نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    ما در این مقاله قصد داریم که در مورد کلاهبرداری ، شکل های مختلف آن و نمونه لایحه کلاهبرداری صحبت کنیم و در انتها نیز چند نمونه لایحه کلاهبرداری برای شما بیاوریم.

    متاسفانه در دنیای امروز، ما واژه ی کلاهبرداری را زیاد می شنویم. اگر پیگیر اخبار و روزنامه ها باشید، تقریبا روزی نیست که یک خبر و یا تیتر در مورد کلاهبرداری نبینیم،

    اعتماد مردم به یکدیگر

    البته این مسئله آنقدر در جامعه عادی شده است که شاید جدیدا زیاد خوراک خبری نداشته باشد. در گذشته ی نه چندان دور که کلاهبرداری آنقدر عادی نشده بود و تعداد کلاهبرداران آنقدر زیاد نبود، مردم اعتماد بیشتری به هم دیگر داشتند. در آن زمان چک، سند و قرارداد اهمیت زیادی نداشتند و حرف Hدم ها خودش مصداق سند بود.

    اعتماد مردم به یکدیگر
    اعتماد مردم به یکدیگر

    مردم با هم اعتباری کار می کردند و جمله ی نسیه مرد را روی دیوار مغازه ها نمی دیدیم. با گذشت زمان و افزایش تعداد کلاهبرداری ها، مردم رفته رفته اعتمادشان را نسبت به هم از دست دادند.

    دیگر کاری اعتباری انجام نمی شود و برای انجام هر کاری باید قرارداد امضا بشود و مبلغ آن به صورت نقد یا چک روز رد و بدل بشود.

    دیگر مغازه دار ها برگه های بزرگی روی دیوار مغازه هایشان با مضمون نسیه ممنوع و نسیه مرد زده اند. دیگر مردم آنچنان روی حرف های هم دیگر نمی توانند حساب باز کنند.

    حتی مردم دیگر به نزدیکان خود نیز اعتماد ندارند. به کرات دیده شده است که برادر سر برادر خود و یا دوستان بسیار صمیمی بر سر هم دیگر کلاه گذاشته اند.

    در این مقاله ما قصد داریم که در مورد کلاه برداری، انواع مختلف آن، راهکارهای قانونی برای جلوگیری و گرفتن حق خود از کلاهبرداران صحبت کنیم.

    در این مقاله ما قصد داریم که به جواب سوالات زیر پی ببریم.

    کلاهبردار کیست؟

    کلاهبرداری چیست ؟

    عناصر تشکیل دهنده ی کلاهبرداری چه مواردی هستند؟

    آیا با عنصر روانی در کلاهبرداری آشنایی دارید؟

    بزرگترین کلاهبرداری های ایران و جهان به چه صورتی بوده اند؟

    انجام چه کارهایی کلاهبرداری محسوب می شود؟

    کلاهبرداری چه انواع مختلفی می تواند داشته باشد؟

    اختلاس چیست؟

    شباهت ها و تفاوت های کلاهبرداری و اختلاس شامل کدام موارد می باشند؟

    چه مواردی باید در تنظیم لایحه ی جرم کلاهبرداری رعایت شوند؟

    اگر از ما کلاهبرداری شد چگونه باید حق خود را پس بگیریم؟

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمونه لایحه کلاهبرداری با ما همراه باشید.

    کلاهبردار کیست؟

    در فرهنگ عامیانه به شخص شیاد، حقه باز و شارلاتان کلاهبردار گفته می شود. شخصی که با سوء نیت و با حقه بازی سعی می کند که شما را فریب دهد و از این فریب منفعتی ببرد.

    به عنوان مثال شخصی جنس درجه دو را به عنوان و قیمت جنس درجه یک به شما بفروشد و یا این که شخص یک مال را به چند نفر بفروشد و سپس فرار کند. نمونه های بسیار زیادی برای کلاهبرداری وجود دارد. در بخش های بعدی باز هم برای شما مثال هایی زده می شود.

    کلاهبردار کیست؟
    کلاهبردار کیست؟

    کلاهبرداری چیست ؟

    اما تعریف کلاه برداری در قانون این چنین آمده است:

    تحصیل یا بردن (به دست آوردن) پول یا مال شخص دیگری با استفاده از هر نوع عمل تقلب کارانه ای را کلاهبرداری می گویند. منظور از تقلب کارانه بودن یک عمل،متوسل شدن به هر نوع کار و عملی که بر خلاف واقعیت باشد و منجر به فریب دادن و اغفال شخص دیگری شود. معمولا در این اعمال فریب کارانه مرتکب، پول و یا مال طرف مقابل را صاحب می شود.

    کلاهبرداری چیست ؟
    کلاهبرداری چیست ؟

    نکته ی اصلی در کلاهبرداری و آن چیزی که کلاهبرداری را از سایر جرم ها مثل سرقت جدا می کند این قضیه می باشد که فرد مورد کلاهبرداری، وجه یا مال خود را با اختیار و رضایت کامل در اختیار شخص کلاهبردار می گذارد. یعنی در کلاهبرداری، شخص کلاهبردار مخفیانه و یا به زور مالی را از کسی نمی گیرد،

    بلکه با انجام کارهای فریبانه، باعث می شود که وی خودش مال را در اختیار وی بگذارد.در توضیح این نکته که چه کارهایی کلاهبرداری محسوب می شوند، باید گفت که هر عملی که با سوء نیت و به طور فریبکارانه انجام شود و موجب فریب شخص مقابل بشود و از این راه شخص مرتکب بتواند مال دیگری را ببرد، کلاهبرداری محسوب می شود.

