نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع وکیل برای اتباع خارجی آشنا شوید.

    در این مقاله سعی داریم تا در مورد وکیل برای اتباع خارجی، مطالب جامع و کاملی را برای شما عنوان نماییم. همچنین در خصوص وکیل اتباع خارجی، افرادی که اتباع ایرانی محسوب می شوند، حق و حقوقی که شامل این افراد است و حقوقی که این افراد از آن برخوردار نیستند، اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می دهیم.

    آن چه در نوشتار وکیل برای اتباع خارجی، مورد مطالعه قرار می گیرد:

    وکیل اتباع خارجی کیست؟

    اتباع ایرانی شامل چه افرادی می شوند؟ نام ببرید.

    حقوقی که شامل اتباع خارجی می شود را بیان نمایید؟

    چه حقوقی شامل تابعین بیگانه نمی شود؟

    کد فراگیر (فیدا) چیست؟

    نکات مهمی که در خصوص کد فراگیر برای تابعیت بیگانه بایستی رعایت نماییم را ذکر نمایید؟

    تابعیت ایرانی چیست؟

    انواع تابعیت ایرانی را نام ببرید؟

    مدارک لازم به منظور دریافت شناسنامه ایرانی برای اتباع بیگانه را ذکر نمایید؟

    وضعیت طلاق و نکاح تابعین بیگانه با توجه به ضوابط و مقررات ایران به چه صورت است؟

    حقوق ارثیه این گروه از افراد در کشورمان به چه نحوی است؟

    چه نکاتی را در استملاک بیگانگان بایستی رعایت نماییم؟

    اتباع بیگانه برای دریافت سیم کارت در ایران بایستی به چه صورت اقدام نمایند؟

    مدارک لازم به منظور گواهینامه اتباع خارجی را نام ببرید؟

    دریافت ویزای ایران برای اتباع خارجی به چه صورت است؟ توضیح دهید.

    وظایف وکیل اتباع بیگانه را ذکر نمایید؟

    وظایف کارفرما برای اشتغال اتباع بیگانه در کارگاه در کشورمان به چه نحوی است؟

    وکیل اتباع خارجی در خصوص بیمه تابعین بیگانه در کشورمان به چه صورت با این افراد همکاری می نمایند؟

    روش های دریافت اقامت در ایران را نام ببرید؟

    یک وکیل مجرب دارای چه ویژگی هایی است؟

    مدارک لازم به منظور ثبت نام شاغلین اتباع خارجی را نام ببرید؟

    نتیجه گیری

     

    وکیل اتباع خارجی

    وکیل اتباع خارجی
    وکیل اتباع خارجی

    در ابتدای مقاله وکیل برای اتباع خارجی، بهتر است درباره وکیل اتباع خارجی نیز مطالب جامعی را در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی به فردی که تمامی امور کیفری و همچنین حقوقی اتباع خارجی متوطن(مقیم) کشورمان می پردازد، وکیل اتباع خارجی می گویند.

    فعالیت های حقوقی شامل مشکلات و عهدنامه های داخلی، خارجی و همچنین بین المللی کمپانی ها است که بررسی آن ها لازمه بهره مندی از مهارت و همچنین علم و دانش کافی در این زمینه است.

    بر همین اساس؛ تمامی اتباع خارجی بلافاصله بعد از ورود به کشورمان بایستی پیوسته در کنار خود از یک وکیل اتباع خارجی مساعدت و یاری بگیرند. وکیل برای اتباع خارجی از بروز اشتباهات و لغزش ها جلوگیری کرده و اشخاص را به منظور دستیابی صحیح ترین تصمیمات یاری می نماید.

    در کشورمان برای اتباع خارجی ضوابط و مقررات و همچنین شرایط ویژه ای لحاظ گردیده است

    در کشورمان برای اتباع خارجی ضوابط و مقررات و همچنین شرایط ویژه ای لحاظ گردیده است که در صورتی که شما یکی از این افراد مقیم در کشورمان هستید و به اطلاعاتی در این خصوص علاقه مند هستید، توصیه می نماییم که به مطالبی که در ادامه به آن اشاره می نماییم، دقت کنید.

    همواره مسئله حقوق اتباع خارجی از زمان های گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بوده است که نظرات متعددی نیز در این راستا عنوان گردیده است.

    به طور معمول ضوابط و قوانین هر کشور با توجه به همین تئوری ها تحت تاثیر واقع شده است که این امر سبب گردیده تا در ارتباط با این موضوع برای هر کشور ضوابط و دستورالعمل های متعدد ویژه ای معین گردد.

    در حال حاضر در هر کشور آیین نامه های ویژه ای به منظور اتباع خارجی لحاظ گردیده است که فقط این امر در سایه مجرب ترین وکیل برای اتباع خارجی صورت می گیرد.

    زیرا به کلیه قوانین و ضوابط موجود در آن تسلط کافی دارد. بر مبنای قانون فوق؛ هر شخصی که از ملیت کشوری برخوردار نباشد، بیگانه به شمار می آید. اما بایستی متذکر شد که شخص بیگانه با اتباع مغایرت دارد و تشخیص این دو با هم بر عهده وکیل ماهر و متخصص اتباع خارجی است.

    اتباع ایرانی

    در مجموع اشخاصی که به عنوان اتباع ایرانی به حساب می آیند، عبارتند از:

    اشخاصی که در ایران متولد شده اند اما والدین آن ها مشخص نیستند، جزئی از اتباع ایرانی محسوب می شوند.

    اشخاصی که در کشورمان پدر آن ها تابع کشورهای خارجی است و با ورود به سن هجده سالگی که سن قانونی به شمار می آید، به مدت دوازده ماه در ایران سکونت می کنند، جزء اتباع ایرانی به حساب می آیند.

    اشخاص مقیم ایران به غیر از افرادی که ملیت خارجی آن ها به طور کامل معلوم گردیده است و همچنین کلیه اسناد تبعیت آن ها از سوی کشورمان مورد تایید است.

    اشخاصی که دارای پدر ایرانی هستند اما خودشان متولد شده کشورهای خارجی هستند نیز به عنوان اتباع ایرانی به حساب می آیند.

    از افراد دیگری که جزء اتباع ایرانی به حساب می آیند می توان به اشخاصی که در ایران از والدین خارجی که یکی از آن ها مقیم کشور ایران است، متولد شده باشند، نام برد.

    تمامی این گروه از افراد، جزء اتباع ایرانی به حساب می آیند. در مجموع اتباع بیگانه به دو گروه:

    1) افراد حقیقی

    2) افراد حقوقی دسته بندی می شوند.

    اشخاص حقیقی شامل انسان ها و افراد هستند و مقصود از اشخاص حقوقی؛ موسسات، کمپانی ها و سازمان ها هستند که بر مبنای قانون برای این اشخاص وظایف و حقوقی لحاظ گردیده است که متعهد به اجرای آن ها می باشند.

    حقوق اتباع خارجی

    حقوق اتباع خارجی
    حقوق اتباع خارجی

    این اشخاص نیز از حقوقی برخوردار هستند که شامل موارد زیر می شود:

    حقوق پشتیبانی از جان و مال و اعتبار

    براساس ضوابط موجود در کشورمان، جان و همچنین مال تمامی اشخاص ساکن در کشورمان بایستی در امان باشد که این امر، مشمول افراد بیگانه نیز می شود. این اشخاص در صورت اعتراض از مال و اعتبار خود، باید از طریق وکیل برای اتباع خارجی دفاعیه خود را انجام دهند.

    حق اشتغال در هر حرفه ای

    برای اتباع خارجی این امکان نیز وجود دارد که به هر صنعت و یا حرفه ی که علاقه مند هستند، بپردازند. به غیر از پیشه هایی که بر مبنای قانون فقط به اشخاصی اختصاص دارد که تابعیت ایران را دارند.

    آزادی عقیده

    بر مبنای ضوابط و قوانین ایران، جست و جوی عقاید و نظریه ها به طور کامل ممنوع بوده است و همچنین هیچ شخصی نبایستی به علت داشتن عقیده ی مغایر، مورد سرزنش و یا بازخواست قرار گیرد.

