نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    امروز با موضوع وکیل بدهکاران بانکی در خدمتش ما کاربران گرامی هستیم.

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    حقوق بدهکاران چیست؟

    آیا وکیل می تواند بدهی وصول کند؟

    وكالت بانكي چيست؟

    آیا برای کمک به دفاع از حقوق خود به عنوان بدهکار به وکیل احتیاج دارم؟

    طلبکاران چگونه اموال شما را پیدا می کنند؟

    آیا باید از وکیل استفاده کنید؟

    آیا می توانم وکیل ورشکستگی خود را اخراج کرده و وکیل دیگری را جایگزین کنم؟

    ضمانت چیست و چه شرایطی دارد؟

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

     

    حقوق بدهکاران چیست؟

    حقوق بدهکاران چیست؟
    حقوق بدهکاران چیست؟

    حقوق بدهکاران حقوقی است که توسط قانون برای کسانی که پول قرض می کنند (“بدهکار”) تضمین می کند، خواه برای خرید خانه، اتومبیل یا استفاده شخصی باشد. این حقوق از بدهکاران در برابر رفتار ناعادلانه ی طلبکاران محافظت می کند. حقوق مختلفی برای شرایط مختلف موجود است.

    تا اینجا با مبحث حقوق بدهکاران چیست آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    آیا وکیل می تواند بدهی وصول کند؟

    آیا وکیل می تواند بدهی وصول کند؟
    آیا وکیل می تواند بدهی وصول کند؟

    به طور کلی برای بازپرداخت بدهی کوچک وکیلی استخدام نمی کنید. مزیت دیگر استخدام یک وکیل متخصص برای وصول بدهی های شما این است که نامه هایی که آنها می فرستند در مدارک حقوقی نوشته می شود و گیرنده تهدیدهای خود را برای اقدام قانونی بسیار جدی تر می پذیرد.

    تا اینجا با مبحث آیا وکیل می تواند بدهی وصول کند آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    وكالت بانكي چيست؟

    وكالت بانكي چيست؟
    وكالت بانكي چيست؟

    وکلای بانکی خدمات حقوقی به صنعت خدمات مالی ارائه می دهند. مشاغل برای تأمین مالی فعالیت های تجاری و خریدهای خود به سرمایه نیاز دارند. وکلای بانکی در این معاملات مالی وام دهندگان، شرکت کنندگان، نمایندگان و وام گیرندگان را راهنمایی می کنند.

    تا اینجا با مبحث وكالت بانكي چيست آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    پیشنهاد می کنیم از پست وکیل کار تهران دیدن کنید.

    آیا برای کمک به دفاع از حقوق خود به عنوان بدهکار به وکیل احتیاج دارم؟

    اگر از حقوق خود مطلع نیستید، ممکن است با پرداخت بدهی که شما موظف به پرداخت آن نیستید، بیشتر از اندازه در بدهی قرار بگیرید. یک وکیل باتجربه که از حقوق بدهکار اطلاع دارد می تواند در جلوگیری از مسئولیت بیشتر به شما کمک کند.

    اگر در مذاکره با طلبکاران به کمک نیاز دارید، معمولاً بهتر است یک وکیل استخدام کنید تا این کار را به تنهایی انجام ندهید.

    تا اینجا با مبحث آیا برای کمک به دفاع از حقوق خود به عنوان بدهکار به وکیل احتیاج دارم آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    طلبکاران چگونه اموال شما را پیدا می کنند؟

    طلبکاران چگونه اموال شما را پیدا می کنند؟
    طلبکاران چگونه اموال شما را پیدا می کنند؟

    اگر در خفا پول یا مالی دارید، طلبکار راه های مختلفی برای یافتن دارایی های شما و سپس دادخواهی در برابر آنها دارد.

    اگر طلبکاری در دادگاه با موفقیت از شما شکایت کند و علیه شما حکمی بگیرد، احتمالاً به دنبال دارایی و دارایی شما خواهد بود. به محض اینکه ملک شما را پیدا کرد، می تواند در جهت احقاق حق خود از آن ملک اقدام کند.

    به عنوان مثال، او می تواند ضمانت نامه ای را در قبال خانه شما ثبت کند، وجوهی را در حساب بانکی شما مصادره کند، یا شما را به فروش اموالتان مجبور کند.

    ممکن است فکر کنید پنهان کردن اموال بی خطر است زیرا طلبکار نمی داند شما مالک آن هستید. اما واقعیت این است که طلبکاران روش های خوب و کاملا قانونی دارند تا بفهمند چه ملکی را در اختیار دارید.

    پس را حل مناسب این است که اگر بدهکار هستید حتما با یک وکیل (مخصوصا وکیل حرفه ای در زمینه ی بدهکاران بانکی) مشورت کنید تا شما را در این راه راهنمایی کند یا در پرونده ی شما وکیل و نماینده ی قانونی شما شود.

    در زیر برخی از روش هایی که طلبکاران برای یافتن دارایی های شما استفاده می کنند، آورده شده است.

    باید توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، طلبکار نمی تواند اموال شما را بگیرد یا حقوق و درآمد شما را به نفع خود مصادره کند تا زمانی که از شما شکایت کرده و حکم قاضی را به دست آورد. به همین دلیل در این مقاله از اصطلاح “بستانکار دارای حکم” استفاده شده است.

    اطلاعاتی که قبلاً به طلبکار ارائه کرده اید:

    شما یکی از بهترین منابع اطلاعات دارایی در دسترس طلبکار هستید. در طی درخواست و یا معامله با بستانکار، شما احتمالاً اطلاعاتی را درباره ی دارایی خود به طلبکار داده اید.

    کارت های اعتباری و وام:

    وقتی برای کارت های اعتباری، وام خودرو، وام بانکی یا انواع دیگر وام یا اعتبار اقدام می کنید، ممکن است اطلاعات مالی شما نیاز باشد. بدین صورت که شما اغلب باید اطلاعات حساب بانکی، نام و آدرس کارفرمای خود و اطلاعات مربوط به دارایی خود را ارائه دهید.

    اگر این اطلاعات تغییر نکرده باشد، طلبکار می داند که کجا دنبال اموال شما بگردد، برای گرفتن وجه از حساب بانکی شما با چه بانکی تماس می گیرد و اینکه آیا شما خانه ای دارید یا نه!

    آخرین پرداخت شما به طلبکار:

    طلبکاران هوشمند اطلاعات آخرین پرداخت شما را حفظ می کنند. اگر پول خود را با چک پرداخت کرده باشید، طلبکار می داند از چه بانکی استفاده می کنید و شماره حساب بانکی شما چیست.

    اطلاعات در مورد املاک و مستغلات شما:

    یافتن اطلاعات مربوط به املاک و مستغلات متعلق به شما برای طلبکاران شما امری نسبتاً آسان است، به خصوص اگر در یکی از شهرستان های نزدیک محل زندگی شما باشد. سوابق املاک و مستغلات در دسترس عموم قرار دارند و حتی می توان آن ها را به صورت آنلاین جستجو کرد.

    اطلاعات در مورد اتومبیل و وسایل نقلیه:

    اگر طلبکار درباره شما حکمی داشته باشد، می تواند اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه ی ثبت شده شما را در اختیار داشته باشد (گرچه ممکن است طلبکار هزینه ای را برای دریافت این لیست پرداخت کند).

    اگر نگران این هستید که قبل از هر اقدامی از جانب شما برای تصفیه حساب از طریق بانک، اموالتان مصادره شود، صحبت با یک وکیل واجد شرایط را در نظر بگیرید. وكیل شما می تواند در مورد رسیدگی به بدهی و هم حقوق قانونی و هم تعهدات قانونی شما را توضیح دهد و شما را در مسیر درستی قرار دهد.

    بدهکاران بانکی که ورشکستگی آنان اعلان یا حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است

    دریافت کمک مناسب در هنگام اعلام ورشکستگی برای موفقیت آن بسیار مهم است، خواه خود به خود اقدام کنید یا وکیل بگیرید.

    تا اینجا با مبحث طلبکاران چگونه اموال شما را پیدا می کنند آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    آیا باید از وکیل استفاده کنید؟

    با اینکه می توانید این کار را به تنهایی انجام دهید، اما استخدام یک وکیل این مسیر را برای شما تسهیل خواهد کرد. اینکه شما باید بدون وکالت برای ورشکستگی اقدام کنیدیا خیر به نوع ورشکستگی و پیچیدگی پرونده شما بستگی دارد.

    تا اینجا با مبحث آیا باید از وکیل استفاده کنید آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    آیا می توانم وکیل ورشکستگی خود را اخراج کرده و وکیل دیگری را جایگزین کنم؟

    در هر زمان می توانید وکیل ورشکستگی خود را اخراج و جایگزین کنید و یک وکیل جدید پیدا کنید.

    تا اینجا با مبحث آیا می توانم وکیل ورشکستگی خود را اخراج کرده و وکیل دیگری را جایگزین کنم آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    آیا باید از متخصص در تهیه ی دادخواست ورشکستگی استفاده کنم؟

    اگر شما بدهکارید و به دنبال گرفتن اعلان ور شکستگی به دادگاه هستید متخصصان و تهیه کنندگان دادخواست این راه را حرفه ای تر انجام خواهند داد.

    تا اینجا با مبحث آیا باید از متخصص در تهیه ی دادخواست ورشکستگی استفاده کنم آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    قانون بانکداری چیست؟

    قانون بانکداری چیست؟
    قانون بانکداری چیست؟

    قوانین بانکی دامنه ی وسیعی از مقررات مالی را در بر می گیرد. این نه تنها شامل نحوه ی عملکرد بانک ها، بلکه همچنین نحوه اداره ی سایر موسسات مالی است.

    تا اینجا با مبحث قانون بانکداری چیست آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    نهاد تنظیم کننده کیست؟

    ارگان های مختلفی بر بانک ها و تنظیم عملیات آن ها نظارت می کنند که در راس آن ها بانک مرکزی ایران است.

