نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله با بررسی موضوع نمونه لایحه مزاحمت ملکی با شما دوستان عزیز همراه هستیم.

    نمونه لایحه مزاحمت ملکی
    نمونه لایحه مزاحمت ملکی

    نمونه لایحه مزاحمت ملکی و آشنایی با ویژگی های این نوع مزاحمت در قانون، به افراد کمک می کند که با آگاهی بیشتری برای پیگیری حق و حقوق خود اقدام کرده و با موارد مهم در دادخواست خود آشنا می شوند.

    در ادامه مقاله به سوالاتی که در زمینه نمونه لایحه مزاحمت ملکی برای شما پیش بیاید و ذهنتان را درگیر کند پاسخ می دهیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد.

    آیا در مورد مزاحمت ملکی و لایحه مزاحم ملکی اطلاعات دارید؟ منظور از این لایحه چیست؟

    الزام مهم به مزاحمت ملکتی چیست؟

    از چه روش هایی می توان برای رفع کردن مزاحمت ملکی اقدام کرد و چه مرجعی به شکایات مربوط به مزاحمت ملکی رسیدگی می کند؟

    دعوی مزاحمت ملکی چه ارکانی دارد؟

    آیا مزاحمت ملکی انواع مختلفی دارد؟

    موارد قابل اثباتی که در زمینه مزاحمت ملکی ایجاد می شوند، کدامند؟

    نمونه خاصی از لایحه مزاحمت ملکی شامل چه مواردی است؟

    در نمونه دادخواست رفع مزاحمت ملکی چه اطلاعاتی قرار می گیرد؟

    چه مرجعی به شکایات مربوط به مزاحمت ملکی رسیدگی می کند؟

    اجرای رأی در دادگاه مزاحمت ملکی به چه صورتی انجام می شود؟

    نکات مهم در زمینه لایحه مزاحمت ملکی شامل چه موارد مهمی می شود؟

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمونه لایحه مزاحمت ملکی با ما همراه باشید.

    آیا در مورد مزاحمت ملکی و لایحه مزاحمت ملکی اطلاعات دارید؟ منظور از این لایحه چیست؟

    از مهم ترین دعاوی خاصی که در ارتباط با تصرفات مالک می باشد و در این موارد حق مالک برای تصرف در ملکش محدود شود، مربوط به مزاحمت ملکی است که از طریق قانون می تواند قابل پیگیری باشد تا فرد به حق خود برگردد.

    واژه مزاحمت را در لغت به معنی تنگ کردن و همچنین مواردی چون محدود کردن حق تصرف فردی دیگر می دانند و در این زمینه ها امور مورد نظر برای شخص مقابل محدودتر می گردد. مزاحمت ملکی را به نوعی دعاوی تصرف نیز می دانند.

    در قانون آیین دادرسی مدنی و ماده 60 از این قانون، در ارتباط با دعوای مزاحمت مربوط به موضوع مزاحمت ملکی بیان شده است:

    دعوی خاصی که به این واسطه متصرف مورد نظر درخواست دارد که به نوعی جلوی مزاحمت دیگران را بگیرد

    زیرا فرد مورد نظر در متصرفات فردی که مالک می باشد، وارد شده و به عنوان مزاحم شناخته می شود، هر چند که مال مورد نظر از تصرف صاحب آن بیرون نیامده باشد، اما این مشکل وجود دارد که در مال فرد دست برده شده و فرد مالک از این مسأله رضایت ندارد.

    مزاحمت را یک عمل می دانند که به صورت ناپایدار توصیف می شود و در این مورد استفاده مالک را از مالی که دارد، محدود می کند و در تصرف این فرد برای ملک مورد نظر خودش هر گونه مزاحمت و اخلال هایی را به وجود می آورد

    تصرف در قسمتی از ملک

    هر چند کل مال از تصرف فرد بیرون نمی آید و هنوز در ماکلیت فرد مالک می باشد، اما در قسمتی از ملک دخل و تصرف هایی صورت می گیرد که حق فرد مالک را محدود خواهد کرد و از این طریق نارضایتی ایجاد می شود.

    به عبارت دیگر مزاحمت را عملی می دانند که از فرد مزاحم این نوع رفتار و عمل صادر می گردد و این نوع مزاحمت ممکن است، با گذشت زمان از بین رود.

    مثالی در این زمینه مربوط به کشاورزی است که زمین مورد نظر خود را شخم خواهد زد، در مواردی که این فرد در زمین خود قصد شخم زدن داشته باشد، اما فرد دیگری در زمین مورد نظر بیاید و در این مورد مانع این کار شود و نگذارد که مزرعه دار زمین مورد نظرش را شخم بزند و به اقدامات مهم برسد می توان از طریق مزاحمت ملکی پیگیر شد.

    شخم زدن زمین توسط زارع

    در این مواقع اگر فردی مانع کار صورت گرفته شود، زارع نمی تواند شخم زدن را ادامه دهد و باید از این کار دست بردارد تا زمانی که مزاحمت به اتمام برسد و اگر در زمان دیگری زارع بخواهد در زمین خود شخم زدن را انجام دهد و برای ممانعت از ایجاد دوباره مزاحمت ملکی می تواند شکایت را از دعوی در نظر بگیرد.

