نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم موضوع نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی را مورد بررسی قرار دهیم و مطالب مهمی را در این رابطه بیان کنیم.

    نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی
    نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی

    به این موضوع توجه داشته باشید که تجدید نظر خواهی یکی از مهم ترین مرحله های دادرسی است که اهمیت بسیار بالایی هم در تعیین قرار نهایی یا همان حکم نهایی دارد،

    در این مقاله قصد داریم هر اطلاعاتی که در این رابطه برای شما مفید است و باعث می شود که بتوانید در مرحله تجدید نظر خواهی بهتر اقدام کنید را بیان کنیم و پیشنهاد می دهیم که با ما همراه باشید.

    در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    در رابطه با روند دادرسی در ایران چه اطلاعاتی دارید؟

    آیا می دانید در چه صورتی پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود؟

    آیا می دانید دادگاه تجدیدنظر چه تفاوتی با دادگاه های دیگر دارد؟

    رای در دادگاه تجدید نظر چگونه صادر می شود؟

    آیا با نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی آشنایی دارید؟

    لایحه تجدیدنظر خواهی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

    در هنگام نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

    چه کسی توانایی نگارش لایحه تجدید نظر خواهی را دارد؟

    یک وکیل خوب برای دادگاه تجدید نظر خواهی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

    هزینه نوشتن لایحه تجدیدنظر خواهی چگونه مشخص می شود؟

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی با ما همراه باشید.

    در رابطه با روند دادرسی در ایران چه اطلاعاتی دارید؟

    در این قسمت قصد داریم در رابطه با روند دادرسی در ایران بحث کنیم، توجه داشته باشید که آگاهی از روند دادرسی در ایران باعث می شود که شما بتوانید به راحتی از حق خود دفاع کنید و این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد که نباید نسبت به آن بی توجه باشید، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که ادامه مطالب را از دست ندهید.

    در روند دادرسی، شما باید در ابتدا شکایت خود را مطرح کنید. به عنوان مثال مال شما به سرقت رفته است و به دنبال پیدا کردن سارق هستید، در این حالت شما باید به دادسرا یا کلانتری مراجعه کنید و در آن جا شکایت خود را مطرح کرده و برای احقاق حق خود درخواست دهید. به این موضوع توجه داشته باشید که نحوه تنظیم شکایت اهمیت بسیار بالایی دارد.

    خلاصه شرح دهید

    در هنگام تنظیم شکایت که به عنوان شکایت نویسی از آن یاد می شود، شما باید اتفاق هایی که رخ داده است را به طور کامل، اما خلاصه شرح دهید،

    به طوری که اگر شخص دیگری که از موضوع آگاهی ندارد متن شما را بخواند، برای او سوالی پیش نیاید و به درستی متوجه منظور شما شود. به شما توصیه می کنیم که برای شکایت نویشی از کسانی که تجربه کافی در این کار دارند کمک بگیرید تا نتیجه رضایت بخش باشد.

    در ادامه شکایت شما بررسی می شود، در این قسمت متناسب با نوع و مقدار اموال به سرقت رفته، پرونده شما به دادسرا یا شورای حل اختلاف فرستاده می شود.

    لازم به ذکر است که پرونده هایی که مبلغ آن ها کم تر از مقدار تعیین شده باشد، به شورای حل اختلاف فرستاده می شود، پرونده در شورا بررسی می شود و اگر در آن جا حل نشود برای تکمیل روند دادرسی به دادسرا منتقل خواهد شد.

    در دادسرا جلسه ای برای بررسی پرونده برگزار می شود

    در دادسرا جلسه ای برای بررسی پرونده برگزار می شود، در این جلسه دو طرف پرونده، یعنی کسی که شکایت کرده است و کسی که از او شکایت شده است (اگر این شخص مشخص باشد) احضار می شوند و باید حضور داشته باشند. لازم به ذکر است که در بعضی از پرونده ها شخص می تواند حضور نداشته باشد و وکیل قانونی او از حقش دفاع کند و این موضوع کاملا قانونی می باشد.

    در این مرحله پرونده بررسی می شود و قرار صادر می شود. توجه داشته باشید که در مرحله دادسرا حکمی صادر نخواهد شد، پرونده یا مختومه می شود (به دلیل آن که مدارک و شواهد کافی برای اثبات ادعا وجود نداشته باشد) یا پرونده برای بررسی های بیشتر به دادگاه فرستاده می شود.

    در دادگاه هم جلسه هایی برگزار می شود که هر یک از دو طرف باید در آن حضور داشته باشند یا وکیل آن ها حاضر باشد. توجه داشته باشید که در دادگاه رای صادر می شود، رای به حکمی گفته می شود که قابلیت اجرایی دارد، یعنی به شعبه های اجرای احکام فرستاده می شود و اجرا شدن آن قطعی است.

    به این موضوع توجه داشته باشید که پرونده هایی که به دادگاه می رسند، یا در این مرحله مختومه می شوند و به شعبه های اجرای احکام برده می شوند، یا پرونده همچنان جریان دارد، در ادامه به این موضوع می پردازیم که پرونده در چه حالت هایی بعد از دادگاه هم جریان خواهد داشت.

