نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مطلب قصد داریم تا یک نمونه دادخواست تامین دلیل را بررسی کنیم. نمونه دادخواست تامین دلیل اهمیت بسیاری دارد. چرا که در بسیاری ازمواقع نمی توانیم نسبت به نحوه نگارش دادخواست ها اطلاعات کامل و کافی داشته باشیم و لازم است که حتما با مطالعه و یا مشاهده یک نمونه دادخواست تامین دلیل، به نحوه تنظیم و نگارش دادخواست آشنایی پیدا کنیم.

    نمونه دادخواست ها در کنار این که می توانند نکات بسیار زیادی را در رابطه با نحوه نگارش موارد حقوقی در دادخواست به شما ارائه دهند، نکات دیگری را هم در این زمینه که چگونه می توانیم پی ببریم که هر کدام از طرفین دادخواست چه مسئولیت هایی دارند نیز به ما نشان می دهد.

    با همه این موارد، به این نتیجه می رسیم که بررسی یک نمونه دادخواست تامین دلیل می تواند نکات بسیاری برای ما به همراه داشته باشد که البته ما در این مقاله تمامی این نکات را با شما در میان خواهیم گذاشت.

    امروزه مشکلات و مسائل حقوقی بسیاری وجود دارد

    امروزه مشکلات و مسائل حقوقی بسیاری وجود دارد که هر کدام از این مشکلات می توانند، در دسته بندی های مختلف جای بگیرند. اما نکته مهم این است که شما نسبت به مشکلات حقوقی خود با علم و آشنایی بالا نسبت به موارد و ظرفیت های قانونی اقدام کنید و اطلاعات کامل نسبت به موارد قانونی داشته باشید. به همین دلیل هم کسب اطلاع در رابطه با تامین دلیل و مشکلات و دعوی حقوقی مربوطه اهمیت بسیاری دارد.

    همچنین شما بهتر است که در کنار داشتن آشنایی کافی نسبت به این موارد، اطلاعات کافی نیز نسبت به شرایط انجام تامین دلیل، هزینه های دادرسی، مواردی که لازم است تا از تامین دلیل استفاده کنیم

    و همچنین تعاریف مربوط به خود مسئله تامین دلیل کسب کنید. توصیه می کنیم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و تمام نکات مهم ذکر شده در رابطه با تامین دلیل و موارد حقوقی مذکور در رابطه با آن را به خاطر بسپارید.

    همچنین در این مقاله ضمن بررسی تمامی موارد فوق، به بررسی و ارائه یک نمونه دادخواست تامین دلیل برای دادگاه نیز می پردازیم و نکات مهمی را در رابطه با آن می گوییم. با ما همراه باشید تا ضمن بررسی موارد گفته شده، به شما بگوییم که :

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    اهمیت آشنایی به قانون در دعوی حقوقی

    از چه راه هایی می توان نسبت به قوانین آشنایی پیدا کرد؟

    نقش وکیل در آشنایی نسبت به قوانین

    چرا باید حتما در دعوی حقوقی از وکیل کمک بگیریم؟

    اهمیت کمک گرفتن از وکلا در تنظیم قرارداد و دادخواست های حقوقی

    تامین دلیل چیست؟

    اهمیت استفاده از تامین دلیل

    کدام دعوی حقوقی شامل تامین دلیل می شود؟

    آیا تامین دلیل شامل دعاوی مالی می شود؟

    هزینه دادرسی به تامین دلیل

    چه نهادی برای تامین دلیل به عنوان نهاد مصلح شناخته می شود؟

    تامین دلیل در شرایطی که در تامین نزد دادگاه دیگری باشد.

    سوالات و نکات مهم در زمینه تامین دلیل

    اهمیت کمک گرفتن از وکلا در تامین دلیل

    نمونه دادخواست تامین دلیل

    بررسی نمونه دادخواست تامین دلیل

    برای تنظیم نمونه دادخواست تامین دلیل به کجا مراجعه کنیم؟

    بهترین وکیل برای تنظیم نمونه دادخواست تامین دلیل

    هزینه های تنظیم دادخواست تامین دلیل

     

    اهمیت آشنایی به قانون در دعوی حقوقی

    اهمیت آشنایی به قانون در دعوی حقوقی
    اهمیت آشنایی به قانون در دعوی حقوقی

    یکی از جنبه های مهم هر پرونده ی حقوقی این است که به قانون و مقررات آشنا باشیم.

    همه ی ما بهتر می ‌دانیم که آشنا بودن به قوانین به نفع مان خواهد بود. چرا که با هر آگاهی که از قوانین داریم، می توانیم به نفع خود یک موضوع را تغییر دهیم.

    دعوی حقوقی هم یکی از موضوعات پرتکرار در دادگستری ها و دادگاه ها است که همه روزه نیز درحال رخ دادن هستند.

    اگر شخصی متناسب با شغل خود مدام با چنین مواردی سر و کار داشته باشد، باید بتواند که آشنایی بیشتری نیز با این گونه قوانین از جمله قوانین دعوی حقوقی داشته باشد تا بتواند در اغلب اوقات، خود مسائل خود را حل کند.

    اهمیت داشتن شناخت این قوانین نیز به این منظور است که تا آنجا که امکان دارد؛ امکان مجدد نزاع،  درگیری ها  و همین دعوی ها کاهش یابد.

    از طرفی فردی که به این مسائل شناخت داشته باشد، می تواند با یک خونسردی بیشتری به راه خود ادامه دهد و بدون در نظر گرفتن یک سری تله هایی که شخص مقابل برای او فراهم آورده، به کارها و امور خود رسیدگی کند.

    قوانینی که برای شناخت دعوی حقوقی لازم است

    قوانینی که برای شناخت دعوی حقوقی لازم است، معمولا شامل چند موارد کلی و تعدادی قانون جزئی و ریز است که برای یک شخصی که وکیل نیست و فقط می ‌خواهد به خاطر شغلی که دارد، برای رسیدگی به یک سری موارد از آن ها بهره ببرد، لازم و کافی است.

