نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم نمونه شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

    نمونه شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی
    نمونه شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی

    یکی از انواع دعاوی که در دادگاه ها مطرح می گردد، دعاوی تصرف است. دعاوی ممانعت از حق یکی از موارد مربوط به دعاوی تصرف به شمار می آید، به عنوان مثال اگر شخصی مانع بهره برداری دیگری از ملک قانونی خود شود، موجب شده تا او نتواند از حق خود استفاده نماید،

    لذا بر همین اساس می توان مطابق با قوانینی که در این خصوص در دادگاه ها مطرح است، اقامه دعوای جلوگیری از حق نمود، در این مقاله به صورت مفصل به بررسی این موضوع می پردازیم:

    در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

    دعوای ممانعت از حق به چه معنا است و چگونه می توان آن را اثبات کرد؟

    ممانعت از حق و تصرف عدوانی به چه معنا است؟ و انواع آن کدام موارد می باشند؟ و به چند طریق می توان به رسیدگی کرد؟

    دعوای تصرف عدوانی چه زمانی مطرح می گردد؟

    دعوای تصرف عدوانی حقوقی به چه معنا است و شرایط رسیدگی به آن به چه صورت است؟

    تصرف عدوانی حقوقی و دعوای خلع ید چه فرقی با هم دارند؟

    مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی حقوقی به چه صورت عمل می کند؟

    تصرف عدوانی کیفری به چه صورت است؟

    مرجع صالح برای طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری کدام است؟

    آیا تفاوت و شباهت تصرف عدوانی کیفری با خلع ید را می دانید؟

    شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی را از کدام راه (حقوقی یا کیفری) مطرح کنیم؟

    آیا تفاوت شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی کیفری با حقوقی را می دانید؟

    رسیدگی، صدور و رای در شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی چگونه انجام می شود؟

    داشتن وکیل در شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی چه مزایایی دارد؟

    ارکان تشکیل دهنده ممانعت از حق و تصرف عدوانی کدام موارد می باشند؟

    مستندات قانونی در دعوای الزام به ممانعت از حق در دادگاه حقوقی کدام موارد می باشند؟

    نمونه شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمونه شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی با ما همراه باشید.

     

    دعوای ممانعت از حق به چه معنا است و چگونه می توان آن را اثبات کرد؟

    دعوای ممانعت از حق یکی از انواع دعاوی تصرف است که در دادگاه مطرح می گردد، ماده شماره 159 قانون آیین دادرسی مدنی دعوای ممانعت از حق را به این شکل تعیین نموده است: دعوای ممانعت از حق به این معنا است که شخصی برای رفع عدم برخورداری از حق انتفاع خود را در ملک دیگری تقاضا داشته باشد.

    ممانعت از حق حالتی است که شخص دارنده حق نتواند از حق خود بهره ببرد که این حق به طور معمول کارگزار به حق ارتفاق و حق انتفاع است، برای این مورد می توان شخصی را مثال زد که که اجازه استفاده از زمین و ملک، مالکی را به وی ندهد،

    در این حالت آن شخص مسبب عدم استفاده از حق شده است، در چنین شرایطی می توان به دادگاه مراجعه کرده و به دلیل دعوای ممانعت از حق شکایت نمود، در این نوع دعوی طرف مقابل ادعای تصرف ملک را ندارد.

    چگونه می توان دعوای ممانعت از حق را در دادگاه اثبات کرد؟

    برای ثابت نمودن دعوای ممانعت از حق نیازی به ارائه حق ارتفاق به دادگاه نمی باشد، خواهان تنها کافی است که به دادگاه ثابت کند که در گذشته از حق انتفاق استفاده کرده است و اکنون فرد خوانده از این حق جلوگیری می کند

    لذا بر این اساس با وجودی که خواهان صاحب قانونی و اصلی حق ارتفاق نبوده، ولی چنانچه بتواند به اثبات برساند که در گذشته هرچند به ناحق از آن استفاده کرده در این دعوا پیروز شده و خوانده با وجودی که صاحب ملک می باشد و در ملک وی حق ارتفاقی وجود نداشته محکوم خواهد شد.

    البته ذکر این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که اگر چنانچه خوانده محکوم گردد، در حالی که مالک اصلی ملک است، می تواند دعوای مالکیت را اقامه نماید و از این طریق به دادگاه ثابت نماید که مالک ملک او است و هیچ کس جز خودش در آن حقی ندارد.

    ممانعت از حق و تصرف عدوانی به چه معنا است؟ و انواع آن کدام موارد می باشند؟ و به چند طریق می توان به رسیدگی کرد؟

    تصرف عدوانی و ممانعت از حق از نظر قانون مدنی به معنای مالی است، خواه منقول و یا غیر منقول در اختیار شخصی باشد و وی این اختیار را داشته باشد که مطابق قانون برای ملک تصمیم گیری کند، معنای تصرف عدوانی از نظر قانونی مدنی شباهت فراوانی به ید فقهی دارد،

    ید به این معنا است که شخصی نسبت به شئ اقتدار لازم را داشته باشد، در صورتی که آن شئ تحت اختیار او باشد و بتواند به هر طریق تمایل دارد، در آن تغییر ایجاد کند.

