نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    همراه ما باشید تا بیشتر با پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری آشنا شوید.

    کمیسیون ماده 100 نهادی شعبه قضایی است که به طور ویژه به تخلف های ساختمانی رسیدگی می کند، این کمیسیون از دو بخش مجزا کمیسیون بدوی و کمیسیون تجدید نظر تشکیل شده است و بنا بر نوع تخلف صورت گرفته و همچنین سایر شرایط می تواند حکم های متفاوتی صادر کند.

    شما برای پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری خود باید از مشاور های حقوقی کمک بگیرد، زیرا امور حقوقی مسئله های پیچیده ای هستند که باید توسط افراد متخصص پیگیری شوند، یکی از بهترین سایت های مشاوره حقوقی که می توانید از آن کمک بگیرید سایت مشاوره حقوقی تهران لو است.

    در این مقاله به سوال های زیر پاسخ می دهیم:

    1. کمیسیون ماده 100 چیست؟
    2. تاریخچه کمیسیون ماده 100 چیست؟
    3. اعضای کمیسیون ماده 100 چه کسانی هستند؟
    4. وظیفه کمیسیون ماده 100 چیست؟
    5. جایگاه حقوقی کمیسیون ماده 100 چیست؟
    6. روند پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری ها چگونه است؟
    7. رای کمیسیون ماده 100 و نحوه ی اعتراض به آن چگونه است؟
    8. ابطال رای ماده 100 شهرداری ها در دیوان عدالت اداری چگونه است؟
    9. مسئول اجرای احکام کمیسیون ماده 100 چه کسی است؟

    کمیسیون ماده 100

    کمیسیون ماده 100
    کمیسیون ماده 100

    در گذشته زمین ها و اراضی که در شهر ها و یا در حومه شهر ها وجود داشتند، اغلب به صورت زمین های کشاورزی یا باغی بزرگی بودند.

    پس از افزایش مهاجرت به شهر ها ساخت و ساز در آن جا گسترش یافت و بسیاری از افراد که مالک زمین ها و اراضی کشاورزی یا باغی داخل یا اطراف شهر بودند، این زمین ها را بنا بر سلیقه و میل خودشان قطعه بندی می کردند و سپس آن ها را به فروش می گذاشتند تا افرادی که قصد ساخت و ساز دارند، از این زمین ها استفاده کنند،

    اما در بیست و هفتم بهمن سال هزار و سیصد و چهل و پنج در راستای تکمیل قانون های توسعه شهری ماده 100 قانون شهرداری ها به تصویب رسید که بر اساس آن قانون هر گونه پروژه ساخت و ساز یا تقسیم بندی زمین ها توسط مالک های آنها باید با تصویب کمیسیون ماده 100 شهرداری برسد و از آن پروانه اخذ بکند. در تمام کشور های دنیا ساخت و ساز در هر جایی قانون های مشخص خودش را دارد و باید برای آن مجوز داشت.

    این قانون ها ممکن است، بنا بر فاکتور های مختلف تغییر کنند

    هر چند این قانون ها ممکن است، بنا بر فاکتور های مختلف تغییر کنند، اما اصل وجود آن ها ثابت است، این قانون ها با توجه به علم شهرسازی و معماری تصویب شده اند، اما در این موضوع نیز ممکن است، عده ای قانون شکن وجود داشته باشند، پس باید مرجعی برای رسیدگی به تخلفات و قانون شکنی این افراد باشد.

    شهرداری ها علاوه بر این که قانون های شهرسازی را تصویب میکنند جایگاه نظارت را دارند و اگر تخلفی را مشاهده کردند باید آن را به کمیسیون ماده 100 که مرجع رسیدگی به تخلف های ساختمانی است، ارجاع دهند.

    به پشتوانه قانون ماده 100 شهرداری ها، نیرو های آن می توانند از پروژه های ساختمان سازی که فعالیت آنها بدون اخذ پروانه از شهرداری بوده است، جلوگیری کرده و مانع ادامه آن پروژه شوند.

    نظارت شهرداری

    نظارت شهرداری
    نظارت شهرداری

    شهرداری ها با توجه به وظیفه ای که دارند، بر روند اجرای پروژه نظارت می کنند تا اگر در پروژه ساخت و ساز اقدام هایی بر خلاف پروانه و مجوز صادره از شهرداری صورت گرفت، از انجام آن پروژه جلوگیری کنند، شهرداری ها نمی توانند در مورد پروژه به تنهایی تصمیم گیری کند،

    بلکه باید آن را به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهند تا در این مورد تصمیم گیری شود، این کمیسیون به امور مختلفی رسیدگی می کند، یکی از این امور ساخت بنا بدون مجوز است، اما دستورالعمل های دیگری که شهرداری ها برای ساختمان سازی ارائه میدهند و لازم است تا آنها رعایت شوند، نیز در کمیسیون ماده 100 رسیدگی می کنند.

    تاریخچه ماده 100 شهرداری

    تاریخچه ماده 100 شهرداری
    تاریخچه ماده 100 شهرداری

    در نیمه اول قرن 14 شمسی بسیاری از مردم ایران مانند سایر کشور ها شروع به مهاجرت به شهرها کردند. با گسترش صنایع و سختی کشاورزی بسیاری از مردم که در روستا به کشاورزی مشغول بودند، شروع به مهاجرت به شهر ها که مرکز صنعت ها بودند کردند تا کار جدیدی پیدا کنند.

