نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    همراه ما باشید تا با نمونه پرونده استرداد لاشه چک بیشتر آشنا شوید.

    در این مقاله سعی داریم در مورد نمونه پرونده استرداد لاشه چک توضیحات جامع و کاملی را برای شما ارائه دهیم، همچنین در مورد چک های برگشتی که توسط صادرکننده ی چک برای دارنده ی چک صورت می گیرد، نیز می پردازیم.

    1. چک چیست؟
    2. انواع چک را نام ببرید؟
    3. ارکان چک را توضیح دهید؟
    4. چک برگشتی و یا چک بلامحل چه نوع چکی است؟
    5. مواردی که باعث می شود، چک برگشت خورده شود، چیست؟
    6. مراحل وصول چک برگشتی را بیان کنید؟
    7. دارنده ی چک چه کسی است؟
    8. استثنائات دارنده ی چک را توضیح دهید؟
    9. استرداد لاشه چک چیست؟
    10. طرح دعوای استرداد لاشه چک به چه صورت انجام می شود؟
    11. جرم خیانت در امانت در عدم استرداد لاشه چک به چه نحوی انجام می شود؟
    12. استرداد چک با حسن نیت دارنده ی چک به چه صورت انجام می شود؟
    13. چه مراجع قضایی به طرح دعوای استرداد لاشه چک می پردازند؟
    14. چه مدارکی برای طرح دعوی استرداد چک مورد نیاز است؟
    15. مراحل طرح دعوی استرداد لاشه چک را توضیح دهید؟
    16. مجازات در نظر گرفته شده برای چک های برگشتی در کشورمان را بیان کنید؟
    17. قوانین صدور چک را توضیح دهید؟
    18. شکایات شخص دریافت کننده چک به چه صورت انجام می گیرد؟
    19. نحوه ی پیگیری شکایت شخص دارنده ی چک از طریق مراجع قضایی به چه صورت است؟
    20. اقداماتی که دادگاه برای شخص دارنده ی چک انجام می دهد را بیان کنید؟
    21. چه وکلایی می توانند به چک های برگشتی رسیدگی کنند؟

    چک

    چک
    چک

    یکی از اسناد تجاری که در برگه ی مخصوص نوشته می شود، چک نام دارد. قانون گذار برای اینکه خرید و فروش و تجارت رونق بیشتری بگیرد اقدام به تعریف چک نموده و همچنین از چک به عنوان جایگزینی برای پول نقد به کار برده است.

    امروزه چک به عنوان وسیله ی برای پرداختی های نقدی است تا افراد برای داد و ستد خود و پرداخت وجه نقدی از این برگه ی تجاری استفاده نمایند،

    بنابراین چک باید زمانی صادر شود تا شخص صادر کننده ی چک به میزان وجهی که خرید انجام داده است، پول نقد در حساب خود داشته باشد و یا به عبارت دیگر به جای اینکه از بانک مذکور وجه نقد را دریافت کند و این وجه را با خود حمل کند، می تواند بابت خرید انجام شده از چک استفاده بهینه داشته باشد.

    امروزه یکی از اساسی ترین و معتبرترین اسناد تجاری که برای تمامی اقشار جامعه کاربردی است و همچنین تجار از آن بسیار استفاده می کنند، می توان به این سند تجاری که چک نام دارد، اشاره کرد که مورد تایید مراجع قضایی نیز است.

    طبق ضوابط و قوانین چک، چک نوشته ای است که شخص صادر کننده ی آن به بخشی که پول در آن موجود است، مانند بانک ( محال علیه ) دستور می دهد که به دریافت کننده ی چک، همه یا قسمتی از پول که به امانت در این محل نگهداری شده است را به فردی که چک را در دست دارد، پرداخت نماید.

    نکات مهم برای صدور چک

    نکات مهم برای صدور چک
    نکات مهم برای صدور چک

    شخصی که چک را صادر می کند، باید به چند نکته توجه کند و از آنها پیروی کنند که شامل:

    – شخص صادر کننده ی چک باید بخش هایی که در متن چک لحاظ شده است را به طور کامل و صحیح، بدون قلم خوردگی و همچنین بدون خط خوردگی بیان کرده و تکمیل شده در اختیار دریافت کننده قرار دهد.

    – یکی از موارد مهمی که شخص صادر کننده در زمان چک باید به آن توجه داشته باشد، 1) نوشتن مبلغ چک هم با عدد و هم با حروف 2) نوشتن تاریخ هم به عدد و هم به حروف 3) لحاظ کردن محل صدور چک و امضای چک است.

    بهتر است، بدانید که اگر برگه ی چک دارای خط خوردگی باشد، به منظور کامل کردن چک شخص صادر کننده ی چک می تواند در پشت برگه ی چک مبلغ چک را به صورت عدد و حروف مکتوب کرده و همچنین امضا زده که این امضاء به منزله ی تایید چک برای شخص دریافت کننده است.

    چک صادر شده فقط با امضای شخص دارنده چک دارای اعتبار است

    – چکی که صادر کننده آن را تنظیم می کند، فقط با امضای شخص دارنده ی چک دارای اعتبار بوده و استفاده از مهر و یا اثر انگشت به جای امضاء مورد قبول بانک مذکور نمی باشد. به همین دلیل است که بانک ها در زمان دریافت چک اولین کاری که انجام می دهند، نمونه ی امضای دارنده ی حساب را با سیستم مطابقت داده و بعد از تایید امضاء اقدام به پرداخت وجه برای شخص دریافت کننده ی وجه می کنند.

    – یکی از موارد دیگری که صادر کننده ی چک باید به آن توجه داشته باشد، این است که شخص صادر کننده ی چک زمانی که چک را در مقابل وجه برای شخص مقابل مورد استفاده قرار می دهد، باید به مقدار مبلغی که چک را صادر کرده است، وجه نقدی در بانک داشته باشد.

    – بهتر است، شخص صادر کننده چک، چکی را که می نویسد برای همان روز باشد و یا این اشخاص چک به روز را برای دریافت کننده ی چک در نظر بگیرند، زیرا چک هایی که مدت دار هستند، ممکن است، برای شخص صادر کننده چک دردسرهایی را به همراه داشته باشد.

    – مرحله ی پایانی چک زمانی است که شخص دریافت کننده به بانک مراجعه می کند و با ارائه ی چک مبلغ دریافتی را از بانک دریافت می کند.

    تمامی این موارد از اقداماتی است که شخص باید در زمان صدور چک به آن توجه داشته باشد و همچنین برای آگاهی بیشتر می توانید، به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

    انواع چک

    انواع چک
    انواع چک

    این سند تجاری دارای انواع متعددی است که شامل:

    1)چک عادی

    زمانی که دارنده ی حساب در وجه شخص دیگری چک را صادر می کند، چک عادی می گویند. چک عادی اعتبار خاصی نداشته و تنها به شخص دارنده ی چک می توان بسنده کرد و به این برگه اطمینان داشته باشیم. بهتر است که به افرادی که اطمینان و اعتماد کامل را داریم از آنها چک عادی را دریافت کنیم.