    در دادسرا جلسه ای برای بررسی پرونده برگزار می شود
    در دادسرا جلسه ای برای بررسی پرونده برگزار می شود

    تا اینجا با مبحث در رابطه با روند دادرسی در ایران چه اطلاعاتی دارید آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی با ما همراه باشید.

    آیا می دانید در چه صورتی پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که بعضی از پرونده ها در مرحله دادگاه بسته می شوند و بعضی از آن ها همچنان جریان دارد، در این قسمت قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چه پرونده هایی به دادگاه تجدیدنظر راه پیدا می کنند، با ما همراه باشید تا این موضوع را هم به طور کامل بررسی کنیم.

    در مطالب بالا گفتیم که بعضی از پرونده ها در مرحله دادگاه بسته نخواهند شد، به دلیل آن که یکی از طرفین پرونده نسبت به رای دادگاه اعتراض دارد، اعتراض داشتن به رای دادگاه به این معنا است که بر طبق قوانین و مقرارت کشور، حق شما ضایع شده باشد،

    پس تصور نکنید که صرف گفتن کلمه اعتراض دارم برای رفتن پرونده به دادگاه تجدید نظر کفایت می کند، بلکه باید دلیل و منطق کافی را به قاضی پرونده تقدیم کنید.

    آیا می دانید در چه صورتی پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود؟
    آیا می دانید در چه صورتی پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود؟

    توجه داشته باشید که برای اعتراض کردن به رای دادگاه باید لایحه بنویسید و اعتراض خود را در زمان مشخص شده به دادگاه تقدیم کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که روند دادرسی در دادگاه تجدید نظر تفاوت های بسیاری با دادگاه های معمولی دارد که البته در این قسمت به این موضوع نمی پردازیم و در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

    در این قسمت باید به این نکته توجه داشته باشید که هر پرونده ای که یکی از طرفین به آن اعتراض کرده باشد، به دادگاه تجدید نظر نمی رسد و برای آن که پرونده به دادگاه تجدیدنظر برود، باید یک سری شرط های خاص را داشته باشد که در ادامه این شروط را به طور کامل شرح خواهیم داد.

    هر طرفی از پرونده که اعتراض دارد، حکم به ضرر او صادر شده باشد

    یکی از مهم ترین شرط هایی که یک پرونده برای رفتن به دادگاه تجدیدنظر باید داشته باشد این است که طرفی از پرونده که اعتراض دارد، حکم به ضرر او صادر شده باشد، یعنی اگر در پرونده ای حکم نهایی به نفع شما صادر شده باشد، شما اجازه اعتراض به آن را نخواهید داشت،

    زیرا در مواردی شخص به دلیل آن که از میزان مجازات طرف مقابل راضی نیست، اعتراض می کند که قبول نخواهد شد!

    شرط دیگر در رابطه با اینکه اعتراض در دادگاه تجدیدنظر قبول شود این است که لایحه اعتراض بر طبق قوانین نوشته شود. در ادامه ذکر می کنیم که یک لایحه تجدینظر خواهی باید چه ویژگی هایی داشته باشد، اگر چه لایحه اعتراض با لایحه تجدیدنظر خواهی تفاوت هایی دارد، اما در بعضی از موارد به یکدیگر شباهت دارند.

    به عنوان مثال در لایحه اعتراض برای دادگاه تجدید نظر باید این گونه بیان کنید، فرض کنید که شما برای اثبات ادعای خود از شاهد استفاده کرده اید،

    اما قاضی شهادت شهود را نپذیرفته است، باید بگویید که طبق ماده…. از قانون مدنی، می توان از شهادت شهود در دادگاه به عنوان مدرک محکمه پسند استفاده کرد. به این بند می گویند که منطبق بر قانون نوشته شده است.

    هر طرفی از پرونده که اعتراض دارد، حکم به ضرر او صادر شده باشد
    هر طرفی از پرونده که اعتراض دارد، حکم به ضرر او صادر شده باشد

    تا اینجا با مبحث آیا می دانید در چه صورتی پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی با ما همراه باشید.

    آیا می دانید دادگاه تجدیدنظر چه تفاوتی با دادگاه های دیگر دارد؟

    با توجه به مطالبی که در بالا به آن اشاره کردیم، این سوال برای مخاطب پیش می آید که دادگاه تجدیدنظر چه تفاوت هایی با دادگاه های معمولی دارد.

    در این قسمت قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم، اما لازم به ذکر است که ما در این مقاله سعی بر این داریم که از کلمه ها و عبارات تخصصی حقوق که اکثرا هم عربی است استفاده نکنیم تا مخاطبینی که سواد حقوقی ندارند هم این مطلب را درک کنند.

