نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه درخواست مهریه آشنا شوید.

    گاهی اوقات زندگی مشترک برخی از زوجین به جایی می رسد که ادامه ی آن به هیچ عنوان میسر نیست. لذا زن و شوهر تصمیم می گیرند که از هم جدا شوند.

    در حین طلاق یک سری حق و حقوق وجود دارند که می بایست به زن و یا مرد واگذار شوند. این امر کاملا به سندهای ازدواج و قباله و مواردی که امضا شده اند، بستگی دارد.

    مهریه ی زوجه

    پس در ابتدای ازدواج دقت به این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم ترین موارد و حق و حقوقی که از ابتدای امضای سند ازدواج بر ذمه ی مرد قرار می گیرد، مهریه ی زوجه است.

    بلافاصله پس از این که سند ازدواج امضا می شود، اگر در آن مهریه قید شده باشد بسته به این که عندالاستطاعه باشد یا عندالمطالبه، زوج یا همان مرد می بایست آن را بپردازد.

    اما عموما کم پیش می آید که در طی زندگی مشترک، این درخواست مطرح شود و عموما پس از به مشکل خوردن زوجین با یکدیگر این امر صورت می پذیرد.

    ارائه ی دادخواست مهریه

    معمولا در کش و قوس برای جدایی و گرفتن طلاق، زوجه اقدام به ارائه ی دادخواست مهریه می کند که به نام نمونه لایحه درخواست مهریه مطرح می شود. به طور کلی لایحه ی دفاعیه ی مهریه را می توان یکی از پرکارترین و کارآمدترین دادخواست های مطرح شده در دادگاه ها به شمار آورد.

    در حال حاضر با توجه به این که آمار جدایی میان زوج و زوجه ها به شدت افزایش پیدا کرده است میزان دادخواست ارائه شده به دادگاه ها برای گرفتن مهریه هم به شدت رو به افزایش است.

    هر چند همان طور که گفتیم، این امر در طول دوران ازدواج و زمانی که زن و شوهر با هم زندگی می کنند هم امکان پذیر است. در ادامه ی این مطلب می خواهیم به طور مفصل راجع به نمونه لایحه درخواست مهریه و این که این درخواست چگونه می بایست تنظیم شود و سایر مواردی از این دست بپردازیم. با ما همراه باشید.

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    مهریه یا همان صداق چیست و چه چیزهایی را می توان به عنوان مهریه معین کرد؟

    در چه صورتی مهریه یا صداق به زوجه تعلق می گیرد و وی می تواند درخواست مهریه کند؟

    دادخواست مطالبه ی مهریه چگونه است؟

    زوجه چگونه می تواند مهریه را به وسیله ی دادگاه مطالبه کند؟

    روال کار پس از ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه به دادگاه چگونه است؟

    زوجه چگونه قادر است تا دادخواست مطالبه ی مهریه ی خود را از طریق اجرای ثبت به جریان بیندازد؟

    روال انجام کار برای مطالبه ی مهریه به وسیله ی زوجه در روش اجرای ثبت چگونه است؟

    پس از این که دستور دادخواست اجرایی شد، چه اتفاقی می افتد؟

    چه نکته هایی در مورد دادخواست و درخواست پرداخت مهریه وجود دارند؟

    آیا نکته های دیگری در باب ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه وجود دارند؟

    سایر موارد موجود در زمینه ی ارائه ی دادخواست مهریه کدام هستند؟

    نکته های نهایی در زمینه ی دادخواست مطالبه ی مهریه و به اجرا گذاشتن مهریه

    انواع مختلف نمونه لایحه درخواست مهریه کدام است؟

    چه قانون ها و ماده های قانونی در ارتباط با درخواست مطالبه ی مهریه وجود دارد؟

    ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی

    *تبصره ی ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی

    ماده ی هزار و صد قانون مدنی

    آیین نامه ی اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی چهار

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی پنج

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی دوازده

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی بیست و دو

    پاسخ به برخی از سوال ها در رابطه با مطالبه ی مهریه

    آیا می توانیم هر گونه اموالی را به عنوان مهریه انتخاب کنیم؟

    چه چیزی را می توان به عنوان بهترین نوع مهریه انتخاب کرد؟

    آیا قادر هستیم تا ملک، از هر نوعی که می خواهد باشد را به عنوان مهریه انتخاب کنیم؟

    آیا ممکن است مهریه را در سند عادی بیاوریم؟

    آیا می توان در اختیار گرفتن مهریه را به عنوان یکی از شروط ضمن عقد عنوان کرد؟

    در صورتی که سر دفتر دفاتر ازدواج و طلاقی که به آن مراجعه می کنیم، حرفه ای نبوده و اطلاعات کافی در اختیار نداشته باشد، چه کاری می بایست صورت گیرد؟

    چگونه می توانیم عدم اعسار زوج و یا زوجه برای پرداخت مخارج دادرسی مهریه را به دادگاه اثبات کنیم؟

    اگر زوجه درخواست طلاق دهد، در این صورت باز هم می تواند مهریه ی خود را دریافت کند؟

    گر زوج برای این که مهریه را پرداخت نکند و مال و دارایی های خود را به نام فرزندان خود بزند، بعد از سپری شدن زمان می تواند دوباره اموال را تحت اختیار خود درآورد؟

    چگونه می توان درخواست مطالبه ی مهریه کرد در صورتی که زوج حضور ندارد تا زوجه شکایت خود را ارائه داده و طلاق توافقی بگیرد؟

    چگونه می توان در وضعیتی که دادخواست طلاق از سوی خانم مطرح شده است، مهریه را هم مطالبه کرد؟

     

    مهریه یا همان صداق چیست و چه چیزهایی را می توان به عنوان مهریه معین کرد؟

    مهریه یا همان صداق چیست و چه چیزهایی را می توان به عنوان مهریه معین کرد؟
    مهریه یا همان صداق چیست و چه چیزهایی را می توان به عنوان مهریه معین کرد؟

    پیش از آن که به موضوع نمونه لایحه درخواست مهریه بپردازیم، می بایست که بدانیم اصولا مهریه چیست؟ مهریه را به نوعی یک هدیه به شمار می آورند که زوج یا همان مرد موقعی که می خواهد با زوجه عقد ازدواج امضا کند، آن را به وی می دهد.

    به این چیز که می تواند طیف گسترده ای از موارد را در بر بگیرد، مهریه و یا صداق گفته می شود. به طور کلی در قانون حد و مرز مشخصی برای مهریه یا صداق گذاشته نشده است و بسته به خواست زوجه و توانایی زوج و توافقی که بین آن ها صورت گرفته است، تعیین می شود و در سند ازدواج آن را درج می کنند.

    برای مواردی که می توان آن ها را به عنوان مهریه یا صداق تعیین کرد، هیچ حد و مرزی وجود ندارد و کلیه ی مواردی که از نظر عقلانی امکانپذیر بوده و در عین حال هم بتوان ارزش مناسبی، چه از نظر اجتماعی و چه از جنبه ی اقتصادی برای آن در نظر گرفت، قابل تعیین به عنوان مهریه هستند.

    چیزی که به عنوان مهریه یا صداق تعیین می شود

    مهم ترین نکته در این مورد این است که چیزی که به عنوان مهریه یا صداق تعیین می شود، می بایست حتما مورد پذیرش هر دو طرف زن و شوهر باشد.

