نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله با توضیحاتی مفصل در مورد نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار با شما مخاطبین گرامی همراه هستیم.

    پیچیدگی های امروزه زندگی انسانها باعث شده است که افراد با مشکلاتی در زمینه مالی، خانوادگی یا امور تجاری و غیره مواجه شوند و بابت حل کردن این مشکلات کمتر کسی پیدا می شود که با دادگاه، دادگستری، وکیل و قاضی سر وکار نداشته باشد. افراد برای اینکه بتوانند به خوبی از حق خود دفاع کنند، باید با قوانین، اصول

    و مواد قانونی آشنایی داشته باشند تا بتوانند راه حل های قانونی را پیدا کنند، البته تسلط بر این قوانین، اصول و مواد قانونی از عهده بیشتر انسانها خارج است و شغل شان به آنها این اجازه را نمی دهد که زمان زیادی برای حضور در دادگاه ها و پیگیری های قانونی بگذرانند پس این افراد برای پیگیری های قانونی و حضور در دادگاه ها و دفاع از حقوق آنها، نیاز به شخصی دارند که به قوانین و اصول و مواد قانونی کاملا مسلط باشد و راه حل های قانونی را کاملا بشناسد که به این افراد وکیل می گویند.

    موفقیت در پرونده های قضائی

    افراد برای موفقیت در پرونده های قضائی شان نیاز به مشاوره حقوقی و وکیل چیره دست دارند تا بتوانند از عهده راه های گریز قانونی بر بیایند و به حق خود برسند. توصیه می شود، از سایت تهران لو که اطلاعات بسیار خوبی در این زمینه ارائه می دهد، بازدید کنید.

    موفقیت در پرونده های قضائی
    موفقیت در پرونده های قضائی

    همیشه و همواره در لابه لای این قوانین و اصول و مواد قانونی، راه هایی برای گریز از قانون اصلی وجود دارد. یکی از راه هایی که برای مواردی مانند هزینه دادرسی، محکوم به، تقسیط مهریه و این جور موارد وجود دارد، کلمه اعسار و قوانین مربوط به آن است.

    ضرورت انجام تعهد فقط برای مسائل مالی و تعهدات مالی نیست

    طبق روال معمول در زندگی روزمره، اصل بر این است که شخص بدهکار باید در زمان تعیین شده و طبق شرایط تعیین شده رفع تکلیف کرده و بدهی خود را بپردازد و به تعهد خود عمل کند، البته ضرورت انجام تعهد فقط برای مسائل مالی و تعهدات مالی نیست، بلکه هر تعهد معنوی و اخلاقی و یا هر تعهد دیگری که بر عهده بدهکار است، باید در زمان مشخص اجرا و پرداخت شود.

    با وجود عنوان کردن تمام این موارد گاهی اوقات ممکن است، شرایطی برای فرد متعهد یا بدهکار به وجود بیاید که قادر به پرداخت بدهی یا انجام تعهد خود نباشد. یکی از این مواردی که فرد متعهد یا بدهکار با به وجود آمدن آن شرایط قادر به انجام تعهد خود یا پرداخت بدهی خود نمی باشد، اعسار است.

    درخواست ادعای اعسار یا رد ادعای اعسار در موارد زیادی به بررسی موضوع مورد اختلاف توسط یک وکیل چیره دست دارد تا با بررسی و به کار بردن دقت فنی زیاد لایحه ای تهیه و ارائه شود که موکل بتواند بر اساس آن به نتیجه دلخواه برسد.

    در این مقاله ی نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار قصد داریم به تعریف اعسار وقوانین مربوط به اعسار و بررسی راه ها و شرایط اعسار و نمونه لایحه های مربوط به موارد مختلف اعسار بپردازیم.

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    معنی اعسار چیست؟

    با توجه به ماده 6 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی، معسر به چه کسی گفته می شود؟ و طبقه بندی اعسار

    توضیحاتی در مورد مستثنیات دین

    توضیح معنی معسر با توجه به ماده 504 قانون آیین دادرسی مدنی و ذکر ماهیت اعسار

    تعریف انواع اعسار و توضیح هزینه های دادرسی

    زمانی که شاکی توانایی پرداخت هزینه های دادرسی را نداشته باشد، چه راهی را می تواند در پیش بگیرد؟

    توضیح در مورد دادگاهی که شایستگی رسیدگی به ادعای اعسار و ذکر راه های اثبات اعسار

    ذکر مسائل قانونی در مورد شهود ادعای اعسار و عنوان کردن ویژگی های این شهود

    ذکر روش های تقسیط هزینه دادگستری در صورت به اثبات رسیدن اعسار

    وظیفه دادگاه بعد از ثبت شدن دادخواست اعسار

    درخواست اعسار در مورد پرداخت کردن مهریه و ذکر کردن مزیت های صدور حکم اعسار

    حالا به توضیحات موارد فوق می پردازیم:

    اعسار به چه معنی است؟

    • معنی اعسار در لغت:

    اعسار از ریشه لغت عسر به معنی نیازمند شدن و تنگدست شدن است. این ریشه این لغت عربی است. کلمه اعسار، رنج، سختی و نداری هم معنی می دهد. در اصطلاح حقوقی، وقتی فرد متعهد به دلائلی تمکن مالی ندارد، یا اموال و سرمایه دارد،

    ولی فعلا امکان دسترسی به آنها را ندارد، گفته می شود که این فرد توان پرداخت بدهی هایش را ندارد و دچار اعسار شده است.

    قاده المفلس فی امان الله از قواعدی است که به ناتوانی شخص در پرداخت بدهی اش می پردازد، اما در سال 1313 قانون اعسار تصویب شد که این قانون بین افراد عادی و اشخاص بازرگان و تاجر تفاوت قائل شد.