    توجه داشته باشید که دادگاه تجدیدنظر یک دادگاه عالی به حساب می آید. در هر شهرستان و مرکز استانی یک یا چند دادگاه عمومی وجود دارد (تعداد شعبه های دادگاه های عمومی به جمعیت شهر بستگی دارد)، این در حالی است که دادگاه های تجدید نظر فقط در مرکز استان ها هستند.

    یعنی به عنوان مثال اگر شخصی در یک شهرستان بخواهد که به رای دادگاه عمومی اعتراض کند، پرونده او به مرکز استان فرستاده می شود و در آن جا به آن پرونده رسیدگی خواهد شد.

    مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی هستید.

    در دادگاه های عمومی معمولا یک قاضی حضور دارد

    از دیگر تفاوت های بین دادگاه های عمومی و دادگاه های تجدید نظر باید به نحوه برگزاری جلسه های دادگاه اشاره کنیم. به این موضوع دقت داشته باشید که در دادگاه های عمومی معمولا یک قاضی حضور دارد، مگر برای بررسی جرم های بسیار خاص که در دادگاه های انقلاب به آن پرداخته می شود،

    این در حالی است که در جلسه های دادگاه تجدید نظر معمولا دو قاضی حضور دارند و رای نهایی با تصمیم گیری این دو قاضی تعیین می شود، در ادامه نکته های مهمی را در رابطه با رای دادگاه تجدیدنظر بیان خواهیم کرد.

    نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، در رابطه با این است که در جلسه های دادگاه تجدید نظر گاهی از طرفین پرونده برای حضور در جلسه دعوت نمی کنند، یعنی هیچ یک از طرفین پرونده در جلسه دادگاه تجدیدنظر خواهی حاضر نیستند. به این موضوع توجه داشته باشید که یا هر دو طرف احضار می شوند، یا هیچ یک احضار نخواهند شد.

    لازم به ذکر است که اگر برای جلسه دادگاه تجدیدنظر خواهی طرفین احضار شوند و یکی از آن ها غایب باشد، رای نهایی به صورت غیابی داده می شود، یعنی برای اجرای این حکم نیاز به وثیقه معتبر می باشد،

    بنابراین به شما توصیه می کنیم که در جلسه های دادگاه تجدیدنظر خواهی غایب نشوید، البته معمولا دادگاه تجدیدنظر با تشکیل یک جلسه رای نهایی را صادر می کند و نیازی به جلسه های بعدی نخواهد بود.

    در دادگاه های عمومی معمولا یک قاضی حضور دارد
    در دادگاه های عمومی معمولا یک قاضی حضور دارد

    تا اینجا با مبحث آیا می دانید دادگاه تجدیدنظر چه تفاوتی با دادگاه های دیگر دارد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی با ما همراه باشید.

    رای در دادگاه تجدید نظر چگونه صادر می شود؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که رای دادگاه تجدیدنظر با رای دادگاه های عمومی تفاوت هایی دارد، در این قسمت قصد داریم در رابطه با این موضوع بحث کنیم و مطالبی را بیان کنیم. توجه داشته باشید که تفاوت بین رای دادگاه تجدید نظر و رای دادگاه عمومی به این موضوع بر می گردد که دادگاه تجدید نظر یک دادگاه عالی به حساب می آید.

    توجه داشته باشید که در طی روند دادرسی که در مطالب قبل به طور کامل آن را توضیح دادیم، در هر مرحله، پرونده به مرجعی بالا تر و عالی رتبه تر انتقال داده می شود.

    به عنوان مثال بعد از شورای حل اختلاف پرونده به دادسرا فرستاده می شود، یعنی دادسرا رتبه بالاتری نسبت به شورای حل اختلاف دارد، یا بعد از دادسرا، پرونده در دادگاه جریان پیدا می کند.

    بعد از دادگاه عمومی هم شاهد این هستیم که پرونده به دادگاه تجدیدنظر فرستاده می شود، این در حالی است که بعد از دادگاه تجدید نظر هیچ مرحله دیگری وجود ندارد، یعنی مرجعی عالی رتبه تر از دادگاه تجدیدنظر وجود ندارد، پس می توان به این نتیجه رسید که رای صادره از دادگاه تجدیدنظر تغییر نخواهد کرد.

    تا اینجا با مبحث رای در دادگاه تجدید نظر چگونه صادر می شود آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی با ما همراه باشید.

    حساسیت بالای پرونده

    البته به این موضوع بسیار مهم و البته کاربردی توجه داشته باشید که در بعضی از موارد که پرونده حساسیت بسیار بالایی دارد و با پیگیری های بسیار وکیل پرونده، بعد از مرحله دادگاه تجدیدنظر خواهی، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده می شود و پرونده در این مرجع قضایی بررسی می شود،

    اما توجه داشته باشید که تعداد بسیار کمی از پرونده ها به دیوان عالی فرستاده می شوند و اکثر آن ها در همان مرحله تجدیدنظر خواهی مختومه اعلام می شوند.

