نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قصد داریم که چند مورد نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق برای شما بیاوریم و پیرامون این موضوع توضیح دهیم.

    ازدواج یکی از بهترین سنت ها و در فرهنگ ایرانیان و در اسلام می باشد. روایات زیادی از پیامبر و امامان نیز در همین باب داریم. به عنوان مثال پیامبر اکرم اسلام در حدیثی می فرماید هر کسی که ازدواج کند نصف دینش را تکمیل کرده است.

    از نظر روانشناسی و جامعه شناسی نیز ازدواج بسیار توصیه شده است. ازدواج باعث آرامش روح و روان هر دو طرف می شود و زن و مرد را هدفمند و مسئولیت پذیر می کند. با ازدواج هر دو طرف به ثبات می رسند.

    اما گاها این ازدواج ها ممکن است، به طلاق کشیده بشوند. هر چقدر که در دین و عرف ما ایرانیان ازدواج امر پسندیده و مقبولی است، همان قدر طلاق مکروه و ناپسند می باشد.

    البته به عنوان یک اختیار شرعی و قانونی باید آن را پذیرفت. در بعضی از مواقع طلاق به عنوان یک راه چاره، می تواند کارساز باشد.

    ازدواج و طلاق، به عنوان دو اختیار شرعی و قانونی، هر کدام شرایط و مقررات خاص خود را دارند. در این مقاله ما قصد داریم که در مورد طلاق و قوانین مربوط به آن صحبت کنیم.

    در این مقاله قرار بر این است که به سوالات زیر پاسخ داده شود.

    طلاق چیست؟

    طلاق چه انواع و اقسامی دارد؟

    طلاق چه آثاری بر روی زن، مرد و فرزندان آن ها می گذارد؟

    برای انجام طلاق چه روالی باید طی شود؟

    تجدیدنظرخواهی طلاق چیست؟

    برای کسب اطلاعات بیشت در مورد نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق با ما همراه باشید.

    طلاق چیست؟

    طلاق یک واژه ی عربی می باشد که از مصدر تطلیق یا اطلاق گرفته شده است و در فارسی از نظر لغوی به معنای رها شدن، جدا شدن و یا گشودن گره معنا می شود.

    در جامعه نیز، به جدا شدن و یا رها شدن زن و مرد از یکدیگر طلاق می گویند. در اصل طلاق ابزاری برای پایان دادن به رابطه ی زناشویی می باشد، یعنی پس از جاری شدن صیغه ی طلاق حقوق و وظایفی که دو طرف به واسطه ی زن و شوهر بودن نسبت به هم دیگر داشتند از بین می روند و هم چنین آن دو شخص نسبت به هم غریبه و نامحرم محسوب می شوند.

    با وجود این که هم در شرع و هم در عرف، طلاق امری ناپسند حساب می شود و طبق نظر کارشناسان جامعه شناسی و روان شناسی، طلاق اثرات مخرب زیادی بر روی طرفین، اجتماع و خانواده ی او می گذارد،

    اما گاهی اوقات، تنها راه چاره برای طرفین و یا یک طرف می باشد. از این رو در قانون قواعد و اصولی برای نظم بخشیدن به آن دیده شده است. عمده ی این قواعد و اصول برگرفته از قواعد دینی و شرعی می باشند.

    در این بخش با مفهوم کلی طلاق آشنا شدید. شما می توانید برای داشتن مشاوره ای مناسب و دریافت اطلاعات بهتر در این زمینه به سایت تهران لو مراجعه نمایید. تهران لو بهترین و مناسب ترین مشاوره های حقوقی در زمینه های متنوع از جمله موضوعات مرتبط با طلاق را به همه مخاطبین ارائه می دهد. تهران لو با تجربه ترین وکیل ها را در این مورد به شما معرفی می نماید.

    طلاق چیست؟
    طلاق چیست؟

    در ادامه ی مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق به توضیح انواع و اقسام طلاق می پردازیم.

    انواع طلاق:

    قانون مدنی ایران، طلاق را به انواع گوناگونی تقسیم نموده است. بر اساس قانون، طلاق به دسته های زیر تقسیم می شود.

    • در خواست طلاق از طرف مرد
    • در خواست طلاق از طرف زن
    • درخواست طلاق به صورت توافقی

    این سه دسته، انواع طلاق را در ایران تشکیل می دهند و هر کدام از آنها شرایط، قانون و مقررات خاص خودشان را دارند.

    در ادامه مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق به توضیح شرایط و قوانین هر یک از این دسته ها می پردازیم.

    درخواست طلاق از طرف مرد:

    بر اساس قانون، مرد هر گاه که دوست داشت می تواند همسر خود را طلاق بدهد. که البته جدیدا برای این امر هم، محدودیت هایی قائل شده اند. در قدیم بدون رفتن به دادگاه، مرد می توانست که زن خود را طلاق بدهد، ولی الان ابتدا مرد و یا وکیل او باید به دادگاه خانواده مراجعه کنند و سپس درخواست طلاق بدهند. بعد از ارائه درخواست طلاق، درخواست وی برای داوری به قاضی ارجاع داده می شود. در این مرحله مرد باید قاضی را مجاب کند تا بتواندگواهی عدم امکان سازش از وی دریافت بنماید.

