نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    با ما همراه شوید تا بیشتر در مورد وکیل برای رد مال بدانید.

    طبق آمار، یکی از اصلی ترین دلایل مراجعه به وکیل و دادگاه ها و شکایت کردن، مقوله دزدی اموال و کلاهبرداری و یا به طور کلی جرایم مربوط به  اموال است.

    با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان این موضوع، ما در مقاله وکیل برای رد مال سعی می کنیم شما را با ابعاد و زوایای مختلف آن آشنا کنیم. اولین کلمه حقوقی که در این موضوع می شنوید کلمه رد مال است. تا انتهای مقاله وکیل برای رد مال همراه شما هستیم.

    آن چه در نوشتار وکیل برای رد مال مورد بررسی قرار می گیرد:

    رد مال چیست؟

    انواع رد مال چیست؟

    مراحل رد مال به چه صورت است؟

    رد مال در جرائم مختلف به چه صورت است؟

    چند نمونه پر کاربرد تر رد مال در کلاهبرداری چگونه است؟

    رد مال در سرقت چگونه است؟

    رد مال در خیانت در امانت چگونه است؟

    رد مال در انتقال مال غیر چگونه است؟

    با ما باشید تا با موضوع وکیل برای رد مال به طور کامل آشنا شوید. همچنین شما در سایت تهران لو می توانید بهترین وکلا را برای انجام کارهای حقوقی خود به ویژه بهترین وکیل برای رد مال بیابید.

    رد مال یعنی چه؟

    رد مال یعنی چه؟
    رد مال یعنی چه؟

    یکی از اصلی ترین مواردی که فرد بر آن مالکیت دارد،  مالکیت بر اموال است. اگر کسی به هر طریقی، دزدی، کلاهبرداری یا هر روش دیگری در مال شخص دیگری بدون اجازه صاحب مال و از راه غیر قانونی تصرف پیدا کند و پس از انجام مراحل قانونی و شکایت، امر تصرف غیر قانونی در اموال فرد آشکار شود، شخص متصرف از سمت دادگاه محکوم به رد مال می شود.

    یعنی باید عین یا مثل مال را بازگردانده و به صاحب مال بازگرداند. به معنای دیگر، رد مال یعنی شخصی از راه غیر قانونی در مال دیگری تصرف پیدا کرده است.

    جدای از این که باید ضرری که بر دیگری وارد کرده است را جبران کند، باید مال را هم به صاحبش برگرداند. در اینجا دو نوع رد مال به وجود می آید: 1- اگر اصل مال باشد 2- اگر اصل مال از بین رفته باشد. ما در ادامه مقاله وکیل برای رد مال به طور مفصل به بررسی مورد دوم خواهیم پرداخت.

    بنابراینريال به معنای ساده تر، رد مال یعنی برگشت دادن مال به صاحب اصلی آن.

    رد مثل مال و رد قیمت مال چیست؟

    رد مثل مال و رد قیمت مال چیست؟
    رد مثل مال و رد قیمت مال چیست؟

    اگر خود مال از دست رفته شده، ازبین رفته باشد، دادگاه حکم به رد مثل مال یا رد قیمت مال می دهد. مثالی که می توان برای رد مثل مال زد این است که گردنبندی را دزد از شما دزدیده است.

    سارق جدای از جرم سرقتی که مرتکب شده است که جنبه عمومی دارد و قاضی برای آن حکم می برد، باید گردنبد را به شما برگرداند. اگر گردنبد را فروخته باشد، باید مثل آن را فراهم نموده و به شما بازگرداند.

    حال اگر مثل مال قابل تهیه نباشد مثلا گردنبد شما عتیقه و منحصر به فرد بوده است، پس امکان تهیه مثل آن وجود ندارد. در اینجا بعد از این که برای دادگاه اثبات شد که امکان تامین مثل مال وجود ندارد، حکم به رد قیمت مال می دهد و پس از تعیین قیمت مال مسروقه توسط کارشناس، سارق مجبور به پرداخت قیمت مال می شود.

    اگر اصل مال موجود بود، همان رد مال می شود

    پس باید توجه کرد که در این موارد اولویت بندی وجود دارد. یعنی اگر اصل مال موجود بود، همان رد مال می شود و اگر موجود نبود، در مرحله بعد؛ اگر امکان تهیه مثل آن وجود داشت، رد مثل مال صورت می گیرد و اگر این امکان وجود نداشت، رد قیمت مال انجام می شود.

    نکته حائز اهمیت در خصوص رد قیمت مال که در ماده 19 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است، این است که در صورت صدور حکم به رد قیمت مال، ملاک محاسبه قیمت مال، قیمت آن در مرحله اجرا و زمان فعلی می باشد.

    حال که با انواع رد مال آشنا شدید و به اهمیت آن پی بردید، ما به شما پیشنهاد می کنیم در هنگام بروز مشکل در سایت تهران لو می توانید بهترین وکلا را برای انجام کارهای حقوقی خود به ویژه وکیل برای رد مال بیابید.

    سرقت و رد مال

    سرقت و رد مال
    سرقت و رد مال

    برای پرداختن به موضوع وکیل برای رد مال ابتدا باید به تعریف سرقت بپردازیم. سرقت در معنای لغوی به معنی ربودن مال از یک نفر است اما دارای سه ویژگی اصلی است که سرقت نامیده شود.