    اجازه مراجعه به مراجع قضایی

    بر مبنای ضوابط و دستورالعمل های کشورمان، بیگانگان نیز این امکان را دارند که درست همانند اتباع ایرانی حق مراجعه به مراجع قضایی را داشته باشند، اما برای پیشگیری از مشکلات احتمالی و یا هر گونه سوء استفاده، لازم است برای مراجعه به دادگاه از وکیل برای اتباع خارجی مساعدت و یاری بگیرند.

    آزادی، ورود و خروج، توقف و عبور

    براساس این که بر مبنای قانون به منظور اتباع بیگانه آزادی ورود به کشورمان وجود دارد، اما به منظور عبور این اتباع، مجوزهای لازم مورد نیاز است.

    داشتن امنیت فردی

    هدف از امنیت شخصی، مراقبت از افراد بیگانه در مقابل بازداشت های خودسرانه و غیر قانونی است.

    کلیه موارد ذکر شده از حقوقی است که اتباع خارجی از آن برخوردار هستند. در مواردی که از سوی یکی از اتباع بیگانه جرمی صورت پذیرفت، در مراجع کیفری و همچنین دادگستری رسیدگی و پیگیری می گردد. اگر چه کارمندان دولتی، نمایندگان سیاسی و همچنین دیپلمات خارجی از پیگیری ها و تعاقبات ایران ایمن هستند.

    اگر این اشخاص در این سری از تعقیب ها به دفاع نیاز داشته باشند، این امکان را دارند که از وکیل برای اتباع خارجی بهره مند شوند و مشکلات خود را رفع نمایند. طبق اصل چهارده (قانون اساسی ایران)، دولت کشورمان متعهد است که از سوی عدالت و همچنین اخلاق حسنه برای اشخاص خارجی و غیر مسلمان پیروی نمایند.

    اتباع خارجی از چه حق و حقوقی برخوردار نیستند؟

    اتباع خارجی از چه حق و حقوقی برخوردار نیستند؟
    اتباع خارجی از چه حق و حقوقی برخوردار نیستند؟

    حقوق سیاسی

    حقوقی که برای تابعین داخلی یک کشور لحاظ می گردد را حقوق سیاسی می گویند. بر همین اساس این حقوق شامل افراد بیگانه نمی شود.

    خدمت نظام وظیفه

    یکی از اصلی ترین مسئولیت های وارده بر پیروان یک کشور، انجام خدمت نظام وظیفه در آقایان است که افراد خارجی از این وظیفه عفو هستند.

    شرکت در انتخابات

    از دیگر حقوقی که شامل افراد خارجی نمی شود، حق انتخاب و انتخاب نکردن نامزدهای انتخابی در ایران است.

    مشاغل دولتی

    بیگانگان و اشخاصی که تابعیت ایرانی ندارند، قادر نخواهند بود که در مشاغل انتظامی، نظامی و دولتی شرکت نمایند.

    کد فراگیر

    سرمایه گذاران خارجی و یا اشخاص متقاضی ساکن در کشورمان از شیوه درج و ثبت شرکت، به مقدماتی در ایران نیاز دارند که انجام این امور تنها با حضور وکیل برای اتباع خارجی امکان پذیر است.

    در حال حاضر موسسات حقوقی و یا اداری متعددی خواهان ارائه کلیه خدمات حقوقی و همچنین اتباع خارجی در کشورمان هستند که با توجه به نداشتن آگاهی کامل اتباع خارجی تازه واردی که به کشورمان مهاجرت کرده اند، در برخی از موارد ممکن است که از سوی موسسات غیر مجاز حقوقی و یا متظاهر مورد سوء استفاده قرار گیرند که در این راستا حضور وکیل برای اتباع خارجی را ضروری معرفی می کند.

    در مجموع تمامی شرکت ها و یا اتباع خارجی به منظور ثبت نام در سیستم سازمان امور مالیاتی کشور بایستی کد فراگیر را دارا باشند. درخواست کنندگان ثبت شرکت هم که اتباع بیگانه هستند، بایستی برای انجام ثبت و درج کشور خود نیز از کد فراگیر قانونی مندرج شده نیز برخوردار باشند.

    دریافت این کد برای اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی نیز مقدور است

    دریافت این کد برای اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی نیز مقدور است. مقصود از کد فراگیر اتباع خارجی، شماره اختصاصی افراد بیگانه است که برای اشخاص حقوقی و حقیقی در کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد.

    به طور کلی تمامی اتباع بیگانه با اقامت تجاری و یا تحصیلی در کشورمان نیازمند اخذ فیدا و یا کد فراگیر هستند. این کد نیز همچون کد ملی ایرانی برای افراد حقیقی و یا حقوقی خارجی بوده است که لازم به ذکر است  که این کد در ایران قطعاً انحصاری است.

    نکات مهم برای کد فراگیر اتباع خارجی

    نکات مهم برای کد فراگیر اتباع خارجی
    نکات مهم برای کد فراگیر اتباع خارجی

    بهتر است بدانید که دریافت کد فراگیر به منظور شرکت ها و اتباع خارجی که مایلند مبادرت به افتتاح حساب، تحصیل و یا بیمه کنند، گرفتن این کد صد درصد ضروری و اجباری است.

    علاوه براین بایستی متذکر شد که برای دریافت نمایندگی شرکت خارجی و یا مشارکت کمپانی خارجی با یک کارتل ایرانی، دریافت کد فراگیر اتباع خارجی الزامی است. نکته حائز اهمیت این است که هر فرد اعم از حقیقی و یا حقوقی بایستی به شکل فردی برای دریافت این کد اقدام نماید.

    در ادامه بایستی بیان نمود که در مواردی که در زمان ثبت نام در سیستم، سهواً و یا به عمد داده های نادرستی وارد شود و سبب صدور این کد شود، برای تغییر و همچنین اصلاح کد فیدا پروسه ی سختی را بایستی پشت سر بگذارید. بنابراین توصیه می کنیم که از موسسات معتبر و یا اشخاص متخصص در این امر مشورت و مشاوره بگیرید و یا با مراجعه به وکلای مجرب اتباع خارجی، مراحل دریافت کد را به راحتی و با اطمینان بیشتر انجام دهند.

    دریافت کد فراگیر با نشان دادن با تصویر پاسپورت شخص متقاضی قابل اجرا است

    دریافت کد فراگیر با نشان دادن با تصویر پاسپورت شخص متقاضی قابل اجرا است و فقط بعد از تایید کد فیدا، ثبت شرکت و همچنین ادامه پروسه شرکت مندرج به منظور درخواست کنندگان خارجی امکان پذیر است.

    به منظور اخذ کد فیدا بعد از ورود و ثبت داده های ضروری، کدی همچون کد تعقیب به وی داده می شود.(باید توجه داشته باشید که کد فوق، کد فراگیر شخص درخواست کننده نیست).

    وکیل برای اتباع خارجی در ایران نیز از این کد برای تعقیب اخذ کد فراگیر تا گام صدور بهره می برد. ثبت نام کد فیدای متقاضی بایستی دقیقاً طبق داده های مندرج در پاسپورت وی باشد.

    علاوه بر این، برای ارسال داده های واردات کالا به درون کشور، این کد بایستی مندرج گردد. اما در زمان فرستادن داده های فروش به شخص، داد و ستدهای خارجی که در کشورمان فعالیت و یا اقامتی ندارند، ثبت شماره مزبور اجباری نیست.

    در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که برای انجام چه اموری به اخذ کد فیدا ویژه افراد حقیقی نیاز داریم؟

    افراد حقیقی به منظور ثبت نام در:

    1)    کنکور 2) دانشگاه ها 3) افتتاح حساب بانکی (در ایران) 4) ثبت شرکت 5) دریافت گواهینامه 6) ارسال لیست حقوق 7) تعقیب امور بانکی 8) ثبت نام در بیمه تامین اجتماعی 9) اوراق و سهام بهادار 10) پیگیری تمامی کارهای اداری

    به کد فیدا نیاز دارند که ویژه افراد حقیقی است.

    تابعیت ایرانی

    تابعیت ایرانی
    تابعیت ایرانی

    در مجموع تابعیت؛ رابطه ی سیاسی، معنوی و حقوقی است که فردی را به دولت معلوم وابسته می کند. این رابطه در بین افراد و دولت در قلمروی حقوق ایران، در مواد نهصد و هفتاد و شش الی نهصد و نود و یک قانون مدنی رسیدگی می شود.

