نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    برای این که در مورد موضوع نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه بیشتر بدانید، این مقاله را مطالعه کنید. طبق رای هیئت عمومی دیوان، پرداخت ما به التفاوت دیه باید از صندوق تامین خسارت جسمی انجام بگیرد.

    ما به التفاوت دیه ای که به صورت ناقص پرداخت شده باشد، از روش زیر محاسبه می شود. پرداخت ما به التفاوت دیه نیز مانند پرداخت خود دیه طبق نرخ روز محاسبه می شود و طبق نرخ روز و به اصطلاح یوم الادا پرداخت می شود.

    محاسبه ی داد خواست ما به التفاوت دیه

    محاسبه ی داد خواست ما به التفاوت دیه
    محاسبه ی داد خواست ما به التفاوت دیه

    مقدار خسارتی که از سوی دادگاه تعیین می شود، بسته به این که حادثه در ماه های حرام اتفاق افتاده باشد، می تواند تغییر کند. معیار محاسبه ی میزان دیه بر اساس قیمت شتر، اسب و گاو می باشد. معمولا مقدار دیه بر اساس قیمت صد شتر در پایان سال تعیین می شود.

    سعی کنید، تمام مراحل پرداخت دیه را به صورت مرحله به مرحله و به ترتیب پیش ببرید. در زمان بروز حادثه بعد از این که با اورژانس تماس گرفتید، باید با پلیس تماس بگیرید تا از جزئیات واقعی که اتفاق افتاده است، گزارش تهیه کند.

    این گزارش کمک زیادی به شما می کند تا کارشناس بیمه تصمیم نهایی را بگیرد. در ادامه مقاله نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه در مورد موارد زیر بیش تر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    دیه چیست؟

    ما به التفاوت دیه چیست؟

    هدف تنظیم دادخواست ما به التفاوت دیه

    شرایط پرداخت دیه از سوی بیت المال

    نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه به چه صورت است؟

    طریقه ی تنظیم دادخواست ما به التفاوت دیه

    مراجعه به صندوق پرداخت خسارت بیمه

    آشنایی با اصطلاحاتی در زمینه ی مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    هدف از پرداخت دیه

    پاسخ به سولات رایج در زمینه ی نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه

    دادخواست ما به التفاوت دیه

    پیگیری دادخواست ما به التفاوت دیه

    برابری دیه ی زن و مرد از طریق پرداخت ما به التفاوت

    مراحل پرداخت ما به التفاوت دیه توسط بیمه

    چند نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه

    مهم ترین نکاتی که در نوشتن دادخواست مطالبه ی دیه باید به آن توجه کنید

    نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه

    زمان تنظیم نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه

    مدارک مورد نیاز برای دادخواست مطالبه ی دیه

    مراحل نوشتن نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه

    اصطلاحات تخصصی در زمینه ی دیه

    اهداف و تعهدات صندوق تامین خسارت های بدنی

    دادخواست ما به التفاوت دیه باید چه ویژگی هایی داشته باشد

    اصطلاح یوم الادا بودن ما به التفاوت دیه به چه معناست

    پرداخت ما به التفاوت دیه از صندوق تامین خسارت

    برای تنظیم نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه باید چه کار کنیم

    صندوق تامین خسارت های بدنی، هزینه ی ما به التفاوت دیه را به چه طریقی تامین می کند

    دیه چیست؟

    دیه چیست؟
    دیه چیست؟

    در صورتی که شخصی عاقل و بالغ، فردی را به عمد یا به صورت غیر عمد، به نا حق بکشد یا به او آسیب برساند، طبق حکم قانون اساسی باید به فرد مبلغی را به عنوان دیه پرداخت کند.

    برای محاسبه ی دیه بر اساس نرخ روز از واحدهایی مثل صد شتر، دویست گاو، هزار گوسفند، هزار مثقال طلای سکه دار هجده عیار و … استفاده می کنند.

    از آن جایی که قیمت شتر، اسب و طلا بر اساس نرخ روز بازار بالا و پایین می شود، دیه ی هر سال در ابتدای همان سال تعیین می شود. در صورتی که دیه به صورت کامل پرداخت نشود، ما به التفاوت آن طبق قیمت روز دیه محاسبه خواهد شد.

    دیه در ماه های حرام

    در صورتی که جراحت یا قتل در یکی از ماه های حرام اتفاق افتاده باشد، مقدار دیه افزایش پیدا می کند. رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم؛ از ماه های حرام سال هستند. در این ماه ها مقدار یک سوم کل دیه به مبلغ دیه افزوده می شود.

    پیشنهاد می کنیم از پست نمونه دادخواست تحریر ترکه دیدن کنید.

    دیه ی اعضای بدن

    در مورد دیه ی اعضای بدن در صورتی که عضو آسیب دیده یا از بین رفته، جفت باشد و یکی از این دو جفت از عضو از بین برود، نصف دیه ی کامل باید پرداخت شود و در صورتی که هر دو جفت از بین برود، دیه ی کامل برای آن در نظر گرفته می شود.

    در صورت از بین رفتن اندام هایی که جفت نیستند، مانند آلت تناسلی یا بینی، باید دیه ی کامل توسط فرد پرداخت شود. کور کردن دو چشم و بریده شدن دو گوش یا کر شدن دو گوش، از بین رفتن دو دست یا دو پا همگی از جمله مواردی هستند که دیه ی آن ها به اندازه ی کشتن فرد است.

    دیه ی سقط جنین

    در صورتی که فردی منجر به از بین رفتن جنین شود، بسته به این که جنین در چه مرحله ای از رشد و نمو باشد، باید مبلغ معینی را به عنوان دیه پرداخت کند. بسته به این که در جنین روح دمیده شده باشد یا نه و یا این که جنینی در چه مرحله ای از رشد و نمو باشد، این دیه می تواند متفاوت باشد.

    ما به التفاوت دیه چیست؟

    ما به التفاوت دیه چیست؟
    ما به التفاوت دیه چیست؟

    دیه مبلغ معینی است که به خاطر جنایتی غیر عمد یا جنایت عمدی در مواردی که امکان قصاص وجود ندارد، پرداخت می شود. هر گونه آسیب به هر صورت و هر میزانی که باشد، توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. در صورتی که مقدار دیه تعیین نشده باشد، مقدار دیه بر اساس نظر کارشناس بیمه تعیین می شود.

    در صورتی که در ماه های حرام، آسیبی به فرد وارد شود، میزان دیه متفاوت خواهد بود. در هر حال، چنان چه بخشی از مبلغ دیه توسط مرکز مربوطه پرداخت نشود، این مبلغ باقیمانده را ما به التفاوت دیه می نامند. برای دریافت ما به التفاوت دیه باید مراحل قانونی خاصی را طی کنید و دادخواست مشخصی را تنظیم کنید.

    نحوه ی محاسبه ی دیه

    دیه هر سال در ابتدای همان سال توسط قوه ی قضاییه محاسبه می شود. انواع آسیب ها می تواند مبلغ مشخصی دیه را برای فرد همراه داشته باشد. در صورتی که دیه به صورت کامل پرداخت نشود، ما به التفاوت آن طبق نرخ روز محاسبه شده و پرداخت می شود. برای این که ما به التفاوت دیه را دریافت کنید، می توانید دادخواستی را تنظیم کرده و به مراکز مربوطه تحویل دهید تا به این امر رسیدگی کنند.