    چک تایید شده

    چک های تایید شده برخلاف چک های عادی معتبرترند و همچنین اعتبار پرداختی این چک ها بالاتر نیز است، به این دلیل که بانک مذکور وجه چک صادر شده را با حساب شخص صادرکننده ی چک تایید می کند. بانک با توجه به مبلغ چک، پرداختی را از حساب صادرکننده ی چک انجام داده و با توجه به مبلغ مندرج شده در چک، چک را جدا و مسدود می کند.

    چک تضمین شده و یا بانکی

    این نوع چک به عنوان چکی است که مشتری از بانک درخواست می کند. جالب است، بدانید این چک با نام بانک مورد نظر صادر می شود و البته ممکن است، برای شعب دیگر نیز صادر شود. یکی از مزیت هایی که این چک دارد، این است که ضمانت مبلغ پرداختی توسط بانک صورت می گیرد.

    چک رمزدار یا بین بانکی

    این نوع چک معمولا بنا به دلایلی از سمت مشتری از بانک مورد نظر درخواست می شود تا فرد بتواند به راحتی آن را در بانک های دیگری که در کشور وجود دارد، استفاده کند، بنابراین این چک ها به منظور نقل و انتقال مالی از حساب مشتری به بانک های دیگر انجام می گیرد. چک های رمزدار توسط بانک به همراه رمز نیز تنظیم می شود.

    پیشنهاد می کنیم از مقاله وکیل جنوب تهران دیدن کنید.

    چک مسافرتی

    یکی از چک هایی که تمامی افراد به عنوان تراول چک آن را می شناسند. چک مسافرتی توسط بانک تنظیم می گردد و همچنین مبلغ وجه دریافتی بر روی چک مندرج شده است.

    چک سفید امضاء

    چک سفید امضاء چکی است که توسط شخص صادر کننده ی چک تنظیم گردیده است و دارای امضاء می باشد، اما در این برگه 1) نام دارنده ی چک 2) تاریخ چک 3) سایر موارد دیگر که باید در چک لحاظ شود، قید نمی گردد و هر زمان که شخص دارنده ی چک تمایل داشته باشد، می تواند نقد نماید.

    چک مدت دار

    چک مدت دار
    چک مدت دار

    امروزه از این چک به عنوان چک مدت دار که دارای تاریخ صدور و سررسید متفاوتی است، توسط شخص صادرکننده ی چک نیز تنظیم می گردد که چک مدت دار و یا چک وعده دار نیز تلقی می شود. به طور مثال صدور چک مدت داری که دارای تاریخ 12/10/96 است، اما سررسید این چک در تاریخ 02/01/97 ذکر شده است.

    در صورتیکه که شخص صادر کننده ی چک برای هر یک از این چک ها وجه پرداختی را در حساب بانکی خود نداشته باشد، شخص دریافت کننده می تواند چک را برگشت زده و نسبت به نمونه پرونده استرداد لاشه چک اقدامات لازم را انجام دهد، برای آگاهی و اطلاعات بیشتر در مورد انواع چک می توانید به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

    ارکان چک

    ارکان چک
    ارکان چک

    شخص صادر کننده ی چک برای هر برگه از چکی که صادر می کند، باید به سه اصل مهم توجه داشته باشد. ارکان چک به چند بخش تقسیم شده است که شامل:

    صادرکننده چک

    صادر کننده ی چک همان صاحب حساب است که ورق های چک را به صورت صحیح و با خط خوانا و همچنین امضاء زده تکمیل می نماید.

    دارنده چک

    شخصی که چک در وجه وی تنظیم گردیده است را دارنده چک می گویند. برگه ی چک این امکان را دارد که در وجه شخص معینی نیز صادر گردد، بنابراین شخصی که چک پشت نویسی و یا اینکه چک وراثت به وی انتقال یافته است، به عنوان دارنده ی چک به حساب می آید. طبق ضوابط و قوانینی که برای چک تنظیم شده است، فقط شخص دارنده ی چک این اجازه را دارد که نسبت به شکایت کیفری از چک برگشتی اقدامات لازم را انجام دهد.

    نکته در مورد دارنده چک

    نکته در مورد دارنده چک
    نکته در مورد دارنده چک

    طبق قوانین صدور چک، شخصی که دارنده ی چک است، در اولین قدم چک را تقدیم بانك کرده و در صورتی که صاحب چک موجودی کافی نداشت باشد، برای برگشت چک گواهی عدم پرداخت وجه را از بانک دریافت می نماید. بهتر است، بدانید که شخصی که چک به نام وی تنظیم شده است، شخص دیگری را به نمایندگی از خود به بانک معرفی کرده و برای برگشت زدن چک به بانک مذکور می فرستد،

    این شخص باید برگه ی چک را با خط خوانا و صحیح بنویسد که این شخص نماینده ی وی در برگشت زدن چک از جانب اوست تا از این طریق بانک مراحل اولیه ی برگشت چک را انجام دهد که در سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری را کسب نمایید.

    بهتر است، بدانید که صدور چک در وجه عامل از سمت بانک ممنوع شده است و وجه پرداختی چک فقط به شخصی که چک به نام وی صادر شده است و یا پشت نویسی گردیده پرداخت صورت می گیرد.

    محال علیه چک

    در سند تجاری منظور از محل، پول است و همچنین منظور از چک بی محل یعنی چکی که وجه نقد در حساب صادر کننده ی چک موجود نیست. محلی که وجه نقد و یا اعتبار چک در آن موجود است و نگهداری می گردد، محال علیه می گویند که محال علیه که در چک عنوان گردیده بانک است.

    شخص صادر کننده ی چک به محال علیه ( که بانک مذکور است، ) دستور می دهد که مبلغ مندرج شده در چک را به شخص دارنده ی چک پرداخت نماید.

    چک برگشتی

    چک برگشتی
    چک برگشتی

    امروزه بسیاری از مردم از چک به عنوان یک سند تجاری پرکاربرد و پر اهمیت استفاده می کنند، بنابراین یکی از موارد مهمی که در پرداخت چک بسیار حائز اهمیت است و صادر کننده ی چک باید به آن توجه نماید این است، چکی را که صادر می کند، به همان میزان هم وجه نقد در حساب نیز داشته باشد و اگر نه چک صادره، نقدی و یا دریافتی حتی المقدور نداشته است و این چک را به عنوان چک بلامحل از طرف بانک تنظیم می گردد.

    چک هایی که در بانک برگشت خورده می شود را چک برگشتی می گویند. برای وصول کردن چک برگشتی شخص دریافت کننده ی چک می تواند از طریق یکی از شیوه های 1) کیفری 2) حقوقی 3) ثبتی اقدامات لازم را انجام دهد.

    بانک برای چک های برگشتی نمونه پرونده استرداد لاشه چک را به یکی از مراکز قانونی ارسال کرده تا شخص بتواند از طریق مراحل قانونی نسبت به پرداخت وجه خود اقدامات اولیه را انجام دهد.

