نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع نمونه لایحه عسر و حرج زوجه بپردازیم.

    نمونه لایحه عسر و حرج زوجه
    نمونه لایحه عسر و حرج زوجه

    در صورتی که زندگی مشترک برای زوجه دشوار و طاقت فرسا شده باشد، می تواند با ارائه یک نمونه لایحه در دادگاه آن را اثبات کند و بدون میل زوج طلاق بگیرد، بر اساس زندگی زناشویی موارد طلاق توسط زوجه به علت عسر و حرج می تواند گوناگون باشد، فاکتور های عسر و حرج قابل سر شماری و گرد آوری نمی باشد و زوجه قادر است، طبق طلاق توسط زوجه علت عسر و حرج خود را دارا باشد.

    نمونه لایحه عسر و حرج زوجه
    نمونه لایحه عسر و حرج زوجه

    اگر در رابطه با نمونه لایحه ی عسر و حرج زوجه سؤالی دارید، پس از مطالعه کردن این مقاله می توانید پاسخ خود را به دست آورید.

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    در رابطه با طلاق توسط زوجه به علت عسر و حرج چه اطلاعاتی دارید؟

    چه عواملی جزء شواهد عسر و حرج می باشد؟

    در رابطه با ادعای عسر و حرج زوجه به علت جلوگیری از ازاله بکارت چه اطلاعاتی دارید؟

    درخواست طلاق توسط زن به علت جلوگیری از آغاز زندگی زناشویی چگونه است؟

    آیا نامشخص بودن وضعیت زوجه جزء علت های عسر و حرج می باشد؟

    آیا با نمونه لایحه ی دفاعیه طلاق به علت عسر و حرج آشنایی دارید؟

    آیا می دانید شرایط و محدوده ی انجام ماده ی ۱۱۳۰ چگونه است؟

    آیا طلاق مندرج در ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی جزء طلاق بائن می باشد؟

    آیا بخشش زوجه از کل حقوق خود جزء شواهد عسر و حرج می باشد؟

    زوجه از طریق چه راه هایی می تواند ضرب و شتم و خشونت زوج را در دادگاه به اثبات برساند؟

    در رابطه با نحوه ی تنظیم لایحه دفاعی عسر و حرج چه اطلاعاتی دارید؟

    برای تنظیم لایحه ی دفاعیه عسر و حرج باید چه نکاتی را مورد توجه قرار بدهیم؟

    تنظیم لایحه ی عسر و حرج چه مزایایی دارد؟

    چگونه نمونه لایحه ی عسر و حرج زوجه را تنظیم کنیم؟

    تنظیم لایحه ی عسر و حرج زوجه به علت اعتیاد زوج چگونه است؟

    در رابطه با طلاق توسط زوجه به علت عسر و حرج چه اطلاعاتی دارید؟

    همانطور که اشاره شد، عسر و حرج موضوعی است که در مواد ۱۱۳۰ قانون مدنی نوشته شده است و موضوع آن مربوط به طلاق زن بدون رضایت مرد است، البته طلاق دارای شرایط به خصوصی است.

    مواردی که در زیر درج شده است، جزء عوامل جمع آوری از سوی دادگاه صالح است که طلاق توسط زوجه به علت عسر و حرج صورت می‌گیرد:

    در صورتی که مرد از زندگی زناشویی بیرون برود و حداقل ۶ ماه پشت سر هم یا۹ ماه به نوبه بدون اطلاع زن در مدت ۱۲ ماه بدون هیچ دلیلی زندگی را ترک نماید و زوجه بتواند این دلیل را در دادگاه به اثبات رساند حکم طلاق برای وی صادر می شود.

    در صورتی که مرد به دلایل زیادی مانند معتاد بودن به مواد مخدر یا مصرف مشروبات الکلی پایه زندگی مشترک را دچار مشکل کند یا اینکه مدت زمانی که به تجویز پزشک برای ترک اعتیاد اعلام شده است، از انجام آن خودداری یا جلوگیری کند زوجه میتواند بدون رضایت مرد طلاق بگیرد،

    مرد به تعهدات خود عمل نکند

    اگر مرد به تعهدات خود عمل نکند یا بعد از ترک مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی دوباره به کار ناشایست خود ادامه بدهد، طبق درخواست زوجه طلاق صورت میگیرد.

    در صورتی که مرد محکوم به ۵ سال یا بیش از آن زندان شده باشد، زوجه میتواند طلاق خود را با ارائه یک نمونه لایحه به دادگاه بگیرد.

    اگر مرد در زندگی زناشویی همسرش را مورد شکنجه و اذیت و آزار قرار دهد، طوری که شرایط زندگی برای زوجه قابل تحمل نباشد میتواند طلاق خود را بگیرد.

    اگر مرد مبتلا به بیماری های روانی شده باشد و عوارض بیماری روی زندگی زناشویی تأثیر زیادی بگذارد میتواند درخواست طلاق را انجام بدهد.

    مرد به تعهدات خود عمل نکند
    مرد به تعهدات خود عمل نکند

    چه عواملی جزء شواهد عسر و حرج می باشد؟

    دادگاه میتواند هر موردی را که به کار گرفتنش برای زن دشوار است و امکان پذیر نباشد از شواهد عسر و حرج بداند و او را از شوهر جدا کند.

