نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله تلاش ما بر این است تا بتوانیم در رابطه با موضوع ابلاغیه به عنوان مطلع صحبت کنیم و در رابطه با این موضوع شما را آگاه سازیم.

    ممکن است در موارد متعدد شما نیز ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را شنیده باشید و بخواهید بدانید که این ابلاغیه چه معنی می دهد. ممکن است در دعاوی متفاوتی برخی از اشخاص به‌ عنوان مطلع نیاز باشد که در دادگاه حضور داشته باشند و به واسطه ابلاغیه به ‌عنوان مطلع می ‌توانند حضور خود را در دادگاه اعلام کنند.

    در موارد حقوقی دعوت‌ نامه‌ های متفاوت حقوقی یا کیفری برای افراد در نظر گرفته می شود که این دو نوع دعوت‌ نامه ممکن است با یکدیگر تفاوت‌ های بسیاری داشته باشند.

    برای این ‌که بتوان یک شخص را در دادگاه حقوقی حاضر کرد چه باید کرد؟

    برای این ‌که بتوان یک شخص را در دادگاه حقوقی حاضر کرد، لازم است که موارد متعددی به ابلاغیه به ‌عنوان مطلع پیوست داده شود و سپس به واسطه این ابلاغیه می ‌توان افراد را در دادگاه کیفری احضار کرد و نامه ابلاغی به‌ عنوان مطلع  برای آن‌ ها ارسال می ‌گردد.

    در راستای موضوع ابلاغیه به ‌عنوان مطلع لازم است بدانید تا برای این‌ که بتوان هر شخصی را در یک مکانی دعوت کرد، آداب و رسوم خاصی در نظر گرفته می شود.

    همان‌ طور که می ‌دانید برای مراسم عروسی و دعوت کردن میهمانان لازم است که کارت دعوت شادی در نظر گرفته شود تا از این طریق میهمانان بتوانند سهیم شادی های آن مجلس باشند.

    حال در همین راستا اگر یک شخص برای مجلس سخنرانی دعوت شود، لازم است با در نظر گرفتن جایگاه و شأن سخنران دعوت نامه متناسب با آن را ارسال کرد.

    این موضوع نیز می ‌تواند برای دعوت‌ نامه‌ های کیفری نیز اجرا شود و برای این ‌که بتوان افرادی را که در محضر دادگاه نیاز است که اطلاعاتی را به حضور برسانند، به واسطه ابلاغیه به ‌عنوان مطلع احضار کنند که در ادامه مقاله در تلاشیم بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم و اطلاعات مفید و زیادی در اختیار شما قرار دهیم.

    اگر در رابطه با موضوع ابلاغیه به عنوان مطلع نیازمند اطلاعات بیشتر هستید

    اگر شما نیز در رابطه با موضوع ابلاغیه به عنوان مطلع نیازمند اطلاعات بیشتر هستید، لازم است ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا آگاهی کامل در این زمینه کسب کنید.

    مطالب آموزنده‌ای که در رابطه با موضوع ابلاغیه به ‌عنوان مطلع در ادامه این مطلب مطالعه می ‌کنید، عبارتند از:

    1. آیا می دانید ابلاغیه به عنوان مطلع چیست؟
    2. آیا می‌ دانید برگه احضاریه چیست؟
    3. آیا می ‌دانید مطلع به چه معنی می باشد؟
    4. معنی ادای توضیح به عنوان مطلع چیست؟
    5. منظور از ابلاغیه قضایی چیست و در قانون جمهوری اسلامی چه تشریفاتی دارد؟
    6. ابلاغیه به ‌عنوان مطلع قانونی و واقعی به چه صورت است؟
    7. انواع ابلاغ قضایی قانونی به چه صورت است؟
    8. معنی مطلع در حقوق چیست؟
    9. آیا شاهد با مطلع تفاوت دارد؟ تفاوت های شاهد و مطلع در چیست؟
    10. دلایلی که برای وجود تفاوت بین شاهد و مطلع در نظر گرفته می شود، چیست؟
    11. احضار و جلب مطلع به دادرسی دارای چه شرایطی می باشد؟
    12. انواع شهادت در محضر دادگاه به چه صورت می باشد؟
    13. جمع‌ بندی مطالب ابلاغیه به ‌عنوان مطلع

    آیا می دانید ابلاغیه به عنوان مطلع چیست؟

    آیا می دانید ابلاغیه به عنوان مطلع چیست؟
    آیا می دانید ابلاغیه به عنوان مطلع چیست؟

    با در نظر گرفتن قوانینی که در دادگاه ذکر شده است، امکان دارد که برخی از افراد اطلاعاتی از یک پرونده کیفری داشته باشند و از این طریق دادگاه ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را برای آن ‌ها ارسال می ‌کند تا در راستای روشن شدن موضوع و برطرف نمودن پیچیدگی ‌های او شخص مطلع بتواند کمک ‌های بسیاری را برای دادگاه و شخص قاضی داشته باشد. به همین جهت ابلاغیه به ‌عنوان مطلع برای احضار شدن این شخص در دادگاه به او ارسال می ‌گردد.

    اما ممکن است در این راستا نگرانی ‌هایی برای افراد ایجاد شود و تصور کنند که به‌ جهت ارسال ابلاغیه به‌ عنوان مطلع ممکن است تا مشکلات متعددی برای آن ‌ها رخ دهد و ممکن است نگرانی‌ هایی برای مراجعه به دادگاه داشته باشند و ترس به سراغ آن ‌ها بیاید.

    مراجعه نکردن به دادگاه

    در صورتی که در نظر گرفتن ابلاغیه به‌ عنوان مطلع فقط برای اشخاص به جهت روشن شدن کم ‌و کیف یک پرونده صورت گرفته است و این افراد با مراجعه به دادگاه می توانند اطلاعات خود را در اختیار دادگاه قرار دهند و ممکن است در صورت مراجعه نکردن به دادگاه، مشکلاتی برای آن‌ ها صورت بگیرد.

    حال ممکن است که در راستای موضوع ابلاغیه به‌ عنوان مطلع، شما نیز سوالات متعددی داشته باشید و بخواهید بدانید که آیا این موضوع ممکن است برای اشخاص دردسرساز شود یا خیر و ممکن است بابت دریافت ابلاغیه به‌ عنوان مطلع نگرانی ‌هایی داشته باشید.

    تمامی تلاش ما در ادامه این مطلب این است تا بتوانیم با آگاهی دادن در رابطه با موضوع ابلاغیه به ‌عنوان مطلع شما را از این امر آگاه‌ سازیم و نگرانی‌ های به ‌وجود آمده برای شما را برطرف کنیم. پس اگر شما از دسته افرادی هستید که برای شما ابلاغیه به ‌عنوان مطلع ارسال شده است، می ‌توانید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات متعددی کسب کنید.

    پیشنهاد می کنیم از پست نمونه لایحه اعلام داور دیدن کنید.

    آیا می‌دانید برگه احضاریه چیست؟

    آیا می‌دانید برگه احضاریه چیست؟
    آیا می‌دانید برگه احضاریه چیست؟

    در راستای این ‌که بتوانیم به موضوع ابلاغیه به‌ عنوان مطلع بپردازیم، لازم است که در رابطه با برگه احضاریه نیز اطلاعاتی برای شما داشته باشیم. ممکن است برخی از شما نیز با این واژه مواجه باشید که به واسطه احضاریه، شخصی در دادگاه احضار شده است.

    همان ‌طور که از نام این لغت مشخص می باشد، معنای احضار یعنی فراخواندن شخص مورد نظر به جایگاه در نظر گرفته شده. به ‌طور کلی در اصطلاحات عامیانه می‌ توان از کلمه احضار استفاده کرد.

    اما یک واژه رسمی ‌تر احضار به ‌عنوان احضاریه نام گرفته شده که به واسطه مقام قضائی برای افراد مد نظر در یک زمان مشخص شده و صورت می گیرد. منظور از آن این است که شخص مورد نظر لازم است تا در زمان تعیین ‌شده حضور خود را در مراجع قضایی مرتبط داشته باشد.

    اما لازم است بدانید که اگر شخص مورد نظر بدون داشتن دلیل قابل ‌قبول و موجهی از رفتن در جلسه احضاریه امتناع کند و یا حتی دلیل آن را عنوان نکند، ممکن است جلب شود.