    تا اینجا با مبحث کلاهبرداری آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه لایحه کلاهبرداری با ما همراه باشید.

    عناصر کلاهبرداری:

    کلاهبرداری شامل سه عنصر اصلی می باشد که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.

    عنصر قانونی در کلاهبرداری:

    عنصر قانونی یک جرم به این معنا می باشد که انجام این عمل طبق قانون جرم به حساب می آید. در قانون کشور ما نیز کلاهبرداری به عنوان یک جرم شناخته می شود.

    عنصر مادی در کلاهبرداری:

    عنصر مادی در کلاهبرداری به معنی ارتکاب عملی همراه با سوء نیت و قصد انجام اعمال فریب کارانه برای فریب شخص دیگری می باشد.

    برای این که به یک عمل کلاهبرداری گفته شود، وجود چند شرط ضروری می باشد. یکی از مهم ترین این شرایط انجام فعالیت های فریب کارانه و متقلبانه می باشد. به این معنی که در آن از وسایل، عناوین و عملیات های جعلی و یا حتی خلاف استفاده شود.

    به عنوان مثال شخصی به دروغ خود را مدیر و یا صاحب یک شرکت جا می زند، سپس با استفاده از این عنوان شروع به فریب اشخاص مختلفی می دهد، سایرین نیز به واسطه ی این عنوان جعلی به او اعتماد می کنند و در نهایت فرد کلاهبردار مال آن ها را به دست می آورد (بالا می کشد). به این عملیات و پروسه ی انجام شده توسط شخص کلاهبردار عنصر مادی در کلاهبرداری گفته می شود.

    عنصر مادی در کلاهبرداری:
    عنصر مادی در کلاهبرداری:

    تا اینجا با مبحث عناصر کلاهبرداری آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه لایحه کلاهبرداری با ما همراه باشید.

    عنصر روانی در کلاهبرداری

    این عنصر به جنبه ی نیتی و قصدی شخص کلاهبردار توجه دارد. زمانی به یک عمل کلاهبرداری گفته می شود که شخص کلاهبردار از روی عمد و با نیت فریب دادن شخص مقابل اقدام به بردن مال فرد مقابل را داشته باشد. طبق این عنصر برای انجام جرم کلاهبرداری به جز اینکه باید عنصر قانونی و مادی ( دو بخش قبلی) آن انجام شوند،

    یعنی این که این عمل بر طبق قانون جرم باشد و عمل به صورت فعالیت های متقلبانه و فریب کارانه انجام گرفته باشد، شخص کلاهبردار باید نیت فریب دادن و سوء استفاده از طرف مقابل را نیز داشته باشد. در صورتی که این سه عنصر محقق شوند، می توان گفت که این عمل انجام شده، کلاهبرداری محسوب می شود.

    بزرگترین کلاهبرداری های ایران و جهان:

    کلاهبرداری مسئله ی امروز و دیروز نیست، بلکه می توان گفت از زمانی که بشر با مفهوم پول، ثروت و قدرت آشنا شد، کلاهبرداری نیز شکل گرفت. افراد سودجویی که برای کسب مال و ثروت بیشتر دست به انجام هر کاری می زدند.

    در این قسمت از مقاله قصد داریم که چند نمونه از بزرگ ترین کلاهبرداری های تاریخ ایران و جهان را برای شما مثال بزنیم. سعی کنید که از خواندن مطالب زیر شاخ در نیاورید، چون تمام آن ها واقعی و مستند هستند.

    ویکتور لوستینگ:

    بی اغراق بزرگترین و شاید باهوش ترین کلاهبردار جهان. خیلی ها لقب سلطان کلاهبرداران تاریخ جهان را شایسته ی وی می دانند. شاید برای شما سوال باشد که این شخص چه کاری انجام داده است که آنقدر مورد توجه قرار گرفته است.شاید شما هم پس از خواندن ادامه این مطلب ویکتور را مورد تمجید قرار دهید.

    بله او شخصی است که برج ایفل را فروخت. ویکتور به پنج زبان زنده‌ دنیا مسلط صحبت می کرد، 45 تا نام مستعار از او شناسایی شده و فقط 50 بار در امریکا بازداشت شده است.

    با سابقه بیش از 50 بار بازداشت آن هم فقط در امریکا. در توصیف وی گفته اند که او می‌توانست زیرک‌ترین افراد را هم فریب بدهد.

    او در سال 1890 درکشور چک به دنیا آمد و در سال 1920 نیز به امریکا برای ادامه زندگی مهاجرت کرد. وی پس از چند سال زندگی در امریکا و انجام چندین فقره کلاهبرداری با سود های کلان وی در سال 1925 برای انجام شاهکار کلاهبرداری های خود به شهر پاریس سفر کرد.

