نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا موضوعی است که در این نوشتار به بررسی آن خواهیم پرداخت.

    نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا
    نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا

    افترا و تهمت رابطه معنایی مستقیمی با یکدیگر دارند، طوری که افترا به معنای تهمت زدن به کسی در رابطه با امور زشت و ناپسند بدون مدرکی اساسی است، اما از نظر قانونی افترا به منظور نسبت دادن خلاف یا جرمی به کسی که هیچ گونه عمل اشتباهی را انجام نداده است و او را تبهکار می دانند.

    در اسلام افترا به کسی که هیچ گونه گناهی از او سر نزده است، جزء گناهان نابخشودنی حساب می‌شود و در جوامع گوناگون این عمل را بی شرمانه می دانند.

    در واقع با کمک لایحه دفاعیه می‌توان از افترا و تهمت زدن توسط افراد دیگر جلوگیری نمود.

    نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا
    نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا

    اگر در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا سؤالی دارید، پس از مطالعه این مقاله می توانید پاسخ خود را به دست آورید.

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    1. در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا چه اطلاعاتی دارید؟
    2. روش دفاع از تهمت و افترای دیگران چگونه است؟
    3. در صورتی که کسی به فرد دیگری تهمت و افترا بزند چه جرمی برای او در نظر گرفته می شود؟
    4. در صورتی که بخواهیم یک نمونه لایحه افترا و اتهام به کارمند اداره بنویسیم باید چه مواردی را مورد توجه قرار بدهیم؟
    5. نحوه دفاع در اتهام افترا چگونه است؟
    6. آیا می ‌دانید نحوه نوشتن متن دادخواست چگونه است؟
    7. در نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا چه مواردی شایع است؟
    8. در رابطه با انواع جرم توهین و اهانت ها چه اطلاعاتی دارید؟
    9. در رابطه با اتهام افترا و توهین چه مواردی را باید مورد توجه داشت؟
    10. در رابطه با تشکیل پرونده توهین و اهانت چه اطلاعاتی دارید؟
    11. در رابطه با نوشتن لایحه چه اطلاعاتی دارید؟
    12. هنگام نوشتن لایحه باید به چه نکات مهم و اصولی توجه کنیم؟
    13. آیا می دانید چه رفتارهایی جزء توهین و اهانت محسوب می شوند؟
    14. برای هر کدام از توهینات چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟
    15. چه مواردی باعث اثبات جرم توهین و اهانت می شوند؟

     

    در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا چه اطلاعاتی دارید؟

    در واقع کسی که مورد تهمت و افترای دیگران قرار گرفته است، با کمک لایحه دفاعیه می‌تواند از خود دفاع کند و توهین و تهمت های آنها را نپذیرد، افترا باعث کاهش آبروی فرد می شود و به همین دلیل از نظر جمهوری اسلامی جرم محسوب می شود، موقعی به این عمل جرم می گویند که کاری را که در مقررات پایه کشور ممنوع می باشد، را به کسی دیگر نسبت دهند.

    اگر می‌خواهید نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا را درک کنید، بهتر است، به مثالی که در زیر گفته می‌شود توجه کنید؛

    همه ما می دانیم که در مقررات پایه جمهوری اسلامی دزدی یا بدون اجازه مال دیگران را برداشتن جرم حساب می شود، لذا در صورتی که این امر را به کسی که دزدی نکرده و هیچ گونه سابقه ای نداشته باشد، نسبت دهیم به معنای افترا به آن شخص است و بر اساس قانون اسلامی جرم محسوب می شود، در این صورت شخص برای اینکه از خود دفاع کند از افترا دهنده شکایت می کند، لازم به ذکر است که در این مورد باید فرد یک مدرک یا شاهد داشته باشد، اگر شخص هیچ مدرک و شاهدی نداشته باشد، نمی تواند از خود دفاع کند.

    در صورتی که در تحقیقات و بررسی ها پی برده شود که کار دزدی مربوط به شخص است، جزء تهمت حساب نمی شود.

    افترا و تهمت به این معنا هستند که کار خلاف و جرمی را به کسی که هیچ کاری نکرده است، نسبت دهیم و مدرکی در دست نداشته باشیم.

    توجه داشته باشید که شخصیت فرد در افترا نقش بسیار مهمی دارد، در صورتی که به یک مهندس یا دکتر توهین شود، تأثیر زیادی دارد.

    در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا چه اطلاعاتی دارید؟
    در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا چه اطلاعاتی دارید؟

    روش دفاع از تهمت و افترای دیگران چگونه است؟

    افراد از طریق راه های متعددی می توانند در برابر تهمت و افترای دیگران از خود دفاع کنند، توجه داشته باشید که توهین موقعی مورد بررسی قرار می گیرد که شاکی خصوصی وجود داشته باشد، لذا در صورتی که شاکی خصوصی وجود نباشد، نمی توان به توهین و افترا دیگران رسیدگی نمود.