    موارد طبیعی و واقعیت

    عوامل طبیعی و واقعیت که باعث تحولات در رفتار زوج می شود، جزء مواردی است که زوجه میتواند شرایط عسر و حرج را فراهم نماید در صورتی که زوج اعتیاد داشته باشد، در رفتار او حالت نرمال دیده نمی‌شود و وضعیت جسمانی و روحی او تحت تأثیر مواد مخدر قرار می گیرد،

    یا اینکه اگر زوج بر اساس ماده ی ۱۱۲۹ قانون مدنی اقدام به عدم پرداخت نفقه کند زوجه بر اساس این اصول قادر است، از دادگاه درخواست طلاق بدون رضایت زوج کند و به علت تأثیر پرداخت نفقه اگر مرد از پرداخت نفقه امتناع کند زن می‌تواندیکی از شواهد عسر و حرج را فراهم نماید و بر مبنای آن از وی جدا شود.

    یکی دیگر از عوامل طبیعی برای فراهم آوردن شرایط عسر و حرج این است که مرد عقیم باشد، مسلماً هر زنی حق مادر شدن را دارد، بنابراین اگر مرد عقیم باشد، می تواند از زوج طلاق بگیرد و در حسرت همیشگی مادر شدن نباشد.

    اگر زوج به هر دلیلی غیر منطقی مانع بچه دار شدن زوجه شود، می توان از عسر و حرج استفاده نمود.

    دلایل خارجی و حقیقی

    اگر زوج در مدت زمان طولانی از زوجه دور باشد، به عنوان مثال محکوم به یک حبس درازمدت شده باشد، زندگی برای زوجه سخت و دشوار خواهد شد،

    در این صورت میتواند بدون رضایت مرد طلاق بگیرد یا اینکه اگر زوج به مدت طولانی خانواده را ترک کند طوری که به مسافرت خارج از کشور برود و چندین سال از آن گذشته باشد در این وضعیت زوج وظایف و مسئولیت های خود را انجام نمی دهد و می‌توان از عسر و حرج استفاده نمود.

    دلایل خصوصی

    دلایل خصوصی دارای موارد زیادی است که بر اساس آن زوجه می‌تواند مرد را دچار عسر و حرج کند:

    پرداخت نفقه یک امر بسیار مهم است و در صورتی که مرد از پرداخت آن امتناع کند جزءیکی از شواهد عسر و حرج می باشد که بر مبنای آن زن میتواند درخواست طلاق کند.

    دلایل دیگری که مصادیق عسر و حرج می باشد: تفاوت سنی زیاد، بدون تمایل همسر اول اقدام به ازدواج مجدد نمودن، نداشتن رفتار مناسب یا به معنای دیگر سوء رفتار، نداشتن شغل آبرومندانه و…

    دلایل خصوصی
    دلایل خصوصی

    در رابطه با ادعای عسر و حرج زوجه به علت جلوگیری از ازاله بکارت چه اطلاعاتی دارید؟

    در واقع یکی از راه‌هایی که زن توسط آن می‌تواند در دادگاه خانواده درخواست طلاق کند عسر و حرج می‌باشد شواهد ادعای عسر و حرج موارد گوناگونی دارد، یکی از عواملی که در مصادیق ادعای عسر و حرج رایج است، طولانی شدن زمان عقد می باشد و زن باکره است:

    در صورتی که طرفین به عقد یکدیگر درآورده شوند، اما زندگی مشترک آنها شروع نشده باشد و این روند در مدت زمان طولانی به درازا انجامد زن نمی تواند به علت عسر و حرج جهت جلوگیری از ازاله بکارت به دادگاه رجوع کند، ولی در صورتی که مرد تکلیف آن را روشن نکند و در این مدت زمان او را ترک نماید می تواند در دادگاه درخواست طلاق بدهد.

    ناتوانی جنسی

    اگر زوج دچار ناتوانی جنسی به علت عوامل گوناگونی مانند نامساعد بودن شرایط جسمی و روحی باشد، زن قادر است، به علت عسر و حرج در دادگاه درخواست طلاق و باطل کردن عقد نامه را داشته باشد.

    اگر زندگی زناشویی طرفین آغاز شده باشد و در مدت طولانی زوجه باکره باشد و ادعا نماید که مرد دچار ناتوانی جنسی است، با این وجود قانون دادگاه این است که باکره ماندن زوجه علتی بر ناتوانی جنسی مرد نیست و جزء شواهد عسر و حرج نمی باشد، به غیر از اینکه زن علتی داشته باشد که مرد برای مدتی طولانی تمایل به برقرای رابطه جنسی با وی نداشته است.