    مهریه یا صداق می تواند موارد مختلفی را در بر بگیرد که از جمله ی آن ها می توان به این موارد اشاره کرد: پول، طلا، سکه، نقره، زمین، خانه، باغ، وسیله ی زندگی، انواع و اقسام سفرها و حتی گاها مواردی آموزشی یا کارهای مربوط به خیریه که می توان از آموزش مهارتی خاص، به سرپرستی گرفتن یا تحت تکفل قرار دادن بچه های بی سرپرست یا پرداخت هزینه های زندگی افراد ناتوان و سایر مواردی از این دست نام برد.

    حال که متوجه شدیم، اصولا مهریه چیست و چه مواردی می تواند باشد، در ادامه ی مطلب نمونه لایحه درخواست مهریه به این می پردازیم که مهریه چه زمانی می تواند به زوجه تعلق بگیرد؟ با ما همراه باشید.

    پیشنهاد می کنیم از پست نمونه اعتراض به تعدیل تقسیط مهریه دیدن کنید.

    در چه صورتی مهریه یا صداق به زوجه تعلق می گیرد و وی می تواند درخواست مهریه کند؟

    حال که در مورد مهریه و این که چه چیزهایی می تواند باشد اطلاعاتی به دست آوردیم، این سوال پیش می آید که زوجه یا همان خانم کی می تواند برای گرفتن مهریه ی خود اقدام کند؟ آیا برای این کار شرایطی خاص وجود دارد یا خیر؟ برای این امر در قانون مدنی جمهوری اسلامی ماده ای در نظر گرفته شده است.

    بر طبق آن چه که در ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران آورده شده است، بلافاصله بعد از این که ازدواج صورت گیرد و خطبه ی عقد جاری شود و امضاهای لازم انجام شود، خانم به صورت تمام و کمال صاحب مهریه ی خود شده و قادر است تا هر عملی که دوست دارد را با آن انجام دهد. مثلا آن را دریافت کند.

    ببخشد یا اصلا هیچ کاری با آن انجام ندهد. نکته ای که در این میان وجود دارد، این است که این امر در صورتی کاملا میسر بوده و تاثیر خواهد داشت که مهریه ی خانم مالی باشد که از قبل وجود داشته باشد و در همان زمانی که این فرد نمونه لایحه درخواست مهریه ی خود را به دادگاه ارائه می دهد، این مهریه قابلیت این را داشته باشد که همانجا به تملک خانم دربیاید.

    اگر بخواهیم برای این موضوع مثالی ذکر کنیم، می توانیم به خانه ای که در اختیار آقا باشد، یا زمین و مواردی از این دست اشاره کنیم.

    نوع مهریه

    یکی دیگر از چیزهای مهمی که می بایست به آن دقت شود، نوع مهریه است. این که مهریه در سند ازدواج عندالمطالبه تعیین شده باشد یا عند الاستطاعه، سبب تغییر در شرایط می شود.

    اگر نوع مهریه را در قباله ی ازدواج عندالمطالبه تعیین کرده باشند، خانم هر وقت که بخواهد و یا نیاز داشته باشد قادر است تا مهریه ی خود را از شوهر خود درخواست کند.

    در غیر این صورت، یعنی در حالتی که مهریه ی خانم عندالاستطاعه باشد، این شخص تنها زمانی قادر است مهریه ی خود را از همسرش درخواست کند که او برای پرداخت آن از تمکن مالی کافی و لازم برخوردار باشد.

    دادخواست مطالبه ی مهریه چگونه است؟

    دادخواست مطالبه ی مهریه چگونه است؟
    دادخواست مطالبه ی مهریه چگونه است؟

    پیش از این که مبحث نمونه لایحه درخواست مهریه را ادامه دهیم، می خواهیم ببینیم که اصولا دادخواست مطالبه ی مهریه چگونه است؟ اگر خانمی به هر دلیل بخواهد مهریه ی خود را دریافت کند، حال به دلیل اختلاف و جدایی می خواهد باشد یا هر دلیل دیگری، دو راه پیش روی خود دارد.

    زن یا زوجه می تواند بسته به شرایطی که همسرش دارد و با بررسی این که کدام روش برای خود و نیز شوهرش مناسب تر است، یکی از دو روش معمول برای ارائه ی دادخواست مهریه را ارائه دهد. البته گاها می توان ترکیبی از این دو روش را به کار برد.

    این دو روش برای ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه از سوی زوجه به شرح زیر هستند:

    نخست ارائه کردن نمونه لایحه درخواست مهریه به دادگاه خانواده. در این روش خواسته ی زوجه مطالبه ی مهریه ی خود و نیز فراهم آوردن خواسته ها (برای مثال توقیف اموال زوج) می باشد.

    زوجه در این روش خواهان محسوب می شود و حتی اگر این خانم قادر نباشد تا مخارج دادرسی را به دادگاه پرداخت کند که چیزی در حدود سه و پنج دهم درصد از ارزش مهریه ی وی است، می تواند از روشی بهره ببرد که به آن اعسار گفته می شود. نوع اعسار در این روش، اعسار از پرداخت کردن  هزینه های دادرسی است.

    روش دوم هم به این صورت است که زوجه می بایست به اداره ی اجرای ثبت مراجعه کرده و دادخواستی را به آنجا ارائه دهد. مبنی بر این که اجرائیه صادر شده و کلیه ی دارایی های لازم که متعلق به فرد بدهکار یعنی زوج هستند را توقیف کند. در ادامه نوشتار نمونه لایحه درخواست مهریه، مفصل تر در مورد این دو روش ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه صحبت می کنیم.

    زوجه چگونه می تواند مهریه را به وسیله ی دادگاه مطالبه کند؟

    زوجه چگونه می تواند مهریه را به وسیله ی دادگاه مطالبه کند؟
    زوجه چگونه می تواند مهریه را به وسیله ی دادگاه مطالبه کند؟

    همان گونه که گفتیم، برای این که زوجه بخواهد نمونه لایحه درخواست مهریه ی خود را ارائه کند، دو روش موجود است. در اینجا به شرح روش نخست یعنی مطالبه ی مهریه به کمک دادگاه می پردازیم.

    برای انجام کار به کمک این روش، زوجه می بایست برخی مدارک لازم را در اختیار داشته باشد و سپس همراه با آن ها در یکی از دفترهایی که مخصوص انجام خدمات قضایی هستند، حضور پیدا کند.

    مدارک لازم برای ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه به دادگاه شامل موارد زیر می شود:

    1. اصل شناسنامه ی خود زوجه به عنوان خواهان
    2. اصل کارت ملی خود زوجه به عنوان خواهان
    3. سند ازدواج و یا یک کپی از آن
    4. در صورت امکان یک رونوشت از شناسنامه ی زوج به عنوان خواسته
    5. در صورت امکان یک رونوشت از کارت ملی زوج به عنوان خواسته

    پس از این که خانم این مدارک را جمع آوری کرده و به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرد، می بایست دادخواستی را به ثبت برساند. در این دادخواست، خانم، همسر خود را به عنوان خواهان و طرف دیگر  دادخواست مطرح می کند. همچین موضوع این دادخواست، مطالبه ی مهریه می باشد.

    سپس خانم به عنوان خواهان دعوی می بایست تمامی مخارج اعم از مخارج دادرسی، مخارج مربوط به دفتر خدمات قضایی و سایر مخارجی از این دست را پرداخت کند.

