نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    اگر قصد ابطال سند رسمی مشاعی خود را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما اطلاعات جامعی از این موضوع بدهیم.

    مسئله سند و قوانین ملکی یکی از مسائلی است که امروزه بخش عظیمی از پرونده های دادگاه را به خود اختصاص داده است. دادگاه هایی که راهرو های آن مملو از کسانی است که یا در امور مالی و یا در بحث امور ملکی با یکدیگر به اختلاف خورده اند، البته همیشه هم مسئله اختلاف نیست، گاها ابطال سند رسمی مشاعی میتواند با هماهنگی و توافق طرفین و تنها جهت طی مراحل قانونی در دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

    نظم و هماهنگی جامعه

    به هر حال آنچه مسلم است، این است که قانون حاکم بر جامعه با مشخص کردن چهارچوب هایی توانسته است تا حد ممکن همه چیز را در این چهارچوب قرار داده و نظم و هماهنگی بیشتری به جامعه بدهد.

    البته این مسئله متقابل هم وجود دارد که جامعه هم باید نسبت به قوانینی که وضع میشود آگاهی کافی داشته و به قوانین احترام بگذارد. در این مقاله ما قصد داریم به صورت مفصل نسبت به قوانین ملکی و به خصوص در زمینه مشاعات صحبت کنیم. مواردی که معمولا به دلیل وجود چند شریک به اختلاف کشیده میشود و قانون ما بین طرفین حاکم خواهد شد.

    آگاهی یافتن شما از کلیه موارد مربوط به مشاعات ملکی میتواند راه شما را در پیشگیری از اختلافات و یا حتی در زمانی که درگیر اختلافات هستید، باز کند. پس لازم است که با دقت کافی در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که:

    1. چرا اطلاع از قوانین مهم است
    2. انواع قوانین حاکم بر جامعه
    3. چگونه می‌توان قوانین را بهتر شناخت
    4. نقش وکیل در قانون
    5. چرا لازم است که در دعاوی حقوقی وکیل داشته باشیم
    6. شناخت ویژگی های یک وکیل خوب
    7. نقش سند در تعریف مالکیت
    8. اهمیت توجه به صحیح بودن سند
    9. چرا بهتر است، سند به رویت وکیل برسد
    10. لزوم حضور وکیل در معاملات ملکی
    11. نکاتی که باید در معاملات ملکی توجه کنیم
    12. انواع مشاعات
    13. سند مشاعی چیست
    14. قوانین ابطال سند مشاعی
    15. نکاتی که باید هنگام طرح دعوی رعایت کنیم
    16. تنظیم درخواست ابطال سند رسمی مشاعی

     

    چرا اطلاع از قوانین مهم است

    چرا اطلاع از قوانین مهم است
    چرا اطلاع از قوانین مهم است

    در مقدمه این بحث از اهمیت اطلاع داشتن افراد جامعه از قوانین حاکم بر آن گفتیم. مسئله ای که بسیار برای ما حائز اهمیت است، این است که بدانیم در مسائل حقوقی خود باید چه قوانینی را رعایت کنیم و یا در صورت بروز هر مشکل بدانیم که چگونه میتوان با روش های قانونی مشکل را برطرف کرد.

    مرحله اول از هر مسئله قانونی این است که بدانیم مشکل ما در کدام دسته بندی از قوانین جای میگیرد. مشکلات ما از قوانین نوع مدنی است، یا مربوط به قوانین خانواده میشود. معمولا قوانین در هرکدام از این دو دسته بندی کیفر خواست متفاوتی دارد و به شیوه متفاوتی هم مورد برسی قرار میگیرد.

    شناخت ما از قوانین به اینجا نیز منتهی نمیشود، بلکه با شناخت کامل ما از قوانین میتوانیم با علم کافی در هر مناقشه ای تصمیم بگیریم و در هر شرایطی که در زندگی کاری و شخصی ایجاد میشود، بهترین تصمیم را به لحاظ قانونی بگیریم.

    شما زمانی که شناخت کافی از قوانین داشته باشید، میتوانید به آسانی در زمان مناسب بهترین واکنش را به مناقشه حقوقی خود نشان بدهید و در نهایت هم شانس پیروزی خود را بیشتر کنید.

    مثال های بسیاری برای این موضوع وجود دارد. به طور کلی زمانی که شما بدانید که قانون در چه شرایطی در یک مناقشه طرف شما را میگیرد و دادگاه در چه شرایط و با چه مستنداتی رای را به نفع شما صادر میکند، میتوانید به راحتی پرونده حقوقی خود را پیگیری کنید.

    آشنایی با قوانین میتواند ضرر و زیان های شما را کاهش بدهد

    آشنایی با قوانین میتواند ضرر و زیان های شما را کاهش بدهد. زمانی میرسد که شما ممکن است، به دلیل عدم آشنایی کافی نسبت به قوانین متضرر شوید. ضرر شما زمانی خود را نشان میدهد که نتوانید در دادگاه آنطور که باید خودتان را نشان بدهید. فرآیند دفاع در دادگاه فرآیند بسیار مهمی است، اما اینکه در حین دفاع تمامی گفته های شما متناسب با قوانین باشد و از روی اطلاع کافی از قوانین از خودتان دفاع کنید، میتواند در نتیجه دادگاه تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

    با این اوصاف عجیب نیست، اگر بگوییم که آشنایی و شناخت تمامی قوانین در تمامی حوزه های زندگی که ممکن است، به دفاع از حقوق خود نیاز داشته باشید، امر آسانی باشد.

    آشنایی داشتن به تمامی قوانین مهم است، اما آسان نیست و لازم است که شما همواره راهنما و مرجعی داشته باشید که بتوانید بر طبق گفته های راهنمای خود، بهترین استفاده را از قوانین برای احقاق حق خود داشته باشید.

    انواع قوانین حاکم بر جامعه

    انواع قوانین حاکم بر جامعه
    انواع قوانین حاکم بر جامعه

    در جامعه قوانین بسیاری حاکم است که هرکدام با توجه به یک بخش از حوزه زندگی اعضای جامعه تدوین شده است. دلیل اینکه این قوانین هرکدام یک موضوع را پوشش میدهند این است که معمولا بررسی اختلافات در یک دادگاه صورت نمیگیرد، بلکه برای بررسی اختلافات، دادگاه های مختلفی وجود دارد که هرکدام به صورت تخصصی بر یک موضوع تمرکز میکنند.

    این مسئله باعث تمرکز بیشتر دادگاه بر حل اختلافات در دسته بندی ها و طبقه بندی های مختلف میشود. از طرفی هم آشنایی به قوانین در حوزه های مختلف تقریبا امری مشکل است و برای افزایش کیفیت دادرسی، لازم است که دادگاه حتما به مسائل به طور تخصصی و با تمرکز بیشتر بپردازد.

    برطرف کردن اختلافات میان طرفین مناقشه

    قوانینی که در جامعه وجود دارد، با این قصد ایجاد شده است تا بتواند اختلافات میان طرفین مناقشه را برطرف کند. گاها این اختلافات در امور مالی ایجاد میشود و گاهی اوقات هم اختلافات مربوط به خانواده و مشکلاتی از این دست میشود. دسته دیگری از اختلافات هم وجود دارد که در دادگاه های مدنی مورد بررسی قرار میگیرد.

    قوانین حاکم بر جامعه در سه دسته قوانین حقوقی، کیفری و متفرقه تقسیم میشوند.

    قوانین حقوقی حاکم بر جامعه شامل قوانین مربوط به خانواده، تجارت، مالک و مستاجر، دادرسی های مدنی، داوری، ثبتی، اراضی و… میشود.

    قوانین کیفری نیز به قوانینی شامل جرایم و مجازات ها، قاچاق، قوانین دادرسی کیفری، مواد مخدر و… میشود. معمولا قوانین حقوقی و کیفری به لحاظ مجازات نیز با یکدیگر متفاوت است و در پرونده های مالی اگر شخص بتواند با دفاع صحیح از شرایط خود، قوانین خود را از کیفری به حقوقی تغییر بدهد، مجازات هایی مانند تحمل حبس و.. برای او وضع نمیشود.

