نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله ی علمی و حقوقی قصد داریم تا موضوع وکیل برای چک برگشتی را به صورت کامل و مفصل مورد بررسی قرار دهیم و مهم ترین مواردی که در ارتباط با وکیل برای چک برگشتی می باشند را برای شما عزیزان توضیح دهیم. از همه ی شما درخواست می شود تا انتهای این نوشتار کاربردی با ما همراه باشید.

    امروزه شاهد این موضوع هستیم که اغلب مردم دارای دسته چک هایی از بانک های مختلف می باشند و در معاملات و کارهای مربوط به خرید و فروش خود از این چک استفاده می نمایند.

    ما در مقاله خود مهم ترین موضوعات مرتبط با برگه های چک که به نوعی در گروه اوراق بهادار قرار دارند را برای شما توضیح خواهیم داد و البته به شکلی ویژه موضوعات مربوط به چک های برگشتی را تشریح خواهیم نمود.

    اوراق بهادار یعنی برگه های چک در برخی از کارها و معاملات می توانند مشکلات و پرونده هایی حقوقی را ایجاد نمایند

    در همین آغاز مطلب؛ حضور شما عرض می نماییم که همین اوراق بهادار یعنی برگه های چک در برخی از کارها و معاملات می توانند مشکلات و پرونده هایی حقوقی را ایجاد نمایند و کار افراد مرتبط با این چک ها را به کارهای حقوقی و دادگاهی می کشاند.

    در این باره لازم است تا این افراد به دنبال یک وکیل با تجربه و خبره باشند که امور مربوط به چک های برگشتی و دیگر موارد مرتبط با چک های ایشان را مورد پیگیری قرار دهند.

    به همه ی شما عزیزان توصیه می نماییم که در مورد یافتن بهترین وکیل برای چک های برگشتی به منابع معتبر و همچنین سایت های کاملا شناخته شده مراجعه نمایید و از مشاوره های ارائه شده در آن سایت ها استفاده نمایید.

    همچنین برخی از این سایت ها می توانند به راحتی یک وکیل با تجربه و خبره را برای پرونده ی مربوط به چک های برگشتی شما مورد معرفی قرار دهند.

    تهران لو

    یکی از برترین سایت ها برای معرفی وکیل خبره در زمینه ی چک های برگشتی، وب سایت اینترنتی معتبر تهران لو می باشد. هم اینک می توانید وارد این وب سایت شوید و از بهترین مشاوره ها و کامل ترین اطلاعات موجود در این سایت استفاده نمایید.

    در ادامه و با این هدف که موضوع وکیل برای چک برگشتی را به بهترین شکل مورد بسط و تفهیم قرار دهیم، تعدادی از موضوعات مرتبط با وکیل برای چک برگشتی را به صورت چند تیتر بیان کرده و در هر یک از بخش های مقاله ی خود، آن ها را مورد تشریح قرار خواهیم داد.

    از همه ی شما عزیزان دعوت می نماییم تا انتهای این مقاله ی علمی حقوقی ما را همراهی نمایید.

    مهم ترین تیترهای مقاله ی وکیل برای چک برگشتی به شرح ذیل می باشند:

    آیا در زمینه ی سیستم جدید صدور دسته چک در کشور اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مهم ترین مستندات و اسناد تجاری اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی انواع چک ها اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مهم ترین اقدام ها پس از مواجه شدن با عدم قابلیت وصول چک اطلاعاتی دارید؟

    اقدامات دارنده چک پس از مراجعه به بانک

    الف) درخواست صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کل مبلغ چک

    حالت دوم: درخواست صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کسری مبلغ

    اقدامات دارنده چک پس از اخذ گواهی عدم پرداخت

    الف) طرح شکایت کیفری

    آیا در زمینه ی مواردی که صادر کننده ی چک بلامحل قابل تعقیب جزایی و کیفری نمی باشد، اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی شیوه ی اقدام از طریق دوایر اجرای ثبت برای پیگیری چک های بلامحل اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی شیوه ی مراجعه به محاکم قضائی حقوقی صالح و درخواست صدور اجرائیه اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی تعیین میزان اعتبار مشتریان توسط بانک‌ ها اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی پیش بینی صدور چک‌ های موردی اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی شرایط مربوط به رفع سوء اثر چک اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی چک های کیفری و حقوقی اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی اشتراک‌ گذاری اطلاعات بانک مرکزی و مراجع قضایی اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی امکان استعلام آخرین وضعیت صادر کننده چک قبل از دریافت چک اطلاعاتی دارید؟

    ملزم نمودن به گرفتن شناسه ی یکتا به منظور صدور و یا مسدود کردن هر برگه چک در سامانه صیاد

    کلام آخر

     

    آیا در زمینه ی سیستم جدید صدور دسته چک در کشور اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی سیستم جدید صدور دسته چک در کشور اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی سیستم جدید صدور دسته چک در کشور اطلاعاتی دارید؟

    در بخش ابتدایی از این مقاله با عنوان وکیل برای چک برگشتی قصد داریم تا صحبت هایی مقدماتی را در زمینه ی سیستم صدور برگه های چک برای شما عزیزان ارائه نماییم. لطفا در این قسمت ما را همراهی نمایید.

    قوانین و مقررات مربوط به صدور برگه های چک طی سال های اخیر با تغییر و تحولاتی روبرو بوده اند. یکی از مهم ترین علت های این موضوع نیز حجم بالای چک های بلامحل و چک های برگشتی بوده است که این موارد زمان و وقت نسبتا زیادی را از سیستم قضایی و حقوقی کشور را صرف خود کرده بودند.

    به همین منظور مسئولین قانونگذاری کشور از شیوه های پیشگیرانه استفاده کرده و این روش ها را به عنوان جایگزین های مناسبی برای شیوه های سرکوبگرانه انتخاب نموده اند.

    دریافت دسته چک

    بر همین اساس و از تاریخ 13/8/1397 شمسی افرادی که قصد دریافت دسته چک را دارند، می بایست یک سری موارد را به عنوان تشریفات مربوطه طی نمایند تا اعتبار سنجی های لازم بر روی ایشان صورت گیرد.

    در نهایت و زمانی که صلاحیت این افراد مورد احراز قرار بگیرد، می توانند دسته چک جدید خویش را دریافت نموده و در معاملات مختلف از برگه های آن استفاده نمایند.

    در حال حاضر برای هر یک از دسته های چک؛ تاریخ اعتبار و میزانی به عنوان سقف اعتبار در نظر گرفته شده است و افراد نمی توانند تا هر برگه ی چک را با مبلغ های خارج از سقف اعتبار و اعداد غیر منطقی تکمیل و ارائه نمایند.

    همچنین آن دسته اشخاصی که چک های بلامحل را صادر می نمایند، بعد از این که گواهی مربوط به عدم پرداخت ایشان مورد صدور قرار گرفت، از تعدادی از حقوق مربوط به برگه های چک نیز محروم می شوند.

    بهتر است که اطلاعات تکمیلی در زمینه ی مقررات اخیر صادر کردن برگه های چک را از وب سایت های معتبری همچون سایت تهران لو دریافت نمایید. سایت تهران لو بهترین مشاوره های مربوط به صدور برگه های چک، چک های بلامحل و برگشتی و دیگر موارد را به افراد مراجعه کننده ارائه می نماید.

    از شما عزیزان دعوت می شود تا در ادامه ی نوشتار وکیل برای چک برگشتی با ما همراه باشید.