    به عنوان مثال در پرونده ای وکیل زن به دوشیزه بودن موکلش درخواست طلاق به علت ادعای عسر و حرج به محضر دادگاه می رساند بعد از اثبات لایحه ی خود پرونده ارجاع به شعبه ی دادگاه خانواده ارسال می شود، طی مراحل دادرسی وکیل زن ادعا دارد که ۲۴ ماه از آغاز زندگی زناشویی آنها گذشته است،

    اما موکلش دوشیزه می باشد، چرا که مرد به علت بیم از بارداری زوجه با او رابطه جنسی برقرار نمی کند، سپس مرد در جلسه ی دادرسی ادعا می کند که این بیانات را نمی پذیرد و دلیل جلوگیری از برقراری رابطه زناشویی عدم آمادگی روحی زن بوده است، در نتیجه دادگاه به علت باکره بودن زن و به علت عسر و حرج تأییدیه طلاق را صادر میکند.

    ناتوانی جنسی
    ناتوانی جنسی

    درخواست طلاق توسط زن به علت جلوگیری از آغاز زندگی زناشویی چگونه است؟

    یکی از نمونه لایحه‌های عسر و حرج مربوط به موضوعی است که طرفین در مدت طولانی به عقد یکدیگر درآمدند و به علت تناقض هایی که بین آنها به وجود آمده است، مرد کاری برای تأمین مسکن و امور آغاز زندگی زناشویی انجام نداده و تکلیف زن را روشن نکرده است، در این جهت دادگاه گواهی طلاق را به علت عسر و حرج ارائه می کند.

    درخواست طلاق توسط زن به علت جلوگیری از آغاز زندگی زناشویی چگونه است؟
    درخواست طلاق توسط زن به علت جلوگیری از آغاز زندگی زناشویی چگونه است؟

    آیا نامشخص بودن وضعیت زوجه جزء علت های عسر و حرج می باشد؟

    در واقع پس از وقوع عقد نکاح مرد به یک مدت زمانی جهت تأمین وسایل و امرار معاش زندگی نیاز دارد، در این وضعیت ممکن است، زوجه بلاتکلیف شود و وضعیت آن توسط زوج مشخص نشود، ولی این دوره تأثیر زیادی در اختلافات طرفین دارد و به علت همین موضوع زوجه چندین سال وضعیت نامشخصی دارد،

    بر اساس شرایط طرفین و به نظر دادگاه این امر جزء علت‌های عسر و حرج زوجه می باشد، به گونه‌ای که زن میتواند از زوج جدا شود، زیرا با این وضعیت و اختلافات بین طرفین مرد نمی تواند زندگی پایبندی را شروع کند و کاملا عمدی کاری جهت تأمین وسایل مورد نیاز زندگی مشترک نمی کند.

    لازم به ذکر است که شرایط فوق زمانی علنی می‌شود که زوجه در دادگاه اثبات کند که بلاتکلیف رها شدن وی از جانب زوج است، اما در صورتی که زوجه رضایت به زندگی نداشته باشد و با زوج رابطه سردی برقرار کند یا اینکه در رخ دادن این اتفاق دخالت داشته است، ادعایی برای نامشخص بودن وضعیت خود توسط زوج ندارد.

    در صورتی که زوج تقاضای ادامه به زندگی داشته باشد، ولی زن رابطه جنسی با زوج برقرار نکرده باشد و ادعای دریافت کل مهریه را جهت ادامه زندگی داشته باشد، زوجه در دادگاه ادعای نامشخص بودن وضعیت خود توسط زوج را ندارد، در واقع به این امر حق حبس می‌گویند به گونه‌ای که زن هیچ گونه رابطه جنسی با شوهرش ندارد، ولی بیان کند که پس از دریافت کل مهریه با همسر زندگی می کند.

    آیا نامشخص بودن وضعیت زوجه جزء علت های عسر و حرج می باشد؟
    آیا نامشخص بودن وضعیت زوجه جزء علت های عسر و حرج می باشد؟

    آیا با نمونه لایحه ی دفاعیه طلاق به علت عسر و حرج آشنایی دارید؟

    یکی از درخواست هایی که امکان دارد، توسط زوجه به دادگاه خانواده ارائه شود، درخواست طلاق به علت عسر و حرج میباشد،یک نمونه لایحه ی دفاعیه طلاق به علت عسر و حرج طوری است که اگر لایحه ی دفاعیه توسط وکیل نوشته شود، می توان از حقوق موکل دفاع نمود در صورتی که زوج درخواست لایحه ی دفاعی از سوی وکیل برای دفاع از حق خود داشته باشد، وکیل در ابتدای لایحه موضوع را بیان می‌کند، سپس نام خود و موضوع را درج می نماید با ما باشید تا شما را با نوشتن لایحه ی دفاعیه به علت عسر و حرج آشنا کنیم.

    با توجه به ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی و اصول عسر و حرج می‌توان مواردی را به صورت زیر برای انجام دادن این امر مورد توجه قرار داد:

    علت عسر و حرج بایست هنگام تقاضای طلاق اثبات شود، لذا زن نمی‌تواند به دلیلی که قبلاً باعث عسر و حرج او از زندگی مشترک شده است و در حالت فعلی برطرف شده است، تقاضای طلاق کند چرا که در اینگونه شرایط پایداری زندگی زناشویی موجب عسر و حرج زن نمی باشد و قصد ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی عدم از حرج و زیان است.