    آیا می‌دانید مطلع به چه معنی می باشد؟

    آیا می‌دانید مطلع به چه معنی می باشد؟
    آیا می‌دانید مطلع به چه معنی می باشد؟

    ممکن است هنگامی که عنوان این مطلب یعنی ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را خواندید، سوالات متعددی در ذهن شما شکل بگیرد که هم ‌اکنون معنی مطلع چیست و چه شخصی را مطلع می‌ نامند؟ و ابلاغیه به‌ عنوان مطلع برای چه اشخاصی صادر می گردد؟

    اگر همین الان در موتور های جست و جوی اینترنتی عبارت مطلع را جست و جو کنید، می ‌توانید آگاهی بسیاری در رابطه با ابلاغیه به‌ عنوان مطلع کسب کنید.

    ممکن است افراد متعددی در این زمینه آگاهی لازم در رابطه با نظام حقوقی را نداشته باشد. حال تلاش ما بر این است تا بتوانیم اول به معنی مطلع بپردازیم تا در روند ادامه این مقاله ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را نیز توضیح دهیم.

    شخصی به‌ عنوان مطلع نامیده می شود که از لحاظ حقوقی به‌ صورت مستقیم نمی‌ تواند شاهد به وقوع پیوستن یک جرم باشد

    حال برای این‌ که بتوانیم پاسخ های متعدد در راستای ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را بدهیم، لازم است بگوییم که شخصی به‌ عنوان مطلع نامیده می شود که از لحاظ حقوقی به‌ صورت مستقیم نمی‌ تواند شاهد به وقوع پیوستن یک جرم باشد و با چشمان خود نتوانسته جرم لازم را ببیند.

    ولی از جهت‌ های دیگری آگاهی لازم در زمینه آن پرونده مد نظر را دارد. به طور کلی اگر بخواهیم یک تعریف درست از شخص مطلع بگوییم، شخصی است که به نحوی دیگر یعنی غیر از مشاهده مستقیم، آگاهی ‌های لازم در رابطه با وقوع جرم را دارد و ممکن است که ابلاغیه به‌ عنوان مطلع برای او در نظر گرفته شود تا به عنوان شخصی که آگاهی لازم به صورت غیر مستقیم در رابطه با وقوع جرم دارد، شهادت کذب یا درست را بدهد.

    در نظر داشته باشید که روند تحقیقاتی که در یک پرونده وجود دارد، با ابلاغیه به ‌عنوان مطلع می‌ تواند، تکمیل شود و حدس ‌هایی که قاضی پرونده دارد، بیشتر می ‌شود. اما در این راستا بهتر است بدانید که تفاوت بسیاری بین شاهد و مطلع در جریان پرونده وجود خواهد داشت که در ادامه بیشتر به آن می  ‌پردازیم.

    اگر بخواهیم در راستای معنی شخص شاهد بگوییم، فردی که به دادگاه احضار می ‌شود و تمامی گفته ‌های او می تواند آغاز دهنده فرآیند تحقیقاتی لازم باشد و به صورت مستقیم تمامی روند پرونده را مشاهده کرده است، می ‌تواند به ‌عنوان شاهد در نظر گرفته شود. در صورتی‌ که، مطلع فقط آگاهی ‌های لازم را به صورت غیر مستقیم در رابطه با کلیات پرونده دارد.

    معنی ادای توضیح به عنوان مطلع چیست؟

    معنی ادای توضیح به عنوان مطلع چیست؟
    معنی ادای توضیح به عنوان مطلع چیست؟

    هنگامی‌ که اطلاعیه به ‌عنوان مطلع برای فرد مورد نظر ارسال می‌ شود، در برخی مواقع دادگاه از او خواستار است تا به‌ عنوان شخص مطلع بتواند برای ادا کردن توضیحات متعدد در راستای پرونده حضور لازم خود را به دادگاه برساند و در این امر کمک به سزایی کند.

    لازم است این نکته را مهم بشمارید، هنگامی‌ که ابلاغیه به‌ عنوان مطلع برای شخصی در نظر گرفته می‌ شود و از او خواستار حضور در دادگاه را دارند، حضور یک شخص مطلع به معنی وقوع جرم به واسطه شخص مطلع نمی ‌باشد و فقط به این جهت حضور او را درخواست دارند تا برای شرح دادن پاره‌ای از توضیحات پرونده کمک به سزایی برای مقام قضایی داشته باشد.

    حال در راستای ابلاغیه به ‌عنوان مطلع، این سوال در ذهن افراد شکل می ‌گیرد که علت و یا نقش حضور افراد مطلع در دادگاه برای چیست؟ اگر بخواهیم در این زمینه اطلاعات بیشتری به جهت ابلاغیه به‌ عنوان مطلع و حضور افراد در این زمینه بدهیم، لازم است بگوییم که به واسطه اظهارات شخص مطلع مقام قضایی و دادگاه می تواند رسیدگی‌ های بیشتری در روند پرونده داشته باشد و از این طریق گفته‌ های ذکر شده به واسطه مطلع می تواند، روشن شدن پرونده در ابعاد و جهات متعدد را به همراه داشته باشد. مهم ‌ترین نکته‌ای که می ‌تواند سبب ابلاغیه به ‌عنوان مطلع گردد، این است که شخص مطلع یا مطلعین بتوانند برای توضیح دادن و شرح مسائل به دادگاه بروند.

    ماده 204 قانون اساسی

    ماده 204 قانون اساسی
    ماده 204 قانون اساسی

    در رابطه با این موضوع، ماده 204 قانون آیین دادرسی کیفری شرایطی را در نظر گرفته است، شرح این ماده به صورت زیر می باشد.

    منظور از ابلاغیه قضایی چیست و در قانون جمهوری اسلامی چه تشریفاتی دارد؟

    منظور از ابلاغیه قضایی چیست و در قانون جمهوری اسلامی چه تشریفاتی دارد؟
    منظور از ابلاغیه قضایی چیست و در قانون جمهوری اسلامی چه تشریفاتی دارد؟

    در راستای این‌ که بتوانیم به موضوع ابلاغیه به‌ عنوان مطلع بپردازیم، لازم است تا در راستای ابلاغ قضایی نیز اطلاعاتی کسب کنید. همان ‌طور که در مطالب بالا ذکر کردیم، برای این ‌که بتوان شخصی را به یک مکان دعوت‌ کرد، راهکارهای متعددی وجود دارد. اغلب اشخاص برای این ‌که بتوانند پیام ‌های خود را به دیگران برسانند، از راهکارهایی همانند تلفن همراه، پست، نامه، اینترنت و دیگر موارد این‌ چنینی استفاده می‌ کنند.

    اما در راستای موارد و کارهای قضائی برای این‌ که یک شخص بتواند اطلاع کافی را برای حضور داشتن در یک جلسه داشته باشد، لازم است تا برگه‌ هایی برای او ارسال شوند که به واسطه تشریفات قانونی و شرایط مخصوصی این برگه‌ ها می ‌توانند به دست مخاطبان خود برسند که از این طریق  او را مطلع کنند. حال به این برگه‌ ها ابلاغ قضایی گفته می شود.

    مراحل ابلاغ قضایی

    مراحل ابلاغ قضایی
    مراحل ابلاغ قضایی

    با در نظر گرفتن این ‌که این مقاله در رابطه با ابلاغیه به ‌عنوان مطلع می باشد، لازم است بگوییم که مراحل ابلاغ قضائی بدین صورت انجام می ‌گیرد که به هنگامی که طرح یک دعوا در دادگستری صورت گرفت، مهم ‌ترین نکته و گام اولی که دستورات قضائی در رابطه با این پرونده صورت گرفته می شود، ابلاغ می باشد.

    شخصی که مدیریت دفتر دادگاه را بر عهده دارد، برای این ‌که بتواند ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را به شخص خواننده ارسال کند، لازم است در نظر بگیرد که نکته مهمی که از این ‌پس آغاز می شود، وظیفه مهم مامور ابلاغ می باشد.

