نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    موضوع اصلی این مقاله در رابطه با نمونه رای تعدیل اقساط مهریه می ‌باشد و در ادامه در تلاشیم تا نمونه‌ هایی از رأی تعدیل اقساط مهریه را برای افرادی که دچار این مشکل شده‌اند و قصد دارند تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشند، عنوان کنیم.

    در راستای موضوع نمونه رای تعدیل اقساط مهریه لازم است بدانید که مهریه به ‌عنوان یکی از اصلی ‌ترین حقوق زن در نظر گرفته می ‌شود و یک زن با توجه به شرایط موجود و مهریه مد نظر می ‌تواند اقدامات لازم را برای درخواست مهریه خود داشته باشند.

    امروزه به‌ جهت این ‌که شرایط در نظر گرفته‌ شده هزینه قیمت سکه را بسیار بالاتر برده است، مرد توانایی لازم را برای این‌ که بتواند تا اقدامات لازم را برای پرداخت مهریه همسرش داشته باشد، ندارد.

    همین امر می ‌تواند نکته مهمی در راستای دادخواست تعدیل اقساط مهریه باشد و اغلب افراد در تلاشند تا در رابطه با تعدیل اقساط مهریه بیشتر بدانند. لازم است عنوان کنیم که در برخی شرایط، توانایی مالی مرد نمی ‌تواند پرداخت مهریه را برای زن به دنبال داشته باشد و طرح بحث تعدیل مهریه صورت گرفته می شود.

    افزایش قیمت سکه

    امروزه توجه روز افزون افراد به جهت افزایش قیمت سکه برای دادخواست ‌های تعدیل مهریه بسیار زیاد می ‌باشد و همین طور بحث دیگر در این رابطه که مربوط به بحث اعتراض به رأی تعدیل مهریه است، نیز بسیار اهمیت پیدا کرده است.

    با در نظر گرفتن این شرایط برخی از دعاوی رایجی که در دادگاه‌ها هستند، به عنوان دعاوی تعدیل مهریه و اعتراض به رأی مهریه صادر می‌ گردند.

    حال به دلیل این‌ که این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد، در ادامه این مطالب قصد داریم تا در رابطه با موضوع نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه بیشتر برای شما بگوییم و شرایط و روش ‌های به تعدیل انداختن مهریه و راهکارهای لازم برای اعتراض به رأی تعدیل مهریه را عنوان کنیم.

    اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که خواستار اطلاعات بیشتر در رابطه با نمونه رای تعدیل اقساط مهریه هستید و قصد دارید در رابطه با اعتراض به رأی تعدیل مهریه بیشتر بدانید، لازم است که با ما در ادامه این مطلب همراه باشید و با مطالعه آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

    در ادامه این مقاله در رابطه با موضوع نمونه رای تعدیل اقساط مهریه عنوان‌ های زیر را مطالعه می‌ کنید:

    1. مهریه چیست؟
    2. انواع مهریه به چه صورت می ‌باشد؟
    3. دادخواست به تعدیل در تقسیط به چه معنا می باشد؟
    4. آیا زن می‌ تواند در هر زمان مهریه را از مرد مطالبه کند؟
    5. تعدیل مهریه به چه معنا می باشد؟
    6. چه شرایطی برای تعدیل مهریه نیاز می باشد؟
    7. اعسار از پرداخت مهریه چگونه امکان‌ پذیر می ‌شود؟
    8. تعدیل چه ابعادی را شامل می ‌شود؟
    9. درخواست تعدیل مهریه چگونه درخواستی می ‌باشد؟
    10. چه زمانی لازم است تا برای طرح دعوی تعدیل مهریه، اقدامات لازم را صورت داد؟
    11. درخواست تعدیل مهریه برای زوجه در نظر گرفته می شود و یا زوج این درخواست را دارد؟
    12. آیا زوجه می ‌تواند نسبت به طرح دعوی تعدیل اقدام کند؟
    13. اگر مرد ناتوان در پرداخت پیش قسط مهریه باشد، چه اتفاقی رخ می دهد؟
    14. مرد برای به اثبات رساندن تعدیل مهریه، چه اقداماتی را باید صورت دهد؟
    15. اعتراض به رأی تعدیل مهریه از طریق واخواهی چیست؟
    16. اعتراض به رأی تعدیل مهریه به واسطه تجدید نظر خواهی چیست؟
    17. چه افرادی در تعدیل مهریه و مشخص کردن تعداد قسط های آن تأثیرگذار هستند؟
    18. آیا نیاز است که برای اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه وکیل گرفت؟
    19. چگونه پرونده خود را در راستای رأی تعدیل اقساط مهریه به یک وکیل بسپاریم؟
    20. نمونه رای تعدیل اقساط مهریه به چه صورت می باشد؟
    21. نکات مهم در رابطه با اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط مهریه چیست؟
    22. جمع‌ بندی مطالب

    مهریه چیست؟

    مهریه چیست؟
    مهریه چیست؟

    در راستای این‌ که بتوانیم به موضوع نمونه رای تعدیل اقساط مهریه بپردازیم، لازم است که در ابتدا توضیح مهریه را برای شما داشته باشیم. اگر بخواهیم عنوان کنیم که مهریه چیست؟ بهتر است بدانید، حقوق مالی که به هنگام عقد ازدواج متعلق به زوجه یا زن می باشد، به ‌عنوان مهر یا مهریه شناخته می شود.

    با در نظر گرفتن ماده ۱۰۸۲ هنگامی که زن دارای مهریه می باشد، در هر شرایطی می ‌تواند آن را بخواهد. این ماده تعیین کرده است که به هنگامی ‌که نکاح ما بین زن و شوهر برقرار می گردد، زن مالکیت مهر خود را بر عهده دارد و هیچ شرایطی نمی ‌تواند او را از حق طبیعی خود بازدارد.

    ممکن است شما نیز مشاهده کرده باشید، اشخاصی که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند، زن طلب مهریه خود را می ‌کند. اما به ‌غیر از جدا شدن و طلاق گرفتن در هر زمانی، زن می‌ تواند طلب مهریه خود را از همسر داشته باشد و همسر موظف است که مهریه زن را پرداخت کند.

    به همین جهت است که مهریه به ‌عنوان عندالمطالبه شناخته شده است و در زمان معین شده به واسطه درخواست زن لازم است که پرداخت گردد.

    اما واژه دیگری به نام مهریه عند تابع وجود دارد که این در شرایطی اتفاق می ‌افتد که زوج توانایی لازم را به جهت پرداخت مهریه دارد و این امر می ‌تواند مهریه را قابل مطالبه کند.

    البته لازم است بدانید که در برخی مواقع زن مستحق مهریه نمی ‌باشد و با توجه به شرایط موجود، ممکن است که مرد معاف از پرداخت مهریه همسر خود باشد.

    انواع مهریه به چه صورت می ‌باشد؟

    انواع مهریه به چه صورت می ‌باشد؟
    انواع مهریه به چه صورت می ‌باشد؟

    برای این ‌که بتوانیم به موضوع نمونه رای تعدیل اقساط مهریه بپردازیم، لازم است تا در رابطه با انواع مهریه نیز اطلاعاتی را برای شما داشته باشیم.

    تعیین کردن مهریه در عقد دائم به عنوان یکی از ضروریات برای صحت عقد می ‌باشد و این اتفاق در عقد موقت بر خلاف این موضوع می باشد. به همین جهت تصور کنید که در مدت ‌زمان تعیین ‌شده ای مهریه‌ای برای زن تعیین نگردد.

    عقد نیز همچنان درست می باشد و زن و مرد می ‌توانند بعد از انجام ازدواج، توافقات لازم را بر روی مهریه صورت دهند. به همین جهت اگر بخواهیم اشاره‌ای به انواع مهریه داشته باشیم، با توجه به این ‌که در هنگام عقد، مهریه تعیین شده باشد یا نه، انواع آن شناسایی می ‌گردند. حال به‌ عنوان نمونه، انواع مهریه عبارتند از:

    • مهر المسمی
    • مهر المثل
    • مهر المتعه

    با در نظر گرفتن شرایط عرف لازم است که مطالبات مهریه تعیین گردد که چگونه قرار است، پرداخت گردد و با توجه به این موضوع می ‌توان آن را در دسته مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه در نظر گرفت.

