نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم موضوع نمونه لایحه اعلام وکالت را مورد بررسی قرار دهیم و مطالب مهمی را در این رابطه بیان کنیم. وکالت و انتخاب وکیل مناسب یکی از موضوعاتی است که بسیاری از افراد برای حل مشکلات حقوقی خود به دنبال آن هستند.

    نمونه لایحه اعلام وکالت
    نمونه لایحه اعلام وکالت

    در این مقاله قصد داریم مطالب مهمی را در رابطه با وکیل بیان کنیم و موضوع وکالت، انواع آن و نمونه ای از لایحه اعلام وکالت را شرح دهیم تا مخاطب به خوبی با این موضوع بسیار مهم آشنا شود،

    اگر شما هم در رابطه با موضوع اعلام وکالت کنجکاو هستید، یا به آن نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

    در این مقاله قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

    آیا می دانید که یک وکیل چه وظایفی دارد؟

    آیا با ویژگی های یک وکیل خوب آشنایی دارید؟

    آیا با اعلام وکالت آشنایی دارید؟

    آیا می دانید اعلام وکالت چند نوع است؟

    آیا با نمونه لایحه اعلام وکالت آشنایی دارید؟

    آیا با لایحه آشنایی دارید؟

    آیا می دانید نوشتن لایحه در دادگاه چرا مهم است؟

    در هنگام نوشتن لایحه به چه نکاتی باید توجه داشت؟

    آیا می دانید چه کسی توانایی و مهارت لایحه نوشتن را دارد؟

    با انواع مختلف لایحه تا چه اندازه آشنایی دارید؟

    لایحه اعلام وکالت چه تفاوتی با دیگر لایحه ها دارد؟

    با تفاوت های لایحه کیفری و حقوقی آشنایی دارید؟

    آیا با تفاوت های لایحه و دادخواست آشنا هستید؟

    هزینه نوشتن لایحه چگونه تعیین می شود؟

     

    آیا می دانید که یک وکیل چه وظایفی دارد؟

    یکی از اساسی ترین سوال هایی که برای هر کسی پیش می آید این است که یک وکیل چه وظیفه ای بر عهده دارد، به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم که در این قسمت به طور کامل آن را بررسی کنیم. متاسفانه بسیاری از افراد فکر می کنند که تنها در مشکلات حقوقی که خود قادر به حل آن نیستند به یک وکیل نیاز دارند، در صورتی که چنین نیست.

    وکیل کسی است که به طور کامل با قانون کشور خود آشنایی دارد. ما برای انجام هر کاری نیاز داریم که به طور کامل قانون مربوط به آن را بدانیم. به عنوان مثال ازدواج کردن یک قرارداد حقوقی و قانونی است و کسی که ازدواج می کند، باید به طور کامل با قوانین مربوط به آن آشنایی داشته باشد.

    توجه داشته باشید که یکی از وظیفه های وکیل حل کردن مشکلات حقوقی است و اگر برای شروع هر کاری با وکیل خود مشورت کنید، مطمئن باشید که در طی انجام کار آن کار مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد و در صورتی هم که مشکل خاصی پیش آید به سادگی حل خواهد شد، یعنی با صرف هزینه بسیار کم می توانید از مشکلات بزرگی جلوگیری کنید.

    آیا می دانید که یک وکیل چه وظایفی دارد؟
    آیا می دانید که یک وکیل چه وظایفی دارد؟

    آیا با ویژگی های یک وکیل خوب آشنایی دارید؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که یک وکیل چه وظایفی بر عهده دارد، حال قصد داریم ویژگی های یک وکیل خوب را بیان کنیم تا اگر تصمیمی برای انتخاب یک وکیل را دارید، با ویژگی های وی آشنا باشید. یکی از مهم ترین خصیصه های یک وکیل مناسب، انصاف و وفاداری در نگهداری امانت از سوی ایشان است، البته امانت داری برای وکلا معنی خاصی دارد که در ادامه به طور کامل آن را شرح خواهیم داد.

    توجه داشته باشید که شما به عنوان موکل مدارک مهم خود را به وکیل می دهید و وکیل هم در روند پرونده به آن مدارک نیاز دارد، یک وکیل خوب باید امانتدار باشد و از مدارک شما به خوبی مراقبت کند، در غیر این صورت برای موکل مشکلات جدی پیش خواهد آمد، پس به این موضوع دقت کافی داشته باشید.

