نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    ممکن است، برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که رای دادگاه ابطال سند رهنی به چه صورتی داده می شود و فرآیند دادگاه ها در این زمینه به چه صورت است.

    اطلاع از مسائل و قوانین حقوقی کمک می کند که هنگام مراجعه به دادگستری برای پیگیری دعاوی خود آگاهی کافی داشته و موفق تر عمل کنیم.

    در این مقاله سعی شده تمام قوانین و مسائل حقوقی در مورد رای دادگاه ابطال سند رهنی توضیح داده شود و نکات لازمی که در این گونه دادگاه ها رخ می دهد، گفته شده و پاسخ به سوالات در این زمینه نیز ارائه گردد.

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    1. سند چیست؟
    2. اسناد بر چند نوع هستند؟
    3. دعاوی ملکی چند دسته بندی دارند؟
    4. تفاوت ابطال سند با فسخ یا اصلاح چیست؟
    5. رهن چیست؟
    6. انواع رهن کدام است؟
    7. اسناد رهنی چه شرایطی دارند؟
    8. سند رهنی چه اعتباراتی دارد؟
    9. شروط ضمن عقد رهن چه مواردی را شامل می شوند؟
    10. ابطال سند رهنی به چه معناست؟
    11. دادخواست چیست؟
    12. در چه مواردی اقدام به ابطال سند رهنی می گردد؟
    13. ارائه دادخواست در مورد ابطال سند رهنی چه شرایطی دارد؟
    14. نحوه طرح دادخواست برای ابطال سند رهنی به چه صورت است؟
    15. نحوه گرفتن رای دادگاه ابطال سند رهنی توسط خریدار به چه نحوی است؟
    16. رسیدگی به شکایات طرفین در مورد دعاوی اسناد رهنی کجا صورت می گیرد؟
    17. در پیش نویس اسناد تازه چه مواردی قید می شوند؟
    18. از فروش اسناد و املاک ابطال شده در دفاتر ثبت به چه شکل جلوگیری می گردد؟
    19. در دعاوی ابطال سند رهنی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟
    20. کدام ماده قانون در مورد ابطال سند رهنی است؟
    21. رای دادگاه ابطال سند رهنی به چه صورتی داده می گردد؟
    22. نحوه اجرای رای دادگاه ابطال سند رهنی به چه صورتی است؟
    23. چنانچه یکی از طرفین ابطال سند بانک باشد، روند کار به چه صورتیست؟
    24. یک نمونه دادخواست ابطال سند شامل چه مواردیست؟
    25. نمونه رای دادگاه ابطال سند رهنی چه مواردی دارد؟

    سند چیست؟

    سند چیست؟
    سند چیست؟

    مهم ترین مدرک برای مالکیت یک فرد بر اموال منقول و غیر منقول سند است. این مدرک، تنها مدرک معتبریست که به وسیله آن می توان به ساده ترین شکل ممکن ادعای خود را در دادگاه و دعاوی مختلف به اثبات رساند.

    داشتن سند معتبر نه تنها در زمان حال، بلکه از گذشته مرسوم بوده و به این شکل بوده که هنگام مطالبه یا ارائه یک دعوا، این پرسش از شخص شاکی می شد که سندی داری؟

    سند در قوانین کشوری با ارزش ترین دلیل برای اثبات ادعاست. به طور کلی اسناد به دو نوع رسمی و عادی تنظیم می شوند.

    تعریف سند مطابق قوانین مدنی کشور و ماده 1283

    مطابق قوانین مدنی کشور و ماده 1283، سند به این صورت تعریف شده است که هر نوشته یا مدرکی که در یک دعوا و شکایت قابل دفاع و استناد باشد، سند می باشد. مطابق با این تعریف سند باید دو ویژگی و شرط اساسی داشته باشد تا درجه اعتبار آن کامل باشد. یکی از این دو ویژگی مکتوب بودن سند است.

    به عبارت دیگر ما اسنادی را که به شکل شفاهی یا عکس باشند را نمی پذیریم. و در شرط دوم سند باید قابل استناد باشد. به عبارتی هنگام ارائه آن در دعاوی و دادگاه اعتبار کافی داشته باشد.

    بنا به این دو شرط نمی توان تمام مدارکی را که به صورت مکتوب ارائه می شوند را سند دانست و هم چنین نمی توان هر مدرکی را به شکل مکتوب در آورده و به عنوان سند مورد استفاده قرارداد.

    در واقع هر دلیل و مدرکی که به شکل مکتوب در نیاید و در احکام قانونی به عنوان مدرک اثبات به کار نیاید سند است، البته این دو ویژگی، ویژگی اصلی اسناد هستند، اما نمی توان هر مدرکی که شامل این دو شرط باشد را نیز سند دانست. به عنوان مثال شهادت نامه ها هم به شکل کتبی ارائه شده و هم وجاهت قانونی دارند،

    اما سندی معتبر برای حل یک دعوی نمی باشند. آشنایی با تمام قوانین کار ساده ای نیست، اما برای پیروزی در یک دعوا نیاز به اطلاع از قوانین مرتبط با دعواست. مشاورین سایت تهران لو این قوانین را در اختیار شما می گذارند.

    اسناد بر چند نوع هستند؟

    اسناد بر چند نوع هستند؟
    اسناد بر چند نوع هستند؟

    سند امروزه به عنوان مهمترین دلیل بر اثبات ادعای چیزی مورد استفاده قرار می گیرد. به وسیلهیک سند معتبر می توان در دعاوی دادگستری و دادگاه ها از خود دفاع کرد و پیروز دعوا شد.

    به همین دلیل است که بیشتر دعاوی حقوقی تنها با ارائه اسناد معتبر رسیدگی شده و به سرانجام می‌رساند و در صورت عدم برخورداری از یک سند معتبر دعاوی بدون حکم قطعی به پایان می رسند. از جمله مهمترین فایده هایی که یک سند دارد، می‌توان به ثبت تمامی نکات و وقایع مهم در آن اشاره کرد، به طور کلی سند را به دو دسته سند رسمی و سند عادی تقسیم می‌کنند.

    هر سند با سند دیگر از نظر اعتبار و مواردی که مشخص می کند با هم متفاوت هستند، در دعاوی حکم ویژه‌ای را اجرا می‌کند در مورد اسناد عادی همواره تردید و عدم اطمینان وجود دارد، اما اسناد رسمی چنین مشکلی را نداشته و در تمام مراجع قانونی معتبر هستند.

    اسناد رسمی

    اسناد رسمی سندی است که توسط مامور رسمی و در مکانی رسمی مانند دفترخانه تنظیم و ثبت گردیده باشد و در مقابل هر سندی که این ویژگی ها را نداشته باشد، یک سند عادی محسوب میگردد.

    اعتبار سند عادی به مهر و امضای آن است و در صورتی که مهر و امضا با امضای فرد مدعی مغایرت داشته باشد، سند اعتباری ندارد، در حالی که در مورد سند رسمی این گونه نیست و در هر حالتی این سند اعتبار داشته و قابلیت استفاده دارد.

    یکی از اسناد پرکاربرد شناخته ‌شده اسناد ملکی هستند، انواع مختلفی دارند که معمولاً به عنوان توافقنامه فروش و خرید خانه بین فروشنده و خریدار تنظیم می گردند، در این سند مشخصات کامل خانه از نظر محدوده قرار گرفته و غیره درج شده است.

    تنوع اسناد ملکی بسیار زیاد است که از جمله آن تمام سند شش دانگ، سند عرصه و اعیان،سند بنچاق، سند تک برگ، سند قولنامه ای، سند مشاع و سند رهنی اشاره کرد. جهت آشنایی با انواع اسناد می توانید با مشاورین سایت تهران لو ارتباط برقرار کنید.

    پیشنهاد می کنیم از مقاله نمونه لایحه دفاعیه رفع مزاحمت ملکی دیدن کنید.