    مأمور ابلاغ در جهت ابلاغیه به‌ عنوان مطلع وظیفه دارد تا دو روز اوراق لازم را به مخاطب و شخص مورد نظر برساند و در ازای رساندن آن، رسید لازم را از شخص مورد نظر بگیرد. البته در برخی موارد امکان دارد که شخص مورد نظر در بسیاری از مواقع از گرفتن ابلاغیه به ‌عنوان مطلع خودداری کند.

    در رابطه با این نکته، افراد لازم است بدانند که اگر از گرفتن برگه ابلاغیه به‌ عنوان مطلع خودداری کنند، این امر مانع از ابلاغ آن‌ ها نمی ‌شود و مأمور ابلاغ در این موارد وظیفه دارد که امتناع شخص مورد نظر را در برگه‌ای مد نظر ذکر کند و سپس رسید مربوطه را به دفتر دادگاه برساند.

    ابلاغیه به ‌عنوان مطلع ارسال شود

    برای این که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع ارسال شود، می تواند محل سکونت یا محل کار شخص مورد نظر برای این امر صورت گرفته شود. همین طور اگر شخص مورد نظر از کارکنان دولت و یا شرکت های خصوصی می باشد، برای در نظر گرفتن ابلاغیه به ‌عنوان مطلع برای این موارد نیز شرایط متعددی در نظر گرفته شده است و بدین صورت است که اوراق مد نظر ابلاغیه به واسطه رییس یا کارمند به اداره کارگزینی شرکت مد نظر ارسال می شود.

    اگر شخص مورد نظر برای دریافت ابلاغیه به ‌عنوان مطلع یک بانو می ‌باشد و اگر این شخص در منزل همسر خود سکونت دارد، آدرس مد نظر برای ابلاغیه به‌ عنوان مطلع به منزل شوهر او ارسال می ‌گردد. حال اگر این خانم محل دیگری به غیر از خانه همسر خود زندگی کند، ابلاغیه به ‌عنوان مطلع می ‌تواند در محل سکونت زن و یا محل کار او ابلاغ گردد.

    حمایت از بانوان

    لازم است این نکته را در ذهن داشته باشید که در نظر گرفتن این امر برای ارسال ابلاغیه به ‌عنوان مطلع برای حمایت از بانوان در نظر گرفته شده است.

    به جهت این‌ که در برخی از موارد ممکن است زوجه در دعوای خود بر علیه شوهر خود در راستای حقوق قانونی درخواست ابلاغیه به‌ عنوان مطلع داشته باشد و لازم است که حتماً دادخواست ابلاغیه به نشانی منزل او در نظر گرفته شود.

    البته لازم است این نکته را در خاطر داشته باشید که ارسال ابلاغیه به ‌عنوان مطلع فقط در زمان کاری و اداری صورت نمی‌ گیرد و در بسیاری از مواقع اتفاق افتاده که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع خارج از زمان اداری و حتی در شب نیز به مخاطب تحویل داده شده است.

    مأموران ابلاغیه به‌ عنوان مطلع

    مأموران ابلاغیه به‌ عنوان مطلع
    مأموران ابلاغیه به‌ عنوان مطلع

    بهتر است بدانید که ابلاغیه به‌ عنوان مطلع به وسیله کارمند دادگاه یا مامور پست صورت گرفته نمی ‌شود، بلکه ارسال ابلاغیه به ‌عنوان مطلع توسط مأموران ابلاغ صورت گرفته می شود.

    حال اگر بخواهیم منظور از مامور ابلاغ را توضیح دهیم، شخصی می باشد که قانون او را به‌ عنوان شخصی جزو ضابطان دادگستری پذیرفته است و تکلیف و وظیفه اصلی او رساندن ابلاغیه به ‌عنوان مطلع می باشد.

    اگر بخواهید بدانید که مأموران ابلاغ تحت نظارت چه ارگانی فعالیت دارند، بهتر است بگوییم که در دادگستری‌ ها مأموران ابلاغ وظایف خود را تحت نظر واحد ابلاغ صورت می دهند. یک حوزه مشخص شده در دادگستری برای مأموران ابلاغ وجود دارد که تمامی فعالیت ‌های مد نظر آن‌ ها آن‌ جا کنترل می ‌شود.

    البته ممکن است در برخی از شهرهای کوچک واحد ابلاغ وجود نداشته باشد و مأموران ابلاغ می‌ توانند ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را تحت نظر مدیر دفتر دادگاه ارسال کنند و پیگیری ‌های فعالیت ‌های آن‌ ها به واسطه این شخص صورت گرفته می شود.

    ابلاغیه به ‌عنوان متعلق قانونی و واقعی به چه صورت است؟

    ابلاغیه به ‌عنوان متعلق قانونی و واقعی به چه صورت است؟
    ابلاغیه به ‌عنوان متعلق قانونی و واقعی به چه صورت است؟

    برای اطلاعات بیشتر در زمینه ابلاغیه به ‌عنوان مطلع لازم است بدانید که ابلاغ به دو صورت انجام گرفته می شود.

    • ابلاغ واقعی
    • ابلاغ قانونی

    ابلاغ واقعی و قابلیت اعتراض به رای می تواند اهمیت نوع ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را در نظر داشته باشد. به طور کلی اگر بخواهیم بیشتر در این رابطه بگوییم، ضوابط و قانون‌ های متعددی برای ابلاغیه به‌ عنوان مطلع به صورت این ‌که بتواند مستقیماً به دست شخص مد نظر برسند، وجود دارد و این ابلاغ به ‌عنوان ابلاغیه مطلع واقعی صورت گرفته می ‌شود

    و اگر شرایطی در غیر این صورت داشته باشد، به عنوان ابلاغیه قانونی نامگذاری شده است. در ادامه بیشتر در رابطه با ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به صورت واقعی و قانونی برای شما اطلاعاتی خواهیم داشت.

    • ابلاغ واقعی

    ابلاغ واقعی
    ابلاغ واقعی

    اگر بخواهیم منظور اصلی از ابلاغیه به‌ عنوان مطلع به صورت واقعی را عنوان کنیم، بدین معنی می ‌باشد که در راستای انجام ابلاغ واقعی مامور ابلاغ وظیفه دارد، برگه‌ های قضایی را در مدت زمان دو روز به شخص مورد نظر برساند و آن ‌ها را در اطلاع ابلاغ قرار دهد و نسخه رسید را از آن‌ ها دریافت کند.

    اما در نظر داشته باشید که اگر مأمور ابلاغ به ‌غیر از محل اقامت قانونی شخص مورد نظر ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را به او بدهد، شخص مورد نظر می ‌تواند از گرفتن اوراق ابلاغیه به ‌عنوان مطلع خودداری کند و درخواست داشته باشد تا مأمور ابلاغ در محل اقامت قانونی او ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را به او بدهد.

    • ابلاغ قانونی

    ابلاغ قانونی
    ابلاغ قانونی

    حال اگر بخواهید بدانید که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به صورت قانونی چگونه می باشد، بهتر است بگوییم که اگر دادخواست و اوراق قضایی ابلاغ نامه به فرد مورد نظر و مخاطب مورد نظر ابلاغ نگردد، به آن ابلاغ قانونی گفته می شود.

    در نظر گرفتن این امر به این دلیل است که قانون توانسته اعتبار این ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را در نظر بگیرد و نامگذاری آن به این جهت است که این ‌گونه ابلاغ را ابلاغ قانونی می‌ نامند،

    چون در برخی موارد ممکن است که مامور ابلاغ توانایی این‌ که بتواند اوراق قضایی و ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را به شخص مد نظر برساند، ندارد و ممکن است که ابلاغیه به دست اشخاص نزدیک، بستگان، خادم و یا دیگر موارد برسد و یا در برخی موارد ممکن است که به واسطه نشر آگهی ابلاغیه به ‌عنوان مطلع در نظر گرفته شود که به این ابلاغیه قانونی می گویند. به جهت این‌ که چنین ابلاغیه قانونی به حساب می ‌آید.

    • آثار ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی

    آثار ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی
    آثار ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی

    بهتر است بگوییم که نتایج متفاوتی از ابلاغیه واقعی و ابلاغیه به‌ عنوان قانونی در دادرسی وجود خواهد داشت. اگر بخواهیم تفاوت اصلی بین ابلاغیه واقعی و ابلاغیه قانونی را عنوان کنیم، ابلاغ در صدور رای یکی از مهم ترین موارد می باشد.