    در نتیجه این مهاجرت های فراوان که در آن زمان صورت گرفت شهر ها گسترش یافتند و جمعیت شهر ها به طرز قابل توجهی رشد پیدا کرد. با افزایش جمعیت شهر ها خانه های قدیمی موجود در شهر ها نیاز افراد جدید را برآورده نمی کرد و احتیاج به مسکن برای افراد تازه مهاجرت کرده روز به روز بیش تر می شد.

    به همین علت ساخت و ساز در شهر های بزرگ مخصوصا تهران اوج گرفت.هم زمان با افزایش ساختمان سازی ها، تخلف هایی در این باره شکل گرفت. با شکل گیری این مشکل ها و تخلف های تازه در حوزه ساختمان سازی، قانون های جدیدی باید وضع میشد تا به کمک این قانون ها از این مشکل ها جلوگیری شود.

    این قانون های جدید شامل طرح ها و برنامه هایی درباره چگونگی و نحوه توسعه شهری بودند

    این قانون های جدید شامل طرح ها و برنامه هایی درباره چگونگی و نحوه توسعه شهری بودند. با ایجاد این قانون ها و طرح ها دیگر ساخت و ساز به آسانی و مطابق میل افراد نبود، بلکه باید این ساخت و سازها مطابق قانون های مشخص شهرسازی صورت می گرفت.

    با ایجاد این طرح ها که یکی از آن ها ماده 100 شهرداری ها بود،هم شهروندانی که قصد ساخت و ساز در شهرها داشتند و هم شهرداری این شهر باید یک سری روند های قانونی را طی می کردند تا ساختمانی ساخته شود.

    در این روند های قانونی شهرداری ها و افراد که قصد ساخت و ساز داشتند باید تعهداتی را انجام می دادند، به عنوان مثال شهرداری ها مکلف بودند برای توسعه‌ شهری برنامه هایی را داشته باشند و اگر ساخت و سازی قرار بود صورت بگیرد باید آن را کنترل میکردند تا مطابق با برنامه مد نظر شهرداری ها باشد.

    شهرداری مخصوصا در مورد تراکم ساختمان احداثی، مکان و کاربری زمینی که قرار بود ساختمان احداث شود و نقشه که بر اساس آن بنا احداث می شد باید نظارت می کردند.

    شهرداری ها به عنوان مرجع قانونی این وظایف را داشتند تا از تخلف ها جلوگیری کنند، زیرا این تخلف ها در هنگام ساخت و ساز موجب ناهنجار شدن محیط زیست مردم و آسیب های مختلف و مشکل های ثانویه دیگری می شد.

    نظارت

    نظارت
    نظارت

    با شکل گرفتن این قانون ها شهرداری ها به عنوان مرجع نظارت به ساخت و ساز ها بودند و کمیسیون ماده 100 به عنوان مرجعی برای رسیدگی به تخلف ها بود، با توجه با این موضوع دیگر ساخت و ساز در شهر کار ساده و راحتی نبود و اگر فردی قصد ساخت و ساز داشت، برای این که بتواند پروژه خود را آغاز کند و آن را ادامه دهد و در نهایت بتواند پروژه ساخت و ساز خود را به اتمام برساند و آن ساختمان را مورد استفاده قرار دهد، باید از قانون ها و دستورالعمل های خاصی پیروی می کرد.

    این قانون ها و دستورالعمل ها در واقع تمام مرحله های ساختمان سازی یعنی کارهایی که لازم است تا قبل از ساخت و ساز انجام شود و زمینی را آماده احداث ساختمان کند،

    همچنین مرحله های بعدی آن را شامل می شد. هر کدام از این مرحله ها دارای ضابطه های مشخصی بودند که فرد مالک که در زمینه ساخت و ساز می کند نباید از آن ها تخطی می کرد.

    اگر فردی یا افرادی از این امور تخطی می کردند و پروژه ساخت و ساز آن ها بر اساس این قانون ها پیش نمی رفت شهرداری ها وارد عمل میشوند تا علاوه بر وظیفه نظارتی که دارند. احکام پیشگیرانه را اجرا کنند. و از اجرای پروژه ساخت و ساز جلوگیری می کردند و به اصطلاح آن ساختمان پلمپ می شد.

    قانون های ساختمانی قبل از انقلاب

    قانون های ساختمانی قبل از انقلاب
    قانون های ساختمانی قبل از انقلاب

    اولین باری که به طور رسمی قانون ها و برنامه هایی درباره ساخت و ساز وضع شده مربوط به سال هزار و سیصد و سی و چهار شمسی است. از آن زمان تا به امروز این قانون های ساخت و ساز بسته به سیاست های مختلف تغییر کرده است.

    مقرراتی که در سال 1334 تصویب شده اند، چندان جامع و فراگیر نبود، اما با گذشت زمان و بیشتر شدن پروژه های ساخت و ساز قانون هایی در این زمینه نیز فراگیر تر شدند.

    در سال هزار و سیصد و چهل و پنج قانون ماده 100 ابلاغ شد. در این سال تبصره یک ام قانون ماده 100 عنوان کرد که افراد مختلف برای ساخت و ساز در شهر ها از شهرداری ها مجوز و پروانه های لازم را کسب کنند و پس از آن نباید بدون داشتن مجوز اقدام به ساخت و ساز بکنند.