    ویژگی اول سرقت ربودن مال است. ربودن صرفا به معنی جدا کردن مال از صاحب آن نیست. چرا که اگر به این معنی باشد، اعمالی مثل امانت دادن مال به یک نفر یا  مثلا در مقوله کلاهبرداری که در بالا ذکر شد هم این اتفاق می افتد اما به معنای سرقت نیست.

    چون فرد با رضایت مال خود را به دیگری واگذار می کند و در مورد امانت هم اگر مال از دسترس فرد خارج شود، به آن خیانت در امانت می گویند که در ادامه مطلب وکیل برای رد مال به بررسی این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

    ویژگی دوم سرقت

    ویژگی دوم سرقت این است که چیزی که ربوده شده است، در بین عموم ارزش اقتصادی داشته باشد یعنی مال به حساب بیاید. ویژگی سوم سرقت مال این است که مال مورد بحث باید متعلق به شخص دیگری باشد. اصلی ترین تفاوت خیانت در امانت و سرقت در همین ویژگی است.

    به این دلیل که فردی اگر مال خود را به دیگری می دهد و آن فرد آن مال را بر نمی گرداند، از نظر حقوقی این عمل سرقت نمی باشد. چون آن مال تحت مسئولیت آن فرد قرار داشته است. برای پیگیری کارهای حقوقی سرقت  اموال در سایت تهران لو می توانید بهترین وکیل برای رد مال را برای انجام کارهای حقوقی خود بیابید.

    سرقت انواعی دارد که در ادامه به طور مختصر به آن ها اشاره ای می کنیم:

    سرقت انواعی دارد که در ادامه به طور مختصر به آن ها اشاره ای می کنیم:
    سرقت انواعی دارد که در ادامه به طور مختصر به آن ها اشاره ای می کنیم:

    سرقت ادبی:

    این روزها و با گسترش فضای مجازی و گسترش بی حد و مرز فضاهای انتشار، این نوع سرقت بسیار به گوشمان خورده است. سرقت ادبی به معنای کپی کردن، منتشر کردن  و استفاده از آثار بدون ایجاد تغییر و بدون اجازه صاحب اثر می باشد. نکته مهم اینجاست که سرقت ادبی  نه فقط شامل مقاله، بلکه شامل مواردی چون ایده، نقاشی، عکس و … نیز می شود. مجازات این جرم در صورت اثبات جرم، مجازات کیفری شامل حبس و غیره است.

    سرقت حدی:

    یعنی سرقتی که شرع مقدس اسلام مجازات آن را تعیین کرده است و دادگاه و غیره تنها کیفیت و کمیت آن را بررسی می کنند.

    سرقت حدی 14 ویژگی دارد که به آن ها اشاره کوتاهی می کنیم:

    • مال دزدیده شده مالیت داشته باشد.
    • مال در حرز باشد، حرز به اصطلاح یعنی مکانی که مال در آنجا امنیت دارد.
    • مال هتک حرز شود.
    • سارق مال را از حرز به بیرون ببرد.
    • سرقت و هتک حرز به صورت مخفی اتفاق افتاده باشد.
    • پدر یا جد پدری دزد مال نباشد.
    • ارزش مال برابر 4 و نیم نخود سکه باشد.
    • مال جزو اموال دولتی نباشد.
    • زمان قحطی نباشد.
    • صاحب مال شکایت کند.
    • صاحب مال سارق را نبخشیده باشد.
    • مالی که دزدیده شده، به صاحبش بازگردانده نشده باشد.
    • سارق، صاحب مال نشده باشد.(مثلا فرزند که از پدر ارث می برد.)

    چیزی که به سرقت رفته است مال دزدیده شده نباشد.

    اگر هر 14 ویژگی بالا برای یک سرقت اتفاق بیفتد، آن سرقت به عنوان سرقت حدی شناخته می شود

    اگر هر 14 ویژگی بالا برای یک سرقت اتفاق بیفتد، آن سرقت به عنوان سرقت حدی شناخته می شود و مجازات  آن جدای از رد مال مجازاتی است که شرع اسلام برای آن تعیین کرده است، مثل قطع دست و غیره.

    سومین نوع سرقت، سرقت تعزیری است. اگر سرقتی 14 ویژگی ذکر شده سرقت حدی را نداشته باشد، از آن به عنوان سرقت تعزیری نام برده می شود. 2 نوع سرقت تعزیری وجود دارد: سرقت تعزیری ساده و سرقت تعزیری مشدد؛ در مورد سرقت تعزیری ساده که بالا تر صحبت کردیم.

    اما در مورد سرقت تعزیری مشدد در ادامه مقاله وکیل برای رد مال سخن خواهیم گفت. سرقت تعزیری مشدد مثل سرقت مسلحانه، سرقت از بانک ها، زورگیری، سرقت آثار فرهنگی و سرقت از اماکن عمومی است که هر یک مجازات های مخصوص به خود را دارد.

    حال که با انواع سرقت آشنا شدید و به اهمیت آن پی بردید ما به شما پیشنهاد می کنیم، به علت پیچیدگی این موضوع در هنگام بروز مشکل به  سایت تهران لو مراجعه کنید تا بهترین وکلا برای انجام کارهای حقوقی خود را بیابید.