    طبق ضوابط و قوانین چک، شخصی که چک را صادر می کند، باید با توجه به تاریخ مندرج شده در چک به همان میزان هم وجه نقد در حساب بانکی که چک را صادر کرده است، داشته باشد.

    اگر دارنده ی حساب موجودی کافی در حساب بانکی خود نداشته باشد

    در صورتی که شخص دارنده ی حساب موجودی کافی در حساب بانکی خود نداشته باشد، چک از طرف بانک برگشت خورده و بر علیه شخص صادر کننده ی چک مراحل قانونی صورت می گیرد.

    بانک به این چک ها، چک بلامحل و یا چک پرداخت نشدنی نیز می گوید که برای اطلاعات بیشتر در مورد چک های برگشتی می توانید به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی مراجعه نماید.

    موارد چک برگشتی

    موارد چک برگشتی
    موارد چک برگشتی

    طبق قوانین و ضوابط بانکی مواردی که برای چک برگشتی و یا چک بلامحل عنوان شده است، در صورتی که هر یک از این بندهای ذکر شده رعایت نشده باشد، چک برگشتی و یا بلامحل گفته می شود و برای دریافت وجه باید مراحل قانونی نیز سپری شود که این موارد عبارتند از:

    شخصی که چک را تنظیم می کند، وجه نقد به اندازه ی کافی در حساب بانکی خود نداشته باشد و یا اینکه صاحب حساب بانکی تمام یا بخشی از وجه چکی را که صادر کرده است را از حساب شخصی خود خارج کند.

    شخص صادر کننده ی چک با اینکه نسبت به موجودی حساب خود اطلاع دارد و می داند که حساب بانکی بسته است، باز هم چک را در وجه دریافت کننده صادر می کند. در بعضی از موارد هم شخص صادرکننده ی چک حساب شخصی خود را نیز مسدود می کند.

    یکی از موارد دیگری که باعث برگشت چک می شود

    یکی از موارد دیگری که باعث برگشت چک می شود، این است که شخص صادرکننده ی چک به بانک مذکور دستور می دهد که مبلغ وجه دریافتی به شخص دارنده ی چک نیز پرداخت نگردد.

    یکی دیگر از مواردی که سبب برگشت چک بلامحل می شود، این است، زمانی که چک صادر شده به هر علتی دچار 1) قلم خوردگی یا خط خوردگی 2) عدم مطابقت امضاء شخص دارنده ی حساب 3) اختلاف در وجه، در چک ذکر شده باشد، بانک از پرداخت وجه نقد به دارنده ی چک خودداری می نماید.

    با توجه به مواردی که ذکر شده چک برگشت خورده و شخص با در دست داشتن نمونه پرونده استرداد لاشه چک به مراکز قانونی مراجعه کرده و از این طریق اقدام به دریافت وجه نقدی می کند که برای برگشت چک های بلامحل می توان به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

    مراحل وصول چک برگشتی

    مراحل وصول چک برگشتی
    مراحل وصول چک برگشتی

    برای وصول چک برگشتی از بانک می توانیم به سه روش اقدام کنیم که عبارتند از:

    – اولین قدمی که می توان برای چک برگشتی انجام داد این است که شکایت کیفری نسبت به صادر کننده ی چک را تنظیم کرده که این شکایت منجر به مجازات حبس و یا مجازات نقدی برای صادر کننده ی چک است که استفاده از این روشها برای مجازات شخص صادر کننده ی چک به حساب می آید،

    بنابراین برای نقد کردن مبلغ چک برگشتی باید از شیوه های مطالبه پرداخت چک به روش حقوقی اقدامات لازم را انجام داد که دادخواست مطالبه وجه نقدی چک را برای انجام مراحل قانونی باید به دادگاه مربوطه تقدیم کنیم.

    – یکی دیگر از راههایی که برای دریافت وجه چک برگشتی می توانیم انجام دهیم، وصول چک به روش ثبتی است، به این طریق که اموال و دارایی های صادر کننده ی چک را معرفی کرده و برای وصول مبلغ از طریق اداره ی ثبت اقدامات لازم صورت می گیرد.

    نکته در مورد وصول چک برگشتی

    نکته در مورد وصول چک برگشتی
    نکته در مورد وصول چک برگشتی

    بهتر است، بدانید که یکی از مطمئن ترین و سریع ترین روش برای دریافت چک استفاده از شیوه ی کیفری است، زیرا شخص صادر کننده ی چک به منظور رو به رو نشدن با مجازات های کیفری اقدام به پرداخت وجه چک می کند. در صورتی که شخص دریافت کننده ی چک با عدم وصول چک رو به رو شد، می تواند نمونه پرونده استرداد لاشه چک را از بانک مذکور دریافت و برای انجام مراحل قانونی به دادگاه مراجعه نماید.

    دارنده چک

    دارنده چک
    دارنده چک

    دارنده ی چک شخصی است که چک را در اختیار داشته و به صورت حضوری به بانک مراجعه می کند تا از این طریق وجه مندرج شده در چک را از بانک وصول کند. طبق ماده ی یازده قانون صدور چک، مصوب سال هزار و سیصد و پنجاه و شش در مورد دارنده ی چک این طور بیان شده است، که:

    فردی که برای بار اول چک را به بانک می دهد و یا زمانیکه فرد چک را در دست دارد و به بانک می رود تا وجه دریافتی را از بانک وصول می کند که این شخص دارنده ی چک به حساب می آید. در این صورت بانک موظف است که برای پرداخت نقدی به دارنده ی چک هویت شخصی صادر کننده ی چک را در سیستم مورد بررسی قرار داده و مراحل اولیه جهت نقد کردن چک را نیز انجام دهد.

    استثنائات

    برای اینکه از برگشت چک در بانک جلوگیری شود و یا اینکه نمونه پرونده استرداد لاشه چک از بانک مذکور درخواست نشود، باید به استثنائاتی که در چک عنوان شده است، توجه کنیم که شامل:

    استثنائات دارنده چک

    استثنائات دارنده چک
    استثنائات دارنده چک

    1) در بعضی از شرایط ممکن است که چک صادر شده در وجه شخص معینی تنظیم گردد و دارنده ی چک در پشت نویسی چک نام فرد معینی را اصلاح کرده باشد و برای تایید بانک پشت برگه ی چک را نیز امضاء کند. با انجام پشت نویسی و امضاء شخص صادر کننده ی چک، آخرین فردی که در این سند تجاری ذکر شده است، به عنوان دارنده ی چک به حساب می آید.

    2) در بعضی از موارد چک صادر شده در وجه فرد حامل تنظیم می شود که چک حامل نیز گفته می شود، به این معنا است که به نام شخص حامل وجه مندرج در چک را بانک باید پرداخت کند و نام فرد معینی را در این برگه قید نشده است،

    بنابراین هر شخصی که این چک حامل را در دست دارد و به بانک مراجعه کند می تواند وجه ذکر شده در چک را از بانک دریافت کرده و به عنوان دارنده ی چک به حساب می آید که این افراد باید مشخصات فردی خود را به طور کامل و با خط خوانا ذکر کرده و همچنین نشانی را به همراه امضاء در پشت چک به طور کامل عنوان کرده تا بانک بعد از انجام این مراحل قانونی وجه مندرج شده در چک را به شخص دارنده ی چک بپردازد.