    مدارک مورد نیاز برای دریافت دیه و ما به التفاوت دیه

    بعد از این که برای دریافت دیه شکایت تنظیم کردید و کارشناس بیمه مدارک را مورد بررسی قرار داد، باید پرونده تشکیل دهید. برای تشکیل پرونده، اصل بیمه شخص ثالث همراه با کپی آن، اصل گواهینامه همراه با کپی، کوپن بیمه نامه برای پرداخت خسارت، کروکی رسم شده توسط پلیس و تمامی مدارک مورد نیاز برای پلیس الزامی است.

    در نهایت بعد از تایید مراجع قضایی، خسارت پرداخت خواهد شد. در صورتی که ما به التفاوت دیه پرداخت نشود، این هزینه بر اساس نرخ روز محاسبه شده و پرداخت خواهد شد.

    هدف تنظیم دادخواست ما به التفاوت دیه

    هدف تنظیم دادخواست ما به التفاوت دیه
    هدف تنظیم دادخواست ما به التفاوت دیه

    دیه مبلغی است که برای جبران آسیبی که به صورت عمد یا غیر عمد به فردی وارد شده است، پرداخت می شود. هدف از پرداخت دیه این است که جرائم اجتماعی کاهش پیدا کند. علاوه بر این تا حد زیادی خسارت وارد شده با دیه جبران می شود. در صورتی که دیه ی تعیین شده از سوی مراجع قضایی به صورت کامل پرداخت نشود، بخشی از دیه که باقی مانده است را ما به التفاوت دیه می نامند.

    فرد می تواند برای دریافت ما به التفاوت دیه به صورت قانونی اقدام نموده و مبلغ فوق را بر اساس نرخ روز دیه مطالبه کند. برای مطالبه ی این ما به التفاوت دیه از طریق قانونی باید دادخواستی تنظیم کرد.

    دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه را می توانید خودتان بنویسید یا این که از یک مشاور حقوقی برای نوشتن آن کمک بگیرید. در هر حال، پیشنهاد می شود تا برای تمام کارهای حقوقی که آشنایی چندانی با آن ندارید، باید از مشاور حقوقی کمک بگیرید.

    مشاور حقوقی

    مشاور حقوقی با تمام مواردی که می تواند باعث رد شدن دادخواست شما شود، آشنایی دارد. او این دادخواست را به گونه ای تنظیم می کند که هیچ گونه ابهامی در آن وجود نداشته باشد. امکان رد شدن یک دادخواست کامل همراه با مدارک و اسناد کافی بسیار کم است. بنابراین در صورتی که تمایل دارید تا دادخواست شما از سوی مراجع قضایی رد نشود، می توانید از مشاور حقوقی کمک بگیرید.

    تنظیم دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه توسط خود فرد

    چنانچه فرد تمایل داشته باشد خودش دادخواست ما به التفاوت دیه را تنظیم کند، می تواند از نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه که در این مقاله آورده شده است، کمک بگیرد. علاوه بر این، قوانین و قواعدی که در ادامه در مورد آن ها صحبت شده است، کمک می کند تا یک دادخواست بدون نقص را به مرجع قضایی مربوطه ارائه دهید.

    پرداخت دیه از سوی بیت المال

    پرداخت دیه از سوی بیت المال
    پرداخت دیه از سوی بیت المال

    پرداخت دیه از سوی بیت المال در صورتی امکان پذیر است که شرایط خاصی وجود داشته باشد. در ادامه بررسی نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه چند مورد از مواردی که بیت المال دیه ی فرد را پرداخت می کند را بیان می کنیم.

    در صورتی که بر اساس حکم اشتباه صادر شده از سوی قاضی، ضرر مادی یا معنوی به فرد وارد شود، دولت موظف است تا این خسارت را جبران کند. در صورتی که بنابر تشخیص نادرست قاضی، فرد بی گناهی به مرگ محکوم شود و یا جراحتی به او وارد شود، دیه ی خسارت یا قتل از سوی بیت المال پرداخت می شود.

    در صورتی که هیچ کدام از دو طرف دعوی شاهد مشخصی ندارند و مدعی حاضر به قسم خوردن نیست، برای ختم دعوی، مدعی علیه باید قسم یاد کند و دیه توسط بیت المال پرداخت شود. علاوه براین، دیه ی اشخاصی که در آشوب یا اغتشاش کشته شوند، توسط بیت المال یا دولت پرداخت خواهد شد.

    موارد خاصی که بیت المال دیه را پرداخت می کند

    در صورتی که تصادفی اتفاق بیفتد و مقصر حادثه شناسایی نشود، طبق ماده ی 255 قانون مدنی، دیه توسط دولت و از بیت المال پرداخت خواهد شد. در صورتی که تصادفی اتفاق بیفتد و شخص مصدوم در اثر آسیب دیدگی به صورت مجهول الهویه باشد و مقصر نیز مشخص باشد، دیه ی فرد مصدوم به حساب سپرده ی مخصوص واریز خواهد شد تا زمانی که اولیای دم شناسایی شده و این مبلغ به حساب آن ها واریز خواهد شد.

    نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه
    نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    تنظیم دادخواست مطالبه ی دیه با چالش هایی مواجه است که در نظام قضایی کشور، استحکام چندانی ندارد. ضرر و زیان ناشی از جرم یا حادثه باید به طور دقیق توسط کارشناسان قضایی مورد بررسی قرار بگیرد تا به طور قطع از ادعای دعاوی اطمینان حاصل شود.

    خسارت های جسمی طبق قوانین دادرسی کیفری از طریق پرداخت هزینه ای که دادگاه اعلام می کند، امکان پذیر است. چنان چه بخشی از این مبلغ باقی بماند، طبق دادخواست پرداخت خواهد شد.

    طریقه ی پرداخت ما به التفاوت دیه

    بعد از این که دادخواستی از سوی فرد به دادگاه فرستاده شد، درخواست توسط مراکز مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که این مبلغ مورد تایید قرار گرفت، مبلغی از دیه که به او پرداخت نشده است، طبق دیه ی همان سال به او پرداخت خواهد شد.

    نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    در این بخش، در مورد نحوه ی تنظیم نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه بیش تر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید. تنظیم دادخواست طبق چارچوب های خاصی باید انجام بگیرد. کمک گرفتن از یک وکیل مجرب در این زمینه می تواند تاثیر خوبی در پذیرفته شدن درخواست شما داشته باشد.

    از آن جایی که ملاک پرداخت دیه قطعیت حکم پرداخت آن است، بعد از صادر شدن حکم قطعی می توان این مبلغ را از صندوق پرداخت خسارت دریافت کرد. در ادامه یک نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه به شرح زیرآورده شده است.

    خواهان: آقا/ خانم …..

    خوانده: بیمه ی …..

    موضوع: ما به التفاوت دیه

    حضور ریاست محترم دادگاه عمومی …..

    با سلام احتراما اینجانب آقای/ خانم ….. به استظهار می رسانم که به علت حادثه ….. دچار آسیب در ناحیه ی ….. شده ام. بخشی از دیه ی تعیین شده، پرداخت شده است. استدعا دارم تا در مورد ما به التفاوت دیه به وضعیت اینجانب رسیدگی فرمایید.

     

    طریقه ی تنظیم نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    طریقه ی تنظیم نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه
    طریقه ی تنظیم نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    در مرحله ی اول باید جریان پرونده به صورت خلاصه شرح داده شود. در این بخش باید جزئیاتی که اهمیت دارند، شرح داده شود. از پرداختن به مسائل غیر ضروری اجتناب کنید.