    رد مال در اموال سرقتی چگونه است؟

    در ادامه به موضوع رد مال سرقتی می پردازیم و به سوالاتی در این باره پاسخ خواهیم داد:

    وظیفه مراجع قضایی در استرداد اموال مسروقه چیست؟

    وظیفه مراجع قضایی در استرداد اموال مسروقه چیست؟
    وظیفه مراجع قضایی در استرداد اموال مسروقه چیست؟

    ابتدا به تعریف استرداد می پردازیم: از نظر حقوقی استرداد به معنی اهدای مالی که کشف شده، گرفته شده، یا نگهداری شده توسط سارق به صاحب مال یا وکیل صاحب مال. استرداد مال در موارد خاصی که از طریق عمل مجرمانه ی مال از تسلط صاحب آن خارج شده باشد. اتفاق می افتد.

    با توجه به ماده ۶۶۷ قانون مجازات اسلامی که بیان می دارد، در همه سرقت ها و به طور کلی تصرف در اموال، دادگاه موظف است علاوه بر تعیین مجازات متناسب با سرقت یا به طور کلی جرائم، مجرم را محکوم به رد مال نماید. همان طور که پیشتر از این هم اشاره شد، گرفتن و استرداد اموال تصرف شده از تکالیف سارق و در حیطه وظایف دادگاه می باشد. امروزه روند کاری به این صورت است که حکم رد عین مال وظیفه دادگاه است.

    حال که با مقوله رد مال آشنا شدید و از پیچیدگی های آن آگاهی پیدا کردید، در هنگام بروز مشکل نیازمند یک وکیل برای رد مال خواهید بود که در سایت تهران لو می توانید بهترین وکلا برای انجام کارهای حقوقی خود را بیابید.

    حال به چند سوال در این زمینه پاسخ می دهیم.

    مسئولیت خریدار و فروشنده مال به سرقت رفته در رد مال چیست؟ و اثبات فروخته شدن مال به چه صورت است؟!

    اگر سارق، مالی که دزدی است را بفروشد، از نظر کیفری دو نوع جرم مرتکب شده است: اول دزدی و دوم انتقال مال غیر. همین طور که اشاره خواهد شد، انتقال مال غیر از نظر قانونی کلاهبرداری محسوب می شود و قابلیت تعقیب و مجازات دارد که در مورد این موضوع در ادامه مطلب وکیل برای رد مال بیشتر سخن خواهیم گفت. باید توجه داشت که اثبات این امر با توجه به ماده صد و شصت قانون اسلامی که ادله اثبات را

    اقرار، شهادت، سوگند و علم قاضی بیان می کند، امکان پذیر است.

    مسئله بعدی که باید توجه داشت، این است که مسئولیت فروشنده و خریدار مال مسروقه، به صورت تضامنی می باشد. یعنی هر یک از آن ها به صورت جداگانه باید به پرداخت مجازات خود بپردازند. در این زمینه به ماده ۳۱۷ قانون مدنی بیان می دارد که صاحب مال می تواند اصل مال و در حالت از بین رفتن اصل مال مثل یا قیمت مال را از متصرف اولی و همچنین متصرف های بعدی طلب کند.

    طبق این ماده، صاحب مال می تواند هم از فروشنده و هم از خریدار مستقلا شکایت کند و برای استرداد به سراغ شخصی که مال دست اوست، برود.

    اگر خریدار مدعی شود که از سرقتی بودن مال آگاهی نداشته و به صورت قانونی مال را خریداری کرده است

    حال اگر خریدار مدعی شود که از سرقتی بودن مال آگاهی نداشته و به صورت قانونی مال را خریداری کرده است، می تواند علیه فروشنده شکایت کند تا مراجع قانونی با ادله اثبات به ضرر وارد شده بر او را بررسی کنند.

    لازم است بدانید که این روند شکایت خریدار از فروشنده در مواردی که مال چند دست چرخیده است، حاکم است. یعنی خریداران می توانند از فروشنده ها و ما قبل آن شکایت کنند.

    در نهایت؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که خریداران مال مسروقه چه آگاهی داشته باشند مال مسروقه است و چه آگاهی نداشته باشند، طبق ماده ششصد و شصت و دو قانون مجازات اسلامی، باید رد مال را انجام دهند. اما در صورت عدم آگاهی، شکایت می کنند تا مراجع قضایی ضرر وارد به ایشان را بررسی نماید و در صورت آگاهی، شریک جرم محسوب می شوند و حکم کیفری صادره از دادگاه مثل حبس و غیره را متحمل خواهند شد.

    اگر مال مسروقه به هر شکلی نقصی پیدا کرده باشد یا ازبین رفته باشد، مسئولیت خریدار و فروشنده به چه صورت است؟

    اگر مال مسروقه به هر شکلی نقصی پیدا کرده باشد یا ازبین رفته باشد، مسئولیت خریدار و فروشنده به چه صورت است؟
    اگر مال مسروقه به هر شکلی نقصی پیدا کرده باشد یا ازبین رفته باشد، مسئولیت خریدار و فروشنده به چه صورت است؟

    همان طور که بیان شد، خریدار و فروشنده در قبال مال تصرف شده به صورت تضامنی مسئولیت دارند. پس با توجه به  وحدت ملاک ماده ۳۱۵ قانون مدنی بیان می دارد که مسئولیت هر گونه آسیب وارد شده به مال تصرف شده با متصرف است.

    پس سارق، ضامن از بین رفتن یا نقص پیدا کردن مال مسروقه است. حتی اگر از بین رفتن و نقص پیدا کردن مال توسط او صورت نگرفته باشد. این مسئله از ویژگی های ضمان ید است که ضامن عینی و منافع مال بر عهده سارق است تا زمانی که آن را برگرداند.

