نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم موضوع نمونه لایحه اعلام داور را مورد بررسی قرار دهیم و مطالب مهمی را در این رابطه بیان کنیم. به این موضوع توجه داشته باشید که در بعضی از پرونده های حقوقی نیاز دارید که یک داور پرونده را بررسی کند، اما این سوال مهم پیش می آید که دارو چه کسی است،

    نمونه لایحه اعلام داور
    نمونه لایحه اعلام داور

    چه ویژگی هایی دارد و در چه پرونده هایی از آن استفاده می شود، اگر این سوال ها برای شما هم پیش آمده است و در رابطه با آن ها کنجکاو شده اید، با ما همراه باشید تا پاسخی برای آن ها شرح دهیم.

    در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    • آیا می دانید مفهوم داوری در علم حقوق به چه معنی است؟
    • آیا می دانید چه کسانی می توانند داور باشند؟
    • آیا با تفاوت های یک داور و یک وکیل آشنایی دارید؟
    • برای تنظیم دادخواست داوری چه کارهایی باید انجام داد؟
    • آیا می دانید در چه پرونده هایی به داور نیاز داریم؟
    • آیا با نمونه لایحه ی معرفی داور آشنایی دارید؟
    • روند بررسی پرونده هایی که به داور نیاز دارند، چگونه می باشد؟
    • یک داور خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
    • برای انتخاب داور از چه راه هایی می توانید اقدام کنید؟
    • هزینه ی یک داور چگونه مشخص می شود؟

    برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نمونه لایحه اعلام داور با ما همراه باشید.

    آیا می دانید مفهوم داوری در علم حقوق به چه معنی است؟

    برای شروع قصد داریم به این موضوع بپردازیم که داوری در علم حقوق به چه معنی است، به این موضوع توجه داشته باشید که کلمه ی داور به معنی وساطت بین دو نفر است، به عنوان مثال در یک بحث خانوادگی بین دو خواهر، پدر یا مادر خانواده به عنوان داور انتخاب می شوند و باید بدون آن که طرفدار شخص خاصی باشند، این بحث را خاتمه دهند.

    در پرونده های حقوقی هم داور همین معنی را دارد، اما کمی متفاوت تر است و البته حالت رسمی تری هم دارد. لازم به ذکر است که داور در هر زمینه ای که استفاده شود، به معنی حکمیت بین دو نفر است، حال این دو نفر ممکن است، شرایط خاصی داشته باشند، یا افراد خاصی باشند، اما معنی داور تغییر نخواهد کرد.

    در علم حقوق داور به کسی گفته می شود که بین دو طرف دعوی قرار می گیرد و سعی دارد، بدون آن که مشکلی پیش آید، پرونده را مختومه کند، این که چه کسی با چه شرایطی می تواند داور یک پرونده باشد، موضوعی است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد، اما در این قسمت توجه داشته باشید که معنی و مفهوم داوری چه چیزی است.

    آیا می دانید مفهوم داوری در علم حقوق به چه معنی است؟
    آیا می دانید مفهوم داوری در علم حقوق به چه معنی است؟

    شرح کامل موضوع داوری در قانون آئین دادرسی مدنی در ماده های 454 تا 511

    در قانون آئین دادرسی مدنی در ماده های 454 تا 511 موضوع داوری به طور کامل شرح داده شده است، اما ما در این مقاله برای آن که هر کسی، حتی بدون داشتن هیچ اطلاعات حقوقی هم این مفاهیم را درک کند، به زبانی ساده و بدون اصطلاحات حقوقی آن را بیان می کنیم تا جای ابهامی برای کسی باقی نماند.

    به این موضوع توجه داشته باشید که برای حل بسیاری از دعوی های حقوقی به دادگاه ها شکایت می شود و این موضوع باعث می شود که روزانه حجم بسیاری از شکایت ها برای بررسی به قاضی سپرده شود، این در حالی است که بسیاری از این دعوی ها نیازی به قاضی و دادگاه و رسیدگی های قانونی و حقوقی ندارد و به سادگی بدون نیاز به هیچ دادگاهی می توان آن را حل کرد.

    قانون گذار برای چنین حالت هایی از داوری استفاده کرده است، یعنی در بعضی از پرونده ها به جای آن که جلسه های دادرسی، دادگاهی و در نهایت دادگاه تجدیدنظر تشکیل شود، جلسه های داوری برگزار می شود، در جلسه های داوری رسمیتی مانند جلسه های فوق وجود ندارد، اما باعث می شود که دعوی بدون نیاز به دادگاه و روند خسته کننده آن حل شود.