    نکته ی مهمی که در این مورد وجود دارد این است که قانون جدیدی به وسیله ی شوراهای حل اختلاف  و حمایت از خانواده در سال هزار و سیصد و نود و دو مصوب شده است که طی آن اگر مبلغ مهریه ی زوجه چیزی پایین تر از دویست میلیون ریال معادل بیست میلیون تومان باشد، بررسی این دادخواست و رسیدگی به آن بر عهده  شورای حل اختلاف می باشد.

    اما اگر غیر از این باشد، یعنی مبلغ مهریه بیش از دویست میلیون ریال باشد، برای حل این موضوع می بایست از دادگاه خانواده کمک گرفت.

    شما مقاله ی نمونه لایحه درخواست مهریه را مطالعه می کنید. تا انتها با ما باشید.

    روال کار پس از ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه به دادگاه چگونه است؟

    روال کار پس از ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه به دادگاه چگونه است؟
    روال کار پس از ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه به دادگاه چگونه است؟

    همان طور که در بالا گفته شد، زوجه همراه با یک سری مدارک به یکی از دفترهای خدمات قضایی مراجعه کرده و در آنجا دادخواست مطالبه ی مهریه ی خود را به عنوان خواسته ارائه می دهد. همسر وی نیز در این دادخواست خواهان می باشد. حال می خواهیم ببینیم که پس از این چه اتفاقی می افتد و چه روالی می بایست طی شود.

    بعد از این که دادخواست خواهان در دفتر مرکز خدمات قضایی به ثبت رسید، پرونده ی دادخواست را به مرجع مورد نظر برای بررسی می فرستند. خواهان در این مرحله یک پیام کوتاه دریافت می کند مبنی بر این که دادخواست وی با موفقیت ثبت شده است و در حال پیگیری می باشد.

    بعد از این که خواهان این پیام کوتاه را دریافت نمود، می بایست در محل شعبه ای که قرار است تا بررسی و رسیدگی به پرونده در آن انجام شود، حضور پیدا کرده و از این امر اطمینان خاطر حاصل کند که پرونده ی دادخواستی که ارائه کرده است، کامل و بی نقص بوده و هیچ مشکلی در آن وجود نداشته است.

    به پرونده ی دادخواست زوجه برای مطالبه ی مهریه وقت مشخصی اختصاص داده می شود

    پس از این مرحله به پرونده ی دادخواست زوجه برای مطالبه ی مهریه وقت مشخصی اختصاص داده می شود تا در آن تاریخ تعیین شده دادخواست مورد بررسی قرار گرفته و به آن رسیدگی شود. این تاریخ معین به هر دو طرف دعوی اعم از خواهان و خواسته یعنی زوجه و زوج ابلاغ می شود و آن ها می بایست در تاریخ و ساعت مقرر در جلسه ی دادرسی حضور پیدا کنند. در تاریخ مشخص شده، جلسه ی دادرسی برگزار می شود.

    حال اگر در طی برپایی جلسه ی مورد نظر، رای دادگاه برای خانم و به نفع او صادر شده باشد و در عین حال این نظر دادگاه کاملا قطعی باشد، زوجه می بایست به واحد اجرای احکام مدنی مراجعه کرده و خواستار اجرایی شدن حکم صادره راجع به محکوم شدن زوج خود به پرداختن مهریه به وی شود.

    زوجه قادر است تا حکم توقیف کردن دارایی های همسر خود را هم در دست داشته باشد

    نکته ای که در این مورد وجود دارد و دانستنش خالی از لطف نیست، این است که زوجه قادر است تا حکم توقیف کردن دارایی های همسر خود را هم در دست داشته باشد و آن را اجرایی کند و این امر حتی قبل از این که جلسه ی رسیدگی قضایی برگزار شود نیز امکان پذیر است.

    اگر زوجه بخواهد این کار را هم انجام دهد، می بایست در دادخواست مطالبه ی مهریه ای که به دادگاه ارائه می دهد صحبتی از تامین خواسته ی فوری هم به میان آورده و این امر را در دادخواست خود مطرح کند. به کمک این امر خانم می تواند با سرعتی زیاد و بدون فوت وقت نسبت به توقیف کردن اموال همسرش برای گرفتن مهریه ی خود اقدام کند.

    زوجه چگونه قادر است تا دادخواست مطالبه ی مهریه ی خود را از طریق اجرای ثبت به جریان بیندازد؟

    زوجه چگونه قادر است تا دادخواست مطالبه ی مهریه ی خود را از طریق اجرای ثبت به جریان بیندازد؟
    زوجه چگونه قادر است تا دادخواست مطالبه ی مهریه ی خود را از طریق اجرای ثبت به جریان بیندازد؟

    یکی از روش های ارائه ی نمونه لایحه درخواست مهریه، آن است که آن را به دادگاه خانواده ارائه دهیم. عموما مردم فکر می کنند که تنها راه موجود برای ارائه ی این دادخواست و مطالبه ی مهریه همین بوده و روش دیگری وجود ندارد.

    در حالی که اشتباه می کنند. روش دوم حتی بسیار متداول و رایج بوده و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و آن چیزی نیست به غیر از مطالبه ی مهریه به کمک اجرای ثبت.

    نکته ی مهم در مورد این روش یعنی اقدام به وسیله ی اجرای ثبت این است که در مقایسه با مراجعه به دادگاه، روشی با سرعت بیشتر بوده و خواهان یعنی همان زوجه با دردسر کمتر و نیز در زمان کوتاه تری می تواند مهریه خود را از خواهان یا زوج مطالبه کرده و به آن دست پیدا کند.

    فقط این که این روش عموما برای زوج هایی پاسخگو است و احتمال موفقیت بالایی دارد که در آن خواهان از تمکن مالی لازم برخوردار بوده و قادر به پرداخت مهریه ی زوجه می باشد.

    برای شروع پروسه ی مطالبه ی مهریه با استفاده از اجرای ثبت، خانم در نقش خواهان می بایست مدارکی را در اختیار داشته و همراه با آن ها در محضر و یا دفتر ثبت ازدواج و طلاق که در آن ازدواج خودش انجام شده و به ثبت رسیده است، حضور پیدا کند.

    مدرک هایی که برای این کار به آن ها احتیاج است، به شرح زیر می باشند:

    1. اصل شناسنامه ی خواهان
    2. اصل کارت ملی خواهان
    3. اصل و یا رونوشت سند ازدواج زوج و زوجه

    برای پیدا کردن دفتر ازدواج و طلاقی که در آن عقد برگزار شده و به ثبت رسیده است، می توانید به سند ازدواج خود مراجعه کنید. در آنجا شماره ی این دفترخانه به ثبت رسیده است. در ادامه نوشتار نمونه لایحه درخواست مهریه، به بررسی روال انجام این پروسه می پردازیم. با ما همراه باشید.

    روال انجام کار برای مطالبه ی مهریه به وسیله ی زوجه در روش اجرای ثبت چگونه است؟

    روال انجام کار برای مطالبه ی مهریه به وسیله ی زوجه در روش اجرای ثبت چگونه است؟
    روال انجام کار برای مطالبه ی مهریه به وسیله ی زوجه در روش اجرای ثبت چگونه است؟

    در قسمت پیشین از نمونه لایحه درخواست مهریه، در مورد روش دوم ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه صحبت کردیم و گفتیم که این کار به کمک اجرای ثبت هم قابل انجام می باشد.