    شخم زدن زمین توسط زارع
    شخم زدن زمین توسط زارع

    در کل افراد می توانند در ملک خود به صورت آزادانه دخل و تصرف را انجام دهند و تا زمانی که تصرف این ملک و دخل در آن باعث اذیت کردن دیگران نشود و مزاحمتی برای بقیه افراد ایجاد نشود، امکان پذیر است و این افراد قادر هستند این نوع دخل و تصرف را انجام دهند.

    اما در مواردی که در ملک مورد نظر تصرفی که فرد در نظر می گیرد، برای دیگران اعم از اشخاص و همسایه های ملک مزاحمت ایجاد کند و این اقدام باعث از بین بردن آسایش دیگران شود، ممکن است، ضرر را به دیگران منتقل کرده و این افراد را درگیر مشکلات و اذیت بیشتری کند.

    در خیلی از موارد اتفاق می افتد که فردی با تصرفی که در ملک خود انجام می دهد، باعث اذیت شدن دیگران شود و در این زمینه با توجه به اقداماتی که در نظر می گیرد، دخل و تصرف و حق دیگران را برای استفاده از ملک متصرف از بین ببرد.

    همسایه طبقه بالایی

    مثالی در این زمینه مربوط به همسایه طبقه بالایی در یک ساختمان است که لوله آب واحد خود را تعمیر نمی کند و از این طریق سقف خانه طبقه اول دچار نم دادن می شود و استحکام مورد نظر بعد از مدتی سست می گردد و در خانه طبقه پایینی مشکلاتی به وجود می آید که فرد مالک را درگیر می کند

    یا مثالی دیگر در این مورد مربوط به باران باریدن و قرار دادن لوله ناودان بر مسیر دیگری است، در مواقعی که باران می بارد اگر لوله ناودان خانه ای به صورت مستقیم بر ملک دیگری منحرف شده باشد و با باریدن باران به میزان زیادی دردسرهای افراد بیشتر می گردد و ممکن است، در منزل فرد مالک، آب رفته و در منزل جمع شود،

    در این گونه موارد که فرد خوانده اقدام خاص خود را برطرف نمی کند و برای رفع این مشکل تلاشی نمی کند و با بررسی های لازم و مشاوره با طرف مقابل نیز تغییر دادن این مشکل امکان پذیر نیست، بهتر است که فرد مالک از طریق قانونی پیش رفته و برای در نظر گرفتن حق و حقوق خود اقدام کند.

    همسایه طبقه بالایی
    همسایه طبقه بالایی

    لازم به ذکر است

    لازم به ذکر است که در این مثال ها که شرح داده شد ملک فرد در اختیار خود اوست و هیچ فردی این ملک را از دسترس فرد خارج نکرده، ولی در این موارد افراد مورد نظر تلاش کرده اند که در تصرف اصلی فرد برای ملک خود مشکل ایجاد کنند و در استفاده افراد از خانه خود مزاحمت به وجود آورند.

    در این زمینه نه تنها ملک افراد از دسترس آنها خارج نمی گردد، بلکه فرد مقابل به هیچ عنوان مانع این ملک و دارایی فرد نمی شود که با این اقدام فرد مالک نتواند از کل مال خود استفاده کند،

    فقط فرد خوانده در این مورد آزار و اذیتی را برای مالک ایجاد خواهد کرد و به نوعی تغییراتی را در این زمینه به وجود می آورد که استفاده مفید از تمام مال و امکانات موجود در ملک مورد تصرف فرد را محدود می کند و با آسیب هایی به این ملک همراه است. آسیبی که به ملک وارد می شود، باعث اذیت شدن فرد مالک می گردد و این مسأله ادامه می یابد.

    در قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی ماده های زیادی وجود دارند که به مزاحمت و موضوع مزاحمت ملکی اختصاص یافته اند.

    در این موارد هر فردی که به صورت صحنه سازی های مختلفی چون پی کنی یا دیوار کشی یا اقدامات دیگری چون حفر کردن چاه و ایجاد باغستان و… در املاک و متعلقات دیگری دست برده و حق دیگران را از بین برد، این اقدامات توسط قانون با عنوان ایجاد کردن مزاحمت شناخته می شود و می توان از طریق دادگاه پیگیر این حق شد.

    لازم به ذکر است
    لازم به ذکر است

    تا اینجا با مبحث مزاحمت ملکی و لایحه مزاحمت ملکی آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه لایحه مزاحمت ملکی با ما همراه شوید.

    الزام مهم به مزاحمت ملکی چیست؟

    طبق قانون شماره 132 در قانون مدنی هیچ شخصی این حق را ندارد که در محدوده ملک و ساختمان خویش به شکلی اقدام به تصرف نماید که همسایه این فرد اذیت شود و اگر این تصرف بیش از اندازه باشد، حق شکایت وجود دارد، مگر اینکه نوع تصرف برای رفع کردن حاجات در مکان مورد نظر باشد، یا ضرری را که در ملک به وجود آمده بخواهد رفع کند.