    این قانون اخذ پروانه که در سال 1345 تصویب شد مانند قانون های دیگر که دچار تغییر میشوند، در سال هزار و سیصد و پنجاه و دو اصلاح شد، همچنین این قانون در هزار و سیصد و پنجاه و پنج یعنی دو سال قبل از انقلاب تکمیل و تبصره 6 ام به قانون ماده 100 الحاق شد.

    قانون های ساختمانی پس از انقلاب

    پس از انقلاب اصلاحاتی و تغییراتی در خصوص بعضی از قانون های پیش از انقلاب انجام شد. یکی از قانون هایی که اصلاح شده قانون ماده 100 شهرداری بود. در سال هزار و سیصد و پنجاه و هشت تبصره های 2 ام، 3 ام، 4 ام، 5 ام، 6 ام، 7 ام، 8 این قانون دچار تغییراتی شد.

    اصلاحات دهه 60

    اصلاحات دهه 60
    اصلاحات دهه 60

    از زمان ابلاغ قانون ماده 100 تا سال هزار و سیصد و شصت و هفت شهرداری ها نه تنها به عنوان مرجع رسمی و قانونی برای نظارت بر ساخت و ساز ها بودند و علاوه بر دادن پروانه ها برای ساختمان سازی باید به روند پروژه نظارت می کردند و در صورت مشاهده تخلف آن را به ماده 100 ارجاع می دهند.

    این نظارت باید وجود داشته باشد، زیرا با وجود قانون ها باز هم ممکن بود تخلف هایی پیش آید. با توجه به قانون ماده 100 شهرداری ها بدون نیاز به دادگاه ها می توانستند احکامی را بر مبنای قانون برای افرادی که از دستورالعمل ها و ضابطه های ساختمان سازی تخطی کردند، صادر کنند،

    اما در سال هزار و سیصد و شصت و هفت قانونی صادر شد که بر مبنای آن ماده 100 شهرداری های دیگر مرجع رسیدگی به تخلف های مختلف ساخت و ساز های شهری نبودند.

    بر اساس این قانون تخلف های مختلف ساخت و ساز اقدامی مجرمانه محسوب می شدند و مجازات های کیفری مانند زندان نیز ممکن بود داشته باشند و به عنوان سوء سابقه محسوب می شدند.

    قانون صادر شده در سال 1367

    بر اساس قانون صادر شده در سال 1367 مرجع رسیدگی به تخلف های ساخت و ساز شهری دادگاه بودند، اما این قانون فقط دو سال دوام داشت.

    در سال هزار و سیصد و شصت و نه دوباره کار رسیدگی به تخلف های ساختمان سازی از دادگاه های کیفری سلب و به کمیسیون ماده 100 شهرداری ها محول شد.

    بر این اساس دوباره در ماه های پایانی سال 1369 کمیسیون ماده 100 که مرجع رسیدگی به تخلف ها ساخت و ساز بر مبنای قانون بود، دوباره در شهرداری ها شکل گرفت.هر چند امروزه تغییراتی در قانون های شهرسازی و ساخت و ساز به وجود آمده است، اما هنوز ماده 100 شهرداری مسئول رسیدگی به تخلف های ساختمان سازی است.

    اعضای کمیسیون ماده 100

    اعضای کمیسیون ماده 100
    اعضای کمیسیون ماده 100

    از آنجایی که پروژه ها و تخلف ساختمانی امری است که به سازمان ها و نهادی های مختلف مربوط می شود، اعضای شرکت کننده در آن نیز شامل شخصیت های حقوقی مختلفی هستند، در این کمیسیون سه نفر عضو دارای حق رای شرکت می کنند، یکی از این افراد باید قاضی باشد، این قاضی را وزیر دادگستری انتخاب می کند،

    همچنین نیاز است، نماینده از وزارت کشور در این جلسه ها شرکت کند این نماینده را وزیر کشور شخصا انتخاب می کند، همچنین نماینده ای را هم شورای اسلامی این شهر انتخاب می کنند، قاعدتا افراد انتخاب شده باید دارای سابقه ها و زمینه کاری مرتبط با موضوع باشند،

    همچنین ممکن است، در این جلسه ها کسان دیگری نیز شرکت داشته باشند، از آنجایی که محل قرار گرفتن این کمیسیون در شهرداری است، نماینده شهرداری برای دادن توضیح درباره پرونده ها در جلسه شرکت می کند، همچنین گاهی فرد ذی نفع هم برای انجام دفاع می تواند در جلسه شرکت کند.

    وظیفه کمیسیون ماده 100

    وظیفه کمیسیون ماده 100
    وظیفه کمیسیون ماده 100

    اگر در پروژه ساخت و ساز اقداماتی صورت گرفت که تخلف ساختمان سازی محسوب شوند، شهرداری ها باید این تخلف ها را به کمیسیون ماده 100 گزارش کنند.

    در آن جا این تخلف ها بررسی و رسیدگی می شود و بر اساس نظر کارشناس ها درباره آن ها تصمیم گیری می شود. تخلف های ساختمان سازی که پرونده آنها در ماده 100 بررسی می شوند، گسترده هستند.

    شما در هر کجای ایران که هستید، می توانید برای پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری از سایت تهران لو که یکی از بهترین سایت های مشاوره حقوقی است، مشورت بگیرید.

