نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    با ما همراه شوید تا با نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری آشنا شوید.

    در این مقاله سعی داریم تا درباره نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری مطالب کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در خصوص کلاهبردار، کلاهبرداری مشدد، شیوه شکایت از کلاهبرداری، کلاهبرداری اینترنتی، کلاهبرداری خودرو، نکات مهم قبل از انجام خرید اینترنتی تلگرامی و اینستاگرامی، اطلاعات جامعی را ارائه نماییم.

    آن چه در نوشتار نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری، مطالعه می کنید:

    کلاهبردار کیست؟

    اختلاف کلاهبرداری و واگذاری مال غیر در چیست؟ توضیح دهید.

    مجازات در نظر گرفته شده در کلاهبرداری مال غیر را نام ببرید.

    ارکان اساسی جرم کلاهبرداری را نام ببرید.

    تقدیم شکایت به دادسرای صالح رسیدگی به چه صورت است؟

    تایید جرم کلاهبرداری با شاهد به چه نحوی است؟ توضیح دهید.

    وکیل مجرب جرایم کلاهبرداری دارای چه ویژگی هایی است؟

    کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

    به منظور جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی بایستی به چه نکاتی توجه نماییم؟

    کلاهبرداری  خودرو به چه صورت انجام می گیرد؟ توضیح دهید.

    نتیجه گیری

     

    کلاهبردار

    کلاهبردار
    کلاهبردار

    در ابتدای مقاله نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری، لازم است تا در خصوص کلاهبردار نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. کلاهبردار فردی است که با حیله طعمه خود، اموال و دارایی طرف مقابل را غارت می نماید و به منظور فریب طعمه از ترفندهای متعددی استفاده می نماید.

    به شکلی که شخصی که تحت کلاهبرداری قرار گرفته است، اموال خود را با رضایت کامل در اختیار این شخص قرار می دهد. در حقیقت شخص کلاهبردار با اعمال شگردهای متقلبانه و همچنین صحنه سازی، سبب منحرف کردن شخص شاکی می شود.

    اکثر مردم براین باورند که فردی که با ارائه وعده های بیهوده در چارچوب یک دروغ ساده، دارایی و اموال آن ها را به تصرف در آورده، کلاهبردار نامیده می شود.

    اما این اشخاص علاوه بر بیان دروغ ساده، از ترفندهای دیگر به منظور کلاهبرداری استفاده می نمایند که این امر سبب می گردد تا شخص قربانی با رضایت، تمامی امور فریب دهنده را انجام داده و اموال خود را در اختیار وی قرار دهد.

    تنها موردی که جرایم کلاهبرداری را از سایر جرم ها تفکیک می نماید، این است که در اغلب جرائم، اموال فاقد از اطلاع صاحب مال و حتی برخی به علت اعتصام به وسایل تندخویی از شخص قربانی که مالک است، به مجرم انتقال می یابد.

    تباین کلاهبرداری و واگذاری مال غیر

    تباین کلاهبرداری و واگذاری مال غیر
    تباین کلاهبرداری و واگذاری مال غیر

    با این فرض که خانمی مالک زمین و یا خودرویی است و همسر وی فاقد از اطلاع رسانی با زن، این دارایی را می فروشد؛ به چنین موقعیتی از نظر قانونی انتقال به مال دیگر گفته می شود. به طور کلی دو علت سبب بروز چنین موقعیتی می شود:

    1)    افراد سودجو با سوء استفاده از مناسبت هایی که برای آن ها ایجاد می شود، دارایی و اموال دیگران را انتقال می دهند.

    2)    افرادی که به علت غفلت از قانون، اقدام به انتقال دارایی های غیر منقول و یا منقول افراد می نمایند.

    بنابراین در هر دو گزینه ذکر شده، جابجایی اموال دیگران، جرم شناخته می شود و شخص مرتکب آن نیز به توبیخ های سنگینی متهم می گردند. بهتر است بدانید که جابجایی مال غیر جرمی آزاد بوده و با کلاهبرداری مغایرت دارد. اما تادیب این دو گناه یکسان بوده است.

    به این ترتیب فردی که اقدام به جابجایی دارایی های غیر می نماید، به مجازات هایی که در زیر به آن اشاره می نماییم، محکوم می گردند:

    –       حبس از دوازده ماه تا مدت هفت سال

    –       پرداخت تاوان نقدی در قبال مال گرفته شده و بازگرداندن دارایی به صاحب واقعی آن

    –       در صورتی که فرد مرتکب، از پرسنل ارگان های دولتی باشد، به انفصال ابد از کلیه خدمات دولتی نیز متهم می گردد. اما در صورتی که شخص متهم بنا به دلایلی به تخفیف نیاز داشت نظیر کهولت سن، رضایت شاکی خصوصی و غیره؛ دادگاه این اجازه را ندارد که توبیخ های سنگین کمتر از یک سال را برای وی در نظر بگیرد.

    کلاهبرداری مشدد

    کلاهبرداری مشدد
    کلاهبرداری مشدد

    در کلاهبرداری سخت و مشدد، توبیخ های بسیاری بسته به کلاهبرداری های ساده دارد و معمولاً در سه مورد زیر اتفاق می افتد:

    •   کلاهبرداری که از سوی پرسنل دولت و یا شهرداری و موسسات عمومی و یا ارگان های انقلابی صورت گرفته باشد.
    •   شخص مرتکب خود را همچون مامور دولت، سازمان های دولتی، موسسات شهرداری و یا عمومی و همچنین ارگان های انقلابی معرفی می نماید.
    •   فرد مرتکب با حیله مردم، از ابلاغ عامه توسط کلیه ابزارهای ارتباط جمعی از جمله روزنامه، رادیو، مجله، تلویزیون و یا نشر آگهی خطی و یا چاپی استفاده نماید.

    تمامی موارد ذکر شده از کلاهبرداری های مشدد است که شما با مراجعه به نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری می توانید اطلاعات کاملتری را در این حوزه کسب نمایید.

    شیوه شکایت از جرم کلاهبرداری

    شیوه شکایت از جرم کلاهبرداری
    شیوه شکایت از جرم کلاهبرداری

    از جرایم اساسی در ضوابط کشورمان، جرم کلاهبرداری است. گام نخست به منظور شکایت از کلاهبرداری تسلیم شکواییه است، به این علت که براساس ماده شصت و چهار (ق.آ.د.ک) مصوب سال هزار و سیصد و نود و دو، یکی از جوانب قانونی برای آغاز به پیگیری، شکایت شاکی و یا خواهان خصوصی است.

    البته در صورتی که جرم دیدگاهی عمومی داشته باشد، برپا داشتن دعوا و همچنین پیگیری متهم در این راستا یکی از وظایف دادستان به شمار می آید.

    در تنظیم شکواییه بایستی نکاتی که در زیر به آن اشاره می نماییم را قید نماییم:

    1) نام و نام خانوادگی 2) نام پدر 3) سن 4) شغل 5) میزان تحصیلات 6) مذهب 7) شماره ملی 8) تابعیت 9) شماره شناسنامه 10) ایمیل 11) نشانی دقیق 12) شماره تلفن همراه و ثابت 13) کدپستی، که شاکی پرونده بایستی در تنظیم شکوائیه بیان نماید.