    در موارد دیگر که بسیار جزئی و ریز هستند، اگر مشکلی به وجود آید، یک وکیل خوب و خبره می ‌تواند پاسخگو باشد.

    به طور کلی اگر بخواهیم که از اهمیت شناخت قوانین حاکم در دعوی حقوقی سخن بگوییم، باید به شما گوشزد کنیم که قوانینی که بر هر حکمی حاکم هستند و در نهایت آن را به مرحله ی اجرا می رسانند، عوامل موثری بر آن ها دخیل هستند و تنها نمی ‌تواند حتی خود قانون را تاثیرگذار دانست. نوع و سبک بیان قانون توسط یک حقوقدان و یا وکیل تا حد زیادی تأثیرگذار است.

    از جمله اموری که افراد دخیل در یک پرونده انجام می‌دهند، همه و همه در شکل گیری حکم نهایی مؤثرند. برای شناخت هر قانونی باید آن را از راه و مسیر اصلی اش جست وجو کنیم. راه و روشی که بتواند ما را به سمت منابع و شناخت های درستی راهنمایی کند.

    از چه راه هایی می توان نسبت به قوانین آشنایی پیدا کرد؟

    از چه راه هایی می توان نسبت به قوانین آشنایی پیدا کرد؟
    از چه راه هایی می توان نسبت به قوانین آشنایی پیدا کرد؟

    امروزه آشنایی پیدا کردن از قوانین مسئله سختی نیست و شما می توانید از راه های گوناگون به آشنایی کامل نسبت به قوانین مختلف دست پیدا کنید.

    در واقع شما می توانید از طریق یک جست و جوی ساده اینترنتی هم نسبت به قوانین و نحوه تنظیم قراردادها و دادخواست ها و حتی نمونه دادخواست مانند نمونه دادخواست تامین دلیل آشنایی کامل پیدا کنید.

    اما نکته مهم این است که شما بتوانید از این قوانین به شکل صحیح استفاده کنید تا نتیجه دلخواه خود را از دادگاه بگیرید. مسئله این است که برای احقاق حق لازم است که شما نسبت به قوانین آشنایی داشته باشید و بخش هایی از قانون که می توانید با کمک آن ها از خود دفاع کنید را به خوبی بشناسید.

    راه های شناخت

    راه های شناخت هم می تواند از مشاوره های آنلاین و سایت های اینترنتی شروع شده و به مطالعه خود کتاب قانون ختم شود. اما مسئله این است که این قوانین گاها پیچیده و یا تبصره و ماده های مختلف دارند

    و همچنین این امکان نیز وجود دارد که پیچیدگی قوانین به شما این اجازه را ندهد که بتوانید به راحتی نسبت به تمامی قوانین لازم آگاهی پیدا کنید. آگاهی پیدا کردن از قانون، هر چند که از راه های مختلف ممکن است،

    اما شناخت همه قوانین نمی تواند برای شما مسئله آسانی باشد و به همین دلیل هم ممکن است که شما به دلیل عدم آشنایی کامل با تمام قوانین و همچنین عدم شناخت نحوه استفاده از قوانین در جلسات دفاع خود در پرونده حقوقی خودتان موفق نباشید.

    به همین دلیل هم لازم است تا از راه دیگری برای شناخت قوانین اقدام کنید که یکی از بهترین راه ها برای آشنایی کامل با قوانین حقوقی، کمک گرفتن از وکلا و مشاورین حقوقی در تمامی مراحل قانونی اعم از وکالت و مشاوره و حتی تنظیم قرارداد و دادخواست می باشد.

    نقش وکیل در آشنایی نسبت به قوانین

    نقش وکیل در آشنایی نسبت به قوانین
    نقش وکیل در آشنایی نسبت به قوانین

    همان طور که می دانید، وکیل نقش بسیار مهمی در به انجام رساندن یک پرونده حقوقی بر عهده دارد. گاهی به انجام رساندن یک پرونده ی حقوقی بدون حضور یک وکیل، روزهای طولانی تری را طی خواهد کرد.

    اما حضور وکیل کمک می ‌کند تا همه ی امور بهتر و سریع تر انجام بگیرد.

    اموری که یک وکیل قادر به انجام آن ها است، یک فرد عادی نمی ‌تواند آن ها را انجام دهد. چرا که یک وکیل با دانش و اطلاعاتی که دارد، خواهد توانست تا همه ی امور را از راه و روش های درست آن به انجام برساند.

    ترفندهای زیادی در حرفه ی وکالت وجود دارد که فردی عادی از آن ها بی ‌خبر است و نمی ‌داند که چطور و چگونه انجام می ‌شوند.

    یک وکیل خوب و ماهر که در کار خود خبره است، همیشه می‌ داند که پرونده را از کدام جهت پیش ببرد تا به مقصد برسد و در نهایت به نفع فرد موکل تمام شود.

    وکیل یک نقش مهم دیگر در آگاهی نیز دارد

    وکیل یک نقش مهم دیگر در آگاهی نیز دارد. گاهی وکلا با مشورت دادن هم به موکل های خود کمک می ‌کنند.

    آن ها با آشنا کردن موکل خود با اوضاع و شرایط، می ‌توانند تا حد زیادی به موکلین در درک کردن پرونده کمک کنند.

    یکی از مهمترین ویژگی های یک وکیل خوب این است که موکل خود را با قوانینی که قرار است تا با آن ها مواجه شود، آشنا کند و به او این اطلاع را بدهد تا بداند که در چه مرحله ای قرار دارد.

    نقشی که یک وکیل در آشنایی نسبت به قوانین دارد، بسیار مهم و حائز اهمیت است

    نقشی که یک وکیل در آشنایی نسبت به قوانین دارد، بسیار مهم و حائز اهمیت است. این نقش وکیل می ‌تواند، هم برای خودش مفید باشد و هم برای اطلاع رسانی به دیگران به وی کمک کند.