    ممانعت از حق و تصرف عدوانی به چه معنا است؟ و انواع آن کدام موارد می باشند؟ و به چند طریق می توان به رسیدگی کرد؟
    ممانعت از حق و تصرف عدوانی به چه معنا است؟ و انواع آن کدام موارد می باشند؟ و به چند طریق می توان به رسیدگی کرد؟

    در دعوای تصرف عدوانی تنها کافی است که خواهان سبق ید را خواه مالک باشد و یا آن را تصرف کرده باشد، ثابت کند تا از این طریق بتواند متصرف را از ملک خود بیرون اندازد.

    انواع دعاوی تصرف:

    قانون آیین دادرسی مدنی دعوی تصرف را بر سه نوع اعلام کرده است:

    • دعوای تصرف عدوانی
    • دعوای مزاحمت
    • دعوای ممانعت از حق

    تصرف عدوانی به دو صورت قابل رسیدگی می باشند که عبارتند از:

    • تصرف عدوانی کیفری
    • تصرف عدوانی حقوقی

    دعوای تصرف عدوانی چه زمانی مطرح می گردد؟

    • موضوع اختلاف در خصوص اموال غیرمنقول مانند زمین- خانه و مغازه و… باشد.
    • خواهان ادعا داشته باشد که مال مذکور در تصرف قبلی وی بوده و همچنین این ادعا را نیز داشته باشد که تصرف فعلی خوانده به صورت عدوانی است، به این معنا که خواهان ادعا داشته باشد که ملکی را که مدتها در تصرف وی بوده به زور از اختیار او خارج کرده اند.
    • خوانده تمامی ادعاهای خواهان را انکار نماید و همچنین مدعی تصرفات خودش را.

    دعوای تصرف عدوانی حقوقی به چه معنا است و شرایط رسیدگی به آن به چه صورت است؟

    مطابق آنچه که در ماده 158 قانون آیین دادرسی در خصوص تصرف عدوانی آمده است، تصرف عدوانی حقوقی را این گونه معنا کرده است که شخصی که بدون اجازه شخص اول، اموال غیر منقول وی را تصرف نماید و از آن استفاده کند و شخص اول از او نزذ قانون گذار شکایت کند و درخواست کند که اموالی را که تصرف کرده اند، به او برگردانند تا بتواند از آن ها بهره برداری کند.

    اموالی که تصرف شده است، در تصرف عدوانی حقوقی می بایست غیر منقول باشد که این اموال شامل زمین- مسکن و املاک شخصی می شود.

    دعوای تصرف عدوانی حقوقی به چه معنا است و شرایط رسیدگی به آن به چه صورت است؟
    دعوای تصرف عدوانی حقوقی به چه معنا است و شرایط رسیدگی به آن به چه صورت است؟

    شرایط رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی حقوقی

    مطابق آنچه که در ماده 158 قانون آیین دادرسی آمده است، برای رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی حقوقی می بایست تمامی شرایطی که در ذیل به آن اشاره می کنیم، وجود داشته باشد تا قانون گذار به دعاوی ذکر شده رسیدگی کند:

    سابقه تصرف خواهان:

    خواهان و یا شاکی می بایست مدت زمان معلومی از اموال خود استفاه کرده باشند، این مدت زمان می بایست معلوم و مشخص باشد و در طی آن زمان از اموال غیر منقول خود بهره برداری کرده باشد، به گونه ای که این مدت زمان برای افرادی که در نزدیک وی هستند، مشخص و معلوم باشد، ضمنا اموال غیرمنقول می بایست متعلق به خود شخص باشد و جامعه و اطرافیان وی مدت زمان استفاده او را تایید کنند.

    عدم سبق تصرف خوانده:

    قاضی تنها زمانی می تواند حکم رفع تصرف عدوانی را صادر نماید که شخصی بعد از تصرف خواهان، اموال وی را تصرف و ضبط نموده باشد، لذا بر این اساس است که قانون گذار و یا قاضی عقیده دارند که خوانده دعوی نبایستی از پیش اموال غیر منقول خود را تصرف نمایند،

    زیرا خود خوانده متصرف قبلی به شمار می آید و قاضی در این شرایط نمی تواند برای رفع تصرف قبل خوانده حکم صادر نماید، پس با این وجود یکی از شرایط که بتواند به تصرف عدوانی رسیدگی نمود این است که شخص بدون کسب اجازه و رضایت صاحب ملک اموال غیر منقول وی را ضبط و تصرف نماید و از آن به نفع خویش استفاده کند.

    عدوانی بودن تصرف خوانده:

    بایستی حتما اثبات شود که شخص متصرف با استفاده از زور اقدام به تصرف نموده است، در این صورت قاضی به آن رسیدگی می کند،

    البته لازم است که بدانید که در قانون مدنی اصلا به معنی لغوی عدوانی اشاره ای نشده است، ولیکن با این وجود ماده یک قانون مدنی کلمه عدوانا را اعلام کرده است و حتی در مواردی نیز تصرف بدون اجازه را یک تصرف عدوانی می داند و همچنین در مانده 2 قانون مدنی معنای دقیق عدوانا به صورت کامل توصیح داده شده است،

    ولی در هر دو ماده ذکر شده (1و2) منقول و یا غیر منقول بودن اموال ذکر نشده است، مطابق ماده 1 قانون مدنی تصرف بدون کسب اجازه مالک شامل تمامی اموال منقول و غیر منقول خواهد شد و در هر صورت تصرف بدون اعلام اجازه اولین شرط برای رسیدگی به دعاوی تصرف عدوانی می باشد.