    به عنوان مثال یکی از تخلف هایی که در پروژه های ساخت و ساز صورت می گیرد و در کمیسیون ماده 100 شهرداری ها بررسی می شود، ساخت و ساز بدون مجوز یا مخالف بر پروانه ساخت است. این یکی از پر تکرار ترین موضوعاتی است که در این کمیسیون پیگیری می شود.

    ساخت و ساز بدون مجوز اغلب در خارج از شهر و در اطراف حریم شهری رخ می دهد، به عنوان مثال ایجاد ویلا و ساختمانی در زمین های باغی می تواند از جمله اقدام ها و ساخت و ساز های بدون مجوز و پروانه ساختی باشد که شهرداری ها پرونده آن را به کمیسیون ماده 100 ارجاع می دهند.

    ساخت و ساز خارج از مجوز

    ساخت و ساز خارج از مجوز
    ساخت و ساز خارج از مجوز

    همچنین ساخت و ساز های خارج از پروانه ساخت و یا برخلاف آن نیز که بیشتر در حریم شهر ها رخ می دهد، جزء مواردی است که به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شود، بعضی از تخلف ها ممکن است، به چشم نیاید،

    اما ساختن طبقه ای بیشتر از میزان طبقه‌ هایی که برای ساخت آن ها مجوز وجود دارد، جزء تخلف های چشم گیری هستند که اغلب به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شوند. علاوه بر تعداد طبقه ها ممکن است، موضوعات دیگری نیز وجود داشته باشند که بر خلاف مجوز و پروانه ساخت باشند،

    به عنوان مثال در ایجاد باغ ویلا ها شهرداری ها متراژ مشخصی از زمین را برای ساختمان سازی مجوز می دهند، اگر در پروژه ساخت و ساز بیشتر از این متراژ معین ساخته شود، عملی خلاف پروانه صورت گرفته و پرونده آن به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع می شود،

    اگر شما مشکل مشابه دارید و پرونده پروژه ساخت و ساز شما به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده شده است، می توانید برای افزایش آگاهی درباره ی آن و برای پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری از سایت تهران لو که یکی از بهترین سایت های مشاوره حقوقی است، مشورت بگیرید و متخصص های این سایت که در کار خود تبحر و تجربه کافی را دارند، به شما کمک کنند تا بتوانید مشکل خود را به شیوه قانونی رفع کنید.

    پارکینگ

    همچنین یکی دیگر از تخلف های ساختمان سازی که ممکن است، صورت بگیرد این است که شهرداری با شرط ایجاد فضای پارکینگ مناسب به شما مجوز داده باشد،

    اما به هر دلیلی در پروژه ساخت و ساز پارکینگی احداث نشده باشد. یا پارکینگ احداث شده با آن چه که در نقشه پروژه وجود دارد، متفاوت باشد، البته این تخلف چندان چشم گیر نیست و اگر ساختمان در محل خلوت باشد و یا افراد ساکن در آن خودرو نداشته باشند، نبود فضای پارکینگ مناسب آنقدر مشکل ایجاد نمی کند و به چشم نمی آید،

    اما همین مورد در مکان های شلوغ مانند مرکز شهر ها که در آن رفت و آمد بسیار است و اصولا جای پارک کم است، به چشم می آید و می تواند مشکل آفرین شود، در این صورت این موضوع به عنوان تخلف ساختمانی به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شود تا درباره آن تصمیم گیری های لازم صورت گیرد.

    تجاوز به معابر

    وارد شدن ساختمان به معابر شهر و تجاوز به حدود آن ها یکی دیگر از تخلف های رایج در ساختمان سازی است. به عنوان مثال ایجاد تراس ها و بالکن ها می تواند باعث این مسئله شود، این تخلف هم جزء تخلف هایی که به چشم می آید مخصوصا اگر تجاوز به معابر به نحوی باشد که برای دیگران و همسایه ها مشکل ایجاد کند آنها ممکن است، به شهرداری در این خصوص شکایت کنند، در این صورت شما برای پیگیری پرونده های ماده 100 خود نیازمند مشاوره از سایت تهران لو هستید.

    تغییر کاربری

    تغییر کاربری
    تغییر کاربری

    یکی از پر تکرار ترین ترین موضوع هایی که به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شود، تغییر کاربری است. با گسترش شهر سازی و ساختمان سازی در شهر ها از فضا های سبز کاسته شده است،

    علاوه بر این فضا های خانه اغلب کوچک و بدون حیاط شده است، برای همین خیلی از افراد مخصوصا افراد مسن علاقه دارند، باغ هایی در شهر های کوچک تر اطراف داشته باشند. این باغ ها بر خلاف باغ های میوه جنبه تفریحی بیشتری دارند و در آن ها ساختمانی احداث می شود.

    زمین هایی که باغ ویلا های درون شهر ییلاقی در آن ها ساخته می شوند

    زمین هایی که باغ ویلا های درون شهر ییلاقی در آن ها ساخته می شوند، اغلب زمین های کشاورزی هستند که بدون استفاده مانده اند، اما برای احداث باغ ویلا در آن ها باید مجوز های لازم اخذ و اقداماتی انجام شود، یکی از این اقدام ها تغییر کاربری این زمین ها است. تغییر کاربری زمین ها بر اساس مصوبات و سیاست های شهرداری ها صورت می گیرد،

    اگر شما باغی را خریده اید به عنوان این که کاربری آن تغییر پیدا کرده، اما بعد از مدتی شهرداری آن منطقه ادعا کند تغییر کاربری این زمین تغییر نکرده است. شهرداری این پرونده را به کمیسیون ماده 100 ارجاع می دهد تا رسیدگی های لازم صورت بگیرد و مدارک بررسی شود و حکم مربوط به پرونده شما صادر شود،

    شما در این خصوص و مواردی مشابه که پرونده پروژه ساخت و ساز شما به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده شده است، باید از مشاور حقوقی کمک بگیرد.

