نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم موضوع نمونه دادخواست تحریر ترکه را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که لایحه نویسی یکی از مهم ترین قسمت های یک دعوی حقوقی به حساب می آید، یعنی اگر شما به هر دلیلی و برای هر موضوعی شکایتی را مطرح کرده باشید،

    نمونه دادخواست تحریر ترکه
    نمونه دادخواست تحریر ترکه

    باید برای احقاق حق خود یک لایحه خوب بر روی پرونده قرار دهید، پرونده ای با موضوع تحریر ترکه هم برای پیروزی در دادگاه به یک دادخواست خوب نیاز دارد، با ما همراه باشید تا مطالب مهمی را در رابطه با دادخواست تحریر ترکه بیان کنیم.

    در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    1. آیا با مفهوم تحریر ترکه آشنایی دارید؟
    2. برای ثبت شکایت تحریر ترکه چه کارهایی باید انجام شود؟
    3. دادخواست تحریر ترکه به چه معنی است؟
    4. آیا می دانید چه کسانی می توانند دادخواست تحریر ترکه را مطرح کنند؟
    5. در یک نمونه دادخواست تحریر ترکه چه مطالبی ذکر می شود؟
    6. در هنگام نگارش دادخواست تحریر ترکه به چه نکاتی باید توجه کرد؟
    7. یک دادخواست تحریر ترکه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
    8. آیا می دانید چه کسانی توانایی نگارش دادخواست تحریر ترکه را دارند؟
    9. آیا می دانید یک وکیل خوب باید چه مشخصاتی داشته باشد؟
    10. هزینه ی نگارش دادخواست تحریر ترکه چگونه مشخص می شود؟

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست تحریر ترکه با ما همراه باشید.

    آیا با مفهوم تحریر ترکه آشنایی دارید؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که در این مقاله قصد داریم در رابطه با نمونه دادخواست تحریر ترکه مطالبی را بیان کنیم، به همین منظور باید در ابتدا در رابطه با مفهوم تحریر ترکه اطلاعاتی داشته باشید تا بدانید که دادخواست آن به چه معنی است، پس برای شروع قصد داریم که مفهوم تحریر ترکه را شرح دهیم.

    هنگامی که به کلمه ترکه بر می خوریم، ذهن ما به سمت ارث می رود، زیرا در علم حقوق به ارث کسی ترکه گفته می شود، هنگامی که در رابطه با تحریر ترکه هم بحث می کنیم، بدون شک ارتباطی با ارث و اموال به ارث رسیده خواهد داشت، اما سوال این است که تحریر ترکه چه معنی مشخصی دارد؟

    کلمه تحریر به معنی نوشتن است، هنگامی که می گویم چیز خاصی تحریر می شود، یعنی نوشته می شود، اما در اصطلاح حقوقی به جای آن که از کلمه نوشتن استفاده کنیم، از کلمه تحریر استفاده می کنیم، اما معنی آن تغییر نخواهد کرد.

    کلمه تحریر

    نکته دیگری که باید در رابطه با کلمه ی تحریر به آن توجه کنید، این است که تحریر کلمه ای عربی می باشد و مانند دیگر قوانین کشور ما که از دین اسلام و زبان عربی گرفته شده است، از این زبان وارد علم حقوق ایران شده است.

    کلمه تحریر
    کلمه تحریر

    با توجه به دو مطلبی که در بالا به آن اشاره کردیم، باید بگوییم که تحریر ترکه به این معنی است که بعد از فوت شخصی، لیستی کامل و جامع از اموال و دارایی های او ثبت شود، توجه داشته باشید که در هنگام تحریر ترکه باید لیست اموال منقول و غیر منقول به طور کامل ثبت شده باشد تا این لیست کامل و جامع باشد و بتوان به آن استناد کرد.

    در این رابطه یک سوال مهم پیش می آید و آن این که چرا باید اموال مرحوم به طور کامل لیست شود؟ به این موضوع توجه داشته باشید که گاهی ممکن است، مرحوم نسبتی با ما داشته باشد و این نسبت به صورتی باشد که از او به ما ارث برسد، اما ما اطلاع کاملی از دارایی ها و اموال وی نداریم، بنابراین نمی توانیم به طور صحیح بدانیم که آیا ارثی که به ما رسیده است، مبلغ صحیحی است، یا نه!

    در چنین حالتی که اطلاع دقیقی از اموال منقول و غیر منقول مرحوم نداریم، به سادگی می توانیم به دادگاه درخواست دهیم و بخواهیم که برای ما لیستی از اموال مرحوم تهیه کنند، یا به زبان حقوقی اموال مرحوم را تحریر کنند، لازم به ذکر است که هر کسی قادر به انجام این کار (تحریر ترکه) نیست، در ادامه مطالب کامل تری در رابطه با دادخواست تحریر ترکه بیان خواهیم کرد تا به طور کامل با این موضوع آشنا شوید.

