نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع نمونه لایحه مطالبه خسارت بپردازیم.

    بر اساس قانون هر شخصی که عمدا باعث ایجاد مشکل برای افرادی دیگر شود، به گونه ای از آبرو گرفته تا آسیب دیدگی سلامت، او موظف است که خسارت یا ضرر فرد را جبران کند، اگر وظیفه یا عملی به کسی دیگر داده شود،

    ولی شخص از انجام دادن آن کوتاهی کند یا کار را به زمان دیگری موکول نماید، طوری که فرد به دلیل تأخیر در انجام آن دچار ضرر مادی شود، باید خسارت ناشی از آن کار را جبران نماید.

    نمونه لایحه مطالبه خسارت
    نمونه لایحه مطالبه خسارت

    اگر در رابطه با نمونه لایحه مطالبه خسارت سؤالی دارید، پس از مطالعه ی این مقاله می توانید به پاسخ خود دست یابید.

    نمونه لایحه مطالبه خسارت
    نمونه لایحه مطالبه خسارت

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    1. در رابطه با لایحه ی مطالبه خسارت چه اطلاعاتی دارید؟
    2. میزان خسارت توسط چه مرجعی و چگونه مشخص می گردد؟
    3. در صورتی که غرامت از سوی دادگاه معین گردد، به بدهکار در چه شرایطی تخفیف داده می شود؟
    4. آیا می دانید خسارت قابل مطالبه دارای چه انواعی می باشد؟
    5. در صورتی که پیمانکار در انجام تعهد در مهلت مقرر تأخیر داشته باشد، کارفرما تا چه زمانی استیجاب دارد؟
    6. شخص زیان دیده در صورت چه شرایطی می تواند از دادگاه درخواست تأمین خواسته نماید؟
    7. آیا در رابطه با مطالبه ی خسارت ناشی از تأخیر تأدیه و هزینه ی دادرسی آشنایی دارید؟
    8. آیا می ‌دانید خسارت در حقوق مدنی تحت چه عناوینی مورد ارزیابی قرار می گیرد؟
    9. در رابطه با مسئولیت قهری یا غیر قراردادی چه اطلاعاتی دارید؟
    10. مسئولیت قراردادی عقد چگونه اجرا می شود؟
    11. در رابطه با انواع موعد چه می دانید و در چه صورت می توان بر اساس آن لایحه ی مطالبه ی خسارت نوشت؟
    12. در رابطه با مطالبه ی خسارت ناشی از گذشتن زمان اجرای قرارداد چه اطلاعاتی دارید؟
    13. زمان اجرای تعهد قراردادی چگونه مشخص می شود؟
    14. مطالبه ی خسارت در خصوص عدم اجرای قسمتی از پیمان نامه چگونه است؟
    15. در رابطه با جبران خسارت تأخیر در اجرای قرارداد چه می ‌دانید؟

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمونه لایحه مطالبه خسارت با ما همراه باشید.

    در رابطه با لایحه ی مطالبه ی خسارت چه اطلاعاتی دارید؟

    در بعضی از موارد امکان دارد، فردی به دلیل بی احتیاطی مال یا جان افراد را به خطر بیاندازد و باعث زیان مالی و معنوی شود، در این صورت رفتار وی جرم حساب می شود و شاکی قادر خواهد بود از مجرم طلب جبران زیان مالی و معنوی کند، زیرا اگر وظیفه یا تعهدی در انجام کاری به فرد دیگری داده شود و از انجام آن کوتاهی کند ممکن است، باعث زیان و ضرر مادی یا معنوی شود، در این صورت شخص طلبکار میتواند از فرد شکایت کند و ضررها و زیان های خود را از آن بگیرد.

    موارد گفته شده شامل زیان های زیادی مانند مادی، معنوی و غیره هستند، در این صورت مسئول اتفاق یا جرم فرد متعهد است، در صورتی که یکی از اتفاق های فوق برای شما به وجود آمده است و قصد دارید یک لایحه ی مطالبه خسارت تنظیم نمایید، باید ابتدا بتوانید آن را به اثبات برسانید، در این صورت دادگاه حکم محکومیت را صادر می نماید.

    در رابطه با لایحه ی مطالبه ی خسارت چه اطلاعاتی دارید؟
    در رابطه با لایحه ی مطالبه ی خسارت چه اطلاعاتی دارید؟

    میزان خسارت توسط چه مرجعی و چگونه مشخص می گردد؟

    خسارت ها دارای انواع گوناگونی هستند و مطالبه از طریق راه های متنوعی صورت می گیرد، خسارت توسط قانون یا مراجع قضایی مشخص می شود، مشخص نمودن مقدار خسارت از سوی قانونگذار به همان میزان ضرر و زیان، زیاد یا کم می شود، طوری که صادر نمودن حکم به اندازه ی خسارت صورت می گیرد.

    در برخی از شرایط امکان دارد، مقدار خسارت از سوی مراجع قضایی مشخص گردد، در این صورت قانونگذار به طور مستقیم وارد کار می شود و میزان ضرر و زیان به دلیل جلوگیری از انجام وظیفه یا مسئولیت، همچنین به تأخیر انداختن در تعهدات حکمی را برابر خسارت به وجود آمده صادر می نماید، دادگاه بایست مجرم را به همان اندازه ای که در قانون برای خلاف مجرم حکم در نظر گرفته شده است، اجرا نماید،

    عواملی که قانونگذار بر اساس آن اقدام به مشخص نمودن میزان خسارت به وجود آمده می نماید، موضوع دیانت در قانون مجازات جمهوری اسلامی می باشد که اغلب از ایجاد صدمه به اعضای بدن یا زیان اندازه و مقدار آن بر مبنای ماده ی ۴۴۸ قانون مدنی اسلامی صورت میگیرد.