    مشخص شدن علت عسر و حرج زن

    مشخص شدن علت عسر و حرج زن، طوری است که بر اساس شرایط مادی، روحی، خصوصیات و… زوجه معین می شود، ولی این موضوع دلیلی بر استقامت و پایداری در برابر سختی ها و دشواری های زندگی نمی باشد، در صورتی که علتی بر ناتوانی زن در ادامه زندگی زناشویی وجود داشته باشد، جزء عسر و حرج میباشد و با توجه به شرایط روحی، رفتاری و عمومی طرفین، همچنین شرایط محیط بر اساس زمان و مکان علت آن را مشخص می کند.

    بر اساس قانون مدنی ماده ی ۱۱۳۰ در صورتی که زوج همسر خود را شکنجه دهد، جزء عوامل عسر و حرج می باشد و به این موضوع پرداخته است که شکنجه یا هر نوع رفتار زننده و زشت دیگری که مدام از سوی زوج صورت بگیرد و زوجه آن را تحمل نکند می تواند از همسرش جدا شود، بر اساس این ماده شکنجه و سوء رفتار باید مدام باشد تا جزء مصادیق و شواهد عسر و حرج قرار بگیرد.

    عسر و حرج هر دو معنای مشابه و در عین حال مستقیمی با یکدیگر دارند

    عسر و حرج هر دو معنای مشابه و در عین حال مستقیمی با یکدیگر دارند، طوری که عسر به معنای سختی، نداشتن وضعیت مالی مناسب و حرج به معنای دشواری و تهی دستی است.

    ماده ی ۱۱۳۰ شرایطی را برای زن فراهم کرده است که بر اساس آن اگر تداوم زندگی مشترک قابل تحمل نمی باشد، در شرایط عسر و حرج قرار بگیرد و در صورت رجوع به دادگاه و به تصویب رساندن وضعیت عسر و حرج تقاضای طلاق کند، شایع بودن این ماده برای زوجه طوری است که تنها با داشتن دلایل و مدارکی به منظور دشواری و سختی زندگی از زوج جدا می شود، درحالی که این ماده ی ۱۱۳۰ به مطالب بسیار مهمی پرداخته است.

    حقیقت این است که در بسیاری از زندگی های مشترک سختی و دشواری وجود دارد، اما اگر سختی از حد نرمال بالاتر رود باعث عدم ادامه زندگی می شود، سنجش مشخص نمودن حد بین تنگی نرمال با وضعیت دشوار بیش از حد طبیعی عرف است.

    عقد نکاح بین زوج و زوجه باید کاملاً با تصمیم آنها و سازش رخ دهد، به همین دلیل قانونگذاران برای نگهداری و مدیریت عمومی، همچنین آثار شدن تصویب قدمگاه که تأثیر بسیار مهمی در جامعه دارد، اصولی را به وجود آورده و آن را حالت تجملاتی شرح داده است.

    عسر و حرج هر دو معنای مشابه و در عین حال مستقیمی با یکدیگر دارند
    عسر و حرج هر دو معنای مشابه و در عین حال مستقیمی با یکدیگر دارند

    آیا می دانید شرایط و محدوده ی انجام ماده ی ۱۱۳۰ چگونه است؟

    عامل عسر و حرج باید موقع تقاضای طلاق در دادگاه وجود داشته باشد.

    عوامل مشخص کردن عسر و حرج زوجه سنجشی خصوصی می باشد و بر اساس شرایط مادی و وضعیت روحی و روانی، همچنین رفتار زوجه معین می گردد، همانطور که گفته شد، این عوامل در مشخص کردن سختی و دشواری در زندگی جزء موانعی برای طلاق نمی باشند.

    همیشگی بودن رابطه یطرفین

    جمع آوری عسر و حرج از سوی دادگاه به کار گرفته می شود و بر اساس قاعده خاصی زوجه باید برای ثابت کردن دلیل طلاق مدرک داشته باشد، یا به معنای دیگر زن باید برای درخواست طلاق خود یک دلیل منطقی بیاورد، به همین دلیل جمع آوری عسر و حرج توسط دادگاه صورت می‌گیرد.

    آیا می دانید شرایط و محدوده ی انجام ماده ی ۱۱۳۰ چگونه است؟
    آیا می دانید شرایط و محدوده ی انجام ماده ی ۱۱۳۰ چگونه است؟

    آیا طلاق مندرج در ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی جزء طلاق بائن می باشد؟

    در واقع طلاقی که بر اساس ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی صورت بگیرد جزء طلاق بائن می باشد، چرا که در این نوع طلاق مرد حق دخالت ندارد، به این معنا که طلاق توسط حکم دادگاه صورت می‌گیرد و اگر زوج رضایت نداشته باشد، در صورتی که زوجه در شرایط سختی بگذراند حکم طلاق صادر می شود.