    کلمه تحریر
    کلمه تحریر

    برای ثبت شکایت تحریر ترکه چه کارهایی باید انجام شود؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که تحریر ترکه به چه معنی است؟ حال این سوال پیش می آید که بعد از آن که از دادگاه خواستیم که اموال مرحوم را تحریر کند، چه مراحلی را باید پشت سر بگذرانیم؟!

    توجه داشته باشید که این مراحل تقریبا برای همه پرونده هایی به این موضوع یکسان هستند، اما مدت زمان انجام هر مرحله برای هر پرونده ای با دیگری تفاوت هایی دارد، که البته این موضوع هم کاملا طبیعی است، زیرا هر پرونده پیچیدگی خاص خود را دارد.

    بعد از ثبت شکایت، پرونده در ابتدا در دادسرا بررسی می شود

    توجه داشته باشید که بعد از ثبت شکایت، پرونده در ابتدا در دادسرا بررسی می شود، در این هنگام جلسه ای در دادسرا تشکیل می شود و وراث در این جلسه باید حضور داشته باشند، لازم به ذکر است که وراث فقط بچه های مرحوم نیستند، اما در این بخش فرصتی برای بیان اطلاعات در رابطه با وارث وجود ندارد و این موضوع را بررسی نخواهیم کرد.

    در جلسه ی دادسرا اگر هر یک از وراث در رابطه با هر یک از اموال ادعایی داشته باشد، به طور دقیق و حقوقی بیان می کند.

    به عنوان مثال، اگر یکی از فرزند های مرحوم ادعا کند که یکی از منزل های شخصی مرحوم به نام وی است و مرحوم قبل از مرگش آن را فروخته و کاغذی را هم بین خود نوشته اند، اما مرحوم فرصتی برای سند زدن نداشته است، به این ادعا رسیدگی خواهد شد و البته در صورتی که وراث مدرک معتبری هم در اختیار داشته باشد، به حق خود می رسد.

    پرونده در دادگاه رسیدگی خواهد شد

    در مرحله های بعدی پرونده در دادگاه رسیدگی خواهد شد، در این مرحله قاضی می تواند حکم نهایی را صادر کند. به این موضوع توجه داشته باشید که در هنگام تحریر ترکه، در دادگاه فقط به این موضوع رسیدگی خواهد شد، یعنی حکم نهایی دادگاه شامل لیستی است که اموال مرحوم به طور کامل در آن ثبت شده است.

    به این موضوع توجه داشته باشید که اگر شما به عنوان وراث مرحوم تقاضای تقسیم اموال یا همان ترکه را دارید، باید این درخواست خود را به طور جداگانه ثبت نمائید و به آن هم در جلسه هایی جدا رسیدگی خواهد شد، اما اگر صحبتی از تقسیم ترکه نکرده باشید، فقط لیستی کامل را به شما ارائه می دهند و دیگر خود وراث باید در رابطه با تقسیم ترکه تصمیم بگیرند و دیگر دادگاه و مقام قضایی اختیاری در این رابطه ندارد.

    به این موضوع توجه داشته باشید که معمولا پرونده های تحریر ترکه به دادگاه تجدیدنظر فرستاده نمی شود، مگر آن که وراث ادعا کنند که ملکی خاص به آن مرحوم تعلق دارد، مدارک معتبر و محکمه پسندی هم برای اثبات ادعای خود داشته باشند، اما در لیست نهایی اشاره ای به این ملک خاص نشده باشد، در این حالت در دادگاه تجدیدنظر به این موضوع رسیدگی می شود و حکمی که در این دادگاه بیان می شود، به هیچ عنوان قابل تغییر نخواهد بود.

    پرونده در دادگاه رسیدگی خواهد شد
    پرونده در دادگاه رسیدگی خواهد شد

    دادخواست تحریر ترکه به چه معنی است؟

    در مطالب بالا اطلاعاتی در رابطه با تحریر ترکه بیان کردیم، اما در رابطه با دادخواست تحریر ترکه مطلبی را شرح ندادیم و در این قسمت قصد داریم که این موضوع مهم را هم بررسی کنیم. توجه داشته باشید که شما برای آن که از دادگاه بخواهید که لیستی از اموال مرحوم برای شما تهیه کنید، باید درخواست خود را به عنوان یک دادخواست به دادگاه تقدیم کنید.