    البته نکته ی بسیار مهمی که وجود دارد، آن است که در همه ی پرونده ها نمی توان از حکمیت داور استفاده کرد و این که چه کسی داوری یک پرونده را بر عهده می گیرد، هم موضوع مهم دیگری است که در ادامه آن را بررسی می کنیم، پیشنهاد می دهیم که همچنان با ما همراه باشید، زیرا اطلاعات مهمی را شرح خواهیم داد.

    شرح کامل موضوع داوری در قانون آئین دادرسی مدنی در ماده های 454 تا 511
    شرح کامل موضوع داوری در قانون آئین دادرسی مدنی در ماده های 454 تا 511

    شما در حال مطالعه مقاله نمونه لایحه اعلام داور هستید.

    آیا می دانید چه کسانی می توانند داور باشند؟

    بعد از آن که مفهوم داوری را در مطالب بالا توضیح دادیم، حال این سوال پیش می آید که چه کسانی می توانند داوری را انجام دهند، توجه داشته باشید که برای داوری شرط هایی وجود دارد که در ادامه آن ها را به طور کامل شرح خواهیم داد تا هیچ ابهام و سوالی در این رابطه وجود نداشته باشد.

    به این موضوع توجه داشته باشید که یک داور در یک دعوی خاص نباید ذینفع باشد، ذینفع بودن یعنی با واسطه یا بدون واسطه به او نفعی برسد، کاملا واضح و طبیعی است که اگر یک شخص خاصی در یک پرونده خاصی ذینفع باشد، به طور کامل و دقیق نمی تواند بدون طرفداری از طرف خاصی حکمیت خود را انجام دهد، پس به هیچ عنوان داور نباید در یک پرونده ذینفع باشد.

    در مرحله ی بعدی باید سن یک داور را بررسی کرد. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر چه سن قانونی در ایران 18 سالگی است، اما اگر کسی بخواهد داوری یک پرونده را انجام دهد، باید سنی بالاتر از 25 سال داشته باشد، زیرا در این سن اطلاعات کافی را در رابطه با مسائل مختلفی دارد و به آسانی می تواند داوری را انجام دهد.

    مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله نمونه لایحه اعلام داور می باشید.

    25 سالگی حداقل سن برای داوری

    لازم به ذکر است که در قانون حداقل سن برای داوری 25 سالگی انتخاب شده است، اما معمولا داورهایی که برای پرونده های حقوقی انتخاب می کنند، سن بیشتری دارند؛ به این دلیل که معمولا داور باید تجربه ی بالایی داشته باشد تا به خوبی بتواند وظیفه ی خود را انجام دهد، پس به این موضوع هم توجه داشته باشید.

    نکته ی دیگری که در رابطه با شخصی که داوری را انجام می دهد، باید به آن توجه داشته باشید، این است که یک داور باید از مسائل حقوقی آگاهی داشته باشد، اگر چه در مطالب بالا به این نکته اشاره کردیم که یک جلسه داوری مانند یک جلسه دادرسی رسمیت ندارد، اما این به آن معنی نیست که جلسه داوری از قوانین خاصی پیروی نمی کند، پس به این موضوع هم دقت کافی داشته باشید.

    لازم به ذکر است که یک داور به هیچ عنوان نباید کارمند دولت باشد، به خصوص اگر اداره ای که او در آن فعالیت می کند، با پرونده ارتباطی داشته باشد، در این حالت باز هم داور ذینفع به حساب می آید، اگر چه این ذینفع بودن غیر مستقیم است، اما باز هم می توان از آن غافل شد و اهمیت بالایی دارد.

    نکته ی بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که انتخاب یک داور، یعنی در اصل شناختن یک داور اهمیت بسیاری دارد، زیرا به شما کمک می کند که روند پرونده با سرعت بیشتری جریان داشته باشد و البته این موضوع بسیار مهمی می باشد، پس در هنگام انتخاب یک داور به همه ی نکاتی که در بالا به آن متذکر شدیم، توجه داشته باشید.

    25 سالگی حداقل سن برای داوری
    25 سالگی حداقل سن برای داوری

    آیا با تفاوت های یک داور و یک وکیل آشنایی دارید؟

    با توجه به مطالب گفته شده در بالا این سوال پیش می آید که داور چه تفاوت هایی با وکیل دارد؟ برای توضیح این تفاوت ها باید به این نکته ی بسیار مهم اشاره کنیم که یک وکیل هم می تواند پرونده های داوری را بر عهده بگیرید، البته اگر شرایطی که در بالا به آن اشاره کرده ایم را به طور کامل داشته باشد.

    وکیل در یک پرونده ی خاص از موکل خود دفاع می کند، یعنی همه ی مدارک موجود در پرونده را به نحوی کنار هم قرار می دهد که در نهایت رای به سود موکل خودش صادر شود و این وظیفه ی اصلی یک وکیل به حساب می آید که البته بسیار بدیهی و مشخص هم می باشد، اما وظیفه یک داور به این صورت نیست.