    کلیه مدارک مورد نیاز برای دادخواهی را ضمیمه ی این دادخواست کرده و به مرکز مربوطه تسلیم کنید. هیئت شعبه پس از بررسی های لازم، گزارش را قرائت کرده و در نهایت رای صادر می کند. در صورتی که با دادخواست شما موافقت شود، ما به التفاوت دیه طبق نرخ روز محاسبه و پرداخت می شود.

    پرداخت ما به التفاوت دیه بر عهده ی چه کسی است

    شرکت بیمه موظف است تا مبلغی که در بیمه نامه درج شده است را پرداخت کند. مابه التفاوت این مبلغ باید توسط خود فرد پرداخت شود. البته در مورد بیمه شخص ثالث، وضعیت کمی متفاوت است و ما به التفاوت توسط صندوق تامین خسارت بیمه پرداخت می شود.

    ما به التفاوت دیه در ماه های حرام

    به طور کلی خسارت های بدنی توسط صندوق مستقلی به نام صندوق خسارات بیمه پرداخت می شود. همان طور که قبلا هم در نوشتار نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه گفته شد، دیه ی حوادث اتفاق افتاده در ماه های حرام به میزان یک سوم کل مبلغ کل افزایش پیدا می کند. این مبلغ ما به التفاوت نیز توسط صندوق پرداخت خسارات دیه پرداخت می شود.

    مراجعه به صندوق پرداخت خسارت بیمه

    مراجعه به صندوق پرداخت خسارت بیمه
    مراجعه به صندوق پرداخت خسارت بیمه

    بر اساس توافق نامه ای که بین شرکت بیمه و صندوق پرداخت خسارت های بدنی بیمه انجام گرفته است، افراد می توانند به یکی از شعبه های بیمه مراجعه کنند. بعد از این که به این بخش مراجعه کردید، می توانید تا پس از بررسی و تکمیل پرونده ها و مدارک، دادخواستی را تنظیم کرده و به صندوق اصلی ارسال کنید. در نهایت پس از بررسی های انجام شده به دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه رسیدگی خواهد شد.

    نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه به چه صورت تنظیم می شود

    بهتر است تا برای این که نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه را تنظیم کنید، به یک وکیل مجرب در این زمینه مراجعه کنید. علاوه بر این، می توانید از نمونه دادخواست هایی که در سایت های مختلف قرار داده شده است، الگو برداری کنید. جزئیات مورد اهمیت را در این بخش ذکر کنید.

    صندوق پرداخت خسارت بیمه

    خسارت های ناشی از حوادث رانندگی طبق قوانین بیمه ی شخص ثالث توسط صندوق خسارت بدنی تامین می شود. منابع مالی این صندوق از طریق 8 در صد از هزینه ی بیمه اجباری پرداخت شده توسط رانندگان تامین می شود.

    علاوه بر این، از طریق سرمایه گذاری وجوه صندوق خسارات نیز بخشی از این هزینه ها تامین می شود. چنان چه صندوق تامین خسارات، کسری بودجه داشته باشد، دولت موظف است که این کسری را پرداخت کند.

    آشنایی با اصطلاحاتی در زمینه ی مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    آشنایی با اصطلاحاتی در زمینه ی مطالبه ی ما به التفاوت دیه
    آشنایی با اصطلاحاتی در زمینه ی مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    دیه در لغت به معنای خونبها، پرداخت کردن و ادا کردن آمده است و در اصطلاح مبلغی است که به عنوان جایگزینی برای عضو آسیب دیده به فرد پرداخت می شود. طبق قانون و شرع، در صورتی که فردی جنایتی غیر عمد مرتکب شود که امکان قصاص وجود نداشته باشد، فرد باید مبلغی را به عنوان دیه پرداخت کند.

    اقسام دیه

    دیه ای که مقدار آن تعیین شده باشد را دیه ی مقدر و دیه ای که مقدار آن طبق تصمیم دادگاه تعیین شود را ارش یا دیه ی غیر مقدر می نامند. مقدار ارش در قانون اساسی تعیین نشده است و بر اساس شرایطی که برای فرد ایجاد شده است، مقدار آن تعیین می شود.

    محاسبه ی مقدار دیه

    مقدار دیه به عوامل مختلفی بستگی دارد. در صورتی که آسیب وارد شده منجر به مرگ قربانی شود، دیه فرد کامل باید پرداخت شود. در صورتی که یکی از اندام ها یا اعضای فرد بدن آسیب ببینند، دیه ی کامل و در صورتی که یکی از اندام های زوج آسیب بینند، بخشی از دیه ی کامل برای فرد در نظر گرفته می شود.

    این مقدار از دیه بر اساس میزان آسیب یا جراحت وارد شده تعیین می گردد. مقدار دیه به جنسیت فرد نیز بستگی دارد اما به منظور رفع تبعیض جنسیتی، ما به التفاوت آن از طریق صندوق تامین خسارات تامین می شود.

    هدف از پرداخت دیه

    هدف از پرداخت دیه
    هدف از پرداخت دیه

    یکی از مسائل و مشکلاتی که بهداشت روان افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، آسیب هایی است که علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روانی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در این راستا مجموعه ای از تدابیر و فعالیت ها در نظر گرفته شده است که به عنوان عقوبت می تواند تا حد زیادی از وقوع این جرائم و آسیب ها جلوگیری کند.

    یکی از روش هایی که تا حد زیادی توانسته است تا ارتکاب به جرائم عمدی را کاهش دهد، دیه یا جریمه ی نقدی است. آسیب های جسمی بر حسب درجه ی اهمیتشان مقدار مشخصی از دیه را به دنبال دارند. قوانین زیادی در این راستا وضع شده اند. بسیاری از این قوانین از احکام مربوط به دیه نشأت گرفته اند.

    قتل نفس

    یکی از بزرگ ترین جرائمی که یک فرد می تواند به آن مرتکب شود، قتل نفس یا کشتن انسانی بی گناه است. در پی حادثه، اطرافیان فرد ضربه های روحی بزرگی می بینند و مشکلات زیادی در مسیر زندگی آن ها قرار می گیرد.

    به همین دلیل برای این که قتلی در جامعه اتفاق نیفتد، قوانینی تحت عنوان دیه وضع شده است تا از وقوع آسیب های عمدی جلوگیری شود. علاوه بر این در نظر گرفتن مجازات برای افرادی که اسلحه به همراه دارند، تا حد زیادی می تواند از وقوع قتل جلوگیری کند.

    انواع ارتکاب قتل

    قتل عمد، قتل شبه عمد و قتل غیر عمد انواعی از قتل هستند که هر کدام مجازات هایی را به همراه دارند. قتل عمد رفتاری مجرمانه است که منجر به سلب حیات فرد شود. قتل شبه عمد که در زمان وقوع آن، فرد قاتل قصد به قتل رساندن مقتول را نداشته است، اما رفتار خصومت آمیز عمدی او منجر به وقوع قتل شده است.

    مانند کتک زدن فرد به نحوی که منجر به مرگ او شود. در صورتی که فردی قصد کشتن یا آسیب زدن به فرد دیگری را نداشته باشد و در اثر حادثه، قتل اتفاق بیفتد، قتل غیر عمد است.