    افراد زیادی که برای رفع مشکلات حقوقی خود از وکیل مشورت می‌ خواهند، شرکت هایی که برای انجام امور حقوقی خود از یک وکیل خبره با دانش بالا برای مشاوره کمک می ‌گیرند و در بسیاری از موارد دیگر، آشنایی یک وکیل نسبت به قوانین می تواند برای وی پراهمیت باشد.

    به طور کلی، یکی از مهمترین وظایفی که وکیل دارد، افزودن علم و آگاهی به جامعه و افرادی که در آن هستند، می باشد.

    هر چه وکیل بتواند این وظیفه ی خود را بهتر و کاملتر انجام دهد، یعنی نقش پررنگ تری در آشنایی داشتن و آشنا کردن افراد نسبت به قوانین داشته است.

    بنابراین می‌ توانیم برای افزایش آگاهی خود نسبت به یک قانون و یا قوانین از یک  وکیل با سابقه و موفق کمک بگیریم که حتما ما را در این زمینه یاری خواهد رساند.

    چرا باید حتما در دعوی حقوقی از وکیل کمک بگیریم؟

    چرا باید حتما در دعوی حقوقی از وکیل کمک بگیریم؟
    چرا باید حتما در دعوی حقوقی از وکیل کمک بگیریم؟

    حتما  با مطالعه مقاله تا به اینجا، تا حدودی متوجه شده اید که دعوی حقوقی چیست.

    همان طور که می دانید، دعوی در لغت به معنای ادعاها و مرافعه ها است.

    دعوی حقوقی هم به یک سری از دعاوی گفته می ‌شود که بیشتر آن ها به دلیل عدم آگاهی افراد از قوانین رخ می‌دهد.

    به عبارت دیگر، عدم آشنایی به قوانین درست و صحیح باعث به وجود آمدن این گونه دعاوی حقوقی می‌ شود.

    در چنین شرایطی برای جلوگیری از رخ دادن این گونه دعاوی، یک نکته بسیار مهم است و آن هم مشورت و کمک گرفتن از یک وکیل خوب و درجه یک است.

    یک وکیل خوب که بتواند با توجه به نوع پرونده و مشکل حقوقی که وجود دارد، به حل و بررسی آن بپردازد و بتواند از مسیرهایی که درست است و زودتر به مقصد می‌رسند، کمک بگیرد.

    همه ی این ها با دانش و آگاهی یک وکیل تکمیل می ‌شود.

    دعوی حقوقی

    از مهمترین مسائلی که باید در آن یک وکیل حضور داشته باشد، همین دعوی حقوقی است.

    دعوی حقوقی که علت بسیاری از آن ها ناآگاهی و اشتباه اقدام کردن افراد است، می ‌توانند با حضور یک وکیل کاربلد اصلاح شوند و به درستی پیش بروند.

    علت این که باید در دعوی حقوقی از یک وکیل کمک بگیریم نیز همین است.

    شخصی که اطلاع بسیار محدودی در رابطه با یک سری اطلاعات حقوقی دارد، نمی ‌تواند دعوی به وجود آمده را خود حل و فصل کند. چرا که علت به وجود آمدن نیز همین ناآگاهی عمل کردن بوده است.

    بنابراین برای حل دعوی حقوقی می توانیم با مشورت و کمک از یک وکیل، حقوق از دست رفته ی خود را تا حدودی باز گردانیم و همچنین همه ی حرکاتی که برای به سرانجام رسیدن یک پرونده انجام می‌ دهیم، قانونی و تحت نظر یک وکیل باشد.

    چرا که در برخی از دعوی حقوقی حتی کوچکترین حرکت یک فرد می ‌تواند سند و مدرک برای طرف مقابل باشد تا از آن بر ضد او استفاده کند.

    بهتر است که همه ی سخنان، کارها و واکنش های خود را با وکیل خود در میان بگذاریم

    به همین دلیل بهتر است که همه ی سخنان، کارها و واکنش های خود را با وکیل خود در میان بگذاریم تا دعوی حقوقی به وجود آمده یک مشکل دیگر به وجود نیاورد. پس در یک دعوی حقوقی باید از وکیل حتما کمک گرفت تا او با روشن کردن همه ی زوایای پنهان و آشکار پرونده، بتواند به درستی پرونده را جلو ببرد و یک نتیجه درست از آن چه که هست را بگیرد.

    یک وکیل ماهر و کاربلد که به قوانین تسلط و آگاهی کامل داشته باشد، می ‌تواند با تنظیم یک نمونه دادخواست تامین دلیل تا آنجا که لازم است، از هدر رفتن سرمایه و آبروی موکل خود دفاع کند. تخصص در این زمینه مهم است و باید وکیل بتواند یک نمونه دادخواست تامین دلیل موجه و مطابق مقررات برای موکل خود تنظیم کند.

    اهمیت کمک گرفتن از وکلا در تنظیم قرارداد و دادخواست های حقوقی

    اهمیت کمک گرفتن از وکلا در تنظیم قرارداد و دادخواست های حقوقی
    اهمیت کمک گرفتن از وکلا در تنظیم قرارداد و دادخواست های حقوقی

    قراردادها و دادخواست ها می تواند به دلیل این که یک قرارداد میان طرفین قلمداد می شود، پیچیدگی ها و ریزه کاری های خاص خود را داشته باشد.

    معمولا این موضوع برای بسیاری از کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از شرکت ها و گروه های تجاری و حقوقی به این موضوع رسیده اند که کمک گرفتن از وکلا در پرونده های حقوقی تجارت آن ها می تواند باعث تنظیم قراردادهایی شود که هم مسئولیت ها و تعهدات آن ها را کمتر می کند و هم طرف مقابل را ملزم به پیگیری تعهدات خود می کند.

    از سوی دیگر هم نوع نگارش این قرارداد ها و کمک گرفتن از قوانین مختلف برای اضافه کردن بندهای مختلف به این قراردادها هم می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. بهتر است که این موضوع را هم در نظر بگیریم که بسیاری از وکلا به شما در تنظیم دادخواست های حقوقی تان نیز کمک می کنند.