    در قانون 133 نیز هیچ فردی حق ندارد، از دیوار خانه همسایه ای که دارد، بالا برود و در خانه همسایه خود را برای رفع مشکل خود باز کندف حتی در مواردی که این دیوار جزء ملک خود او به حساب آید.

    از مهم ترین نمونه هایی که می توان برای مزاحمت ملکی در نظر گرفت، مربوط به ایجاد کردن مزاحمت هایی صوتی در یک ساختمان است، در مواردی که همسایه ای به نوعی در منزل و ساختمان همسایه دیگر به صورت صوتی مزاحمتی را ایجاد نماید

    و موجب سلب آرامش از این افراد شود و این مزاحمت را بارها تکرار کند و با تذکر دادن قابل رفع نباشد، افراد مالک از طریق قانونی می توانند پیگیری های لازم را انجام داده و این مورد مزاحمت ملکی محسوب می شود.

    مشاغل صوتی

    نوع دیگر مزاحمت ملکی مربوط به مشاغل صوتی است که مزاحمت را در ملک دیگر افراد انجام می دهند. برخی مشاغل هستند که با ایجاد سر و صدای زیاد برای دیگر همسایه ها مشکلاتی ایجاد می کنند و در تمام ساعت های روز این مشکل ادامه دارد

    در این موارد نیز افرادی که درگیر این مزاحمت ها و سر و صدای زیاد هستند، با استفاده از قانون اساسی راه های خاصی وجود دارد و این افراد می توانند از حق و حقوق خود دفاع کرده و مزاحمت ملکی را ثبت کنند.

    در مواقعی که در املاک دیگران هر گونه دخل و تصرفی صورت گیرد و از این طریق در ملک افراد مشکلاتی ایجاد می شود، نیز می توان از طریق لایحه مزاحمت ملکی برای دریافت حق خود و برگرداندن حق مالکیت خود اقدام کنند.

    در این موارد اگر افراد درگیر مشکلاتی شوند و این مسأله به شدت آنها را اذیت کند می توانند، از طریق وکیل برای رفع کردن این نوع مزاحمت ملکی اقدام کرده و با پیگیری های قانونی در این زمینه حق فرد به او بر می گردد.

    مشاغل صوتی
    مشاغل صوتی

    از چه روش هایی می توان برای رفع کردن مزاحمت ملکی اقدام کرد و چه مرجعی به شکایات مربوط به مزاحمت ملکی رسیدگی می کند؟

    برای اینکه افراد بتوانند مزاحمت ملکی را به صورت قانونی رفع کنند و از این طریق به نتیجه مورد نظر دست یابند، لازم است که اقدامات خاصی را در این مورد مد نظر قرار داده و پیگیری های ویژه ای را در نظر بگیرند.

    معمولا از دو طریق افراد می توانند برای رفع کردن مزاحمت ملکی خود و برگرداندن حق و حقوق خود اقدام کنند تا کار خود را پیش ببرند.

    در اولین اقدام افراد می توانند از فرد مورد نظر شکایت کنند و تحت عنوان مزاحمت ایجاد شده برای ملک مورد نظر از طریق مراکز قانونی اقدامات خاص را در دادگاه انجام دهند.

    در دومین اقدام قانونی برای بررسی مزاحمت ملکی نیز اقدامات خاصی صورت می گیرد و در این مورد دعوی حقوقی اقامه می گردد و از طریق قانون تقاضا می شود که مزاحمت ملکی رفع شود تا خسارت های مهم در زمینه مزاحمت نیز کاهش یابد و در صورت مطالبه افراد برای دریافت خسارت این اقدام به کار می رود.

    در شرایطی که مزاحمت ملکی وجهه قانونی نداشته باشد

    در مواردی که فردی مزاحمت ملکی را انجام دهد و این مزاحمت وجهه قانونی نداشته باشد و به فرد مقابل ضرر و زیانی وارد شود،

    در این مواقع لازم است که ضرر و زیانی را که مالک کرده به صورت قانونی توسط فرد خوانده به دادگاه جبران شود، زیرا این مشکل را فرد مقابل در حق فرد مالک انجام داده است.

    در صورتی افراد می توانند اقامه دعوا کنند و به شکلی قانونی و حقوقی پیگیر حق و حقوق خود شوند که دادخواست را به دادسرا ارائه دهند و به شکلی دقیق و مستند برای تنظیم کردن این نوع دادخواست اقدام گردد.

    در دادخواست ارائه شده بهتر است که مدارک لازمی ارائه شود و ادله مثبتی را مبنی بر سابقه مزاحمت فرد در زمینه ملک در نظر گرفت.

    در ارتباط با دعاوی خاصی که مربوط به مزاحمت ملکی است و برای پیگیری حق و حقوق آنها می توان از طریق دادسرا و دادگاه اقدام کرد و در این مورد بهتر است، در دادگاهی که نزدیک به محل وقوع ملک می باشد، این نوع مزاحمت ملکی مطرح شود. تا کارشناسان دادسرا بتوانند اقدامات لازم را در اسرع وقت و با توجه به ارائه دادخواست بررسی کنند.