    درخواست طلاق از طرف مرد:
    درخواست طلاق از طرف مرد:

    درخواست طلاق از طرف زن:

    طلاق از طرف زن نیز شرایط خاص خود را دارد. معمولا و بر اساس قانون خانم ها سخت می توانند طلاق خود را از مرد بگیرند. در صورتی که مرد موافق طلاق نباشد کار آن ها پیچیده تر نیز می شود،

    البته اگر مرد در حین و یا بعد از عقد حق طلاق را به همسرش بدهد، روال طلاق گرفتن او آسان تر می شود. با استفاده از این حق، زوجه (خانم) می تواند به دادگاه مراجعه کرده و خود را مطلقه کند.

    اگر زوجه این حق را حین و یا بعد از عقد نگرفته باشد، قانون مدنی برای وی راه کارهایی پیش بینی کرده است که طبق آن، می تواند درخواست طلاق دهد، البته اثبات این شرایط برای قاضی و متقاعد کردن او کار دشواری می باشد.

    شرایطی که قانون مدنی برای طلاق زوجه مشخص کرده است، به شرح زیر می باشد.

    درخواست طلاق از طرف زن:
    درخواست طلاق از طرف زن:

    یکی از اصلی ترین راه هایی که زوجه با استناد به آن می تواند درخواست طلاق بدهد و در صورت اثبات آن قاضی رای به طلاق می دهد، اثبات عسر و حرج زن در زندگی مشترک می باشد. حال شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که عسر و حرج به چه معناست؟

    عسر حرج به معنای به وجود آمدن شرایطی در زندگی می باشد که به واسطه ی آن ادامه زندگی برای خانم طاقت فرسا و همراه با مشقت باشد.

    رایج ترین دلایلی که خانم ها با استناد به آن ها درخواست طلاق داده اند و با اثبات آن قاضی رای به طلاق داده است، به شرح زیر می باشد.

    اعتیاد زیان بار شوهر:

    در صورتی که شوهر وی دچار اعتیاد شدید باشد و این امر باعث این بشود که ضرر و زیان بزرگی به زندگی آن ها وارد بشود، قاضی حکم طلاق را صادر می نماید.

    نپرداختن نفقه به همسر به مدت حداقل شش ماه: طبق قانون مرد موظف است که هزینه های زندگی همسر و فرزندان خود را پرداخت کند. در صورتی که به مدت 6 ماه نتواند این هزینه ها را پرداخت کند و یا بنا به هر دلیلی این کار را انجام ندهد، همسر او می تواند که درخواست طلاق بدهد. در صورت اثبات آن نیز قاضی حکم طلاق را صادر می کند.

    اعتیاد زیان بار شوهر:
    اعتیاد زیان بار شوهر:

    در صورتی که شوهر دچار مریضی بسیار سخت و لاعلاجی شود، همسر او می تواند درخواست طلاق دهد.

    در صورتی که مرد دچار مریضی های مقاربتی باشد

    در صورتی که مرد توانایی بچه دار شدن را نداشته باشد

    اعتیاد زیان بار شوهر:
    اعتیاد زیان بار شوهر:

    در صورتی که مرد مدت زیادی خانواده و زندگی خود را ترک کرده باشد، همسر او می تواند درخواست طلاق بدهد.

    در صورتی که مرد بدون رضایت همسر اول خود اقدام به ازدواج با شخص دیگری کرده باشد.

    در صورتی که همسر وی با حکم بالای 5 سال به زندان افتاده باشد و یا جرمی مرتکب شده باشد که بر خلاف شان زوجه باشد.

    اعتیاد زیان بار شوهر:
    اعتیاد زیان بار شوهر:

    در صورتی که مرد دچار سوء رفتار، سوء معاشرت و رفتارهای پرخاشگرانه باشد( دعوا، فحاشی و… )

    اعتیاد زیان بار شوهر:
    اعتیاد زیان بار شوهر:

    در صورتی که مرد نتواند و یا به هر دلیلی نخواهد برای یک مدت غیر متعارفی برای خانواده ی خود مسکن تهیه نماید.

    در صورتی که مرد به همسرش خیانت کند و زوجه بتواند آن را در دادگاه اثبات کند، فورا قاضی حکم طلاق را صادر می نماید.

    در صورتی که زن بنا به هر دلیلی شدیدا نسبت به مرد دچار تنفر و کراهت شود و کل مهریه ی خود را به ازای طلاق ببخشد. (همان مهر حلال جون آزاد خودمان) در این شرایط قاضی می تواند حکم طلاق را صادر کند.

    در صورتی که مرد در یک مدت طولانی و غیر متعارفی با همسر خود رابطه جنسی برقرار نکند، زوجه می تواند درخواست طلاق بدهد.

    در صورتی که مرد مشکلی داشته باشد و نتواند کیفیت زناشویی را حفظ کند.

    در صورتی که مرد درخواست برقراری رابطه جنسی به صورت غیر متعارف داشته باشد و بر روی درخواست خود پافشاری کند و یا زن را مجبور به انجام آن کار بکند.

    و. . .

    دلایلی که در بالا ذکر شد، رایج ترین دلایل طلاق هستند که طبق آن ها و در صورتی که برای قاضی اثبات بشوند، وی بنا بر قانون مدنی می تواند با درخواست طلاق زوجه موافقت نماید،

    البته همان طور که گفته شد، اثبات آن کار دشواری می باشد. برای اثبات چنین مسئله ای پیشنهاد می شود که از یک وکیل با تجربه و مجرب استفاده کنید. برای کسب مشاوره ی حقوقی مناسب و معرفی وکیل در این زمینه می توانید به وب سایت تهران لو مراجعه کنید.