    آیا طلاق مندرج در ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی جزء طلاق بائن می باشد؟
    آیا طلاق مندرج در ماده ی ۱۱۳۰ قانون مدنی جزء طلاق بائن می باشد؟

    آیا بخشش زوجه از کل حقوق خود جزء شواهد عسر و حرج می باشد؟

    بر اساس گفته های محاکم عالی اگر زوجه هیچ علتی برای ثابت کردن سوء رفتار زوج که از شواهد عسر و حرج می باشد، در اختیار نداشته باشد، ولی در این گونه شرایط کل حقوق خود را می بخشد به این معنا است که زوجه در دشواری و سختی قرار دارد، طوری که ادامه ی زندگی برای او غیرقابل تحمل شده است،

    توجه داشته باشید که بر اساس قواعد جامعه ی ما زوجه حق فسخ عقدنامه را ندارد، زیرا به طور کلی و پیش‌فرض حق طلاق با زوج است، اما در بعضی شرایط امکان دارد، زوجه تقاضای طلاق داشته باشد،

    یکی از این شرایط می‌توان به علت عسر و حرج اشاره نمود، ولی ثابت کردن آن در دادگاه به راحتی صورت نمی گیرد، به عنوان مثال اگر زوجه ای بتواند ثابت نماید که همسرش از پرداخت نفقه کوتاهی می کند، یا اینکه او را شکنجه می‌دهد و رفتار بدی با او دارد، حتی اگر اعتیاد داشته باشد، می تواند تقاضای طلاق بدهد.

    شکنجه زنان

    یکی از دلایل رایج طلاق در جامعه ما مربوط به شکنجه زنان است که توسط همسران شان صورت می گیرد، بر اساس اینکه در اصول کشور ما طلاق از سوی مرد صورت می‌گیرد زنی که قصد طلاق دارد و همسرش رضایت این امر را نمی دهد، برای عملی کردن خواسته ی خود می‌تواند دلیلی برای طلاق بیاورد در این صورت شکنجه ی زنان جزء دلایلی است که دادگاه بدون راضی بودن مرد حکم طلاق را صادر می‌کند،

    شکنجه زنان
    شکنجه زنان

    در صورتی که مرد با همسر خود رفتار مناسبی نداشته باشد، طوری که کارهای خویش را هر روز تکرار می کند و زندگی را برای زوجه غیرقابل تحمل کرده است و اگر مرد در عقدنامه تأیید کرده باشد که رفتار زشت و بد یا سوء معاشرت با زوجه دارد، برای دادگاه اثبات میشود که زوج رفتار خشن و نرمالی با زوجه ندارد، در این صورت حکم طلاق را صادر می نماید.

    البته دادگاه زمانی حکم طلاق را صادر می‌کند که زوجه تمایل به انجام این امر را داشته باشد، در این صورت دادگاه زوج را مجبور به طلاق می کند.

    شکنجه زنان
    شکنجه زنان

    زوجه از طریق چه راه هایی می تواند ضرب و شتم و خشونت زوج را در دادگاه به اثبات برساند؟

    روش به اثبات رساندن ضرب و شتم توسط زوجه صورت می گیرد، یعنی اگر زوج قبول نکند که زوجه را مورد ضرب و شتم قرار میدهدیا این که هیچ شاهدی نداشته باشد، در دادگاه موفق نمی شود.

    یکی از راههایی که زوجه با کمک آن می‌تواند در دادگاه سوء رفتار زوج را به اثبات برساند داشتن شاهد است، علاوه بر این می تواند از پزشک قانونی گواهی جای ضرب و جرح را دریافت نماید تا با ارائه آن به دادگاه درخواست طلاق برای وی صادر شود، البته گرفتن گواهی از پزشک قانونی با توجه به کبودی ها و قرمزی های روی بدن علت بر ضرب و شتم از جانب همسر نمی باشد، زیرا اولویت دادگاه خانواده در رابطه با این موضوع رأی دادگاه کیفری است.

    موارد زیادی وجود دارد که زوجه برای طلاق به علت شکنجه به دادسرا شکواییه ای را تنظیم کرده است و پس از معرفی آن به پزشکی قانونی و دریافت گواهی روند پرونده قطع شده، زیرا فقط به این سند اکتفا نموده است، در اینگونه شرایط باید پرونده را تا به دست آوردن موفقیت و رأی دادگاه دنبال کنید، در صورتی که تمایل به بخشش دارید، باید از دادسرا درخواست ترک تعقیب نمایید که اگر مجدد از سوی زوج ضرب و شتم صورت بگیرد پس از ۱۲ ماه بتوانید پرونده را دوباره دنبال کنید.

    یکی از شیوه های به اثبات رساندن ضرب و شتم و سوء رفتار مرد درخواست از دادگاه برای کمک کردن به صورت پنهانی برای دست آوردن اطلاعاتی در این رابطه است، در این شرایط کمک رسان دادگاه به طور کاملا پنهان از نزدیکان و همسایه های محل زندگی وی اطلاعاتی را جمع آوری می کند.

    زوجه از طریق چه راه هایی می تواند ضرب و شتم و خشونت زوج را در دادگاه به اثبات برساند؟
    زوجه از طریق چه راه هایی می تواند ضرب و شتم و خشونت زوج را در دادگاه به اثبات برساند؟

    در رابطه با نحوه ی تنظیم لایحه دفاعی عسر و حرج چه اطلاعاتی دارید؟

    در واقع خانمهایی که به دلیل سختی و دشواری در زندگی حاضر به ادامه زندگی با همسر خود نیستند می توانند یک لایحه ی دفاعی به منظور عسر و حرج به دادگاه ارائه نمایند.