    شاکی باید یک مدرک یا کسی که موقع افترا و تهمت در صحنه حضور داشته است، را جزء سند قرار دهد تا بتواند اظهارات خود را به تثبیت برساند.

    در صورتی که شاکی شکایتی نداشته باشد، یا اینکه دلیل بدگویی های متهم تشویق کردن شاکی بوده است، پرونده بسته می‌شود و برای متهم هیچگونه جرمی در نظر گرفته نمی شود.

    در واقع یکی از راه هایی که شاکی از طریق آن می تواند، در برابر افترا و تهمت های دیگران از خود دفاع کند این است که او را به اثبات برساند.

    در صورتی که بعد از پیگیری ها ثابت شود که افترا به منظور راستگویی و بدون نیت گفته شده است، یا اینکه هدف متهم آبروریزی فرد نبوده از توهین ها و اتهامات بری می شود.

    روش دفاع از تهمت و افترای دیگران چگونه است؟
    روش دفاع از تهمت و افترای دیگران چگونه است؟

    در صورتی که کسی به فرد دیگری تهمت و افترا بزند چه جرمی برای او در نظر گرفته می شود؟

    همانطور که گفته شد در مقررات پایه جمهوری اسلامی توهین، تهمت و افترا جرم محسوب می شود و در صورتی که شاکی از متهم شکایت کند، مقامات به پرونده او رسیدگی می‌ کنند، طبق ماده ۶۹۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در صورتی که هر فردی با استفاده از اوراق چاپی یا خطی و یا این که از راه‌های دیگری در مقاله ها و سایر مطالب به شخصی تهمت یا افترا بزند، بین ۱ تا ۱۲ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای آن در نظر گرفته می شود.

    با توسعه دانش و تکنولوژی در صورتی که افترا و توهین با استفاده از شبکه های مجازی منتشر شود، می توان از فرد شکایت کرد.

    در صورتی که یک فرد به صورت کاملاً عمدی به فرد دیگری اتهام بزند یا صحنه سازی برای او ایجاد کند، طوری که وسایل خود را در وسایل آن شخص قرار دهد، سپس تهمت دزدی به وی بزند، طبق پیگیری‌ها و ثابت شدن این امر برای متهم ۶ ماه حبس و حداکثر سه سال زندان در نظر گرفته می شود، علاوه بر این محکوم به ۷۴ ضربه شلاق خواهد شد.

    درصورتی که تهمت مربوط به زنا یا لواط به فرد دیگری باشد، برای او همین حکم اجرا خواهد شد.

    تهمت زنا یا لواط

    اگر به فرد دیگری تهمت زنا یا لواط بزنید اگر مدرکی برای اثبات آن نداشته باشید، فرد می‌تواند از شما شکایت کند.

    اگر بر اساس پیگیری ها ثابت شود که شما به دیگری توهین کرده اید، می توانید از طریق شیوه های ویژه ای که از لحاظ جمهوری اسلامی قانونی هستند، از خود دفاع کنید، شیوه‌هایی که شامل: راستگویی، رضایت، ارزیابی های عادلانه می باشد.

    در صورتی که اتهامات شاکی خصوصی نداشته باشد، نمی‌توان پرونده را دنبال نمود، زیرا باید در این رابطه مدرکی برای ادعای او طبق واقعیت بیان کند، در صورتی که بعد از مجادله شاکی به متهم رضایت بدهد، هیچ جرمی برای متهم در نظر گرفته نمی‌شود.

    دفاع در مقابل توهین ها

    اگر شاکی تمایل داشته باشد، در مقابل توهین ها و افتراهایی که از شخص دیگری شنیده است، دفاع کند باید مدارکی برای مقامات قضایی داشته باشد که بیانات او طبق حقیقت است، ولی اگر متهم بخواهد در مقابل شکایت شاکی از خود دفاع کند باید مدارکی و شواهدی داشته باشد که نیت افترا به شاکی را نداشته، در این صورت طبق قوانین اگر متهم نیت حفظ آبرو را داشته باشد، از افترا مبری میشود.

    در بعضی از شرایط کسانی که با عدالت و برای عدم ضرر شخص مورد نظر بدون قصد و غرضی مطلبی را بیان می‌کنند در این رابطه افترا مبرا می شود، در صورتی که فرد به صورت اتهام و خشونت آمیز موضوع را بیان کند این موضوع صدق می‌نماید.

    مطالب فوق باید برای مقامات قضایی واضح شوند، طوریکه گفته ها بر اساس حقیقت هستند و هیچ‌گونه شک و شبهه ای در آنها نیست و تنها هدف مانع ضرر عموم است و فرد طبق دیده ها و شنیده ها واقعیت را برای مقامات قضایی تعریف می‌کند.