    آیا در زمینه ی مهم ترین مستندات و اسناد تجاری اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مهم ترین مستندات و اسناد تجاری اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی مهم ترین مستندات و اسناد تجاری اطلاعاتی دارید؟

    همان گونه که ملاحظه فرمودید؛ در قسمت قبلی از نوشتار وکیل برای چک برگشتی، در خصوص مقررات جدید در نظر گرفته شده برای صدور دسته چک های جدید موارد مهمی را خدمت شما عزیزان بیان کردیم.

    در بخش دیگری از این نوشتار علمی حقوقی قصد داریم تا اسناد مهم تجاری را مورد توضیح قرار دهیم. از همه ی شما عزیزان درخواست می شود که در این قسمت نیز ما را همراهی نمایید.

    به همه ی آن مدارک و مستنداتی که بین افراد و در معامله های تجاری مختلف مبادله و رد و بدل می شوند، سندهای تجاری می گویند.

    مهم ترین اسناد تجاری به شرح ذیل می باشند:

    مهم ترین اسناد تجاری به شرح ذیل می باشند:
    مهم ترین اسناد تجاری به شرح ذیل می باشند:

    چک

    سفته

    برات

    تعریف چک:

    تعریف چک:
    تعریف چک:

    بر اساس آن چه در ماده ی شماره ی 310 قانون تجارت ذکر شده است، برگه ی چک یک نوشته می باشد که شخص صادر کننده ی آن مبلغ هایی را که در اختیار محال علیه قرار داده است، به صورت کامل و یا بخشی از آن را برگشت داده و یا به شخص دیگری می دهد.

    بهتر است تا اطلاعات تکمیلی در مورد اسناد تجاری و چک ها را در سایت تهران لو مورد تعقیب و پیگیری قرار دهید.

    سایت معتبر تهران لو یکی از برترین وب سایت ها برای ارائه ی انواع خدمات و مشاوره های حقوقی می باشد.

    اگر در پرونده های مربوط به چک های برگشتی خود دچار مشکل شده اید، می توانید بهترین وکیل های مربوط به این حوزه را در سایت تهران لو جست و جو و پیدا نمایید.

    از همه ی شما مخاطبین عزیز درخواست می شود تا در بخش های بعدی مقاله ی وکیل برای چک برگشتی نیز ما را همراهی نمایید.

    پیشنهاد می کنیم از پست وکیل برای چک سفید امضا دیدن کنید.

    آیا در زمینه ی انواع چک ها اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی انواع چک ها اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی انواع چک ها اطلاعاتی دارید؟

    همان طور که مشاهده کردید، در قسمت قبلی از نوشتار علمی حقوقی وکیل برای چک برگشتی در مورد اسناد تجاری و چک ها توضیحات مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم.

    در این بخش از مقاله ی خود بنا داریم تا انواع چک ها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. از شما عزیزان خواننده درخواست می شود کهدر این قسمت نیز با ما همراه باشید.

    مهم ترین انواع چک ها به شرح ذیل می باشند:

    مهم ترین انواع چک ها به شرح ذیل می باشند:
    مهم ترین انواع چک ها به شرح ذیل می باشند:

    1) چک عادی:

    چک تأیید شده:

    چک تضمین شده یا رمز دار:

    چک مسافرتی:

    که در ادامه ی مطلب، در مورد هر کدام از این چک ها به اختصار توضیح خواهیم داد.

    چک عادی:

    چک عادی:
    چک عادی:

    این مورد؛ یک نمونه از چک می باشد که افراد عهده بانک ها این چک ها را به حساب جاری خود صادر می نمایند و صاحب چک مورد نظر، تضمینی به جز اعتبار صادر کننده آن دارا نمی باشد.

    چک تأیید شده:

    چک تأیید شده:
    چک تأیید شده:

    این نیز نمونه ای از چک می باشد که افراد، آن را به حساب جاری خود صادر می نمایند و البته توسط بانک مربوطه پرداخت این چک ها مورد تایید قرار می گیرد. بعد از این که چک مورد نظر از سوی صاحب آن مورد امضا قرار گرفت و مبلغ آن توسط بانک مربوطه تایید شد، بانک نیز معادل مبلغ آن را در حساب جاری فرد صاحب چک مسدود می نماید.

    چک تضمین شده یا رمز دار:

    چک تضمین شده یا رمز دار:
    چک تضمین شده یا رمز دار:

    این نوع از چک، چکی می باشد که به واسطه ی همان بانک به عهده همان بانک و البته با تقاضای فرد مشتری مورد صدور قرار می گیرد و پرداخت مبلغ مورد نظر توسط بانک تضمین می گردد. در این شرایط؛ شخص متقاضی صادر شدن چک تضمین شده، احتیاجی به این موضوع که دارای یک حساب جاری در بانک صادر کننده چک تضمینی باشد، ندارد.

    چک مسافرتی:

    چک مسافرتی:
    چک مسافرتی:

    عنوان دیگری که برای چک های مسافرتی مورد کاربرد قرار می گیرد، همان تراول چک می باشد. این چک ها توسط بانک صادر می شوند. وجه این چک ها در شعبه های مختلف آن بانک قابل پرداخت می باشند و البته پرداخت این چک ها از سوی نمایندگان و کارگزاران بانک مربوطه نیز قابل پرداخت می باشند.

    جزئیات مربوط به انواع مختلف چک ها و مقرراتی که در ارتباط با این چک ها وجود دارند را می توانید در سایت های مشاوره ی حقوقی معتبر دریافت نمایید. یکی از معتبرترین وب سایت ها برای این موضوع، سایت تهران لو می باشد که سالیان زیادی است که در حوزه ی پرونده های مرتبط با انواع چک ها به ارائه ی خدمات و مشاوره های حقوقی مشغول می باشند.

    لطفا بخش های باقیمانده از مقاله ی وکیل برای چک برگشتی را از دست ندهید. در ادامه قصد داریم تا موضوعات جالب و مهم دیگری را در ارتباط با وکیل برای چک برگشتی برای شما عزیزان توضیح دهیم. همراه شما هستیم.

    آیا در زمینه ی مهم ترین اقدام ها پس از مواجه شدن با عدم قابلیت وصول چک اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مهم ترین اقدام ها پس از مواجه شدن با عدم قابلیت وصول چک اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی مهم ترین اقدام ها پس از مواجه شدن با عدم قابلیت وصول چک اطلاعاتی دارید؟

    در بخش پیشین از نوشتار وکیل برای چک برگشتی، مهم ترین انواع چک ها را برای شما عزیزان معرفی کردیم. در ادامه و بخش دیگری از این مقاله ی علمی حقوقی قصد داریم که اصلی ترین اقدام ها در زمان مواجه شدن با عدم قابلیت وصول انواع چک ها را برای شما همراهان گرامی مورد تشریح قرار دهیم. از شما درخواست می شود، در این بخش نیز با ما همراه باشید.

    اقدامات دارنده چک پس از مراجعه به بانک

    اقدامات دارنده چک پس از مراجعه به بانک
    اقدامات دارنده چک پس از مراجعه به بانک

    فردی که چک را در اختیار دارد و به عنوان دارنده ی چک مورد شناخت قرار می گیرد، بعد از این که به بانک مراجعه کرد و با عنایت به شرایط موجودی حساب صاحب چک و میزان مبلغ درج شده بر روی برگه ی چک می تواند یکی از شیوه های ذیل را مورد انتخاب قرار دهد:

    الف ) درخواست صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کل مبلغ چک:

    الف ) درخواست صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کل مبلغ چک:
    الف ) درخواست صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کل مبلغ چک:

    در برخی از شرایط و با توجه به قوانین اصلاح شده در خصوص صدور چک، در برخی از موارد و با توجه به شرایط پیش آمده بانک ها مکلف هستند تا درخواست فرد آورنده ی چک مبنی بر صدور گواهی عدم پرداخت را مورد اجرا قرار داده و موضوع عدم امکان پرداخت چک را در سیستم یکپارچه ی بانک مرکزی به ثبت برسانند.