    •   ذکر بیان محل وقوع جرم، تاریخ و همچنین موضوع شکایت از موارد مهم دیگر نیز به شمار می آید.
    •   خسارت و آسیب وارده به شخص مدعی و همچنین مورد تقاضای شخص شاکی از مورد دیگری است که بایستی در تنظیم شکوائیه قید نماییم.
    •   ذکر اسامی، مشخصات و همچنین نشانی ناظران و مطلعان، دلایل وقوع جرم در صورت امکان نیز بایستی قید گردد.
    •   مورد مهم دیگری که در تنظیم شکوائیه بایستی قید گردد، مقدور بودن نشانی و همچنین مشخصات مظنون یا شکایت کننده است.

    قوه قضائیه موظف است تا برگ های متحدالشکل در بردارنده موارد ذکر شده را تهیه و در اختیار مراجعه کنندگان نیز قرار دهند

    در این راستا قوه قضائیه موظف است تا برگ های متحدالشکل در بردارنده موارد ذکر شده را تهیه و در اختیار مراجعه کنندگان نیز قرار دهند تا در ساماندهی شکواییه از آن بهره کافی را ببرند.( البته در صورتی که از این برگه ها استفاده نکنید، بازدارنده رسیدگی شما در مراجع قضائی نخواهد بود).

    لازم است متذکر شویم که بعد از ساماندهی شکواییه، شاکی پرونده بایستی از دو سو اقدام به باطل کردن تمبر نمایند:

    تصدیق اوراق پیوست

    تصدیق اوراق پیوست
    تصدیق اوراق پیوست

    مقارن با تنظیم شکواییه بایستی شاکی پرونده کلیه مدارک، ادله مکتوب و اسناد را ضمیمه شکواییه نماید و این مدارک را براساس ماده هفده قانون دریافت بعضی از درآمدهای دولت و کاربرد آن در موارد مشخص بایستی تصدیق گردد.

    تمبر هزینه دادخواست کیفری

    تمبر هزینه دادخواست کیفری
    تمبر هزینه دادخواست کیفری

    مورد دیگری که در ابطال تمبر بایستی به آن توجه نماییم این است که با مراجعه به دادسرای مربوطه، بخش واحد تمبر براساس بند چهار قانون وصول بعضی از هزینه های دولت و همچنین استفاده آن در موارد مشخص با پرداخت مبلغ معین است.

    نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری

    نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری
    نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری

    بسمه‌تعالی

    شاکی/ شاکیه/ شکات … فرزند/ فرزندان … به آدرس …

    مشتکی‌عنه/ متشاکی/ مشتکی‌عنهم … فرزند/ فرزندان … به آدرس …

    موضوع: کلاهبرداری

    ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

    با سلام

    احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ در مورخ … به‌موجب دادنامه شماره … مورخ … دادگاه انقلاب تهران حکم بر اعدام برادر اینجانب به اتهام خرید و فروش مواد مخدر صادر شده بود که با مراجعه به مشتکی‌عنه، نامبرده خود را دارای اختیارات وسیعی در قوه قضائیه معرفی نمود و با دریافت مبلغ … ریال از اینجانب، وعده نقض رأی اعدام را به بنده داد. حال رأی اعدام تأیید گردیده و متوجه شدم که مشتکی‌عنه شخص کلاهبرداری می ‌باشد.

    بناء علی‌هذا با عنایت به مطالب معنونه و با استناد به ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می ‌باشد.

    با تجدید احترام

    امضاء شاکی

     

    تسلیم شکوائیه به دادسرای صالح رسیدگی

    تسلیم شکوائیه به دادسرای صالح رسیدگی
    تسلیم شکوائیه به دادسرای صالح رسیدگی

    گام دوم بعد از تنسیق شکواییه، تقدیم آن به دادسرای صالح به منظور رسیدگی بیشتر پرونده است. مطابق بند صد و شانزده (ق.آ.د.ک) رده بندی صلاحیت دادسرا به منظور رسیدگی به خطا به این صورت است که:

    دادسرای محل بروز جرم

    اصل و اساس بر این مبناست که شاکی بایستی در گام نخست، شکواییه خود را تقدیم دادسرای محل بروز جرم نماید.

    دادسرای محل دستگیری متهم یا محل کشف

    دادسرای محل دستگیری متهم یا محل کشف
    دادسرای محل دستگیری متهم یا محل کشف

    چنان چه محل بروز جرم معین نباشد، شکایت به دادسرا تسلیم می گردد که براین اساس، جرم در حوزه مربوطه کشف و یا متهم دستگیر خواهد شد.

    دادسرای محل سکنای متهم

    بنا بر هر دلیلی؛ اگر توقف وقوع جرم معلوم نباشد و یا جرم وی کشف یا متهم دستگیر نگردد، شکوائیه به دادسرای موضع اقامت متهم تسلیم می گردد.

    شیوه اقدام شکواییه برای کلاهبرداری رایانه ای

    شیوه اقدام شکواییه برای کلاهبرداری رایانه ای
    شیوه اقدام شکواییه برای کلاهبرداری رایانه ای

    در مورد این سری از جرائم بایستی به این نکته توجه نمایید که برای اقدام به شکواییه جرایم فوق، علاوه بر مراجعه به دادسرای جرائم رایانه ی و یا دفاتر خدمات قضایی با کمک پلیس فتا موضوع شکایت خود را پیگیری نمایید.

    درباره کلاهبرداری رایانه ی بایستی متذکر شد که مراجعی به این مسئله رسیدگی می نمایند که متضرر از جرم و خطا در آن شهر و همچنین محل، حساب بانکی داشته و از آن بانک اقدام به برداشت نماید.

    علاوه بر این؛ در کلاهبرداری غیر رایانه ای، شخص ورشکسته با مراجعه به دادسرای محل بروز کلاهبرداری و یا دفاتر فعالیت های قضایی اقدام به برنامه شکواییه علیه شخص و یا اشخاص کلاهبردار می نماید. شما با مطالعه چند نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری می توانید در خصوص کلاهبرداری رایانه ای، اطلاعات کاملتری را کسب نمایید.

    ارکان جرم کلاهبرداری

    ارکان جرم کلاهبرداری
    ارکان جرم کلاهبرداری

    سه رکن اساسی هر جرم عبارتند از:

    رکن مادی

    1)    در این جرم شخص کلاهبردار، به وسایل جلب و متقلبانه دست به دامن می شود و یا ترفندهای متقلبانه ای را از خود ابراز می نماید. به این صورت که مدارک و سربرگ هایی را جعل کرده و یا شرکت و دفتری را تاسیس نماید و مردم را به سمت این امور بی اساس امیدوار نماید و یا از اقدام به کارهای بیهوده بترساند و به کارگیری از هر ابزاری که قانوناً وسیله جلب به حساب می آید، استفاده نماید.

    2)    فرد مقابل که مالباخته است، در این امر فریب خورده و به وی اعتماد و اطمینان کامل حاصل نماید.

    3)    شخص کلاهبردار بتواند اموال دیگری را به تصرف درآورد.

    رکن معنوی

    کج اندیشی در جرم کلاهبرداری، به این معناست که اقدام کننده (مرتکب) نیت بردن و تصرف اموال و دارایی دیگری را داشته باشد. تایید وجود سوء نیت در اقدام کننده، بر عهده دادستان و همچنین شاکی است و بر این اساس در صورت ناتوانی ایشان در ثابت کردن این سوء نیت، اقدام کننده این امر (مرتکب) از افترا به کلاهبرداری بخشیده می شود.