    صادق بودن

    بعد از امانتدار بودن، صادق بودن از دیگر ویژگی های یک وکیل خوب به حساب می آید. یک وکیل باید با موکل خود صداقت داشته باشد، البته عکس این مورد هم صادق است، یعنی موکل هم باید با وکیل خود صداقت داشته باشد، اما بحث در رابطه با این مورد خارج از بحث این مقاله است و به همین دلیل توضیحی در رابطه با آن بیان نخواهیم کرد.

    صداقت یک وکیل باعث می شود که اگر پرونده ای خاص حل نمی شود، از موکل خود هزینه ای را دریافت نکند و قبل از اعلام وکالت، موکل را در جریان این موضوع قرار دهد. متاسفانه شاهد این هستیم که بعضی از وکلا در حالی که به خوبی می دانند پرونده ای حل نمی شود، اما به موکل خود اطلاع نمی دهند و در روند پرونده مبلغ های هنگفتی را از وی دریافت می کنند.

    از دیگر ویژگی های یک وکیل خوب باید به این موضوع اشاره کرد که یک وکیل باید فن بیان بالایی داشته باشد، قدرت استدلال او بالا باشد و در نهایت به خوبی بتواند که از ماده های قانونی به نفع موکل خود استفاده کند. توجه داشته باشید که اگر یک وکیل نتواند به خوبی صحبت کند، هیچ گاه نمی تواند از موکل خود دفاع کند.

    صادق بودن
    صادق بودن

    آیا با اعلام وکالت آشنایی دارید؟

    برای آن که با نمونه ای از لایحه اعلام وکالت آشنا شوید، نیاز داریم که در ابتدا توضیحاتی در رابطه با وکالت بیان کنیم. البته به این نکته توجه داشته باشید که اعلام وکالت انواع مختلفی دارد که در ادامه به طور کامل این موضوع را هم بررسی خواهیم کرد. در این قسمت فقط به بررسی موضوع وکالت می پردازیم.

    مفهوم حقوقی و قانونی وکالت در ماده 656 از سری قوانین مدنی ایران بررسی شده است، بر طبق این ماده قانونی وکالت یعنی شخصی از کسی دیگر بخواهد که به جای او کار خاصی را انجام دهد. به عنوان مثال شما برای پرونده ای خاص به وکیل مراجعه می کنید و به او وکالت می دهید، یعنی از او می خواهید که کار خاصی که همان دفاع از شما در جلسه دادرسی است را شخص وکیل انجام دهد.

    نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که وکالت را می توانید به شخصی غیر از وکیل دادگستری هم بدهید.

    به عنوان مثال شما به خواهر خود وکالت می دهید که زمینی خاص را برای شما به فروش برساند. در قراردادی که به عنوان اعلام وکالت تنظیم می شود، شخصی که به دیگری وکالت می دهد را موکل می نامند و شخصی که به او وکالت داده می شود را وکیل می گویند.

    آیا با اعلام وکالت آشنایی دارید؟
    آیا با اعلام وکالت آشنایی دارید؟

    آیا می دانید اعلام وکالت چند نوع است؟

    در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که اعلام وکالت را به طور کامل توضیح دهیم، البته لازم به ذکر است که در این توضیح از اصطلاحات حقوقی و تخصصی استفاده نکردیم تا مخاطب از هر سن و با هر میزان از تحصیلات به خوبی با این موضوع آشنا شود و برای او قابل درک و فهم باشد، همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم، اعلام وکالت چندین نوع دارد که در ادامه انواع آن را شرح خواهیم داد.

    وکالت تعینی:

    در این نوع از اعلام وکالت شاهد این موضوع هستیم که موکل خودش، وکیل خود را انتخاب می کند، از این رو وکالت تعینی به وکالت انتخابی هم شناخته می شود و همین موضوع انتخاب را می رساند.

    وکالت اتفاقی:

    وکالت تصادفی را کسانی می توانند انجام دهند که کسب و کار اصلی آن ها وکالت نباشد، اما شرایط کافی برای انجام این کار را داشته باشند.

    نکته مهمی که در این نوع از وکالت باید نسبت به آن دقت داشته باشید، این است که فرد تنها می تواند وکیل اقوام نسبی و سببی خود شود و این کار را هم سالی سه مرتبه می تواند انجام دهد.