    دعاوی ملکی چند دسته بندی دارند؟

    دعاوی ملکی چند دسته بندی دارند؟
    دعاوی ملکی چند دسته بندی دارند؟

    مسکن یکی از مهمترین بخش های سرمایه گذاری در دنیای امروز است.امروز خرید مسکن به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم تبدیل شده است و بیشتر دعاوی دادگستری ها مربوط به این حوزه می‌باشد.

    برای حل سوالات از پرونده های مربوط به دعاوی ملکی آشنایی با انواع دعاوی امری ضروری می باشد. دعاوی ملکی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که از جمله آنها می توان به دعاوی ملکی حقوقی اشاره کرد.

    این دعاوی بیشترین حجم از پرونده های حقوقی در دادگستری ها را تشکیل می دهند، در مورد تمام مسائل مربوط به املاک مانند است، سندهای ضمانتی، تنظیم سند، دعاوی مربوط به دریافت پایان‌کار رسیدگی به این مسئله،فسخ قرارداد های مشکل دار،دعاوی مربوط به تعدیل اجاره بها،دعاوی مرتبط با دریافت سرقفلی،تخلیه مکان و دعاوی مربوط به مکان های استیجاری و غیره می باشند.

    از دعاوی ملکی میتوان به دعاوی ملکی کیفری اشاره کرد.

    دعاوی ملکی کیفری معمولاً به خاطر ارتکاب جرم کلاهبرداری اتفاق می‌افتند و نظیر جعل کردن اسناد و کلاهبرداری از دیگران یا فروش یک ملک به چندین نفر و کلاهبرداری در این زمینه، همچنین خیانت در امانت در مورد رهن و اجاره فروش یک ملک نیز به این دسته از دعاوی برمیگردد.همچنین این دعاوی معمولاً به زد و بندهایی که در هنگام خرید و فروش یک ملک اتفاق می افتد نیز رسیدگی می کنند.

    در صورتی که اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز به کاربری های دیگر تغییر حالت دهند، نیز دعاوی کیفری به آنها رسیدگی می کنند، به عنوان مثال ویلا سازی و ساختمان سازی در اراضی کشاورزی از تخلفاتی است که در دعاوی کیفری به آن رسیدگی می‌شود.

    به علاوه در صورتی که املاک و مستغلات بدون ثبت رسمی به دریافت سند اقدام به تفکیک کنند، نیز از طریق این دعاوی رسیدگی می گردند.

    از دیگر دعاوی ملکی دعاوی ثبتی ملکی هستند، این بخش را نمی‌توان به طور ۱۰۰% از دعاوی حقوقی دانست، اما به دلیل موارد خاصی که دارند، جزء دسته ای جدا می باشند.

    به عنوان مثال برای ابطال کردن سند مالکیت صنعت های رسمی و همچنین برای افراز ملک معمولاً این دعاوی رسیدگی را انجام می دهند.

    تفاوت ابطال سند با فسخ یا اصلاح چیست؟

    تفاوت ابطال سند با فسخ یا اصلاح چیست؟
    تفاوت ابطال سند با فسخ یا اصلاح چیست؟

    دعاوی مربوط به ابطال سند معمولاً به منظور اعلام و بی اعتبار کردن یک سند رسمی یا عادی آغاز می گردد، در اینگونه دعاوی معمولاً خواهان قصد ابطال یک معامله که در آن ضرر و زیان بالایی بوده است را دارد، همچنین گاهی اوقات در یک معامله کلاهبرداری اتفاق می افتد و با وجود سند خواهان برای ابطال این سند و جلوگیری از کلاهبرداری به دادگاه دادگستری مراجعه می کند.

    در مورد سندهای رسمی یا عادی و همچنین انواع سند های ملکی می توان ابطال را درخواست داد، اما در درجه اول نیاز است، با انواع حالت های حقوقی که در مورد یک سند اتفاق می افتد آشنایی داشت که کمترین ضرر از دعاوی ملکی به فرد برسد.

    در مورد سند معمولاً سه حالت خاص اتفاق می افتد

    اولین حالت جزء ثبت سند ابطال آن است. ابطال سند به معنی باطل کردن سند و تمامی اعتباراتی است که نسبت به آن سند وجود دارد، معمولاً در صورت ابطال سند تمام نسبت ها مربوط به دارنده سند باطل گردیده و فاقد اعتبار می شود و دیگر در هیچ مرجع قانونی قابل استناد نیستند.

    از دیگر مواردی که در مورد اسناد اتفاق می‌افتد فسخ آنها می باشد. در فصل و صنعت معمولاً معامله به صورت رسمی انجام می گیرد، اما یکی از طرفین با توافق یا بدون توافق اقدام به فسخ معامله کرده و سند تنظیم شده منحل می گردد. این حالت معمولاً در دفاتر رسمی یا املاک اتفاق می‌افتد و همانند ثبت سند باید فسخ آن نیز به صورت رسمی ثبت گردد.

    از دیگر مواردی که در مورد اسناد اتفاق می‌افتد اصلاح سند است، با اصلاح سند اعتبار آن از بین نمی رود، اما به دلیل اشکالات احتمالی که ممکن است، در صدور یا تنظیم سند اتفاق افتاده باشد، صاحب سند درخواست اصلاح داده و این درخواست در مراجع قانونی پیگیری شده و رسیدگی می گردد.

    اطلاع از عوامل حقوقی مختلفی که در مورد یک سند اتفاق می افتد به دارنده کمک می کند تا کمترین ضرر را در مورد اسناد خود ببیند، جهت اطلاع از این عوامل می توانید با مشاورین سایت تهران لو تماس حاصل نمایید.

    رهن چیست؟

    رهن چیست؟
    رهن چیست؟

    رهن در اصطلاح به معنای ثابت شدن یا دوام است، همچنین گاهی اوقات این واژه به معنای بازداشت و حبس نیز به کار برده می شود.

    اما در اصطلاحات حقوقی رهن را به عنوان عقدی میان دو طرف تعریف می کنند که به سبب آن مالی به عنوان وثیقه پیش یکی از طرفین گذاشته شده و ملک یا مالی دیگر به طرف دیگر برای مدت زمان مشخص داده می گردد.

    معمولاً در مورد وام نیز از این واژه استفاده می شود، در واقع برای دریافت وام طرف وام گیرنده مبلغی را به عنوان ضمانت در گروی شخص وام دهنده گذاشته و وام خود را دریافت می کند، در این حالت نیز به این کار رهن وام گفته می شود.

    در مورد این کار خصوصیات و ویژگی های خاصی وجود دارد

    یکی از ویژگی های عقد رهن این است که باید در سلامت کامل اتفاق بیفتد، به این معنی که تمام مسائل که در قرارداد رهن مشخص شده باید وجود خارجی داشته و با مدرک ثبت کردند. دانلود مثال در صورتی که رهن در مورد یک ملک باشد، ملک باید وجود خارجی داشته و پس از قرارداد در اختیار رهن کننده قرار گیرد.

    همچنین مبلغی که به عنوان ضمانت عقد رهن تعیین گردیده باید وجود داشته باشد و طی یک فقره چک یا پول نقد در اختیار مالک قرار گیرد، معمولاً رهن را با مواردی نظیر سرقفلی انجام نمی دهند.

    از دیگر ویژگی هایی که یک ذهن سالم دارد، این است که تمام تعهدات نظیر پرداخت تعهدات مالی در زمان مقرر انجام گیرند و در صورت عدم انجام آن طرف اول که مال خود را به رهن داده است، می تواند قرارداد را فسخ نماید.

    یکی دیگر از مواردی که در رهن کردن برقرار است، شرط عدم فروش ملک رهن داده شده توسط رهن کننده است. گاهی اوقات مستاجر یا مرتهن به موجب اختیاراتی که در مورد مالکیت ملک دارد، ملک را بدون اطلاع صاحب آن به فروش می‌رساند که در این حالت مالک اصلی میتواند به دعاوی کیفری مراجعه کرده و این مسئله را پیگیری کند.