    در شرایطی که مزاحمت ملکی وجهه قانونی نداشته باشد
    در شرایطی که مزاحمت ملکی وجهه قانونی نداشته باشد

    دعوی مزاحمت ملکی چه ارکانی دارد؟

    برای انجام دادن دعوی مزاحمت ملکی ارکانی وجود دارد، یکی از این ارکان مهم مربوط به سبق تصرف است. بر طبق ماده 2 قانون اساسی باید دقت شود که فرد مورد نظر برای ملک خاص، به هیچ عنوان نباید متصرف آنی به حساب آید و باید ملک مورد نظر در تصرف مالک از قبل باشد تا بتواند به صورت آنی از حق خود برای باز پس گرفتن دفاع کند و از این طریق دادگاه این حق را به فرد بدهد که از ملک خود حمایت کند

    و به نوعی تصرف فرد بر این ملک در لحظه تجاوز نباشد تا مزاحمت ایجاد شده و سبق تصرف در این مورد بررسی شود، زیرا اگر فرد تسلطی بر مال داشته باشد و مدت محدودی از تصرف فرد نگذرد، نمی تواند شکایت خود را به دادگاه ارائه دهد و درخواست دعوی مزاحمت کند.

    مورد مهم دیگر از ارکان دعوی

    مورد مهم دیگر از ارکان دعوی مزاحمت ملکی مربوط به مواقعی است که دعوی مزاحمت صورت می گیرد و افراد در مواردی می توانند این کار را انجام دهند که اعمال فرد مقابل تنها در استفاده افراد از ملک مشکل ایجاد کرده باشد و در موردی که مال فرد به طور کامل از تصرف خارج شود، دیگر مزاحمت ملکی شناخته نمی شود.

    وقوع مزاحمت در مواردی می تواند صورت گیرد که مزاحمت کننده با قصد خاصی این اقدام را انجام دهد و اگر در این زمینه در دادگاه ثابت شود که رفتار فرد خوانده با نیت خاصی صورت گرفته است، نیاز می باشد که فرد خوانده تمامی شکایت را بپردازد.

    فردی که مزاحمت ملکی ایجاد می کند، باید به نوعی باشد که این کار را غیر قانونی انجام گرفته و این امکان در قانون به فرد داده نشود.

    یکی دیگر از ارکان مهم مزاحمت ملکی مربوط به فردی است که مزاحمت را برای متصرف ایجاد می کند، اما هنوز این فرد نتوانسته رضایت فرد را در نظر بگیرد و بدون اجازه متصرف این اقدام را انجام داده است.

    شخصی لازم است در زمینه دعوی مزاحمت ملکی اقدام نماید که نسبت به تصرفاتی که در اختیار او می باشد، آزار و اذیتی را ایجاد کرده و در این مورد خوانده دعوی باید مزاحم ملک به حساب آید.

    مورد مهم دیگر از ارکان دعوی
    مورد مهم دیگر از ارکان دعوی

    آیا مزاحمت ملکی انواع مختلفی دارد؟

    اگر فرد مالک در ملک خود به نوعی تصرف کند که حق مالکانه خود را در نظر بگیرد، قانون برای این موارد هیچ گونه مشکلی قائل نیست و در این زمینه تغییر دادن ملک در صورتی امکان پذیر می شود که به ملک دیگران آسیبی وارد نگردد.

    نوع دیگر از مزاحمت ملکی در مواردی است که فرد مورد نظر در ملک فرد هیچ تصرف خاصی وارد نمی کند و اخلال شکل گرفته در تصرف فرد دیگری باشد و این نوع مزاحمت در تصرف شخصی دیگر باشد.

    لازم به ذکر است که مزاحمت ملکی حتی در ارتباط با همسایه و اشخاصی که در ملک فرد دیگری حقی ندارد، اعمال می گردد و در صورتی که این نوع دخل و تصرف و… ادامه یابد، ممکن است، افراد را برای مدت بیشتری درگیر کند و در زمان خاصی بخواهند به صورت قانونی این نوع مزاحمت را برطرف کنند.

    از جمله مزاحمت های خاص و دعوی های شایع در ارتباط با تصرفی که در املاک و مستغلات افراد صورت می گیرد، مربوط به رفع کردن مزاحمت ملکی است.

    مزاحمت هایی وجود دارند که قائم به شخص می باشند و این نوع مزاحمت های ملکی معمولا بعد از اینکه شکل می گیرند، آثاری عینی بر جا نگذاشته و این نوع اعمال با حضور شخصی که مزاحمت ایجاد کرده است، ادامه می یابند

    مزاحم محل مورد نظر را ترک کند

    و در مواردی که مزاحم محل مورد نظر را ترک کرده و در این مکان نماند و با ترک این محل مزاحمت تمام می شود. مثالی در این مورد فرد مزاحمی است که در مواقعی که فرد خواهان، کاشت و برداشت را در یک زمین انجام می دهد،به نوعی مانع فعالیت این فرد شود و متصرف را از حق شخصی خود دور کند و برای استفاده کردن مالک از مال خود او را با مشکل خاصی مواجه کند.