    رکن قانونی

    در این جرم طبق ماده یک قانون تشدید مجازات، اقدام کنندگان اختلاس، کلاهبرداری و ارتشاء هستند.

    در این راستا نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری می تواند ارکان جرم کلاهبرداری را به وضوح بیان نماید.

    مصادیق جرم کلاهبرداری

    مصادیق جرم کلاهبرداری
    مصادیق جرم کلاهبرداری

    جرایم کلاهبرداری دارای مصادیق متعددی است، اما اصلی ترین آن ها شامل:

    • توطئه افراد برای بردن اموال و دارایی های فرد دیگر است.
    • شناسایی و معرفی نمودن اموال غیر به عنوان دارایی خود نیز یکی دیگر از مصادیق جرم کلاهبرداری است.
    • جابجایی مال غیر یا به شکل اجاره دادن و یا فروش نیز از مصادیق دیگر در این امر است.
    • فردی که عکس حقیقت اقدام به درخواست ثبت و درج ملک نماید.
    • درخواست درج ملک از سوی امین (امانتدار ملک) از دیگر موارد مصادیق جرم کلاهبرداری است.
    • یکی دیگر از مصادیق جرم کلاهبرداری را می توان به ممانعت از عودت حق طرف اشاره کرد.
    • تقلب نام نمایندگی بیمه نیز از دیگر موارد مصادیق جرم کلاهبرداری به شمار می آید.

    کلیه موارد ذکر شده از مصادیق جرایم کلاهبرداری است که با مشاهده و مندرجات موجود در نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری می توان برای هر یک از این مصداق ها تسلط بهتر و کاملتری را داشت.

    مراحل شکوائیه کیفری کلاهبرداری

    مراحل شکوائیه کیفری کلاهبرداری
    مراحل شکوائیه کیفری کلاهبرداری

    افرادی که قصد شکایت کیفری کلاهبرداری را دارند، بایستی بر اساس مراحلی که در زیر به آن اشاره می نماییم، اقدام نمایند:

    به منظور انجام شکایت کیفری، شخص مالباخته می تواند با وکیل کلاهبرداری به شکل تلفنی گفت و گو و مشاوره نماید.

    به علت این که شکوائیه کیفری کلاهبرداری به تنظیم شکایت نیاز داشت، در صورتی که اطلاعات کافی برای ساماندهی شکایت ندارید، می توانید به شکل حضوری با وکیل این حوزه مشاوره نمایید.

    اگر مایلید که وکیل شکوائیه کیفری کلاهبرداری، مراحل قانونی شما را یرای دستیابی به تمامی حق و حقوق قانونی انجام دهد، بایستی مدارکی که در زیر اشاره می نماییم را به همراه داشته باشند كه عبارتند از:

    1)    مدارک شناسایی( کارت ملی و شناسنامه) 2) عرضه اسناد و مدارکی که بیانگر کلاهبرداری انجام شده است.

    جرم کلاهبرداری

    جرم کلاهبرداری
    جرم کلاهبرداری

    پیش از ذکر نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری، لازم است تا درباره جرم کلاهبرداری توضیح دهیم که:

    اعتصام به وسایل جلب به منظور بردن اموال و دارایی غیر را جرم کلاهبرداری می گویند. اعمال مانورهای فریبکارانه و یا جلب در راستای حیله و یا گمراهی شخص مالباخته امری ضروری است.

    بایستی متذکر شد که در میان عملیات متقلبانه و همچنین انتقال اموال شخص مالباخته بایستی توالی وجود داشته باشد و دلیل و انگیزه ی دیگر این مجموعه را قطع نکند. همان طور که بیان نمودیم؛ ماده یک قانون تشدید، حاکی از عنصر قانونی جرایم کلاهبرداری است.

    وکیل یا شخص شاکی پرونده در زمان تنظیم شکایت باید تفسیر دقیقی از جرم مزبور را تصنیف نمایند

    البته آن چیز که در محاکم و در شیوه عملی کنونی بر دادگاه ها متداول است، بر این مبناست که وکیل یا شخص شاکی پرونده در زمان تنظیم شکایت باید تفسیر دقیقی از جرم مزبور را تصنیف نمایند و دلایل اثبات شکواییه را نیز به صورت کامل عنوان و پیوست شکایت نمایند.

    شیوه اثبات این جرم در دادگاه ها به عنوان مناسب ترین شیوه و صورت، نشان دادن مدارک منطقی و قانونی که بیانگر اثبات این جرایم است را به همراه دارد.

    مناسب ترین پیشنهاد این است که از ذکر مباحث متفرقه و همچنین نامرتبط نیز خودداری نماید. شاید با ذکر موضوعی که به اساس دعوا هیچ کمکی نمی کند، ذهن قاضی پرونده را از بررسی به اصل مسئله دعوا دور نمایید.

    شیوه های اثبات جرم کلاهبرداری

    بهتر است بدانید که شیوه های اثبات این جرایم علاوه بر مواردی که در قانون اساسی عنوان شده است و از آن به عنوان دلیل اثبات دعوا بیان می نماییم، به علت این که دست دادرس قاضی در این سری از پرونده های جرایم کیفری باز است، می توان از هر برهان و نشانی به منظور اثبات هر مطالبه ای بهره برد.

    بنابراین مناسب ترین راهنمایی که در این راستا علاوه بر نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری می توان نمود، ارایه هر مدرک و یا چیزی که جرم و شکوائیه را ثابت نماید است.

    از دیگر دلایل اثبات جرم فوق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    در دعاوی کیفری کلاهبرداری، دست قاضی پرونده بر پایه ادله و فرمانروایی و قرینه به طور کامل باز بوده و اغلب موارد اصیل در دادگاه را می توانند دلیل دانش قضایی خویش در این امر قرار دهند.

    بنابراین اسنادی نظیر فیلم، پرداخت وجه به حساب فرد کلاهبردار، صدا، تماس های مکرر، پرینت کارت به کارت، پرینت پیامک و سایر موارد دیگر، می تواند همچون سایر ادله اثباتی در نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری مورد گواه در دادگاه مربوطه قرار گیرد.

    بهترین پیشنهاد وکلای این جرایم به افرادی که مورد کلاهبرداری واقع شده اند، این است که تمامی مدارک و همچنین ادله و امور پیشامد میان متهم و خود را به دادگاه مربوطه عرضه دارند.

    همچنین در جلسات مشاوره های حقوقی با وکلای کلاهبرداری، بعد از این که به درستی به کلیه سوالات وکیل مجرب در این راستا پاسخ دادید، به بازبینی دیگر جوانب مراوده های خود با متهم پرداخته و آن ها را در اختیار وکیل کیفری خود قرار دهید.

    ادله اثبات جرم کلاهبرداری

    ادله اثبات جرم کلاهبرداری
    ادله اثبات جرم کلاهبرداری

    دلایل تایید جرم در پرونده ها و دعاوی کیفری به عنوان جرم کلاهبرداری براساس قانون مجازات اسلامی به این صورت است که:

    1) اقرار 2) شهادت شهود 3) علم قاضی

    در صورتی که اقرار متهم در این سری از پرونده های جرایم کیفری همچون احد از ادله اثبات جرم کلاهبرداری وجود داشته باشد، به درستی نیاز به عرضه دلیل اثبات غیر نیست.