    قوانین متفرقه ای نیز وجود دارد

    قوانین متفرقه ای نیز وجود دارد. که شامل قوانین قضات، بورس، قوانین بانکی، فناوری اطلاعات، پزشکی، راهنمایی و رانندگی و… میشوند.

    توجه به هرکدام از این دسته بندی ها میتواند کمک بسیاری به حل مناقشه ها کند، چرا که نوع مجازات در هرکدام از این دسته بندی ها متفاوت است. پرونده ها میتوانند از نوع حقوقی باشند و یا در دادگاه به شکل کیفری پیگیری شوند. این مسئله اثبات میکند که قوانین تا چه اندازه میتواند انعطاف پذیر باشد و آشنایی به این قوانین و همچنین، نحوه بیان خواسته خود در دادگاه و دفاع از حقوق، میتواند چقدر در مجازات موثر باشد.

    این موضوع در مناقشات مربوط به ابطال سند رسمی مشاعات نیز کاربرد دارد و آشنایی به این قوانین میتواند در دادرسی مواردی از این دست نیز موثر باشد. در ادامه به شما میگوییم که حضور وکیل تا چه اندازه میتواند در این مسئله موثر باشد.

    پیشنهاد می کنیم از مقاله رای دادگاه ابطال سند رهنی دیدن کنید.

    چگونه می‌توان قوانین را بهتر شناخت

    چگونه می‌توان قوانین را بهتر شناخت
    چگونه می‌توان قوانین را بهتر شناخت

    قطعا در هر کشوری، اولین مرجع برای شناخت قوانین و بررسی آن ها، قانون اساسی آن کشور است. قانون اساسی کشور ما نیز به طور کامل به توضیح و ارائه قوانین تصویب شده پرداخته است و در این کتاب به طور کامل قوانین شرح داده شده است.

    همه ی مصوبات مرتبط با قانون اساسی هم از سوی روزنامه و رسانه های ملی به مردم ابلاغ میشود و به این ترتیب، جامعه در جریان کلیه تغییرات اعمال شده و قوانین افزوده یا حذف شده در قانون اساسی قرار میگیرند.

    اما لازم است، به این نکته هم توجه کنیم که بررسی تمام کتاب قانون اساسی و یا جستجو در آن امر مشکلی است و شاید باعث شود که مباحث و موارد بسیاری از قلم بیفتد. به همین دلیل هم لازم است که از فردی که تخصص کافی در قانون اساسی داشته و با قوانین درج شده در آن آشنایی کافی دارد، در ارتباط باشید.

    آشنایی کامل پیدا کردن نسبت به قوانین مسئله مشکلی است و لازم است که نسبت به تمامی قوانین و تبصره های مندرج در قانون اساسی تسلط کافی داشته باشید تا در صورتی که درگیر یک مناقشه حقوقی شدید، شناخت کافی از تمام اجزای پرونده خود داشته باشید و بدانید که در شرایط شما چه راه حل هایی برای احقاق حق وجود دارد.

    آشنایی با تمامی جنبه های حقوقی مرتبط با یک مسئله

    بهتر است، به این موضوع هم توجه داشته باشید که هنگام پیگیری یک مناقشه حقوقی، تنها با آشنایی داشتن نسبت به قوانین مربوط به همان مسئله نمیتوان مناقشه را پیروز شد، بلکه لازم است، نسبت به تمامی جنبه های حقوقی مرتبط با آن مسئله آشنایی داشته باشید.

    پرونده های حقوقی ممکن است، تنها به یک قانون یا یک تبصره تعیین تکلیف نشود و برای اثبات آن، لازم باشد که به موارد بسیاری در پرونده توجه کرد و آن ها را نسبت به قوانین مختلف تعمیم داد. به همین دلیل هم آشنایی کافی نسبت به تمامی قوانین یا حداقل نسبت به بخش های مختلف قانون اساسی امر بسیار مهمی است.

    پیگیری حقوقی با کمک یک وکیل کاربلد

    برای شناخت بیشتر قوانین ما پیشنهاد میکنیم که از بهترین راه ممکن، یعنی پیگیری حقوقی با کمک یک وکیل کاربلد بهره ببرید. وکلا به دلیل آشنایی و تسلطی که نسبت به قوانین دارند، میتوانند در موضوعات و مناقشات مختلف کمک بسیاری به احقاق حق شما کنند.

    با داشتن یک وکیل میتوانید روند دادرسی را تا حد زیادی به نفع خود تغییر دهید. این مسئله به این معناست که هنگام انجام دادرسی، وکیل شما میتواند با آشنایی بسیار خوبی که نسبت به قانون دارد، زوایای مختلف پرونده را برای دفاع از شما روشن سازد و این مسئله قطعا در روند دادرسی مفید و موثر خواهد بود.

    اگر به دنبال کارشناسان حقوقی و وکلایی هستید که در پرونده های حقوقی به شما یاری برسانند، ما وب سایت تهران لو را به عنوان یک موسسه حقوقی حرفه ای که با بهره گیری از بهترین کارشناسان و وکلا به فعالیت میپردازد به شما معرفی میکنیم. در ادامه، ضمن بررسی قوانین ابطال سند رسمی مشاعی، بیشتر به معرفی وب سایت تهران لو میپردازیم.

    نقش وکیل در قانون

    نقش وکیل در قانون
    نقش وکیل در قانون

    اگر بخواهید در دادگاه حاضر باشید، نیازمند یک وکیل دارید تا به نمایندگی از شما در دادگاه حضور داشته باشد. حضور یک وکیل در دادگاه به نمایندگی از خوانده و به نمایندگی از خواهان است و این وکیل حق دارد، در طی دعوی حقوقی، به پرونده حقوقی شخص دسترسی داشته باشد.

    همچنین در بسیاری از مواقع که خود شخص به دلایلی امکان پیگیری پرونده خود را ندارد، وکیل وی این کار را برعهده گرفته و به پیگیری های حقوقی مناقشه میپردازد.

    آشنایی کافی نسبت به قانون

    همچنین وکلا به دلیل آشنایی کافی نسبت به قانون، معمولا به عنوان نماینده فرد میتوانند به خوبی در دادگاه از موکلین خود دفاع کرده و پس از انجام دفاعیه، رای دادگاه را تا حد امکان به نفع موکل خود تغییر بدهند.

    البته گاها این مسئله نیز وجود دارد که یک شخص نمیتواند به دلایلی مانند دلایل مالی یا دیگر دلایل حقوقی، شخصی را به عنوان وکیل برای خود انتخاب کند. در این شرایط دادگاه اقدام به اختیار کردن یک وکیل برای شخص میکند که این شخص را در سیستم قضایی با اصطلاح وکیل تسخیری میشناسند.

    این وکیل از سمت دادگاه برای دفاع و ارائه دادن مشاوره حقوقی به شخص انتخاب میشود و هدف از چنین سیستمی تنها این مسئله است که در جلسه دادگاه هر دو شخص بتوانند از امکانات قانونی مانند وکیل به صورت برابر استفاده کنند.

    این مسئله از حقوقی است که همه افراد در سیستم قضایی از آن برخوردار هستند. این حق هر فردی است که بتواند در دادگاه وکیل داشته باشد و این مسئله تقریبا در تمامی جوامع دنیا پذیرفته شده است.

    صلاحیت وکیل از نظر دادگاه زمانی مشخص میشود که وکیل علم کافی نسبت به حقوق و قوانین درج شده در قانون اساسی داشته باشد و در این شرایط میتوان انتظار داشت که وکیل بتواند به بهترین نحو ممکن از موکل خود دفاع کند.