    طلاق توافقی:

    به طلاقی که در آن زن و مرد، بر سر مسئله ی جدایی و جزئیات آن (مثل مهریه، حضانت فرزندان، نفقه، زمان و مکان ملاقات فرزندان، جهیزیه و. . . ) توافق داشته باشند، طلاق توافقی گفته می شود.

    حال که با انواع طلاق آشنا شدید، وقت آن است که در مورد اقسام مختلف طلاق صحبت کنیم.

    اقسام طلاق:

    قانون مدنی ما که بر اساس شرع و دین مقدس اسلام نوشته شده است، طلاق را بر چند قسم تقسیم می نماید. این دسته بندی صورت گرفته بر اساس اثر آن ها می باشد. به طور کلی طلاق به سه قسم زیر تقسیم می شود.

    • طلاق رجع: طلاق رجعی، طلاقی است که در آن رابطه ی زناشویی کاملا از بین نمی رود و طرفین در مدت زمانی که زوجه باید عده نگه دارد، می توانند از طلاق رجوع کنند.

    عده به چه معناست؟

    پس از طلاق، زن باید یک مدت زمانی مشخص صبر کند و از ازدواج با شخص دیگری خودداری نماید که ازدواج او به هر علتی منحل شده است. اگر در این مدت با شخص دیگری ازدواج کند آن عقد باطل و اگر با آن شخص وارد رابطه ی جنسی شود، آن رابطه حکم زنا را دارد. مدت زمان عده 45 روز کامل می باشد.

    تا اینجا با مبحث عده آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق با ما همراه باشید.

    زن و مرد بعد چگونه می توانند به هم دیگر رجوع کنند؟

    بر اساس قانون در طلاق های رجعی، مرد در مدت عده می تواند به همسر خود رجوع کند. عمل رجوع نیز برخلاف تصورات نیاز به تشریفات خاصی ندارد.

    مرد با هر حرف یا عملی که نیت رجوع از آن به دست بیاید می تواند به همسر خود رجوع کند. به عنوان مثال این حرف یا عمل می تواند بغل کردن وی، برداشتن حجاب او، بوسیدن او یا حتی یک نگاه عاشقانه باشد.

    پس همان طور که گفته شد، عمل رجوع هیچ تشریفات خاصی لازم ندارد و شما توی خانه خود هم می توانید آن را انجام دهید، اما به این نکته توجه داشته باشید که از نظر قانون شما از هم جدا شده اید. پس برای حفظ نظم جامعه لازم است که عمل رجوع را به سازمان ثبت اطلاع دهید.

    پس لازم است که بعد از رجوع مرد به دفترخانه ای که صورتجلسه طلاق در آن تنظیم شده است، برود و بازگشت خود به همسرش را اعلام و ثبت کند.

    در صورت اهمال کاری از طرف مرد، ممکن است که وی به مجازات حبس تعزیری و یا پرداخت جزای نقدی بشود.

    تا اینجا با مبحث زن و مرد بعد چگونه می توانند به هم دیگر رجوع کنند آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق با ما همراه باشید.

    آثار و نتایج رجوع از طلاق چیست؟

    رجوع از طلاق معادل ازدواج دوباره می باشد. یعنی با انجام عمل رجوع همه چیز به قبل از طلاق بر می گردد.  تمام حق و حقوق طرفین مثل نفقه، مهریه، اجرت المثل و… به همان قوتی که قبل از عقد وجود داشت، بعد از رجوع نیز باز میگردد. در اصل زمانی که عمل رجوع انجام می شود، انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است و درست مثل گذشته زندگی مشترک در جریان است.

    تا اینجا با مبحث آثار و نتایج رجوع از طلاق چیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق با ما همراه باشید.

    مرد در زمان عده ی طلاق رجعیه چه وظایفی دارد؟

    مرد موظف است که در دوران عده ی پس از طلاق نفقه ی همسر سابق و نفقه فرزندان خود را به صورت تمام و کمال و مثل گذشته کاملا پرداخت کند.

    در صورتی که از انجام این کار سر باز زند، بر اساس قانون وی مرتکب جرم ترک انفاق شده است. در صورت شکایت همسر و فرزندان از وی، او به زندان و پرداخت جزای نقدی محکوم می شود.

    حتی از نظر چند تن از مراجع مشهور زن می تواند تا انتهای این بازه ی زمانی در اقامتگاه قبلی خود(خانه شوهر)بماند و مرد حق بیرون کردن او را ندارد. علاوه بر این مرد وظیفه دارد که امکانات رفاهی اقامت وی در آن خانه را نیز فراهم بکند.

    تا اینجا با مبحث مرد در زمان عده ی طلاق رجعیه چه وظایفی دارد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق با ما همراه باشید.

    طلاق بائن:

    طلاق بائن نوعی طلاق است که در آن پس از خوانده شدن صیغه ی طلاقرابطه زناشویی به پایان می رسد. در این طلاق زن می تواند بدون نگه داشتن مدت زمان عدّه با شخص دیگری ازدواج کند. در این شرایط از تصمیم خود مبنی بر طلاق پشیمان شوند و بخواهند دوباره به زندگی مشترک بازگردند باید دوباره عقد کنند.