    یک داور به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید از یک طرف خاص در دعوی حقوقی طرفداری کند، زیرا با این کار وظیفه ی خود را به طور کاملا معکوس انجام داده است و در این حالت دیگر حضور او اهمیت چندانی ندارد و به جای آن که بتواند داوری کند، تنش زایی کرده است، پس به این نکته توجه داشته باشید.

    آیا با تفاوت های یک داور و یک وکیل آشنایی دارید؟
    آیا با تفاوت های یک داور و یک وکیل آشنایی دارید؟

    مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله نمونه لایحه اعلام داور می باشید.

    داور باید بین دو طرف پرونده مانند قاضی عمل کند

    موضوع دیگری که در رابطه با داور باید به آن توجه داشته باشید، این است که یک داور باید بین دو طرف پرونده مانند قاضی عمل کند، همه ما با وظیفه و عملکرد قاضی آشنایی داریم و می دانیم که از طرفین پرونده برای اثبات حق خود مدارکی را می خواهد و در نهایت با توجه به مدارک و شواهدی که در پرونده وجود دارد، بین دو طرف پرونده قضاوت می کند و رای نهایی را صادر می کند.

    اگر چه داور وظیفه ی قاضی را بر عهده ندارد و نمی تواند حکم با ضمانت اجرایی بالایی را ارائه دهد، اما در نهایت یک وکیل هم مانند قاضی با توجه به مدارکی که در پرونده وجود دارد، باید حق نهایی را به یکی از طرفین پرونده دهد و این موضوعی است که کاملا واضح و مشخص می باشد و جای هیچ تردیدی در آن وجود ندارد.

    البته به این نکته ی بسیار مهم هم توجه داشته باشید که داور و وکیل با یکدیگر شباهت هایی هم دارند، اگر چه بیان شباهت های این دو خارج از موضوع این قسمت است، اما به طور خلاصه باید بگوییم که داور و وکیل هر دو باید با قوانین آشنایی کامل داشته باشند و بتوانند به خوبی و به طور دقیق از این قوانین استدلال کنند، زیرا این موضوع اهمیت بسیاری دارد و به هیچ عنوان نباید از آن غافل شد.

    داور باید بین دو طرف پرونده مانند قاضی عمل کند
    داور باید بین دو طرف پرونده مانند قاضی عمل کند

    تا اینجا با مبحث آیا با تفاوت های یک داور و یک وکیل آشنایی دارید آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه لایحه اعلام داور با ما همراه باشید.

    آیا می دانید در چه پرونده هایی به داور نیاز داریم؟

    بعد از آن که اطلاعاتی را در رابطه با داوری بیان کردیم، حال این سوال پیش می آید که در چه پرونده هایی می توان از داوری استفاده کرد.

    لازم به ذکر است که در پرونده های بسیاری می توان از داور کمک گرفت، یعنی به جای آن که پرونده در دادسرا و دادگاه رسیدگی شود، داور به آن رسیدگی کند و به دلیل آن که تعداد این پرونده ها زیاد است و موضوعات مختلفی شامل حال آن ها می شود، پرونده هایی که نمی توان در آن ها از داور استفاده کرد را شرح می دهیم و در پرونده های دیگر به آسانی می توانید از داور کمک بگیرید.

    در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که در پرونده ای خاص جرمی اتفاق افتاده باشد، این پرونده باید حتما در دادگاه و توسط قاضی بررسی شود. لازم به ذکر است که تعریف جرم در قوانین ایران واضح و مشخص است، به عنوان مثال؛ سرقت، تولید مزاحمت، اهانت، فحاشی، افترا و… در گروه جرم ها قرار می گیرند و به این موضوع یک قاضی باید رسیدگی کند.

    در پرونده های ورشکستگی هم نمی توان از داور کمک گرفت

    لازم به ذکر است که در پرونده های ورشکستگی هم نمی توان از داور کمک گرفت، برای آن که یک شخص حقیقی یا حقوقی اعلام ورشکستگی کند، نیاز دارد که به دادسرا مراجعه کند و از یک قاضی درخواست اعلام ورشکستگی داشته باشد و این پرونده ای نیست که داور بتواند به آن رسیدگی کند.

    پرونده های مربوط به طلاق از آن دسته پرونده هایی هستند که انواع و اقسام مختلفی دارند، بعضی از آن ها را می توان با مراجعه به یک داور حل و فصل کرد و برای بعضی دیگر باید حتما حکم قاضی وجود داشته باشد. به عنوان مثال صدور حکم طلاق را فقط یک قاضی می تواند انجام دهد و داور قادر به انجام این کار نخواهد بود.