    مهم ترین علت هایی که سبب صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کل مبلغ چک و درخواست فرد آورنده برای ثبت این موضوع می شوند، به شرح ذیل می باشند:

    مهم ترین علت هایی که سبب صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کل مبلغ چک و درخواست فرد آورنده برای ثبت این موضوع می شوند، به شرح ذیل می باشند:
    مهم ترین علت هایی که سبب صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کل مبلغ چک و درخواست فرد آورنده برای ثبت این موضوع می شوند، به شرح ذیل می باشند:

    عدم یا کسری موجودی

    دستور عدم پرداخت چک به بانک

    تنظیم چک به صورتی که قابلیت وصول نداشته باشد.

    این مورد آخر می تواند شامل موارد ذیل باشد:

    عدم مطابقت امضا

    قلم خوردگی در برگه ی چک

    اختلاف در مندرجات درون برگه ی چک و غیره

    در کل و زمانی که نیروهای بانک، موضوع فوق را در سامانه ثبت می نمایند، یک کد رهگیری از سیستم یکپارچه ی بانک مرکزی دریافت می کنند. در ادامه؛ کد رهگیری مربوطه را در گواهی نامه ی مربوط به مشخصه های چک، هویت و نشانی صادر کننده و… درج می نمایند.

    همچنین باید علت یا علت هایی که سبب عدم پرداخت شده اند، نیز درج شوند. زمانی که این گواهی مورد امضا و تایید قرار گرفت، آن را به فرد درخواست کننده ارائه می نمایند.

    اگر یک گواهی بدون کد رهگیری و همچنین امضا و مهر باشد

    اگر یک گواهی بدون کد رهگیری و همچنین امضا و مهر باشد، ترتیب اثری نسبت به آن داده نخواهد شد. همچنین در این برگه که از سوی بانک صادر می شود، باید مطابق بودن یا نبودن امضای موجود در چک با امضای صاحب حساب مربوطه مورد گواهی و تایید قرار گیرد. البته این موضوع در حد و حدود عرف بانکداری قابل اجرا می باشد و امکان این که حساسیت اضافی و خیلی زیادی در آن به خرج داده شود، وجود ندارد.

    همچنین یک وظیفه ی دیگر که بر عهده ی بانک مورد نظر می باشد، این است که نسخه ی دوم این گواهی را به آدرس و نشانی فرد صادر کننده ی چک ارسال نماید.

    در این برگه باید مشخصات هویتی و آدرس فرد آورنده ی چک نیز درج شود.

    حالت دوم: درخواست صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کسری مبلغ

    حالت دوم: درخواست صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کسری مبلغ
    حالت دوم: درخواست صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کسری مبلغ

    این حالت مربوط به زمانی می باشد که موجودی حساب صاحب چک نسبت به مبلغ درج شده در روی آن کم تر می باشد و دارای کسری می باشد. در این صورت فرد آورنده می تواند وجه موجود در حساب را از بانک تقاضا نماید و نسبت به درخواست صدور گواهی عدم پرداخت نسبت به کسری مبلغ چک اقدام نماید.

    در مواردی که مبلغ موجودی حساب فرد صاحب چک نسبت به میزان و عدد درج شده در برگه ی چک کم تر می باشد، بانک مربوطه وظیفه دارد تا آن مبلغی که در حساب موجود می باشد را به فرد آورنده پرداخت نماید.

    در ادامه؛ فرد آورنده نیز مبلغ دریافت شده را در پشت چک درج می نماید و چک را به بانک تسلیم می کند.

    در اینجا است که فرد می تواند درخواست نماید که میزان کسری موجودی نسبت به چک مورد نظر در سیستم یکپارچه ی بانکی به ثبت برسد. زمانی که بانک این موضوع را مورد اقدام قرار داد، می تواند کد رهگیری را از سیستم دریافت کرده و آن را در فرم مربوط به گواهی عدم پرداخت بخشی از مبلغ چک درج نماید و فرم مربوطه را به فرد درخواست کننده تقدیم نماید.

    گواهی هایی که بدون کد رهگیری و مهر تایید هستند

    همچنین در مراجع و محاکم رسمی قضایی به گواهی هایی که بدون کد رهگیری و مهر تایید باشند، ترتیبی اثری داده نخواهد شد.

    در ادامه؛ آن برگه ی چک با توجه به این که بخشی از آن تامین نشده است، دیگر دارای محل نمی باشد و به عنوان یک چک بلامحل شناخته می شود.

    همچنین گواهی نامه ای که از سوی بانک به فرد آورنده تقدیم شده است، می تواند به عنوان جانشین جدید برای برگه ی چک شناخته شود.

    در مورد ماده ی مربوطه نیز بانک مورد نظر وظیفه دارد، اعلامیه ای که در ماده ی قبل نیز به آن اشاره داشتیم را برای فرد صادر کننده ی چک (صاحب حساب) بفرستد.

    اقدامات دارنده چک پس از اخذ گواهی عدم پرداخت

    کارهایی که در ادامه برای شما عزیزان توضیح می دهیم، مربوط به زمان بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت چک می باشند. در ادامه ی نوشتار وکیل برای چک، فرد دارنده ی چک مورد نظر می تواند یکی از شیوه هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت را مورد انتخاب قرار دهد و مجموعه پیگیری های مربوط به آن ها را انجام دهد.

    بهتر است که در این موارد، افراد با کسانی که تخصص و تجربه ی مناسبی در این حوزه دارند، مشورت نمایند و بر اساس نظرات تخصصی ایشان عمل نمایند. افراد بهتر است تا در این مواقع برای خود یک وکیل در نظر بگیرند.

    برخی از سایت ها هستند که به ارائه ی مشاوره های مختلف حقوقی و همچنین معرفی بهترین وکیل ها می پردازند. یکی از بهترین و معتبرترین سایت ها در حوزه ی مشاوره ی حقوقی در مورد چک های برگشتی و دیگر موارد مرتبط با آن وب سایت تهران لو می باشد.

    حال از شما عزیزان دعوت می نماییم تا با مجموعه اقدام های آورنده ی چک بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت با ما همراه باشید.

    الف) طرح شکایت کیفری

    در ابتدا فرد می تواند شکایتی کیفری را بر علیه صادر کننده ی برگ چک مطرح نماید. البته برای این که ایشان بتواند این شکایت کیفری را بر علیه صاحب حساب مربوط به چک مطرح نماید، باید جمیع شرایط مربوط به این موضوع جمع شده و کامل باشند.

    همچنین ما نمی توانیم بر علیه افرادی که ضامن های فرد صادر کننده ی چک بوده و یا پشت چک ایشان را نوشته اند، دعوای کیفری را مطرح نماییم.

    در خصوص تعقیب چک های کیفری باید به این موضوع توجه شود که فرد آورنده ی چک از تاریخی که روی چک درج شده است، به مدت زمان 6 ماه فرصت دارد که به بانک مربوطه مراجعه کرده و مبلغ مورد نظر را دریافت نماید. در همین مدت ایشان می تواند گواهی عدم پرداخت را نیز اخذ نماید.