    شواهد و عوامل

    شواهد و عواملی وجود دارد که قانونگذار مشخص نمودن میزان غرامت را بر اساس پیشنهاد کارشناسان به مراجع قضایی انجام می‌دهد، در این رابطه می‌توان گفت که رابطه مستقیمی با میزان آسیب و زیان به دلیل جرم وجود دارد، بر اساس ماده ی ۳ قانون وظایف مدنی دادگاه حدود ضرر و روش و چگونگی جبران موارد را بر اساس شرایط و وضعیت عنوان معین می کند،

    در واقع جبران خسارت به صورت همیشگی نمی توان مشخص نمود، به استثنا این که قاضی برای تأمین خسارت به وجود آمده حکمی را در نظر بگیرد و بر اساس آن برای جبران خسارت از متخلف زیان و ضرر را ادا کند.

    بر اساس ماده ی ۴۴۹ قانون مسئولیت مدنی دادگاه میزان خلاف و نوع آن را می سنجد و با در نظر گرفتن اینکه چه تأثیری روی سلامت و مال فرد خسارت دیده گذاشته است، بر مبنای آن دیه و با به دست آوردن نظر کارشناسان میزان غرامت را مشخص می نماید.

    شواهد و عوامل
    شواهد و عوامل

    تا اینجا با مبحث میزان خسارت توسط چه مرجعی و چگونه مشخص می گردد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه لایحه مطالبه خسارت ما را همراهی کنید.

    درصورتی که غرامت از سوی دادگاه معین گردد، به بدهکار در چه شرایطی تخفیف داده می شود؟

    اگر میزان غرامت توسط دادگاه مشخص گردد، به متخلف تخفیف هایی در صورت شرایط زیر داده می شود:

    • در صورتی که بعد از به وجود آوردن زیان و ضرر به فرد زیان دیده کمکی نموده باشد.
    • در صورتی که رخداد زیان و ضرر به وجود آمده بر اثر ناآگاهی بوده است و جبران آن باعث تهیدستی و مشقت و به وجود آوردن ضرر شود.
    • هنگامی که فرد خسارت دیده از قبل عواملی را برای وجود آوردن ضرر و زیان به وجود آورده است، یا با افزودن آن مساعدت و شرایط ایجاد کننده خسارت را بیشتر کرده باشد.
    درصورتی که غرامت از سوی دادگاه معین گردد، به بدهکار در چه شرایطی تخفیف داده می شود؟
    درصورتی که غرامت از سوی دادگاه معین گردد، به بدهکار در چه شرایطی تخفیف داده می شود؟

    تا اینجا با مبحث درصورتی که غرامت از سوی دادگاه معین گردد، به بدهکار در چه شرایطی تخفیف داده می شود آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه لایحه مطالبه خسارت ما را همراهی کنید.

    آیا می دانید خسارت قابل مطالبه دارای چه انواعی می باشد؟

    همانطور که قبلا اشاره شد خسارت قابل مطالبه دارای انواعی است و هر کدام از آنها تعریف به خصوصی دارند: خسارت دادرسی و خسارت ممکن الحصول جزء انواع خسارت قابل طلب نمودن میباشد که هرکدام را در زیر شرح داده ایم.

    برای ثابت کردن دعوا یا دفاع از حقوق خود لازم به پرداخت هزینه های جانبی مانند دستمزد وکیل و هزینه دادرسی هستید، علاوه بر این دستمزد کارشناسی و هزینه ی به دست آوردن اطلاعات محلی و تمایل به میزان درخواست طرف که حاوی هزینه ی دادرسی و غرامت تأخیر تأدیه مالی از خوانده در اختیار گرفته باشد، جزء پرداخت هزینه های فرعی است،

    دادگاه قادر است، هنگام صدور حکم چیزی که در آن تأثیر می‌گذارد مانند اصل زیان و غرامت دادرسی، همچنین غرامت تأخیر تأدیه از مال های توقیف شده را به طور کامل اخذ بنماید، موارد گفته شده مربوط به خسارت دادرسی می‌باشد.

    خسارت ممکن الحصول

    ، اما خسارت ممکن الحصول مربوط به منفعت هایی است که درخواست کننده آنها را به دست آورده باشد، چنین منفعت هایی در جامعه رایج و در حکم قانون وجود دارد، در صورتی که شخصی آنها را از بین ببرد یا موجب باطل کردن آنها شود، باید غرامت این کار را بپردازد،

    به عنوان مثال پاداش در روزهای بیکاری راننده تاکسی که آسیب دیده است و تا موقعی که خودرو تعمیر شود، بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری ماده ی ۱۴ اصول به سبب ساختن و انواع زیان ها، همچنین قوانین قانون مسئولیت مدنی این‌گونه منافع جزء مطالبه می باشد.

    قاضی موضوع شکایت که شامل منافع ممکن الحصول است، را بررسی می نماید تا به قابل مطالبه و غیرقابل مطالبه بودن طبق شواهد و سندهای بیان شده پی ببرد.