    نقش ارائه مشاوره و راهنمایی

    یک نقش مهم که وکیل در پرونده های حقوقی برعهده دارد، نقش ارائه مشاوره و راهنمایی به افرادی است که برای دریافت راهنمایی در پرونده های حقوقی به وی مراجعه میکنند. معمولا وکلا به دلیل آشنایی کافی که نسبت به قوانین دارند، با بررسی تمام جوانب پرونده شخص راهنمایی های لازم و مشاوره های حقوقی را به وی ارائه میدهند.

    شما میتوانید برای دریافت مشاوره های حقوقی از بهترین وکلای آشنا به فرآیند های حقوقی و دادرسی، به وب سایت تهران لو مراجعه کنید. همچنین، اگر قصد طرح دعوی برای ابطال سند رسمی مشاعی دارید، میتوانید از وکلا و کارشناسان حقوقی وب سایت تهران لو راهنمایی های لازم را کسب کنید.

    چرا لازم است که در دعاوی حقوقی وکیل داشته باشیم

    چرا لازم است که در دعاوی حقوقی وکیل داشته باشیم
    چرا لازم است که در دعاوی حقوقی وکیل داشته باشیم

    جلسه دادگاه مکانی است که معمولا علم به حقوق و آشنایی به مسائل حقوقی میتواند فرد را در آن موفق کند. از آن جایی که ما گفتیم که آشنایی به تمامی ریزه کاری های حقوقی قوانین آسان نیست، پس لازم است، فردی که نسبت به مسائل حقوقی علم و آشنایی کافی دارد، در جلسه دادگاه شما را همراهی کند.

    تصور کنید که برای یک پرونده حقوقی به دادگاه مراجعه کرده اید و در جایگاه خواهان، قصد دارید تا حقوق خود را به اثبات برسانید. دادگاه در مرحله اول جدای از بررسی دادخواست و خواسته شما، به دلایل و مستندات شما میپردازد و اگر ادله کافی وجود نداشته باشد، قطعا طرف دیگر مناقشه برنده دادگاه خواهد بود.

    اما نکته اینجاست که شما باید بدانید که دقیقا از چه ادله ای برای اثبات خود و خواسته خود استفاده کنید. این موضوع نیازمند راهنمایی و مشاوره های وکیل میباشد و در این مسئله معمولا وکلا هستند که به موکلین خود مشاروه میدهند و ادله کافی برای اثبات خواسته را برای آن ها بیان میکنند.

    در طول جلسه دادگاه نیز لازم است، به دفاع از ادله خود بپردازید و از نظر قانونی مسئله را کاملا برای دادگاه روشن سازید. نکته جالب اینجا است که در جلسه دادگاه اینکه حق با شما باشد، باید به اثبات برسد و اثبات آن هم نیاز به ادله و دفاعیات قابل قبول برای دادگاه دارد.

    حضور وکیل را نمیتوان در مناقشه های حقوقی نادیده گرفت

    به همین دلیل، حضور وکیل را نمیتوان در مناقشه های حقوقی نادیده گرفت. وکلا میتوانند با توجه به ادله و اسنادی که در ابتدا برای موکلین خود مشخص کرده اند، به دفاع از موکل خود بپردازند.

    در دادگاه وکلا با توجه به علم و اطلاعات کامل حقوقی که دارند، میتوانند از منظر قانون به دفاع از حقوق شما بپردازند و ادله شما را منطبق با کتاب قانون به دادگاه ارائه دهند. در اصل جلسات دادگاه بر پایه آنچه در قانون اساسی نوشته شده باشد، اداره میشود و این قوانین هر چقدر با ادله و خواسته های شما مطابقت داشته باشد، امکان اینکه در دادگاه مورد نظر به پیروزی برسید بسیار بیشتر است.

    به همین دلیل هم لازم است که حتما از یک وکیل کارکشته که نسبت تمامی زوایای قانون آگاهی دارد، کمک بگیرید. در این مسیر، وب سایت حقوقی تهران لو با بهره گیری از بهترین و خبره ترین کارشناسان و وکلا در زمینه مناقشات و پرونده های حقوقی آماده است تا در مناقشات حقوقی شما کنارتان باشد.

    شناخت ویژگی های یک وکیل خوب

    شناخت ویژگی های یک وکیل خوب
    شناخت ویژگی های یک وکیل خوب

    ما به شما از اهمیت وکیل و حضور وکلا در مناقشات حقوقی گفتیم، اما نکته مهمتری که بارها آن را متذکر شدیم، اهمیت استفاده از وکیل کارکشته در مناقشات حقوقی است. پیشتر هم گفتیم که مناقشات حقوقی محفلی است که تنها کسانی که از علم به قانون و حقوق برخوردار باشند، میتوانند رای مثبت از آن دریافت کنند. به همین سبب هم باید به این موضوع توجه داشت که تنها یک وکیل خوب است که میتواند برای شما در دادگاه بهترین دفاع را انجام داده و نتیجه مثبت برای شما از جلسه دادگاه اخذ کند.

    انتخاب وکیلی که بتواند در تمامی مراحل پرونده حقوقی شما به شما راهنمایی و مشاوره بدهد، به مراتب مسئله مشکل تری است، چرا که امروزه در هر خیابان شما دفاتر وکالت بسیاری میبینید که شناختی نسبت به عملکرد آن ها و اینکه کدام وکیل بهترین است، ندارید.

    وکلای خوب لازم است، بیشتری آشنایی و تسلط ممکن را نسبت به قوانین داشته باشند

    وکلای خوب لازم است، بیشتری آشنایی و تسلط ممکن را نسبت به قوانین داشته باشند. در قانون ریزه کاری ها و راهکارهایی وجود دارد که منجر به تخفیف مجازات افراد و یا اثبات ادعای فرد دیگر میشود. این ریزه کاری ها باعث شده است که دست مجری قانون در تعیین حکم بازتر باشد و تنها یک وکیل خوب و آشنا به قوانین و با تسلط کافی است که میتواند با استفاده از این نکات ریز رای دادگاه را به نفع موکل خود تغییر بدهد.

    در اصل وکیل خوب باید بداند که چگونه با استفاده از قانون میتواند حق شما را گرفته و در رای دادگاه اثر مثبت بگذارد. بهتر است، به این مسئله هم توجه کنیم که نمیتوان اصل مناقشه را تغییر داد، بلکه این نکات قانونی تنها میتواند شرایط را برای طرفین بهتر کند و در دادگاه نتیجه بهتری حاصل شود.

    هر شغل و هر پیشه ای ابزاری دارد که هرکس با آشنایی کافی نسبت به آن ابزار، میتواند در حرفه خود موفق باشد. جالب است، بدانید که یکی از مهمترین و اصلی ترین ابزار در پیشه وکالت کتاب قانون است و هر وکیلی که نسبت به آن آشنایی کافی داشته باشد، میتواند پیروز مناقشه باشد.

    مانند زمانی که شما بخواهید از یک وکیل برای مناقشات ملکی یا برای دادخواست ابطال سند رسمی مشاعی کمک بگیرید. این وکیل باید نسبت به قوانین مربوطه آشنایی کافی داشته باشد و در دادگاه هم بتواند به طور حرفه ای از حق شما در این مسئله دفاع کند.

    تاثیر راهنمایی های وکلا در تصمیم گیری ها

    دلیل اینکه بسیاری از کسانی که در معاملات مختلف تجاری و ملکی و… حضور دارند، همواره از حضور یک وکیل در کنار خود بهره مند هستند، چرا که راهنمایی های قانونی و کارشناسی شده وکلا میتواند در تصمیم گیری صحیح و انجام معاملات آن ها کمک بسیاری کند.

    یکی از ویژگی های وکلای کارکشته، تجربیات آنهاست. معمولا وکلایی که تجربیات خوبی داشته باشند، به خوبی میدانند که چگونه میتوان رای دادگاه را به نفع خود تغییر دهند. این مسئله به تعداد پرونده هایی که یک وکیل توانسته است، در دست بگیرد برمیگردد و میزان موفقیت در این پرونده ها هم از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

    صداقت با شما

    مسئله بعدی این است که وکیل شما باید تمام تلاش خود را مبنی بر صداقت با شما و مشخص کردن احتمالات پیش رو برای نتیجه نهایی پرونده داشته باشد. اینکه وکیلی بخواهد برای رای نهایی پرونده ضمانتی به شما بدهد خوب است، چرا که نشان از این مسئله دارد که راه های قانونی برای حل پرونده را میشناسد.