    دفاع در مقابل توهین ها
    دفاع در مقابل توهین ها

    در صورتی که بخواهیم یک نمونه لایحه افترا و اتهام به کارمند اداره بنویسیم باید چه مواردی را مورد توجه قرار بدهیم؟

    در صورتی که قصد دارید یک نمونه لایحه برای یک کارمند تنظیم کنید، باید مراحل زیر را طی کنید؛

    مرحله اول

    شاکی تمام مشخصات و هویت خود را مانند: نام و نام خانوادگی، نام پدر، میزان سن، تحصیلات و غیره در آن ذکر می کند.

    مرحله دوم

    در مرحله دوم باید عنوان شکایت‌درج شود، در این مرحله روز و ماه و سال را مشخص کنید، این موضوع به علت پی بردن به تاریخ و مرجع رسیدگی به دعوی تأثیر بسیار زیادی دارد.

    علت شکایت در این مرحله ذکر می‌شود، در این رابطه وکیل مدافع شاکی و خود او باید حضور داشته باشند.

    از کارت‌ ملی شاکی باید یک فتوکپی گرفته شده باشد.

    مرحله سوم

    شهادت کسانی که در صحنه حضور داشته اند و جمع آوری امضا از این افراد، لیست و نوشتن هویت شاهد، علت ها، ارائه سند ها و مدارک الزامی می باشد.

    مرحله چهارم

    درج مشخصات و آدرس کامل مشتکی عنه یا متهم

    مرحله پنجم

    در مرحله پنجم باید شکایت خود را بنویسید، موضوع خود را با به نام خدا شروع کنید و در متن به مقامات قضایی در رابطه با اتفاق افتاده مطالب را درج کنید، به عنوان مثال در این قسمت می توانید، بنویسید که در محل کار فرد مورد نظر با جملات مبتذل و زشت بنده را تحقیر و توهین نموده است و از وی درخواست رسیدگی کنید.

    متهم با سنجیدن تمامی جوانب این کار را انجام داده است و با توجه به آبروریزی در حضور همکاران و دیگر افراد بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجرم می باشد.

    به علت اینکه متهم در حضور همکاران و مراجعان این کار را انجام داده است، عمل وی عمدی محسوب می شود، در این صورت شاکی می‌تواند از مقامات قضایی درخواست پیگیری به جرم و تحقیق نماید تا مظنون به جزای کار خود رسد.

    مرحله پنجم
    مرحله پنجم

    نحوه دفاع در اتهام افترا چگونه است؟

    در رابطه با این موضوع باید بگوییم که طبق قوانین شرعی این کار حرام است.

    با توجه به شرایط فوق در صورتی که از متهم دفاع شود، باید طبق مقررات آیین دادرسی و بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی صورت بگیرد،بر مبنای این قانون افترا به معنای تهمت و توهین کردن به کسی دیگر است که آن را از طریق دست نویسی، نوشتن در روزنامه یا اعلام آن در جمع جزء خلاف محسوب می شود و افترا دهنده باید به سزای عمل خود برسد.

    نحوه دفاع در اتهام افترا چگونه است؟
    نحوه دفاع در اتهام افترا چگونه است؟

    آیا می‌دانید نحوه نوشتن متن دادخواست چگونه است؟

    در واقع متن دادخواست در شرایطی که توهین و اتهام صورت گرفته است، الزامی می باشد،یکی از مهمترین مسائل و مطالبی که موجب شده دستگاه‌های قضایی به آن توجه زیادی نداشته باشند، ظرفیت بالای مدارک و پرونده هاست که به دلیل نداشتن اطلاعات لازم توسط عموم و به علت ارائه نشدن موضوع شکایت مطلوب مراحل بررسی مسائل به تأخیر افتاده است،

    در بعضی از شرایط این مشکل به وجود می‌آید، طوری که کسی را به جرمی که مرتکب نشده است، یا اطلاعات کافی در مورد آن نداریم متهم می دانیم در حالی که به خطر انداختن آبرو و شخصیت فرد دیگری از لحاظ قانون خلاف است.

    اگر کسی به فرد دیگری افترا بزند موجب رخ دادن مسائل و مشکلاتی برای آن شخص می شود، در این صورت برای جبران آن باید مراحلی صورت بگیرد، اقدام به جبران این مشکل را می توان در همه امور حقوقی یک پایه اجتماعی به کار گرفت،

    با این وجود قانونگذار و کسی که قانون را اجرا می کند، برای حل مشکل مقرراتی را وضع می کنند. مقامات قضایی شکایت را مورد بررسی قرار می‌دهند و بر اساس مقررات آبرو و حیثیت فرد شاکی بازگردانده می شود.

    در واقع می‌توان گفت که مشکل افترا و تهمت بیشتر در کسانی که شاغل هستند، نسبت به سایر عموم بیشتر رخ می دهد.

