نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم شرایط ابطال وصیت نامه را مورد بررسی قرار دهیم:

    افراد تنها تا زمانی که در قید هستند، اختیار اموال و دارایی خود را داشته و می توانند از آن بهره مادی ببرند و یا این که در آن تصرف داشته باشند،

    شرایط ابطال وصیت نامه
    شرایط ابطال وصیت نامه

    ولیکن بعد از مرگ دیگر اختیار دارایی و اموال خود را نخواهند داشت، در صورتی که ممکن است، در زمان حیات فرد هدف هایی داشته که موفق به دست یافتن به آن ها نشده باشد،

    شرایط ابطال وصیت نامه
    شرایط ابطال وصیت نامه

    لذا از این رو در دنیای حقوق علمی به نام وصیت به وجود آمده که از طریق آن فرد می تواند تمامی امور مالی و غیر مالی در زمان بعد از مرگش را سازماندهی نماید.

    در این مقاله به بررسی وصیت نامه و انواع آن و چگونگی و شرایط باطل شدن آن می پردازیم:

    در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

    وصیت چیست؟ و انوع آن کدام موارد می باشند؟

    چه افرادی ورثه شخص محسوب می شوند؟

    روش وصیت کردن به ثلث اموال به چه صورت است؟

    نکاتی که می بایست در نوشتن وصیت نامه رعایت شوند، کدام موارد می باشند؟

    انواع روش های تنظیم وصیت نامه کدام است؟

    وصیت نامه رسمی تا چه حدی می تواند دارای اعتبار باشد؟

    وصیت نامه رسمی نسبت به سایر وصیت نامه چه مزیتی دارد؟

    در چه صورت ابطال وصیت نامه رسمی امکان پذیر می باشد؟

    وصیت نامه شامل چه عناصری می شود؟

    چه مواردی موجب ابطال وصیت نامه می شوند؟

    روند رسیدگی به دعوی ابطال وصیت نامه به چه صورت است؟

    از نظر شکلی وصیت نامه در چه صورتی باطل است؟

    از چه طریق می توان ادعای ابطال وصیت نامه را ثابت کرد؟

    برای ابطال وصیت نامه چه مدارکی لازم است؟

    وصیت چیست؟ و انوع آن کدام موارد می باشند؟

    وصیت نامه نوعی سند است که فرد می تواند از طریق آن برای اموال و دارایی خود بعد از مرگ تصمیم گیری کند، البته لازم است که بدانید که وصیت نامه فقط شامل اموال و دارایی نمی شود، بلکه می تواند به مسائل دیگر نیز بپردازد.

    از طریق وصیت نامه می توان انجام اموری را به دیگری واگذار نمایید و یا اینکه تعهداتی را که فرد در زمان حیات متقبل شده بود به دیگری در صورتی که آن تعهدات را قبول داشته باشد، واگذار کنند، پس به عبارتی دیگر چنین می توان گفت که وصیت نامه سندی است که در آن فرد می تواند در خصوص امور شرعی و نیز شخصی و دارایی خود بعد از مرگش تعیین تکلیف کند.

    انواع وصیت:

    وصیت شامل دو نوع می باشد، وصیت تملیکی و وصیت عهدی

    • وصیت تملیکی

    یکی از انواع وصیت، تملیکی می باشد، وصیت تملیکی به معنای شخصی است که عین مال و یا سود آن را در زمان بعد از مرگ به دیگری تملیک کند.

    در این وصیت به فردی که وصیت می کند، موصِی و به شخصی که وصیت به سود وی است، موصی له و به مورد وصیت شده موصَی می گویند.

    برای این که موصی به تملیک موصی له درآید می بایست موصی له آن را قبول نماید به عنوان مثال اگر موصی منزل خود را به سود و منفعت فرزند خود وصیت کرده باشد، فرزند می بایست وصیت را قبول نموده تا آن خانه به تملک وی در بیاید.

    البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که معیار قبولی موصی له بعد از فوت موصی می باشد، زیرا اگر قبل از فوت وصیت را قبول نماید این امکان وجود دارد که فرد وصیت کننده تصمیم به رجوع از وصیت نماید پس ملاک قبولی وصیت در وصیت تملیکی بعد از مرگ موصی می باشد.

    و از سوی دیگر اگر چنانچه موصی له در زمان حیات موصی مورد وصیت را قبول نکند بعد از مرگ فرد می تواند آن را قبول نماید و اگر بعد از فوت موصی وصیت را بپذیرد دیگر نمی تواند آن را پس دهد و یا این که آن را رد نماید.

    اگر در زمان قبل از مرگ موصی وصیت از جانب موصی له پذیرفته شود و وصیت کننده نیز تا زمانی که در قید حیات است، از وصیت خود رجوع نماید دیگر نیازی به پذیرفتن مجدد بعد از مرگ وی نمی باشد.

    پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نمونه دادخواست تحریر ترکه را مطالعه کنید.

    • وصیت عهدی

    وصیت عهدی یکی دیگر از انواع وصیت می باشد که در آن وصیت کننده انجام اموری را به دیگری می سپارد. به عنوان مثال از شخصی بخواهد بعد از مرگش بدهی هایش را پرداخت نماید.

    در وصیت عهدی به فردی که مامور انجام کاری می شود، وصی می گویند، در واقع وصیت عهدی فرد وصیت کننده برای اداره اموال خود و یا مراقبت از فرزندانش پس از مرگ، فرد و یا افرادی استخدام می کند و مسئولیت تمامی امور اموال خود و یا فرزندانش را به آن ها خواهد سپرد.

    چه افرادی ورثه شخص محسوب می شوند؟

    تمامی افرادی که دارای رابطه نسبی و یا سببی باشند، از متوفی ارث می برند، این افراد شامل سه دسته می باشند و تا وقتی که دسته اول و یا اولاد متوفی وجود داشته باشند، مابقی نمی توانند ارث ببرند در ادامه شرایط این سه دسته را برای ارث بردن بیان خواهیم کرد:

    چه افرادی ورثه شخص محسوب می شوند؟
    چه افرادی ورثه شخص محسوب می شوند؟

    دسته اول: اولین طبقه برای ارث بردن از متوفی شامل پدر و مادر و اولاد می شوند و در صورت نبودن اولاد، نوه ها و با نبودن نوه، نتیجه و با نبود آن ها هرکدام از اولاد میت که به وی نزدیک تر هستند می توانند ارث ببرند و تا هنگامی که هرکدام از این دسته تا زمان مرگ متوفی زنده باشند، افراد دسته دوم نمی توانند ارث ببرند.

    دسته دوم: پدربزرگ و مادربزرگ میت و در ردیف ها بالاتر خواهر و برادر میت و در صورت نبودن خواهر و یا برادر اولاد آن ها و به این موضع همین ترتیب ادامه پیدا می کند.

    دسته سوم: عمه- خاله- دایی و عموی میت و از نظر نزدیک بودن به میت به همین ترتیب که بالاتر روند و در صورت نبود هر کدام از این چهار گروه اولاد آن ها و به همین ترتیب در صورت نبود هر کدام از این ها همانگونه که در دسته های قبل گفتیم.

    وصیت برای بچه ای که به تازگی متولد شده چگونه است؟

    هر فردی که مالی برای او وصیت می شود، می بایست حتما در این دنیا وجود داشته باشد، حتی اگر بچه ای باشد، در شکم مادر، ولی اگر اصلا وجود نداشته باشد، وصیت صحیح نمی باشد، به عنوان مثال وصیت فلان مال برای فرزندی که ممکن است، در آینده به دنیا بیاید صحیح نمی باشد،

    ولیکن اگر زن در دوران حاملگی باشد، می توان برای آن نوزاد مالی را وصیت کرد حتی اگر نوزاد برای زمان کوتاهی به دنیا آید و زنده بماند، صاحب مال وصیت شده محسوب می شود و اگر آن نوزاد مرده به دنیا بیاید مالی که به او رسیده در میان ورثه مطابق قانون تقسیم می شود.

    وصیت برای بچه ای که به تازگی متولد شده چگونه است؟
    وصیت برای بچه ای که به تازگی متولد شده چگونه است؟

    چه موقع وصیت واجب می باشد؟

    • اگر فرد به دیگری بدهکار باشد و صاحب طلب هم سندی برای دریافت طلب نداشته باشد و اگر چنانچه متوفی وصیت به پرداخت بدهی نکرده باشد، حق صاحب طلب از بین خواهد رفت.
    • اگر فردی امانت دار کسی باشد و صاحب امانت هم هیچ سندی نداشته باشد و ورثه نیز از این موضوع هیچ گونه اطلاعی نداشته باشند.
    • اگر فرد در زمان حیات واجبات مالی و بدنی خود را انجام نداده باشد. واجبات بدنی مانند نماز، روزه و حج- واجبات مالی مانند پرداخت خمس و زکات
    • اگر فرد دارای فرزندی صغیر و یا دیوانه باشد، می بایست برای جلوگیری در از بین رفتن حق آن ها برایشان قیم و امین تعیین کند.
    • اگر فرد طلبی پیش کسی دارد و این که مالی را بدون اطلاع ورثه دارد، می بایست حتما آن را در وصیت نامه خود قید کند، زیرا اگر به اطلاع ورثه نرسد حق آن ها از بین می رود.