    به چه طلاق هایی بائن می گویند؟

    به صورت پیش فرض تمامی طلاق‌ها از نوع رجعی می باشند، به جز یک سری از آن ها که دارای شرایط خاصی هستند. در ادامه به توضیح این شرایط خاص می پردازیم.

    جدایی بدون انجام عمل آمیزش جنسی

    اگر زن و مرد تا لحظه ای که قصد جدا شدن از هم را دارند، آمیزش جنسی انجام نداده باشند و هر دو طرف آن را تایید کنند، جدایی آن ها از نوع بائن محسوب می شود، زیرا آن ها آمیزش جنسی نداشتند که امکان بارداری وجود داشته باشد.

    جدایی در زمانی که زن یائسه شده باشد

    خانم ها در سنین 45 الی 55 سالگی دچار یائسگی می شوند. یائسگی یعنی این که عادت ماهیانه ی آن ها متوقف می شود. خانم ها بعد از یائسگی حامله نمی شوند. پس بعد از طلاق نیازی نیست که عده نگه دارند. در نتیجه این طلاق از نوع بائن محسوب می شود.

    طلاق خلع و مبارات:

    طلاق مبارات یک نوع طلاق است که در آن زوجین (هم زن و هم مرد) به قدری از هم متنفر شده اند که قصد دارند، با میل قلبی از هم جدا شوند و هر دو طرف از انجام طلاق راضی اند. طلاق توافقی یک نوع طلاق مبارات می باشد. در صورتی که زن درخواست جدایی بدهد و میزان تنفر او از مرد به حدی باشد که حاضر است، مالی را در قبال جدایی (مثلا مهریه) پرداخت کند، به این طلاق، طلاق خلع می گویند.

     

    وقتی که زن و شوهر برای اولین بار از هم جدا می شوند، به این طلاق خلع نوبت اول می گویند، در صورتی که آن ها از طریق رجوع و یا عقد دوباره مجددا به نکاح هم دیگر در بیایند و پس از آن دوباره جدا بشوند این جدایی را خلع نوبت دوم می گویند. در صورت تکرار این روند به جدایی سوم خلع نوبت سوم می گویند. اگر کلی تر نگاه کنیم طلاق های نوع خلع و مبارات، در اصل نوعی طلاق بائن هستند.

    اصطلاح سه طلاقه به چه معنا می باشد؟

    این اصطلاحی، یک اصطلاح فقهی می باشد و در صورتی اتفاق می افتد که زوجین سه مرتبه از هم جدا شده باشند. در این حالت آن ها دیگر نمی توانند به هم دیگر رجوع کنند مگر در صورتی که زن، با مرد دیگری ازدواج کند و سپس از او طلاق بگیرد. فقط در این صورت است که می توانند دوباره با همسر اول خود ازدواج کند.

    اصطلاح سه طلاقه به چه معنا می باشد؟
    اصطلاح سه طلاقه به چه معنا می باشد؟

    در قسمت های قبلی در مورد انواع و اقسام طلاق صحبت کردیم. همان طور که گفته شد، درخواست طلاق باید از طرف مرد باشد و زن فقط در صورتی می تواند درخواست طلاق بدهد که یا حق طلاق داشته باشد و یا شرایط خاصی در زندگی حکو فرما باشد. در مورد شرایطی که زن می تواند درخواست طلاق بدهد به صورت مفصل توضیح داده شد. در ادامه قصد داریم که در مورد حق طلاق بیشتر بدانیم.

    در این قسمت از مقاله با مفهوم کلی اصطلاح سه طلاقه آشنا شدید. شما می توانید برای دریافت مشاوره ای بهتر و بهدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه ی اصطلاح سه طلاقه به سایت تهران لو مراجعه فرمائید. تهران لو مناسب ترین مشاوره های حقوقی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله اصطلاح سه طلاقه را به همه مراجعه کنندگان خود ارائه می دهد. تهران لو کارکشته ترین های دنیا وکالت را در این زمینه به شما معرفی می نماید.

    حق طلاق چیست؟

    بر اسا قانون مرد می تواند حق طلاق را به همسر خود بدهد. این امر بدین معنی می باشد که زوجه برای طلاق نیازی به اخذ رضایت مرد و یا اثبات شرایط خاص ندارد و او هم مانند یک مرد می تواند به دادگاه برود و درخواست طلاق بدهد. علاوه بر این، مرد می تواند حق طلاق خود را به شخص ثالثی نیز بدهد.

    توجه داشته باشید که اگر مرد وکالت حق طلاق را به همسرش داد، دلیل بر این نمی باشد که حق طلاق مرد از بین رفته باشد، بلکه حق طلاق وی هنوز هم پا برجاست و شوهر نیز کما فی السابق می تواند به دادگاه مراجعه کند و درخواست طلاق دهد.

     حق طلاق معمولا به دو صورت انجام می شود:

    حالت اول این می باشد که همان روز اول و قبل از عقد زن و شوهر و خانواده های آن ها بر سر این گزینه توافق کنند. در این حالت حق طلاق به صورت یکی از شرایط ضمن عقد در سند ازدواج ثبت می شود.