    پاسخ به سوالات رایج در زمینه ی نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    پاسخ به سوالات رایج در زمینه ی نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه
    پاسخ به سوالات رایج در زمینه ی نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    بحث دیه و ما به التفاوت دیه بحث پیچیده و تخصصی است که با مطرح شدن آن سوالاتی در ذهن شما ایجاد می شود. علاوه بر این، برخورد با اصطلاحات تخصصی در این زمینه مستلزم توضیح هایی است که تا حد امکان در مورد آن صحبت خواهد شد. در این بخش، سعی می کنیم تا سوالاتی که در زمینه ی نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه در ذهن شما پیش می آید، پاسخ بدهیم .با ما همراه باشید.

    تاثیر افزایش دیه بر افزیش ما به التفاوت دیه

    در صورتی که قبل از پایان یافتن سال، دیه پرداخت نشده باشد و مقدار دیه در سال بعد افزایش پیدا کند، ما به التفاوت آن به چه صورت پرداخت می شود؟ در پاسخ باید گفت که اگر ما به التفاوت دیه تا پانزده روز بعد از تاریخ مشخصی که بنا بوده دیه به صورت کامل پرداخت شود، پرداخت نشود؛ ما به التفاوت آن طبق نرخ دیه ی سال بعد تعیین می شود.

    ما به التفاوت دیه ی زنان به چه صورت است؟

    با توجه به ماده ی 289 قانون مجازات اسلامی، صندوق تامین خسارات موظف به پرداخت خسارت و ما به التفاوت دیه ی زنان است. ما به التفاوت دیه ی زنان نیز باید پس از بررسی دادخواست از سوی دادگاه تعیین شود و در نهایت توسط فرد پرداخت شود. چنان چه کارشناس بیمه موارد فوق را تایید نکند، به هیچ عنوان ما به التفاوت به فرد تعلق نخواهد گرفت.

    دادخواست ما به التفاوت دیه

    دادخواست ما به التفاوت دیه
    دادخواست ما به التفاوت دیه

    در صورتی که دیه به صورت کامل پرداخت نشده باشد، مبلغ باقیمانده را ما به التفاوت دیه می نامند. فرد می تواند برای دریافت ما به التفاوت دیه از طریق مراجع قضایی اقدام نموده و دادخواستی را تحت عنوان دادخواست ما به التفاوت دیه تنظیم و به مراجع قضایی تحویل دهد.

    دادخواست مذکور باید دارای استانداردهایی باشد و همراه با آن مدارک و ادله ای به دادگاه تسلیم شود. در نهایت پس از بررسی های انجام شده از سوی مراجع قضایی و تأیید مبلغ فوق، فرد می تواند ما به التفاوت دیه را از صندوق پرداخت خسارت بدنی بیمه بگیرد.

    مراحل رسیدگی به دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    در مراحل بعدی، دادگاه پس از بررسی مدارک و دادخواست شما رای نهایی را صادر نموده و کارشناس بیمه تمام جوانب کار را سنجیده و در نهایت تاییدیه ی لازم برای فرد صادر می شود تا از صندوق پرداخت خسارات بیمه این ما به التفاوت را دریافت کند.

    کارشناس بیمه این دادخواست را از تمام جوانب بررسی کرده و در نهایت رای نهایی صادر خواهد شد. چنان چه فرد در مورد رای نهایی اعتراضی داشته باشد، می تواند این اعتراض را در قالب دادخواست دیگری به دادگاه تسلیم کند تا مجددا پرونده را بررسی کنند.

    نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه باید چه ویژگی هایی داشته باشد

    دادخواست ما به التفاوت دیه به زبان رسمی و مانند نامه اداری تنظیم می شود. همراه با این دادخواست، مدارکی نیز باید به دادگاه تسلیم شود تا بررسی ها به طور کامل انجام گرفته و بهترین تصمیم در مورد پرونده ی شما گرفته شود. همان طور که در این مقاله گفته شد، ما به التفاوت دیه بر اساس نرخ روز تعیین می شود.

    پیگیری دادخواست ما به التفاوت دیه

    پیگیری دادخواست ما به التفاوت دیه
    پیگیری دادخواست ما به التفاوت دیه

    احکام و قوانین زیادی در زمینه ی دیه وجود دارد که هر کدام از این قوانین مسائل خاصی را در این زمینه پوشش می دهند. برای این که این قوانین وضع شود، تمامی جوانب کار در نظر گرفته شده است.

    در مواردی که قوانین کاملی در مورد آن وجود ندارد، حاکم شروع درمورد آن تصمیم نهایی را می گیرد. برای مثال در صورتی که فردی چیزی بر سر فرد دیگری بزند که عقل او زائل شود، باید بسته به این که میزان آسیب چه اندازه است و بر حسب صلاحدید مراجع قضایی، دیه ی مشخصی برای فرد تعیین شود. در آسیب به شنوایی، بسته به این که میزان آسیب چه اندازه باشد، دیه مقدر می شود. تست شنوایی سنجی در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد.

    دیه ی از دست رفتن بینایی

    چنان چه فردی بینایی یکی از چشمانش را از دست داده باشد، نصف دیه و در صورتی که بینایی هر دو چشم را در حادثه ای از دست بدهد، دیه ی کامل برای او تعیین می شود. تمامی مواردی که در مورد میزان آسیب وارد شده به حس های بدن مانند بویایی و چشایی وجود دارند، باید توسط پزشک و کارشناس معتمد بیمه ی مورد نظر تایید شوند.

    دیه ی از دست رفتن حس چشایی و بویایی

    بسته به این که میزان آسیب چه اندازه باشد، دیه تعیین می شود. کارشناسان بیمه و پزشکان مورد اعتماد بیمه می توانند میزان آسیب را بررسی کنند و به تصمیم نهایی به مراجع قضایی کمک کنند. در صورتی که فردی حس چشایی و بویایی خود را به طور کامل از دست بدهد، دیه ی کامل برای او در نظر گرفته می شود. دیه حس بویایی نیز طبق همین اصل و بر اساس میزان آسیب وارد شده تعیین می شود.

    برابری دیه ی زن و مرد از طریق پرداخت ما به التفاوت

    برابری دیه ی زن و مرد از طریق پرداخت ما به التفاوت
    برابری دیه ی زن و مرد از طریق پرداخت ما به التفاوت

    برابر نبودن دیه ی زن و مرد از موضوعاتی بود که بحث های زیادی را به همراه داشت، تا جایی که لایحه هایی در این زمینه پیشنهاد شدند که به نوعی این نا برابری را جبران می کردند.

    در این لوایح، پیشنهادی به طریقی نو آورانه از طریق پرداخت ما به التفاوت دیه از صندوق پرداخت خسارات بدنی، این بحث و جدل ها خاتمه پیدا خواهد کرد. ما به التفاوت دیه ی زنان مانند زمانی که مقتول فرار کرده است و در دسترس نیست، از طریق بیت المال پرداخت می شود.

    افزایش نقش زنان در جامعه و برابری دیه مرد و زن 

    امروزه با افزایش نقش زنان در جامعه و هم پله شدن و تساوی حقوق مرد و زن این موضوع بر دیه نیز تاثیر گذاشته است. به گونه ای که در قوانین بازنگری شده و در قالب تبصره هایی با پرداخت ما با التفاوت دیه ی زنان از بیت المال، پاسخ مناسب و بجایی به این اعتراض ها داده شده است.

    تبصره هایی که به این احکام افزوده شدند، بدون این که احکام دینی را نقض کنند، توانستند تا به نوعی قوانین و احکام را به روز رسانی کنند و به اعتراضات اقشار مختلف جامعه خاتمه دهند.