    روش وصیت کردن به ثلث اموال به چه صورت است؟

    ثلث اموال به یک سوم تمام دارایی متوفی گفته می شود که از نظر شرع و قانونی این حق را دارد که این میزان از اموالش آن گونه که خود میل دارد، وصیت نماید و بیشتر از این مقدار اجازه ندارد، مگر اینکه ورثه اعتراضی نداشته باشند، به عنوان مثال اگر اموال شخصی شامل خانه- خودرو و حساب بانکی باشد و قیمت تمامی این دارایی ها معادل 90 میلیون باشد، ثلث آن برابر سی میلیون خواهد بود

    روش وصیت کردن به ثلث اموال به چه صورت است؟
    روش وصیت کردن به ثلث اموال به چه صورت است؟

    و شخص این حق را دارد که در مورد این سی میلیون وصیت نماید و بیش از این مقدار اجازه ندارد و اگر چنانچه بیش از این سی میلیون را وصیت نماید به عنوان مثال وصیت وی به 32 میلیون برسد ورثه این حق را دارند که اجازه بیش از 30 میلیون را ندهند.

    حال این سوال پیش می آید که روش وصیت کردن به ثلث اموال چگونه است؟

    متوفی می تواند یک مال مشخصی را مصرف معین و یا برای شخص خاصی تعیین کند که در این حالت امکان فروش آن مال وجود نداشته مگر این که صاحب جدید (همان کسی در وصیت مشخص شده) اجازه فروش آن را بدهد، به عنوان مثال اگر شخصی بگوید که ثلث خانه من برای فلانی باشد، در این صورت آن شخص در دودانگ برابر با یک سوم از آن خانه با سایر ورثه ها شریک می باشد و بدون اجازه او نمی توان سهم او از آن خانه را به شخص دیگر فروخت.

    و یا این که ممکن است، متوفی به صورت دیگری وصیت نموده باشد که از ثلث اموالم 10 میلیون تومان به فلانی بدهید که در این حالت ورثه می توانند مالی را که 10 میلیون ارزش دارد، به شخص تعیین شده بدهند و یا این که آن مال را فروخته و پول نقد را به وی بدهند.

    تا اینجا با مبحث روش وصیت کردن به ثلث اموال آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست شرایط ابطال وصیت نامه با ما همراه باشید.

    نکاتی که می بایست در نوشتن وصیت نامه رعایت شوند، کدام موارد می باشند؟

    در زمان تنظیم و نگارش وصیت نامه می بایست حتما نکاتی را در نظر داشته باشید و به آن ها توجه نمایید در ادامه به صورت مفصل این نکات را بیان می کنیم:

    نمی توان در وصیت نامه مواردی را که از نظر قانون نامشروع است، به کار برد، به عنوان مثال نمی توان مواردی مانند مواد مخدر را در وصیت نامه به کار برد، بلکه وصیت نامه می بایست هم از نظر عقلانی دارای سود باشد، هم این که از نظر مادی نیز دارای ارزش بالایی باشد.

    آنچه که در وصیت نامه لحاظ می شود، می بایست ارزش و قابلیت آن را داشته باشد که بتوان نقل و انتقالات آن را انجام داد، به این نکته توجه داشته باشید که اموالی که جنبه عمومی دارند، را نمیتوان در وصیت نامه قید کرد، زیرا این اموال متعلق به خود فرد نیستند.

    لازم است، بدانید که نمی توان در وصیت نامه اموال موقوفی را نیز ذکر کرد، مواردی که در وصیت نامه ذکر می شوند، می بایست تنها برای خود فرد باشند و از نظر قانون فرد این حق را ندارد که اموالی را که متعلق به وی نیستتند را ذکر کند، حتی اگر صاحب اصلی اموال این اجازه را به وی داده باشد، پس وصیت کننده می بایست آن چیزی را در وصیت نامه خود ذکر نموده و به عنوان وصیت خود در نظر بگیرد که مالک اصلی آن باشد.

    در وصیت نامه نیز نمی توان مواردی را وصیت نمود که در آینده صاحب و مالک آن می شود، به عنوان مثال درختی که در آینده میوه می دهد، را نمی توان در وصیت نامه قید نمود.

    نکات مهم در نوشتن وصیت نامه:

    نکات مهم در نوشتن وصیت نامه:
    نکات مهم در نوشتن وصیت نامه:

    بلوغ جسمی و عقلی:

    فردی که می خواهد وصیت نامه بنویسد می بایست از نظر قانونی به بلوغ فکری و عقلی رسیده باشد و خودش شخصا تمایل داشته باشد که وصیت نامه ای را تنظیم نماید و این کار را با اختیار خود انجام دهد.