    پس مسئولیت سارق و خریدار مال است که  در صورت از بین رفتن رد مثل یا قیمت آن بپردازند که در بالا بیشتر توضیح دادیم و در صورت وارد شدن نقص به مال، به جبران خسارت آن بپردازند.

    برای پاسخدهی بهتر و بیشتر سوالات حقوقی خود در سایت تهران لو می توانید بهترین وکلا برای انجام کارهای حقوقی خود را بیابید.

    خرید اموال مسروقه چه مجازاتی دارد؟

    خرید اموال مسروقه چه مجازاتی دارد؟
    خرید اموال مسروقه چه مجازاتی دارد؟

    طبق ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی که بیان می دارد که اگر خریداری  به دزدیده بودن مالی که دارد می خرد، آگاهی داشته باشد یا قرائنی وجود داشته باشد که نشان دهد مال دزدی است، اما بازهم مال را بخرد، به شش ماه تا سه سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

    آن چه از ماده فوق برداشت می شود این است که یکی از دو فرض زیر باید مرتفع شود تا بتوان خریدار مال مسروقه را مجرم شناخت:

    ۱_ علم به مسروقه بودن مال، شرط بزه محسوب می شود پس جهل از آن رفع تکلیف می کند.

    ۲_ شواهد اطمینان آور مبنی بر مسروقه بودن مال وجود داشته باشد. در واقع ویژگی هایی که ایجاد گمان یا ظن در فرد ایجاد کند؛ مثلا شخصی که سر و وضع مناسبی ندارد بیاید و یک شیء گران قیمت از لوازم خانه را با قیمت خیلی کمی بفروشد.

    پس شخص یا باید علم داشته باشد یا ظن، اما شک باعث ایجاد مسئولیت نمی شود.

    اگر سارق یا خریدار، مال مسروقه را باز نگرداند، دادگاه چه حکمی می دهد؟

    اگر دادگاه حکم به رد مال دهد، دو فرض وجود دارد. یک این که مال مسروقه موجود باشد. در این صورت نیروی انتظامی باید تحت هر شرایطی مال را به مالک برگرداند و اگر سارق یا خریدار در برابر اجرای حکم مقاومت کند، با استفاده از زور، حکم اجرا خواهد شد.

    دوم این که مال مورد سرقت موجود نباشد که طبق مواد ۲۱۴ و ۶۶۷ قانون مجازات اسلامی مجرم باید رد مثل یا قیمت کند که توضیحات آن ارائه شد.

    برای پاسخدهی بهتر و بیشتر سوالات حقوقی خود در سایت تهران لو می توانید بهترین وکلا برای انجام کارهای حقوقی خود را بیابید و به جواب پرسش های خود برسید.

    کلاهبرداری و رد مال

    کلاهبرداری و رد مال
    کلاهبرداری و رد مال

    برای پرداختن به موضوع وکیل برای رد مال ابتدا به تعریف کلاهبرداری در معنای حقوقی آن می پردازیم. کلاهبرداری، یک واژه‌ فارسی است و به این معناست که فرد با دروغ و فریب از اعتماد افراد، سوء استفاده کند و اموال آن ها را به سرقت ببرد.

    به معنای دیگر، کلاهبردار اعمال اصطلاح  مانور متقلبانه ای انجام دهد تا  اعتماد اشخاص را جلب کند و اموال آن ها را با رضایت از خودشان بگیرد. در حقیقت در کلاهبرداری در مرحله به دست آوردن پول، اعمال زوری وجود ندارد و اشخاص به راحتی پول خود  را در اختیار شخص کلاهبردار قرار می دهند و فریب آن را می خورند.

    متاسفانه موارد آن را به وفور در اطراف خود می بینیم که از نمونه های پر تکرار آن شرکت های ساختگی ساخت و ساز یا دیگر کارهای تجاری است که کلاهبرداران با احداث شرکتی جعلی با جلب اعتماد از دیگران، اقدام به گرفتن پول از افراد مختلف می کنند و در نهایت، خدماتی به آن ها تحویل نمی دهند و اموال افراد را تصرف می کنند.

    البته از نظر قانونی، تنها این نوع کلاهبرداری به اصطلاح کلاسیک، دو مرحله وجود ندارد و موارد دیگری نیز از نظر قانونگذار به عنوان کلاهبرداری شناخته می شوند که برای اطلاع دقیق ازاین مسئله می توانید به سایت تهران لو مراجعه کنید تا با کمک حاذق ترین وکیل ها از این مسئله اطلاعات کاملی به دست آورید.

    رد مال یعنی بازگشت دادن مال به صاحب اصلی آن

    حال که با کلاهبرداری آشنا شدیم، می خواهیم به موضوع رد مال در کلاهبرداری بپردازیم. همان طور که در بالا گفتیم، رد مال یعنی بازگشت دادن مال به صاحب اصلی آن. در کلاهبرداری هم، چون مالی از افراد از دست می رود، دادگاه علاوه بر مجازاتی که با توجه به جنبه عمومی جرم می دهد، به رد مال اموال نیز می پردازد. یعنی شخص کلاهبردار باید اموالی که از افراد تصرف کرده است را به آن ها بازگرداند.

    اما در مقوله رد مال در کلاهبرداری، پیچیدگی بیشتری وجود دارد. مثلا ممکن است چندین کلاهبردار با همکاری یکدیگر اقدام به تصرف در اموال کرده باشند.

    مثلا یک شرکت جعلی دارای هیئت مدیره و چندین کارمند باشند که با همکاری یکدیگر اقدام به کلاهبرداری کرده اند.