    همچنین این فرد بعد از این که گواهی عدم پرداخت چک مربوطه را دریافت نمود، تا 6 ماه فرصت دارد که برای شکایت مربوطه به دادسرا مراجعه و شکایت خود را ارائه نماید.

    باید افراد به دادسرایی مراجعه داشته باشند که بانک صادر کننده ی چک نیز در آن موقعیت قرار داشته باشد

    در این خصوص باید افراد به دادسرایی مراجعه داشته باشند که بانک صادر کننده ی چک نیز در آن موقعیت قرار داشته باشد. در حقیقت منظور دقیق ما همان بانکی می باشد که در زمان عدم تکمیل موجودی حساب مربوطه، گواهی عدم پرداخت را نیز صادر کرده است. در متون تخصصی و حقوقی برای بانک مورد نظر، از واژه ی بانک محال علیه استفاده می شود.

    شما مخاطب گرامی در حال مطالعه ی مقاله ای علمی حقوقی با عنوان وکیل برای چک برگشتی هستید. از شما دعوت می نماییم تا بخش های بعدی از این نوشتار کاربردی را از دست ندهید.

    در قسمت های آتی از این مقاله تصمیم داریم که موضوعات مهم و کاربردی دیگری را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم که مطالعه ی این موارد در پرونده های مرتبط با چک های برگشتی بسیار مفید می باشند. البته در صورتی که در کنار مطالعه ی این بخش ها از یک وکیل خبره برای چک های برگشتی بهره مند شوید. به شرطی که مراجعه به سایت تهران لو را فراموش نکنید.

    آیا در زمینه ی مواردی که صادر کننده ی چک بلامحل قابل تعقیب جزایی و کیفری نمی باشد، اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی مواردی که صادر کننده ی چک بلامحل قابل تعقیب جزایی و کیفری نمی باشد، اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی مواردی که صادر کننده ی چک بلامحل قابل تعقیب جزایی و کیفری نمی باشد، اطلاعاتی دارید؟

    همان طور که ملاحظه فرمودید؛ در بخش قبلی از نوشتار علمی حقوقی وکیل برای چک برگشتی، برخی از اقدام های فرد آورنده ی چک بعد از مراجعه به بانک را مورد بررسی قرار دادیم و در مورد چک هایی که برگه گواهی عدم پرداخت آن ها صادر می شود، خدمت شما همراهان گرامی گفتیم که در یکی از انتخاب ها، فرد آورنده می تواند یک شکایت کیفری را بر علیه صاحب چک مطرح نماید.

    در این بخش از مقاله ی خود قصد داریم تا برخی از موارد را خدمت شما سروران گرامی بیان نماییم که امکان تعقیب جزایی و کیفری برای صادر کننده ی چک بلامحل وجود ندارد. خواهشمند است، در این قسمت نیز ما را همراهی نمایید. البته در همین لحظه باید حضورتان عرض نماییم که در این موردها تنها امکان اقامه ی دعوی به صورت حقوقی وجود دارد.

    مهم ترین مواردی که در آن ها امکان تعقیب کیفری و جزایی برای فردی که چک بلامحلی را صادر نموده و به نوعی چک ایشان برگشت خورده است، وجود ندارد، به شرح ذیل می باشند:

    اولین حالت زمانی می باشد که فرد دارنده ی چک یعنی شخصی که چک را در اختیار دارد، در مدت تعیین شده ی 6 ماهه از تاریخ درج شده به بانک مراجعه نکرده باشد و در مورد دریافت گواهی عدم پرداخت، اقدامی صورت نداده باشد.

    حالت دوم

    همچنین حالت دوم زمانی اتفاق می افتد که فرد مورد نظر در مهلت 6 ماه بعد از صدور گواهی عدم پرداخت چک برای تعقیب جزایی و یا کیفری فرد صادر کننده ی چک اقدامی را صورت نداده باشد.

    برخی از چک ها که به صورت مدت دار صادر می شوند، یعنی تاریخ صادر نمودن که ذیل امضای صاحب حساب می باشد، با تاریخ سررسید آن یکی نمی باشد. به این مفهوم که تاریخ صادر کردن آن ها بر تاریخ سررسید تقدم داشته باشد.

    در اینجا باید یک نکته ی مهم را برای شما توضیح دهیم. در حالت عادی فرض بر این می باشد که چک باید به روز مورد پرداخت قرار گیرد و در مواردی که فرد صادر کننده، تاریخی را ذیل امضای خود درج نمی کند، باید بتواند اثبات نماید که چک مدت دار صادر نموده است.

    حالت دیگر زمانی رخ می دهد که یک چک بلامحل بعد از این که برگشت خورده است، به فرد دیگری انتقال داده شود. در این حالت فرد جدید امکانی برای تعقیب جزایی فرد صادر کننده ی چک ندارد. البته در این موارد نیز یک استثنا وجود دارد و آن مربوط به زمانی می باشد که ایشان به عنوان وارث فرد دارنده ی چک شناخته شود.

    دیگر موارد مهم که در آن شرایط امکان تعقیب کیفری و جزایی فرد صادر کننده ی چک وجود ندارد، به شرح ذیل می باشند:

    در مواردی که فرد شاکی نسبت به صادر کننده ی چک بلامحل گذشت کرده باشد.

    اگر اثبات شود که چک صادر شده به صورت سفید امضا ارائه شده است.

    اگر در متن چک به این صورت ذکر شده باشد که وصول چک مورد نظر به شرط تحقق یافتن اتفاق خاصی بوده باشد.

    اگر فرد صادر کننده بتواند ثابت نماید که چک مورد نظر را بدون درج تاریخ ارائه داده است و دیگر موارد

    این ها مهم ترین مواردی بودند که در این شرایط امکان تعقیب کیفری فرد صادر کننده چک بلامحل وجود ندارد. در واقع موارد بیشتری را در این زمینه می توان اشاره داشت که از حوصله ی این مقاله خارج می باشد.

    بهتر است که جزئیات مربوط به موردهای ذکر شده را از گروه های مشاوره ی حقوقی و یا سایت هایی که در این حوزه فعالیت دارند، پیگیری نمایید. یکی از برترین وب سایت ها در حوزه ارائه ی مشاوره ی مربوط به تعقیب کیفری صادر کننده ی چک، سایت اینترنتی تهران لو می باشد.

    لطفا در ادامه ی این مقاله با موضوع وکیل برای چک برگشتی، ما را همراهی نمایید.

    آیا در زمینه ی شیوه ی اقدام از طریق دوایر اجرای ثبت برای پیگیری چک های بلامحل اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی شیوه ی اقدام از طریق دوایر اجرای ثبت برای پیگیری چک های بلامحل اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی شیوه ی اقدام از طریق دوایر اجرای ثبت برای پیگیری چک های بلامحل اطلاعاتی دارید؟

    همان گونه که مشاهده فرمودید؛ در بخش قبلی از نوشتار علمی حقوقی وکیل برای چک برگشتی، برخی از مواردی که امکان تعقیب جزایی و کیفری فرد صادر کننده چک وجود ندارد را برای شما بیان نمودیم.

    در این قسمت از مقاله ی خود قصد داریم تا شیوه ی اقدام از طریق دوایر اجرای ثبت را برای شما مورد توضیح قرار دهیم. از همه ی شما درخواست می شود، در این بخش نیز با ما همراهی نمایید.