    به بیان دیگر باید بگوییم که دادخواست تحریر ترکه دقیقا همان درخواستی که برای تحریر ترکه از دادگاه دارید، اما برای آن که درخواست ها حالتی رسمی تر داشته باشند، قابل تشخیص باشند، و… به شکل یک دادخواست به دادگاه داده می شوند، توجه داشته باشید که یک دادخواست باید ویژگی های خاصی داشته باشد که در ادامه این موضوع را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

    دادخواست تحریر ترکه به چه معنی است؟
    دادخواست تحریر ترکه به چه معنی است؟

    دادخواست تحریر ترکه را هر کسی نمی تواند به دادگاه ارائه دهد

    نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که دادخواست تحریر ترکه را هر کسی نمی تواند به دادگاه ارائه دهد، یعنی فقط یک سری افراد خاص این اجازه را دارند که در ادامه این موضوع را هم به طور کامل شرح خواهیم داد، در این قسمت توجه داشته باشید که دادخواست تحریر ترکه به چه معنی است.

    به این موضوع مهم توجه داشته باشید که در هنگام نوشتن دادخواست تحریر ترکه باید به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید، که البته در ادامه آن ها را بیان می کنیم، اما لازم به ذکر است که یک دادخواست تحریر ترکه باید به صورتی نوشته شود که در انتها لیست کاملی از اموال مرحوم در اختیار باشد،

    زیرا اموال بعد از مرگ به چندین گروه یا دسته تقسیم می شوند و برای هر یک نام خاصی گذاشته می شود، اگر این مطالب را به طور دقیق در دادخواست تحریر ترکه ذکر نکنید، در انتها نتیجه ی کاملی نخواهید گرفت، پس به این موضوع توجهی ویژه و خاص داشته باشید.

    دادخواست تحریر ترکه را هر کسی نمی تواند به دادگاه ارائه دهد
    دادخواست تحریر ترکه را هر کسی نمی تواند به دادگاه ارائه دهد

    آیا می دانید چه کسانی می توانند دادخواست تحریر ترکه را مطرح کنند؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که دادخواست تحریر ترکه به چه معنی است و همچنین گفتیم که هر کسی اجازه مطرح کردن دادخواست تحریر ترکه را ندارد، حال قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که چه کسانی اجازه دادخواست تحریر ترکه را دارند، با ما همراه باشید تا این سوال را هم به طور کامل پاسخ دهیم.

    یکی از مهم ترین افرادی که می تواند درخواست دادخواست تحریر ترکه را دهد، وصی است، اما در رابطه با وصی باید به موضوع بسیار مهمی اشاره کنیم. توجه داشته باشید که بحث وصی و موصی در حقوقی بسیار مهم هستند و البته پیچیدگی خاصی دارد که ما در این قسمت قادر به بیان کامل آن نخواهیم بود، اما تا حدی که ابهامی در رابطه با موضوع افراد مجاز برای دادخواست تحریر ترکه وجود نداشته باشد، این موضوع را شرح می دهیم.

    لازم به ذکر است که موصی به معنای کسی است که وصیت می کند، یعنی برای تقسیم اموال خود یک وصیت نامه تنظیم می کند، اما توجه داشته باشید که هر کسی قبل از مرگ، می تواند فقط یک سوم اموال خود را در وصیت نامه تقسیم کند و دو سوم باقی مانده باید طبق قانون بین وراث تقسیم شود.

    توجه داشته باشید که اگر شخصی خاص به عنوان وارث یک شخص نباشد، یعنی هیچ نسبتی با او نداشته باشد، اما در وصیت نامه موصی، نامی از وی برده شده باشد، یعنی اموالی را برای او در نظر داشته باشند، این شخص وصی نامیده می شود، یعنی کسی که در وصیت نامه اموالی خاص را برای او در نظر گرفته اند.

    هر کسی که در وصیت نامه نامی از او برده شده باشد، به عنوان یک وصی نامیده می شود

    لازم به ذکر است که هر کسی که در وصیت نامه نامی از او برده شده باشد، به عنوان یک وصی نامیده می شود، اما در رابطه با بحث دادخواست تحریر ترکه و این که چه کسانی می توانند تقاضای این دادخواست را به دادگاه تقدیم کنند، توجه به این موضوع که اهمیت خاصی دارد که در ادامه به طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد.

    علاوه بر وصی، وراث و نماینده قانونی آن ها هم می توانند دادخواست تحریر ترکه را به دادگاه تقدیم کنند. توجه داشته باشید که نماینده حقوقی معمولا به نام وکیل شناخته می شود، این در حالی است که یک نماینده حقوقی می تواند وکیل نباشد، هر کسی که یکی از وراث به او وکالت نامه داده باشد، به عنوان یک نماینده حقوقی شناخته می شود، حال ممکن است، این نماینده یک وکیل باشد.