    این ۲ مورد با یکدیگر تفاوت ‌هایی دارند و هر کدام دارای شرایط و احکام خاص خود می باشند. اگر بخواهیم از تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه بگوییم، بهتر است عنوان کنیم که هنگامی ‌که مهریه عندالاستطاعه در نظر گرفته می ‌شود، مواقعی است که زن باید شرایط و توانایی مالی مرد و زوج را در محضر دادگاه به اثبات رساند تا از این طریق پرداخت مهریه برای او صورت گرفته شود.

    تعدیل مهریه در طلاق توافقی

    تعدیل مهریه در طلاق توافقی
    تعدیل مهریه در طلاق توافقی

    برخی از موارد در راستای طلاق توافقی لازم است که مورد ارزیابی قرار بگیرند و مهم ‌ترین موضوع بحث مهریه می باشد. در گذشته برای این ‌که بتوان شرایط پرداخت مهریه را انجام داد، طرح تعدیل وجود نداشت.

    اما به جهت این ‌که امروز تورم اقتصادی بسیار زیاد می ‌باشد و افزایش قیمت سکه بسیار است و با توجه به نرخ روز بازار تعیین می ‌شود، در نظر گرفتن این امر یک خبری ناخوشایند برای مردان و خبری خوشایند برای بانوان می باشد. به همین طریق در طرح طلاق توافقی تعدیل مهریه نیز تعبیه شده است.

    دادخواست به تعدیل در تقسیط به چه معنا می باشد؟

    دادخواست به تعدیل در تقسیط به چه معنا می باشد؟
    دادخواست به تعدیل در تقسیط به چه معنا می باشد؟

    بعد از این ‌که شرایط لازم در دادخواست اعسار برای پرداخت مهریه در نظر گرفته شد و اقدامات لازم آن صورت گرفت، اگر بعد از ارائه دادخواست مرد شرایط مالی مناسبی به جهت پرداخت مهریه نداشته باشد، شرایطی برای او مهیا می ‌گردد که با تنظیم دادخواست بتواند اقساط مهریه را برعهده بگیرد که به این امر دادخواست تعدیل در تقسیط گفته می شود.

    به‌ طور کلی این دادخواست می ‌تواند به وجود آورنده شرایطی برای مرد باشد که نفع آن را به دنبال داشته باشد و از این طریق با توجه به مبلغ مهریه و شرایط موجود، اقساطی برای زوج در نظر گرفته می شود تا بتواند مهریه را به زوجه پرداخت کند.

    آیا زن می‌ تواند در هر زمان مهریه را از مرد مطالبه کند؟

    آیا زن می‌ تواند در هر زمان مهریه را از مرد مطالبه کند؟
    آیا زن می‌ تواند در هر زمان مهریه را از مرد مطالبه کند؟

    با توجه به قانون، زن مالک اصلی مهریه در نظر گرفته می شود. به همین ترتیب در هر شرایط و هر زمانی که قصد داشته باشد، می تواند مهریه عندالمطالبه را از مرد طلب کند. در نظر داشته باشید که در اغلب مواقع مرد توانایی مالی را برای این‌ که بتواند پرداخت مهریه همسر خود را برعهده داشته باشد، ندارد و در چنین مواردی فقط درخواست اعسار خواهد داشت.

    مقررات لازمی که برای دادخواست اعسار و پرداخت مهریه صورت گرفته می ‌شود، می ‌تواند عنوان کند تا مرد به صورت قسط‌ بندی مهریه زن را پرداخت کند. حال اگر زن اثبات کند که زوج توانایی لازم را برای پرداخت مهریه دارد، این اتفاق نمی ‌افتد. البته لازم است بگوییم که در اغلب مواقع نیاز به اثبات کردن این موضوع برای عدم تمکن مالی وجود نخواهد داشت.

    در چنین مواقعی زن وظیفه دارد تا با مدارک لازم استطاعت مالی مرد را به دادگاه به اثبات رساند. البته بهتر است بدانید که در اغلب مواقع زن ممکن است موفق به اثبات رساندن این امر نشود و مشکلات عدیده‌ای برای او پیش بیاید.

    شما در حال مطالعه مقاله نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه هستید و در ادامه بیشتر در رابطه با آن می ‌خوانید.

    تعدیل مهریه به چه معنا می باشد؟

    تعدیل مهریه به چه معنا می باشد؟
    تعدیل مهریه به چه معنا می باشد؟

    برای این ‌که به موضوع نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه بپردازیم، لازم است که معرفی کاملی از تعدیل مهریه داشته باشیم و از این طریق معنا و مفهوم آن را به اطلاع شما خوانندگان عزیز برسانیم. همان ‌طور که در مطالب بالا عنوان کردیم، مهریه به عنوان حقوق اصلی زن در نظر گرفته می ‌شود و زن مالک مهریه در هنگام عقد نکاح می ‌باشد.

    با در نظر گرفتن این شرایط و ضوابط، زن می‌ تواند در هر زمان و در هر مکان مطالبه مهریه خود را داشته باشد و نسبت به آن اقدامات لازم را در نظر بگیرد. همان‌ طور که می ‌دانید امروزه افزایش چشمگیری از قیمت سکه وجود دارد و شرایط اقتصادی کشور نیز در این امر مؤثر می باشد.

    اگر زن درخواست مهریه خود را داشته باشد

    حال توجه کنید که اگر زن درخواست مهریه خود را داشته باشد و شرایط مالی مرد ایجاب کند که توانایی پرداخت مهریه برای او وجود نداشته باشد، مرد شرایط این را دارد تا بتواند دادخواست لازمی به دادگاه به جهت دادخواست اعسار در نظر بگیرد.

    با استفاده از این دادخواست مرد می ‌تواند شرایط لازم را برای عدم توانایی پرداخت مهریه به حضور دادگاه برساند. به صورت کلی انجام دادخواست اعسار در صورت صدور می ‌تواند رأی مورد نظر را به نفع مرد وارد کند و هنگامی که استطاعت مالی مرد تعیین می ‌گردد، لازم است که پرداخت مهریه به صورت قسطی برای او انجام گردد و اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد.

    حال در شرایطی ممکن است که شرایط و وضعیت مالی زوج متغیر باشد و بعد از گذشت زمانی تغییر کند و یا این‌ که با توجه به تورم و شرایط اقتصادی جامعه قیمت سکه بالا و یا پائین برود و تغییر کند.

    حال با در نظر گرفتن شرایط موجود دعاوی این پرونده می ‌توانند در راستای تعدیل مهریه با توجه به مستندات و مدارک موجود، ادله ‌های لازم را ارائه دهند و از این طریق درخواست تعدیل افزایش و یا کاهش قسط ‌های مهریه را از طریق دادگاه داشته باشند تا با توجه به این درخواست شرائط لازم برای آن‌ ها مهیا گردد.

    چه شرایطی برای تعدیل مهریه نیاز می باشد؟

    چه شرایطی برای تعدیل مهریه نیاز می باشد؟
    چه شرایطی برای تعدیل مهریه نیاز می باشد؟

    در راستای این‌ که بتوانیم به موضوع نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه بپردازیم، لازم است تا شرایط مهم برای تعدیل مهریه را نیز عنوان کنیم. به‌ طور کلی تعدیل مهریه به ۲ صورت می ‌تواند انجام شود که در ادامه به بررسی این ۲ مورد می ‌پردازیم.

    • مرد وظیفه دارد تا بدهی ‌های لازم به‌ جهت مهریه زن را با توجه به اقساط در نظر گرفته پرداخت نماید.
    • مرد وظیفه دارد تا بدهی ‌های در نظر گرفته در زمان تعیین ‌شده را به زن پرداخت نماید.

    در راستای زمان و شرایط برای تعدیل مهریه لازم است بدانید که شرایط آینده و تغییرات آن زندگی می ‌تواند اثر مستقیمی بر روی حکم وارده بگذارد.

    تغییراتی که در آینده زوج اتفاق می افتد، نمی ‌تواند بر روی نحوه پرداخت مهریه تاثیر مستقیمی بگذارد

    در نظر داشته باشید که عقیده برخی از افراد بر این باور است که تغییراتی که در آینده زوج اتفاق می افتد، نمی ‌تواند بر روی نحوه پرداخت مهریه تاثیر مستقیمی بگذارد. اما دانستن این موضوع خالی از لطف نمی ‌باشد که حقیقت امر خلاف این موضوع را ثابت کرده است.