    حساسیت بالای پرونده
    حساسیت بالای پرونده

    به این موضوع توجه داشته باشید که یکی از دلایلی که در دادگاه تجدیدنظر خواهی از دو قاضی استفاده می شود، همین موضوع است که طرفین پرونده اجازه اعتراض ندارند و رای نهایی و بدون تغییر است

    (البته اگر همان درصد بسیار کمی از پرونده ها که به دیوان عالی فرستاده می شود را نادیده بگیریم)، وجود دو قاضی به طور همزمان و در کنار هم باعث می شود که احتمال خطا به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

    وجود دو قاضی

    البته وجود دو قاضی فقط برای کاهش احتمال خطای ناخواسته نیست، بلکه برای کاهش احتمال خطای خواسته و عمدی هم است.

    متاسفانه نمی توانیم این حقیقت را نادیده بگیریم که تعداد بسیار کمی از قاضی ها شرافتمندانه عمل نمی کنند، اگر چه تعداد آن ها بسیار کم است، اما باز هم به دلیل حساسیت شغل قضاوت وجود حتی یک قاضی ناشریف هم دردناک می باشد.

    در دادگاه های تجدیدنظر از دو قاضی استفاده می کنند که اگر یکی از آن ها لغزید و تصمیم داشت که به نفع یکی از طرفین پرونده به ناحق رای صادر کند، قاضی دیگر اجازه این کار را به او ندهد، زیرا به هر حال اجازه اعتراض وجود ندارد و حق شخصی در این بین ضایع خواهد شد، پس قانون برای این موضوع هم تدبیر خاصی در نظر گرفته است.

    وجود دو قاضی
    وجود دو قاضی

    آیا با نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی آشنایی دارید؟

    در این قسمت قصد داریم موضوع اصلی مقاله را بررسی کنیم، یعنی اطلاعاتی در رابطه با لایحه تجدیدنظر خواهی شرح دهیم. در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که بعضی از پرونده ها با داشتن شرط های مشخص به دادگاه تجدیدنظر راه پیدا می کنند، در این دادگاه هم مانند دادگاه عمومی شخص برای آن که از حق خود دفاع کند باید لایحه بنویسد.

    اما به این موضوع توجه کنید که در دادگاه تجدیدنظر احتمال این است که شاهد برگزاری جلسه دادگاه نباشیم، حال این سوال پیش می آید که لایحه تجدیدنظر خواهی چگونه به دست قاضی می رسد.

    باید بگوییم که در مرحله تجدیدنظر خواهی، یعنی اگر اعتراض شما قبول شده باشد، اگر جلسه دادگاه تشکیل شد، شما مانند جلسه دادگاه عمومی باید لایحه خود را در همان روز دادگاهی به قاضی تقدیم کنید.

    تا به این جای موضوع هیچ مشکلی پیش نمی آید، اما حالت بعدی زمانی است که اعتراض شما قبول می شود، اما جلسه دادگاهی برگزار نخواهد شد.

    تشکیل جلسه دادگاه تجدیدنظر سلیقه ای نیست و قوانین خاص خود را دارد

    در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که برگزاری و تشکیل جلسه دادگاه تجدیدنظر سلیقه ای نیست و قوانین خاص خود را دارد، یعنی در قانون ذکر شده است که برای چه جرم هایی باید جلسه دادگاه تجدیدنظر تشکیل شود و برای چه جرم هایی تشکیل جلسه ضروری نیست.

    در مواردی که تشکیل دادگاه تجدیدنظر ضروری نباشد و تشکیل نشود، به طرفین پرونده فرصت می دهند که لایحه تجدیدنظر خواهی خود را به دادگاه تقدیم کنند،

    در این هنگام و در فرصت تعیین شده، شما باید یک لایحه جامع و مناسب را تهیه کنید و آن را به شعبه مشخص شده ببرید تا بررسی شود.

    آخرین شانس

    به این موضوع توجه داشته باشید که لایحه تجدیدنظر خواهی مانند این است که شما آخرین شانس خود را امتحان می کنید، پس باید در نوشتن آن نهایت دقت خود را به کار بگیرید تا مناسب ترین متن ممکن را بنویسید.

    بسیاری از افراد تصور می کنند که اگر در دادگاه تجدیدنظر جلسه ای برگزار شود، دیگر نیازی به نوشتن لایحه تجدیدنظر خواهی نیست، زیرا خود آن ها در جلسه حضور دارند.

    در صورتی که به هیچ عنوان این گونه نیست، حتی اگر برای رسیدگی به پرونده شما هم جلسه ای در دادگاه تجدیدنظر برگزار شود، باز هم باید برای دفاع از حق خود یک لایحه تجدیدنظر خواهی مناسب بنویسید،

    زیرا قاضی در هنگام صدور رای به لایحه تجدیدنظر شما نگاه می کند و متناسب با آن رای صادر می کند، توجه داشته باشید که کلام از یادها فراموش می شود، اما متن همیشه ماندگار است، پس برای نوشتن لایحه تجدیدنظر خواهی اهمیت بالایی قائل باشید.