     حق طلاق معمولا به دو صورت انجام می شود:
    حق طلاق معمولا به دو صورت انجام می شود:

    حالت دوم این است که زن و مرد پس از عقد و شاید سال ها زندگی مشترک بر سر این قضیه به توافق برسند. در این حالت لازم است که هر دو به یکی از دفاتر اسناد رسمی بروند و در انجا وکالت نامه ی حق طلاق را تنظیم کنند. در صورتی که مرد و یا هر دو طرف خارج از کشور زندگی کنند نیز می توانند با مراجعه به سفارت و یا کنسولگری ایران در آن کشور این کار را انجام دهند.

     حق طلاق معمولا به دو صورت انجام می شود:
    حق طلاق معمولا به دو صورت انجام می شود:

    نکته ی قابل توجه این است که وکالت حق طلاق حتما باید در محضر تنظیم شده باشد تا جنبه ی قانونی و رسمی بگیرد. علاوه بر این حق طلاق حالت های مختلفی دارد. بهتر است که برای این کار، از قبل با یک وکیل خوب و با تجربه مشورت کنید. تهران لو با داشتن کادری مجرب از وکلای بزرگ و با تجربه می تواند به شما در تنظیم بهتر این وکالت نامه کمک بکند.

    تا اینجا با مبحث حق طلاق آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق با ما همراه باشید.

    در ادامه به بررسی چند تا از نکات مهم در هنگام تنظیم وکالت نامه ی حق طلاق می پردازیم.

    تعیین حدود اختیارات در حق طلاق

    در هنگام تنظیم حق طلاق، می توان شرایط و ضوابطی قرار داد که اختیارات زن در آن محدود شود و یا دست او در انجام فعل طلاق کاملا باز باشد. مثلا می توان این سند را به گونه ای تنظیم نمود که بر طبق آن اگر زن بخواهد طلاق بگیرد باید مهریه اش را کامل ببخشد.

    از این رو مشورت با یک وکیل مجرب قبل از تنظیم وکالت نامه ضروری می باشد. تهران لو با داشتن کادری با تجربه در زمینه ی مشاوره های حقوقی و معرفی وکیل های توانمند می تواند شما را در این کار یاری نماید.

    نکته دیگری که در این بخش قابل توجه است، این می باشد که اگر وکالت حق طلاق در زمان عقد داده شود و در سند ازدواج ثبت شده باشد، این وکالت یک عقد داده شود و در سند ازدواج ثبت نشده باشد، بسته به نوع تنظیم آن می تواند غیر قابل عزل و یا قابل عزل باشد. حتی می توان برای آن مدت مشخصی تعیین نمود.

    شرایط طلاق:

    • فعل طلاق به اراده ی مرد می باشد. یعنی این که برای انجام این کار اصلا نیازی به رضایت زن وجود ندارد. طبق قانون مرد هر زمان که بخواهد می تواند درخواست طلاق بدهد.
    • طبق قانون برای انجام طلاق باید صیغه ی طلاق خوانده شود. هنگام خوانده شدن این صیغه باید حداقل دو نفر مرد بالغ به عنوان شاهد در آن مکان حضور داشته باشند. پس نتیجه می گیریم که طلاق عمل تشریفاتی است، به این معنی که برای انجام گرفتن آن نیاز به تشریفات خاصی مثل وجود شاهد، خواندن صیغه ی طلاق و. . . می باشد.
    • برای انجام طلاق لازم است که دادگاه و قاضی حکم بدهند در غیر این صورت صیغه ی طلاق جاری نمی شود.
    • اهلیت شوهر در هنگام طلاق، از شروط اصلی صحت طلاق می باشد.

    طبق قانون شخص صغیر می تواند ازدواج کند، ولی نمی تواند طلاق بدهد. در قانون آمده است که طلاق دهنده الزاما باید اهلیت استیفا داشته باشد، یعنی این که شرایط و قدرت اجرای حق خود را داشته باشد.

    عاقل و بالغ بودن شخص طلاق دهنده از شروط اصلی صحت طلاق می باشد. بنا به مطالب گفته شده شخص طلاق دهنده باید دارای ویژگی رشد باشد و شخص مجنون و یا غیر بالغ فقط با شرایط خاصی می تواند همسر خود را طلاق دهد.

    معین بودن موضوع:

    درخواست دهنده ی طلاق و دلیل او باید مشخص باشد. هم چنین در صورت لزوم وجود مدارک کافی برای صدور رای طلاق الزامی می باشد.

    شرایط لازم در زن:

    شرایط زوجه در هنگام طلاق بسیار مهم می باشد. اگر تا هنگام طلاق عمل نزدیکی انجام نشده باشد، یعنی زوجه باکره باشد، شرایط متفاوت می باشد. قبل از صدور حکم طلاق قاضی خانم را برای آزمایش بارداری می فرستد. در صورتی که زوجه باردار باشد، حکم طلاق تا زمان به دنیا آمدن فرزندان صادر نمی شود.

    آثار طلاق:

    قطعا طلاق تحت هر شرایطی یک شکست محسوب می شود. حتی اگر تصمیم، تصمیم درستی باشد و شرایط راه دیگری را برای ما قرار نداده باشد. احساس اضطراب، هراس و شکست خوردگی از جمله احساس هایی هستند که معمولا پس از طلاق در افراد شکل می گیرند.

    فرقی ندارد که شما خانم باشید، یا آقا، در هر صورت مدت زمانی باید سپری شود تا فرآیند سازگاری روانی و اجتماعی در شما تکمیل شود و هم چنین با سبک زندگی جدیدتان آشنا شوید، البته واکنش مردان و زنان نسبت به این پدیده متفاوت می باشد.

