نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل، موضوع نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه را مورد بحث و بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و در این زمینه، اطلاعات مفید و سودمندی در اختیار شما عزیزان خواننده و مخاطبین گرامی قرار دهیم. بنابراین از شما خوبان دعوت می کنیم، تا پایان مقاله ما را همراهی نمایید تا به هر آن چه که می خواهید، دست یابید.

    با این که متن و نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه یا ابطال معامله بسته به شرایط مسئله ی هر پرونده و اختلاف حقوقی متفاوت می باشد، ولی در ساده ترین حالت و در جایی که علت بطلان معامله و قرارداد، مستحق للغیر بودن مورد معامله می باشد، شخص فروشنده از طرف مالک قانونی، وکالت و اذن در فروش و انتقال نخواهد داشت.

    مبایعه نامه یکی از انواع سند عادی می باشد که برای انجام معامله مورد استفاده قرار می گیرد

    مبایعه نامه یکی از انواع سند عادی می باشد که برای انجام معامله مورد استفاده قرار می گیرد. در طی تنظیم مبایعه نامه، بایستی طرفین معامله نسبت به قبول و پذیرش آن به نتیجه برسند. علاوه بر این؛ ثمن معامله و همچنین شروط ضمن آن نیز بایستی برای هر دو طرف روشن و مشخص باشد. فسخ کردن مبایعه نامه به آسانی قابل انجام نمی باشد و این فسخ بایستی از طریق شروط ضمن عقد و خیارات انجام شود.

    بطلان مبایعه نامه مربوط به موردی می باشد که معامله غیر نافذ است و تنفیذ نگردد. مانند معامله ی فضولی و معامله ی اشخاص غیر رشید که در چنین شرایطی خواسته ی خواهان بایستی بطلان معامله باشد. اما دعوی ابطال مربوط به موردی می باشد که معامله از جنبه نداشتن شرایط اساسی صحت باطل بوده و قابلیت تنفیذ را نیز ندارد که در چنین حالتی، خواسته ی خواهان باید ابطال معامله باشد.

    سایت تهران لو در این زمینه بهترین سایت حقوقی می باشد که در ادامه هر آن چه مرتبط با نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه لازم می باشد را برای شما عزیزان بیان خواهد نمود.

    در ادامه، به ذکر سوالاتی چند و طرح موضوعاتی در ارتباط با نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه می پردازیم و سپس به تشریح آن ها خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    آیا می دانید معنای بطلان در قرارداد چه می باشد؟

    آیا می دانید بطلان مبایعه نامه چیست؟

    آیا بطلان با ابطال معامله فرق می کند؟

    آیا می دانید فسخ یا ابطال مبایعه نامه چه می باشد؟

    آیا می دانید شرایط ابطال مبایعه نامه به چه صورت می باشد؟

    آیا می دانید نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه چیست؟

    تفاوت بطلان و ابطال در اسناد رسمی چیست؟

    آیا ابطال مبایعه نامه از سوی فروشنده ممکن می باشد؟

    بطلان مبایعه نامه از سوی فروشنده به جهت صوری بودن

    بطلان مبایعه نامه ی صوری به چه صورت می باشد؟

    دعوای بطلان مبایعه نامه به جهت فضولی بودن به چه صورت می باشد؟

    سخن پایانی در باره ی نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه

     

    آیا شما می دانید معنای بطلان در قرارداد چه می باشد؟

    آیا شما می دانید معنای بطلان در قرارداد چه می باشد؟
    آیا شما می دانید معنای بطلان در قرارداد چه می باشد؟

    هر کدام از قراردادها و همچنین معاملاتی که در قوانین پیش ‌بینی گردیده­ است، آثار ویژه ای دارد که بعضی از آن ها، اصلی و بعضی دیگر، فرعی می باشند. اشخاص برای تحقق یافتن این آثار، یک چنین قراردادهایی را منعقد می‌­نمایند. ولی باید توجه و دقت داشت که برای به‌ وجود آمدن این گونه آثار باید شرایط خاصی رعایت گردد و در صورت رعایت نکردن این شرایط، نمی ‌­توان انتظار تحقق یافتن این آثار را داشت.

    به عنوان مثال؛ اثر اصلی قرارداد بیع یا خرید و فروش، انتقال مالکیت می باشد. یعنی کسی که با پرداخت مبلغی اتومبیل فرد دیگری را خریداری می‌­ کند، با انجام این معامله مالکیت اتومبیل از شخص فروشنده به او انتقال می یابد. در مقابل، فروشنده ‌­ی اتومبیل نیز مالک پولی می‌­ گردد که شخص خریدار به او پرداخت نموده­ است.

    نمونه ‌­ی دیگر از این نوع قراردادها، عقد ازدواج (نکاح) می باشد

    نمونه ‌­ی دیگر از این نوع قراردادها، عقد ازدواج (نکاح) می باشد. اثر اصلی عقد نکاح، به وجود آوردن رابطه‌­ی زوجیت می باشد. یعنی با این نوع عقد، زن و مرد به هم محرم می شوند و با ایجاد زوجیت، حقوق و تکالیفی برای هر کدام از آن­ ها ایجاد می شود.

    بعضی اوقات یک قرارداد با رعایت کلیه ی شرایط منعقد می‌­ گردد و بعد از مدتی به خواست هر دو طرف و یا به دلایلی دیگر، از بین می ‌رود. وقتی که قرارداد به خواست و اراده‌ ی هر دو طرف از بین برود، از آن به عنوان فسخ قرارداد تعبیر می‌­ گردد. ولی وقتی که قرارداد به حکم قانون از بین برود، به آن انفساخ قرارداد گفته می شود.

    در بعضی اوقات به دلیل رعایت نکردن قواعد و ضوابطی که در قانون پیش­‌ بینی گردیده­ است، به طور کلی یک قرارداد از اول شکل نمی گیرد و به وجود نمی‌­ آید. در حقیقت؛ زمانی که از باطل بودن قرارداد و یا معامله­‌ ای سخن به میان می آید، منظور ما این است که به‌ طور کلی هیچ گونه قراردادی شکل نگرفته و به وجود نیامده است که در نهایت، هیچ‌ کدام از آثار اصلی و همچنین فرعی مربوط به آن نیز به ‌وجود نمی ­‌آید.

    پیشنهاد می کنیم از پست نمونه دادخواست پرداخت ثمن معامله دیدن کنید.

    منظور از قرارداد باطل چیست؟

    در حقیقت وقتی گفته می­‌ شود: یک قرارداد باطل است؛ منظور این است که این قرارداد از اول هم به وجود نیامده، ­به طوری که گویا هیچ گونه قراردادی در میان نبوده ­است. نه آن ­که ابتدا و در یک بازه­‌ ی زمانی ایجاد شود و سپس از میان برود. از دیدگاه قانونگذار، قرارداد باطل، وجود خارجی ندارد.

    آن چه را که بایستی به آن توجه و دقت کرد، این است که قرارداد باطل به هیچ وجه و با هیچ نوع اقدام بعدی نمی ­‌تواند تبدیل به قراردادی صحیح گردد و به همین خاطر است که گفته می ‌شود: قرارداد باطل مانند مرده­‌ای می باشد که نمی­‌ توان آن را زنده نمود.