    در زمان تنظیم و گارش وصیت نامه می بایست حتما به این نکته توجه شود که فردی که وصیت کننده می باشد، این اختیار را ندارد، یکی از وارثین قانونی را به صورت کامل از ارث محروم نماید و یا این که تمامی اموال خود را فقط به یکی از وارثین خود بدهد و یا در مواردی دیگر بخواهد چند نفر را از ارثی که حق قانونی آن هاست محروم کند و اگر فرد وصیت کننده تمایل به انجام چنین کاری داشته باشد، قانون تنها برای یک سوم اموال این اختیار را به وی می دهد.

    قانون در این بار چنین اعلام کرده که فرد می تواند یک سوم اموال خود را به هر صورت که میل دارد، وصیت کرده و یا به کسی ببخشد ولیکن بعد از فوت تمامی اموال مطابق قانون مابین ورثه ها تقسیم می شوند.

    نکته مهی که در زمان انجام وصیت وجود دارد، این است که می بایست اگر فرد متوفی بدهی دارد، آن را از دارایی وی پرداخت نمود و سپس مابقی آنچه که باقی مانده را مابین وارثین تقسیم نمود.

    بلوغ جسمی و عقلی:
    بلوغ جسمی و عقلی:

    انواع روش های تنظیم وصیت نامه کدام است؟

    وصیت نامه هایی که تنظیم و نگارش شده و دارای اعتبار می باشند، شامل سه نوع می باشند: 1-وصیت نامه خود نوشت 2- وصیت نامه سری 3- وصیت نامه رسمی

    • وصیت نامه خود نوشت

    همانگونه که از نام آن پیدا است، این نوع وصیت نامه توسط خود فرد نوشته می شود، برای تنظیم و نگارش این وصیت نامه نباید فرد بی سواد باشد و یا این که از نظر بینایی مشکل داشته باشد. وصیت نامه خود نوشت می بایست توسط خود فرد نوشته شده و اگر چنانچه بیش از یک وصیت نامه داشته باشد، در تمامی آن ها تاریخ دقیق را با ذکر سال-ماه- روز بنویسد.

    زیرا اگر فرد چندین وصیت نامه خود نوشت را داشته باشد، وصیتی مورد قبول خواهد بود که آخرین تاریخ را داشته باشد و یا به عبارتی دیگر آخرین وصیت نامه نوشته شده متوفی از نظر قانون قابل قبول می باشد، زیرا در دادگاه آن وصیت نامه ای دارای اعتبار است که نشان دهنده آخرین اراده فرد باشد، در وصیت نامه های خود نوشت نمی توان به فرد دیگری وکالت داد.

    شرایط تنظیم وصیت نامه خود نوشته قرار ذیل است:

    • در وصیتنامه خودنوشت می بایست شخص تمامی متن وصیت نامه را با خط خود بنویسد، بنابراین افرادی که سواد ندارند، نمی توانند چنین وصیتنامه ای را تنظیم و نگارش نمایند و لازم است که بدانید که در این نوع وصیت نامه امکان اینکه بتوان از وکیل استفاده کرد وجود ندارد، یا به عبارتی نمی توان وصیت نامه ای که توسط یک وکیل تنظیم و نگارش می شود، را وصیت نامه خود نوشت دانست.
    • در این وصیت نامه می بایست تاریخ دقیق سال-ماه-روز به خط موصی نوشته شود.
    • در این نوع وصیت نامه لازم و ضروری است که وصیت نامه به امضاء وصیت کننده برسد و هر گز مهر و یا اثرانگشت نمی تواند جایگزین امضاء باشد و امضاء معمولا در آخر متن وصیت نامه قرار می گیرد، ولیکن اگر چنانچه وصیت کننده امضاء را در ابتدای وصیت نیز قرار دهد، مشکلی ندارد.
    • از آن جا که پاکت حای وصیت نامه جزء وصیت نامه محسوب می شود، می توان امضاء را در پاکت درج نمود، البته به این شرط که قابل رویت باشد.

    اگر چنانچه پس از امضاء وصیت نامه را تغییر دهید، در حقیقت به معنای وصیت نامه جدید می باشد و می بایست حتما امضاء گردد و دارای تاریخ جدید باشد، در غیر این صورت اعتبار یک وصیت نامه خود نوشت را ندارد.

    شرایط تنظیم وصیت نامه خود نوشته قرار ذیل است:
    شرایط تنظیم وصیت نامه خود نوشته قرار ذیل است:

    اعتبار وصیت نامه خود نوشت

    وصیت نامه خود نوشت یک سند عادی به شمار می آید از این رو وارثین و هر فرد ذی نفعی می تواند نسبت به آن شک و تردید داشته باشند، به این معنا که می توانند بگویند خط و امضاء شخص وصیت کننده نمی باشد، در این حالت موصی له (فردی که وصیت نامه به سود او است) می بایست اثبات کند که وصیت نامه توسط خود موصی تنظیم شده است.