    • معنی اعسار در اصطلاح حقوقی:

    در مسائل حقوقی به شخصیت حقیقی غیر تاجر که توان پرداخت دین یا محکوم به یا هزینه های دادرسی را ندارد، اعسار گفته می شود.

    در علم حقوق به شخص تاجر یا بازرگانی که به دلائلی دچار مشکلات مالی گردیده و در موعد تعیین شده قادر به انجام تعهداتش نمی باشد، ورشکسته یا مفلس گفته می شود و به شخص غیر تاجر که مالی ندارند، یا فعلا به اموال خود دسترسی ندارند، معسر و به این حالت اعسار گفته می شود.

    معنی اعسار در اصطلاح حقوقی:
    معنی اعسار در اصطلاح حقوقی:
    • معنی اعسار در اصطلاح فقهی:

    در علم فقه به شخصی که توانایی مالی اش یا دارایی اش کمتر از بدهی اش باشد، معسر و به این حالت اعسار گفته می شود. در اصطلاح فقهی، حالت ناتوانی مالی شخص به دو حالت تقسیم می شود.

    حالت اولیه زمانی که ادعای عدم توانایی مالی توسط شخص مطرح می شود و ادعا می شود که شخص دارایی اش به اندازه بدهی اش نیست.

    در این حالت به شخص معسر و به این حالت اعسار گفته می شود و حالت دوم بعد از اثبات حالت اول است. یعنی حاکم شرع حالت اعسار را قبول کند و حکم به اعسار دهد. در این حالت به شخص مفلس و به این حالت افلاس گفته می شود.

    معنی اعسار در اصطلاح فقهی:
    معنی اعسار در اصطلاح فقهی:

    ماده فوق الذکر در واقع مفادی را شامل می شود که به شرایط اعسار از پرداخت هزینه دادرسی و اعسار از پرداخت محکوم به می پردازد.

    معنی اعسار در اصطلاح فقهی:
    معنی اعسار در اصطلاح فقهی:

    با توجه به ماده 6 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی، معسر به چه کسی گفته می شود؟

    در ادامه موضوع مقاله ی خود با عنوان نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار به بررسی نحوه اجرای محکومیت های مالی می پردازیم.

    با توجه به ماده 6 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی، معسر به چه کسی گفته می شود؟
    با توجه به ماده 6 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی، معسر به چه کسی گفته می شود؟

    طبقه بندی اعسار: یک دسته بندی اولیه برای اعسار وجود دارد که از همه دسته بندی های دیگر معروف تر است. در این دسته بندی اعسار به سه دسته تقسیم می شود:

    اعسار از پرداخت هزینه دادرسی:

    انجام روال قانونی و طرح دعوا و دادخواست دادن و پیگیری امور قانونی تا رسیدن به نتیجه و صدور حکم و اجرای آن، هزینه هایی را برای شاکی در برخواهد داشت که با توجه به نوع دعوا و درخواست فرد و دلائل موجود برای اثبات دعوا، هزینه های دادرسی هم متفاوت می باشند.

    یکی از دسته های اعسار، اعسار از پرداخت هزینه های دادرسی است و طبق قوانین آیین دادرسی، کسی که به خاطر عدم کفایت دارایی یا عدم دسترسی به مال خود را نداشته باشد و موقتا قادر به پرداخت هزینه های دادرسی نباشد، معسر گفته می شود.

    اعسار از پرداخت دین یا محکوم به یعنی محکوم به پرداخت چیزی که به آن محکوم شده است.

    کسی که به دلیل عدم توانایی مالی و نداشتن مال و اموال کافی قادر به پرداخت دین و بدهی های خود نباشد و یا به دلائلی به مال و اموال خود دسترسی نداشته باشد، (اثبات این مسئله به عهده خود بدهکار است)، بر اساس قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی در این دسته از اعسار قرار می گیرند.

    در واقع می توان این طور بیان کرد که هر شخصی که با حکم دادگاه موظف به پرداخت هر نوع مالی به دیگری تشخیص داده شود، (مانند دیه، ضرر و زیان ناشی از جرم، داشتن بدهی به دیگران و غیره) و به دلائلی قادر به پرداخت آن نباشد و این مسئله به اثبات قاضی و دادگاه برسد، به شخص بدهکار معسر از پرداخت محکوم به گفته می شود.

    اعسار از هزینه دین یا مواد اجرایی ثبت شده

    در ماده 6 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی معسر به شکل زیر تعریف می شود:

    اجرای محکومیت های مالی معسر به شکل زیر
    اجرای محکومیت های مالی معسر به شکل زیر

    قاضی و دادگاه باید بنا را بر عدم توانایی مالی و حالت اعسار محکومین بگذارند و محکوم له باید اثبات کند که فرد محکوم توانایی مالی و امکان پرداخت دین را دارد.

    از ماده 2 قانون جدید نحوه محکومیت های مالی هم می توان این تعریف و تفسیر را برداشت کرد. در ماده 2 آمده است، که: مرجع اجرا کننده رای، باید به تقاضای محکوم له و از طریق پیش بینی شده در این قانون و هر روش دیگری که از لحاظ قانونی امکان داشته باشد، به شناسایی اموال شخص محکوم و توقیف آن اموال به اندازه حکم صادر شده بپردازد.

    در واقع از این ماده می توان این نتیجه را گرفت که اثبات دارا بودن محکوم و شناسایی اموال و دارایی او و معرفی آن ها به دادگاه به عهده محکوم له می باشد و اگر محکوم علیه طی سی روز بعد از ابلاغ اجرائیه نتواند با ارائه لیست کلیه اموال و دارایی خود، ادعای اعسار نماید یا نتواند بدهی خود را پرداخت کند، به حبس محکوم خواهد شد.