    لایحه به نوشته ای گفته می‌شود که به دادگاه ارائه خواهد شد تا طرف بتواند از حقوق خود دفاع و در صورت اثبات آن رأی دادگاه را به نفع خود تمام کند، لایحه دارای ارزش و اولویت بسیار بالایی است،

    طوری که اگر زوجه درخواست خود را برای طلاق تحت عنوان یک لایحه ی دفاعی به دادگاه ارائه نماید، شانس وی در موفق شدن رأی دادگاه بسیار بالا است، در بعضی از شرایط لایحه ارائه شده به قاضی از بیانات و گفت و گوهای وکیل نقش بسیار مهمی دارد، مکتوبات و نوشته هایی که در عنوان یک لایحه درج شده است، در نزد قاضی ارزش بالایی دارد.

    نوشتن لایحه برای درخواست طلاق به علت عسر و حرج احتیاج به اطلاعات کلی و علم حقوقی دارد که باید در مورد عنوان طلاق اطلاعات زیادی داشته باشید تا بتوانید در دادگاه موفق شوید.

    با توجه به مطالب ذکر شده در صورتی که می خواهید در دادگاه با مشکلی مواجه نشوید و رأی دادگاه به نفع شما تمام شود، باید لایحه ی دفاعیه را توسط وکیل حرفه ای و با تجربه ای به صورت نگارشی خاص تنظیم نمایید.

    لایحه برای کامل کردن موضوعات و درخواست شکایت به دادگاه ارائه می‌شود

    لایحه برای کامل کردن موضوعات و درخواست شکایت به دادگاه ارائه می‌شود، بنابراین باید با تمامی روشهای نگارش لایحه آشنایی داشته باشید،

    زیرا نوشتن لایحه ی دفاعیه دارای اطلاعات کلی و مربوط به موضوع است و از نظر قاضی نقش بسیار مهمی دارد،شایان ذکر است که لایحه ی تنظیم شده از سوی زوج باید مربوط با موضوع باشد و خیلی کوتاه یا طولانی درج نشود، طوری که قاضی با مطالعه ی آن متوجه تقصیرات زوج بشود.

    اگر لایحه ی دفاعیه عسر و حرج را خیلی طولانی بنویسید ممکن است، قاضی از چارچوب موضوع خارج شود، یا اینکه خیلی حوصله ی او به هم ریخته شود، بنابراین باید لایحه با لفظ و فعل هایی مناسب نوشته شود، طوری که در قالب عنوان درج شده در لایه توضیحاتی شرح داده شود،

    اگر در نگارش لایحه از لفظ و فعل های مناسبی استفاده نکنید، درک این موضوع برای خواننده دشوار می شود و لایحه قابل فهم نیست، لذا باید درخواست خود را به روشنی و خارج از هرگونه ابهام بنویسید،

    قبل از اقدام به تنظیم لایحه باید اطمینان حاصل کنید که تمامی جوانب عنوان را در نظر گرفته اید و با آنها آشنایی دارید، در این صورت باید کل درخواست خود را بر اساس اصول و قوانین مربوط به عنوان شکایت به صورت جامع و روشن در لایحه بنویسید.

    متن لایحه باید طوری باشد که خواننده با مطالعه ی آن سؤالی نداشته باشد و در عین مختصر نویسی متوجه منظور نویسنده بشود.

    لایحه برای کامل کردن موضوعات و درخواست شکایت به دادگاه ارائه می‌شود
    لایحه برای کامل کردن موضوعات و درخواست شکایت به دادگاه ارائه می‌شود

    برای تنظیم لایحه ی دفاعیه عسر و حرج باید چه نکاتی را مورد توجه قرار بدهیم؟

    همانطور که اشاره شد، اگر قصد دارید، در دادگاه موفق به طلاق بدون رضایت زوج شوید و از مشکلات و سختی های زندگی خود خلاص شوید، باید در تنظیم لایحه دقت زیادی به کار ببرید،

    به نکات زیر توجه نمایید:

    • اگر وکیل بر اساس گفته‌های زوجه موضوع لایحه را درج می‌کند باید مطمئن شود که بیانات موکل جزء افترا و تهمت نیست.
    • فرد باید در رابطه با موضوع اطلاعات زیادی را به دست آورد و پرونده را مورد مطالعه قرار بدهد.
    • از قسمت‌هایی که اهمیت بسیار زیادی در پرونده دارد، یادداشت برداری کند.
    • تمامی موضوعات درج شده در لایحه را مورد مطالعه قرار بدهد تا در مطالب تناقض وجود نداشته باشد.
    • در روند جلسه کسی که جزء شاهد پرونده است، بیانات آن را مطابقت دهید.
    • چندین روز قبل از اینکه جلسه شروع شود، هشدار ها را مورد توجه قرار بدهید، لایحه را خوانا بنویسید و از نوشتن مطالبی که هیچ گونه ربطی به موضوع ندارد، خودداری کنید.