    تابعیت ایران؛ تمامی ساکنین این کشور به استثنای افرادی که تابعیت بیگانه آن ها قطعی شده باشد را در بر می گیرد. لازم به ذکر است روندی که وکیل برای اخذ اقامت ایران دریافت می کند، با روندی که وکیل دیگر برای دریافت تابعیت ایران پشت سر می گذارد، کاملاً مغایرت دارد. بنابراین بهتر است تا به منظور انجام هر یک از آن ها، به وکیل مجرب و متخصص برای اتباع خارجی مراجعه نمایید تا از این طریق از اتلاف زمان و همچنین هزینه ی شما جلوگیری شود.

    معرفی انواع تابعیت

    معرفی انواع تابعیت
    معرفی انواع تابعیت

    تابعیت به دو دسته ذاتی و یا اصلی و همچنین اکتسابی تقسیم بندی می شود. به این صورت که در

    تابعیت اصلی (ذاتی):

    تابعیت به دو صورت مقدور خواهد بود: 1) تابعیت به روش خاک (اشخاصی که پدر آن ها ایرانی هستند.) 2) تابعیت به روش خون (اشخاصی که والدین آن ها غیر مشخص بوده و در ایران به دنیا آمده اند).

    تابعیت اکتسابی:

    روش های تابعیت اکتسابی در کشورمان طبق ماده نهصد و هفتاد و شش (ق.م) به این صورت است که:

    از طریق ازدواج (هر خانم تبعه بیگانه که همسر ایرانی برای خود انتخاب نماید).

    از طریق تجاری، تحصیلی و مذهبی (هر تابع بیگانه که ملیت ایران را تحصیل نموده باشد) را شامل می شوند.

    تابعیت ارضی:

    شیوه ای است که تابعیت افراد بر اساس محل تولد مشخص می گردد و یا به اصطلاح آن را سیستم خاک و یا تابعیت محل تولد معرفی می نمایند.

    تابعیت اشتقاقی:

    تابعیتی است که پس از تولد تا هنگامی که فرد زنده است، تحت تاثیر اعمال حقوقی از سوی وکیل اتباع خارجی نماینده قانونی و یا شخص او شاید تحصیل گردد، نظیر تحصیل تابعیت بر اثر اقامت مدت مشخص در سایر کشورها و یا کسب تابعیت ازدواج.

    تابعیت تبعی:

    این تبعیت بیشتر در اثر ازدواج زوجه و همچنین به دلیل متولد شدن فرزند، به فرزند کوچک تحمیل می گردد.

    (البته لازم به ذکر است که در مورد نخست (تبعیت زوج) و در مورد بعدی (تبعیت در) مورد تکلیف است.

    تابعیت محل تولد:

    شیوه ای است که به سبب آن تبعیت فردی براساس محل تولد او مشخص می گردد که به این روش، تعمیر سیستم خاک در برابر سیستم خون می گویند.

    ادله اثبات تابعیت در ایران

    مقصود از ادله اثبات تبعیت در کشورمان این است که، فردی اسنادی به منظور ارائه اثبات تبعیت خود با کشوری مشخص را دارا باشد. به این ترتیب دلایل تابعیت به دو شیوه مورد تایید است:

    1)  ادله اثبات تابعیت ایرانی بودن فرد

    2)  دلایل محرز اتباع خارجی و یا بیگانه بودن فرد که کاملاً خلاف مورد نخست است.

     

    ادله اثبات تابعیت ایرانی بودن فرد

    مدارکی که از سوی مراجع دارای صلاحیت وابسته به دولت با پیروی از کلیه ضوابط و تشریفات برای فرد دیگری صادر می گردد، اصلی ترین ادله اثبات تابعیت ایرانی بودن آن فرد است. لازم به ذکر است که ترتیب این اسناد و مدارک به دو گروه تقسیم بندی می شود:

    1)    سندهای صادره از سوی ثبت احوال.

    2)    مدارک و سندهای صادره از سوی وزارت خارجه و همچنین هیأت دولت.

    ادله اثبات بیگانه بودن فرد

    هنگامی که فرد بر مبنای ضوابط و قوانین تابعیت ایران، هیچ یک از شرایط تابعیت متعدد را دارا نباشند؛ حتی در صورتی که فرد در گذشته تابع ایران بوده و همچنین ملیت ایرانی خود را نیز از دست داده است و دیگر شهروند ایرانی به حساب نمی آید.

    همانند شخصی که رابط ازدواج دارای ملیت ایرانی است و بعد از مدتی بنا به دلایلی، اقدام به طلاق نماید. در این صورت تبعیتش سلب می گردد. در این خصوص، وکیل برای اتباع خارجی می تواند به شما در رابطه با اثبات تابعیت در ایران راهنمایی های لازم را متذکر شود.

    مدارک مورد نیاز برای اخذ شناسنامه ایرانی به منظور اتباع بیگانه

    مدارک مورد نیاز برای اخذ شناسنامه ایرانی به منظور اتباع بیگانه
    مدارک مورد نیاز برای اخذ شناسنامه ایرانی به منظور اتباع بیگانه

    اتباع بیگانه که والدین ایرانی دارند، این امکان را دارند که از شناسنامه ایرانی برخوردار باشند. به همین منظور دو حالت به منظور اخذ شناسنامه ایرانی برای اتباع خارجی موجود است:

    1)    پدر ایرانی  باشد            2) مادر ایرانی باشد

    در این راستا مدارک مورد نیاز برای اخذ شناسنامه ایرانی که هر یک از والدین ایرانی بایستی به اداره ثبت احوال مراجعه نمایند را در زیر اشاره می نماییم.

    مدارک مورد نیاز به منظور اخذ شناسنامه ایرانی برای اتباع بیگانه (از سوی پدر ایرانی)

    1)    اصل شناسنامه والدین 2) حضور جد پدری و یا پدر 3) تایید ولادت صادره از سوی ماما و یا پزشک 4) فیش بانکی براساس فهرست جاری

    مدارک ضروری به منظور اخذ شناسنامه ایرانی برای تبعه بیگانه (از سوی مادر ایرانی)

    1)    تایید تولد در ایران 2) جواز زناشویی والدین 3) کپی کارت ملی و همچنین شناسنامه مادر 4) کپی اسناد شناسایی پدر 5) تکمیل نمودن کلیه پرسشنامه های درخواست کنندگان 6) اگر والدین از هم جدا شده باشند و یا پدر آن ها فوت کرده باشد، تاییدیه حکم طلاق و همچنین فوت نیز ضروری است.

    در این راستا شما می توانید با مراجعه به وکیل برای اتباع خارجی، اطلاعات کاملتری را برای دریافت شناسنامه ایرانی به منظور تبعه بیگانه دریافت نمایید.

    موقعیت طلاق و نکاح اتباع خارجی

    موقعیت طلاق و نکاح اتباع خارجی
    موقعیت طلاق و نکاح اتباع خارجی

    طبق قانون مدنی ایران، آقای تبعه خارجی غیر مسلمان به هیچ عنوان اجازه ازدواج با خانم مسلمان ایرانی را ندارد، و در مواردی که مسلمان باشد، ازدواج با خانم ایرانی مستلزم مجوز ویژه از سوی دولت است.

    روشن است که اتباع خارجی که اجازه عقد نکاح با بانوان ایرانی را دارند، بایستی بر اساس مقررات قانونی و همچنین شرعی ایران کلیه آداب و آیین عقد نکاح را پیروی و آن را درج نمایند.

    در صورتی که تبعه خارجی هر دو شهروند یک کشور بیگانه باشند، مامورین کنسولی و یا سیاسی آن دولت چنان چه مطابق قوانین دولت خود این مجوز را داشته باشند، این اجازه را دارند که مبادرت به عقد نکاح نمایند.

    در این سری از حالات، عقد نکاح بر مبنای قانون کشور تبعیت شده زوجین منعقد می گردد که قانون کشورمان در این امر نقشی نداشته است. رابطه شخصی و همچنین مالی زوجین چنان چه شهروند واحد یک کشور باشند، مطابق قانون، دولت تبعیت شده آن هاست.