    به این شکل که خانم به عنوان خواهان پرونده همراه با مدارکی که در قسمت قبل گفته شد، به دفتری که ازدواج او و همسرش در آن به ثبت رسیده است، مراجعه می کند. سپس خانم دادخواست مکتوب خود را مبنی بر تقاضای صادر کردن اجراییه به فردی که مسئول دفتر ازدواج و طلاق مورد نظر است (سردفتردار) ارائه می کند.

    اما این کار چگونه انجام می شود؟ به کمک یک فرم مشخص که به وسیله ی اداره ی ثبت اسناد و املاک ارائه شده است و سپس آن را به دفتر ثبت ازدواج و طلاق تحویل داده اند و آن ها می بایست از این فرم بهره بگیرند.

    بررسی هویت درخواست دهنده

    بعد از ارائه ی این فرم، مسئول دفتر در ابتدا هویت درخواست دهنده یعنی زوجه را مورد بررسی قرار داده و در صورت به تایید رسیدن آن، اقدام به تهیه ی 3 رونوشت از این سند در برگه های مخصوصی می کند و این کار می بایست طی بیست و چهار ساعت به انجام برسد.

    در این رونوشت ها محتوایی که می بایست اجرایی شود، آورده شده و سپس در طول تنها چهل و هشت ساعت از زمانی که درخواست زوجه به دفتر ارائه شده و در آن به ثبت رسیده است، فرصت باقی است تا تمام برگه های اجرائیه ی مورد نظر علاوه بر این که به وسیله ی فرد مربوطه امضا می شوند و بر روی آن مهر ویژه درج می شود که یعنی دادخواست اجرا خواهد شد.

    پس از انجام این روال اداری و امضاها و صدور حکم اجرائیه، این حکم برای عملی شدن به فردی که مسئول این امر است، ارائه و تحویل داده می شود و رسید آن نیز گرفته خواهد شد. به این شکل است که کار اجرایی شدن این دادخواست با سرعت زیاد و بدون تلف کردن وقت شروع می شود.

    پس از این که دستور دادخواست اجرایی شد، چه اتفاقی می افتد؟

    پس از این که دستور دادخواست اجرایی شد، چه اتفاقی می افتد؟
    پس از این که دستور دادخواست اجرایی شد، چه اتفاقی می افتد؟

    در قسمت پیش، تا آنجایی پیش رفتیم که برگه های اجرایی به وسیله ی مرجع مربوطه مهر و امضا می شوند و برای اجرایی شدن، آن ها را برای مسئول مربوطه ارسال می کنند و به این شکل است که عملیات اجرائی شروع می شود. حال می خواهیم ببینیم در ادامه ی کار چه اتفاقی می افتد؟

    بعد از این که کلیه ی کارهای بالا به انجام رسید و  سردفتر ازدواج و طلاق اجراییه را صادر کرد، می بایست تمامی ماده های اجرائیه به دست زوج برسد.

    این کار به کمک پست سفارشی انجام شده و این اجرائیه به آخرین آدرسی که از زوج در دسترس است، ارسال خواهد شد. هنگامی که این اجرائیه به وسیله ی واحد اجرا گرفته می شود، می بایست که کلیه ی چیزهایی که در آن آمده شده است را در یک دفتر که برای این کار در نظر گرفته شده است، وارد کنند و سپس برای این اجرائیه یک پرونده ایجاد کنند.

    در این پرونده، نام ماموری که وظیفه ی فرستادن این اجرائیه و ابلاغ آن به زوج را دارد نیز به ثبت خواهد رسید و سپس اجرائیه به وی تحویل داده می شود تا آن را به زوج تحویل دهد. این ابلاغ اجرائیه به زوج می بایست کاملا بر اساس قانون ها و قاعده های اجرائیه صورت پذیرد.

    فرصت ده روزه

    پس از این که اجرائیه بر اساس قوانین موجود به زوج ابلاغ گردید، زوج و یا ضامن وی از آن تاریخ به مدت ده روز فرصت دارند تا مهریه ی زوجه را به وی بدهند و یا برای پرداخت آن کاری انجام دهند و یا این که اگر چیزی دارند که در عوض مهریه می خواهند، ارائه دهند. مانند مال یا زمین و غیره را تعیین کرده و آن را پرداخت کنند.

    اگر زوج ببیند که نمی تواند مهریه ی درخواست شده را به زوجه پرداخت کند، می بایست در طی همان مدت ذکر شده که همان 10 روز است، یک لیست جامع و کامل از دارایی ها و اموال خود تهیه کرده و آن را به شخصی که وظیفه ی اجرای حکم را دارد، ارائه دهد.

    همچنین اگر هیچ اموالی در اختیار نداشته، می بایست کاملا به طور واضح این امر را ذکر کند. اگر در مدت زمانی که به زوج داده شده، یعنی همان ده روز، وی نتوانست که آن را پرداخت کند، بر وی تکلیف می شود که هر گاه توانایی آن را به دست آورد، می بایست کلیه ی مهریه یا بخشی از آن را به زوجه پرداخت کند.

    چه نکته هایی در مورد دادخواست و درخواست پرداخت مهریه وجود دارند؟

    چه نکته هایی در مورد دادخواست و درخواست پرداخت مهریه وجود دارند؟
    چه نکته هایی در مورد دادخواست و درخواست پرداخت مهریه وجود دارند؟

    برای این که به عنوان خواهان قادر باشید تا نمونه لایحه درخواست مهریه خود را به صورت اصولی و موثر تنظیم کنید تا بتوانید به کمک آن مهریه ی خود را دریافت کنید، می بایست حتما برخی نکته های مهم را در نظر داشته و آن ها را برای دادخواست رعایت کنید. این نکته ها به شرح زیر هستند:

    نکته ی نخست را به طور مفصل در قسمت بالایی راجع به آن صحبت کردیم و اینجا تنها به ذکر آن بسنده می کنیم. برای مطالبه ی مهریه به وسیله ی زوجه دو روش وجود دارد که این دو روش عبارت هستند از: مطالبه ی مهریه به وسیله ی درخواست اجرای مهریه و مطالبه ی مهریه به کمک اجرای ثبت.

    با توجه به قانون در سال جاری یعنی سال هزار و سیصد و نود و نه شمسی مطابق با سال دو هزار و بیست میلادی بر اساس دستورالعمل هایی که وجود دارند، زوجه که درخواست مطالبه ی مهریه ی خود را دارد، می بایست در ابتدا در اداره ی اجرای ثبت حضور پیدا کرده تا بتواند مهریه ی خود را به اجرا بگذارد.

    اگر همسر این فرد از تمکن مالی کافی برخوردار نبود

    حال اگر همسر این فرد از تمکن مالی کافی برخوردار نبود و زوجه تصمیم به توقیف کردن اموال همسر خود را داشت، می بایست برای ارائه ی درخواست مطالبه ی مهریه ی خود و وارد آوردن فشار برای پرداخت آن از سوی مرجع قضایی مورد نظر از شیوه ای دیگر بهره ببرد.

    اگر بخواهیم به طور ساده تر، تمامی آن چه را که در این بند گفتیم بیان کنیم، می توان گفت که امکان حضور مستقیم در دادگاه خانواده برای این که درخواست مهریه مطرح شود در حال حاضر وجود نخواهد داشت.