    عدوانی بودن تصرف خوانده:
    عدوانی بودن تصرف خوانده:

    غیر منقول بودن اموال تصرفی:

    مطابق آنچه که در ماده 158 قانون آمده است، دعوی تصرف عدوانی تنها شامل اموال غیرمنقول خواهد شد و دعاوی برای اموال منقول هیچگونه سندیتی نداشته و شخصی که مدعی حقوق است، برای اثبات مالیکت خود این اجازه را دارند که به مراجع قضایی مراجعه نماید.

    تصرف عدوانی حقوقی و دعوای خلع ید چه فرقی باهم دارند؟

    اگرچه تصرف عدوانی در قانون مدنی از نظر معنا به ید فقهی نزدیک است، اما این دو مورد از نظر حقوقی با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه به ذکر آن ها می پردازیم:

    • تصرف عدوانی کاملا مشخص و تعیین شده بوده و در مورد اموال منقول می باشد، ولیکن دعاوی خلع ید به هر دو نوع اموال منقول و غیرمنقول اشاره دارد.
    • حکم هایی که در تصرف عدوانی صادر می شوند، بدون هیچگونه قطعیتی مجار محسوب می شوند، ولیکن در احکام خلع ید می بایست حکم حتما با قاطعیت تمام صادر گردیده تا پس از آن اجرا گردد.
    • مطابق با آنچه که در ماده قانونی 177 آمده است، دعاوی که به تصرف عدوانی حقوقی مربوط می شود، را در خارج از نوبت رسیدگی نمود.
    • سند مالکیت در خلع ید نشان دهنده دلیل قاطع برای مالکیت می باشد، در صورتی که در دعاوی تصرف عدوانی مالک می تواند با سند مالکیت تنها مالکیت خود بر اموال غیر منقول را ثابت کند.
    • منشا اصلی در دعاوی تصرف عدوانی، صاحب شدن دوباره اموال غیرمنقول می باشد، در صورتی که در دعاوی خلع ید مالک بودن شاکی و یا خواهان مورد دعوی می باشد و می بایست اعاده گردد.
    • تصرف عدوانی در حقیقت یک دعوی غیر مادی و غیر پولی می باشد، لذا هزینه پرداختی آن نیز می بایست به دعاوی غیر مالی پرداخت شود و این در حالی است که در دعاوی خلع ید، به دلیل دعاوی مالی قیمت ملک به صورت ناحیه ای حساب گردیده و از این طریق هزینه دادرسی پرداخت می شود.

    مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی حقوقی یه چه صورت عمل می کند؟

    صالح ترین مراجع برای رسیدگی به دعاوی تصرف حقوقی دادگاه های عمومی می باشند و مطابق با ماده 12 قانون آیین دادرسی، برای این گونه دعاوی می بایست به نزدیک ترین دادگاه به محلی که تصرف عدوانی صورت گرفته است، مراجعه کرد،

    مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی حقوقی یه چه صورت عمل می کند؟
    مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی حقوقی یه چه صورت عمل می کند؟

    به عبارتی دیگر می بایست به دادگاهی برای این نوع شکایت مراجعه کنید که ملک غیر منقول در حوزه آن دادگاه قرار داشته باشد و ساکن بودن خوانده در تعیین حوزه دادگاه هرگز ملاک نخواهد بود،

    البته امروزه خواهان تنها کافی است، با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی دادخواست خود را ثبت کرده، سپس هزینه تعیین شده برای دادرسی را نیز واریز نماید و بعد از این مراحل می تواند به شعبه ای که ملک غیر منقول در حوزه آن قرار دارد، مراجعه کند.

    تصرف عدوانی کیفری به چه صورت است؟

    تصرف عدوانی کیفری به این معنا است که مال غیر منقول را بدون رضایت مالک از اختیار وی خارج نمایند و یا آنکه اجازه مالک از طرف شخص دیگری باشد، خواه به صورت عمد و یا با علم به موضوع.

    جرم تصرف عدوانی یکی از جرمها علیه اموال و مالکیت است که موضوع آن مال غیر منقولی است که به دیگری تعلق دارد. قانون گذار بر اساس ماده شماره ششصد و نود مقررات مجازات اسلامی، جرم تصرف عدوانی را لحاظ نموده و در نظر گرفته است و اعلام می کند که در صورتی که عناصر سه گانه جرم در این خصوص را مرتکب شده باشد، به یک ماه الی 1 سال حبس محکوم خواهد شد.

    مرجع صالح برای طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری کدام است؟

    برای طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری می بایست به دادسرا و دادگاه محل وقوع مال غیر منقول مراجعه کرد.

    ذکراین نکته نیز حائز اهمیت است، دعاوی مربوط به مال غیر منقول بر اساس قانون شوراهای حل اختلاف را نمی توان در شوراهای حل اختلاف مطرح نمود.