    دادخواست کاملا متناسب با شرایط شما تنظیم شده باشد

    این دادخواست به این جهت که باید کاملا متناسب با شرایط شما تنظیم شده باشد و در جلسه دادگاه به آن ها به طور رسمی استناد می شود، مورد توجه و اهمیت وکلا قرار گرفته است

    و به همین دلیل هم معمولا به شما توصیه می شود که برای تنظیم قرارداد و یا برای تنظیم یک دادخواست، حتما به وکلا مراجعه کنید تا بتوانید دادخواست خود را مطابق آن چه نگارش صحیح دادخواست حقوقی است، تنظیم کنید.

    همچنین یک مسئله مهم و اساسی دیگر هم این است که دادخواست ها در صورت ناقص بودن و یا نبود شواهدی که در دادخواست به آن ها استناد شده، ممکن است تا از سوی دادگاه باطل شمرده شوند و به شما مهلت دیگری برای تنظیم دادخواست داده شود که این موضوع، هم زمان رسیدگی به پرونده را بیشتر می کند و هم هزینه هایی برای شما در پی خواهد داشت. به همین دلیل هم حضور یک وکیل برای تنظیم و ارائه دادخواست به دادگاه اهمیت بسیار زیادی دارد.

    تامین دلیل چیست؟

    تامین دلیل چیست؟
    تامین دلیل چیست؟

    یکی از مواردی که قانون گذاران در قانون مورد توجه قرار داده اند، مسئله تامین دلیل است. درواقع تامین دلیل به این مسئله اشاره دارد که افراد بتوانند با استفاده از یک سری قوانین، مدارک و شواهدی را که در یک پرونده حقوقی مورد نیاز آن ها خواهد بود را نزد دادگاه محفوظ نگه دارند.

    این موضوع به این معناست که شما ممکن است که یک مدرک خاص داشته باشید که این مدرک با گذشت زمان، آثار آن از بین خواهد رفت و یا این که ممکن است تا به دلایلی مانند وجود یک ضرورت خاص، مجبور به ایجاد تغییر در مدرک و سند خود داشته باشید.

    از سوی دیگر هم دادگاه لازم است که به مدارک شما دسترسی داشته باشد و بتواند بر اساس این مدارک و مستندات، رای قطعی خود را صادر کند. به همین دلیل هم معمولا دادگاه به مسئله ای تحت عنوان قرار تامین می پردازد.

    قرار تامین در واقع مدارک شما را همان طور که هست، نزد دادگاه به ثبت می رساند

    قرار تامین در واقع مدارک شما را همان طور که هست، نزد دادگاه به ثبت می رساند و شما می توانید بعدا به این مدارک ثبت شده در دادگاه استناد کنید و این موضوع در شرایطی است که ممکن است تا این مدارک در آن زمان مانند گذشته نباشند و در ماهیت و شکل آن ها بنا به ضرورت و یا گذشت زمان و یا دلایل دیگر، تغییر ایجاد شده باشد.

    این مسئله توانسته است که در بسیاری از دعاوی حقوقی سرعت بخشیدن به پرونده را بیشتر کند. اما نکته مهم این است که شما بتوانید یک دادخواست کاملا مناسب و رسمی برای این منظور به دادگاه ارائه بدهید تا بتوانید قرار تامین خود را از دادگاه دریافت کنید.

    به هر حال مقوله تامین دلیل از جمله مواردی است که کاربرد های بسیاری در قانون و دعاوی حقوقی دارد و از سوی دیگر هم اهمیت بسیار زیادی برای وکلا دارد که معمولا در شرایط خاص از این موضوع استفاده می کنند.

    اهمیت استفاده از تامین دلیل

    اهمیت استفاده از تامین دلیل
    اهمیت استفاده از تامین دلیل

    همان طور که گفتیم، تامین دلیل می تواند مدارک و شواهد شما را در یک دعوی حقوقی، همان طور که هست محفوظ نگه دارد. این موضوع کاربردها و اهمیت بسیار زیادی دارد.

    معمولا وکلا و مشاوران حقوقی به این موضوع اهمیت و توجه بسیاری نشان می دهند و این موضوع به چند دلیل مورد توجه قرار می گیرد که یکی از مهمترین این دلایل می تواند مسئله نحوه استفاده از تامین دلیل باشد. شما لازم است که بتوانید از مدارک و شواهد خود در پرونده استفاده کنید.

    برای مثال ممکن است که شما در اثر یک تصادف رانندگی، خواهان پرداخت خسارات از جانب شخص خاطی باشید. اما از سوی دیگر هم به وسیله نقلیه خود احتیاج داشته باشید.

    در این شرایط تعمیرات وسیله نقلیه شما اهمیت بسیاری برای شما خواهد داشت و نمی توانید برای تعمیر آن تا زمان رای نهایی دادگاه و بررسی مدارک و شواهد صبر کنید.

    مدارک توسط دادگاه رویت شده و به ثبت برسد

    در این شرایط لازم است که این مدارک همان طور که هست،  توسط دادگاه رویت شده و به ثبت برسد. پس از اینکه دادگاه، خودروی شما را با همه مدارک و شواهدی که از تصادف در آن وجود دارد را به ثبت رساند، برای شما قرار تامین دلیل صادر می شود.

    این قرار تامین دلیل بعد از این که شما وسیله نقلیه خود را تعمیر کردید هم می تواند مورد استفاده و استناد شما در دعوی حقوقی و در دادگاه قرار بگیرد. این موضوع توانسته است که مشکلات بسیار زیادی را برطرف کند و به همین دلیل هم وکلا و دادگاه برای قرار تامین دلیل اهمیت بسیاری قائل هستند.

    اما این که بدانیم تا در چه دعاوی حقوقی می توانیم از این مسئله استفاده کنیم هم اهمیت دارد که در ادامه مطلب به بررسی بیشتر قرار تامین دلیل و همچنین به نمونه دادخواست تامین دلیل بیشتر خواهیم پرداخت .