    به عنوان مثال؛ وقتی گفته شود که قرارداد بیع باطل می باشد، منظور این است که از آغاز هیچ نمونه قرارداد بیعی شکل نگرفته است و در نتیجه اثر اصلی این گونه قرارداد که انتقال مالکیت می باشد، تحقق نیافته است. بر این اساس هیچ گونه مالکیتی نیز به هیچ‌ کدام از دو طرف یعنی خریدار و فروشنده منتقل نمی شود و حقوق و همچنین تکالیف بعدی هم بر هیچ‌ کدام از آن ­ها وارد نمی ‌­شود. از سویی دیگر، هیچ گونه اقدام از طرف خریدار و فروشنده نیز نمی ­‌تواند این قرارداد باطل را تبدیل به قراردادی صحیح کند.

    لطفا با بخش های بعدی نوشتار نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه همراه ما باشید.

    آیا می دانید بطلان مبایعه نامه چیست؟

    آیا می دانید بطلان مبایعه نامه چیست؟
    آیا می دانید بطلان مبایعه نامه چیست؟

    در بخش قبلی، معنا و مفهوم واژه ی بطلان را بیان نمودیم و در این ارتباط مثال هایی را عنوان کردیم. حال در این قسمت از متن مربوط به نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه، می خواهیم به تعریف بطلان مبایعه نامه بپردازیم. پس با ما باشید.

    بطلان مبایعه نامه عبارت است از به هم زدن عقد در مواردی که قانون اجازه آن را صادر می کند. هر گونه قراردادی که بین طرفین منعقد می گردد، اصولا دو طرف معامله را پایبند و مقید به قرارداد می سازد. بنابراین اصل بر این می باشد که هیچ کدام از طرفین نمی توانند قرارداد را به صورت یک جانبه به هم بزنند.

    در این باره ماده ی 219 مقرر نموده است: عقودی که بر اساس قانون میان طرفین عقد و قائم مقام آن ها واقع شده، لازم الاجرا و درست می باشد. مگر در صورتی که به رضایت دو طرف و یا به دلیل قانونی فسخ گردد. بنابراین در اینجا اصل بر عدم امکان بر هم زدن اختیاری عقود می باشد.

    در رابطه با اثر فسخ مبایعه نامه باید گفت که این اثر نسبت به آینده می باشد. به عنوان نمونه؛ هر وقت یک نفر مال خود را به شخص دیگری می فروشد، با فسخ شدن معامله همه ی منافع و یا خسارت ناشی از آن مال به شخص خریدار اولیه بر می گردد.

    از شما عزیزان درخواست می شود تا بخش های بعدی نوشتار نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه را از دست ندهید. در ادامه قرار است، موارد کاربردی دیگر را برای شما بیان نماییم که در موارد مربوط به ارائه ی دادخواست بطلان مبایعه نامه برای شما مفید می باشند.

    آیا بطلان با ابطال معامله فرق می کند؟

    آیا بطلان با ابطال معامله فرق می کند؟
    آیا بطلان با ابطال معامله فرق می کند؟

    در سوال قبل به تعریف بطلان مبایعه نامه پرداختیم و مطالبی را در این زمینه برای شما شرح دادیم. در اینجا می خواهیم تفاوت بین بطلان و ابطال را توضیح دهیم. چنان چه قراردادی به صورت صحیح انجام پذیرد، کلیه ی آثار اصلی و فرعی مربوط به آن نیز به طور کامل ایجاد می گردد و بعد از آن برای طرفین، حقوق و تکالیف خاصی فراهم می شود.

    بنابراین در صورتی که هر کدام از آن­ها به تکالیف خود در برابر طرف دیگر عمل ننماید، کسی که متضرر شده ­است، می‌­تواند به دادگاه مراجعه کرده و با استناد به قرارداد صورت گرفته از محکمه بخواهد که طرف قرارداد را مجبور به انجام دادن تعهدات قراردادی خود نماید.

    چنان چه قراردادی باطل باشد، دیگر این وضعیت جریان پیدا نخواهد کرد. در این حالت، آثار اصلی و به دنبال آن آثار فرعی قرارداد به وجود نمی‌ آید و بنابراین هیچ‌ کدام از دو طرف نمی ‌تواند طرف مقابل را بر طبق آن قرارداد، به انجام دادن تعهدات مربوط به قرارداد باطل وادار سازد. اگر بخواهیم بهتر بگوییم؛ قرارداد باطل، قابل استناد در مقابل هیچ شخصی نمی باشد و همچنین نمی ­‌توان به استناد آن ادعایی را مطرح نمود و یا در مراجع قضایی، دعوایی را اقامه کرد.

    نظر هیئت عالی

    نظر هیئت عالی
    نظر هیئت عالی

    ابطال به معنای باطل کردن است و در دعوا به معنی حکم کردن به نادرستی دعوا استفاده می شود و در نبودن شرایط اساسی قراردادها، عنوان باطل بودن و تقاضای ابطال به نظر می رسد که مناسب باشد. بطلان مطلق یا به عبارتی بطلان واقعی ناظر به بی‌اثر بودن عقد یا ایقاع می باشد و بطلان نسبی یک نوع صفت است در عملی حقوقی که در آن رعایت نشدن کامل شرایط قانونی به سود ذی ‌نفع حالتی را بین صحت و فساد به وجود می آورد که در این صورت، تنها ذی‌ نفع می‌ تواند بر اساس اعلام اراده ی خود آن را کاملاً صحیح و یا کاملا فاسد و باطل نماید.

    بعضی اوقات نیز این عناوین به صورت مترادف مورد استفاده قرار می گیرند. به‌ هر تقدیر، به‌ نظر می‌آید که ابطال و باطل بودن نسبت به بطلان دارای عموم و نیز خصوص می باشد. در نهایت اتفاق‌ نظر صحیح است، بدون آن ‌که تمسک به این عناوین باعث عدم استماع دعوا شود.

    آیا می دانید فسخ یا ابطال مبایعه نامه چه می باشد؟

    آیا می دانید فسخ یا ابطال مبایعه نامه چه می باشد؟
    آیا می دانید فسخ یا ابطال مبایعه نامه چه می باشد؟

    از جمله دعواهایی که در ادارات دادگستری شایع می باشد، موضوع ابطال مبایعه نامه است.

    براساس قوانین مربوط به پیش فروش آپارتمان، به طور کلی تنظیم مبایعه نامه پیش فروش آپارتمان ممنوع می باشد. حتی در صورتی که این مبایعه نامه در دفاتر املاک معتبر تنظیم گردیده باشد. قرارداد و همچنین عقد بیع از جمله قراردادهای متداول و رایجی است که در هنگام معاملات تنظیم می گردد. عقد ایجاد کننده حق مالکیت برای فرد خریدار می باشد.