    مرجع صالح برای طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری کدام است؟
    مرجع صالح برای طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری کدام است؟

    آیا تفاوت و شباهت تصرف عدوانی کیفری با خلع ید را می دانید؟

    دعوای خلع ید که در واقع همان دعوای مالکیت است که در این دعوی دادگاه تنها در صورتی بر علیه خوانده حکم صادر خواهد کرد که خواهان با ارائه دلیل محکم و مناسب مالکیت خود را در مورد ملک مورد نظر ثابت کرده و خوانده منکر آن گردد و همچنین بتواند غاصبانه بودن ید شخص خوانده را نیز به اثبات برساند،

    به عنوان مثال آقای ب یک منزل را تصرف کرده و در آن ساکن می باشد و آقای الف ادعا داشته باشد که ملک مذکور که آقای ب در آن ساکن است و تصرف کرده ملکی وی بوده و سند مالکیت نیز داشته باشد و همچنین این ادعا را نیز داشته باشد که آقای ب ملک را با زور متصرف نموده و آقای الف در چنین شرایطی درخواست خلع ید را دارد.

    در دعوای تصرف عدوانی کیفری سبق تصرف خواهان و همچنین عدوانی بودن تصرف خوانده مورد رسیدگی اصلی است، در این دعوای عدوانی مطابق با آنچه که در ماده 162 قانون آیین دادرسی مدنی آمده است، خواهان می تواند از طریق ابراز سند مالکیت قطعی ثابت کند که ملک مورد نظر از آن وی می باشد، مگر این که خوانده بتواند از طریق دیگری استفاده از ملک را به عنوان حق خود به اثبات برساند.

    آیا تفاوت و شباهت تصرف عدوانی کیفری با خلع ید را می دانید؟
    آیا تفاوت و شباهت تصرف عدوانی کیفری با خلع ید را می دانید؟

    آنچه که در دعوی تصرف عدوانی داری اهمیت است

    به عبارتی دیگر در دعوی تصرف عدوانی آنچه که داری اهمیت دارد، این است که خواهان اثبات نماید که مال غیر منقول در تصرف او می باشد و خوانده به کمک زور، مال را از خواهان گرفته و تصرف کرده باشد.

    در حالت کلی تر می توان فرق بین تصرف عدوانی کیفری با خلع ید را اینگونه بیان کرد که در تصرف عدوانی کیفری این موضوع که ملکی که خواهان قبلا در اختیار تام خود داشته، مال وی بوده یا نه مهم نمی باشد،

    بلکه آنچه که اهمیت دارد، این است که اکنون ملک را در اختیار و تصرف وی بوده و خواهان این ادعا را دارد که خوانده از طریق زور ملک مزبور را از چنگ وی خارج کرده است، ولیکن در دعوای خلع ید خواهان این چنین ادعا دارد که مالک ملک شخص خود اوست و خوانده از طریق زور آن را از اختیار وی خارج کرده است.

    در دعوای تخلیه ید نیز خواهان اینگونه ادعا می کند که خوانده قبلا مطابق با شرایط قانونی و یا قراردادی مانند قراردادهای اجاره ای ملک من را در اختیار داشته است و اکنون که مهلت قانونی قرارداد به اتمام رسیده است،

    همچنان ملک را در تصرف داشته و آن را تخلیه نمی کند و همچنین خوانده نیز این ادعا را که مالک ملک خواهان است، قبول دارد، ولیکن با زور ملک را تخلیه نمی کند و آن را در تصرف گرفته است.

    مخاطب گرامی به شما توصیه می کنیم تا پایان پست نمونه شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی با ما همراه باشید.

    به عنوان مثال

    آقای الف را مستاجر و آقای ب را مالک ملک در نظر بگیرید و قرارداد اجاره ملک نیز به صورت یک ساله می باشد، اکنون بعد از گذشت یک سال و در سر موعد مقرر آقای ب که مالک ملک است، از آقای الف که مستاجر است، اعلام می کند که مهلت قرارداد به اتمام رسیده است و می بایست ملک را تخلیه نماید، ولی با این وجود آقای الف حاضر به تخلیه نمی باشد، در این صورت ادامه سکونت مستاجر به صورت غیر قانونی و عدوانی می باشد و خواهان در این باره دعوای تخلیه ید اقامه می کند.

    به عنوان مثال
    به عنوان مثال

    مطابق با آنچه که در ماده 171 قانون آیین دادرسی آمده است: سرایدار- خادم- کارگر و یا هر شخص امین دیگری، اگر بعد از گذشت 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهار نامه مالک از جانب مالک و یا هر شخص دیگری که حق مطالبه را در اختیار دارد، در خصوص مطالبه مال امانت رفع تصرف ننماید متصرف عدوانی به شمار خواهد آمد.

    مطابق با آنچه که در ماده 494 قانون مدنی آمده است، عقد اجاره دقیقا در زمان تعیین شده از بین می رود و اگر چنانچه بعد از انقضاء مستاجر ملک را بدون اجازه مالک در تصرف خود نگه دارد، برای مدت ذکر شده می بایست اجرت المثل را پرداخت نماید و اگر چنانچه مستاجر استیفای منفعت نکرده باشد

    و یا اگر با اجازه مالک ملک را در اختیار تام خود نگه داشته باشد، در این زمان می بایست دستمزد مشابه و مثل را پرداخت کند که استیفا منفعت کرده باشد، البته اگر مالک این اجازه را داده باشد که به صورت مجانی استفاده کرده باشد.

    شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی را از کدام راه (حقوقی یا کیفری) مطرح کنیم؟

    اگر خواهان حقوقی باشیم نیازی نیست که مالکیت ملک را ثابت کنیم و این که دلایل مالک بودن خود را ابراز نماییم، برای اقامه دعوای حقوقی تنها این که ملکی را به مدت یک سال در اختیار داشته ایم و اکنون آن ملک را از تصرف و اختیار ما خارج نموده اند، کافی می باشد.

    شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی را از کدام راه (حقوقی یا کیفری) مطرح کنیم؟
    شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی را از کدام راه (حقوقی یا کیفری) مطرح کنیم؟

    به اسناد و مدارک و همچنین دلایل خود برای شکادیت نگاه می اندازیم اگر سند مالکیتی که نشان دهنده این مالکیت بودن قانونی ما می باشد، بهتر است، دعوای کیفری را مطرح نماییم،

    زیرا در اختیار داشتن سند مالکیت در مراجع کیفری بسیار مورد توجه بوده ولیکن در حقوقی به سند مالکیت توجه ای نمی شود و تنها تصرف قبلی خواهان اگر وی باشد، کافی است.

    در بیشتر مواقع خواهان تنها می خواهد ملک خود را به دست آورد و به در پی این که خوانده را از طریق کیفری مجازاتی مانند حبس نماید نمی باشد.

    روند دادرسی حقوقی در مقایسه با کیفری طولانی تر می باشد.

    در صورتی که سند مالکیت در اختیار داشته باشید، اقامه دعوای کیفری بسیار آسان تر خواهد بود.

    دعوی مربوط به مال غیر منقول بسیار با اهمیت و پیچیده می باشد و قانون گذار به این موارد بسیار دقت خواهد کرد.

    با توجه به موراد گفته شده خواهان تصمیم خواهد گرفت که از طریق حقوقی و یا کیفری طرح دعوا را اقامه نماید. توصیه می شود، برای این که در این مورد انتخاب درستی داشته باشیم حتما با یک وکیل در این خصوص مشورت کنید.

    آیا تفاوت شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی کیفری با حقوقی را می دانید؟

    مهم ترین تفاوت میان تصرف عدوانی کیفری با حقوقی را می توان وجود و یا نبود پایه ای روانی و روحی در تصرف عدوان دانست که برای اثبات جرم شخص خوانده می بایست توسط قاضی تشخیص داده شود که خوانده آگاه بوده که مال به غیر تعلق دارد.

    در قانون مجازات اسلامی آن چه که اهمیت دارد، احراز مالکیت است، در صورتی که در قانون آیین دادرسی مدنی احراز مالکیت مهم نمی باشد، در قانون آیین دادرسی مدنی آن چه که اهمیت دارد، احراز تصرف قبل خواهان و تصرف جدید خوانده است، ولیکن در قانون مجازات اسلامی هیچگونه نیازی به کشف و احراز تصرف قبل شاکی نمی باشد.

    دادخواست حقوقی

    شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی از طریق دادخواست حقوقی قابل طرح می باشد، ولیکن شکایت تصرف عدوانی برای صادر نمودن حکم رفع تصرف، نیازی به دادخواست حقوقی ندارد و تنها برای شکایت کیفری جهت صدور حکم و باطل نمودن تصرف کافی می باشد.

    لازم است که بدانید که تصرف عدوانی هم از نظر حقوقی و هم از نظر کیفری را می توان رسیدگی و تعقیب نمود، لذا اگر در محاکمه حقوقی دادخواستی برای رفع تصرف به دادگاه اعلام گردید،

    در دادگاه کیفری می بایست متهم از نظر جرم تصرف عدوانی مطابق ماده 690 قانون مجازات اسلامی تحت تعقیب قرار گیرد و مرتفع نمودن تصرف در شکواییه کیفری باطل می شود.

    طرح شکایت کیفری و درخواست برای مرتفع نمودن تصرف عدوانی تنها از طریق احراز مالکیت خواهان است، لذا از هر شخص دیگری که مالک محسوب نگردد قابلیت استماع نخواهد داشت و اقامه دعوی تصرف عدوانی تنها در صورتی این قابلیت را خواهد داشت که خواهان سابقه تصرف داشته باشد.

    رسیدگی، صدور و رای در شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی چگونه انجام می شود؟

    رسیدگی، صدور و رای در شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی چگونه انجام می شود؟
    رسیدگی، صدور و رای در شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی چگونه انجام می شود؟
    • مطابق با آن چه که در ماده 177 قانون آیین دادرسی مدنی ذکر شده رسیدگی به دعاوی تصرف از طریق تشریفات آیین دادرسی مدنی انجام نمی شود و خواهان لازم نیست که در نوبت برای رسیدگی قرار گیرد و رسیدگی به این نوع شکواییه خارج از نوبت صورت می گیرد.
    • در این نوع دعاوی می بایست رعایت اصل تناظر انجام گیرد، به این معنا که در این دعاوی خواهان و خوانده حق دفاع در برابر هم را دارند.
    • در دادگاه می بایست حتما تصرف قبلی خواهان و تصرف عدوانی خوانده نیز احراز گردد.
    • اگر شخص دیگری نیز در این دعوای تصرف خود را ذی نفع می داند حق ورود را دارد.
    • دعوای تصرف عدوانی به محض این که حکم صادر گردد، سریعا اجرا خواهد شد و می بایست سریعا رفع تصرف انجام شود.
    • از آن جا که دعوای تصرف عدوانی به صورت غیر مالی اعتباری می باشد، لذا مانند تمامی دعاوی غیر مالی قابل تجدید نظر می باشد و لازم است که بدانید تجدید نظر خواهی در این مورد بر عکس سایر دعاوی مانع از اجرای حکم نخواهد بود.