    الزام به تنظیم لایحه بر اساس موردی صورت می‌گیرد که فرد شکایتی دارد، یا دچار سختی های زندگی می‌شود، بعضی از افراد با یک جستجو در مرورگرها در پی لایحه مورد نظر هستند و بعضی دیگر این امر را به فرد متخصص و آشنا با مسائل حقوقی می‌سپارند، در واقع این متد بهترین شیوه برای تنظیم لایحه است،

    زیرا لایحه نویسی دارای گستردگی و پیچیدگی زیادی است، طوری که تمامی افراد قدرت تنظیم آن را ندارند، ولی کسانی که معتقدند توانایی نوشتن لایحه را بر اساس توضیحات اینترنت دارند، باید علاوه بر این منبع از افراد حقوقی در رابطه با موضوع خود سؤال بپرسند، زیرا تمامی جوانب موضوع در شبکه های مجازی درج نشده است.

    اولین و اساسی ترین کار برای تنظیم لایحه

    اولین و اساسی ترین کار برای تنظیم لایحه سپردن آن به یک وکیل مجرب و فرد آشنا با مسائل حقوقی است، ولی علاوه بر این که فرد باید علم حقوقی زیادی داشته باشد، بلکه نوع نگارش لایحه از اهمیت زیادی برخوردار است، اگر کسی از مطالب شیوا و صحیح در لایحه استفاده نکند، مطمئناً نمی تواند نظر قاضی را جلب کند، عنوان و پیچیدگی پرونده، روند کامل پرونده و لایحه با توجه به فرآیند قانونی شکل می‌گیرد.

    لایحه در اصطلاح معنای تقاضای نوشته شده را دارد، در شکایات قانونی درخواستی می باشد که از سمت دو طرف صورت می گیرد، این لایحه توسط وکیل یا خود فرد نوشته و به دادگاه ارائه خواهد شد،

    اگر دعاوی به صورت کیفری و حقوقی باشد، جزء مرحله‌ای برای به اثبات رساندن اظهارات است، مهارت فرد به دنبال این مرحله در هر دو طرف امکان دارد، به غیر از دادخواست اساسی خود درخواست دیگری بر اساس تجدید نظر در رأی یا ارائه مدرکی نوین داشته باشد، در اینگونه شرایط هر کدام از طرفین می‌توانند بیانات خود را به صورت شفاهی یا در قالب یک لایحه به دادگاه ارائه نمایند.

    در بیشتر اوقات افرادی که با شیوه ی بررسی به پرونده در دادگاه و دیگر مراکز قانونی اطلاعات زیادی دارند، تنظیم یک لایحه را برای درج کردن اظهارات خود در روند جریان پرونده انجام می دهند، چرا که این درخواست به علت رسمی و قانونی بودن آن، همچنین به علت تمرکز و اصولی بودن بیاناتی که صورت می گیرد، نزد قاضی ارزش زیادی دارد.

    اولین و اساسی ترین کار برای تنظیم لایحه
    اولین و اساسی ترین کار برای تنظیم لایحه

    تنظیم لایحه ی عسر و حرج چه مزایایی دارد؟

    برای مطرح کردن تقاضا در مراجع قضایی شیوه های گوناگونی موجود می باشد، ولی در تمامی آنها ممکن است، با بروز خطایی راه جبران نباشد، اما اگر بیانات خود را در قالب یک لایحه درج کنید، با مطالعه آن می توانید تمام جوانب را بسنجید و مرتکب خطا نشوید، حتی اگر اظهارات خود را به صورت شفاهی در دادگاه می گویید ممکن است، مطلب مهمی را فراموش کنیدیا قاضی منظور شما را به درستی متوجه نشود.

    در بیانات شفاهی نزد قاضی اغلب افراد به دلیل اینکه اضطراب زیادی دارند، بعضی از مطالب و نکات را جای می گذارند حتی این امر ممکن است، برای وکلا پیش بیاید، در بیانات شفاهی زوجه ممکن است، پایه مطالب را به دلایل گوناگونی فراموش کند و تقاضای خود را به نحوه صحیح بیان نکند، بنابراین اگر از یک وکیل برای نوشتن لایحه ی دفاعیه عسر و حرج کمک بگیرد مطمئناً شانس بیشتری در موفق شدن دادگاه دارد.

    تنظیم لایحه ی عسر و حرج چه مزایایی دارد؟
    تنظیم لایحه ی عسر و حرج چه مزایایی دارد؟

    چگونه نمونه لایحه ی عسر و حرج زوجه را تنظیم کنیم؟

    همان طور که بیان شد، تنظیم لایحه ی عسر و حرج توسط زوجه باید با دقت زیادی انجام شود، در صورتی که قصد دارید، خودتان نمونه لایحه عسر و حرج را تنظیم کنید، در ابتدا باید مشخصات خود را درج کنید، سپس عنوان موضوع را که درخواست صدور حکم طلاق است، را درج نمایید پس از این مرحله باید دلائل آن را بنویسید، سپس موضوع را شرح دهید،

    مثلاً بنویسید که اینجانب ( نام خود) در فلان روز و ماه و سال عقد بین شما و ( نام همسر) جاری شده است و اکنون به دلیل عسر و حرج طوری که زوج شرایط سخت و دشواری را به علت سوء معاشرت ایجاد نموده است، تمایل به ادامه زندگی ندارم، بنابراین درخواست صادر کردن حکم طلاق با حلال کردن قسمت یا کل مهریه یا دریافت حق و حقوق خود بر اساس مواد ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی با شمردن خسارات قانونی خواهشمندم.

