاظ قانونی دارای اعتبار بیشتری می باشد. اما در مورد هبه نامه های غیر رسمی برای بررسی پرونده های مربوطه، دادگاه ها باید تحقیقات و بررسی های بیشتری را انجام دهند تا اعتبار هبه را تأیید کنند.

    هبه نامه رسمی

    هبه نامه رسمی
    هبه نامه رسمی

    بسیاری از افرادی که اقدام به عقد هبه نامه ها می کنند، در مورد این عقد اطلاعات کافی ندارند و به همین دلیل است که امروزه تعداد زیادی از پرونده های مربوط به عقد هبه، به دادگاه های سراسر کشور مراجعه می کنند.

    یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد عقد هبه وجود دارد و بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند، عقد هبه نامه به صورت رسمی در دفاتر ثبت اسناد می باشد. باید اشاره کرد که تنظیم سند برای عقد هبه به صورت رسمی بسیار حائز اهمیت می باشد.

    زیرا فرد واهب در صورتی که پشیمان شود و قصد رجوع از هبه خود را داشته باشد، به راحتی می تواند به دادگاه درخواست داده و از هبه ی خود رجوع کرده و مال خود را باز پس بگیرد.

    عدم آگاهی کافی

    اما بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی کافی از عقد هبه به صورت رسمی به صورت بیع قطعی و بدون دریافت وجه و یا مالی در ازای مال خود، مال خود را به افراد دیگر انتقال می دهند و در صورت پشیمانی ممکن است نتوانند اثبات کنند که عمل آن ها هبه بوده و به همین دلیل دچار خسارات زیادی می شوند و حتی ممکن است نتوانند مال خود را پس بگیرند.

    در صورتی که افراد؛ هبه خود را به صورت رسمی تنظیم کرده باشند، در صورت پشیمانی و قصد رجوع از هبه خود می توانند به دادگاه مراجعه کنند و در این صورت دیگر نیازی به اثبات وقوع هبه نمی باشد. در عقد هبه رسمی، فرد واهب می تواند با ارائه دادخواست رجوع از هبه خودرو به دادگاه، می تواند حکم به رجوع از هبه را دریافت کرده و نسبت به پس گرفتن مال خود اقدام نماید.

    هبه نامه غیر رسمی و عادی

    هبه نامه های غیر رسمی و عادی به هبه نامه هایی کفته می شود که بدون ثبت در دفاتر ثبت اسناد عقد می شوند و حتی گاهی این نوع از هبه نامه ها به صورت شفاهی انجام می شوند.

    اما نکته ی قابل توجه در زمینه ی هبه نامه های غیر رسمی و عادی یا شفاهی این است که فرد واهب ( کسی که مال خود را به دیگری می دهد) در صورت پشیمانی و تصمیم برای رجوع از هبه خود ابتدا باید اعتبار هبه را در دادگاه اثبات کند.

    همچنین در صورتی که هبه نامه غیر رسمی باشد، پس از ارائه دادخواست رجوع از هبه به دادگاه، ابتدا باید اثبات شود که انتقال مالکیت به صورت هبه بوده و خرید و فروشی در کار نبوده است و معمولا اثبات این امر کار ساده ای نمی باشد.

    در بسیاری از موارد مشاهده می شود که شوهر برای همسر خود یا والد برای فرزند خود، خودرویی را به صورت هبه می بخشد.

    اما در صورتی که این فرد (فرد واهب) از عمل خود پشیمان شده باشد و تصمیم بگیرد که از هبه خود رجوع کند، باید درخواست خود را به دادگاه ارائه دهد.

    در ادامه مطلب نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو، قصد داریم که شما را با جزئیات عقد هبه آشنا سازیم و همچنین تعدادی نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو را برای شما ارائه دهیم. با ما باشید.

    هبه نامه های رسمی و  غیر رسمی چه تفاوتی دارند؟

    هبه نامه های رسمی و  غیر رسمی چه تفاوتی دارند؟
    هبه نامه های رسمی و  غیر رسمی چه تفاوتی دارند؟

    پیش تر اشاره کردیم که عقد نامه های رسمی به صورت کتبی ثبت می شوند و به این ترتیب هبه نامه ی رسمی نسبت به هبه نامه های غیر رسمی دارای این امتیاز می باشند که به هیچ عنوانی قابلیت انکار و تردید ندارند.