    اما بسیاری از وکلا هستند که به دلایلی مانند دریافت حق وکالت و… به شما امید پیروزی در پرونده را بدون در نظر گرفتن همه جوانب کیس حقوقی میدهند. مهم این است که وکیل شما با شما صادق باشد و اگر به هر دلیلی شانس موفقیت شما در پرونده و پایین باشد، آن را با شما درمیان بگذارد.

    نکات گفته شده تنها بخشی از نکات مهم در شناخت بهترین وکیل است و لازم است که حتما توجه داشته باشید که یک پرونده حقوقی ممکن است، تاثیر زیادی در زندگی یک شخص داشته باشد، بنابراین تمام تلاش خود را برای انتخاب بهترین وکیل داشته باشید.

    البته این موضوع کار چندان سختی هم نیست، چرا که وب سایت حقوقی تهران لو، با بهره گیری از با تجربه ترین و موفق ترین وکلای حقوقی، توانسته است تا بهترین راهنمایی ها و مشاوره ها را به کاربران خود ارائه بدهد و شما میتوانید با کمک کارشناسان و وکلای این وب سایت، تمامی زوایای پرونده حقوقی خود را با کمک بهترین وکلا ببینید.

    نقش سند در تعریف مالکیت

    نقش سند در تعریف مالکیت
    نقش سند در تعریف مالکیت

    بخش مهمی از مجادلات حقوقی، مربوط به اسناد و املاک میشود. امروزه پرونده های زیادی در دادگاه وجود دارد که به نوعی به اختلافات و یا درخواست برای رسیدگی های قضایی به اسناد و املاک مربوط میشود.

    با توجه به اهمیت این موضوع و اینکه بسیاری ممکن است، در چنین پرونده هایی متضرر شوند، استفاده از یک وکیل کار آشنا که به طور تخصصی بر این پرونده ها نظارت دارد، میتواند کمک بسیار زیادی به پیروزی شما در دادگاه کند.

    البته تنها پیروزی مطرح نیست، چرا که گاها درخواست شما از دادگاه برای کسب مجوز قضایی برای انجام یک کار است و معمولا در این پرونده ها مناقشه ای وجود ندارد، اما باز هم آشنایی با روال حقوقی کار باعث میشود که سریعتر مجوز های حقوقی برای انجام یک کار را دریافت کنید و این آشنایی با کمک وکلای کارکشته ممکن میشود.

    در چنین مناقشاتی معمولا سند حرف اول را میزند. سند در اصل برگه ای رسمی است که به مالکیت شما نسبت به ملک یا خودرو و یا مواردی از این دست اشاره دارد.

    اسناد بسیاری وجود دارد که شامل اسناد رسمی و عادی در یک دسته بندی کلی میشود

    اسناد بسیاری وجود دارد که شامل اسناد رسمی و عادی در یک دسته بندی کلی میشود و در مراحل بعدی هم اسناد ملکی، مشاعی و… وجود دارند. توجه داشته باشید که اسناد در تعریف مالکیت شما حرف اول را میزند و زمانی که سند مالکیت شما را بر چیزی تایید کند و سند رسمی باشد، به این معناست که قانون مالکیت شما را بر آن تایید کرده است.

    البته در رابطه با اسناد مناقشات بسیاری وجود دارد که این مناقشات معمولا در دادگاه با ارائه ادله و با رای دادگاه برطرف میشوند، اما اینکه چگونه بتوانید در این مناقشات، مالکیت خود را به اثبات برسانید مسئله مشکلی است که تنها وکلای با تجربه میتوانند شما را در چنین پرونده هایی یاری کنند.

    در نهایت هدف تنها این مسئله است که شما بتوانید به حق خود بر مالکیت یک چیز برسید و این حق با دریافت سند به نام شما محقق میشود و دادگاه معمولا در چنین مواردی رای صادر میکند و رای دادگاه هم بسیار مهم و موثر است.

    البته اسناد ملکی بیشتر در معاملات رد و بدل میشوند و دادگاه و مراجع قضایی به این معاملات شکل قانونی داده و به آن رسمیت میبخشند و در صورت بروز اختلافات در معاملات به این اختلافات رسیدگی کرده و رای خود را صادر میکند.

    اهمیت توجه به صحیح بودن سند

    اهمیت توجه به صحیح بودن سند
    اهمیت توجه به صحیح بودن سند

    سند میتواند مالکیت شما را تایید کند به این شرط که سند شما صحیح باشد. سندی که به صورت صحیح تنظیم شده باشد، مالکیت شما را تایید میکند و از طرفی هم باید تمام ویژگی هایی که از نظر قانون باعث رسمیت بخشیدن و حقوقی شدن سند میشود را نیز داشته باشد.

    اول اینکه سند رسمی معمولا به سند اطلاق میشود که توسط ماموران رسمی و صالح با توجه به قوانین وضع شده تنظیم شده باشد و چنین سندی میتواند به عنوان ادله اثبات در دعوی حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد.

    البته سند عادی با سند رسمی متفاوت است و باید توجه به رسمی بودن سند در بند ذکر شده داشته باشید. رسمی بودن سند قطعا اعتبار بسیار بیشتری نسبت به اسناد عادی دارد و البته ارکان و ویژگی های متفاوت و مخصوص به خود را دارد.

    بر طبق ماده ی شماره 1287 مدنی برای تشریح یک سند رسمی، مصادیق سند رسمی را کلیه سندهای مرتبط با معاملات و قرارداد ها بیان میکنند. همچنین، به تایید رسیدن سند توسط ماموران واجد صلاحیت هم از جمله مصادیق سند رسمی میباشد.

    ماموری که رسمیت داشته باشد و صلاحیت تایید سند را داشته باشد، در اصل همان مصداق اصلی رسمی شدن سند است. این مامورا صرفا ماموران دولتی محسوب نمیشوند، بلکه افراد شاغل به خدمت به دولت مانند دفاتر اسناد رسمی و… نیز این صلاحیت را دارند.

    صلاحیت ماموران مورد تایید قانون قرار میگیرد

    صلاحیت ماموران مورد تایید قانون قرار میگیرد، اما این صلاحیت محدوده ای دارد و نباید فراتر از محدوده اختیارات صلاحیت خود اقدام به تایید اسناد کنند. همچنین، لازم است، ضمن تایید اسناد رسمی، مقررات قانونی این مسئله نیز کاملا تایید شده باشد و بعد با اثبات تایید مقررات قانونی، مامور میتواند سند را مورد تایید قرار دهد.

    به طور کلی اسنادی که به صورت عادی تنظیم شده باشند، مانند قولنامه ها و… اعتباری که اسناد رسمی دارند را ندارند، اما باز هم میتوانند در مناقشات به عنوان ادله برای اثبات استفاده شوند، همچنین در برخی مناقشات نیز اسناد عادی که به تایید شهود رسیده باشد و بر صحت آن سوگند یاد شده باشد، میتواند جایگاه محکم تری در دادگاه داشته باشد.

    در نظر داشته باشید که صحت سند مسئله بسیار مهمی است که لازم است، به رویت وکیل و یا کارشناس حقوقی و یا شخصی که نسبت به اسناد رسمی اطلاعات کافی دارد، برسد، همچنین معمولا پیشنهاد میشود که اسناد را حتما برای صحیح بودن آن ها استعلام بگیرید.