    تمامی موارد ذکر شده نیاز به رسیدگی به دلایل و ادعاهای هر دو طرف دعوا دارد.

    رسیدگی، صدور و رای در شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی چگونه انجام می شود؟
    رسیدگی، صدور و رای در شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی چگونه انجام می شود؟

    داشتن وکیل در شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی چه مزایایی دارد؟

    ممانعت از حق و تصرف عدوانی در خصوص اموال غیر منقول می باشد که به دلیل ارزش و اهمیت اموال غیر منقول در زمره دعاوی مشکل و حساس می باشد.

    دعاوی تصرف به هم شباهت های زیادی دارند، لذا برای اینکه بتوان به راحتی تشخیص داد که دعوای مربوط به مال غیر منقول تصرف عدوانی است و یا ممانعت، مزاحمت و مالکیت می توان از یک وکیل در این زمینه کمک گرفت.

    داشتن وکیل در شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی چه مزایایی دارد؟
    داشتن وکیل در شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی چه مزایایی دارد؟

    تشخیص دعاوی تصرف از نظر نحوه و چگونگی طرح دعوا بسیار حائز اهمیت می باشند و اگر چنانچه به درستی تشخیص داده نشوند، این امکان وجود دارد که دعوا با قرار رد و منع رو به رو شود.

    در طرح دعاوی تصرف مطابق با دلایلی که جمع آوری شده اند، تصمیم گرفته خواهد شد این که طرح دعاوی حقوقی و یا کیفری کدام یکی می تواند به نفع باشد، را یک وکیل می تواند تشخیص دهد.

    اگر دعوا از همان اول به صورت درستی اقامه نگردد، آثار منفی فراوانی در پی خواهد داشت که با وجود یک وکیل در این خصوص مانع به وجود آمدن چنین آثاری خواهد شد،

    ماده 163 آیین دادرسی

    به عنوان مثال مطابق ماده 163 آیین دادرسی مدنی اگر شخصی در خصوص به مالکیت و یا اصل حق انتفاع شاکی باشد، نمی تواند در خصوص تصرف عدوان و ممانعت از حق طرح دعوا نماید.

    قانون نیز در این خصوص اقتضا دارد که حتما از شخص متخصصی در این زمینه اقدام کنید تا خواهان بتواند به تمامی حقوق خود برسد، مانند درخواست اجرت المثل در ایامی که ملک در تصرف خوانده بود که برای این منظور نیاز به اقامه دعوا و صدور حکم می باشد.

    پرونده هایی که موضوع آن اموال غیر منقول می باشد، مبلغ مال غیر منقول بسیار قابل توجه می باشد، لذا ممکن است، خواهان به دلیل یک اشتباه و یا یک اقدام نادرست مبلغ مزبور را از دست بدهد، حتی اگر در اصل حق وی بوده باشد.

    در دعاوی تصرف عدوانی ممکن است، مهلت های قانونی خاصی تعیین شود که اگر چنانچه در این موارد وکیل وجود نداشته باشد، ممکن است، به دلیل عدم آگاهی افراد حقشان ضایع شده و بعد از گذشتن موعد و مهلت قانونی تعیین شده برخی موارد قانونی اجرا نمی شود.

    ماده 163 آیین دادرسی
    ماده 163 آیین دادرسی

    در دعاوی در خصوص اموال غیر منقول مانند تصرف عدوانی و سر قفلی و… توصیه می شود، حتما با وکیل در این خصوص مشاوره داشته و از طریق وی اقدامات لازم را انجام دهید تا از این طریق از ضایع شدن حق ممانعت کنید.

    ارکان تشکیل دهنده ممانعت از حق وتصرف عدوانی کدام موارد می باشند؟

    • رکن قانونی جرم ممانعت از حق:

    مطابق ماده 690 قانون مجازات اسلامی: هر کسی که از طریق صحنه سازی مانند احداث دیوار- کندن پی- از بین بردن مرز- مرز بندی- تغییر حد مرز- حفر چاه- کشیدن نهر و مانند این ها در صدد تصرف در زمین های کشاورزی اعم از کشت شده و یا اینکه در آراریش زراعی – مراتع ملی و جنگل ها و… مبادرت کند

    و یا این که بدون اذن و اجازه از سازمان حفاظت محیط زیست و یا مراجع ذی صلاح در این خصوص عملیاتی را انجام دهد که باعث زیان به زیست محیط و منابع طبیعی شود و این که در تمامی این موارد تصرف و یا تجاوز نماید مرتکب جرم شده است و مجازات آن از یک ماه الی 1 سال حبس می باشد،

    همچنین در پایان ماده 690 ذکر شده که شخص متصرف می بایست به رفع ممانعت از حق و یا برگشت وضع به حالت قبل می بایست اقدام نماید و با توجه به اهمیت این موضوع به دلیل زیان هایی که از این نوع جرم ایجاد شده در تبصره 1 ماده 690 ذکر گردیده که رسیدگی به این جرایم خارج از نوبت صورت می گیرد.