    لازم به ذکر است که غیر از افرادی که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، هیچ کس به هیچ عنوان دیگری اجازه دادخواست تحریر ترکه را نخواهد داشت و این موضوع در هنگام ثبت دادخواست اهمیت بالایی دارد، زیرا در هنگام ثبت دادخواست تحریر ترکه از شما مدرک معتبر می خواهند و در صورتی که هیچ یک از این نسبت ها را نداشته باشید، دادخواست شما ثبت نخواهد شد.

    هر کسی که در وصیت نامه نامی از او برده شده باشد، به عنوان یک وصی نامیده می شود
    هر کسی که در وصیت نامه نامی از او برده شده باشد، به عنوان یک وصی نامیده می شود

    در یک نمونه دادخواست تحریر ترکه چه مطالبی ذکر می شود؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که در یک دادخواست تحریر ترکه باید مطالب خاصی را شرح دهیم، در این قسمت قصد داریم به این موضوع بپردازیم که بیان کردن چه اطلاعاتی در یک دادخواست تحریر ترکه ضروری است، با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را هم به طور کامل برای شما شرح دهیم.

    به این موضوع توجه داشته باشید که در یک دادخواست تحریر ترکه باید درخواست خود را به طور کامل شرح دهیم، یعنی بخواهید که دادگاه لیست اموال را به این صورت به شما ارائه دهد؛ در ابتدا باید اموال منقول بیان شود، البته بهای آن ها هم باید به طور دقیق در حجم نهایی ذکر شود، پس در دادخواست تحریر ترکه باید این درخواست را داشته باشید.

    طلا و نقره هم جزء اموال او به حساب می آیند

    اگر مرحوم طلا یا نقره دارد، این طلا و نقره هم جزء اموال او به حساب می آیند و باید درخواست کنید که این موارد هم در حجم نهایی ذکر شوند، لازم به ذکر است که طلا و نقره باید به طور دقیق و با محاسبه وزن و عیار آن ها ذکر شود، به عنوان مثال ذکر شود که یک انگشتر طلا با عیار هیجده و سه گرم وزن وجود دارد.

    طلا و نقره هم جزء اموال او به حساب می آیند
    طلا و نقره هم جزء اموال او به حساب می آیند

    به این موضوع توجه داشته باشید که پول های نقد هم به عنوان اموال مرحوم به حساب می آیند، لازم به ذکر است که پول نقد می تواند در خانه باشد، یا در بانک ها گذاشته شود، اما به هر حال جزء دارایی مرحوم به حساب می آید و باید در دادخواست تحریر ترکه، درخواست کنید که مبلغ این پول نقد هم به طور کامل ذکر شود.

    توجه داشته باشید که اگر سندی به اسم مرحوم باشد، این سند هم باید در لیست نهایی ذکر شود، پس در دادخواست تحریر ترکه به این موضوع هم توجه داشته باشید تا در انتها و زمانی که حکم نهایی صادر می شود، از نتیجه نهایی راضی باشید، البته برای نوشتن دادخواست تحریر ترکه باید به نکات دیگری هم توجه کرد که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

    نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که یک دادخواست تحریر ترکه به عنوان یک نامه حقوقی شناخته می شود و برای نوشتن یک نامه حقوقی باید نکته های خاصی را رعایت کنید، بیان مطالبی در رابطه با این نکات و ویژگی ها خارج از بحث این قسمت می باشد و در ادامه باید به این نکات اشاره کنیم.

    طلا و نقره هم جزء اموال او به حساب می آیند
    طلا و نقره هم جزء اموال او به حساب می آیند

    در هنگام نگارش دادخواست تحریر ترکه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

    همانطور که در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم، برای نگارش یک دادخواست تحریر ترکه باید نکات بسیار مهمی را رعایت کنید، توجه داشته باشید که بدون رعایت این نکات دادخواست شما هیچ اعتبار قانونی ندارد و اگر یک دادخواستی اعتبار قانونی نداشته باشد، پس کاملا طبیعی است که به آن رسیدگی نخواهد شد، در ادامه این نکات را بیان خواهیم کرد.

    اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که دادخواست تحریر ترکه باید در برگه های خاصی نوشته شود که مخصوص آن طراحی شده است، لازم به ذکر است که نوشتن دادخواست تحریر ترکه در برگه ی خاص آن به حدی اهمیت دارد که اگر در برگه های عادی نوشته شود، به هیچ عنوان به آن رسیدگی نخواهد شد، پس به این موضوع توجهی ویژه و خاص داشته باشید.

    در مطالب قبل به این نکته اشاره کردیم که چه مطلبی باید در دادخواست تحریر ترکه ذکر شود، توجه داشته باشید که این موارد باید به طور دقیق و کامل ذکر شوند، زیرا همانطور که گفتیم، حکم نهایی ناقص صادر خواهد شد و برای شما ارزشی نخواهد داشت، زیرا یک تحریر ترکه در صورتی ارزشمند است که کامل باشد، در غیر این صورت هدر دادن زمان و هزینه می باشد.

