نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله ی علمی حقوقی، تصمیم داریم تا موضوع نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله را به شکل کامل و مفصل مورد بحث و بررسی قرار دهیم و مهم ترین مواردی که در ارتباط با نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله می باشند را برای شما عزیزان تشریح نماییم. از همه ی شما همراهان گرامی درخواست می شود تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

    امروزه شاهد برقرار شدن معامله های مختلفی بین افراد هستیم. ایشان ممکن است، در موضوع های مختلفی با هم معامله برقرار نمایند. این معامله می تواند بر روی برخی از کالاهای ارزان قیمت و یا گران بها باشد و یا این که بر سر زمین و خانه و غیره باشد.

    در هر شکل در معامله های مختلف، بین دو طرف معامله پرداخت ها و پول هایی رد و بدل می شوند. در بعضی از معامله ها، شرایط پرداخت های مربوط به معامله به مشکل هایی برخورد می نماید. حال ممکن است، یکی از طرفین بر روی پرداخت کامل هزینه های معامله مشکل داشته باشد و یا اختلاف به وجود آمده بر سر بخشی از پول ها و پرداخت های آن معامله باشد.

    در هر صورت ما قصد داریم تا در این مقاله ی کاربردی، موضوع های این چنینی را برای شما بیان نماییم.

    قبل از ورود به بحث های اصلی موضوع نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله، بهتر است به این مسئله نیز دقت داشته باشید که در موارد حقوقی مختلف و یا پرونده هایی که به نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله مربوط می شوند، به مراجع حقوقی معتبر مراجعه داشته باشید و از آن ها کسب اطلاعات نمایید.

    انجام خدمات به شکل اینترنتی ارائه می کنند

    برخی از این مراجع حقوقی و مراجع مشاوره ی حقوقی، کارها و خدمات خود را به شکل اینترنتی و غیر حضوری ارائه می کنند. یکی از برترین موارد سایت تهران لو می باشد. شما می توانید آخرین اطلاعات حقوقی روز دنیا را با مراجعه به وب سایت اینترنتی تهران لو به دست آورید.

    در ادامه و برای این که موضوع نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله را به خوبی بسط و گسترش دهیم، لازم می دانیم که مهم ترین موارد مرتبط با نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله را در قالب چند تیتر بیان کرده و در بخش های متنوع این نوشتار، آن ها را مورد تشریح قرار دهیم.

    از همه ی شما سروران گرامی دعوت می نماییم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

    مهم ترین تیترها و سوال های مربوط به نوشتار نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله به شرح ذیل می باشند:

    آیا در زمینه ی ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی پرداخت ثمن معامله به نرخ روز اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مهم ترین مواد و تبصره های قانونی مرتبط با ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی نمونه دادخواست ثمن معامله به نرخ روز اطلاعاتی دارید؟

    مطالبه ثمن معامله چگونه است؟

    آیا در زمینه ی اثر مربوط به عقد خرید و فروش (بیع) اطلاعاتی دارید؟

    تفاوت دعوای مطالبه ثمن و استرداد ثمن

    آیا در زمینه ی دعوی مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مطالبه ی باقی پول یک معامله و یا فسخ قرارداد مربوط به معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی دریافت وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه همراه با مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    خسارت تاخیر در تأدیه دین

    آیا می دانید برای طلب نمودن ثمن باقیمانده ی یک قرارداد، باید به کدام دادگاه مراجعه نماییم؟

    آیا در زمینه ی مطالبه ثمن معامله در صورتی که کلاهبرداری رخ داده باشد، اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی قرار تامین خواسته در مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مهم ترین مدارک و مستندات مورد نیاز برای مطالبه باقی ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی محتوای یک دادخواست برای پرداخت ثمن معامله و یا الزام به پرداخت ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    سخن پایانی

     

    آیا در زمینه ی ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    در قسمت ابتدایی از مقاله ی نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله، قصد داریم که در زمینه ی ثمن برای شما صحبت نماییم و شما عزیزان را با این واژه آشنا نماییم. لطفا در این بخش با ما همراه باشید.

    اگر بخواهیم از نظر لغوی این کلمه را بررسی نماییم، مفهوم اصلی واژه ی ثمن، قیمت و بهاء می باشد. همچنین برای واژه ی ثمن از عبارت هایی مانند نرخ مورد معامله نیز استفاده می شود که موردهای معامله می توانند شامل مواردی نظیر خانه، زمین، کالا و دیگر موارد باشند.

    در اینجا باید خدمت شما عرض نماییم که یکی از اساسی ترین موضوع های موجود در هر معامله ای همین ثمن یا نرخ و بهای آن معامله می باشد.

    از دیگر اصطلاح هایی که معمولا در معامله ها به آن ها پرداخته می شود، می توانیم به این موارد اشاره داشته باشیم:

    بایع:

    این واژه به مفهوم فروشنده می باشد. آن فردی که دارای یک ملک یا وسیله ای می باشد و آن را به دیگری و طی یک معامله می فروشد، نقش بایع را دارد.

    مبیع:

    این کلمه نیز برای شیء مورد نظر که به فروش می رسد، استفاده می شود و واژه دیگر نیز همان ثمن می باشد که در بالا به آن اشاره کردیم.

    از همه ی شما عزیزان خواننده درخواست می شود که در بخش های بعدی نوشتار نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله با ما همراه باشید.

    پیشنهاد می کنیم از پست نمونه لایحه معامله صوری دیدن کنید.