    مزیت پرداخت ما به التفاوت برای دیه ی زنان

    پرداخت ما به التفاوت دیه برای زنان به نوعی باعث برابری حقوق زن و مرد درجامعه می شود. این برابری پیامدهای مثبت دیگری را نیزبه همراه خواهد داشت. مهم ترین این پیامدها این است که خشونت علیه زنان کاهش پیدا می کند. علاوه بر این، نقش زنان در تمام قسمت های جامعه پر رنگ تر خواهد شد و جامعه به نوعی شکوفایی دست پیدا خواهد کرد.

    مراحل پرداخت ما به التفاوت دیه توسط بیمه

    مراحل پرداخت ما به التفاوت دیه توسط بیمه
    مراحل پرداخت ما به التفاوت دیه توسط بیمه

    همه روزه حوادث زیادی منجر به ایجاد خسارت هایی می شوند که برای جبران این خسارت ها باید مبلغی تحت عنوان دیه پرداخت شود. یکی از مسئولیت های شرکت های بیمه ای، این است که این بخشی از این خسارت های وارد شده در حوادث را پرداخت کنند.

    در صورتی که در یک سانحه رانندگی، فرد بیمه شخص ثالث داشته باشد، می تواند پرداخت دیه را به بیمه گذار، واگذار کند. اما رویه ی پرداخت دیه در بیمه گذاری های مختلف متفاوت است.

    پرداخت ما به التفاوت دیه از طریق صندوق خسارات بدنی بیمه

    شرکت های بیمه مقداری از دیه را که در قرارداد اعلام می کنند، پرداخت می کنند و پرداخت ما بقی این دیه بر عهده ی صندوق خسارات مالی است. برای این که مبلغ ما به التفاوت دیه را پرداخت کنید، می توانید از طریق دادخواست، درخواست رسیدگی به این موضوع را به مراکز قضایی اعلام کنید. در صورتی که با درخواست شما موافقت شد، در نهایت این ما به التفاوت از طریق صندوق خسارت به شما پرداخت می شود.

    ما به التفاوت دیه برای چه مواردی پرداخت می شود

    همان طور که م یدانید، دیه ی زنان نصف دیه ی مردان است. همین امر منجر به ایجاد تنش هایی در جامعه شد. از آن جایی که احکام اسلامی قابل تغییر نیستند، تبصره ها و لایحه هایی برای این قانون ایجاد شدند که توانستند تا این نا برابری را به نوعی پوشش دهند.

    یکی از این لایحه ها، لایحه ی پرداخت ما به التفاوت دیه است که از طریق بیت المال، هزینه ی آن تامین می شود. در بسیاری از موارد، بیمه گذار بخشی از دیه شخص ثالث را پرداخت نمی کند.

    بخشی از این هزینه توسط صندوق تامین خسارت های مالی پرداخت می شود. برای دریافت ما به التفاوت دیه می توانید، بعد از این که با دادخواست شما موافقت شد، به مراکز پرداخت خسارت مراجعه کنید و مبلغ ما به التفاوت را دریافت کنید.

    چند نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    چند نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه
    چند نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    در احکام اسلامی، دیه به نوعی به عنوان عاملی پیشگیرانه در وقوع جرائم عمد عمل می کند. خسارت تاخیر در پرداخت دیه یا دیر کرد آن را ما به التفاوت دیه می نامند. در صورتی که قصد دارید تا یک دادخواست بدون عیب و نقص بنویسید، می توانید از نمونه های زیر الگو بگیرید. خواهان یا مدعی فردی است که دادخواهی می کند و خوانده یا مدعی علیه فردی است که برای دادرسی باید در دادگاه حاضر شود.

    ارائه سند و مدرک

    ادعای مدعی بدون سند و مدرک قابل قبول نیست. از این رو مدعی برای اثبات ادعای خود باید ادله ی لازم را همراه با دادخواست به دادگاه تسلیم کند. رویه ی قضایی، تنظیم و تقدیم دادخواست را ضروری می داند.

    افرادی که به بلوغ نرسیده باشند، افرادی که مجنون و مهجور هستند و افرادی که به سن قانونی نرسیده اند، نمی توانند دادخواستی را به دادگاه تسلیم کنند. دادخواست این افراد باید توسط وکیل یا قیم تنظیم شود و به دادگاه تقدیم شود.

    زبان نوشتن دادخواست

    مهم ترین شرط نوشتن دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه، این است که دادخواست را به زبان فارسی بنویسید. تنظیم کردن دادخواست به زبان محلی امکان پذیر نیست. شکایت های کیفری را می توان به صورت دست نوشته و بر روی برگه های معمولی هم تنظیم کرد. اما در مورد دادخواست ما به التفاوت دیه، ادعا باید حتما بر روی برگه های چاپی مخصوص نوشته شود.

    مشخصات خواهان

    در دادخواست باید نام و نام خانوادگی و آدرس محل زندگی و محل کار خوانده مشخص شده باشد. درغیر این صورت به درخواست رسیدگی نخواهد شد. علاوه بر این، در صورتی که دادخواست توسط وکیل نوشته شده است، باید مشخصات وکیل نیز در این دادخواست نوشته شده باشد.

    در صورتی که خوانده شخص حقوقی باشد، باید آدرس موجود در اداره ثبت شرکت ها در آن نوشته شود. در صورتی که از محل زندگی خوانده آگاهی ندارید، می توانید بخواهید تا این دادخواست در روزنامه ی محلی چاپ شود. نوشتن چند خواسته در یک دادخواست، در صورتی که خواسته ها با یک دیگر ارتباط کامل داشته باشند، بلا مانع است.

    مهم ترین نکاتی که در نوشتن دادخواست مطالبه ی دیه باید به آن توجه کنید

    مهم ترین نکاتی که در نوشتن دادخواست مطالبه ی دیه باید به آن توجه کنید
    مهم ترین نکاتی که در نوشتن دادخواست مطالبه ی دیه باید به آن توجه کنید

    یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام نوشتن دادخواست باید به آن توجه کنید، این است که میزان ما به التفاوت دیه را به صورت مشخص بنویسید. در صورتی که این نکته را رعایت نکنید، دادخواست رد می شود تا عیب آن رفع شود. علاوه بر این، مدعی باید هزینه ی دادخواست را بپردازد.

    ارائه ادله

    صرف این که فردی ادعایی داشته باشد و شخصی را بدون مدرک محکوم کند، نمی تواند او را در دادگاه پیروز کند. در واقع، فرد باید مدارک و دلایلی برای اثبات ادعای خود و متهم کردن خوانده داشته باشد.

    البته ارائه ی دلیل به معنای پذیرفته شدن آن نمی باشد، بلکه دلایل و مدارک باید به صورت دقیق توسط دادگاه بررسی شوند و در نهایت رای نهایی در این زمینه صادر شود.

    علاوه بر این، خواهان نمی تواند هر زمان که تمایل داشت، ادله را به دادگاه ارائه کند. زمانی که دادخواست را به دادگاه تحویل می دهید، باید ادله و مدارک لازم را نیز به دادگاه تحویل دهید تا به صورت همزمان بررسی های لازم انجام بگیرد.

    شکل ظاهری نوشتن دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دی

    تمام دادخواست هایی که به دادگاه فرستاده می شوند، باید با زبان فارسی باشند. برای نوشتن دادخواست از برگه های چاپی مخصوص استفاده شود. نوشتن نام و نام خانوادگی خوانده و خواهان به صورت کامل الزامی است. برای این که دادخواست به دست فرد برسد، باید آدرس مشخصی از محل زندگی یا محل کار فرد در دادخواست بنویسید.