    انتقال یافتن مالکیت صرف ایجاب و قبول رضایت طرفین، عقد بیع و همچنین انتقال مالکیت، مبیع به وجود می آورد. لازم به ذکر است، درباره ی بعضی موضوعات که دارای ارزش و ثمن بالایی می باشند، مشاوره کردن با وکیل ملک ،امری لازم، ضروری و اطمینان بخش می باشد تا از مشکلاتی که امکان دارد که در طی تشریفات بروز نماید، جلوگیری به عمل آید.

    قبل از آن که طرفین معامله اقدام به تنظیم سند رسمی نمایند، لازم است، یک سند عادی مثل قولنامه و یا مبایعه نامه را تنظیم نمایند که در طی آن با توافق دو طرف تعهد خواهند کرد تا در زمان معین شده نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام کرده و انتقال مال انجام گردد.

    لازم است بدانید، در بعضی موارد این احتمال وجود دارد که طرفین اقدام به تنظیم سند رسمی نکنند و از این رو مصلحت را در آن قرار دهند که مال منتقل نگردد. در چنین حالتی لازم و ضروری است که ابطال مبایعه نامه انجام گیرد که قوانین در این رابطه اطلاعاتی ارائه می دهد. در ضمن شرایط فسخ مبایعه نامه از جمله مواردی است که بایستی با آن آشنایی کامل داشته باشید.

    ماهیت عقد بیع چیست؟

    ماهیت عقد بیع چیست؟
    ماهیت عقد بیع چیست؟

    در این بخش از مطلب نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه، به تعریف ماهیت عقد بیع می پردازیم که البته جا دارد، در اینجا از سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت حقوقی یاد کنیم.

    در ارتباط با ماهیت عقد بیع بایستی این را در نظر داشت که بر اساس تملک مالی است که در طی آن شخص خریدار با پرداخت مبلغی تحت عنوان ثمن به خریدار انتقال می یابد. در چنین حالتی خریدار می تواند به مانند مالک عین هر گونه تصرفی که در نظر داشته باشد را در مال اعمال کند.

    بیع به صرف این که بین دو طرف مورد قبول واقع گردد، لازم می شود. از این رو هیچ کدام از طرفین نمی توانند بر اساس موارد انحلال کننده، اقدام به ابطال مبایعه نامه نمایند.

    انواع مبیع

    مبیع عین معین:

    در این حالت است که مالکیت مبیع به شخص خریدار انتقال می یابد.

    چنان چه موضوع عقد مالی باشد که وجود خارجی نداشته باشد، مالکیت در همان موقع انتقال نمی یابد.

    آیا می دانید شرایط ابطال مبایعه نامه به چه صورت می باشد؟

    آیا می دانید شرایط ابطال مبایعه نامه به چه صورت می باشد؟
    آیا می دانید شرایط ابطال مبایعه نامه به چه صورت می باشد؟

    در مواردی خاص، اشخاص نمی توانند یا نمی خواهند به تعهداتی که در مبایعه نامه اشاره شده است، عمل کنند که در این صورت انتقال مالکیت منتفی می گردد. ابطال مبایعه نامه در شرایط مختلفی ممکن می باشد که شامل شرایط فسخ مبایعه نامه می گردد:

    اقاله:

    وقتی اتفاق می افتد که طرفین دیگر رضایتی نسبت به ادامه ی انجام تعهدات ذکر شده در مبایعه نامه را نداشته باشند که در این صورت با رضایت دو طرف می توان مبایعه نامه را اقاله نمود که باعث فسخ مبایعه نامه می شود.

    از آنجا که مبایعه نامه بر طبق توافق و عقد طرفین انجام می گردد، به همین خاطر ابطال آن به صورت یک طرفه ممکن نمی باشد.

    خیارات:

    از جمله موارد دیگر که طی آن می توان اقدام به ابطال مبایعه نامه نمود، آن است که عقد مبایعه نامه به زیان یکی از دو طرف باشد و خسارت قابل ملاحظه ای را برای او به وجود آورد. در این حالت، شخص خسارت دیده قادر است، با تقدیم دادخواست فسخ مبایعه نامه بدان اقدام نماید که این امر با حضور وکیل پایه یک دادگستری آسان می گردد. همچنین با مراجعه به سابت تهران لو می توانید کیله ابهامات خود را از بین ببرید.

    خیار تاخیر ثمن

    در خیار تاخیر ثمن غالبا در شرایطی می توان اقدام به ابطال نمود که در مبایعه نامه مورد نظر، وقت معینی برای تسلیم ثمن مشخص نشده باشد. در این حالت بعد از گذشت سه روز از زمان مبایعه نامه در صورتی که ثمن به صورت کامل پرداخت نگردد، حق فسخ مبایعه نامه وجود خواهد داشت.

    چنان چه شخص خریدار دچار مشکلات مالی باشد، به گونه ای که معسر باشد و توان پرداخت کردن ثمن را نداشته باشد، فروشنده قادر خواهد بود تا عین مبیع را استرداد نماید.

    چنان چه بعضی از موارد خیار در مبایعه نام ذکر گردیده باشد، طرفین امکان ابطال مبایعه نامه را در مدت زمانی معین خواهند داشت.

    خیار فسخ مبایعه نامه

    در اصطلاح حقوقی به حق فسخ مبایعه نامه خِیار یا خیار فسخ می گویند. خیار به معنای اختیار می باشد و منظور از آن اختیاری می باشد که فرد در فسخ معامله دارا است. مثلا پس از معامله معلوم گردد که کالا دارای عیب بوده است. در این حالت قانونگذار به شخص خریدار این اختیار را داده تا بنابر خیار عیب، معامله را فسخ کند. این خیار فقط خاص و مختص فرد خریدار نمی باشد و شخص فروشنده هم می تواند بر طبق این خیار معامله را فسخ کند.

    بر اساس قانون مدنی، شخص خريدار و فروشنده در يازده حالت می توانند معامله را بر هم بزنند. در این قسمت از متن مربوط به نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه، تلاش می ‌کنیم تا به برخی از موارد فسخ مبایعه نامه که پرکاربردتر می باشند و ممکن است، در معاملات خود با آن روبرو شده باشید، اشاره ای داشته باشیم و درباره ی آن ها توضیحات مختصری بدهیم.

    خیار عیب

    بر اساس ماده ی 422 ‏قانون مدنی: چنان چه پس از معامله معلوم گردد که کالا و یا موضوع معامله دارای عیب بوده است، مشتری در پذیرفتن کالای معیوب با گرفتن ارش و یا فسخ معامله مختار است. این عیب بایستی به صورتی باشد که از ارزش کالا و یا استفاده متعارف از آن بکاهد.

    بنابراین، قانونگذار دو راه حل در جهت جبران خسارت زیان دیده معین کرده است. یکی این که معامله را فسخ نماید و دیگر آن که درخواست ارش کند. یعنی ما به التفاوت کالای سالم و معیوب را دریافت نماید. لازم به ذکر است، در ماده ی ۴٢٧ ‏قانون مدنی، چگونگی تعیین ارش گفته شده است. البته اختیار مشتری در مورد اعمال حق فسخ مشروط به آن می باشد که مورد معامله موجود، سالم و در ملکیت خریدار باشد و گرنه حق فسخ از بین رفته و تنها حق گرفتن ارش باقی خواهد ماند.