    اولین اقدامی که شخص دریافت کننده ی چک برای برگشت چک می تواند انجام دهد، به کار بردن روش کیفری است که با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی می توانید اطلاعات بیشتری را کسب نمایید.

    استرداد لاشه چک

    استرداد لاشه چک
    استرداد لاشه چک

    مبادله ی چک دلایل مختلفی دارد که این دلایل شامل:

    – پرداخت ثمن معامله

    – ضمانت انجام کار

    – ایفای تعهد

    – ضمانت تخلیه و سایر امور دیگر

    که شخص در شرایط متعدد به منظور ضمانت خود از این برگه سند تجاری استفاده می نماید. در حالی که شخص صادر کننده ی چک درخواست استرداد چک امانی باشد و ادعا کند که شخص دریافت کننده ی چک استحقاق پرداخت وجه نقدی را از بانک ندارد و همچنین از استرداد چک سرباز میکند، دعوای استرداد چک که جزئی از دعوای مالی به حساب می آید را اجرا می کنند

    و یا با ارائه ی مستندات و اطلاعات کافی و جامع مبنی بر شکایت جرم خیانت در امانت را بازگو می کنند. در مورد استرداد لاشه ی چک و پرسشهای متداولی که برای شخص دریافت کننده ی چک به وجود می آید کاملا تخصصی بوده است و این شخص باید از طریق مراجع قانونی و وکلای حقوقی که در این رشته تخصص و مهارت کافی را دارند، پیگیری های لازم را انجام دهند.

    شما برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی مراجعه کنید تا در مورد روال کاری نمونه پرونده استرداد لاشه چک اطلاعات جامع و کاملی را به دست آورید.

    طرح دعوی استرداد لاشه چک

    طرح دعوی استرداد لاشه چک
    طرح دعوی استرداد لاشه چک

    از بین دعاوی بسیار رایج که در بین تمامی افراد جامعه مشاهده می شود و بخش وسیعی از پرونده هایی که در دادگستری موجود است، مختص به دعاوی چک ( که بین صادرکننده و دریافت کننده چک ایجاد می شود) است. امروزه افراد از چک برای موارد خاصی استفاده می کنند، نظیر:

    1)پرداخت وجوه بدهی 2) به عنوان ضمانت انجام کار 3) از این برگه ی تجاری معتبر برای رهن و یا اجاره ی واحد های تجاری و یا مسکونی 4) پیش پرداخت اقساط و همچنین سایر موارد دیگر که افراد برای انجام تبادلات نقدی از چک که یک برگه ی سند تجاری محسوب می شود، استفاده می نمایند.

    دعوی استرداد چک چه زمانی مطرح می شود

    دعوی استرداد چک زمانی مطرح می شود که شخص صادرکننده ی چک ادعا می کند که وجه ذکر شده در چک را پرداخت کرده است و یا اینکه چک به صورت امانت و یا ضمانت در دست شخص دریافت کننده ی چک بوده است،

    ولی چک را در قبال امور که متعهد شده و کار صورت گرفته است، فسخ قرارداد و همچنین باطل کردن قرارداد از شخص دریافت کننده ی چک این برگه را دریافت و یا پس نگرفته باشد و ممکن است که طرح دعوی صورت بگیرد.

    برای ثابت کردن ادعای استرداد چک این کار باید توسط خواهان انجام شود و قبل از اینکه طرح دعوی به صورت کیفری انجام شود، برای شخص مقابل اظهارنامه ارسال می گردد تا اینکه شخص مقابل نتواند این ادعا را انکار کند.

    افراد برای اطلاع داشتن از نمونه پرونده استرداد لاشه چک می توانند با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی اطلاعات جامع و کامل تری را کسب نمایند.

    جرم خیانت در امانت استرداد لاشه چک

    جرم خیانت در امانت استرداد لاشه چک
    جرم خیانت در امانت استرداد لاشه چک

    در صورتی که شخص دارنده ی چک، چک را به شخص دیگری انتقال دهد و یا اینکه در صورت عدم توافق شفاهی و یا قراردادی از این برگه ی سند تجاری استفاده کند و آن را برگشت نداده باشد و این برگه ی چک را تصاحب کند، این شخص مرتکب جرم خیانت در امانت شده است و طبق قوانین اسلامی برای جرم خیانت در امانت شرایطی را برای این فرد در نظر گرفته است که قانون برای این مجرم حبس یک تا سه سال را در نظر گرفته است.

    در این جرم باید جرم مجرم به طور کامل احراز شود

    در این جرم باید جرم مجرم به طور کامل احراز شود که در این شرایط برگشت چک می تواند جرم دارنده ی چک را ثابت کند. شاکی با مراجعه به دادسرا شکایت خود را مطرح کرده که این شکایت می تواند به صورت کتبی و یا شفاهی عنوان شود که دادسرا بعد از اینکه مراحل مقدماتی تحقیقاتی را انجام داد، پرونده ی شاکی را به یکی از شعب بازپرسی برای کامل کردن تحقیقات ارسال می نماید

    و این احتمال وجود دارد که شعب بازپرسی برای کامل کردن تحقیقات از یکی از طرفین دعوا دعوت نماید. در صورتی که متهم پرونده استرداد چک به دادگاه حضور نداشته باشد، با دستور مقامات قضائی این شخص به دادسرا دعوت می شود، بنابراین با فهماندن متهم به جرمش قرارداد جلب شخص به دادرسی تنظیم می گردد

    و همچنین با صدور کیفرخواست از سوی دادستان پرونده ی استرداد لاشه چک برای رسیدگی و ارزیابی بیشتر تقدیم دادگاه کیفری می شود. برای نمونه پرونده استرداد لاشه چک با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی می توانید اطلاعات جامع و کامل تری را به دست آورد.

    استرداد سند با حسن نیت

    استرداد سند با حسن نیت
    استرداد سند با حسن نیت

    در صورتی که چک دست به دست بچرخد و در اختیار فردی قرار بگیرد که جرمی را مرتکب نشده باشد و همچنین در متن برگه ی سند تجاری (چک ) و اشاره ی به امانی بودن و یا شرطی بودن چک نشده باشد، شخص ثالث با حسن نیتی که برای مقامات قضایی اثبات کرده است، می تواند مبلغ ذکر شده در چک را دریافت و یا مطالبه کند.

    همانطور که توضیح دادیم چک بخشی از اسناد تجاری است که دارای ویژگی های خاصی است و ایراداتی که صادرکننده ی چک می تواند نسبت به شخص دریافت کننده ی چک داشته باشد که ارتباط قراردادی بین این دو طرف وجود نداشته است، قابل قبول نبوده که این ویژگی را وصف تجریدی اسناد تجاری می گویند.

    افراد با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت حقوقی می توانند در مورد استرداد چک و دارنده ی سند را با حسن نیت اطلاعات کامل تری را کسب نمایند.