    کدام دعوی حقوقی شامل تامین دلیل می شود؟

    کدام دعوی حقوقی شامل تامین دلیل می شود؟
    کدام دعوی حقوقی شامل تامین دلیل می شود؟

    گفتیم که تامین دلیل یکی از راه هایی است که شما می توانید در دعاوی حقوقی مدارک و شواهد و اسنادی که دارید را حفظ کنید تا بتوانید به راحتی از آن ها در جلسات و دعاوی حقوقی بعدی استفاده کنید.

    از این جهت اهمیت بسیار زیادی برای تامین دلیل و قرار تامین دلیل وجود دارد و از سوی دیگر هم باید این مسئله را در نظر بگیریم که قرار تامین دلیل تنها در بخشی از دعاوی حقوقی کاربرد دارد و معمولا تمامی دعاوی حقوقی شامل استفاده از قرار تامین دلیل نمی شود. معمولا دادخواست تامین دلیل برای مواردی استفاده می شود که مدارک و شواهد می تواند از بین برود.

    به این معنی که شخصی به عنوان شاهد در حال فوت باشد و یا آثاری از مدارک و شواهد وجود داشته باشد که اثرات آن می تواند با گذر زمان از بین برود. به همین دلیل هم لازم است که حتما در چنین شرایطی در دعاوی حقوقی از قرار تامین استفاده کرد.

    همچنین طبق مثالی که پیشتر زده ایم، در تصادفات و موارد مشابه هم به دلیل این که ممکن است تا ضرورتی بر از بین بردن و یا تغییر دادن شواهد و مدارک وجود داشته باشد، دادگاه اقدام به موافقت با قرار تامین دلیل خواهد کرد.

    معمولا سوالات و نکات بسیاری پیرامون تامین دلیل مطرح می شود که این سوالات بیشتر بر این موضوع متمرکز است که آیا دعاوی حقوقی هم می تواند شامل قرار تامین دلیل باشد و از نمونه دادخواست تامین دلیل در این دعاوی نیز می توانیم استفاده کنیم یا خیر که این مورد را هم در ادامه مورد بررسی دقیق قرار داده ایم.

    آیا تامین دلیل شامل دعاوی مالی می شود؟

    آیا تامین دلیل شامل دعاوی مالی می شود؟
    آیا تامین دلیل شامل دعاوی مالی می شود؟

    شما لازم است که در بسیاری از دعاوی حقوقی سند و یا مدراک و حتی شواهدی را ارائه بدهید که بتوانید بی گناهی خود و یا ادعای خود را مبنی بر درخواستی که از دادگاه دارید، به اثبات برسانید.

    اثبات کردن این موارد از سوی دادگاه اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل هم ارائه شواهد و مدارک اولین و مهمترین بخش در جلسات دادگاه است.

    دادگاه با بررسی این موارد می تواند حکم لازم را برای شما ارائه بدهد و به همین ترتیب هم بسیاری از افراد اقدام به جمع آوری اسناد و شواهد کامل و کافی برای ادعای خود هستند.

    نقش اسناد و مدارک در دعاوی مالی

    با همه این ها یک مسئله اساسی نیز وجود دارد و آن هم نقش اسناد و مدارک در دعاوی مالی است. معمولا دعاوی مالی از جمله دعاوی ای هستند که اسناد و مدارک می تواند تاثیر بسیار زیادی در پرونده داشته باشد و معمولا این دعاوی پیرامون اختلافات مالی میان طرفین ایجاد می شوند و اسناد و شواهد می توانند مدعای طرفین را مبنی بر دفاع از حق خود در این اختلافات مالی به اثبات برسانند.

    نکته مهم در این موارد این است که شما بتوانید شواهد و اسناد خود را حفظ کنید. اما معمولا دعاوی مالی نیازمند حفظ شواهد با استفاده از دادخواست تامین دلیل نیستند و به همین دلیل هم این دادخواست زیر مجموعه قوانین مالی قرار نمی گیرد.

    همین مسئله می تواند در هزینه های دادرسی و همچنین مدت زمان پیگیری پرونده و در نهایت وقت تعیین شده از سوی دادگاه برای اثبات ادعا از جانب هر کدام از طرفین موثر باشد.

    به همین دلیل هم لازم است که این موضوع را روشن کنیم که این دادخواست و رسیدگی به دادخواست تامین دلیل معمولا از جانب دادگاه به عنوان قوانین مالی تلقی نمی شود .

    هزینه دادرسی به تامین دلیل

    هزینه دادرسی به تامین دلیل
    هزینه دادرسی به تامین دلیل

    همان طور که گفتیم، هزینه دادرسی تامین دلیل به دلیل این که این نوع دادخواست و دادرسی معمولا متفاوت از قوانین مالی است و زیر مجموعه قوانین مالی محسوب نمی شود، نسبت به دیگر روش ها کاملا متفاوت است.

    بسیاری از کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، این موضوع را نیز به خوبی می دانند که هزینه های دادرسی و دادخواست های مختلف متفاوت است. ممکن است تا در شرایطی کاملا متفاوت، دادخواست ها و هزینه های دادرسی با توجه به این که نوع پرونده و شواهد و مدارک می تواند متفاوت باشد، این هزینه ها نیز با هم تفاوت داشته باشد.

    معمولا یک بازه حدودی در گذشته برای این هزینه ها در نظر گرفته می شد و دادگاه مبالغی را مشخص می کرد و معمولا هزینه دادرسی چیزی مابین این مبالغ در نظر گرفته می شد.

    امروزه مسئله دادرسی و هزینه های مربوط به فرآیندهای دادرسی و دادگاه کمی متفاوت از گذشته است

    اما امروزه مسئله دادرسی و هزینه های مربوط به فرآیندهای دادرسی و دادگاه کمی متفاوت از گذشته است و معمولا نمی توان برای چنین مواردی عدد و رقم مشخصی را بیان کرد.