    خیار تخلف از شرط

    شخص فروشنده و یا خریدار شرط کند کاری انجام دهد، یا شرط نمایند مالی را که می ‌دهد دارای خصوصیاتی باشد، ولی به آن شرط عمل ننماید که در این حالت دیگری قادر است تا با حدود و شرایطی معامله را بر هم بزند. احکام خیار تخلف شرط به گونه ای است که در مواد 234 تا 245 قانون مدنی ذکر گردیده است.

    خیار تدلیس

    چنان چه در معامله ای، یکی از دو طرف کاری انجام دهد که موجب گردد تا طرف دیگر معامله فریب بخورد، در اینجا اختیار فسخ برای فردی می باشد که فریب خورده است.

    به عنوان نمونه؛ در صورتی که فردی خودرویی را به حساب این که کم کار کرده است، خریداری نماید و بعد معلوم گردد که شخص فروشنده کیلومتر شمار خودرو را دستکاری نموده، در این حالت خریدار را فریب داده که در این صورت فرد خریدار قادر است، به خیار تدلیس اشاره نموده و اقدام به فسخ مبایعه نامه نماید.

    خیار تاخیر ثمن

    در معاملات نقدی چنان چه ظرف سه روز فرد خریدار ثمن یا همان ما به ازای معامله را پرداخت ننماید، شخص فروشنده می تواند از تحویل دادن کالا به خریدار خودداری کند. بنابراین؛ این نوع خیار مختص فروشنده است که در اثر پرداخت نکردن ثمن، ظرف سه روز از تاریخ معامله اختیار فسخ نمودن مبایعه نامه را خواهد داشت.

    خیار مجلس

    تا وقتی که دو طرف معامله در محل توافق و یا بنگاه حضور دارند، این حق را خواهند داشت که از معامله پشیمان گردند و معامله را فسخ نمایند. بنابراین خیار مجلس تا وقتی که طرفین از هم جدا نشده باشند و در کنار هم می باشند، صورت می پذیرد.

    خیار غبن

    غبن به معنی ضرر و زیان است و این خیار برای کسی می باشد که دچار ضرر و زیان زیادی گردیده باشد.

    مرجع رسیدگی به ابطال مبایعه نامه

    مرجع رسیدگی به ابطال مبایعه نامه
    مرجع رسیدگی به ابطال مبایعه نامه

    در این قسمت از نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه قصد داریم تا مرجع رسیدگی به ابطال مبایعه نامه را بیان کنیم. ما را همراهی نمایید.

    چنان چه هر کدام از طرفین و یا هر دو طرف، قصد فسخ مبایعه نامه را داشته باشند، بایستی اظهارنامه ی مربوط به فسخ و قصد خود را از ابطال مبایعه نامه به دادگاه تسلیم نمایند تا در ارتباط با شرایط ابطال مبایعه نامه، تصمیمات مشخصی اتخاذ گردد. دعوی مطرح شده درباره ی مبایعه نامه در زمره ی دعوی مالی قرار خواهد گرفت.

    وکیل متخصص در رابطه با دعوای ابطال مبایعه نامه

    وکیل متخصص در رابطه با دعوای ابطال مبایعه نامه
    وکیل متخصص در رابطه با دعوای ابطال مبایعه نامه

    برای تشخیص تخلف از شرایط مبایعه نامه و همچنین مواردی که موجب به وجود آمدن حق ابطال می گردد، لازم است تا از مشاورین و همچنین وکلای متخصص در این حوزه بهره برد. به صورت خاص وکیل پایه یک دادگستری و همچنین وکیل ملک در موارد مطرح شده دارای تجربه می باشند که این خود روند رسیدگی به دعاوی را تسریع می بخشد. مراجعه به سایت تهران لو نیز می تواند کارگشا باشد.

    معامله زمانی شکل می گیرد که دو یا چند نفر با یکدیگر توافق به انتقال مال یا انجام عملی داشته باشند و در ازای مال و یا عمل موضوع معامله، پولی پرداخت گردد.

    هر معامله دارای شرایط عمومی می باشد که توسط قانونگذار مشخص شده است. ولی دو طرف می توانند علاوه بر این شرایط، شرایط خصوصی را نیز با توافق هم در معامله قرار دهند. این شرایط بایستی به وسیله ی طرفین قرارداد رعایت گردد. در غیر این صورت قرارداد باطل می گردد.

    بر هم زدن معاملات

    به منظور بر هم زدن معاملات؛ چه از طریق ابطال و یا سایر طرق قانونی، رعایت بعضی موارد؛ چه قبل از تقدیم دادخواست و چه پس از آن، لازم و ضروری است. در این زمینه سایت تهران لو که بهترین سایت حقوقی می باشد؛ به دلیل تخصصی بودن موضوع، لازم است، موارد ویژه ی معاملات خود را که احتیاج به بررسی دقیق دارد را با کارشناسان و وکلای متخصص ایشان مطرح نمایید تا کوچک ترین اشتباه موجب از دست رفتن سرمایه های کلان شما نگردد.

    همچنان با نوشتار نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه در خدمت شما می باشیم و در این بخش، نظر شما را به بیان چند نکته جلب می نماییم:

    دعوی ابطال معامله دعوی مالی می باشد. بنابراین چنان چه مبلغ قراردادی کمتر از 20 میلیون تومان باشد، بایستی از طریق شورا و در صورتی که بالای 20 میلیون تومان باشد، از طریق دادگاه بایستی اقدام گردد.

    ابطال دعاوی ملکی صرفاً بایستی از طریق دادگاه انجام گیرد.

    در نقاطی که دفاتر خدمات قضایی موجود می باشد، دادخواست های خود را بایستی از این طریق ارسال کنید.

    آیا می دانید نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه چیست؟

    آیا می دانید نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه چیست؟
    آیا می دانید نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه چیست؟

    با توجه به مطالب گفته شده در رابطه با نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه، به تشریح و بسط آن می پردازیم تا به اطلاعات جامعی دست پیدا کنید.

    معاملات املاک از جمله مهم‌ ترین معاملات می باشد که دارای شرایط و گاها تشریفات گوناگون می باشد. در معاملات مرتبط با املاک ،همانند دیگر معاملات، اصل بر صحت معامله است، مگر آن که موارد بطلان معامله وجود داشته باشد که در این صورت معامله باطل می شود.

    موارد بطلان معامله مواردی می باشد که شرایط صحت معاملات را نداشته باشد. شرایط اصلی و اساسی صحت معاملات در ماده ی 190 قانون مدنی توضیح و بیان گردیده است که بر اساس این ماده، برای صحت هر نوع معامله شرایط ذیل اساسی می باشد.