    این در حالی است که مشکلات مربوط به حضانت بچه یا بچه ها، مشکلاتی که در خصوص استرداد جهیزیه پیش می آید، مشکلاتی در رابطه با نفقه، تعداد ملاقات یکی از والدین و ساعت آن و دیگر مسائلی در این رابطه را می توان با کمک یک داور به آسانی و در مدت زمان کمتری حل و فصل کرد.

    به طور کلی باید به این موضوع توجه داشته باشید که اگر پرونده ی حقوقی به صورتی باشد که جرمی در آن اتفاق نیفتاده باشد، یا منافع دولت در آن نباشد، با مراجعه به داور می توان این پرونده را حل و فصل کرد و نیازی به جلسه های دادرسی وجود ندارد، البته این تعریف ارائه شده بسیار کلی است و موارد استثنایی هم وجود دارد که با توجه به مطالب قبلی به آسانی می توان به این موارد استثنا پی برد.

    در پرونده های ورشکستگی هم نمی توان از داور کمک گرفت
    در پرونده های ورشکستگی هم نمی توان از داور کمک گرفت

    آیا با نمونه لایحه ی معرفی داور آشنایی دارید؟

    به این موضوع توجه داشته باشید که برای آن که پرونده شما با کمک گرفتن از یک داور بررسی شود، نیاز دارید که درخواست خود را تحت عنوان یک لایحه به دادگاه تقدیم کنید و از قاضی بخواهید که برای شما حکم داوری را صادر کند، در غیر این صورت به پرونده شما طبق روال عادی رسیدگی خواهد شد و مسلما زمان بسیاری هم می برد.

    برای این کار باید یک لایحه ی معرفی داور به دادگاه ارائه دهید و این کار مستلزم انتخاب یک داور و تنظیم دادخواست داوری است، توجه داشته باشید که در ادامه در رابطه با چگونگی تنظیم دادخواست داوری و همچنین چگونگی انتخاب یک داور خوب مطالب مهمی را بیان خواهیم کرد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

    در لایحه ی معرفی داور باید داور خود را به خوبی معرفی کنید، البته منظور از معرفی شرح صفات وی نیست، منظور این است که نام، نام خانوادگی، سن، تحصیلات، شغل، نسبت آن با طرفین پرونده و.. به طور کامل و دقیق شرح داده شود، البته لازم به ذکر است که نباید مطالب این لایحه را به طور مفصل بیان کنید، بلکه باید در عین کامل بودن، خلاصه هم باشد.

    آیا با نمونه لایحه ی معرفی داور آشنایی دارید؟
    آیا با نمونه لایحه ی معرفی داور آشنایی دارید؟

    عدم ارائه لایحه ی معرفی داور

    به این موضوع توجه داشته باشید که در صورت عدم ارائه لایحه ی معرفی داور، شما قادر به استفاده از مزیت های داوری نیستید، اگر برای شما در رابطه با مزیت های داوری سوال پیش آمده است، باید بگوییم که مهم ترین مزیت این کار، سرعت بیشتر روند بررسی پرونده می باشد که اهمیت فوق العاده ای هم دارد.

    نکته ی بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که معمولا زمان مشخص برای معرفی داور به دادگاه وجود دارد، سعی کنید که قبل از به اتمام رسیدن این زمان داور خود را انتخاب کنید، دادخواست ویژه را تنظیم کرده و به دادگاه تقدیم کنید تا مشکلی در رابطه با زمان برای شما پیش نیاید. در انتخاب داور نهایت دقت و حوصله خود را به کار بگیرید، زیرا تاثیر به سزایی در نتیجه ی نهایی خواهد داشت.

    لازم به ذکر است که در بالا نمونه ای از لایحه ی معرفی داور را ذکر می کنید، اما توجه داشته باشید که این لایحه برای یک پرونده خاص تنظیم شده است و شما باید قسمت های مختلفی از این لایحه را متناسب با نوع پرونده ی خود تغییر دهید و البته این موضوع هم کاملا بدیهی و روشن است و هر کسی قادر به درک و فهم آن خواهد بود.

    عدم ارائه لایحه ی معرفی داور
    عدم ارائه لایحه ی معرفی داور

    تا اینجا با مبحث آیا با نمونه لایحه ی معرفی داور آشنایی دارید آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه لایحه اعلام داور با ما همراه باشید.