    وکالت معاضدتی:

    در ارتباط با اعلام وکالت معاضدتی می بایست به این مسئله اشاره کنیم که کانون وکلا یا مرکز امور مشاوران حقوقی، وکیل را به دادگستری معرفی می کنند.

    وکالت تسخیری:

    اگر بخواهیم وکالت تسخیری را به نحوی توضیح دهیم که مخاطب به آسانی قادر به درک و فهم آن باشد، باید بگوییم: در مواردی که متهم نمی تواند برای خود وکیل انتخاب کند

    به عنوان مثال شخصی به قتل متهم شده است و در زندان نمی تواند وکیلی برای خود انتخاب کند، در این حالت دادگستری وکیلی را برای دفاع از حق وی انتخاب می کند و به این اعلام وکالت، وکالت تسخیری می گویند.

    نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که اعلام وکالت انواع دیگری هم دارد. به عنوان مثال وکالت اشخاص حقوقی حقوق عمومی، وکالت اشخاص حقوقی حقوق خصوصی، وکالت در مطالعه پرونده و وکالت در ادارات را نام برد که اگر بخواهیم به طور دقیق به این موارد نگاه کنیم، به این موضوع می رسیم که هر یک زیر مجموعه ای از انواع وکالتی است که در مطالب بالا آن ها را شرح داده ایم.

    وکالت تسخیری:
    وکالت تسخیری:

    آیا با نمونه لایحه اعلام وکالت آشنایی دارید؟

    در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که وکالت و انواع آن را به طور کامل توضیح دهیم، حال قصد داریم شما را با نمونه ای از لایحه اعلام وکالت آشنا کنیم، پیشنهاد می دهیم که ادامه مطالب را از دست ندهید. در تصویر ذیل یک نمونه از لایحه اعلام وکالت را مشاهده می فرمایید:

    آیا با نمونه لایحه اعلام وکالت آشنایی دارید؟
    آیا با نمونه لایحه اعلام وکالت آشنایی دارید؟
    آیا با نمونه لایحه اعلام وکالت آشنایی دارید؟
    آیا با نمونه لایحه اعلام وکالت آشنایی دارید؟

    آیا با لایحه آشنایی دارید؟

    در مطالب بالا نمونه لایحه اعلام وکالت را ذکر کردیم، در این قسمت قصد داریم در رابطه با لایحه اطلاعات تکمیل تری در اختیار مخاطب قرار دهیم. به این نکته توجه داشته باشید که لایحه در رشته حقوق انواع مختلفی دارد و البته موضوع بسیار مهمی هم می باشد. اهمیت بالای لایحه به ما خاطر نشان می کند که بیشتر در رابطه با این موضوع اطلاعاتی را کسب کنیم.

    اگر بخواهیم کلمه لایحه را ریشه یابی کنیم، باید بگوییم که این لغت در اصل از زبان عربی وارد زبان فارسی شده است. بسیاری از ما کلمه لایحه را در هنگامی شنیده ایم که در رابطه با دولت بوده است.

    مثال

    به عنوان مثال بار ها شنیده ایم که دولت لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است، به این موضوع مهم توجه داشته باشید که لایحه هم در امور قضایی به کار برده می شود و هم در دولت و معنی این دو کاملا با یکدیگر متفاوت است.

    لایحه ای که دولت آن را به مجلس ارائه می کند

    لایحه ای که دولت آن را به مجلس ارائه می کند، به معنی پیشنهاد است، یعنی دولت پیشنهادی جدید را به مجلس می دهد، در صورت تائید مجلس این پیشنهاد به صورت قانون در می آید، این در حالی است که لایه در امور قضایی به معنی درخواست می باشد، یعنی یکی از طرفین درخواست خود را از قاضی پرونده به صورت لایحه بر روی پرونده قرار می دهد و به دادگاه تقدیم می کند.

    برای آن که مخاطب به طور کامل با این موضوع آشنا شود، مثالی در این رابطه ذکر می کنیم. تصور کنید که شما برای حل یک مشکل خاص به دادگاه مراجعه کرده اید و جلسه ای هم برای دادرسی تعیین شده است، شما به عنوان یکی از طرفین پرونده (خواهان یا خوانده) مطالبی را در دفاع از خود بیان می کنید.