    تصور کنید که اخطاریه و ابلاغیه ای به شخص خوانده ابلاغ شده باشد و به صورت ابلاغ واقعی برای او در نظر گرفته شده باشد. سپس شخص نامبرده حضور خود را در جلسه دادرسی اعلام نکند. به دلیل این‌ که شخص در این جلسه حق غیبت کرده است، حاضر نشدن او می ‌تواند صادرکننده رأی حضوری در دادگاه به حساب بیاید.

    حال اگر همین اتفاق در ابلاغیه به صورت قانونی صورت بگیرد، هنگامی‌ که برای شخصی اخطاریه‌ای در نظر گرفته می شود و خوانده بنا به دلایل متعددی در جلسه دادرسی غیبت کند و حضور نداشته باشد، لایه‌های مد نظر را به حضور دادگاه نرسانده است اما رأی صادره برای این موارد غیابی در نظر گرفته می شود.

    انواع ابلاغ قضایی قانونی به چه صورت است؟

    انواع ابلاغ قضایی قانونی به چه صورت است؟
    انواع ابلاغ قضایی قانونی به چه صورت است؟

    در برخی موارد ممکن است که ابلاغیه اوراق قضایی به شکل قانونی صورت بگیرد و نیاز است که تمامی این موارد با قانون آیین دادرسی مدنی به صورت ابلاغیه به ‌عنوان مطلع در نظر گرفته شود. حال در ادامه می توانیم انواع ابلاغ قضایی قانونی برای شما داشته باشیم.

    • ابلاغیه به‌ عنوان مطلع به بستگان

    در برخی مواقع ممکن است که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به بستگان، خادم و دیگر موارد این‌ چنینی ارائه داده شود. اگر این اشخاص سن و وضعیت ظاهری لازم را برای تشخیص اهمیت اوراق ابلاغیه داشته باشند، این امر می ‌تواند صورت بگیرد.

    • ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به محل سابق

    در برخی موارد دیده شده که ابلاغیه به واسطه مأمور ابلاغ به مخاطب یا دیگر اشخاصی ابلاغ‌ شده است که در نشانی تعیین ‌شده اقامت دارند و ممکن است که برای مخاطب سابقه ابلاغ نیز در نظر گرفته شود. در صورت به وجود آمدن سوابق ابلاغ اوراق همواره لازم است به همان محل ابلاغ شوند. در صورت این‌ که مخاطب مد نظر آدرس و نشانی جدیدی را به دفتر قضائی دادگاه اعلام کند، از این ‌پس اوراق لازم به نشانی جدید برای او در نظر گرفته می شود.

    • ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به مقیم خارج از کشور

    ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به مقیم خارج از کشور
    ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به مقیم خارج از کشور

    در برخی موارد دیده شده که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به شخصی ارسال شده که در ایران وجود ندارد و امکان دارد که شخص مطلع حضور فیزیکی در کشور نداشته باشد. از این طریق برای این ‌که بتوان ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را به دست فرد مورد نظر رسانید، مأموران سیاسی یا کنسولی ایران در کشور محل اقامت فرد مورد نظر می ‌توانند ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را در دسترس او قرار دهند و بعد از در نظر گرفتن ابلاغیه، مراتب لازم از طریق وزارت امور خارجه به دادگاه اطلاع ‌رسانی شود.

    البته در برخی موارد نیز مشاهده شده که فرد مورد نظر در کشوری زندگی می ‌کرده است که روابط سیاسی آن کشور با ایران قطع رابطه بوده است و این امر سبب می ‌شود که کنسولی در آن کشور وجود نداشته باشد تا بتواند ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را در دسترس خوانده قرار دهد. در این مواقع وزارت امور خارجه می ‌تواند ابلاغ را انجام دهد.

    البته در نظر گرفتن این امر هیچ ‌گونه شکی ایجاد نمی‌ کند که اگر شخصی مقیم خارج از کشور باشد، ممکن است در برخی مواقع خود فرد خوانده ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را دریافت کند و همانند ابلاغیه به داخل از کشور به شخص مورد نظر ارسال شود.

    • ابلاغیه به‌ عنوان مطلع به مجهول ‌المکان

    به طور کلی این ‌که محل اقامت خوانده و فرد مورد نظر مجهول‌المکان باشد، یک موضوع بسیار رایج به حساب می ‌آید. در ابلاغیه به‌ عنوان مطلع ممکن است چنین مواردی نیز وجود داشته باشد. حال سؤال این است که چگونه ابلاغیه به‌ عنوان مطلع قرار است به دست شخص مورد نظر برسند؟

    اگر فرد مورد نظر در شرایط این ‌چنینی به سر می ‌برد، خواهان لازم است که مجهول‌المکان بودن شخص مورد نظر را به حضور دادگاه برساند و در این صورت ابلاغیه به‌ عنوان مطلع و دادخواست مد نظر به واسطه نشر آگهی به خوانده ابلاغ می ‌شود و از طریق روزنامه‌ ابلاغیه به‌ عنوان مطلع دیده می شود.

    • ابلاغ قضایی به خوانندگان متعدد و غیر محصور

    در راستای ابلاغیه به‌ عنوان مطلع ممکن است که در برخی موارد یک ابلاغیه برای اهالی یک ده، شهر یا بخشی از آن صورت گرفته باشد که به ‌عنوان تعداد غیر محصور شناخته می شوند.

    حال برای در نظر گرفتن ابلاغیه به ‌عنوان مطلع برای این تعداد از اشخاص نیاز نیست که به هر یک از خوانندگان یک نسخه از دادخواست‌ ها و پیوست‌ها ارائه داده و می ‌توان به ‌صورت کلی یک دادخواست و پیوست ‌های لازم برای آن‌ ها در نظر گرفت و در یکی از روزنامه‌ های کثیرالانتشار آن را چاپ کرد.

    در نظر داشته باشید که لازم است تا وقت دادرسی برای ابلاغیه به‌ عنوان مطلع در صورت خوانندگان متعدد به گونه‌ای تعیین شود که انتشار آگهی تا روز محاکمه کمتر از یک ماه نباشد.

    در راستای این مطلب ممکن است سوالات متداولی برای شما در نظر گرفته شود که در چه مواقعی پیام مخاطبین دعوای ما غیر محصور به حساب می‌آیند؟ در ادامه این مبحث در رابطه با ابلاغیه به ‌عنوان مطلع و غیر محصور به حساب آمدن اشخاص لازم است بگوییم، تنها ملاکی که برای این مورد در نظر گرفته می شود، عرف می ‌باشد.

    • ابلاغیه به‌ عنوان مطلع به اداره ‌های دولتی

    در برخی مواقع ممکن است که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به اداره‌ های دولتی، سازمان‌های وابسته به دولت و مؤسسات متعدد همانند شهرداری و مؤسسات دیگر در نظر گرفته شده باشد. بنابراین لازم است تا ابلاغیه به ‌عنوان مطلع برای این موارد به صورت اوراق اخطاریه و ضمایم آن ‌ها به دست رییس دفتر مرجع مخاطب برسد و رسید اولیه آن دریافت شود.

    • ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به سایر اشخاص حقوقی

    ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به سایر اشخاص حقوقی
    ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به سایر اشخاص حقوقی

    در برخی موارد ممکن است برای ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به اشخاص حقوقی اوراق، مدیر، قائم ‌مقام و دیگر موارد باشند که در این صورت لازم است که اگر شخص مورد نظر نبود، مسئول دفتر او با در نظر گرفتن قانون آیین دادرسی مدنی می ‌تواند ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را دریافت کند.

    حال در نظر داشته باشید که اگر قائم‌ مقام یا دارنده حق امضا، اوراق ابلاغیه را دریافت نکند و از گرفتن آن خودداری کند، مامور ابلاغ موظف است که به واسطه برگه اخطاریه گزارش لازم را برای این امر در نظر بگیرد و ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را برگرداند.

    ممکن است که به جهت این‌ که ابلاغیه به‌ عنوان مطلع به صورت قانونی برای قائم ‌مقامی و دارنده حق امضا و ابلاغ شده است، اگر آن‌ ها از گرفتن اوراق خودداری کنند، نسخه احضاریه‌ای اخطاریه‌ای در محل مورد نظر صورت گرفته می شود.

