نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم نمونه لایحه عزل وکیل را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

    نمونه لایحه عزل وکیل
    نمونه لایحه عزل وکیل

    وکیل این اختیار را دارد، در زمانی که وکالت شخصی را برعهده دارد، کناره گیری کرده و استعفای خود را اعلام نماید، ضمنا موکل نیز قادر خواهد بود وکیل خویش را مورد عزل قرار دهد، حتی اگر برای وکالت نیز مدت زمان معینی تعیین شده باشد، در این مقاله می خواهیم چگونگی عزل وکیل را مورد بررسی قرار دهیم

    در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

    • قرارداد وکالت چیست؟ وکیل پایه یک دادگستری کیست؟
    • آیا می توان وکیل را عزل نمود؟
    • انواع وکیل و حدود وکالت وکیل کدام موارد می باشند؟
    • در صورت عزل وکیل رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟
    • عزل وکیل دادگستری و تجدید جلسه دادرسی به چه صورت است؟
    • چگونه می توان از وکیل دادگستری شکایت کنیم؟
    • مصادیق تخلفات انتظامی وکیل چگونه است؟
    • برای شکایت از وکیل دادگستری باید به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟
    • مقررات شکایت از وکیل چگونه است و با استفاده از چه روش هایی می توانیم از وکیل متخلف شکایت نماییم؟

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمونه لایحه عزل وکیل با ما همراه باشید.

    قرارداد وکالت چیست؟ وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

    قبل از این که به توضیح قرارداد وکالت fپردازیم لازم است، بدانید که وکیل به چه معنا است؟ وکیل شخصی است که از وکالت شخص دیگر، انجام امور مربوط به وی را در دست می گیرد، لازمه d عقد وکالت مانند سایر عقود اهلیت و اراده طرفین قرارداد است، لازم است که حتما شرایط صحت عقد قرارداد در آن به وضوح قید گردد.

    قرارداد وکالت چیست؟ وکیل پایه یک دادگستری کیست؟
    قرارداد وکالت چیست؟ وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

    قرارداد وکالت نوعی قرارداد است که بر اساس آن موکل برای پیگیری امور دادرسی و قضایی خود یک وکیل دادگستری را به نمایندگی گزینش می نماید، قرارداد وکالت در واقع عقدی جایز است،

    به این معنا که هرکدام از طرفین قرارداد می توانند در هر زمانی که تمایل داشته باشند قرارداد وکالت را فسخ نمایند، در ماده ی 679 قانون مدنی به این شکل بیان شده است که موکل این توانایی را دارد که هر موقع که اراده نماید، وکیل خویش را عزل نماید مگر این که در قرارداد وکالت عدم عزل وکیل شرط شده باشد.

    عزل وکیل پایه یک دادگستری یکی از موارد باطل نمودن قرارداد وکالت از جانب موکل است.

    لازم است که بدانید که وکالت در دعاوی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و موکل این اختیار را دارد، در هر زمان و مقطعی از دادرسی که تمایل داشته باشد، وکیل خود را عزل نماید.

    تا اینجا با مبحث قرارداد وکالت چیست؟ وکیل پایه یک دادگستری کیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه لایحه عزل وکیل با ما همراه باشید.

    وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

    طبق لایحه ی استقلال کانون وکلای دادگستری، در ذیل پروانه وکالت افراد درجه اول قید می شود، که:

    وکیل پایه یک دادگستری کیست؟
    وکیل پایه یک دادگستری کیست؟
    • به افرادی که دارای ده الی 15 سال سابقه متناوب در انجام امور قضایی و پیگیری امور دادرسی هستند و حداقل 5 سال ریاست یا عضویت در دادگاه را بر عهده داشته اند و از جانب دادگاه عالی انتظامی هرگز با سلب صلاحیت روبرو نشده اند.
    • افرادی که دانشنامه ی تحصیلات آن ها لیسانس بوده و 5 سال سابقه ی خدمت در امور قضایی را دارند و سلب صلاحیت از جانب دادگاه عالی انتظامی را نداشته اند.
    • نمایندگان هر کدام از مجلس که در عضویت کمیسیون دادگستری بوده اند، سابقه تدریس در دانشگاه حقوق را نیز داشته اند و علاوه بر موارد فوق حداقل 20 سال در دایره وزارت دادگستری و اداره ثبت اسناد دارای سمت اداری بوده اند.