    انواع رهن کدام است؟

    انواع رهن کدام است؟
    انواع رهن کدام است؟

    مانند سایر مسائل حقوقی که دسته بندی های متفاوتی دارند، عقد رهن نیز دارای انواع مختلفیست. در واقع با تغییر شرایط رهن و اضافه شدن بعضی شروط در انجام این کار نوع رهن تغییر می کند.

    از جمله انواع رهن می توان به رهن تصرف، رهن قراردادی، رهن قضایی، رهن مستعار، رهن دین، رهن قطعی، رهن مکرر و… اشاره کرد.

    رهن تصرف به معنی رهنیست که فرد رهن کننده بعد از بستن قرارداد و در اختیار گرفتن مال بتواند از منافع آن استفاده کند و مال تا زمان مشخص شده به طور کامل در تصرف رهن کننده باشد.

    به عنوان مثال هنگامی که یک زمین کشاورزی برای مدتی معین به رهن یک شخص می رسد، کاشت در آن زمین و محصول برداشت شده و… در تصرف طرف دیگر قرارداد است و مالک اصلی حقی نسبت به سود حاصل از زمین ندارد.

    دیگر نوع رهن قراردادیست که همان عقد و قرارداد رهن می باشد. رهن قضایی نوع بعدی انعقاد رهن است که به معنی وثیقه قراردادن سند یا ملکی به منظور تامین مال است.

    در چنین شرایطی سند یا ملک معمولا به رهن مراجع قضایی یا حقوقی در آمد و حکم ضمانت دارد. به عنوان مثال ضمانت پرداخت اقساط وامی که از بانک دریافت شده است.

    از دیگر انواع رهن، رهن مستعار است

    از دیگر انواع رهن، رهن مستعار است که در آن شخصی، ملک یا مال شخص دیگر را برای به منفعت رساندن وی به رهن می دهد، در این جا بیشتر از دو نفر طرف حساب قرارداد هستند و معمولا طرف اول که مال را به رهن می دهد، اجازه این کار را از مالک اصلی دارا می باشد.

    از دیگر انواع عقد رهن، رهن قطعیست که در آن برای بازه ای مشخص، مالی مشخص به طرف قرارداد به رهن داده می شود.

    رهن مکرر از دیگر انواع رهن است که در آن یک شخص مال خود را به رهن می دهد و پیش از ابطال و فک رهن اولیه، مجددا مال را به عنوان دین یا ضمانت به رهن شخص دیگری در می آورد.

    این حالت را رهن مکرر می نامند که می تواند هم به یک شخص دوبار و به دو منظور رهن داده شود، هم به دو فرد مجزا، البته در این مورد باید نکاتی را در نظر داشت، در درجه اول مالک باید شرایط رهن کننده اول را در نظر گرفته و با حفظ منفعت وی اقدام به رهن بعدی کند.

    به عنوان مثال در صورتی که خانه در رهن مستاجر است و به منظور ضمانت سند آن به رهن جایی گذاشته می شود تا زمان قرارداد باید منفعت مستاجر حفظ گردد، همچنین بهتر است که مالک رهن کننده دوم را در جریان رهن اول بگذارد.

    اسناد رهنی چه شرایطی دارند؟

    اسناد رهنی چه شرایطی دارند؟
    اسناد رهنی چه شرایطی دارند؟

    همانطور که گفته شد رهن نوع قرارداد است که به موجب آن یکی از طرفین مالی را به عنوان وثیقه گذاشته و ملک یا مالی بیشتر را برای استفاده دریافت می کند.

    در مورد رهن دادن یک مال یا ملک شرایطی مانند بازگرداندن ملک مطابق قرارداد و در زمان تعیین شده وجود دارد، همچنین در صورتی که مبلغ رهن نسبت به ارزش چیز دریافت شده کمتر باشد، معمولاً در بازه های مشخص مبلغی تحت عنوان اجاره بها در کنار رهن دریافت میگردد.

    در مورد عقد رهن شرایط خاصی وجود دار

    در مورد عقد رهن شرایط خاصی وجود دارد که این شرایط در تمام قراردادهای رهن برقرار است، به عنوان مثال در صورتی که فرد ملکی را به رهن بدهد، شخص مرتهن موظف به نگهداری از ملک به طور کامل است، در واقع هر کدام از اجزا و قسمتهای ملک توسط قرارداد مشخص شده در اختیار طرف دیگر قرار گرفته، نسبت به نگهداری آن موظف می گردد.

    این مسئله به آن معناست که در صورت ایجاد مشکل یا خرابی در ملک توسط شخص مرتهن، وی موظف به پرداخت ضرر و زیان یا کسر ضرر از مبلغی است که در زمان قرارداد به عنوان وثیقه گذاشته شده است.

    دریافت مبلغ در ازای دریافت مالیات ملک است، بعد از زمانی که مبلغ در دست طرف رهن دهنده قرارداد باشد، ملک نیز می‌تواند در اختیار طرف دیگر باشد.

    به علاوه در صورتی که ملکی حالت مشاع داشته باشد و توسط یکی از شرکا به رهن داده شود، اگر چه مبلغ رهن به شخص رهن دهنده می رسد، اما در صورت عدم رضایت، سایر شرکا می‌توانند عقد رهن را فسخ کرده و در صورت ضرورت زیان آن را از شریک خود دریافت نمایند.

    اطلاع از تمام قوانین حقوقی برای همه افراد کار ساده ای نیست، اما بسیار ضروری است که با ملزومات این قوانین آشنایی داشته تا با مشکلی مواجه نشود. به جهت اطلاع از اصلی ترین قوانین می توانید با مشاورین سایت تهران لو ارتباط برقرار کنید.

    سند رهنی چه اعتباراتی دارد؟

    سند رهنی چه اعتباراتی دارد؟
    سند رهنی چه اعتباراتی دارد؟

    سند رهنی از انواع اسناد ملکی است که باید به صورت رسمی ثبت گردد.

    همانطور که گفته شد سند به طور کلی از نظر اعتبار به دو دسته اسناد رسمی و عادی تقسیم می گردند. اسناد عادی اسنادی هستند که توسط یک یا دو شخص تنظیم شده و به مهر امضای آن اشخاص میرسند. در مقابل اسناد رسمی اسناد اینکه در اداره ثبت اسناد و دفاتر رسمی ثبت می گردند،

    همچنین در مورد اسناد ملکی در دفاتر املاک نیز می توان سند رسمی را ثبت کرد و سپس برای رسمیت بخشیدن بیشتر آن را به ثبت در ادارات مربوطه رساند. در مورد اسناد رسمی هیچگونه تردید و انکار وجود ندارد و اسناد رهنی نیز از جمله این اسناد می باشند.

    اسناد رهنی در بانکها و موسسات مالی به منظور دریافت وام استفاده می گردند

    اسناد رهنی نه تنها در املاک و در رهن کردن یک ملک، بلکه در بانکها و موسسات مالی به منظور دریافت وام نیز استفاده می گردند، در این گونه مکان ها معمولاً سند به عنوان ضمانت وام به رهن بانک درآمده و به عنوان وثیقه گذاشته می شود و در صورت عدم پرداخت مبلغ وام سندی که به رهن گذاشته شده مورد استفاده قرار می گیرد.

    به عنوان مثال در صورتی که سند یک زمین یا خانه باشد، بانک در ازای مبلغ پرداخت شده به عنوان وام آن زمین یا خانه را به فروش می رساند، وام را به این شکل تسویه می‌کند.

    بنابراین یکی از اعتباراتی که اسناد رهنی دارند، اعتبار برای دریافت وام و مبالغ این چنینی از موسسات مالی است، همچنین معمولاً در مزایدات نیز میتوان سند ملک زمین یا هر چیزی را به رهن گذاشت، در این شرایط نیز سند به عنوان ضمانت پرداخت نهایی بوده و در صورت عدم پرداخت سند مربوط به هر چیزی که باشد، آن چیز توسط طرف دیگر ضبط می گردد.