    در این راستا علم قاضی نیز نتیجه ارائه مدارک و مستنداتی است که برای شخص یقین قضایی به دست آورده و فرد باید با یاد مدارک و اسناد علم خویش در حکم، مبادرت به تحریر رای نماید.

    این موضوع می تواند همچون احد از علت های اثبات جرم کلاهبرداری به شاکی پرونده کمک به سزایی نماید. بنابراین بهترین امر، ارزیابی های جداگانه برای این برهان اثباتی است.

    تایید جرم کلاهبرداری با شاهد

    تایید جرم کلاهبرداری با شاهد
    تایید جرم کلاهبرداری با شاهد

    گواهی شهود همچون احد از ادله اثبات جرم کلاهبرداری بایستی هنگامی که معتمد ادعای معترض قرار گیرد که دریافت وی نمایانگر اجزای تشکیل دهنده در جرم مزبور است. نکته حائز اهمیت این است که در اغلب دعاوی کیفری و همچنین پرونده های کیفری با مبحث اثبات جرم کلاهبرداری، تقدیر پرونده با صدور قرار منع پیگیری می گردد.

    در صورتی که معترض (شاکی) به شهادت ناظران شهود اتکا و وی را در دادسرای مربوطه نیز مستعد نموده است. در مواردی که شهود معارض، قادر به عرضه شهادت محکمه پسند و یا قانونی نبوده باشد و قاضی پرونده، ارزشی به منظور شهادت ایشان دارا نباشد، ناظرانی که همچون ادله اثبات جرم کلاهبرداری در دادگاه حضور به هم می رسانند، بایستی الزاماً بر پایه ارکانی نظیر انجام عملیات جلب از سوی شخص متهم پرونده و همچنین برداشتن دارایی اموال قربانی از همان دلایل به منظور حیله و گمراهی خود در این شهادت استفاده نمایند.

    نکته در مورد نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری

    نکته در مورد نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری
    نکته در مورد نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری

    بهتر است بدانید که حضور در جرم کلاهبرداری همچون محکومیت کلیه همدستان به تادیب عامل مستقل جرم کلاهبرداری است.

    اثبات جرم کلاهبرداری فاقد مدرک

    اثبات جرم کلاهبرداری فاقد مدرک
    اثبات جرم کلاهبرداری فاقد مدرک

    در این راستا وکلای این جرایم اذعان می دارند که قضات محترم پرونده های کیفری با بیان دلایل اثباتی شما بر مبنای جرم صورت گرفته حکم نهایی دادگاه را اثبات می نمایند. ضوابط و مقررات گردآوری شده کشورمان در تمامی قوانین کیفری به ذکر ادله اثبات دعاوی پرداخته است.

    ادله تایید جرم کلاهبرداری نیز مطابق قانون تعیین و همچنین مورد تاکید قرار می گیرد. بنابراین در خصوص وکلای اثبات کلاهبرداری با بیان ابراز تاسف در مورد این گونه از توقیفات عرضه می دارد که هیچ گونه تنازعی نزد دیوان عدالت ثابت نمی شود، به جز آن که منسوب به دلایل قانونی باشد.

    بهترین راندمان از سوی مالباخته این است که شما به وکلای مجرب اثبات کلاهبرداری مراجعه نمایید و با گرفتن مشاوره های حقوقی و همچنین نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری از سوی وی، به بازبینی تمامی جنبه های پرونده کیفری کلاهبرداری خود بپردازید.

    وکیل خبره و ماهر جرایم کلاهبرداری

    وکیل خبره و ماهر جرایم کلاهبرداری
    وکیل خبره و ماهر جرایم کلاهبرداری

    وکلای این جرایم وکیلی است که توانایی تشخیص هر گونه زیان های مالی که فردی به فرد دیگر وارد نموده است، مصداقی از جرایم کلاهبرداری نباشد. وکیل مجرب بایستی درک شواهد و همچنین شرایط جرایم کلاهبرداری در پرونده کیفری پیشتاز را نیز محقق سازد و در این راستا به موکلین خود راهنمایی های لازم را با ارائه نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری عرضه نمایند.

    بر همین اساس، اغلب مرافعه های کیفری کلاهبرداری بعد از تشکیل و طرح، منتهی به نتیجه نرسیده و بلافاصله با تقدیر منع پیگیری همراه خواهد شد.

    بر مبنای تجربه، علم و آگاهی و همچنین تخصص خود، نظر صحیح و درستی از آینده پیگیری دعوای شما را پیش بینی نماید

    در رابطه با وکلای جرم کلاهبرداری بایستی بیان نماییم که بر مبنای تجربه، علم و آگاهی و همچنین تخصص خود، نظر صحیح و درستی از آینده پیگیری دعوای شما را پیش بینی نماید و انطباق با احتمالات قریب ممکن را به باور برساند، نه اینکه تنها به درج یک شکایت از سوی موکلین خود بسنده نماید و به منظور متقاعد کردن شما توجیهاتی را عرضه دارد.

    بهتر است بدانید که تمامی رفتار، اعمال و ماهیت یک مجرم که خطای او انتقاد زیان مالی به اموال شخص قربانی این موضوع بوده است، عنوان کلاهبرداری اطلاق داده نمی شود.

    وکیل مجرب زمانی که خطاب وکیل کلاهبرداری را فرا می گیرد که آگاهی و اطلاع کامل داشته باشد که دعوای کیفری را با عنوان کلاهبرداری مطرح نماید و در قبال آن بایستی بداند که عجالتاً موکل وی متهم به جرم کلاهبرداری است.

    همچنین وکیل متبحر و باسابقه با آگاهی و اطلاع از ضوابط و مقررات مرتبط با کلاهبرداری و نیز عناصر تشکیل دهنده آن بایستی بتواند مصداق های درست آن را در پرونده کیفری تعیین نماید.

    زمان اجرای جرم توسط وکیل کلاهبرداری

    زمان اجرای جرم توسط وکیل کلاهبرداری
    زمان اجرای جرم توسط وکیل کلاهبرداری

    وکیل این سری از جرایم اذعان می دارد که بعد از به پایان رسیدن رفتار و همچنین اجرای فیزیکی مجرمانه عامل، باید با عملکرد جرایم به دست آید تا از این طریق جرم کلاهبرداری به طور کامل تحقق یابد. یا به عبارتی این جرم هنگامی به وجود می آید که اموال متعلق به تصرف شخص دیگری در می آید که این امر منجر به همان رفتارهای فیزیکی مجرمانه می شود.

    به بیان دیگر؛ در صورتی که اموال و دارایی های فردی بنا به هر دلیلی به غیر از انجام جلب، مورد تصرف قرار گیرد، جرم کلاهبرداری ثابت نمی شود و در صورتی که فردی با عنوان افترای کلاهبرداری در مجادله های کیفری تحت پیگیری قرار گیرد، وکیل کلاهبرداری قادر خواهد بود که با تکیه بر سند و مدرک با توجه به مطالب ارائه شده با عنوان دفاع پذیرفتنی در همان اولین گام دادرسی کیفری که مقام دادسرا است، سرانجام پرونده شکایت کلاهبرداری را به نفع متهم و یا موکل خود رقم زند.

    شما می توانید تا مدت زمان اجرای جرم از سوی مجرب ترین وکلای کلاهبرداری، نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری را از وکیل خود دریافت نموده و در خصوص مراحل قانونی آن اطلاعات کامل را به دست آورید.