    امور حقوقی اغلب امور حساس و ویژه ای هستند که نحوه برخورد فردی که از آنها اطلاعی ندارد، با کارشناس ها و افراد با تجربه در این زمینه بسیار متفاوت است و نتیجه های متفاوتی نیز حاصل می شود، شما در هر کجایی که هستید، می توانید برای پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری از سایت تهران لو که یکی از بهترین سایت های مشاوره حقوقی است، کمک بگیرد تا کارشناس های متبحر و با تجربه آن به شما در این خصوص مشورت دهند.

    جایگاه حقوقی کمیسیون ماده 100

    جایگاه حقوقی کمیسیون ماده 100
    جایگاه حقوقی کمیسیون ماده 100

    در قانون ایران بر اساس اصل 159 قانون اساسی مرجع رسمی رسیدگی به شکایت ها دادگستری ها هستند. در ماده 10 قانون مدنی، همچنین ذکر شده ابتدا مشکلات حقوقی در دادگاه های عمومی بررسی می شود،

    البته در این قانون استثناء هایی وجود دارد که بر اساس آن کمیسیون ماده 100 شهرداری ها شکل گرفته است، در این قانون ذکر شده است، اگر قانونگذار در خصوص بعضی مسائل مرجع دیگری را برای رسیدگی به شکایت ها و مشکلات در نظر گرفت، می توان آن مرجع را به جای دادگاه و دادگستری ها در نظر گرفت.

    با توجه به همین باند گاهی قانون هایی تصویب می شود که بعضی موضوع ها به علت رسیدگی سریع تر و تخصصی تر به مراجعی به غیر از دستگاه قضایی کشور واگذار می شود. بر همین اساس کمیسیون ماده 100 مرجع بررسی شکایت ها و تخلف های ساختمانی است.

    البته در تاریخی به مدت دو سال یعنی سال های 1367 تا 1369 دیگر کمیسیون ماده 100 قابلیت شبه قضایی خود را از دست داد. و دادگاه ها و دادگستری ها مسئولیت رسیدگی به تخلف های پروژه های ساخت و ساز را بر عهده گرفتند، در این مدت تخلف ها ساختمانی مانند جرم محسوب می شد، البته بعد از این تاریخ این قانون تغییر کرد و کمیسیون ماده 100 شهرداری ها دوباره ماهیت گذشته خود را باز یافتند.

    کمیسیون ماده 100 شهرداری ها به عنوان یک مرجع

    کمیسیون ماده 100 شهرداری ها به عنوان یک مرجعی است که که فقط به موضوع شکایت های ساختمانی رسیدگی می کند. این کمیسیون بخش حقوقی مستقل است که وابستگی به شهرداری ها ندارد،

    همچنین زیر نظر قوه قضاییه و دستگاه قضایی نیست. کمیسیون ماده 100 در واقع بخش حقوقی است که به شکایت ها و مشکلات بین شهرداری های شهر ها و افراد مالک پروژه های ساختمان سازی رسیدگی می کند.

    کمیسیون ماده 100، البته فقط مربوط به شهرها بزرگ و کوچک و حریم آن ها است. و کاری به تخلف های ساختمان خارج از این محدوده ندارد. این کمیسیون در واقع بخش تکمیل کننده قانون ها شهری است.

    و کار شهرداری ها را تکمیل می کند، زیرا تمام قانون ها بعد از تصویب شدن نیازمند ضمانت اجرایی هستند و اگر مرجعی برای رسیدگی به اعمال غیر قانونی نباشد،هیچ قانونی اجرا نخواهد شد.

    روند پرونده ها در کمیسیون ماده 100

    کمیسیون ماده 100 که به موجب قانون 100 ام شهرداری ها تشکیل شده است و از سال های گذشته مرجع حقوقی و شبه قضایی برای رسیدگی تخلفات ساختمانی است. این کمیسیون تشکیل شده است تا کار رسیدگی به تخلف های پروژه های ساخت و ساز در مدت زمان کمتری رسیدگی شود و بار کیفری پیدا نکند.

    در متن زیر درباره روند رسیدگی پرونده ها در این کمیسیون توضیح می دهیم، اما اگر به هر دلیل پرونده ای در این کمیسیون دارید، بهتر است، برای پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری مشاوره حقوقی دریافت کنید، سایت تهران لو یکی از بهترین سایت هایی است که می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

    نحوه رسیدگی به پرونده ها

    نحوه رسیدگی به پرونده ها
    نحوه رسیدگی به پرونده ها

    کمیسیون ماده 100 در واقع خود شامل دو بخش تخصصی است. این تقسیم بندی ها در نهاد های مختلف صورت می گیرد تا کار ها و اقدامات مربوط به این کمیسیون ها تخصصی تر باشد و روند سریع تری را طی کند. این کمیسیون خود از دو کمیسیون مجزا به نام های کمیسیون بدوی و تجدید نظر تشکیل شده است.