    سهم هر یک از کلاهبرداران در بازگشت اموال یا به اصطلاح همان رد مال چقدر است؟ در اینجا دو دیدگاه وجود دارد:

    جمعی بر این باورند که باید مسئولیت در بین کلاهبرداران به صورت تضامنی باشد یعنی چون امر کلاهبرداری مربوط به همه کلاهبردارن می باشد، هر کدام از آن ها جداگانه به رد تمام اموال مالباختگان بپردازند. یعنی هر کدام از کلاهبردارن به عنوان مجرم های جداگانه تمام اموال مالباخته را بازگردانند.

    اما جمعی دیگر بر این باورند که باید مسئولیت مالی رد مال در بین کلاهبرداران به شکل مساوی تقسیم شود. در این حالت لازم نیست هر کلاهبردار مبلغ کل مال باخته را بازگرداند، بلکه تنها سهم خود که با توجه به تعداد بین افراد تقسیم شده است را می پردازد.

    حال که با کلاهبرداری و پیچیدگی های این موضوع آشنا شدید، برای گرفتن وکیل  در هنگام بروز مشکل به سایت تهران لو مراجعه کنید تا بهترین وکلا برای انجام کارهای حقوقی خود را بیابید.

    رد مال در کلاهبرداری چگونه است؟

    رد مال در کلاهبرداری چگونه است؟
    رد مال در کلاهبرداری چگونه است؟

    در ادامه مقاله، سعی می کنیم به چند سوال در مورد رد مال در کلاهبرداری بپردازیم:

    اگر مالی که از طریق  کلاهبرداری به دست آمده است  به شخص دیگری فروخته شود، چه باید کرد؟!

    در پاسخ به این سوال مشابه سوال سرقت عمل خواهد شد. یعنی در هر حالتی باید مال به صاحب اصلی خود برسد.

    اگر کلاهبردار توانایی رد مال را نداشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟! آیا امکان قسط بندی وجود دارد؟! یا تسهیلات دیگری برای پرداخت رد قیمت مال وجود دارد؟!

    کلاهبرداری با برگشت چک و بدهکاری متفاوت است و دادگاه در این زمینه مانند بدهکاری، اجازه قسط بندی برای پرداخت نمی دهد، بلکه کلاهبردار موظف به پرداخت کامل مالی است که برده است. پس نمی تواند درخواست قسط بندی بکند. چرا که این امر ممکن است موجب تشویق وی به کلاهبرداری شود و هیچ تخفیفی در بازگرداندن اموال وجود ندارد.

    اموال مسروقه یا کلاهبرداری شده چه زمانی به صاحب مال بازگردانده می شود؟!

    اموال مسروقه یا کلاهبرداری شده چه زمانی به صاحب مال بازگردانده می شود؟!
    اموال مسروقه یا کلاهبرداری شده چه زمانی به صاحب مال بازگردانده می شود؟!

    یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که صاحب مال از دست داده هنگام فرآیند دادرسی می پرسند، همین سوال است. اما باید توجه کرد که فرآیند رسیدگی کامل به پرونده طولانی است به خصوص برای پرونده های کلاهبرداری. در ادامه به طور دقیق تر این فرآیند را بیان می کنیم.

    اموال از دست رفته زمانی می توانند به صاحب مال بازگردانده شود که در یکی از سه حالت زیر نباشند:

    ۱_ به تمام یا قسمتی از اموال در فرآیند بازپرسی نیازی نباشد.

    2- اموال سرقت شده بلامعارض باشد، بلامعارض یعنی اموالی که سایرین نسبت به آن ادعای مالکیت دارند. پس لازمه رد مال این است که شخص دیگری نسبت به آن، ادعای مالکیت نکند.

    3- از جمله اموالی که باید ضبط شود یا از بین بروند، نباشد.

    در این حالت می تواند مال به صاحب اصلی خود بازگردانده شود.

    دریافت دیرکرد مال از دست رفته به چه صورت است و اگر صاحب مال در شکایت اولیه این مسئله را درخواست ندهد، می تواند دادخواست دیگری بدهد یا پیگیری کند‌؟

    بله؛ این امکان وجود دارد که صاحب مال می تواند با دادخواست دیگری خسارت وارده به مال یا دیرکرد مال را درخواست نماید‌. یعنی مثلا فرد طی فرآیند کلاهبرداری خانه ای را از صاحب ملک نگیرد. اگر در زمان دادگاه بخشی از خانه خراب شده باشد، کلاهبردار علاوه بر استرداد خانه باید هزینه خسارت های وارد شده بر خانه را نیز بدهد.

    با توجه به تورم سالیانه که ارزش خانه بیشتر می شود، صاحب ملک در دادخواست جدایی درخواست بررسی پرداخت مابقی زیان وارد شده به خویش را بدهد. در صورت تایید کارشناس، مابقی هزینه هم به وی بازگردانده می شود.

    باید توجه داشت که تعیین قیمت مال از دست رفته و خسارت های وارده به آن و غیره همه توسط کارشناس رسمی قوه قضاییه صورت می گیرد و از موادی مثل زیاده خواهی صاحب مال یا کم در نظر گرفتن مجرم جلوگیری می کند.

    نهایتا خوب است به این نکته اشاره کنیم که کلاهبرداری از جمله جرایم کیفری است که دادگاه علاوه بر حبس و غیره رد مال هم برای کلاهبردار حکم می دهد. همچنین برای آگاهی بیشتر از این موضوع در هنگام بروز مشکل به سایت تهران لو مراجعه کنید تا بهترین وکلا برای انجام کارهای حقوقی خود را بیابید.