    هدف ما در این مقاله این است تا بتوانیم در رابطه با ابلاغیه به‌ عنوان مطلع اطلاعات متعدد و کثیری در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. در ادامه این مطلب بیشتر می توانید در موضوع ابلاغیه به ‌عنوان مطلع آگاه شوید. پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

    معنی مطلع در حقوق چیست؟

    معنی مطلع در حقوق چیست؟
    معنی مطلع در حقوق چیست؟

    با توجه به در نظر گرفتن موارد بالا و توضیحات متعدد برای ابلاغیه به‌ عنوان مطلع لازم است بدانید که کلمه مطلع هنگامی که در مسائل حقوقی به کار برده می ‌شود، می ‌تواند یک تفاوت اساسی و عمده با دیگر معانی داشته باشد و اگر بخواهیم تعریف کلی از کلمه مطلع را داشته باشیم، یعنی فرد مطلع نقش بسیار مختلفی با شاهدی که در روند پرونده وجود دارد، خواهد داشت و تفاوت‌ های بسیاری دارند و مطلع به ‌عنوان همان شاهد در نظر گرفته نمی‌ شود.

    به‌ جهت این ‌که برخی از افراد، هنگامی ‌که ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را دریافت می ‌کنند، تصور می ‌کنند که شاهد هستند و لازم است که برای شهادت خود در دادگاه حضور پیدا کنند. در صورتی که تفاوت عمده‌ای بین نقش شاهد و مطلع وجود خواهد داشت.

    شاهد فردی است که با در نظر گرفتن نکات متعدد و عنوان کردن این که خودش شاهد وقوع جرم بوده است، در دادگاه شناخته می ‌شود و همین امر می ‌تواند این شخص را به ‌عنوان شهادت دهنده در راستای پرونده مد نظر بنامد.

    اما فرد مطلع فقط کسی است که دورادور از جریان یک پرونده اطلاعاتی دارد و لازم است تا در محضر دادگاه این اطلاعات را در اختیار قاضی قرار دهد و با توجه به اطلاعات او، تحقیقات متعدد دیگری در راستای پرونده آغاز می ‌گردد.

    آیا شاهد با مطلع تفاوت دارد؟ تفاوت های شاهد و مطلع در چیست؟

    آیا شاهد با مطلع تفاوت دارد؟ تفاوت های شاهد و مطلع در چیست؟
    آیا شاهد با مطلع تفاوت دارد؟ تفاوت های شاهد و مطلع در چیست؟

    در ادامه موضوع ابلاغیه به ‌عنوان مطلع لازم است بگوییم که در برخی مسائل در پرونده‌ های دادگاهی امکان این ‌که از طریق ابلاغیه و احضاریه درخواست وجود شاهد را داشته باشند، بسیار زیاد است. همین طور در بسیاری از مواقع پیش آمده که محضر دادگاه مهم شمرده که به واسطه ابلاغیه به‌ عنوان مطلع شخص مطلع را باخبر کند.

    حال ممکن است برخی از افراد تصور کنند که جایگاه شاهد و جایگاه مطلع در دادگاه به یک صورت می باشد و این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرند و سوالات متداولی در رابطه با این ‌که آیا این دو با یکدیگر تفاوت دارند و آیا مطلع و شاهد در یک نقش هستند، داشته باشند.

    ممکن است که این افراد تصور کنند، هنگامی‌ که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع برای آن‌ ها در نظر گرفته می شود، همان مجازات‌ هایی که ممکن است برای شاهد وجود داشته باشد، برای مطلع نیز حاصل می‌ گردد. برای این‌ که بتوانیم ابهامات موجود برای این مسائل را برطرف کنیم، لازم است بگوییم که نگرانی و ترس از ابلاغیه به‌ عنوان مطلع نداشته باشید.

    ممکن است برخی از افراد نگران باشند که به واسطه ابلاغیه به ‌عنوان مطلع ممکن است دردسرهای متعددی برای آن‌ ها صورت بگیرد. در حالی ‌که بهتر است برای آگاهی بیشتر در این زمینه بدانید که نگرانی شما بی ‌مورد می‌ باشد و فقط در صورتی لازم است نگرانی داشته باشید که در هنگامی ‌که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به دست شما می‌ رسد،

    در دادگاه حضور نداشته باشید و یا در دادگاه حضور بیابید اما شهادت دروغ بدهید. این امر می ‌تواند برای شما مشکل‌ ساز شود. در غیر این صورت ابلاغیه به‌ عنوان مطلع هیچ ‌گونه دردسری برای شما ایجاد نخواهد کرد.

    دلایلی که برای وجود تفاوت بین شاهد و مطلع در نظر گرفته می شود، چیست؟

    دلایلی که برای وجود تفاوت بین شاهد و مطلع در نظر گرفته می شود، چیست؟
    دلایلی که برای وجود تفاوت بین شاهد و مطلع در نظر گرفته می شود، چیست؟

    در تمامی مطالب بالا در راستای موضوع ابلاغیه به ‌عنوان مطلع ذکر کردیم که تفاوت های حقوقی بسیاری مابین مطلع و شاهد در نظر گرفته می‌ شود. اگر بخواهیم از مهم‌ترین تفاوت آن ‌ها عنوان کنیم این است که شاهد، اطلاعات کافی و دلایل مربوطه برای این‌ که بتوان تحقیقات مورد نظر در دادسرا را آغاز کرد، دارد.

    اما اطلاعاتی که شخص مطلع دارد، به واسطه ابلاغیه به ‌عنوان مطلع در دادسرا حضور پیدا می کند، نمی ‌تواند یک مجوز لازم برای شروع کردن تحقیقات مورد نیاز یک جرم در نظر گرفته شود.

    با عنوان کردن این مطالب، اگر شخصی خود را به ‌عنوان یک شاهد در پرونده و جرم پیش‌آمده معرفی کند، در نظر گرفتن این امر می‌ تواند آغاز کننده تحقیقات متعدد در راستای جرم مربوط باشد.

    حال اگر شخص دیگری در این رابطه اعلام کند که به چشمان خود ماجرا و جرم به‌ وجود آمده را ندیده و فقط توسط شخص دیگری و با موارد ذکر شده از یک جرم اطلاع پیدا کرده است، فقط با اطلاعاتی که این شخص در اختیار قانون ‌گذار می‌ گذارد، نمی ‌توان تحقیقات مربوطه در راستای جرم انجام‌ شده را شروع کرد. فقط در صورتی می ‌توان تحقیقات لازم را شروع کرد که شخص یکی از شاهدین اصلی این ماجرا بوده باشد.

    صدور حکم جلب برای شاهد و مطلع

    با توجه به قوانین و مقرراتی که در قانون آئین دادرسی کیفری در کشور وجود دارد، در راستای چگونگی احضار شدن شاهد و یا مطلع به دادگاه، اشخاص وظیفه دارند که تمامی اطلاعات مد نظر که در راستای جرم مربوطه و پرونده مربوطه حکایت می کند، را با مراجع قضائی و قانون‌ گذار در میان بگذارند.

    اگر در این راستا کتمان حقیقت کنند و به کذب و دروغ بگویند، ممکن است برای اشخاصی که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع برای آن‌ ها صادر گردیده است، مشکلاتی رخ دهد.

    صدور حکم جلب برای شاهد و مطلع
    صدور حکم جلب برای شاهد و مطلع

    ممنوعیت بازداشت یا مطلع به‌ عنوان مجرم

    ممنوعیت بازداشت یا مطلع به‌ عنوان مجرم
    ممنوعیت بازداشت یا مطلع به‌ عنوان مجرم

    در راستای موضوع ابلاغیه به ‌عنوان مطلع لازم است بدانید که به همان صورت که در مطالب بالا برایتان ذکر کردیم، شخصی که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع و احضاریه شاهد در دادگاه را دریافت می کند، ممکن است استرس و نگرانی‌ هایی در زمینه این ‌که ممکن است مشکلات متعددی برایشان رخ دهد، داشته باشد. این افراد خود می دانند که بی‌ گناه هستند اما نگرانی‌ هایی که در این زمینه دارند، غیر قابل انکار می ‌باشد.