    معمولان در این شرایط، چه توسط بانک و چه توسط موسسه انجام دهنده مزایده، ابتدا با شخص وام‌گیرنده و دریافت کننده مبلغ تماس حاصل می گردد و فرصتی برای دریافت مبلغ به وی داده می شود،

    در صورت عدم توانایی در پرداخت مبلغ یا تعویق چندباره آن مالی که سند مربوط به آن به عنوان ضمانت گذاشته شده به جای مبلغ پرداختی اولیه برداشته می شود، حال یا به طور کلی و فیزیکی یا فروش و برداشتن مبلغ آن.

    سایت تهران لو با تجربه بالا و برخورداری از مشاورین مجرب در این زمینه نیز می تواند به مراجعه کنندگان کمک و خدمت رسانی کند.

    شروط ضمن عقد رهن چه مواردی را شامل می شوند؟

    شروط ضمن عقد رهن چه مواردی را شامل می شوند؟
    شروط ضمن عقد رهن چه مواردی را شامل می شوند؟

    در مورد عقد رهن نیز مانند سایر معاملات دو طرف قرارداد می توانند، شروطی را به منظور انجام بهتر و به موقع تعهدات برای همدیگر تعیین کنند. در این صورت هر کدام از طرفین به انجام تعهد خود در زمان مقرر متعهد می گردند.

    نخستین شرطی که می توان در عقد رهن بین طرفین گذاشته شود، شرط و وکالت برای فروش مالیست که به رهن گذاشته می شود. مال به رهن گذاشته شده خواه خودرو و خواه ملک باشد، نیاز به وکالت فروش در زمان عقد رهن دارد.

    به عنوان مثال در صورتی که شخصی برای دریافت پول، ملک خود را به عنوان ضمانت و وثیقه در رهن بگذارد و نتواند پول را به موقع بازگرداند و توانایی انجام این کار در زمان مشخص شده را نیز نداشته باشد، می تواند با دادن وکالت فروش به شخص پرداخت کننده پول، ملک خود را به وی واگذار کند. در این شرایط مرتهن می تواند به منظور جلوگیری از ضرر و زیان اقدام به فروش مال و وصول طلب خود از این طریق کند.

    در غیر اینصورت ناچار به مراجعه به دادگاه و طرح دادخواست فروش ملک به رهن گذاشته شده یا دادخواست و اجبار به منظور پرداخت طلب می باشد. این وکالت را می توان هم به طرف دیگر و هم به شخص ثالث معتبر از نظر هر دو طرف قرارداد داد.

    از شروطی که به خصوص در گذشته بیشتر مرسوم بود

    از دیگر شروطی که به خصوص در گذشته بیشتر مرسوم بود شرط تملیک مورد رهن بود. در این شرایط معمولا فردی که مال را به جهت پرداخت پول به رهن خود در می آورد آن را صاحب شده و با مبلغی ناچیز که معمولا همان مبلغ پرداختی وام بود ملک را به تملک خود در می آرود. این مورد به خصوص در گذشته زمینه سازی کلاهبرداری های زیادی می شد.

    شرط دیگر شرط تعلق منافع حاصل از رهن به شخص رهن کننده است. به عنوان مثال در صورتی که شخص یک کارگاه تولیدی را به رهن خود در آورده و با گسترش کسب و کار سودی بیشتر از مالک اصلی کسب نماید تا زمانی که ملک در رهن اوست، صاحب سود می باشد.

    ابطال سند رهنی به چه معناست؟

    ابطال سند رهنی به چه معناست؟
    ابطال سند رهنی به چه معناست؟

    همان طور که گفته شد سند رهنی یکی از انواع اسناد رسمی است که در دفترخانه یا دفتر اسناد رسمی ثبت می گردد، به موجب این سند شخص راهن یا رهن دهنده ملک خود را با دریافت مبلغی به عنوان وثیقه در اختیار طرف دیگر قرارداد می گذارد.

    حال ممکن است، ملک خود وثیقه دریافت مال باشد که در این حالت طرف قرارداد یکی از مراکز مالی مانند بانک‌هاست.

    به عنوان یک سند رسمی اسناد رهنی را نیز باید به صورت قانونی تنظیم کرد. در غیر این صورت هر کدام از طرفین می‌توانند برای ابطال سند به دادگاه مراجعه کنند. در مورد اسناد رهنی ملکی معمولاً این ابتدا توسط شخص رهن دهنده انجام می گیرد.

    اگر مرتهن سند رسمی نداشته باشد

    در صورتی که مرتهن سند رسمی نداشته باشد، نمی‌تواند بسته شدن قرارداد را ثابت کرده و حتی گاهی ممکن است، دچار ضرر و زیان شده و مبلغی که برای رهن ملک پرداخت شده است را نیز از دست بدهد.

    معمولاً در این شرایط مالکی که توسط رهن کردن صاحب ملک شده است، توانایی اثبات ادعای مالکیت را نداشته و در دادگاه مالک شناخته نمی شود. در مورد دعوی ابطال سند رهنی معمولاً کسی که رهن ملک او را دچار ضرر و زیان می کند خواهان ابطال اسناد است.

    در صورتی که ادله برای ابطال سند رهنی کافی باشد، این کار معمولاً توسط دادگاه انجام گرفته و سپس به ثبت در اداره اسناد می‌رسد، در این شرایط معمولاً بعد از ابطال سند، سند مالکیت جدیدی صادر می گردد.

    برخورداری از ادله دلایل محکم برای پیروزی در اینگونه دعاوی ضروری است، معمولاً در دعاوی ابطال سند رهنی کسی که ادعای مالکیت داشته، اما از سند رسمی برخوردار نیست، در نهایت به عنوان مالک ملک شناخته نمی شود و ابطال سند انجام می گردد.

    بنابراین مهمترین کار در مورد ابطال سند را می توان تنظیم سند رسمی پیش از انجام رهن دانست. به جهت تنظیم سند رسمی می توان به مراجع و دفاتر ثبت مراجعه و با ارائه مدارک موجه مبنی بر مالکیت سند رسمی را دریافت کرده و سپس اقدام به ابطال سند رهنی نمود.

    دادخواست چیست؟

    دادخواست چیست؟
    دادخواست چیست؟

    به منظور طرح و آغاز یک دعوا در دادگاه یا دادگستری اولین مرحله تنظیم دادخواست است. به عبارت دیگر هر فردی که قصد آغاز یک شکایت و پیگیری یک مسئله به صورت قانونی را داشته باشد، نیاز به یک دادخواست اولیه دارد. دادخواست معمولاً برگه ای است که به شکل رسمی و موارد مشخص داشته و برای تنظیم هرکدام از موارد مشخص شده در دادخواست پر می گردند. نحوه تنظیم و نگارش این برگه اصلی ترین مسئله در مورد دادخواست است.

    در دعاوی کیفری میتوان دادخواست را به هر صورتی تنظیم نمود، اما در دعاوی حقوقی تنظیم دادخواست تنها در فرمهای مشخص انجام می گیرد. به موجب جلوگیری از مشکل و تخلفات هیچ مرجع قانونی و دادگاهی نمی تواند بدون وجود دادخواست توسط شخص شاکی یا ذی النفع یا وکیل وی تنظیم شده باشد، رسیدگی به شکایت را آغاز کند.

    یکی از مراحل اولیه طرح دعوی را میتوان تنظیم دادخواست ارائه آن دانست

    یکی از مراحل اولیه طرح دعوی را میتوان تنظیم دادخواست ارائه آن دانست، البته پر کردن دادخواست نیز به اندازه تنظیم آن از اهمیت بالایی برخوردار است، معمولاً برگه دادخواست را می توان از محل های مشخص در دادگستری تهیه کرد، بعد از پر کردن که معمولاً با کمک یک وکیل به سادگی اتفاق می‌افتد آن را به دادگاه مربوطه تقدیم نمود.