    با همه این ها باز هم لازم است که این موضوع را در نظر داشته باشیم که برای آشنایی بیشتر با این هزینه ها، حتما با وکیل و مشاوران حقوقی آشنا به دادخواست تامین دلیل و هزینه های مربوط به این دادخواست مشورت کنیم. به هر حال فرآیندهای دادرسی جدای از این که می توانند زمانبر باشند، هزینه هایی نیز برای شما در پی خواهند داشت.

    البته این هزینه ها معمولا به صورت تمام و کمال از شخصی که در این پرونده محکوم می شود، گرفته شده و تمامی ضررها و هزینه های دادرسی نیز بر عهده این فرد می باشد.

    بهتر است که این موضوع را نیز در نظر بگیریم که هر نهادی که به عنوان نهاد مورد نظر و مصلح برای تامین دلیل اقدام می کند را هم باید به عنوان یک نهاد مجزا با هزینه های متفاوت در نظر بگیریم که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

    چه نهادی برای تامین دلیل به عنوان نهاد مصلح شناخته می شود؟

    در قوانین معمولا لفظی تحت عنوان نهاد صالح یا فرد صالح برای دادرسی به کار برده می شود. این لفظ صریحا می تواند اعلام کند که چه نهادها و اشخاصی می توانند برای پرونده های حقوقی و بررسی اسناد، مدارک و شواهد اقدام کنند و کدام نهادها هم نهادهای مناسب برای تامین دلیل و اسناد و مدارک شما شناخته می شوند.

    این نکته معمولا در شرایطی که شما اقدام به پیگیری تامین دلیل خود نزد یک نهاد مصلح می کنید، اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که این نهاد باید حتما از نظر قانونی نهاد مناسبی برای تامین دلیل شما شناخته شود.

    تامین دلیل مسئله ای است که نمی توان آن را نادیده گرفت. در واقع شما باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که قرار تامین دلیل، اگر در نهادی انجام شود که برای پرونده و جرائم ذکر شده در آن به عنوان نهاد مصلح شناخته نشود، ممکن است که در فرآیندهای دادرسی و دادگاه دچار مشکل شوید.

    با وکلا و مشاوران حقوقی مشورت کنید

    به همین دلیل اولین و مهمترین توصیه ای که از جانب مشاوران به شما می شود، این است که برای شناخت این نهادهای مصلح و همچنین اقدام به ارائه دادخواست تامین دلیل به آن ها، حتما با وکلا و مشاوران حقوقی در این رابطه مشورت کنید و کلیه نکات لازم را از آن ها در این زمینه سوال کنید.

    معمولا وکلا و مشاوران حقوقی، می توانند به شما بیان کنند که برای ارائه دادخواست تامین دلیل به کدام نهاد مراجعه کنید و آیا در این زمینه مرجع صالح ذکر شده در قانون، دادگاه و دادگستری است و یا شورای حل اختلاف. همه این موارد از جمله ریزه کاری های قانونی است که می تواند، هم فرآیند دادرسی ما را سریع تر پیش ببرد و هم از هزینه های دادرسی و مشکلاتی که در این بین ایجاد می شود، بکاهد.

    نکته مهم این است که حتما لازم است تا با وکلا و مشاوران حقوقی در این زمینه صحبت کنید تا اطلاعات کامل و درستی از جانب آن ها دریافت کنید.

    تامین دلیل در شرایطی که در تامین نزد دادگاه دیگری باشد

    تامین دلیل در شرایطی که در تامین نزد دادگاه دیگری باشد
    تامین دلیل در شرایطی که در تامین نزد دادگاه دیگری باشد

    همان طور که گفتیم، ممکن است که دادخواست تامین دلیل در چند مرکز و شعبه مورد تایید قوه قضاییه قرار گرفته باشد. باید این موضوع را در نظر بگیریم که این شعبات هر کدام به یک سری از فرآیندهای قضایی می پردازند و هر کدام دسته مشخصی از پرونده ها را برای رسیدگی قبول می کنند.

    برای مثال در تخلفات مالی معمولا مبالغ مشخصی از این تخلفات در شورای حل اختلاف و مابقی آن ها در دادگاه های سطح کشور مورد بررسی قرار می گیرند.

    مسئله این است که معمولا قرار تامین دلیل از جمله مواردی است که می توان آن را نزد هر کدام از مراجعی که به لحاظ قانونی مراجع ذی صلاح شناخته می شوند، قرار داد. شما لازم است که مدارک و اسناد و شواهدی را که برای پیگیری پرونده خود نیاز دارید را حتما برای پیگیری های بعدی نزد دادگاه به امانت بگذارید.

    اما این که این دادگاه ها با هم تفاوت داشته باشند و برای مثال دادگاهی که قرار تامین شما را می پذیرد، با دادگاه دیگری که پرونده در آن رسیدگی می شود، متفاوت باشد نیز گاها اتفاق خواهد افتاد.

    در این شرایط هم شما می توانید با استناد به مرجع صالحی که برای تامین دلیل مورد استفاده قرار داده اید، از قرار تامین خود در دادگاه اصلی استفاده کنید. مسئله مهم در چنین مواردی این است که حتما مرجع صالح، یعنی دادگاه های حقوقی و شورای حل اختلاف را برای تامین دلیل انتخاب کنید.

    سوالات و نکات مهم در زمینه تامین دلیل

    اولین سوالات و نکاتی که در زمینه تامین دلیل و قرار درخواست تامین دلیل مطرح می شود، شرایط درخواست تامین دلیل است. بسیاری از افراد به این موضوع آگاهی کامل ندارند.

    اولین شرط در تامین، وجود دلیل و مدرک می باشد. به این دلیل که شخص دلیلی برای خود داشته باشد و نه آن که تنها بخواهد دلیل و مدرکی بیابد،

    بلکه مدرکی داشته و قصد تامین آن را داشته باشد. شرط  بعدی و مهم تامین دلیل، مسئله تامین دلیل در دادگاه و مرجع ذی صلاح است و در نهایت هم لازم است که حتما قرار تامین دلیل در شرایطی انجام نشود که ممانعتی برای تامین دلیل از جانب شخص دیگر پرونده صورت بگیرد.