    همان‌ طور که در مطلب بالا ذکر کردیم، در راستای ابلاغیه به ‌عنوان مطلع هیچ‌ گونه مشکلی برای شخص مطلع به وجود نخواهد آمد. حتی برای این ‌که قانون ‌گذار بتواند از این طریق نگرانی‌ های مطلعین و شاهدین را برطرف کند، تفهیم اتهام به آن ‌ها را امری ممنوع شمرده است.

    اگر بخواهیم بیشتر در رابطه با تفهیم اتهام به صورت ممنوع صحبت کنیم، لازم است بگوییم که هیچ شخصی نمی ‌تواند شاهد یا مطلع را در هنگام مراجعه به دادگاه یا دادسرا به ‌عنوان متهم یا مجرم بازداشت کند. پس لازم به ذکر است که بگوییم، هنگامی که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع دریافت می ‌کنید، هیچ‌ گونه نگرانی در رابطه با این موضوع نداشته باشید.

    فقط لازم است که حتماً در زمان معین شده‌ای که دادگاه برای شما در نظر گرفته است، حضور پیدا کنید و گفته‌ ها و دیده‌ های خود را عنوان کنید. به دلیل این ‌که اگر در زمان معین شده‌ای که در ابلاغیه به‌ عنوان مطلع و برای شما ذکر شده، حاضر نباشید، ممکن است عدم حضور شما سبب مجازات شود که این شامل دردسرهایی برای شما می‌ گردد.

    احضار و جلب مطلع به دادرسی دارای چه شرایطی می باشد؟

    احضار و جلب مطلع به دادرسی دارای چه شرایطی می باشد؟
    احضار و جلب مطلع به دادرسی دارای چه شرایطی می باشد؟

    در تمامی مطالب بالا در راستای عنوان ابلاغیه به ‌عنوان مطلع برای شما ذکر کردیم که فرد مطلع چه شخصی می ‌باشد و می ‌تواند با عنوان کردن موضوعاتی که از آن اطلاعاتی دارد، در سود و زیان یک پرونده مؤثر واقع شود.

    حال در شرایطی که لازم است برای یک مطلع به دادسرا حضور پیدا کند، شرایط خاصی در قانون در نظر گرفته شده ‌است که مهم ‌ترین آن این است که در نظر گرفتن ابلاغیه به ‌عنوان مطلع فرد مطلع را آگاه می ‌سازند تا از این طریق اطلاع‌ رسانی به او صورت بگیرد و بتواند در زمان و روز معین شده در محضر دادگاه حضور بیابد.

    دادگاه صرفاً می‌ تواند مطلع را مجبور به حضور کند

    در راستای حضور مطلع توسط ابلاغیه به ‌عنوان مطلع در دادگاه و قانون‌ گذار، چنان چه که خواهان مد نظر به اقامه بین شرعی نداشته باشد، به واسطه معرفی شاهدین مرد و دو زن و همین طور مطلع در راستای پرونده می ‌تواند ادعای در نظر گرفته برای خود را به اثبات برسانند. در چنین شرایطی ابتدا لازم است که مطلعین اطلاعات لازم در این رابطه را به قانون ‌گذار بدهند.

    شرایط اطلاعات دادن شرایط مطلع

    برای این‌ که یک شخص بتواند عنوان ابلاغیه به‌ عنوان مطلع دریافت کند و در دادگاه حضور پیدا کند، لازم است برای اطلاعاتی که در اختیار شخص قاضی و قانون‌ گذار قرار می دهد، شرایطی را دارا باشند که این دسته از شرایط عبارتند از:

    لازم است که وی ایمان بسیاری داشته باشد و با عدالت باشد و بتواند در راستای اطلاعات داده شده حقیقت را بگوید.

    لازم است که مطلع سوابق فسق و فساد اخلاقی نیز نداشته باشد و فردی شریف باشد تا بتواند اطلاعاتی که در اختیار قانون ‌گذار می ‌گذارد، روند پرونده را به جریان بیاندازد.

    شخص مطلع لازم است که در روند پرونده و دعوای طرح ‌شده هیچ‌ گونه نقشی نداشته باشد تا از این طریق بتواند اطلاعات لازم را به واسطه ابلاغیه به ‌عنوان مطلع در اختیار قانون ‌گذار قرار دهد.

    هنگامی ‌که به شخصی ابلاغیه به‌ عنوان مطلع داده می‌ شود

    هنگامی ‌که به شخصی ابلاغیه به‌ عنوان مطلع داده می‌ شود، لازم است که به ‌عنوان یک مطلع در مقام قضایی اطلاعاتی مطرح کند و باید با طرف مقابل دشمنی و خصومتی نداشته باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن اطلاعات لازم در راستای پرونده را در اختیار قانون ‌گذار قرار دهد.

    شخص مطلع لازم است که شخصی ولگرد و یا تکدی گر نباشد. به ‌جهت این ‌که اطلاعات این دسته از افراد قابل استفاده نمی ‌باشد و ممکن است که اطلاعات درستی به‌ عنوان مطلع در اختیار پرونده قرار ندهند.

    لازم است که شخص مطلع طهارت لازم را برای دادن اطلاعات لازم در این زمینه داشته باشد و از روابط مشروع به دنیا آمده باشد و حلال‌زاده باشد.

    اطلاعات باید به گونه ای بیان شوند که از آن‌ ها یقین داشته باشد و با شک و دودلی و تردید آن ‌ها را در محضر دادگاه عنوان نکند.

    مطلع مورد نظر از لحاظ سنی لازم است بالای پانزده سال تمام شمسی را داشته باشد.

    بهتر است بدانید، اگر اطلاعاتی که به واسطه ابلاغیه به‌ عنوان مطلع از یک شخص گرفته شود که دارای جنون باشد، پذیرفته نمی شود. مگر این ‌که در زمان سلامت خود این اطلاعات را عنوان کرده باشد.

    انواع شهادت در محضر دادگاه به چه صورت می باشد؟

    انواع شهادت در محضر دادگاه به چه صورت می باشد؟
    انواع شهادت در محضر دادگاه به چه صورت می باشد؟

    در اینجا در تلاشیم تا درباره انواع شهادت در ادامه مطلب ابلاغیه به ‌عنوان مطلع برای شما صحبت کنیم تا در این زمینه تفاوت‌ های لازم مطلع و شاهد را بدانید.

    شهادت به صورت مستقیم

    همان طور که در تمامی مطالب بالا ذکر کردیم، عمل شهادت یعنی هنگامی ‌که شخصی به صورت مستقیم از موضوع کیفری و پرونده ای که در دادگاه در جریان است، اطلاعاتی دیده یا شنیده و یا لمس کرده باشد و در هنگام وقوع آن جرم شاهد بوده است، می ‌تواند به‌ عنوان یک شاهد در محضر دادگاه شهادت دهد که به آن شهادت به طور مستقیم گفته می ‌شود.

    شهادت بر شهادت

    حال در نظر گرفتن نوع دیگری از شهادت به گونه ای است که ممکن است برخی از افراد شاهد مستقیم یک موضوع دعوا بوده باشند و بنا بر دلایل موجه و قابل قبول دادگاه، امکان حضور آن ‌ها در دادگاه وجود ندارد.

    در این راستا شخص دیگری که از این موضوع آگاهی ندارد، به عنوان شاهد اصلی می ‌تواند در دادگاه حضور داشته باشد و شنیده‌ ها و دیده‌ های شخص شاهد را در دادگاه عنوان کند که به این‌ گونه از شهادت، شهادت بر شهادت گفته می شود.

    احضار شاهد و مطلع در دادسرا یا دادگاه

    احضار شاهد و مطلع در دادسرا یا دادگاه
    احضار شاهد و مطلع در دادسرا یا دادگاه

    در راستای ابلاغیه به عنوان مطلع لازم است تا ذکر کنیم، اگر نیاز باشد که شاهد یا مطلع به دادسرا یا دادگاه بروند، به دو صورت این روش امکان‌پذیر می باشد.