    نقش وکیل بانکی و مالی

    نقش وکیل بانکی و مالی
    نقش وکیل بانکی و مالی

    یک وکیل بانکی و مالی در امور خصوصی است.

    در اینجا برخی از انتظارات واقع بینانه وجود دارد که باید قبل از پذیرش موقعیت مشاور حقوقی در نظر بگیرید. در این جا سعی می کنیم تشریح کنیم که این شغل واقعا چگونه است.

    چه مهارتهایی مهم هستند؟

    مهارت های لایح نویسی و دفاع، مهارت های ارتباطی و درک مسائل تجاری جهانی، به روز بودن در زمینه ی قوانین مالی و بانکی کشور.

    وکالت خصوصی

    هر وکیلی باید به اندازه ی کافی در وکالت خصوصی (حقوق خصوصی) مهارت بیاموزد تا در معرض انواع مختلف کار و پرونده ها قرار گیرد. وکالت خصوصی فرصتی استثنایی به وکیل می دهد تا درکی از نحوه کار نهاد های مالی و شرکت های مختلف به دست آورد.

    تا اینجا با مبحث چه مهارتهایی مهم هستند آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    چرا یک وکیل بدهکاران بانکی باید بر حقوق بانکی مسلط باشد؟

    چرا یک وکیل بدهکاران بانکی باید بر حقوق بانکی مسلط باشد؟
    چرا یک وکیل بدهکاران بانکی باید بر حقوق بانکی مسلط باشد؟

    تبحر در حقوق بانکی نیاز به تلاش زیادی دارد. به عنوان یک وکیل در این زمینه، باید مقدار زیادی از اطلاعات را هضم کنید. اگر شما علاقه مند به حقوق بانکی هستید می توانید اطلاعات زیادی را بیاموزید پس می توانید در این زمینه به خوبی عمل کنید.

    تا اینجا با مبحث چرا یک وکیل بدهکاران بانکی باید بر حقوق بانکی مسلط باشد آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    چه کسی یک وکیل بانکی خوب می سازد؟

    یک وکیل بانکی با صلاحیت باید بسیار دقیق به جزئیات توجه داشته باشد. تخصص فنی در این جا ضروری است.

    شما نیازی به مهارت های قدرتمند دادرسی ندارید، اما شما باید یک مذاکره کننده ی خوب باشید. همچنین باید بتوانید با استفاده از قانون به عنوان محرک، موکل های خود را در راه درست پیش رو متقاعد کنید.

    شما هرگز خسته نخواهید شد

    پرونده های بانکی بسیار گسترده ای است و صدها گزینه را پوشش می دهد. پرونده های زیادی برای تحت پوشش قرار دادن وجود دارد.

    رسیدگی به دعوا اهمیت کمتری دارد

    اگر شما یک دادخواست فعال نیستید ، این ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد. در بیشتر اوقات ، حتی نیازی به دیدن داخل سالن دادگاه نخواهید داشت. اگر رویه خود را برای کمک به بانک ها در زمینه رعایت موارد انطباق متمرکز کنید ، ممکن است دیگر مجبور به طرح دعوی نباشید.

    شما محدوده زیادی دارید

    بانک های زیادی در سراسر آمریکا فعالیت می کنند و بسیاری از آنها شعبه هایی در سراسر جهان دارند. اندازه بازار طیف وسیعی از فرصت ها را برای سفر و جابجایی فراهم می کند. در غیر این صورت ، کار در یک شرکت خصوصی یا مشاوره داخلی را انتخاب کنید.

    همچنین گزینه های زیادی در زمینه پیشرفت شغلی شما وجود دارد. یک وکیل بانکی عالی باید بتواند چک های خود را بنویسد و یک مسیر شغلی پرسود را دنبال کند.

    دنیای سریع وکیل بانکی و مالی

    دنیای سریع وکیل بانکی و مالی
    دنیای سریع وکیل بانکی و مالی

    یک وکیل امور بانکی و امور مالی وام هایی را برای خرید شرکت های دیگر یا تأمین مالی سرمایه گذاری های جدید ترتیب می دهد. آن ها همچنین مشاوره ی حقوقی می دهند، و در مورد موارد مختلف مربوط به شرکت ها و اشخاص حقیقی در امور مالی کار می کنند.

    وکلای بانکی و مالی یا برای یک وام گیرنده (شخص یا یک شرکت) یا وام دهنده (معمولاً یک بانک) کار می کنند. بیشتر وقت آنها صرف مذاکره در مورد شرایط قرارداد برای وام می شود تا مطمئن شوند مشتری آن ها یک معامله ی عادلانه دارد. پس از آن، اسناد تهیه می شود و قبل از امضای قرارداد، هر دو طرف آن ها را بررسی می کنند.

    مهم است که آنها درک درستی از بازارهای جهانی و سیستم های حقوقی داشته باشند. رشد بین المللی شدن همچنین به این معنی بوده است که وکلای بانکی و دارایی به طور فزاینده ای در حال انجام دعاوی هستند.

    وکلای بانکی و مالی معمولاً به عنوان بخشی از تیم در معاملات کار می کنند

    وکلای بانکی و مالی معمولاً به عنوان بخشی از تیم در معاملات کار می کنند. آن ها باید ارتباط خوبی داشته باشند، سریع فکر کنند، از نظر تجاری آگاه باشند و از دانش مالی پیچیده ای در مورد حقوق مالی برخوردار باشند. می توان ساعت های کاری طولانی را انتظار داشت، به ویژه هنگامی که یک معامله در حال اتمام است.

    سایر مواردی که برخی از وکلای امور بانکی و مالی با آن سر و کار دارند شامل مراحل ورشکستگی، کلاهبرداری و مقررات پولشویی است. آن ها همچنین بدهکران و طلبکازان بانکی را در احقاق حقشان راهنمایی می کنند.

     در این مقاله ما به اسناد تجاری که شامل برات، سفته و چک است می پردازیم. این اسناد عمده ی فعالیت های بانکی مردم را شامل می شود و بیشتر بدهکاری های بانکی ناشی از عدم پرداخت اسناد  تجاری در موعد مقرر است.

    برات

    برات
    برات

    مواد قانونی مهم قانون تجارت پیرامون سند تجاری برات

    ماده ۲۲۳:

    برات علاوه بر امضا یا مهر برات دهنده باید دارای شرایط ذیل باشد:

    1. قید کلمه (برات) در ورقه
    2. تاریخ تحریر (روز و ماه و سال)
    3. اسم شخصی که باید برات کننده را تادیه نماید.
    4. تعیین مبلغ وجه برات
    5. تاریخ تادیه وجه برات
    6. مکان تادیه وجه برات اعم از اینکه محل اقامت محال علیه باشد یا محل دیگر.
    7. اسم شخصی که برات در وجه یا حواله کرد او پرداخت می شود.
    8. تصریح به اینکه نسخه اول یا دوم یا سوم یا چهارم الخ است.

    ماده ۲۲۴:

    برات ممکن است به حواله کرد شخص دیگری باشد یا به حواله کرد خود برات دهنده.

    ماده ۲۲۵:

    تاریخ تحریر و مبلغ برات با تمام حروف نوشته می شود اگر مبلغ بیش از یک دفعه به تمام حروف نوشته شده و بین آن ها اختلاف باشد مبلغ کمتر مناط اعتبار است اگر مبلغ با حروف و رقم هر دو نوشته شده و بین آنها اختلاف باشد مبلغ با حروف معتبر است.

    ماده ۲۲۶:

    در صورتی که برات متضمن یکـی از شـرایط اساسـی مقـرر نباشد مشمول مقررات راجعه به بروات تجارتی نخواهد بود.

    ماده ۲۲۷:

    برات ممکن است به دستور و حساب شخص دیگری صادر شود.

    مبحث دوم؛ در قبول و نکول برات

    مبحث دوم؛ در قبول و نکول برات
    مبحث دوم؛ در قبول و نکول برات

    ماده ۲۲۸:

    قبولی برات در خود برات با قید تاریخ نوشته شده امضا یا مهر می شود.

    درصورتی که برات به وعده از رویت باشد تاریخ قبولی با تمام حروف نوشته خواهد شد.

    اگر قبولی بدون تاریخ نوشته شد تاریخ برات تاریخ رویت حساب می شود.

    تا اینجا با مبحث برات آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    ماده ۲۲۹:

    هر عبارتی که محال علیه در برات نوشته امضا یا مهر کند قبول محسوب است مگر این که صریحا عبارت مشعر بر عدم قبول باشد.

    اگر عبارت فقط مشعر بر عدم قبول یک جز از برات باشد بقیه وجه برات قبول شده محسوب است. در صورتی که محال علیه بدون تحریر هیچ عبارتی برات را امضا یا مهر نماید برات قبول شده محسوب می شود.

    ماده ۲۳۰:

    قبول کننده برات ملزم است وجه آن را سر وعده تادیه نماید.

    ماه ۲۳۱:

    قبول کننده حق نکول ندارد.

    ماده ۲۳۲:

    ممکن است قبولی منحصر به یک قسمت از وجه برات باشد در این صورت دارنده برات برای بقیه اعتراض نماید.

    ماده ۲۳۳:

    اگر قبولی مشروط نوشته شد برات نکول شده محسوب می شود ولی معهذا قبول کننده به شرط در حدود شرطی که نوشته مسئول پرداخت وجه برات است.

    ماده ۲۳۴:

    در قبول براتی که وجه آن در خارج از محل اقامت قبول کننده باید تادیه شود تصریح به مکان تادیه ضروری است.

    ماده ۲۳۵:

    برات باید به محض ارائه یا منتهی در ظرف ۲۴ ساعت از تاریخ ارائه قبول یا نکول شود.

    ماده ۲۳۶:

    نکول برات باید به موجب تصدیق نامه که رسما تنظیم می شود محقق گردد تصدیق نامه مزبور موسوم است به اعتراض (پروتست) نکول.