    از نظر مردان طلاق مثل يک حادثه ناگهانی می باشد، ولی از نظر خانم هاطلاق یک نقطه پايان برای آن قسمت از زندگی و شروع مشکلات جدید می باشد. معمولا خانم ها پس از طلاق بیشتر از آقایون آسیب می بینند.

    آثار طلاق:
    آثار طلاق:

    چون که هم بیشتر از آقایون احساساتی هستند و هم دید جامعه و خانواده نسبت به آن ها منفی می شود، ولی با همه ی این اوصاف خانم ها زود تر می توانند خود را جمع و جور کرده و به روال زندگی عادی برگردند.

    تخلیه روانی

    یکی از دلایل اصلی آن این است که زن‌ها از نظر روحی و روانی، با گريه کردن و درد و دل کردن با دوستان و نزدیکان خود، خود را از نظر روحی و روانی تخلیه می‌کنند.

    در عوض مردان به خاطر غرور و خصوصیات ذاتی که دارند، معمولا سعی می کنند، بر خلاف واقعیت، خود را قوی و بدون مشکل جلوه بدهند. همین امر باعث می شود که مردها با هم درد و دل نکنند و تمام غم، اندوه و مشکلات را درون خود بریزند.

    نتیجه این امر این است که مردان پس از طلاق دچار آسيب‌های روانی زیادی بشوند. علاوه بر این به دلیل این که غم و اندوه آن ها تخلیه نمی شود، مردان پس از طلاق بیش تر از خانم ها در معرض خطراتی مثل سكته مغزی و قلبی، افسردگی، عصبانیت و مرگ زودرس قرار دارند.

    همچنین طلاق در یک جامعه باعث افزایش تعداد خانواده ‌های تک والدی می‌شود، یعنی خانواده هایی که فرزندانشان فقط با پدر و یا مادر زندگی می کنند.

    این امر باعث وقوع آسیب‌های جدی در جامعه می شود. پایین آمدن سطح باروری (کاهش جمعیت جامعه)یکی از این آسیب ها می باشد. هم چنین طلاق باعث افزایش آمار بزهکاری و ارتکاب جرم در یک جامعه می باشد. در ادامه به بررسی دقیق تر اثرات طلاق بر روی زن، مرد، فرزندان و جامعه می پردازیم.

    آسیب های ناشی از طلاق در خانم ها :

    خانم ها پس از جدایی به شدت در معرض فشارهای روحی، روانی و عصبی قرار می گیرند. یأس و ناامیدی، افسردگی و نداشتن انگیزه از جمله پیامدهای طلاق برای خانم ها می باشد.

    علاوه بر همه ی این ها، بازگشت دوباره به خانه ی پدری خودش یک معضل بزرگ برای آن ها به حساب می آید. هر چقدر هم که آن ها از وی با آغوش باز استقبال کنند، برای شخصی که مدت ها خانم خانه ی خود بوده است، این مسئله بازگشت به عقب به حساب می آید. عده ای هم نیز پس از بازگشت به خانه ی پدری احساس سربار بودن به آن ها دست می دهد.

    آسیب های ناشی از طلاق در خانم ها :
    آسیب های ناشی از طلاق در خانم ها :

    از دیگر مشکلات خانم ها پس از طلاق می توان به واکنش اطرافیان، اشاره کرد. زخم زبان ها، دل سوزی های ترحم آمیز و. . .

    به همه ی این مشکلات، استرس در مورد آینده خود و فرزند، ترس از سرزنش شدن توسط خانواده و دوستان و آشنایان، عذاب وجدان، دلتنگی برای فرزندان و احساس پشیمانی از جمله مشکلاتی است که خانم ها پس از جدایی باید با آن دست و پنجه نرم بکنند. یکی دیگر از پیامدهای طلاق برای خانم ها، متزلزل شدن هویت فردی و اجتماعی وی می باشد.

    دید مردم نسبت به زنی که طلاق گرفته است

    متاسفانه فرهنگ جامعه ی ما به شکلی است که ممکن است، دید مردم و اطرافیان وی، پس از طلاق نسبت به آن خانم عوض بشود.

    عقاید، باورها، تکیه کلام‌ها و حتی نگاه ها می توانند هر کدام تیری باشند، به سمت قلب آن خانم. متاسفانه در فرهنگ عمومی جامعه ما این مسئله بد جا افتاده است.

    از نگاه خیلی ها زنان مطلقه، تهدیدی برای زندگی خانوادگیشان به حساب می آیند و این مسئله ممکن است او را تنها و گوشه گیر کند.

    هم چنین از دست دادن احساس امنیتی که قبلا وی به واسطه ی متاهل بودن داشت می تواند تبدیل به بزرگ ترین معضل وی بشود. پس از طلاق یک خانم باید آماده ی دریافت پیشنهادهای مختلفی از طرف مردان باشد. پیشنهاد ازدواج مجدد، به صورت دائم و یا موقت، پیشنهاد دوستی و. . . این مسئله باعث از بین رفتن امنیت روحی و روانی وی و از دست رفتن ازادی عمل وی می شود.

    آسیب های ناشی از طلاق در آقایون

    ظاهرا آقایون نسبت به خانم ها، کم تر دچار مشکلات پس از طلاق می شوند. دلیل آن هم مشخص می باشد. مردها شاغل هستند و عمده ی وقت خود را سر کار سپری می کنند، این امر باعث می شود که کم تر وقت فکر کردند به مسائل دیگر را داشته باشند، البته همان طور که گفته شد، همه ی این ها ظاهر قضیه هستند.