    مرجع قضایی استرداد لاشه چک

    مرجع قضایی استرداد لاشه چک
    مرجع قضایی استرداد لاشه چک

    مرجع قضایی به عنوان یک فرد بی طرف و عادل می تواند به مسائلی مانند استرداد لاشه چک رسیدگی کند و بررسی های لازم را که در این خصوص است، با دقت هرچه تمام تر داشته باشد.

    برای رسیدگی بیشتر فرد باید به محل نزدیک سکونت خود مراجعه کند. طبق قوانین چک اگر مبلغ چک تا بیست میلیون ریال باشد و یا کمتر از آن خواهان باید برای رسیدگی قضایی خود به شورای حل اختلاف مراجعه کند و اگر مبلغ چک بالای بیست میلیون ریال باشد،

    برای رسیدگی به طرح دعوای استرداد لاشه چک به دادگاه حقوقی عمومی مراجعه می نماید. چک یک مسئله بسیار مهم است که زمانیکه فرد آن را صادر می کند، در مقابل آن به مسئله تعهد و امانت توجه داشته باشد.

    افراد با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره ی حقوقی می توانند، نمونه پرونده استرداد لاشه چک و همچنین مرجع قضایی که به این مشکل رسیدگی میکنند اطلاعات کاملی را به دست آورند.

    مدارک لازم برای استرداد چک

    مدارک مورد نیاز برای طرح دعوی استرداد چک به مراجع قضای عبارتند از:

    • یکی از مدارک معتبر که تمامی مراکز قانونی از آن استفاده می کنند، ارائه ی کارت ملی است.
    • دومین مدارکی که برای طرح دعوی استرداد چک مورد نیاز است، وکالت نامه وکیل است.
    • 1) سندهای مثبت امانی بودن چک 2) شهادت شهود 3) قراردادی که نشان دهنده ی ضمانت چک بابت تعهد در برابر امور و یا مدرک انجام تعهد کاری 4) فسخ کردن 5) باطل کردن قرارداد 6) رسید پرداختی وجه چک.
    • ارائه ی اظهارنامه درخواست استرداد چک.

    تمامی این موارد برای ارائه ی طرح دعوی استرداد چک به مراجع قضایی مورد نیاز است که با توجه به نمونه پرونده استرداد لاشه چک می توان مراحل قانونی را برای مطالبه وجه ذکر شده در چک اقدامات لازم را انجام داد.

    در دادخواستی که برای استرداد لاشه چک تنظیم می شود، الزامات خوانده برای استرداد چک تنظیم می گردد که در آن تمبر و هزینه ی دادرسی طبق دعاوی مالی باید باطل گردد.

    در صورتی که مدارک دیگری که نشان دهنده ی 1) امانی بودن چک 2) وفادار بودن به تعهد 3) رسید پرداخت وجه چک و همچنین سایر موارد دیگر که صحت پرداخت چک را عنوان می کند را باید ضمیمه ی دادخواست ارائه شده به مراجع قضایی تقدیم کنیم.

    دعوی استرداد لاشه چک جزء دعاوی مالی محسوب می شود

    همانطور که بیان کردیم، دعوی استرداد لاشه چک جزء دعاوی مالی محسوب می شود که هزینه ی دادرسی بعد از انجام مراحل قانونی مطابق با مبلغ ذکر شده در چک باید پرداختی صورت بگیرد. این شکایت یا به صورت مستقل مطرح می شود و یا به صورت دعوایی که در حضور دعاوی اصلی از سمت خوانده بر خواهان بیان می شود که دعوای تقابل نام دارد و عنوان می گردد.

    سختی ها و پیچیدگی هایی که در دعوی استرداد لاشه چک و یا جرم خیانت در امانت صورت گرفته است و در راستای استرداد چک متقبل شده است که برای رسیدگی و پیگیری های لازم باید از افراد متخصص که دارای پروانه وکالت دادگستری هستند، کمک بگیریم تا به نتیجه ی قابل قبولی دست پیدا کنیم،

    این وکلا با دانش و مهارتی و همچنین تجاربی که در این امر به دست آورنده اند، می توانند نمونه پرونده استرداد لاشه چک را پیگیری کرده و به مراجع قضایی ارائه دهند. شما با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت حقوقی می توانید، اطلاعات کامل و جامع تری را در این خصوص به دست آورید.

    مجازات چک بلامحل طبق قوانین

    مجازات چک بلامحل طبق قوانین
    مجازات چک بلامحل طبق قوانین

    همانطور که میدانید تنظیم چک بلامحل توسط شخص صادر کننده ی چک طبق قوانین کشورمان جرم شناخته می شود، بنابراین برای ثابت کردن هر جرم نیاز مبرم به احراز هویت است و عواملی که سبب این جرم می شود که بر مبنای صدور چک برگشتی انجام می گردد،

    نیاز به تشخیص و بررسی توسط وکلای حقوقی متخصص و مجرب که در این زمینه تجربه ی کافی را به دست آورده اند دارد. جالب است، بدانید در ماده 7 قانون چک های برگشتی مجازات برای افرادی که از قوانین پیروی نکرده اند مشخص شده است:

    – برای مبلغ ذکر شده در چک که مبلغ آن کمتر از ده میلیون ریال است، طبق قوانین و ضوابطی که برای مجازات چک در نظر گرفته شده است، حبس شخص تا مدت شش ماه را شامل می شود.

    – اگر فرد چکی که صادر می کند، اگر بین یک میلیون تا میلیون تومان باشد، با توجه به قوانین حبس بین6 تا 1 سال دارد.

    اگر مبلغ ذکر شده در چک بیشتر از پنجاه میلیون ریال باشد

    – اگر مبلغ ذکر شده در چک بیشتر از پنجاه میلیون ریال باشد، طبق ضوابط و مقررات علاوه بر حبس شخص از یک تا دو سال مجازات دیگری نظیر منع شدن از صدور دسته چک به مدت دو سال ( بیست و چهار ماه ) است.

    – در صورتی که برگشت خوردن چک به منظور بسته بودن حساب بانکی شخص صورت بگیرد و با توجه به اطلاع شخص از موجودی حساب چک را صادر کند، مجازاتی که برای شخص صادر کننده در نظر گرفته می شود، این است که شخص به حداکثر مجازات محکوم می شود که در این شرایط مجازات در نظر گرفته شده غیر قابل تعلیق است.

    تمامی این مجازات برای شخص صادر کننده ی چک در نظر گرفته می شود که با ارائه ی نمونه پرونده استرداد لاشه چک شخص دریافت کننده می تواند از طریق قانونی مراحل مطالبه ی وجه را طلب نماید.

    شما برای اطلاع بیشتر در مورد چک بی محل می توانید، به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی مراجعه کرده و در مورد مجازات در نظر گرفته شده برای شخص صادر کننده ی چک اطلاعات کاملی را کسب نماید.

    قانون صدور چک

    طبق قوانین و ضوابط صدور چک به این صورت بیان شده است، که:

    – در صورتی که شخص صادر کننده ی چک قبل از اینکه تاریخ شکایت کیفری از سمت دادگاه احراز شود، مبلغ ذکر شده در چک را به صورت نقدی به شخص دریافت کننده ی چک پرداخت نماید.