    اگر چنانچه هر کدام از ورثه و یا اشخاص ذی نفع به تاریخ وصیت نامه اعتراض نمایند و این ادعا را در نادرست بودن تاریخ آن داشته باشند، این موضوع را می بایست با ذکر دلیل در دادگاه ثابت نمایند.

    افرادی که امانت دار وصیت نامه خود نوشت هستند، می بایست فورا بعد از مرگ موصی وصیت نامه را به دادگاه تقدیم نمایند.

    اعتبار وصیت نامه خود نوشت
    اعتبار وصیت نامه خود نوشت
    • وصیت نامه سری

    وصیت نامه های سری نیاز نیست که حتما توسط خود فرد نوشته شود، بلکه این نوع وصیتنامه می تواند توسط هر فرد دیگری نیز تنظیم و نوشته شود، ولکین این وصیت نامه فقط در صورتی دارای اعتبار قانونی هستند که توسط خود فرد وصیت کننده امضاء شده باشد.

    و دلیل نام گذاری آن به وصیت نامه سری این می باشد که مطابق آن چه که قانون مشخص نموده می بایست آن را به سازمان ها و ادارات خاصی سپرد، از جمله می توان به اداره ثبت محلی که فرد در آن جا اقامت دارد، اشاره نمود

    و بدین طریق می توان وصیت نامه را به سایر مکان های دیگری که دادگستری در نظر گرفته سپرد، این مکان ها تا زمان مرگ فرد وصیت نامه را به امانت نگهداری می کنند. بهتر است، افراد بی سواد از این نوع وصیت نامه استفاده نکنند.

    امیدواریم تا اینجا از مطالعه مقاله شرایط ابطال وصیت نامه اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    شرایط تنظیم وصیت نامه سری

    • نیازی نیست که وصیت نامه سری حتما با خط موصی نوشته شود و یا اینکه تاریخ حتما در آن قید شود، این نوع وصیت نامه تنها کافی است، به امضای خود موصی رسیده باشد، ولی اگر چنانچه وصیت کننده قادر به تکلم نباشد لازم است که حتما تمامی وصیت نامه را به خط خود بنویسد و امضاء نماید و می بایست در حضور خود مسئول دفتر رسمی در وصیت نامه ی خود بنویسد که وصیت نامه متعلق به خود اوست و مسئول دفتر نیز بر روی پاکت حاوی وصیت نامه قید می کند که این عبارت در حضوی وی نوشته شده است.
    • افراد بی سواد نمی توانند این نوع وصیت نامه را تنظیم نمایند.
    • مهم تریم بخش وصیت نامه امضاء وصیت کننده است و مهر و اثر انگشت نمی توانند به جای امضاء قرار بگیرند.
    • وصیت نامه سری می بایست لاک و مهر گرفته شود و در پاکت قرار گیرد.
    • لازم است، حتما وصیت کننده، وصیت نامه را به اداره ثبت محل زندگی خود برده و در آن جا تاریخ را با حروف و کامل در حضور مسئول دفتر نگارش کند در حقیقت با این کار صحت وصیت نامه را به اثبات رسانده است.
    • مسئول دفتر نیز می بایست تاریخ تقدیم وصیت نامه را ثبت نموده و امانت را شماره گذاری نماید و پاکت آن را مهر نموده و همچنین در دفتر مخصوص ثبت امانات نام موصی را به همراه تاریخ و نام و امضای شهود ثبت کرده و رسید را به وی تقدیم کند.

    از آن جا که وصیت نامه سری مراحل پیچیده ای دارد و سهل انگاری در انجام هرکدام از این مراحل موجب بی اعتباری آن می شود، کمتر توسط افراد انجام می شود.

    شرایط تنظیم وصیت نامه سری
    شرایط تنظیم وصیت نامه سری
    • وصیت نامه رسمی

    وصیت نامه های رسمی برای تمامی افراد اعم از بی سواد و با سواد قابلیت اجرا شدن را دارند، همانگونه که از نام این وصیت نامه پیدا است، نوشتن و تنظیم آن تنها در دفترخانه های اسناد رسمی قابل انجام است،

    به دلیل ثبت شدن این نوع وصیت نامه در دفاتر اسناد رسمی استفاده از آن راحت بوده و فرد می تواند از هر نظر خیالش آسوده باشد، زیرا این نوع وصیت نامه نه گم می شود و نه این که امکان مفقود شدن آن وجود دارد، زیرا به دلیل این که ثبت شده به هیچ عنوان از بین نخواهد رفت.