    _ قصد دو طرف و رضای آن ها،
    _ اهلیت دو طرف
    _ موضوع مشخص که مورد معامله باشد.
    _ مشروعیت به منظور معامله

    ماده 348 قانون مدنی

    انواع معاملات باطل دیگری هم در مواد 348 و 353 قانون مدنی بیان گردیده است. بر اساس ماده 348 قانون مدنی؛ بیع چیزی که خرید و فروش آن به صورت قانونی ممنوع می باشد، یا چیزی که مالیت و یا منفعت عقلایی نداشته باشد، یا چیزی که بایع قدرت بر تسلیم آن ‌نداشته باشد، باطل است؛ مگر آن که مشتری خود قادر بر تسلیم داشته باشد.

    همچنین مطابق ماده 353 قانون مذکور، هر وقت چیز معین تحت عنوان جنس خاصی فروخته شود و در حقیقت از آن جنس نباشد، بیع باطل می باشد و چنان چه بعضی از آن غیر جنس باشد، نسبت به آن بعض باطل می باشد و نسبت به مابقی آن، مشتری حق فسخ دارد.

    در این گونه موارد، هر کدام از دو طرف می‌ توانند با تقدیم دادخواست، درخواست اعلام بطلان معامله را کنند. به نظر بعضی از شعب دادگاه های حقوقی، خواسته ی اعلام بطلان معامله صحیح است و خواسته ی ابطال معامله در این گونه موارد ناصحیح می باشد. زیرا ابطال معامله ای که باطل است، تحصیل حاصل می باشد و مطابق یک قاعده ی عقلی، تحصیل حاصل محال می باشد و دادگاه صرفا بطلان معامله ی باطل را اعلام می نماید و خود مبادرت به باطل کردن معامله نمی کند.

    با توجه به مطالب گفته شده، پیچیدگی و مبهم بودن دعوای بطلان معامله بر هیچ کسی پوشیده نیست. بنابراین پیش از هر گونه اقدام در این رابطه با رجوع به وکیل متخصص امور ملکی و یا مراجعه به سایت تهران لو، دعوای خود را به دست ایشان بسپارید.

    صدور رای بطلان معامله در نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه

    صدور رای بطلان معامله در نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه
    صدور رای بطلان معامله در نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه

    کلمه ی بطلان در فرهنگ فارسی معین به معنی باطل شدن و یا تباه شدن می باشد. در حقوق و به معنای بی اعتباری می باشد و معامله به معنای داد و ستد کردن و خرید و فروش کردن می باشد و معنی عرفی آن هم به همین صورت است. ولی در حقوق معنای آن وسیع تر و گسترده تر می باشد و قراردادهای متعددی را شامل می گردد و عقد معامله و همچنین قرارداد دارای معانی مشابه یکدیگر می باشند.

    معامله ی باطل، قراردادی است که به جهت نداشتن یکی از شرایط اساسی برای صحت معاملات از آغاز تشکیل آن بی اعتبار و فاقد وجاهت قانونی می باشد و هیچ گونه اثر حقوقی بر آن بار نمی شود. اما در نظام حقوقی ما اصل بر صحت قراردادها می باشد و بر همین اساس؛ ماده ی 10 قانون مدنی هر نوع توافقی را که خلاف شرع و نیز قانون نباشد را نافذ به حساب می آورد. لازم به ذکر است که این اصل حقوقی آثار متعددی دارد که به بعضی از آن ها اشاره می شود.

    چنان چه دو طرف قراردادی اقدام به انعقاد آن کنند و بعد از تنظیم و امضای آن یکی از دو طرف مدعی بطلان آن شود، از آنجا که ادعای وی بر خلاف اصل صحت می باشد، باید ادعای خود را در دادگاه به اثبات برساند تا دادگاه بعد از بررسی ادعا و شرایط و آثار قرارداد در زمینه ی صحت و یا بطلان آن صدور رای کند.

    در زیر یک نمونه ی واقعی برای شما عزیزان ذکر شده است.

    تفاوت بطلان و ابطال در اسناد رسمی چیست؟

    تفاوت بطلان و ابطال در اسناد رسمی چیست؟
    تفاوت بطلان و ابطال در اسناد رسمی چیست؟

    باید دانست که هر دوی این عبارات به معنی بی اعتباری سند رسمی می باشد. با این تفاوت که در اعلام بطلان سند رسمی، دادگاه بی اعتباریش را از روز تنظیم قرارداد اعلام می کند و در حقیقت رای دادگاه اعلامی می باشد و در ابطال نمودن سند رسمی دادگاه، سند مذکور را از هنگام صدور رای باطل اعلام می کند و در حقیقت، سند با رای دادگاه بی اعتبار می شود و اصطلاحا در رای دادگاه تاسیسی می باشد.

    این اختلاف یک اثر مهم و اساسی دارد و آن این است که در اولی از نظر بی اعتبار بودن سند از روز نخست هیچ گونه تعهد و اثری بر آن بار ایجاد نمی کند و در دومی آن سند تا هنگام صدور رای ابطال دارای اثر حقوقی می باشد و بعد از رای دادگاه بی اعتبار شده است.

    موارد ابطال معامله

    موارد ابطال معامله
    موارد ابطال معامله

    با این که این مبحث از موارد کاملاً فنی، حقوقی و تخصصی می باشد که از جمله مصادیق بارز دعاوی ملکی می باشد و فعالیت در این رابطه صرفاً باید از طریق وکیل متخصص ملکی انجام شود، ولی به صورت مختصر در مقاله ی نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه به طور ساده به بیان چند مورد از مواردی که سبب بی اعتباری قرارداد می شود، اشاره می کنیم.

    با وجود آن که قانونگذار ما هر گونه توافقی را که خلاف شرع و قانون نباشد، حمل بر صحت می نماید و اصطلاحا در حقوق ما اصل بر آزادی اراده ی دو طرف در تنظیم هر نوع توافق می باشد،

    ولی یک سری شروط در جهت تنظیم قراردادهای اساسی و فقدان آن ها باعث بطلان و بی اعتباری قرارداد و معاملات می شود که موارد مهم آن در ماده ی 190 قانون مدنی اشاره گردیده است. اما موارد دیگری نیز وجود دارد که از حوصله ی بحث خارج است و برای دانستن آن در هر مورد شایسته می باشد تا با یک وکیل ملکی مشاوره کنید و یا به سایت تهران لو مراجعه کنید.

    از جمله شروط اساسی برای صحت معاملات، قصد و رضای دو طرف می باشد

    از جمله شروط اساسی برای صحت معاملات، قصد و رضای دو طرف می باشد. منظور از قصد، تصمیم و اراده ی جدی دو طرف برای انجام معامله مورد نظر می باشد. پس اگر یکی از دو طرف یا هر دوی آن ها از روی شوخی و یا به نحو صوری معامله ای را انجام بدهند یا این که در زمان انجام آن فاقد اراده باشند و یا مست باشند، این معامله از نظر فقدان قصد، باطل است.

    در رابطه با رضایت دو طرف در انجام معامله نیز شایان ذکر است که هدف و مقصود از رضای به معامله، انجام دادن معامله بدون اکراه و اجبار و فشار خارجی می باشد.