    دادخواست تحریر ترکه باید بر طبق قوانین حقوقی نوشته شده باشد

    نکته بعدی که باید به آن دقت داشته باشید، این است که دادخواست تحریر ترکه باید بر طبق قوانین حقوقی نوشته شده باشد، اگر درخواست خاصی دارید، این درخواست را با ماده قانونی خاص آن ذکر کنید، در این صورت می توانید مطمئن باشید که به درخواست شما رسیدگی خواهد شد، زیرا قاضی به این اطمینان می رسد که شما از قوانین حقوقی اطلاع کامل دارید.

    به این موضوع توجه داشته باشید که در یک دادخواست تحریر ترکه باید نام وراث و وصی با طور کامل و دقیق نوشته شده باشد، اگر شخصی در خانواده شما دو اسمی است، از نامی استفاده کنید که در شناسنامه ثبت شده است و نام دیگر را در یک پرانتز باز و بسته یاداشت کنید تا در ادامه روند دادرسی مشکلی برای شما پیش نیاید.

    به این موضوع توجه داشته باشید که برای دادخواست تحریر ترکه نیازی نیست که همه وراث و وصی این دادخواست را امضاء کنند، اما باید نام همگی آن ها در این دادخواست ذکر شود، یک نفر از افرادی که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، برای ارائه دادخواست تحریر ترکه کفایت می کند و به پرونده رسیدگی خواهد شد.

    جزئیات بی ارزش و بیهوده را نباید شرح دهید

    نکته ی دیگری که در نگارش دادخواست تحریر ترکه باید به آن توجه داشته باشید، این است که جزئیات بی ارزش و بیهوده را نباید شرح دهیم، درخواست خود را به طور خلاصه، مفید و البته قابل فهم بیان کنید و مطمئن باشید که به درخواست شما رسیدگی خواهد شد، لازم به ذکر است که قابل فهم بودن نحوه نوشتن دادخواست تحریر ترکه هم اهمیت بسیار بالایی دارد.

    به این نکته توجه داشته باشید که در یک دادخواست تحریر ترکه نباید مطالبی را بیان کنید که هیچ ارتباطی به موضوع پرونده ندارد، اجازه دهید، این موضوع را با ذکر یک مثال شرح دهیم.

    به عنوان مثال تصور کنید که مرحوم مادر شما باشد و خانه ای را به نام دوست خود کرده باشد، یا در وصیت نامه خود این خانه را به دوست بخشیده است، اگر شما از این کار مادر خود ناراضی هستید، دلیلی ندارد که نارضایتی خود را در دادخواست تحریر ترکه بیان کنید، پس به این موضوع هم توجه ویژه ای داشته باشید تا در ادامه دچار مشکل نشوید.

    البته باید توجه داشته باشید که ذکر بعضی از جزئیات مهم و ضروری است و در ادامه در رابطه با این موضوع مطالب مهمی را شرح خواهیم داد تا به خوبی بدانید که باید چه جزئیاتی را بیان کنید و برعکس از ذکر چه جزئیاتی خودداری کنید و به همین دلیل پیشنهاد می دهیم که همچنان با ما همراه باشید و ادامه مطالب را از دست ندهید.

    جزئیات بی ارزش و بیهوده را نباید شرح دهید
    جزئیات بی ارزش و بیهوده را نباید شرح دهید

    تا اینجا با مبحث در هنگام نگارش دادخواست تحریر ترکه به چه نکاتی باید توجه کرد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه دادخواست تحریر ترکه با ما همراه باشید.

    یک دادخواست تحریر ترکه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که در یک دادخواست تحریر ترکه باید چه نکاتی را رعایت کنید تا یک دادخواست خوب داشته باشید، لازم به ذکر است که برای داشتن یک دادخواست تحریر ترکه خوب، رعایت این نکات کفایت نمی کند، یعنی اگر می خواهید یک دادخواست تحریر ترکه خوب داشته باشید، دادخواست شما باید ویژگی های دیگری هم داشته باشد که در این قسمت به شرح این موارد می پردازیم.

    در ابتدا باید توجه داشته باشید که در یک دادخواست تحریر ترکه خوب، نکات گفته شده در بالا باید به طور دقیق رعایت شده باشد و البته که این موضوع هم کاملا بدیهی و روشن می باشد، ویژگی دیگر یک دادخواست تحریر ترکه خوب این است که متنی روان و شیوا داشته باشد و این موضوع هم اهمیت بالایی دارد.