    اگر به آمار خودکشی در مردان پس از طلاق دقت کنید، متوجه می شویدکه آمار خودكشی در بين مردان طلاق گرفته بيشتر از زنان می باشد، البته این آمار بیشتر برای مردانی است، كه بعد از طلاق کاملا تنها می شوند، مردانی مه حضانت فرزندان را بعد از جدایی به عهده می‌گيرند، كمتر دیده شده است که دست به خودكشی بزنند.

    از جمله مشکلاتی که مردان مطلقه دچار آن می شوند، اختلالات در سلامت روحی و روانی می باشد. برعکس ظاهر قوی، مردان قدرت کمتری در کنار آمدن با مشکلات دارند و بعد از گذشت یک مدت دچار بحران های عاطفی می شوند. از جمله ی این مشکلات، ایجاد دوگانگی عاطفی و تغييرات اخلاقی شديد می باشد.

    آسیب های ناشی از طلاق در آقایون
    آسیب های ناشی از طلاق در آقایون

    حس عذاب وجدان و حس این که آیا اشتباه کرده است؟ آیا تمام تلاشش را برای حفظ زندگی اش انجام داده است؟ این فکر و خیال ها چیزهایی هستند که بعد از گذشت یک مدت از جدایی مثل خوره به جان مرد می افتند و افکار او را کاملا درگیر می کنند.

    مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق هستید.

    آسیب های ناشی از طلاق بر روی فرزندان

    وقتی که یک زوج تصمیم بر جدایی می گیرند، باید به این نکته توجه کنند که این تصمیم فقط بر روی زندگی آن ها تاثیر نمی گذارد، بلکه این تصمیم اثرات زیادی بر روی زندگی و آینده ی فرزندان آن ها دارد.

    فرزندان طلاق معمولا دچار احساس ناامنی هستند و مدام ترس از دست دادن یکی از والدین خود را دارند، احساس تنهایی و افسردگی، افت تحصیلی، مشکلات تربیتی و. . . نمونه هایی از مشکلات فرزندان طلاق هستند.

    یکی دیگر از معضلاتی که بچه های طلاق با آن دست و پنجه نرم می کنند، احساس ترس از آینده می باشد. آن ها مدام نسبت به آینده ترس دارند و مدام فکر خود را درگیر سوالات بچه گانه ی خود می کنند.

    هم پدر و هم مادر هر دو به یک اندازه برای بچه مهم هستند. از دست دادن و یا کم تر دیدن هر کدام از آن ها باعث ایجاد دلتنگی و کمبود در وی می شود. هم چنین ترس از دست دادن وی نیز برای او یک فکر آزار دهنده محسوب می شود.

    آسیب های ناشی از طلاق بر روی فرزندان
    آسیب های ناشی از طلاق بر روی فرزندان

    همه ی این فکر و خیال ها و مشکلات ممکن است، باعث آشفتگی ذهنی کودک و در نهایت به خشم و پرخاشگری در او تبدیل شود.

    او به صورت ناخود آگاه و نا خواسته دچار پرخاشگری می شود. درک نشدن، گاها نادیده گرفته شدن به وسیله والدین و. . . این رفتارهای پرخاشگرانه را تشدید می کند.

    با تمام این اوصاف گاها جلوگیری از طلاق امری اجتناب ناپذیر می باشد و والدین راه دیگری ندارند. در این شرایط آن ها باید روند جدایی را جوری در نظر بگیرند که کم ترین آسیب به فرزندشان وارد بشود. جدا شدن به معنای باطل شدن عقد زن و مرد می باشد، ولی رابطه ی مادر و فرزندی و یا پدر و فرزندی را باطل نمی کند.

    آن ها باید بعد از جدایی نیز مسئولیت های خود را نسبت به فرزندان فراموش نکنند گاها دیده شده است که پدر و مادر جلوی فرزندان دعواهای سخت انجام می دهند و یا هنگام جدایی از فرزندان سوء استفاده ی ابزاری می کنند.

    این مسائل آسیب های جدی به بچه ها وارد می کند. تهران لو به عنوان یک مرجع معتبر یا کادری مجرب از مشاوران معتبر و وکیلان کارکشته می تواند در انجام این امور به شما مشاوره های لازم را بدهد.

    مراحل و روال طلاق:

    با توجه به نوع طلاق که دادخواست از طرف مرد باشد، یا زن و یا این که توافقی باشد، یا نه روال طلاق می تواند متفاوت باشد. قطعا سخت ترین و پیچیده ترین نوع طلاق، درخواست طلاق از سوی زوجه می باشد. آسان ترین روند هم مربوط به طلاق توافقی می باشد. در این قسمت قصد داریم روال طلاق توافقی را برای شما توضیح دهیم.

    شما در حال مطالعه مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق هستید.

    مرحله ی اول:

    در این نوع طلاق اولین مسئله ی مهم تمایل نهایی هر دو طرف به اتمام زندگی مشترک می باشد. برای این کار طرفین باید بر سر تمام مسائل توافق کرده باشند.

    مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزندان از مهم ترین نکاتی هستند که باید قبل از طلاق توافقی بر سر آن ها توافق بشود، در صورتی که حتی یکی از آن ها، بر سر یکی از این مسائل، رضایت کامل نداشته باشد، قاضی رای به طلاق توافقی نمی دهد.