    رد مال و جرم خیانت در امانت

    رد مال و جرم خیانت در امانت
    رد مال و جرم خیانت در امانت

    برای پرداختن به این موضوع ابتدا لازم است که با خیانت در امانت آشنا شویم. جرم خیانت در امانت در ماده 674 قانون مجازات اسلامی بیان شده است که هر زمان که اموال اعم از منقول یا غیر منقول که به آن ها اشاره شد،

    در همین متن یا چک و سفته و قیض و امثالهم برای اجاره یا رهن یا وکالت و یا به طور کلی برای هر کار فارغ از این که در ازای آن کار منفعت مالی ببرد یا خیر به شخصی بدهد و در اثر این عمل، مال مورد نظر مسترد شود یا از آن استفاده خاصی بشود، دادگاه شخص را به شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد کرد.

    طبق ماده فوق، خیانت در امانت دارای عناصری است که در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم:

    استعمال:

    یعنی استفاده بدون اجازه از مال مورد امانت. مثلا شخصی کلید خانه خودش را به دوستش داده جهت آب دادن و رسیدگی به گل های خانه. اما فرد بدون اجازه صاحب خانه در خانه مهمانی بگیرد، به معنی استعمال در مال مورد امانت می شود که از انواع خیانت در امانت است.

    تصاحب:

    یعنی شخصی که مالی را پیش آن امانت گذاشته اند، آن مال را از آن خود بداند و یا با آن مال مانند مال خود برخورد کند. تصاحب نوع دیگر خیانت در امانت است.

    اتلاف:

    از بین بردن و نابود کردن مالی که مورد امانت است، از انواع خیانت در امانت است.

    مفقود کردن:

    یعنی گم کردن مال مورد امانت. در این مورد مال نابود یا مخدوش نمی شود، بلکه دسترسی به آن غیر ممکن می شود که از انواع خیانت در امانت است.

    حال که عناصر و انواع خیانت در امانت را نام بردیم، خوب است به شرایط خیانت در امانت هم اشاره ای بکنیم تا با آن بیشتر آشنا شویم. شرایط خیانت در امانت به شرح زیر است:

    ۱_ جرم باید مربوط به مال باشد. یعنی چیزی که در عرف ارزش اقتصادی دارد یا وسیله تحصیل مال باشد. یعنی چیزی که منبع درآمد و دارای ارزش است.

    ۲_ مال امانتی باید از طرف صاحب یا نماینده آن اعم از وکیل یا غیره به شخصی امانت داده شود.

    ۳_ مال از راه قانونی و با شرط برگرداندن و با کاربرد مشخص به شخص سپرده شود. مثلا از راه قانونی به کسی ماشین خود را امانت دهیم برای مدتی مسافرکشی کند.

    ۴_ صاحب مال از این عمل ضرری ببیند که آشکارا مرتبط با تصرف غیر قانونی شخص امین باشد.

    برای آگاهی بیشتر از جرم خیانت در امانت و گرفتن وکیل برای رد مال برای خیانت در امانت به سایت تهران لو مراجعه کنید تا بهترین وکلا برای انجام کارهای حقوقی خود را بیابید.

    عنصر معنوی جرم

    عنصر بعدی که لازمه شناخته شدن یک جرم به عنوان جرم خیانت در امانت است، عنصر معنوی جرم است. یعنی مجرم دارای سوء نیت عام و سوء نیت خاص باشد. سوء نیت عام یعنی قصد عمدی برای انجام عمل مواردی که در بالا ذکر شد مثل تصاحب،استعمال، تلف یا مفقود کردن مال و سوء نیت خاص یعنی قصد وارد کردن ضرر به شخصی خاص. پس تعدی مال مورد امانت واقع شده به همراه سوء نیت باعث مسئولیت کیفری می شود.

    نکته حائز اهمیت در این مورد این است که بر اساس ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، سپردن مال برای هر کاری با دستمزد یا بی دستمزد را اصل برای تحقیق در مورد جرم خیانت در امانت می داند. این قانون برای جلوگیری از این بهانه است که مجرم منکر وجود عقدنامه ای بین دو نفر شود و از اجرای حکم سرپیچی کند.

    برای جرم خیانت در امانت طبق ماده  ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، ۶ ماه حبس در نظر گرفته شده است.

    حال که با انواع سرقت آشنا شدید و به اهمیت آن پی بردید، ما به شما پیشنهاد می کنیم که در هنگام بروز مشکل برای پیگیری بهتر و صرف کردن هزینه کمتر مادی و معنوی، به سایت تهران لو مراجعه کنید تا از مشاوره بهترین وکلا برای انجام کارهای حقوقی خود بهره مند شوید.

    تفاوت خیانت در امانت با سرقت و کلاهبرداری

    تفاوت خیانت در امانت با سرقت و کلاهبرداری
    تفاوت خیانت در امانت با سرقت و کلاهبرداری

    یکی از مسائل مهم که به تشخیص جرم خیانت در امانت به ما کمک می کند، تفاوت این جرم با سرقت و کلاهبرداری است. شناخت تفاوت این جرم ها در شکایت کردن و نحوه پیگیری قضایی هم کمک شایان ذکری می کند.

    خیانت در امانت از جرایم مقید محسوب می شود. یعنی به خودی خود جرم محسوب نمی شود، بلکه ورود ضرر به صاحب مال شرط شناخته شدن جرم می باشد.