    وکیل کلاهبرداری و راندمان وی در انتخاب مجازات

    وکیل کلاهبرداری و راندمان وی در انتخاب مجازات
    وکیل کلاهبرداری و راندمان وی در انتخاب مجازات

    وی با آگاهی و اطلاعی که بر ضوابط و مقررات مرتبط در این حوزه دارد و همچنین با واقف شدن بر مقررات قانونی ثبت و درج شده در قانون مجازات اسلامی، این امکان را دارد که در انتخاب میزان و اندازه مجازات به موکل خود مساعدت و کمک نماید و برای منفعت ایشان اقدامات لازم را اجرا نماید.

    در ارتباط با پرونده های کیفری، شکایت کلاهبرداری توسط مجرب ترین وکیل کلاهبرداری که کلیه دعوای کیفری را وکالت می نماید، اگر موکل وی با توجه به اتهامات وارده متهم پرونده شناخته شود و تبرئه ایشان قطعی گردد، با پیروی از مولفه های تاخیر اجرای مجازات، اعمال کلیه و یا قسمتی از مجازات وی به حالت تعلیق در می آید.

    لازم است متذکر شد که مجازات شخص مرتکب جرم کلاهبرداری قابل به تاخیر بوده است، مگر در صورتی که مبلغ مبحث جرم فوق بالغ بر یکصد میلیون ریال برآورد شده باشد.

    براساس ماده چهل و شش قانون مجازات اسلامی، تاخیر اعمال مجازات در جرایم کیفری در رتبه سه تا هشت امکانپذیر است. بنابراین مشمول مجازات کلاهبرداری هم واقع می گردد.

    اما طبق ماده چهل و هفت در جریمه های اقتصادی که مبحث کلی آن ها مسائل مالی بالغ بر مبلغ یکصد میلیون ریال بوده است، نمی توان ضوابط و مقررات تاخیر اعمال مجازات را اجرایی کرد.

    بنابراین در مورد شکایات کلاهبرداری بایستی متذکر شد که مجازات مجرم قابل تاخیر بوده، به جز این که جرم متهم از مبلغ ذکر شده بیشتر باشد که در این صورت مجازات تعیین شده غیر قابل تاخیر خواهد بود. شما با مراجعه به سایت تهران لو می توانید نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری را مشاهده و نسبت به مجازات تعلیق، اطلاعات کاملتری را کسب نمایید.

    در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود به این موضوع اختصاص دارد که انجام دهنده ی این جرم کیست؟

    در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود به این موضوع اختصاص دارد که انجام دهنده ی این جرم کیست؟
    در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود به این موضوع اختصاص دارد که انجام دهنده ی این جرم کیست؟

    در قانون برای مجرم و عامل جرم کلاهبرداری، خصوصیت ویژه ای شرط نگردیده است و براساس قانون تشدید مجازات مرتکبین کلاهبرداری، ارتشا و اختلاس هر فردی می تواند انجام دهنده جرم فوق باشد. نکته حائز اهمیت این است که در صورتی که عامل جرم از پرسنل دولت باشند، برای تعیین مجازات وارده قانون از تشدید مجازات به منظور این سری از کارمندان دولت استفاده می نماید.

    جرم بهتان کلاهبرداری

    معنای جرم افترای کلاهبرداری عبارتی زبانزد است که در حقیقت اشتباه بوده و عنوان درست آن اتهام جرم کلاهبرداری است. بنابراین بایستی بیان نمود که شاکی، خود را گناهکار معرفی کرده و در منزلت شکایت و همچنین اثبات بروز جرم کلاهبرداری مبادرت به طرح شکایت در برابر مشتکی عنه (عنهم) بیان کرده است.

    بعد از اعمال تحقیقات مستلزم، درصورت رابطه اتهام، وی (متهم) به دادسرا احضار و همچنین تحقیقات اولیه از وی صورت می پذیرد. شما با مراجعه به سایت تهران لو می توانید در مورد این موضوع اطلاعات کاملتری را کسب نمایید. البته درباره حضور در این جرم کلاهبرداری نیز بیان شده است که:

    مجازات هر شریک در این سری از جرایم، مجازات عامل غیر وابسته است. به این معنا که مجازات و همچنین کیفر شخص مجرم در حق شخص دیگر نتیجه ی نداشته و افراد دیگر نیز به کاملترین مجازات از سوی قانون محکوم می گردند.

    رد مال در جرم کلاهبرداری

    رد مال در این جرایم همچون احد از جزاهای تعیین شده که به مفهوم تسلیم مال و دارایی مورد کلاهبرداری از سوی انجام دهنده به بزه دیده است. کلاهبردار مکلف است که وجه و یا اموالی را که به هر صورت به تصرف خود درآورده است را به مالک اصلی و یا همان شاکی پرونده برگشت نماید.

    لازم به ذکر است که رد مال در این جرایم در دادنامه مورد تحریر و حکم واقع می گردد. اگر مفقودی، عدم دستیابی به دارایی مورد کلاهبرداری، تلف، اقدام کننده به استرداد قیمت و یا مثل آن محکوم گردد و در صورتی که اموال مبحث جرم، وجوه نقد و یا پول باشد، به برگشت آن وجه و همچنین میزان آن محکوم می گردد.

    وثیقه برای جرم کلاهبرداری

    در تمامی دعاوی کیفری و همچنین جرایم از جمله جرم کلاهبرداری، زمانی که گناهکار به دادسرا به منظور فهماندن اتهامات احضار می گردد، مقام تحقیق در دادسرا برای ایشان قرار امنیت کیفری را صدور می نمایند. بهتر است بدانید که احد از روش های تامین کیفری، فرستادن نهاد وثیقه است که در صورت ناتوانی از وداع وثیقه، شخص متهم بازداشت می شود.

    نکته حائز اهمیت این است که وثیقه برای جرم کلاهبرداری بر مبنای میزان خسارت های وارد شده بر شخص شاکی پرونده یا بزه دیده است و نبایستی از مقدار و مبلغ مورد تقاضای شکایت کننده کمتر باشد.

    تحویل شکایت به معاونت ارجاع

    دادخواه پس از فسخ تمبر و گواهی نمودن کلیه اوراق کپی، شکایت کلاهبرداری خود را به دادسرای مرتبط به بخش معاونت واگذار می نماید. معاون ارجاع بعد از بازبینی پرونده در صورت عدم مانع شاید با توجه به شیوه موجود، مبادرت به انتقال پرونده کلانتری مرتبط و یا شعب دادیاری و یا بازپرسی نماید.

    پیش از درج پرونده در دادسرا به کلانتری ناحیه که جرم در آن منطقه رخ داده است و یا در آن ناحیه کشف شده و یا متهم در همان منطقه دستگیر شده، انتقال می یابد تا تحقیقات ضروری از سوی کلانتری مرتبط صورت پذیرد.

    در این حالت، معترض بایستی بر اساس ناحیه ارتکاب جرم و یا شهود آن به کلانتری مرتبط به بخش معاضدت قضائی رجوع و بعد از حکم رئیس بخش مرتبط، شکایت خود را به بخش ثبت رایانه واگذار نماید.

    بعد از درج شکایت بایستی آن را به یکی از ضابطین دادگستری که در آن نواحی به فعالیت اشتغال دارند

    بعد از درج شکایت بایستی آن را به یکی از ضابطین دادگستری که در آن نواحی به فعالیت اشتغال دارند، قرارداد تا تحقیقات و همچنین اطلاعات حکم داده شده از سوی ضابطین دادگستری مرتبط صورت گیرد و مجدداً پرونده به دادسرا محول می گردد.