    آیا نکته های دیگری در زمینه ی ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه وجود دارند؟

    آیا نکته های دیگری در زمینه ی ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه وجود دارند؟
    آیا نکته های دیگری در زمینه ی ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه وجود دارند؟

    در ادامه ی مطلب نمونه لایحه درخواست مهریه، به ذکر سایر نکته هایی که در رابطه با ارائه ی دادخواست مهریه وجود دارند می پردازیم. این نکته ها به شرح زیر هستند:

    دادخواست دریافت مهریه را می توان به عنوان یک دعوی مالی به شمار آورد. به همین علت است که فرد درخواست دهنده یا همان خواهان می بایست هنگامی که دادخواست مطالبه ی مهریه را به دادگاه ارائه می دهد، هزینه ای را نیز برای مخارج دادگاه نیز بپردازد که تحت عنوان هزینه ی دادرسی شناخته می شود.

    در حالتی که مهریه وجه نقد نبوده و موارد دیگری از جمله سکه ی بهار آزادی، طلا، خانه و سایر مواردی از این دست است، این امکان وجود دارد که با انجام برخی شیوه ها این هزینه ی دادرسی را تا حدی کمتر کرد. برای این که محکوم به پرداخت هزینه ی دادرسی زیادی نشوید، بهترین کار این است که از یک وکیل متخصص در مورد مهریه بهره ببرید.

    خانم به عنوان درخواست دهنده، اهرم های فشار مختلفی در دست دارد

    خانم به عنوان درخواست دهنده، اهرم های فشار مختلفی در دست دارد که می تواند از آن ها بهره ببرد. این اهرم های فشار عبارت هستند از: تامین خواسته، توقیف کردن دارایی ها و اموال زوج، گرفتن حکم ممنوع الخروجی زوج و نیز اخذ حکم دستگیری و جلب زوج که با توجه به پرونده ی مورد نظر، زوجه می تواند یک یا چند مورد از این اهرم های فشار را در پرونده دخیل کرده و از آن ها استفاده کند.

    برای این که زوجه بتواند نمونه لایحه درخواست مهریه ی خود و نیز درخواست به اجرا گذاشتن مهریه را ارائه دهد، می بایست به دفترخانه ای مراجعه کند که عقد و ازدواج وی در آنجا انجام شده و به ثبت رسیده است. اما برای این که دادخواست مطالبه ی مهریه را ارائه دهند، لازم است تا در یکی از دفترهای خدمات قضایی حضور پیدا کنند.

    سایر موارد موجود در زمینه ی ارائه ی دادخواست مهریه کدام هستند؟

    سایر موارد موجود در زمینه ی ارائه ی دادخواست مهریه کدام هستند؟
    سایر موارد موجود در زمینه ی ارائه ی دادخواست مهریه کدام هستند؟

    در دو قسمت پیشین در مورد نکته ها و مواردی که می بایست راجع به ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه و درخواست اجرای آن رعایت شوند، صحبت کردیم. در این قسمت هم به ادامه ی آن ها می پردازیم. این موارد به شرح زیر هستند:

    برای این که دادخواست مطالبه ی مهریه تنظیم شده و به مرجع مورد نظر ارائه شود، می بایست یک سری مدرک وجود داشته باشند. این مدارک عبارت هستند از:

    اصل شناسنامه

    اصل شناسنامه ی فرد متقاضی یا همان زوجه که به وی خواهان هم گفته می شود، اصل کارت ملی خواهان پرونده و نیز سند ازدواج زوج و زوجه. اگر خانم یا همان خواهان پرونده مدارک و سند ازدواج خود را در اختیار ندارد، می تواند کپی آن را از محل دفترخانه ای که عقد در آنجا به انجام رسیده است، دریافت کند.

    اگر خانم به عنوان خواهان پرونده ی مطالبه ی مهریه قادر به پرداخت هزینه های دادرسی و مخارج آن نباشد، می تواند از بندی استفاده کند به نام دادرسی اعسار. این درخواست به صورت همزمان با دادخواست مطالبه ی مهریه به مرجع قضایی ارائه می شود و با نام دادخواست اعسار از مخارج دادرسی شناخته می شود.

    به کمک این دادخواست اگر خانم توانایی مالی برای پرداخت این هزینه ها را نداشته باشد و این امر به دادگاه اثبات شود، وی دیگر نیازی نیست تا هزینه های دادرسی را پرداخت کند.

    نکته های نهایی در زمینه ی دادخواست مطالبه ی مهریه و به اجرا گذاشتن مهریه

    نکته های نهایی در زمینه ی دادخواست مطالبه ی مهریه و به اجرا گذاشتن مهریه
    نکته های نهایی در زمینه ی دادخواست مطالبه ی مهریه و به اجرا گذاشتن مهریه

    در این قسمت از مقاله، به سه نکته ی نهایی که می بایست هنگام ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه به آن ها دقت ویژه ای داشت می پردازیم. این سه نکته به شرح زیر هستند:

    اگر خانم به عنوان خواهان قصد داشته باشد تا به غیر از این که مهریه ی خود را به اجرا بگذارد، به صورت همزمان دارایی های همسر خود را نیز در اختیار گرفته و آن ها را تحت توقیف درآورد،

    بهترین کار این است که از مرجع قضایی مورد نظر که در اینجا همان دادگاه خانواده است، درخواست کند که حکم صادر شده در مورد توقیف دارایی های همسرش پیش از آن که به وی ابلاغ شود، اجرایی گردد. این امر به این دلیل است که همسر این فرد قادر نباشد تا دارایی های خود را به نحوی پنهان کرده یا از دسترس خارج کند.

    یکی از ضروریات در هنگام ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه

    یکی از ضروریاتی که می بایست در هنگام ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه حتما آن را مد نظر قرار داد، این است که خواهان پرونده می بایست حتما در سامانه ی ثنا ثبت نام نموده باشد.

    یکی از شیوه هایی که زوجه قادر است تا پس از این که مهریه ی خود را در محل اداره ی ثبت به اجرا گذاشت، به همسر خود فشار وارد کند تا مهریه را به وی پرداخت کند، گرفتن درخواست ممنوع الخروجی زوج است. این امر می تواند به عنوان یک اهرم فشار عمل کرده و زوج را وادار به پرداخت مهریه کند.

    انواع مختلف نمونه لایحه درخواست مهریه کدام است؟

    انواع مختلف نمونه لایحه درخواست مهریه کدام است؟
    انواع مختلف نمونه لایحه درخواست مهریه کدام است؟

    برای این که زوجه بخواهد نمونه لایحه درخواست مهریه را ارائه دهد، انواع مختلفی وجود دارند.

    برخی از این دادخواست ها به شرح زیر هستند:

    1. دادخواست فراهم آوردن مهریه برای زوجه و نیز دستور ضبط اموال زوج به اندازه ی مهریه ی زوجه
    2. دادخواست مطالبه مهریه و تامین خواسته
    3. دادخواست مهریه به قیمت روز
    4. دادخواست مطالبه سکه بهار آزادی به عنوان مهریه
    5. دادخواست مطالبه مهریه به همراه اعسار از هزینه دادرسی
    6. دادخواست مطالبه نصف مهریه مازاد پرداختی
    7. دادخواست پرداخت اقساطی مهریه
    8. درخواست صدور قرار تامین خواسته قبل از تقدیم دادخواست مهریه

    با کمک نمونه دادخواست هایی که برای مطالبه ی مهریه در اینجا ارائه شد، شما قادر هستید تا یک نمونه لایحه درخواست مهریه را طراحی کرده و سپس آن را برای اجرایی شدن به دادگاه تقدیم کنید تا پرونده ی شما به جریان بیفتد.