    آیا در زمینه ی پرداخت ثمن معامله به نرخ روز اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی پرداخت ثمن معامله به نرخ روز اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی پرداخت ثمن معامله به نرخ روز اطلاعاتی دارید؟

    همان طور که مطالعه داشتید، در قسمت قبلی از مقاله ی نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله در زمینه ی نرخ و بهای یک معامله که همان ثمن می باشد، با شما صحبت نمودیم.

    در ادامه و بخش دیگری از این نوشتار تصمیم داریم تا شرایط پرداخت ثمن یک معامله را به نرخ روز مورد بررسی قرار دهیم. خواهشمند است، ما را در این قسمت نیز همراهی نمایید.

    در مورد این موضوع یعنی پرداخت ثمن معامله به نرخ روز، با دو وضعیت و حالت روبرو هستیم که در ادامه آن را توضیح می دهیم.

    وضعیت و حالت اول به این صورت است:

    اگر در یک معامله و یا قرارداد فروش، افراد مربوط به معامله بر سر پرداخت یک مبلغ معینی توافق نمایند و در ادامه، فرد خریدار نسبت به دادن بقیه ی پول مورد نظر بی توجه باشد و از پرداخت مابقی ثمن خودداری کند، فرد فروشنده می تواند دادخواستی مبنی بر مطالبه بقیه ی پول معامله ارائه نماید و فرد خریدار را نسبت به پرداخت آن ملزم نماید. اصطلاحا به این دادخواست، دادخواست الزام خوانده به پرداخت بقیه ی ثمن معامله نیز می گویند.

    همچنین ایشان می تواند در مورد خسارت تاخیر تادیه نیز درخواست نماید.

    البته این پرداخت ها و مطالبه ها مشروط به این موضوع هستند که فرد فروشنده نیز بر موضوع تحویل همزمان مال و یا ملک مورد نظر قول و یا تعهدی را نداده باشد.

    در اینجا لازم است، یک نکته ی مهم را برای شما بیان نماییم. نکته ی مورد نظر این است که در این وضعیت، امکان دریافت ثمن معامله به نرخ روز وجود ندارد. چون در وضعیت هایی می توان بهای مورد نظر را به نرخ روز دریافت نمود که مبیع مورد نظر حق دیگر افراد باشد و ایشان آن را فروخته باشد.

    وضعیت و حالت دوم به این شکل می باشد:

    اگر معامله ای بین دو طرف صورت گیرد و ملک و یا مالی بین ایشان خرید و فروش شود و بعدها مشخص شود که آن شیء مورد معامله متعلق به فرد دیگری بوده است، یعنی فروشنده مالک واقعی آن مورد نبوده است.

    بهتر است، در این خصوص یک مثال بیان کنیم. مثلا فرد فروشنده مالی که به دیگران تعلق داشته است را فروخته است و یا زمین و یا ملک مربوطه در موقعیت طرح های عمرانی واقع شده است. در این شرایط است که امکان درخواست ثمن معامله به نرخ روز وجود دارد و فرد خریدار می تواند نسبت به این موضوع درخواست نماید.

    در این وضعیت نیز لازم است، به نکته ی ذیل دقت داشته باشید: ممکن است، در زمان بستن قرارداد فروش این موضوع شرط شده باشد که اگر بعدها مشخص شود، مورد معامله متعلق به فروشنده نبوده است، ایشان مبلغ معینی را به شما پرداخت نماید، در آن صورت نیز شما نمی توانید ثمن آن را به نرخ روز دریافت نمایید.

    برای این که در خصوص پرداخت مبلغ ثمن معامله به نرخ روز اطلاعات دقیق تر و جامع تری را کسب نمایید، بهتر است که به سایت تهران لو که یکی از معتبرترین وب سایت های مشاوره ی حقوقی می باشد، مراجعه نمایید.

    از همه ی شما سروران گرامی تقاضا داریم، در بخش های بعدی مقاله ی نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله با ما همراه باشید.

    آیا در زمینه ی مهم ترین مواد و تبصره های قانونی مرتبط با ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مهم ترین مواد و تبصره های قانونی مرتبط با ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی مهم ترین مواد و تبصره های قانونی مرتبط با ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    همان طور که مشاهده کردید، در قسمت قبلی از نوشتار نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله شرایط پرداخت ثمن یک معامله به نرخ روز را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. در این بخش از نوشتار خود بنا داریم، برخی مواد قانونی که در ارتباط با ثمن معامله های مختلف می باشند را برای شما عزیزان بیان نماییم. خواهشمند است، در ادامه ما را همراهی نمایید.

    بر اساس ماده ی شماره ی 365 قانون مدنی کشور، بیعی که فساد باشد، نمی تواند در تملک مورد معامله موثر واقع شود. مفهوم این عبارت این می باشد که کالای مورد فروش و بهای مربوطه کماکان در مالکیت بایع باقی بمانند.

    بر اساس ماده های شماره ی ٣٩٠ و ٣٩١ قانون ذکر شده، در صورتی که پس از قبض ثمن، مبیع به طور کلی یا به صورت جزئی مستحق للغیر باشد، بایع یعنی فروشنده به عنوان ضامن شناخته می شود و ایشان می بایست ثمن را به فرد مقابل برگرداند.

    در صورتی که خریدار نسبت به فساد این معامله اطلاع دقیق نداشته باشد، فرد فروشنده باید غرامت و خسارات وارد شده به ایشان را تقبل نماید و از طرفی چون بهاء و پول پرداختی در این مدت در اختیار فرد فروشنده بوده است، اگر میزان ارزش کالا و یا ملک مورد نظر در این مدت کم تر شود و این موضوع به اثبات برسد، با توجه به این مسئله که عنوان غرامت ها در ماده ی 391 ذکر شده است، فرد فروشنده باید نسبت به جبران خسارت ایشان اقدام نماید.