    به این ترتیب پس از عقد هبه نامه های رسمی، هیچ کدام از طرفین واهب و متهب نمی توانند اعتبار سند را زیر سوال ببرند و یا منکر آن شوند. به همین دلیل در صورتی که هبه نامه به صورت رسمی عقد شود، انکار کردن آن از لحاظ قانونی پذیرفته نمی شود.

    در هبه نامه های غیر رسمی، هر کدام از طرفین می توانند در اصالت آن تردید و یا انکار داشته باشند

    اما باید اشاره کرد که در هبه نامه های غیر رسمی، هر کدام از طرفین می توانند در اصالت آن تردید و یا انکار داشته باشند و به همین دلیل در بررسی پرونده های هبه نامه غیر رسمی در دادگاه، دادگاه باید ابتدا سعی کند که اعتبار سند را مورد بررسی قرار دهد.

    در صورتی که فرد واهب چه در هبه نامه های رسمی و چه در هبه نامه های غیر رسمی، از هبه خود پشیمان شود و قصد رجوع از هبه ی خود را داشته باشد، در بررسی پرونده با عنوان خواهان دعوی و فردی که مال را تحویل گرفته یعنی متهب، با عنوان خوانده دعوا شناخته می شود.

    نکته ی قابل توجه این است که فرد واهب که خواهان دعوی می باشد، باید هزینه ی دادرسی پرونده را پرداخت کند. البته باید توجه داشت که هزینه ی بررسی پرونده و دادرسی با توجه به ارزش مالی که به عنوان هبه داده شده است (عین موهوبه) محاسبه می شود.

    اعتبار هبه نامه ها به چه صورت می باشد؟

    اعتبار هبه نامه ها به چه صورت می باشد؟
    اعتبار هبه نامه ها به چه صورت می باشد؟

    در بخش پیشین از مبحث نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو، گفتیم که هبه نامه ها به دو بخش رسمی و غیر رسمی دسته بندی می شوند که این دو با یکدیگر تفاوت هایی دارند. البته باید به این نکته توجه کرد که هبه نامه ها به هر دو صورت رسمی و غیر رسمی و حتی شفاهی دارای اعتبار می باشند که در ادامه به تفاوت های آن ها می پردازیم.

    نکته ی قابل توجه این است که برای این که یک هبه نامه دارای اعتبار باشد، باید شرایط لازم برای عقد هبه را داشته باشد. به عبارت دیگر در صورتی که فرد هبه کننده دارای اهلیت نبوده و یا بدون رضایت خود این کار صورت گرفته باشد، هبه نامه فاقد اعتبار می باشد.

    به همین دلیل هبه نامه های رسمی به دلیل این که در هنگام عقد هبه نامه شرایط لازم سنجیده می شود، تردیدی در صحت آن ها وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال در صورتی که یک پدر قبل از مرگ خود مال یا اموال خود را به یکی از فرزندان و یا شخص دیگری هبه کرده باشد و شرایط لازم برای عقد هبه رعایت شده باشد، پس از مرگ پدر؛ سایر فرزندان توانایی دخالت دراین مال و دخل و تصرف آن را نخواهند داشت.

    در صورتی که سایر فرزندان بتوانند اثبات کنند که عقد هبه صوری و یا جعلی می باشد

    البته در صورتی که سایر فرزندان بتوانند اثبات کنند که عقد هبه صوری و یا جعلی می باشد و همچنین شرایط عقد هبه رعایت نشده است، می توانند اعدای ارث خود را بکنند و آن را از طریق دادگاه پیگیری کنند.

    به منظور این که افراد قصد اثبات اعتبار یا فقدان اعتبار یک هبه نامه رسمی یا غیر رسمی را داشته باشند، می توانند درخواست خود را به دادگاه ارائه دهند.

    در دادگاه برای اثبات اعتبار هبه نامه های عادی و غیر رسمی، یک کارشناس تعیین شده و او مأمور بررسی اعتبار هبه نامه می شود. باید به این نکته توجه کرد که در صورتی که عقد هبه به صورت شفاهی صورت گرفته باشد، حضور شاهدین در دادگاه می تواند برای اثبات دعوی مورد استفاده قرار گیرد.