    کمیسیون بدوی جایی است که پرونده های مربوط به تخلف های مختلف در پروژه های ساخت و ساز شهری ابتدا به آن جا می رود. کمیسیون بدوی در واقع وظیفه بررسی موضوع را دارد و زمانی که پرونده در آن قرار دارد، نماینده شهرداری می تواند به عنوان نماینده سازمان و طرف شاکی در جلسه های این کمیسیون شرکت کند،

    البته او فقط حق دارد، طرح موضوع کند و شکایت ها و ایرادات شهرداری را مطرح کند و حق تصمیم گیری ندارد، همچنین به غیر از نماینده شهرداری فرد ذی نفع و مالک پروژه ساخت و ساز می تواند وقتی پرونده او در کمیسیون بدوی قرار دارد، از خود دفاع کند،

    البته او مانند نماینده شهرداری ها نمی تواند در جلسه های کمیسیون بدوی ماده 100 حاضر شود، مگر در مواردی خاص، بلکه باید دفاعیات خود را مکتوب کند و به صورت لایحه ای تحویل کمیسیون بدهد تا دفاعیات او نیز مورد بررسی قرار گیرد.

    تخصص نیاز فعالیت حقوقی

    تخصص نیاز فعالیت حقوقی
    تخصص نیاز فعالیت حقوقی

    البته نکته ای که در این جا وجود دارد، این است که این مسئله مانند سایر مسئله های حقوقی باید توسط افرادی که در این زمینه تخصصی دارند، انجام شود.

    معمولا افراد غیر متخصص در این زمینه نمی توانند به نحوی دفاعیات خود را بنویسند که اگر حتی حق هم با آن ها است، این موضوع ثابت شود، زیرا این افراد به زیر و بم مسئله های حقوقی آشنا نیستند، برای همین در این کار حساس مانند سایر کار ها باید به متخصص مراجعه کنند و از آن ها کمک بگیرند و با مشاور های حقوقی مشورت کنند. با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از اینترنت دسترسی به همه چی آسان تر شده است.

    سایت حقوقی تهران لو نیز یکی از بهترین مرجع های اینترنتی است

    سایت حقوقی تهران لو نیز یکی از بهترین مرجع های اینترنتی است که به راحتی می توانید به آن مراجعه کنید و مشاوره حقوقی در خصوص پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری دریافت کنید و دفاعیات خود را بر اساس راهنمایی ها و مشاوره های کارشناس های متخصص و با تجربه این سایت انجام دهید.

    در کمیسیون بدوی ماده 100 با توجه به اظهارت نماینده شهرداری و دفاعیات شما و بر مبنای قانون تصمیم هایی گرفته می شود، این تصمیم ها در پرونده های مختلف می تواند متفاوت باشد و همه پرونده ها حکم مشابه دریافت نمی کنند. حکم هایی که در کمیسیون بدوی ماده 100 داده می شود، قطعی و غیر قابل بازگشت نیست.

    در این کمیسیون ها مانند سایر مراجع قضایی بخش تجدید نظر هم وجود دارد. اگر هر کدام از دو طرف پرونده یعنی شهرداری و مالک پروژه ساخت و ساز به رای کمیسیون بدوی ماده 100 شهرداری اعتراض داشته باشد، به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 شکایت می کند، البته برای این کار فرصت معین و مشخصی وجود دارد. اگر هر کدام از دو طرف به رای اعتراض داشت، فقط 10 روز فرصت دارد، به کمیسیون تجدید نظر اعتراض خود را ابلاغ کند.

    پرونده در کمیسیون تجدید نظر

    پرونده در کمیسیون تجدید نظر
    پرونده در کمیسیون تجدید نظر

    پس از این که پرونده به کمیسیون تجدید نظر می رسد اظهارات و نظرهای دو طرف پرونده دوباره مورد بررسی قرار می گیرد، همچنین اعتراض هایی که برای حکم پرونده در کمیسیون بدوی ماده 100 صورت گرفته است، نیز در این کمیسیون مورد بازنگری قرار می گیرد.

    پس از این بررسی ها و کارشناسی ها در کمیسیون تجدید نظر ماده 100 حکم و رای قطعی درباره پرونده صادر می شود. این رای را می توان اجرا کرد، البته این توضیحات به این منظور نیست که اگر رایی را کمیسون تجدید نظر ماده 100 داد به هیچ وجه قابل اعتراض نیست.

    در قانون کشور ایران بخشی به نام اسم دیوان عدالت اداری وجود دارد

    در قانون کشور ایران بخشی وجود دارد، به اسم دیوان عدالت اداری این دیوان به طور اختصاصی به شکایت افراد از نهاد و اداره های کشوری رسیدگی می کند.

    اگر شما بدون مشورت از کارشناس های حقوقی عمل کنید و پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری را به تنهایی انجام دهید، احتمالا به نتیجه دلخواه و گاه عادلانه ای نمی رسید، برای همین می توانید از سایت تهران لو که یکی از بهترین سایت های مشاوره حقوقی است، کمک بگیرید تا کارشناس های با تجربه این سایت شما را راهنمایی کنند.