    اما در کلاهبرداری همان طور که در بالاتر نیز گفتیم، شرط وقوع جرم منفعت بردن کلاهبرداری است اما در جرم خیانت در امانت، همین که شخص مقابل ضرری ببیند، جرم محسوب می شود و لزومی به منفعت بردن خائن از این جرم نیست.

    مثلا در کلاهبرداری، مجرم با فریب، مال را به دست می آورد و در سرقت با زور و بدون اجازه اما در خیانت در امانت اهدای مال با رضایت خود مال را به دیگری داده است.

    رد مال در جرم خیانت در امانت چگونه است؟

    رد مال در جرم خیانت در امانت چگونه است؟
    رد مال در جرم خیانت در امانت چگونه است؟

    خیانت در امانت از آنجایی که از جرایم کیفری می باشد، جدای از مجازات حبس که به آن اشاره شد، شامل رد مال هم می شود. نکته قابل توجه اینجاست که صاحب مال می تواند تا زمانی که حکم عدم توان پرداخت رد قیمت مال صادر شود، خسارت تاخیر بگیرد. از طرفی در جرم خیانت در امانت  اگر اثبات شود شخص توان پرداخت قیمت مال از دست رفته امانی را ندارند، به اصطلاح اعسار ثابت شود، آن شخص حبس نخواهد شد.

    در هنگام بروز مشکل برای پیگیری بهتر و صرف کردن هزینه کمتر مادی و معنوی، به سایت تهران لو مراجعه کنید تا بهترین وکلا را برای انجام کارهای حقوقی خود در اختیار بگیرید.

    رد مال و جرم انتقال مال غیر

    رد مال و جرم انتقال مال غیر
    رد مال و جرم انتقال مال غیر

    برای پرداختن به این موضوع مشابه موارد دیگر، ابتدا به تعریف این جرم می پردازیم . این جرم به فروش مال غیر نیز مشهور می باشد. انتقال مال غیر یکی از حالت های خاص کلاهبرداری است.

    از جمله جرائمی است که علیه اموال است و هدف این قانون حمایت از دارایی های افراد می باشد. طبق قانون انتقال مال غیر  و ماده ۱۱۷ قانون جمهوری اسلامی، تعریف جرم انتقال مال غیر به صورت زیر می باشد: بدون مجوز قانونی و همراه با سوء نیت، اموال فرد دیگری را انتقال دهد یا تعهد غیر قانونی برای آن مال بدهد.

    این جرم شرایطی دارد:

    1- مال منتقل شده متعلق به دیگری باشد. 2- مجوز قانونی برای این انتقال وجود نداشته باشد. 3- قصد ضرر رسیدن به فرد وجود داشته باشد. همچنین ارکان این جرم مانند همه جرائم دیگر قانونی بودن، مادی بودن و معنوی بودن است و اگر هر یک از این رکن ها اتفاق نیفتد، ارتکاب جرم منتفی می شود.

    در ماده ۱ قانون انتقال مال غیر به عناصر قانونی، جرم انتقال مال غیر اشاره شده است که به شرح زیر است: شخصی که با آگاهی به این که مال، متعلق به شخص دیگری است، مال را به هر شکلی و بدون مجوز قانونی یه شخص دیگری بدهد، از نظر قانونی کلاهبردار به حساب می آید و طبق ماده 238 قانون عمومی با شخص برخورد خواهد شد.

    علاوه بر این، شخصی که مال به آن منتقل شده است، اگر هنگام معامله از این که ملک متعلق به شخص دیگری است اطلاع داشته باشد یا بعد از شکایت مالک اصلی به مدت یک ماه ملک را به صاحب اصلی یا یکی از مراجع قضایی مربوطه برنگرداند، شریک جرم محسوب شده و مراجع قضایی باید به اتهام وی رسیدگی نمایند.

    همچنین در ماده 17 قانون ثبت اسناد و املاک نیز به این مقوله و ساز و کار پیگیری و زمان بندی دقیق آن نیز اشاره شده است  که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به قانون نامبرده مراجعه نمایید.

    انتقال مال

    انتقال مال
    انتقال مال

    در هنگام بروز مشکل  با توجه به پیچیدگی و اهمیت بالای مسائل کیفری برای پیگیری بهتر و صرف کردن هزینه کمتر مادی و معنوی، به سایت تهران لو مراجعه کنید.  در ادامه به چند مورد از انواع انتقال مال به غیر می پردازیم:

    انتقال مال غیر بدون مجوز قانونی:

    یعنی این که شخصی بدون این که صاحب مالی باشد، یا به طور قانونی اجازه تصرف در آن را داشته باشد. مثلا نه وکیل فردی باشد نه ورثه فردی یا امثالهم اقدام به انتقال مال به دیگری بکند.

    حال این انتقال می تواند هم در مورد عین مال صورت بگیرد هم در مورد سود حاصله از آن مال. مثلا در انتقال عین مال این است که شخصی ماشین شخص دیگری را بفروشد ولی در انتقال منفعت مال مثلا شخص، ماشین را به شخصی اجاره می دهد بدون داشتن اجازه قانونی و از سود حاصل از اجاره ماشین استفاده می کند.

    انتقال مال غیر به خود:

    همان طور که در بالا اشاره شد، یکی از ارکان جرم شناخته شدن انتقال مال به غیر، داشتن نیت سوء و فریب دادن فرد است. در انتقال مال غیر به خود این دو رکن مرتفع نمی شود.