    دستور توقف عملیات تجاوز

    مقام قضایی می بایست با تنظیم یک صورت مجلس دستور توقف عملیات تجاوز را با صادر نمودن یک حکم قطعی اعلام کند و اگر متهمین این امر 3 نفر و یا بیشتر از 3 نفر باشند و مدارک لازم برای ارتکاب جرم موجود باشد، با استناد به تبصره 2 ماده 690 قرار بازداشت این افراد صادر شده و مدعی نیز این حق را دارد که تقاضای خلع ید- قلع بنا و اشجار و یا رفع آثار تجاوز را داشته باشد.

    همچنین مطابق با آنچه که در ماده 693 آمده اگر چنانچه شخصی پس از حکم نهایی به خلع ید از مال غیر منقول و یا رفع مزاحمت محکوم گردید و پس از اجرای حکم مجددا تصرف- مزاحمت و جلوگیری از حق کند علاوه بر این که می بایست رفع تجاوز کند به 6 ماه الی 2 سال حبس نیز محکوم می شود.

    شما در حال خواندن پست نمونه شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی هستید.

    رکن مادی جرم ممانعت از حق:

    فعل مرتکب:

    جرم ممانعت از حق از طریق فعل مثبت خارجی انجام می گیرد و ترک فعل نمی تواند جبران عنصر مادی جرم باشد. در قانون تعزیرات فعل مرتکب از طریق تصرف – جلوگیری از اجرای حق کسی و ذی حق اعلام نمودن خود و یا دیگران آشکار می شود.

    موضوع جرم:

    مطابق آنچه که در قانون تعزیرات آمده ممانعت از حق می بایست برای اموال غیر منقول باشد و با توجه به قانون ممانعت از تصرف عدوانی مصوبه 1352 جلوگیری از حق در اموال منقول نیز بدین صورت می باشد، با این تفاوت که جنبه اجرایی نداشته و شخص مدعی می تواند رفع ممانعت از حق را از مرجع قضایی تقاضا کند.

    مال متعلق به غیر:

    یکی از مهمترین ویژگی های جرائم بر علیه اموال و مالکیت بدین صورت است که موضوع جرم مال به شخص دیگری تعلق داشته باشد و اگر چنانچه شخصی مال خود را موضوع این اعمال قرار دهد، جرم محسوب نمی شود.

    نتیجه مجرمانه:

    مطابق با جرائمی که در ماده 690 آمده و پیشتر به آن اشاره کردیم، در صورت وقوع این جرائم در صورت تصرف و یا ذی حق معرفی نمودن خود و یا شخص دیگر و این که برای هرگونه تجاوزی اقدام شود، ممانعت از حق محسوب خواهد شد و اگر چنانچه اعمالی انجام شود که نتیجه آن چنین مواردی نباشد، شامل جرم های ماده 690 نخواهد بود.

    رکن معنوی جرم ممانعت از حق:

    سوء نیت عام:

    مرتکب جرم می بایست عالم به ماهیت غیر قانونی بودن عمل مرتکب شده باشد و عمدا آن را انجام دهد.

    سوء نیت خاص:

    علاوه بر این که شخص مرتکب جرم می بایست درخواست و اراده ارتکاب جرم را داشته باشد، بلکه دلیل وی به دلیل ارتکاب جرم ضرر رساندن به ملک مالک باشد.

    مستندات قانونی در دعوای الزام به ممانعت از حق در دادگاه حقوقی کدام موارد می باشند؟

    مستندات قانونی در دعوای الزام به ممانعت از حق در دادگاه حقوقی کدام موارد می باشند؟
    مستندات قانونی در دعوای الزام به ممانعت از حق در دادگاه حقوقی کدام موارد می باشند؟

    ماده 40 قانون مدنی

    حق انتفاع که بر اساس آن شخص می تواند از مالی که برای دیگری است و یا مالک خاصی ندارد، بهره برداری کند.

    ماده 93 قانون مدنی

    ارتفاق، حقی است، برای شخص در ملک دیگری

    ماده 134 قانون مدنی

    افرادی که در یک معبر شراکت دارند، حق این که شرکای دیگر را از عبور آب منع کنند، ندارند.

    ماده ی 209 قانون مدنی

    اگر شخصی مانع از تصرف مالک در مال خود شود، بدون آن که خود او هم بر مال مذکور تسلطی داشته باشد، غاصب به شمار نخواهد آمد، لذا در صورت اتلاف ضامن خواهد بود.

    ماده ی 159 قانون آیین دادرسی مدنی

    دعوای ممانعت از حق بدین معنا است که شخصی تقاضای مرتفع نمودن جلوگیری از حق ارتفاق خود را در ملک دیگری داشته باشد.