    اما در صورت مغایرت ملیت، پیرو ضوابط و مقررات دولت تبعیت شده شوهر است. باطل شدن نکاح نیز از مقرراتی که بیان شد نیز پیروی می کند. طلاق هم از لحاظ شیوه تعارض قوانین، پیرو قوانین کشور تبعیت شده زوجین است.

    شروط شکلی طلاق

    شروط شکلی طلاق
    شروط شکلی طلاق

    طبق قانون مدنی در گام نخست بایستی پیگیری شود که برای زوجین شهروند خارجی مقیم کشورمان که اختلاف طلاق را عنوان نموده اند، در کشور تبعیت شده خود حق طلاق به صورت رسمی شناخته شده است و یا بایستی به طرق دیگر اقدامات لازم را انجام دهند.

    چنان چه در صورتی که اجرای قانون مزبور عکس نظم عمومی و یا اخلاق نیکو در کشورمان نباشد، دادگاه مرتبط در ایران به اختلاف طلاق آن ها بازبینی و همچنین حکم نهایی آن نیز صادر می نمایند.

    در صورتی که زوجین شهروند بیگانه بر پایه قانون ایران تقاضای طلاق نمایند، دادگاه مربوطه می تواند بر مبنای قانون کشورمان همچون قانون محل بروز دادگاه رسیدگی و حکم نهایی را صادر نمایند.

    همچنین در صورت مغایرت بین تبعه خانم و همسر شروط طلاق بین آن ها در قوانین حقوقی ایران پیرو قانون کشور تبعیت کننده شوهر است. در مواردی که شما در این شرایط به مشکل خاصی برخوردید، می توانید از وکیل برای اتباع خارجی مساعدت و یاری بگیرید.

    حقوق ارثیه اتباع خارجی

    حقوق ارثیه اتباع خارجی
    حقوق ارثیه اتباع خارجی

    براساس قانون مدنی، این حقوق در بردارنده قوانین اساسی در خصوص ارث، شناسایی و انتخاب وراثت و میزان سهم الارث آن ها، ارث منقول و غیر منقول و بخشی از ارث که در وصیت موروثی ذکر شده است، می باشد.

    اما تملکات سهم مالک و اتباع خارجی و حقوقی منسوب آن ها با توجه به دارایی غیر منقول به جا مانده از شخص متوفی، مطیع قانون محل کشور بروز اموال و همچنین ارث است. درباره ارث متوفی خارجی بدون وارث، قانون مدنی بیانیه ای را ابلاغ نکرده است. اما در این رابطه حقوقدانان دو ارتباط حقوقی را در نظر گرفته اند:

    1)    ارتباط حاکمیت میان دولت محل بروز ارث و متوفی

    2)    ارتباط بازمانده میان دولت تبعیت شده و همچنین متوفی وی

    قانون امور حسبی به تمکین از قاعده دوم (قاعده وراثت)، کارگزاران کشور دولت تبعیت شده متوفی را مالک و همچنین قائم مقام ارث متوفی شهروند خارجی می داند.

    بنابراین ارث متوفی خارجی بدون وراث به نمایندگان دولت تبعیت شده وی تقدیم می گردد و در صورتی که این ارث شامل دارایی غیر منقول باشد، از سوی مراجع قضایی به فروش می رسد و مبلغ دریافتی به نمایندگان آن کشور تحویل داده می شود.

    در این راستا دولت ایران کارهای تامینی و همچنین حفاظتی را به منظور پشتیبانی و تصفیه ارث اعمال می نماید. شما با مساعدت و یاری وکیل برای اتباع خارجی می توانید اطلاعات کامل تری را در این راستا کسب نمایید.

    وضعیت ورود و خروج اتباع خارجی

    وضعیت ورود و خروج اتباع خارجی
    وضعیت ورود و خروج اتباع خارجی

    در ادامه؛ حقوق اتباع بیگانه در کشورمان، آزادی خارج شدن از کشور همچون یک حق به منظور اتباع بیگانه به دولت ها پیشنهاد می شود. کشورمان نیز این حق یعنی ورود و خروج را برای اتباع بیگانه به رسمیت شناخته است. بهتر است بدانید که ورود و خروج و همچنین اقامت در هر کشوری نظیر ایران، پیرو قوانین مربوط با تنظیم عمومی است.

    اتباع بیگانه متعهد به پیروی آیین نامه های تعیین شده هستند و از سوی دیگر کشورمان برای ورود و همچنین اقامت نیز متعهد هستند و فقط نمایندگان سیاسی خارجی و همچنین ماموران کنسولی و اشخاص خانواده آن ها به عهد عمل متقابل معاف از این تشریفات هستند. وکیل برای اتباع خارجی به منظور اعمال این قانون اذعان می دارند که:

    هر یک از تابعین بیگانه برای ورود، خروج و سکونت در ایران بایستی اجازه کارگزاران مرتبط ایران را آسان نمایند.

    روشن است که پیروی نکردن از این قانون، یعنی ورود و سکنای غیر قانونی، سبب انجام ضوابط تادیب و خروج اتباع بیگانه از کشورمان خواهد شد.

    استملاک بیگانگان

    از موارد دیگری که وکیل برای اتباع خارجی می تواند به شما در این امر کمک شایانی نماید، استملاک بیگانگان است. بیگانگانی که با پیروی از تمامی ضوابط قانونی در کشورمان برای مدتی طولانی سکنا می گزینند و احیاناً به برخی از مشاغل و یا حرفه ها می پردازند، شاید نیاز به تهیه و خرید منزل برای سکونت و یا دیگر اموال غیر منقول به منظور اعمال کسب و کار خود نیز داشته باشند.

    اما براساس ضوابط ایران، اتباع خارجی در این خصوص با چارچوب هایی مواجه هستند. جلوگیری از نفوذ بیگانگان در حوزه کشور و همچنین نظارت بر گسترش فعالیت های اقتصادی آن ها از لحاظ دارایی های غیر منقول و کاپیتولاسیون که تلخ ترین تجربه، سبب شیوه قوانینی در این رابطه می باشد، گردیده است.

    اتباع بیگانه به سبب پیمان های مصوب میان دولت ها می توانند از حق استملاک برخوردار باشند.

    در رابطه با تابعین دولتی که با ایرانیان تعهد نامه  دارند و همچنین خواسته تصاحب املاک غیر مزروعی را دارا هستند، منوط بر این که:

    1)    هیچ گونه سابقه کیفری نداشته باشد.

    2)    تصاحب آن ها اختلاف و مخالف نظم قانونی، عمومی و پیمان های کشورمان نباشد.

    3)    سکونت همیشگی در کشورمان داشته باشد.

    4)    انگیزه ای برای سرمایه گذاری در دارایی های غیر منقول را نداشته باشد و تنها نیت آن ها صرفاً به منظور کسب و یا سکونت باشد.

    حق دادخواهی

    حق دادخواهی
    حق دادخواهی

    وکیل برای اتباع خارجی، در خصوص حق دادخواهی نیز به افراد بیگانه راهنمایی های لازم را ارائه می دهند. حق حضور در دادگاه و همچنین طرح شکایت در دادگاه های قضایی همچون یک حق برای افراد بیگانه به صورت رسمی شناخته شده است.

    بر این اساس دولت ها در ارتباط با این حق و حقوق از تدابیر واحدی تبعیت نمی نمایند. در ایران مسئله حق مراجعه به محاکم قضایی برای اتباع بیگانه بر پایه قانون مدنی نیز معروف است.

    براین اساس هنگامی که در پرونده ای مسئله دریافت تامین عنوان می گردد، همچون دعاوی حقوقی مطالبه مالکیت، چارچوب هایی به منظور اتباع بیگانه لحاظ می گردد که در قانون (آ. د. م) این سری از محدودیت ها به طور کامل معین شده است.

    اخذ سیم کارت

    بهتر است بدانید که به اتباع بیگانه به آسانی می توان بعد از احراز هویت و همچنین گذرنامه معتبر، سیم کارتی را واگذار نمود. اما در خصوص افغان ها علاوه بر گذرنامه، جواز سکنا نیز ضروری است.