    ماده ۲۳۷:

    پس از اعتراض نکول ظهر نویسها و برات دهنده به تقاضای دارنده باید ضامنی برای تادیه وجه آن در سر وعده بدهند یا وجه برات را به انضمام مخارج اعتراض نامه و مخارج برات رجوعی (اگر باشد) فورا تادیه نماید.

    ماده ۲۳۸:

    اگر بر علیه کسی که براتی را قبول کرده ولی وجه آن را نپرداخته اعتراض عدم تادیه شود دارنده براتی نیز که همان شخص قبول کرده ولی هنوز موعد پرداخت آن نرسیده است می تواند از قبول کننده تقاضا نماید که برای پرداخت وجه آن ضامن دهد یا پرداخت آن را به نحو دیگری تضمین کند.

    مبحث سوم؛ در قبولی شخص ثالث

    مبحث سوم؛ در قبولی شخص ثالث
    مبحث سوم؛ در قبولی شخص ثالث

    ماده ۲۳۹:

    هر گاه براتی نکول شد و اعتراض به عمل آمد شخص ثالثی می تواند آن را به نام برات دهنده یا یکی از ظهرنویس ها قبول کند. قبولی شخص ثالث باید در اعتراض نامه قید شود و به امضا او برسد.

    ماده ۲۴۰:

    بعد از قبولی شخص ثالث نیز تا برات تادیه نشده کلیه ی حقوقی که برای دارنده برات از نکول آن در مقابل برات دهنده و ظهرنویس ها حاصل می شود محفوظ خواهد بود.

    مبحث چهارم؛ در وعده برات

    مبحث چهارم؛ در وعده برات
    مبحث چهارم؛ در وعده برات

    ماده ۲۴۱:

    برات ممکن است برویت باشد یا به وعده یک یا چند روزه یا یک یا چند ماه از رویت برات، یا به وعده یک یا چند روز یا یک یا چند ماه از تاریخ برات  ممکن است پرداخت بروز معینی موکول شده باشد.

    ماده ۲۴۲:

    هرگاه برات بی وعده قبول شد باید فورا پرداخت شود.

    ماده ۲۴۳:

    موعد پرداخت براتی که یک یا چند روز یا یک یا چند ماه از رویت وعده دارد به وسیله تاریخ قبولی با تاریخ اعتراض نامه نکول معین می شود.

    ماده ۲۴۴:

    اگر مود پرداخت برات با تعطیل تصادف کرد باید روز بعد از تعطیل تادیه شود.

    تبصره: همین قاعده در مورد سایر اوراق تجارتی نیز رعایت خواهد شد.

    مبحث پنجم؛ ظهر نویسی

    مبحث پنجم؛ ظهر نویسی
    مبحث پنجم؛ ظهر نویسی

    ماده ۲۴۵:

    انتقال برات به وسیله ظهر نویسی به عمل می آید.

    ماده ۲۴۶:

    ظهر نویسی باید به امضا ظهر نویس برسد ممکن است در ظهر نویسی تاریخ و اسم کسی که برات به او انتقال داده می شود قید گردد.

    ماده ۲۴۷:

    ظهر نویسی حاکی از انتقال برات است مگر این که وکالت در وصول را قید نموده باشد که در این صورت انتقال برات واقع نشده ولی دارنده برات حق وصول و لدی الاقتضا حق اعتراض و اقامه دعوی برای وصول خواهد داشت جز در مواردی که خلاف این در برات تصریح شده باشد.

    ماده ۲۴۸:

    هر گاه ظهر نویس در ظهر نویسی تاریخ مقدمی قید کند مزور شناخته می شود.

    مبحث ششم؛ مسئولیت

    مبحث ششم؛ مسئولیت
    مبحث ششم؛ مسئولیت

    ماده ۲۴۹: برات دهنده کسی که برات را قبول کرده و ظهرنویس ها در مقابل دارنده برات مسئولیت تضامنی دارند. دارنده برات در صورت عدم تادیه و اعتراض می تواند به هر کدام از آن ها که بخواهد (منفردا) یا به چند نفر یا به تمام آنها مجتمعا رجوع نماید. همین حق را هر یک از ظهر نویس ها نسبت به برات دهنده و ظهرنویس های ما قبل خود دارند.

    اقامه دعوی بر علیه یک یا چند نفر از مسئولیت موجب اسقاط حق رجوع به سایر مسئولین برات نیست اقامه کننده دعوی ملزم نیست ترتیب ظهر نویسی را از حیث تاریخ رعایت کند ضامنی که ضمانت برات دهنده یا محال علیه یا ظهر نویس را کرده فقط با کسی مسئولیت تضامنی دارد که از او ضمانت نموده است.

    ماده ۲۵۰:

    هر یک از مسئولین تادیه برات می تواند پرداخت را به تسلیم برات و اعتراض نامه و صورت حساب متفرعات و مخارج قانونی که باید بپردازد موکول کند.

    ماده ۲۵۱:

    هر گاه چند نفر از مسئولين برات ورشكست شوند دارنده برات مي‌تواند در هر يك از غرما يا در تمام غرما براي وصول تمام طلب خود (‌وجه برات و متفرعات و مخارج قانوني) داخل شود تا اينكه طلب خود را كاملاً وصول نمايد.

    مدير تصفيه هيچ يك از ورشكستگان نمي‌تواند براي وجهي كه به صاحب چنين طلب پرداخته مي‌شود به مديرتصفيه ورشكسته ديگر رجوع نمايد مگر در صورتي كه مجموع وجوهي كه از دارايي تمام ورشكستگان به صاحب طلب تخصيص مي‌يابد بيش از ميزان طلب او باشد در اين صورت مازاد بايد به ترتيب تاريخ تعهد تا ميزان وجهي كه هر كدام پرداخته‌اند جزء دارايي ورشكستگان محسوب گردد كه به ساير ورشكسته‌ها حق رجوع دارند.

    تبصره: مفاد این ماده در مورد ورشکستگی هر چند نفری نیز که برای پرداخت یک دین مسئولیت تضامنی داشته باشند مرعی خواهد بود.

    مبحث هفتم؛ در پرداخت

    مبحث هفتم؛ در پرداخت
    مبحث هفتم؛ در پرداخت

    ماده ۲۵۲:

    پرداخت برات با نوع پولی که در آن معین شده به عمل می آید.

    ماده ۲۵۳:

    اگر دارنده برات به برات دهنده یا کسی که برات را به او منتقل کرده است پولی غیر از آن نوع که در برات تعیین شده است بدهد و آن برات در نتیجه نکول یا امتناع از قبول و یا عدم تادیه اعتراض شود، دارنده برات می تواند از دهنده برات یا انتقال دهنده نوع پولی را که داده یا نوع پولی را که در برات معین شد مطالبه کند ولی از سایر مسئولین وجه برات جز نوع پولی که در برات معین شده قابل مطالبه نیست.

    ماده ۲۵۴:

    برات به وعده باید روز آخر وعده پرداخت شود.

    ماده ۲۵۵:

    روز رویت در برواتی که به وعده از رویت است و روز صدرو برات در برواتی که به وعده از تاریخ صدور است حساب نخواهد شد.

    ماده ۲۵۶:

    شخصی که وجه برات را قبل از موعد تادیه نموده در مقابل اشخاصی که نسبت به وجه برات حقی دارند مسئول است.

    ماده ۲۵۷:

    اگر دارنده برات به کسی که قبولی نوشته مهلتی برای پرداخت بدهد به ظهر نویس های ما قبل خود و برات دهنده که به مهلت مزبور رضایت نداده اند حق رجوع نخواهد داشت.

    ماده ۲۵۸:

    شخصی که در سر وعده وجه برات را می پردازد بری الذمه محسوب می شود مگر آن که وجه برات قانونا در نزد او توقیف شده باشد.

    ماده ۲۵۹:

    پرداخت وجه برات ممکن است به موجب نسخه ثانی یا ثالث یا رابع الخ، به عمل آید در صورتی که در روی آن نسخه قید شده باشد که پس از پرداخت وجه به موجب این نسخه دیگر از اعتبار ساقط است.

    ماده ۲۶۰:

    شخصی که وجه برات ر ا بر حسب نسخه ای بپردازد که در روی آن قبولی نوشته نشده در مقابل شخصی که نسخه قبولی شده را دارد مسئول پرداخت وجه آن است.

    ماده ۲۶۱:

    در صورت گم شدن براتی که هنوز قبول نشده است صاحب آن می تواند وصول وجه آن را بر حسب نسخه ثانی یا ثالث یا رابع الخ تقاضا کند.

    ماده ۲۶۲:

    اگر نسخه مفقود نسخه ای باشد که قبولی در روی آن نوشته شده تقاضای پرداخت از روی نسخه های دیگر فقط به موجب امر محکمه پس از دادن ضامن به عمل می آید.

    ماده ۲۶۳:

    اگر شخصی که برات را گم کرده اعم از این که قبولی نوشته شده یا نشده باشد می تواند نسخه ثانی یا ثالث یا رابع الخ را تحصیل نماید پس از اثبات این که برات متعلق به او است می تواند با دادن ضامن تادیه وجه آن را به موجب امر محکمه مطالبه کند.

    ماده ۲۶۴:

    اگر با وجود تقاضایی که در مواد ۲۶۱ و ۲۶۲ و ۲۶۳ به عمل آمده است از تادیه وجه برات امتناع شود صاحب برات مفقود می تواند تمام حقوق خود را به موجب اعتراض نامه محفوظ بدارد.

    ماده ۲۶۴:

    اعتراض نامه مذکور در ماده فوق باید ظرف ۲۴ ساعت ازتاریخ وعده برات تنظیم شده و در مواعد و ترتیبی که در این قانون برای ابلاغ اعتراض نامه معین شده است به برات دهنده و ظهر نویس ها ابلاغ گردد.