    در انتقال پرونده به یکی از شعب بازپرسی (یا دادیاری) شکایت کننده بعد از تحویل شکایت از سوی معاونت ارجاع بایستی به بازپرس معین شده که در بخش زیرین شکایت نوشته شده است، مراجعه نموده تا از این طریق پرونده در آن شعبه درج و ثبت گردد.

    البته شاید پیش از درج شکایت دادیار و یا بازپرس محترم پرونده، دستوراتی را به منظور اعمال تحقیقات اولیه برای کلانتری مرتبط صادر می نماید که در این حالت فرد بایستی به کلانتری مرتبط مراجعه و یا با رجوع به سایت تهران لو و مشاهده نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری، اطلاعات کاملی را دریافت نمایند.

    کلاهبرداری اینترنتی

    یکی دیگر از موارد نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری اختصاص به کلاهبرداری های اینترنتی دارد که در این خصوص بایستی متذکر شویم که در شیوه های نوین کلاهبرداری که با توسعه تکنولوژی و همچنین افزایش جایگاه دانش و تکنیک های روز دنیا در کنار مردم رابطه بسیاری دارد،

    کلاهبرداری از شیوه فریب اشخاص در خصوص امور بی اساس و جعل عناوین و غیره از شیوه تغییر، دستکاری و یا ایجاد در اطلاعات موجود در دستگاه های رایانه ای صورت می پذیرد و در نهایت این مسئله به سرقت اموال افراد منجر می گردد.

    به منظور دستیابی به اطلاعات اولیه برای سرقت اموال و یا مال افراد دیگر شیوه های به کار برده می شود

    اغلب به منظور دستیابی به اطلاعات اولیه برای سرقت اموال و یا مال افراد دیگر شیوه های به کار برده می شود که به آن مهندسی اجتماعی می گویند که در اکثر موارد به امور فریبکارانه کلاهبرداران به منظور دستیابی اطلاعات متعدد از اشخاص می گویند و یا سایر جرایم مانند سرقت اطلاعات و همچنین در معرض غیر مجاز به دیگر اطلاعات پیش درآمد کلاهبرداری واقع می گردد.

    در این سری از شکایت کلاهبرداری اینترنتی، ظاهراً این گونه است که امکان بازبینی مبحث براساس زیاد بودن جرم کلاهبرداری عنوان می گردد.

    همان طور که می دانید، بیشتر کلاهبرداری ها در زمان های گذشته بیشتر بر روی ماشین، منازل و یا ساختمان ها صورت می گرفت اما با پیشرفت علم و دسترسی بیشتر به اینترنت، اغلب نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری مرتبط با کلاهبرداری های اینترنتی است که در اغلب موارد این امکان را داراست که از طریق فریب وسایل نقلیه صورت پذیرد که شبهه در بین این افراد نیست.

    در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که کلاهبرداران اینترنتی از انجام این کار چه انگیزه ای دارند؟

    در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که کلاهبرداران اینترنتی از انجام این کار چه انگیزه ای دارند؟
    در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که کلاهبرداران اینترنتی از انجام این کار چه انگیزه ای دارند؟

    احتمالاً از اصلی ترین محرک در انگیزه کلاهبرداران اینترنتی به خصوص در کشورمان احراز ثروت های سرسام آور یک شبه است که در این میان گاهی انتقام جویی های فردی نیز این قدرت را داراست که افزوده بر انگیزه است. سایت تهران لو در این راستا می تواند با ارائه مطالب گسترده تر شما را با این سری از شکایت های اینترنتی بیشتر آشنا نماید.

    جلوگیری از کلاهبرداری های اینترنتی

    براساس این که در اکثر موارد در این سری از شکایت های اینترنتی، قربانی پرونده به صورت مستقیم با شخص کلاهبردار در ارتباط نیست و علاوه بر این به دلیل بهره مندی کلاهبردار از تکنولوژی و فناوری های روز دنیا و تعداد کثیری از قربانیان، این بزه ها در کوتاهترین زمان در مقابل کلاهبرداری معمول؛ کشف این جرایم و همچنین دستگیری گناهکاران سخت تر و در بعضی مواقع با صرف زمان و هزینه های بسیاری همراه است.

    بنابراین پیوسته مناسب ترین شیوه مقابله با این سری از جرایم رایانه ی جلوگیری از بروز جرم است که در این راستا به بیان چند نکته برای ممانعت از این جرایم متذکر می شویم که عبارتند از:

    در صورتی که با کسب و کار شخصی همراه هستید، بایستی به نکات ذیل توجه نمایید:

    • ایمنی وب سایت و همچنین کسب و کارتان را از شیوه های متعدد نظیر استفاده از آنتی ویروس ها، فایروال ها، آنتی اسکم ها و غیره ایمن سازی نمایید.
    • تمامی نرم افزارهای خود را پی در پی به روز رسانی نمایید.

    موارد بیان شده در این بخش تنها برخی از اصلی ترین نکات هستند. به منظور مطالعه نکات گسترده تر در این خصوص این امکان را دارید که با مراجعه به صفحه امنیت مشاغل اینترنتی خود در فضای سایبری، اقدامات لازم را اجرا نمایید.

    چنان چه مایلید تا در محیط اینترنت، امنیت خود و خانواده تان را فراهم سازید، مناسب ترین اقدام توجه داشتن به نکات ذیل است:

    •   این قدرت را دارید که از نرم افزارهای پشتیبانی کننده مانند فایروال ها و همچنین نرم افزارهای ضد جاسوسی بهره برده و آن ها را به صورت همیشگی به روز رسانی نمایید.
    •   در واکنش های خود در فضای مجازی مراقب بوده و از فرستادن اطلاعات شخصی خود در معرض همگان خودداری نمایید.
    •   بهتر است از اینترنت های ایمن بهره ببرید. به کارگیری از نت های کلی و خرید یا پرداخت آنلاین با بهره مندی از آن ها امری خطرناک است و این امکان را دارد که داده های کارت بانکی شما به راحتی در اختیار کلاهبرداران سایبری قرار گیرد.

    در ادامه نیز بایستی متذکر شد که:

    1)    در هنگام خرید اینترنتی، کلیه نکات ایمنی را رعایت نماییم.

    2)    از کلیک کردن بر روی لینک یا فایل و همچنین باز نمودن ایمیل های ناشناس که پیوست این ایمیل ها هستند، قطعاً ممانعت نمایید.

    3)    رمز عبور شبکه های اجتماعی یا ایمیل و علاوه بر این، کارت بانکی و یا داده های آن را به هیچ عنوان در اختیار سایر افراد قرار ندهید.

    4)    دانش و علم خود را بسته به فناوری های به کار رفته نظیر شبکه های اجتماعی، اینترنت و غیره بالا ببرید.

    5)    به هیچ عنوان از سایت های نامعتبر و همچنین ناشناس، خرید اینترنتی انجام ندهید. به منظور مطالعه گسترده تر در این خصوص این امکان را دارید که به صفحه اینترنتی امنیت افراد در فضای سایبر مراجعه نمایید.

    در این راستا نمونه ی از دادخواست شکایت کلاهبرداری اینترنتی را در زیر برای شما عنوان می داریم:

    « شاکی: آقای …………..

    متهم: آقای ……………….