    آخرین شانس
    آخرین شانس

    لایحه تجدیدنظر خواهی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

    در مطالب بالا لایحه تجدیدنظر خواهی را توضیح دادیم و گفتیم که به چه لایحه ای گفته می شود و نگارش آن چه اهمیتی دارد. در این قسمت قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که یک لایحه تجدیدنظر خواهی باید چه ویژگی هایی را داشته باشد، با ما همراه باشید تا این موضوع را هم به طور کامل شرح دهیم.

    در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که برای نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی باید نکته های مهمی را رعایت کنید که در صورت عدم رعایت این نکات، باید بگوییم که شانس چندانی برای موفقیت در دادگاه تجدیدنظر نخواهید داشت، در ادامه و در قسمتی دیگر این نکات را به طور کامل بیان می کنیم تا با آن آشنایی داشته باشید.

    اما علاوه بر نکاتی که باید رعایت شود، یک لایحه تجدیدنظر خواهی باید ویژگی های دیگری هم داشته باشد. اولین ویژگی این است که در زمان تعیین شده به دادگاه تجدیدنظر برده شود. به این موضوع توجه داشته باشید که لایحه تجدیدنظر خواهی شما هر چقدر هم که زیبا و با رعایت نکات نوشته شده باشد، اگر در زمان تعیین شده در دادگاه و نزد قاضی نباشد، ارزشی ندارد.

    لایحه تجدیدنظر خواهی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
    لایحه تجدیدنظر خواهی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

    زمان ارائه لایحه تجدیدنظر خواهی هم متناسب با هر پرونده ای مشخص می شود

    زمان ارائه لایحه تجدیدنظر خواهی هم متناسب با هر پرونده ای مشخص می شود. توجه کنید که اگر در دادگاه تجدیدنظر جلسه دادگاهی تشکیل شود، پس لایحه تجدیدنظر خواهی را هم در همان جلسه باید به قاضی پرونده تقدیم کنید، ولی اگر جلسه ای تشکیل نشود، باید در فرصت چند روزه ای که برای شما در نظر گرفته اند، لایحه تجدیدنظر خواهی خود را به دادگاه ارائه دهید.

    هزینه

    ویژگی بعدی که در برای یک لایحه تجدیدنظر خواهی باید به آن توجه کنید، هزینه آن می باشد. در همه موارد و همه موضوعات هزینه و قیمت همیشه یکی از مهم ترین نکاتی است که هر کسی به آن توجه می کند.

    بسیاری از افراد برای نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی از شخص دیگری کمک می گیرند که معمولا وکیل آن ها است، توجه داشته باشید که هزینه نوشتن لایحه تجدیدنظر خواهی باید معقول باشد. در ادامه به این موضوع می پردازیم که هزینه لایحه تجدیدنظر خواهی چگونه مشخص می شود.

    ویژگی دیگری که یک لایحه تجدیدنظر خواهی باید داشته باشد، جامع، کامل و در عین حال خلاصه بودن آن است. به این موضوع توجه داشته باشید که در لایحه تجدیدنظر خواهی شما باید همه مواردی که به قاضی کمک می کند تا رای قطعی را به نفع شما صادر کند را ذکر کنید،

    اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید یک متن طولانی بنویسید که خواندن آن از حوصله قاضی خارج باشد و توجه کنید که متن های طولانی به تمرکز بیشتری نیاز دارند!

    هزینه
    هزینه

    در هنگام نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

    همانطور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم در هنگام نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی باید یک سری نکات رعایت شود که در ادامه برای آگاهی بیشتر این نکات را بیان می کنیم.

    یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید منطبق بر قانون بودن لایحه تجدیدنظر خواهی است. در مطالب بالا منطبق بودن بر قانون را توضیح داده ایم که به چه معنا است.

    توجه داشته باشید که اگر یک لایحه تجدیدنظر خواهی منطبق بر قانون نباشد، یعنی هیچ ارزشی ندارد، به آن توجه نمی شود، در دادگاه بررسی نخواهد شد و طبیعتا نمی تواند از حق و حقوق شما هم دفاع کند، پس به این نکته باید توجه بسیار ویژه ای داشته باشید، زیرا اهمیت بسیار بالایی دارد.

    نکته دیگری که در هنگام نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی باید به آن توجه داشته باشید، این است که متن لایحه روان باشد.

    روان بودن متن

    روان بودن متن به این معنی است که خواننده با هر سطح سوادی به آسانی متوجه آن لایحه شود، متاسفانه در بعضی از موارد شاهد این هستیم که نگارنده لایحه تجدیدنظرخواهی برای آن که سطح سواد بالای خود را نشان دهد از کلمات عجیب و غریبی استفاده می کند که فهمیدن و خواندن آن سخت است.

    البته لازم به ذکر است که متن لایحه تجدیدنظر خواهی نباید مانند یک نامه معمولی باشد، زیرا به هر حال یک نامه اداری و رسمی به حساب می آید، توجه داشته باشید که روان بودن متن لایحه تجدیدنظر به این معنی است که شما منطبق بر قانون، مطالب را ساده، اما با زبان حقوقی بیان کنید.