    بنابراین شما با در اختیار داشتن تمامی این اسناد و مدارک می توانید از سیم کارت های اعتباری و همچنین دائمی نیز بهره مند شوید. اما ممکن است که در برخی از دفاتر از فروش سیم کارت به این افراد خودداری نمایند که بایستی بیان نمود:

    شاید دفتری اخیراً اقدام به تاسیس نموده و از ضوابط و مقررات مربوط با این مسئله اطلاعات کافی را در اختیار ندارد که در غیر این صورت موضوعی برای واگذاری سیم کارت به این افراد وجود ندارد.

    در صورتی که دفتری از بخشیدن سیم کارت به افراد بیگانه خودداری نمایند، در این رابطه شکایاتی تنظیم می گردد که از سوی وکیل برای اتباع خارجی قابل پیگیری خواهد بود.

    اما براساس این که در حال حاضر این مراکز متعلق به قسمت های متعددی از جمله پیشخوان دولت و همچنین پست و … می شوند، که این موضوع را می توان از طریق نهادهای مرتبط رسیدگی و پیگیری نمود.

    تمامی مواردی که در بخش حقوق اتباع بیگانه در ایران توضیح دادیم، از مواردی است که وکیل برای اتباع خارجی می تواند در این راستا مساعدت و راهنمایی های لازم را به این افراد نماید و آن ها را در جهت دستیابی به حق و حقوق قانونی خود در ایران یاری نماید.

    شرایط خرید خودرو در ایران برای اتباع بیگانه

    شرایط خرید خودرو در ایران برای اتباع بیگانه
    شرایط خرید خودرو در ایران برای اتباع بیگانه

    برعکس دارایی های غیر منقول مانند ملک، زمین و آپارتمان که تهیه آن از سوی اتباع بیگانه ممانعت قانونی دارد و همچنین سند رسمیت آن به نامشان مندرج نمی گردد، در دارایی های منقول نظیر موتوسیکلت و ماشین و غیره، منعی به منظور خرید و همچنین ضبط سند برای اتباع بیگانه نیست و علاوه براین محدودیتی در این حوزه وجود نخواهد داشت. لذا اتباع بیگانه می توانند خودرو و یا هر دارایی منقول که قابل انتقال و جابجایی است را خریداری نمایند.

    در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که شیوه تنظیم سند خودرو برای این افراد بیگانه به چه صورت است؟

    در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که شیوه تنظیم سند خودرو برای این افراد بیگانه به چه صورت است؟
    در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که شیوه تنظیم سند خودرو برای این افراد بیگانه به چه صورت است؟

    در پاسخ به این سوال بایستی متذکر شد که شیوه تنسیق سند ماشین برای اتباع بیگانه که در ایران از اقامت قانونی برخوردار هستند، با سایر ایرانیان تفاوتی نداشته است و بدون هیچ گونه محدودیت هایی از سوی قانون، امکان تنظیم سند رسمی ماشین مقدور خواهد بود و به منظور ثبت پلاک نیز فرد می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

    مدارک ضروری برای گواهینامه اتباع خارجی

    مدارک ضروری برای گواهینامه اتباع خارجی
    مدارک ضروری برای گواهینامه اتباع خارجی

    کلیه اتباع بیگانه به منظور رانندگی در کشورمان بایستی دارای گواهینامه معتبر صادر شده که توسط جمهوری اسلامی ایران صادر گردیده است و یا گواهینامه بین المللی تایید شده پلیس راهور باشند تا امکان رانندگی در داخل کشور را داشته باشند.

    غیر از این، رانندگی شهروندان بیگانه فاقد گواهینامه سبب تعهد محضری و در موارد تکرار، فسخ کارت اقامت و اخراج از کشور را به دنبال خواهد داشت که در این راستا وکیل برای اتباع خارجی می تواند راهنمایی های لازم را در این امر به شما عرضه دارد.

    به این ترتیب عراقی ها و همچنین افغان ها که جزء اتباع خارجی محسوب می شوند، برای رانندگی در داخل کشورمان به گواهینامه نیاز دارند.

    مدارک مورد نیاز به منظور اخذ گواهینامه اتباع بیگانه عبارتند از:

    1)    برخورداری از سخنان ارزشمند در ایران 2) نمایش ترجمه مرسوم گذرنامه 3) چهار قطعه عکس سیاه و سفید و رنگی (4*3) 4) شرکت در محل آزمون برای انجام نام نویسی معاینات جسمانی، حضور در آزمون آیین نامه و همچنین عملی داخل شهر منطبق بر مقررات مرتبط

    لازم به ذکر است که این افراد بایستی وجوه نقدی ذکر شده را به دو حساب جاری وزارت کشور(بابت عوارض) و وزارت دارایی(بابت تمبر گواهینامه) پرداخت نمایند.

    1)    وکیل برای اتباع خارجی اذعان می دارد که کشورهایی همچون عراق و همچنین افغانستان، گواهینامه بین المللی صادره آن ها توسط پلیس راهور مورد پذیرش نخواهد بود.

    2)    طبق ضوابط و مقررات جاری، کلیه مهاجرین و اتباع بیگانه و همچنین پناهندگان مقیم کشورمان، امکان دریافت گواهینامه پایه یک را ندارند و صدور آن برای آن ها ممنوع است.

    اخذ ویزای ایران برای اتباع خارجی

    اخذ ویزای ایران برای اتباع خارجی
    اخذ ویزای ایران برای اتباع خارجی

    کلیه مسافرانی که کشور ایران را برای مهاجرت انتخاب نموده اند، بایستی به منظور اخذ ویزای ایران اقدامات لازم را انجام دهند. به منظور دریافت ویزای ایران؛ یک شرکت و یا یک شهروند مندرج شده ایرانی بایستی سرپرست آن ها باشد. وکلای مجرب و متخصص این حوزه سعی می کنند که به مسافرین خارجی مساعدت و مشاوره های لازم را برای دریافت انواع ویزا در کشورمان ارائه دهند. همچنین در خصوص انواع ویزای ایران که شامل گروه های:

    1)    زیارتی 2) توریستی 3) تجاری 4) پزشکی فامیلی است، راهنمایی های لازم را عرضه دارند.

    وکلای این حوزه درباره زمان اعتبار ویزای ایران برای اتباع خارجی متذکر می شوند که:

    زمان صدور ویزای ایران، داده های مرتبط مشخص شده اعتبار رویداد ثبت می گردد. روشن است مهاجرت نکردن به ایران در طی این مدت همچون باطل شدن ویزای صادره است که متقاضی مستلزم درج درخواست مکرر دریافت ویزا است.

    وظایف وکیل اتباع بیگانه

    وظایف وکیل اتباع بیگانه
    وظایف وکیل اتباع بیگانه

    همان طور که توضیح دادیم، اتباع بیگانه اشخاصی هستند که تابعیت ایران را ندارند و به عنوان مهاجر، پناهنده و همچنین مالک گذرنامه متقاضی داخل کشور می شوند و از این طریق تابعیت خارجی گرفته که این تابعیت آن ها از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران قابل قبول است.

    وکلای اتباع خارجی به روش قانونی در امور مرتبط با تابعیت بیگانه کشورها مانند افغانستان، کشورهای عربی و غیره درباره دریافت ثبت شرکت، دریافت اقامت، تابعیت، ازدواج و طلاق اتباع، مجوز تنفیذ حکم طلاق در بیرون از کشور و سایر مسائل مرتبط دیگر به این اشخاص بیگانه مشاوره و همچنین وکالت می نمایند.

    وکلای این حوزه براساس ماده نهصد و نود و هفت قانون مدنی در خصوص تحصیل این افراد، شرایط ذیل را عنوان می دارند که عبارتند از:

    1)    فرد به سن قانونی یعنی هجده سال تمام رسیده باشد.

    2)    به صورت متوالی و یا متناوب به مدت پنج سال در ایران اقامت داشته باشند.

    3)    متواری از خدمت نظام وظیفه نباشند.

    4)    در هیچ کشوری به جنایت مهم و یا جنحه غیر سیاسی محکوم نگردیده باشند.