    اگر میخواهید که در رابطه با صحت اسناد خود با مشاوران حقوقی و کارشناسان در ارتباط باشید، وب سایت تهران لو این امکان را فراهم کرده است تا در رابطه با تمامی اسناد اعم از رسمی و غیر رسمی و در رابطه با انواع پیگیری های حقوقی در رابطه با اسناد مانند ابطال سند رسمی مشاعی، ارائه دادخواست برای این امر و… با کارشناسان خبره حقوقی شما را راهنمایی کند.

    چرا بهتر است، سند به رویت وکیل برسد

    چرا بهتر است، سند به رویت وکیل برسد
    چرا بهتر است، سند به رویت وکیل برسد

    سند رسمی جنبه حقوقی دارد و برای رسمی شدن نیازمند تایید افرادی دارد که به لحاظ قانونی صلاحیت تایید آن را داشته باشند، اما قوانین بسیاری هم در رابطه با سند صحیح و به خصوص قولنامه در معاملات ملکی وجود دارد که میتواند بار حقوقی بیشتری برای فروشنده یا خریدار داشته باشد.

    توجه به این قوانین که نکات ریزی در تنظیم سند و قرارداد محسوب میشود امری مشکل است، چرا که باید تمامی خلا های قانونی آن را در نظر بگیرید و از طرفی هم شرایطی را که طرف دیگر قرارداد ممکن است، برای توجیه عدم عمل به تعهدات خود در قرارداد گذاشته است را پیدا کنید.

    قراردادی که میان طرفین امضا میشود در واقع اصولی است که هرکدام از طرفین هنگام بروز اختلافات به آن رجوع میکنند و بر طبق اصول گفته شده در قرارداد عمل میکنند.

    حال هرچه در اصول نوشته شده در قرار داد بیشتر دقت شده باشد، در آینده بیشتر میتوان از بروز اختلافات جلوگیری کرد.

    قولنامه و قرارداد های تجاری که مابین طرفین بسته میشود، گاها از نوع اسناد عادی محسوب میشود

    قولنامه و قرارداد های تجاری که مابین طرفین بسته میشود، گاها از نوع اسناد عادی محسوب میشود که با توجه به حضور شاهدین در هنگام امضا قرارداد، به آن اعتبار بخشی میشود، اما قراردادهای رسمی تری نیز وجود دارد که شامل اسناد ملکی میشود که از نظر قانون، مالکیت یک ملک را به شخصی میدهد.

    این اسناد هم مانند اسناد عادی لازم است که حتما به رویت وکیل و شخصی که آشنایی نسبت به قوانین دارد، برسد. دلیل این موضوع هم واضح است.

    استعلام گرفتن

    همه اسناد لازم است که حتما استعلام گرفته شوند و مراحل قانونی خود را برای تایید رسمی بودن آن طی کند. پس از اینکه سند از نظر مراجع قانونی و نمایندگان قضایی مورد تایید قرار گرفت، میتوان به رسمی بودن آن اعتماد کرد.

    این ها مواردی است که معمولا وکلا به آن توجه ویژه ای دارند و همچنین، نکاتی هم معمولا در اسناد قید میشود که لازم است، حتما یک وکیل کاربلد آن را مرور کرده و نسبت به آن نظر خود را اعلام کند.

    به همین دلیل هم معمولا تاکید میشود که هنگام تنظیم سند، چه اسناد رسمی باشد و چه اسناد عادی، لازم است که حتما یک کارشناس آشنا به اصول حقوقی و قانونی، سند و قرارداد امضا شده را رویت کند.

    وکلا و کارشناسان وب سایت حقوقی تهران لو، با توجه به تجربیاتی که در زمینه تنظیم اسناد داشته اند، همواره بهترین پیگیری ها و راهنمایی ها را در رابطه با تایید اسناد و قرارداد های حقوقی به کاربران ارائه داده اند و به همین جهت بهترین مرجع برای دریافت مشاوره و راهنمایی حقوقی میباشد.

    در کنار موارد گفته شده، حضور وکیل در جریان معاملات و به خصوص معاملات ملکی یک مسئله بسیار مهم است که در ادامه به بررسی بیشتر آن میپردازیم.

    لزوم حضور وکیل در معاملات ملکی

    لزوم حضور وکیل در معاملات ملکی
    لزوم حضور وکیل در معاملات ملکی

    همانطور که پیش از این اشاره کردیم، حضور وکیل برای کسب و کار انجام آن لازم است.

    معاملات ملکی هم جزء دسته ی مهمی از کسب و کار ها به شمار میرود که به حضور یک وکیل در انجام روند آنها لازم است.

    معاملات ملکی از آنجا که بین دو نفر صورت میگیرد و در انجام آنها داشتن تجربه بسیار مهم است، بهتر است که حتما قبل از انجام دادن آنها حتما با یک وکیل در رابطه با آنها مشورت کنیم و یا یک وکیل خبره را در جریان ریزه کاری که می‌خواهیم انجام دهیم بگذاریم.

    پرونده هایی که مربوط به اموال ملکی و زمین ها و اراضی می‌شوند جزء دسته ی پرونده های مهم و حساس طبقه بندی می‌شوند. درصد کلاهبرداری ها و اخاذی ها در این پرونده ها بسیار زیاد است، بنابراین برای انجام این معاملات به ویژه در شهرهای بزرگ حتما به حضور یک وکیل خبره و کار بلد نیاز است تا با در دست گرفتن پرونده و آگاهی به جزئیات آن از جمله ی این کلاهبرداری ها و زیان های مالی جلوگیری کند.

    مواردی همچون:

    الزام به تنظیم سند رسمی، تصرف عدوانی، رفع مزاحمت، خلع ید و دیگر موارد در صورت امکان و الزام آنها به حضور وکیل نیاز است و بدون آن نمیتوان این موارد را بدرستی و به طور قانونی انجام داد. به هر حال حضور وکیل در معاملات ملکی اولین فایده ای که دارد، برای موکل آن است تا با صرف یک هزینه معقول از متحمل شدن هزینه ها و زیان های جبران ناپذیری مالی جلوگیری کند.

    نکاتی که باید در معاملات ملکی توجه کنیم

    نکاتی که باید در معاملات ملکی توجه کنیم
    نکاتی که باید در معاملات ملکی توجه کنیم

    همواره هنگام انجام معاملات ملکی، چند نکته کلی وجود دارد که لازم است، به همه آن ها توجه کنید. مهمترین این نکات این است که وضعیت موقعیت ملک و سند ملکی به چه صورت است.

    پس از بررسی سند ملکی، لازم است، توجهی هم به قولنامه داشته باشیم. در این بین مشاوران املاک هم در تنظیم قولنامه ها و سازمان یافته کردن معاملات ملکی کمک بسیاری میکنند. در نتیجه لازم است، به این موضوع هم توجه داشته باشید که معاملات ملکی شما نیازمند نکات ریز تری هنگام تنظیم کردن قولنامه و اسناد مربوط به معامله هستند و که گاها این نکات توسط مشاوران املاک بیان میشود.

    اما یک سری نکات دیگر نیز وجود دارد که شاید حضور یک وکیل در حین انجام معامله بتواند کمک بسیار زیادی به توجه بیشتر به آن کند. مهمترین مسئله این است که شما بتوانید قولنامه خود را به خوبی و بدون دغدغه از بابت قانونی نبودن آن یا وجود خلا قانونی برای استفاده طرف مقابل از آن تنظیم کنید.

    اولین مسئله مربوط به سند ملکی میشود. سند ملکی که شخص قرار است، به شما بفروشد باید به رویت شما برسد و تمامی مشخصات ملک را با مشخصات درج در سند مطابقت بدهید. این مسئله اهمیت بسیاری دارد، چرا که بسیاری از کلاهبرداری ها امروزه به این شیوه صورت میگیرد.

    عدم توقیف یا رهن ملک مورد نظر:

    نکته بعدی این است که حتما توجه کنید که ملک مورد نظر توقیف نشده باشد، یا در رهن شخصی نباشد. همچنین، کلیه استعلامات حقوقی و قانونی ملک را هم میتوانید از طریق مراکز مربوطه انجام دهید و از تمامی موارد از جمله عوارض ها، جریمه ها، پرداخت ها و همچنین مشکلات قانونی احتمالی دیگری که ممکن است، در ملک وجود داشته باشد، باخبر باشید.