    افرادی که دارای لیسانس حقوق بوده و به مدت 2 سال سابقه خدمت در اداره دادگستری را داشته اند، نیاز به گذراندن دوره کارآموزی ندارند، ولیکن لازم است که بدانید مدتی را که در دادگاه قضایی خدمت نموده اند، از نظر دریافت پروانه وکالت جزء خدمت به شمار نمی آید.

    از نظر تحصیلی افرادی که دارای مدرک حقوق و یا فقه و مبانی حقوق می باشند و یا این که معادل رشته های مذکور را در حوزه خوانده باشند، مجازند که در آزمون کارآموزی وکالت کانون وکلا دادگستری شرکت نمایند و در صورت کسب نمره ی قبولی پروانه کارآموزی را نیز دریافت نمایند. کارآموزان نیز بعد از گذراندن دوره ی کارآموزی و کسب نمره ی قبولی می توانند پروانه ی وکالت را نیز دریافت نمایند.

    تا اینجا با مبحث وکیل پایه یک دادگستری کیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه لایحه عزل وکیل با ما همراه باشید.

    آیا می توان وکیل را عزل نمود؟

    مطابق با ماده ی شماره ی 679 قانون مدنی، موکل دارای چنین اختیاری می باشد که هر زمان که میل داشته باشد، وکیل خود را عزل نماید تنها در صورتی این اختیار وجود ندارد که در عقد قرارداد دو طرف قید شده باشد که عزل وکیل امکان پذیر نمی باشد.

    عزل وکیل می تواند از طریق سند رسمی یا عادی بوده و یا این که به صورت کتبی مراتب عزل را به دادگاه ابلاغ می کنند.

    آیا می توان وکیل را عزل نمود؟
    آیا می توان وکیل را عزل نمود؟

    دادگاه بعد از این که در اطلاع عزل وکالت وکیل قرار گرفت دیگر وی را در جریان امور دادرسی موکل قرار نمی دهند.

    عزل وکیل و انتخاب وکیل جدید می بایست در زمانی انجام پذیرد که باعث تجدید جلسه دادگاه نشود، در هر صورت دادگاه در چنین شرایطی نبایستی جلسه را تجدید نماید. (ماده 43 ق.ا.د.م)

    و اگر چنانچه وکیل تمایل داشته باشد که از سمت وکالتش استعفاء نماید، می بایست موضوع استعفای خویش را به دادگاه اطلاع رسانی کند و دادگاه پس از اخذ استعفای وکیل به موکل ابلاغ می کند که بایستی شخصا و یا توسط وکیلی دیگر دادرسی پرونده خود را پیگیری نماید، در این حالت تا معرفی وکیل جدید و یا پیگیری توسط خود موکل حداکثر به مدت 1 ماه دادرسی متوقف خواهد شد.

    اگر چنانچه وکیل استعفای خود را به دادگاه اطلاع ندهد، اوراق قضایی موکل به وکیل ابلاغ می گردد و دادگاه به روند دادرسی خود ادامه می دهد، حتی اگر وکیل هیچگونه اقدامی انجام ندهد.

    و اگر وکیل پس از تقدیم دادخواست، استعفای خود را به دادگاه تحویل نماید، می بایست هم وکیل و هم دادگاه آن را به موکل خبر دهند.

    انواع وکیل و حدود وکالت وکیل کدام موارد می باشند؟

    وکالت دارای انواع مختلفی می باشد، ولیکن انواع آن از نظر کاربردی بیشتر قابل توجه می باشد که شامل دادن وکالت اداری و دادن وکالت به وکیل دادگستری می باشد،

    انواع وکیل و حدود وکالت وکیل کدام موارد می باشند؟
    انواع وکیل و حدود وکالت وکیل کدام موارد می باشند؟

    به عنوان مثال ممکن است، شما یک فرد با اراده و دارای اهلیت را در امور خرید و فروش زمین به عنوان وکیل خود انتخاب نمایید، این وکالت نوعی وکالت اداری محسوب می شود و یا این که او را وکیل خود در انجام امور اداری و بانکی کنید که این فرد به جز این که بایستی دارای اهلیت و اراده باشد، نیاز به مورد دیگری ندارد، ولیکن برای دفاع و اقامه ی دعوا در دادگستری نمی تواند وکیل مناسبی برای دفاع از شما باشد،

    زیرا مطابق قانون انجام امور وکالت در دادگستری نیازمند داشتن پروانه وکالت و یا پروانه کارآموزی وکالت است، از این رو وکیلی که در دادگاه به انجام امور قضایی و دادرسی می پردازد می بایست علاوه بر داشتن اهلیت و اراده پروانه وکالت نیز داشته باشد.