    اعترافات ویکتور

    شاید برایتان سوال باشد که چگونه فکر انجام چنین کاری به ذهن ویکتور خطور کرده است. طبق اعترافات خود ویکتور ایده اولیه انجام این کلاهبرداری پس از خواندن یک مطلب کوچک در یک روزنامه به ذهن او رسیده است.

    در این مطلب گفته شده بود که برج ایفل به انجام تعمیرات اساسی نیاز دارد و پرداخت هزینه های انبارداری دولت فرانسه سخت و مشکل است.

    خواندن همین مطلب جرقه ای بود در سر ویکتور. وی سریعا اقدام به جعل مدارک و هویت معاون وزیر پست و تلگراف وقت فرانسه کرد،

    سپس او با جعل سریرگ های این وزارت خانه، نامه هایی به شش تاجر معروف اهن ارسال کرد و آن ها را به یک جلسه محرمانه در هتل کرئون (محل بسیاری از جلسات دولتی) دعوت نمود.

    اعترافات ویکتور
    اعترافات ویکتور

    بعد از این که این شش تاجر معروف در سوئیت مجلل ویکتور حضور یافتند، وی به توضیح وضعیت سخت مالی دولت و عدم توان مالی آن برای تأمین هزینه‌های تعمییر و نگه‌داری برج ایفل پرداخت،

    سپس خود را نماینده ی دولت برای فروش برج ایفل معرفی نمود، همچنین وی به علت امکان عدم پذیرش همه مردم، از آن ها خواست که این موضوع تا وقتی که نهایی نشده پنهان بماند.

    ویکتور از آن ها خواست که پیشنهاد های قیمتی خود را ظرف چند روز آینده اعلام کنند، ولی او قربانی خود را از قبل می شناخت. بین این شش نفر یکی از آن ها سابقه ی کمتری داشت و جویای نام و ثروت بود.

    او نیز از این مسئله استفاده نمود و وی را برنده مناقصه اعلام کرد، سپس پس از دریافت وجه به سرعت از فرانسه فرار کرد. این تاجر جوان نیز چند روز بعد به جرم اقدام به تخریب برج ایفل دستگیر شد.

    هان ون میگه‌رن:

    هان به عنوان بهترین جاعل آثار هنری شناخته می شود. وی که خود نیز نقاش بود مهارت زیادی در کپی آثار هنری داشت. عده ای بر این باورند که اگر وی کلاهبردار نمی شد، قطعا یکی از بهترین نقاشان تاریخ می شد.وی در سال 1889 در کشور هلند به دنیا آمد.

    گفته شده است که او از همان کودکی عاشق نقاشی بوده و در جوانی نیز به سمت این کار رفته و نقاش موفقی نیز بوده است، بود، ولی عده ای از منتقدان آثار او را بی‌روح و تکراری می دانستند و به او تقلید کار می گفتند.

    میگه‌رن که از این برخوردها ناراحت و سرخورده شده بود، برای اثبات توانایی های خود اقدام به کپی آثار هنرمندان بزرگ و قدیمی نمود.

    وی با تلاش بسیار فرمول رنگ‌های استفاده شده در قدیم و هم چنین چگونگی ساخت بوم‌های آن دوران را آموخت. او آن چنان با مهارت کار کپی نقاشی ها را انجام می داد که بهترین و تیزبین‌ترین کارشناسان نقاشی نیز قادر به تشخیص بدلی بودن آن نبودند.

    نقش دلال

    میگه‌رن با اطمینان از کار خود، خود را در نقش یک دلال جا زد و تابلوهایش را به ‌عنوان آثار کشف‌ شده از هنرمندان بزرگ به کلکسیون داران و گالری دار‌ها می ‌فروخت.

    این اتفاقات تقریبا هم زمان با جنگ جهانی دوم در اروپا بود، یکی از کلکسیون دارها مارشال گورینگ از سران تراز اول حزب نازی و از نزدیکان هیتلر بود که علاقه فراوانی به آثار نقاشی و آثار قدیمی آن داشت. وی مشتری پر و پا قرص هان ون نیز بود و مدام از وی خرید می کرد.

    نقش دلال
    نقش دلال

    از شانس بد رن، آلمان‌ در جنگ جهانی دوم شکست خورد و میگه‌رن را به جرم فروش میراث فرهنگی هلند به آلمانی ها بازداشت و دادگاهی کردند و به وی اتهام خیانت به وطن وارد شد. وی در دادگاه واقعیت را گفت، ولی این کپی ها آنقدر با کیفیت بودند که هیچ کس حرف‌های او را باور نمی کرد.

    کارشناسان زیادی در دادگاه این تابلو ها را بررسی کردند و همه بر اصل بودن آن ها شهادت دادند. در نهایت ‌رن از دادگاه خواست که وسایل مورد نیازش را در اختیارش بگذارند تا در جلوی همگان یکی از آثار دوره به جا مانده از دوران طلائی نقاشی در هلند را جعل نماید.

    پس از اتمام آن کار همگی از این قدرت کپی برداری تعجب کردند. در نهایت نیز میگه رن از اتهام خیانت به کشور تبرعه و به جرم جعل اثار تاریخی به زندان افتاد. بعدها مشخص شد که مارشال گورینگ از رن کلاهبردار تر بوده است. تمام اسکناس هایی که وی برای خرید آثار رن می داده است، جعلی بودند.