    به جهت این‌ که در آینده هر شخصی ممکن است شرایط مالی متغیری را تجربه کند و رو به پیشرفت باشد. با توجه به شرایط آینده حکمی که برای پرداخت مهریه زن در نظر گرفته می ‌شود، تعیین می‌ گردد.

    به طور کلی شرایط آتی مرد می ‌تواند در راستای تعیین حکم مهریه اثرگذار باشد. به ‌جهت این‌ که ممکن است تا زوج بنا به شرایطی که امروز دارد، از اعسار خارج شود.

    با توجه به این امر است که می ‌توان این گفته را تائید کرد که شرایط آتی زوج نتیجه اثربخشی بر روی حکم دادخواست خواهند گذاشت. حال این تغییر یک مقدمه برای در نظر گرفتن دادخواست تعدیل عنوان می شود.

    تعدیل افزایش مهریه و تعدیل کاهش مهریه

    تعدیل افزایش مهریه و تعدیل کاهش مهریه
    تعدیل افزایش مهریه و تعدیل کاهش مهریه

    در راستای نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه توجه به ماده ۱۱ قانون نیز مهم شمرده می ‌شود. در این ماده ذکر شده است که طرفین دعاوی می ‌تواند شرایط لازم را برای تعدیل اقساط مهریه به جا بیاورند و با توجه به محکومیت های مالی خود اقدامات لازم را به جهت افزایش اقساط مهریه و یا کاهش اقساط مهریه داشته باشند.

    حال در شرایطی ممکن است که شرایط مالی مرد به مرور زمان رو به بهبودی برود و یا با توجه به تورم و شرایط اقتصادی جامعه هزینه سکه بهار آزادی با افت مواجه شود. در این صورت زن توانایی این را دارد که درخواست لازم برای تعدیل افزایش مهریه را به دادگاه داشته باشد و از این طریق رای تعدیل اقساط مهریه برای او صورت گرفته می شود.

    حال در طرف دیگر ماجرا اگر شرایط مالی مرد ضعیف ‌تر شود و وضعیت اقتصادی او رو به کاهش باشد و همین ‌طور با توجه به تورم جامعه، افزایش قیمت سکه را به دنبال داشته باشد و یا در شرایطی دیگر مرد قادر به کار کردن نباشد و دچار بیماری و یا نقص گردد، شرایط این را دارد که درخواست لازم را برای تعدیل کاهش اقساط مهریه برای دادگاه صورت بدهد و سپس با توجه به درخواست مد نظر مرد رأی تعدیل اقساط مهریه برای او صادر می گردد.

    اعسار از پرداخت مهریه چگونه امکان‌ پذیر می ‌شود؟

    اعسار از پرداخت مهریه چگونه امکان‌ پذیر می ‌شود؟
    اعسار از پرداخت مهریه چگونه امکان‌ پذیر می ‌شود؟

    برای این ‌که بتوان نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه را عنوان کرد، لازم است شرایط تعدیل اقساط مهریه را نیز بدانید و در رابطه با آن اطلاعاتی داشته باشید. حال در ادامه بیشتر به این موضوع می ‌پردازیم.

    شرایط تعدیل اقساط مهریه

    یکی از مهم ‌ترین شرایط این است که دادنامه قطعی برای شما صادر شده باشد.

    • یک گزینه دیگر که به ‌عنوان شرایط تعدیل اقساط مهریه عنوان می‌ شود، این است که مدت زمان چند ماه از به قطعیت رساندن دادنامه گذشته باشد.
    • مهم ‌ترین نکته‌ای که در این راستا ذکر می ‌شود این است که سیر صعودی در وضعیت اقتصادی و تورم جامعه وجود داشته باشد و یا این ‌که خواهان وضعیت اقتصادی و مالی جدیدی را در زندگی خود دارد.
    • با در نظر گرفتن شرایط تعدیل اقساط مهریه که در مطالب فوق برای شما ذکر کردیم، لازم است که طرح دعوی به صورت تعدیل اقساط مهریه به واسطه یک دادنامه قطعی که از طریق محکومیت به پرداخت مهریه صادر گردیده باشد، اتفاق بیفتد.
    • همین طور لازم است که دادنامه قطعی اعسار با توجه به تمامی دلایل و مدارک از پرداخت مهریه وجود داشته باشند. لازم است مدارک و دلایل شما توجیه ‌کننده مناسبی برای دادگاه باشند تا از این طریق دادگاه تشخیص دهد که تعدیل اقساط مهریه با توجه به دادخواست شما امکان‌پذیر است.

    مرجع صالح برای رسیدگی به تعدیل اقساط مهریه

    مرجع صالح برای رسیدگی به تعدیل اقساط مهریه
    مرجع صالح برای رسیدگی به تعدیل اقساط مهریه

    به ‌طورکلی لازم است عنوان کنیم که دادخواست ‌هایی که به‌ جهت تعدیل اقساط مهریه صورت گرفته می شود، در مرجع صالحی به نام دادگاهی طرح می‌ گردد که خواسته اصلی که به واسطه زن صورت گرفته و مطالبات مهریه خود را در نظر داشته پیگیری می شود

    و لازم است در آن دادگاه طرح تعدیل اقساط مهریه طرح شود و رسیدگی ‌های لازم از طریق دادنامه اعسار به جهت پرداخت مهریه صادر گردند. آن دادگاه به‌ عنوان مرجع صالح برای رسیدگی به تعدیل اقساط مهریه عنوان می ‌شود.

    تعدیل چه ابعادی را شامل می ‌شود؟

    تعدیل چه ابعادی را شامل می ‌شود؟
    تعدیل چه ابعادی را شامل می ‌شود؟

    در راستای این‌ که بتوانیم به موضوع این مقاله که نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه می باشد بپردازیم، لازم است که ابعاد تعدیل را نیز توضیح دهیم. به‌ طورکلی لازم است عنوان کنیم که تعدیل مهریه شامل ۲ بعد می باشد. بعد منفی که برای تعدیل مهریه در نظر گرفته می شود، کاهش یافتن مبالغ مد نظر مهریه می باشد.

    اما از طرفی دیگر بعد دیگری برای تعدیل مهریه در نظر گرفته می ‌شود که بعد مثبت نام دارد و باعث افزایش مبالغ مهریه می‌ گردد. برای این‌ که بتوانید این موضوع را درک کنید، می ‌توانیم مثالی برای شما داشته باشیم.

    توجه کنید که مرد بعد از این ‌که حکم اعسار را گرفت، ارثی به او برسد و یا این ‌که شرایط شغلی او به گونه‌ای تغییر بیابد که حقوق ماهیانه او رو به افزایش باشد و پیشرفت او را به دنبال داشته باشد.

    تغییر کردن شرایط مالی زوج

    به همین جهت با توجه به تغییر کردن شرایط مالی زوج و وضعیت پیش ‌آمده، زن می‌ تواند تغییر در نحوه پرداخت مهریه را از دادگاه درخواست کند.

    با توجه به درخواست زن بنا بر تغییر نحوه پرداخت مهریه، دادگاه اوضاع و شرایط را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد و سپس می ‌تواند در راستای صدور حکم جدید در رابطه با تعدیل اقساط مهریه انجام دهد که این حکم می ‌تواند اثرات و نکات مثبتی را برای زن به دنبال داشته باشد.

    گفتن این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر زن فقط در زمانی که شرایط مالی مرد به صورت یک‌ باره سبب تغییراتی گردد، مراجعه کند فقط با مراجعه و صدور حکم و نظر جدید دادگاه صورت گرفته می ‌شود و در اصل دادخواست زن است که می ‌تواند صدور حکم جدید را در برداشته باشد.

    نکته دیگری که در راستای تعدیل لازم است تا عنوان شود،  این است که دیده شده در برخی مواقع مرد به دلیل این‌ که بیکار می باشد و شرایط لازم را برای برپا کردن شغل و کسب درآمد ندارد، قادر به انجام هیچ کاری نیست.

    در چنین مواقعی مرد می ‌تواند به دادگاه مراجعه کند و دادخواست تقاضای تعدیل در مهریه را دهد که در نظر گرفتن این امر می ‌تواند یک جنبه منفی در تعدیل مهریه صورت گرفته شود.

    درخواست تعدیل مهریه چگونه درخواستی می ‌باشد؟

    درخواست تعدیل مهریه چگونه درخواستی می ‌باشد؟
    درخواست تعدیل مهریه چگونه درخواستی می ‌باشد؟

    برای این ‌که بتوانیم به موضوع نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه بپردازیم و برای شما بیشتر در رابطه با آن بگوییم و نمونه ‌هایی را ارائه کنیم، لازم است که در رابطه با درخواست تعدیل مهریه نیز بیشتر برای شما بگوییم تا آشنایی بیشتری در رابطه با این عنوان داشته باشید.