    در این مواقع مزاحمت فرد در صورتی از بین می رود که متصرف بخواهد عملیات خاص خود را جدا از مزاحمت خوانده ادامه دهد و در این مورد اقدامی را در نظر نگیرد.

    مزاحم محل مورد نظر را ترک کند
    مزاحم محل مورد نظر را ترک کند

    نوع دیگر آزار و اذیت مربوط به انجام آن دسته از مزاحمت ملکی است که تحت عنوان قائم به آثار و نتایج شناخته می شود و در این مورد اذیت توسط شخص صورت می گیرد و مزاحمتی را برای فرد مقابل ایجاد می کند

    اما به همراه این مورد معمولا آثاری از خود عمل نیز می ماند و در مواردی که خود فرد مزاحم نیز از صحنه برود، با توجه به اینکه ملک را محدود کرده و در آن دخل و تصرف صورت داده است، این باقی می ماند و فرد را درگیر خواهد کرد.

    شما در حال مشاهده مقاله نمونه لایحه مزاحمت ملکی هستید.

    مثال

    مثالی در این مورد دو همسایه هستند که هر دو برای یک مسیر حق مشترک دارند، اما یکی از این دو نفر مسیر مورد نظر را با نصب کردن یک درب کاملا بر فرد دیگر می بندد و مانع عبور فرد مقابل خواهد شد یا در مواردی که همسایه ای با توجه به بستن مسیر توسط همسایه خود برای هر بار رفت و آمد در پارکینگ و… نیاز داشته باشد تا این فرد درب را برای همسایه خود باز کند تا از مسیری که حق او می باشد، بتواند عبور کند.

    این نوع مزاحمت ها هم در مواردی که خود فرد حضور دارد، موجب سلب آرامش از دیگران می شود و هم در غیاب فرد از این موقعیت آثاری ماندگار است که همسایه ها و فرد مقابل را درگیر کرده و موجب مزاحمت آنها می گردد.

    شرط لازمی که جهت هر دعوی در خصوص مزاحمت ملکی وجود دارد، مربوط به عدم وجود رضایت کامل از سوی متصرف است و در این مورد مالک یا خواهان باید از اقدامی که انجام می دهد، راضی باشد و در مقابل اقدام فرد مقابل این فرد را تحت تأثیر قرار داده و بتوانند پیگیری را در نظر بگیرند.

    مثال
    مثال

    موارد قابل اثباتی که در زمینه مزاحمت ملکی ایجاد می شود، کدامند؟

    در مواردی که مالک می خواهد این مزاحمت ملکی را اثبات کند نیاز دارد، اقدامات خاصی را انجام دهد. در مرحله اول باید مزاحمتی که فرد ایجاد کرده است، به اثبات برسد و در این مورد مالکیت فرد برای ملک مورد نظر ثبت شده باشد و سبق تصرف این فرد به صورت سند در اسناد رسمی وجود داشته باشد.

    در مواردی افراد می توانند دعوی مزاحمت ملکی را انجام دهند که تصرفات در حد محدودی باشد و از فرد ملکش گرفته نمی شود و در صورتی که مال فرد به طور کامل بخواهد از دست فرد مالک برود نیاز دارد که از روش های دیگر برای حق و حقوق خود اقدام کند، زیرا این مسأله دیگر در زمینه مزاحمت ملکی نمی باشد و پیگیری های قانونی خاصی برای آن وجود دارد.

    اقدامات مزاحم به صورتی باشد که در ملک فرد مشکل ایجاد کند.

    در صورتی که فردی لازم داشته باشد تا در رفع کردن مزاحمت ملکی اقداماتی را انجام دهد و به شکلی فوری و عاجل این کار را در نظر بگیرد، می تواند این دعوی را در دادگاه های کیفری اعلام کند یا این دعوی را در مراجع کیفری مربوط به دادسراها مورد بررسی قرار دهد.

    در این موارد اگر افراد اقدامات لازم را برای انجام رسیدگی مزاحمت ملکی انجام دهد، به راحتی می تواند از کار خود نتیجه بگیرد.

    در زمینه ای که به صورت کیفری برای رفع کردن این نوع مزاحمت ملکی اقدامات صورت می گیرد، رفع کردن این مزاحمت باید خود مالک باشد.

    موارد قابل اثباتی که در زمینه مزاحمت ملکی ایجاد می شود، کدامند؟
    موارد قابل اثباتی که در زمینه مزاحمت ملکی ایجاد می شود، کدامند؟

    نمونه خاصی از لایحه مزاحمت ملکی شامل چه مواردی است؟

    در مورد شکایت آقای ** با وکالت آقای ** علیه آقای — با وکالت آقای — و خانم — دایر بر ایجاد آزار و اذیت (مزاحمت) ملکی و اقدام به خیانت در امانت؛ بدین توضیح که وکیل شاکی مرقوم داشتند،

    موکل اینجانب در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ خورشیدی با متهم وارد مشارکت در ساخت یک باب مغازه اغذیه فروشی و غذای آماده می‌شوند و این شراکت به صورت پنج ساله بوده و مدیریت و کنترل بخش اغذیه با موکل اینجانب بوده و مدیریت مالی نیز با متهم بوده است،