    همچنین فرد متضرر می تواند ضمن دادخواست، مطالبه های ذیل را نیز ارائه نماید:

    همچنین فرد متضرر می تواند ضمن دادخواست، مطالبه های ذیل را نیز ارائه نماید:
    همچنین فرد متضرر می تواند ضمن دادخواست، مطالبه های ذیل را نیز ارائه نماید:

    الزام به تادیه ثمن معامله

    خسارت مربوط به تاخیر در تادیه دین

    وجه التزام ناشی از قرارداد

    و غیره

    برای این که در خصوص دیگر مواد و تبصره های قانونی مرتبط با ثمن معامله اطلاعات بیشتر و جزئی تری را کسب نمایید، بهتر است، سری به وب سایت تهران لو که در حال حاضر یکی از برترین وب سایت ها در زمینه ی مشاوره های حقوقی می باشد، بزنید و از موارد ذکر شده در سایت تهران لو، نهایت استفاده را ببرید.

    شما در حال مطالعه ی مقاله ای علمی حقوقی با عنوان نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله هستید. خواهشمند است بخش های بعدی این نوشتار کاربردی را از دست ندهید. در قسمت های آتی این مقاله قصد داریم که موارد مهم دیگری را برای شما همراهان گرامی تشریح نماییم.

    آیا در زمینه ی نمونه دادخواست ثمن معامله به نرخ روز اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی نمونه دادخواست ثمن معامله به نرخ روز اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی نمونه دادخواست ثمن معامله به نرخ روز اطلاعاتی دارید؟

    در بخش پیشین از نوشتار خود با عنوان نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله برخی از مواد قانونی مرتبط با ثمن معامله را بیان نمودیم. دراین بخش از نوشتار خود بنا داریم تا در زمینه ی نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله به نرخ روز مواردی را اشاره نماییم و یک دادخواست واقعی که برای پرداخت ثمن معامله به نرخ روز مفید می باشد را حضور شما عزیزان ارائه نماییم.

    لطفا در این قسمت نیز با ما همراه باشید.

    مهم ترین مواردی که باید ذکر شوند، در ادامه حضور شما ارائه شده اند:

    مشخص نمودن خواسته و میزان بهای آن: ملزم نمودن فرد خوانده به پرداخت باقیمانده ی ثمن معامله به نرخ روز

    به این نکته نیز توجه داشته باشید که در این بخش، در صورتی که برابر شرایط درج شده در بالا، شامل دریافت ثمن و بهای معامله به نرخ روز نشوید، می بایست به این شکل بنویسید: مطالبه ثمن + خسارت تاخیر تادیه

    در ادامه، دلايل‌ و موارد پیوستی به ‌دادخواست ذکر می شوند که می توانند شامل این موارد باشند:

    در ادامه، دلايل‌ و موارد پیوستی به ‌دادخواست ذکر می شوند که می توانند شامل این موارد باشند:
    در ادامه، دلايل‌ و موارد پیوستی به ‌دادخواست ذکر می شوند که می توانند شامل این موارد باشند:

    1 – تصوير مصدق مبايعه نامه

    2 – تصوير مصدق سند مالكيت (البته در صورتی که موجود باشد)

    متن اصلی دادخواست می تواند به این صورت باشد:

    رياست محترم دادگاه

    با سلام و عرض احترام:

    احتراماً به استحضار شما می رساند:

    اين جانب *** فرزند *** طی مبايعه‌نامه (قرارداد فروش) عادی به شماره ی *** به تاریخ *** موضوع معامله را واقع در پلاك ثبتي*** بخش *** واقع در *** به آقای/ یا خانم **** فروخته ام و بهای آن که معادل *** ریال بوده است، (نقداً / یا طی چك شماره ***) از طرف خريدار به اين جانب پرداخت شده است.

    هر چند اين جانب به تعهدات خود عمل نموده ام؛ ولی با کمال تاسف خوانده علی رغم تعهد ذکر شده در بند/ بندهای *** مبايعه نامه و فرا رسیدن موعد انجام آن، از اجرا و انجام تعهدات قراردادی خویش خودداری می کند.

    لذا با تقديم اين دادخواست و پیوست های مربوطه، درخواست رسيدگي به تقاضای اين جانب و صادر نمودن حكم به الزام خوانده به پرداخت بقیه ی بهای معامله و همه ی خسارت ها و هزينهی دادرسی مورداستدعای این جانب می باشد.

    مواردی که در شرح دادخواست پرداخت ثمن معامله آورده شده اند، به استناد ماده های 10، (219)، (220)، (1301) قانون مدني و ماده های:

    شماره ی (197)، (515)، (519) قانون آيين دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی می باشند.

    در اینجا ذکر یک نکته ی اساسی، حائز اهمیت می باشد:

    در اینجا ذکر یک نکته ی اساسی، حائز اهمیت می باشد:
    در اینجا ذکر یک نکته ی اساسی، حائز اهمیت می باشد:

    در بخشی از متن دادخواست در صورتی که جنس مورد معامله مستحق للغیر واقع شود، می بایست این جمله را اضافه نمایید:

    با توجه به این موضوع که جنس موارد معامله مستحق للغیر واقع شده است، درخواست صادر نمودن و حکم به محکومیت فرد خوانده به پرداخت بهای معامله را البته به نرخ روز دارم.