    به طور کلی اگر بخواهیم در رابطه با معنی درخواست تعدیل مهریه بگوییم، این درخواست در شرایطی صورت گرفته می شود که طرفین دعوی یعنی زن و یا مرد از طریق این درخواست، خواستارند تا شرایط پرداخت مهریه برای آن‌ ها تغییر کند.

    حال نکته حائز اهمیت در رابطه با درخواست تعدیل مهریه این است که ذی ‌نفعان این درخواست لازم است که شرایط لازم برای درخواست تعدیل مهریه را انجام دهند.

    با توجه به شرایطی که طرف مقابل برای درخواست تعدیل مهریه صورت گرفته می شود، ممکن است نتیجه برای شخص مثبت و یا منفی در نظر گرفته شود.

    چه زمانی لازم است برای طرح دعوی تعدیل مهریه اقدامات لازم را صورت داد؟

    چه زمانی لازم است برای طرح دعوی تعدیل مهریه اقدامات لازم را صورت داد؟
    چه زمانی لازم است برای طرح دعوی تعدیل مهریه اقدامات لازم را صورت داد؟

    در راستای موضوع نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه لازم است عنوان کنیم که هنگامی می ‌توان دعوای تعدیل اقساط مهریه را طرح کرد که حکم صادره در دادگاه بنا بر طرح مهریه و تقسیط آن صورت گرفته باشد و حتی ممکن است در این موارد چندین ماه از پرداخت اقساط مهریه گذشته باشد.

    به طور مثال تصور کنید زن برای همسر خود دادخواستی را به جهت مطالبه مهریه درخواست داده باشد و میزان مهریه در نظر گرفته برای او ۴۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی بوده است که مرد موظف است تا تمامی آن ‌ها را پرداخت کند.

    حال با توجه به رسیدگی های دادگاه زوج محکوم می شود تا پرداخت مهریه را در قبال زن داشته باشد. حال با توجه به شرایط مالی و عدم توانایی آن در پرداخت مهریه شرایطی فراهم می ‌گردد که خواسته اعسار از پرداخت مهریه صورت گرفته شود.

    حال تصور می‌ کنیم که دعوی اعسار مرد در پذیرش دادگاه بنا به شرایط لازم به پذیرش دادگاه می ‌رسند

    حال تصور می‌ کنیم که دعوی اعسار مرد در پذیرش دادگاه بنا به شرایط لازم به پذیرش دادگاه می ‌رسند و در این شرایط حکم اعسار به گونه ای صورت گرفته می شود که پرداخت مهریه برای زوج با شرایط اقساط تعیین تکلیف شود.

    به ‌طور کلی دادگاه به جای این ‌که پذیرش یک ‌جای مهریه را برای مرد اعمال کند، اعسار زوج را می‌ خواهد و آن را محکوم می‌ کند که به صورت اقساطی حق زن را از طریق اقساط مهریه پرداخت کند.

    با گذشتن تمامی مراحل ذکر شده، ممکن است تا شرایط موجود سبب شود که پرداخت قسط‌ های مهریه دچار تغییر شوند. به عنوان نمونه همان ‌طور که گفتیم امکان دارد شرایط اقتصادی جامعه به گونه‌ای در نظر گرفته شود که افت قیمت فاحش سکه را به‌ همراه داشته باشد و یا افزایش قیمت آن را در صدد داشته باشد که در این صورت وضعیت مالی مرد می ‌تواند تعیین ‌کننده طرح دعوی تعدیل اقساط مهریه باشد.

    درخواست تعدیل مهریه برای زوجه در نظر گرفته می شود و یا زوج این درخواست را دارد؟

    درخواست تعدیل مهریه برای زوجه در نظر گرفته می شود و یا زوج این درخواست را دارد؟
    درخواست تعدیل مهریه برای زوجه در نظر گرفته می شود و یا زوج این درخواست را دارد؟

    در راستای این ‌که بتوانیم توضیحات متعدد و مفصلی در رابطه با نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه داشته باشیم، تعدادی از افراد سوال دارند که درخواست تعدیل مهریه فقط برای شخص زوجه می ‌تواند صدور گردد و یا این ‌که زوج نیز می ‌تواند این درخواست را از دادگاه داشته باشد؟

    برای این ‌که درک درستی از این مفهوم به شما برسانیم، بهتر است بگوییم که حکم قوانین محکومیت‌ های مالی به واسطه شخص محکوم‌له و محکوم‌علیه و توانایی و شرایط این‌ که در راستای درخواست تعدیل هدیه تقاضا داشته باشند را دارند. شرایط تعدیل مهریه می تواند دادخواست تعدیل مهریه را برای آن ‌ها در نظر داشته باشد.

    اگر زوج در روزهای آینده شرایط پرداخت اقساط مهریه را نداشته باشد

    این امر بدین صورت اتفاق می ‌افتد که اگر زوج در روزهای آینده شرایط پرداخت اقساط مهریه را نداشته باشد و از پرداخت آن ناتوان باشد، می ‌تواند درخواست لازم را به جهت تعدیل مهریه و کاهش آن به دادگاه ارائه بدهد و از محضر دادگاه تقاضا داشته باشد تا شرایط لازم برای اقساط مهریه را با تغییراتی برای او مواجه کند تا بتواند با شرایط مالی او پرداخت شوند.

    در برخی موارد دیگر زوجه شرایط این‌ که بتواند درخواست تعدیل مهریه برای زوج را داشته باشد، وجود خواهد داشت و ممکن است متوجه شود که شرایط مالی مرد بهبود یافته است و در صورتی است که توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا از او دارد.

    در این شرایط درخواست تعدیل مهریه برای زوجه صورت گرفته می ‌شود و زوج با توجه به این درخواست خواستار است که یا مبلغ اقساط مهریه او افزایش داده شود و یا این ‌که به صورت یکجا تمامی مهریه خود را از زوج تقاضا می ‌کند.

    مرجع صالح برای رسیدگی به تعدیل مهریه

    مرجع صالح برای رسیدگی به تعدیل مهریه
    مرجع صالح برای رسیدگی به تعدیل مهریه

    ممکن است افراد در راستای مرجع صالح که بتواند رسیدگی به درخواست تعدیل اقساط مهریه را برعهده داشته باشد، اطلاعاتی نداشته باشند.

    در راستای نمونه رای تعدیل اقساط مهریه لازم است عنوان کنیم دادگاهی که در آن زوج مطالبه مهریه خود بوده است و دادنامه اعسار مهریه برای آن دادگاه در نظر گرفته شده که یک مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تعدیل مهریه عنوان می شود.

    نحوه طرح دعاوی تعدیل مهریه

    نحوه طرح دعاوی تعدیل مهریه
    نحوه طرح دعاوی تعدیل مهریه

    برای این‌ که بتوان به نمونه رای تعدیل اقساط مهریه رسید، لازم است که از نحوه طرح دعوای تعدیل مهریه اطلاع داشت. در این راستا لازم است که مهریه به واسطه خواهان که می ‌تواند زوج یا زوجه در نظر گرفته شود، در مراکز دفاتر خدمات قضائی مطرح گردد.

    روند رسیدگی به پرونده تعدیل مهریه به واسطه دادخواست تعدیل مهریه که توسط خواهان صورت گرفته است، شروع می گردد. لازم است همراه با دادخواست تعدیل مهریه استشهاد نامه نیز برای دادگاه در نظر گرفته شود.

    ممکن است برخی از افراد ندانند که استشهاد نامه‌ای که به همراه تعدیل مهریه لازم است تقدیم دادگاه شود، چه خصوصیاتی دارد. این استشهاد نامه لازم است به واسطه شهادت ۴ نفر شاهد عاقل و آگاه امضا شود.

    این افراد شهادت می‌ دهند که وضعیت اقتصادی و توان مالی خواهان تعدیل مهریه در نظر گرفته شده است. همین طور لازم است در کنار درخواست به تعدیل مهریه مدارک موجودی که تغییرات وضعیت مالی و ناتوانی و دیگر موارد را به اثبات می ‌رساند، ضمیمه پرونده و دادخواست تعدیل مهریه گردد.