    یک دادخواست تحریر ترکه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
    یک دادخواست تحریر ترکه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

    به این نکته توجه کنید که قاضی در هنگامی که دادخواست نوشته شده ی شما را می خواند، به احتمال زیاد شما در آن جا حضور ندارید و خود به تنهایی و با توجه به مطالبی که در دادخواست تحریر ترکه نوشته اید، باید تصمیم گیری کند، پس اگر متن دادخواست تحریر ترکه به شیوایی و روانی نوشته شده باشد، قاضی برای خواندن آن میل و رغبت بیشتری خواهد داشت.

    البته لازم به ذکر است که متن دادخواست تحریر ترکه به هر صورتی که باشد، قاضی وظیفه دارد که آن را تا پایان با دقت و حوصله بخواند، اما کاملا طبیعی است و برای همه ما هم پیش آمده است که در حال خواندن متنی که روان و شیوا است، حوصله ی بیشتری داریم و این کار برای ما لذت بخش تر خواهد بود، پس در هنگام نگارش دادخواست تحریر ترکه باید به این نکته هم توجه کرد، زیرا اهمیت بسیاری دارد.

    جامع و کامل بودن

    ویژگی دیگری که یک دادخواست تحریر ترکه باید داشته باشد، جامع و کامل بودن آن است که تاثیر بسیاری هم بر روی حکم نهایی خواهد داشت، از آن جایی که این موضوع و اهمیت آن را در مطالب قبلی به طور کامل توضیح داده ایم، در این قسمت اشاره ای به آن نخواهیم داشت تا تکرار مکررات نشود.

    لازم به ذکر است که هزینه ی نگارش یک دادخواست تحریر ترکه هم اهمیت بسیاری دارد و یک دادخواست تحریر ترکه خوب باید هزینه و قیمت مناسبی را هم برای شما به دنبال داشته باشد، توجه داشته باشید که هزینه و قیمت یک دادخواست تحریر ترکه به عوامل بسیاری بستگی دارد که در ادامه این عوامل را به طور کامل شرح خواهیم داد.

    جامع و کامل بودن
    جامع و کامل بودن

    تا اینجا با مبحث یک دادخواست تحریر ترکه چه ویژگی هایی باید داشته باشد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه دادخواست تحریر ترکه با ما همراه باشید.

    آیا می دانید چه کسانی توانایی نگارش دادخواست تحریر ترکه را دارند؟

    در مطالب بالا ویژگی های یک دادخواست تحریر ترکه را به همراه نکاتی که در حین نگارش باید لحاظ شود، را به طور کامل شرح داده ایم، در این قسمت این سوال پیش می آید که چه کسی توانایی نگارش دادخواست تحریر ترکه را دارد، در این قسمت قصد داریم به شرح این موضوع بپردازیم و مطالب مهمی را در این رابطه شرح دهیم.

    در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که دادخواست تحریر ترکه باید توسط کسی نوشته شود که از قوانین جمهوری اسلامی ایران اطلاعات کاملی دارد و تنها در این صورت می تواند یک دادخواست تحریر ترکه خوب و مناسب را برای شما بنویسد، توجه داشته باشید که این شخص معمولا یک وکیل است که اطلاعات حقوقی کاملی دارد.

    در این قسمت لازم می دانیم به این موضوع بسیار مهم اشاره کنیم که بسیاری از افراد تصور می کنند که همه وکلا یک میزان مهارت، علم و آگاهی دارند و در انتخاب وکیل نباید حساسیت به خرج دهند،

    این در حالی است که این تصور به طور کامل اشتباه است و به هیچ عنوان این گونه نخواهد بود، به دلیل اهمیت انتخاب یک وکیل خوب در ادامه مشخصات یک وکیل خوب را به طور کامل شرح خواهیم داد تا ابهامی در این رابطه وجود نداشته باشد.

    به این موضوع توجه داشته باشید؛ همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم، یک دادخواست تحریر ترکه باید متنی شیوا و روان داشته باشد،

    قلم زیبا، شیوا و روان

    به همین دلیل کسی که قصد دارد، دادخواست تحریر ترکه را بنویسد، باید قلمی زیبا، شیوا و روان داشته باشد تا قادر به این گونه نوشتنی باشد، توجه داشته باشید که این موضوع با مهارت های یک وکیل تفاوت دارد، یعنی گاهی ممکن است که یک وکیل تخصص و مهارت بالایی داشته باشد، اما قلم شیوایی نداشته باشد.

    توجه داشته باشید که نگارنده دادخواست تحریر ترکه باید به طور کامل در جریان پرونده شما باشد، اگر هر درخواستی که دارید، به طور کامل با این شخص در میان بگذارید و او را مجبور نکنید که حتما متن مورد توجه شما را بنویسد، زیرا این شخص مهارت و تجربه ی بیشتری برای نوشتن دادخواست تحریر ترکه دارد، در مقایسه با شما!