    حتما مشخصات شخیص که به عنوان مالک در سند قید شده است، با مشخصات فردی که قصد دارید، با او معامله کنید، تطبیق بدهید. گاها این مسئله یپش می آید که افراد اقدام به فروش مال غیر میکنند که این موضوع به لحاظ قانونی بار حقوقی بسیار زیادی برای فروشنده و بعد برای خریدار خواهد داشت و لازم است که حتما به آن توجه کنید. در صورتی که فرد خود را نماینده مالک معرفی کرده است، داشتن وکالت نامه معتبر باید از شروط معامله شما با شخص باشد.

    هنگام تنظیم قولنامه و قرارداد معامله در دفتر مشاور املاک، کلیه شرایط واگذاری ملک و همچنین شرایطی که قرار است، پرداخت صورت بگیرد را قید کنید و اگر پرداخت پیش تر صورت گرفته است، کلیه فیش های واریزی را ضمیمه قولنامه کنید.

    معمولا در قرارداد مسئله ای تحت عنوان حق فسخ قرارداد وجود دارد و همچنین برخی شرایط به لحاظ قانونی قید شده است که طرفین در شرایط قید شده در قانون میتوانند معامله را فسخ کنند که توجه به این شرایط نیازمند حضور وکیل در جریان معاملات است.

    این موارد در کنار موارد دیگری که حتما کارشناسان حقوقی به شما خواهند گفت از جمله مهمترین اجزای انجام یک معامله ملکی میباشد که لازم است، به آن توجه کنید.

    انواع مشاعات

    انواع مشاعات
    انواع مشاعات

    همانطور که پیشتر هم گفته شد، در این مقاله ما قصد داریم که مشاعات ملکی را مورد بررسی قرار بدهیم و همچنین در رابطه با ابطال سند رسمی مشاعی نیز مطالبی را بیان کنیم.

    حال به موضوع مشاعات در ساختمان میپردازیم که از موارد بسیار مهمی است که ممکن است، در معاملات ملکی پیش بیاید.

    مشاعات به بخش هایی از ساختمان گفته میشود که میان اعضای ساختمان به صورت مشترک مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع طبق استنباطی که از ماده دوم قانون تملک آپارتمان میتوان داشت، مشترکات ساختمان به بخش هایی از آپارتمان یا چند آپاراتمان گفته میشود که در تملک شخص خاصی نباشد و این بخش ها به صورت مشترک مورد استفاده ساکنین قرار بگیرد.

    این بخش ها که عموما شامل راه پله ها، آسانسورها، راهرو ها و مکان هایی از این دست میشوند، لازم است که حتما مشخص شده باشد. این موضوع بیشتر به مشترکات ساختمان اطلاق میشود، اما بحث مشاعات ساختمان با مشترکات اندکی متفاوت است.

    در واقع در بحث مشاعات، مکان هایی مانند حیاط، حیاط خلوت و بخش هایی از این دست که از دسترس سایرین خارج است، جزء مشترکات محسوب نشده و از نوع مشاعات ساختمان میباشند. این بخش ها مالکیت مشاعی داشته و باید به تفکیک آن اشاره کرد.

    مشاعات ساختمان باید به چه نحوی باشد

    اما نکته ای وجود دارد و آن هم زمانی است که مشاعات ساختمان به نحوی باشد که تمامی مالکین ساختمان به استفاده از آن توسط فرد خاص از این مشاع اجازه بدهند. مانند زمانی که در یک آپارتمان،قسمتی مانند حیاط خلوت تنها به ساکن طبقه همکف اختصاص یافته باشد.

    نکته جالب در رابطه با مشاعات این است که استفاده اختصاصی از آن منوط به اجازه دیگر کسانی است که به آن دسترسی دارند و این مسئله حتی در رابطه با املاکی که اسناد مشاعی دارند، نیز صادق است.

    همچنین استفاده از مشاعات گاها هزینه هایی دارد و برای حفاظت از آن هم باید اقداماتی انجام شود که این اقدامات هم برخی اوقات هزینه بر هستند. به همین دلیل هم در قانون تعریف شده است که هزینه های مربوط به مشترکات و مشاعات ساختمان برعهده شخصی است که از آن استفاده میکند، البته مشترکات ساختمان مانند راه پله ها و آسانسور ها هزینه هایی دارند که این هزینه ها عمدتا بر عهده تمام ساکنین خواهد بود که عرفا تمامی ساکنین به صورت توافقی هزینه های مربوطه پرداخت میکنند.

    البته سندات مشاعی مسئله متفاوتی است، اما در اصل اینکه طرفین برای هرگونه استفاده از آن باید با یکدیگر به توافق برسند با دیگر مسائل مربوط به مشاعات ساختمان شباهت دارد.

    برای ابطال سند رسمی مشاعی نیز باید یک سری قوانین و نکات حقوقی را رعایت کرد که در ادامه به آن بیشتر میپردازیم.

    سند مشاعی چیست

    سند مشاعی چیست
    سند مشاعی چیست

    مشاع در معنی کلی به معنای مشترک و عدم تقسیم چیزی ( در اینجا معنی ملک آمده است) میباشد، اما در قانون عموما مشاع به ملک، خانه، مال و… گفته میشود که میان چند نفر تقسیم شده باشد، یا به نوعی در آن سهم داشته باشند. این موضوع، البته زمانی که بحث ملک و املاک باشد، بیشتر بار حقوقی و قانونی پیدا میکند.

    به همین دلیل هم لازم است که حتما نسبت به مشاع بودن یک سند و همچنین سهم طرفین به طور کامل در قولنامه یا سند ملکی ذکر شده باشد.

    سند ملکی مشاع مانند زمانی است که یک ملک به دو برادر در حالتی مانند ارث رسیده باشد. در این حالت حتی زمانی که هر دو به یک اندازه سهیم باشند، مشاع تلقی میشود. معمولا زمانی که ملک به این شکل به حالت مشاع درمیاید، استفاده از آن برای هر دو برادر مجاز میباشد و هر دو میتوانند از ملک استفاده کرده و یا تصمیم به ساخت، تغییرات و یا فروش سهم خود بگیرند.

    اما نکته این است که تمامی این دخل و تصرف ها باید رضایت طرف دیگر صورت بگیرد، چرا که هر دو در یک مال شریک هستند و دخل و تصرف در مال باید با رضایت هر دو طرف انجام شود.

    سند مشاعی از نظر سندیت با اسنادی که به نام سند شش دانگ شناخته میشود متفاوت است

    سند مشاعی از نظر سندیت با اسنادی که به نام سند شش دانگ شناخته میشود متفاوت است. اسناد شش دانگ به اسنادی گفته میشود که تمامیت یک ملک را به نام یک شخص معرفی میکنند و این به آن معناست که کس دیگری در ملک سهیم نبوده و به نوعی ملک مشاعی نیست، البته نوع دیگری سند به نام سند تفکیکی وجود دارد که این مورد با سند مشاعی از نظر مالکیت چند نفر بر ملک مشابهت دارد، اما از این نظر که تمامی املاک به نام یک شخص باشد، تشابهی ندارد.

    در اسناد تفکیکی، هرکس سهم خود را در ملک دارد و به اندازه سهم خود از ملک، سند جداگانه ای دارد. به چنین اسنادی همانطور که از نامش پیداست، تفکیکی گفته میشود.

    املاک مشاع عموما نشانه ی چیست؟

    املاک مشاع معمولا نشانگر سهم الارث است و در اصل در مواردی که ارثی میان ورثه تقسیم میشود، املاک هم میان اشخاص تقسیم شده و گاها چند فرد در یک ملک سهیم میشوند که حالت مشاعی به خود میگیرد.