    طبق قانون شما اگر اعتراضی به رای و حکم کمیسیون ماده 100 داشته باشید و حکم صادر شده این کمیسیون را خلاف قانون بدانید می توانید با استناد به بند ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری شکایت کنید. شکایت و اعتراض شما در دیوان عدالت اداری بررسی می شود.

    اگر مستندات شما صحیح باشد و حکم ماده 100 بر اساس قانون نباشد دیوان عدالت اداری آن را باطل می کند. در متن زیر به چند مورد از پرونده های خاص و روند رسیدگی آن ها اشاره می کنیم.

    بنا بدون مجوز

    بنا بدون مجوز
    بنا بدون مجوز

    افراد مختلف اگر در شهر ها یا حریم آنها قصد ساخت و ساز دارند، باید قبل از این که پروژه ساختمان سازی خود را آغاز کنند، مجوز و پروانه لازم را اخذ کنند، برای این کار باید به شهرداری مراجعه کرده و روند های قانونی را طی کنند،

    اگر بنایی بدون مجوز ساخته شود، شهرداری ها می توانند از ساخت آن جلوگیری و پرونده را به کمیسیون ماده 100 ارجاع بدهند، ابتدا این پرونده در کمیسیون بدوی بررسی می شود و سپس رایگان برای اجرا ابلاغ می شود و اگر اعتراضی به این رای باشد، میتوان آن را در کمیسیون تجدید نظر دوباره بررسی کرد. رایی که کمیسیون بدوی می دهد، در دو حالت است.

    اگر پروژه ساخت و ساز بدون مجوز و کسب پروانه باشد، اما اصول و قواعد فنی و ساختمان سازی را رعایت کرده باشد، کمیسیون بدوی قادر است، بر اساس سایر پارامتر های دخیل و نظر کارشناس ها دو رای متفاوت دهد.

    این کمیسیون ممکن است، رای به تخریب بنایی که بدون مجوز ساخته شده است، بدهد با وجود این که قاعده های ساختمانی سازی در آن رعایت شده است،

    همچنین ممکن است، این کمیسیون رای و حکم به تخریب این بنا بدون مجوز ندهد و برای آن جریمه نقدی معینی کند. مقدار جریمه ای که مشخص می شود، بستگی به متراژ بنایی که بی پروانه ساخته شده است، دارد.

    نحوه میزان محاسبه جریمه

    مقدار جریمه ای که باید پرداخت شود، بر این اساس است که ابتدا قیمت روز معامله هر متر مربع ملکی که بدون پروانه ساخته شده است، محاسبه می شود، سپس این قیمت تقسیم بر 10 شده و یک دهم آن به عنوان میزان جریمه ی هر متر مربع بدون مجوز اخذ می شود.

    پس از این که مالک پروژه ساخت و ساز اقدام کرد به پرداخت جریمه برای ساخت بنای بدون مجوز و همچنین پرداخت عوارض هایی که برای اعطای مجوز لازم است، شهرداری موظف است، مانع انجام عملیات ساختمانی نشود و برای آن ساختمان پایان کار صادر می شود.

    این یکی از حالت ها بود برای بنا های بدون مجوز که اصول فنی را رعایت کرده بودند، اما حالت دیگری که در کمیسیون ماده 100 وجود دارد، این است که بنای بدون مجوز و پروانه ای که ساخته شده است، اصول فنی ساخت و ساز را هم رعایت نکرده باشد، در این صورت کمیسیون ماده 100 فقط رای به تخریب این بنا می دهد.

    تخلف تراکم اضافی

    تخلف تراکم اضافی
    تخلف تراکم اضافی

    هر ساختمان و بنایی که ساخته می شود و برای ساخت و ساز اقدام به اخذ پروانه می کند، نمی تواند برای هر متراژی که مایل بود مجوز ساخت بگیرد، این بنا باید متراژ و تعداد طبقه هایی را بسازد که برای آن مجوز دارد، حالا اگر در این خصوص تخلفی صورت گرفته کمیسیون ماده 100 به دو حالت برخورد می کند.

    اگر ساختمان ساخته شده و متراژ اضافی بر اساس اصول ساختمان سازی نباشد

    اگر ساختمان ساخته شده و متراژ اضافی بر اساس اصول ساختمان سازی نباشد، کمیسیون ماده 100 حکم به تخریب آن می دهد، اما اگر متراژ اضافه ساخته شده بر اساس اصول فنی باشد و همچنین نیاز و ضرورت بر تخریب آن نباشد جریمه ای تعیین می شود که فرد باید آن را طی مدت زمان مشخصی به شهرداری پرداخت کند.

    اگر پروژه ساخت و ساز شما به عنوان مثال فقط به دلیل ساده ای مانند چند متر اضافه ساخت و تراکم اضافی مورد اتهام شهرداری قرار گرفته است

    و در نتیجه به کمیسیون بدوی ماده 100 ارجاع داده شده است، می توانید برای پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری خود از مشاوره حقوقی سایت تهران لو که یکی از بهترین سایت های مشاوره حقوقی است، کمک بگیرد تا با مشاوره که از کارشناس های با تجربه دریافت کرده اید، دفاعیات را در کمیسیون بدوی ارائه دهید که این کمیسیون بی دلیل رای به تخریب بنای شما ندهد و به جای آن جریمه پرداخت کنید.