    مواردی که در دسته ی منافع ممکن الحصول قرار دارند، شواهدی است که ثابت از بین بردن نفع نماید، زیرا قوانین مربوط به منافع ممکن الحصول و پرداخت غرامت معنوی حاوی جریمه های سبب تأدیب مربوط به دیه نیست.

    به علت انجام ندادن وظایف در مدت زمان مشخص شده از سوی پیمانکار، کارفرما با اثبات آن و کامل کردن مطلب قرارداد می تواند از وی شکایت نماید، بر اساس اینکه در قرارداد متعهد موجب به طول انجامیدن در انجام وظایف شده است، درآمد به صورت روزانه نرخ مشخصی تعیین می گردد‌.

    خسارت ممکن الحصول
    خسارت ممکن الحصول

    تا اینجا با مبحث آیا می دانید خسارت قابل مطالبه دارای چه انواعی می باشد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه لایحه مطالبه خسارت ما را همراهی کنید.

    در صورتی که پیمانکار در انجام تعهد در مهلت مقرر تأخیر داشته باشد، کارفرما تا چه زمانی استیجاب دارد؟

    اگر به دلیل انجام ندادن وظایف در مدت زمان مشخص شده از سوی پیمانکار با رعایت وضعیت های رایج و شخصی عهدنامه روش جبران زیان به دست آمده است و وظایف قرارداد پیمانکار مشخص و ارائه شده باشد، یا کارفرما قوانین ماده ی ۲۲۲ قانون مدنی را رعایت کرده باشد و اینکه کارفرما ثابت کند که پیمانکار در انجام تعهدات خود کوتاهی نموده است،

    در این صورت انجام تعهد را مطالبه کرده و در مدت زمان به دست آوردن دادرسی استیجاب و مطالبه ی غرامت به دلیل تأخیر در مهلت مقرر تعهد به مأخذ روزانه خواهد بود و پس از کامل کردن یا عمل تعهد داده شده کارفرما میتواند، بر اساس اصل طلبکار ممتاز که پیمانکار قبل از استیجاب امور غیر منصفانه انجام داده مطالبه نماید یا اینکه طبق قانون مدنی ماده ی ۲۲۲ درخواست صدور حکم متخلف را به تأیدیه مخارج محکوم نماید.

    در صورتی که پیمانکار در انجام تعهد در مهلت مقرر تأخیر داشته باشد، کارفرما تا چه زمانی استیجاب دارد؟
    در صورتی که پیمانکار در انجام تعهد در مهلت مقرر تأخیر داشته باشد، کارفرما تا چه زمانی استیجاب دارد؟

    تا اینجا با مبحث در صورتی که پیمانکار در انجام تعهد در مهلت مقرر تأخیر داشته باشد، کارفرما تا چه زمانی استیجاب دارد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه لایحه مطالبه خسارت ما را همراهی کنید.

    شخص زیان دیده در صورت چه شرایطی می تواند از دادگاه درخواست تأمین خواسته نماید؟

    شخص زیان دیده می تواند پیش از اقدام به تقاضا یا ارائه داد خواست در رابطه با اصل شکایت در موارد ذیل از دادگاه تقاضای به‌دست ‌آوردن صدور حکم نماید و دادگاه بایست آن را بپذیرد:

    • اگر مدعی در رابطه با اظهارات خود سند یا شاهدی دارد، می تواند از دادگاه تقاضای به ‌دست‌آوردن صدورحکم نماید.
    • در صورتی که تقاضا در برابر تباه سازی و ضایع سازی باشد.
    • جبران ضرری که به شخص وارد شده است، توسط مدعی به شکل نقدی به صندوق دادگاه واریز می شود و دادگاه مقدار ضرر را بر اساس مواردی مشخص می نماید، زیرا تقاضای تأمین را قبول کرده است.

    در تمامی شکایت های مدنی شامل شکایت های اصلی و تقاضاهایی در مورد کارهای پسندیده به غیر از عواملی که قانون امور پسندیده مراجعه به دادگاه را مشخص نموده کسی که دعوی بر او اقامه شده، می تواند برای زیان و خسارتی که از جهت هزینه ی دادرسی و دستمزد وکیل امکان پذیر است، مدعی محکوم شود و از دادگاه درخواست تأمین کند،

    ایجاد قرار تأمین

    دادگاه اگر درخواست وی را بر اساس شرایط و نوع شکایت، همچنین دیگر جوانب مقبول کند، قرار تأمین را ایجاد می نماید و دادرسی تا موقع تأمین مدعی منوط می شود و اگر مدت مشخص شده در قرار دادگاه جهت تأمین به دست آورده شود و مدعی تأمین نکند، طبق تقاضای مدعی علیه دادخواست مدعی از بین می رود.

    در شکایتی که وثیقه آن چک، سفته یا برات باشد و در رابطه با شکایت های وثیقه به سند قانونی و شکایات مقابل مدعی علیه قادر به درخواست تأمین جهت به دست آوردن غرامت احتمالی خود نمی باشد.

    بر اساس ماده ی ۲۹۲ و ۳۰۹ قانون کسب و کار در صورتی که سفته یا برات در زمان خواسته شده واخواست اجرا شود، حاکم بدون دریافت تأمین بایست قرار خواسته را صادر کند و اگر واخواست سفته یا برات امتناع کند، شامل حکم درج شده در ماده ی ۲۲۵ قانون آیین دادرسی مدنی می باشد.