    تامین دلیل به گونه ای باشد که نتوانیم در آینده به آن دسترسی داشته باشیم

    در نهایت هم باید تامین دلیل به گونه ای باشد که نتوانیم در آینده به آن دسترسی داشته باشیم و به همین دلیل لازم است که تامین دلیل در شرایطی صورت بگیرد که امکان دسترسی به آن میسر نباشد.

    مسئله مهم بعدی این است که ممکن است تا نیازمند آگاهی داشتن از اعتبار تامین دلیل باشید. معمولا این سوال برای بسیاری ایجاد می شود که تامین دلیل و اعتبار آن به چه صورت است و چگونه می توان از اعتبار آن مطمئن باشید.

    تامین دلیل می تواند مدارک و شواهد و اسناد شما را تا زمان دادگاه حفظ کند. این صورت جلسه به تنهایی نمی تواند اعتباری برای مدارک شما داشته باشد، بلکه باید اعتبار مدارک شما توسط دادگاه تشخیص داده شود.

    اما می تواند اسناد و مدارک و شواهد شما را تا زمان دادگاه حفظ کرده و اعتبار این اسناد را در زمان دادگاه مورد بررسی قرار بدهد. به همین دلیل هم لازم است که این اسناد در دادگاه مورد بررسی قرار بگیرند تا اعتبار آن ها مشخص باشد.

    اهمیت کمک گرفتن از وکلا در تامین دلیل

    اهمیت کمک گرفتن از وکلا در تامین دلیل
    اهمیت کمک گرفتن از وکلا در تامین دلیل

    مسئله مهم این است که شما بتوانید از وکلا و افراد آشنا به امور حقوقی در مسئله تامین دلیل کمک بگیرید. مسئله تامین دلیل به جهت این که ممکن است تا پیچیدگی های بسیاری داشته باشد

    و همچنین این امکان نیز وجود دارد که این مسئله به لحاظ قانونی و حقوقی مسئله مهمی قلمداد شود، لازم است که حتما با کمک و مشاوره از یک وکیل و یا مشاور حقوقی با تجربه پیگیری شود. بهتر است که این موضوع را مورد توجه قرار بدهید که مسئله تامین دلیل با شواهد و مدارک و اسناد حقوقی در ارتباط است.

    اسناد و شواهدی که توسط افراد برای پیگیری پرونده های حقوقی جمع آوری می شوند، برای تامین دلیل لازم است که مورد استفاده قرار بگیرند و به همین دلیل هم جمع آوری این اسناد و چگونگی آن ها و همچنین نحوه استفاده از این اسناد برای قرار تامین دلیل اهمیت بسیاری دارد و لازم است که شرایط و کیفیت این اسناد برای استفاده در قرار تامین دلیل مورد بررسی مشاوران حقوقی و وکلای با تجربه و با سابقه در این زمینه قرار بگیرد.

    همچنین این وکلا می توانند در نگارش و تنظیم دادخواست تامین دلیل نیز به شما کمک برسانند. این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد که نگارش دادخواست تامین دلیل به شکلی کاملا دقیق و درست توسط وکلا انجام شود ولی با همه این ها، قصد داریم تا در ادامه به ارائه و بررسی یک نمونه دادخواست تامین دلیل بپردازیم.

    نمونه دادخواست تامین دلیل

    نمونه دادخواست تامین دلیل
    نمونه دادخواست تامین دلیل

    همواره بررسی و نگاه کردن به نمونه دادخواست ها و یا نمونه قراردادها می تواند برای شما فواید بسیاری داشته باشد. جدای از این که با نحوه نگارش دادخواست تامین دلیل آشنا می شوید، با مواردی که لازم است تا در این قراردادها به شکل دقیق مورد توجه قرار بگیرند نیز آشنا می شوید.

    از سوی دیگر هم نحوه نگارش دادخواست ها و قراردادهای حقوقی مسئله ای است که برای بسیاری از افراد مسئله مشکلی است. به همین دلیل هم لازم است که یک نمونه دادخواست تامین دلیل را برای شما ارائه بدهیم تا نسبت به ان آشنایی کامل پیدا کنید.

    توصیه می شود که دادخواست حقوقی خود را بر اساس دادخواست ارائه شده در این بخش به انجام نرسانید و حتما آن را با کمک یک وکیل و مشاور حقوقی تنظیم کنید. همچنین نمونه دادخواست ارائه شده به جهت تامین دلیل برای یک واحد آپارتمان بوده و به عنوان یک مثال از دادخواست تامین دلیل ارائه شده است.

    بررسی نمونه دادخواست تامین دلیل

    بررسی نمونه دادخواست تامین دلیل
    بررسی نمونه دادخواست تامین دلیل

    دادخواست ارائه شده، لازم است که حتما با مشخصات شخص درخواست دهنده تنظیم شده باشد. این شرط اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل در تکمیل آن به شکل کامل و دقیق توجه داشته باشید. در شرط دادخواست خود به پرونده خود و شرایط آن و همچنین مدارک و شواهدی که دارید، به شکل کاملا دقیق اشاره کنید.

    اشارات دقیق به این مدارک باعث می شود که نسبت به استفاده از آن ها در دادگاه های بعدی مشکلی ایجاد نشده باشد. چرا که این دادخواست معمولا به رویت دادگاه و یا شورای حل اختلاف خواهد رسید.

    مشخصات طرفین دعوی، خواهان و خوانده و وکلای آن ها را نیز باید به شکل کامل و دقیق بیان کنید. چرا که این موارد برای تایید دادخواست شما از جانب دادگاه لازم و ضروری است. به همین ترتیب هم دیگر اجزای این دادخواست لازم است که تکمیل شود.

    توجه داشته باشید که تنظیم این دادخواست تحت نظر بهترین وکلا اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل هم در ادامه به شما نکاتی را در زمینه تنظیم این اسناد ارائه خواهیم داد.