    نکته ی بسیار مهم در مورد اهمیت عقد هبه نامه های رسمی این است که در صورتی که یک شخص، ملک یا زمینی را به فرد دیگری به صورت هبه ببخشد و این ملک فاقد سند باشد، شخص متهب می تواند با در دست داشتن هبه نامه رسمی به دادگاه مراجعه کرده ونسبت به تنظیم سند اقدام کند.

    نکته ی قابل توجه در زمینه ی هبه نامه رسمی این است که در صورت قصد متهب برای تنظیم سند، نیازی به حضور فرد هبه کننده (واهب) در دادگاه وجود نخواهد داشت.

    نکاتی در مورد عقد هبه

    نکاتی در مورد عقد هبه
    نکاتی در مورد عقد هبه

    در صورتی که فرد واهب به عنوان هبه یک حیوان را به شخص دیگری بدهد و در زمان مالکیت فرد متهب، حیوان حامله شود و جنین در شکم او قرار گیرد، در صورت رجوع از هبه حمل که در شکم مادر می باشد، متعلق به فرد متهب می باشد. حتی اگر قبل از متولد شدن آن رجوع از هبه انجام گیرد.

    در صورتی که زمانی که عین موهوبه در مالکیت متهب قرار دارد بر آن ارزشی اضافه شود که باعث افزایش قیمت مال شود، این افرایش قیمت متعلق به متهب بوده و در صورتی که واهب از هبه خود رجوع کند، باید این مقدار اضافی را به متهب بدهد.

    شخص واهب در هنگام تنظیم عقد هبه می تواند تعیین کند که به چه منظور هبه را انجام داده و می تواند محل مصرف مال خود را نیز تعیین کند. به طور مثال اگر شخصی مقداری پول را به منظورخرید یک خانه به فرد محتاجی می دهد، می تواند در هنگام عقد هبه نامه آن را تعیین کرده و در صورتی که متهب خلاف آن عمل کند، از هبه خود رجوع کند.

    باید توجه داشت که هبه یک عقد تملیکی می باشد و برای این که هبه اتفاق بیفتد، باید موضع مال باشد. به این تریتب حقوق غیر مالی مانند زوجیت، اهلیت، ولایت و … را نمی تواند در هبه به فرد دیگری انتقال داد.

    اگر فردی زمین یا خانه ای را به صورت هبه به یک موسسه یا سازمان واگذار کند و پس از احداث، خود او نیز از آن منتفع شود، هبه ی او کاملا صحیح بوده و هیچ مشکلی نخواهد داشت.

    رجوع از هبه چیست؟

    رجوع از هبه چیست؟
    رجوع از هبه چیست؟

    در این مطلب برای شما عقد هبه را توضیح دادیم. همان طور که گفتیم، هبه عقدی می باشد که در آن یک فرد به عنوان واهب، مال خود را بدون دریافت هیچ وجهی و به صورت رایگان در اختیار دیگری قرار می دهد که به او متهب گفته می شود.

    دانستیم که یکی از شروط عقد هبه قبول و قبض مال توسط فرد متهب می باشد. اما در این بخش از نوشتار نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو، قصد داریم که شما را با پدیده ی رجوع از هبه آشنا کنیم.

    در توضیح ویژگی های عقد هبه گفتیم که عقد هبه یک نوع عقد جایز می باشد که به همین دلیل فردی که مال را به دیگری می دهد (واهب) می تواند از عمل خود پشیمان شود و به اصطلاح از آن رجوع کند. در صورتی که شخص واهب مال خود را به صورت رایگان به دیگری بدهد و پس از گذشت مدتی به هر دلیلی از کار خود پشیمان شود، می تواند در صورتی که مال (عین موهوبه) موجود باشد، آن را پس بگیرد.

    شخص واهب برای رجوع از هبه خود می تواند از طریق ارائه درخواست به دادگاه و همچنین ارسال اظهار نامه های رسمی به طرف متهب، از هبه ی خود رجوع کند.