    ثبت دادخواست تعدیل مهریه در دادگاه

    بعد از این ‌که مراحل بالا در راستای طرح دعاوی تعدیل مهریه صورت گرفت، دادخواست تعدیل مهریه در دادگاه ثبت می شود و لازم است که به شعب رسیدگی کننده مرجوع شود.

    حال برای این ‌که دادگاه بتواند به درخواست تعدیل مهریه ای پاسخ درستی دهد و رسیدگی کند، لازم است که جلسه‌ای تشکیل دهد و در این جلسه به طرفین دعاوی لازم است با ارائه دادن شاهدین و مدارک موجود خود گفته‌های خود را به اثبات برسانند و در دادگاه موارد لازم را ارائه کند.

    در نظر داشته باشید که وابستگان درجه ۱ در طرح دعاوی تعدیل مهریه نمی‌ توانند به‌عنوان شاهد استشهاد نامه را امضا کنند. شخص شاهد لازم است که از اوضاع اقتصادی به طرفین اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند ۱ شاهد مناسب برای روند این پرونده باشد.

    با توجه به صلاحدید دادگاه رای نهایی صورت گرفته می ‌شود

    بعد از این ‌که جلسه رسیدگی به دعوای تعدیل مهریه به اتمام رسید، سپس با توجه به صلاحدید دادگاه رای نهایی صورت گرفته می ‌شود و از طریق ابلاغیه شرایط موجود به طرفین دعوای تعدیل مهریه ابلاغ می شود.

    در بسیاری از مواقع رخ داده است که رأی تعدیل اقساط مهریه ای قابلیت تجدید نظرخواهی دادگاه را دارد و هر کدام از طرفین دعاوی تعدیل اقساط مهریه اگر اعتراضی بر روی رأی لازم دارند، می ‌توانند اعتراضات خود را بر رای تعدیل مهریه ای صورت دهند.

    در برخی مواقع نیز ممکن است که رسیدگی لازم به پرونده تعدیل مهریه بدون وجود طرفین و به صورت غیابی برگزار شده باشد. در این حالت طرفین توانایی این را دارند تا به واسطه واخواهی اقدامات لازم را بنا بر اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه داشته باشند. حال اگر عدم اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه صورت بگیرد و مهلت صورت نگیرد،

    اگر برای اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه مهلت در نظر گرفته شده به اتمام برسد

    اگر برای اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه مهلت در نظر گرفته شده به اتمام برسد، دادگاه موظف است این زمان را به طرفین ابلاغ کند.

    سپس هنگامی که روند این امر به پایان رسید، دادنامه‌ای که شرایط تعدیل اقساط مهریه در آن ذکر شده است برای به اجرا رساندن رای لازم است که به بخش احکام شعبه‌ای که او را صادر کرده است ارجاع داده شود و سپس با صلاحدید آن شعبه حکم لازم به جهت تعدیل اقساط مهریه در حالت اجرایی قرار بگیرد.

    شما در حال مطالعه نمونه رای تعدیل اقساط مهریه هستید. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌ پردازیم و اطلاعات بیشتری در اختیار شما خواهیم گذاشت.

    آیا زوجه می ‌تواند نسبت به طرح دعوی تعدیل اقدام کند؟

    آیا زوجه می ‌تواند نسبت به طرح دعوی تعدیل اقدام کند؟
    آیا زوجه می ‌تواند نسبت به طرح دعوی تعدیل اقدام کند؟

    در راستای مطلب نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه این موضوع مطرح می ‌شود که آیا زوجه می ‌تواند اقدامات لازم را بنا به طرح دعوی تعدیل صورت بدهد؟ پاسخ این پرسش مثبت است.

    بله زوجه هم شرایط تعدیل در تقسیط مهریه را می تواند خواستار شود. البته شرایطی که برای زوجه در نظر گرفته می ‌شود، این است تا بتواند از طریق مدارک و سند محکمه‌ پسند توانایی بالاتر مالی زوج را به اثبات برساند.

    به ‌عنوان نمونه ممکن است بعد از اجرای حکم اعسار، زوج صاحب ارثیه پدری شود و یا شرایط مالی او ارتقا پیدا کند و پست بهتری در کار خود کسب کند. در این موارد زوج نیز می ‌تواند با توجه به سند و مدارکی که از تغییرات وضعیت زندگی زوج را عنوان می کند، دادخواست مربوطه را به دادگاه صادر کننده صورت بدهد.

    به همین جهت با توجه به مطالبی که ذکر کردیم، در نظر گرفتن طرح دعوی تعدیل می ‌تواند از طرف هر ۲ طرف یعنی مرد و زن صورت گرفته شود. با توجه به ذکر کردن این مطلب زن نیز حقوقی دارد و می ‌تواند در صورت به اثبات رساندن وضعیت اقتصادی مرد و بهبود آن در راستای سکه ‌های اقساطی و زمان صدور حکم تعدیل اقساط مهریه را خواستار باشد.

    اگر مرد ناتوان در پرداخت پیش قسط مهریه باشد، چه اتفاقی رخ می دهد؟

    اگر مرد ناتوان در پرداخت پیش قسط مهریه باشد، چه اتفاقی رخ می دهد؟
    اگر مرد ناتوان در پرداخت پیش قسط مهریه باشد، چه اتفاقی رخ می دهد؟

    در راستای این ‌که بتوانیم نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه را برای شما داشته باشیم، ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که در هنگامی که زوج توانایی پرداخت پیش قسط مهریه را ندارد، چه حکمی صادر می‌ گردد؟

    با توجه به شرایط مرد و ناتوانی او اگر تعیین گردد که این شخص با توجه به مدارک لازم توانایی را برای پرداخت پیش قسط مهریه ندارد و خانواده او نیز از پرداخت این پیش‌ قسط ناتوان هستند، لازم است که مرد شرایط موجود خود را در راستای ناتوانی در قالب یک اعتراض ‌نامه به رای پیش قسط مهریه به دادگاه ارائه دهد.

    در این راستا موظف است که مستندات و مدارک محکمه‌پسندی که بتواند مطابق متقاعد کردن قاضی دادگاه را بر عهده داشته باشد، زمینه اعتراض نامه کند و از این طریق حکم تعدیل مهریه را خواستار شود.

    مرد برای به اثبات رساندن تعدیل مهریه، چه اقداماتی را باید صورت دهد؟

    بهتر است بدانید که قبل از این ‌که تعیین پیش قسط مهریه برای زوج صورت گرفته شود، درخواست تعدیل مهریه لازم است انجام بگیرد. حال توجه داشته باشید، شرایط لازمی که برای تعدیل مهریه انجام می گیرد، رابطه مستقیمی به شرایط مالی و وضعیت توانایی مرد برای این امر دارد.

    حال زوج برای این‌ که بتواند تا گفته‌های خود را در راستای وضعیت مالی به اثبات برساند، لازم است که با در نظر داشتن شرایط تعدیل مهریه و همراه داشتن شواهد و مدارک محکمه پسند آن‌ ها را ارائه دهد.

    در برخی مواقع مشاهده شده که در صورت لزوم، زوج موظف است تا استشهاد نامه‌ای را که به واسطه ۴ نفر از گواهان امضاء شده باشد و در آن ذکر شده باشد که احوال اقتصادی زوج خواستار تعدیل اقساط مهریه می باشد، آماده کند و با در نظر گرفتن تمامی مدارک اقدامات لازم را برای درخواست تعدیل اقساط مهریه به انجام برساند.

    اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه به واسطه زوجه

    در راستای این‌ که بتوان نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه را داشت، لازم است که اعتراض ‌نامه به رای تعدیل اقساط مهریه به واسطه زوجه را نیز توضیح داد.

    در نظر داشته باشید که هنگامی که شخص برای به اثبات رساندن ادعای مد نظر خود لازم است که به صورت شخصی اقدامات لازم را انجام دهد و عدد ادله مدارک و شواهد لازم در راستای موقعیت خود را ارائه دهد تا بتواند از حق و حقوق خویش در دادگاه دفاع کند، به‌عنوان دعواهای خانوادگی به حساب می‌آید.

    اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه

    حال برای این‌ که بتوان اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه را برعهده داشت نیز لازم است که زوجه تمامی ادله مدارک و شواهد مربوط را در نظر داشته باشد و این امر نیز از این قاعده مستثنی نمی ‌باشد.