    اعسار از هزینه دین یا مواد اجرایی ثبت شده
    اعسار از هزینه دین یا مواد اجرایی ثبت شده

    برای استفاده از قانون اعسار و ارائه تقاضای اعسار حتما از وکلای چیره دست سایت تهران لو مشاوره حقوقی بگیرید و با موفقیت پرونده حقوقی تان را به پایان برسانید و به نتیجه دلخواه تان برسید.

    توضیحاتی در مورد مستثنیات دین

    در ادامه موضوع مقاله ی خود با عنوان نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار به بیان توضیحاتی در مورد مستثنیات دین می پردازیم.

    این بند شامل مواردی می شود که محکوم له در لیست مال و اموال محکوم علیه ذکر و ادعای دریافت بدهی از این اموال داشته باشد. این اموال شامل منزل مسکونی محکوم علیه، اثاثیه و لوازم منزل مورد نیاز محکوم علیه و اعضای خانواده او، مواد غذایی ذخیره شده برای محکوم علیه و خانواده اش، کتاب ها و لوازم علمی محکوم علیه، لوازم و ابزار کار محکوم علیه که وجود آن لوازم برای تامین امرار معاش محکوم علیه و افراد خانواده اش ضروری می باشد، مبلغی که به موجر پرداخت می شود.

    در رابطه با موارد فوق دو تبصره آورده شده است که اگر شرایط آن دو تبصره موجود باشد، محکوم له می تواند از مستثنیات ذکر شده، بدهی خود را دریافت کند.

    شرح موارد فوق الذکر و شرح تبصره ها در ذیل آورده شده است:

    توضیحاتی در مورد مستثنیات دین
    توضیحاتی در مورد مستثنیات دین

    در مورد این که آیا شرایط و دارایی های شما هم شامل این مستثنیات دین می شود، یا خیر؛ می توانید از سایت تهران لو و وکلای متبحر و چیره دست در این زمینه و دریافت مشاوره حقوقی استفاده کنید.

    توضیحاتی در مورد مستثنیات دین
    توضیحاتی در مورد مستثنیات دین

    توضیح معنی معسر با توجه به ماده 504 قانون آیین دادرسی مدنی و ذکر ماهیت اعسار

    در ادامه موضوع مقاله ی خود با عنوان نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار به بیان توضیح معنی معسر با توجه به ماده 504 قانون آیین دادرسی مدنی و ذکر ماهیت اعسار می پردازیم.

    بر اساس ماده 504 قانون آیین دادرسی مدنی معنای معسر به شرح زیر می باشد:

    توضیح معنی معسر با توجه به ماده 504 قانون آیین دادرسی مدنی و ذکر ماهیت اعسار
    توضیح معنی معسر با توجه به ماده 504 قانون آیین دادرسی مدنی و ذکر ماهیت اعسار

    طبق تعریف ذکر در ماده 504 آیین دادرسی مدنی به دو طریق اعسار از هزینه دادرسی اتفاق می افتد:

    الف – به خاطر عدم کفاف دارایی شخص نسبت به پرداخت هزینه دادرسی

    ب – به خاطر اینکه شخص به دارایی خود دسترسی ندارد، قادر به تامین و پرداخت هزینه های دادرسی نیست.

    بعضی از شرایط عدم دسترسی شخص به اموال و دارایی اش عبارتند از: در رهن و معاملات با حق استرداد بودن اموال شخص، مدلول ماده 276 قانون مدنی به این معنی که اموال و دارایی از شخص که توسط حاکم ممنوع التصرف شده است.

    توضیح معنی معسر با توجه به ماده 504 قانون آیین دادرسی مدنی و ذکر ماهیت اعسار
    توضیح معنی معسر با توجه به ماده 504 قانون آیین دادرسی مدنی و ذکر ماهیت اعسار

    در مورد اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، همین قانون جدید، قانون حاکم باشد، اما در مورد اعسار از پرداخت محکوم به، در مواردی که به خاطر قانون جدید لغو نشده باشد، قانون اعسار همچنان صدق می کند. در هر صورت هر کدام از این دو دعوی، جزء دعاوی غیر مالی به حساب می آیند.

    ماهیت اعسار:

    در ادامه موضوع مقاله ی خود با عنوان نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار به بررسی ماهیت اعسار می پردازیم.

    در مورد ماهیت اعسار، ماده 14 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تعریف زیر را عنوان می کند:

    ماهیت اعسار:
    ماهیت اعسار:

    اعسار امری است که هر لحظه ممکن است، اتفاق بیفتد. یعنی هر لحظه ممکن است، شخص به حالت اعسار در بیاید و معسر عنوان شود و یا شخصی که معسر شده بود از حالت اعسار خارج شود.

    سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا اعسار یک وضعیت و حالت دائمی است؟

    در پاسخ به این سوال باید اذعان داشت که حالت اعسار یک حالت و وضعیت دائمی و ثابت نیست، زیرا ممکن است، شخصی در این لحظه و الان یک فرد معسر شناخته شده باشد، ولی بعد از مدتی وضعیت مالی و دارایی او به شکلی و به هر دلیلی از جمله ارث رسیدن، تغییر کند.

    به همین دلیل قانونگذار این مسئله را به شکل تقاضای تعدیل قابل تغییر مطرح می کند و هر زمان که شخص طلبکار از بهتر شدن وضعیت مالی بدهکار معسر شناخته شده، مطلع شود، می تواند از دادگاهی که حکم اعسار را صادر کرده است، درخواست تعدیل اقساط نماید و در صورت رسیدگی و اثبات این مسئله ممکن است، رقم اقساط بیشتر شود.