    در برخی از موارد، فرد واهب توانایی و حق رجوع از هبه ی خود را ندارد

    اما نکته ی قابل توجه این است که در برخی از موارد، فرد واهب توانایی و حق رجوع از هبه ی خود را ندارد. در ادامه ی مطلب به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

    باید اشاره کرد که رجوع از هبه صرفا در برابر شخص متهب قابل اعمال می باشد و در قوانین اسلامی، رجوع از هبه یک عمل حقوقی یک طرفه در نظر گرفته شده است که از نوع ایقاع می باشد. به عبارت دیگر عمل رجوع از هبه قائم به شخص واهب می باشد و رجوع از هبه باعث می شود که مالی که به فرد دیگری داده شده است (عین موهوبه) در کم ترین زمان ممکن به مالکیت فرد واهب در آید.

    اما نکته ی بسیار مهم این است که در صورتی که عین موهوبه در زمان مالکیت فرد متهب، دچار هر گونه خسارت و عیب و نقصی شود، فرد واهب پس از رجوع از هبه خود توانایی و حق مطالبه هیچگونه خساراتی را ندارد. در ادامه ی مطلب، بیشتر به بحث در مورد رجوع از هبه می پردازیم و چندین نمونه درخواست رجوع از هبه خودرو را به شما نشان می دهیم.

    نکاتی در مورد رجوع از هبه

    نکاتی در مورد رجوع از هبه
    نکاتی در مورد رجوع از هبه

    یکی از نکاتی که در مورد رجوع از هبه وجود دارد این است که فرد واهب می تواند که در صورت مهیا بودن شرایط رجوع از هبه، بدون اطلاع به فرد متهب مال خود را به فرد دیگری واگذار نماید و یا حتی آن را اجاره دهد. به همین دلیل می باشد که می گویند رجوع از هبه می تواند علاوه بر صراحت، به صورت ضمنی نیزانجام گردد.

    یک نکته ی بسیار مهم این است که در صورتی که فرد واهب پس از انجام هبه فوت نماید، ورثه او توانایی رجوع از هبه را ندارند و رجوع از هبه صرفا در دست فرد واهب می باشد.

    در صورتی که فرد واهب حق رجوع از هبه خود را داشته باشد و تمامی شرایط رجوع از هبه مهیا باشد، واهب حق رجوع مجانی و بلاعوض خواهد داشت. البته در صورتی که هبه به صورت معاوضه انجام گرفته باشد، با قبض عوض، حق رجوع از فرد واهب گرفته می شود.

    در صورتی که فرد واهب مال خود را به متهب بدهد و فرد متهب به وسیله ی این مال برای خود منافی از جمله مالی و … را به دست بیاورد

    یکی دیگر از نکات بسیار مهم در مورد رجوع از هبه این است که در صورتی که فرد واهب مال خود را به متهب بدهد و فرد متهب به وسیله ی این مال برای خود منافی از جمله مالی و … را به دست بیاورد، فرد واهب پس از رجوع از هبه خود، حق ادعای آن را ندارد. به همین دلیل می باشد که می گویند رجوع از هبه مربوط به آینده می باشد و به گذشته معطوف نمی باشد.

    همچنین یکی دیگراز ابهاماتی که در زمینه ی رجوع از هبه وجود دارد، این است که برخی از افراد تصور می کنند که در صورت عدم ثبت رسمی هبه خود، توانایی رجوع از هبه را نخواهند داشت. باید توجه داشت که رجوع از هبه چه برای هبه نامه های رسمی و چه برای هبه نامه های غیر رسمی، امکان پذیر می باشد. اما در مورد هبه نامه های غیر رسمی، کارشناس دادگاه باید اعتبار هبه را بسنجد.

    در چه شرایطی نمی توان از هبه رجوع کرد؟

    در چه شرایطی نمی توان از هبه رجوع کرد؟
    در چه شرایطی نمی توان از هبه رجوع کرد؟

    همان طور که می دانیم، عقدنامه هایی که تنها یک طرف از قرارداد می تواند آن را فسخ کند، عقد جایز نام دارد. به این ترتیب عقد هبه نیز به دلیل این که توسط فرد واهب و به وسیله ی رجوع از هبه می تواند باطل شود نیز یک نوع عقد جایز می باشد.