    ماده ۲۶۶:

    صاحب برات مفقود برای تحصیل نسخه ثانی باید به ظهر نویسی که بلافاصله قبل از او بوده است رجوع نماید. ظهر نویس مزبور ملزم است به صاحب برات اختیار مراجعه به ظهر نویس ما قبل خود را داده و راهنمایی کند

    و همچنین هر ظهر نویسی باید اختیار رجوع به ظهر نویس ما قبل خود بدهد تا به برات دهنده برسد مخارج این اقدامات بر عهده صاحب برات مفقود خواهد بود ظهر نویس در صورت امتناع از دادن اختیار مسئول تادیه وجه برات و خساراتی است که بر صاحب برات مفقود وارد شده است.

    ماده ۲۶۷:

    در صورتی که ضامن برات مفقود (رجوع به مواد ۲۶۲ و ۲۶۳) مدتی برای ضمانت خود معین نکرده باشد مدت ضمان سه سال است و هر گاه در ظرف این سه سال رسما مطالبه یا اقامه دعوی نشده باشد دیگر از این حیث دعوی بر علیه او در محکمه مسموع نخواهد بود.

    ماده ۲۶۸:

    اگر مبلغی از وجه برات پرداخت شود به همان اندازه برات دهنده و ظهر نویس ها بری می شوند و دارنده برات فقط نسبت به بقیه می تواند اعتراض کند.

    ماده ۲۶۹:

    محاکم نمی توانند بدون رضایت صاحب برات برای تادیه وجه مهلتی بدهند.

    مبحث هشتم؛ تادیه وجه برات به واسطه شخص ثالث

    مبحث هشتم؛ تادیه وجه برات به واسطه شخص ثالث
    مبحث هشتم؛ تادیه وجه برات به واسطه شخص ثالث

    ماده ۲۷۰:

    هر شخص ثالثی می تواند از طرف برات دهنده یا یکی از ظهر نویس ها وجه برات اعتراض شده را کارسازی نماید دخالت شخص ثالث و پرداخت وجه باید در اعتراض نامه یا در ذیل آن قید شود.

    ماده ۲۷۱:

    شخص ثالثی که وجه برات را پرداخته دارای تمام حقوق وظایف دارنده برات است.

    ماده ۲۷۲:

    اگر وجه برات را شخص ثالث از طرف برات دهنده پرداخت تمام ظهر نویسها برای الذمه می شوند و اگر پرداخت وجه از طرف یکی از ظهر نویس ها به عمل آید ظهر نویس های بعد از او بری الذمه اند.

    ماده ۲۷۳:

    اگر دو شخص متفقا هر یک از جانب یکی از مسئولین برات برای پرداخت وجه حاضر شوند پیشنهاد آن کسی پذیرفته است که تادیه وجه از طرف او عده زیادتری از مسئولین را بری الذمه می کند. اگر خود محال علیه پس از اعتراض برای تادیه وجه حاضر شود بر هر شخص ثالثی ترجیح دارد.

    مبحث نهم؛ حقوق و وظایفت دارنده برات

    ماده ۲۷۴:

    نسبت به براتی که وجه آن باید در ایران به رویت یا به وعده از رویت تادیه شود اعم از اینکه برات در ایران صادر شده باشد یا در خارجه دارنده برات مکلف است پرداخت یا قبولی آن را در ظرف یک سال از تاریخ برات مطالبه نماید و الا حق رجوع به ظهر نویس ها و همچنین به برات دهنده که وجه برات را به محال علیه رسانیده است نخواهد داشت.

    ماده ۲۷۵:

    اگر در برات اعم از این که در ایران صادر شده باشد یا در خارجه برای تقاضای قبولی مدت بیشتر یا کمتری مقرر شده باشد دارنده برات باید در همان مدت قبولی برات را تقاضا نماید و الا حق رجوع به ظهر نویس ها و برات دهنده که وجه برات را به محال علیه رسانیده است نخواهد داشت.

    ماده ۲۷۶:

    اگر ظهر نویس برای تقاضای قبولی مدتی معین کرده باشد دارنده برات باید در مدت مزبور تقاضای قبولی نماید و الا در مقابل آن ظهر نویس نمی تواند از مقررات مربوطه به بروات استفاده کند.

    ماده ۲۷۷:

    هر گاه دارنده برات به رویت یا به وعده که در یکی از شهرهای ایران صادر و باید در ممالک خارجه تادیه شود در مواعد مقرر در موارد فوق قبولی نوشتن یا پرداخت وجه را مطالبه نکرده باشد مطابق مقررات همان مواد حق او ساقط خواهد شد.

    ماده ۲۷۸:

    مقررات فوق مانع نخواهد بود که بین دارنده برات و برات دهنده و ظهرنویس ها قرارداد دیگری مقرر گردد.

    ماده ۲۷۹:

    دارنده برات باید روز وعده وجه برات را مطالبه کند.

    ماده ۲۸۱:

    امتناع از تادیه وجه برات باید در ظرف ده روز از تاریخ وعده بوسیله نوشته که اعتراض عدم تادیه نامیده می شود معلوم گردد.

    ماده ۲۸۱:

    اگر روز دهم تعطیل باشد اعتراض روز بعد به عمل خواهد آمد.

    ماده ۲۸۲:

    نه فوت محال علیه و نه ورشکستگی او نه اعتراض نکولی، دارنده برات را از اعتراض عدم تادیه مستغنی نخواهد کرد.

    ماده ۲۸۶۳:

    در صورتی که قبول کننده برات قبل از وعده ورشکست شود حق اعتراض برای دارنده برات باقی است.

    ماده ۲۸۴:

    دارنده براتي كه به علت عدم تأديه اعتراض شده است بايد در ظرف ۱۰ روز از تاريخ اعتراض عدم تأديه را به وسيله اظهارنامه رسمي يا‌ مراسله سفارشي دو قبضه به كسي كه برات را به او واگذار نموده اطلاع دهد.

    ماده ۲۸۵:

    هر یک از ظهر نویسها نیز باید در ظرف ۱۰ روز از تاریخ دریافت اطلاع نامه فوق آن را به همان وسیله به ظهر نویس سابق خود اطلاع دهد.

    ماده ۲۸۶:

    اگر دارنده براتي كه بايستي در ايران تأديه شود و به علت عدم پرداخت اعتراض شده بخواهد از حقي كه ماده ۲۴۹ براي او مقرر داشته استفاده كند بايد در ظرف سه ماه از تاريخ اعتراض اقامه دعوي نمايد.

    ‌تبصره: هر گاه محل اقامت مدعي ‌عليه خارج از محلي باشد كه وجه برات بايد در آنجا پرداخته شود براي هر شش فرسخ يك روز اضافه خواهد ‌شد.

    ماده ۲۸۷:

    در مورد برواتی که باید در خارج تادیه شود اقامه دعوی بر علیه برات دهنده و یا سایر ظهرنویس های مقیم ایران در ظرف دو سال از تاریخ اعتراض باید به عمل آید.

    ماده ۲۸۸:

    هر یک از ظهر نویسها بخواهد از حقی که در ماده ۲۴۹ به او داده شده استفاده نماید باید در مواعدی که به موجب مواد ۲۸۶ و ۲۸۷ مقرر است اقامه دعوی کند و نسبت به او موعد از فردای ابلاغ احضاریه محکمه محسوب است و اگر وجه برات را بدون اینکه بر علیه او اقامه دعوی شده باشد تادیه نماید از فردای روز تادیه محسوب خواهد شد.

    ماده ۲۸۹:

    پس از انقضا مواعد مقرره در مواد فوق دعوی دارنده برات بر ظهر نویس ها و همچنین دعوی هر یک از ظهرنویس ها بر ید سابق خود در محکمه پذیرفته نخواهد شد.

    ماده ۲۹۰:

    پس از انقضاء مواعد فوق دعوي دارنده و ظهرنويس هاي برات بر عليه برات‌ دهنده نيز پذيرفته نمي‌شود مشروط بر اينكه برات‌ دهنده ثابت نمايد در سر وعده وجه برات را به محال‌عليه رسانيده و در اين صورت دارنده برات فقط حق مراجعه به محال‌عليه خواهد داشت.

    ماده ۲۹۱:

    اگر پس از انقضاء موعدي كه براي اعتراض و ابلاغ اعتراضنامه يا براي اقامه دعوي مقرر است برات‌دهنده يا هر يك از ظهرنويس ها به طريق محاسبه يا عنوان ديگر وجهي را كه براي تأديه برات به محال‌عليه رسانيده بود مسترد دارد دارنده برات برخلاف مقررات دو ماده قبل حق خواهد ‌داشت كه بر عليه دريافت‌كننده وجه اقامه دعوي نمايد.

    ماده ۲۹۲:

    پس از اقامه دعوی محکمه مکلف است به مجرد تقاضای دارنده براتی که به علت عدم تادیه اعتراض شده است معادل وجه برات را از اموال مدعی علیه به عنوان تامین توقیف نماید.

    مبحث دهم؛ در اعتراض (پروتست)

    مبحث دهم؛ در اعتراض (پروتست)
    مبحث دهم؛ در اعتراض (پروتست)

    ماده ۲۹۳:

    اعتراض در موارد ذیل به عمل می آید:

    1. در مورد نکول
    2. در مورد امتناع از قبول یا نکول
    3. در مورد عدم تادیه

    اعتراض نامه باید در یک نسخه تنظیم و به موجب امر محکمه بدایت به توسط مامور اجرا به محل اقامت اشخاص ذیل ابلاغ شود:

    1. محال علیه
    2. اشخاصی که در برات برای تادیه وجه عندالاقتضا معین شده اند
    3. شخص ثالثی که برات را قبول کرده است

    اگر در محلی که اعتراض به عمل می آید محکمه بدایت نباشد وظایف او با رعایت ترتیب به عهده امین صلح یا رئیس ثبت اسناد یا حاکم محل خواهد بود.

    ماده ۲۹۴:

    اعتراض نامه باید مراتب ذیل را دارا باشد:

    1. سواد کامل برات با کلیه محتویات آن اعم از قبولی و ظهر نویسی و غیره
    2. امر به تادیه وجه برات

    مامور اجرا باید در حضور یا غیاب شخصی که باید وجه برات را بدهد و علل امتناع از تادیه یا از قبول و همچنین علل عدم امکان امضا یا امتناع امضا را در ذیل اعتراض نامه قید و امضا کند.