    فرانک ویلیام آباگ‌نیظ

    مرد هزار چهره ی دنیای کلاهبرداری. کسی که هر عنوانی را می توانست جعل کند. قاضی، خلبان، جراح،استاد دانشگاه و… تعدادی از عناوینی بودند که وی جعل نمود.

    فیلم سینمایی اگه می تونی منو بگیر از روی زندگی این کلاهبردار معروف و بین المللی ساخته شده است.وی متولد امریکا می باشد و در کودکی و در زمانی که فقط 14 سال سن داشت، پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند و به این ترتیب ضربه روحی بزرگی بر او وارد شد.

    در 16 سالگی وی از خانه فرار کرد و به نیویورک رفت و در آنجا بود که فهمید تنها راه گذر زندگی برای او کلاهبرداری می باشد. پس از گذشت مدت کمی او تبدیل به یکی از حرفه‌ای‌ترین جعل کنندگان چک تبدیل شد و آنقدر این کار راه ماهرانه انجام می داد که هیچ کدام از کارمندان بانک به وی شک نمی کردند.

    فرانک ویلیام آباگ‌نیظ
    فرانک ویلیام آباگ‌نیظ

    فرانک با جعل مدارک خلبانی خود را به عنوان خلبان خطوط هوایی پان امریکن جا می زد و با استفاده از این امتیاز برای مسافرت هزینه ی بلیط نمی داد.

    متواری شدن به شهر جورجیا

    بعد از لو رفتن این موضوع فرانک به شهر جورجیا متواری شد و آن جا خود را به عنوان یک پزشک جا زد. وی حدودا یک سال در یک بیمارستان به عنوان متخصص اطفال طبابت می کرد.

    بعد وی از کار طبابت خسته شد و به شهرلوئیزیانا رفت و در آن جا با مدرک حقوق از دانشگاه هاروارد به استخدام دادگستری آن شهر در آمد. وی حتی توانست مدتی به عنوان دادستان در دادگاه محلی آن شهر فعالیت کند.

    پس از لو رفتن این عنوان توسط یکی از فارق التحصیلان واقعی هاروارد وی از آنجا به ایالت یوتا گریخت و این دفعه اقدام به جعل مدرک جامعه شناسی دانشگاه کلمبیا نمود، سپس با آن مدرک جعلی در دانشگاه بریگام شروع به تدریس نمود.

    فرانک نهایتا در سال 1969 در کشور فرانسه دستگیر شد و زمانی که خبر دستگیری وی علنی شد، 26 کشور خواستار محاکمه او در کشور خودشان شدند،

    البته لازم به ذکر است که فرانک الان کاملا اصلاح شده است و در حال حاضردر سمت مسئول بررسی جعل اسناد و چک با پلیس آمریکا به توافق رسیده است و به پلیس این کشور کمک می کند و هم چنین با دایر نمودن شرکت آباگ‌نیل و شرکا به موسسه های مالی نیز در زمینه ی جعل و…کمک می کند.

    مهدی بلیغ:

    در این بخش قصد داریم که سراغ یک گزینه ی وطنی برویم. مردی سرشار از هوش و استعداد که اگر آن را در راه درست به کار می گرفت قطعا از اسم او در لیست نوابغ ایران یاد می کردیم.

    وی حدودا 70 سال پیش در شهر شهریار به دنیا آمد و ‌سواد درست و حسابی نیز نداشت اما از هوش سرشاری برخوردار بود.وی در ابتدا با کلاهبرداری‌های کوچک کار خود را شروع کرد، اما این کارهای کوچک او را ارضا نمی کرد.

    مهدی علاوه بر هوش زیاد جسور و بی باک بود. این جسور بودن او، افکار وی را به سمت کارهای بزرگ می برد. شروع این ایده از آن جا شکل گرفت که مهدی فرد مورد نیاز برای وسیع ترین و عجیب ترین کلاهبرداری خود را در رو به روی در سفارت انگلستان پیدا کرد. دو توریست آمریکایی که قصد خریدن یک هتل در ایران را داشتند.

    مهدی بلیغ آنها را به دفتر خودش در خیابان گیشا دعوت نمود و در آنجا به آنها پیشنهاد خریدن یک ساختمان بزرگ و مجلل خودش را داد.

    این ساختمان شیک و مجلل جایی نبود جز کاخ دادگستری واقع در خیابان خیام (هم اکنون هم از این ساختمان به عنوان به ساختمان مرکزی دادگستری از آن استفاده می‌شود).

    مهدی بلیغ:
    مهدی بلیغ:

    وی با امریکایی ها برای فردای آن روز قرار بازدید گذاشت. مهدی وقت را نکشت و همان روز به سراغ اتاقدار وزیر وقت رفت و هر جور که بود وی را راضی به همکاری کرد.

    اوج هنر مهدی بلیغ

    اوج هنر مهدی بلیغ آن جایی بود که وی با تهیه 200 جفت دمپایی پلاستیکی وگذاشتن آن رو به روی درب هر اتاق وانمود به پر بودن اتاق ها نمود. این گونه خریداران نمی توانستند که درون اتاق ها را نگاه کنند.