    یکی از جرم هایی که در حال حاضر رشد زیادی پیدا کرده است، توهین و افترا به اشخاص بی گناه می باشد

    یکی از جرم هایی که در حال حاضر رشد زیادی پیدا کرده است، توهین و افترا به اشخاص بی گناه می باشد، در این صورت قانون گذاران در قانون مجازات اسلامی برای این موضوع مجازاتی را اعمال کردند، از بین رفتن مرز احترام و حذف حرمت ها در بسیاری از کشورهای دنیا دیده می شود که برای جلوگیری از آن قوانین زیادی در نظر گرفته شده است.

    موقعی که شخصی توسط فرد دیگری ناسزایی ها و نطق دشنام می شنود می تواند آن را ببخشد و شکایتی از وی نداشته باشد، در صورتی که شاکی تمایل به شکایت و پیگیری پرونده داشته باشد، می تواند درخواست خود را در یک لوحه داد خواست ارائه نماید،

    در این صورت دادسرا با ارزیابی و به دست آوردن اطلاعاتی در رابطه با جرم و مقصر بودن یا نبودن متهم درخواست را به‌ صورت قرار ارسال می‌کند که اگر متهم مجرم باشد، با ارسال کیفرخواست به دادگاه کیفری صادر می نماید تا توسط دادگاه مجازاتی برای متهم اعلام شود.

    یکی از جرم هایی که در حال حاضر رشد زیادی پیدا کرده است، توهین و افترا به اشخاص بی گناه می باشد
    یکی از جرم هایی که در حال حاضر رشد زیادی پیدا کرده است، توهین و افترا به اشخاص بی گناه می باشد

    در نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا چه مواردی شایع است؟

    در تمامی نمونه لایحه دفاعی تهمت و افترا موارد زیر رایج است؛

    • شاکی باید هویت و مشخصات خود را به طور کامل درج کند.
    • در رابطه با مظنون باید نام و مشخصات، همچنین آدرس محل سکونت او را بنویسد تا بررسی ها به راحتی انجام شوند.
    • اگر برای انجام دفاعیه خود وکیل دارد، باید نام و مشخصات آن را در لایحه درج نماید.
    • موضوع باید کاملاً واضح و مشخص باشد، طوری که جای وقوع افترا نوشته شود.
    • کپی شناسنامه و کپی کارت ملی را داشته باشد.
    • حضور شاهدین یا استشهادیه لازم است، در غیر این صورت پرونده مختومه اعلام می‌شود.
    • تاریخ باید در لایحه درج شود.

    توضیحات شکواییه باید کاملأ صریح و به روشنی صورت بگیرد

    توضیحات شکواییه باید کاملأ صریح و به روشنی صورت بگیرد، حتی در موضوعات می تواند تاریخ و جایی که جرم صورت گرفته است، را درج نماید و الفاظ و بد دهنی های متهم را که باعث توهین و افترا شده است، را برشمرد.

    در صورتی که فردی به کسی دیگر بددهنی کند و دشنام دهد، طوری که در بین جمع الفاظ نامناسبی به کار رود و شخصیت فرد شکسته شود، می تواند لایحه دفاعی را برای وی تنظیم نماید، در این صورت فرد حتی اگر علم حقوقی نداشته باشد، می تواند شکایت نامه ای را برای او تنظیم کند.

    در صورتی که ثابت شود که متهم به شاکی توهین کرده و از الفاظ نامناسب در بین مجامع به کار برده است، طوری که موجب از بین بردن احترام و حرمت او شده می تواند از طریق، راستگویی، رضایت، برتری و ارزیابی عادلانه پرونده را مختومه اعلام نمود، در روش راستگویی اتهام افترا مورد بررسی قرار می گیرد، در صورتی که مدرک یا شاهدی برای ثابت شدن این موضوع وجود داشته باشد، پرونده خاتمه مییابد.

    در صورتی که متهم بتواند رضایت شاکی را جلب و ثابت کند که شاکی از اتهام افترا نگرانی ندارد و گفته‌های او به دلیل تحریک از جانب شاکی بوده است، میتواند از اتهام افترا تبرئه شود.

    موقعی که موضوع راستگویی و روند آزاد اطلاعات در رابطه با مشکلات اساسی با صلاحیت افراد برای نگهداری آبرو در چارچوبی قرار بگیرد، روند آزاد اطلاعات و راستگویی برای نگهداری آبروی فرد باعث برتری می شود، به گونه ای که برتری موجب عدم آبروریزی خواهد شد.

    ارزیابی عادلانه از طریق شبکه های مجازی و رسانه ها یا گفته های کسانی دیگر صورت می گیرد

    ارزیابی عادلانه از طریق شبکه های مجازی و رسانه ها یا گفته های کسانی دیگر صورت می گیرد و توسط این عوامل درک می شود، زمانی که مشکلات مربوط به عدم ضررهای جوامع را بر اساس راستگویی و بدون قصد و همچنین با رعایت عدالت ارزیابی می‌کنند، در مقایسه به افترای شبکه‌های مجازی و رسانه ها حفظ می شود، در صورتی که در ارزیابی های آنها از توهین و فحاشی استفاده شده باشد، مصونیت دارند.