    به این موضوع نیز توجه داشته باشید که به محض این که قرارداد و مبایعه نامه مورد امضاء و تایید طرفین قرار می گیرد، جنس و مال مورد معامله از آن مشتری می باشد و ایشان قادر است که فرد فروشنده را نسبت به تحویل کالا ملزم نماید. این موضوع به بحث چگونگی مطالبه ی ثمن معامله مربوط می شود که در این بخش، آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

    مطالبه ثمن معامله چگونه است

    مطالبه ثمن معامله چگونه است
    مطالبه ثمن معامله چگونه است

    باید به این موضوع نیز توجه نمایید که دعوای مربوط به طلب نمودن ثمن قراردادی، هنگامی مورد طرح واقع می شود که فرد خریدار بر خلاف قول داده شده در قرارداد، از انجام و اجرای تعهدات خویش سر باز زند و حاضر نشود تا دین خود را در این خصوص پرداخت نماید.

    خواهشمند است قسمت های باقیمانده از نوشتار نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله را از دست ندهید و در ادامه ما را همراهی نمایید.

    آیا در زمینه ی اثر مربوط به عقد خرید و فروش (بیع) اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی اثر مربوط به عقد خرید و فروش (بیع) اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی اثر مربوط به عقد خرید و فروش (بیع) اطلاعاتی دارید؟

    همان گونه که مطالعه داشتید، در بخش قبلی از مقاله ی نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله در مورد پرداخت ثمن معامله به نرخ روز، مواردی را مطرح نمودیم و یک مورد دادخواست را به عنوان نمونه ذکر کردیم.

    اینک و در قسمت دیگری از نوشتار خود تصمیم داریم تا در مورد موضوع جالبی با عنوان اثر عقد خرید و فروش (بیع) صحبت هایی را برای شما عزیزان داشته باشیم.

    از همه ی شما همراهان عزیز درخواست داریم که در این قسمت از مقاله نیز ما را همراهی نمایید.

    یکی از اثرهایی که از منعقد شدن یک قرارداد فروش و یا مبایعه نامه به جای می ماند؛ بحث تادیه ثمن معامله می باشد.

    به این شکل که در اثر منعقد شدن قرارداد مربوط به بیع و معامله ی مورد نظر، فروشنده که کالا و جنسی را به خریدار فروخته است و به ایشان تحویل داده است، در مقابل از ایشان توقع دارد که بهای مربوط به آن از طرف فرد خریدار به ایشان پرداخت شود.

    تفاوت دعوای مطالبه ثمن و استرداد ثمن:

    تفاوت دعوای مطالبه ثمن و استرداد ثمن:
    تفاوت دعوای مطالبه ثمن و استرداد ثمن:

    در اینجا باید حضور شما عزیزان بیان نماییم که میان دعوای طلب نمودن ثمن و همچنین استرداد ثمن، تفاوت هایی وجود دارد. به این شکل که دعوای طلب نمودن ثمن از طرف فروشنده مطرح می گردد و دعوی مربوط به بازگشت بهای پرداخت شده از طرف فرد خریدار مورد طرح ریزی قرار می گیرد.

    در اینجا یک مثال برای شما عزیزان بیان می کنیم. به عنوان نمونه فرد فروشنده مال و یا جنس خود را به مبلغ *** تومان به شخص خریدار فروخته است و فرد خریدار بهای کامل یا بخشی از آن را به شخص فروشنده پرداخت نمی کند، در این شرایط است که فرد فروشنده علیه شخص خریدار دعوی طلب نمودن ثمن مال را مورد طرح ریزی قرار می دهد.

    در مثالی که در قسمت بالا به آن اشاره داشتیم، پس از این مسئله که فرد خریدار بهای مربوط به معامله و یا بخشی از آن را به شخص فروشنده تحویل می دهد، متوجه این موضوع می شود که مال و یا جنس مورد معامله متعلق به فرد دیگری می باشد و یا شخص فروشنده مال مورد معامله را با بهایی بیش تر از آن چه که باید باشد، به او فروخته است.

    در این وضعیت به دعوایی که فرد خریدار بر علیه شخص بایع و به منظور باز ‌پس گرفتن یا همان استرداد بهای پرداختی یا بخشی از آن مطرح و اقامه می نماید، دعوی مربوط به استرداد ثمن می گویند.

    بهتر است، در زمینه ی تفاوت های بین دعوای طلب نمودن ثمن و همچنین استرداد ثمن به وب سایت های معتبری که در این حوزه فعالیت می نمایند و از تجربه و سابقه ی بسیار خوبی برخوردار می باشند، مراجعه نمایید.

    وب سایت اینترنتی تهران لو

    یکی از برترین وب سایت ها برای ارائه ی انواع مشاوره های حقوقی، وب سایت اینترنتی تهران لو می باشد. بهتر است، مهم ترین سوال های حقوقی خود را از طریق وب سایت تهران لو مورد پیگیری قرار دهید.

    آیا در زمینه ی دعوی مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی دعوی مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی دعوی مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    همان گونه که دقت فرمودید، در بخش قبلی از نوشتار نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله در خصوص اثر عقد خرید و فروش (بیع) و همچنین تفاوت های بین دعوای طلب نمودن ثمن و همچنین استرداد ثمن، مطالب مفیدی را برای شما عزیزان مطرح نمودیم. در این قسمت از این نوشتار، بنا داریم که موضوع دعوی مطالبه ثمن معامله را مورد تشریح قرار دهیم.

    خواهشمند است، در این قسمت نیز ما را همراهی نمایید.