    مشتریان نیز محو زیبایی ساختمان شدند و با خیال این که شیک ترین هتل ایران را می زنند، ساختمان را به مبلغ 500 هزار تومان پول رایج ایرانی خریداری نمودند،

    سپس بعد از 10 روز برای تحویل ساختمان آمدند و متوجه شدند که چه کلاهی روی سرشان رفته است. مهدی همان روز به مصر فرار کرد، اما بعد از مدتی به ایران بازگشت و بلافاصله دستگیر شد.

    وی که یک کلاهبردار ذاتی و به تمام معنا بود، حتی توی زندان نیز اصلاح نشد و با فروش تلویزیون زندان به یکی از زندانیان آن هم به قیمت 100 تومان یک بار دیگر قدرت کلاهبرداری خود را به نمایش گذاشت. گفته می شود که وقتی آن زندانی بعد از آزاد شدن از زندان قصد داشت که تلویزیون را از زندان خارج کند به شدت مورد تمسخر همگان قرار گرفته است.

    اوج هنر مهدی بلیغ
    اوج هنر مهدی بلیغ

    در ادامه به معرفی و توضیح تعدادی از کارهایی که مصداق کلاهبرداری هستند، می پردازیم.

    تا اینجا با مبحث بزرگترین کلاهبرداری های ایران و جهان آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه لایحه کلاهبرداری با ما همراه باشید.

    انجام چه کارهایی کلاهبرداری محسوب می شود؟

    دست به یکی کردن (تبانی)دو یا چند نفر ﺑﺮﺍﯼ فریب دادن و به دست آوردن ﻣﺎﻝ شخص یا اشخاص دیگری.

    شخص یا اشخاصی که مال کلاهبرداری شده را می پذیرند،در صورت اینکه بدانند این مال، ماله کلاهبرداری شده است.

    شخصی که اقدام به معرفی کردن ﻣﺎﻝ کس دیگری ﺑﻪ جای ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ می کند.

    کسی که به دروغ اقدام به تقاضای ثبت ملک شخص دیگری را بکند کلاهبردار محسوب میشود.

    اگر کسی امین (امانت دار) یک ملک باشد و نسبت به این ملک ادعای مالکیت کند و تقاضای ثبت آن را بکند کلاهبردار محسوب می شود.

    هر گاه یک شخص ملکی را به عناوین مختلفی هم چون «اجاره، عمری، رقبی، سکنی، مباشرت و…» به تصرف خود در بیاورد و خودش شخصا اقدام به ثبت سند کند، این کار مصداق کلاهبرداری می باشد.

    پس ندادن حق ﻃﺮف مقابل.

    ﻣﻮﺳّﺴﯿﻦ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﻣﺴﺌﻮﻟﯿّﺖ ﻣﺤﺪﻭﺩ که به دروغ ادعا می کنند که ﺗﻤﺎﻡ حق و حقوق شرکای خود را به صورت ﻧﻘﺪﯼ و غیر نقدی پرداخت کرده اند.

    اشخاصی که سودهای موهومی را با نداشتن صورت دارایی معتبر بین سایر شرکا تقسیم می کنند.

    ﻫﺮ شخصی که ﺑﻪ دروغ و ﺑﺮﺍی ﺟلب اعتماد و ﻳﺎ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻗﻴﻤﺖ ﺳﻬﺎﻡ، ﺍﺳﻢ ﺍﺷﺨﺎصی دیگری ﺭﺍ در مسئولیت های مختلف و تحت عناوین گوناگون ﺟﺰﺀ ﺷﺮﮐﺖ قلمداﺩ کند کلاهبردار به حساب می آید.

    ﻣﺪﻳﺮانی ﮐﻪ ﺑدون داشتن صورت دارایی و ﻳﺎ ﺑا ﺍﺳتفاده از ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺍﺭﺍیی دروغین، سود های ﻣﻮﻫﻮمی ﺭﺍ ﺑﻴﻦ ﺳﻬﺎﻡ داران تقسیم کند.

    استفاده از ارزهای ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺑرای کارهایی که به آن ها ارز دولتی تعلق نمی گیرد.

    ﻓﺮﻭش ارز دولتی در بازار به قیمت غیر دولتی

    کسانی که کالاهایی را با ارز دولتی وارد می کنند و با قیمت ارز آزاد آن ها را می فروشند.

    ﻫﺮ گونه سوء استفاده در مورد ﻣﻌﺎﻣﻼﺕ ﺍﺭﺯﯼ

    خود را به دروغ نماینده ی بیمه جا زدن

    ﻫﺮ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎلی که طبق قانون انجام نشده باشد، مصداق کلاهبرداری می باشد. در صورت اثبات این امر آن معامله باطل می شود. انتقال گیرنده هم در صورت اثبات آگاهی وی مجرم محسوب می شود.

    در این قسمت چند نمونه از کارهایی که مصداق کلاهبرداری می باشند، را معرفی کردیم. در ادامه قصد داریم که در مورد انواع دسته بندی های کلاهبرداری صحبت کنیم.

    تا اینجا با مبحث انجام چه کارهایی کلاهبرداری محسوب می شود آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه لایحه کلاهبرداری با ما همراه باشید.

    انواع کلاهبرداری:

    کلاهبرداری در یک دسته بندی کلی به دو نوع کلاهبرداری ساده و کلاهبرداری مشدد تقسیم می شود.