    ماهیت اعسار:
    ماهیت اعسار:

    ماده 514 قانون آیین دادرسی مدنی

    بر اساس ماده 514 قانون آیین دادرسی مدنی، هر زمان که معسر بتواند هزینه دادرسی را پرداخت نماید، ملزم به پرداخت آن خواهد بود. و اگر درآمدی داشته باشد، دادگاه بر اساس درآمد شخص و هزینه های ضروری زندگی اش، مقدار و مدت زمان پرداخت هزینه های دادرسی را تعیین می کند. شرح ماده 514 قانون آیین دادرسی مدنی به شکل زیر می باشد:

    ماده 514 قانون آیین دادرسی مدنی
    ماده 514 قانون آیین دادرسی مدنی

    در نتیجه با توجه به ماده 514 آیین دادرسی، حکم اعسار که به یک شخص داده می شود، می تواند تغییر کند. لازم به ذکر است که اگر شرایط شخص بدهکار نسبت به گذشته یعنی زمانی که حکم اعسار برایش صادر شده است؛ بدتر شود، آن شخص هم می تواند تقاضای تعدیل حکم اعسار از دادگاه کند که در صورت اثبات این مسئله، طبق نظر دادگاه مبلغ اقساط کم می شود.

    می توانید اطلاعات و جزئیات بیشتر را در سایت تهران لو جستجو کنید و از وکلای ماهر این سایت مشاوره حقوقی بگیرید.

    تعریف انواع اعسار و توضیح هزینه های دادرسی

    در ادامه موضوع مقاله ی خود با عنوان نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار به بررسی تعریف انواع اعسار و توضیح هزینه های دادرسی می پردازیم.

    حالت اعسار به دو نوع اعسار مطلق و اعسار نسبی یا اعسار به تقسیط بیان می شود. حالا به تعریف این می پردازیم که به چه حالتی، اعسار مطلق و به چه حالتی اعسار نسبی گفته می شود.

    حالت اعسار مطلق به وضعیتی گفته می شود که شخص بدهکار به هیچ وجه توان پرداخت محکوم به یا هزینه ای دادرسی را ندارد و کاملا عاجز و ناتوان است و یا فعلا نمی تواند به اموال و دارایی اش دسترسی داشته باشد. حالا چه پرداخت به صورت یکجا باشد و چه به صورت تقسیط.

    یعنی شخص بدهکار، این طور عنوان می کند که نه مالی دارد و نه شغل و درآمدی دارد که بتواند بدهی اش را بپردازد و در نتیجه از دادگاه درخواست صدور حکم به اعسار مطلق می کند و در این صورت حتی ملزم به پرداخت بدهی به صورت اقساط هم نمی باشد، اما هر زمان که طلبکار اموالی از او به دست آورد، آن اموال قابل توقیف است.

    در صورتی که بدهکار قادر به پرداخت پرداخت محکوم به یا هزینه های دادرسی را به طور یکجا نباشد

    در صورتی که شخص بدهکار قادر به پرداخت محکوم به یا هزینه های دادرسی را به طور یکجا نباشد، ولی بتواند این هزینه ها و بدهی اش را به صورت قسطی پرداخت کند به آن فرد معسر نسبی و به این حالت اعسار نسبی گفته می شود.

    معمولا در بیشتر دادخواست ها و دعاوی اعسار، فرد بدهکار عنوان می کند که قادر به پرداخت یکجای بدهی و محکوم به نیست، ولی می تواند با کارکردن و درآمدی که ماهیانه دارد، بدهی اش را به صورت اقساط پرداخت کند. و دادگاه بر اساس درآمد و بدهی اش شخص را محکوم می کند که بخشی از بدهی اش را به صورت پیش پرداخت و بقیه را در مدت زمان معین و به صورت اقساط بپردازد.

    مشابه این موارد می توان به پرداخت مهریه زن توسط شوهرش نام برد که طبق روال موجود در دادگاه خانواده، مرد محکوم می شود که مقداری از مهریه ( اگر مهریه سکه باشد، تعدادی از سکه ها ) به صورت یکجا و بقیه را به شکل اقساط در زمان مشخص شده توسط دادگاه به همسرش پرداخت نماید و اگر مهریه سکه باشد، اقساط به شکل نیم سکه و یا تمام سکه پرداخته می شود.

    قوانین مربوط به اعسار و یا رد اعسار بسیار متنوع و گسترده می باشد

    قوانین مربوط به اعسار و یا رد اعسار بسیار متنوع و گسترده می باشد و نیاز به تکنیک های خاصی دارد که وکلای باتجربه از آن تکنیک ها مطلع هستند. توصیه می شود، به سایت تهران لو برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه تجدید نظرخواهی اعسار و استفاده از وکلای چیره دست و باتجربه مراجعه کنید.

    در زیر طبق ماده 502 قانون آیین دادرسی مدنی، لیست هزینه های دادرسی آورده شده است که شامل:

    هزینه برگه های ارائه شده به دادگاه، هزینه احکام دادگاه و جلسات حضوری، هزینه تمبر، هزینه دستمزد کارشناسان، هزینه اجرای قرار معاینات، هزینه تحقیقاتی که توسط دادگاه انجام می شود، و…. می باشند.

    قوانین مربوط به اعسار و یا رد اعسار بسیار متنوع و گسترده می باشد
    قوانین مربوط به اعسار و یا رد اعسار بسیار متنوع و گسترده می باشد

    باید ذکر شود که هزینه های دادرسی یکی از راه های تامین بودجه کشور است. و وجود این هزینه های باعث می شود که اشخاص از ارائه دعاوی بیهوده و بی اساس در دادگاه جلوگیری کنند و از شلوغی بی دلیل در دادگاه ها و مراجع قضائی کاسته شود.

    گاهی هزینه های دادرسی بسیار زیاد می باشد که شاکی قادر به پرداخت آنها نمی باشد، در این وضعیت است که از حالت اعسار از هزینه های دادرسی استفاده می شود.