    این را در نظر داشته باشید که دادخواست مطالبه ی مهریه عموما برای این به دادگاه ارائه می شود که زوج و زوجه در زندگی مشترک خود دچار مشکل شده اند و عموما قصد جدایی و طلاق دارند و دیگر مایل نیستند که به زندگی مشترک خود ادامه دهند و تصمیم به تمام کردن آن دارند.

    اگر تصمیم به ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه دارید

    بهترین کار این است که اگر تصمیم به ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه دارید و پس از آن هم قصد ورود به مرحله های قانونی طلاق را دارید، از یک وکیل مجرب در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید این پروسه را در مسیر درست پیش ببرید. بهتر است وکیل هایی را که در زمینه ی خانواده فعال هستند، انتخاب کنید تا از نتیجه ی نهایی اطمینان خاطر حاصل کنید.

    چه قانون ها و ماده های قانونی در ارتباط با درخواست مطالبه ی مهریه وجود دارد؟

    چه قانون ها و ماده های قانونی در ارتباط با درخواست مطالبه ی مهریه وجود دارد؟
    چه قانون ها و ماده های قانونی در ارتباط با درخواست مطالبه ی مهریه وجود دارد؟

    برای این که زوجه یا خانم بتواند نمونه لایحه درخواست مهریه را به دادگاه ارائه دهد، برخی قانون ها هستند که می بایست آن ها را مد نظر داشته باشد. در ادامه به برخی از این قانون ها می پردازیم:

    1. ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی
    2. ماده ی هزار و صد قانون مدنی
    3. اساس نامه ی اجرایی قانون پیوست یک تبصره به ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون اساسی جمهوری اسلامی
    4. قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی چهار
    5. قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی پنج
    6. قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی دوازده
    7. قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی بیست و دو

    در ادامه به شرح هر یک از این ماده ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

    ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی

    ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی
    ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی

    ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی بیان می کند که به محض این که خطبه ی عقد جاری می شود، زوجه یا همان خانم مالک قانونی صداق یا مهریه ی خود خواهد شد و وی قادر است تا هر کاری که می خواهد با آن انجام داده و به بیان حقوقی اصطلاحا هر گونه دخل و تصرفی در مهریه در اختیار زوجه است. این ماده دارای یک تبصره نیز هست که در ادامه به آن می پردازیم.

    تبصره ی ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی

    تبصره ی ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی
    تبصره ی ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی

    بر اساس تبصره ی موجود برای ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون مدنی، اگر مهریه ی زوجه وجه معمول مملکت بوده، این وجه با توجه به متغیر بودن شاخص قیمت که به صورت هر ساله تغییر می کند، ارزش آن با زمانی که خطبه ی عقد جاری شده است، قطعا متفاوت خواهد بود

    و می بایست مهریه را بر اساس شاخص های تورمی به روز محاسبه کرده و آن را به زوجه پرداخت کنند. این امر تنها در صورتی عملی نخواهد شد که دو طرف دعوی در زمان خوانده شدن عقد به نحو دیگری با هم توافق کرده باشند.

    اساس نامه ی اجرایی قانون پیوست یک تبصره به ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون اساسی جمهوری اسلامی

    اساس نامه ی اجرایی قانون پیوست یک تبصره به ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون اساسی جمهوری اسلامی
    اساس نامه ی اجرایی قانون پیوست یک تبصره به ماده ی هزار و هشتاد و دو قانون اساسی جمهوری اسلامی

    این آیین نامه از سه ماده تشکیل شده است که در ادامه آن ها را شرح می دهیم:

    ماده ی 1: اگر مهریه ی زوجه، وجه معمول مملکت باشد، مرجع قضایی واجد شرایط برای تصمیم گیری می تواند بنا بر خواسته ی هر یک از طرفین، مهریه را بر اساس تغییر شاخص قیمت جاری نسبت به سال وقوع عقد حساب کرده و سپس آن را به زوج ابلاغ کند.

    تبصره: اگر در هنگام جاری شدن خطبه ی عقد، زوج و زوجه به صورت دیگری برای حساب کردن مهریه و نیز پرداخت کردن آن با یکدیگر توافق کرده باشند، بر اساس این توافق انجام شده روال کاری پیش خواهد رفت.

    ماده ی 2: چگونگی حساب کردن مهریه ای که وجه رایج مملکت است به این شکل می باشد: میانگین شاخص قیمت در سال پیشین بخش بر میانگین شاخص قیمت در سالی که خطبه ی عقد جاری شده است، ضرب در مهریه ای که در عقدنامه ثبت رسمی شده است.

    ماده ی 3: اگر زوج فوت کرده باشد، مهریه ی همسر وی می بایست از ماترک فرد فوت شده پرداخت شود. در این مورد بنای حساب کردن مهریه را تاریخی می گذارند که زوج مرحوم شده است.

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی چهار

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی چهار
    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی چهار

    ماده ی چهار قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو بیان می کند که بررسی کردن مواردی که در ادامه آورده می شود، همگی جزء صلاحیت های دادگاه خانواده محسوب می شوند. این موارد عبارت هستند از:

    1. نامزدی و زیان هایی که بر اثر به هم خوردن آن پیش می آید
    2. ازدواج چه دائم و چه موقت و اجازه ی ازدواج
    3. شرط هایی که به عنوان شرط ضمن عقد در ازدواج دائم یا همان نکاح مطرح می شوند.
    4. ازدواج دوباره
    5. جهیزیه
    6. صداق یا همان مهریه
    7. نفقه ی زن و اجرت المثل آن در دوران زوجه بودن
    8. طلاق، بازگشت، فسخ کردن ازدواج، بذل مدت و منقضی شدن آن
    9. تمکین و نشوز
    10. مسئله های مربوط به حضانت فرزند و نیز قرارهای ملاقات والدین با فرزند
    11. نسب
    12. رشد، حجر و از بین بردن آن
    13. انواع مختلف ولایت مانند قیمیتی یا ولایت قهری، مسائل در ارتباط با افرادی که به عنوان ناظر اموال و یا امانتدار آن انتخاب می شوند و کلیه ی موارد در ارتباط با آن
    14. نفقه ی مربوط به نزدیکان
    15. کلیه ی موارد مربوط به افراد غایبی که مفقود الاثر قلمداد می شوند.
    16. به سرپرستی گرفتن کودکان فاقد سرپرست
    17. اهدا کردن جنین
    18. عوض کردن جنسیت

     

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی پنج

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی پنج
    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی پنج

    اگر هر کدام از طرفین دعوی اعم از زوج و زوجه از تمکن مالی کافی برخوردار نباشند و این امر به دادگاه یا مرجع مربوطه ثابت شود، مرجع واجد صلاحیت مورد نظر می تواند پس از مطمئن شدن از این امر و نیز با در نظر گرفتن وضعیت هر یک از طرفین، فرد درخواست دهنده را از پرداخت هزینه های مختلف اعم از هزینه های دادرسی، هزینه و دستمزد کارشناسی و بقیه ی هزینه های موجود معاف کند و یا پرداخت کردن این هزینه ها را به هنگام تمام شدن دادرسی و اجرایی شدن حکم صادر شده از سوی دادگاه واگذار کند.

    علاوه بر این، در صورتی که امری ضروری وجود داشته باشد و یا یکی از طرفین به یک وکیل نیاز داشته باشد، دادگاه می تواند همان جا و یا بر اساس تقاضای فردی که نمی توانند این هزینه ها را پرداخت کند، وکیل از نوع معاضدتی مشخص می کند.