    بر اساس قانونی که در بانک ها وجود دارد، هر چکی که صادر می شود و در اختیار فرد دارنده قرار می گیرد، به عنوان یک سند لازم الاجرا شناخته می شود.

    مفهوم این عبارت این می باشد که فرد دارنده چک می تواند در زمانی که مبلغ چک وصول نمی شود و گواهی عدم پرداخت را می گیرد، از طریق دوایر اجرای ثبت پیگیری های لازم را انجام دهد. ایشان در این مرحله می تواند برای صادر نمودن اجراییه بر علیه فرد صادر کننده چک درخواست خود را ارائه نماید.

    برای این منظور فردی که چک را در اختیار دارد، باید برگه ی چک بلامحل را به همراه گواهی صادر شده مبنی بر عدم پرداخت چک به دایره ی اجرای ثبت تحویل نماید.

    دایره ی اجرای ثبت

    در دایره ی اجرای ثبت، زمانی دستور اجرا بر علیه فرد صادر کننده ی چک داده می شود که تطابق امضای درج شده در چک بلامحل با امضای ثبت شده ی فرد صاحب حساب به اثبات برسد.

    بعد از این که فرد آورنده چک، کپی برابر با اصل مستندات و مدارک را به دایره ی ثبت اجرا تحویل داد و همچنین تقاضا نامه ی مربوطه را مورد تکمیل قرار داد، باید هزینه های مربوط به صدور اجراییه را نیز به صندوق دایره ی ثبت اجرا پرداخت نماید.

    ایشان می تواند در ادامه رسید مربوط به تقاضای صدور اجراییه را دریافت نماید. در ادامه، اجراییه مورد نظر صادر شده و توسط یکی از متصدیان امر به فرد مورد نظر ابلاغ می گردد.

    در برخی از شرایط این امکان وجود دارد که فرد صادر کننده ی چک باز هم در مهلت قانونی داده شده برای تسویه ی بدهی و مبلغ چک خویش اقدامی را صورت نمی دهد. در این شرایط فرد دارنده ی چک که قبل از این تقاضای صدور اجرایی را داشته است، می تواند در زمینه ی توقیف اموال فرد صاحب حساب درخواست نماید.

    در این مرحله ایشان می تواند امول فرد بدهکار را به دایره ی اجرای ثبت معرفی نماید. این موضوع شامل همه ی اموال منقول و یا غیر منقول فرد بدهکار (صادر کننده ی چک) می شود.

    صادر کردن اجراییه تنها بر علیه فرد صادر کننده ی چک (صاحب حساب) امکان پذیر می باشد

    باید به این نکته ی مهم نیز توجه داشته باشید که صادر کردن اجراییه تنها بر علیه فرد صادر کننده ی چک (صاحب حساب) امکان پذیر می باشد و نمی توان برای دیگر افراد که احتمالا چک مورد نظر به ایشان منتقل شده است، اجراییه صادر نمود.

    بهتر است تا دقیق ترین اطلاعات مربوط به صادر کردن اجراییه بر علیه فرد صادر کننده ی چک را از گروه های مشاوره ی حقوقی با تجربه و با سابقه دریافت نمایید.

    این اطلاعات در برخی از سایت های معتبر حقوقی همچون تهران لو نیز به افراد متقاضی ارائه می شوند. بهتر است، هم اینک به سایت تهران لو وارد شوید و از بهترین مشاوره های حقوقی در زمینه ی چک های برگشتی بهره مند شوید. همچنین در سایت معتبر تهران لو،امکان معرفی با تجربه ترین وکیل ها در حوزه ی چک های بلامحل و برگشتی نیز وجود دارد.

    خواهشمند است، در بخش های باقیمانده از نوشتار وکیل برای چک برگشتی ما را همراهی نمایید.

    آیا در زمینه ی شیوه ی مراجعه به محاکم قضائی حقوقی صالح و درخواست صدور اجرائیه اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی شیوه ی مراجعه به محاکم قضائی حقوقی صالح و درخواست صدور اجرائیه اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی شیوه ی مراجعه به محاکم قضائی حقوقی صالح و درخواست صدور اجرائیه اطلاعاتی دارید؟

    در بخش های قبلی از نوشتار خود با عنوان وکیل برای چک برگشتی، برخی از شیوه هایی که فرد دارنده ی چک می تواند برای وصول مبلغ چک خود انجام دهد را مورد تشریح قرار دادیم. در این بخش قصد داریم تا یک روش دیگر را با عنوان مراجعه به محاکم قضائی حقوقی صالح و درخواست صدور اجرائیه مورد بررسی و توضیح قرار دهیم.

    لطفا در این قسمت از مقاله ما را همراهی نمایید.

    قبل از این که قانون های جدید چک مورد تصویب و اصلاح واقع شوند، فردی که به عنوان دارنده ی چک شناخته می شود، باید بر علیه همه آن هایی که به نوعی مسئولیت چک را داشتند، اقامه دعوی می کرد. البته این اقامه دعوی مشروط بر جمع شدن چند شرط بود.

    این فرد می توانست بر علیه صادر کننده ی چک، آن هایی که چک را ظهرنویسی کرده بودند، افراد ضامن و دیگر افراد اقامه دعوی نماید. همچنین ایشان می توانست در خصوص توقیف اموال افراد ذکر شده نیز اقدام نماید.

    پروسه ای که در پاراگراف قبلی به آن اشاره داشتیم، تا زمانی که دادنامه قطعیت پیدا نماید و به مرحله اجرا برسد، دارای زمان نسبتا طولانی می بود.

    ماده ی شماره ی 23

    اما در حال حاضر و بر طبق آن چیزی که در ماده ی شماره ی 23 تایید شده ی تاریخ 13 آبان 1397 ذکر شده است، فرد دارنده ی چک قادر است تا با ارائه نمودن گواهی عدم پرداخت چک، درخواست صدور اجراییه را از دادگاه صالح داشته باشد.

    دادگاه نیز در این باره وظیفه دارد که با عنایت به شرط هایی که در قسمت ذیل به آن ها اشاره می نماییم، اجراییه را بر علیه صادر کننده، صاحب حساب و یا هر دوی ایشان صادر نماید.

    اگر در متن چک چیزی در مورد شرط و شروط مربوط به پاس شدن چک قید نشده باشد، یعنی وصول آن منوط به محقق شدن برخی از شرط ها نباشد.

    در مورد این که چک حالت تضمینی و بابت انجام معامله و یا تعهدی می باشد، چیزی در متمم چک درج نشده باشد.

    نکته در مورد علت صادر شدن گواهی عدم پرداختن

    علت صادر شدن گواهی عدم پرداختن در خصوص دستور عدم پرداخت مبلغ چک نبوده باشد.

    در صورتی که این شرایط برآورده شده باشند، دادگاه مورد نظر می بایست نسبت به صادر نمودن اجراییه بر علیه افراد مورد نظر اقدام نماید.

    فردی که این چک بلامحل یا برگشتی را صادر نموده است، از زمانی که ابلاغیه و اجرائیه مورد نظر را دریافت می نماید، ظرف مدت 10 روز فرصت دارد تا نسبت به تسویه و پرداخت بدهی خویش اقدام نماید.

    همچنین ایشان می تواند به هر شکلی که شده است، موافقت فرد دارنده ی چک را جلب نماید.

    مثلا می تواند برخی از اموال خویش را به ایشان معرفی نماید و بابت تسویه بدهی از آن ها استفاده نماید.