    هر چند برای این گونه نگهداری فرد باید به اندازه لازم دلیل و منطق برای گفته های خویش داشته باشد و تفسیر های آن فقط در حد پیشنهاد حقیقتی باشد.

    جرم توهین مربوط به یک جرم در برابر حیثیت معنوی فرد است و در واقع هر گونه انجام کاری که باعث از بین بردن شخصیت فرد یا آبروریزی او انجام شود، جرم است، جرم توهین دارای انواع گوناگونی است.

    ارزیابی عادلانه از طریق شبکه های مجازی و رسانه ها یا گفته های کسانی دیگر صورت می گیرد
    ارزیابی عادلانه از طریق شبکه های مجازی و رسانه ها یا گفته های کسانی دیگر صورت می گیرد

    در رابطه با انواع جرم توهین و اهانت ها چه اطلاعاتی دارید؟

    توهین و اهانت ساده بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات طوری است که توهین به کسی با فحاشی و اهانت ها موجب ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی می باشد، علاوه بر این در رابطه با توهین ساده باید گفت که پرونده به راحتی مختوم مییابد اگر شاکی شکایتش را پس بگیرد متهم تبرئه می شود.

    در صورتی که توهین همراه با خشونت و رفتار فیزیکی باشد و در وقوع جرم اعضای بدن دیده شود، بر اساس قانون جریمه و شلاق در نظر گرفته می شود.

    در صورتی که متهم آب دهان خود را روی شاکی بریزد یا اینکه حرکات دست و پا را در هنگام دعوا به کار ببرد، باعث تحقیر و سبک کردن فرد میشود.

    در رابطه با انواع جرم توهین و اهانت ها چه اطلاعاتی دارید؟
    در رابطه با انواع جرم توهین و اهانت ها چه اطلاعاتی دارید؟

    در رابطه با اتهام افترا و توهین چه مواردی را باید مورد توجه داشت؟

    اهانت آمیز بودن رفتار

    شرایط و وضعیت متهم از لحاظ طبقه اجتماعی، سواد، سالم بودن جسمانی و روانی در اهانت آمیز بودن رفتار تأثیر زیادی دارد، وجود خشونت در سخنان باعث توهین نمی شود.

    یکی دیگر از عواملی که در اتهام توهین مورد بررسی قرار می گیرد، سخنان وی است، در صورتی که گفته‌های متهم توهین به خود باشد، جرمی محسوب نمی شود، حتی اگر به یک تیم کلی بدون مشخص کردن اشخاص صورت بگیرد جزء جرم نیست، البته در صورتی که مظنون به تعداد اندکی و با نام بردن همه آنها از کلمات اهانت آمیز استفاده کند جزء جرم محسوب می شود و در رده توهین کیفری است.

    ماده ۶۰۸ قانون

    ماده ۶۰۸ قانون شامل اهانت به افراد حقوقی نمی باشد، چرا که در این ماده تنها هدف افراد است و نمی توان شخصی را به جرم توهین به نهاد یا کمپانی خصوصی، اداره و غیر محکوم نمود.

    در ماده ۶۰۸ قانون باید مخاطب توهین زنده باشد، اهانت به از دست رفتگان در صورتی جزء اهانت است که توهین نسبت به بازماندگان باشد.

    در صورتی که توهین به یکی از اشخاص مهم جامع شود و فوت شده باشد، متهم را به حداکثر دو سال زندان محکوم می‌کنند، توهین به مردگان به صورت جنایت قانون مجازات اسلامی دارای جریمه است و متهم باید مبلغی را به جای آن که به نرخ دیه می باشد، پرداخت کند.

    نبش قبر طبق ماده ۶۳۴ قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران

    نبش قبر طبق ماده ۶۳۴ قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران خلاف قانون است و کسی که بدون تأییدیه شرعی این کار را انجام بدهد، به سه ماه و یک روز حتی در بعضی شرایط 12 ماه حبس محکوم می شود.

    در صورتی که شخصی به یکی از مقامات کشور توهین کند، بر اساس ماده ۵۱۷ قانون مجازات می شود، آشکار بودن توهین شرط واقعیت توهین نیست، بنابراین توهین در یک جای ویژه و نبود شاهدین قابل اجرا است.

    ممکن است، کسی در بین حضار به کسی که در جمع نیست، توهین کند در این صورت می توان گفت که حضور مخاطب جزء شرط اجرا نمی باشد.

    واقعیت و حضوری بودن توهین جزء عواملی هستند که جرم محسوب می شوند، یا به منظور دیگر اگر کسی به دیگری به وسیله تلفن یا پیام جملات توهین و اهانت کند مرتکب جرم شده است.