    قوانین مربوط به اعسار و یا رد اعسار بسیار متنوع و گسترده می باشد
    قوانین مربوط به اعسار و یا رد اعسار بسیار متنوع و گسترده می باشد

    توضیح در مورد دادگاهی که شایستگی رسیدگی به ادعای اعسار و ذکر راه های اثبات اعسار را دارد

    در ادامه موضوع مقاله ی خود با عنوان نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار به بررسی دادگاهی که شایستگی رسیدگی به ادعای اعسار و ذکر راه های اثبات اعسار را دارد می پردازیم.

    در مورد اینکه چه دادگاهی شایستگی رسیدگی به ادعای اعسار را دارد، این طور گفته می شود که دادگاهی می تواند به دعوای اعسار رسیدگی کند که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را داشته است و یا به نوعی در قسمت اصل دعوا حکم را صادر کرده است.

    و اما در مورد ادعای اعسار از هزینه تجدید نظرخواهی یا فرجام خواهی به رسیدگی به این ادعا به عهده دادگاه اولی است که رای تجدید نظر یا فرجام را صادر کرده بود و به عهده دادگاه تجدیدنظر یا مرجع فرجام نیست. در کل می توان این طور عنوان کرد که رسیدگی به دعوای اعسار هیچ وقت بر عهده دادگاه تجدید نظر یا مرجع نمی باشد.

    روش های اثبات اعسار:

    در دادگاه اصل بر این گذاشته می شود که شخص بدهکار و محکوم به تمکن مالی برای پرداخت هزینه های دادرسی و بدهی اش را دارد و اگر خلاف این ادعا شود، باید توسط بدهکار اثبات گردد. کسی که ادعای اعسار می نماید می تواند دلائل مختلفی را برای اثبات ادعایش به دادگاه ارائه دهد. وکلای با تجربه سایت تهران لو می توانند در این مورد پیشنهادات و مشاوره های حقوقی خوبی به شما ارائه دهند.

    ماده 7 قانون نحوه اجرای محکومیت ها مالی در مورد روش اثبات اعسار این گونه بیان می کند که: در صورتی که شخصی که ادعای اعسار می کند مالی به دست آورده باشد، اثبات اعسار به عهده اوست و اگر بتواند ثابت کند که آن مال به هر دلیلی از تصرف او خارج است، ادعای اعسار او پذیرفته می شود

    و نیز اگر شرایط شخص مدعی اعسار برای قاضی اثبات شده نباشد در صورتی که سوگند به داشتن حالت اعسار یاد کند، ادعای اعسار او توسط دادگاه پذیرفته می شود.

    روش های اثبات اعسار:
    روش های اثبات اعسار:

    متن دقیق ماده 7 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی به شرح زیر است:

    متن دقیق ماده 7 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی به شرح زیر است:
    متن دقیق ماده 7 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی به شرح زیر است:

    یکی از متداول ترین و معمولی ترین راه های اثبات اعسار، آوردن شاهد در دادگاه است.

    زمانی که شخص بدهکار در محکومیت های مالی و جزایی ادعای اعسار می کند و عنوان می کند که توانایی پرداخت بدهی اش را ندارد، باید برای اثبات ادعای اعسار مدارک و یا حداقل چهار شاهد برای دادگاه بیاورد. این شهود باید از وضعیت زندگی و مالی شخص بدهکار آگاه باشند و به صورت کتبی به مشخصات، کار و درآمد، روش گذراندن زندگی و عدم تمکن مالی شخص مدعی اعسار شهادت بدهند.

    از مزایای اثبات اعسار این است که اگر فرد بتواند در دادگاه ثابت کند که تمکن مالی برای پرداخت بدهی هایش و یا پرداخت هزینه های دادرسی را ندارد، ممکن است، از پرداخت قسمتی یا تمام هزینه های دادرسی معاف شود و یا می تواند از وکیل بدون پرداخت حق الوکاله در دادگاه استفاده کند.

    در ماده 23 قانون اعسار این طور آمده است که شخصی که ادعای اعسار می کند باید حداقل چهار نفر را که نسبت به وضعیت زندگی او آگاه باشند را به دادگاه معرفی کند و شهادت کتبی آن ها را در پرونده قضائی خود داشته باشد.

    در ماده 506 قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده است که برای اثبات عدم توانایی پرداخت هزینه دادرسی شهادت دو نفر که از وضعیت مالی شخص با خبر هستند، کافی می باشد. این دو نفر با مدارک و شواهدشان مبنی بر کم بضاعت بودن فرد مدعی اعسار در پرداخت هزینه دادرسی را به دادگاه ارائه دهند.

    متن کامل ماده 506 قانون آیین دادرسی به شرح زیر می باشد:

    متن کامل ماده 506 قانون آیین دادرسی به شرح زیر می باشد:
    متن کامل ماده 506 قانون آیین دادرسی به شرح زیر می باشد:

    در ماده 8 قانون نحوه اجرای محکومیت های ملی هم در مورد شهادت شهود برای اثبات اعسار شخص مدعی مطالبی آورده شده است که متن کامل ماده 8 در زیر آمده است:

    متن کامل ماده 506 قانون آیین دادرسی به شرح زیر می باشد:
    متن کامل ماده 506 قانون آیین دادرسی به شرح زیر می باشد:

    اشخاصی که برای شهادت اثبات اعسار شخص مدعی، به دادگاه معرفی می شوند، باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟ شهود باید غیر از ویژگی های عمومی، ویژگی های ذکر شده در ماده 9 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی را نیز داشته باشد. این ماده این طور می گوید که:

    شاهد باید از هویت، شغل، میزان درآمد و روش امرار معاش شخص مدعی اعسار اطلاع داشته باشد و شهادت دهد که مدعی اعسار غیر از اموالی که شامل مستثنیات دین می شود، هیچ اموال دیگری که قابل دسترس باشد، ندارد.

    متن کامل ماده 9 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی:

    در ادامه موضوع مقاله ی خود با عنوان نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار به بررسی متن کامل ماده 9 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی می پردازیم.