    شیوه های اخذ اقامت در ایران

    وکیل اتباع خارجی، شیوه هایی که برای دریافت اقامت در جمهوری اسلامی ایران می شود را موارد زیر معرفی می نمایند:

    1)    اقامت از طریق سرمایه گذاری 2) ثبت شرکت تجاری و همچنین اخذ شریک تجاری 3) ثبت شعب خارجی 4) ازدواج 5) ویزای کار

    مراحل اثبات تابعیت ایرانی برای اتباع فرزندان – مادر ایرانی

    وکلای مجرب اتباع خارجی، مراحل تایید تابعیت ایرانی برای فرزندان پدر خارجی و مادر ایرانی را به دو گروه دسته بندی می نمایند:

    اثبات تابعیت ایرانی فرزندان زیر هجده سال مادر ایرانی

    مادران ایرانی برای تایید تابعیت فرزندان کمتر از هجده سال خود، نخست بایستی اقدامات لازم را برای صدور شناسنامه ایرانی انجام دهند که نخست بایستی در سیستم اینترنتی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به آدرس bafia.ir نام نویسی نمایند.

    سپس بایستی در این سیستم تقاضای تشکیل پرونده ملیت برای فرستادن شناسنامه فرزند (مادر ایرانی) ارائه گردد و همچنین فرم داده های ماهیت مادر نیز همواره از سوی فرزند وی به منظور درخواست تابعیت ایرانی و صدور شناسنامه تکمیل گردد.

    اثبات تابعیت ایرانی فرزندان بالای هجده سال – مادر ایرانی

    در صورتی که پیش از هجده سالگی، مادر ایرانی برای فرزند خود تقاضای تابعیت ایرانی نماید، بعد از ورود فرزند به سن هجده سالگی، این امکان را دارد که پرونده خود را تعقیب نماید.

    چنان چه تا پیش از هجده سالگی هیچ گونه اقدامی به منظور تقاضای تابعیت از سوی مادر ایرانی صورت نگرفته باشد، فرزند وی بعد از این سن می تواند به تنهایی اقدامات لازم را به منظور درخواست تابعیت ایرانی انجام دهد.

    فرزند با رجوع به نمایندگی سیاسی و کنسولی ایران واقع در محل سکونت مادر، تقاضای اعطای تابعیت ایرانی را ارائه دهد و تشکیل پرونده داده و آن را در جریان مراحل قانونی قرار دهد.

    وکلای اتباع خارجی برای اثبات تابعیت ایرانی از سوی مادر ایرانی می توانند راهنمایی های لازم را به اتباع بیگانه عرضه دارند.

    شیوه اثبات تابعیت ایران برای عراقی ها

    در ادامه موضوع وکیل برای اتباع خارجی، بایستی در خصوص نحوه تایید تابعیت ایران برای عراقی ها مطالبی را بیان نماییم. تابعین عراقی که شرایط اخذ تابعیت را دارند و در این باره مبادرت می نمایند، بعد از اخذ سند تبعیت توسط اداره ثبت احوال این امکان را دارند که تابعیت ایرانی خود را اثبات نمایند.

    همچنین تابعین با در  اختیار داشتن مدارک دیگری مانند کد فراگیری (فیدا) اتباع بیگانه و همچنین گواهینامه ایرانی می توانند تابعیت خود را در کشورمان به اثبات برسانند.

    بانوان عراقی که به روش ازدواج به تبعیت کشورمان درآمده اند نیز با در اختیار داشتن شناسنامه خود که نام همسر ایرانی وی در آن درج گردیده است، امکان دریافت تابعیت خود را در ایران تا حد قابل توجهی اثبات نموده اند.

    اگر شما عزیزان اطلاعات کاملتری را درباره شیوه تایید تابعیت ایران برای عراقی ها دارید، می توانید با مراجعه به مجرب ترین وکلای اتباع خارجی مطالب جامع تری را کسب نمایید.

    شیوه اثبات تابعیت افغان ها در ایران

    وکیل مجرب اتباع خارجی می داند که از معتبرترین و اصلی ترین روش های تایید تابعیت ایرانی اتباع افغان، عرضه سند تابعیت است که بایستی از اداره ثبت احوال دریافت نماید. اما در مواقع ضروری با نشان دادن کد فراگیر (فیدا) اتباع بیگانه و همچنین گواهینامه بین المللی، تابعیت ایرانی خود را تایید نمایند.

    بانوان افغانی که دارای همسر ایرانی هستند و به این روش تابعیت ایرانی خود را دریافت نموده اند، با عرضه شناسنامه این فرصت را دارند که تا حد قابل توجهی تابعیت ایرانی خود را ثابت نمایند.

    مسئولیت کارفرما جهت اشتغال اتباع خارجی

    مسئولیت کارفرما جهت اشتغال اتباع خارجی
    مسئولیت کارفرما جهت اشتغال اتباع خارجی

    در حال حاضر یکی از چالش هایی که نیاز به وکیل اتباع خارجی را می طلبد، مشکلاتی است که بین کارفرمایان اشتغال اتباع بیگانه روی می دهد که شاید با محدودیت ها و همچنین دستورالعمل های خاص روبرو شود.

    مهاجرت نیروی کار، چه به صورت ساده و چه به صورت ماهر و متخصص میان کشورهای مختوم به وضع و همچنین تایید مقررات ویژه شده است.

    این ضوابط در قلمرو وضعیت استفاده و اشتغال اتباع بیگانه در کشور است که ایران نیز از این اصل مستثنی نیست. دو ماده (120 و 129) قانون کار مختص به وضعیت اشتغال تبعه بیگانه در کشورمان است که طبق ماده (120) قانون کار، اتباع خارجی نمی توانند در کشورمان به اشتغال بپردازند به جز دو شرطی که در زیر به آن اشاره می نماییم:

    –       پیشامد ورود از طریق حق کار برای این افراد معلوم شده باشد.

    –       طبق ضوابط و دستورالعمل های مرتبط اتباع بیگانه، پروانه کار نیز دریافت شده باشد.

    تنها نهادی که وظیفه صدور پیشامد حق کار و تمدید و از سرگیری دوباره پروانه کار تابعین خارجی را بر عهده دارد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

    شروط صدور پروانه کار جهت تابعین بیگانه

    شروط صدور پروانه کار جهت تابعین بیگانه
    شروط صدور پروانه کار جهت تابعین بیگانه
    1. طبق داده های موجود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بین تابعین ایرانی مشغول به کار، اشخاص داوطلب دارنده تحصیلات و همچنین ماهر، مانند وی وجود نداشته باشد.
    2. تبعه خارجی دارای تخصص و همچنین داده های کافی به منظور اشتغال به کار مقصود باشد.
    3. از مهارت تبعه خارجی برای جایگزینی و آموزش بعدی اشخاص ایرانی استفاده شود.

    دستیابی به شروط ذکر شده با انجمن فنی اشتغال اتباع بیگانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. بر مبنای تصویب مورخ 26/3/1372انجمن محترم وزیران، سازمان های دولتی، وزارت خانه ها و همچنین نیروهای مسلح اتباع بیگانه اجازه حضور در پست های حساس و همچنین مشاغل کلیدی و اساسی را ندارند.

    مشاغل غیر مجاز برای اتباع بیگانه

    تابعین خارجی در مشاغلی که در زیر اشاره می نماییم، اجازه اشتغال ندارند:

    •   مدیریت عامل سازمان ها و شرکت های دولتی متعلق به دولت
    •   معاونت کارتل ها و همچنین نهادهای دولتی متعلق به دولت
    •   مشاغلی که حکم ریاست به بالای ارگان های دولتی، وزارت خانه ها و همچنین استانداری ها را داراست
    •   مشاورین اداری و مالی مدیریت عامل نهاد و کارتل های دولتی متعلق به دولت

    از مواردی به شمار می آیند که اتباع خارجی اجازه حضور در این سری از مشاغل غیر مجاز را ندارند.

    وظایف کارفرما جهت اشتغال اتباع بیگانه در کارگاه

    وظایف کارفرما جهت اشتغال اتباع بیگانه در کارگاه
    وظایف کارفرما جهت اشتغال اتباع بیگانه در کارگاه

    وکلای اتباع خارجی به منظور پیشگیری از بروز مشکلات وظایفی که کارفرمایان برای اشتغال تابعین بیگانه بر عهده دارند را به این صورت بیان می نمایند:

    کارفرمایانی که از پیشگاه اتباع بیگانه بهره می برند، موظفند تا نخست مدارک مورد نیاز را از شهروندان بیگانه دریافت کنند.