    منتهی در ابتدای سال ۱۳۹۱ خورشیدی موکل به دلیل بیماری مادرش حدود یکی دو ماه از مغازه خارج شده و در زمان برگشت، متهم مانع ورود موکل شده و ضمنا همه حساب‌های شراکتی را به نفع خود تصاحب نموده است و موکل بنده با متهم هیچ‌گونه قرارداد نوشتاری ندارد و قراردادشان به صورت شفاهی و زبانی بوده است، وکیل متهم در بخش دفاعیات خویش در یک لایحه‌ مرقوم داشتند:

    اولاً ادعای منعقد کردن عقد شفاهی شراکت مورد انکار شدید موکل بنده می‌باشد و این مورد از مسائلی است که ثابت شدن قرارداد شفاهی می بایست در دادگاه حقوقی صورت پذیرد و بدون هرگونه توصیف کیفری است،

    ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی

    ثانیاً آزار و اذیت (مزاحمت ملکی) بر طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی می‌تواند نسبت به خود ملک واقع شود و در این مورد تعلق ملک به شاکی واجب و ضروری می باشد، یعنی شاکی اول می بایست داشتن تعلق عین ملک و یا منافع ملک را به خود ثابت نماید، در شرایطی که ملک مذکور به موکل تعلق دارد، نه شاکی.

    امیدواریم تا اینجا از مقاله نمونه لایحه مزاحمت ملکی اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    تناقض صحبت ها و بیانات وکیل شاکی با گفته های شاکی 

    ثالثاً صحبت ها و بیانات وکیل شاکی با گفته های شاکی در تناقض است، زیرا در یک بخش مدت زمان قرارداد را پنج سال ذکر نموده اند و در بخشی دیگر 2 سال ذکر کرده اند و برخی شاهدان فرد شاکی نیز از مدت قرارداد اظهار نداشتن آگاهی دارند و برخی با بیان نقل قول از فرد شاکی مدت قرارداد را چهار الی پنج سال ذکر کردند و موضوع خیانت در امانت هم منتفی است،

    چرا که شاکی چه چیزی را به امانت به متهم تحویل داده که او نسبت به آن خیانت کرد؟ دادگاه با عنایت به موارد معنونه، محتویات کلی پرونده و توجه به این موضوع که مطابق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، اذیت و مزاحمت ملکی تنها با شکایت فرد صاحب ملک قابل تعقیب جزایی است

    و شخص شاکی در ملک موضوع دارای هیچ گونه مالکیتی نمی باشد یعنی نه مالک عین می‌باشد و نه صاحب ثمرات و منافع آن، یعنی دلیلی بر مالکیت هیچ‌کدام اینها ارائه نداده است و علتی هم در مورد به امانت سپاری چیزی به متهم بیان نکرده است،

    بنابراین مورد مطروحه بین دو طرف را بدون توصیف کیفری تشخیص می‌دهد، پس از نظر نبود علت کافی بر رخداد بزه، بر اساس اصل شماره ۳۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حکم برائت متهم را صادر می‌نمایند،

    در صورتی که شاکی خود را در زمینه مغازه یا ثمرات و منافع آن صاحب حقی می‌داند، می‌تواند از طریق دادگاه حقوقی مطالبه نمایند. رأی صادر شده حضوری و طی مدت زمان بیست روز بعد از ابلاغ، قابل تجدید نظر در محکمه های تجدید نظر تهران می‌باشد.

    تناقض صحبت ها و بیانات وکیل شاکی با گفته های شاکی 
    تناقض صحبت ها و بیانات وکیل شاکی با گفته های شاکی

    در نمونه دادخواست رفع مزاحمت ملکی چه اطلاعاتی قرار می گیرد؟

    افرادی که مد نظر دارند تا مزاحمت ملکی را اثبات کنند، نیاز به مشخصات خاصی دارند. در این مورد لازم است، از طرفین مشخصات کامل ثبت شود تا در دادگاه بهتر مورد بررسی قرار گیرد،

    در این مورد نام و نام فامیلی خواهان در دادخواست ثبت می گردد، همچنین نام پدر و شغلی که این فرد دارد، نیز در این مورد اضافه می گردد.

    محل اقامتی که فرد خواهان دارد، اعم از شهر و خیابان و کوچه نیز در دادخواست باید نوشته شود و شماره پلاک و تلفن در دسترس نیز از موارد مهم دیگر است.

    در ارتباط با فرد خوانده نیز لازم است، این نوع اطلاعات به طور کامل ثبت گردد و در صورتی که افراد در این باره اطلاعاتی ندارند، با یافتن اطلاعات این کار صورت گیرد.

    در مواردی که افراد از طریق وکیل یا نماینده قانونی پیگیر دادخواست مزاحمت ملکی می شوند و وکیل این کار را انجام می دهد، لازم است که تمامی اطلاعات مربوط به دفتر وکالت وکیل قانونی و… به اضافه اسم و مشخصات ثبت گردد.