    کلاهبرداری مشدد:

    به کلاهبرداری مشدد گفته می شود که در آن یکی از سه حالت زیر اتفاق بیفتد.

    ۱- کلاهبرداری هایی که در آن کلاهبردار کارمند ارگان های دولتی، موسسات عمومی، شهرداری‌ها یا نهادهای انقلابی باشد.

    ۲- کلاهبرداری هایی که در آن کلاهبردار، از عناوین دولت به دروغ سوء استفاده کند یعنی وی خود را کارمند دولت، موسسات عمومی، شهرداری، نهادهای انقلابی و یا شرکت‌های دولتی معرفی نماید.

    کلاهبرداری هایی که در آن کلاهبردار با استفاده از وسایل ارتباطات جمعی مثل، رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله و یا سخنرانی در مجامع عمومی اقدام به انجام عملیات فریبکارانه و فریب دادن مردم بنماید.

    به این کلاهبرداری ها، کلاهبرداری های مشدد گفته می شود. معمولا در مجازات این نوع کلاهبرداری به جز این که کلاهبردار باید ضرر و زیان مالی زیان دیدگان را جبران کند، دو تا ۱۰ سال حبس و حتی جریمه ی نقدی هم متحمل می شود.

    کلاهبرداری مشدد:
    کلاهبرداری مشدد:

    کلاهبرداری ساده:

    به کلاهبرداری که در آن هیچ یک از سه حالت فوق اتفاق نیفتد کلاهبرداری ساده گفته می شود.در این نوع کلاهبرداری، کلاهبردارعلاوه بر این که مجبور به جبران خسارت زیان دیده گان می باشد ممکن است که قاضی برای او از یک تا هفت سال زندان و هم چنین جریمه ی مالی در نظر بگیرد.

    جدیدا به 2 دسته ی بالا (کلاهبرداری ساده و مشدد) یک دسته ی دیگر نیز اضافه شده است که با توجه به اهمست و گسترش آن، دانستن در مورد آن خالی از لطف نمی باشد.

    کلاهبرداری اینترنتی:

    امروزه و همراه با گسترش استفاده از اینترنت و خدمات مختلف آن از جمله خرید و فروش های اینترنتی و هم چنین به دلیل پایین بودن سطح آگاهی مردم نسبت به فضای مجازی و دنیای کامپیوتر و اینترنت متاسفانه روش‌های کلاهبرداری با استفاده از بستر اینترنت شکل گرفته است و بارها دیده شده است که افراد مختلف (عموما افراد ساده با سطح سواد و یا آگاهی کم) در تله ی این کلاهبرداران نوظهور افتاده اند.

    با توجه به جدید بودن و اهمیت این موضوع که موضوع روز در بحث کلاهبرداری ها می باشد، سعی می کنیم که این مسئله را بیشتر شرح دهیم.در ادامه به تعریف کلاهبرداری اینترنتی می پردازیم.

    کلاهبرداری اینترنتی:
    کلاهبرداری اینترنتی:

    به طور جامع و کلی هرگونه سوء استفاده با استفاده از بستر اینترنت، را کلاهبرداری اینترنتی می گویند. در این نوع از کلاهبرداری سارقان و افراد طمع کار قصد دارند تا با استفاده از اعمال فریبکارانه در اینترنت به اطلاعات شخصی سایرین دست پیدا کنند و با استفاده از آن ها دیگران را مورد اخاذی قرار دهند.

    در کلاهبرداری اینترنتی، هدف استفاده از نا آگاهی و عدم توجه کاربران اینترنت است

    در کلاهبرداری اینترنتی، هدف استفاده از نا آگاهی و عدم توجه کاربران اینترنت است. آن ها با استفاده از همین نکته سعی بر به دست آوردن اطلاعات حساب‌های مالی کاربران در اینترنت می نمایند.

    در یک تعریف جامع می توان گفت که هر کاری در بستر اینترنت که منجر به سوء استفاده از دیگران بشود و به آنها ضرری (مالی، احساسی و…) وارد بشود را جزء دسته ی کلاهبرداری اینترنتی قرار می دهند.

    ولی شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چرا کلاهبرداران به انجام عمل کلاهبرداری در اینترنت علاقه مند هستند و دلیل گسترش روزانه ی آن چیست. چرا هر چند وقت یک بار یک روش جدید در کلاه برداری اینترنتی مشاهده می کنیم؟

    شما اگر به زندگی روزانه ی مردم توجه کنید، می بینید که آن ها بخش زیادی از ساعات روز خود را در اینترنت سپری می کنند، همچنین آن ها بسیاری از اطلاعات شخصی، کارهای روزانه، سلایق و علایق خود را در اینترنت به اشتراک می گذارند.

    پیدا کردن دوست در اینترنت نیز رایج شده است

    پیدا کردن دوست در اینترنت نیز رایج شده است. دوستانی که فقط چند تا عکس از آن ها دیده ایم و هیچ اطلاعات خاصی از او نداریم.

    هم چنین با افزایش خدمات دولت الکترونیک، بانکداری اینترنتی بسیاری از انسان ها در سر تا سر جهان تراکنش های بانکی خود را با استفاده از بستر اینترنت انجام می دهند. بسیاری از کسب و کارها با استفاده از بستر اینترنت می باشند و یا بخش فروش اینترنتی نیز در آن ها فعال می باشد.