    سپس اسناد ضروری را به منظور صدور جواز اتباع خارجی در مدت سی روز از زمان ورود به اداره تعاون، کار و امور اجتماعی عرضه دارند.

    در صورتی که اتباع بیگانه در ارسال مدارک کوتاهی و قصور نمایند، اداره فوق بر پایه ماده صد و هشتاد و یک قانون کار، مراحل مندرج شده را به مراجع قضایی اظهار می دارند.

    در صورت رغبت به ادامه پروانه کار، کارشناسان خارجی، اسناد مورد نیاز را به وزارت کار اعزام می نمایند

    در صورت رغبت به ادامه پروانه کار، کارشناسان خارجی، اسناد مورد نیاز را به وزارت کار اعزام می نمایند. مدارک فوق بایستی به همراه گزارش کارکرد برنامه آموزشی حداقل به مدت سی روز پیش از اتمام اعتبار جواز کار ارسال گردد.

    شاید در مواردی ارتباط استخدامی تبعه بیگانه با کارفرمای مربوطه از هم گسسته شود، در این حالت کارفرما موظف است تا حداکثر به مدت دو هفته مراتب را به منظور فسخ و همچنین ثبت جواز کار اتباع بیگانه و اداره مربوطه (وزارت کار) را مطلع نماید.

    احتمال دارد که قرارداد استخدامی تابعین بیگانه دارای جواز کار ارزشمند با کارفرما به هر علتی ابطال گردد که در این حالت با تغییر کارفرما، تابعین مورد هدف مشمول از سرگیری پروانه کار می گردند.

    کارفرمایان موظفند تا پیش از مبادرت به عقد هر نوع قرارداد استخدامی با متخصصین خارجی از اداره مربوطه (وزارت کار و امور اجتماعی) استخبار نمایند.

    از دیگر وظایفی که کارفرمایان بایستی به آن توجه نمایند این است که کارفرمایان تنها می توانند تابعیت خارجی را در فعالیت معینی که در جواز کارشان معین گردیده است، خدمت به کار نمایند.

    کلیه موارد ذکر شده از وظایف کارفرمایان برای اشتغال تابعین بیگانه است که در صورت هر گونه مشکل با مراجعه به وکلای اتباع خارجی در این زمینه می توانید اطلاعات کاملتری را کسب نمایید.

    سوالی که ممکن است برای شما مطرح گردد به این موضوع اختصاص دارد که شرط صدور ادامه و همچنین تجدید جواز کار اتباع بیگانه به چه صورت است؟

    وکلای اتباع خارجی در پاسخ به این سوال متذکر می شوند که شرط صدور جواز کار این اشخاص به شرح زیر است:

    1)    تبعه خارجی که لااقل به مدت ده سال پیوسته در کشورمان سکنا داشته باشند.

    2)    شهروندان خارجی که همسر ایرانی را برای ازدواج خود انتخاب می نمایند.

    3)    مهاجرین کشورهای خارجی به خصوص کشورهای اسلامی و همچنین پناهجویان سیاسی به شرط برخورداری از کارت معتبر و ارزشمند مهاجرت و پناهندگی و بعد از توافق کتبی امور خارجه و وزارت خانه های کشور

    بیمه اتباع بیگانه

    بیمه اتباع بیگانه
    بیمه اتباع بیگانه

    تابعین خارجی که براساس ضوابط و دستورالعمل ها کار شروط اشتغال به فعالیت را دارا هستند، شامل قانون تامین اجتماعی تصویب شده تیرماه هزار و سیصد و پنجاه و چهار هستند. به جز مواردی که در زیر بیان می نماییم:

    در مواردی که میان دولت تبعیت شده آنان و همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران توافق نامه های دو سویه و یا چند سویه تامین اجتماعی دایر شده باشد که در این حالت براساس توافق نامه اقدام خواهد شد.

    هر زمان بر اساس استشهاد درجات صالح دولت تبعیت شده خود در زمان اشتغال در ایران در دیگر کشورها و یا کشور خود در حالات تدارک شده در (ماده 3) این قانون تماماً و یا گاهاً بیمه شده باشند، در این حالت در موارد ذکر شده مشمول قانون معاف می شوند.

    در حالت کسب و کار اتباع خارجی دارای مجوز کار و نبود موارد قانونی در باب بیمه نمودن افراد بیگانه، کارفرما موظف است تا بسته به پرداختی حق بیمه شهروند بیگانه مانند دیگر بیمه شدگان در کارگاه مبادرت نمایند. تنها با این اختلاف که به دلیل عدم تضمن اتباع بیگانه از آیین بیمه بیکاری، کارفرما مسئولیتی در باب پرداخت سه درصدی بیمه بیماری اتباع بیگانه نداشته باشند.

    ثبت نام اتباع بیگانه برای اشتغال

    از موارد دیگری که نیاز وکیل برای اتباع خارجی را در این راستا می طلبد، اختصاص به موضوع ثبت نام اتباع بیگانه دارد. کارفرمایانی که برای پیشبرد کسب و کار خود از اتباع بیگانه بهره می برند، موظفند تا با عرضه اسناد و مدارک زیر درخواست ثبت نام آنان را از شعب مرتبط نمایند:

    تصویر و اصل پروانه اشتغال به فعالیت صادره از سوی اداره مرتبط آن در حیطه محل اشتغال و یا اداره کل تابعین خارجی وزارت کار وامور اجتماعی از مواردی است که برای نام نویسی این افراد الزامی است.

    از دیگر مدارکی که برای نام نویسی اتباع بیگانه نیاز است، می توان به تصویر و همچنین اصل گذرنامه اشاره کرد.

    فرم کامل شده پرسشنامه ثبت نام نیز از مدارک مورد نیاز دیگر برای نام نویسی اتباع خارجی است.

    فهرست پرداخت حق بیمه هم از اسناد دیگر به منظور نام نویسی این افراد مورد نیاز است.

    مسئولیت کارفرما درباره حوادث کار تابعین بیگانه

    تمامی تابعین کشورهای وابسته به عهدنامه (شماره 19) سازمان بین المللی کار که مطابق ضوابط و قوانین مرتبط در کشورمان به فعالیت می پردازند، در برابر رویدادهای ناشی از کار تحت استتار پشتیبانی های ذیل قرار می گیرند:

    1)    خدمات درمانی تا زمان صحت کامل حادثه دیده 2) خسارت دستمزد 3) از کارافتادگی اندک 4) از کارافتادگی زیاد برآمده از کار 5) خسارت نقص عضو 6) فوت بر اثر رویداد برآمده از کار

    اقدامات کارفرما در هنگام بروز حوادث کار برای تابعیت بیگانه

    اقدامات کارفرما در هنگام بروز حوادث کار برای تابعیت بیگانه
    اقدامات کارفرما در هنگام بروز حوادث کار برای تابعیت بیگانه

    وکلای اتباع خارجی از موارد دیگری که برای امور محوله کارفرما در هنگام حوادث کار به منظور این اشخاص متذکر می شوند را به این صورت بیان می نمایند که:

    نخست کارفرما موظف است که اقدامات نخستین را به منظور پیشگیری از تقویت حال حادثه دیده اقدام نماید.

    سپس مراتب را در طی سه روز اداری به شکل کتبی در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد.

    شاید کارفرما در خصوص اقدامات اولیه شامل هزینه ای شده باشند که در این باره اداره تامین اجتماعی مبلغ ذکر شده را براساس تعرفه های رایج تصویب شده پرداخت می نمایند.

    چنان چه پابت شود که بروز حادثه، بر اثر پیروی نکردن از مقررات و ضوابط حفاظت فنی و همچنین ناشی از بیماری رعایت نکردن ضوابط احتیاطی و بهداشتی ملزم از سوی نمایندگان کارفرما و یا کارفرما بوده است، اداره تامین اجتماعی مخارج مرتبط به درمان خسارت مستمری ها و موارد دیگر را پرداخت می نماید. براساس ماده شصت و شش قانون تامین اجتماعی، مبلغ نامبرده را از کارفرما دریافت می نمایند.