    در این مورد خواسته اصلی فرد خواهان در این دادخواست مزاحمت ملکی ثبت می گردد و هر گونه دلایل خاصی که وجود داشته باشد، به دادگاه ارائه می شود. در ارتباط با سند مالکیت می توان کپی لازمی را در اختیار داشت و این کپی برابر با اصل سند باشد و به دادگاه ارائه شود.

    با توجه به این نوع سند، اگر مالکیت در تصرف فرد باشد، می توان تحقیقات خاصی را در نظر گرفته و کارشناس رسمی دادگستری به صورت کامل اطلاعات را بررسی می کند.

    در نمونه دادخواست رفع مزاحمت ملکی چه اطلاعاتی قرار می گیرد؟
    در نمونه دادخواست رفع مزاحمت ملکی چه اطلاعاتی قرار می گیرد؟

    اجرای رأی در دادگاه مزاحمت ملکی به چه صورتی انجام می شود؟

    در مواردی که برای افراد مشکلی در ارتباط با ملک مورد نظر ایجاد می شود و این فرد خواهان رسیدگی به مزاحمت ملکی است، بعد از ارائه دادن مدارک به دادگاه رأی مورد نظر صادر می گردد و این رأی قابلیت اجرا پیدا می کند، در این موارد اگر محکوم علیه درخواست دهد که در رأی دادگاه مجددا تجدید نظری صورت گیرد،

    این اتفاق نمی افتد و حتی تجدید نظر مجدد در اجرا کردن رأیی که در دفعه اول صادر شده است، تأثیری ندارد، به همین دلیل لازم است که افراد با دقت بیشتری برای مزاحمت ملکی اقدام کنند و در صورت نیاز با فرد مقابل مصاحبت کرده و در مورد دخل و تصرف شکل گرفته بحث انجام شود و اگر این زمینه نتیجه ای در برنداشت از طریق مراجع قانونی اقدامات لازم صورت گیرد.

    اجرای رأی در دادگاه مزاحمت ملکی به چه صورتی انجام می شود؟
    اجرای رأی در دادگاه مزاحمت ملکی به چه صورتی انجام می شود؟

    شما در حال خواندن پست نمونه لایحه مزاحمت ملکی هستید.

    نکات مهم در زمینه لایحه مزاحمت ملکی شامل چه موارد مهمی می شود؟

    وطیفه ای که دادگاه در زمینه مزاحمت ملکی دارد، این است که باید در مورد تصرفی که خواهان قصد بررسی آن دارد، اقدامات خاصی را انجام دهد و موضوع دخل و تصرف و ایجاد مزاحمت را در نظر داشته باشد

    البته در این مورد اهمیت خاصی ندارد که موضوع مالکیت فرد در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد و اگر فرد در حین ایجاد مزاحمت متصرف ملک باشد، می تواند از این موضوع شکایت کند

    به طور مثال اگر فرد در خانه ای مستأجر بوده و در این مدت مزاحمت ملکی برای مستأجر ایجاد شود، این فرد می تواند از طریق دادگاه برای بررسی مزاحمت صورت گرفته اقدام کند تا در مدت زمان خاصی به حق خود رسیدگی کرده و تمامی ضرر به وجود آمده را از فرد خوانده دریافت کند.

    در خیلی از موارد مزاحمت ملکی باید واجد یک نوع وصف کیفری هم باشد تا از این طریق بتوان از حق و حقوق فرد دفاع کرد.

    در برخی از موارد فردی که در ملک فرد دیگر مزاحمت به وجود آورده است و در این زمینه اگر فرد را از تصرف خود سلب کند، متصرف یک ملک تنها می تواند برای این کار معترض باشد و دادگاه به این اعتراض فرد رسیدگی می کند.

    رسیدگی به این نوع دعوای مزاحمت ملکی در کل باید از طریق صلاحیت دادگاه عمومی می باشد.

    در صورتی این نوع دعوای مزاحمت ملکی قابلیت پذیرش و رسیدگی دارد که فرد مالک هنوز مال را در تصرف خود داشته باشد.

    مخاطب گرامی شما در حال مطالعه پست نمونه لایحه مزاحمت ملکی هستید.

    ارائه دادخواست به دادسرا

    برای رفع کردن مزاحمت ملکی که در تصرف مالک می باشد، می توان درخواستی را به دادسرا ارائه داد و اقدامات لازم را برای مزاحمت شخصی انجام داد.

    ارائه دادخواست به دادسرا
    ارائه دادخواست به دادسرا

    در دعوی خاصی که برای رفع مزاحمت ملکی صورت می گیرد، در محکمه باید تصرف فرد مورد بررسی قرار گیرد و این مسأله احراز گردد. در کل لازم نمی باشد که موضوع مالکیت فرد متصرف بر این ملک بررسی شود، بلکه در صورتی که خواهان متصرف ملک مورد نظر باشد، این کار انجام می پذیرد.

    در این نوع دعوی مزاحمت ملکی معمولا فرد خواهان، درخواست برگرداندن تصرف را از دادسراها ندارد و این فرد تنها می خواهد مزاحمتی که برایش صورت گرفته را کاهش داده و نسبت به این نوع مزاحمت ملکی معترض می باشد.