    وصیت نامه رسمی تا چه حدی می تواند دارای اعتبار باشد؟

    وصیت نامه رسمی دارای اعتباری ویژه ای است و از آن جا که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می رسد مانند سایر اسناد دیگری که در این دفاتر به ثبت قانونی می رسند دارای اعتبار بسیار بالایی می باشد، وصیت نامه های رسمی شامل تمامی اموال منقول و غیر منقول فرد وصیت کننده می شود و برای اجرا نیز نیاز به مراجعه به دادگاه ندارد.

    تمامی مواردی که در وصیت نامه رسمی قید می شود و همچنین تمامی امضاهایی که انجام می شود، از نظر قانونی دارای اعتبار بوده و به هیچ عنوان نمی توان آن را غیرقانونی دانست، نمی توان به محتویاتی که در این نوع وصیت نامه وجود دارد و همچنین امضاهایی که توسط شاهدین، موصی و خود فرد وصیت کننده انجام شده است، شک کرد.

    تا اینجا با مبحث وصیت نامه رسمی تا چه حدی می تواند دارای اعتبار باشد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست شرایط ابطال وصیت نامه با ما همراه باشید.

    وصیت نامه رسمی نسبت به سایر وصیت نامه چه مزیتی دارد؟

    امتیازاتی که وصیت نامه رسمی در مقایسه با سایر وصیت نامه ها دارد، کاملا آشکار است، وصیت نامه رسمی برای تمامی افراد اعم از بی سواد و یا باسواد مفید بوده و می تواند هر زمان که میل دارند، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و وصیت نامه خود را تنظیم و نگارش نمایند

    وصیت نامه رسمی نسبت به سایر وصیت نامه چه مزیتی دارد؟
    وصیت نامه رسمی نسبت به سایر وصیت نامه چه مزیتی دارد؟

    (البته با حضور وکیل) وقتی که فرد وصیت نامه خود را در یکی از دفاتر اسناد رسمی انجام می دهد، آسوده خاطر خواهد بود که به هیچ عنوان هیچ شخص دیگری نمی تواند در وصیت نامه وی دست برده و یا این که آن را تغییر دهد و از نظر مفقود و گم شدن نیز این اطمینان را دارد که هیچگونه اتفاقی از این نظر رخ نخواهد داد.

    و بعد از فوت فرد وصیت کننده در هنگام اجرای وصیت نامه هیچ کدام از وارثین و یا هر فرد دیگری نمی تواند این ادعا را داشته باشد که وصیت نامه درست نبوده و یا این که جعل می باشد. و اگر وارثین مشکلی نداشته باشند، نیاز خواهد بود که وکیل از طریق دادگاه وصیت نامه را اجرا نماید.

    از دیگر مزیت های وصیت نامه رسمی این است که موجب کاهش پرونده های قضایی شده، زیرا درصد بسیار زیادی از پرونده های قضایی در خصوص وصیت نامه هایی است که وارثین آن را قبول نداشته و یا این که وصیت نامه ناقص بوده و…. که این نوع وصیت نامه ها از نظر قانونی باطل اعلام شده و نیاز به پیگیری های قانونی دارد.

    وصیت نامه رسمی نسبت به سایر وصیت نامه چه مزیتی دارد؟
    وصیت نامه رسمی نسبت به سایر وصیت نامه چه مزیتی دارد؟

    در چه صورت ابطال وصیت نامه رسمی امکان پذیر می باشد؟

    در سطرهای پیش گفتیم که وصیت نامه های رسمی به صورت کاملا قانونی در دفاتر اسناد رسمی توسط وکلایی که با امور وراث و موصی آگاهی لازم را دارند، انجام می شود،

    لذا برای باطل نمودن این نوع وصیت نامه دلایل بسیار اندکی وجود دارد و فقط در صورتی می توان این نوع وصیت نامه را ابطال نمود که ادعا داشت، وصیت نامه فوق جعلی است و وراث دادخواستی مبنی بر جعلی بودن آن را در دادگاه مطرح خواهند کرد و در پی آن با بررسی هایی که انجام می شود، قاضی رای بر جعلی بودن و یا نبودن آن صادر خواهد کرد.

    یکی دیگر از شرایطی که می توان وصیت نامه رسمی را باطل نمود این است که متوفی قواعد و قوانین که برای نوشتن وصیت نامه وجود دارد، را رعایت نکرده باشد و در زمان تنظیم وصیت نامه در دفاتر اسناد رسمی بدون در نظر گرفتن این قوانین وصیت نامه خود را نوشته باشد و محتوای آن به ضرر وارثین باشد.