    در این راستا زوج موظف است تا به دلیل اعتراض خود و ارائه دادن مدارک که بتواند صحت گفته‌های او را ثابت کند و از این طریق متمکن بودن زوج را به اثبات برساند، قضاوت واضحی را برای او در نظر بگیرد.

    حال اگر زوج توانایی این امر را نداشته باشد تا شرایط موجود برای به اثبات رساندن گفته‌های خود را در محضر دادگاه داشته باشد، لازم است که از افراد متخصصی که در این حوزه فعالیت دارند، مشاوره بگیرد.

    وکیل اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه می ‌تواند راهنمایی‌ های لازم را برای زوج داشته باشد و از این طریق اقدامات لازم را برای این‌ که زوجه بتواند اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه را داشته باشد، برای او در نظر بگیرد.

    تفاوت و شباهت تعدیل مهریه و اقساط مهریه

    تمامی تلاش ما در این مقاله این است تا بتوانیم در رابطه با موضوع نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه برای شما صحبت کنیم. اما در این راستا لازم است به تفاوت و شباهت ‌های تعدیل مهریه و اقساط مهریه نیز بپردازیم.

    بهتر است بدانید که یکی از شباهت ‌هایی که بین تعدیل مهریه و اقساط مهریه در نظر گرفته می ‌شود، این است که دادخواست این ۲ اعتراض به رأی تعدیل مهریه به واسطه دادگاه خانواده مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌ گیرند و لازم است که رسیدگی های اولیه در دادگاه خانواده برای این موارد صورت گرفته شود.

    دادخواست رأی تعدیل اقساط مهریه قبل از این‌ که به تعدیل مهریه و اعتراض آن برسد، لازم است بلافاصله بعد از در جریان گذاشتن دادگاه خانواده روند فعالیت خود را آغاز کند و این موارد می ‌توانند بعد از تعیین میزان مهریه مانع از جلب مرد شود.

    هنگامی شرایط می ‌تواند برای درخواست تعدیل مهریه نسبت به مهریه باشد که اقساط مهریه روند خوبی را پیش نگرفته باشد و یا این‌ که تعداد اقساط در نظر گرفته ‌شده برای مهریه بیش از حد طبیعی باشد. این امر شرایط موجود را برای زوج دچار مشکل می کند. سپس با در نظر گرفتن این شرایط زوج توانایی این را دارد که بعد از تعدیل مهریه اعتراض لازم را به جهت رأی تعدیل اقساط مهریه به دادگاه خانواده مربوط داشته باشد و روند آن را پیگیری کند.

    اعتراض به رأی تعدیل مهریه

    در راستای موضوع نمونه رای تعدیل اقساط مهریه لازم است عنوان کنیم که اگر رأی دادگاه در راستای تعدیل مهریه به طرفین ابلاغ شود و اگر طرفین اعتراضاتی در راستای رأی تعدیل اقساط مهریه داشته باشند، شرایط آن ‌ها این اجازه را می ‌دهد که با توجه به در نظر گرفتن شیوه ‌های متعدد اعتراض رأی تعدیل مهریه را برای دادگاه خانواده صادر کنند.

    حال اگر بخواهیم اطلاعاتی در رابطه با روش ‌های اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه را برای شما داشته باشیم، می ‌توانیم موارد زیر را در نظر بگیریم:

    • اعتراض به رأی تعدیل مهریه به واسطه شخص ثالث
    • اعتراض به رأی تعدیل مهریه به واسطه واخواهی
    • اعتراض به رأی تعدیل مهریه به واسطه تجدید نظرخواهی
    • اعتراض به رأی تعدیل مهریه به واسطه اعاده دادرسی
    • اعتراض به رأی تعدیل مهریه به واسطه فرجام خواهی

    حال برای این‌ که توضیحات دیگری در رابطه با اعتراض به رأی تعدیل مهریه داشته باشیم، می‌ توانیم عنوان کنیم که روش ‌های عادی اعتراض به رأی تعدیل مهریه از طریق واخواهی و تجدید نظرخواهی می باشد.

    همین طور اگر اعتراضات لازم به رأی تعدیل اقساط مهریه به واسطه واخواهی و اعتراض شخص ثالث و اعتراض اعاده دادرسی صورت می گیرد و شیوه‌ های متنوعی برای اعتراض به رأی تعدیل مهریه در نظر گرفته شده‌اند.

    بهتر است بدانید همان‌ طور که عنوان کردیم، روش واخواهی و تجدید نظرخواهی به ‌عنوان روش ‌های معمولی اعتراض به رای تعدیل مهریه شناخته شده‌اند و علت نشان دادن روش های عادی اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه مجاز هستند و فقط در مواردی استثنا ممکن است که از این روش ‌ها استفاده نشود.

    همین طور در نظر گرفتن شیوه‌ های فوق‌العاده برای اعتراض به رأی تعدیل مهریه می ‌تواند در شرایط خاصی اتفاق بیفتد و از این طریق اعتراض به رأی تعدیل مهریه صادر گردد.

    اعتراض به رأی تعدیل مهریه از طریق واخواهی چیست؟

    اعتراض به رأی تعدیل مهریه از طریق واخواهی چیست؟
    اعتراض به رأی تعدیل مهریه از طریق واخواهی چیست؟

    برا این ‌که بتوانیم نمونه رای تعدیل اقساط مهریه را برای شما داشته باشیم، لازم است تا توضیحاتی در رابطه با اعتراض به رأی تعدیل مهریه از طریق واخواهی داشته باشیم.

    هنگامی‌ که جلسه دعوای تعدیل اقساط مهریه در دادگاه مربوطه برگزار می ‌گردد، لازم است که طرفین دعوای تعدیل اقساط مهریه با در نظر داشتن مستندات و ادله های محکم، اشخاص وابسته به این موارد حضور داشته باشند.

    اما در برخی موارد امکان دارد که طرفین دعوا از زمان تعیین ‌شده به واسطه دادگاه اطلاع کافی ندارند و نمی ‌توانند حضور خود را در جلسه اعتراض به رای تعدیل مهریه داشته باشند و یا در برخی موارد مشاهده شده که این دسته از افراد تمایل به حاضر شدن در جلسه اعتراض به تعدیل مهریه را ندارند.

    در این مواقع هنگامی ‌که یکی از ۲ طرفین یا هر ۲ طرف در دادگاه حضور ندارند، نمی ‌تواند مشکلی در راستای شکل گرفتن جلسه رسیدگی به جهت اعتراض به رأی تعدیل مهریه به وجود بیاورد.

    به ‌جهت این‌ که هنگامی‌ که این اتفاق می‌ افتد، شرایط موجود باعث می‌شود تا دادگاه به صورت غیابی رسیدگی ‌های لازم را به پرونده تعدیل مهریه داشته باشد و رای آن را به صورت غیابی برای افراد صادر می‌ کند.

    اگر یکی از طرفین دعوا در جلسه دادگاه غیبت داشته باشد

    در نظر داشته باشید که اگر یکی از طرفین دعوا در جلسه دادگاه غیبت داشته باشد و اگر از طریق ابلاغیه رأی صادره دادگاه به آن‌ ها آگاه شود و در راستای رأی صادره اعتراضاتی داشته باشند، می‌ توانند به واسطه اعتراض به رأی تعدیل مهریه از طریق واخواهی اقدامات لازم را انجام دهند. به همین جهت اعتراض به رأی تعدیل مهریه از طریق واخواهی در این موارد کاربرد دارد.

    اگر جلسه رسیدگی به پرونده تعدیل اقساط مهریه به صورت غیابی برگزار گردد و اعتراضات برای رأی تعدیل مهریه واخواهی در نظر گرفته شود، رسیدگی به این اعتراض به واسطه رأی تعدیل مهریه از طریق واخواهی اتفاق می‌ افتد و لازم است که این رسیدگی در همان دادگاهی که صادر کننده رای غیابی تعدیل مهریه بوده است، پیگیری شود.

    اعتراض به رأی تعدیل مهریه به واسطه تجدید نظرخواهی چیست؟

    همان‌ طور که در مطالب بالا ذکر کردیم، یکی دیگر از روش ‌هایی که می توان اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه را برعهده داشته باشد، از طریق تجدید نظرخواهی در نظر گرفته می شود.

    حال اگر بخواهیم تعریف درستی از اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه از طریق تجدید نظرخواهی بگوییم، می ‌تواند این معنی را شامل شود که از این طریق لازم است که پرونده مد نظر به جهت رسیدگی در راستای تعدیل مهریه بازبینی شود و از این طریق اعمال دادگاه برای رسیدن به هدف مد نظر مجدداً مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند.