    مرحله ی دوم:

    بعد از این که دو طرف بر سر تمام جزئیات توافق کردند، حال باید یکی از زوجین و یا وکلای آن ها به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و در آن جا دادخواست طلاق توافقی را تنظیم کند.

    برای این منظور، وی باید اصل عقدنامه یا کپی ان، اصل شناسنامه زن و مردو کپی کارت ملی آن ها را به همراه خود داشته باشد. سپس باید هزینه ی دادرسی پرداخت شود و در نهایت نیز زن و مرد یا وکلای آن ها باید زیر دادخواست را امضا کنند.

    حدودا دو الی سه روز بعد پیامکی از طرف دادگاه برای شما آن ها ارسال می گردد و اطلاعات تکمیلی مثل زمان و شعبه ی دادگاه را مشخص می کند، همچنین می توانید از طریق سایت قوه قضاییه نیز پیگیر وضعیت دادخواست خود باشید.

    مرحله ی دوم:
    مرحله ی دوم:

    مرحله ی سوم

    در این مرحله و با توجه به قانون حمایت خانواده داوری در جای خود را به مشاوره اجباری داده است. به همین دلیل، دادگاه زوجین را به مشاوره ی خانواده ارجاع می دهد. معمولا در همان مجتمع قضایی، مشاورین خانواده هم حضور دارند.

    مرحله ی سوم
    مرحله ی سوم

    مشاور در ابتدا دلایل طلاق را جویا می شود و سعی می کند، با ارائه راهکارهایی سعی بر حل مشکلات دو طرف بکند و آن ها را از انجام این فعل منصرف بنماید. در بسیاری از موارد دیده شده است که زوجین بعد از چند مرحله مشاوره، از طلاق پشیمان شده اند.

    در صورتی که مشاوره، نتوانست مشکل آن ها را حل کند، مشاور در مورد توافقات بین زوجین سوال می پرسد. مهریه و نحوه پرداخت آن، اجرت المثل، نفقه، حضانت فرزندان و جهیزیه از مهم ترین این سوالات هستند که باید همگی به صورت تمام و کمال وضعیتشان مشخص بشود،

    سپس مشاور همه ی آن ها را یادداشت می کند و زوجین زیر آن را امضا می نمایند. به این برگه ی مکتوب توافق نامه می گویند. پس از دریافت توافق نامه، باید به شعبه مربوطه مراجعه بکنند. در این مرحله ممکن است، روال دادگاه فرق بکند.

    بعضی از دادگاه ها همان روز یا نهایتا یک الی دو روز کاری بعد حکم طلاق زوجین را صادر می کنند و در بعضی دیگر از دادگاه ها، قاضی دستور به برگزاری جلسه دادگاه و شنیدن اظهارات طرفین می نماید.

    شما در حال مطالعه مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق هستید.

    مرحله ی چهارم

    مرحله ی چهارم و به عبارت دیگر مرحله ی نهایی در طلاق توافقی. در این مرحله بعد از گرفتن حکم طلاق، زوجین و یا وکلای آن ها باید به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنند،

    البته قبل از آن خانم باید به آزمایشگاه برود و آزمایش بارداری بدهد. داشتن حکم طلاق و آزمایش عدم بارداری برای جاری شدن صیغه ی طلاق الزامی می باشد. هم چنین اگر خانم دوشیزه (باکره) باشد، دادگاه او را برای معاینه به پزشکی قانونی معرفی می نماید.

    مرحله ی چهارم
    مرحله ی چهارم

    در نهایت نیز، بعد از خوانده شدن صیغه ی طلاق و اتمام همه چیز، اصل عقدنامه به سردفتر تحویل داده می شود، سپس او عقد نامه را باطل می کند و به جای آن طلاق نامه را به آن ها تحویل می دهد.

    برای انجام بهتر این مراحل بهتر است که از وب سایت تهران لو استفاده کنید. این وب سایت با داشتن کادر مشاورین و وکلای درجه یک می تواند در این مسیر به شما کمک نماید.

    امیدواریم تا اینجا از مطالعه مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    تجدید نظر خواهی در طلاق:

    همان طور که گفته شد، در طلاق توافقی هر دو طرف بر اجرای طلاق و جزئیات آن توافق دارند، اما در سایر طلاق ها ممکن است که یکی از زوجین بر روی طلاق و یا جزئیات آن (مثلا مهریه یا حضانت فرزندان) مشکل داشته باشد

    در این حالت وی باید با تنظیم لایحه ای اعلام اعتراض بکند. تجدیدنظرخواهی در واقع همان اعتراض به حکم اولیه ی دادگاه می باشد. توجه کنید که لایحه تجدیدنظرخواهی باید خیلی دقیق تنظیم بشود تا بتواند دادگاه را راضی به ابطال حکم قبلی بکند.

    در ادامه تعدادی از نمونه های لایحه ی تجدید نظرخواهی طلاق را برای شما می آوریم.

    نمونه ی اول:

    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:

    نمونه ی دوم:

    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:

    نمونه ی سوم:

    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:

     

    نمونه ی چهارم:

    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:
    تجدید نظر خواهی در طلاق:

    از اینکه تا پایان مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق با ما همراه بودید متشکریم و امیدوارم خواندن مقاله نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی طلاق برای شما مفید واقع شده باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با