    بنابراین اجبار شخصی به انجام دادن یک معامله باعث بطلان آن می شود که البته در این خصوص نکات بسیاری بایست مد نظر قرار گیرد. پس بهتر است، برای هر گونه اقدام قضایی؛ با یک وکیل معاملات ملکی مشورت کنید. بدین منظور می توانید از سایت تهران لو که بهترین سایت حقوقی می باشد، استفاده نمایید و از نظر کارشناسانه ی آن نهایت بهره را ببرید.

    اهلیت طرفین معاملات

    اهلیت طرفین معاملات
    اهلیت طرفین معاملات

    برای آن که فردی صلاحیت انجام معامله را دارا باشد، بایستی به سن بلوغ و رشد رسیده باشد که این سن در حقوق ما 18 سال تمام شمسی می باشد و در صورتی که شخص به سن 18 سال رسیده باشد، قانونا اهلیت لازم را برای انجام معامله خواهد داشت.

    یکی دیگر از شرط های صحت معامله، موضوع مورد معامله می باشد. یعنی مالی که مورد خرید و فروش رهن و اجاره و هر گونه  دیگری از معاملات واقع می گردد، ولی باید معلوم و مشخص باشد و برای دو طرف مجهول نباشد. به عنوان نمونه؛ در قرارداد فروش ملک، خریدار و فروشنده بدانند کدام ملک با چه اوصافی را معامله می کنند. بنابراین مجهول بودن و یا مردد بودن مسئله ی قرارداد از موارد بطلان قرارداد می باشد.

    شرط بعدی؛  مشروعیت برای انجام معامله می باشد. هر چند ذکر جهت معامله در قرارداد ضرورتی نخواهد داشت. برای مثال؛ احتیاجی نیست تا در مبایعه نامه ذکر گردد که خریدار ملک را برای چه مصرفی خریداری می کند. ولی چنان چه دو طرف، این امر را در قرارداد ذکر نمایند، باید این جهت به لحاظ قانونی و شرعی مجاز باشد. در غیر این صورت قرارداد باطل می باشد. به عنوان مثال اگر در قرارداد ذکر گردد که خریدار، اتومبیل را برای حمل مواد مخدر اجاره می نماید، این قرارداد باطل می باشد.

    نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه و استرداد ثمن

    نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه و استرداد ثمن
    نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه و استرداد ثمن

    چنان چه معامله انجام شده به یکی از علت های فوق و یا علل دیگری باطل باشد، شخص متضرر شده می تواند طی دادخواستی از دادگاه صالح، درخواست صدور رای مبنی بر اعلام بطلان معامله و در نهایت استرداد ثمن را ارائه نماید.

    در این دعوای حقوقی؛ دادگاه، نخست بایستی در خصوص صحت و یا بطلان معامله تعیین تکلیف نماید تا بعد از آن، حکم به استرداد ثمن پرداختی دهد. لازم به توضیح است که مقصود از ثمن معامله، همان پولی می باشد که شخص خریدار به فروشنده داده است.

    با این که در این مقاله سعی شده تا به زبان ساده مواردی را که موجب بطلان معامله می‌ گردد، بیان نماییم؛ ولی این گونه موارد، جامع و کامل نمی باشد و برای اطلاع دقیق و کامل درباره ی هر موضوع به خصوص دعاوی ملکی نیاز است تا با یک وکیل معاملات ملکی مشاوره کنید.

    شما در این زمینه می توانید از سایت تهران لو که بهترین سایت حقوقی در این ارتباط می باشد، کمک بگیرید و اطلاعات لازم را از آن ها درخواست نمایید.

    آیا ابطال مبایعه نامه از سوی فروشنده ممکن می باشد؟

    آیا ابطال مبایعه نامه از سوی فروشنده ممکن می باشد؟
    آیا ابطال مبایعه نامه از سوی فروشنده ممکن می باشد؟

    سوالی که در این بخش از گفتار نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه مطرح است، این است که آیا ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده امکان پذیر می باشد؟ این سوال از این نظر مطرح می شود که غالبا در عقد بیع، خریدار؛ دعوی فسخ، ابطال، انفساخ و یا اقاله مبایعه نامه را طرح می کند. از لحاظ ذهنی نیز این پیش فرض که فروشنده به اختیار خود اقدام به منعقد نمودن قرارداد و فروش مبیع کرده است، طرح این سوال که آیا ابطال مبایعه نامه از سوی فروشنده ممکن می باشد و جایز است، یا خیر را غیر معمول می نمایاند.

    اما بایستی دانست، بطلان وضعیتی می باشد که جدای از فروشنده و یا خریدار بودن مدعی محقق شدن آن (یعنی شخصی که دادخواست ابطال مبایعه نامه، قولنامه و سند رسمی را تقدیم دادگاه می نماید) ممکن است، منجر به طرح دعوی ابطال مبایعه نامه از طرف هر کدام از طرفین عقد بیع شود. با این که این پرسش غالبا در جایی مطرح می گردد که فروشنده ای مجبور به فروش مال نشده باشد و یا امضای وی جعل نگردیده باشد، اما باید دانست این مسائل از موارد طرح دعوی ابطال مبایعه نامه به وسیله ی فروشنده می باشند.

    ما در زیر نمونه هایی از مواردی که شخص فروشنده ی دعوی، ابطال مبایعه نامه را مطرح می کند را بیان می نماییم:

    طرح دعوی در نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه به لحاظ جعلی بودن

    طرح دعوی در نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه به لحاظ جعلی بودن
    طرح دعوی در نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه به لحاظ جعلی بودن

    در چنین مواردی به خاطر این که امضای ذیل مبایعه نامه، امضایی اصیل نمی باشد و از سویی فرد فروشنده رضایتی به فروش مال خود به وسیله ی انتقال دهنده و جاعل ندارد، بنابراین چنین شخصی که در حقیقت فروشی انجام نداده است، بلکه فقط صرفا نام وی به صورت جعلی در مبایعه نامه ای ساختگی درج گردیده است، دعوی ابطال مبایعه نامه را مطرح می سازد.

    چرا که در هر نوع عقدی، توافق بین دو طرف لازم می باشد و در چنین فرضی هیچ گونه توافقی بین مالک (یعنی کسی که نام او به صورت جعلی به عنوان فروشنده درج و امضای او نیز ذیل سند آمده است) و شخص خریدار موجود نمی باشد.

    بنابراین با وجود عدم تنفیذ قرارداد که طرح دعوی ابطال مبایعه نامه به معنی رد عملی آن عقد فضولی است، معامله باطل می باشد و در اینجا، مالک قادر است تا حسب مورد با رعایت شرایطی دعوی انتقال مال غیر، جعل و بهره برداری از سند معجول و کلاهبرداری را نیز طرح می کند.

    ابطال شدن مبایعه نامه از سوی فروشنده به استناد اکراه

    ابطال شدن مبایعه نامه از سوی فروشنده به استناد اکراه
    ابطال شدن مبایعه نامه از سوی فروشنده به استناد اکراه

    معامله ی اکراهی به بیان ساده یعنی معامله ای که رضایت طرف معامله را مخدوش نماید. البته فردی که در اثر اکراه تن به معامله داده است، بعدا قادر خواهد بود تا معامله را تنفیذ و تایید سازد که در این صورت قرارداد صحیح می باشد. ولی فرضا در جایی که یک مالک در اثر تهدید جانی دیگری، تن به امضای ذیل مبایعه نامه داده باشد، می تواند دعوی ابطال مبایعه نامه را از نظر مکره بودن طرح کند.