    روش اولی که حضور مطلع و شاهد در دادگاه در نظر گرفته می ‌شود، به گونه‌ای است که شاکی یا متهم اشخاص متعددی را به عنوان شاهد یا مطلع برای این‌ که بتواند ادعاهای خود را در دادگاه ثابت کنند، معرفی می ‌کنند و از این طریق ابلاغیه به ‌عنوان مطلع برای شخص مطلع در نظر گرفته می شود.

    اما روش دیگری که برای احضار شدن مطلع و شاهد در دادگاه وجود دارد، این است که بازپرس و قاضی پرونده با در نظر گرفتن اطلاعات لازمی که در راستای موضوع دعوا دارد، نیاز دارد تا شاهد و مطلع را به دادگاه احضار کند که از این طریق ابلاغیه به عنوان مطلع و احضاریه شاهد را برای این افراد در نظر می ‌گیرند.

    هنگامی ‌که شاهد و مطلع بدون داشتن هیچ‌ گونه عذری برای حضور در دادگاه امتناع کنند

    لازم است این نکته را بدانید که در راستای ابلاغیه به ‌عنوان مطلع هنگامی ‌که شاهد و مطلع بدون داشتن هیچ‌ گونه عذری برای حضور در دادگاه باز پس بزنند، عذر آن‌ ها موجه شمرده نمی‌ شود و جلب می‌ شوند و زین پس لازم است که بالاجبار حتماً در جلسه دادگاه حضور به عمل برسانند.

    لازم است بدانید که در برخی موارد اتفاق افتاده که شاهد یا مطلع بنا به دلایل متعددی حضور موجهی برای حاضر نشدن در دادسرا دارد که در این موارد مجدداً برای او ابلاغیه به ‌عنوان مطلع در نظر گرفته می ‌شود و اگر این شخص برای بار دوم مجدداً به دادسرا مراجعه نکند، جلب می شود و لازم است که بالاجبار در دادگاه حضور پیدا کند.

    وجود مطلع در دادگاه امری اجباری می باشد

    لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که وجود مطلع در دادگاه امری اجباری می باشد. اما این ‌که او بتواند اطلاعات لازم و شهادت دهد، امری الزامی در نظر گرفته نمی‌ شود.

    در برخی موارد پیش آمده که فرد مطلع با در نظر گرفتن ابلاغیه به ‌عنوان مطلع فردی بیمار یا کهنسال بوده که به دلایل شرایط متعدد، اعم از ناتوانی حرکتی و دیگر موارد نتوانسته است در دادگاه حاضر شود و یا در برخی موارد تعداد شاهدان و مطلعین در محله های مختلفی زندگی می ‌کرده‌اند که بازپرس ترجیح داده که خود به نزد افراد برای تحقیق بیشتر برود و دیگر نیاز به ابلاغیه به ‌عنوان مطلع نمی ‌باشد.

    شاهد و مطلع در دادسرا

    در راستای موضوع ابلاغیه به‌ عنوان مطلع قبل از این ‌که مطلعین و شاهدان به دادسرا احضار شوند، به صورت غیر علنی می ‌توانند بدون حضور داشتن متهم شهادت و اطلاعات لازم خود را در راستای پرونده مربوطه عنوان کنند.

    به همین جهت بازپرس ابتدا موظف است که نام و نام خانوادگی فرد مطلع و تمامی مشخصات مربوط به او اعم از نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، دین، محل اقامت، شماره تلفن ثابت، شماره همراه، سابقه محکومیت کیفری، نسبت فامیلی، رابطه خادم و مخدومی و دیگر موارد را در نظر بگیرند و در راستای پرونده لازم است که تمامی اطلاعات مربوط در رابطه با مطلع به بازپرس گزارش داده شود.

    بعد از در نظر گرفتن تمامی این موارد فرد مورد نظر در یک جلسه غیر علنی می ‌تواند تمامی اطلاعات مد نظر خود را به حضور بازپرس برساند و از این طریق اطلاعات لازم را دارد و می ‌تواند دروغ و یا راست بودن موارد مورد نظر را تایید و تکذیب کند.

    مجازات شهادت دروغ

    در راستای ابلاغیه به‌ عنوان مطلع اگر شخص مورد نظر اقدام به اطلاعات غلط برای بازپرس پرونده کند، برای آن می ‌توان مجازاتی در نظر گرفت. قانون مجازات اسلامی برای این روند نیز اطلاعاتی دارد و اگر شخصی در دادگاه و در حضور بازپرس اقدام به دادن اطلاعات غلط و شهادت دروغین کند، مجازات ‌های حبس همانند سه ماه و یک روز تا دو سال نیز می ‌تواند برای او در نظر گرفته شود.

    همین طور در برخی موارد مشاهده شده که پرداخت جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال برای هر فرد مطلع که اقدام به دادن اطلاعات غلط کرده است، در نظر گرفته می شود.

    در نظر داشته باشید که اگر تشخیص داده شود که اطلاعات مد نظر مطلع و شهادت شخص شهود دروغی بیش نبوده است، حتی اگر گفتن این دروغ به صلاح بوده باشد و هیچ‌ گونه ضرری در راستای پرونده ایجاد نکند، باز هم به‌ عنوان یک جرم بزرگ به حساب می‌ آید و فرد متخلف لازم است که مجازات شود.

    نکته‌ای دیگر در این امر این است که اگر اطلاعات و شهادت شخص مطلع دروغ و کذب باشد، بر مبنای صدور حکم قرار می ‌گیرد و بعد از این ‌که شهادت دروغ او به اثبات رسید، حکم لازم برای او صادر می ‌گردد و از این طریق به واسطه اعاده دادرسی می شود.

    حمایت از شهود و مطلع

    حمایت از شهود و مطلع
    حمایت از شهود و مطلع

    ممکن است برخی از افراد، هنگامی‌ که ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را دریافت می‌ کنند، از سمت فرد متخلف تهدید شوند که اگر در دادگاه حضور پیدا کنند و اطلاعات لازم را به ‌عنوان مطلع بدهند، مشکلاتی برای آن ‌ها رخ می‌ دهد و از این طریق در تلاشند تا بتوانند فرد مطلع و شاهد را از رو به رو شدن با بازپرس پرونده خودداری کنند.

    در نظر داشته باشید که دادگاه و بازپرس برای این امر راهکاری در نظر گرفته است و اطلاعات و مشخصات کامل فرد مطلع مخفی خواهد ماند و هویت اصلی فرد مطلع و مشخصات خانوادگی او به واسطه دادگاه افشا نمی‌ شود.

    از این طریق فرد متخلف دیگر قادر به پیدا کردن شخص مطلع نخواهد بود و از این طریق شخص مطلع با دریافت ابلاغیه به‌ عنوان مطلع فوراً می تواند برای بازپرس، اطلاعات لازم را فراهم کند. دادگاه از فرد مطلع حمایت خواهد کرد و اجازه نخواهند داد که هیچ ‌گونه مشکلی برای او رخ دهد.

    نکته حائز اهمیت دیگر در راستای افشا نشدن شخصیت افراد مطلع

    نکته حائز اهمیت دیگر در راستای افشا نشدن شخصیت افراد مطلع با در نظر گرفتن ابلاغیه به ‌عنوان مطلع به گونه‌ای است که دیده شد که امنیت جانی فرد مطلع و شاهدی در راستای پرونده مهم شمرده می ‌شود. دادگاه در تلاش است تا بتواند موقعیتی را فراهم کند که هیچ‌ گونه مشکلی برای شخص مطلع رخ ندهد.

    به جای حضور او از صدای ضبط ‌شده او به واسطه وسیله‌ های ارتباطی استفاده می‌ کند و می ‌تواند از این مدرک در دادگاه استفاده کند. به همین جهت هنگامی که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را دریافت کردید، هیچ‌گونه نگرانی و ناراحتی در رابطه با این موضوع نداشته باشید و به سادگی می ‌توانید اظهارات مورد نظر خود را برای بازپرس داشته باشید و اطلاعات کافی را به او بدهید.

    هزینه ایاب و ذهاب فرد مطلع

    ممکن است در برخی از مواقع هنگامی‌ که ابلاغیه به‌ عنوان مطلع برای شخص مطلع در نظر گرفته می شود، شخص شاکی تقاضای حضور مطلع را مطرح کرده باشد و در این راستا موظف است تا بر طبق نظر کارشناسان دادگاه هزینه ایاب و ذهاب فرد مطلع برای آمدن و رفتن به دادگاه را پرداخت کنند.