    لازم به ذکر است که اگر شما به یک وکیل دادگستری وکالت برای انجام امور فروش و خرید ملک را بدهید، هچگونه منع قانونی و یا ایرادی ندارد، ولیکن اقامه ی دعوا و دفاع در دادگاه و حضور در جلسه ی دادرسی نمی تواند به افراد غیر وکیل بدون پروانه وکالت سپرد.

     

    حدود وکالت وکیل چیست؟

    مطابق قاونین مدنی، وکالت می بایست در اموری داده شود که خود شخص موکل نیز بتواند آن را به جا آورده و وکیل نیز کسی است که برای انجام امور قضایی و پیگیری دادرسی اهلیت داشته باشد، در واقع منظور این ماده ی قانونی توانایی حقوقی لازم در انجام عمل است.

    نکته ای که در این خصوص حائز اهمیت است، این است که وکیل این اجازه را ندارد، اموری را که از حدود وکالت خارج است، انجام دهد، یا به عبارتی دیگر در وکالت نامه اختیارات وکیل تعیین می گردد و اگر چنانچه وکیل از حدود وظایف و اختیاراتی را که برایش تعیین شده است، تخطی کند عمل او غیر نفافذ بوده و می بایست برای انجام چنین اموری از موکل کسب اجازه کند.

    در خصوص حد و اندازه ی اختیارات موکل می بایست جزییات آن به وضوح در قرارداد وکالت ذکر شود و در قانون مدنی نیز صراحتا در این خصوص اعلام نموده است که وکیل در محاکمه، وکیل در قبض نیست، مگر در مواردی که قوانین بر آن دلالت داشته باشد.

    رعایت مصلحات موکل

    وکیل می بایست در اقدامات و تصرفاتی که انجام می دهد، می بایست مصلحات موکل خود را رعایت کند و از آنچه که موکل با صراحت و آشکارا به وی اختیار داده است و یا آنچه که مطابق با عرف می باشد، تجاوز ننماید.

    در خصوص تعداد وکیل نیز اصل بر اجتماع آن ها بوده و مطابق ماده ی 669 قانون مدنی در این باب، اگر چنانچه برای انجام اموری از دو و یا چند وکیل استفاده شود، هیچ کدام از آن ها نمی توانند بدون دیگری برای امور تصمیم گیری و یا دخالت نمایند، مگر در مواردی که هر کدام از وکلا به صورت مستقل وکالت یک امر خاص را بر عهده داشته باشند، در این حالت هر کدام از آن ها می توانند به صورت مستقل و تنهایی وکالت آن امر را به جا آورند.

    وکالت در انجام هر امری نیازمند وکالت در لوازم و مقدمات آن می باشد، مگر در مواردی که به صورت آشکار به عدم وکالت امر شده باشد و در موقعی که در مورد موضوعی جز امر وکالت مردد بودید لازم است که اصل بر عدم نیابت آن باشد.

    رعایت مصلحات موکل
    رعایت مصلحات موکل

    وکیل چه تعهداتی نسبت موکل دارد؟

    وکیل چه وکیل دادگستری باشد، یا وکیل عادی وظیفه دارد که مراعات مصلحت موکل را داشته باشد، مطابق آنچه که در ماده ی 666 قانون مدنی آمده است، اگر از جانب وکیل هر گونه خسارتی به موکل وارد شود و که از نظر عرف وکیل مسبب اصلی آن خسارت باشد، در این خصوص مسئول خواهد بود.

    وکیل بایستی حساب زمان وکالتش را به موکل ابلاغ نماید و هر آنچه را که به جای موکل در انجام امور دریافت نموده است، به وی تقدیم کند. وکیل شما وکیل دادگستری باشد و در امور قضایی و دعوی وکالت شما بر عهده داشته باشد، چه وکالت عادی، در هر دو حالت بایستی حساب مدت زمان تصدی خود را موکل اطلاع دهد.