    به طریق اولی؛ شخصی که امضای وی با اثر انگشت وی به زور و اجبار ذیل مبایعه نامه درج گردیده است، می تواند دعوی ابطال مبایعه نامه را به جهت آن که قصدی بر انجام معامله نداشته است و توافقی صورت نپذیرفته است، مطرح سازد.

    بطلان مبایعه نامه از سوی فروشنده به جهت صوری بودن

    بطلان مبایعه نامه از سوی فروشنده به جهت صوری بودن
    بطلان مبایعه نامه از سوی فروشنده به جهت صوری بودن

    در مواردی؛ دو طرف به منظور خاصی مبادرت به تنظیم مبایعه نامه ای صوری می کنند، بدون این که واقعا برای انجام دادن معامله قصدی داشته باشند. مثلاً فردی به این منظور که همسرش بابت مهریه اموال وی را بازداشت نکند، مبادرت به فروش صوری آن ها به برادر خود می کند. اما برادر که در مبایعه نامه به نام خریدار شناخته می شود، بعد از این ماجرا، دعوی تنظیم سند رسمی بر علیه زوج (مالک) را مطرح می کند.

    در اینجا خود شخص مالک یعنی شخصی که نام وی به عنوان فروشنده می باشد، می تواند دعوی ابطال مبایعه نامه صوری را در برابر دعوی تنظیم سند و یا به صورت مستقل طرح کند.

    دعوی ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده به استناد سایر دلایل

    دعوی ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده به استناد سایر دلایل
    دعوی ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده به استناد سایر دلایل

    اصولا از نظر ما هر دلیلی که موجب می گردد تا شخص خریدار در عقد بیع بتواند به استناد آن دعوی بطلان مبایعه نامه را طرح کند، به فروشنده هم حق می دهد که دعوی ابطال مبایعه نامه را بدان استناد مطرح سازد. لازم است بدانید که مراجعین به دادگستری بعضا بین مفاهیمی مثل فسخ، اقاله و ابطال تفاوتی قائل نمی باشند و متاسفانه گاهی در عوض طرح دعوی فسخ، دعوی ابطال یا به جای دعوی انفساخ، دعوی بطلان و یا فسخ را طرح می کنند.

    در حالی که هر کدام از ادعاهای فوق یعنی فسخ، دعوی ابطال، دعوی تایید وقوع اقاله و غیره شرایط قانونی و همچنین شکل خاص خود را دارد. آن چه مسلم است، این که در مورد هر دعوی حقوقی به خصوص در امور قراردادهای ملکی بهتر آن است که از خدمات و تجربه وکلای متخصص در امور قراردادها و املاک استفاده کرد. سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت حقوقی می تواند خدمات ویژه ای به شما بدهد و نیز تجارب خود را در اختیار شما قرار دهد.

    ابطال معامله صوری

    ابطال معامله صوری
    ابطال معامله صوری

    ابطال معامله ی صوری امری بدیهی می باشد و قانونگذار در ماده ی 218 قانون مدنی این امر را مورد بررسی قرار داده و چنین مقرر کرده است: هر گاه معلوم گردد که معامله به قصد فرار از دین، به طور صوری انجام گردیده باشد، در این صورت معامله باطل می باشد.

    طرح دعوای ابطال معامله صوری

    بعضا دیده می شود، اشخاصی برای فرار از پرداخت بدهی خود، اقدام به انجام دادن معاملات صوری می کنند تا به این وسیله اموال خود را از دسترس شخص طلبکار خارج سازند و به اصطلاح مال خویش را حفط کنند.

    از جمله موارد بسیار شایع در چنین معاملاتی هنگامی رخ می دهد که بین زوج و زوجه اختلاف به وجود می آید و زوجه برای گرفتن مهریه ی خود، قصد توقیف اموال زوج را دارد که زوج برای حفظ اموال خود اقدام به معاملات صوری نسبت به مایملک خود می نماید و آن ها را از دسترس زوجه خارج می سازد و مبایعه نامه ی صوری تنظیم می کند.

    موارد بیشماری را می توان برای این مورد مثال زد. از این رو قانونگذار برای جلوگیری از تضییع حقوق طلبکاران، چنین معاملاتی را شناسایی و باطل اعلام می کند.

    برای طرح دعوای مزبور، بر اساس رای وحدت رویه ی دیوان عالی کشور، شماره 294 در مورخه ی 25/10/1337 می‌ بایست دین مدیون به فرد ثالث در نظر دادگاه معلوم بوده و محقق گردد که به منظور فرار از تادیه ی دین، اقدام به معامله نموده است.

    ماده ی 218 قانون مدنی، تحقق قصد فرار از دین را باعث عدم نفوذ معامله منظور نموده است، نه تحقق دین را؛ فلذا با توجه به مواردی که ذکر شد، در صورتی که مدتی بتواند ثابت کند که مدیون به منظور فرار از پرداخت دین خود به روش صوری اقدام معامله کرده است، قادر خواهد بود تا دعوای ابطال معامله صوری را طرح کند.

    بطلان مبایعه نامه ی صوری به چه صورت می باشد؟

    بطلان مبایعه نامه ی صوری به چه صورت می باشد؟
    بطلان مبایعه نامه ی صوری به چه صورت می باشد؟

    در این قسمت و در ادامه ی مبحث نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه، چگونگی بطلان مبایعه نامه ی صوری را مورد بررسی قرار می دهیم.

    دعوای فوق بایستی به طرفیت طرفین مبایعه نامه مطرح گردد و دادگاه محل وقوع ملک، صالح به رسیدگی خواهد بود. از جمله دلایلی که جهت اثبات صوری بودن مبایعه نامه می توان مطرح نمود، به صورت زیر می باشد:

    رای دادگاه مبتنی بر مدیون بودن خوانده

    اقرار شخص خوانده بر بدهکار بودن و یا فروش مال به قیمت خیلی پایین

    صلح بلاعوض ملک به نزدیکان و همچنین شهادت شهودی که در جریان معامله قرار داشته اند و این که مدیون، دارایی دیگری ندارد.

    بعد از ارائه ی دادخواست و اجرای آن، شعبه ی مربوطه در صورتی که بعد از بررسی مدارک و مستندات برای قاضی محرز شود که معامله ی انجام شده صوری و به قصد فرار از دین بوده است، رای بر اعلام و تایید ابطال مبایعه نامه صادر می نماید.

    نحوه ی اجرای رای ابطال معامله صوری

    رای صادر شده جنبه ی اعلامی داشته و اجراییه صادر نمی‌ گردد و محکوم له می تواند با رای قطعی صادره نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کند. مگر آن که مبایعه نامه به صورت رسمی تنظیم شده باشد که در این صورت، پرونده ی اجرایی تشکیل می گردد و مدیر اجرایی اقدام به ارسال نمودن یک نسخه رای قطعی و نامه برای ابطال مبایعه نامه و همچنین کد رهگیری دریافت شده به دفتر اسناد رسمی می نماید.