    حال این سوال پیش می آید که آیا قاضی در همان روز و با اکتفا به دفاعیات شما رای نهایی را صادر می کند؟ کاملا واضح و طبیعی است که جواب منفی خواهد بود و این اتفاق نمی افتد، زیرا قاضی برای صدور رای به مدارکی نیاز دارد که جمع آوری این مدارک زمان بر خواهد بود. در هنگام صدور رای شما به عنوان یکی از طرفین پرونده حضور ندارید و قاضی با توجه به مطالبی که برای او نوشته اید و در پرونده قرار داده اید(لایحه)، در رابطه با پرونده شما تصمیم گیری می کند.

    لایحه ای که دولت آن را به مجلس ارائه می کند
    لایحه ای که دولت آن را به مجلس ارائه می کند

    آیا می دانید نوشتن لایحه در دادگاه چرا مهم است؟

    در این قسمت قصد داریم در رابطه با اهمیت نوشتن لایحه در دادگاه مطالب مهمی را بیان کنیم. در مطالب قسمت قبل در مثالی که بیان کردیم، یکی از مواردی که باعث می شود، نوشتن لایحه اهمیت بالایی داشته باشد را توضیح دادیم، یعنی لایحه برگه ای است که در صورت عدم حضور شما از شما دفاع می کند، البته لازم به ذکر است که اهمیت هر لایحه متناسب با نوع آن تغییر خواهد کرد.

    یکی دیگر از مواردی که باعث می شود، نوشتن لایحه اهمیت بالایی داشته باشد، رسمی بودن آن می باشد. لایحه با لحنی رسمی و جدی نوشته می شود، این لحن، نکات بسیار ریزی که در نگارش لایحه باید به آن توجه داشته باشید و قانونی بودن لایحه (زیرا ماده های قانونی استناد شده در لایحه ذکر خواهد شد)، باعث می شود که تاثیرات مثبتی بر روی روند پرونده داشته باشد.

    به این نکته توجه داشته باشید

    به این نکته توجه داشته باشید که لایحه معمولا با حوصله نوشته می شود و نگارنده معمولا با تمرکز کامل این کار را انجام می دهد، این موضوع باعث می شود که لایحه جامعیت داشته باشد، یعنی مطالبی که شخص برای ارائه در دادگاه آماده کرده است، به طور کامل در لایحه جمع آوری می شود و این موضوع باعث می شود که خطای انسانی به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

    برای آن که با موضوع خطای انسانی به خوبی آشنا شوید، در ادامه توضیحات کاملی را در این رابطه بیان خواهیم کرد.

    به این موضوع توجه داشته باشید که در دادگاه همیشه فضای مناسبی برای دفاع وجود ندارد.

    به عنوان مثال گاهی در دادگاه درگیری پیش می آید یا یکی از طرفین در جلسه دادرسی غایب است، همین موارد باعث می شود که شخص تمرکز کامل خود را از دست دهد، گاهی بی تجربه بودن هم سبب می شود که شخص استرس داشته باشد.

    مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، سبب می شود که شخص به خوبی نتواند از خود دفاع کند و این موضوع می تواند تاثیرات بسیار منفی در روند دادرسی داشته باشد. حال اگر لایحه ای خوب و مناسب برای قاضی آماده کرده باشید، این اتفاق ها تاثیرات منفی نمی گذارند، زیرا متن شما آماده است و قاضی در هنگام صدور رای متن لایحه را مطالعه می کند.

    به این نکته توجه داشته باشید
    به این نکته توجه داشته باشید

    در هنگام نوشتن لایحه به چه نکاتی باید توجه داشت؟

    در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که یکی از مواردی که باعث می شود، نوشتن لایحه اهمیت بالایی داشته باشد، نکاتی است که در حین نگارش رعایت می شود، حال این سوال پیش می آید که در هنگام نوشتن لایحه رعایت چه نکاتی الزامی است؟

    در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چه نکاتی که در ادامه بیان می کنیم را بیشتر رعایت کنید، باعث می شود که لایحه ای بهتر داشته باشید.

    در رابطه با نگارش لایحه باید در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که لایحه یک سند رسمی و قانونی به حساب می آید و در چنین سندهایی نباید زیاده گویی کرد. مطالب را به طور خلاصه و مفید شرح دهید، به طوری که حجم بالایی نداشته باشد، اما خواننده (قاضی) به آسانی آن را درک کند، لازمه انجام این کار داشتن قلمی روان و شیوا است.