    در صورت عزل وکیل رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟

    در صورتی که موکل قصد عزل وکیل را دارد، می بایست حتما همه ی حق وکالت وی را پرداخت نماید، مگر این که به نحو دیگری با هم به توافق رسیده باشند و یا این که استعفای وکیل به موکل و یا مرجع قضایی از قبل اعلام شده باشد و وکیل برای کارهایی که برای موکل انجام داده است، حق وکالت دریافت می کند.

    ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است، مطابق با قانون در صورت عزل وکیل می بایست مراتب عزل هم به وکیل و هم به دادگاه اطلاع داده شود، ماده ی 680 قانون مدنی در این مورد چنین اعلام می کند: تمام کارهایی که قبل از این که وکیل عزل شود، در زمینه ی وکالت خود انجام داده باشد، نسبت به موکل صحیح می باشد.

    در صورت عزل وکیل رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟
    در صورت عزل وکیل رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟

    از این رو در صورت استعفای وکیل، یا عزل وکیل توسط وکالت و یا قبول وکالت می بایست مراتب امر حتما به شخص طرف مقابل اطلاع داده شود.

    وکالت نامه های رسمی که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می رسد

    وکالت نامه های رسمی که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می رسد نیز شامل این قانون می شوند، به این معنا که می بایست مراتب عزل وکیل علاوه بر شخص وکیل به دفترخانه ی تنظیم وکالت نیز ابلاغ گردد و با این عمل دیگر موکل نمی تواند ادعای عزل وکیل خود، به صورت شفاهی- کتبی و یا تلفنی و… را داشته باشد و این روش موجب می شود حقوق دو طرف (وکیل و موکل) حفظ گردد.

    امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در امر ارتباطات بعد از این که موکل از جانب دفترخانه نسبت به عزل وکیل خود اقدام نمود فورا پیامکی جهت ابلاغ از برکناری به وکیل ارسال می گردد.

    وکالت نامه هایی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و به ثبت می رسند، شامل قانون 1287 قانون مدنی می شوند و دارای اعتبار حقوقی می باشند و تا هنگامی که موکل، به دفترخانه جهت عزل وکیل مراجعه نکند وکالت نامه رسمی دارای اعتبار می باشد.

    موراد لازم الرعایه در عزل وکیل دادگستری

    • مطابق ماده ی 37 قانون آیین دادرسی مدنی موکل موظف است، اگر چنانچه تصمیم به عزل وکیل خود دارد، مراتب را حتما به وکیل و دادگاه اطلاع دهد، در غیر این صورت هر گونه اقدامی در حدود وکالت تا موقعی که عزل وکیل به اطلاع وی نرسیده باشد و نیز ابلاغیه های دادگاه در حق موکل تاثیرگذار می باشد.
    • اگر عزل وکیل به صورت شفاهی باشد، مطابق با آن چه که در ماده ی 37 قانون قید شده است، بایستی مراتب عزل در صورتجلسه دادگاه قصد شده و موکل نیز آن را امضاء نماید.
    • در بعضی از شرایط نیز این امکان وجود دارد که عزل وکیل دادگستری از طریق سند رسمی و یا عادی و یا به وسیله ی اعلام کتبی از طریق لایحه به دادگاه صورت پذیرد که در هر کدام از موارد مطابق با ماده ی 37 قانون آیین دادرسی مدنی این امر موجب به تعویق انداختن جریان دارسی نخواهد شد.

    طبق ماده 678ی قانون مدنی وکالت از طریق یکی از روش های ذیل باطل می گردد:

    • استعفای وکیل
    • عزل توسط موکل
    • مرگ و یا به وجود آمدن حالت دیوانگی در وکیل و یا موکل

     

    عزل وکیل دادگستری و تجدید جلسه ی دادرسی به چه صورت است؟

    مطابق با آنچه که در ماده ی 40 قانون آیین دادرسی در خصوص عزل وکیل آمده است، اگر در برکناری وکیل نیاز به توضیح برای دادگاه نباشد پیگیری دادرسی و انجام امور آن به تعویق نمی افتد، ولیکن اگر نیاز به توضیح باشد، دادگاه بایستی مراتب امر در خصوص عزل وکیل در صورت جلسه قید شده را با ذکر توضیحات لازم در خصوص عزل او به موکل اطلاع دهند که می بایست شخصا توسط وکیل جدید و یا در موعد مقرر برای بیان توضیحات حاضر گردد.