    ذکر روش های تقسیط هزینه دادگستری در صورت به اثبات رسیدن اعسار

    در ادامه سوژه ی مقاله ی خود با عنوان نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار به بررسی روش های تقسیط هزینه دادگستری در صورت به اثبات رسیدن اعسار خواهیم پرداخت.

    بعد از اثبات اعسار مدعی، دادگاه بر اساس شرایط، وضعیت، کار و درآمد شخص مدعی اعسار، به نحوی که او توانایی پرداخت اقساط را داشته باشد، بدهی و دیون او را تقسیط می کند.

    ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی به طور کامل به همراه دو تبصره به این موضوع پرداخته است.

    ذکر روش های تقسیط هزینه دادگستری در صورت به اثبات رسیدن اعسار
    ذکر روش های تقسیط هزینه دادگستری در صورت به اثبات رسیدن اعسار

    شخصی که ادعا اعسار می کند باید لیست همه مال اموال و دارایی های خود را به طور دقیق به دادگاه اعلام کند

    یکی از اقدامات ضروری که شخص مدعی اعسار باید زمان ارائه دادخواست اعسار طبق ماده 8 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی انجام دهد، این است، که شخصی که ادعا اعسار می کند باید لیست همه مال اموال و دارایی های خود را به صورت کامل با ذکر مقدار و قیمت تمام اموال منقول یا غیر منقول خود را و همین طور مبالغ نقدی که در بانک ها و یا موسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از کشور دارد را به طور دقیق و واضح به دادگاه اعلام کند.

    و شخص مدعی اعسار باید تمام اموال و وجوهی را که از اشخاص دیگر طلب دارد، یا به هر دلیلی نزد اشخاص دیگر می باشد و همراه تمام نقل و انتقالات طی یک سال گذشته را به همراه دادخواست خود به دادگاه ارائه نماید.

    برای اطلاع بیشتر از این اقدامات و نحوه انجام آنها، بهتر است، به وکلای چیره دست سایت تهران لو مراجعه و از مشاوره آنها نهایت بهره را ببرید.

    وظیفه دادگاه بعد از ثبت شدن دادخواست اعسار

    پس از این که شخص درخواست اعسار را به همراه کلیه مدارک و شواهد و لیست دارایی ها و اموالش به دادگاه ارائه کرد و در دادخواست اعسار او در دادگاه ثبت شد، دادگاه سریعا از مراجع ذیربط وضعیت مالی محکوم علیه را بررسی و نسبت به روشن شدن وضعیت اعسار او اقدام می کند. در واقع فرد طلبکار یعنی شخص شاکی باید درخواست استعلام از مراجع ذیربط را به دادگاه ارائه دهد و معمولا دادگاه از ارسال درخواست به سه اداره مربوطه استعلام می گیرد. این ادارات شامل:

    وظیفه دادگاه بعد از ثبت شدن دادخواست اعسار
    وظیفه دادگاه بعد از ثبت شدن دادخواست اعسار
    • بانک مرکزی، برای دریافت کلیه حساب های مدعی اعسار در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی
    • سازمان ثبت، برای پیگیری و اطلاع از کلیه اسناد و اموال غیر منقول ثبت شده به نام مدعی اعسار
    • اداره راهور، برای استعلام کلیه وسائل نقلیه ای که به نام مدعی اعسار ثبت شده است.

    لازم به بیان یک نکته است. اگر دادگاه رای به قبول اعسار مدعی دهد، این حکم حضوری به حساب می آید. یعنی اگر خوانده اعسار به دادگاه نیاید و لایحه ای هم به دادگاه ارائه نکند و از جلسه رسیدگی دادگاه مطلع نشده باشد، ولی ابلاغ اخطار به صورت قانونی برای او ارسال شده باشد، باز هم اعلام حکم به همان صورت حضوری خواهد بود. یعنی خوانده اعسار حکم را به صورت حضوری دریافت کرده است. خواه در دادگاه حاضر باشد، خواه حاضر نباشد.

    توضیحات و پاسخ یه سوال های متداول در زمینه ادعای اعسار

    اگر شخصی دادخواست اعسار به دادگاه بدهد نتیجه دادخواست چه می شود؟ نتیجه به سه حالت ممکن است، به دست بیاید:

    الف: شخص مدعی نمی تواند اعسارش را ثابت کند و در نتیجه درخواستش رد می شود. ب: شخص مدعی می تواند اعسارش را در دادگاه ثابت کند درنتیجه دادگاه حکم به اعسار می دهد. ج: اگر دادگاه تشخیص دهد که اعسار مدعی در حد اعسار به تقسیط می باشد، رای به تقسیط بدهی اش می دهد.

    در صورتی که شخصی ادعای اعسار کند و درخواست اعسارش رد شود، چه اتفاقی می افتد؟ ماده 12 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در مورد این مسئله این طور گفته که: اگر درخواست اعسار مدعی رد شود، دادگاه علاوه بر رد درخواست شخص مدعی اعسار، حکم به پرداخت خسارت های وارد شده بر طرف دعوا می دهد.

    آیا تاجر یا بازرگانی می تواند درخواست اعسار کند؟

    در ماده 512 قانون آیین دادرسی اینطور بیان شده که درخواست اعسار تاجر پذیرفته نمی شود، زیرا تاجری که بخواهد درخواست اعسار نسبت به هزینه های دادرسی بدهد، ابتدا باید اعلام ورشکستگی کند و درخواست بررسی ورشکستگی خود را به دادگاه ارائه کند.

    بررسی و پیگیری وضعیت مالی تاجر و بازرگان وقت و زمان بسیاری لازم دارد و نیاز به دقت بالای می باشد، زیرا اعلام ورشکستگی یک تاجر بر اقتصاد کشور و وضعیت و شرایط تجار دیگر تاثیر به سزایی می گذارد و دقیقا به همین دلیل درخواست اعسار تجار قابل پذیرش نیست، البته این قوانین و شرایط شامل کسب و کارهای کوچک نمی شود.