    در دادخواست ها معمولاً مواردی نظیر مشخصات کامل طرف خواهان و شاکی و مشخصات کامل طرف دیگر قید می گردد.

    بسته به اینکه طرح شکایت در مورد چه مشکلی باشد، این مشکل نیز به طور کامل در دادخواست قید میشود. به عنوان مثال در صورتی که دادخواست به منظور دریافت طلب از یک شخص تنظیم شده باشد، باید عین مبلغ درخواست شده در دادخواست قید گردد.

    همچنین درصورتی که دادخواست به منظور ابطال یک سند تقدیم دادگاه شده باشد، تمام اطلاعات در مورد مالک سند، وضعیت سند مانند آدرس ملک، مشخصات کامل فردی که در حال حاضر ملک را تصاحب کرده و غیره باید در دادخواست قید گردد. به عنوان مثال در صورتی که دادخواست به منظور دریافت طلب از یک شخص تنظیم شده باشد، باید عین مبلغ درخواست شده در دادخواست قید گردد.

    به جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دادخواست ها و نحوه تنظیم آن می توانید با مشاورین سایت تهران لو ارتباط برقرار کنید.

    در چه مواردی اقدام به ابطال سند رهنی می گردد؟

    در چه مواردی اقدام به ابطال سند رهنی می گردد؟
    در چه مواردی اقدام به ابطال سند رهنی می گردد؟

    همانطور که گفته شد رهن نوعی عقد یا قرارداد است. که به موجب آن یکی از طرفین سندی را در ازای دریافت مبلغ در اختیار طرف دیگر قرار می دهد، در واقع در عقد رهن گذاشتن وثیقه به منظور تضمینی برای پرداخت مال است. تا بدین وسیله طلبکار بتواند در صورت عدم پرداخت مبلغ در زمان مشخص از وسیله خود به منظور بازگشت مبلغ استفاده کند.

    دو طرف قرارداد در یک عقد رهن مرتهن و راهن خوانده می‌شوند. به طور کلی مرتهن به شخص طلبکار گفته می شود، یا در مورد قراردادهای ملکی مانند رهن خانه مرتهن به شخص گفته می‌شود که خانه را برای مدتی مشخص دریافت می‌کند و بالطبع راهن طرف دیگر قرارداد است.

    اما گاهی اوقات به دلیل ایجاد اختلافات یا ضرر و زیان‌هایی که طرف اول قرارداد از رهن پیدا می کند نیاز به ابطال سند رهن دارد.

    گاهی اوقات مرتهن ملکی را که به رهن خود درآورده بدون اطلاع مالک اصلی به فروش رسانده یا به شخص دیگری اجاره میدهد. در این شرایط به خاطر تخلف انجام شده مالک اصلی میتواند اقدام به درخواست ابطال سند رهنی در دادگاه به نماید.

    گاهی اوقات به دلیل شرایط اجبار شخص ناچار است، قرارداد رهن را ابطال کند

    همچنین گاهی اوقات به دلیل شرایط اجبار شخص ناچار است، قرارداد رهن را ابطال کند، در این شرایط نیز معمولاً دادگاه به وضعیت ابطال سند رهنی رسیدگی می کند. گاهی اوقات نیز ممکن است، یک نفر ملک خود را با سند عادی به فرد دیگری به فروش رساند و در عین حال با یک سند رسمی همان ملک را به رهن شخص دیگری در آورد.

    در این شرایط معمولاً شخص خریدار به جهت حل مشکل خود به دادگاه ابطال سند رهنی مراجعه می کند، دعوی این مسئله تشکیل می‌شود، اما در موارد زیادی به دلیل عدم برخورداری از سند رسمی توسط شخص طرف اول یا خریدار این دعوی به سختی به نتیجه می رسد.

    در صورت تماس با مشاورین سایت تهران لو می‌توان از تمام قوانین در مورد ابطال سند رهنی و مباحث مربوط به رای دادگاه ابطال سند رهنی اطلاع پیدا کرد.

    ارائه دادخواست در مورد ابطال سند رهنی چه شرایطی دارد؟

    ارائه دادخواست در مورد ابطال سند رهنی چه شرایطی دارد؟
    ارائه دادخواست در مورد ابطال سند رهنی چه شرایطی دارد؟

    دعوی ابطال سند معمولاً دعاویی هستند که در طی آن یک نفر به منظور بی اعتبار کردن چند سند اقدام میکند. همانطور که گفته شد این دعاوی حالات مختلفی دارند، به عنوان مثال زمانی که یک نفر یک ملک را به چند نفر فروخته باشد، معمولاً برای ابطال سند و تعیین وضعیت آن دعوی تشکیل می شود.

    به منظور ابطال سند رهنی مانند سایر ابطال اسناد نیاز به مراجعه به دادگاه و ثبت دادخواست در آن است. نخستین شرط برای ارائه این دادخواست مشخص بودن وضعیت کامل سند اعم از سند مالکیت و وضعیت کامل ملک است.

    در دادخواست، همچنین باید تمامی مشخصات به طور کامل و جزئی قید شوند. به عنوان مثال مشخصات مالک قبلی، مالک جدید، ملک، وضعیتی که نیاز به ابطال سند رهنی دارد و غیره.

    فرد خواهان باید از سندی رسمی که مالکیت وی را اثبات کند برخوردار باشد

    برای ابطال سند رهنی فرد خواهان باید از سندی رسمی که مالکیت وی را اثبات کند برخوردار باشد. در غیر این صورت خواهان نیازمند مدارک دیگری نظیر شهود یا قراردادهای رسمی و به ثبت رسیده ای که به موجب آن مالکیت وی تایید گردد، می باشد.

    درخواستی که به دادگاه می شود، معمولاً درخواستی مبنی بر مالکیت ملک و عدم تمایل به رهن آن است، یا در مورد اسنادی که به رهن بانک در می آیند درخواست مبنی بر پایان دادن به رهن سند و یا جایگذاری سند با سند جدید است.

    به عنوان مثال در صورتی که فردی بخواهد ملک خود را فروخته و ملک در رهن بانک باشد، می تواند با ابطال سند قبلی توسط مراجع قانونی سند را آزاد کرده و سند جدیدی را که از نظر مالی معادل با ملک قبلی بوده باشد، به رهن بانک در بیاورد.

    همچنین گاهی اوقات فردی که یک ملک را خریده متوجه می‌شود که همزمان ملک به شخص دیگری رهن داده شده است، یا بدون اطلاع وی ملک در رهن شخص دیگری بوده است، در این شرایط نیز معمولاً برای ابطال سند رهنی دادخواستی تقدیم دادگاه می گردد.

    نحوه طرح دادخواست برای ابطال سند رهنی به چه صورت است؟

    نحوه طرح دادخواست برای ابطال سند رهنی به چه صورت است؟
    نحوه طرح دادخواست برای ابطال سند رهنی به چه صورت است؟

    تا اینجا بررسی شد که سند رسمی جزء کدام دسته از اسناد است و به چه دلیلی تنظیم می گردد. بر اساس اطلاعات گفته شده، سند رهنی تنها در صورتی تنظیم شده و اعتبار دارد که مالک، به طور رسمی بر ملک مالکیت داشته و این مالکیت در دفاتر ثبتی وجود داشته باشد.

    در این شرایط مالک می تواند در ازای دریافت مبلغی به عنوان وام سند خود را به عنوان ضمانت در رهن موسسات مالی قرار دهد. از این رو اسناد رهنی معمولا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و قوانین مربوط به این اسناد بسیار زیاد می باشد.