    سپس لازم است که رأی اصلاح ‌شده از طریق دادگاه صورت بگیرد. اختیاراتی که توسط دادگاه تجدید نظر عنوان می‌شود، این است که می ‌تواند دادگاه بدوی را در راستای پرونده تعدیل مهریه دارا باشد.

    حال اگر شرایط دادگاه به گونه‌ای باشد که بتواند نظر تعدیل اقساط مهریه را مجدداً تشخیص دهد، با توجه به بررسی ‌ها و رسیدگی ‌های لازم دادگاه بدوی به پرونده، اشکالات مورد نیاز را پیدا می‌ کند و در راستای رسیدگی درست به پرونده تعدیل مهریه اقدامات لازم را برعهده می گیرد.

    چه افرادی در تعدیل مهریه و مشخص کردن تعداد قسط های آن تأثیرگذار هستند؟

    چه افرادی در تعدیل مهریه و مشخص کردن تعداد قسط های آن تأثیرگذار هستند؟
    چه افرادی در تعدیل مهریه و مشخص کردن تعداد قسط های آن تأثیرگذار هستند؟

    برای این ‌که بتوانیم برای شما در رابطه با نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه صحبت کنیم و آن را عنوان کنیم، لازم است بدانید اشخاصی می ‌توانند در تعیین تعدیل مهریه و در نظر گرفتن اقساط مورد نظر آن مؤثر واقع شوند.

    از جمله کسانی که می‌ توانند در این امر اثرگذار باشند، قاضی دادگاه، نماینده قانونی شخص معترض و یا وکیلی که به واسطه او استخدام شده است، می باشد. این دسته از افراد تأثیرات مستقیمی بر روی رأی تعدیل اقساط مهریه دارند و از این طریق اثرات مثبت آن‌ ها می‌ تواند روند پرونده را تغییر دهد.

    البته لازم به ذکر است بدانید که با توجه به شواهد و مدارک و مستندات، نظر قاضی دادگاه مؤثر واقع می‌ شود. همین طور این امر که شخص وکیل این مدارک را جمع‌آوری کرده باشد یا شخص معترض می ‌تواند در راستای نظریه نهایی قاضی دادگاه مؤثر واقع شود.

    زمان قسط بندی مهریه به واسطه زوج

    برای این ‌که به زمان بندی مهریه بیشتر اطلاع داشته باشید، یک اشتباه مکرر در این موارد اتفاق می‌افتد. قبل از این ‌که جلسه اول دادرسی مهریه تشکیل شود، اقدامات لازم از طریق زوجه برای تنظیم درخواست اقساط مهریه صورت می ‌دهد.

    از این طریق حکم لازم را صادر می ‌کند. اما در نظر داشته باشید، زمانی مرد می‌ تواند در راستای حکم پرداخت و تنظیم درخواست اقساط مهریه مؤثر واقع باشد که مطالبه مهریه از قبل صورت گرفته شده باشد. در غیر این‌ صورت اگر مطالبه مهریه از قبل انجام نگرفته باشد، دعوی آن‌ ها مورد قبول واقع نمی ‌شود و رد خواهد شد.

    اگر مرد اقساط مهریه را پرداخت نکند

    ممکن است برخی از مردان به اشتباه تصور کنند هنگامی که شرایط لازم برای اقساط مهریه صورت گرفت، بعد از این ‌که چندین قسط از مهریه را پرداخت کرده‌اند، اگر اقدام به پرداخت نکردن مهریه کنند، از این طریق بار اقساط مهریه از روی دوش آن ‌ها برداشته خواهد شد و می‌ توانند آسوده باشند.

    اما در این راستا بهتر است عنوان کنیم، هنگامی که مهریه به صورت قسط بندی شده برای زوج در نظر گرفته می شود، هیچ گونه آثاری بر روی ماهیت کل مهریه نمی ‌گذارد.

    به همین جهت است که اگر مرد اقدامات لازم را برای پرداخت اقساط مهریه به جا نیاورد، این امر سبب می‌ شود که شرایط اقساطی مهریه در نظر گرفته نشود و از این حالت خارج شود

    و سپس می ‌تواند به صورت حال انجام گرفته شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، مرد وظیفه دارد که به ‌صورت کامل پرداخت مهریه را برعهده بگیرد و عدم ادعای وی برای تعدیل مهریه و اقساط مهریه و اعتراضات آن به هیچ عنوان در محضر دادگاه مورد قبول واقع نمی‌ شود.

    در حال حاضر شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تعدیل اقساط مهریه هستید، با ما همراه باشید تا در ادامه برای شما از نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه بیشتر بگوییم.

    روش‌ های وصول یا مطالبه مهریه

    همان ‌طور که می ‌دانید، مالک مهریه زن می باشد و به واسطه سند رسمی ازدواج می ‌تواند، مدارک لازم را برای ادعای مالکیت مهریه خود کند. به همین جهت هنگامی که زوجه تلاش دارد تا بتواند مهریه خود را مطالبه کند، لازم است به واسطه دفاتر اسناد رسمی اقدامات لازم را صورت دهد. اما ممکن است شیوه‌ های متعدد دیگری برای درخواست مطالبه مهریه صورت بگیرد و یکی از این روش ‌ها به واسطه دادگاه خانواده می باشد.

    اگر زوجه قصد داشته باشد از طریق دادگاه خانواده مطالبات مهریه خود را داشته باشد، لازم است که مراجعه به دفاتر قضایی داشته باشد و در این راستا در تلاش باشد تا دادخواست مطالبه مهریه خود را تنظیم کند و آن را به محضر دادگاه برساند.

    حال در برخی موارد دیده شده، زن برای این ‌که بتواند ضمانت مناسبی را به جهت پرداخت مهریه خود از طریق همسر خود داشته باشد، لازم است در کنار دادخواست مطالبه مهریه درخواست تأمین خواسته اقدام به توقیف اموال منقول و غیرمنقول زوج را نیز داشته باشد.

    در نظر گرفتن این امر باعث می‌ شود که تا روشن شدن شرایط نوع پرداخت مهریه که به صورت تعدیلی و یا اقساطی صورت گرفته می شود، مرد نتواند اقدامات مؤثری در راستای فروش اموال و یا انتقال اموال خود کند و اموال او توقیف‌ شده دادگاه هستند.

    آیا نیاز است برای اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه وکیل گرفت؟

    آیا نیاز است برای اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه وکیل گرفت؟
    آیا نیاز است برای اعتراض به رأی تعدیل اقساط مهریه وکیل گرفت؟

    در نظر داشته باشید به همان گونه که قوانینی تعبیه شده‌اند تا حق زوج را این بدانند که با در نظر گرفتن شرایط بد اقتصادی و ناتوانی او اقساط مهریه را صورت دهد و تعدیل مهریه این امر صورت گرفته شود، زوجه نیز می ‌تواند این حق را داشته باشد که اعتراضات خود را به رأی تعدیل اقساط مهریه داشته باشد.

    اما لازم است این نکته را بدانید، زوجین هنگامی می ‌توانند ادعاهای خود را در این راستا ثابت کنند که در رابطه با آن ‌ها شواهد معتبر، مدارک و اسناد دقیقی داشته باشد.

    اگر شواهد آن ‌ها کافی نباشد، لازم است برای این ‌که بتواند دادخواست خود را در دادگاه به سرانجام برساند، از متخصصینی که در این نوع دعاوی تجربه دارند، راهنمایی لازم بگیرند. وکیلان برای اعتراض به رأی تعدیل مهریه با توجه به شرایط موجود می‌ تواند اقدامات مؤثری را انجام بدهند و از این طریق حق موکل خود را دریافت کنند.