    اما باید توجه داشت که عقد هبه در همه شرایط و حالاتی قابلیت رجوع را نخواهد داشت و بر اساس قوانین تعیین شده باید برای رجوع از هبه شرایط خاصی موجود باشد. در ادامه ی مطلب نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو، به موارد تأثیر گذار در رجوع از هبه اشاره خواهیم کرد.

    در صورتی که افراد واهب و متهب نسبت های خاصی با هم داشته باشند، حق رجوع از هبه توسط واهب از او گرفته می شود. به طور مثال اگر فرد واهب پدر یا مادر شخص متهب باشد، توانایی پس گرفتن مال (عین موهوبه) خود را نخواهد داشت و نمی تواند از هبه خود رجوع کند.

    در صورت تصمیم برای هبه مال، بهتر است که به صورت بلاعوض آن را انجام دهید

    در صورت تصمیم برای هبه مال، بهتر است که به صورت بلاعوض آن را انجام دهید. زیرا در عقد هبه اصل بر رایگان بودن و بلاعوض بودن می باشد.

    اما گاها دیده می شود که افراد، عقد هبه را در عوض چیز دیگری انجام می دهند و به این ترتیب در صورتی که عوض داده شود، دیگر شخص واهب نمی تواند از هبه خود رجوع کند. به طور مثال اگر یک فرد، قطعه ای از زمین خود را در عوض گچکاری ساختمان خود به صورت رایگان به فرد دیگری بدهد، در صورتی که فرد ساختمان او را گچکاری کند، دیگر شخص واهب توانایی رجوع از هبه خود را نخواهد داشت.

    هرگاه فردی به عنوان هبه، مالی را به دیگری بدهد و آن شخص نیز عین موهوبه (مال داده شده به او) را به شخص دیگری واگذار کرده باشد (به طور مثال به رهن یا اجاره داده باشد)، فرد واهب حق رجوع از هبه خود را نخواهد داشت.

    اگر پس از ارائه عین موهوبه به فرد متهب و پس از گذشت مدتی در آن تغییری حاصل شود و یا خسارات و خدشه هایی به آن وارد شود، پس از رجوع از هبه توسط واهب، فرد واهب توانایی ادعای خسارات خود را نخواهد داشت.

    یکی از مهم ترین شرایطی که در آن رجوع از هبه امکان پذیر نمی باشد

    یکی از مهم ترین شرایطی که در آن رجوع از هبه امکان پذیر نمی باشد، فوت یکی از طرفین عقد هبه یعنی واهب یا متهب می باشد. بر اساس قوانین مدنی جمهوری اسلامی، به صورت واضح اشاره شده است که اگر فرد واهب یا متهب پس از انجام هبه فوت کنند، امکان رجوع از هبه وجود نخواهد داشت.

    در صورتی که در عبن موهوبه تغییر اساسی ایجاد شود، دیگر فرد واهب توانایی رجوع از هبه خود را ندارد. به طور مثال اگر فرد واهب به صورت هبه مقداری پارچه را به شخصی بدهد و او با استفاده از آن پارچه لباس تولید کند، دیگر فرد واهب حق رجوع از هبه خود را نخواهد داشت.

    چگونه عقد هبه را به صورت قانونی انجام دهیم؟

    چگونه عقد هبه را به صورت قانونی انجام دهیم؟
    چگونه عقد هبه را به صورت قانونی انجام دهیم؟

    بسیاری از افراد پس از انجام عقد هبه دچار پشیمانی شده و در صورتی که عقد هبه را به صورت قانونی انجام نداده باشند، دچار خسارت می شوند. باید به این نکته اشاره کرد که اگر فرد واهب به صورت قانونی عقد هبه را انجام نداده باشد، برای رجوع از هبه خود ممکن است دردسر ای زیادی را تحمل کرده و یا حتی نتواند که از هبه خود رجوع کرده و مال خود را از فرد متهب پس بگیرد.

    برای افرادی که قصد دارند تا در آینده عقد هبه را انجام دهند، باید توصیه کنیم که مال خود را به صورت فروش یا بیع انجام ندهند و به صورت قطعی مالکیت آن را به فرد متهب انتقال ندهند.