    اتهام: برداشت غیر مجاز وجه از طریق سامانه رایانه ای(کلاهبرداری رایانه ای)

    گردش کار: پس از ارجاع پرونده به این دادگاه و وصول به شعبه ثبت و پس از جری تشریفات قانونی دادگاه در وقت مقرر/ فوق العاده به تصدی امضا کننده ذیل تشکیل است با بررسی پرونده ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

    گزارش تخلفات کلاهبرداری در خرید اینترنتی

    در کلیه مراحل شکایت کلاهبرداری اینترنتی، شما کاربران عزیز این امکان را دارید که به روش وب سایت پلیس فتا به آدرس: ( WWW.CyberPolice.ir) مراجعه و مبادرت به عرضه گزارش تخلفات و همچنین جرایم احتمالی در فروشگاه ها نموده تا از این طریق پلیس فتا اقدامات لازم را برای رسیدگی به کلاهبرداری صورت گرفته انجام دهند.

    البته در برخی موارد تحقیق به تخلف صورت گرفته نیازمند برنامه شکواییه در دادسرا مربوط است. در این راستا از تمامی هموطنان عزیز درخواست می شود که حتماً به منظور جلوگیری از قربانی شدن و همچنین پاکسازی فضای مجازی از سایر کلاهبرداری ها و یا جرایم حتی در مواردی که مبلغ تخلف و یا کلاهبرداری نیز بسیار ناچیز باشد،

    شخص شاکی بسته به طرح شکایت و همچنین گزارش جرم خود اقدامات لازم را انجام نمایند تا در این خصوص به مسئولیت های اجتماعی خود نیز پایبند باشند. شما با مراجعه به سایت تهران لو در خصوص تخلفات و کلاهبرداری های صورت گرفته در فضای سایبری می توانید اطلاعات کاملتری را در این راستا کسب نمایید.

    گرفتاری های خرید اینترنتی

    همان طور که می دانید، هر فعالیتی نیازمند کسب مهارت و دانش بسیار است که احتمال دارد، سادگی خریدار و همچنین عدم تجربه کافی در این راستا، مالباخته را دچار صدمات جبران ناپذیری نماید.

    خریدار واقعی به روش کانال های اینستاگرامی و یا تلگرامی با ایجاد صفحاتی در این فضای مجازی کالاهای مورد پسند او را به فروش می رسانند.

    بعضی از این صفحات به قدری زیبا و منحصر به فرد طراحی شده اند که حتی اشخاص حرفه ای و همچنین باتجربه نیز در این امر تحریک می شوند. در ارتباط با این که در حال حاضر چه تعداد به این صورت کلیه اجناس واقعی و همچنین سالم خود را به فروش می رسانند، آمار دقیقی موجود نیست.

    بسیاری از فروشندگان این حوزه به صورت حرفه ای فعالیت نمی کنند

    اما بایستی بیان کرد که بسیاری از فروشندگان این حوزه به صورت حرفه ای فعالیت نمی کنند و در این راستا برای خریداران مشکلاتی را ایجاد می کنند که این امر منجر به افزایش شکایت های کلاهبرداری در خرید اینترنتی شده است.

    در مجموع زمانی این مشکل آغاز می شود که خریدار واقعی از کانال هایی خرید خود را انجام داده است که از سوی اشخاص سودجو تاسیس گردیده است.

    کلاهبردارانی که با تاسیس صفحات و بعد از انجام کلاهبرداری از اشخاص متعدد به یک مرتبه اقدام به بستن صفحات مجازی نموده و به طور کل از دسترس افراد خارج و یا به هیچ عنوان پاسخگوی خریداران نخواهند بود. به این ترتیب دردسرهای خرید اینترنتی و همچنین شکایات کلاهبرداری به تدریج مطرح می گردد.

    شیوه اقدام به منظور شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرامی و تلگرامی

    به منظور شکوائیه از انجام خرید تلگرامی یا اینستاگرامی بایستی طبق موارد زیر اقدامات لازم را اعمال نمایید:

    در گام نخست لازم است که شما شماره تماس تلفن فروشنده را در اختیار داشته باشید.

    سپس پرینت کلیه پرداخت های صورت گرفته را از بانک مورد نظر دریافت کنید تا از این طریق مشخص گردد که شما به چه شماره حسابی وجه واریز نموده اید.

    لازم است که پیشینه چت های خود را در این فضای مجازی (تلگرام و یا اینستاگرام) در اختیار داشته باشید.

    بهتر است متذکر شد که اسکرین شات برای ارائه به دادسرا و یا پلیس فتا به عنوان سندی معتبر شناخته نمی شود.

    در صورتی که شماره ثنا ندارید، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی آن را دریافت نمایید و پرداختی های اینترنتی خود را از این طریق انجام دهید.

    بایستی به دادسراهای جرایم رایانه ای مراجعه و شکواییه خود را در این راستا درج و ثبت نمایید.

    دادسرای مربوطه پس از دریافت و همچنین درج شکایات و انتخاب شعبه برای انجام خرید اینترنتی از طریق این دو فضای مجازی تعیین نوبت می نماید.

    واگذاری پروند به پلیس فتا

    پس از این که نوبت شما در شعبه مورد نظر تعیین گردید، پرونده شما به منظور تحقیقات بیشتر به پلیس فتا واگذار می گردد.

    پروسه مذکور به اندکی زمان نیاز دارد و گاهی برخی از افراد را در این مسیر خسته و بی حوصله می نماید.

    در صورت مجال دسترسی، شخص مرتکب جرم که فروشنده پرونده است، به مراجع قضایی دعوت می شود تا از این طریق سوء نیت وی کاملاً احراز گردد.

    در صورت وجود مدارک و همچنین دلایل کافی برای بروز این سری از جرایم، پرونده به دادگاه مربوطه ارسال می گردد.

    هنگامی که مجرمیت فرد در دادگاه برای شخص مجرم اثبات گردید

    هنگامی که مجرمیت فرد در دادگاه برای شخص مجرم اثبات گردید، جزای نقدی و یا احکام حبس صادر می گردد.

    در این جرایم مشکل واقعی زمانی است که امکان بررسی نشانی فروشنده و یا شخص کلاهبردار به طور کامل وجود نداشته باشد.

    البته بایستی خاطر نشان کنیم که احتمال دارد بررسی های لازم از طریق پلیس فتا و یا شما نیز به نتایج قابل قبولی نرسد. در این زمان است که فرد با خود می گوید، ای کاش برای انجام این خریدهای اینترنتی، بدون آگاهی و اطلاع داشتن از سایت مورد نظر خرید خود را انجام نمی دادم و این سری از مشکلات را برای خود به وجود نمی آوردم.

    تمامی موارد ذکر شده از شیوه شکوائیه برای انجام خرید اینترنتی تلگرامی و اینستاگرامی است که در سایت تهران لو در رابطه با این جرایم، مطالب جامع و همچنین نمونه دادخواست های متعددی بیان شده است.

    نکات مهم در انجام خریدهای آنلاین

    از بهترین اموری که شما در این راستا می توانید انجام دهید، مراقبت از انجام خریدهای آنلاین و دستیابی به نتایج مطلوب در انجام این سری از خریدهای اینترنتی است.

    بهتر است کالا و یا اجناسی را که خریداری می نماییم، از فروشگاه های اینترنتی معتبر و دارای نماد اعتماد انجام دهیم. از کانال های تلگرامی و اینستاگرامی که سایت اینترنتی، نشانی و همچنین تلفن ثابت ندارند، به هیچ عنوان کالایی را خریداری نکنیم.