    نگارش لایحه

    نکته بعدی که در نگارش لایحه باید رعایت کنید، این است که مفاد قانونی مورد استناد را به طور کامل ذکر کنید. به عنوان مثال بنویسید بر اساس ماده 656 از قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، توجه داشته باشید که تنها در این صورت لایحه شما قانونی به حساب می آید، در غیر این صورت ارزش قانونی نخواهد داشت.

    به این موضوع مهم توجه داشته باشید که بدون استناد به ماده های قانونی به هیچ عنوان نمی توانید تقاضایی داشته باشید، البته در هنگام نگارش نباید زیاده روی کنید و به همان اندازه که متن شما باید قانونی و قضایی باشد، باید واضح و شیوا هم باشد، پس به هر دو این موارد به طور دقیق و کامل توجه داشته باشید.

    نکته دیگری که در هنگام نوشتن لایحه باید به آن توجه ای ویژه داشته باشید، این است، کسی که لایحه را برای شما می نویسد، باید به طور کامل در جریان روند پرونده باشد تا به خوبی و به طور کامل بتواند از حق و حقوق شما دفاع کند. در ادامه در رابطه با مهارت های لایحه نویسی اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

    شهادت شهود تنها مدرک

    به این موضوع توجه داشته باشید که گاهی در بعضی از پرونده ها تنها مدرکی که دارید، شهادت شهود می باشد، در چنین مواردی در هنگام نوشتن لایحه اظهارات شهود را هم ذکر کنید، البته به شما توصیه می کنیم که برای اطمینان بیشتر از شهود امضاء بگیرید که تضمینی برای شهادت آن ها باشد.

    نکته نهایی که در هنگام نوشتن لایحه باید به آن اشاره کنید، این است که در بعضی از موارد می توانید از اظهارات طرف مقابل به نفع خود استفاده کنید. برای این کار باید زیرک باشید و به صحبت های طرف مقابل خود به دقت گوش دهید تا بتوانید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای نوشتن لایحه باید قبل از برگزاری جلسه دادرسی اقدام کنید.

    شهادت شهود تنها مدرک
    شهادت شهود تنها مدرک

    آیا می دانید چه کسی توانایی و مهارت لایحه نوشتن را دارد؟

    در این قسمت قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم که چه کسی می تواند لایحه قضایی و قانونی بنویسد. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که برای نوشتن لایحه هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر کسی قادر به نوشتن آن است. همانطور که گفتیم، لایحه به معنی تقاضا است و هر کسی هم می تواند تقاضای خود را به دادگاه و مقام مسئول در دادگاه تقدیم کند.

    اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که لایحه نوشتن را هر کسی می تواند انجام دهد، اما لایحه خوب نوشتن کار هر کسی نیست. در قسمت های قبل به این موضوع اشاره کردیم که در هنگام نوشتن یک لایحه به چه نکاتی باید توجه داشته باشید. آیا هر کسی قادر به رعایت این نکات می باشد؟

    یعنی هر کسی بدون دانش حقوقی می تواند، ماده های قانونی را به طور دقیق در لایحه به کار ببرد و از آن استدلال کند؟

    کاملا واضح و مشخص است که پاسخ منفی می باشد، ماده های قانونی و استدلال آن ها پیچیدگی های خاص خود را دارد و هر کسی قادر به انجام این کار نخواهد بود،

    اما باز هم راه هایی وجود دارد که شخص خود بتواند لایحه مورد نظرش را تنظیم کند. به عنوان مثال بسیار از افراد به جست و جو در فضای بیکران اینترنت اطلاعات مورد نظر خود را به دست می آورند، افراد دیگری با مشورت با دوست یا آشنایی که سواد حقوقی دارد، به اطلاعات لازم دست پیدا می کنند.

    انتخاب معقولانه ترین روش

    عده ای هم معقولانه ترین روش را انتخاب می کنند، یعنی از یک وکیل خبره دادگستری می خواهند که برای آن ها لایحه تنظیم کند. اگر شما برای پرونده خود وکیل گرفته اید، لایحه نوشتن جزء وظایف وکیل به حساب می آید،

    اما اگر در روند پرونده وکیلی اختیار نکرده اید، به آسانی می توانید به یک وکیل مراجعه کنید و از او بخواهید که برای شما لایحه بنویسد، البته توجه داشته باشید که وکیل برای تنظیم لایحه باید به طور کامل در جریان روند پرونده قرار بگیرد.