    در این مقاله ما برای آن که درک متن برای شما سخت نباشد، هیچ یک از مطالب و موضوعات را با زبان و لحنی حقوقی بررسی نکردیم، اما برای نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی نباید به این صورت عمل کنید، توجه داشته باشید که استفاده از اصطلاحات حقوقی هم نباید بیش از حد معمول باشد که یک متن سخت و غیر قابل درک را بنویسید، رعایت هر نکته ای در حد متوسط معقول به حساب می آید.

    شیوایی متن

    نکته دیگری که در هنگام نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی باید به آن توجه داشته باشید، شیوایی متن است. شیوایی متن با روان بودن آن رابطه ای مستقیم دارد.

    توجه داشته باشید که متن لایحه تجدیدنظر خواهی نباید طولانی باشد، در هنگام نگارش به این موضوع توجه کنید که به اصطلاح یک متن شسته رفته را بنویسید، یعنی در خلاصه ترین حالت ممکن، همه مطالب مهم را ذکر کنید، برای این منظور باید از نوشتن جزئیات بی استفاده و بی اهمیت خودداری کنید.

    شیوایی متن
    شیوایی متن

    چه کسی توانایی نگارش لایحه تجدید نظر خواهی را دارد؟

    با توجه به نکاتی که در مطالب بالا به آن اشاره شد که برای نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی باید آن را رعایت کنید، حال این سوال پیش می آید که چه کسی توانایی نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی را دارد؟ با ما همراه باشید تا این موضوع کاربردی را هم به طور کامل توضیح دهیم و با آن آشنا شوید.

    در ابتدا باید به شما بگوییم که هر کسی می تواند لایحه تجدیدنظر خواهی را بنویسید، اما رعایت نکاتی که در آن لایحه باید در نظر گرفته شود، کار هر کسی نیست.

    اولین نکته ای که به آن اشاره کردیم، منطبق بر قانون بودن است، یعنی کاملا واضح و مشخص است که برای نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی، نگارنده باید از قوانین و مقرارت ایران آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند از آن استفاده کند.

    با توجه به این مطلب می توان به این نتیجه رسید که نگارنده لایحه تجدیدنظر خواهی باید در رشته حقوق تحصیل کرده باشد یا اطلاعات بسیار بالایی از این رشته داشته باشد تا به خوبی بتواند ماده های قانونی را در کنار هم بگذارد و از آن استدلال کند، توجه داشته باشید که این ویژگی اهمیت بسیار بالایی دارد و به هیچ عنوان نباید از آن غافل شد، زیرا مهم ترین نکته در نوشتن یک لایحه تجدیدنظر خواهی به آن بستگی دارد.

    چه کسی توانایی نگارش لایحه تجدید نظر خواهی را دارد؟
    چه کسی توانایی نگارش لایحه تجدید نظر خواهی را دارد؟

    داشتن اطلاعات حقوقی و استفاده و استدلال از ماده های قانونی کاربردی نیست

    موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که صرفا داشتن اطلاعات حقوقی و استفاده و استدلال از ماده های قانونی کاربردی نیست و یک شخص برای نوشتن لایحه تجدیدنظر خواهی باید قلمی شیوا و روان هم داشته باشد و این موضوع دیگر هیچ ارتباطی به رشته دانشگاهی و تحصیلات فرد ندارد.

    متاسفانه در بعضی از موارد تحصیلکرده هایی را می بینیم که توانایی نگارش چند جمله ساده را ندارند و در حالت دیگر هم افرادی هستند که تحصیلات دانشگاهی ندارند، اما به خوبی و با قلمی روان و شیوا می توانند متن های بسیار خوبی بنویسند، برای نگارش یک لایحه تجدیدنظرخواهی باید هر دو این ویژگی ها، یعنی داشتن تخصص و داشتن قلمی شیوا و روان در کنار هم باشد.

    تجربه

    ویژگی دیگری که یک نگارنده لایحه تجدیدنظر خواهی باید داشته باشد، تجربه است. متاسفانه بسیاری از افراد تصور می کنند که تجربه اهمیت چندانی ندارد، این در حالی است که تجربه داشتن بسیار مهم و در مواردی بسیاری کاربردی به حساب می آید. در ادامه توضیحات تکمیل تری در این رابطه بیان خواهیم کرد.

    توجه داشته باشید که در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که در هنگام نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی باید جزئیات بی ارزش را فراموش کرد و فقط مواردی را بنویسید که برای قاضی مهم است،

    حال این سوال پیش می آید که در بعضی از موارد گفته می شود که جزئیات اهمیت زیادی دارند و در بعضی از موارد از ما می خواهند که جزئیات بی ارزش نوشته نشود، چگونه می توان ارزشمندی و بی ارزش بودن جزئیات را تشخیص داد؟

    باید بگوییم که پاسخ این سوال در تجربه خلاصه می شود. یک شخصی که لایحه تجدیدنظر خواهی می نویسد، فقط با تجربه می تواند به این موضوع پی ببرد که نوشتن کدام یک از جزئیات مهم و کاربردی است و ذکر کدام یک از آن ها اهمیت چندانی ندارد، پس با توجه به این مطلب می توان به اهمیت تجربه در هنگام نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی پی برد.