    – در صورت موافقت شاکی خصوصی مبلغ وجه ذکر شده در چک پرداخت گردد.

    – شخص صادر کننده ی چک دستور به پرداخت مبلغ چک را به بانک مذکور(محال علیه) اعلام نماید که انجام این مراحل دیگر شامل مجازات کیفری از سوی مقامات قضایی نمی شود.

    بنابراین شاکی پرونده زمانی اجازه دارد که بر علیه شخص صادرکننده ی چک شکایتی را تنظیم کند که چک صادر شده به بانک محال علیه برگشت خورده باشد و همچنین پرداخت مبلغ ذکر شده در برگه ی اسناد تجاری (چک) قبل از اینکه وارد مراحل شکایت شود، مانع از پیگرد کیفری شود، بنابراین شما با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی می توانید، اطلاعات کامل تری را نسبت به صدور چک کسب نمایید.

    شکایت شخص دریافت کننده چک

    شکایت شخص دریافت کننده چک
    شکایت شخص دریافت کننده چک

    زمانی که شخص دارنده ی چک با برگشت چک مواجه شد، اولین اقدامی که می تواند برای رسیدگی به شکایت خود انجام دهد، طرح شکایت به دادگاه است. شکایت تنظیم شده از طرف شخص دریافت کننده ی چک در صورتی قابل قبول است که طبق مقررات ذکر شده طبق قانون تجارت در آن لحاظ شده باشد:

    طبق قانونی که برای صدور چک تنظیم شده است، مقرر گردیده که جرایمی که شخص صادر کننده ی چک در این قانون مرتکب شده است، بدون شکایت شخص دریافت کننده چک قابل تعقیب و رسیدگی نبوده است

    و همچنین زمانی که شخص دریافت کننده چک به مدت شش ماه بعد از تاریخ صدور چک برای مطالبه وجه نقد خود به بانک محال علیه مراجعه نکند و یا اینکه شش ماه از تاریخ صدور چک گذشته باشد و مبلغ پرداختی صادر نشده باشد، شکایتی را مطرح نکند دیگر اجازه ندارد که شکایت کیفری را نسبت به شخص صادرکننده ی چک تنظیم نماید.

    چک در همان مکانی که تنظیم شده است، باید ادا گردد

    علاوه بر این در مورد قانون صدور چک آمده است، که چک در همان مکانی که تنظیم شده است، باید ادا گردد، ( پول به طور کامل پرداخت شود). شخص دریافت کننده ی چک باید تا مدت پانزده روز از تاریخ اخذ چک مبلغ ذکر شده در چک را مطالبه کند.

    در صورتی که چک صادر شده از یک شهر به شهر دیگر تنظیم گردیده باشد، برای مطالبه ی وجه چک شخص دارنده ی چک باید چهل و پنج روز بعد از تاریخ صدور چک برای پرداخت اقدام نماید،

    بنابراین در صورتی که شخص دریافت کننده ی چک طی این مدت وجه دریافتی خود را مطالبه نکند، دعاوی دارنده برای پشت نویس (ظهرنویسی) شنیده نخواهد شد و همچنین اگر مبلغ چک که مرتبط به بانک مذکور است، حذف گردد، طرح دعوای دریافت کننده ی چک بر علیه شخص صادر کننده در مراجع قضایی قابل شنیدن نبوده است.

    در این صورت پیگرد حقوقی دعوی آغاز نمی گردد، مگر اینکه با شکایت شاکی، همچنین شخص شاکی این اجازه را ندارد که شکایتی را تنظیم کند مگر اینکه با پیروی از تمامی شرط های ذکر شده در قانون اسناد تجاری که لحاظ گردیده است.

    طبق نظر شورای نگهبان مدت زمان لحاظ شده با ضوابط چک شرعی نبوده، اما جرم لحاظ شده برای شخص صادر کننده چک شامل مدت زمان می باشد و شورای نگهبان این دوگانگی را به طور کامل اعلام نکرده است.

    مراحل رسیدگی به شکایت وجه چک

    مراحل رسیدگی به شکایت وجه چک
    مراحل رسیدگی به شکایت وجه چک

    برای رسیدگی به شکایت مبنی بر مطالبه ی وجه پرداختی در چک طبق قوانین و ضوابط صدور چک می توانیم از دو مرجع برای دریافت چک اقدامات لازم را انجام دهیم که عبارتند از:

    1)صدور اجرائیه، 2) دریافت مبلغ چک از طریق مراجع قضایی.

    صدور اجرائیه

    صدور اجرائیه
    صدور اجرائیه

    همانطور که میدانید چک برای مبادلات تجاری از سفته معتبرتر است و صدور اجرائیه برای این برگه ی سند تجاری قابل تنظیم است، ولی برای سفته می توان از تنظیم اجرائیه استفاده نمود. قانونگذار این سند تجاری را در حکم سند های لازم الاجرا ( ضروری ) قرارداده است و به شخص دارنده ی چک این اجازه را داده است که نسبت به صدور اجرائیه اقدامات لازم را انجام دهد.

    برای صدور اجرائیه طبق ماده سه شخص دریافت کننده ی چک باید عین چک و گواهینامه مذکور را و یا اینکه گواهی مبنی بر عدم پرداخت وجه دریافتی را به منظور اجرای کردن ثبت اسناد به شعبه دادرسی مورد نظر ارائه نماید.

    زمانی ثبت به صورت دقیق انجام می شود که امضای درون چک با فرد صادر کننده چک که در بانک وجود دارد، همخوانی داشته باشد. در غیر اینصورت به هیچ عنوان بانک مجاز به وصول چک نیست.

    نحوه ی صدور اجرائیه به این قرار است، که:

    جالب است، بدانید اگر فرد تنها از متهم یک برگه چک داشته باشد، می تواند به راحتی با آدرسی که در بانک از فرد صادر کننده وجود دارد، دسترسی پیدا کند، همچنین هرگونه ابلاغیه به این نشانی تنظیم می گردد و برای وی نیز ارسال می شود، مگر اینکه شخص متهم (صادر کننده چک ) در قسمت تکمیل مشخصات شخصی خود نشانی دیگری را قید کرده باشد. برای آگاهی بیشتر در مورد نحوه ی صدور اجرائیه می توانید به سایت تهران لو به عنوان بهترین برای مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

    دریافت مبلغ چک از طریق دادگاه

    دریافت مبلغ چک از طریق دادگاه
    دریافت مبلغ چک از طریق دادگاه

    معمولا تمامی مراحلی که مربوط به استرداد چک است، در مراجع قانونی خیلی سریع انجام می شود، بنابراین دارندگان برگه ی سند تجاری

    (چک ) از این روش قانونی برای مطالبه و دریافت وجه مندرج شده در چک اقدام می نمایند. طبق ضوابط و مقررات قانون اخذ چک، بعد از اینکه شخص دارنده ی چک (دریافت کننده ی چک ) در زمان قانونی خود جهت دریافت مبلغ چک به بانک مراجعه کرده و بنا به دلایلی حساب شخصی این فرد مسدود باشد و یا مبلغ به طور کامل در حساب شخص صادر کننده ی چک موجود نباشد و یا هر دلیل دیگرکه این شخص با عدم دریافتی همراه باشد،

    در این صورت این شخص می تواند گواهی عدم دریافت را از بانک مذکور دریافت کرده و با تقدیم دو برگ فتوکپی از گواهی عدم پرداخت چک که توسط بانک دریافت شده است، همراه با پشت نویسی بر علیه شخص صادرکننده با ضمیمه ی فرم شکایت به صورت پیوست به مراجع ذیصلاح ارائه دهد و تقاضای پیگرد کیفری شخص متهم را به دادگاه می نماید.