    ماده ۲۹۵: هیچ نوشته ای نمی تواند از طرف دارنده برات جای گیر اعتراض نامه شود مگر در موارد مندرجه در مواد ۲۶۱ و ۲۶۲ و ۲۶۳ راجع به مفقود شدن برات.

    ماده ۲۹۶:

    مامور اجرا باید سواد صحیح اعتراض نامه را به محل اقامت اشخاص مذکور در ماده ۲۹۳ را بدهد.

    ماده ۲۹۷:

    دفتر محکمه یا دفتر مقاماتی که وظیفه محکمه را انجام می دهند باید مفاد اعتراض نامه را روز به روز به ترتیب تاریخ و نمره در دفتر مخصوصی که صفحات آن به توسط رئیس محکمه یا قائم مقام او نمرده و امضا شده است ثبت نماید. در صورتی که محل اقامت برات دهنده یا ظهر نویس اولی در روی برات قید شده باشد دفتر محکمه باید آنها را توسط کاغذ سفارشی از علل امتناع از تادیه مستحضر سازد.

    مبحث یازدهم؛ برات رجوعی

    مبحث یازدهم؛ برات رجوعی
    مبحث یازدهم؛ برات رجوعی

    ماده ۲۹۸:

    برات رجوعی براتی است که دارنده اصلی پس از اعتراض برای دریافت وجه آن و مخارج صدور اعتراض نامه و تفاوت نرخ به عهده برات دهنده یا یکی از ظهرنویسها صادر می کنند.

    ماده ۲۹۹:

    اگر برات رجوعی به عهده برات دهنده اصلی صادر شود تفاوت بین نرخ مکان تادیه برات اصلی و نرخ مکان صدور آن به عهده او خواهد بود و اگر برات رجوعی به عهده یکی از ظهر نویس ها صادر شود مشارالیه باید از عهده تفاوت نرخ مکانی که برات اصلی را در آن جا معامله یا تسلیم کرده است و نرخ مکانی که برات رجوعی در آنجا صادر شده است در آید.

    ماده ۳۰۰:

    به برات رجوعی باید صورت حساب (حساب بازگشت ) ضمیمه شود در صورت حساب مزبور مراتب ذیل قید می گردد:

    1. اسم شخصی که برات رجوعی بعهده او صادر شده است.
    2. مبلغ اصلی برات اعتراض شده.
    3. مخارج اعتراض نامه و سایر مخارج معموله از قبل حق العمل صراف و دلال و وجه تمبر و مخارج پست وغیره.
    4. مبلغ تفاوت نرخ های مذکور در (ماده ۲۹۹).

    ماده ۳۰۱:

    صورت حساب مذکور در ماده قبل باید توسط دو نفر تاجر تصدیق شود به علاوه لازم است برات اعتراض شده و سواد مصدقی از اعتراضات به صورت حساب مزبور ضمیمه گردد.

    ماده ۳۰۲:

    هر گاه برات رجوعی به عهده یکی از ظهر نویس ها صادر شود علاوه بر مراتب مذکور در مواد ۳۰۰ و ۳۰۱ باید تصدیق نامه که تفاوت بین نرخ مکان تادیه برات اصلی و مکان صدور آن را معین نماید ضمیمه شود.

    ماده ۳۰۳:

    نسبت به يك برات صورت‌حساب بازگشت متعدد نمي‌توان ترتيب داد و اگر برات رجوعي به عهده يكي از ظهرنويس ها صادر شده باشد‌ حساب بازگشت متوالياً به توسط ظهرنويس ها پرداخته مي‌شود تا به برات‌دهنده اولي برسد.

    ‌تحميلات برات هاي رجوعي را نمي‌توان تماماً بر يك نفر وارد ساخت، هريك از ظهرنويس ها و برات‌ دهنده اولي فقط عهده ‌دار يك خرج است.

    ماده ۳۰۴:

    خسارت تاخیر تادیه مبلغ اصلی برات که به وسیله عدم تادیه اعتراض شده است از روز اعتراض و خسارت تاخیر تادیه مخارج اعتراض و مخارج برات رجوعی فقط از روز اقامه دعوی محسوب می شود.

    مبحث دوازدهم؛ قوانین خارجی

    مبحث دوازدهم؛ قوانین خارجی
    مبحث دوازدهم؛ قوانین خارجی

    ماده ۳۰۵: در مورد برواتي كه در خارج ايران صادر شده شرايط اساسي برات تابع قوانين مملكت صدور است. ‌هر قسمت از ساير تعهدات براتي (‌تعهدات ناشي از ظهرنويسي ـ ضمانت ـ قبولي و غيره) نيز كه در خارجه به وجود آمده تابع قوانين مملكتي است كه‌ تعهد در آنجا وجود پيدا كرده است.

    معذالك اگر شرايط اساسي برات مطابق قانون ايران موجود و يا تعهدات براتي موافق قانون ايران صحيح باشد كساني كه در ايران تعهداتي كرده‌اند حق استناد به اين ندارند كه شرايط اساسي برات يا تعهدات براتي مقدم بر تعهد آنها مطابق با قوانين خارجي نيست.

    ماده ۳۰۶: اعتراض و بطور کلی هر اقد امی که برای حفظ حقوق ناشیه از برات و استفاده از آن در خارجه باید بعمل آید تابع قوانین مملکتی خواهد بود که آن اقدام باید در آنجا بشود.

    سفته

    سفته
    سفته

    در ادامه به سند تجاری دوم یعنی سفته می پردازیم و مواد قانون تجارت در باب سفته را بیان خواهیم کرد. باید توجه داشت که عمده ی قوانین سفته با برات مشترک است و تفاوت های بسیار اندکی دارد که ذکر خواهد شد.

    فصل دوم؛ در فته طلب (سفته)

    ماده ۳۰۷: فته طلب سندی است که به موجب آن امضا کننده تعهد می کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله کرد آن شخص کارسازی نماید.

    ماده ۳۰۸: فته طلب علاوه بر امضا یا مهر باید دارای تاریخ و متضمن مراتب ذیل باشد:

    1. گیرنده وجه
    2. تاریخ پرداخت

    ماده ۳۰۹: تمام مقررات راجع به بروات تجاری (از مبحث چهارم الی آخر فصل اول این باب) در مورد فته طلب نیز لازم الرعایه است.

    چک

    چک
    چک

    ماده ۳۱۰:

    چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که در نزد محال علیه دارد کلا یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می نماید.

    ماده ۳۱۱:

    در چک باید محل و تاریخ صدور قید شده و به امضای صادر کننده برسد پرداخت چک نباید وعده داشته باشد.

    ماده ۳۱۲:

    چک ممکن است در وجه حامل یا شخص معین یا حواله کرد باشد. ممکن است به صرف امضا در ظهر چک به دیگر منتقل شود.

    ماده ۳۱۳:

    وجه چک باید به محض ارائه کارسازی شود.

    ماده ۳۱۴:

    صدور چك ولو اينكه از محلي به محل ديگر باشد ذاتاً عمل تجارتي محسوب نيست ليكن مقررات اين قانون از ضمانت صادركننده و ظهرنويس ها و اعتراض و اقامه دعوي ضمان و مفقود شدن راجع به بروات شامل چك نيز خواهد بود.

    ماده ۳۱۵:

    اگر چك در همان مكاني كه صادر شده است بايد تأديه گردد دارنده چك بايد در ظرف پانزده روز از تاريخ صدور وجه آن را مطالبه كند و ‌اگر از يك نقطه به نقطه ديگر ايران صادر شده باشد بايد در ظرف چهل و پنج روز از تاريخ صدور چك مطالبه شود.

    اگر دارنده چك در ظرف مواعد مذكوره در اين ماده پرداخت وجه آن را مطالبه نكند ديگر دعوي او بر عليه ظهرنويس مسموع نخواهد بود و اگر وجه‌ چك به سببي كه مربوط به محال‌عليه است از بين برود دعوي دارنده چك بر عليه صادركننده نيز در محكمه مسموع نيست.

    ماده ۳۱۶:

    کسی که وجه چک را دریافت می کند باید آن را امضا یا مهر نماید اگر چه چک در وجه حامل باشد.

    ماده ۳۱۷:

    مقررات راجعه به چک هایی که در ایران صادر شده است در مورد چک هایی که از خارجه صادر شده و باید در ایران پرداخت شود نیز رعایت خواهد شد، لیکن مهلتی که در ظرف آن دارنده چک می تواند وجه چک را مطالبه کند چهار ماه از تاریخ صدور است.

    در قانون تجارت مواد کمی پیرامون چک آمده است و یک قانون تکمیلی به نام قانون صدور چک وجود دارد که بیشتر موارد در آن جا تشریح شده است. این قانون از مهم ترین قوانین در حوزه ی بدهکاری بانکی است چراکه بیشترین سند تجاری که در جامعه استفاده می شود، چک است. در این مقاله ما مهم ترین مواد قانون صدور چک را در این خصوص بررسی خواهیم کرد.

    قانون صدور چک

    قانون صدور چک
    قانون صدور چک

    ماده ۱

    انواع چک عبارت است از:
    ۱- چک عادی، چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادر کننده آن ندارد.
    ۲- چک تایید شده، چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و توسط بانک محال علیه پرداخت وجه آن تایید می‌شود.
    ۳- چک تضمین شده، چکی است که توسط بانک به عهده‌‌ همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می‌شود.
    ۴- چک مسافرتی، چکی است که توسط بانک صادر و وجه آن در هر یک از شعب آن بانک یا توسط نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت می‌گردد.