    شاید با معاملات صوری و ابطال آن آشنایی داشته باشید. اشخاصی ضمن مراجعه کردن به وکلا، نسبت به این امر گله مند می باشند که طرف مقابل آن ها دارایی های خود را با معاملات صوری از دسترس خارج کرده است و به دنبال راه چاره ای به منظور بازیابی حق خویش می باشند.

    جای بسی امیدواری است که قانونگذار این مورد را از نظر دور نساخته است و یک چنین معاملاتی را ابطال می سازد. ولی در وهله ی نخست، لازم است، ثابت گردد که معاملات مزبور به صورت صوری انعقاد شده است.

    دعوای بطلان مبایعه نامه به جهت فضولی بودن به چه صورت می باشد؟

    دعوای بطلان مبایعه نامه به جهت فضولی بودن به چه صورت می باشد؟
    دعوای بطلان مبایعه نامه به جهت فضولی بودن به چه صورت می باشد؟

    در این مرحله از مطلب نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه، می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که دعوای بطلان مبایعه نامه از نقطه نظر فضولی بودن چگونه می باشد.

    ممکن است، فردی با سند عادی اقدام به خرید ملک از شخص دیگری نماید؛ بدون آن که شخص، مالک ملک باشد و یا این که مالک، اذن و اجازه در فروش داشته باشد. به این گونه معامله، معامله ی فضولی گفته می شود. در صورتی که مالک اصلی، قرارداد را تأیید و تنفیذ کند، قرارداد، معتبر و چنان چه آن را رد نماید، قرارداد باطل می باشد.

    بنابراین بعد از اطلاع مالک از منعقد شدن چنین قراردادی در مورد ملک خود، مالک می تواند اول از طریق اظهارنامه ی رسمی، عدم رضایت خویش نسبت به قرارداد پیش فروش ملک را به طرفین قرارداد اعلام نماید و سپس دادخواست تأیید بطلان معامله را به جهت فضولی بودن مطرح سازد. مالک ملک، خواهان و خواستار دعوای بطلان قرارداد به جهت فضولی بودن می باشد و بایستی دعوا را به طرفیت شخص خریدار و فروشنده ملک طرح نماید.

    دعاوی ملکی در مرجعی رسیدگی می گردد که ملک در آن حوزه ی قضایی قرار گرفته است.

    دعاوی ملکی در مرجعی رسیدگی می گردد که ملک در آن حوزه ی قضایی قرار گرفته است. پس از آن که مالک، معامله را رد نمود، آن معامله باطل می شود. در نتیجه خواهان فقط تأیید و اعلام بطلان معامله را از طرف دادگاه می خواهد. بعضی نکات مهم در رابطه با دعوای بطلان قرارداد حضور داشته باشد، اما سکوت نماید، برای نفوذ معامله کافی نمی باشد و رضایت مالک بایستی به صورت صریح اعلام گردد.

    ممکن است، معامله فضولی نسبت به عین یا منافع انجام شود. بنابراین ممکن است، فردی به صورت فضولی و بدون اجازه ی مالک اقدام به اجاره دادن ملکی کند که این معامله نیز در صورت رد کردن مالک باطل خواهد بود. چنان چه مالک متوجه انجام معامله ی فضولی شد و ملک خود را به شخص دیگری فروخت، در حقیقت به صورت ضمنی معامله ی فضولی را رد کرده است و معامله ی فضولی باطل می باشد.

    برای مالک الزامی نیست که سریعا معامله را تنفیذ و یا رد نماید

    برای مالک الزامی نیست که سریعا معامله را تنفیذ و یا رد نماید. در این صورت چنان چه شخص خریدار، طبق اعلام نظر مالک ضرر ببیند، قادر خواهد بود تا معامله را فسخ کند و حق ندارد، الزام مالک به تنفیذ و یا بطلان را درخواست کند. در صورتی که مالک، قبل از اجازه و یا رد فوت نماید، حق اجازه و یا رد معامله به وارث یا وارثین او خواهد رسید.

    چنان چه به ملک خسارتی وارد شده باشد، مالک قادر است تا خریدار را به عنوان متصرف (ضامن عین و منفعت) در سوی دیگر دعوای خسارت قرار دهد و شخص خریدار بی اطلاع از فضولی بودن نیز به فروشنده ی فضولی مراجعه می کند. در صورتی که فروشنده با علم به این که ملک متعلق به دیگری می باشد، آن را فروخته باشد، در این حالت مرتکب جرم فروش مال غیر گردیده است. در مواردی که شخص وکیل از حدود اختیارات اعطا گردیده در وکالتنامه تجاوز نماید، اعمال و اقدامات او فضولی و مشمول همین دعوا می باشد.

    بر طبق ماده ی 667 قانون مدنی؛ وکیل بایستی در تصرفات و همچنین اقدامات خود مصلحت موکل را رعایت کند. در صورت رعایت نکردن غبطه به موکل از طرف وکیل، اقدامات او فضولی به حساب می آید. دادخواست بایستی با عنوان تأیید بطلان تقدیم گردد و تقاضای ابطال معامله ی فضولی صحیح نمی باشد.

    سخن پایانی در باره ی نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه

    سخن پایانی در باره ی نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه
    سخن پایانی در باره ی نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه

    همان گونه که در مطالب گفته شده در ارتباط با نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه، شما سروران گرامی خواندید و ملاحظه کردید؛ دادخواست بطلان مبایعه نامه، دعوی اعلام بطلان معامله یا دادخواست اعلام ابطال معامله از جمله دادخواست های معمول در دادگاه های حقوقی و همواره مطرح در این گونه محافل قضایی می باشد که به عنوان دعوی بطلان معامله و یا مبایعه نامه و همزمان با آن دعوی استرداد ثمن معامله در دادگاه های حقوقی مطرح می شود.

    در رابطه با ابهامات و سوالات خود می توانید از سایت تهران لو که بهترین سایت حقوقی می باشد، بهره مند شوید و از دانش و تجربه ی کارشناسان و متخصصان مربوطه نهایت استفاده را ببرید تا با اطمینان خاطر و آسودگی خیال در این مسیر حرکت کنید.

    در اینجا مجموعه توضیحات ما در زمینه ی نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه به پایان رسید.

    امیدواریم مطالب گفته شده در باب نمونه دادخواست بطلان مبایعه نامه برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد و بهترین استفاده ها را از آن برده باشید تا در نهایت امر، رضایت مطلوبتان حاصل گردد.

    یک پاسخ

    1. سلام روز بخیر
      از اینکه لطف. کردید وجهت آگاهی مردم زحمت فراوان کشیده اید، سپاسگزارم
      رضا. حیدری
      از حصار. امیر پاکدشت
      ملک من طبق مطاله مقاله شما خوبان به شکل. فضولی فروخته. شده! متاسفانه پول ندارم تا بتوان از کمک وکلای کاردان شما بهره‌مند شوم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با