    اگر در مدت 10 روزه، اقدام خاصی برای پرداخت بدهی خود صورت ندهد

    اگر ایشان در مدت 10 روزه، اقدام خاصی برای پرداخت بدهی خود صورت ندهد، بخش اجرای احکام دادگستری نسبت به اجرای اجرائیه صادر شده اقدام می کند و مبلغ مربوط به چک مورد نظر را از ایشان استیفا می نماید.

    شما می توانید در این خصوص با یک وکیل خبره که در حوزه ی چک های برگشتی تجربه و سابقه ی خوبی دارد، مشورت نمایید و بر اساس آن چه که ایشان پیشنهاد می دهد، عمل نمایید. برخی از وب سایت های معتبر حقوقی نسبت به معرفی وکیل های با تجربه اقدام می نمایند. یکی از این سایت ها، وب سایت تهران لو می باشد. شما می توانید بهترین وکیل برای چک برگشتی را از وب سایت تهران لو جست و جو و پیدا نمایید.

    از شما سروران گرامی دعوت می شود، قسمت های باقیمانده از نوشتار وکیل برای چک برگشتی را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

    آیا در زمینه ی تعیین میزان اعتبار مشتریان توسط بانک‌ ها اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی تعیین میزان اعتبار مشتریان توسط بانک‌ ها اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی تعیین میزان اعتبار مشتریان توسط بانک‌ ها اطلاعاتی دارید؟

    همان طور که دقت فرمودید؛ در قسمت پیشین از نوشتار علمی حقوقی تعیین میزان اعتبار مشتریان توسط بانک‌ ها در خصوص شیوه هایی که فرد دارنده ی چک می تواند برای وصول مبلغ چک خود انجام دهد، برای شما عزیزان صحبت نمودیم. در ادامه و در قسمت دیگری از این مقاله بنا داریم تا در مورد تعیین میزان اعتبار مشتریان توسط بانک ‌ها مواردی را خدمت شما همراهان عزیز توضیح دهیم.

    از شما درخواست می شود تا در ادامه ی این مقاله ما را همراهی نمایید.

    بر اساس آن چیزی که در ماده ی شماره ی 6 اصلاحی قانون های جدید چک آمده است، همه ی بانک ها وظیفه دارند، در زمانی که قصد صادر نمودن دسته چک جدید برای افراد مختلف را دارند، تنها از طریق سامانه صیاد که نزد بانک مرکزی می باشد، اقدام نمایند. این سامانه مربوط به صدور چک و دسته چک به صورت یکپارچه می باشد.

    در این سامانه در ابتدا صحت مشخصه های فرد درخواست کننده مورد بررسی قرار می گیرد. این کار توسط دریافت استعلام از سامانه نظام هویت سنجی صورت می گیرد. در ادامه، نبود ممنوعیت قانونی برای صادر کردن چک به نام فرد مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرد.

    در این بین و حسب مورد، برخی از گزارش های مربوط به اعتبار سنجی فرد درخواست کننده دریافت می شوند.

    بر اساس آن چه در گزارش های اعتبار سنجی و برای فرد متقاضی ذکر می شود، برای ایشان یک سقف اعتبار مجاز در نظر گرفته می شود

    بر اساس آن چه در گزارش های اعتبار سنجی و برای فرد متقاضی ذکر می شود، برای ایشان یک سقف اعتبار مجاز در نظر گرفته می شود. همچنین برای هر کدام از برگه های چک یک شماره یا شناسه ی یکتا و مدت زمانی به عنوان زمان اعتبار در نظر گرفته می شود.

    نهایت اعتباری که یک دسته چک می تواند داشته باشد، نهایتا تا 3 سال بعد از دریافت آن می باشد.

    در واقع چک هایی که تاریخ درج شده در آن ها بعد از تاریخ اعتبار دسته چک باشد، دارای اعتبار نمی باشند.

    بهتر است، اطلاعات دقیق در مورد تعیین میزان اعتبار مشتریان توسط بانک‌ ها را از وب سایت های معتبری همچون تهران لو دریافت نمایید. وب سایت تهران لو جدیدترین و به روزترین اطلاعات حقوقی مربوط به قانون های دسته چک را در اختیار مراجعه کنندگان گرامی قرار می دهد.

    لطفا در ادامه ی این نوشتار علمی حقوقی، ما را همراهی نمایید.

    آیا در زمینه ی پیش بینی صدور چک‌ های موردی اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی پیش بینی صدور چک‌ های موردی اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی پیش بینی صدور چک‌ های موردی اطلاعاتی دارید؟

    همان گونه که مشاهده فرمودید؛ در قسمت قبلی از مقاله ی وکیل برای چک برگشتی، در زمینه ی تعیین میزان اعتبار مشتریان توسط بانک ‌ها توضیحاتی را حضور شما سروران گرامی ارائه دادیم. اینک و در بخش دیگری از نوشتار علمی حقوقی خود قصد داریم تا پیش بینی صدور چک ‌های موردی را مورد توضیح قرار دهیم.

    از شما مخاطبین گرامی دعوت می نماییم که در این بخش نیز ما را همراهی نمایید.

    با عنایت به تبصره ی شماره 2 ماده ی 6 اصلاحی قانون مربوط به چک، برای این که میزان درخواست و تقاضاها برای دریافت دسته چک ها کاهش پیدا نماید و نیاز اشخاص مختلف به ابزارهای پرداخت دارای وعده نیز رفع شود، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد تا در مدت زمان نهایتا 12 ماهه و از زمانی که این قانون مورد تصویب واقع می شود، ضابطه ها و زیرساخت هایی را برای سرویس ها و خدمت های برداشت مستقیم و البته به شکل چک های مورد برای آن افرادی که دارای دسته چک نمی باشند، مورد طراحی و اجرا قرار دهد.

    این کار باید به شکلی یکپارچه و در نظام بانکی کشور مورد تدوین قرار گیرد.

    در این صورت دیگر نیازی به اعتبار سنجی، رتبه بندی اعتباری افراد و به کارگیری برگه های دسته چک نمی باشد و در این شیوه، افراد و ذی نفع های معین شده می توانند از حساب این اشخاص برداشت داشته باشند.

    در صورتی که چک موردی ایشان مورد وصول قرار نگیرد

    البته در صورتی که چک موردی ایشان مورد وصول قرار نگیرد، فرد صاحب حساب تا زمانی که دین خود را ادا نکرده است، حق دریافت دسته چک، صادر نمودن برگه چک جدید و به کارگیری چک های موردی را ندارد.

    یکی از مراجع و منابع معتبر در خصوص مقررات مربوط به چک های موردی، وب سایت معتبر تهران لو می باشد. بهتر است، برای کسب اطلاعات مفیدتر در این رابطه به وب سایت تهران لو مراجعه نمایید.

    از شما عزیزان دعوت می شود تا در بخش های باقیمانده از این نوشتار با ما همراه باشید.

    آیا در زمینه ی شرایط مربوط به رفع سوء اثر چک اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی شرایط مربوط به رفع سوء اثر چک اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی شرایط مربوط به رفع سوء اثر چک اطلاعاتی دارید؟

    همان گونه که دقت کردید؛ در قسمت قبلی از متن وکیل برای چک برگشتی، در مورد پیش بینی صدور چک‌ های موردی صحبت هایی را خدمت شما عزیزان خواننده ارائه کردیم.

    در این بخش تصمیم داریم تا در زمینه ی شرایط مربوط به رفع سوء اثر چک، توضیحاتی را ارائه نماییم.