    البته عزل وکیل دادگستری مطابق با ماده ی 43 قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی نیاز به تجدید جلسه ی دادرسی می باشد که جلسه ای که برای اخذ توضیح در خصوص عزل وکیل برگزار می شود، در غیر این صورت دادگاه جلسه تجدید دادرسی را تشکیل نمی دهد.

    همانگونه که پیشتر نیز گفتیم، وکالت عقدی جایز است که هر یک از طرفین (وکیل و موکل) می توانند آن را فسخ و یا باطل نمایند.

    چگونه می توان از وکیل دادگستری شکایت کنیم؟

    وکلای دادگستری موظفند اموری را که مطابق با قانون و مقررات بر عهده ی آن ها است، در زمان تعیین شده و با اخلاق و رفتاری که مناسب با مقام آن ها است، انجام دهند، عدم رعایت قوانین و مقرراتی که برای وکلای دادگستری تعریف شده است، تخلف انتظامی به شمار می آید و متحمل مجازات اسلامی می گردد.

    برابر با ماده ی 76 لایحه ی قانونی استقلال کانون وکلا تصویب شده ی سال 1334 مجازات هایی انتظامی، برای وکلای دادگستری به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات و تخلفی که ممکن است، در معرض آن قرار گیرند، را تعیین نموده است، مطابق مواد 77 به بعد آیین نامه امور و اعمالی را که تخلف محسوب می گردد، شمارش نموده و برای هر مورد مجازات انتظامی قابل تطبیق با آن را مقرر می نماید.

    مصادیق تخلفات انتظامی وکیل چگونه است؟

    مصادیق و اعمال مستوجب مجازات انتظامی درجه 1 و 2

    • تخلف از قوانین و مقرراتی که کانون برای وکلا مشخص نموده است، موجب مجازات انتظامی درجه 1 و 2 می شود.
    • انجام امور وکالت بدون تمدید نمودن پروانه
    • مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و رفت و آمد در اماکن فساد
    • حضور نیافتن در جلسات دادگاه برای پیگیری امور قضایی بدون هیچگونه عذر موجه از جانب دادگاه
    • عدم قبول مکاتبه های ارسالی از کانون و اجتناب در دادن رسید در قبال آن ها
    • اجتناب در ارائه ی رسید در ازای اخذ پول و اموال و مستندات از موکل
    • عدم رعایت تقدم در جلسات که به شکل توام با تداخل زمانی برگزار می شوند و یا عدم رعایت تقدم محاکمه های کیفری
    • وکالت در مکانی که وکیل در موقع اشتغال به خدمت قضایی در آن مکان برای بار اول در حال خدمت اداری بوده است.
    • تاسیس دفتر وکالت برای بار اول در مکانی که مجاز نمی باشد.

    مصادیق و اعمال مستوجب مجازات انتظامی درجه 4

    • اجتناب در ارائه ی رسید در ازای پول و اموال و مستندات از موکل
    • مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و رفت و آمد در اماکن محیط های فساد
    • انجام امور وکالت بدون اینکه پروانه ی مربوطه مجددا تمدید شود.
    • غیبت و عدم حاضر شدن در جلسات دادگاه برای پیگیری امور قضایی بدون هیچگونه عذر قابل توجیهی از جانب دادگاه
    • اشتغال به شغلی که مخالف با عرف و شئون وکالت بوده و ادامه ی اشتغال مورد ذکر بعد از تذکر از جانب کانون
    • معرفی نمودن خود به درجات و منسب های بالاتر
    • تحصیل وکالت با دستاویز گرفتن به وسایل فریبنده
    • کسب وجه یا مال و یا هر گونه سندی مبنی بر حق الوکاله قراردادی یا تعرفه ای
    • عدم اطلاع رسانی به دادگاه و یا موکل در صورت استعفاء موقعی که موکل فرصت لازم برای معرفی وکیل جدید را ندارد.
    • قبول وکالت در دعاوی که وکیل از قبل دارای سمت قضایی بوده و یا این که در داوری آن دخالت داشته است.
    • تقبل نمودن وکالت علیه اداره های دولتی که وکیل، وکالت و یا مشاوره ی آن اداره را بر عهده دارد.
    • استعفاء از وکالت و قبول دوباره آن و انجام اعمال مشابه به جهت تفصیل دادرسی
    • اظهارات غیرمحترمانه علیه مقامهای دارای رسمیت، همکاران و صاحبان دعوی و سایر افراد
    • عدم اطلاع قبلی به موکل در خصوص پرداخت هزینه ی پرونده که موجب ضایع شدن حق وکالت می شود.
    • وکالت در مکانی که وکیل در موقع اشتغال به خدمت قضایی در آن مکان مشغول بوده برای بار دوم
    • تقدیم دادخواستی که فاقد تمبر می باشد.
    • افتتاح دفتر وکالت در مکان های غیر مجاز برای بار دوم