    ویژگی دیگری که اسناد مشاعی دارند، این است که در سند مشاعی، میزان سهم هر فرد مشخص نمیشود. در اصل سند مشاعی نمایان گر این است که کدام اشخاص در یک ملک یا مال سهیم هستند، اما میزان سهم هرکدام در سند مشخص نمیشود و تنها به ذکر نام بسنده میشود.

    به همین دلیل هم هرکس که بخواهد در ملک تغییری ایجاد کند، در اصل در سهم دیگران تغییر ایجاد کرده و لازم است که توافق میان طرفین صورت بگیرد. معمولا موافقت ها نیاز به ارائه به مراجع قضایی ندارد، اما اگر زمانی این توافق از سوی هرکدام از طرفین نقض شده باشد، میتوان با ارائه شهود و ادله، موافقت اعضا را در دادگاه به اثبات رساند.

    مشخص شدن سهم هر فرد

    معمولا اسناد مشاعی به دلیل مشخص شدن سهم هر فرد و با توجه به اینکه شاید هر شخص بخواهد سهم خود را به فروش برساند، به اسناد تفکیکی تقسیم میشوند و پس از تفکیک شدن، هر فرد میتواند در میزان سهم خود دخل و تصرف کرده و یا آن را به فروش برساند.

    همچنین تقسیم ملک با خواسته یکی از مالکین انجام میشود و سند تفکیکی به هر فرد داده میشود.

    مراحل انجام سند تفکیکی، به این صورت است که ابتدا باید خواسته ای برای سند تفکیکی به اداره ثبت ارائه شود. پس از آن سهم هر فرد بر اساس توافقی که داشته اند مشخص شده و در نهایت تنظیم تقسیم نامه صورت میگیرد.

    صورت مجلس تفکیک که در آن مشخصات، متراژ و تعداد واحد ها یا سهم هرکس در آن مشخص شده باشد، تنظیم میشود و اصل مدارک مربوط به ملک و تقسیم نامه به اداره ثبت ارسال میشود.

    در نهایت، ابطال سند رسمی مشاعی انجام شده و اسناد جداگانه هر مالک بر اساس هم سهمی که داشته است، برای آن ها ارسال میشود.

    در نهایت اینکه آنطور که گفته شد، ابطال سند رسمی مشاعی یکی از مراحل مهم برای دریافت سند تفکیکی است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

    قوانین ابطال سند مشاعی

    قوانین ابطال سند مشاعی
    قوانین ابطال سند مشاعی

    برای ابطال اسناد قوانینی وجود دارد که این قوانین برای ابطال سند رسمی مشاعی نیز وجود دارد، البته ابطال سند رسمی مشاعی بسیار متفاوت از دیگر اسناد است و لازم است که به موارد بسیاری در آن توجه شود.

    اسناد مشاعی یک مسئله بسیار مهم نهفته دارند و آن هم این موضوع است که اسناد باید با توجه به توافق طرفین تفکیک شوند. همانطور که پیشتر نیز گفتیم، طرفین برای دخل و تصرف و فروش ملک باید از تمامی کسانی که در ملک سهیم هستند، کسب اجازه کنند، چرا که سهم هر شخص مشخص نشده و دخالت در ملک، دخالت در سهم دیگران تلقی میشود. به همین دلیل هم معمولا یکی از طرفین اقدام به درخواست برای تفکیک سند میکند که با درخواست وی، دیگران نیز ملزم به تنظیم سند تفکیکی خواهند بود.

    ابطال سند رسمی مشاعی یکی از مراحل مهم در بحث تفکیک سند است

    ابطال سند رسمی مشاعی یکی از مراحل مهم در بحث تفکیک سند است، چرا که در اصل به نوعی توافق میان طرفین برای ابطال سند مشاعی و دریافت سند تفکیکی شبیه است. در این مرحله از آنجایی که تمامی طرفین با درخواست یک نفر از سهام داران ملزم به پیگیری سند تفکیکی خواهند بود، در صورتی که دیگر طرفین رضایت بر ابطال سند مشاعی نداشته باشند، لازم است که دادگاه دیگران را ملزم به این کار کند.

    این موضوع گاها منجر به بروز اختلافات بین طرفین میشود که باعث ارجاع داده شدن پرونده به دادگاه و مراجع قضایی میشود. در نتیجه لازم است که حتما نسبت به فرآیند های قانونی ابطال سند مشاعی آشنایی داشته باشید.

    البته قوانینی که در این بین وجود دارد، پیچیده است و از طرفی هم مسئله تنظیم درخواست برای ابطال سند رسمی مشاعی، مسئله مهمی است که بر رای دادگاه تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.

    در این بین، تعدادی از مراجع قانونی وجود دارند که بر باطل شدن اسناد رسمی حق رای دارند. از جمله این مراجع قانونی، اداره ثبت است که میتواند در شرایطی، با حکم و در بعضی شرایط هم بدون حکم قانون اقدام به ابطال سند رسمی کند.

    ابطال سند توسط هیات نظارت اداره ثبت نیز انجام میشود

    همچنین، ابطال سند توسط هیات نظارت اداره ثبت نیز انجام میشود که معمولا زمانی که اشتباهاتی در عملیات تفکیکی رخ میدهد، این هیات اجازه ورود و دخالت در پرونده و ابطال یا اصلاح سند رسمی را دارد.

    همچنین اسناد رسمی با رای دادگاه هم باطل میشود. به همین دلیل هم معمولا دعوی برای الزام طرفین به ابطال سند رسمی مشاعی توسط دادگاه بررسی شده و رای توسط دادگاه و با حکم قانون صادر خواهد شد.

    در صورتی که میخواهید بیشتر در رابطه با قوانین ملکی و تفکیک و ابطال سند رسمی مشاعی اطلاعات کسب کنید، میتوانید از طریق وب سایت حقوقی تهران لو، کلیه راهنمایی های لازم را درکنار کسب اطلاعات تکمیلی تر از کارشناسان و وکلای خبره این موسسه دریافت کنید.

    نکاتی که باید هنگام طرح دعوی رعایت کنیم

    نکاتی که باید هنگام طرح دعوی رعایت کنیم
    نکاتی که باید هنگام طرح دعوی رعایت کنیم

    تصور کنیم که فردی قصد دارد تا ملک مشاعی خود را تفکیک کرده و سند تفکیکی برای آن دریافت کند. معمولا برای طی این مراحل ابتدا باید دیگر طرفین را ملزم به تفکیک سند کند که در این شرایط طرفین میتوانند شامل یک یا چند نفر بشود.

    پس از اینکه طرفان دیگر سهیم در ملک، با مشخص کردن سهم خود و انجام موافقت ها، با ابطال سند رسمی مشاعی ملک موافقت کردند، فرآیند انجام کار تفکیک ملک آغاز میشود.

    اما گاها این مسئله پیش می آید که طرفین توافقی بر تفکیک اسناد ندارند و عملا مذاکرات میان طرفین به نتیجه نمیرسد. در این شرایط، نیاز به حکم دادگاه و یا مراجع قضایی وجود دارد تا طرفان دیگر سهیم در ملک نیز ملزم به پیگیری فرآیند ابطال سند باشند.

    برای پیگیری چنین خواسته ای و آغاز فرآیند کاری، لازم است که دعوی در دادگاه طرح شود و پس از طرح دعوی و پیگیری مسئله، دادگاه تکلیف سند ملک را روشن سازد.

    اما طرح دعوی در دادگاه چگونه است و چه نکاتی را باید برای چنین مسئله ای رعایت کرد؟

    اول اینکه باید تا حد ممکن به نکات نگارش خواسته در درخواست طرح دعوی توجه کرد. این نکات شامل نام و نام خانوادگی طرفین پرونده، نام و و مشخصات وکیل، آدرس محل سکونت هرکدام از طرفین یا آدرس محل کار و…

    چگونگی بیان مسئله

    همچنین از همه مهمتر، بحث بیان مسئله است. شما باید اطلاع کافی داشته باشید که مسئله را چگونه در دادگاه مطرح کنید. معمولا دادگاه به این موضوع حساسیت بسیاری نشان میدهد، چرا که مسئله طرح شده از سوی شما برای دادگاه روشن میسازد که موضوع چیست و اختلافات از کجا نشات میگیرد.