    برای تنظیم نمونه دادخواست تامین دلیل به کجا مراجعه کنیم؟

    برای تنظیم نمونه دادخواست تامین دلیل به کجا مراجعه کنیم؟
    برای تنظیم نمونه دادخواست تامین دلیل به کجا مراجعه کنیم؟

    برای تنظیم نمونه دادخواست تامین دلیل، می توانیم به مراکز و مراجع مصلح از نظر قوه قضاییه و همچنین به وکلای مورد اعتماد و با سابقه مراجعه کنیم. این مراکز معمولا دارای  شعبی نیز هست که برای انجام اموری از جمله همین امور برقرار هستند.

    از طرف دیگر اگر به دیوان عدالت اداری دسترسی کامل نداشتیم و به شعب آن نیز نتوانستیم دسترسی پیدا کنیم، و نتوانستیم به شعب آن هم مراجعه کنیم، از طریق اداره پست خواهیم توانست به این نمونه دادخواست دسترسی پیدا کنیم. چرا که معمولا دیوان عدالت اداری این نمونه دادخواست ها را بر طبق درخواست افراد برای آن ها از طریق پست ارسال می ‌کند.

    همچنین سایت دیوان عدالت اداری نیز از این نمونه دادخواست ها در خود جای داده است که می‌ توانیم با دانلود و پرینت آن ها، به آن نمونه ها دسترسی داشته باشیم.

    دیوان عدالت اداری با تقدیم دادخواست تامین دلیل از شما می‌ خواهد تا آن را پر کنید. به عبارت دیگر مشخصات شاکی باید در این نمونه دادخواست تامین دلیل درج شود. از جمله مشخصات شاکی که باید در برگه دادخواست تامین دلیل درج شود، شامل موارد زیر است:

    نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، تابعیت، محل سکونت، آدرس کامل، کدپستی و…  این ها اطلاعات شخص حقیقی است. مشخصات طرف شکایت نیز باید بر روی برگه درج شود. موضوع شکایت هم باید به طور مختصر اما کامل بر روی برگه درج و شرح داده شود.

    بهترین وکیل برای تنظیم نمونه دادخواست تامین دلیل

    بهترین وکیل برای تنظیم نمونه دادخواست تامین دلیل
    بهترین وکیل برای تنظیم نمونه دادخواست تامین دلیل

    حضور وکیل همان گونه که گفتیم، یکی از الزامی ترین موارد در حل یک پرونده ی حقوقی است که باید به آن توجه داشت. وکلای زیادی وجود دارند که هر کدام تجربه، تخصص و تبحر خاصی دارند. بهترین وکیل برای هر پرونده ای باید بر آن سری پرونده های حقوقی تسلط و آشنایی داشته ‌باشد.

    معمولا هر وکیلی به تعداد پرونده هایی که آن ها را بر عهده می گیرد، تجربه بالاتری نیز کسب می ‌کند.

    و همچنین هر وکیل معمولا یک سری پرونده های خاصی که متناسب با دانش و تجربه اش است را قبول می ‌کند.

    برای مثال  یک وکیل در زمینه طلاق و یکی در خصوص پرونده های جنایی تخصص دارد. چرا که هر کدام از آن ها تعداد پرونده بیشتری در آن زمینه ها را گذرانده اند.

    بنابراین یک وکیل خوب برای تنظیم نمونه دادخواست تامین دلیل، وکیلی است که بیشتر در آن زمینه فعالیت داشته و به اصطلاح با چم و خم کار آشنایی کامل را دارد.

    فردی که به دنبال یک وکیل خوب است نیز باید همه ی این ها را در نظر بگیرد و به آن ها توجه کند.

    بهترين وکیل برای دادخواست تامین دلیل، زمانی می ‌تواند وظیفه و کار خود را به درستی انجام دهد که موکل او همه ی جوانب و جنبه ها را برای او روشن کند و به او توضیح دهد که دقیقا چه مشکلی رخ داده است تا او بتواند با در نظر گرفتن همه ی جوانب بهترین راه حل را برای مشکل ایجاد شده تبیین کند.

    هزینه های تنظیم دادخواست تامین دلیل

    هزینه های تنظیم دادخواست تامین دلیل
    هزینه های تنظیم دادخواست تامین دلیل

    معمولا هزینه هایی که برای هر امری در نظر گرفته می شود، با توجه به سختی و زحمتی است که مطابق آن امر صرف می‌شود. امور حقوقی و قضایی معمولا به دلیل پیچیده و دشوار بودن زمان زیادی را باید صرف آنان کرد تا به یک نتیجه واحد و درست رسید. هزینه ای که صرف یک امر می کنیم، برای به انجام رساندن آن است.

    وکلای زیادی هستند که همه روزه در حال فعالیت و به انجام رساندن امور خود هستند که باید به آن ها مطابق با خودشان توجه کرد و اهمیت داد.

    هزینه هایی که برای  دادخواست تامین دلیل صرف می ‌شود هم شامل موارد زیادی است که در کل همه ی آن ها را پوشش می‌دهد.

    هزینه ی وکیل برای تنظیم این دادخواست، هزینه هایی که صرف امور اداری برای ثبت این نمونه دادخواست ها صرف می‌ شود، هزینه هایی که بعدا در جریان حل و فصل پرونده صورت می ‌گیرد همه و همه از جمله هزینه های ریز و درشتی است که برای دادخواست تامین دلیل صرف می شود.

    باید دقت داشته باشیم که همه‌ی این هزینه ها باید به صورت دقیق در نظر گرفته شوند تا در مسیر جریان حل پرونده درگیر افراد کلاهبردار و سودجو نشویم.

    این گونه افراد با سوءاستفاده از وضعیت و شرایط حاد افراد و این که آن ها برای حل مشکل خود حاضرند تا هر کاری را بکنند، به سودجویی و سوء استفاده از آن ها اقدام می‌ کنند.

    همیشه و در همه‌ی مراحل و به طور کل همه ی جوانب زندگی خود باید مراقب این افراد باشیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با