    مصادیق و اعمال مستوجب مجازات انتظامی درجه 5

    • قبول وکالت به صورت صوری و یا مصنوعی ( در ظاهر برای شخص دیگر و در واقعیت برای خود)
    • برملا سازی راز و اسرار موکل
    • تخلف از قسم
    • تحویل ندادن نسخه ای از وکالت نامه به موکل برای بار اول
    • وکالت در مکانی که وکیل در موقع اشتغال به خدمت قضایی در آن مکان مشغول بوده برای بار سوم
    • تحویل ندادن پروانه ی وکالت به کانون در زمانی که کانون تعلیق پروانه را اعلام نموده است.
    • مشارکت در امر مدعی به
    • قرارداد حق وکالت به شخصی دیگر منتقل شود.
    • تاسیس دفتر وکالت در مکان های غیر مجاز برای بار سوم

    مصادیق و اعمال مستوجب مجازات انتظامی درجه 6

    • همدست شدن و توطئه با طرف دعوا و خیانت نمودن به موکل خود
    • پذیرش وکالت بر ضد موکل قبلی خود که قبلا وکالت وی را در خصوص همان پرونده برعهده داشته است.
    • کسب پروانه ی وکالت بدون اینکه دارای شرایط لازم در این خصوص باشد
    • ثابت شدن خلاف عذری که برای عدم حضور در دادگاه و یا دادسرا اعلام نموده است.
    • عدم ارائه ی یک رونوشت از وکالتنامه به موکل برای مرتبه ی دوم
    • وکالت در مکانی که وکیل در موقع اشتغال به خدمت قضایی در آن مکان مشغول بوده برای بار چهارم
    • تحویل ندادن پروانه ی وکالت به کانون در زمانی که کانون تعلیق پروانه را اعلام نموده است.
    • قرارداد حق وکالت به شخصی دیگر منتقل شود.

    برای شکایت از وکیل دادگستری باید به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟

    دادگاه انتظامی وکلا مرجع رسیدگی و صادر نمودن رای در خصوص تخلفاتی است که از سوی وکلا صورت می پذیرد. این مرجع متشکل از سه نفر وکیل پایه یک دادگستری می باشد که برای مدت زمانی دو سال از سوی رای هیات مدیره کانون انتخاب می شوند،

    برای شکایت از وکیل دادگستری باید به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟
    برای شکایت از وکیل دادگستری باید به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟

    همچنین دو نفر وکیل با پروانه وکالت پایه یک نیز به عنوان علی البدل نیز انتخاب می گردند تا در صورتی که هر کدام از اعضای اصلی دچار معذوریت و یا ترک پست خود شد یکی از این اعضا به عنوان جانشین انجام وظیفه نماید.

    مجازات های انتظامی وکیل در صورت تخلف:

    مجازات های انتظامی وکیل شامل شش درجه می باشند که به شرح ذیل می باشند:

    • اخطار کتبی
    • اعمال توبیخ، ثبت و درج در پرونده
    • توبیخ با ثبت در روزنامه ی رسمی و مجله ی مخصوص کانون وکلا
    • نزول درجه ی وکالت
    • ممنوعیت از کار وکالت از 3 ماه الی 3 سال
    • ممنوعیت همیشگی از شغل وکالت

    تا اینجا با برای شکایت از وکیل دادگستری باید به کدام دادگاه مراجعه کنیم آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه لایحه عزل وکیل با ما همراه باشید.