    زیرا بعد از گذشت مدتی ممکن است که شرایطی پیش بیاید که فرد واهب از هبه خود پشیمان شود و قصد داشته باشد تا مال خود را پس بگیرد. به این ترتیب اگر به صورت قطعی مالکیت را به فرد متهب انتقال داده باشد، توانایی رجوع از هبه را ندارد.

    به طور مثال اگر یک فرد مالی را به صورت هبه به همسر خود بدهد و پس از گذشت مدتی با او دچار مشکل شود و کار به طلاق و … برسد، اگر عقد هبه را به صورت قانونی انجام نداده باشد و از راه هایی مانند بیع یا فروش و انتقال مالکیت انجام داده باشد، برای رجوع از هبه خود و پس گرفتن مال دچار مشکل خواهد شد.

    به این ترتیب بهتر است افرادی که قصد دارند تا مال خود را به صورت هبه به شخص دیگری واگذار کنند، بهتر است که حتما به صورت هبه نامه رسمی و در دفتر اسناد رسمی این کار را انجام دهند.

    یکی از نکات بسیار مهمی که بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند

    یکی از نکات بسیار مهمی که بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند، این است که فرد متهب پس از عقد هبه می تواند مال را به نام دیگری منتقل کند. به این ترتیب بهتر است که در هنگام تنظیم هبه نامه رسمی، فرد واهب شرط نماید که تا زمانی که در قید حیات می باشد، متهب عین موهوبه را به نام فرد دیگری انتقال ندهد .

    موردی که در بسیاری از زوجین مشاهده شده است، این است که در هنگام زندگی مشترک، شوهر؛ خودرو یا خانه را به صورت هبه به همسر خود می دهد و پس از ایجاد اختلاف، همسر در خواست دریافت مهریه خود را می کند. در این شرایط اگر شوهر هبه نامه را به صورت رسمی و قانونی انجام نداده باشد، هم باید مهریه را پرداخت کند و هم مالی را که به عنوان هبه به همسر داده بود را از دست می دهد.

    به این ترتیب برای جلوگیری از ایجاد مشکلاتی که به آن ها اشاره کردیم،  بهتر است که به صورت قانونی و با در نظر گرفتن تمامی شرایط لازم برای عقد هبه آن را انجام داد و همچنین توصیه می شود که هبه نامه را به صورت رسمی در دفاتر ثبت اسناد به ثبت رسانید. در ادامه ی مطلب قصد داریم تا تعدادی نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو را برای آشنایی بیشتر شما ارائه دهیم.

    نحوه ی رسیدگی به دعوی رجوع از هبه چگونه است؟

    نحوه ی رسیدگی به دعوی رجوع از هبه چگونه است؟
    نحوه ی رسیدگی به دعوی رجوع از هبه چگونه است؟

    افرادی که قصد دارند تا از هبه خود رجوع کنند و به صورت قانونی برای درخواست رجوع از هبه اقدام نمایند، بهتر است که در ابتدا تمامی جوانب را در مورد هبه خود بسنجند و سپس مطلع شوند که آیا هبه آن ها از استثنائات رجوع از هبه می باشد یا خیر.

    پس از این که مشخص شد مورد هبه از استثنائات آن نمی باشد، واهب می تواند دادخواست خود مبنی بر رجوع از هبه را به دادگاه ارائه دهد. البته توجه کنید که افراد باید ثابت کنند که مال در مالکیت او بوده است و برای این کار باید سند یا مبایعه نامه را به دادگاه ارائه دهد.

    در صورتی که هبه نامه به صورت رسمی انجام شده باشد، واجد شرایط بودن هبه در زمان عقد مورد شک واقع نمی شود و در دادگاه مورد بررسی قرار نمی گیرد.

    مگر این که به طور خاص یکی از طرفین بر آن تأکید داشته باشد. اما اگر هبه نامه به صورت غیر رسمی و عادی و یا شفاهی باشد، در مرحله ی اول باید اثبات شود که در هبه هیچ گونه وجهی رد و بدل نشده است و شرایط هبه به درستی انجام شده است.