    با توجه به مطالب گفته شده بسیاری از افراد تصور می کنند که برای لایحه نوشتن شخص فقط باید اطلاعات حقوقی و قضایی بالایی داشته باشد، در صورتی که چنین نیست. یک فرد لایحه نویس متبحر می بایست علاوه بر اطلاع داشتن از قانون و علم حقوق، قلمی روان هم داشته باشد تا بتواند به خوبی متن مورد نظرش را تنظیم کند.

    تجربه

    تجربه یکی دیگر از مواردی که در نوشتن لایحه به کمک شما می آید. یک وکیل در طول دوران فعالیت خود بارها برای پرونده های مختلفی لایحه نوشته است و این شخص به خوبی می داند که ذکر چه مطالبی در لایحه الزامی است و ذکر چه مطالبی اتلاف وقت قلمداد می شود، این در حالی است که افراد معمولی چنین مهارتی را ندارند.

    قدرت استدالی هم مهارت دیگری است که در حین لایحه نویسی به کار شما می آید. به این موضوع توجه داشته باشید که ماده های قانونی گاهی به طور صریح شما را به هدف نمی رسانند و شما برای آن که بتوانید از آن ماده قانونی به نفع خود استفاده کنید، باید قدرت استدلال بالایی داشته باشید، البته لازم به ذکر است که یکی از ویژگی های یک وکیل خوب همین قدرت استدلال او می باشد.

    تجربه
    تجربه

    با انواع مختلف لایحه تا چه اندازه آشنایی دارید؟

    همانطور که گفتیم، لایحه های قضایی که به دادگاه تقدیم می شوند، انواع مختلفی دارند و متناسب با نوع پرونده، نوع لایحه هم تغییر خواهد کرد. به همین دلیل در ادامه به طور کلی انواع لایحه های قضایی را نام خواهیم برد.

    با انواع مختلف لایحه تا چه اندازه آشنایی دارید؟
    با انواع مختلف لایحه تا چه اندازه آشنایی دارید؟
    با انواع مختلف لایحه تا چه اندازه آشنایی دارید؟
    با انواع مختلف لایحه تا چه اندازه آشنایی دارید؟

    البته به این موضوع توجه داشته باشید که در علم حقوق و قضا لایحه های دیگری هم وجود دارد، اما کاربرد چندانی ندارد. در این قسمت سعی بر این داشتیم که لایحه هایی را نام ببریم که بیشترین کاربرد و استفاده را دارند تا برای مخاطب کارایی داشته باشد.

    با انواع مختلف لایحه تا چه اندازه آشنایی دارید؟
    با انواع مختلف لایحه تا چه اندازه آشنایی دارید؟

    لایحه اعلام وکالت چه تفاوتی با دیگر لایحه ها دارد؟

    در قسمت های قبل به این موضوع اشاره کردیم که لایحه اعلام وکالت در حقیقت لایحه ای است که شخصی از طرف شخص دیگری برای انجام کاری وکیل می شود.

    در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کردیم که لایحه های قضایی انواع مختلفی دارند و یکی از مهم ترین آن ها لایحه اعلام وکالت است. حال این سوال پیش می آید که لایحه اعلام وکالت چه تفاوتی با لایحه های دیگر دارد؟

    به این نکته توجه داشته باشید که موضوع هر لایحه ای با دیگری تفاوت دارد. به عنوان مثال در لایحه درخواست ممنوع الخروجی محکوم علیه موضوعی شرح داده می شود که در لایحه اعلام وکالت به آن اشاره نخواهد شد، یعنی اصلی ترین تفاوت لایحه اعلام وکالت با دیگر لایحه ها در موضوع آن است.

    تمام نکات مهم در نگارش لایحه را به دقت رعایت کنید

    به این موضوع توجه داشته باشید که در هنگام نوشتن لایحه اعلام وکالت هم باید تمام نکات مهم در نگارش لایحه را به دقت رعایت کنید،

    البته لازم به ذکر است، اگر قصد دارید، به یک وکیل دادگستری وکالت دهید، لایحه اعلام وکالت به صورت آماده وجود دارد، (نمونه آن در قسمت های قبل ذکر شده است) و تنها کاری که لازم است، انجام دهید، پر کردن جاهای خالی می باشد.

    نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که گاهی به افرادی غیر از وکلای دادگستری برای انجام کاری خاص وکالت می دهید.