    قبل از انجام خرید، آدرس و همچنین مشخصات فروشنده اینترنتی و علاوه براین واقعی بودن موقعیت را به طور کامل مورد ارزیابی و بررسی های لازم قرار دهیم.

    نکته مهم پیش از انجام این سری از خریدهای اینترنتی این است که در صورتی که شما مایلید تا خریدهای سنگین را در این راستا انجام دهید، بایستی در این رابطه تحقیقات گسترده تری را انجام دهید و در این خصوص با افراد کارآمد و خبره گفت و گو و مشورت نمایید.

    امکان برگشت کالا تا مدت هفت روز

    بهتر است متذکر شد که در انجام هر خرید اینترنتی، امکان برگشت کالا تا مدت هفت روز مقدور بوده و این سری از سایت ها این امتیاز را برای خریداران واقعی لحاظ نموده اند تا از این طریق اطمینان و اعتماد خریداران را بیشتر جلب نمایند. بنابراین بایستی این مسئله را به فروشنده بازگو کنید و در صورتی که وی این موضوع را قبول نکرد، بایستی در انجام خرید خود کمی تردید نمایید.

    تمامی این نکات به شما کمک می کند که بتوانید خریدهای اینترنتی مورد قبولی را انجام دهید.

    شکایت کلاهبرداری از خودرو

    در ادامه موضوع نمونه دادخواست شکایت کلاهبرداری، بهتر است در رابطه با شکایت کلاهبرداری از خودرو که این روزها بسیار باب شده است نیز مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. در زیر به چهار شیوه کلاهبرداری خرید و فروش خودرو می پردازیم:

    ادعای خسارت و پارکینگ دو قبضه

    در این شیوه که اخیراً بسیار متداول شده است، شخص کلاهبردار به عنوان خریدار واقعی به دنبال خودروی شما می آیند. در ابتدا وی خودروی شما را مشاهده و با توجه به اطلاع داشتن از تمامی خسارت های وارده در این امر، اقدام به قولنامه خودروی شما می نماید.

    به این صورت خودرو به پارکینگ دو قبضه منتقل می شود، اما با این تفاوت که خریدار در روز انجام تعویض پلاک به همراه کارشناس خودرو حضور می یابد و با منسوب کردن صدمات خودرو، از شما تقاضای وصول خسارت و یا تقلیل خودرو را دارد که در این راستا تمامی حق و حقوق با وی است.

    بهترین کار این است که بلافاصله خسارت وارده را متقبل شوید و این تاوان را به تجارب خود اضافه نمایید. پیشنهاد می گردد که به هیچ عنوان پروسه شکوائیه را پیش نگیرند. زیرا راهی پرهزینه و زمانبر خواهد بود. بهتر است بدانید که از لحاظ قانونی حق با فردی است که با تدابیر خود اقدام به کلاهبرداری خودرو کرده است.

    انتقال خودرو در فواصل زمانی تعویض پلاک و تنظیم قولنامه

    از دیگر شیوه های کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو، انتقال خودرو در زمان تعویض پلاک و همچنین تنظیم قولنامه است. در این تدابیر لازم است با یک کارشناس مجرب و کارآزموده برای خرید خودرو مراجعه و بررسی های لازم را انجام دهید تا از این طریق سلامت بدنه و همچنین فنی خودرو نیز تایید گردد که ممکن است فرد فروشنده با حیله از ذکر شماره شاسی در قولنامه ممانعت نماید.

    قولنامه خودرو در محضر تنظیم و بیعانه نیز پرداخت می گردد و روز بعد شما برای تعویض پلاک مراجعه خواهید کرد. با این که تمامی مراحل به طور قانونی انجام می گیرد، بی خبر از این که بعد از انجام خرید، شما متوجه تصادفی بودن خودرو نیز خواهید شد.

    در گام نخست ممکن است شما به کارشناس خودرو شک کنید اما این کارشناس را خود شما برای این امر تعیین نموده اید. نکته حائز اهمیت این است که خودرویی که به شما تحویل داده شده است، با خودروی کارشناسی مغایرت دارد.

    زیرا در روز انجام معامله، فروشنده خودروی کاملاً سالم و فاقد رنگ را به شما معرفی نموده اند. اما در روز انجام تعویض پلاک، خودروی چپی با همان ویژگی های ظاهری قید شده را به شما تحویل خواهند داد.

    عجله کردن خریدار خودرو؛ شگردی کاربردی و قدیمی

    دستپاچه کردن خریدار برای انجام خرید خودرو از دیگر شگردهای کلاهبردان خودرو است که قربانیان زیادی را به همراه داشته است. در این راه شما همچون خریدار خودرو، خودرویی را با نازلترین قیمت پیدا و به منظور بررسی بیشتر مراجعه خواهید کرد. در هنگام کنترل خودرو، شخص دیگری نیز به همراه کارشناس خودرو به منظور بررسی و ارزیابی های بیشتر مراجعه می نمایند.

    بعد از اتمام کارشناسی، خریدار دوم تاکید دارد که این خودرو را خریداری نماید و به این صورت شما را در انجام خرید هول نماید تا با ایجاد ترس از دست دادن خودرو، شما بهترین موقعیت را از دست خواهید داد.

    متاسفانه بایستی متذکر شد که خریدار دوم، فروشنده و همچنین کارشناس خودرو نیز همگی با هم همدست بوده و یک خودرو تصادفی یا چپی با ایرادات فنی و بدنی بسیار را به شما می فروشند.

    فروش متقلبانه

    در حال حاضر اکثر خرید و فروش های خودرو که منجر به کلاهبرداری از خودرو نیز می شود، اختصاص به فروش متقلبانه و فریب خریدار است. این متد بیشتر در مورد خرید خودروهای لوکس صورت می گیرد که در این امر سود بسیاری نیز برای کلاهبرداران به همراه دارد. (اغلب در خودروهایی با تیپ متعدد که سفارش سایر کشورهاست و داخل کشورمان می شوند).

    کلاهبرداران اقدام به خرید خودروهای دارای آپشن می نمایند و به این ترتیب با افزودن آپشن های تقلبی، سعی می کنند که خودرو را همچون خودروی تمام امکانات با قیمتی بسیار هنگفت به فروش برسانند.

    تنها شیوه ای که می تواند شما را در این مسیر در امان دارد، بهره مندی از مجرب ترین کارشناسان خودرو است. زیرا ممکن است کارشناسان بی تجربه نیز در ارزیابی تشخیص امکانات به کار برده شده در خودرو تقلبی از فابریک دچار مشکل شوند. این امر سبب می گردد که شما وارد پروسه خودروی کلاهبرداری شده شوید که اثبات آن مستلزم زمان و هزینه های بسیار است.

    پیشنهاد می کنیم از پست نمونه لایحه کلاهبرداری دیدن کنید.

    نتیجه گیری

    نتیجه گیری
    نتیجه گیری

    در حال حاضر با ورود پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه خریدهای اینترنتی و یا انجام خریدهای عجولانه از سوی خریداران، سبب گردیده که کلاهبرداری از این طریق و یا به شیوه های متعدد روند صعودی داشته باشد.

    این امر می طلبد که خریداران قبل از انجام خرید به نکات مهم در این راستا توجه نمایند و در صورتی که با مشکل خاصی مواجه شدند، اقدامات لازم را از سوی مراجع قضایی مربوطه انجام دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با