    همانطور که گفتیم، تجربه موضوع بسیار مهمی است و نباید نسبت به آن بی توجه باشید، همه ویژگی هایی که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، با تجربه به دست می آید، اگر کسی تجربه ی بالایی داشته باشد، به دلیل تکرار یک کار خاص، قلم زیبا و روانی خواهد داشت، مهارت و تخصص او افزایش پیدا می کند و به خوبی می داند که نوشتن چه جزئیاتی ضروری است و نوشتن کدام یک اضافی می باشد، پس به این موضوع توجهی خاص داشته باشید.

    در نهایت به شما توصیه می کنیم که برای نوشتن دادخواست تحریر ترکه به هر کسی اعتماد نکنید، زیرا این دادخواست و نحوه ی نگارش آن تاثیر بسیار زیادی بر روی تحریر ترکه خواهد داشت و این موضوع هم با ارثی که به شما می رسد، رابطه دارد، پس در هنگام نگارش دادخواست تحریر ترکه به همه موارد گفته شده در بالا توجه داشته باشید و آن ها را به طور کامل رعایت کنید تا نتیجه یا همان حکم نهایی برای شما رضایت بخش باشد.

    قلم زیبا، شیوا و روان
    قلم زیبا، شیوا و روان

    آیا می دانید یک وکیل خوب با چه مشخصاتی داشته باشد؟

    همانطور که در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم، یک وکیل ماهر و باتجربه یکی از بهترین کسانی است که می تواند دادخواست تحریر ترکه را برای شما بنویسد، حال این سوال پیش می آید که یک وکیل خوب علاوه بر تخصص و تجربه باید چه مشخصات دیگری را داشته باشد؟ تخصص یک وکیل چگونه مشخص می شود؟

    توجه داشته باشید که تخصص یک وکیل متناسب با قدرت استدلال او مشخص می شود، اما قدرت استدلال به چه معنی است؟ ماده های قانونی معمولا به صورتی نوشته می شوند که هر کسی می تواند به نحوی خاص از آن استدلال کند، اما یک وکیل حاذق باید بتواند به صورتی استدلال کند که پرونده به نفع موکل او جریان داشته باشد، در غیر این صورت یک وکیل تخصص خاص دیگری ندارد، زیرا استدلال کردن موضوع بسیار مهمی است.

    توجه داشته باشید که مهارت های یک وکیل جنبه های مختلفی دارد، بسیاری از افراد تصور می کنند که یک وکیل باید بتواند به خوبی در جلسه های دادرسی صحبت کند و با فن بیان قوی خود، جریان پرونده را به نفع موکل خود تغییر دهد، اما این فقط یکی از مهارت های وکیل به حساب می آید و یک وکیل باید قلم شیوایی هم داشته باشد.

    نیمی از حکم پرونده ها به لایحه و دادخواست هایی بستگی دارد

    توجه داشته باشید که نیمی از حکم پرونده ها به لایحه و دادخواست هایی بستگی دارد که بر روی پرونده ها قرار می گیرد، زیرا یک قاضی بعد از مطالعه ی دقیق لایحه ها و دادخواست ها حکم نهایی را صادر می کند و یک وکیل باید بتواند به خوبی یک لایحه و دادخواست مناسب را بنویسد و همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، لازمه یک لایحه و دادخواست خوب نوشتن، داشتن قلمی زیبا، روان و شیوا است.

    به این موضوع مهم توجه داشته باشید که علاوه بر تجربه و این تخصص ها و مهارت هایی که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، یک وکیل باید ویژگی های اخلاقی خوبی هم داشته باشد. به عنوان مثال صادق بودن، امانت دار بودن، شجاع بودن، داشتن اعتماد به نفس و.. از ویژگی های اخلاقی یک وکیل به حساب می آید که در هنگام انتخاب وکیل باید به این نکات هم توجهی ویژه داشته باشید.

    به شما پیشنهاد می دهیم که به مشخصات اخلاقی و ویژگی های فردی یک وکیل توجهی ویژه داشته باشید، یک وکیل در صورتی که صادق نباشد یا امانت دار نباشد، نمی تواند به خوبی براش شما کار خاصی را انجام دهد و شجاع بودن هم در پرونده های جنایی نمود بیشتری پیدا خواهد کرد که باید به آن توجهی ویژه داشته باشید.

    نیمی از حکم پرونده ها به لایحه و دادخواست هایی بستگی دارد
    نیمی از حکم پرونده ها به لایحه و دادخواست هایی بستگی دارد

    تا اینجا با مبحث آیا می دانید یک وکیل خوب با چه مشخصاتی داشته باشد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست نمونه دادخواست تحریر ترکه با ما همراه باشید.