    به عنوان مثال برای فروش زمینی خاص به دختر خود وکالت می دهید، در حین نگارش این نوع از لایحه اعلام وکالت توجه داشته باشید که جزئیات به طور کامل ذکر شود،

    زیرا احتمال سوء استفاده وجود دارد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که به افراد مورد اعتماد خود یا به وکیل دادگستری برای انجام امور حقوقی خود وکالت دهید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

    تمام نکات مهم در نگارش لایحه را به دقت رعایت کنید
    تمام نکات مهم در نگارش لایحه را به دقت رعایت کنید

    با تفاوت های لایحه کیفری و حقوقی آشنایی دارید؟

    در مطالب بالا انواع مختلف لایحه ها را بیان کردیم، اما در رابطه با لایحه های کیفری و لایحه های حقوقی بحثی نکردیم. دلیل اصلی این موضوع آن است که لایحه هایی که به دادگاه تقدیم می شود، معمولا به دو دسته لایحه کیفری و لایحه حقوقی تقسیم می شوند و معمولا لایحه های دیگر زیر مجموعه این دو لایحه هستند.

    برای آن که تفاوت بین لایحه حقوقی و لایحه کیفری را به خوبی متوجه شوید، نیاز داریم که در ابتدا تفاوت بین دعوی حقوقی و دعوی کیفری را شرح دهیم. توجه داشته باشید که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از این موضوع شاهد این هستیم که در دادگاه ها حق بسیاری از افراد صاحب حق پایمال می شود، با توجه به این مورد می توان به اهمیت اطلاع داشتن از تفاوت بین دعوی حقوقی و دعوی کیفری پی برد.

    دعوی حقوقی

    اگر بخواهیم دعوی حقوقی را طوری توضیح دهیم که بدون دانش حقوقی هم آن را درک کنید، باید بگوییم که اگر شما از شخصی بر طبق اصول دعوی حقوقی شکایت کنید، دادگاه او را به هیچ عنوان مجازات نخواهد کرد، اما موضوعی که برای آن شکایت کرده اید، بررسی خواهد شد.

    به عنوان مثال اگر شما از کسی پولی طلب دارید، با طرح دعوی حقوقی می توانید پول خود را پس بگیرید، اما شخص مقابل شما برای این بدهی مجرم شناخته نخواهد شد و مجازات هم نمی شود.

    دعوی کیفری

    در مقابل دعوی کیفری به این صورت نیست، یعنی اگر شکایت شما تحت عنوان دعوی کیفری به دادگاه مطرح شود، شخص علاوه بر این که باید حق پایمال شده را جبران کند، مجازات هم می شود. به عنوان مثال اگر گوشی شما به سرقت رفته است، شما با طرح دعوی کیفری هم گوشی خود را پس می گیرید، هم سارق طبق قانون مجازات می شود.

    حال که با تفاوت دعوی حقوقی و کیفری آشنا شدیم، لازم است که به شرح این موضوع بپردازیم که لایحه کیفری و لایحه حقوقی چه تفاوت هایی با هم دارند. به این نکته توجه داشته باشید که لایحه کیفری را در هر برگه ای (اما با رعایت همه نکاتی که در قسمت های قبل به طور کامل توضیح داده ایم) می توانید بنویسید.

    این در حالی است که طرح لایحه حقوقی هم مانند لایحه اعلام وکالت برگه ای خاص دارد و فقط باید در همان برگه نوشته شود که اعتبار داشته باشد، در غیر این صورت به آن شکایت رسیدگی نخواهد شد و حق شما پایمال می شود.

    دعوی کیفری
    دعوی کیفری

    آیا با تفاوت های لایحه و دادخواست آشنا هستید؟

    در این مقاله سعی بر این داشتیم که اطلاعات کاملی در رابطه با لایحه و انواع آن بیان کنیم، اما توجه داشته باشید، افرادی که به دلایل مختلفی به دادگاه مراجعه می کنند، با اصطلاحاتی رو به رو می شوند که به دلیل عدم داشتن دانش حقوقی آن را درک نمی کنند، دادخواست یکی از این اصطلاحات است که بعضی از افراد آن را با لایحه یکی می دانند.

    به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این قسمت تفاوت های بین لایحه و دادخواست را به طور کامل شرح دهیم تا با آن آشنا شوید.