    در غیر این صورت باید دادخواست در روزنامه آگهی شود. در صورتی که نام و آدرس مشخصی از شخص حقیقی و حقوقی خاصی در دادخواست وجود نداشته باشد، دادخواست رد می شود.

    نمونه دادخواست ما به التفاوت دیه

    نمونه دادخواست ما به التفاوت دیه
    نمونه دادخواست ما به التفاوت دیه

    ارائه دادخواست ما به التفاوت دیه مانند سایر دادخواست هایی که به مراجع قضایی تسلیم می شوند، طبق اصول خاصی باید انجام بگیرد. علاوه بر این، مدارکی باید همراه با این دادخواست به مراجع قضایی تحویل داده شود.

    چنان چه دادخواست شما بدون ایراد باشد، مراجع قضایی به صورت موثرتری می توانند در مورد وضعیت شما رسیدگی های لازم را انجام دهند. در ادامه، چند نمونه دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه را قرار می دهیم.

    نمونه داد خواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه تنظیم شده توسط وکیل

    بسیاری از افراد، ترجیح می دهند تا انجام فرایندهای اداری را به کارشناس حقوقی مربوطه بسپارند. از آنجایی که کارشناسان حقوقی به صورت کامل با تمامی قوانین و تبصره ها آگاهی دارند، می توانند در خواست را به صورت کامل تنظیم کرده و ارسال کنند.

    نمونه دادخواست مطالبه مابه التفاوت دیه باید شامل چه مواردی باشد

    در دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه باید خواهان و خوانده مشخص شده باشد. علاوه بر این، وکیل یا نماینده ی قانونی فرد و ضمائم و دلایلی نیز همراه با متن دادخواست به مرجع قضایی مربوطه تحویل داده شود.

    خواسته طلبی است که خواهان از طریق ارائه ی دادخواست به مراجع قانونی آن را از خوانده می خواهد. در این مقاله، خواسته درخواست ما به التفاوت دیه می باشد. بهتر است تا تمام مدارک مورد نیاز در مورد تاخیر یا دیرکرد یا عدم پرداخت دیه را همراه با دادخواست بفرستید.

    زمان تنظیم دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    زمان تنظیم دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه
    زمان تنظیم دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    دیه مالی است که به خاطر جنایتی که به صورت عمد یا غیر عمد اتفاق افتاده است، باید پرداخت شود. در صورتی که پانزده روز از موعد پرداخت دیه گذشته باشد و بخشی از آن پرداخت نشده باشد، می توانید دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه را تنظیم کنید و به مراجع قضایی تسلیم کنید.

    بیمه ی شخص ثالث

    بیمه تنها مبلغ مشخصی از دیه شخص ثالت را که در بیمه نامه ذکر کرده است، پرداخت می کند. شما می توانید ما به التفاوت دیه را از فردی که در حادثه صد در صد مقصر بوده است، مطالبه کنید. در صورتی که فرد مقصر فرار کرده باشد، دیه و ما به التفاوت آن از طریق صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت می شود. البته باید قبل از هر چیز این موضوع توسط کارشناس تایید شده باشد.

    بهترین زمان برای دادخواست مطالبه ی دیه چه زمانی است؟

    بهترین زمان برای دادخواست مطالبه ی دیه چه زمانی است؟
    بهترین زمان برای دادخواست مطالبه ی دیه چه زمانی است؟

    برای پرداخت دیه به صورت کامل مدت زمان مشخصی تعیین می شود. در صورتی که در موعد تعیین شده، دیه ی فرد به صورت کامل پرداخت نشده باشد، فرد باید دادخواست ما به التفاوت دیه را به دادگاه بفرستد تا بررسی های لازم انجام بگیرد.

    مدارک مورد نیاز برای دادخواست مطالبه ی دیه

    در صورتی که نتوانیم موضوع را به صورت کیفری پیگیری کنیم، می توانیم دادخواستی نوشته و همراه با اسناد و مدارک به دادگاه تسلیم کنیم. در هر حال شاکی می تواند به صورت مستقیم به مراجع انتظامی مراجعه کند تا رسیدگی به پرونده شروع شود. یا این که دادخواستی را به دادسرا بفرستد.

    برای این که دادخواست مطالبه ی دیه را به دادگاه بفرستید، باید مدارک مشخصی را همراه با آن بفرستید تا بررسی های لازم انجام بگیرد. ارسال بعضی از این مدارک اختیاری است، اما وجود بعضی از مدارک در پرونده الزامی است.

    مدارک اختیاری برای دادخواست مطالبه ی دیه

    تصویر دادنامه، تصویر گزارش مرجع انتظامی محل و تصویر نظریه ی پزشکی قانونی از جمله مدارکی هستند که به صورت اختیاری می توانید به همراه دادخواست مطالبه ی دیه به دادگاه بفرسید. در خواست استعلام، شهود، نظر کارشناس مورد اعتما مرجع قضایی و سایر مستندات را نیز می توانید به صورت اختیاری ضمیمه ی پرونده کنید.

    مدارک ضروری برای دادخواست ما به التفاوت دیه

    دسته ای از مدارک باید به صورت الزامی با دادخواست همراه باشد. همراه داشتن کارت ملی و یک کارت عابر بانک جهت واریز کردن هزینه ی دادرسی الزامی است. در صورتی که مدارک الزامی را همراه نداشته باشید، به هیچ عنوان به دادخواست شما رسیدگی نخواهد شد. قبل از این که برای هر گونه دادخواستی اقدام کنید و مبلغی را هزینه کنید، باید تمام اسناد و مدارک مورد نظر را برای این کار در اختیار داشته باشید.

    مراحل نوشتن دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    بسیاری از افراد جامعه زمانی که با یک مسئله ی حقوقی مواجه می شوند، دچار نوعی سر درگمی می شوند و نمی دانند که از چه نقطه ای باید شروع کنند. طی کردن مراحل قانونی و اجرای پرونده های قضایی مستلزم دانستن مراحل کار هستند.

    در مرحله ی اول برای هر دادخواستی باید به اداره ی خدمات قضایی شهر خودتان مراجعه کنید. در این اداره، شما را راهنمایی خواهند کرد که چه کاری را باید انجام دهید.

    در صورتی که شما به یک مشکل کیفری برخورد کرده باشید، بهتر است که در مرحله ی اول به دادسرا مراجعه کنید تا ابعاد مختلف پرونده را مورد بررسی قرار دهند.

    دادخواست

    شکایت حقوقی شما روی برگه ای شرح داده می شود که به آن دادخواست گفته می شود. در دادخواستی که تنظیم می کنید، حتما باید نام شاکی یا خواهان و متشاکی یا خوانده را به صورت کامل بنویسید.

    شکایت های حقوقی یا دادخواست ها حتما باید روی برگه ی مخصوص دادخواست نوشته شوند. در مرحله ی بعد، هزینه ی پرونده را استعلام کرده و پرداخت می کنیم و در نهایت دادخواست را به مرجع قضایی ارسال می کنیم. پس از آن که به پرونده رسیدگی شد، نتیجه نهایی به شما ابلاغ خواهد شد.

    دادخواست ما به التفاوت دیه

    در نهایت بعد از این که به پرونده رسیدگی شد، چنان چه بخشی از دیه پرداخت نشده باشد، بعد از گذشت پانزده روز از موعد مقرر، می توانید دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه را به مراجع قضایی بفرستید. در این دادخواست نیز باید خواهان و خوانده مشخص باشد. علاوه بر این شماره تلفن و آدرس را نیز به صورت واضح مشخص کنید.