    چك هاي صادر عهده بانك هايي كه طبق قوانين ايران در داخل كشور داير شده يا ميشوند همچنين شعب آنها در خارج از كشور در حكم اسناد لازم‌الاجراء است و دارنده چك در صورت مراجعه به بانك و عدم دريافت تمام يا قسمتي از وجه آن به علت نبودن محل و يا به هر علت ديگري كه منتهي به برگشت چك و عدم پرداخت گردد ميتواند طبق قوانين و آئين‌نامه‌هاي مربوط به اجراي اسناد رسمي وجه چك يا باقي مانده آن را از صادركننده وصول نمايد.

    صدور اجرائيه

    براي صدور اجرائيه دارنده چك بايد عين چك و گواهينامه مذكور در ماده ۴ و يا گواهينامه مندرج در ماده ۴ و يا گواهينامه مندرج در ماده ۵ را به اجراي ثبت اسناد محل تسليم نمايد.

    اجراء ثبت در صورتي دستور اجرا صادر ميكند كه مطابقت امضاي چك با نمونه امضاي صادر كننده در بانك از طرف بانك گواهي شده باشد.
    دارنده چك اعم از كسي است كه چك در وجه او صادر گرديده يا به نام او پشت‌نويسي شده يا حامل چك (در مورد چك هاي در وجه حامل) يا قائم مقام قانوني آنان.

    شما در حال مشاهده پست وکیل بدهکاران بانکی هستید.

    تبصره

    تبصره– دارنده چك ميتواند محكوميت صادركننده را نسبت به پرداخت كليه خسارات و هزينه‌هاي وارد شده كه مستقيماً و به طور متعارف در جهت وصول طلب خود از ناحيه وي متحمل شده است،

    اعم از آنكه قبل از صدور حكم يا پس از آن باشد، از دادگاه تقاضا نمايد، در صورتيكه دارنده چك جبران خسارت و هزينه‌هاي مزبور را پس از صدور حكم درخواست كند، بايد درخواست خود را به همان دادگاه صادركننده حكم تقديم نمايد.

    ماده ۳ صادركننده چك بايد در تاريخ مندرج در آن معادل مبلغ مذكور در بانك محال عليه وجه نقد داشته باشد و نبايد تمام يا قسمتي از وجهي را كه به اعتبار آن چك صادر كرده به صورتي از بانك خارج نمايد

    يا دستور عدم پرداخت وجه چك را بدهد و نيز نبايد چك را به صورتي تنظيم نمايد كه بانك به عللي از قبيل عدم مطابقت امضاء يا قلم خوردگي در متن چك يا اختلاف در مندرجات چك و امثال آن از پرداخت وجه چك خودداري نمايد. هرگاه در متن چك شرطي براي پرداخت ذكر شده باشد بانك به آن شرط ترتيب اثر نخواهد داد.

    ماده ۳ مكرر

    چك فقط در تاريخ مندرج در آن يا پس از تاريخ مذكور قابل وصول از بانك خواهد بود.

    ماده ۴

    هرگاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده (۲) پرداخت نگردد، بانک مکلف است بنا بر درخواست دارنده چک فوراً غیرقابل‌پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت نماید و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه‌ای که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادرکننده در آن ذکر شده باشد،

    علت یا علل عدم پرداخت را صریحاً قید و آن را امضاء و مهر و به متقاضی تسلیم نماید. به گواهینامه فاقد کد رهگیری و فاقد مهر شخص حقوقی در مراجع قضائی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی شود.
    در برگ مزبور باید مطابقت یا عدم مطابقت امضای صادرکننده با نمونه امضای موجود در بانک (در حدود عرف بانک‌داری) از طرف بانک گواهی شود. بانک مکلف است به منظور اطلاع صادرکننده چک، فوراً نسخه دوم این برگ را به اخرین نشانی صاحب حساب که در بانک موجود است، ارسال دارد. در برگ مزبور باید نام و نام خانوادگی و نشانی کامل دارنده چک نیز قید گردد.

    ماده ۵

    در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، به تقاضای دارنده چک بانک مکلف است مبلغ موجودی در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده با قید مبلغ دریافت‌شده پشت چک، آن را به بانک تسلیم نماید.

    بانک مکلف است بنابه درخواست دارنده چک فوراَ کسری مبلغ چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد نماید و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه‌ای با مشخصات مذکور در ماده قبل، آن را به متقاضی تحویل دهد. به گواهینامه فاقد کد رهگیری در مراجع قضائی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی‌شود.

    چک مزبور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده، بی‌محل محسوب و گواهینامه بانک در این مورد برای دارنده چک، جانشین اصل چک می‌شود. در مورد این ماده نیز بانک مکلف است اعلامیه مذکور در ماده قبل را برای صاحب حساب ارسال نماید.

    ماده 6 مکرر

    بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه مراتب را به صورت برخط به تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اطلاع می‌دهد.

    پس از گذشت بیست و چهار ساعت کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری حسب مورد مکلفند تا هنگام رفع سوء اثر از چک، اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال نمایند:

    عدم افتتاح هرگونه حساب

    الف – عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید
    ب – مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا مؤسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی
    ج – عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه‌های ارزی یا ریالی
    د – عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی

    تبصره ۱– چنانچه اعمال محرومیت‌های مذکور در بندهای (الف)، (ج) و (د) در خصوص بنگاه‌های اقتصادی با توجه به شرایط، اوضاع و احوال اقتصادی موجب اخلال در امنیت اقتصادی استان مربوط شود، به تشخیص شورای تأمین استان موارد مذکور به مدت یک سال به حالت تعلیق در می‌آید.

    آیین‌نامه اجرائی این تبصره با در نظر گرفتن معیارهایی مانند میزان تولید و صادرات بنگاه و تعداد افراد شاغل در آن ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجراء‌شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به تصویب هیأت وزیران می رسد.

    اگر چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شود

    تبصره ۲– در صورتی که چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شود، اقدامات موضوع این ماده علاوه بر صاحب حساب، در مورد وکیل یا نماینده نیز اعمال می‌گردد مگر اینکه در مرجع قضائی صالح اثبات نماید عدم پرداخت مستند به عمل صاحب حساب یا وکیل یا نماینده بعدی او است.

    بانک‌ها مکلفند به هنگام صدور گواهینامه عدم پرداخت، در صورتی که چک به نمایندگی صادر شده باشد، مشخصات نماینده را نیز در گواهینامه مذکور درج نمایند.

    تبصره ۳– در هر یک از موارد زیر، بانک مکلف است مراتب را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی اعلام کند تا فورا و به صورت برخط از چک رفع سوءاثر شود:

    واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک محال‌علی

    الف – واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک محال‌علیه و ارائه درخواست مسدودی که در این صورت بانک مکلف است ضمن مسدود کردن مبلغ مذکور تا زمان مراجعه دارنده چک و حداکثر به مدت یک سال، ظرف مدت سه روز واریز مبلغ را به شیوه‌ای اطمینان‌بخش و قابل استناد به اطلاع دارنده چک برساند.

    ب – ارائه لاشه چک به بانک محال‌علیه

    ج – ارائه رضایت‌نامه رسمی (تنظیم‌شده در دفاتر اسناد رسمی از دارنده چک یا نامه رسمی از شخص حقوقی دولتی یا عمومی غیردولتی دارنده چک

    ارائه نامه رسمی از مرجع قضائی

    د – ارائه نامه رسمی از مرجع قضائی یا ثبتی ذی‌صلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرائی در خصوص چک

    ه – ارائه حکم قضائی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب در خصوص چک

    و– سپری شدن مدت سه‌سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت مشروط به عدم طرح دعوای حقوقی یا کیفری در خصوص چک توسط دارنده

    تبصره ۴– چنانچه صدور گواهینامه عدم پرداخت به دلیل دستور عدم پرداخت آن باشد، سوءاثر محسوب نخواهد شد.

    تبصره ۵– بانک یا موسسه اعتباری حسب مورد مسؤول جبران خساراتی خواهند بود که از عدم انجام تکالیف مقرر در این ماده و تبصره های آن به اشخاص ثالث وارد گردیده است.

    ماده ۷

    هر كس مرتكب بزه صدور چك بلامحل گردد به شرح ذيل محكوم خواهد شد:
    الف ـ چنانچه مبلغ مندرج در متن چك كمتر از ده ميليون (۱۰,۰۰۰,۰۰۰)ريال باشد به حبس تا حداكثر شش ماه محكوم خواهد شد.
    ب ـ چنانچه مبلغ مندرج در متن چك ده ميليون (۱۰,۰۰۰,۰۰۰) ريال تا پنجاه ميليون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰)ريال باشد از شش ماه تا يك سال حبس محكوم خواهد شد.
    ج ـ چنانچه مبلغ مندرج در متن چك از پنجاه ميليون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰) ريال بيشتر باشد به حبس از يك سال تا دو سال و ممنوعيت از داشتن دسته چك به مدت دو سال محكوم خواهد شد و در صورتيكه صادركننده چك اقدام به اصدار چكهاي بلامحل نموده باشد، مجموع مبالغ مندرج در متون چكها ملاك عمل خواهد بود.
    تبصره : اين مجازاتها شامل مواردي كه ثابت شود چكهاي بلامحل بابت معاملات نامشروع و يا بهره ربوي صادر شده، نمي باشد.

    ماده ۸

    چك هايي كه در ايران عهده بانكهاي واقع در خارج كشور صادر شود و منتهي به گواهي عدم پرداخت شده باشند از لحاظ كيفري مشمول مقررات اين قانون خواهند بود.

    ماده ۹

    در صورتي كه صادر كننده چك قبل از تاريخ شكايت كيفري وجه چك را نقداً به دارنده آن پرداخته يا موافقت شاكي خصوصي ترتيبي براي پرداخت آن داده باشد، يا موجبات پرداخت آن را در بانك محال عليه فراهم نمايد قابل تعقيب كيفري نيست.
    در مورد اخير بانك مذكور مكلف است تا ميزان وجه چك حساب صادر كننده را مسدود نمايد و به محض مراجعه دارنده و تسليم چك وجه آن را بپردازد.