    و اگر چنانچه بعد از بررسی هایی که توسط دادگاه انجام می شود، ثابت شود که مواردی مانند ثلث اموال به درستی رعایت نشده باشد، می توان با طی کردن شرایط درست و قانونی آن برای ابطال وصیت نامه اقدام نمود.

    وصیت نامه شامل چه عناصری می شود؟

    در هر کدام از انواع وصیت نامه عناصری به قرار ذیل وجود دارد:

    اولین عنصر وصیت نامه شامل موصی که همان وصیت کننده است، می شود، دومین عنصر موصی له به معنای شخصی است که این اختیار را دارد که از وصیت استفاده کند و سومین عنصر موصی بوده به معنای مالی و یا هر چیزی که برای وصیت انجام می گردد و در نهایت فرد وصی نیز به شخصی گفته می شود که به وصیت موجود عمل می نماید.

    شرایطی که موصی می تواند وصیت کند:

    همانطور که گفتیم، به فرد وصیت کننده موصی می گویند و مطابق قانون موصی نمی تواند به هر صورتی که میل دارد، وصیت نماید و تمامی اموالی را که دارد، به وارثی که دوست دارد، ببخشد و یا این که بخش بیشتر اموال را به وی بدهد و این که یک و یا چند نفر از ورثه های قانونی خود را محروم نماید. پس وصیت موصی فقط در مورد ثلث اموالی که دارد، انجام می شود.

    اگر چنانچه هر کدام از ورثه با مفاد وصیت نامه مخالف باشند، در این حالت از نظر قوانین حقوقی یک سوم اموال را مشخص می کنند و فقط در یک صورت این قانون قابل اجرا نمی باشد که موصی اموال خود را به خیریه ببخشد.

    وصیت کننده می تواند تا زمانی که در قید حیات است، هر موقع که بخواهد و یا پشیمان گردد، وصیت خود را تغییر دهد و وصیت نامه دیگری تنظیم نماید و آن را ضمیمه وصیت نامه اول خود کند در چنین شرایطی وصیت نامه دوم قابل اجرا می باشد.

    شرایطی که موصی می تواند وصیت کند:
    شرایطی که موصی می تواند وصیت کند:

    چه مواردی موجب ابطال وصیت نامه می شوند؟

    • وصیت نامه شخصی که به دلیل خودکشی فوت نموده است، باطل است.
    • اگر متوفی در وصیت نامه خود، اموال دیگری و یا دولتی را وصیت نموده باشد، وصیت نامه باطل می باشد.
    • اگر متوفی در زمان تنظیم و نوشتن وصیت نامه فاقد قوه تعقل باشد، آن وصیت نامه باظل می باشد، از آن جا که نوشتن وصیت نامه یک عمل حقوقی محسوب می شود، لازم است که حتما صلاحیت و تعقل طرفین در آن قید گردد و در صورت ورشکسته شدن متوفی در هنگام نگارش وصیت نامه ؛ آن وصیت نامه باطل است.
    • اگر متوفی در وصیت نامه خود یک یا چند نفر از وارثین قانونی خود را از ارث محروم کرده باشد، وصیت نامه از نظر قانونی باطل است، زیرا بر اساس آنچه که در قانون اساسی ایران ذکر شده هیچ کس نمی تواند ورثه قانونی خود را از ارث محروم کند.
    • اگر به اثبات برسد که هدف متوفی از نگارش و تنظیم وصیت نامه انجام امر نامشروعی بوده است، آن وصیت نامه باطل می باشد.
    • اگر متوفی دو وصیت نامه داشته باشد که هر دوی آن ها با هم مغایرت داشته باشند، هر دوی آن وصیت نامه ها باطل می باشد.
    • اگر بتوان با آوردن دلیل و مدرک ثابت کرد که متوفی از وصیت خود پشیمان شده است، آن وصیت نامه باطل خواهد بود
    • اگر چنانچه وصیت نامه تنظیم شده دارای مشکلات شکلی باشد، وصیت نامه باطل می باشد، به عنوان مثال مهر و امضای متوفی در وصیت نامه با مهر و امضای اصلی وی مطابقت نداشته باشد و جعل شده باشد و یا این که وصیت نامه به صورت سری تنظیم شده باشد و سپس ثابت شود که متوفی سواد نداشته است، در این شرایط وصیت نامه باطل تلقی می گردد.

    پس در حالت کلی می توان گفت که شرایط ابطال وصیت نامه شامل موارد ذیل می شود:

    • اگر بتوان با آوردن دلیل و مدارک لازم و کافی ثابت کرد که وصیت نامه جعلی است و تحریف شده است.
    • اگر وصیت کننده بر اثر خودکشی فوت شده باشد.
    • اگر فرد در وصیت نامه خود اموال دولتی و دیگری را وصیت کرده باشد.
    • اگر وصیت کننده برای انجام کار خلاف شرعی وصیت کرده باشد.
    • اگر هدف از وصیت نامه فرار از دین باشد.
    • با نشان دادن مدارک معتبر بتوان ثابت کرد که متوفی از وصیت خود رجوع کرده باشد.
    • در صورتی که دو وصیت نامه از متوفی وجود داشته باشند که با هم فرق داشته باشند.