    ماده ی 161 قانون آیین دادرسی

    در دعاوی تصرف عدوانی، می بایست جلوگیری از حق و یا اذیت خواهان اثبات گردد که موضوع دعوا بر اساس مورد ذکر شده، قبل از این که ملک از تصرف خواهان خارج شود و یا قبل از ممانعت و تصرف در استفاده خود او بوده و بدون اذن و اجازه از خواهان از تصرف و اختیار وی خارج شده است.

    ماده ی 161 قانون آیین دادرسی
    ماده ی 161 قانون آیین دادرسی

    ماده ی 162 قانون آیین دادرسی مدنی

    در دعاوی تصرف عدوانی و ممانعت از حق، سند مالکیت می تواند دلیلی محکم برای تصرف سابق و استفاده از حق قانونی باشد، مگر این که خوانده بتواند سبق تصرف و بهره برداری از حق خود را به صورت دیگری اثبات کند.

    ماده ی 163 قانون آیین دادرسی مدنی

    اگر شخصی در خصوص مالکیت با اصل انتفاع، اقانه دعوا نموده باشد، نمی تواند نسبت به تصرف عدوانی و جلوگیری از حق طرح دعوا کند.

    ماده ی 167 قانون آیین دادرسی مدنی

    در صورتی که چند نفر به صورت شراکتی مالی را در تصرف داشته باشند و از آن بهره برداری کنند و برخی از آنان مانع استفاده دیگری شوند، براساس قانون در حکم تصرف عدوانی و یا ممانعت از حق به شمار می آید و مشمول مقررات قانونی ذکر شده خواهد بود.

    نمونه شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی

    نمونه دادخواست تصرف عدوانی

    برگ دادخواست به محاکم عمومی

    مشخصات طرفیننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

    شهر – خیابان -کوچه – شماره –پلاک

    خواهان

    خوانده
    وکیل
    تعیین خواسته وبهای آن1.       تقاضای رفع تصرف و قلع و قمع بنا و اشجار مقوم به …….. ریال

    2.     اجرت المثل ایام تصرف مقوم به ……. ریال

    3.     به انضمام کلیه خسارات قانونی

    4.     تقاضای صدور دستور موقت

    دلایل و منضمات دادخواست1.       کپی مصدق سند مالکیت،

    2.     معاینه محل و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس

     ریاست محترم دادگاه عمومی شعبه ….

    با سلام

    به موجب سند مالکیت شماره …………………….. پلاک ثبتی ………….. بخش ………….. واقع در …………………………. متعلق به اینجانب می باشد، با توجه به این که خوانده بدون کسب اجازه اینجانب پلاک ثبت شده ی مزبور را در اختیار تام، تصرف کامل و غاصبانه خود گرفته و با توصیف مراجعات مکرر از رفع تصرف عدوانی خود و تحویل آن به اینجانب امتناع می نماید، فلذا با ارائه و تحویل این دادخواست مستنداً به مواد ۳۰۸ و ۳۱۱ قانون مدنی صدور حکم به مرتفع نمودن تصرف عدوانی و قلع و قمع ساخت بدون مجوز خوانده و دستمزد مشابه و مثل ایام تصرف از تارخ ………….. لغایت صدور حکم به میزان ……… ریال به انضمام کلیه خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی و حق الزحمه کارشناس مورد استدعاست

    محل امضاء

     

     

    نمونه متنی که می بایست در شکواییه حتما قید شود، به قرار ذیل است:

     

    احتراماً به استحضار می رساند،

    به موجب سند ملکی شماره……، ……………..دانگ پلاک ثبتی…………../………… بخش ……………. واقع در…………….. متعلق به اینجانب می باشد، با توجه به این که خوانده/خواندگان بدون کسب اجازه اینجانب پلاک ثبت شده ی مزبور را در اختیار تام غاصبانه ی خود گرفته و با توصیف مراجعات مکرر از مرتفع نمودن تصرفات عدوانی خود و ارائه آن به اینجانب امتناع می نمایند؛ فلذا با تسلیم این دادخواست مستنداً به ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی درخواست صادر شدن حکم کیفر آنها و نیز مرتفع شدن تصرف و قلع و قمع ملک مورد استدعاست.

     

    محل امضاء

     

    ذکر این نکات نیز برای متن شکواییه حائز اهمیت است:

    • برای شکواییه نیاز نیست که حتما از برگه های چاپی استفاده کنید، ولیکن برای طرح این شکایت می بایست حتما به نزدیک ترین دادسرای عمومی مراجعه نموده و فرم مخصوص شکواییه را از آنان دریافت کرده و بعد از تنظیم کلیه بندهای آن متن که در بالا آمده است، پشت صفحه آن و یا در صفحه جداگانه ای وارد کنید.
    • البته می توانید در متن شکواییه علت تصرفات غصبی و هر موردی را که لازم می دانید بنویسید ولیکن متن بهتر است، متن شکواییه را به صورت متن بالا ساده بنویسید و آنچه را که لازم است، در نزد بازپارس و یا دادیار به صورت کامل شرح دهید.
    ذکر این نکات نیز برای متن شکواییه حائز اهمیت است:
    ذکر این نکات نیز برای متن شکواییه حائز اهمیت است:

    از اینکه تا پایان مقاله نمونه شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست نمونه شکواییه ممانعت از حق و تصرف عدوانی نهایت استفاده را برده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با