    دارنده ی چک برای اطلاعات بیشتر می تواند با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی و همچنین نمونه پرونده استرداد لاشه چک اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه کسب نماید. اقداماتی که در دادگاه انجام می شود، شامل: 1) احراز هویت شاکی 2) نشان دادن متهم 3) احضار و جلب کردن متهم 4) تحقیقات کلی در مورد متهم است.

    پیگیری در دادگاه

    پیگیری در دادگاه
    پیگیری در دادگاه

    موارد پیگیری در دادگاه به صورت زیر است:

    احراز مشخصات شاکی

    اولین اقدامی که دادگاه برای شخص شاکی پرونده انجام می دهد، هویت شاکی است که باید برای دادرس شعب قابل اجرا باشد تا دادگاه تشخیص دهد که این شخص می تواند نسبت به این شکایت مراحل قانونی را انجام دهد، یا خیر،

    همچنین در ضوابط قانونی آیین دادرسی کیفری آمده است که شخصی که در اثر ارتکاب جرم دچار ضرر و زیان شده است و نیاز مبرم به مطالبه وجه را دارد،

    مدعی خصوصی و شاکی پرونده است که این شخص با نمونه ی پرونده استرداد لاشه چک می تواند احراز هویت کرده و به عنوان اولین شخص شاکی پرونده شناخته شده است و به همین دلیل است که دادگاه اولین گام را احراز مشخصات شاکی پرونده می داند.

    به همین منظور است که طبق قانون صدور چک این چنین ذکر شده است که برای احراز مشخصات شخصی که برای اولین بار برای اینکه چک را از بانک مورد نظر دریافت نمایید باید به بانک مورد نظر مراجعه کنید. حال بانک باید به محض دریافت چک، ابتدا هویت کامل را به صورت دقیق در محل اصلی که پشت چک است، به همراه تاریخ و امضاء به بانک بدهد.

    به روند پشت نویسی چک ظهر نویسی می گویند. در این صورت مراحل انجام شکایت کیفری از شخص حذف شده و فقط در صورتی میتواند طرح دعوی را مطرح کند که انتقال قهرا انجام شده باشد.

    اعلام کردن متهم

    اعلام کردن متهم
    اعلام کردن متهم

    مرحله ی دومی که دادگاه برای شخص دارنده ی چک انجام می دهد، این است که مراجع قضایی مکلف است که شخص صادر کننده ی چک برگشتی را مورد شناسایی قرار داده تا از این طریق اخطار حسن نیت به آدرس مندرج شده در بانک محال علیه به شخص صادرکننده ی چک ارسال نماید.

    مبنی براینکه شخص صادرکننده ی چک برگشتی از طریق مراجع قضایی تحت پیگرد قرار می گیرد، ولی در صورتی که اصل چک نزد شخص صادرکننده ی چک موجود باشد، سبب شده که مطالبه ی وجه مندرج شده در چک و همچنین منصرف شدن شاکی از تنظیم شکایت کیفری شده مگر بر خلاف این موارد اثبات گردد.

    در مورد برگه ی سند تجاری (چک ) که دارای چندین صاحب حساب است، کسانی مسئول شکایت کیفری هستند که چکی که شکایت در آن تنظیم شده است را امضاء زده باشند و این شخص خود به تنهایی تضمین کننده ی پرداخت وجه ذکر شده در چک است که در سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی اطلاعات کاملتری را در مورد اعلام متهم بیان کرده است.

    حضور و جلب متهم (صادرکننده چک )

    شخص صادرکننده ی چک که به عنوان متهم چک برگشتی شناخته شده است، مرتکب جرم شده و باید در صورت احضار دادگاه به مراکز شعب دادرسی محل سکونت خود مراجعه کرده و در صورتی که این شخص در زمان مقرر در دادگاه حضور نیابد جلب می گردد. مراجع قضایی این حق را ندارند که قبل از احضار متهم

    ( صادرکننده چک ) وی را جلب نمایند مگر در شرایطی که این شخص فراری و یا پنهان شده باشد و همچنین محل ( اقامت، شغل، کسب و کار) این شخص به طور دقیق ذکر نشده باشد و در مشخصات وی به طور کامل شرح داده نشده باشد، در این صورت است که مراجع قضایی برای پیگیری و رسیدگی این اجازه را دارند که بدون حضور متهم دستور جلب این شخص را تنظیم نمایند.

    برای اطلاعات بیشتر در مورد احضار و جلب شخص صادرکننده ی چک می توانید با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی اطلاعات بیشتری را در زمینه ی نمونه پرونده استرداد لاشه چک به دست آورید.

    انجام جستجو از شخص صادر کننده ی چک

    انجام جستجو از شخص صادر کننده ی چک
    انجام جستجو از شخص صادر کننده ی چک

    زمانی که دادگاه متهم پرونده را جلب کرد و این شخص به مراجع قضایی معرفی شد، تحقیق و جست و جو از متهم آغاز می گردد که در این شرایط شخص صادرکننده ی چک که متهم شناخته شده است، می تواند به یکی از روشهای زیر اقدام نماید:

    جرم صدور چک های برگشتی جزئی از جرایم خصوصی به حساب می آید و اگر شخص دارنده ی چک گذشت کند نماینده ی پرونده مبنی بر اخذ قرار موقوفی تحت پیگرد و بعد از اخذ این قرار کلیه ی پرونده ی جزایی از بین می رود،

    ولی در بعضی از موارد شخص دارنده ی چک از شکایت خود صرف نظر کرده و گذشت نمی نماید متهم موظف است که وجه ذکر شده در چک را به طور کامل به شخص دریافت کننده ی چک پرداخت نماید و یا در صندوق دادگستری و یا اینکه طرح اجرای ثبت به شخص دیگری موکول (تودیع) گردد.

    شخص صادرکننده ی چک متهم نام دارد

    شخص صادرکننده ی چک که متهم نام دارد، صدور چک برگشتی را می پذیرد و بدهی معوقه ی خود را نیز می پذیرد و از دادگاه تقاضای مهلت در پرداخت مطالبه می نماید و در صورت نیاز مراجع قضایی حکمی را تنظیم کرده و به وی حداکثر یک ماه فرصت داده تا بتواند وجه ذکر شده در چک را به دارنده ی چک پرداخت نماید.