    تجربه
    تجربه

    یک وکیل خوب برای دادگاه تجدید نظر خواهی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که چه کسی می تواند لایحه تجدیدنظر خواهی را بنویسد، با توجه به مطالبی که بیان شد، می توان به این نتیجه رسید که یک وکیل خوب و ماهر بهترین کسی است که ویژگی های فوق را دارد و قادر به نگارش یک لایحه تجدیدنظر خواهی مناسب و خوب است، حال این سوال پیش می آید که یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی را داشته باشد، با ما همراه باشید تا این موضوع را هم به طور کامل شرح دهیم.

    قدرت استدلال

    یکی از مهم ترین ویژگی های یک وکیل خود قدرت استدلال او می باشد. توجه داشته باشید که یک وکیل باید بتواند از کوچکترین مواردی هم که در دادگاه پیش می آید، به نفع موکل خود استدلال کند و این موضوع نیازمند این است که قدرت استدلال بالایی داشته باشد، یعنی بتواند مطالب را در کنار یکدیگر قرار دهد و از آن نتیجه گیری های صحیح داشته باشد.

    قدرت استدلال
    قدرت استدلال

    توجه داشته باشید که نتیجه گیری صحیح اهمیت بالایی دارد، زیرا هر چه قدر هم که مطالب به خوبی در کنار هم گذاشته شود، اما به نتیجه ای صحیح نرسد، این استدلال اهمیت چندانی ندارد، زیرا هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت، پس این ویژگی بسیار مهمی برای یک وکیل به حساب می آید که بتواند استدلال کند.

    شما در حال مطالعه پست نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی هستید.

    قدرت سخن وری

    ویژگی دیگری که باید یک وکیل داشته باشد، قدرت سخن وری است. توجه داشته باشید که در جلسه های دادگاه معمولا طرفین صحبت نمی کنند، مگر آن که قاضی یا وکیل طرف مقابل از آن ها سوال بپرسد و کسی که در جلسه دادگاه صحبت می کند و جلسه را باید به نفع موکل خود بگرداند، وکیل است،

    پس اگر یک وکیل قدرت سخن وری نداشته باشد، عملا باید بگوییم که هیچ قدرت خاصی در جلسه های دادگاه نخواهد داشت.

    قدرت مدیریت بالایی

    یک وکیل باید قدرت مدیریت بالایی هم داشته باشد، در بعضی از جلسه های دادگاهی شاهد این هستیم که یک وکیل با قدرت بالایی که در مدیریت دارد، به اصطلاح مدیریت جلسه دادگاه را در دست می گیرد و نتیجه را به نفع موکل خود بر می گرداند، این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد و نباید از آن غافل شد.

    ویژگی دیگری که یک وکیل خوب باید داشته باشد، حفظ خونسردی می باشد. در بعضی از جلسه های دادگاهی هیچ چیز به نفع موکل نیست و در این هنگام اگر وکیل بتواند خونسردی خود را حفظ کند، بهتر می تواند جلسه را مدیریت کند، در غیر این صورت هیچ کار خاصی از او بر نمی آید.

    امانت داری و صادق بودن هم از دیگر ویژگی هایی است که یک وکیل خوب باید آن را داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر یک وکیل صادق نباشد، به دنبال این است که از موکل خود هزینه های اضافی دریافت کند و این موضوع بر خلاف انسانیت می باشد، در رابطه با امانت داری هم مطلبی را بیان نمی کنیم، زیرا اهمیت آن بسیار واضح و مشخص می باشد.

    امیدواریم تا اینجا از مطالعه مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    هزینه نوشتن لایحه تجدیدنظر خواهی چگونه مشخص می شود؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که یک لایحه تجدیدنظر خواهی خوب باید هزینه مناسبی هم داشته باشد و در این قسمت قصد داریم هزینه های تنظیم یک لایحه تجدیدنظر خواهی را شرح دهیم تا با آن به خوبی آشنا شوید، زیرا هزینه و قیمت اهمیت بسیار بالایی دارد و باید به آن توجهی خاص شود.

    هزینه تنظیم لایحه تجدیدنظر خواهی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر شما برای پرونده خود یک وکیل گرفته اید، نیازی به پرداخت هزینه برای تنظیم لایحه تجدیدنظر نیست، زیرا نگارش و تنظیم این لایحه از وظیفه های یک وکیل به حساب می آید،

    اما اگر شما برای روند دادرسی خود وکیل نگرفته اید و برای تنظیم لایحه تجدیدنظر به یک وکیل نیاز دارید، باید توجه کنید که هزینه این گونه محاسبه می شود.

    شما در حال خواندن پست نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی هستید.