    برای تنظیم دادخواست داوری چه کارهایی باید انجام داد؟

    در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که اطلاعاتی را در رابطه با داوری بیان کنیم، حال این سوال مهم پیش می آید که برای تنظیم یک دادخواست داوری باید چه کاری را انجام داد؟

    در ابتدا بعد از آن که به این نتیجه رسیدید که برای حل و فصل کردن پرونده ی شما یک داور می تواند کمک کند، باید داور مورد نظر خود را انتخاب کنید، در مطالب بالا ویژگی های یک داور را بیان کرده ایم، اما در ادامه برای آشنایی بیشتر و بهتر ویژگی های یک داور خوب را هم شرح خواهیم داد.

    در اولین قدم برای تنظیم دادخواست داوری باید مشخصات داور و دیگر طرفین پرونده را به طور کامل ذکر کنید. به این مورد توجه داشته باشید که در سال های اخیر سامانه ی ثنا برای ابلاغیه ها راه اندازی شده است، در هنگام تنظیم دادخواست داوری باید به این نکته هم توجه داشته باشید و اگر هر یک از طرفین پرونده در سامانه ی ثنا ثبت نام نکرده اند، در مهلت تعیین شده این کار را انجام دهند، زیرا در ادامه روند بررسی پرونده مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

    در مرحله ی بعدی سمت هر یک از طرفین پرونده باید به طور کامل ذکر شود، سمت به این معنی است که شاکی و متشاکی باید از یک دیگر تفکیک شوند و اگر هر یک از این طرفین برای کمک نماینده ی حقوقی یا وکیلی در اختیار دارد، نام و مشخصات نماینده ی حقوقی و وکیل هم باید به طور کامل و دقیق در دادخواست داوری ذکر شود.

    برای تنظیم دادخواست داوری چه کارهایی باید انجام داد؟
    برای تنظیم دادخواست داوری چه کارهایی باید انجام داد؟

    داوری برای پرونده های خاصی انجام می شود

    داوری برای پرونده های خاصی انجام می شود، در هنگام تنظیم دادخواست داوری باید یک توضیح اجمالی در رابطه با موضوع پرونده بیان کنید، به عنوان مثال اگر قصد دارید، یک قرارداد خاص را تنظیم کنید، اطلاعاتی را به طور خلاصه و اجمالی در رابطه با این قرارداد شرح دهید تا خواننده ی دادخواست به این موضوع پی ببرد.

    اگر پرونده ی شما در رابطه با مشکلات مالی است، مبلغ این پول باید در دادخواست داوری ذکر شود، البته به این نکته ی بسیار مهم توجه داشته باشید که اگر در این پرونده و در خصوص مالی که بر روی آن شبهه وجود دارد، جرمی اتفاق افتاده باشد، دیگر نمی توان آن پرونده را به داوری ارجاع داد، در مطالب بالا در رابطه با این موضوع اطلاعات کاملی را بیان کرده ایم و در این قسمت دیگر به این موضوع نمی پردازیم.

    امضا موافقت نامه

    در طی جلسه های داوری که تشکیل می شود، در انتها یک موافقت نامه ای باید امضا شود که طرفین پرونده به یک موضع معین رسیده باشند و به نوعی اختلاف بین آن ها حل و فصل شده باشد، در دادخواست داوری باید این توافق نامه هم ذکر شود تا قاضی پرونده نسبت به آن آگاهی داشته باشد و البته بررسی کنید که توافق نامه بر طبق قانون است، یا خیر!

    در ادامه باید اظهار نظری در رابطه با داور یا داوران شرح داده شود، به این نکته توجه داشته باشید که گاهی در یک پرونده ی خاصی بیش از یک داور وجود دارد، طرفین پرونده در صورتی که تمایل داشته باشند، در انتها می توانند نظرات خود را در رابطه با داور یا داورانی که انتخاب کرده اند، را شرح دهند، البته گاهی ممکن است، داور انتخاب شده بین المللی باشد، در چنین حالتی باید در رابطه با موضوعات دیگری هم مانند زبان داور هم نظراتی را بیان کنند.

    امضا موافقت نامه
    امضا موافقت نامه

    تا اینجا با مبحث برای تنظیم دادخواست داوری چه کارهایی باید انجام داد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه لایحه اعلام داور با ما همراه باشید.

    روند بررسی پرونده هایی که به داور نیاز دارند، چگونه می باشد؟

    در مطالب بالا اطلاعات کاملی را در رابطه با داوری بیان کرده ایم، اما این سوال مهم برای مخاطب پیش می آید که اگر بخواهیم در پرونده ای خاص از داور کمک بگیریم، روند بررسی پرونده چگونه خواهد بود، اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است تا انتهای این بخش با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در این رابطه شرح دهیم.