    در واقع توهین باید واضح باشد و جملات یا رفتارهایی که موجب توهین شده‌اند صریح باشند، در غیر این صورت الفاظ یا رفتار مظنون جرم توهین و اهانت نیست.

    توهین کاملاً عمدی باشد

    در صورتی که توهین کاملاً عمدی باشد، جزء جرم محسوب می شود، به این معنا که متهم در رفتارهای اهانت آمیز خود نسبت به دیگری عمدأ انجام داده باشد، بنابراین در این حالت اگر به دلیل نوشیدنی های الکلی فرد مست یا بیهوش باشد، یا اینکه از لحاظ روحی و روانی نرمال نباشد مجرم نیست.

    اگر منظور از توهین تغییر حال فرد باشد، مثلاً برای اینکه فرد از حالت ناراحتی در بیاید، الفاظ نامناسبی را با خندیدن به کار برد جزء جرم محسوب نمی شود.

    جمهوری اسلامی ایران برای حرمت تمامی افراد جامع اهمیت و ارزش زیادی قائل می باشد و به همین دلیل برای اینکه آبروی هیچ بشری بی علت از بین نرود قوانینی را وضع نموده است و خود را مسئول پشتیبانی از افراد جامعه می داند، قانونگذار در وضع مقررات شرایط زیادی را مورد توجه قرار می دهد، به گونه ای که اگر با توهین به شخصیت یک فرد شخصیت تمامی عموم جامع از بین رود قانونی را بر اساس آن اجرا می نماید.

    بر اساس مقررات اهانت به افراد مانند الفاظ نامناسب، دشنام و کارهای زشت در صورتی که باعث از بین بردن حرمت شود، جریمه نقدی و شلاق دارد، در واقع این گونه توهین ها جزء حالت های ساده هستند که نسبت به جرم های دیگر مجازات کمتری دارند.

    توهین کاملاً عمدی باشد
    توهین کاملاً عمدی باشد

    در رابطه با تشکیل پرونده توهین و اهانت چه اطلاعاتی دارید؟

    در واقع پس از شکایت و تشکیل پرونده تحقیق و بررسی ها انجام می‌شود، در صورتی که پرونده کامل شود، آن را به دادسرا صادر می کنند و در این مکان برای به دست آوردن اطلاعات در رابطه با درستی و ادعای طرفین سؤالهایی از نزدیکان و بستگان پرسیده میشود،

    سپس توسط دفتر مشاوره و مددکاری به دنبال اطلاعاتی که انجام داده است، طرفین پرونده را فرا می خواند و پس از چندین ساعت مشاوره در صورتی که کوتاه نیایند، پرونده پیگیری خواهد شد، در این صورت اگر شاکی شاهدی داشته باشد، متهم به سزای عمل خود می‌رسد.

    در رابطه با پرونده توهین و اهانت اظهارات کارشناسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در صورتی که طی دعوا یکی از طرفین یعنی شاکی آسیب جسمی زیادی دیده باشد، توسط پزشکی قانونی می تواند یک مدرک در دست داشته باشد.

    هنگامی متهم مجرم می‌شود که قانونگذار آن را جرم انگاری کرده باشد و برای وی مجازاتی مشخص بنماید، با توجه به اینکه در روند بررسی به پرونده های کیفری عواطف و نظم عمومی تأثیر زیادی دارد، پرونده توسط دادسرا که قانون های پیش بینی شده را وضع می کند بررسی می شود.

    توجه داشته باشید که اقدامات دادسرا در آیین دادسری کیفری و بررسی پرونده ها با آیین دادرسی مدنی فرق دارد، زیرا دادسرا نوعی سازمان بررسی و ارزیابی پرونده است.

    به دست آوردن اطلاعات بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری دارای روندی است که به شرح زیر می باشد؛

    • در گام اول شکایت شاکی مورد بررسی قرار می گیرد.
    • از طریق منابع اطمینانی مانند اطلاعات دادگستری اطمینان حاصل می شود.
    • اگر قاضی در وقوع جرم مباشر باشد، جرم مشهود است.
    • بیانات و ادعای متهم

    پس از اینکه شاکی لایحه دفاعیه خود را تنظیم کند، میتواند از دادسرا درخواست به دست آوردن اطلاعات و بررسی از متهم را داشته باشد.

    بعد از انجام امور فوق کارکنان دادسرا دست به کار می شوند و با توجه به مدیریت مقام قضایی در پی جرم، سند و مدارک هستند.

    پرونده هایی که مربوط به بررسی به یک توهین و افترا، مشخص کردن متهم و میزان مجازات هستند، کیفری نامیده می شوند، به اقدامات بررسی در دادگاه های کیفری آیین دادرسی کیفری می گویند، قانون آیین دادرسی کیفری نوعی مقررات همگانی است و بر همه ی مراجع رسیدگی کیفری نظارت می کند.