    در تبصره ی شماره ی 4 از ماده شماره 362 قانون مدنی، این چنین بیان شده است که:

    منعقد شدن مبایعه نامه، مشتری مورد نظر را نسبت به تادیه بهای معامله، ملزم می نماید.

    از تبصره ی بیان شده می توانیم نتیجه ذیل را کسب نماییم:

    پرداخت نمودن بها و مبلغ مربوط به معامله به عنوان یکی از موارد مقرر شده در عقد، یکی از اثرهای مهم قرارداد بیع و مبایعه نامه می باشد که شخص مورد نظر ملزم است تا در زمان و مکان مشخص شده در قرارداد، آن را مورد پرداخت قرار دهد.

    در اینجا مثال مهم دیگری را برای شما بیان می نماییم. در معامله هایی که مربوط به فروش خودرو و یا خانه می باشند، به همان صورت که فرد فروشنده وظیفه دارد که کالای فروخته شده را به طرف مقابل تحویل نماید؛ شخص خریدار نیز می بایست مبلغ مورد قرارداد را به فروشنده و بدون کم و کاست پرداخت نماید.

    در این شرایط اگر فرد خریدار نیز از این کار سر باز زند، فروشنده این حق را دارد و می تواند نسبت به ارائه طرح دعوا برای اجرای این تعهد مورد نظر به مراجع قضایی درخواست دهد.

    دعوایی که در بالا به آن اشاره داشتیم، تحت عنوان مطالبه ثمن معامله مورد طرح ریزی قرار گرفته است. قابل ذکر این که طلب نمودن بها و هزینه ی معامله، یک دعوای مالی می باشد و نیاز به پرداخت هزینه ی دادرسی به نسبت مبلغ مورد نظر دارد.

    بهتر است، با گروه های مشاوره ی حقوقی که دارای سابقه ی مناسب و تخصص کافی در این حوزه می باشند

    در این خصوص بهتر است، با گروه های مشاوره ی حقوقی که دارای سابقه ی مناسب و تخصص کافی در این حوزه می باشند، مشورت داشته باشید. به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم تا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلب نمودن ثمن معامله، به وب سایت تهران لو مراجعه نمایید. در سایت تهران لو، آخرین نمونه های مربوط به دادخواست ها، لایحه ها، قراردادها و غیره برای استفاده شما و دیگر مراجعه کنندگان گرامی درج شده اند.

    آیا در زمینه ی مطالبه ی باقی پول یک معامله و یا فسخ قرارداد مربوط به معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مطالبه ی باقی پول یک معامله و یا فسخ قرارداد مربوط به معامله اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی مطالبه ی باقی پول یک معامله و یا فسخ قرارداد مربوط به معامله اطلاعاتی دارید؟

    همان طور که شاهد بودید، در قسمت پیشین از نوشتار نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله شرایط مربوط به دعوی مطالبه نمودن ثمن معامله را مورد بررسی قرار دادیم. اینک قصد داریم که در ادامه ی این مقاله در مورد طلب نمودن بقیه ی پول و بهای یک معامله و یا فسخ آن قرارداد با شما عزیزان صحبت نماییم. از شما درخواست می نماییم تا در این بخش نیز با ما همراه باشید.

    به این نکته ی مهم دقت داشته باشید که بر اساس ماده ی شماره ی 355 قانون مدنی کشور، در صورتی که ملکی به شرط دارا بودن مساحت مشخصی، مورد فروش قرار گرفته باشد و بعدها مشخص شود که کم تر از آن میزان مساحت داشته است، فرد مشتری حق دارد، معامله ی مورد نظر را فسخ نماید.

    همچنین در صورتی که مشخص شود که دارای مساحت و متراژ بیشتری بوده است، فرد فروشنده نیز می‌تواند آن را مورد فسخ قرار دهد. مگر در شرایطی که هر دو طرف معامله نسبت به بالاتر بودن و یا کم تر بودن مقدار مساحت ملک مورد نظر اعتراضی نداشته باشند.

    در برخی از معامله ها نیز مشاهده شده است که چنین حقی برای فرد فروشنده در نظر گرفته می شود

    در برخی از معامله ها نیز مشاهده شده است که چنین حقی برای فرد فروشنده در نظر گرفته می شود که اگر بهای مورد نظر معامله پرداخت نشود، یا اقساط مربوط به آن در زمان مشخص شده پرداخت نشوند، ایشان یعنی شخص بایع اجازه دارد، معامله را مورد فسخ قرار دهد.

    این به این معنی است که چنان چه بهای معامله و مبلغ قرارداد مورد نظر مورد پرداخت قرار نگیرد، معامله کننده اجازه دارد، آن معامله را بر هم زده و فسخ نماید. یعنی اگر ثمن مورد نظر از طرف خریدار پرداخت نشود، شخص بایع می تواند آن معامله را فسخ نماید و حتی خسارت های درج شده در بخش هایی از قرارداد مورد نظر را نیز مطالبه نماید.

    البته بهتر است، به این نکته نیز توجه داشته باشید که در صورتی که فرد فروشنده از حقی که برای فسخ نمودن قرارداد دارد، استفاده ننماید، می تواند دادخواستی را برای طلب نمودن ثمن ارائه کند که این کار به منزله ی از بین رفتن حقوق مربوط به فسخ می باشد.

    در حقیقت تقدیم دادخواست برای طلب نمودن بهای معامله مورد نظر، عملا به مفهوم صرف نظر نمودن از فسخ معامله می باشد و شخص فروشنده بعدها نمی تواند از حق مسلم خود برای فسخ آن مبایعه نامه استفاده کند.