    در ابتدا باید توجه داشته باشید که یک پرونده اگر هم توسط داور بررسی شود، باز هم در ابتدا باید آن را ثبت کنید، برای ثبت پرونده باید یک دادخواست شکایت تنظیم کنید و آن را به دادسرای منطقه خود ببرید، در دادسرا برای شکایت شما یک تمبر در نظر می گیرند و آن را ثبت می کنند، یعنی در نوبت رسیدگی قرار می گیرد.

    در مرحله ی بعدی اگر پرونده شما از آن پرونده هایی باشد که با کمک یک داور بررسی می شود، (در مطالب بالا اطلاعات کاملی در رابطه با این پرونده ها بیان کرده ایم) شما می توانید با ارائه ی یک لایحه ی معرفی داور به قاضی پرونده از او بخواهید که پرونده را به داور ارجاع دهد، توجه داشته باشید که برای ارجاع پرونده به داور حتما تائیدیه قاضی پرونده باید وجود داشته باشد، در غیر این صورت به هیچ عنوان قادر به این کار نخواهید بود.

    شما در حال خواندن پست نمونه لایحه اعلام داور می باشید.

    قبل از لایحه ی معرفی داور، باید داور خود را انتخاب کرده باشید

    لازم به ذکر است که قبل از لایحه ی معرفی داور، باید داور خود را انتخاب کرده باشید، در صورتی که قاضی تائیدیه ی ارجاع به داوری را صادر کرد، شما باید دادخواست داوری را تنظیم کنید، (در مطالب بالا مراحل تنظیم دادخواست داوری را هم به طور کامل شرح داده ایم) توجه داشته باشید که روند بررسی پرونده های داوری به همین قسمت خلاصه نمی شوند.

    اگر چه در پرونده های داوری، یک داور به عنوان حکم یا قاضی قرار می گیرد، اما این به آن معنی نیست که رای صادر شده توسط داور قابلیت اجرایی دارد، بلکه قاضی پرونده با توجه به اظهارات داور باز هم پرونده را رسیدگی می کند و اگر استدلال و منطق داور متناسب با قانون کشور بود و مدارک معتبری در دادخواست داوری وجود داشت، رای داور را تائید می کند، این در حالی است که در صورت مشاهده ی خطا و اشتباهی می تواند این دادخواست را رد کند.

    به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که ارجاع پرونده به داوری باعث می شود که قاضی زمان کمتری برای بررسی پرونده ی شما بخواهد و همین موضوع باعث می شود که پرونده سریع تر و در زمان کم تری حل و فصل شود، اما به هر حال کسی که حکم نهایی را صادر می کند، قاضی است و داور این اجازه را نخواهد داشت.

    قبل از لایحه ی معرفی داور، باید داور خود را انتخاب کرده باشید
    قبل از لایحه ی معرفی داور، باید داور خود را انتخاب کرده باشید

    یک داور خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

    در مطالب بالا ویژگی های یک داور را شرح داده ایم، اما توجه داشته باشید که در آن مطالب ویژگی ها و مشخصات عمومی یک داور را بیان کردیم، یعنی هر کسی با توجه به آن مشخصات می تواند داوری پرونده ها را بر عهده بگیرد، اما در این قسمت قصد داریم در رابطه با ویژگی های یک داور خوب بحث کنیم و مطالبی را در این رابطه شرح دهیم، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این قسمت با ما همراه باشید، زیرا اطلاعات بسیار کاربردی را بیان خواهیم کرد.

    در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که یک داور باید به عنوان یک حکم باشد، یعنی تنش های موجود در پرونده را از بین ببرد. توجه داشته باشید که در بسیاری از پرونده ها هر دو طرف پرونده عصبانی هستند، زیرا تصور می کنند که حقی از آن ها ضایع شده است، البته این عصبانیت تا حدی هم طبیعی به نظر می رسد، اما در بعضی از پرونده ها میزان تنش بیشتر خواهد بود.

    یک داور خوب باید به خوبی بتواند دو طرف پرونده را آرام کند و به آن ها اطمینان دهد که با دقت و حوصله به مشکل آن ها رسیدگی خواهد کرد، توجه داشته باشید که این اطمینان خاطر دادن می تواند نتیجه های بسیار مثبتی را به همراه داشته باشد، پس نسبت به آن بی توجه نباشید و برای آن ارزش ویژه ای قائل شوید.

    یک داور خوب باید اطلاعات کاملی از حقوق و قانون های کشور داشته باشد

    توجه کنید که یک داور خوب باید اطلاعات کاملی از حقوق و قانون های کشور داشته باشد، در غیر این صورت یک وکیل ماهر و متخصص به آسانی می تواند او را فریب دهد و روند پرونده را به نفع خود تغییر دهد، اگر چه در نهایت قاضی پرونده را بررسی می کند، اما اشتباه یک داور می تواند روند پرونده را کندتر کند.