    اصطلاحات تخصصی در زمینه ی دیه

    بحث دیه می تواند یکی از پیچیده ترین بحث های حقوقی باشد که اصطلاحات تخصصی زیادی را به همراه دارد. در صورتی که به نوعی با بحث دیه درگیر شوید، با اصطلاحاتی روبه رو می شوید که دانستن معنای آن ها کمک زیادی می کند تا به صورت موثری بتوانید کار خود را پیش ببرید.

    ارش چیست؟

    یکی از لغاتی که به صورت تخصصی با دیه همراه است، ارش است. همان طور که قبلا هم گفته شد، دیه مقدار مشخصی از مال است که به سبب جنایتی عمد یا آسیبی غیر عمد باید به فرد پرداخت شود. دیه در لغت به معنای خون بها و در اصطلاح نوعی مجازات برای کاهش جرم و جنایت است.

    چرا که جریمه ی نقدی تا حد زیادی می تواند فرد را از انجام کارهایی که منجر به آسیب زدن به دیگران می شود باز دارد. مقدار دیه در قانون و احکام تعیین شده است.

    اما ارش یا دیه ی غیر مقرر بسته به این که سلامت فرد تا چه اندازه در خطر افتاده باشد، تعیین می شود. در واقع بسته به نظر کارشناس مورد اعتماد مرجع قضایی و نظر نهایی دادسرا، مقدار ارش تعیین می شود.

    صندوق تامین خسارت های بدنی

    در راستای حمایت از رانندگانی که در اثر تصادف های جاده ای آسیب می بینند، صندوق تامین خسارت تاسیس شده است. برای جبران بخشی از خسارت های ایجاد شده در حوادث رانندگی که بیمه به طور کامل آن ها را پوشش نمی دهد، صندوق تامین خسارت های بدنی به عنوان یک بخش مکمل خدمات رسانی می کند.

    اهداف و تعهدات صندوق تامین خسارت های بدنی

    اهداف و تعهدات صندوق تامین خسارت های بدنی
    اهداف و تعهدات صندوق تامین خسارت های بدنی

    صندوق تامین خسارت های بدنی، خسارت های ناشی از حوادث رانندگی را جبران می کند و تعهدی برای حوادث دیگر ندارد. در ادامه در مورد اهداف و تعهدات صندوق تامین خسارات بدنی بیش تر صحبت خواهیم کرد.

    اهداف صندوق تامین خسارات بدنی

    مهم ترین هدفی که صندوق خسارت های بدنی به دنبال آن ایجاد شده است، این است که خسارت بدنی افرادی که در سوانح رانندگی آسیب دیده اند را جبران کند. حمایت مالی از رانندگانی که دچار خسارت شده اند و از طریق بیمه امکان جبران خسارت برای آن ها و جود ندارد.

    کوتاه کردن مسیرهای قضایی و کاستن از پرونده های قضایی مربوط به حوادث رانندگی و کمک کردن اورژانسی به این آسیب دیدگان سوانح رانندگی از دیگر اهدافی است که صندوق تامین خسارت های بدنی آن را دنبال می کنند.

    تعهدات صندوق تامین خسارت های بدنی

    طبق ماده ی 21 قانون اساسی، تعهدات صندوق به خسارت های وارد شده به شخص ثالت محدود می شود. صندوق خسارت های بدنی، خسارت های مالی وارد شده را جبران می کند و تعهدی در برابر خسارت های معنوی وارد شده به فرد ندارد.

    دادخواست ما به التفاوت دیه باید چه ویژگی هایی داشته باشد

    تا اینجای مقاله تعاریف زیادی برای دیه بیان شد. در یک تعریف کلی می توان گفت که دیه مالی است که به سبب خسارت جنایتی به فرد یا بر اعضای بدن او باید پرداخت شود.

    در صورتی که مقدار دیه مشخص نشده باشد، به آن در اصطلاح ارش می گویند. بنابراین می توان گفت که ارش نوعی از دیه است که مقدار آن مشخص نشده باشد.

    در صورتی که به دلایلی دیه به صورت کامل پرداخت نشده باشد، بخشی از دیه که پرداخت نشده است را ما به التفاوت دیه می گویند. فرد می تواند برای مطالبه ی ما به التفاوت دیه دادخواستی را به مراجع قضایی بفرستد.

    دادخواست مطالبه ی دیه باید چه ویژگی هایی داشته باشد

    دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه باید توسط فردی که تجربه ی کافی در این زمینه دارد، تنظیم شود. علاوه بر این باید روی برگه های مخصوص، دادخواست تنظیم شود و نباید روی برگه ی معمولی نوشته شود.

    در صورتی که مدارک و اسناد مورد نیاز با دادخواست همراه نباشد، دادخواست شما بررسی نخواهد شد و هزینه ی دادخواست نیز به شما بر نخواهد گشت.

    اصطلاح یوم الادا بودن ما به التفاوت دیه به چه معناست

    همان طور که در قسمت های قبلی مقاله گفته شد، دیه ی هر سال بر اساس قیمت های همان سال تعیین می شود. در صورتی که بخشی از دیه پرداخت نشده باشد، این مبلغ را ما به التفاوت دیه می نامند. ما به التفاوت دیه نیز بر اساس نرخ روز تعیین می شود. این مبلغ یوم الادا است. یعنی به همان اندازه ای که مبلغ دیه افزایش می یابد، ما به التفاوت آن نیز افزایش پیدا می کند.

    تنظیم کردن دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه

    برای این که دادخواست شما دارای استانداردهای لازم باشد، می توانید از کارشناس حقوقی کمک بگیرید. این کار باعث می شود تا دادخواست شما کامل باشد و مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع کمک گرفتن از یک کارشناس حقوقی در این زمینه دور ریختن هزینه نیست. چرا که در صورتی که دادخواست شما استاندارد نباشد، هزینه ی دادرسی را پرداخت کرده، اما دادخواست شما بررسی نخواهد شد.

    تفاوت دادخواست تنظیم شده توسط خود فرد با دادخواست تنظیم شده توسط کارشناس

    در صورتی که برای تنظیم دادخواست حقوقی از کارشناس مربوطه کمک نگیرید، احتمال رد شدن دادخواست شما افزایش پیدا می کند. در دادخواست تنظیم شده توسط کارشناس حقوقی، باید نام وکیل و موکل نیز نوشته شود.

    مسلما با توجه به این که کارشناس حقوقی به طور کامل به مراحل نوشتن دادخواست ما به التفاوت دیه آشنایی دارد، دادخواست شما استانداردهای لازم را خواهد داشت و احتمال رد شدن آن وجود ندارد. در نهایت در صورتی که با تقاضای شما موافقت شود، ما به التفاوت دیه بر اساس نرخ روز به شما پرداخت می شود.

    پرداخت ما به التفاوت دیه از صندوق تامین خسارت

    پرداخت ما به التفاوت دیه از صندوق تامین خسارت
    پرداخت ما به التفاوت دیه از صندوق تامین خسارت

    صندوق تامین خسارت بدنی تنها برای حمایت از رانندگان و آسیب دیدگان حوادث رانندگی ایجاد شده است و در موارد دیگر تعهدی ندارد. فردی که خسارت دیده است، نمی تواند خسارت وسیله ی نقلیه را از صندوق تامین خسارت بگیرد.