    حال در برخی موارد امکان دارد که شاکی پرونده از لحاظ مالی شرایط لازم برای این ‌که بتواند هزینه ایاب ‌و ذهاب فرد مطلع را تامین کند، نداشته باشد. در این مواقع امکان دارد که هزینه‌ های ذکر شده از محل اعتبارات مصوب قوه قضاییه پرداخت گردد.

    در برخی موارد دیگر ممکن است مشاهده شود که جرم وارده از جرائمی می ‌باشد که قابل بخشش است، اما شخص شاکی با این‌ که توان مالی مناسبی دارد، زیر بار پرداخت هزینه ایاب و ذهاب شاهدان و مطلعین نمی ‌رود و این افراد می ‌توانند در این صورت اطلاعات لازم خود را در اختیار نگذارند و یا شهادت ندهند.

    حال نکته دیگری که در این زمینه عنوان می ‌شود، اگر جرم وارد شده از جرائمی باشد که غیر قابل بخشش است، از این طریق هزینه‌ های لازم برای ایاب و ذهاب مطلعین و شاهدان از محل اعتبارات مصوب قوه قضاییه می ‌تواند پرداخت شود.

    همین طور اگر شخص متهم درخواست داشته باشد تا شاهدان برای او شهادت دهند، هزینه ایاب و ذهاب آن ‌ها می ‌تواند از طریق اعتبارات مصوب قوه قضائیه پرداخت گردد.

    تفاوت احضار و جلب

    در راستای مقاله ابلاغیه به ‌عنوان مطلع بهتر است که در رابطه با واژه ‌های احضار و جلب نیز اطلاعاتی داشته باشید و تفاوت آن دو را بدانید. همان‌ طور که ذکر کردیم، هنگامی که یک شخص با توجه به ابلاغیه به عنوان مطلع در دادگاه حضور پیدا نمی ‌کند و دلیل موجهی برای آن ندارد، جلب می شود.

    اگر بخواهیم معنای کامل جلب را عنوان کنیم، به معنی دستگیری در نظر گرفته می شود و به طور کلی هنگامی از واژه جلب استفاده می ‌شود که آزادی شخص سلب می‌ شود و رفت و آمد او به محل‌های دیگر همانند مرجع صادر کننده یک دستور به حساب می‌آید. حال برای این ‌که بتوان دستور جلب فرد مد نظر را گرفت، چندین شرط لازم می باشد.

    شروط لازم می تواند ارسال ابلاغیه به‌ عنوان مطلع و اهمیت ندادن شخص مد نظر باشد و عذر موجهی برای حاضر نشدن در محضر قانون ‌گذار باشد. به همین جهت بازپرس یا دادیار شخص مورد نظر را جلب می‌کند. لازم است که در ابتدا ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را مشاهده کنند و هنگام که دلیل کافی و عذر موجهی برای غیبت ندارند، می توانند دستور جلب را صادر کند.

    جلب بدون احضار

    در برخی موارد نیز ممکن است بدون هیچ ‌گونه احضاری فرد مورد نظر جلب شود. در نظر گرفتن این امر به دلیل اهمیت و مجازات سخت یک مجرم می باشد و لازم است که مجازات‌ های در نظر گرفته‌ شده برای این شخص به عنوان قصاص، اعدام، قطع عضو و دیگر موارد باشد. ممکن است در برخی مواقع دسترسی به شخص مورد نظر نداشته باشند

    به همین جهت جلب بدون احضار صورت می‌ گیرد. همین طور ممکن است متهم شغل معین شده و محل اقامت مشخصی نداشته باشد و اگر بخواهند ابلاغیه به ‌عنوان مطلع و ابلاغیه به‌ عنوان متهم را در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی کنند، ممکن است مدت زمان بسیاری به طول بیانجامد و این تاخیر و کندی در روند پرونده می ‌تواند دستگیری فرد مد نظر را به تأخیر بیندازد و این امر سبب می ‌شود که قانون ‌گذار دستور جلب بدون احضار را بدهد.

    نکته حائز اهمیت دیگری که در راستای ابلاغیه به‌ عنوان مطلع وجود دارد، این است که جلب مطلع توسط برگه ابلاغیه در نظر گرفته می ‌شود و شخص مطلع از هنگامی که ابلاغیه به‌ عنوان مطلع را دریافت می ‌کند تا حضور نزد قاضی و قانون‌ گذار تحت نظر می ‌باشد و لازم است که حتماً حضور خود را در دادگاه برای اطلاعات بیشتر به ‌همراه داشته باشد.

    حال اگر محل اقامت متهم یک جای ثابت نباشد و سیار باشد، یک نکته دیگر شکل می ‌گیرد که در هر شرایطی به متهم دسترسی پیدا کردند، فوراً آن را جلب کنند و او را تحویل مقام قضایی دهند.

    جمع‌ بندی مطالب ابلاغیه به ‌عنوان مطلع

    جمع‌ بندی مطالب ابلاغیه به ‌عنوان مطلع
    جمع‌ بندی مطالب ابلاغیه به ‌عنوان مطلع

    تمامی تلاش ما در مطالب بالا بر این بود تا بتوانیم اطلاعات مؤثر و مفیدی در راستای ابلاغیه به‌ عنوان مطلع برای شما داشته باشیم. همان‌ طور که ذکر شد، در برخی موارد امکان دارد که ابلاغیه‌ای با عنوان ابلاغیه مطلع به دست اشخاصی برسد که نگرانی ‌های متعددی برای آن ‌ها به ‌همراه خواهد داشت.

    در این ابلاغیه ذکر شده است که اشخاص ملزم هستند تا در زمان تعیین ‌شده در حضور دادگاه برسند و بتوانند مسائل مشخص شده‌ای را عنوان کنند.

    حال ممکن است که اشخاص به دلیل عدم آگاهی در رابطه با این موضوع و یا به عمد و یا دلایل متعدد دیگری همانند ترس از بازداشت، ترس از مجرم شناخته شدن و دیگر موارد، از مراجعه به جلسه دادگاه دوری ‌کند و این امر ممکن است برای او مشکلات متعددی را به ‌همراه داشته باشد.

    در مطالب بالا در تلاش بودیم که به این سوال پاسخ بدهیم که ابلاغیه به‌ عنوان مطلع چیست و چه شخصی به‌ عنوان مطلع در یک پرونده قضایی شناخته می شود. همان‌ طور که ذکر کردیم، شخصی مطلع است که اطلاعات کافی از یک جرم دارد و فقط برای روشن شدن پاره‌ای از توضیحات نیاز است که در دادگاه حضور داشته باشد و تفاوت مطلع و شاهد در موارد بالا بسیار می باشد.

    شخص شاهد

    در ادامه مقاله ابلاغیه به ‌عنوان مطلع ذکر کردیم که شخص شاهد فردی است که به ‌عنوان شخص سوم در ماجرا حضور دارد و صحنه جرم را از نزدیک دیده است.

    اما مطلع به واسطه روش ‌های متعددی ممکن است که اطلاعات اندکی در راستای وقوع جرم داشته باشد. در نظر گرفتیم که اگر شخصی به عمد از رفتن به دادگاه به جهت مطلع بودن، جلوگیری کند و هنگامی‌ که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع دریافت کرد، به آن بی ‌اهمیت باشد، حکم جلب برای او صادر می‌ گردد.

    حال اگر شما از آن دست اشخاصی هستید که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع دریافت کردید، نیاز نیست که نگران این موضوع باشید و به راحتی می توانید در دادگاه حضور پیدا کنید و در رابطه با سوالات متعدد بازپرس جواب‌ های مناسبی بدهید و اطلاعات کافی خود را در اختیار آن‌ ها بگذارید.

    تمامی تلاش ما بر این بود تا بتوانیم نکات ریز و مهمی در رابطه با ابلاغیه به ‌عنوان مطلع را عنوان کنیم تا از این طریق هنگامی‌ که ابلاغیه به ‌عنوان مطلع در دست شما بود، نگرانی هایی نداشته باشید. امیدواریم که مطالب بالا برای شما مفید واقع شده باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با