    آیا در زمینه ی دریافت وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه همراه با مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی دریافت وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه همراه با مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی دریافت وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه همراه با مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    در بخش قبلی از متن نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله در مورد طلب نمودن باقیمانده پول معامله و فسخ کردن آن صحبت نمودیم. اکنون و در قسمت دیگری از این متن علمی حقوقی بنا داریم تا در خصوص گرفتن وجه التزام و خسارت های تاخیر پرداخت ثمن معامله مواردی را برای شما عزیزان بیان نماییم. خواهشمند است، در ادامه ی این مقاله با ما همراهی نمایید.

    در اینجا توجه شما عزیزان خواننده را به ماده ی شماره ی 395 قانون مدنی جلب می نماییم که می گوید: در صورتی که فرد مشتری و خریدار، بهای مورد معامله را در موعد مشخص شده پرداخت و تسویه نکند، فروشنده حق خواهد داشت که بر اساس قانون مربوط به خیار تاخیر ثمن، معامله مورد نظر را فسخ نماید یا از دستگاه قضایی درخواست نماید که مشتری و خریدار را به تأدیه بهای موارد نظر مجبور نماید.

    لذا بر اساس این مورد، فرد فروشنده می تواند الزام به پرداخت بهای معامله را توأم با دریافت دیگر خسارت های مربوطه طلب نماید. دیگر موارد خسارت به شرح ذیل می باشند:

    خسارت تاخیر در تأدیه دین

    دریافت وجه التزام ناشی از قرارداد

    همچنین همراه با این ها می تواند یک دادخواست نیز به مقام های قضایی ارائه نماید.

    یکی شیوه که از طریق آن می توانید ضمانت پرداخت مبلغ قرارداد خود را تست کنید، این می باشد که در قرارداد مورد نظر، شرط وجه التزام را درج نمایید.

    منظور از وجه التزام یک مبلغ پول می باشد که از آن در قراردادهای مبایعه نامه و به منظور عدم انجام تعهدات هر کدام از طرفین معامله استفاده می نمایند.

    در صورتی که شخص خریدار بهای مورد نظر را در زمان معین آن پرداخت نکند، وظیفه دارد که مقدار مبلغ مشخصی را به فروشنده بدهد. این شرط تا مقدار خیلی خوبی می تواند برای شما و به منظور اجرای تعهدهای مورد نظر مفید واقع شود و در حقیقت می تواند نقش یک تضمین و ضمانت را در معامله ی مورد نظر بازی کند.

    یرای کسب اطلاعاتی دقیق تر در زمینه ی خصوص گرفتن وجه التزام و خسارت های تاخیر پرداخت ثمن معامله، بهتر است، به وب سایت تهران لو سری بزنید و جدیدترین اطلاعات این موضوع را از آن سایت به دست آورید.

    آیا می دانید برای طلب نمودن ثمن باقیمانده ی یک قرارداد، باید به کدام دادگاه مراجعه نماییم؟

    آیا می دانید برای طلب نمودن ثمن باقیمانده ی یک قرارداد، باید به کدام دادگاه مراجعه نماییم؟
    آیا می دانید برای طلب نمودن ثمن باقیمانده ی یک قرارداد، باید به کدام دادگاه مراجعه نماییم؟

    همان طور که ملاحظه نمودید، در بخش قبلی از نوشتار نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله در مورد وجه التزام و خسارت های تاخیر پرداخت ثمن معامله، مواردی را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. در این قسمت به دنبال این موضوع هستیم که برای مطالبه ی ثمن باقیمانده قرارداد می بایست به کدام دادگاه برویم؟ لطفا در ادامه ی این مبحث با ما همراه باشید.

    موضوع مشخص نمودن دادگاه صالح دارای اهمیت زیادی می باشد. علت این مسئله این است که در صورتی که از یک دادگاه رأیی صادر شود که دارای صلاحیت کافی نباشد، می توان درخواست نقص آن را ارائه داشت، البته این مسئله نیز خود دارای شرایطی می باشد.

    به طور مثال؛ در رابطه با نداشتن صلاحیت محلی، در دیوان عالی کشور چنان چه رای آن مورد نقض واقع می شود که در مدت زمان تعیین شده یعنی تا انتهای جلسه ی اول بدوی، ایراد عدم صلاحیت بر آن وارد شده باشد.

    در غیر این صورت، دیوان عالی کشور رأی صادر شده را مورد نقض قرار نخواهد داد. البته بر اساس متن صریح قانون، دادگاه تجدید نظر حتی در صورت عدم وارد شدن ایراد نیز، این رأی را مورد نقض قرار خواهد داد که البته اشکال هایی بر این تفاوت وارد می باشد.

    همچنین به این نکته نیز عنایت داشته باشید که بر اساس ‌ماده ی شماره ی ۱۰ قانون آیین دادرسی مدنی کشور؛ پیگیری های نخستین و اولیه ی دعاوی مختلف، حسب مورد در صلاحیت دادگاه‌های عمومی و انقلاب می باشد، به جز مواردی که قانون مرجع دیگری را‌ مشخص نموده باشد.

    دعوای مورد نظر می بایست در دادگاهی مورد طرح قرار گیرد

    دعوای مورد نظر می بایست در دادگاهی مورد طرح قرار گیرد که شخص خوانده، در حوزه ی قضایی آن سکونت دارد و اگر فرد خوانده، سکونتگاهی را در ایران نداشته باشد، از محل سکونت موقت ایشان برای تعیین دادگاه صالح استفاده می نمایند.