    در صورتی که فردی که در اثر سانحه ی رانندگی فوت کند، وارث او حق دارد تا به شکل مستقیم به صندوق تامین خسارت مراجعه کند و دیه ی فرد را مطالبه کند. صندوق تامین خسارت پس از آن که بررسی های لازم را انجام داد، دیه ی فرد مصدوم یا فردی که فوت شده است را پرداخت می کند.

    رویه ی قضایی دریافت ما به التفاوت دیه

    پس از این که گزارش اولیه ی ماموران انتظامی تنظیم شد، می توانید این گزارش را ضمیمه ی دادخواست خود کنید. گزارش در ساعات اولیه ی حادثه تنظیم می شود. برای این که گزارش مذکور را داشته باشید، باید بعد از این که به اورژانس زنگ زدید، با مراکز انتظامی تماس بگیرید تا در محل حادثه حاضر شوند و گزارش حادثه را تنظیم کنند.

    مراحل دریافت ما به التفاوت دیه

    بعد از این که دیه پرداخت شد، چنان چه بخشی از آن توسط بیمه پرداخت شود، ما بقی آن که ما به التفاوت نامیده می شود، توسط بیمه پرداخت نمی شود. برای دریافت مبلغ فوق می توانید دادخواستی به مراجع قضایی بفرستید و در نهایت بعد از بررسی های انجام شده، می توانید ما به التفاوت دیه را دریافت کنید.

    برای تنظیم دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه باید چه کار کنیم

    برای تنظیم دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه باید چه کار کنیم
    برای تنظیم دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه باید چه کار کنیم

    بهتر است که برای تنظیم دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه به یک کارشناس حقوقی مراجعه کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند. نوشتن دادخواست روی برگه های عادی امکان پذیر نیست. برای نوشتن دادخواست باید از برگه های چاپی دادسرا استفاده کنید. در این برگه ها خواهان، خوانده و آدرس مشخصی از فرد نوشته می شود.

    فرار کردن فرد مقصر

    در صورتی که فردی که صد در صد در حادثه مقصر است، فرار کرده باشد؛ صندوق تامین خسارت، دیه ی فردی که آسیب دیده است را پرداخت می کند. علاوه بر این، در صورتی که مهلت بیمه ی فرد مقصر به اتمام رسیده باشد، بیمه دیه را پرداخت نمی کند اما صندوق پرداخت خسارت این خسارت را جبران می کند.

    حمایت از زنان

    ما به التفاوت دیه ی زنان از طریق صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت می شود و به نوعی هوشمندانه تبعیض بین زن و مرد را در این زمینه بر طرف می کند. در این روند بدون این که احکام دیه دچار تغییر شوند، بهترین تصمیم گرفته می شود.

    صندوق تامین خسارت های بدنی، هزینه ی ما به التفاوت دیه را از چه طریقی تامین می کند

    صندوق تامین خسارت های بدنی، هزینه ی ما به التفاوت دیه را از چه طریقی تامین می کند
    صندوق تامین خسارت های بدنی، هزینه ی ما به التفاوت دیه را از چه طریقی تامین می کند

    صندوق تامین خسارت های بدنی، ٨ در صد از هزینه های خود را از طریق حق بیمه ای که به صورت اجباری پرداخت می شود، تامین می کند. سرمایه گذاری این هزینه ها نیز بخشی از هزینه ی خسارت پرداختی را تامین می کند.

    علاوه بر این، ٢٠ در صد از این هزینه ها از طریق جریمه های راهنمایی و رانندگی پرداخت می شود. ٢٠ در صد از این هزینه ها  توسط تعزیرات و سازمان های دادرسی تامین می شود. در صورتی که صندوق تامین خسارات با کسری بودجه مواجه شود، دولت موظف است تا این کسری بودجه را تامین کند.

    وظایف و اختیارات مدیر صندوق

    مدیر صندوق تامین خسارت های بدنی وظیفه دارد تا امور صندوق را بر اساس قوانین اداره کند. علاوه بر این، می تواند بر اساس اختیارات خود مدیران را عزل کند یا این که مدیران جدیدی را جایگزین آن ها کند. علاوه بر این، می تواند هزینه های صندوق را در بانک یا مرکز خاصی سرمایه گذاری کند.

    ارکان صندوق تامین خسارات بدنی

    یکی از مهم ترین و اصلی ترین رکن های صندوق تامین خسارت بدنی هیئت مدیره می باشد. مدیر صندوق، مجمع عمومی، هیئت کارشناسی، نظارت و بازرسی همگی هیئت مدیره را در انجام مسئولیت هایش یاری می کنند.

    جمع بندی نهایی

    پیشگیری از وقوع جرم

    در جوامع مختلف، برای پیشگیری از بروز جرم های عمد، قوانین و مقرراتی تعیین شده است. یکی از قوانینی که برای جلوگیری از قتل و آسیب رسیدن به افراد جامعه کمک می کند، احکام و قوانین مربوط به دیه است.

    در حوادثی نظیر سوانح رانندگی، ممکن است که سانحه باعث مرگ افراد شود. بیمه ی شخص ثالث، خدماتی از بیمه است که کل هزینه یا بخشی از هزینه ی دیه افرادی که در سانحه رانندگی آسیب دیده اند را پرداخت می کند.

    پرداخت دیه در سوانح رانندگی بر اساس قوانین بیمه مذکور انجام می شود. در صورتی که بخشی از این خسارت یا دیه باقی بماند، فرد می تواند دادخواست مطالبه ی ما به التفاوت دیه را تنظیم کرده و به مراجع قضایی تحویل دهد. پس از بررسی مدارک و تایید کارشناسان، مبلغ ما به التفاوت دیه توسط بیت المال پرداخت خواهد شد.

    ما به التفاوت دیه ی زنان

    همان طور که می دانید، دیه ی مردان دو برابر دیه ی زنان است. همین امر موجب بروز اختلاف نظرات و اعتراضاتی از جانب افرادی که مدعی حقوق زنان هستند، شده است.

    از آن جایی که قوانین اسلامی قابل تغییر نیستند، با اقداماتی هوشمندانه نظیر پرداخت ما به التفاوت، می توان به نوعی بین دیه ی زن و مرد تعادل و برابری ایجاد کرد.

    چرا که با پر رنگ تر شدن نقش زنان در جامعه، نمی توان نیمی از افراد جامعه را نادیده گرفت. صندوق پرداخت خسارات بدنی به منظور پرداخت بخشی از آسیب هایی می شود که بیمه آن را پرداخت نمی کند. صندوق تامین خسارت های بدنی، خسارت های مادی و معنوی را جبران نمی کند و تنها ما به التفاوت بخشی از دیه که بیمه پرداخت نمی کند را پرداخت می کند.

    اتمام بیمه

    در صورتی که فرد بیمه باشد، اما تاریخ بیمه به اتمام رسیده باشد یا این که فرد مقصر از محل حادثه گریخته باشد، در راستای اجرای عدالت، دیه ی فرد توسط صندوق تامین خسارت پرداخت می شود. صندوق پرداخت خسارت از طریق سرمایه گذاری، این هزینه ها را تامین می کند. علاوه بر این، بخشی از این هزینه ها از طریق پرداخت هزینه ی بیمه تامین می شود.

    2 پاسخ

    1. مطمئن هستم که چندین مورد جالب دیگر پیش روی افرادی است که سایت شما را با دقت می خوانند.

    2. سلام
      من قصد داشتم برای شما بیان كنم که از این توصیه های خوبی كه در بالا نشان دادید تشكر كنم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با