    در دعوی مزاحمت ملکی، فرد در استفاده ای که متصرف از مال خود دارد، مزاحمت ایجاد کرده است و از این طریق حق کامل متصرف را برای ملک خود از دست داده است.

    هیچ فردی اجازه ندارد که در ملک خود تصرفی را انجام دهد و از این طریق به همسایه خود آسیبی برساند و متحمل زیانی بر فرد دیگر شود.

    در مواردی ممکن است که متصرف به طرح کردن دعوی دادخواست خود بپردازد، اما این فرد به شکلی مثبت دچار مزاحمت نشود و فرد مزاحم اقدام خاصی انجام نداده باشد، بلکه این فرد تنها احساس نا امنی کرده و این تصور را داشته باشد که فرد قصد مزاحمت دارد و بخواهد که این احساس ناامنی را به اثبات برساند.

    احساس ناامنی در افراد نمی توان حقی را دریافت کرد

    لازم به ذکر است که در این گونه موارد فقط با احساس ناامنی در افراد نمی توان حقی را دریافت کرد و حتی اگر فرد خواهان دعوای مزاحمت ملکی را ارائه دهد، این اقدام فایده ای ندارد و دادگاه به این مشکل رسیدگی نمی کند، زیرا هنوز دخل و تصرفی به صورت مزاحمت ملکی انجام نشده است.

    نکته مهم مربوط به عمل مزاحمت است که در خیلی از موارد نتیجه ای که از این اقدام صورت می گیرد، نتیجه ای ندارد، زیرا فرد خوانده قصد اخلال ایجاد کردن در استفاده فرد از ملک خود را ندارد و در مواردی ممکن است، فرد خوانده به دادگاه، بدون هیچ نوع قصد و نیت خاصی اقدام به مزاحمت ملکی کرده باشد و از قبل برای این عمل مزاحمت خود هیچ گونه سوء نیتی نداشته باشد،

    در این موارد اگر دادگاه شواهد مورد نظر را بررسی کند و متوجه شود که اعمال خوانده از روی قصد خاصی نبوده و تمامی مدارک این را اثبات کند دادگاه شکایت کیفری بر علیه این فرد را قبول ندارد و این فرد را محکوم می کند

    اما با توجه به مسئولیتی که هر فرد بر عهده دارد و آسیب هایی که ممکن است، به دیگری وارد شود، نیاز می باشد که خسارت را به فرد خواهان با توجه به نظر دادگاه پرداخت کند.

    احساس ناامنی در افراد نمی توان حقی را دریافت کرد
    احساس ناامنی در افراد نمی توان حقی را دریافت کرد

    نکته مهم دیگر

    نکته مهم دیگر در ارتباط با مزاحمت ملکی این است، در مواردی می توان این نوع دادخواست را به دادگاه ارائه داد که عمل مزاحمت را فرد بر اساس مال طرف مقابل انجام داده باشد و در مواقعی که خوانده با قصد و نیت قبلی این عمل را انجام دهد و بخواهد که به فرد خواهان آسیب برساند

    باید دقت داشت که این مورد را نمی توان عمل مزاحمت ملکی در نظر گرفت، بلکه در این مورد افراد با توجه به مزاحمتی که طرف مقابل در نظر می گیرد، مزاحمت را بررسی می کنند و مزاحمت برای این فرد لحاظ می شود و برای خود شخص نیست.

    به عبارت دیگر اگر طبق دادگاه بررسی شود که اذیت و آزار فرد به شکلی عمدی نبوده و دعوی مزاحمت باید به قصد ایجاد مزاحمت ملکی باشد.

    نکته مهم دیگر مربوط به نظر قاضی است که برای اتخاد کردن تصمیمات خود نیاز دارد که کیفیت و کمیت مربوط به مزاحمت ها را در نظر بگیرد و با توجه به تجربه خود متوجه شود که شکایت فرد مورد نظر حقیقت دارد و آیا اقدام هایی که فرد خوانده انجام داده است، به قصد ایجاد کردن اختلال هایی در مالکیت فرد دیگر بوده است، یا در این زمینه هدف خاصی وجود ندارد.

    قرار دادن وسیله در مسیر

    مزاحمت ملکی می تواند مربوط به فردی شود که در مسیری وسیله ای قرار دهد که ورود فرد به خانه را با مشکل مواجه کند یا این مسیر را مسدود کرده و از این طریق رفت و آمدی که طرف مقابل دارد، با مشکل مواجه گردد

    یا مثالی دیگر در قانون مربوط به فردی است که در راهرو یا قسمت خاصی از ملک فرد دیگر صندوقی بگذارد که این مسأله با کاهش رفت و آمد خواهان مواجه شود و از این طریق مزاحمت ملکی برای این افراد ایجاد شده و در اسرع وقت باید مزاحمت ملکی وی بررسی شده و دستور رفع این نوع مزاحمت اعلام گردد.

    از اینکه تا پایان مقاله نمونه لایحه مزاحمت ملکی با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله نمونه لایحه مزاحمت ملکی نهایت بهره را کسب کرده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با