    بسیاری از مردم، علارغم این که ساعت ها از فضای مجازی استفاده می کنند، ولی اطلاعات کاملی از این روش های کلاهبرداری ندارند و به سادگی و با دادن چند وعده ی پوچ و تو خالی سریعا فریب می خورند.

    همه ی این مسائل باعث می شود که شاخک های افراد سودجو به سمت این نوع از کلاه برداری ها تیز بشود.

    این روزها واژه ی اختلاس را زیاد می شنویم. اختلاس های با ارقام بالا. ارقامی که شاید ذهن ما توان تصورش هم نداشته باشد. در این بخش قصد داریم که در مورد اختلاس، تفاوت ها و شباهت های آن با کلاهبرداری صحبت کنیم.

    اختلاس چیست؟

    در فرهنگ لغات اختلاس ربودن، جدا کردن و برداشتن چیزی از روی چیز دیگر معنی شده است.اما از دید قانون اختلاس به تجاوز یک یا چند نفر ازکارمندان دولت (ممکن است، از چندین سازمان و ارگان مختلف باشند) به اموال و وجوه عمومی، دولتی و بیت المال که متعلق به کل ملت است می گویند.

    اختلاس چیست؟
    اختلاس چیست؟

    شما در حال خواندن پست نمونه لایحه کلاهبرداری هستید.

    شباهت ها و تفاوت های کلاهبرداری و اختلاس

    شباهت ها:

    • در هر دو حالت طرف اول مال خود را با رضایت به مرتکب می سپارد.

    ۲: در هر دو حالت اعمال فریبکارانه و متقلبانه وجود دارد،اگر چه که در کلاهبرداری این امر الزامی می باشد.

    ۳: در هر دو حالت کلاهبردار یا اختلاس کننده باید مال را تصاحب کند.

    ۴: در هـــــر دو حالت کلاهبردار یا اختلاس کننده باید منفعت مالی ببرد.

    تفاوت ها:

    بین این دو مفهوم همان طور که در قسمت قبل گفته شد شباهت های زیادی وجود دارد. در این قسمت قصد داریم که به بررسی تفاوت های آن ها بپردازیم.

    • در کلاهـبرداری، شخص کلاهبردار می تواند کارمند دولت باشد و یا یک شخص معمولی باشد، اما در اختلاس، اختلاس کننده باید حتما کارمند دولت باشد.
    • در اختلاس، مال اختلاس شده باید متعلق به دولت یا در اختیار دولت باشد، ، اما در کلاهبـرداری ممکن است که مال مربوط به یک شخص عادی باشد.

    تا به این جای مقاله به خوبی با تعریف و تاریخچه ی کلاهبرداری، عناصر آن، مصداق ها، انواع مختلف آن و هم چنین شباهت ها و تفاوت های کلاهبرداری و اختلاس به خوبی آشنا شدیم. الان قصد داریم که بدانیم، در صورتی که خودمان یا یکی از نزدیکانمان مورد کلاهبرداری قرار گرفت چگونه می توان احقاق حق بنماییم.

    تفاوت ها:
    تفاوت ها:

    چگونه از کلاهبردار شکایت کنیم؟

    برای پیگیری یک کلاهبرداری مناسب ترین راه شکایت از کلاهبردار می باشد. نحوه شکایت هم به این شکل می باشد که آن شخص مال باخته (از طریق کلاهبرداری) باید مراتب را به دادسرای محل وقوع جرم اطلاع دهد.

    در اولین مرحله شخص شاکی باید به دادسرای محل وقوع جرم ( جایی که وی مورد کلاهبرداری واقع شده است، ) مراجعه کند و اقدام به طرح شکایت بنماید.

    بهتر است که قبل از تنظیم شکواییه او وکیل بگیرد و یا حداقل با یک وکیل خبره مشورت کند، چون پرونده ابتدا توسط معاون دادستان بررسی می شود.

    معاون دادستان پرونده را مطالعه می کند و در صورتی که مورد تایید بود آن را به شاکی می دهد تا وی برای باطل کردن تمبر اقدام نماید.

    پش از گذشتن از مرحله ی باطل کردن تمبر توسط شاکی، معاون دادستان برای پرونده را برای انجام یک سری تحقیقات مقدماتی و گرفتن اظهارات شاکی، پرس و جو از شاهد های معرفی شده و سایر اقدامات لازم به کلانتری محل وقوع جرم ارجاع می شود.

    کلانتری نیز باید دستورات داده شده را در مدت زمان مشخصی انجام و نتیجه ی پرونده را به دادسرا برگشت بدهد.سپس پرونده به شعبه ارجاع داده می شود.

    بازپرس پرونده ابتدا شاکی را در تاریخ و زمان معینی به دادگاه دعوت می نماید

    بازپرس پرونده ابتدا شاکی را در تاریخ و زمان معینی به دادگاه دعوت می نماید و در یک جلسه رسمی و در حضور شاکی و وکیلش در خصوص شکایت از شاکی سوال می شود که از چه کسانی شکایت دارد و دلایل و مدارک خود را ارائه بنماید.