    ممکن است که افراد به دلیل عدم اطلاع از موازین و قوانین مربوط به هبه، این کار را به صورت اشتباه انجام داده باشند

    ممکن است که افراد به دلیل عدم اطلاع از موازین و قوانین مربوط به هبه، این کار را به صورت اشتباه انجام داده باشند و به همین دلیل ،واهب به صورت بیعی یا قطعی سند را به مالکیت متهب انتقال داده باشد و در ازای آن هیچ مبلغی را دریافت نکرده باشد. در این صورت نیز پرونده توسط دادگاه بررسی می شود تا در صورت اثبات هبه، عین موهوبه به واهب بازگردانده شود.

    باید به این نکته توجه کرد که در صورتی که دادخواست رجوع از هبه در دادگاه به درستی مطرح نشود، می تواند مانع از تأیید رجوع از هبه شده و به همین دلیل خسارات و ضررهای زیادی به واهب وارد شود. به همین دلیل بهتر است که برای ارائه دادخواست رجوع از هبه از یک وکیل متخصص در زمینه هبه کمک بگیریم.

    در زمینه دادخواست رجوع از هبه نکات مهمی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

    • در پرونده های مربوط به رجوع از هبه توسط فرد واهب، شخصی که خواستار رجوع مال خود می باشد، خواهان دعوی و همچنین کسی که عین موهوبه در مالکیت او می باشد (متهب) خوانده دعوی به شمار می آید.
    • نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که برای بررسی این پرونده ها هزینه ی دادرسی باید توسط خواهان دعوی یعنی واهب پرداخت شود.
    • در پرونده های مختلف؛ رجوع از هبه با توجه به ارزش و قیمت عین موهوبه، هزینه دادرسی نیز متفاوت می باشد که توسط کارشناس محاسبه شده و هزینه مشخص شده از واهب دریافت می شود.

    رجوع از هبه خودرو چیست؟

    رجوع از هبه خودرو چیست؟
    رجوع از هبه خودرو چیست؟

    همان طور که در مقاله ی نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو، به صورت مفصل در مورد هبه بحث کردیم، دانستیم که هبه به نوعی از عقد گفته می شود که در آن یک شخص به واسطه ی هر دلیلی، مال خود را بدون دریافت هیچ مبلغی و به صورت رایگان به فرد دیگری واگذار می کند.

    همچنین اشاره کردیم که عقد هبه یک نوع عقد جایز می باشد که در آن فرد واهب می تواند پس از مدتی از کار خود پشیمان شده و از هبه خود رجوع کرده و مال خود را پس بگیرد. به این ترتیب تا اینجای کار می توانیم به راحتی حدس بزنیم که رجوع از هبه خودرو چیست.

    امروزه در دادگاه های سراسر کشور پرونده های بسیار زیادی در زمینه ی رجوع از هبه خودرو مشاهده می شود.

    امروزه در دادگاه های سراسر کشور پرونده های بسیار زیادی در زمینه ی رجوع از هبه خودرو مشاهده می شود. معمولا در این پرونده ها یک شوهر در زمان زندگی مشترک به صورت هبه یک خودرو را به همسر خود واگذار کرده است و پس از ایجاد اختلافات، از کار خود پشیمان شده و خواستار رجوع از هبه خودروی خود می شود.

    همان طور که اشاره کردیم، به صورت قانونی فرد واهب می تواند به راحتی نسبت به رجوع از هبه خود اقدام کند و در صورتی که شرایط رجوع از هبه مهیا باشد و هبه از نوع استثنائات نباشد، مال به صورت قانونی در اختیار فرد واهب قرار گیرد. اما مشکل اصلی در بسیاری از پرونده ها این است که هبه نامه به صورت رسمی انجام نشده و به صورت غیر رسمی و یا شفاهی بوده است.

    به این ترتیب دانستیم که رجوع از هبه خودرو به شرایطی اطلاق می شود که یک فرد خودروی خود را بدون دریافت هیچ مبلغی و به صورت کاملا رایگان به فرد دیگری واگذار کرده و پس از گذشت مدتی از این عمل خود پشیمان شده است.

    افرادی که خودروی خود را به صورت هبه به دیگری واگذار کرده اند و اکنون قصد رجوع از هبه خود را دارند، بهتر است که یک وکیل متخصص در زمینه هبه را استخدام کرده و همچنین تعدادی نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو را مطالعه نمایند. در ادامه ی مطلب قصد داریم شما را با نمونه درخواست رجوع از هبه خودرو آشنا کنیم.

    نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو

    نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو
    نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو

    برای ارائه دادخواست رجوع از هبه خودرو ابتدا باید توجه داشت که فرد واهب، هبه خود را به صورت رسمی یا غیر رسمی عقد کرده است. در صورتی که هبه نامه به صورت غیر رسمی انجام شده باشد، فرد واهب ابتدا باید به دادگاه اثبات کند که هبه او دارای شرایط صحیح بوده و همچنین باید اثبات کند که هبه صورت گرفته است.

    اما اگر فرد هبه نامه رسمی داشته باشد، نیازی به اثبات این مسائل ندارد و با ارائه دادخواست رجوع از هبه به دادگاه در صورت واجد شرایط بودن می تواند در کم ترین زمان ممکن از هبه خود رجوع کند.

    البته باید توجه داشت که در هر دو صورت هبه نامه رسمی و غیر رسمی، فرد واهب باید با استفاده از دلیل و مدرک مستند اثبات کند که دارای حق رجوع از هبه خود می باشد. اما اختلاف هبه نامه رسمی و غیر رسمی در اصل این است که در هبه نامه های غیر رسمی، در وقوع هبه ممکن است که اختلافی بین طرفین وجود داشته باشد که برای اثبات آن یک کارشناس توسط دادگاه تعیین می شود.

    در صورتی که عین موهوبه ارزشی بیش از دویست میلیون ریال داشته باشد

    باید به این نکته توجه داشت که در صورتی که عین موهوبه ارزشی بیش از دویست میلیون ریال داشته باشد، در شورای حل اختلاف به پرونده رسیدگی شده و اگر ارزش عین موهوبه بیش از این مقدار باشد، بررسی آن در صلاحیت دادگاه های حقوقی می باشد.

    در ادامه ی مطلب قصد داریم که یک نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو را برای شما نمایش دهیم که صرفا به منظور آشنایی مخاطبین با قالب کلی این نوع از قراردادها می باشد.

    به همین دلیل برای تنظیم دادخواست رجوع از هبه خودرو یا سایر اموال بهتر است که به یک مشاور حقوقی و یا یک وکیل متخصص در زمینه عقد هبه مراجعه نمایید.

    جمع بندی

    جمع بندی
    جمع بندی

    در این مطلب به طور کامل شما را با عقد هبه آشنا کردیم و گفتیم که هبه در لغتنامه به معنای بخشیدن و هدیه دادن می باشد. همچنین در قوانین حقوقی، هبه نوعی از عقد می باشد که در آن یک فرد به عنوان واهب مال خود را بدون دریافت هیچ مبلغی و به صورت کاملا رایگان به فرد دیگری به عنوان متهب واگذار می کند.

    برای این که عقد هبه اتفاق بیفتد، طرفین عقد یعنی واهب و متهب باید شرایط خاصی را داشته باشند و طبق شرایط خاصی این عقد را انجام دهند.

    همان طور که در این مطلب اشاره کردیم، فرد واهب پس از مدتی می تواند از تصمیم خود برای هبه پشیمان شده و از هبه خود رجوع کند و نسبت به پس گرفتن مال خود اقدام نماید.

    رجوع از هبه سریع تر و بدون مشکل

    نکته ای که باید توجه کرد، این است که برای رجوع از هبه هر چه سریع تر و بدون مشکل تر بهتر است که افراد، هبه خود را به صورت رسمی انجام داده و آن را در دفاتر ثبت اسناد رسمی به ثبت برسانند.

    همان طور که اشاره کردیم، برخی از افراد به عنوان هبه، یک خودرو را به همسر خود واگذار می کنند که پس از ایجاد اختلافات و درخواست طلاق تصمیم می گیرند که از هبه خود رجوع کنند.

    به همین دلیل، این دسته از افراد بهتر است که اطلاعات خود را در مورد عقد هبه بالاتر برده و چند نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو را مطالعه کنند و یا با یک مشاور حقوقی مناسب مشاوره کنند. در این مطلب یک نمونه دادخواست رجوع از هبه خودرو را برای شما به نمایش در آورده ایم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با