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی دوازده

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی دوازده
    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی دوازده

    اگر دعوی مربوطه در مورد مسائل خانوادگی بوده و به زوج و یا زوجه ارتباط پیدا کند، زوجه یا خانم به عنوان خواهان قادر است تا در دادگاهی که از نظر موقعیت مکانی در نزدیکی محل سکونت زوج یا همان خواسته و یا در مجاورت محل زندگی خود باشد، نمونه لایحه درخواست مهریه یا هر شکواییه ی دیگری را مطرح کرده و برای بررسی آن اقدام کند. البته این امر برای مواقعی که دادخواست مطالبه ی مهریه از نوع غیر منقول باشد، قابل انجام نیست.

    قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و دو ماده ی بیست و دو

    هر زمانی که مهریه ی زوجه در زمان جاری شدن خطبه ی عقد برابر با صد و ده سکه ی تمام بهار آزادی بوده و یا چیزی معادل آن باشد، برای گرفتن این مهریه مقررات ماده ی دوم قانون اجرایی کردن محکومیت های پولی و مالی حاکم است.

    اما اگر مهریه ی زوجه از این مبلغ بیشتر باشد، برای قسمت اضافه ی آن تنها چیزی که برای پرداخت مهم است، ملائت مرد می باشد. همچنین رعایت کردن قانون هایی در رابطه با پرداخت مهریه و حساب کردن آن به قیمت روز وجه رایج مملکت کاملا لزوم دارد.

    پاسخ به برخی از سوال ها در رابطه با مطالبه ی مهریه

    در ادامه به بعضی سوال های رایجی که در مورد درخواست مهریه و نمونه لایحه درخواست مهریه پیش می آید، پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید. این سوال ها عبارت هستند از:

    آیا می توانیم هر گونه اموالی را به عنوان مهریه انتخاب کنیم؟

    چه چیزی را می توان به عنوان بهترین نوع مهریه انتخاب کرد؟

    آیا قادر هستیم تا ملک، از هر نوعی که می خواهد باشد را به عنوان مهریه انتخاب کنیم؟

    آیا ممکن است مهریه را در سند عادی بیاوریم؟

    آیا می توان در اختیار گرفتن مهریه را به عنوان یکی از شروط ضمن عقد عنوان کرد؟

    در صورتی که سردفتر ازدواج و طلاقی که به آن مراجعه می کنیم، حرفه ای نبوده و اطلاعات کافی در اختیار نداشته باشد، چه کاری می بایست صورت گیرد؟

    چگونه می توانیم عدم اعسار زوج و یا زوجه برای پرداخت مخارج دادرسی مهریه را به دادگاه اثبات کنیم؟

    اگر زوجه درخواست طلاق دهد، در این صورت باز هم می تواند مهریه ی خود را دریافت کند؟

    اگر زوج برای این که مهریه را پرداخت نکند و مال و دارایی های خود را به نام فرزندان خود بزند، بعد از سپری شدن زمان می تواند دوباره اموال را تحت اختیار خود درآورد؟

    چگونه می توان درخواست مطالبه ی مهریه کرد، در صورتی که زوج حضور ندارد تا زوجه شکایت خود را ارائه داده و طلاق توافقی بگیرد؟

    چگونه می توان در وضعیتی که دادخواست طلاق از سوی خانم مطرح شده است، مهریه را هم مطالبه کرد؟

    آیا می توانیم هر گونه اموالی را به عنوان مهریه انتخاب کنیم؟

    آیا می توانیم هر گونه اموالی را به عنوان مهریه انتخاب کنیم؟
    آیا می توانیم هر گونه اموالی را به عنوان مهریه انتخاب کنیم؟

    بر اساس قانون های موجود و نیز شرع و عرف حاکم، هر شیئی که جنبه ی مالی داشته باشد، قابلیت این را دارد که برای مهریه آن را معین نمود. پس هر گونه مال از منقول گرفته تا غیر منقول می تواند به عنوان مهریه یا صداق مشخص شود.

    منظور از اموال منقول که طلا یا وجه نقد بوده و دارایی های غیر منقول هر چیزی می تواند باشد. از گل گرفته تا یک کتاب و حتی ملک و زمین و مواردی از این دست. پس هر چیزی که بها و قیمتی از نظر ریالی داشته باشد، می تواند به عنوان مهریه انتخاب شود.

    چه چیزی را می توان به عنوان بهترین نوع مهریه انتخاب کرد؟

    همان طور که در سوال پیشین گفتیم، مهریه هر چیزی را که ارزش ریالی داشته باشد، در بر می گیرد. یعنی بتوان در قبال آن وجه نقد رایج مملکت را دریافت کرد.

    برای اطلاع از این امر می توانید به سند ازدواج مراجعه کرده و ستونی را که تحت عنوان صداق وجود دارد، مورد بررسی قرار دهید. گاها قادر هستید تا مواردی را هم به این ستون بیفزایید.

    اما اگر بخواهیم بهترین نوع مهریه را برای شما بازگو کنیم، می توان به مال غیر منقول معین اشاره کنیم. چون مال بلافاصله بعد از این که عقد انجام می شود، تحت تملک زوجه خواهد بود.

    آیا قادر هستیم تا ملک، از هر نوعی که می خواهد باشد را به عنوان مهریه انتخاب کنیم؟

    برای این که بتوانیم یک ملک مانند زمین، خانه، آپارتمان و غیره را به عنوان مهریه ثبت کنیم، می بایست یک سری مدرک مهیا باشد و آن ها را به دفتر ازدواج در هنگام جاری شدن عقد تحویل دهیم.

    از جمله ی این مدرک ها می توان به: برگه ی استعلام از ثبت، تاییدیه ی دارایی در مورد درست پرداخت شدن مالیات ملک مورد نظر، تاییدیه ی شهرداری مبنی بر پرداخت تمام و کمال عوارض و نیز سند رسمی ملک مورد نظر اشاره کرد.

    اگر کلیه ی این مدرک ها آماده بوده و به سردفتردار در هنگام عقد ارائه شوند، وی این مشخصه ها را در قباله وارد می کند و به عنوان مهریه ی خانم در قباله به ثبت می رساند.

    علاوه بر نوع ملک مثلا مسکونی، متراژ آن، موقعیت مکانی دقیق آن و نیز شماره گواهی مربوط به دارایی، شهرداری و نیز شماره ی ثبت هم در قباله آورده می شود. سپس قباله به یک دفتر اسناد رسمی که به محضر نزدیک است، فرستاده شده و آن ها اسم خانم را به عنوان دارنده ی جدید در قسمت انتقالات ثبت می کنند.

    آیا ممکن است که مهریه را در سند عادی بیاوریم؟

    هر سندی در دو حالت می تواند رسمیت پیدا کند: نخست در صورتی که در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد و دیگری وقتی در محضر مخصوص ازواج یا طلاق ثبت شوند. سند عادی نوعی سند است که میان اشخاص نوشته شده و به امضا می رسد.

    این نوع از سند در دادگاه و مراجع قضایی قابل استناد کردن نیست و از اعتبار اسنادی رسمی بهره مند نمی باشد. پس در صورتی به صورت رسمی ملک به خانم تعلق می گیرد که در یک دفتر ثبت اسناد یا در محضر ازدواج تحت نام مهریه ی او به ثبت برسد.