    اگر دادخواست اعسار از طرف تاجر یا اشخاص حقوقی به دادگاه ارائه شود، چون دادخواست اشخاص حقوقی به هیچ عنوان پذیرفته نمی شود و در صورتی که بازرگان بودن تاجر مدعی اعسار برای دادگاه ثابت شود، دادگاه بدون اطلاع خواهان، درخواست اعسار آنها را رد می کند و حکم به رد درخواست خواهان می دهد.

    اگر محکوم علیه درخواست اعسار دهد، آیا به درخواست او بدون نوبت رسیدگی می شود؟

    بله به دادخواست محکوم علیه برای ادعای اعسار خارج از نوبت رسیدگی می شود و اگر فرد مدعی در زندان باشد، بعد از اثبات ادعای اعسار او آزاد می شود.

    آیا در مورد حکم اعسار خاتمه امر داده می شود؟

    تمام دادخواست هایی که موضوع آنها به زمان بستگی دارند، زمان خاتمه امر ندارند، زیرا شرایط انسان ها طی زمان های مختلف تغییر می کند.

    ممکن است، شخصی امروز واجد شرایط اعسار باشد، اما در آینده این شرایط تغییر کند و شخص از حالت اعسار خارج شود و دادخواست تعدیل اعسار می تواند چندین بار به دادگاه داده شود.

    آیا در مورد حکم اعسار خاتمه امر داده می شود؟
    آیا در مورد حکم اعسار خاتمه امر داده می شود؟

    آیا در صورتی که معسر فوت کند، وراث او می توانند از شرایط اعسار متوفی استفاده کنند؟

    خیر، حکم اعسار بعد از فوت معسر، لغو می شود و وراث نمی توانند از حکم معسر متوفی استفاده کنند و باید هزینه های دادرسی را که به عهده معسر فوت شده بوده است را بپردازند و در صورتی که وراث هم شرایط اعسار دارند، باید جداگانه به دادگاه دادخواست اعسار بدهند.

    در صورتی که تخلف های زیر توسط شخص مدعی اعسار سر بزند، آن شخص به حبس محکوم می شود:

    پس از اینکه حکم اعسار صادر شد، مشخص شود که مدعی اعسار اظهار دروغ کرده است و شرایط معسر را ندارد.

    پس از اینکه دادخواست اعسار پذیرفته شود، مشخص شود که شاهدان شهادت دروغ داده اند، در این حالت علاوه بر مدعی اعسار، شاهدان نیز محکوم به حبس می شوند.

    اگر معسر توان مالی پیدا کند، ولی آن را بیان نکند

    بعد از پذیرفته شدن دادخواست اعسار و صدور حکم اعسار، معسر توان مالی پیدا کند، ولی آن را بیان نکند و همچنان خود را معسر عنوان کند.

    شخصی با مدعی اعسار همکاری و خود را طلبکار او معرفی کند در حالیکه طلبکار واقعی نیست. در این جور مواقع علاوه بر مدعی اعسار، طلبکار قلابی هم محکوم به حبس می شود.

    اگر معسر توان مالی پیدا کند، ولی آن را بیان نکند
    اگر معسر توان مالی پیدا کند، ولی آن را بیان نکند

    بعضی مواقع ممکن است، محکوم علیه برای فرار از اجرای حکم در مورد مال و اموالش، لیست کامل دارایی اش را به دادگاه ارائه ندهد یا بعد از اینکه حکم اعسار مشخص شود، به دروغ خود را معسر معرفی کند، در این جور مواقع دادگاه حکم اعسار صادر شده را بی اثر می کند و محکوم علیه را به حبس محکوم می نماید،

    همچنین دادگاه برای شخص یا اشخاصی که با محکوم علیه برای گمراه کردن دادگاه همراهی کرده اند، هم مجازاتی در نظر می گیرد. این مجازات ممکن است، به صورت حبس یا ممنوعیت های قانونی باشد.

    این ممنوعیت ها شامل موارد زیر می شود:

    • ممنوع الخروج می شوند
    • ممنوعیت در تاسیس شرکت تجاری
    • نمی توانند عضو هیئت مدیره شرکت های تجاری شوند
    • نمی توانند در شرکت های تجاری با عنوان مدیرعامل فعالیت کنند
    • نمی توانند از بانک ها و موسسات مالی عمومی و دولتی اعتبار و تسهیلات دریافت کنند. فقط اجازه دریافت وام های ضروری را دارند.
    • مجاز به دریافت دسته چک نمی باشند.

     

    درخواست اعسار در مورد پرداخت کردن مهریه و ذکر کردن مزیت های صدور حکم اعسار

    قبل از توضیح در این مورد باید بیان شود که اگر مرد توانایی مالی اعم از منقول یا غیر منقول یا حساب بانکی دارای موجودی داشته باشد، زن می تواند برای دریافت مهریه اش از دادگاه درخواست توقیف این اموال را نماید.

    حتی اگر مهریه بالای 110 سکه هم باشد، باز هم زن می تواند اموالی را که جزء مستثنیات دین نمی باشند را با حکم دادگاه توقیف کند و اگر زن اموالی جزء مستثنیات دین می باشند را توقیف نماید، مرد می تواند با اعتراض به دادگاه آن اموال را از توقیف آزاد کند.

    طبق قانون جدید حمایت از خانواده، اگر میزان مهریه در زمان انجام عقد تا 100 و 10 سکه تمام بهار آزادی باشد، زن می تواند درخواست وصول آن را نماید و این مقدار مهریه دارای ضمانت اجرای کیفری حبس می باشد، ولی برای تعداد مهریه بیشتر از یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی، وصول و دریافت آن مشروط به داشتن توانایی مالی مرد است که زن باید این توانایی مالی مرد را ثابت کند.