    بر اساس ماده ی فوق تأمین مدعی تنها مربوط به هزینه ی دادرسی و دستمزد وکیل است که اگر محکومیت مدعی ثابت شود، باید به مدعی علیه پرداخت گردد، در صورتی که وثیقه ی شکایت سفته، چک یا برات باشد و جزء واخواست باشند، بر اساس ماده ی ۲۲۵ قانون آیین دادرسی مدنی متقاضیان باید غرامت پیش بینی شده خوانده را به دست آورند تا قرار تأمین صادر شود.

    ایجاد قرار تأمین
    ایجاد قرار تأمین

    آیا در رابطه با مطالبه ی خسارت ناشی از تأخیر تأدیه و هزینه ی دادرسی آشنایی دارید؟

    بر اساس قانون چگونگی وصول بعضی از درآمد های دولت و پرداخت آن در عوامل مشخص شده هزینه ی دادرسی طبق محکوم به رأی از تجدید نظر خواه تحویل گرفته می شود، در برخی از شرایط غرامت تأخیر تأدیه و هزینه ی دادرسی روند بعدی حکم الحاق می گردد.

    تأخیر تأدیه و هزینه ی دادرسی جزء مناسبات دادخواهی است و به شکل مستقیم بررسی نمی شود و بر اساس ماده ی ۳۳۱ قانون آیین دادرسی مدنی شرط تجدید نظرخواهی جزء شروط اصلی تقاضا می باشد.

    آیا در رابطه با مطالبه ی خسارت ناشی از تأخیر تأدیه و هزینه ی دادرسی آشنایی دارید؟
    آیا در رابطه با مطالبه ی خسارت ناشی از تأخیر تأدیه و هزینه ی دادرسی آشنایی دارید؟

    آیا می‌دانید خسارت در حقوق مدنی تحت چه عناوینی مورد ارزیابی قرار می گیرد؟

    در واقع خسارت در حقوق مدنی تحت عنوان ضرر مربوط به قرارداد و ضرر عوامل دیگر مورد رسیدگی قرار می گیرد.

    خسارت موقعی تحت عنوان قراردادی می باشد که دارای عوامل زیر باشد:

    میان ضرر دیده و ایجاد کننده خسارت قراردادی وجود داشته باشد‌.

    در صورتی که یکی از طرفین به شروط قرار داد تعهد نکند خسارت قراردادی به وجود می آید.

    در صورتی که یکی از شروط بالا وجود نداشته باشد، خسارت از نوع غیر قراردادی است.

    قانون مدنی خسارت قراردادی مربوط به قرارداد می ‌باشد که بین طرفین معامله صورت می‌گیرد و در صورتی که یکی از آنها به وظایف خود و شروط درج شده قرارداد تعهد نکند، باعث ایجاد خسارتی برای طرف دیگر می شود، در این صورت می توان لایحه ای به عنوان جبران خسارت و محکوم نمودن متخلف ارائه نمود.

    در صورتی که تعهد به صورت عمدی انجام نشود، یا برای به وجود آمدن آن شرایطی فراهم شده باشد، از نظر قانونگذار جرم محسوب می شود، زیرا باعث زیان و خسارت شده است، بر اساس این ارزیابی به دست آمده انجام ندادن تعهدات را می توان جزء مسئولیت های مدنی بر شمرد‌.

    وظیفه ی قراردادی

    وظیفه ی قراردادی به معنای این است که متعهد باید جبران ضرر هایی که به دلیل اجرا نکردن قرارداد به طرف مقابل به وجود آورده است، یا وظیفه غیر قراردادی که با زمینه ای همراه می باشد، کاری ناشایست است که فرد مرتکب شده است، طبق این توضیح تقصیر به معنای به کارگرفتن امری که فرد به مبنای قرار داد و شروط آن بی توجهی نموده یا اینکه در انجام دادن وظایف خود کوتاهی کرده است.

    در صورتی که کسی به مال یا حقوق دیگری تجاوز کند به آن تعدی گفته می شود و در مقابل تفریط به معنای انجام دادن کاری که به موجب قرارداد برای نگهداری مال لازم نمی باشد.

    مفهوم و قلمرو مواردی هستند که کسی ناچار به جبران زیان های دیگری می باشد و در مقابل او وظیفه مدنی دارد، وظیفه یا مسئولیت باید همراه با اختیار باشد، زیرا بر اساس این وظیفه رابطه ی دینی خاصی میان ضرر و زیان شکل می گیرد، کسی که خسارت دیده طلبکار است و میتواند از بدهکار خسارت به وجود آمده را پس بگیرد، در این صورت بدهکار باید برای خسارت وارده به صورت نقدی آن را جبران نماید.

    مسئولیت قراردادی

    همانطور که گفته شد، مسئولیت قراردادی زمانی صورت می‌گیرد که مسئول به تعهدات خود عمل نکرده است، در حقیقت فردی که به تعهدات خود عمل نمی کند،

    به دلیل همین امر طلبکار موجب زیان می شود، در این وضعیت باید از عهده ی زیان‌هایی که به وجود آورده است، برآید، ضرری که متعهد در این رابطه به وجود می‌آورد از دیدگاه تعهد اصلی جزء مسئولیت قراردادی می باشد، یا به معنای دیگر مسئولیت قراردادی به معنای این است، از تعهدی که در نهایت خلاف پیمان قرارداد خصوصی برای فردی به وجود آید.