    خواهشمند است، در ادامه ی این نوشتار علمی حقوقی با ما همراه باشید.

    بر طبق آن چیزی که در تبصره ی سوم از ماده ی شماره ی 5 مکرر قانون الحاقی مربوط به چک ها آمده است، در هر کدام از گزینه های ذیل، بانک های عامل وظیفه دارند تا اطلاعات کامل را در سامانه یکپارچه ی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسانند. این اقدام سبب می شود تا به صورت فوری و به شکل آنلاین، رفع سوء اثر چک های مربوطه انجام شوند:

    الف – زمانی می باشد که مبلغ کسری از موجودی چک مورد نظر تامین شده و به حساب مربوطه واریز شده است.

    البته در این موارد باید فرد صادر کننده ی چک درخواست مسدودی حساب خود را بدهد تا زمانی که فرد دارنده ی چک بتواند به بانک مراجعه نماید و مبلغ چک خود را مورد وصول قرار دهد. البته این موضوع نهایتا تا 12 ماه امکان پذیر می باشد.

    همچنین باید فرد واریز کننده، موضوع واریز و تامین موجودی حساب را تا مدت نهایتا 3 روز به دارنده ی چک مورد نظر اطلاع رسانی نماید.

    ارائه لاشه ی چک به بانک مورد نظر

    ب – ارائه لاشه ی چک به بانک مورد نظر که این مورد، نشانگر تسویه حساب فرد صادر کننده ی چک با دارنده ی برگه چک می باشد.

    ج – در صورتی که فرد دارنده ی چک نسبت به رضایت و ارائه ی رضایت نامه اقدام نماید. البته بایستی رضایت نامه ی مورد نظر در یکی از دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد. همچنین به جای ثبت در اسناد رسمی می توان از نامه های رسمی که از سوی ارگان های دولتی و غیر دولتی صادر می شوند نیز استفاده نمود.

    د- در این حالت باید یک نامه ی رسمی از مراجعه ذی صلاح و یا مراجع ثبتی مبنی بر این که عملیات اجرایی مربوط به چک مورد نظر خاتمه یافته است، صادر شود.

    ه- زمانی که یک حکم از مراجع قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب و صادر کننده ی چک صادر شود.

    زمانی که دست کم 36 ماه یا 3 سال از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت چک مورد نظر گذشته باشد

    و- زمانی که دست کم 36 ماه یا 3 سال از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت چک مورد نظر گذشته باشد و در این مدت طرح دعوی حقوقی یا کیفری نیز در خصوص چک مورد نظر انجام نشده باشد.

    البته در مواردی که صادر شدن گواهی نامه مربوط به عدم پرداخت به علت دستور عدم پرداخت و بر اساس ماده ی شماره ی (۱۴) این قانون و تبصره های مربوط به آن باشد، سوء اثر به حساب نخواهد آمد.

    بهتر است، اطلاعات کامل و جزئیات مربوط به شرایط مربوط به رفع سوء اثر چک را در وب سایت های معتبر مورد تعقیب قرار دهید. یکی از برترین وب سایت ها که کامل ترین مشاوره های حقوقی را به افراد مختلف ارائه می نماید، وب سایت تهران لو می باشد. بهتر است، برای پرونده های مرتبط با چک های بلامحل و یا چک های برگشتی به وب سایت تهران لو مراجعه کرده و بهترین مشاوره ها را دریافت نمایید.

    لطفا قسمت های باقیمانده از متن وکیل برای چک برگشتی را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

    آیا در زمینه ی چک های کیفری و حقوقی اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی چک های کیفری و حقوقی اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی چک های کیفری و حقوقی اطلاعاتی دارید؟

    همان طور که دقت فرمودید؛ در بخش پیشین از نوشتار علمی حقوقی وکیل برای چک برگشتی، در زمینه ی شرایط مربوط به رفع سوء اثر چک مواردی را خدمت شما بیان نمودیم. در این قسمت نیز قرار است تا یکی از انواع مهم چک با عنوان چک های کیفری و حقوقی را برای شما مورد تشریح قرار دهیم.

    از شما مخاطبین عزیز دعوت می نماییم که در ادامه این مقاله ی کاربردی با ما همراه باشید.

    در مواردی، چک ها به عنوان چک کیفری شناخته می شوند و در این صورت فردی که برگه چک را صادر نموده است، تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد و مجازات های مشخصی شامل حال ایشان می شود.

    مهم ترین موارد برای این که یک چک شامل حالت کیفری و تعقیب نباشد، گزینه های ذیل می باشند:

    در مواردی که چک مورد نظر دارای وعده باشد.

    هر زمان که چک مورد نظر بابت تضمین انجام تعهد انجام معامله‌ای خاص مورد صدور قرار گرفته باشد.

    در زمان هایی که چک صادر شده به صورت سفید امضا ارائه شده باشد.

    در شرایطی که بدون تاریخ صادر شدن چک مورد نظر به اثبات برسد.

    هر زمان که وصول وجه چک مربوطه به شرط تحقق یافتن رخداد خاصی مشروط شده باشد.

    در مواردی که این موضوع که چک مورد نظر بابت معاملاتی نامشروع یا ربا (بهره) صادر شده است، به اثبات برسد.

    در مواقعی که دارنده چک تا زمان 6 ماه از تاریخ صادر شدن چک برای دریافت مبلغ آن به بانک مراجعه ننماید

    همچنین در مواقعی که دارنده چک تا زمان 6 ماه از تاریخ صادر شدن چک برای دریافت مبلغ آن به بانک مراجعه ننماید، یا در مدت 6 ماه از تاریخ صادر شدن گواهی عدم پرداخت (یعنی برگشت خوردن چک) شکایت خود را ارائه ننماید.

    این ها مهم ترین مواردی می باشند که سبب می شوند تا یک چک از حالت کیفری و حقوقی خارج شود و در بقیه ی موردها، چک ها می توانند شرایط کیفری و حقوقی را داشته باشند و فرد آورنده ی چک مجاز است تا شکایت کیفری خود را به مراجع ذی صلاح ارائه نماید.

    بهتر است، در این خصوص و موضوعات مرتبط با چک های حقوقی و کیفری به مراجع و منابع معتبر حقوقی مانند سایت اینترنتی تهران لو مراجعه نمایید. سایت تهران لو سالیان سال است که بهترین مشاوره های حقوقی را از طریق وب سایت خود به مراجعه کنندگان محترم ارائه می نماید.

    در ادامه ی مقاله ی وکیل برای چک برگشتی، ما را همراهی نمایید.

    آیا در زمینه ی اشتراک‌ گذاری اطلاعات بانک مرکزی و مراجع قضایی اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی اشتراک‌ گذاری اطلاعات بانک مرکزی و مراجع قضایی اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی اشتراک‌ گذاری اطلاعات بانک مرکزی و مراجع قضایی اطلاعاتی دارید؟

    همان طور که ملاحظه فرمودید؛ در بخش پیشین از نوشتار وکیل برای چک برگشتی، در مورد شرایط کیفری بودن و یا نبودن انواع چک ها مواردی را خدمت شما عزیزان بیان نمودیم.

    از آنجایی که موضوع این مقاله به چک های بلامحل و یا برگشتی و همچنین موارد قضایی مربوط به این چک ها مربوط می شود، در این قسمت از مقاله ی خود قصد داریم تا مقداری در مورد اشتراک‌ گذاری اطلاعات بانک مرکزی و مراجع قضایی صحبت نماییم.