    سپس قاضی پرونده بعد از بررسی دلایل و مدارک ارائه شده توسط شاکی، متهم را احضار می نماید، سپس قاضی پرونده اتهام نسبت داده شده را به متهم تفهیم می نماید. برای اینکه ضمانتی وجود داشته باشد که متهم در دادسرا حاضر شود، قاضی متهم را با قرار قبولی آزاد می کند ( ماده ۱۳۲ ).

    میزان این ضمانت به میزان اتهام و مبلغ مورد بحث بستگی دارد.در مواردی که جرایم سنگینی رخ داده باشد، جرایمی مثل کلاهبرداری، انتقال مال غیر و… متهم باید وثیقه ( سند ملک ) را به عنوان ضمانت برای آزادی بیاورد. میزان ارزش وثیقه را هم قاضی با توجه به مبلغ مورد بحث ( مبلغ کلاهبرداری شده) تعیین می کند.

    یکی از موارد مهمی که در دادگاه مهم می باشد و قضات به آن اهمیت می دهند، لایحه ی تنظیم شده برای شکایت می باشد. تنظیم لایحه دارای اصول و قواعدی است که رعایت آن ها برای حصول نتیجه ی بهتر ضروری می باشد. در ادامه به معرفی این اصول و قواعد می پردازیم.

    چه مواردی باید در تنظیم لایحه ی جرم کلاهبرداری رعایت شوند؟

    چه مواردی باید در تنظیم لایحه ی جرم کلاهبرداری رعایت شوند؟
    چه مواردی باید در تنظیم لایحه ی جرم کلاهبرداری رعایت شوند؟

    شما در حال مطالعه مقاله نمونه لایحه کلاهبرداری هستید.

    اطلاعات شخصی شاکی:

    نام و نام خانوادگی، نام پدر، نشانی دقیق شکایت کننده

    اطلاعات شخصی متهم:

    نام و نا خانوادگی، نام پدر، نشانی دقیق متهم ( کسی که از او شکایت دارید، )

    موضوع شکایت:

    طرح موضوعی و مواردی که مورد شکایت هستند و عنوان مجرمانه

    مدارک:

    ذکر و ضمیمه کردن دلایل و مستندات

    اسامی و مشخصات شاهدان (درصورتی که وجود ندارند، چیزی ذکر نکنید)

    میزان ضرر:

    باید مبلغ ریالی میزان ضرر و زیان مالی که به شما وارد شده است، را دقیق بنویسید.

    زمان و مکان وقوع جرم:

    روز و ساعت و مکان دقیقی که جرم در آن اتفاق افتاده است، را باید به صورت دقیق ذکر کنید.

    شرح اتفاقات افتاده:

    به صورت مختصر و مفید، طوری که هم مطلب کامل بیان شده باشد و هم خلاصه باشد، اتفاقات افتاده را بیان کنید.

    شرح اتفاقات افتاده:
    شرح اتفاقات افتاده:

    امضای شاکی

    توجه کنید که در شکایت برای کلاهبرداری نیازی نیست که به دادگاه محل زندگی خود و یا متهم بروید. در اصل شما باید به دادگاه کیفری محل وقوع جرم مراجعه کنید، خواه این که کیلومترها از محل زندگی شما و متهم فاصله داشته باشد.

    امیدواریم تا اینجا از مطالعه مقاله نمونه لایحه کلاهبرداری اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    در ادامه برای مثال چند نمونه از لایحه های کلاهبرداری را می گذاریم.

    نمونه ی شماره ی یک:

    در ادامه برای مثال چند نمونه از لایحه های کلاهبرداری را می گذاریم.
    در ادامه برای مثال چند نمونه از لایحه های کلاهبرداری را می گذاریم.

    نمونه ی شماره ی دوم:

    در ادامه برای مثال چند نمونه از لایحه های کلاهبرداری را می گذاریم.
    در ادامه برای مثال چند نمونه از لایحه های کلاهبرداری را می گذاریم.
    در ادامه برای مثال چند نمونه از لایحه های کلاهبرداری را می گذاریم.
    در ادامه برای مثال چند نمونه از لایحه های کلاهبرداری را می گذاریم.

    نمونه ی شماره ی سوم (مربوط به کلاهبرداری های اینترنتی):

    در ادامه برای مثال چند نمونه از لایحه های کلاهبرداری را می گذاریم.
    در ادامه برای مثال چند نمونه از لایحه های کلاهبرداری را می گذاریم.

    در این مقاله ما سعی کردیم که به خوبی شما را با مفهوم کلاهبرداری و سایر عوامل وابسته به آن آشنا کنیم. در نهایت نیز راهنمایی هایی را برای انجام شکایت از شخص کلاهبردار ارائه دادیم.

    پیشنهاد می شود که در معاملات خود احتیاط کنید و به سادگی به هر شخصی، ولو آشنا اعتماد نکنید، همچنین در صورت وقوع این جرم نیز برای طرح شکایت از یک وکیل خوب کمک بگیرید.

    از اینکه تا انتهای پست نمونه لایحه کلاهبرداریبا ما همراه بودید متشکریم و امیدوارم خواندن مطالب مقاله نمونه لایحه کلاهبرداری برای شما مفید واقع شده باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با