    هم چنین گفته شد که ابطال سند رهنی معمولا در شرایطی انجام می گیرد که در انجام معاملات عملی خلاف قانون و مغایر با مقررات انجام شده باشد. به جهت انجام ابطال سند، نیاز به ارائه دادخواست به دادگاه ابطال سند رهنی می باشد. رای دادگاه ابطال سند رهنی هرچه باشد، لازم الاجراست.

    طرح دعوی و درخواست در دادگاه ابطال سند رهنی

    به جهت طرح دعوی و درخواست در دادگاه ابطال سند رهنی، معمولا فردی که از انجام معامله دچار ضرر شده که هم می تواند مالک ملک بوده و هم می تواند شخص ثالثی باشد، علیه شخصی که ملک را به رهن گذاشته یا به وسیله رهن ملک را دریافت کرده است، اقامه دعوی می کند. دادگاه ابطال سند رهنی معمولا نزدیک به محل ملک برگزار می گردد تا از نظر اطلاع و دسترسی به ملک به جهت بازرسی ها امکان این کار به سادگی میسر باشد.

    بعد از صادر شدن رای دادگاه ابطال سند رهنی معمولا رای به اداره ثبت ارسال شده و پس از بررسی توسط این ارگان به دفتر املاکی که معامله اولیه در آن صورت گرفته ارسال می گردد. پس از تاییدیه این امر در دفتر اسناد و املاک و با بررسی مدارک مندرج در پرونده موجود در دفتر املاک، سند رهنی ابطال می گردد.

    در صورت نیاز به اطلاع از چگونگی صدور رای دادگاه ابطال سند رهنی می توانید از مشاورین سایت تهران لو راهنمایی بگیرید.

    نحوه گرفتن رای دادگاه ابطال سند رهنی توسط خریدار به چه نحوی است؟

    نحوه گرفتن رای دادگاه ابطال سند رهنی توسط خریدار به چه نحوی است؟
    نحوه گرفتن رای دادگاه ابطال سند رهنی توسط خریدار به چه نحوی است؟

    همان طور که گفته شد، ابطال اسناد رهنی در شرایط مختلفی صورت می گیرند که خرید و فروش ملک یکی از آن هاست. در مورد خرید و فروش ملک به دلیل کلاهبرداری یا معاملات مشکل دار ممکن است، نیاز به ابطال سند رهنی گردد. یکی از کلاهبرداری ها در این زمینه، رهن دادن یک ملک مشخص به چند نفر است.

    در این شرایط مالک معمولا ملک خود را به یک نفر رهن می دهد و مرتهن یا شخصی که ملک را به رهن خود در آورده است، ملک را بدون اطلاع مالک اصلی به رهن و اجاره شخص دیگری در می آورد که این مسئله خلاف قانون بوده و در صورت اطلاع مالک می توان درخواست ابطال سند رهنی داشته باشد.

    هم چنین گاهی اوقات فردی اقدام به خرید یک ملک می کند و فروشنده با سند عادی و تنها با یک قولنامه ملک را به نام خریدار می کند و در طرف دیگر با یک سند رسمی یا عادی دیگر ملک را به شخصی دیگر به صورت رهن واگذار می کند در چنین شرایطی نیز شخص خریدار می تواند درخواست ابطال سند رهنی داشته باشد.

    گاهی اوقات خریدار ملکی را خریداری کرده و متوجه می شود که ملک در رهن شخص دیگری است

    هم چنین گاهی اوقات خریدار ملکی را خریداری کرده و علی رغم برخورداری از سند رسمی بعد از خرید متوجه می شود که ملک در رهن شخص دیگری بوده، در این شرایط نیز خریدار می تواند سند رهنی را ابطال کرده و مالکیت ملک خود را به دست آورد،

    البته باید توجه داشت که این کار با برخورداری از سند رسمی امکان پذیر است و در صورت عدم برخورداری از سند رسمی معمولا اثبات مالکیت به سادگی ممکن نیست.

    جهت اطلاع از قواعد ابطال سند رهنی برای خریدار و مشکلاتی که منجر به این دعوی می گردد، می توانید با مشاورین با تجربه سایت تهران لو ارتباط حاصل نمایید.

    رسیدگی به شکایات طرفین در مورد دعاوی اسناد رهنی کجا صورت می گیرد؟

    رسیدگی به شکایات طرفین در مورد دعاوی اسناد رهنی کجا صورت می گیرد؟
    رسیدگی به شکایات طرفین در مورد دعاوی اسناد رهنی کجا صورت می گیرد؟

    در مورد موضوع رهن املاک حالت های مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به طرح شکایت به منظور ابطال سند رهنی گردد.

    به عنوان مثال ممکن است که ملکی را که مالک آن شخص دیگریست به عنوان ملک خود به رهن شخص دیگری در آورد که در این حالت مالک اصلی می تواند دادخواست ابطال داده و ملک خود را از شخصی که به وی رهن داده شده پس گرفته و ضرر و زیان را از طرف کلاهبردار دریافت نماید.

    هم چنین گاهی اوقات ممکن است، معامله در شرایط صحت انجام نشده باشد که در این شرایط نیز ابطال سند رهنی امکان پذیر است.

    به عنوان مثال معامله در ازای ملکی انجام گرفته شده باشد که با مشخصات مندرج در سند تفاوت داشته باشد، یا از نظر تحویل ملک با زمان مشخص شده در قرارداد مغایرت وجود داشته باشد که در این حالت نیز امکان ارائه دادخواست ابطال سند رهنی وجود دارد.

    دعاوی مرتبط با ابطال سند رهنی معمولا مربوط به اموال غیر منقول می باشد

    دعاوی مرتبط با ابطال سند رهنی معمولا مربوط به اموال غیر منقول می باشد، بنابراین دادگاه صالح تشکیل شده در مورد این دعاوی باید در محل مشکل واقع بوده و در همان محل رسیدگی گردد.

    این به دلیل عدم امکان جا به جایی اموال غیر منقول و رسیدگی راحت تر به پرونده و بررسی ساده تر مدارک مانند موقعیت ملک و وضعیت آن در شکایاتی است که به عنوان مثال به دلیل عدم سلامت اتفاق می افتد.

    در واقع در صورتی که یک ملک در شهر مشهد باشد، دادگاه مربوط به ابطال سند رهنی این ملک نیز باید در شهر مشهد بوده و دعوی در همین شهر اقامه گردد.

    این مسئله به خاطر تفاوت در اموال منقول و غیر منقول است. به عبارتی اموال منقول به دلیل امکان جا به جایی می توانند در هر محلی برگزار گردند.

    در پیش نویس اسناد تازه پس از ابطال سند رهنی چه مواردی قید می شوند؟

    در پیش نویس اسناد تازه پس از ابطال سند رهنی چه مواردی قید می شوند؟
    در پیش نویس اسناد تازه پس از ابطال سند رهنی چه مواردی قید می شوند؟

    پس از ابطال سند رهنی، اولین اتفاق تنظیم پیش نویس برای ارائه و ثبت سند جدید است. این مورد به هر شکلی که باشد، نیاز به سندی جدید دارد که به طور رسمی و واضح مشخصات همه چیز در آن قید شده باشد.

    به عنوان مثال در صورتی که فردی خریدار ملکی باشد که توسط مالک قبلی به شخص دیگری به طور همزمان به رهن داده شده باشد، می تواند با در دست داشتن مدارک کافی و ادله محکمه پسند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست مبنی بر ابطال رهن را به دادگاه ابطال سند رهنی تقدیم کند.

    پس از بررسی دادگاه و در صورت تایید این مسئله رای دادگاه ابطال سند رهنی مبنی بر این ماجرا صادر شده و سند رهنی سابق باطل گردیده و برای سند جدید اقدام می شود.

    در پیش نویس سند جدید مانند هر سند ملکی نیاز به مشخصات دو شخص می باشد. یکی از این اشخاص شخص خریدار است که مشخصات فردی کامل نظیر نام و نام خانوادگی، سن، نام پدر و… و یکی از این اشخاص فروشنده ملک است که مشخصات کامل وی نیز در سند جدید قید می گردد.