    هزینه ی نگارش دادخواست تحریر ترکه چگونه مشخص می شود؟

    همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، هزینه و قیمت نگارش دادخواست تحریر ترکه به عوامل متعددی بستگی دارد و هزینه نقش بسیار مهمی دارد، زیرا اگر یک وکیل خوب برای شما یک دادخواست تحریر ترکه با بهترین ویژگی ها را بنویسد، اما هزینه های هنگفتی را از شما درخواست کند، نوشتن این دادخواست تحریر ترکه ارزش چندانی برای شما نخواهد داشت.

    به همین دلیل در این قسمت در رابطه با عوامل تعیین هزینه و قیمت نگارش دادخواست تحریر ترکه مطالبی را بیان می کنیم تا با این موضوع آشنا شوید، اما قبل از آن توجه داشته باشید که به دلیل متغییر بودن این عوامل برای افراد مختلف قادر به بیان قیمت دقیقی برای نگارش دادخواست تحریر ترکه نیستیم و فقط می توانیم این عوامل موثر را شرح دهیم.

    لازم به ذکر است که اگر شما برای دادخواست تحریر ترکه به یک وکیل وکالت نامه داده اید، این وکیل موظف است که بدون دریافت هزینه ای دادخواست تحریر ترکه را برای شما به طور دقیق و کامل بنویسد، لازم به ذکر است که در این حالت باید هوشیار باشید تا وکیل نتواند از شما هزینه ی اضافی دریافت کند.

    در مواردی هم شاهد این موضوع هستیم که شخص برای پرونده خود به وکیلی خاص وکالت نامه نداده است، اما برای نوشتن دادخواست تحریر ترکه به کمک نیاز دارد، در این حالت باید بگوییم که هزینه ی نوشتن دادخواست تحریر ترکه متناسب با میزان پیچیدگی پرونده و مال و اموال (یا همان ترکه) مرحوم مشخص می شود،

    امیدواریم تا اینجا از خواندن مقاله نمونه دادخواست تحریر ترکه اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    کاهش هزینه نوشتن دادخواست تحریر ترکه

    اگر در اموال مرحوم هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، پس طبیعتا هزینه ی نوشتن دادخواست تحریر ترکه هم کاهش پیدا می کند، در غیر این صورت شاهد افزایش هزینه ی نوشتن دادخواست تحریر ترکه هستیم.

    کاهش هزینه نوشتن دادخواست تحریر ترکه
    کاهش هزینه نوشتن دادخواست تحریر ترکه

    در نهایت با توجه به مطالب گفته شده در بالا می توان به این نتیجه رسید که نمونه دادخواست تحریر ترکه به چه صورت است و در آن چه مطالبی نوشته می شود.

    به این موضوع توجه داشته باشید که ما در این مقاله برای آن که مخاطب به طور کامل با این موضوع آشنا شود، از پایه و اساس موضوع را شرح دادیم.

    ما در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم که تحریر ترکه به چه معنی است و در چه مواردی به کار برده می شود، در ادامه مفهوم دادخواست تحریر ترکه را هم به طور کامل شرح داده ایم و همانطور که گفتیم، برای بررسی درخواست تحریر ترکه باید در ابتدا یک دادخواست تحریر ترکه را تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید.

    در مطالب بالا توضیح داده ایم که چه کسانی می توانند دادخواست تحریر ترکه را تنظیم کنند و گفتیم که نیازی به بودن همه آن ها در کنار هم برای تنظیم این دادخواست نیست، اما باید نام همه وراث و وصی ها به طور کامل در دادخواست تحریر ترکه ذکر شده باشد، در غیر این صورت این دادخواست ارزش قانونی نخواهد داشت.

    شما در حال مطالعه مقاله نمونه دادخواست تحریر ترکه هستید.

    دادخواست تحریر ترکه باید در برگه های خاصی نوشته شود

    نکته ی بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که یک دادخواست تحریر ترکه باید در برگه های خاصی نوشته شود و در غیر این صورت هرگز و تحت هیچ شرایطی به دادخواست شما رسیدگی نمی شود، باید بگوییم که این برگه های مخصوص را می توانید از مجتمع های قضایی به قیمت بسیار پائینی تهیه کنید و اگر از یک وکیل برای نوشتن دادخواست تحریر ترکه کمک می گیرید، این وکیل این برگه های مخصوص را دارد و نیازی به تهیه مجدد آن نیست.

    در این مقاله ویژگی های یک وکیل خوب را هم به طور کامل شرح داده ایم و مطالبی را بیان کرده ایم که در انتخاب یک وکیل می تواند به شما کمک بسیاری کند، پس توصیه می کنیم که به نکات گفته شده در بالا به طور کامل توجه داشته باشید و مواردی را که بیان کرده ایم را به طور دقیق رعایت کنید.

    از اینکه تا پایان مقاله نمونه دادخواست تحریر ترکه با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله نمونه دادخواست تحریر ترکه لذت برده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با