    آیا می توان در اختیار گرفتن مهریه را به عنوان یکی از شروط ضمن عقد عنوان کرد؟

    آیا می توان در اختیار گرفتن مهریه را به عنوان یکی از شروط ضمن عقد عنوان کرد؟
    آیا می توان در اختیار گرفتن مهریه را به عنوان یکی از شروط ضمن عقد عنوان کرد؟

    اگر دارایی وجود نداشته باشد و دارای عینیت نباشد، نمی توان آن را تحت عنوان مهریه مطرح کرد. برای نمونه نمی توانیم در قباله ذکر کنیم، سند ماشینی که بعدا زوج خریداری خواهد کرد به نام زوجه منتقل شود.

    چون اصولا این مال عینیت نداشته و وجود خارجی ندارد. گاها به علت خواسته ی خانواده ی زوجه در قباله، این شرط را به صورت شرط ضمن عقد مطرح می کنند که به علت ابهام داشتن درست نبوده و این شرط ابطال می شود.

    تنها در صورتی این امر قابل اجرا است که برای این شرط زمان مشخصی را عنوان کنند. برای نمونه طی سه ماه آینده سه دانگ از زمینی که زوج خریداری می کند به نام زوجه شود.

    با زمان دار کردن شرط، می توان آن را به عنوان شرط ضمنی در قباله آورد. نکته ی مهم برای این شرط آن است که علاوه بر آوردن مشخصه های کامل ملک مورد نظر، باید جمله ی به صورت مجانب هم ذکر شود.

    در صورتی که سردفتر دفتر ازدواج و طلاقی که به آن مراجعه می کنیم، حرفه ای نبوده و اطلاعات کافی در اختیار نداشته باشد، چه کاری می بایست صورت گیرد؟

    هر سردفتر که مسئولیت یک دفتر اسناد رسمی یا دفتر ثبت ازدواج و طلاق را بر عهده دارد، می بایست از تمامی موارد حقوقی مطلع بوده و به مراجعه کننده ی خود اطلاعات کافی و وافی را ارائه دهد و سپس برای صورت دادن کار مربوطه اقدام کند. حال در صورتی که سردفتری یکی از شروط را به اشتباه ثبت کند یا مرتکب خطایی شود، فردی که از این بابت زیان دیده می تواند از این سردفتر شکایت کند و وی را محکوم به پرداخت خسارت کرده و حتی گاها از خدمت نیز منفصل خواهند شد.

    چگونه می توانیم عدم اعسار زوج برای پرداخت مخارج دادرسی مهریه را به دادگاه اثبات کنیم؟

    چگونه می توانیم عدم اعسار زوج برای پرداخت مخارج دادرسی مهریه را به دادگاه اثبات کنیم؟
    چگونه می توانیم عدم اعسار زوج برای پرداخت مخارج دادرسی مهریه را به دادگاه اثبات کنیم؟

    اگر زوج دارای شغلی با درآمد ثابت است، مثلا کارمند می باشد، زوجه می تواند به دادگاه اعسار مراجعه کرده و اعلام کند که همسرش قادر است تا هزینه ها را بپردازد. دادگاه به هر دوی این ادعاها رسیدگی کرده و در صورت درست بودن ادعای زوجه، اعسار زوج را قبول نخواهد کرد.

    اگر زوجه درخواست طلاق دهد، در این صورت باز هم می تواند مهریه ی خود را دریافت کند؟

    در صورتی که مهریه ی خانم صد و ده سکه باشد بله؛ تمامی آن به وی پرداخت می شود. اما اگر تعداد سکه ها بیش از این مقدار بود، زوجه می بایست ثابت کند که زوج قادر به پرداخت این میزان هست.

    برای نمونه زوج دارای ملک یا حساب بانکی معتبر و دارایی هایی از این دست است. نکته این که مهریه از همان اول قسط بندی نخواهد شد و در صورت ارائه ی درخواست اعسار از سوی زوج و پذیرفته شدن آن به وسیله ی دادگاه، مهریه قسط بندی خواهد شد.

    اگر زوج برای این که مهریه را پرداخت نکند و مال و دارایی های خود را به نام فرزندان خود بزند، بعد از سپری شدن زمان می تواند دوباره اموال را تحت اختیار خود درآورد؟

    اگر زوج برای این که مهریه را پرداخت نکند و مال و دارایی های خود را به نام فرزندان خود بزند، بعد از سپری شدن زمان می تواند دوباره اموال را تحت اختیار خود درآورد؟
    اگر زوج برای این که مهریه را پرداخت نکند و مال و دارایی های خود را به نام فرزندان خود بزند، بعد از سپری شدن زمان می تواند دوباره اموال را تحت اختیار خود درآورد؟

    اگر این امر بعد از این که زوجه درخواست مطالبه ی مهریه خود را ارائه داد، صورت پذیرد؛ آن را به عنوان فرار از دین محسوب می کنند. در مورد برگرداندن اموال به نام خودش هم مهم این است که با چه شروط و چه نوع معامله ای دارایی ها به نام فرزندان منتقل شده اند.

    چگونه می توان درخواست مطالبه ی مهریه کرد، در صورتی که زوج حضور ندارد تا زوجه شکایت خود را ارائه داده و طلاق توافقی بگیرد؟

    برای این که زوجه قادر باشد تا طلاق توافقی بگیرد، می بایست در همه ی موارد با زوج به توافق برسد و می بایست هر دو طرف کاملا راضی به انجام این کار باشند و خواسته ی یک طرف حال می خواهد زوج باشد یا زوجه به تنهایی برای طلاق توافق کافی نیست. اما زوجه قادر است، درخواست مطالبه ی مهریه ی خود را به دفتر خدمات قضایی ارائه دهد.

    چگونه می توان در وضعیتی که دادخواست طلاق از سوی خانم مطرح شده است، مهریه را هم مطالبه کرد؟

    چگونه می توان در وضعیتی که دادخواست طلاق از سوی خانم مطرح شده است، مهریه را هم مطالبه کرد؟
    چگونه می توان در وضعیتی که دادخواست طلاق از سوی خانم مطرح شده است، مهریه را هم مطالبه کرد؟

    دادخواست اجرایی کردن مهریه و دادخواست طلاق دو امر متفاوت هستند که به یکدیگر ارتباطی ندارند. زوجه قادر است تا دادخواست مطالبه ی مهریه ی خود را ارائه داده و آن را دریافت کند. اما گاها ممکن است تا در حین پروسه ی طلاق، دادگاه حکمی مبنی بر بخشش قسمتی از مهریه در برابر طلاق را صادر کند.

    نمونه های دادخواست

    نتیجه گیری

    مهریه یا صداق مالی است منقول یا غیر منقول که متعلق به زوجه بوده و در هنگام جاری شدن خطبه ی عقد به ثبت می رسد. مهریه می تواند عندالمطالبه و عندالاستطاعه باشد.

    زوجه می تواند به دو روش دادخواست مطالبه ی مهریه ی خود را به ثبت رسانده و آن را اجرایی کند. یکی به کمک مراجعه به دادگاه و دیگری به کمک اجرای ثبت. در مورد نخست زوجه می بایست به دادگاه خانواده مراجعه کرده و از آنجا دادخواست خود را پیگیری کند.

    در حالی که در شیوه ی دوم زوجه می بایست به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند که ازدواج آن ها در آن به ثبت رسیده است و از طریق آن اقدام به مطالبه ی مهریه ی خود کند. برای این که این دادخواست ارائه شود، حال به دادگاه می خواهد باشد یا دفترخانه، زوجه می بایست فرمی که مخصوص این کار یعنی وصول مهریه است را پر نموده و به مرجع مورد نظر ارائه دهد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با