    مخاطب گرامی شما در حال مطالعه مقاله شرایط ابطال وصیت نامه هستید.

    روند رسیدگی به دعوی ابطال وصیت نامه به چه صورت است؟

    اگر چنانچه وارث خواهان باطل نمودن وصیت نامه باشد، می بایست دادخواست خود را با عنوان ابطال وصیت نامه با ذکر دلایل محکمه پسند، با عنوان نماینده قانونی تمامی افرادی که نام آن ها در گواهی انحصار وراثت قید شده در دفاتر خدمات قضایی تنظیم و ثبت نمایند.

    روند رسیدگی به دعوی ابطال وصیت نامه به چه صورت است؟
    روند رسیدگی به دعوی ابطال وصیت نامه به چه صورت است؟

    بعد از تقدیم دادخواست، زمان تشکیل دادگاه برای رسیدگی به این موضوع به افرادی که خواهان ابطال وصیت نامه هستند، ابلاغ می گردد، این افراد می بایست دلایل و مدارک خود را مبنی بر عدم رعایت اصول شکلی و رعایت نشدن اصول و قواعد حقوقی به دادگاه تقدیم کنند.

    دادگاه در این خصوص بررسی و تحقیقات لازم را انجام داده و تصمیم گیری خواهد کرد، اگر نظر و دلایل خواهان به اثبات برسد دادگاه رای را برای باطل نمودن وصیت نامه صادر خواهد کرد.

    شما در حال خواندن پست شرایط ابطال وصیت نامه هستید.

    از نظر شکلی وصیت نامه در چه صورتی باطل است؟

    لازم است که در زمان تنظیم و نگارش هر نوع وصیت نامه ای از نظر شکلی اصول خاصی رعایت گردد و اگر هرکدام از این اصول رعایت نشوند، می توان وصیت نامه را باطل دانست،

    از نظر شکلی وصیت نامه در چه صورتی باطل است؟
    از نظر شکلی وصیت نامه در چه صورتی باطل است؟

    به عنوان مثال اگر وصیت نامه به صورت سری نوشته شده و سپس اثبات شود که موصی بی سواد بوده است، می توان وصیت نامه را باطل کرد و اگر چنانچه مهر و امضای متوفی که در وصیت نامه وجود دارد، با اصل آن مطابقت نداشته باشد و بتوان آن را ثابت کرد، وصیت نامه باطل می باشد.

    موراد ابطال وصیت نامه به دلیل عدم رعایت شرایط شکلی به قرار ذیل است:

    • اگر وصیت نامه به صورت سری نگارش و تنظیم شده باشد، سپس ثابت شود که موصی سواد خواندن و نوشتن نداشته است، موجب باطل شدن وصیت نامه می گردد.
    • اگر ورثه ادعا داشته باشند که وصیت نامه رسمی جعل شده است، می بایست جعل وصیت نامه را ثابت نمایند.
    • اگر وصیت نامه را خود متوفی نوشته باشد، ولی با امضاء و خط وی تطابق نداشته باشد، موجب باطل شدن وصیت نامه می گردد.

    از چه طریق می توان ادعای ابطال وصیت نامه را ثابت کرد؟

    ادعای ابطال وصیت نامه را می توان مطابق با نظر کارشناسانی که در این خصوص بررسی های لازم را انجام داده اند و شهادت افرادی که این مورد را انجام می دهند و همچنین سوگند خوردن افرادی که تقاضای ابطال وصیت نامه را دارند و در نهایت انجام تحقیقات محلی، ثابت کرد.

    از چه طریق می توان ادعای ابطال وصیت نامه را ثابت کرد؟
    از چه طریق می توان ادعای ابطال وصیت نامه را ثابت کرد؟

    برای ابطال وصیت نامه چه مدارکی لازم است؟

    افرادی که خواهان ابطال وصیت نامه ها هستند، با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و همچنین اصل وصیت نامه و تصویر آن می بایست در دادگاه حضور یابند، البته می بایست از قبل دادخواست خود را تنظیم و تقدیم یکی را دفاتر قضایی کرده باشند.

    از اینکه تا انتهای پست شرایط ابطال وصیت نامه با ما همراه بویدد متشکریم و امیدواریم از خواندن پست شرایط ابطال وصیت نامه بهره کافی را برده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با