    ماده ۱۰

    هر كس با علم به بسته بودن حساب بانكي خود مبادرت به صدور چك نمايد عمل وي در حكم صدور چك بي‌محل خواهد بود و به حداكثر مجازات مندرج در ماده ۷ محكوم خواهد شد و مجازات تعيين شده غير قابل تعليق است.

    ماده ۱۱

    جرائم مذكور در اين قانون بدون شكايت دارنده چك قابل تعقيب نيست و در صورتيكه دارنده چك تا شش ماه از تاريخ صدور چك براي وصول آن به بانك مراجعه نكند يا ظرف شش ماه از تاريخ صدور گواهي عدم پرداخت شكايت ننمايد ديگر حق شكايت كيفري نخواهد داشت.
    منظور ار دارنده چك در اين ماده شخصي است كه براي اولين بار چك را به بانك ارائه داده است براي تشخيص اين كه چه كسي اولين بار براي وصول وجه چك به بانك مراجعه كرده است بانك ها مكلفند به محض مراجعه دارنده چك هويت كامل و دقيق او را در پشت چك با ذكر تاريخ قيد نمايند.

    كسي كه چك پس از بازكشت از بانك به وي منتقل گرديده حق شكايت كيفري نخواهد داشت مگر آنكه انتقال قهري باشد.
    در صورتي كه دارنده چك بخواهد چك را به وسيله شخص ديگري به نمايندگي از طرف خود وصول كند و حق شكايت كيفري او در صورت بيمحل بودن چك محفوظ باشد، بايد هويت و نشاني خود را با تصريح نمايندگي شخص مذكور در ظهر چك قيد نمايد

    و در اين صورت بانك اعلاميه مذكور در ماده ۴ و ۵ را به نام صاحب چك صادر ميكند و حق شكايت كيفري او محفوظ خواهد بود.
    تبصره– هرگاه بعد از شكايت كيفري، شاكي چك را به ديگري انتقال دهد يا حقوق خود را نسبت به چك به هر نحو به ديگري واگذار نمايد تعقيب كيفري موقوف خواهد شد.

    ماده ۱۲

    هرگاه قبل از صدور حكم قطعي، شاكي گذشت نمايد و يا اين كه متهم وجه چك و خسارات تاخير تاديه را نقداً به دارنده آن پرداخت كند، يا موجبات پرداخت وجه چك و خسارات مذكور (از تاريخ ارائه چك به بانك) را فراهم كند،‌يا در صندوق دادگستري يا اجراء ثبت توديع نمايد مرجع رسيدگي قرار موقوفي تعقيب صادر خواهد كرد.

    صدور قرار موقوفي تعقيب در دادگاه كيفري مانع از آن نيست كه آن دادگاه نسبت به ساير خسارات مورد مطاليه رسيدگي و حكم صادر كند.

    هرگاه پس از صدور حكم قطعي شاكي گذشت كند و يا اين كه محكوم عليه به ترتيب فوق موجبات پرداخت وجه چك و خسارات تاخير تاديه و ساير خسارات مندرج در حكم را فراهم نمايد اجراي حكم موقوف ميشود و محكوم عليه فقط ملزم به پرداخت مبلغي معادل يك سوم جزاي نقدي مقرر در حكم خواهد بود به دستور دادستان به نفع دولت وصول خواهد شد.

    ماده ۱۳

    در موارد زير صادر كننده چك قابل تعقيب كيفري نيست.
    الف ـ در صورتيكه ثابت شود چك سفيد امضاء داده شده باشد.
    ب ـ هرگاه در متن چك، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطي شده باشد.
    ج ـ چنانچه در متن چك قيد شده باشد كه چك بابت تضمين انجام معامله يا تعهدي است.
    د ـ هرگاه بدون قيد در متن چك ثابت شود كه وصول وجه آن منوط به تحقق شرطي بوده يا چك بابت تضمين انجام معامله يا تعهدي است.
    هـ ـ در صورتيكه ثابت گردد چك بدون تاريخ صادر شده و يا تاريخ واقعي صدور چك مقدم بر تاريخ مندرج در متن چك باشد.

    ماده ۱۴

    صادركننده چك يا ذينفع يا قائم مقام قانوني آنها با تصريح به اين كه چك مفقود يا سرقت يا جعل شده و يا از طريق كلاهبرداري يا خيانت در امانت يا جرائم ديگري تحصيل گرديده ميتواند كتباً دستور عدم پرداخت وجه چك را به بانك بدهد بانك پس از احراز هويت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداري خواهد كرد و در صورت ارائه چك بانك گواهي عدم پرداخت را با ذكر علت اعلام شده صادر و تسليم مي نمايد.
    دارنده چك ميتواند عليه كسي كه دستور عدم پرداخت داده شكايت كند و هرگاه خلاف ادعايي كه موجب عدم پرداخت شده ثابت گردد دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ اين قانون به پرداخت كليه خسارات وارده به دارنده چك محكوم خواهد شد.

    از اینکه تا اینجای مقاله وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم و پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

    ذينفع

    تبصره ۱– ذينفع در مورد اين ماده كسي است كه چك به نام او صادر يا ظهرنويسي شده يا چك به او واگذار گرديده باشد (يا چك در وجه حامل به او واگذار گرديده).

    در موردي كه دستور عدم پرداخت مطابق اين ماده صادر ميشود بانك مكلف است وجه چك را تا تعيين تكليف آن در مرجع رسيدگي يا انصراف دستور دهنده در حساب مسدودي نگهداري نمايد.

    تبصره ۲– دستور دهنده مكلف است پس از اعلام به بانك شكايت خود را به مراجع قضايي تسليم و حداكثر ظرف مدت يك هفته گواهي تقديم شكايت خود را به بانك تسليم نمايد در غير اينصورت پس از انقضاء مدت مذكور بانك از محل موجودي به تقاضاي دارنده چك وجه آن را پرداخت مي كند.

    تبصره ۳– پرداخت چك هاي تضمين شده و مسافرتي را نميتوان متوقف نمود مگر آنكه بانك صادركننده نسبت به آن ادعاي جعل نمايد. در اين مورد نيز حق دارنده چك راجع به شكايت به مراجع قضائي طبق مفاد قسمت اخير ماده (۱۴) محفوظ خواهد بود.

    ماده ۱۵

    دارنده چك ميتواند وجه چك و ضرر و زيان خود را در دادگاه كيفري مرجع رسيدگي مطالبه نمايد.

    ماده ۱۶

    رسيدگي به كليه شكايات و دعاوي جزايي و حقوق مربوط به چك در دادسرا و دادگاه تا خاتمه دادرسي، فوري و خارج از نوبت بعمل خواهد آمد.

    ماده ۱۷

    وجود چك در دست صادر كننده دليل پرداخت وجه آن و انصراف شاكي از شكايت مگر اين كه خلاف اين امر ثابت گردد.

    ماده ۱۸

    مرجع رسيدگي كننده جرائم مربوط به چك بلامحل، از متهمان در صورت توجه اتهام طبق ضوابط مقرر در ماده (۱۳۴) قانون آئين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب (در امر كيفري) ـ مصوب ۲۸/۶/۱۳۷۸ كميسيون امور قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي ـ حسب مورد يكي از قرارهاي تامين كفالت يا وثيقه (اعم از وجه نقد يا ضمانت نامه بانكي يا مال منقول و غيرمنقول) اخذ مي نمايد.

    ماده ۱۹

    در صورتي كه چك به وكالت يا نمايندگي از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقيقي يا حقوقي صادر شده باشد، صادركننده چك و صاحب حساب اعم از شخص حقيقي يا حقوقي صادر شده باشد، صادر كننده چك و صاحب حساب متضامناً مسئول پرداخت وجه چك بوده و اجرائيه و حكم ضرر و زيان براساس تضامن عليه هر دو صادر ميشود.

    به علاوه امضاء كننده چك طبق مقررات اين قانون مسئوليت كيفري خواهد داشت مگر اين كه ثابت نمايد كه عدم پرداخت مستند به عمل صاحب حساب يا وكيل يا نماينده بعدي او است، كه در اين صورت كسي كه موجب عدم پرداخت شده از نظر كيفري مسئول خواهد بود.

    شما در حال مطالعه مقاله وکیل بدهکاران بانکی هستید.

    ماده ۲۰

    مسئوليت مدني پشت‌نويسان چك طبق قوانين و مقررات مربوط كماكانن به قوت خود باقي است.

    ماده ۲۱

    بانك ها مكلفند كليه حساب هاي جاري اشخاص را كه بيش از يك بار چك بي محل صادر كرده و تعقيب آنها منتهي به صدور كيفر خواست شده باشد بسته و تا سه سال به نام آنها حساب جاري ديگري باز ننمايند.

    ماده ۲۱ مکرر

    بانک مرکزی مکلف است ظرف مدت دو سال پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون در مورد اشخاص ورشکسته، معسر از پرداخت محکوم به یا دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده، از دریافت دسته چک و صدور چک جدید در سامانه صیاد و استفاده از چک موردی جلوگیری کرده

    و همچنین امکان استعلام آخرین وضعیت صادر کننده چک شامل سقف اعتبار مجاز، سابقه چک برگشتی در سه‌سال اخیر و میزان تعهدات چک‌های تسویه‌نشده را صرفاً برای کسانی که قصد دریافت چک را دارند، فراهم نماید.

    سامانه مذکور به نحوی خواهد بود که صدور هر برگه چک مستلزم ثبت هویت دارنده، مبلغ و تاریخ مندرج در چک برای شناسه یکتای برگه چک توسط صادرکننده بوده و امکان انتقال چک به شخص دیگر توسط دارنده تا قبل از تسویه آن، با ثبت هویت شخص جدید برای همان شناسه یکتای چک امکان‌پذیر باشد. مبلغ چک نباید از اختلاف سقف اعتبار مجاز و تعهدات چک‌های تسویه نشده بیشتر باشد.