    پیمانی که از بین رفته و در یک قرارداد درج شده است، پیمان اصلی می گویند و پیمانی که به دلیل از بین بردن قرارداد به عهده متعهد قرار می گیرد، تعهد جانبی گفته می شود تا از پیمان اساسی متمایز شود.

    مسئولیت قراردادی
    مسئولیت قراردادی

    در رابطه با مسئولیت قهری یا غیر قراردادی چه اطلاعاتی دارید؟

    اگر دو فرد هیچ قراردادی با یکدیگر ندارند و یکی از آنها به صورت عمداً یا به دلیل مرتکب اشتباهی برای دیگری خسارت به وجود می‌آورد، وظیفه را غیر قراردادی یا خارج از آن می‌نامند، مسئولیت قراردادی و قهری دو معنی متفاوت از مسئولیت مدنی با یکدیگر دارند.

    در رابطه با مسئولیت قهری یا غیر قراردادی چه اطلاعاتی دارید؟
    در رابطه با مسئولیت قهری یا غیر قراردادی چه اطلاعاتی دارید؟

    مسئولیت قراردادی عقد چگونه اجرا می شود؟

    تأثیرات عقد به اعتبار انجام دادن آن به دو صورت بخش‌بندی می شود:

    تاثیراتی که همراه با پیمان و خیلی سریع رخ می‌دهند و با ورود عقد ملازمت دارد، مثل گردانیدن مالی یا چیزی و از کار افتاده

    اجرای پیمان در این بخش فقط صورت نظری دارد، چرا که به صورت خودکار تأثیرات پیمان نامه به وجود می‌آید و احتیاجی به، به کار گیری امر بیرونی ندارد.

    اثراتی که به ضرر یکی از طرفین یا در پیمان نامه قرار دارد، مستقلاً از پیمان به وجود می‌آید و بعد از رخداد زیان باید اجرا شود و با منبع خود رابطه مستقیمی دارد که در حکم اجرای پیمان است.

    لازم به ذکر است که در بعضی از پیمان نامه ها هر دو آثار وجود دارد، طوری که در فروش محصول خارجی و گردانیدن مال با پیمان نامه انجام شود، احتیاج به اجرا دارد.

    برای به وجود آمدن وظایف پیمان نامه کارهای گوناگونی لازم می باشد، ولی با توجه به اینکه ارزیابی ارتباط کارها با وظایف موجود نمایان می کند که بخشی از این کارها مهم و اصولی و برخی دیگر فقط شروط هستند، بهتر است، این دو بخش از لوازم وظایف پیمان نامه را از یکدیگر متمایزکنیم، در این مطلب باید بدانید که دو وظیفه ی قراردادی یکی وجود پیمان نامه و دیگری امتناع متعهد از تعهدات چگونه است، برای پی بردن به این موضوع با ما باشید.

    مبنای اول وظیفه ی قراردادی وجود قرار است

    مبنای اول وظیفه ی قراردادی وجود قرار است که جزء اساس کار می باشد، چرا که تا پیمان نامه بین طرفین جاری نشود، وظیفه مشخصی وجود ندارد،

    لازم به ذکر است که منظور از پیمان نامه تعهدی درست و به جا است که بین طرفین معامله منعقد می شود، در صورتی که تاریخ پیمان نامه به اتمام برسد یا اینکه پیمان باطل نشود، در دانش حقوقی تأثیر به سزایی ندارد تا بتواند وظیفه انجام ندادن تعهدات در مدت زمان معلوم بر عهده ی متعهد به پیمان نامه را مشخص نماید.

    انجام ندادن تعهدات متعهد

    یکی دیگر از اساس وظایف قرارداد انجام ندادن تعهدات متعهد می باشد که توسط آن تخلف روی داده است، تخلف از انجام وظایف یا جلوگیری از به کارگیری امور در مدت زمان مشخص شده به دو صورت امکان پذیر می باشد،

    یکی از آن موردی است که بعد از به وجود آمدن خسارت توسط متعهد انجام وظایف برای وی امکان‌پذیر نیست و مورد بعدی با وجود تخلف ایجاد شده انجام وظایف امکان پذیر است، اما انجام پیمان نامه به مدت زمان زیادی به طول می انجامد.

    با توجه به مطلب گفته شده وظیفه ی ناشی از جلوگیری انجام دادن وظایف در جایی به واقعیت می‌انجامد که طبق پیمان نامه انجام وظایف مربوط به مدت زمان معلوم شده باشد، به گونه‌ای که انجام آن اگر در مدت طولانی صورت بگیرد، فرد بر اساس آن می تواند یک لایحه طلب خسارت را تنظیم نماید.

    در صورتی که زمان انجام وظایف در پیمان نامه مشخص شده باشد، بدهکار باید تا پایان مدت زمان آن را انجام بدهد و طلبکار در شکایت جبران ضرر ها هیچ احتیاجی به ثابت‌کردن مطالبه آن از بدهکار ندارد.

    انجام ندادن تعهدات متعهد
    انجام ندادن تعهدات متعهد

    در رابطه با انواع موعد چه می دانید و در چه صورت می توان بر اساس آن لایحه ی مطالبه ی خسارت نوشت؟

    انواع موعد به صورت زیر می باشد:

    اگر در پیمان زمانی برای انجام وظایف مشخص نشده باشد، عرف انتساب پیمان تقاضای سریع آن را می نماید به استثنا شرایط و موقعیت درخواست انجام آن به زمان دیگری موکول شود.