    در زمان تحقیق و جست و جو که از سمت مراجع قضایی صورت می گیرد، متهم مدعی شده که چک صادر شده جعل، سرقت و یا مفقود شده است و یا در بعضی از موارد این شخص ادعا می کند که چک یا 1) از طریق کلاهبرداری 2) خیانت در امانت 3) سایر جرایم دیگر، صورت گرفته است.

    در صورتی که متهم (شخص صادرکننده ی چک) با دلیل و منطق مستنداتی را به دادگاه مربوطه ارائه دهد و همچنین ادعاهای وارد شده را به برای دادرس محترم به اثبات برساند، در این شرایط نمونه پرونده استرداد لاشه چک صدور حکم با منع پیگیری همراه می شود. اگر کلیه ی دلایلی که شخص متهم برای دادگاه مربوطه ارائه دهد، اثبات گردد،

    نیاز به تحقیق و تجسس بیشتر

    در این صورت نیاز به تحقیق و تجسس بیشتری از سوی مقامات قضایی صورت می گیرد که در این شرایط متهم پرونده آزاد شده تا دادگاه مربوطه برای کامل کردن تحقیقات و تجسس خود اقدامات لازم را انجام دهد.

    اگر شخص صادر کننده ی چک که متهم نمونه پرونده استرداد لاشه چک است، قادر به پرداخت مبلغ ذکر شده در برگه ی سند تجاری نباشد، در این صورت مرجع رسیدگی و پیگیری شکایات موظف است که قرار کفالت و یا اینکه وثیقه را از وی صادر نماید.

    تمامی این موارد را دادگاه مربوطه برای رسیدگی و پیگیری های لازم جهت مطالبه وجه دارنده انجام می دهد، شما می توانید برای آگاهی بیشتر در زمینه ی مراحل قانونی به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

    وکیل مجرب برای رسیدگی به چک برگشتی

    وکیل مجرب برای رسیدگی به چک برگشتی
    وکیل مجرب برای رسیدگی به چک برگشتی

    برای رسیدگی به مجازات کیفری شخص صادر کننده ی چک بی محل، احتیاج به ثابت کردن تمامی مدارک و شواهد بر علیه خود است، بنابراین به کارگیری از وکلای متخصص و مجرب در بخش امور کیفری به خصوص وکلای متخصص برای صدور حکم چک برگشتی بر علیه شخص متهم (صادر کننده چک) بسیار مهم و کاربردی است،

    به همین منظور سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی شما را با بیش از صد وکیل پایه یک دادگستری برای رسیدگی به نمونه پرونده استرداد لاشه چک معرفی کرده و مشکلات شخص دارنده چک را در کوتاهترین زمان با اجرای قوانین و ضوابط قانونی رفع کرده و راه حل های مناسب و کارآمدی را در اختیار دارندگان چک قرار می دهد.

    سوالات رایج

    در صورتی که چک برگشت خورده میشود چه اقدامات قانونی را می توان انجام داد؟

    شخص دارنده ی چک از بانک تقاضای دریافت گواهی عدم پرداخت چک را می نماید. چک را با پشت نویسی (ظهرنویسی) کامل و گواهی و مستندات دیگر ضمیمه پرونده کرده و به دادگاه ارائه می دهد، دادگاه مربوطه برای رسیدگی و دریافت شخص به وجه خود پرونده را خارج از موعد در جریان قرار داده و پیگیری های لازم را انجام می دهد.

    به چه روشهایی میتوان چک بی محل را اجرایی کرد تا از این طریق وجه آن را مطالبه کرد؟

    برای به اجرا گذاشتن چک و دریافت مبلغ ذکر شده در چک به سه شیوه ی 1)کیفری 2) حقوقی 3) ثبتی می توان اقدام کرد که هر یک از این مراحل دارای ویژگی های خاصی است که شخص دارنده چک بتواند به حق خود برسد.

    در صورت تقاضای صدور اجرائیه و توقیف اموال شخص صادركننده از چه راه قانونی می توان اقدام کرد؟

    به منظور توقیف اموال شخص متهم باید از شیوه ی ثبتی اقدام کرد و همچنین از اداره ی ثبت تقاضای صدور اجرائیه مبنی بر برگشت چک را درخواست نمود.

    چه زمانی می توانیم برای چک برگشتی به دادگاه شورای حل اختلاف مراجعه کنیم؟

    طبق قوانین و ضوابط صدور چک، اگر شخص صادر کننده ی چک مبلغ ذکر شده در چک را بیست میلیون ریال و یا کمتر از آن عنوان کرده باشد، شخص دارنده برای رسیدگی به شکایت خود می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و از طریق قانونی وجه خود را مطالبه نماید.

    مراجع رسیدگی به نمونه پرونده استرداد لاشه چک را نام ببرید؟

    مرجع قضایی شورای حل اختلاف و یا دادگاه عمومی محل سکونت شخص دارنده ی چک (خوانده) است که به مسائل مالی و حقوقی رسیدگی می نماید.

    استرداد چک به چه معنا است؟

    استرداد طبق قوانین صدور چک به معنای مطالبه برای گرفتن و یا اینکه پس گرفتن لاشه چک است. استرداد لاشه چک بیشتر در مواقعی به کار برده می شود که خیانت در امانت صورت گرفته باشد و یا شخص صادرکننده ی چک این برگه ی سند تجاری را به عنوان ضمانت کاری به شخص مقابل ارائه داده باشد و باعث بروز مشکلات مالی و حقوقی می شود.

    نتیجه گیری

    هر فرد عادی نمی تواند از پس کارهای قانونی برآید پس اگر قصد دارید، استرداد لاشه چک را انجام دهید، بهتر است، از مراکزی که به مراحل قانونی تسلط کامل دارند، راهنمایی بگیرید.

    امروزه افراد برای مبادلات بیشتر از برگه ی سند تجاری که چک نام دارد، استفاده می کنند. شخصی که چک را صادر می کند، باید با توجه به موجودی که در بانک محال علیه دارد، چک را برای شخص مقابل تنظیم کند. باید بدانید فردی که می خواهد چک را صادر کند باید به صورت دقیق اطلاعات کامل را در فرم بانکی که وجود دارد، یادداشت نماید.

    در این صورت اگر چک برگشت بخورد و یا حساب شخص صادرکننده ی چک موجودی کافی را نداشته باشد، این شخص می تواند چک را برگشت زده و برای مطالبه وجه خود از طریق قانونی مراحل را پیگیری نماید. شخص دارنده ی چک یا در برابر وجه ذکر شده گذشت می نماید و یا با تفاهم بین دو طرف میتواند وجه پرداختی خود را دریافت نماید.

    در بعضی از موارد شخص صادرکننده ی چک به دلیل نداشتن موجودی کامل خود را مخفی می کند که در این صورت شخص دارنده ی چک می تواند از طریق مراجع قضایی برای رسیدگی به پرونده خود اقدام نماید. دادگاه برای شخصی متهم که چک برگشتی را صادر کرده است، مجازاتی را در نظر گرفته است که با توجه به مبلغ ذکر شده در چک این جرایم و مجازات متغیر بوده است و شامل شخص صادرکننده ی چک است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با