    به دست آوردن اطلاعات بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری دارای روندی است که به شرح زیر می باشد؛
    به دست آوردن اطلاعات بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری دارای روندی است که به شرح زیر می باشد؛

    در رابطه با نوشتن لایحه چه اطلاعاتی دارید؟

    در دادگاه طرفین دعوا برای دفاع از حقوق خود در خواستی را می نویسند که به آن لایحه می گویند، لایحه دارای بها و ارزش بسیار زیادی است، یکی از عواملی که در حکم قاضی تأثیر زیادی می‌گذارد لایحه است، بنابراین برای نوشتن آن باید اطلاعات زیادی داشته باشید و بایست با اصول آن آشنا باشید، در اظهارات شفاهی و گفتگو با قاضی ممکن است، بعضی از مطالب فراموش شوند، به همین دلیل نوشتن لایحه این مزیت را دارد که به درخواست ها خیلی سریع رسیدگی می شود و تمام جوانب در آن در نظر گرفته شده است.

    نوشتن لایحه برای ارائه در دادگاه احتیاج به علم و اطلاعات زیادی دارد، در رابطه با موضوع جدال باید اطلاعات جامعی داشته باشید تا بتوانید یک لایحه‌ی بدون نقص را تنظیم کنید، در غیر این صورت می‌توانید از یک وکیل باتجربه و حرفه‌‌ای کمک بگیرید تا در تنظیم لایحه به شما کمک کند، زیرا با دانش و سابقه وکیل می توانید در دادگاه موفق شوید.

    لایحه برای کامل کردن اطلاعات ذکر شده در دادخواست یا متن شکایت به دادگاه ارائه می‌شود

    لایحه به طور کلی برای کامل کردن اطلاعات ذکر شده در دادخواست یا متن شکایت به دادگاه ارائه می‌شود، بنابراین هر کدام از طرفین جدال که تمایل به ارائه لایحه به دادگاه صالح هستند، باید در رابطه با اصول لازم اطلاعات زیادی داشته باشند و تمامی نگارش لایحه را در آن لحاظ کنند، زیرا ایجاد یک لایحه ی مناسب و بدون نقص از نظر دادگاه نقش بسیار مهمی در پیگیری دارد.

    لایحه هایی که توسط طرفین دعوی ارائه می‌شوند باید متناسب با موضوع باشند، یعنی خارج از هیچ گونه اطلاعاتی نوشته نشوند، هر چه موضوع لایحه کامل تر و کوتاه تر باشد، خواندن آن راحت‌تر است و قاضی خیلی زود به نتیجه می رسد.

    لایحه برای کامل کردن اطلاعات ذکر شده در دادخواست یا متن شکایت به دادگاه ارائه می‌شود
    لایحه برای کامل کردن اطلاعات ذکر شده در دادخواست یا متن شکایت به دادگاه ارائه می‌شود

    تنظیم لایحه ای که مطالب طولانی خیلی زیادی دارد

    در تنظیم لایحه ای که مطالب طولانی خیلی زیادی دارد، یا برعکس از نوشتن لایحه ای که اطلاعات آن بسیار کم است، خودداری کنید، زیرا قاضی به هیچ نتیجه ای نمی رسد و مطالب غیر مرتبط موجب سردرگمی او می شود.

    در نوشتن لایحه باید دقت داشته باشید که جملات کامل و مفید باشند، یعنی از درج کردن مطالبی که فعل و فاعل مناسبی ندارند، طوری که با خواندن آن قاضی متوجه موضوع نمی شود، باید خودداری کنید.

    در نوشتن لایحه باید توجه داشته باشید که برای خواننده در مورد موضوع هیچ سؤالی به وجود نمی آید.

    با توجه به موارد گفته شده هنگام تنظیم لایحه باید دقت کنید که تمامی جوانب را رعایت کرده باشید، علاوه بر این باید به موضوع تسلط کافی داشته باشید و همه تقاضای خود را بر اساس مسائل قانونی مربوطه با موضوع دعوا به روشنی و جامع در لایحه شرح دهید.

    همانطور که گفته شد ارائه لایحه به دادگاه باید صریح و واضح باشد، طوری که خواننده با مطالعه آن هیچ گونه ابهامی نداشته باشد و تمامی اصول و قوانین حقوقی در آن رعایت شده باشد.

    تنظیم لایحه ای که مطالب طولانی خیلی زیادی دارد
    تنظیم لایحه ای که مطالب طولانی خیلی زیادی دارد

    هنگام نوشتن لایحه باید به چه نکات مهم و اصولی توجه کنیم؟

    در واقع نوشتن لایحه یک امر بسیار مهم است و در رأی دادگاه حائز اهمیت می باشد، به همین دلیل نوشتن آن نیاز به مهارت دارد، در صورتی که قصد دارید، خودتان یک لایحه دفاعیه تهمت و افترا را تنظیم کنید، باید به موارد زیر توجه داشته باشید؛

    اگر وکیل به گفته از موکل در لایحه موضوعاتی را به شخص دیگری تلفیق می دهد، کار موکل بزه افترا نمی باشد.