    توجه داشته باشید که ما برای آن که روند پرونده سریع تر انجام شود، پرونده را به یک داور ارجاع می دهیم و اگر قرار باشد که در نهایت قاضی تصمیم داور را قبول نکند، پس ارجاع به داور نه تنها مزیتی نداشته است که همراه با معایبی هم می باشد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که در انتخاب داور به این موضوع که از قوانین اطلاع کامل داشته باشد، دقت کنید.

    با تجربه

    ویژگی دیگر یک داور خوب را می توان با تجربه بودن او دانست، توجه داشته باشید که پرونده های قضایی بیش از هر چیزی به تجربه نیاز دارند، تجربه بالا باعث می شود که داور تخصص و مهارت بالایی هم داشته باشد. به عنوان مثال یک داور باید قدرت استدلال بالایی داشته باشد که هر چه تجربه داور بیشتر باشد، این ویژگی هم بیشتر خواهد شد.

    در مطالب قبل به این موضوع اشاره کردیم که معمولا طرفین دعوی هر یک تصور می کنند که حقی از آن ها ضایع شده است و عصبانی هستند، البته میزان این عصبانیت متناسب با نوع پرونده متغییر خواهد بود، اما توجه داشته باشید که یک داور با تجربه به خوبی می تواند طرفین دعوی را آرام نگه دارد و کاری کند که پرونده روند رو به جلویی داشته باشد.

    ویژگی دیگر یک داور خوب عادل بودن آن است، یک داور باید علاوه بر این که از قوانین اطلاع دقیقی داشته باشد، در اجرای این قوانین هم عادل باشد و منصفانه تصمیم بگیرید. یک داور برای انجام وظایف خود، دستمزدی را طلب می کند، اگر چه در مطالب بعدی نحوه ی تعیین این هزینه را به طور کامل شرح می دهیم، اما توجه داشته باشید که یک داور خوب نباید هزینه های نجومی را از طرفین دعوی طلب کند.

    با تجربه
    با تجربه

    تا اینجا با مبحث یک داور خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه لایحه اعلام داور با ما همراه باشید.

    برای انتخاب دارو از چه راه هایی می توانید اقدام کنید؟

    در این قسمت این سوال پیش می آید که چگونه می توان یک داور را انتخاب کرد. در ابتدا به شما توصیه می کنیم؛ نکاتی که در مطالب بالا در رابطه با ویژگی ها و مشخصات یک داور را بیان کردیم، با دقت مطالعه کنید تا بتوانید انتخابی درست و دقیق داشته باشید، زیرا همانطور که گفتیم، انتخاب یک داور اهمیت بسیاری در روند پرونده دارد.

    شما به آسانی می توانید با کمی تحقیق از دوستان و آشنایان خود، یک داور خوب را انتخاب کنید، به شما توصیه می کنیم که از یک وکیل متخصص، ماهر، با تجربه، عادل و امانتدار برای داوری کمک بگیرید، زیرا تاثیر بسیار مثبتی بر روی روند پرونده ی شما دارد و به این نکته باید توجهی ویژه داشته باشید.

    به این موضوع دقت داشته باشید که یک داور لزوما نباید وکیل دادگستری باشد، اما اگر یک وکیل بهتر و مناسب تر می تواند وظایف داوری را انجام دهد، پس به این موضوع هم توجه داشته باشید، البته در بعضی از موارد قاضی های بازنشسته هم انتخاب بسیار خوبی برای داوری هستند، زیرا از روند اجرایی دادگاه ها هم به طور کامل مطلع هستند.

    لازم به ذکر است که شما علاوه بر معرفی دوستان و آشنایان می توانید با استفاده از سایت وکلا، فضای مجازی و همچنین با مشورت قاضی پرونده هم یک داور خوب و مناسب را برای پرونده ی خود انتخاب کنید، پس برای خود هیچ محدودیتی را در نظر نگیرید، زیرا راه های مختلفی برای شناسایی داور وجود دارد که متناسب با شرایط خود می توانید یکی را انتخاب کنید.

    برای انتخاب دارو از چه راه هایی می توانید اقدام کنید؟
    برای انتخاب دارو از چه راه هایی می توانید اقدام کنید؟

    هزینه ی یک داور چگونه مشخص می شود؟

    در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که منظور از هزینه ی داور، دستمزدی است که داور برای انجام وظیفه خود دریافت می کند، لازم به ذکر است که دستمزد داور متناسب با عوامل بسیاری مشخص می شود که همین عوامل باعث می شوند که نتوانیم مبلغ ثابتی را برای دستمزد داور تعیین کنیم، به همین دلیل عوامل موثر در تعیین دستمزد را شرح می دهیم تا با این موضوع به طور کامل آشنا شوید.