    در واقع به طور خلاصه می توان اینطور گفت که: اگر در دادگاه برای مهریه تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی، فرض را بر این می گذارد که زوج (مرد) توانایی مالی برای پرداخت آن را دارد و اثبات عدم توانایی مالی بر عهده مرد است،

    ولی برای مهریه مازاد بر یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی، دادگاه فرض را بر عدم توانایی مالی زوج می گذارد و زوجه(زن) باید ثابت کند که شوهرش توانایی پرداخت مازاد مهریه را دارد.

    درخواست اعسار در مورد پرداخت کردن مهریه و ذکر کردن مزیت های صدور حکم اعسار
    درخواست اعسار در مورد پرداخت کردن مهریه و ذکر کردن مزیت های صدور حکم اعسار

    مباحث حقوق خانواده

    یکی از جاهایی که می توان از مزایای صدور حکم اعسار استفاده کرد، مباحث حقوق خانواده است. طبق قانون حمایت از خانواده، ثبت طلاق بعد از پرداخت تمام حقوق زن انجام می شود،

    ولی اگر مرد بتواند ثابت کند که توانایی مالی برای پرداخت مهریه و حقوق زن ندارد و دادگاه حکم به پرداخت اقساط حق و حقوق زن که بر عهده مرد است، مانند مهریه، جهیزیه، نفقه سایر موارد را صادر نماید، حکم طلاق می تواند ثبت شود و زوج و زوجه از هم طلاق بگیرند، اما زوج موظف است، طبق حکم دادگاه تمام بدهی های خود را بر اساس زمان تعیین شده پرداخت کند.

    نکته: بعد از اینکه زن درخواست مهریه خود را به دادگاه ارائه داد و حکم آن به مرد ابلاغ شود، اگر زوج طی این مدت درخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تحویل دهد، می تواند مانع از انجام حکم جلب شود، ولی اگر طی این مدت دادخواست اعسار از مهریه به دادگاه ارائه نشود، زوجه می تواند از دادگاه تقاضای جلب زوج کند.

    و اگر زوج جلب شود و به زندان بیفتد فقط در صورتی که زن رضایت دهد، یا وثیقه گذاشته شود، مرد آزاد می شود و می تواند دادخواست اعسار از مهریه به دادگاه بدهد و اگر دادخواست اعسار پذیرفته شود، مرد آزاد می شود و اگر دادخواست اعسار توسط دادگاه پذیرفته نشود، از وثیقه گذار خواسته می شود که طی مدت 20 روز از زمان ابلاغ، زوج(محکوم علیه) را به دادگاه تحویل نماید.

    اگر مرد دادخواست طلاق به دادگاه بدهد و بخواهد دادخواست اعسار از مهریه به دادگاه ارائه کند

    نکته: در صورتی مرد دادخواست طلاق به دادگاه بدهد، بعد از قطعی شدن مجوز طلاق، بخواهد دادخواست اعسار از مهریه به دادگاه ارائه کند، اگر دادخواست اعسار از مهریه در دادگاه پذیرفته نشود، مرد باید مهریه را به طورکامل حتی اگر بیشتر از یکصد و ده سکه باشد را بپردازد و تا تسویه کامل مهریه، حکم طلاق صادر نمی شود.

    نکته: اگر زن بعد از ارسال دادخواست مهریه به دادگاه، مرد را چه از دادگاه و چه از راه اجرای ثبت، ممنوع الخروج کرده باشد، مرد می تواند دادخواست اعسار از مهریه را به دادگاه بدهد و بعد از اینکه اعسار از مهریه او برای دادگاه ثابت شد و دادگاه حکم به اعسار از مهریه را برای او صادر کرد، طبق ماده 23 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، مرد می تواند درخواست رفع ممنوع الخروج بودن را به دادگاه بدهد و ممنوع الخروج بودن را برطرف کند.

    همانطور که ملاحظه کردید درخواست اعسار از مهریه یا درخواست رد اعسار از مهریه بسیار پیچیده می باشد و دارای نکات ظریفی است که استفاده از این نکات فقط از عهده یک وکیل مجرب و چیره دست برمی آید.

    شما در حال مطالعه مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار هستید.

    به سایت تهران لو مراجعه کنید

    پس برای دریافت مشاوره و اطلاع و استفاده از این نکات حساس در زمینه دادخواست اعسار از مهریه به سایت تهران لو مراجعه کنید و از مشاوره وکلای باتجربه این سایت نهایت استفاده را ببرید.

    در زیر دو نمونه از دادخواست یا لایحه دفاعیه اعسار از هزینه های دادرسی و لایحه دفاعیه اعسار از مهریه از طرف زوجه آورده می شود. امیدوارم توضیحات این مقاله و نمونه های ارائه شده در زیر بتواند کمک و راهنمایی هایی لازم را به شما ارائه کرده باشد.

    نمونه لایحه دفاعیه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی:

    به سایت تهران لو مراجعه کنید
    به سایت تهران لو مراجعه کنید

    نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار از مهریه از طرف زوجه:

    در زیر یک مورد نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار درج شده است.

    به سایت تهران لو مراجعه کنید
    به سایت تهران لو مراجعه کنید

    در این جا به انتهای نوشتار نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار رسیدیم. امیدوار هستیم موارد ارائه شده در خصوص نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار برای شما مفید بوده باشند.

    مجددا پیشنهاد می شود برای دریافت مشاوره ای مناسبتر به سایت تهران لو مراجعه نمایید. تهران لو چیره دست ترین وکلا را به شما معرفی می نماید.

    از اینکه تا پایان مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار با ما همراه بودید متشکریم.

    یک پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با