    اگر در مرحله فرجامی وکیل خود را دخیل کند، اما تمبر مالیاتی را باطل نکرده باشد، لایحه تنظیم شده در جایگاه تبادل لایحه های مورد ترتیب ارزشی ندارد و پرونده به مرجع تالی پس داده میشود.

    جلوگیری از ارائه لایحه تجدیدنظرخواهی در شرایطی باعث برطرف کردن مشکل و ارسال قرار رد دادخواست تجدیدنظرخواهی طبق جلوگیری از برطرف مشکل است.

    متهمی که در دادگاه حضور نداشته باشد، نمی تواند بدون به ‌دست‌ آوردن کیفری لایحه دفاعیه کیفری را ارائه نماید.

    اگر لایحه امضاء نداشته باشد و لایحه انتقالی همراه آن صدق نشده باشد، دادگاه آن را ناقص حساب می کند و مانع از رسیدگی مشکل می شود، برای برطرف کردن این مشکل میتوان با امضای دوباره پرونده را به جریان انداخت.

    اغلب افراد هنگامی که به دنبال دفاع از حقوق و یا درخواست یا شکایت خود هستند، از لایحه استفاده می کنند تا به نتیجه بهتری برسند، زیرا می دانند که بیانات شفاهی نسبت به مکتوبات تأثیر پذیری کمتری دارد.

    هنگام نوشتن لایحه باید به چه نکات مهم و اصولی توجه کنیم؟
    هنگام نوشتن لایحه باید به چه نکات مهم و اصولی توجه کنیم؟

    آیا می دانید چه رفتارهایی جزء توهین و اهانت محسوب می شوند؟

    در واقع رفتارهایی که در ذیل گفته می‌شود موجب توهین و اهانت به شخصی دیگر می شود، در این صورت می توان با ایجاد یک لایحه دفاعی از مظنون شکایت کرد؛

    توهین دارای انواع گوناگونی است، به گونه ای که فرد می تواند به صورت شفاهی، رفتار یا به صورت نوشتاری و حرکات دست و پا به فرد دیگر توهین کندف در صورتی که توهین از طریق ایمیل یا سایر شبکه های مجازی صورت بگیرد پیگرد قانونی دارد.

    بر زبان آوردن دشنامی و فحاشی موجب اهانت می شوند و جزء رایج ترین توهینات هستند.

    در واقع بعضی از افراد کارهای بی‌ادبانه را جزء توهین کردن می دانند، در حالی که این امر جزء جرم نمی باشد، به عنوان مثال اگر کسی به شما سلام نکند جزء توهین نیست.

    برای هر کدام از توهینات چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟

    در بعضی شرایط قانون متهم را به مجازات شدیدی محکوم می کند، زیرا به مقام و شخصیت های مشهوری توهین و اهانت نموده است، به عنوان مثال اگر کسی به رهبر پیشین و فعلی توهین کند، حداکثر دو سال برای او زندان در نظر گرفته می شود.

    توهین به مقدسات اسلام و پیامبران حداقل یک سال زندان دارد.

    اهانت به کارکنان و مقامات سیاسی خارجی جرم محسوب می شود و متهم تا سه ماه در زندان است.

    چه مواردی باعث اثبات جرم توهین و اهانت می شوند؟

    در واقع موارد زیادی هستند که باعث به اثبات رساندن جرم و مجرم بودن مظنون می شوند که به صورت زیر درج شده اند؛

    یکی از عواملی که موجب اثبات جرم می‌شود سند ها و مدارک است، اگر شاکی به اندازه لازم شاهد و سند و مدرک برای توهینات و اهانت‌های متهم داشته باشد، به راحتی می توان متهم را مجازات نمود، در صورتی که موقع رخ داد دشنام‌ ها و بدزبانی ها کسانی در محل حضور داشته باشند و با بازگویی وقایع را به قاضی عرض کنند، می توان شهادت آنان را در اثبات جرم و بددهنی به کار گرفت.

    دانش قاضی یک فاکتور بسیار مهم در اثبات جرم است، در این صورت با کمک سند ها و شواهدی که وجود دارد، می توان آن ها را برای بالا بردن دانش و اطلاعات قاضی مورد استفاده قرار داد.

    لازم به ذکر است که برای بررسی مشکلات و موارد حقوقی و کیفری باید با یک شخص تحصیل کرده در رابطه با مسائل حقوقی مشورت بگیرید و از او در رابطه با نوشتن لایحه دفاعی کمک بگیرید، زیرا سابقه و علم کارشناسان در اثبات جرم تأثیر زیادی دارد.

    در پایان از تمامی کسانی که این مقاله را مطالعه نمودند متشکرم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با