    پس این عمل را نمی توان به عنوان جرم شناسایی کرد و شخصی که مرتکب این جرم شود را مجازات کرد. از همین رو بر اساس اصل برائت شخص از این جرم برائت می شود.

    انتقال مال غیر در اموال معنوی و اموال منقول:

    از نظر حقوقی دسته بندی های گوناگونی برای اموال وجود دارد. یکی از این دسته بندی ها تقسیم اموال به منقول و اموال غیر منقول است. منقول در اصطلاح به معنی قابل حمل و قابل حرکت است. مثل ماشین، سکه یا … و غیر منقول مثل خانه، زمین و … در انتقال مال به غیر هر دو نوع این دسته بندی را شامل می شود.

    دسته بندی دیگری نیز برای جرم ها می توان در نظر گرفت. اموال مادی و غیر مادی، اموال غیر مادی مثل برند، طرح و … مثلا شرکتی بدون کسب اجازه، برند شرکت دیگری را به نام خود ثبت کند. این نوع اموال هم انتقال آن ها شامل انتقال مال غیر می شود.

    انتقال مال غیر در اموال مشاعی:

    مال مشاعی به مالی گفته می شود که دارای چند مالک متفاوت باشد. مثلا ملکی که از پدری به فرزندان ارث می رسد یا ملکی که افراد مشترکا با هم می خرند و امکان تقسیم آن وجود دارد.

    حال سوالی که مطرح است این است که فروش ملک مشاع، انتقال به غیر محسوب می شود؟ پاسخ این سوال بدین صورت است که اگر کل مال منتقل شود، قطعا عمل جرم خواهد بود و انتقال مال غیر اتفاق افتاده است. اما اگر اقدام به فروش سهم خود از ملک مشاع نماید، در این صورت شامل جرایم انتقال مال غیر نمی شود. اما جرم کیفری دیگری محسوب می شود که به آن به طور مفصل باید پرداخت.

    در هنگام بروز مشکل  با توجه به پیچیدگی و اهمیت بالای مسائل کیفری برای پیگیری بهتر و صرف کردن هزینه کمتر مادی و معنوی، به سایت تهران لو مراجعه کنید. سایت تهران لو، مجرب ترین وکلا را در هر زمینه حقوقی در اختیار دارند.

    رد مال در جرم انتقال مال غیر چگونه است؟

    رد مال در جرم انتقال مال غیر چگونه است؟
    رد مال در جرم انتقال مال غیر چگونه است؟

    فروش مال غیر با سند رسمی:

    طبق ماده 8 قانون مجازات اسلامی، بخش انتقال مال غیر اگر انتقال مال غیر با سند رسمی صورت گرفته باشد، مرجع قضایی باید ابتدا سند رسمی را باطل کند. سپس به رد مال بپردازد.

    پس در اینجا با دو جرم جدا مواجه هستیم. یک؛ ارتکاب عمل مجرمانه جعل سند و دو؛ جرم انتقال مال غیر که ابتدا باید سند جعلی باطل شود سپس به جرم انتقال مال غیر و رد مال  رسیدگی شود.

    فروش مال غیر با سند عادی:

    اگر انتقال ملک با سند عادی صورت گرفته باشد، نیازی به ابطال سند وجود ندارد و حکم رد مال اجرا می شود.

    حال که با انواع جرائم رد مال آشنا شدید و به اهمیت آن پی بردید، ما به شما پیشنهاد می کنیم تا در هنگام بروز هر گونه مشکل ، به سایت تهران لو مراجعه کنید تا بهترین وکلا برای انجام کارهای حقوقی خود را بیابید.

    پیشنهاد می کنیم از پست وکیل برای اعسار دیدن کنید.

    مراحل رد مال

    مراحل رد مال
    مراحل رد مال

    رد اموال  دو مرحله دارد: یک؛ در دادسرا، دو؛ در دادگاه.  در این دو مرحله به رد مال رسیدگی می ‌شود. زمانی که بازپرس یا دادستان قرار منع تعقیب را صادر می کنند، باید تکلیف اموال کشف شده را نیز تعیین کنند. اما اموال کشف شده شامل چه مواردی می شود؟ اموالی که علت یا وسیله جرم بوده اند.

    مثلا وسایلی که فردی برای بازکردن گاو صندوق از آن استفاده کرده است یا خود گاو صندوق. دسته بعدی اموالی که از جرم تحصیل شده باشد. به اصطلاح منفعتی از آن مال برده باشد یا حین انجام جرم از این اموال استفاده شده باشد.

    بازپرس باید وضعیت تک تک این اموال را مشخص کند تا به یکی از سه حالت ضبط (نگهداری)، معدوم (از بین رفتن)و مسترد (بازگرداندن) در بیاید.

    هنگامی که بازپرس حکم به ضبط اموال می دهد، دادگاه باید تکلیف اشیا را تعیین کند و بازپرس هم باید تا زمانی که پرونده باز است، اگر شخص دارای منفعت، تقاضای گرفتن اموال را داشت، با رعایت شرایطی رد مال را صادر نماید.

    در هنگام بروز هر گونه مشکل حقوقی و قضایی،  با توجه به پیچیدگی و اهمیت بالای مسائل کیفری، برای پیگیری بهتر و صرف کردن هزینه کمتر مادی و معنوی، به سایت معتبر تهران لو مراجعه کنید تا بهترین وکلا را  برای انجام کارهای حقوقی خود بیابید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با