    مقررات شکایت از وکیل چگونه است و با استفاده از چه روش هایی می توانیم از وکیل متخلف شکایت نماییم؟

    قوانین و مقررات مربوط به وکلا جهت رسیدگی به تخلفات وکلا مراتب را برای شکایت از وکیل مشخص نموده است تا از این طریق هر فردی که اخلاق و رفتاری را برخلاف این قوانین از وکیل مشاهده نمود بتواند آن را پیگیری نماید.

    مقررات شکایت از وکیل چگونه است و با استفاده از چه روش هایی می توانیم از وکیل متخلف شکایت نماییم؟
    مقررات شکایت از وکیل چگونه است و با استفاده از چه روش هایی می توانیم از وکیل متخلف شکایت نماییم؟

    از طریق این قوانین که برای وکیل در نظر گرفته شده است، موکل ناراضی این امکان را دارد، در خصوص ویژگی های اخلاقی و رفتاری وکیل خویش به مراجع رسیدگی مراجعه نماید.

    از این رو نبایستی هیچ گونه سوء تفاهمی در مورد درستی رفتار وکلا باقی بماند. حال ممکن است، این سوال پیش آید که کی و کجا می توان از وکیل متخلف شکایت کرد؟

    در پاسخ به این سوال باید بیان نمود که انواع خلافی که وکیل ها در زمینه ی شغل خود مرتکب می شوند، در دادسرای انتظامی وکلا رسیدگی می گردد،

    امیدواریم تا اینجا از مطالعه مقاله نمونه لایحه عزل وکیل اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    هر فردی در خصوص اخلاق و رفتار وکیلی شکایت دارد، می تواند برای شکایت از وکیل به طریق زیر عمل نماید:

    در صورتی که فردی از اوضاع اخلاقی و برخوردی یک وکیل در زمینه ی شغل وی شکایت دارد، این امکان برای او وجود دارد که شکایتش را در قالب کتبی و یا به شکلی شفاهی به کانون وکلایی که شخص وکیل در آن جا عضو می باشد، تقدیم نماید،

    به جز شخص شاکی، رئیس کانون وکلا- ریاست شعبه ی اول دادگاه عمومی آن شهرستان- ریاست شعبه ی اول دادگاه تجدیدنظر و دادستان نیز این امکان و شرایط را در اختیار دارند که تخلف وکیل را به صورت کتبی به دادسرای انتظامی وکلا اطلاع دهند.

    اعتراض مکتوب و نوشته شده ی فرد شاکی از وکیل خود، توسط شخص شاکی و در دفتر کانون ثبت نهایی و رسمی میشود و اعتراض و نارضایتی شفاهی ایشان نیز در صورت مجلس نوشته خواهد شد و فرد معترض ذیل آن را امضاء می کند، این اعتراض نامه به دادسرای انتظامی وکلا و همچنین برای فرد دادستان انتظامی کانون، فرستاده خواهد شد.

    البته این امکان نیز وجود دارد که در انتهای رسیدگی به اتهامات وکیل، نظر دادگاه انتظامی وکلا مبتنی بر بی گناهی ایشان باشد، به این مفهوم که به این شکل تشخیص داده شود که هیچگونه خلافی از سوی ایشان رخ نداده است و اگر چنانچه حکم به محکومیت وکیل صادر گردد،

    شما در حال مطالعه مقاله نمونه لایحه عزل وکیل هستید.

    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:

    • اخطار کتبی
    • توبیخ با درج در پرونده
    • توبیخ با درج در روزنامه ی رسمی و مجله ی مخصوص کانون وکلا
    • تنزل درجه
    • ممنوعیت وکالت از 3 ماه الی 3 سال
    • محرومیت دائم از شغل وکالت

    رای صادره شده برای خود وکیل مورد تعقیب، فرد شکایت کننده، همچنین دادسرای انتظامی و نیز کانون وکلا ارسال و برای همه ی ایشان ابلاغ می شود.

    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:
    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:
    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:
    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:
    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:
    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:
    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:
    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:
    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:
    یکی از مجازات های ذیل برای او تعیین خواهد شد:

    از اینکه تا انتهای پست نمونه لایحه عزل وکیل با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از مطالعه مقاله نمونه لایحه عزل وکیل بهره کافی را برده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با