    نکته مهم که در مورد پیش نویس سند جدید بعد از ابطال

    نکته مهمی که در مورد پیش نویس سند جدید بعد از ابطال وجود دارد، قید کردن مسائلی مانند پرونده ابطال سند رهنی قبلی، شماره سند تنظیم شده سابق و تاریخ ابطال آن می باشد. برای پیشگیری از ایجاد هر مشکلی این مسائل به طور مفصل در پیش نویس سند جدید قید می شود.

    هم چنین در پیش نویس جدید نیز تمام مشخصات ملک مانند سایر سندهای ملکی دیگر و سندهای قبلی ذکر می گردد. تنها تفاوت پیش نویس اسناد بعد از ابطال مواردیست که از پرونده باطل کردن سند به پیش نویس جدید اضافه می گردد.

    از فروش اسناد و املاک ابطال شده در دفاتر ثبت به چه شکل جلوگیری می گردد؟

    از فروش اسناد و املاک ابطال شده در دفاتر ثبت به چه شکل جلوگیری می گردد؟
    از فروش اسناد و املاک ابطال شده در دفاتر ثبت به چه شکل جلوگیری می گردد؟

    یکی از نگرانی های بسیاری از افراد بعد از ابطال سند، فروش یا کلاهبرداری مجدد با سند رهنی ابطال شده است. برای جلوگیری از این اتفاق قوانین زیادی در احکام مدنی کشور وجود دارد. با توجه به این که اسناد رهنی بیشتر در مورد اموال غیرمنقول ثبت می گردند و این اموال امکان جا به جایی ندارند.

    رهن رسمی آن ها، یا فروش رسمی این املاک و اسناد مرتبط با آن ها تنها از طریق دفترخانه های ثبت رسمی اسناد و املاک واقع در محل همان املاک اتفاق می افتد.

    به همین دلیل به منظور پیش گیری از بروز تخلفات و به وجود آمدن مشکلاتی نظیر فروش مجدد اسناد باطل شده یا به مزایده گذاشتن آن ها، اداره ثبتی که ابطال سند در آن به تایید رسیده و صادر گردیده، نامه ای را برای تمام دفاتر ثبت اسناد ارسال می کند. محتوای این نامه در مورد سند رهنی باطل شده می باشد و هدف آن جلوگیری از فروش و مزایده به وسیله سند باطل شده است.

    در این حالت در صورتی که سند مجددا به منظور انجام هر نوع معامله به دفتر اسناد ارسال گردد، باطل شده و ضمیمه پرونده خواهد شد. به منظور جلوگیری از این مشکلات معمولا تمامی ادارات ثبت به صورت کامپیوتری شماره پرونده های مختلف را ثبت می کنند و در زمان انجام معاملات وضعیت پرونده و اسناد از نظر نداشتن هر گونه مشکل و تخلفی را بررسی می کنند.

    در دعاوی ابطال سند رهنی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

    در دعاوی ابطال سند رهنی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟
    در دعاوی ابطال سند رهنی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

    برخی نکات مهم وجود دارند که با رعایت آنها میتوان در دعاوی ابطال سند رهنی پیروز شد.

    از جمله این نکات می توان به داشتن سند رسمی هنگام ارائه دادخواست برای ابطال سند رهنی اشاره کرد. دادگاه ابطال سند رهنی ادعای خواهان را تنها به وسیله سند رسمی پذیرفته و پیگیری می کند.

    گاهی اوقات افراد تنها با در دست داشتن قولنامه یا مبایعه نامه ادعای مالکیت بر ملک را می کند. این افراد مالکیت ملک شناخته نمی شوند و نمی توانند دادخواست خود مبنی بر ابطال سند رهنی را تا زمان در دست داشتن سند رسمی به انجام برسانند.

    ابطال قراردادی که طی آن رهن انجام گردیده است

    از دیگر نکاتی که در مورد دعوی ابطال سند رهنی کمک کننده است، ابطال قراردادی است که طی آن رهن انجام گردیده است، به این دلیل که ابطال سند به منظور ابطال قرارداد نیست و گاهی اوقات افراد با قرارداد سابق، اما سندی جدید کماکان وضعیت قبلی را دنبال می کنند،

    بنابراین همزمان و پیش از ارائه دادخواست به جهت ابطال سند رهنی باید دادخواست ابطال قرارداد نیز صادر گردد، یا به صورت توافقی قرارداد بر هم زده شود.

    دیگر نکته مهم که در دعاوی ابطال اسناد رهنی کمک کننده هستند، اطلاع از وضعیت توقیف مال رهن داده شده است، گاهی اوقات مال به شخص ثالث راه اندازی شده و از آن استفاده کرده یا در آن ساکن است، در صورت ابطال سند رهنی هرچند مالکیت جدیدمان مشخص می گردد، اما به دلیل تعیین وضعیت مصرف کننده فعلی نیاز به دادخواست توقیف می باشد.

    اما مهم ترین مسئله که در پیروزی در دعاوی ابطال سند یا سایر دعاوی موثر است، اطلاع از این نکات و قوانین مربوط به هر شکایت است. این نکات را می توان با مشورت افراد صاحب نظر و مطلع کسب کرد. از جمله این افراد مشاورین سایت تهران لو هستند.

    کدام ماده قانون در مورد ابطال سند رهنی است؟

    کدام ماده قانون در مورد ابطال سند رهنی است؟
    کدام ماده قانون در مورد ابطال سند رهنی است؟

    ماده هفتاد و یک، در قوانین مربوط به دفترداری اسناد رسمی و کانون سر دفترها، در مورد ابطال اسناد رهنی وضعیت خاصی را مشخص کرده است.

    این ماده قانون بیان می کند که مراجع قضایی رسیدگی کننده به وضعیت ابطال اسناد رهنی، در صورت نتیجه گیری در مورد سند و صدور رای دادگاه ابطال سند رسنی موظف هستند که رای صادره و وضعیت مشخص شده را در کوتاه ترین زمان برای دفاتر اسناد رسمی ارسال کنند تا از کلاهبرداری و فروش سند ابطال شده به غیر جلوگیری گردد.

    هم چنین این ماده قانون به این رسیدگی می کند که در صورت ملک بودن سند ابطال شده وضعیت و ملاحظات آن در مورد چگونگی مالکیت جدید و ابطال سند و ثبت سند جدید به دفاتر اسناد رسمی منعکس گردد.

    مطابق این ماده قانون مراجع قانونی و محکمه دادگستری موظفند که رای بر بی اعتباری سند را در صورت وجود ادله کافی در کوتاه ترین زمان ممکن صادر کنند،

    البته مطابق این ماده قانون، هر گونه اقدامی که در دفاتر املاک نسب به سند ابطال شده انجام گیرد، باید پس از حکم نهایی که در دفتر اسناد صادر شده و از این طریق به دفتر املاکی که قرارداد در آن تنظیم شده است، ارسال شده است، انجام گیرد.

    رای دادگاه ابطال سند رهنی به چه صورتی داده می شود؟

    رای دادگاه ابطال سند رهنی به چه صورتی داده می شود؟
    رای دادگاه ابطال سند رهنی به چه صورتی داده می شود؟

    بعد از ارائه دادخواست جهت ابطال سند رهنی در دادگاه ادله موجود و مدارک داده شده توسط خواهان بررسی می گردد. پس از بررسی این ادله، در صورت برخورداری از وجاهت قانونی و رسمی بودن اسناد ارائه شده رای دادگاه ابطال سند رهنی صادر می گردد. در این شرایط معمولا رای به باطل کردن سند صادر می شود.