    از همه ی شما عزیزان دعوت می شود تا پایان این بخش نیز ما را همراهی نمایید.

    بر اساس مواردی که در بند ۱ ماده ی ۲۱ اصلاحی قانون یادشده آمده است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد، اطلاعات مربوط به گواهی نامه های عدم پرداخت افراد را تجمیع نماید. همچنین ایشان موظف هستند، آراء قطعی محکمه های قضایی را در مورد چک های مورد نظر در سامانه ی یکپارچه ای که مربوط به خود بانک مرکزی می باشد، ثبت نمایند.

    در این صورت است که امکان دسترسی آنلاین بانک ها و موسسه های اعتباری به سابقه ی چک های این افراد برقرار می شود. همچنین استعلام های مربوط به این چک ها و افراد مربوطه به راحتی قابل اجرا می باشند. این موضوعات از طریق شبکه ی ملی عدالت برقرار می شوند.

    قوه قضائیه نیز دارای وظیفه هایی می باشد. مجموعه وظیفه های این قوه نیز به شرح ذیل می باشند:

    برقرار نمودن امکان دسترسی آنلاین بانک مرکزی به احکام ورشکستگی

    اعسار از پرداخت محکوم‌ به

    دسترسی به آرای قطعی صادر شده درباره چک‌ های برگشتی

    و دیگر موارد که همه ی این ها از طریق سامانه سجل محکومیت ‌های مالی امکان پذیر می باشند.

    همچنین این موارد نیز باید مورد پیگیری قرار گیرند:

    ممانعت از اخذ دسته چک و صادر نمودن چک جدید و به کارگیری چک های موردی نسبت به ورشکسته

    معسر از پرداخت محکوم به

    و فردی که چک هایی برگشتی رفع سوء اثر نشده را دارا می باشد.

    بر اساس آن چیزی که در ماده ی 21 مکرر الحاقی قانون چک بانک مرکزی ذکر شده است، بانک مرکزی وظیفه دارد که طی مدت 2 سال و از زمان لازم‌ الاجراء شدن این قانون در زمینه ی افرادی که ورشکسته شده و یا معسر پرداخت محکوم به می باشند و یا این که چک هایی برگشتی رفع سوء اثر نشده دارند، اقدام های ذیل را انجام دهد:

    از دریافت دسته چک این افراد ممانعت نماید.

    نسبت به صدور چک جدید در سامانه صیاد این افراد جلوگیری به عمل آید.

    به کار گیری چک های موردی

    به کار گیری چک های موردی برای ایشان ممنوع باشد.

    در مورد اشتراک ‌گذاری اطلاعات بانک مرکزی و مراجع قضایی و تجمیع بیشتر اطلاعات بین این دو ارگان می توانید دقیق ترین اطلاعیه ها و مقررات را از طریق سایت های مشاوره ی حقوقی تعقیب و پیگیری نمایید.

    یکی از مناسب ترین وب سایت ها که دقیق ترین و تازه ترین اطلاعات مرتبط با قانون های چک برگشتی را به مخاطبین خود ارائه می نماید، وب سایت معتبر تهران لو می باشد.

    از همه ی شما سروران عزیز درخواست داریم تا قسمت های آتی از نوشتار علمی حقوقی وکیل برای چک برگشتی را از دست ندهید.

    آیا در زمینه ی امکان استعلام آخرین وضعیت صادر کننده چک قبل از دریافت چک اطلاعاتی دارید؟

    آیا در زمینه ی امکان استعلام آخرین وضعیت صادر کننده چک قبل از دریافت چک اطلاعاتی دارید؟
    آیا در زمینه ی امکان استعلام آخرین وضعیت صادر کننده چک قبل از دریافت چک اطلاعاتی دارید؟

    همان طور که ملاحظه فرمودید؛ در بخش قبلی، توضیحاتی در مورد اشتراک ‌گذاری اطلاعات بانک مرکزی و مراجع قضایی و برخی از مهم ترین وظیفه های این دو ارگان را مورد تشریح قرار دادیم. در این قسمت از مقاله ی علمی حقوقی خود تصمیم داریم تا امکان استعلام آخرین وضعیت صادر کننده چک قبل از دریافت چک را مورد توضیح قرار دهیم.

    از شما دعوت می نماییم تا در این قسمت نیز با ما همراه باشید.

    ماده ی 21 مکرر الحاقی

    بر اساس مواردی که در ماده ی 21 مکرر الحاقی قانون مذکور ذکر شده است، بانک مرکزی دارای این تکلیف و وظیفه می باشد که امکان استعلام آخرین وضعیت صادر کننده چک را فراهم نماید. این موضوعات می توانند شامل مواردی همچون گزینه های ذیل باشند:

    سقف اعتبار مجاز

    سابقه چک های برگشتی در طی 3 ‌سال اخیر

    مقدار و میزان تعهدات چک‌ های تسویه ‌نشده

    البته موضوعات صرفا در مورد افرادی می باشند که قصد دریافت دسته چک را دارند.

    ملزم نمودن به گرفتن شناسه ی یکتا به منظور صدور و یا مسدود کردن هر برگه چک در سامانه صیاد

    منظور از این عبارت این می باشد:

    بنا بر آن چیزی که در بخش اخیر از ماده ی شماره ی 21 مکرر الحاقی قانون فوق الاشاره ذکر شده است، سامانه صیاد به شکلی می باشد که صادر نمودن هر فقره چک مستلزم این می باشد که اطلاعات مهمی از قبیل موارد ذیل به ثبت رسمی رسیده باشند:

    هویت دارنده

    مبلغ و تاریخ مندرج در چک که به منظور شناسه یکتای برگه چک توسط صادرکننده می باشد.

    همچنین امکان منتقل نمودن چک به فردی دیگر توسط دارنده تا پیش از تسویه آن، با ثبت رسمی اطلاعات هویتی فرد دوم برای همان شناسه یکتای چک مقدور باشد.

    به این نکته ی مهم نیز باید توجه داشته باشید که:

    عدد ذکر شده در چک نباید از تفاوت سقف اعتبار مجاز و تعهدهای مربوط به چک ‌های تسویه نشده بیشتر شود.

    بهتر است، اطلاعات تکمیلی در مورد گرفتن شناسه ی یکتا به منظور صدور و یا مسدود کردن هر برگه چک در سامانه صیاد و استعلام آخرین وضعیت صادر کننده چک قبل از دریافت چک را در سایت های معتبری همچون سایت تهران لو مورد پیگیری و جست و جو قرار دهید.

    کلام آخر

    در اینجا مجموعه توضیحات ما در زمینه ی وکیل برای چک برگشتی به پایان رسید. امید است از موارد بیان شده در بخش های مختلف نوشتار علمی حقوقی وکیل برای چک برگشتی نهایت بهره و استفاده را برده باشید و به خوبی با شرایط مربوط به وکیل برای چک برگشتی آشنا شده باشید.

    همان طور که ملاحظه فرمودید، در همه ی بخش های این مقاله ی کاربردی به شما عزیزان توصیه و البته پیشنهاد کردیم که در پرونده های مرتبط با چک های برگشتی و یا چک های بلامحل به دنبال یافتن یک وکیل خبره که در این حوزه دارای تجربه و تخصص کافی است، باشید. بهترین وب سایتی که به معرفی این وکیل ها و همچنین ارائه دیگر مشاوره های حقوقی می پردازد، وب سایت معتبر تهران لو می باشد که دارای سوابق درخشانی در این زمینه می باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با