    کارفرمایانی که تابعیت کشورهای موضوع ماده یک آیین نامه فوق را برای اشتغال انتخاب می نمایند

    کارفرمایانی که تابعیت کشورهای موضوع ماده یک آیین نامه فوق را برای اشتغال انتخاب می نمایند، موظفند که با توجه به ثبت نام کارکنان فوق در سازمان تامین اجتماعی، اقدامات لازم را انجام دهند. آن ها بایستی تا هنگامی که تابعیت بیگانه در نزد آن ها فعالیت می کنند، حق بیمه این افراد را به صورت کامل هر ماه پرداخت نمایند.

    بهای حق بیمه مشمولان ماده فوق سه درصد حقوق و همچنین مزایای پرداختی به آن هاست. بهتر است بدانید که این رقم ماهانه از سوی کارفرما از حقوق وی کسر و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می گردد.

    اتباع بیگانه با مشاوره از وکلای مجرب و متخصص اتباع خارجی می توانند در خصوص بروز حوادث کار که بایستی از سوی کارفرما پرداخت شود، راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.

    مدارک مورد نیاز برای ثبت نام شاغلین اتباع خارجی

    در ادامه لازم است که در خصوص مدارک لازم برای ثبت نام این افراد توضیح دهیم که این اتباع برای نام نویسی به اسنادی همچون:

    اصل و همچنین ترجمه رسمی استشهاد بیمه تامین اجتماعی کشوری که شهروند بیگانه نزد آن بیمه و به تصدیق نمایندگان سیاسی ایران تقدیم گردد.

    تصویر جواز اشتغال به کار و همچنین اصل صادره از سوی اداره اتباع خارجی وزارت تعاون و یا سازمان مربوطه در ناحیه محل اشتغال از مدارک ضروری دیگر برای نام نویسی این افراد است.

    از دیگر مدارک ضروری می توان به تصویر و اصل گذرنامه اشاره کرد.

    فهرست پرداخت حق بیمه نیز جزء مدارک ضروری دیگر نام نویسی این شاغلین است.

    فرم کامل پرسشنامه ثبت نام نیز مورد دیگری از مدارک لازم به منظور نام نویسی این گروه از افراد است.

    بنابراین کارفرمایان اتباع بیگانه موظفند تا هنگامی که تابعیت بیگانه در نزد آن ها به کار مشغولند، صورت حقوق و مزد آن ها را به صورت جداگانه تقدیم و همچنین حق بیمه وارده را تقلیل و به شعب مربوطه که فهرست و همچنین حق بیمه دیگر کارگران را می پردازند، تقدیم نمایند.

    اگر بین کارفرما و این گروه از افراد اختلافی برای حقوق دریافتی و حق بیمه ایجاد شود

    در این صورت اگر بین کارفرما و این گروه از افراد اختلافی برای حقوق دریافتی و حق بیمه ایجاد شد، می توانند از وکلای مجرب و متبحر اتباع خارجی مساعدت و یاری بگیرند.

    1)    کلیه موارد ذکر شده علاوه بر این که از وظایف کارفرمایان ایرانی است، جزئی از وظایف کارفرمایان بیگانه نیز می باشد. البته بایستی متذکر شد که کارفرمایان ایرانی که در سایر کشورهای خارجی به فعالیت مشغولند، شامل مقررات و دستورالعمل های ذکر شده نیستند.

    2)    در صورتی که کارگر ایرانی در دیگر کشورهای خارجی که تابعیت دو چندان را پذیرفته اند و دریافت تبعیت نمایند، نبایستی وی را شامل این مواد قانونی معرفی کرد، به این علت که تبعه ایرانی به حساب می آیند.

    اگر از شخص ایرانی تبعیت وی سلب گردد، همانند تابعین بیگانه رفتار می گردد، ولی اگر آن فرد فاقد تابعیت باشد، از لحاظ ضوابط ایران، تابعیت وی سلب نگردد.

    ویژگی های یک وکیل مجرب

    ویژگی های یک وکیل مجرب
    ویژگی های یک وکیل مجرب

    وکیل خوب و ماهر پیش از قبول پرونده، نخست جلسه مشاوره ای را ترتیب می دهد تا از این طریق با موکل خود راجع به مشکلات پرونده گفت و گو نماید و کلیه مدارک و اسناد عرضه شده را با شکیبایی مورد بررسی و ارزیابی کامل قرار دهد و نتیجه احتمالی را به اتباع بیگانه ارائه دهد. همچنین در مورد زمان تقریبی تحقیق و همچنین هزینه دادرسی حق الوکاله خود در خصوص این سری از پرونده ها اطلاعات کاملی را در اختیار موکل خود قرار می دهد. به این ترتیب از مشخصه های اصلی یک وکیل مجرب می توان به:

    1)    به روز بودن اطلاعات وکیل اتباع خارجی اشاره کرد. براساس تغییراتی که در ضوابط و همچنین مقررات رخ می دهد، امری ضروری است که یک وکیل مجرب، خود را با تمامی این آیین نامه ها به روز نماید و به علم و آگاهی سال های سابق خود بسنده نکند.

    2)    یک وکیل خوب و مجرب بایستی امین و امانتدار موکلین خود باشد و از اطلاعات موجود در پرونده موکلین خود با هیچ شخص دیگری صحبت نکند.

    وکیل متخصص به هیچ عنوان موکلین خود را امیدوار نمی کند

    3)    وکیل متخصص به هیچ عنوان موکلین خود را امیدوار نمی کند و از بیانات کذب و همچنین بلوف زدن خودداری می نماید و سعی می کند که در این راستا توضیحات کامل و صحیح مطابق قانون و ضوابط جمهوری اسلامی ایران را برای این اتباع خارجی بیان نماید.

    4)    بعد از رسیدگی مدارک و اسناد عرضه شده و گفت و گوهای صورت گرفته درباره مسائل مطرح شده؛ مناسب ترین، سریعترین و همچنین کم هزینه ترین راهکارها را برای موکلین خود توصیه می نماید.

    5)    از دیگر ویژگی های یک وکیل خوب این است که علاوه بر دانش و علم خود، از تجربه های دیگران در این حوزه به منظور رفع مسائل رخ داده در مورد اتباع خارجی مساعدت و یاری بگیرد و برای کشف حقایق، کلیه همکاری های بایسته را با قاضی پرونده انجام دهد و نبایستی به هیچ عنوان سوءاستفاده رخ دهد.

    6)    همچنین بایستی تمامی جوانب را پیروی نماید. در نهایت، احترام به قاضی پرونده و موکل و همچنین شخص مقابل را نیز بایستی رعایت نماید.

    تخصص گرایی

    7)    از دیگر ویژگی های وکیل مجرب می توان به تخصص گرایی او اشاره کرد. براساس این که حوزه حقوقی همانند اغلب مشاغل دارای پیچیدگی های خاصی است، بنابراین وکلایی که به شکل تخصصی منحصراً در یک یا چند مسئله دعاوی به وکالت و مشاوره می پردازند، بایستی از تخصص و همچنین مهارت بسیاری با توجه به وکلایی که در تمامی حوزه ها فعالیت می نمایند، برخوردار باشند.

    8)    وکیل مجرب و خوب بایستی دارای روابط عمومی بالا، قلمی سنگین و همچنین فن بیان بسیار قدرتمندی برای دفاعیه از اتباع خارجی خود باشد.

    اتباع خارجی به منظور رسیدگی بیشتر به پرونده های خود در تمامی زمینه ها می توانند از مساعدت و یاری مجرب ترین وکلای اتباع خارجی بهره مند شوند تا در کوتاهترین زمان به نتیجه قابل قبولی دست یابند.

    نتیجه گیری

    نتیجه گیری
    نتیجه گیری

    همان طور که در این مقاله اشاره کردیم؛ وکیل اتباع خارجی، وکیلی است که به تمامی امور کیفری و همچنین حقوقی تابعین بیگانه که مقیم کشورمان هستند، رسیدگی می نمایند.

    این امور مشمول قراردادها و مشکلات داخلی، بین المللی و خارجی کمپانی هاست. این وکلا بایستی از مهارت و علم کافی در این حوزه برخوردار باشند تا بتوانند راهنمایی های لازم را به این گروه از افراد نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با