    اگر در پیمان نامه برای انجام وظایف زمان مشخص شده باشد، متعهد باید در مدت زمان معلوم شده کار را به اتمام برساند.

    اگر انجام تعهد از طرف متعهد له سپرده شود، در این شرایط متعهد له باید آن را مطالبه کند.

    اگر اختیار انجام وظایف متعهد سپرده شود، در این شرایط مطالبه متعلق تأثیر اساسی ندارد و می‌تواند متعهد در هر موقعی که تمایل داشته باشد، وظایف خود را به انجام برساند.

    شرط های مربوط به مسئولیت قراردادی به معنای کارهایی است که در عرصه ی ایجاد وظایف قراردادی تأثیر و نقش بسیار مهمی دارند، برای اینکه مسئولیت قراردادی رخ بدهد و متعهد له توانایی جبران غرامت به دلیل مشکلات وارد شده را از متعهد داشته باشد، در این صورت باید وضعیت های مزبور گرد آوری شده و اگر یکی از آنها وجود نداشته باشد، مسئولیت قراردادی از بین میرود.

    وضعیت های مزبور به معنای تمام شدن مدت زمان انجام دادن تعهدات است، برای ایجاد وظایف متعهد به جبران ضرر های وارد کرده به دلیل تخلف در انجام وظایف خود ضروری است، مدت زمان اجرای پیمان‌نامه طی شده باشد و قبل از آن شاکی اجازه مطالبه خسارت را ندارد.

    در رابطه با انواع موعد چه می دانید و در چه صورت می توان بر اساس آن لایحه ی مطالبه ی خسارت نوشت؟
    در رابطه با انواع موعد چه می دانید و در چه صورت می توان بر اساس آن لایحه ی مطالبه ی خسارت نوشت؟

    در رابطه با مطالبه خسارت ناشی از گذشتن زمان اجرای قرارداد چه اطلاعاتی دارید؟

    بر اساس ماده ۲۲۶ قانون مدنی در رابطه با انجام ندادن وظایف توسط یکی از طرفین فرد دیگر توان ادعای غرامت را ندارد، به استثنای این که برای انجام وظایف مدت زمانی در قرارداد نوشته شده و مدت مشخص شده گذشته باشد،

    در صورتی که برای انجام وظایف مدت زمان مشخصی وجود نداشته باشد، طرف هنگامی می تواند ادعای غرامت کند که اختیار مدت زمان انجام در دست آن بوده و اثبات کند که به کارگیری وظایف را مطالبه نموده است.

    زمان اجرای تعهد قراردادی چگونه مشخص می شود؟

    به طور معمول به‌ کارگیری اجرای پیمان نامه موقع پیدایش پیمان توسط طرفین پیمان نامه مشخص می گردد، در نتیجه زمان اجرای وظایف پیمان‌نامه به سه صورت تعیین می گردد:

    • موقع پیدایش پیمان نامه طرفین بر سر مدت زمان مشخص شده توافق داشته باشند.
    • بر اساس حکم رایج جامعه مدت زمانی را برای آن مشخص کنند.
    • با مشخص نمودن موعد توسط یکی از طرفین یا شخصی دیگر مدت زمان را در پیمان نامه درج نمایند.
    زمان اجرای تعهد قراردادی چگونه مشخص می شود؟
    زمان اجرای تعهد قراردادی چگونه مشخص می شود؟

    مشخص نمودن زمان اجرای تعهدات با توافق یکدیگر

    در این نمونه قرارداد طرفین مدت زمان مشخصی را اعلام می‌کنند و قرارداد را بر اساس مدت زمان مشخص شده تنظیم می نمایند مدت زمان اجرای تعهدات امکان دارد، کوتاه باشد، در این صورت تعهد باید در زمان مشخص شده صورت گیرد و امکان دارد، مدت زمان وسیع باشد که متعهد مدت طولانی را در اختیار دارد و می‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

    مدت زمان انجام وظایف توسط عرف جامعه

    در بعضی شرایط طرفین اجرای تعهدات را بر اساس عرف تعیین می نمایند، طوری که تاریخ شروع و پایان مدت ذکر شده معلوم نیست، در صورتی که زمان مبدأ اجرای تعهدات توسط یکی از طرفین مشخص شده باشد، ولی مدت و زمان نهایی آن معلوم نشود، مدت اجرای تعهدات را عرف و بر اساس عنوان وظایف طبق مهلت مطلوبی برای به کارگیری چنین تعهداتی صورت می گیرد.

    در صورتی که مدت اجرای تعهدات و زمان مبدأ آن معلوم نشود، ولی مدت نهایی اجرای معاهده ذکر گردد، در این وضعیت زمان شروع کار با عرف آن یعنی پس از پیدایش عقد تعیین می گردد.

    در بعضی از موارد طرفین قرارداد تنها موضوع را شرح می دهند و در رابطه با مدت اجرای تعهدات عنوانی را ذکر نمی کنند، در این صورت با رجوع به عرف در رابطه با قرارداد مربوطه مدت اجرای پیمان نامه تعیین می گردد و مدت مبدأ کار بر اساس عرف جامع موقعی است که قرارداد منعقد می شود.

    مشخص نمودن زمان اجرای تعهدات توسط متعهد له

    بر اساس ماده ۲۲۶ قانون مدنی امکان دارد، طرفین پیمان نامه موقع ایجاد قرارداد به توافق برسند که متعهد له اجازه مشخص نمودن زمان انجام قرارداد را دارد، در این شرایط متعهد له هنگامی می تواند مطالبه خسارت نماید که انجام وظایف را از متعهد تقاضا کرده باشد و متعهد از انجام دادن آن امتناع کند.