    تنظیم لایحه ی عسر و حرج زوجه به علت اعتیاد زوج چگونه است؟

    بر اساس قانون مدنی۱۱۳۰ قانونگذار به زوجه اجازه داده است که در صورت ثابت نمودن معتاد بودن همسر خود به مواد مخدر یا مشروبات الکلی به واسطه عسر و حرج در صورتی که زوج تمایل به طلاق نداشته باشد

    از دادگاه درخواست صدور حکم طلاق نماید، اعتیاد شوهر که یکی از فاکتورهای متلاشی نمودن اساس زندگی مشترک است، ادامه ی زندگی را برای زوجه سخت و غیرقابل تحمل می کند،

    در صورتی که زوج اعتیاد خود را ترک نکند یا اینکه از مجبور شدن به ترک او خودداری نماید، زوجه می تواند لایحه ی دفاعیه ی عسر و حرج را تنظیم نماید و در متن آن وضعیت همسر خود را شرح دهد، در این صورت دادگاه برای وی حکم طلاق صادر می کند.

    در صورتی که مرد شرط عقد نامه را امضاء کرده باشد، همسر به راحتی می تواند از وی جدا شود، در شرط شماره ۷ بیان شده است که مبتلا شدن مرد به هر گونه اعتیادی که زیان آور است و در صورت اعلام دادگاه بر پایه زندگی مشترک مشکل آور می باشد، همچنین زن شرایط را نمی‌تواند تحمل کند طلاق صورت میگیرد.

    زوجه اعتیاد همسر خود را به اثبات برساند

    در صورتی که زوجه اعتیاد همسر خود را به اثبات برساند، دلیلی برای صدور حکم طلاق نمی باشد، زیرا اعتیاد مرد باید به پی بردن دادگاه باشد و در زندگی مشترک مشکلی را به وجود آورد، در شرط اعتیاد عنوان به خصوصی درج نشده است، لذا می‌توان اینگونه بیان نمود که هر نوع اعتیادی در صورت تثبیت آن مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی که باعث به خطر افتادن زندگی زوجه می شود، موجب صدور حکم طلاق می گردد.

    علاوه بر اظهارات زوجه دادگاه برای تثبیت اعتیاد مرد، دادگاه آن را به پزشک قانونی معرفی می‌کند تا از زوج تست گرفته شود، در صورتی که زوجه برای اعتیاد مرد شهودی داشته باشد، می تواند دلیلی بر اثبات آن باشد.

    مرد برای ترک اعتیاد به مراکز و کلینیک مربوطه رفته باشد

    اگر مرد برای ترک اعتیاد به مراکز و کلینیک مربوطه رفته باشد، در آن مکان دارای پرونده است و با تحقیق در این رابطه دادگاه می تواند به شرایط زوج پی ببرد.

    همان طور که اشاره شد، در لایحه ی دفاعی عسر و حرج زوجه، به علت اعتیاد زوجه باید ثابت کند که مشکل همسر خود باعث خلل در زندگی او شده است،

    در این صورت می توانید در لایحه شرایط خود را و سال ازدواج را بنویسید و در صورتی که اعتیاد باعث سوء رفتار زوج شده است و در این رابطه خود و فرزندان تان مورد آزار و اذیت از جانب زوج قرار گرفته اید باید آن را شرح بدهید.

    ممکن است، همسرتان بیانات شما را رد کند و ادعا داشته باشد که مصرف مواد مخدر در فواصل زیادی صورت می گیرد و هیچ گونه مشکلی را در زندگی به وجود نمی‌آورد یا اینکه خانواده اش در رفاه هستند، حتی در این شرایط دادگاه به ‌دلیل اینکه اعتیاد در زندگی مشترک خلل وارد می کند، آن را جزء عسر و حرج می داند و حکم طلاق را صادر می نماید، اگر زوج با طلاق مخالف است، باید دلیل محکمی برای آن بیان کند.

    به مثال زیر توجه کنید:

    اگر به دلیل اعتیاد همسرتان مورد آزار و اذیت زیادی قرار می‌گیرید به گونه‌ای که شما را شکنجه می‌دهد، در این صورت می توانید به پزشک قانونی مراجعه کنید و پرونده ای تشکیل بدهید این موضوع تنها برگ برنده ی شما در دادگاه نیست، زیرا باید پیگیری‌های خود را ادامه بدهید تا رأی محکومیت دادگاه صادر شود.

    در پایان از تمامی عزیزانی که مقاله نمونه لایحه عسر و حرج زوجه را مطالعه نمودند، متشکریم و امیدواریم از مطالعه مقاله نمونه لایحه عسر و حرج زوجه بهره کافی برده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با