    پیچیدگی پرونده

    توجه داشته باشید که پیچیدگی یک پرونده تاثیر بسیار زیادی بر روی دستمزد یک داور دارد، بعضی از پرونده ها به سادگی طی چند جلسه به طور کامل حل و فصل می شود، این در حالی است که برای بعضی دیگر از پرونده ها نیاز به جلسه های متعددی می باشد تا بتوان به نتیجه ی مشخصی رسید.

    کاملا واضح و مشخص است که در حالت اول داور دستمزد کمتری را دریافت می کند و دستمزد او در حالت دوم افزایش پیدا می کند. نکته ی دیگری که در هنگام تعیین هزینه های داوری باید به آن توجه داشته باشید، نوع پرونده، یعنی مالی یا غیر مالی بودن آن می باشد، زیرا در پرونده هایی مالی، دستمزد داور متناسب با مبلغ پرونده تعیین می شود.

    پیچیدگی پرونده
    پیچیدگی پرونده

    در نهایت با توجه به مطالب گفته شده در بالا می توان به این نتیجه رسید که نمونه لایحه ی معرفی داور به چه صورت است، در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که در یک لایحه ی معرفی داور باید چه مطالبی ذکر شود و در چه صورتی لایحه شما از قاضی مربوطه تائیدیه می گیرد، این موارد را در مطالب بالا به طور کامل توضیح داده ایم.

    در این مقاله سعی بر این داشتیم که در ابتدا مفهوم داوری در پرونده های حقوقی و قضایی را به طور کامل شرح دهیم تا هنگامی که در رابطه با داوری مطالبی را بیان می کنیم،

    مخاطب به خوبی بداند که چه چیزی منظور ما است و در رابطه با چه موضوعی بحث می کنیم، زیرا در غیر این صورت درک درستی از دیگر مفاهیم ارائه شده نخواهد داشت.

    همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم، یک داور مانند یک حکم یا قاضی عمل می کند، یعنی بین دو شخصی که با یکدیگر مشکل قضایی و حقوقی دارند، قرار می گیرد و سعی می کند که مشکل بین آن دو را به بهترین شکل ممکن بر طرف کند، ارجاع پرونده به داور مزیت های بسیاری دارد که مهم ترین و اصلی ترین این مزیت ها سرعت بخشی به روند رسیدگی به پرونده می باشد.

    لازم به ذکر است که همه ی پرونده ها این قابلیت را ندارند که به داور ارجاع داده شود و فقط پرونده های خاصی این ویژگی مثبت را دارند که یک داور بتواند آن را بررسی کند.

    تا اینجا با مبحث هزینه ی یک داور چگونه مشخص می شود آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه لایحه اعلام داور با ما همراه باشید.

    اختلاف خانوادگی

    به عنوان مثال باید بگوییم که اگر بین دو شخص اختلاف خانوادگی وجود داشته باشد و البته جرمی در این میان رخ نداده باشد، یک داور می تواند به سادگی با حکمیت این مشکل را برطرف کند و دیگر نیازی به جلسه های دادرسی در دادسرا، دادگاه و در نهایت دادگاه تجدید نظر نخواهد بود.

    در ادامه ویژگی های یک داور را بررسی کردیم و گفتیم که یک داور باید یک سری مشخصات و ویژگی های عمومی داشته باشد که در صورت عدم داشتن این مشخصات به هیچ عنوان قادر به اخذ پرونده های داوری نیست، به عنوان مثال باید سنی بالاتر از 25 سال داشته باشد و همچنین باید یک سری ویژگی ها هم داشته باشد که یک داور خوب باید داشته باشد.

    توجه داشته باشید که ویژگی های یک داور خوب بسیار گسترده است، اما برای آن که بتوان آن را شرح داد باید بگوییم که با تجربه بودن، مطلع بودن از قوانین ایران، عادل بودن، امین و صادق بودن از ویژگی های یک داور خوب به حساب می آید که در انتخاب داور خود باید به این موارد توجه ویژه داشته باشید.

    در ادامه تفاوت های یک داور و یک وکیل را بیان کردیم و گفتیم که یک وکیل هم می تواند داور باشد و البته به دلیل آگاهی از قوانین می تواند داور خوبی هم باشد. در نهایت عواملی را شرح دادیم که دستمزد یک داور متناسب با آن ها مشخص می شود و گفتیم که به چه دلایلی نمی توان مبلغ ثابتی را به عنوان دستمزد داور بیان کرد.

    از اینکه تا پایان مقاله نمونه لایحه اعلام داور با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از مطالب مقاله نمونه لایحه اعلام داور لذت برده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با