    بر اساس نظریه های بعضی از حقوقدان ها مدت زمان اجرای وظایف به صورت زیر می باشد:

    مدت زمان اجرای قرارداد در قرار پیمان نامه مشخص شده است: در این صورت متعهد باید تا پایان مدت زمان درج شده کار را تحویل بدهد.

    مدت زمانی که قید تعهد می باشد: در این شرایط میزان زمانی که در پیاده سازی قرارداد مشخص می شود، به صورت جانبی است که در نظر بعضی از حقوقدان ها خسارت عدم اقدام به تعهد در کار و به طول انجامیدن مدت زمان انجام وظایف می باشد، در این رابطه با گذشتن موعد به وظایف اساسی عمل نمی‌کند، اما علاوه بر اینکه مطالبه خسارت صورت می گیرد، بلکه زیان دیده می تواند برای جبران خسارت خود پیمان نامه را باطل نماید، در حالی که این عمل در پیمان نامه جزء شروط باشد، یا اینکه بر اساس عرف ایجاد شود.

    اگر مدت زمان مشخصی در پیمان نامه وجود ندارد، بدهکار باید در سریعترین زمان و وظایف خود را انجام بدهد در صورتی که اجازه دعوی خسارت دارد، می تواند اثبات نماید که درخواست را مطالبه نموده و بدهکار از انجام دادن وظایف خود خودداری کرده است.

    طلب نمودن خسارت به دلیل به انجام نرساندن تعهدات توسط متعهد

    طلب نمودن خسارت به دلیل به انجام نرساندن تعهدات توسط متعهد در صورتی ممکن می باشد که مدت زمان اجرای قرارداد گذشته باشد، لذا در صورتی که از مدت زمان اجرای قرارداد فقط زمان کمی مانده است، طلبکار اجازه مطالبه خسارت را ندارد، حتی اگر مدت باقی مانده اندک باشد، طوری که انجام وظایف در آن مدت زمان امکان پذیر نیست.

    متعهد در شرایطی مجبور به جبران ضرر های به وجود آمده به دلیل انجام ندادن تعهدات خود است که در انجام تعهد امتناع یا در طولانی شدن اجرای آن مقصر باشد، به این معنا که قصد و تصمیم او در رابطه با ایجاد خسارت رابطه داشته باشد، زیرا در صورتی که این گونه نباشد مسئول جبران خسارت نیست یا شاید در پرداخت غرامت تخفیفی برای او در نظر گرفته شود.

    در صورتی که متعهد توسط اتفاقی که برطرف کردن آن از مرز توانایی او خارج است و نتواند از عهده وظایف خود برآید خسارت برای او در نظر گرفته نمی شود.

    در قراردادی که مطلب آن جابجایی مال یا صورت گرفتن کار است، عدم وظایف بدهکار اقدام منفی است که طلبکار احتیاجی به تثبیت آن ندارد و متعهد باید انجام دادن به تعهدات پیمان نامه آن را اثبات نماید، اما در قراردادی که مطالب آن جلوگیری از انجام کار است، خودداری وی مثبت می باشد که می بایست توسط زیان دیده به اثبات برسد، زیرا اساس جلوگیری از تکذیب بدهکار را مشخص می کند.

    طلب نمودن خسارت به دلیل به انجام نرساندن تعهدات توسط متعهد
    طلب نمودن خسارت به دلیل به انجام نرساندن تعهدات توسط متعهد

    مطالبه خسارت در خصوص عدم اجرای قسمتی از پیمان نامه چگونه است؟

    امتناع از انجام تعهدات در پیمان نامه امکان دارد، مربوط به قسمتی از آن باشد، فرد زیان دیده میتواند از قبول قسمتی از توضیحات پیمان نامه خودداری کند، اما گاهی ارزیابی پرداخت خسارت از حیطه اختیار زیان دیده خارج است. در برخی از موارد انجام دادن قسمتی از پیمان نامه به نفع طلبکار میباشد و کار بدهکار را قبول دارد، یا اصل قرارداد صورت می‌گیرد و فقط کارهای فرعی قرارداد جا می ماند.

    هنگامی که مطلب پیمان نامه جدا پذیر باشد، وظایف مسئول در مورد قسمتی که انجام داده شده است، از بین می‌رود،

    اما موقعی که پیمان نامه را نتوان جداسازی نمود، انجام دادن قسمتی از آن برای مسئول منفعت ندارد و طلبکار می تواند ناشی از انجام ندادن تمامی وظایف خسارت را از بدهکار تحویل بگیرد یا به معنای دیگر انجام دادن قسمت جدا نشدنی قرارداد در حکم امتناع از تمام آن می باشد،

    شما در حال خواندن پست نمونه لایحه مطالبه خسارت می باشید.

    عدم اجرای شروط های درج شده در پیمان نامه

    در رابطه با عدم اجرای شروط های درج شده در پیمان نامه بدون شک اجرای وظایف اساسی بدهکار را از وظایف نمی رهاند، امتناع از انجام دادن یکی از شروط در حکم عدم انجام دادن تمام قسمت های قرار داد است و غرامت ناشی از آن باید پرداخت شود.