    چگونه پرونده خود را در راستای رأی تعدیل اقساط مهریه به یک وکیل بسپاریم؟

    در راستای این ‌که بتوانیم به موضوع نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه بپردازیم، لازم است مشخصاتی که لازم است وکیل برای بر عهده گرفتن وکالت رأی تعدیل اقساط مهریه داشته باشد را عنوان کنیم. وکیل موظف است که در این زمینه تخصص کافی داشته باشد. از جمله موارد زیر می‌ توانند برای انتخاب بهترین وکیل کمک مناسبی برای شما باشد. این شرایط عبارتند از:

    • رزومه‌ی وکیل
    • قیمت پیشنهادی از چندین وکیل
    • هزینه‌ های مشاوره اولیه وکیل
    • پیشنهاد متنی از چندین وکیل کارکشته در حیطه کاری خود

    نمونه رای تعدیل اقساط مهریه به چه صورت می باشد؟

    نمونه رای تعدیل اقساط مهریه به چه صورت می باشد؟
    نمونه رای تعدیل اقساط مهریه به چه صورت می باشد؟

    در راستای تمامی موارد ذکر شده، ممکن است که برخی از افراد آگاهی لازم را به جهت درخواست تعدیل اقساط مهریه نداشته باشند و لازم است که نمونه ‌هایی از دادخواست تعدیل اقساط مهریه ببینند تا با توجه به این شرایط اقدامات لازم را برای آن فراهم کنند.

    حال در ادامه در تلاشیم تا نمونه رای تعدیل اقساط مهریه را برای شما داشته باشیم تا با توجه به نکات ذکر شده در این دادخواست، شما نیز بتوانید این درخواست را به ‌جهت تعدیل اقساط مهریه ارائه دهید.

    نکات مهم در رابطه با اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط مهریه چیست؟

    نکات مهم در رابطه با اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط مهریه چیست؟
    نکات مهم در رابطه با اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط مهریه چیست؟

    با در نظر گرفتن تمامی مطالب بالا در رابطه با نمونه رأی تعدیل اقساط مهریه لازم است از نکات مهم اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط آن نیز صحبت کنیم و تمامی نکات مربوط در این امر عبارتند از:

    مهم‌ترین نکته با توجه به مطالبی که ذکر کردیم، این است که اگر اعسار ناتوانی از پرداخت مهریه به پذیرش دادگاه و قاضی برسد و شرایط لازم برای مهلت دادن تقسیط مهریه وجود دارد.

    نکته بعدی که در این راستا ذکر می ‌شود این است که در نظر گرفتن میزان قسط‌ های مهریه با توجه به تشخیص قاضی صورت گرفته می شود. اما عموماً به مبلغ ۱۰ درصد از کل مهریه به ‌عنوان پیش ‌قسط است و فرد موظف است ماهیانه یک‌ چهارم درآمد خود را بنا به قسط های ماهانه مهریه برای زوجه در نظر بگیرد.

    البته در برخی موارد مشاهده شده است که ملاک عرف به واسطه قاضی رعایت نشده است و ممکن است درصد اقساط ماهیانه کمتر و یا بیشتر از این موارد تعیین شود.

    به ‌طور کلی به جهت این‌ که امروزه شرایطی پیش آمده، دادگاه ‌ها بخشنامه‌ای از طریق رییس قوه قضائیه را خواستار نمی ‌شوند. یعنی حکم جلبی برای بدهکار صورت گرفته نمی ‌شود و پرداخت قسط ‌های مهریه نمی ‌تواند هیچ ‌گونه ضمانتی را با خود داشته باشد. این قانون در امسال یعنی سال ۹۹ می باشد.

    اگر زن شرایط مالی مرد را معرفی کند

    اگر زن شرایط مالی مرد را معرفی کند و با توجه به اسناد و مدارک به‌ عنوان نمونه از ملک، حساب بانکی، سهام یا هر گونه از اموال مرد رونمایی کند، می ‌تواند تمامی مبالغ مهریه خود را دریافت کند. اما با توجه به این امر که اگر موارد ذکر شده به اطلاع زن نرسد و اطلاعات کافی از آن ‌ها نداشته باشد و بدون در نظر گرفتن هیچ‌ گونه ادله و مدرکی نمی ‌تواند وصول اقساط را پیگیری کند.

    با توجه به تمامی مطالب بالا ذکر کردیم که در همان دادگاهی دعوای اعسار به رسیدگی می ‌رسد که اصل دعوا مورد بررسی و بازیابی قرار گرفته شده است.

    برای این ‌که بتوان درخواست اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط مهریه را عنوان کرد، مدارکی نیاز می ‌باشد که شامل موارد زیر می شود.

    کپی از حکم محکومیت زوج بنا به پرداخت مهریه

    در نظر گرفتن استشهادیه ای که شهادت ۲ شاهد را داشته باشد و بتوانند وضعیت معیشتی مرد را تایید کنند.

    دادخواست اعسار از پرداخت محکوم

    لیست اموال مدعی اعسار

    در راستای این مطلب بهتر است بدانید که هیچ ‌گونه ممنوعیت و محدودیتی برای داشتن وکیل دادگستری در دعوای اعسار وجود نخواهد داشت و ممکن است تا برخی از افراد به ‌اشتباه تصور کنند که داشتن وکیل در دعوای اعسار می ‌تواند اقساط محکوم برای مهریه را در نظر نگیرد.

    اما همان‌ طور که ذکر شد، هیچ‌ گونه ممنوعیتی برای داشتن وکیل به جهت تقاضای اعسار وجود نخواهد داشت. بلکه حضور یک وکیل به دلیل این ‌که در این امر تخصص کافی دارد، می تواند نتیجه اثربخشی را در دعوا داشته باشد.

    داشتن وکیل در راستای تقاضای اعسار

    داشتن وکیل در راستای تقاضای اعسار به این معنی در نظر نمی‌ گیرد که محکوم مالی دارای شرایط پرداخت حق‌الزحمه وکیل می باشد. عموماً با در نظر گرفتن میزان دستمزد و پیگیری ‌های دعوا به واسطه وکیل به او پرداخت می‌ گردد.

    حال اگر شخص محکوم از وجود وکیل برای دفاع از خود استفاده کند و در مواردی همانند طلاق و یا تمکین از او کمک بخواهد، می ‌تواند در جلسه رسیدگی به اعسار این موضوع را عنوان کند و به قاضی دادگاه اطلاعات مربوط در این زمینه را بدهد که شخص وکیل پرونده های دیگری برای او می باشد و در نهایت استفاده از تخصص زیاد وکیل به ‌جهت پرونده اعسار بنا بر تمکن مالی او نیست.

    در برخی موارد مشاهده شده است که بار مالی پرونده بیشتر از حد تصور می باشد و هنگامی که این پرونده به دادگاه مراجعه می ‌شود، شخصی که شروع کننده دعوا می باشد، لازم است هزینه دادرسی کلان را از طریق اعسار به دادگاه اعلام کند. در اغلب این شرایط فرد عدم شرایط و توانایی‌ های مالی مرد را پذیرا نمی ‌شود و این امر می ‌تواند بار مالی پرونده را بیشتر کند.

    مدارک و منضمات مورد نیاز برای طرح دعوی تعدیل تقسیط مهریه عبارتند از:

    مدارک و منضمات مورد نیاز برای طرح دعوی تعدیل تقسیط مهریه عبارتند از:
    مدارک و منضمات مورد نیاز برای طرح دعوی تعدیل تقسیط مهریه عبارتند از:
    • تصویر مصداق دادمان که به ‌صورتی که اجباری می باشد.
    • تصویر مصداق استشهادیه محلی که اجباری می باشد.
    • در دست داشتن کارت ملی به جهت احراز هویت
    • در دست داشتن کارت عابربانک به جهت پرداخت هزینه ‌های دادرسی

    اگر شرایطی داشتید که مدارک اختیاری دیگری را در دسترس داشتید، می ‌توانید آن ‌ها را به دادگاه ارائه دهید.

    مدارک اختیاری نیز عبارتند از:

    • استماع شهادت شهود و مطلعین
    • جلب نظر کارشناس
    • تحقیقات ملی
    • درخواست استعلام
    • شماره پرونده استنادی
    • سایر دلایل و مستندات موردنظر

    پیشنهاد می کنیم از پست نمونه لایحه برای ازدواج مجدد دیدن کنید.

    جمع‌ بندی مطالب

    در تمامی مطالب بالا تلاشمان بر این بود تا در رابطه با موضوع نمونه رای تعدیل اقساط مهریه برای شما صحبت کنیم. در این راستا به موضوعات مختلفی پرداختیم تا بتوانیم نمونه رای تعدیل اقساط مهریه را داشته باشیم.

    پیشنهاد ما برای شما بر این است که اگر از این مشکل رنج می‌ برید، بهتر است که از تخصص های یک وکیل کارکشته استفاده کنید تا نتیجه اثربخشی از رای تعدیل اقساط مهریه داشته باشید. امیدواریم که مطالب بالا برای شما مفید بوده باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با