    پس از این که رای قطعی شد و بعد از سپری شدن زمان تجدید نظر و اعتراض، مراجع مرتبط با ثبت، گواهی قطعیت رای را صادر می نمایند. در این شرایط با ارائه حکم و گواهی قطعی صادر شده از طرف دادگاه و مرجع قضایی به دفاتر اسناد رسمی، سند باطل می گردد، سپس اعلام ابطال سند به دفتر املاک محل انعقاد قرارداد رهن ارسال می گردد.

    پس از این پروسه باید پیش نویس برای صدور سند جدید تنظیم گردد. این پیش نویس با قید مشخصات کامل مالک جدید و ذکر تمام جزئیات مربوط به پرونده ابطال سند تکمیل می گردد.

    هم چنین پس از آن اداره ثبت نامه ای را که محتوای شماره پرونده سند باطل شده و وضعیت پرونده است را به سایر دفاتر اسناد رسمی ارسال می کند تا از فروش و مزایده سند در دفاتر دیگر جلوگیری گردد.

    به جهت اطلاع از تمامی قوانین حقوقی و برخورداری از مشاوره حقوقی می توانید با مشاورین با تجربه سایت تهران لو تماس حاصل نمایید.

    نحوه اجرای رای دادگاه ابطال سند رهنی به چه صورتی است؟

    نحوه اجرای رای دادگاه ابطال سند رهنی به چه صورتی است؟
    نحوه اجرای رای دادگاه ابطال سند رهنی به چه صورتی است؟

    اجرای رای دادگاه ابطال سند رهنی از دادگاه صادر کننده رای آغاز می گردد.

    در دادگاه سند قبلی که به دلیل مشکلاتی مانند رهن به چند نفر، یا عدم برخورداری از سلامت در معامله باطل شده و فرآیند صدور سند جدید آغاز می شود.

    در مورد سند باطل شده به دلیل جلوگیری از کلاهبرداری با سند یا استفاده مجدد به هر منظوری توسط مالک قبلی نامه ای مبنی بر ابطال سند به دفاتر اسناد رسمی صادر شده که از طرف اداره کل ثبت اسناد به تمامی دفاتر موجود در محل قرارگیری سند ارسال می گردد.

    در اقدام بعدی سند جدید به منظور استفاده مالک فعلی صادر می گردد. صدور سند جدید نیازمند شرایط خاصیست. از جمله این شرایط می توان به قید شدن وضعیت پرونده های سابق در مورد سند اشاره کرد. هرگونه موردی مانند ابطال و اصلاح در مورد سند رهنی اتفاق افتاده باشد، در سند صادر شده جدید نیز وارد می گردد.

    جهت ابطال سند در صورتی که ادله و مدارک کافی برای این کار وجود نداشته باشد، نیازمند حضور شهود در دادگاه است. هم چنین می توان با ارائه مدارک معتبری نظیر قولنامه یا قرارداد فروش یا خرید ملک که اعتبار کافی داشته باشد، روند ابطال سند در دادگاه را پیگیری کرد.

    سایت تهران لو با برخورداری از مشاورین مجرب یکی از بهترین مراکز برای مشاوره حقوقی و اطلاع از موارد مرتبط با پرونده های حقوقی مختلف می باشد.

    چنانچه یکی از طرفین ابطال سند بانک باشد، روند کار به چه صورتیست؟

    چنانچه یکی از طرفین ابطال سند بانک باشد، روند کار به چه صورتیست؟
    چنانچه یکی از طرفین ابطال سند بانک باشد، روند کار به چه صورتیست؟

    تا این جا در مورد روند ابطال اسناد رهنی در پرونده های رهن ملک به طور عادی صحبت شد. در صورتی که پرونده ابطال سند رهن مرتبط با رهن و اجاره معمولی باشد و مشکلاتی نظیر فروش ملک و مالکیت را شامل شود، روند رسیدگی به صورت بررسی ادله در دادگاه و در صورت تایید این ادله و رسمیت اسناد سند مشکل دار باطل گردیده و سند جدید صادر می گردد.

    اما در مورد اسنادی که به رهن بانک در می آیند وضعیت متفاوت است و رسیدگی خاص تری را می طلبند. گاهی اوقات اسناد رهنی که در دفاتر اسناد به رسمیت رسیده باشند، به عنوان ضمانت پرداخت اقساط وام در بانک ها و موسسات مالی وثیقه گذاشته می شوند.

    به منظور انجام این ضمانت سند باید مالک اصلی ملک باشد و مالکیت وی با سند رسمی در اداره ثبت اسناد، ثبت گردیده باشد. این سند در ازای دریافت مبلغ وام به افراد دریافت می گردد. سندی که به بانک تحویل داده می شود، باید رسمیت داشته باشد، در غیر این صورت روند واگذاری سند با اشکال مواجه می شود.

    در صورتی که به ضمانت گذاشته شدن سند طی روند قانونی انجام نگرفته باشد، مشکلاتی نظیر عدم پرداخت وام، یا عدم آزادسازی سند پس از پرداخت تمام اقساط اتفاق می افتد. به این منظور در صورت وجود هر گونه مشکل یا اشتباهی باید سند را باطل کرده و در صورت لزوم با سند جدید جایگزین کرد. روند ابطال اسنادی که به رهن بانک گذاشته می شوند، نیز همانند سایر اسناد رهنی در دادگاه پیگیری می شود.

    مشاورین سایت تهران لو، تمام اطلاعات لازم در خصوص ابطال سند و رسیدگی به رای دادگاه ابطال سند رهنی را با یک تماس در اختیار شما می گذارند.

    یک نمونه دادخواست ابطال سند شامل چه مواردیست؟

    یک نمونه دادخواست ابطال سند شامل چه مواردیست؟
    یک نمونه دادخواست ابطال سند شامل چه مواردیست؟

    دادخواست ابطال سند، چه سند رهنی باشد و چه هر نوع سند دیگری شامل بعضی موارد مشترک و بعضی موارد مخصوص است. از جمله موارد مشترک در تمام دادخواست ها، مشخصات طرف خواهان است. در این بخش مواردی نظیر نام و نام خانوادگی و نام پدر که جزء مشخصات فردی می باشند، به همراه سن وارد می شوند. هم چنین مواردی نظیر محل اقامت خواهان، سن و شغل وی نیز جزء مسائل لازم در دادخواست ابطال سند است.

    پس از این مشخصات فرد خوانده یا کسی که از آن شاکی هستیم نیز به همین ترتیب وارد می شود.

    در مورد اسناد رهنی و سایر اسناد ملکی مشخصات کامل ملک و شرح واقع نیز باید وارد شود. هم چنین هرگونه مدارک نظیر سند مالکیت، قراردادها و… نیز باید ضمیمه دادخواست شوند. که در زیر نمونه ای از این دادخواست به جهت آشنایی بیشتر آورده شده است.

    نمونه رای دادگاه ابطال سند رهنی چه مواردی دارد؟

    نمونه رای دادگاه ابطال سند رهنی چه مواردی دارد؟
    نمونه رای دادگاه ابطال سند رهنی چه مواردی دارد؟

    یک نمونه رای دادگاه ابطال سند رهنی همانند دادخواست شامل مواردی نظیر مشخصات کامل خواهان و خوانده است. در رای صادره هم چنین وضعیت ملک به طور کامل آورده می شود. به عنوان مثال آدرس دقیق و وضعیت جغرافیایی و ارزش ملک. هم چنین در صورتی که خواهان یا خوانده دارای وکیل باشند، مشخصات کامل وکیل نیز در رای صادره قید می گردد.

    در مورد ابطال سند دلیل باطل کردن سند و ادله ای که طی آن سند باطل گردیده نیز به طور کامل قید می شوند. هم چنین وضعیت سند جدید، از جمله نام و مشخصات مالک جدید و… نیز در رای صادره وارد می گردد، مشابه نمونه وارد شده در زیر.

    یک پاسخ

    1. سلام اگر شرطی در سند رهنی متمم اضافه شود که قانون امره باشد و عطف به ماسبق نکند چگونه این شرط را می‌شود باطل کرد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با