    هزینه تنظیم لایحه تجدیدنظر خواهی به موضوع پرونده بستگی دارد

    هزینه تنظیم لایحه تجدیدنظر خواهی به موضوع پرونده بستگی دارد و این که تا چه اندازه پرونده پیچیده شده باشد. کاملا واضح و مشخص است که هر پرونده ساده تر باشد، هزینه تنظیم لایحه تجدیدنظر خواهی هم کم تر خواهد بود و هر چه پرونده پیچیده تر شده باشد، پس شخص برای تنظیم لایحه تجدیدنظر خواهی باید هزینه ی بیشتر پرداخت کند.

    به شما توصیه می کنیم که لایحه تجدیدنظر خواهی خود را به یک وکیل با تجربه بسپارید تا اطمینان حاصل کنید که هزینه پرداختی شما هدر نخواهد رفت. در مطالب بالا ویژگی های یک وکیل خوب را ذکر کرده ایم، در انتخاب یک وکیل برای تنظیم لایحه تجدیدنظر خواهی به این نکات توجه ویژه ای داشته باشید.

    هزینه تنظیم لایحه تجدیدنظر خواهی به موضوع پرونده بستگی دارد
    هزینه تنظیم لایحه تجدیدنظر خواهی به موضوع پرونده بستگی دارد

    در نهایت با توجه به مطالب ارائه شده در بالا می توان به این نتیجه رسید که نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی چگونه است. در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در ابتدا شما را با روند دادرسی در ایران آشنا کنیم تا به خوبی از این موضوع آگاه شوید که چه پرونده هایی به دادگاه تجدیدنظر فرستاده می شوند.

    توجه داشته باشید

    توجه داشته باشید که در این مقاله سعی کردیم که تفاوت های اصلی و مهم دادگاه تجدیدنظر و دادگاه های عمومی را به طور کامل شرح دهیم تا با اهمیت دادگاه تجدیدنظر به خوبی آشنا شوید. در این مقاله گفتیم که اگر پرونده شما به دادگاه تجدنظر فرستاده شد، چگونه به آن رسیدگی می شود.

    در ادامه ویژگی های یک لایحه تجدیدنظر خواهی را بیان کردیم و گفتیم که در نگارش این لایحه به چه نکاتی باید توجه داشته باشید، علاوه بر این گفتیم که شخص نگارنده لایحه تجدیدنظر خواهی چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

    در ادامه ویژگی های یک وکیل خوب برای نگارش لایحه تجدیدنظر خواهی را هم شرح دادیم و گفتیم که برای انتخاب وکیل به چه نکاتی باید توجه داشته باشد، در انتها هم عوامل موثر بر هزینه تنظیم لایحه تجدیدنظر خواهی را شرح دادیم تا ابهامی در رابطه با این موضوع وجود نداشته باشد.

    از اینکه تا انتهای پست نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی لذت برده باشید.

    4 پاسخ

    1. با سلام وعرض ادب توفیقی حاصل شد مطالب ارزنده وجامع شمارا در خصوص مراحل مختلف رسیدگی وتجدید نظر مطالعه نمودم با اینکه اطلاعات حقوقی ندارم ونداشتم ولی چون ناخودآگاه درگیر شدم آگاهیهایم دراین خصوص فوق العاده زیاد شد بطوریکه دنیای دیگری برای خود تصورمینمایم نمیدانم امکان پذیر باشد یانه ولی درصورت امگان اگر در ادامه ی این مقاله جند نمونه از شکایتها ی ارسالی ولایحه های اعتراضی واحکام دادگاه تجدید نظر دراین خصوص هم ارایه میشد واقعا بمعنایی کامل یک ابر دانشگاه در ذهن خواننده جای میگرفت باز هم خیلی ممنون وسپاس از مطالب ارزنده وخوبتان

    2. باعرض احترام مطالب شما در خصوص تجدید نظرخواهی واقعا شیوا و مفید بود با اینکه من تحصیلات دانشگاهی ندارم خیلی برای بنده مفید وکارایی داشت
      ارادت مند شمامحسن

    3. سلام من در یک تصادف رانندگی مصدوم شدم به عنوان سرنشین راننده مقابل هفتاد و پنج در درصد مقصر با وصف فاقد گواهینامه رانندگی لازم بذار است که راننده مقصر درتاریخ ۹۸/۰۵/۲۰ گواهینامه توسط پلیس توقیف میشود و دوباره در تاریخ ۹۸/۶/۱۶ به وسیله پلیس راهور متوقف به همراه وسیله نقلیه و ارجاع به دادگاه می شود ودیرور بعد مالک خودرو ضمن رفع توقیف خودرو خودرو را به همان راننده فاقد گواهینامه می دهد وروز ۹۸/۶۱۶ تصادف رانندگی حادث می شود دادگاه برای مالک خودرو هیچ گونه جزایی را در نظر نداشته و راننده خودرو فاقد گواهینامه را پانصد هزار تومان جریمه بعلاوه پرداخت دیه محکوم کرده اینجانب نسبت به دیه و راننده و مالک خودرو اعتراض کرده و پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال شده آیا نیاز به لایحه دارم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با