    دادگاه موضوع را بر اساس خواسته شما و طرح مسئله ای که شما انجام داده اید درک میکند و به همین دلیل هم لازم است که خواسته خود را کاملا واضح، روشن و صریح بیان کنید تا شانس بیشتری هم در پیروزی دادگاه داشته باشید.

    وجود ادله اثبات و احضار شهود

    از طرفی هم بیان تمام مسائل در خواسته باید با وجود ادله اثبات و همچنین احضار شهود و دیگر راه های اثبات در محکمه همراه باشد. در چنین شرایطی است که میتوانید انتظار داشته باشید که در دادگاه نتیجه مثبت دریافت کنید.

    به همین دلیل هم همواره این موضوع را گوش زد کرده ایم که حتما سعی کنید، از یک وکیل کاربلد که در دعاوی حقوقی این چنینی تجربه کافی داشته است، استفاده کنید تا با توجه به ادله ای که دارید، بتوانید به خوبی حق خود را به اثبات برسانید.

    در صورتی که بتوانید ادله ای که دارید را به طور محکم و با انطباق دادن آن با متن قانون ارائه بدهید، شانس پیروزی خود را در دادگاه بالا برده و در نتیجه احتمال بسیار زیاد، رای دادگاه به نفع شما خواهد بود.

    البته در دعاوی مربوط به تفکیک سند و ابطال سند رسمی مشاعی، چون ابطال سند تنها با درخواست یک نفر از طرفین آغاز میشود، معمولا دادگاه حکم بر ابطال سند میدهد، اما آنچه در ادامه ممکن است، مورد اختلاف طرفین باشد، بحث میزان سهم و مواردی از این دست است که مربوط به دعوی دیگر و خواسته ای دیگر میشود که نیاز است، برای آن با وکیل مشورت داشته باشید.

    تنظیم درخواست ابطال سند رسمی مشاعی

    تنظیم درخواست ابطال سند رسمی مشاعی
    تنظیم درخواست ابطال سند رسمی مشاعی

    در تنظیم درخواست، پس از رعایت موارد گفته شده و مشورت با وکیل و کارشناسان حقوقی، اقدام به نوشته و بیان مسئله میکنیم. اول اینکه تا حد امکان مشخصات ملکی را به صورت دقیق وارد کنید و بیان کنید که در کدام مرحله از تفکیک سند قرار دارید و علت اختلاف چیست.

    بیان علت اختلاف میتواند تا حد زیادی در پیشبرد دادگاه موثر باشد و از طرفی هم فرآیند دادرسی را سرعت بیشتری میبخشد.

    اینکه ملک به چه صورت به حالت مشاعی در آمده است، بسیار مهم است که معمولا این مسئله با توجه به اینکه طرفین سهیم در یک ملک مشاعی عموما از ورثه هستند، حائز اهمیت است. معمولا زمانی که طرفین از ورثه هستند، سهم هر یک در هنگام تقسیم سهم الارث مشخص میشود، اما گاها این موضوع مشخص نیست و به همین دلیل هم اختلافاتی بعدا بر سر تقسیم میراث ایجاد میشود.

    سعی کنید، مدارک و مستنداتی که قرار است، به عنوان ضمیمه پرونده ارائه بدهید را با دقت بسیار و بدون کوچکترین اختلافی به دادگاه ارائه بدهید. معمولا وجود اشتباه یا خلا خاصی در مدارک و مستندات باعث میشود که رای دادگاه متاثر از نبود مدارک کافی برخلاف خواسته شما پیش برود.

    اگر حکم خاصی از سوی دیگر مراجع قضایی داشته اید

    اگر حکم خاصی از سوی دیگر مراجع قضایی داشته اید یا سند شما در مرجع دیگری مانند اداره ثبت مورد بررسی قرار گرفته و نظری بر آن اعلام شده است، لازم است که حتما این موضوع را در درخواست خود ذکر کنید، چرا که میتواند تاثیر بسیار زیادی در پیشبرد دادگاه به نفع شما داشته باشد.

    معمولا در چنین فرآیند هایی رای دادگاه به گونه ای است که ابطال سند در آن حتمی است و مشکلات بر سر سهم طرفین ایجاد میشود، اما اینکه بتوانید با سرعت بیشتری دادرسی را طی کنید، مسئله اصلی است. پس سعی کنید، حتما در طی مراحل قانونی از وکیل و افراد با تجربه کمک بگیرید و کلیه مستندات و ادله خود را با وکیل خود درمیان بگذارید تا در صورت وجود مشکلی در مستندات شما، پیش از دادگاه این موضوع برطرف شود.

    معمولا در انجام فرآیند ابطال سند رسمی اختلافی ایجاد نمیشود و طرفین با توافق و امضای توافقنامه، برای ادامه انجام فرآیند ابطال سند، به مراجع ذی ربط مراجعه کرده و فرآیند را با توجه به رای دادگاه مبنی بر قانونی بودن ابطال سند رسمی مشاعی، پیگیری میکنند.

    در ادامه به ارائه و بررسی یک نمونه درخواست ابطال سند رسمی مشاعی میپردازیم.

    نمونه درخواست ابطال سند رسمی مشاعی

    نمونه درخواست ابطال سند رسمی مشاعی
    نمونه درخواست ابطال سند رسمی مشاعی

    در ادامه به ارائه یک نمونه دادخواست برای ابطال سند رسمی مشاعی میپردازیم. دادخواست ذیل به صورت فرم کلی ارائه دادخواست تنظیم شده است و بیان مسئله و خواسته باید با نظر وکیل و با توجه به نکاتی که در تنظیم دادخواست لازم است، انجام شود.

    بهتر است، برای تنظیم دادخواست و یا پس از فرآیند تنظیم دادخواست، حتما با کمک یک کارشناس حقوقی و یا یک وکیل با تجربه، اقدام به بررسی و تکمیل تمامی اجزای دادخواست کنید تا با توجه به اهمیت دادخواست، مشکلی در فرآیند دادرسی ایجاد نشود.

    اگر قصد دارید که دادخواست خود را زیر نظر یک وکیل با تجربه تنظیم کنید و یا دادخواست تنظیم شده را به رویت یک کارشناس حقوقی برسانید، به شما وب سایت تهران لو را پیشنهاد میکنیم.

    این وب سایت با توجه به فعالیت های فوق العاده ای که در حوزه های حقوقی و مشاوره حقوقی داشته است، توانسته است، به یکی از مورد اعتماد ترین وب سایت ها برای کسانی تبدیل شود که میخواهند مناقشات حقوقی خود را با رای مثبت به اتمام برسانند.

    وب سایت تهران لو به عنوان بهترین مرجع، میتواند کلیه مراحل انجام دادخواست، تنظیم و بررسی پرونده حقوقی شما را با بهترین هزینه به انجام برساند و در این بین، کلیه مشاوره ها و راهنمایی های حقوقی لازم را در اختیار شما قرار بدهد.

    توجه داشته باشید که دادخواست ارائه شده یک دادخواست قطعی نیست و بهتر است، به عنوان یک نمونه یا یک الگو برای شکل کلی دادخواست ابطال سند رسمی مشاعی مورد استفاده قرار بگیرد.

    یک پاسخ

    1. با سلام
      ممنون از سايت خوبتان از اينكه براحتي و به وضوح تمامي مسال و مشكلات را توضيح ميدهد و ذهن مخاطب را ارام ميكند

      مطالب فوق در خصوص ابطال سند مشاعي خيلي خوب بود حتي براي مسائل ديگر درگير اين موضوع هم توضيحات خوبي داديد
      سپاسگذار ميشوم مطالبي درخصوص الزام به تفكيك سند مشاعي هم در سايت بذاريد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با