    البته اگر ایشان دارای یک اقامتگاه موقتی نیز نباشد، به مال های غیر منقول ایشان توجه می شود. یعنی اگر مال یا مال هایی غیر منقول را داشته باشد، دادگاه صالح همان دادگاهی می باشد که در موقعیت آن اموال غیر منقول مستقر شده است.

    البته در موارد بسیار خاص، شرایط به گونه ای می باشد که ممکن است، افراد مورد نظر دارای هیچ نوع مال غیر منقول نیز نباشد. در این وضعیت فرد خواهان می تواند طرح دعوی مربوطه را در دادگاه محل اقامتگاه خود ارائه نماید.

    همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که در دعواهای بازرگانی و یا دعواهایی که راجع به اموال منقول هستند، ( یعنی از عقود و قراردادها نشأت گرفته باشند)، خواهان قادر خواهد بود به ‌دادگاهی مراجعه داشته باشد که عقد یا قرارداد مربوطه در حوزه صورت گرفته باشد، یا می‌بایست تعهدات مورد نظر در آنجا انجام شوند.

    به منظور مطرح نمودن دعوای طلب کردن ثمن معامله در مال های منقول و غیر منقول، دادگاه محل سکونت خوانده که خریدار تلقی می شود، دارای صلاحیت می باشد. البته در حال حاضر در صورتی که بهای معامله و میزانی که می تواند مورد طلب واقع شود تا بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف آن حوزه نیز دارای صلاحیت مورد نظر می باشد.

    آیا در زمینه ی مطالبه ثمن معامله در صورتی که کلاهبرداری رخ داده باشد، اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مطالبه ثمن معامله در صورتی که کلاهبرداری رخ داده باشد، اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی مطالبه ثمن معامله در صورتی که کلاهبرداری رخ داده باشد، اطلاعاتی دارید؟

    همان گونه که دقت فرمودید در قسمت پیشین از نوشتار نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله، در مورد دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به این پرونده ها را دارد، برای شما صحبت نمودیم. در این بخش از این مقاله تصمیم داریم که طلب نمودن ثمن معامله در صورت کلاهبرداری را مورد تشریح قرار دهیم.

    از تمامی شما عزیزان خواننده دعوت می شود تا انتهای این نوشتار علمی حقوقی با ما همراه باشید.

    در صورتی که یک فرد با کلاهبرداری و یا فروش مالی که به خودش تعلق ندارد، معامله ای را صورت دهد و این موضوع در یکی از دادگاه های کیفری به اثبات برسد، به منظور برگشت دادن ثمن معامله و یا طلب کردن ثمن معامله، نیازی نیست که افراد دادخواستی را ارائه نمایند. همچنین طلب کردن بهای یک معامله و یا برگرداندن ثمن معامله، مواردی مجزا از هم نیستند و نیازی نیست، برای هر کدام از ایشان اقدام جداگانه ای را صورت داد.

    اگر پرونده ای در حوزه ی کلاهبرداری و در یکی از دادگاه های کیفری مورد بررسی قرار گیرد

    همچنین به این مورد نیز توجه داشته باشید که اگر پرونده ای در حوزه ی کلاهبرداری و در یکی از دادگاه های کیفری مورد بررسی قرار گیرد، دادگاه کیفری، ضمن این که حکم محکومیت کلاهبردار را صادر می نماید، حکم دیگری را نیز مبنی بر رد مال صادر خواهد کرد.

    در این صورت که می بایست مال مورد نظر به خودی خود به فرد شاکی بازگشت داده شود و یا معادل پولی آن به ایشان پرداخت شود.

    در پرونده های حقوقی و دعواهایی که در خصوص طلب نمودن بهای معامله و یا بازگشت دادن ثمن معامله می باشند، می توان خسارت های قراردادی و یا خسارت عدم انجام تعهدات را نیز مورد درخواست قرار داد.

    در این وضعیت؛ دادگاه در صورت محرز شدن تخلف شخص خوانده، ضمن صادر نمودن حکم مربوط به پرداخت بهای معامله، تکلیف خسارت های مورد درخواست را نیز روشن خواهد نمود.

    برای این که بتوانید در این زمینه اطلاعات کامل تر و مناسب تری را به دست آورید، باید به منابع و مراجع معتبر حقوقی مراجعه نمایید و آخرین اطلاعات روز دنیا را از آنجا کسب نمایید. یکی از معتبرترین مراجع حوزه ی حقوقی کشور، وب سایت تهران لو می باشد.

    آیا در زمینه ی قرار تامین خواسته در مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی قرار تامین خواسته در مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی قرار تامین خواسته در مطالبه ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    همان طور که شاهد بودید، در بخش قبلی مقاله ی نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله در مورد مطالبه ی بهای معامله در شرایطی که کلاهبرداری رخ داده است، با شما عزیزان صحبت نمودیم.

    در این قسمت و بخش دیگری از نوشتار علمی حقوقی خود بنا داریم که قرار تامین خواسته در طلب نمودن ثمن معامله را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و مهم ترین موضوعات مرتبط با آن را تشریح نماییم. خواهشمند است، در این بخش نیز با ما همراه باشید.

    ماده ی شماره ی ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی

    در اینجا باید حضور شما عزیزان عرض نماییم که بر اساس ماده ی شماره ی ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی؛ فرد خواهان می ‌تواند پیش از ارائه دادن دادخواست یا همراه با ارائه ی دادخواست در مورد اصل دعوی یا در هنگام دادرسی تا هنگامی که حکم قطعی مورد صدور قرار نگیرد، در موارد ذیل از دادگاه مربوطه تقاضای تأمین خواسته داشته باشد و دادگاه مورد نظر نیز مکلف است، این درخواست ایشان را مورد پذیرش قرار دهد:

    ‌الف – مورد اول زمانی می باشد که دعوی مورد نظر مستند به یک سند رسمی باشد.