    ماده ۲۲

    در صورتيكه به متهم دسترسي حاصل نشود، آخرين نشاني متهم در بانك محال عليه اقامتگاه قانوني او محسوب است و هرگونه ابلاغي به نشاني مزبور به عمل مي‌آيد.

    هرگاه متهم حسب مورد به نشاني بانكي يا نشاني تعيين شده شناخته نشود يا چنين محلي وجود نداشته باشد گواهي مامور به منزله ابلاغ اوراق تلقي ميشود و رسيدگي بدون لزوم احضار متهم وسيله مطبوعات ادامه خواهد يافت.

    ماده ۲۳

    دارنده چک می‌تواند با ارائه گواهینامه عدم پرداخت، از دادگاه صالح صدور اجرائیه نسبت به کسری مبلغ چک و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی را درخواست نماید.

    شما در حال خواندن پست وکیل بدهکاران بانکی هستید.

    دادگاه مکلف است در صورت وجود شرایط زیر حسب مورد علیه صاحب حساب، صادر کننده یا هر دو اجرائیه صادر نماید.

    الف– در متن چک، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی نشده باشد
    ب– در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است
    ج– گواهینامه عدم پرداخت به دلیل دستور عدم پرداخت طبق ماده (۱۶) این قانون و تبصره‌های آن صادر نشده باشد.
    صادرکننده مکلف است ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه، بدهی خود را بپردازد، یا با موافقت دارنده چک ترتیبی برای پرداخت آن بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای حکم را میسر کند؛ در غیر این‌صورت حسب درخواست دارنده، اجرای احکام دادگستری، اجرائیه را طبق قانون نحوه محکومیت‌های مالی به مورد اجراء گذاشته و نسبت به استیفای مبلغ چک اقدام می‌نماید.

    اقامه دعوی مانع از جریان عملیات اجرائی نخواهد شد؛

    اگر صادرکننده یا قائم مقام قانونی او دعاوی مانند مشروط یا بابت تضمین بودن چک یا تحصیل چک از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا دیگر جرائم در مراجع قضائی اقامه کند، اقامه دعوی مانع از جریان عملیات اجرائی نخواهد شد؛

    مگر در مواردی که مرجع قضائی ظن قوی پیدا کند یا از اجرای سند مذکور ضرر جبران ناپذیر وارد گردد که در این صورت با أخذ تأمین مناسب، قرار توقف عملیات اجرایی صادر می نماید.

    در صورتی که دلیل ارائه شده مستند به سند رسمی باشد یا اینکه صادرکننده یا قائم مقام قانونی مدعی مفقود شدن چک بوده و مرجع قضائی دلایل ارائه شده را قابل قبول بداند، توقف عملیات اجرائی بدون أخذ تأمین صادر خواهد شد. به دعاوی مذکور خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

    کاربر گرامی شما در حال مشاهده مقاله وکیل بدهکاران بانکی می باشید.

    ماده ۲۴

    در صورت تخلف از هر یک از تکالیف مقرر در این قانون برای بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری اعم از دولتی و غیردولتی، کارمند خاطی و مسؤول شعبه مربوط حسب مورد با توجه به شرایط، امکانات، دفعات و مراتب به مجازات‌های مقرر در ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری محکوم می‌شوند که رسیدگی به این تخلفات در صلاحیت بانک مرکزی است.

    باتوجه به کثرت و پیچیدگی قوانین مربوط به چک، مراجعه به یک وکیل بدهکاران بانکی که در این زمینه خبره باشد، به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

    مرور زمان در اسناد تجاری

    مرور زمان در اسناد تجاری
    مرور زمان در اسناد تجاری

    فصل چهارم؛ در مرور زمان

    ماده ۳۱۸:

    دعاوی راجعه به برات و فته طلب و چک که از طرف تجار یا برای امور تجارتی صادرشده پس از انقضای پنج سال از تاریخ صدور اعتراض نامه و یا آخرین تعقیب قضایی در محاکم مسموع نخواهد بود مگر اینکه در ظرف این مدت رسما اقرار بدین واقع شده باشد که در این صورت مبدا و مرور زمان تاریخ اقرار محسوب است:

    در صورت عدم اعتراض مدت مرور زمان از تاریخ انقضا مهلت اعتراض شروع می شود.

    تبصره: مفاد این ماده در مورد بروات و چک و فته طلبهایی که قبل از تاریخ اجرای قانون تجارت مصوب ۲۵ دلو ۱۳۰۳ و ۲ فروردین و ۱۲ خرداد ۱۳۰۴ صادر شده است قابل اجرا نبوده و این اسناد از حیث مرور زمان تابع مقررات مربوط به مرور زمان راجع به اموال منقوله است.

    ماده ۳۱۹:

    اگر وجه برات یا فته طلب یا چک را نتوان به وسیله حصول مرور زمان پنج سال مطالبه کرد دارنده برات یا فته طب یا چک می تواند تا حصول مرور زمان اموال منقوله وجه آن را از کسی که به ضرر او استفاده بلاجهت کرده است مطالبه نماید.

    تبصره: حکم فوق در موردی نیز جاری است که برات یا فته طلب یا چک یکی از شرایط اساسی مقرر در این قانون را فاقد باشد.

    اگر به وسیله ی اسناد تجاری در بانک بدهکار شناخته شده اید بهترین راه مراجعه به یک وکیل بدهکاران بانکی است تا شما را در این مسیر راهنمایی کند و از حقوق شما دفاع کند.

    ضمانت

    بخش عمده ای از بدهکاران بانکی، بدهکارانی هستند که از وام های بانکی استفاده کرده اند و اقساط خود را پرداخت نکرده اند. در این موارد بانک به جای وام گیرنده به ضامن یا ضامنین او مراجعه می کند. در این مقاله ما عقد زمان و طرفین این عقد را برای شما تشریح خواهیم کرد.

    ضمانت چیست و چه شرایطی دارد؟

    ضمانت چیست و چه شرایطی دارد؟
    ضمانت چیست و چه شرایطی دارد؟

    عقد ضمان یا ضمانت از مباحث مهم حقوق است و افراد بسیاری در جامعه درگیر آن هستند. برای ما مواردی پیش آمده که ضمانت افرادی را برای گرفتن وام و یا تسهیلات بانک ها و موسسات اعتباری پذیرفته ایم. برای اینکه در آینده با مشکل مواجه نشویم باید بدانیم ضامن شدن چه مسائلی را پیش روی ما قرار می دهد.

    تا اینجا با ضمانت چیست و چه شرایطی دارد آشنا شدید و پیشنهاد میکنیم تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه باشید.

    ضمانت

    ضمانت
    ضمانت

    ضمانت قراردادی است که به منظور ایجاد اطمینان برای دائن (طلبکار) با او منعقد می گردد، مبنی براینکه شخصی انجام تعهدات متعهد (مدیون و بدهکار) را در برابر دائن (طلبکار) تقبل نماید.

    مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست وکیل بدهکاران بانکی هستید.

    ارکان ضمانت

    ۱) مضمون عنه: مدیون اصلی که شخص دیگری انجام تعهد او را در برابر طلبکار بر عهده می گیرد.

    ۲) ضامن: شخصی که انجام تعهد مدیون اصلی در برابر طلبکار را برعهده می گیرد و خود را در برابر او متعهد می سازد.

    ۳) مضمون له: شخص طلبکاری است که شخصی به نام ضامن، خود را در برابر او متعهد کرده است.

    طرفین این قرارداد، ضامن و طلبکار (مضمون له) هستند و اراده ی مضمون عنه در انعقاد این عقد دخالت و تاثیری ندارد.

    ماده ۶۸۵ : در ضمان رضای مدیون اصلی شرط نیست.

    شما در حال خواندن پست وکیل بدهکاران بانکی هستید.

    انواع ضمانت

    انواع ضمانت
    انواع ضمانت

    عقد ضمانت به دو صورت منعقد می شود:

    ۱) ضمان نقل ذمه به ذمه: در این حالت بعد از آنکه ضمانت صورت می گیرد، مدیون اصلی بری الذمه می گردد و دیگر در برابر مضمون له تعهدی ندارد ولی نسبت به ضامن متعهد خواهد بود.

    ۲) ضمان ضم ذمه به ذمه: در این حالت بعد از آنکه ضمانت صورت می گیرد، مدیون اصلی همچنان متعهد باقی می ماند و علاوه بر او، ضامن نیز در برابر مضمون له مسئول و متعهد می شود.

    ضمانت ذمه به ذمه به دو قسمت تقسیم می شود:

    ضمانت تضامنی:

    در این حالت، مضمون له می تواند برای دریافت طلب خود، به هر کدام از ضامن یا مضمون عنه که بخواهد رجوع کند.

    امیدواریم تا اینجا از مطالعه پست وکیل بدهکاران بانکی اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

    ضمانت وثیقه ای:

    در این حالت، مضمون له برای دریافت طلب خود، ابتدا باید به مضمون عنه رجوع کند و در صورتی که طلب او به هر دلیلی پرداخت نشود، به ضامن رجوع کند.

    در حقوق مدنی بنابر ماده ۶۹۸ قانون مدنی، اصل بر ضمان نقل ذمه به ذمه است، بعد از اینکه ضمان به طور صحیح واقع شد ذمه مضمون عنه بری و ذمه ضامن به مضمون له مشغول می شود. به بیان ساده تر، اگر بدهکار اقساط وام را پرداخت نکرد، تمام مبلغ را باید ضامن یا ضامنین پرداخت کنند.

    پس توصیه می شود قبل از هر اقدام برای قبول ضمانت شخصی در بانک حتما با یک متخصص یعنی وکیل حرفه ای در مباحث بانکی مشورت کنید. اگر به خاطر قبول ضمانت ملزم به پرداخت اقساط شده اید، درست ترین راه استفاده از راهنمایی های یک وکیل بدهکاران بانکی است.

    از اینکه تا انتهای پست وکیل بدهکاران بانکی با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله وکیل بدهکاران بانکی بهره لازم را برده باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با