    در حکم عدم انجام دادن وظایف قرارداد ممکن است، اجرای غلط و ناقص قرارداد صورت بگیرد و مسئول را مجبور به جبران زیان‌های طلبکار می کند، ولی اگر کیفیت مناسب موجب پرداخت هزینه زیاد نشود مسئول را محکوم به عدم انجام وظایف دانست و باید وظیفه کار را بر اساس زیانی که به طلبکار وارد نموده اخذ کرد.

    ثابت کردن جرم ظاهر در کل عوامل توسط طلبکار باید صورت بگیرد و بایست اثبات نماید که کاری که صورت گرفته است، با پیمان نامه ای که منعقد شده فرق دارد.

    عدم اجرای شروط های درج شده در پیمان نامه
    عدم اجرای شروط های درج شده در پیمان نامه

    تا اینجا با مبحث مطالبه خسارت در خصوص عدم اجرای قسمتی از پیمان نامه چگونه است آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه لایحه مطالبه خسارت ما را همراهی کنید.

    در رابطه با جبران خسارت تأخیر در اجرای قرارداد چه می‌دانید؟

    متعهد باید بر اساس مدت زمان مشخص شده در قرارداد کار را به موقع تحویل بدهد، در صورتی که به مدت زمان طولانی برای اجرای قرارداد نیاز دارد، طوری که در این مدت به طلبکار خسارت و زیان زیادی وارد شده است، طلبکار می تواند از بدهکار طلب خسارت نماید،

    شما در حال مطالعه مقاله نمونه لایحه مطالبه خسارت هستید.

    تأخیر در انجام دادن وظایف توسط متعهد زمانی صورت می گیرد که شرایط زیر برقرار باشد:

    • پیمان نامه قابل مطالبه باشد.
    • پیمان‌نامه تاکنون صورت نگرفته باشد.
    • انجام دادن وظایف امکان‌پذیر باشد.
    • در شرایط ویژه‌ای پیمان نامه مطالبه شده باشد.

    قرار داد با به طول انجامیدن اجرای تعهدات با انجام ندادن وظیفه بدهکار و امکانپذیر نشدن انجام دادن آن متوقف می شود، در بعضی از شرایط انجام دادن شرطی که بر مدت زمان مشخص شده انجام وظیفه است، صورت جانبی دارد و مطلوب متمایزی است که از بین نمی رود و زیان به خصوصی را به وجود می‌آورد

    و بعد از ارزیابی زیان تأخیر در انجام دادن وظایف از خسارت انجام دادن وظایف متمایز شده است، یا در اجرای وظایف خسارت خاصی را در پی دارد، با انجام دادن وظایف می‌توان آن را گردآوری نمود، اما انجام دادن وظیفه اصلی گردآوری نمی شود.

    بر اساس قواعد آزادی پیمان نامه همانطور که طرفین قرارداد توانایی ایجاد تعهدات را دارند، می‌توانند نتیجه تخلف از آن را به صورت آزاد مشخص کنند، به این معنا امکان دارد، در پیمان‌نامه بیان شود که اگر به طول انجامیدن یا خودداری از انجام وظایف بدهکار هیچ غرامتی را به طلبکار ندهد یا برای آن نرخ محدودی را مشخص نماید.

    در قانون، قوانینی که حکم مشخصی در رابطه با به وجود آمدن مانع انجام وظایف در رابطه با موضوع بالا رخ می دهد، وجود ندارد، ولی می‌توان از تجزیه مبانی تصمیم و نیت پیمان نامه استفاده نمود، بر اساس اصول معروف قرارداد هیچ فردی را نمی توان مجبور به انجام شروط بیش از عقد نمود.

    وظایف مسئول محدود به برطرف کردن موانع می باشد

    وظایف مسئول محدود به برطرف کردن موانع می باشد، در صورتی که اتفاقی ناگوار پس از انجام دادن وظایف بشود و مسئول هیچ گونه کاری را برای برطرف کردن آن را انجام ندهد او را نمی‌توان متعهد به جبران غرامت به دلیل انجام ندادن وظایف خود دانست به گونه ای که زمانی بدهکار لازم به پرداخت غرامت نیست که وجود عوامل زیر را ثابت نماید:

    دلیل عدم به کارگیری وظایف امر بیرونی بوده است که هیچگونه ربطی به وی ندارد.

    برطرف کردن اتفاقی که مانع ازانجام دادن وظایف شده است، از توان او بر نمی آید.

    به وجود آمدن اتفاق کاملاً غیر قابل ارزیابی بوده است.

    در پایان از تمامی کسانی که مقاله نمونه لایحه مطالبه خسارت را مطالعه نمودند متشکریم و امیدواریم از مطالعه مقاله نمونه لایحه مطالبه خسارت بهره کافی را برده باشید.

    یک پاسخ

    1. باسلام وسپاس از زحمات بی شائبه وکلای تهران داد ،بند طی تصادفی از ناحیه بیضه ها دچار آسیب دیدگی شدید شدم ،اما پزشک قانونی با وجود تایید صدمات توسط متخصصان مشاور معتمد از قبول آن امتناع میکند ،عوارض ناشی ازآسیب ،ناباروری و ترس از ناتوانی جنسی و مشکلات روحی روانی گردیده ،آیا همسر بنده میتواند بعنوان زیان دیده ثالث مطالبه خسارت معنوی ومادی را بکند؟ضمنا پزشک قانونی به نحوی انکار بعداز اقرار نموده است ،

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با