    لایحه به معنی تقاضا است

    در ابتدا تفاوت بین لایحه و دادخواست را با شرح معنی این دو شروع می کنیم. همانطور که گفتیم، لایحه به معنی تقاضا است، در حالی که دادخواست به معنی بیان ادعا می باشد. به عنوان مثال شما ادعا می کنید که گوشی شما به سرقت رفته است و این ادعا را در قالب دادخواست در دادگاه مطرح می کنید.

    همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم، لایحه های قضایی انواع مختلفی دارند، بعضی از لایحه ها مانند لایحه اعلام وکالت برگه های خاصی دارند که باید تکمیل شوند و در اختیار مقام قضایی قرار بگیرند،

    اما بعضی دیگر را می توان در هر برگه ای نوشت. این در حالی است که برای دادخواست ها این امکان وجود ندارد، یعنی هر دادخواست را باید در برگه ی خاص خود نوشت.

    به این موضوع توجه داشته باشید که دادخواست ها هم مانند لایحه ها انواع مختلفی دارند و برای هر دادخواست هم فرمی خاص تنظیم شده است، هر برگه دادخواست شماره سریال خاصی دارد.

    لازم به ذکر است که برگه های دادخواست مورد نیاز خود را می توانید به آسانی از مراجع قضایی در شهر خود تهیه کنید و هزینه آن هم بسیار پائین می باشد. تنظیم دادخواست هم نکات خاص خود را دارد، که البته در این مقاله نمی توانیم به آن اشاره ای داشته باشیم.

    لایحه به معنی تقاضا است
    لایحه به معنی تقاضا است

    هزینه نوشتن لایحه اعلام وکالت چگونه تعیین می شود؟

    یکی از مهم ترین سوال هایی که در رابطه با لایحه اعلام وکالت پیش می آید، در رابطه با هزینه تنظیم این لایحه می باشد. در رابطه با هزینه این لایحه باید بگوییم که به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه شرح خواهیم داد.

    در ابتدا باید به این موضوع توجه کنید که لایحه اعلام وکالت توسط چه کسی تکمیل می شود، یعنی شما به یک وکیل وکالت می دهید، یا به شخص دیگری برای کار خاصی وکالت خواهید داد.

    اگر برای رسیدگی به پرونده ای خاص به وکیل دادگستری وکالت می دهید، به این موضوع توجه کنید که برای تنظیم لایحه اعلام وکالت هیچ هزینه ای از شما دریافت نخواهد شد، البته وکیل هزینه ای را به عنوان دستمزد درخواست می کند، اما این هزینه برای رسیدگی به پرونده شما است و ربطی به تنظیم لایحه اعلام وکالت ندارد.

    در حالت دیگر شاهد این هستیم که گاهی لایحه اعلام وکالت را برای وکالت دادن به شخص دیگری غیر از وکیل دادگستری تنظیم می کنید.

    به عنوان مثال برای فروش زمینی خاص به دختر خود وکالت می دهید، در این صورت باید از یک وکیل دادگستری یا شخصی که اطلاعات دقیق و کامل حقوقی دارد، درخواست تنظیم لایحه اعلام وکالت کنید.

    در این حالت وکیل از شما مبلغی را درخواست می کند که متناسب با نوع لایحه اعلام وکالت، پیچیدگی های آن و مهارت وکیل این هزینه تغییر خواهد کرد.

    برای تنظیم لایحه اعلام وکالت فقط به وکیل دادگستری اعتماد کنید

    به شما توصیه می کنیم که برای تنظیم لایحه اعلام وکالت فقط به وکیل دادگستری اعتماد کنید، زیرا ممکن است، مشکلات بسیاری برای شما به وجود آید که به سادگی قابل پیشگیری هستند.

    در نهایت با توجه به مطالب بالا می توان به این نتیجه رسید که نمونه لایحه اعلام وکالت به چه صورت است. در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در رابطه با وظایف یک وکیل هم مطالبی را بیان کنیم و اطلاعاتی هم در رابطه با ویژگی های یک وکیل خوب در اختیار مخاطب قرار دهیم تا به خوبی با این موضوع آشنا شود.

    در ادامه مطالب معنی دقیق و قانونی اعلام وکالت را بیان کنیم و علاوه بر این ذکر کردیم که اعلام وکالت چه انواعی دارد و توضیحی مختصر در رابطه با هر کدام بیان کردیم. در انتهای این مقاله هم نمونه ای از لایحه اعلام وکالت را آوردیم تا مخاطب به طور کامل با این موضوع آشنا شود و آگاهی کامل در این رابطه داشته باشد.

    امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با