    ب – مورد دوم مربوط به هنگامی می باشد که خواسته در معرض ضایع شدن یا تفریط قرار داشته باشد.

    ج – در موردهایی نظیر: اوراق تجاری واخواست شده که بر اساس قانون، دادگاه مکلف می باشد، درخواست تأمین را مورد قبول قرار دهد.

    د- مورد آخر نیز مربوط به شرایطی است که خواهان، خساراتی را که امکان دارد، به ‌طرف مقابل معامله وارد شود را به شکل نقدی و به ‌صندوق دادگستری پرداخت نماید.

    در این خصوص باید به تبصره ی ذیل نیز توجه داشته باشید:

    ‌ مشخص نمودن مقدار خسارت احتمالی، با در نظر داشتن میزان خواسته، وابسته به رأی دادگاهی می باشد که درخواست تأمین را مورد پذیرش قرار داده است. صادر شدن قرار تامین به پرداخت و ارائه کامل خسارت موکول می شود.

    منظور از قرار تامین این است که فرد بایع، از دادگاه تقاضا می نماید تا طی صادر نمودن قرار مربوطه تا انتهای رسیدگی به پرونده ی مورد نظر، با عنایت به امکان و احتمال جابجایی اموال به وسیله ی شخص خریدار و نبود دسترسی مناسب به مال های ایشان، در صورت صادر شدن حکم محکومیت، نسبت به توقیف مال و اموال منقول و غیر منقول فرد خوانده، اقدام نماید.

    در صورتی که ادله ی موجود محکم باشند، دادگاه با گرفتن خسارت احتمالی، قرار تامین خواسته و توقیف نمودن اموال منقول و غیر منقول شخص خوانده به مقدار طلب شخص خواهان را صادر می نماید و آن را به اجرا می گذارد.

    در صورتی که قصد دارید، اطلاعات بیشتر و مناسب تری را در زمینه ی قرار تامین خواسته در طلب نمودن ثمن معامله کسب نمایید، می توانید به سایت تهران لو وارد شوید و از مجموعه اطلاعات کامل حقوقی که در وب سایت تهران لو درج شده است، استفاده نمایید.

    آیا در زمینه ی مهم ترین مدارک و مستندات مورد نیاز برای مطالبه باقی ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مهم ترین مدارک و مستندات مورد نیاز برای مطالبه باقی ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی مهم ترین مدارک و مستندات مورد نیاز برای مطالبه باقی ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    در بخش دیگری از نوشتار نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله، تصمیم داریم که اصلی ترین مدارکی که برای مطالبه ی ثمن باقیمانده ی معامله مورد نیاز می باشند را برای شما همراهان گرامی تشریح نماییم. لطفا با ما همراه باشید.

    مهم ترین مدارک و مستندات برای ارائه دادخواست مبنی بر طلب کردن بهای باقیمانده از یک معامله به شرح ذیل می باشند:

    کارت ملی و یا شناسنامه ای که حاوی کد ملی باشد و ثبت نام در سیستم سامانه ثنا قوه قضاییه به انجام رسیده باشد.

    دادخواستی مبنی بر مطالبه ی ثمن معامله

    پرداخت هزینه های مربوط به دادرسی

    قرارداد یا قولنامه ای که بر طبق آن طلب کردن ثمن معامله مورد طرح ریزی قرار گرفته است.

    شهادت شاهدین و یا استشهادیه های مربوطه

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات مربوط به مدارک اصلی در دادخواست های مطالبه ثمن معامله می توانید به وب سایت تهران لو مراجعه کنید.

    آیا در زمینه ی محتوای یک دادخواست برای پرداخت ثمن معامله و یا الزام به پرداخت ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی محتوای یک دادخواست برای پرداخت ثمن معامله و یا الزام به پرداخت ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی محتوای یک دادخواست برای پرداخت ثمن معامله و یا الزام به پرداخت ثمن معامله اطلاعاتی دارید؟

    همان گونه که در بخش های مختلف مقاله ی نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله ملاحظه فرمودید، در قسمت های متنوع این نوشتار، بسیاری از موارد مهمی که برای این منظور مورد نیاز بودند را توضیح دادیم.

    اکنون وقت آن رسیده است که یک نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله و یا الزام به پرداخت ثمن معامله را به صورت نمونه خدمت شما عزیزان ارائه نماییم. لطفا در این بخش نیز ما را همراهی نمایید.

    این دادخواست مربوط به پرداخت ثمن معامله می باشد که در بخش ذیل آورده شده است:

    سخن پایانی

    در این جا به انتهای مقاله ی علمی حقوقی نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله رسیدیم. امید است، موارد متنوعی که در نوشتار نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله برای شما عزیزان بیان نمودیم، مفید واقع شده باشند و به خوبی با نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله و دیگر شرایط مربوط به مطالبه ی پرداخت ثمن معامله آشنا شده باشید.

    بر اساس آن چه در بخش های مختلف این مقاله حضور شما عزیزان ارائه دادیم، توصیه مجدد ما این است که بهترین مشاوره های حقوقی را از وب سایت های رسمی و معتبر کشور دریافت نمایید.

    پیشنهاد می نماییم که بهترین اطلاعات و مقررات حقوقی روز کشور را از وب سایت تهران لو که بهترین سایت حقوقی شناخته شده است، تعقیب نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با