    اگر در کمیسیون بدوی موفق نشدید

    اگر در کمیسیون بدوی موفق نشدید می توانید به رای این کمیسیون اعتراض کنید و پرونده را به کمیسیون تجدید نظر بکشانید در این جا پرونده شما دوباره و با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می گیرد.

    حالا اگر جریمه تعیین شده را در مدت معين پرداخت کنید و دلیل موجه ای برای این کار نداشته باشید، باز ممکن است، شهرداری حکم به تخریب بنای شما بدهد پس لازم است، در پرداخت جریمه در موعد مقرر اقدام کنید.

    تخلف فضای پارکینگ

    تخلف فضای پارکینگ
    تخلف فضای پارکینگ

    گاهی به جهت موقعیت پروژه ساخت و ساز که ممکن است، در فضا های شلوغ و پرترافیک شهر باشد، حتما ایجاد پارکینگ ضروری است و بر اساس وجود پارکینگ به پروژه شما مجوز و پروانه ساخت داده می شود.

    اما گاهی به دلیل های مختلف ممکن است، بر خلاف آن چه در نقشه ذکر شده و طبق آن به پروژه مجوز ساخت داده شده است، پارکینگ ساخته نشود.

    در این صورت تخلف ساختمانی رخ داده و مامور های ناظر شهرداری می توانند این تخلف را به کمیسیون ماده 100 گزارش دهند تا این پرونده در کمیسیون بدوی ماده 100 بررسی شود،

    همچنین به غیر از احداث پارکینگ که تخلف محسوب می شود، ایجاد فضای پارکینگ که مطابق با اصول و قواعد مهندسی و فنی نباشد نیز به نوعی تخلف در ساخت و ساز محسوب شده و ماموران شهرداری این مورد را هم می توانند به کمیسیون ماده 100 گزارش کنند.

    اگر پارکینگ ساخته شده مطابق اصول نباشد

    در این حالت اگر پارکینگ ساخته شده مطابق اصول نباشد و قابلیت اصلاح نداشته باشد، حکم به تخریب آن می دهند و فرد مجبور است، دوباره پارکینگ را احداث کند.

    حالت دیگری نیز در بررسی این دسته از پرونده ها در کمیسیون بدوی ماده 100 وجود دارد، اگر پارکینگ ساخته شده کمتر از میزان فضایی باشد که در پروانه ساخت مجوز گرفته است، اما با رعایت قواعد مهندسی و فنی باشد، کمیسیون ماده 100 حکم به پرداخت جریمه می دهد.

    میزان این جریمه متفاوت است

    میزان این جریمه متفاوت است و با توجه به سایر معیارها تعیین می شود. آن چه که در قانون به عنوان حدود اخذ جریمه برای پارکینگ ذکر شده است، به این صورت است که کمیسیون می تواند با توجه به موقعیت مکانی ساختمان برای هر متر از بین رفته پارکینگ معادل ارزش معاملاتی یک متر از بنا را دریافت کند،

    همچنین می تواند دو برابر قیمت معامله هر متر از بنا به عنوان جریمه اخذ شود. آن چه که در اصول فنی و مهندسی به عنوان متراژ پارکینگ آمده برای هر پارکینگ حدود 25 متر مربع می باشد.

    اگر هم پارکینگ ساخته نشده باشد، اما امکان احداث پارکینگ در فضای ساختمان وجود داشته باشد، کمیسیون حکم به اصلاح پروژه میدهد یعنی طبق آن شما وظیفه دارید، پارکینگ را در فضای مطلوب احداث کنید.

    پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری باید توسط افراد که در امور حقوقی سررشته دارند، اتفاق بیفتد تا شما بتوانید بهترین و عادلانه ترین نتیجه را دریافت کنید.

    تخلف عدم استحکام بنا

    تخلف عدم استحکام بنا
    تخلف عدم استحکام بنا

    این تخلف کم پیش می آید، زیرا امروزه در بیشتر پروژه های ساخت و ساز اصول و قواعد فنی تا حدی رعایت می شود تا بنا ساخته شده از استحکام کافی برخوردار باشد،

    اما اگر هر دلیل ساختمان که ساخته می شود، از اصول و قاعده های فنی و مهندسی پیروی نکند آن بنا استحکام کافی را ندارد و در نتیجه ماموران شهرداری ها می توانند تخلف این پروژه را به کمیسیون ماده 100 ارجاع کنند.

    در این حالت اگر واقعا بنا حداقل استحکام کافی را دارا نباشد، کمیسیون بدوی ماده 100 حکم به تخریب بنا می دهد، البته حکمی که در کمیسیون بدوی صادر می شود، قطعی نیست و شما به کمک مشاوران سایت حقوقی تهران لو که یکی از بهترین سایت های مشاوره حقوقی است، می توانید به رای کمیسیون بدوی اعتراض کنید و در خواست دهید تا پرونده در کمیسیون تجدید نظر رسیدگی شود و ابعاد مختلف پرونده دوباره مورد بازنگری قرار بگیرد.

    تخلف تغییر کاربری

    تخلف تغییر کاربری
    تخلف تغییر کاربری

    شهرداری ها نقشه هایی از شهر و حریم آن دارند. کارشناس ها و مهندس های شهرسازی با توجه به این نقشه ها و قانون و برنامه های توسعه شهری و همچنین دانش و علم شهرسازی برای قسمت های مختلف پروانه ها و کاربری های متفاوتی در نظر می گیرند.

    پروژه های ساخت و ساز باید طبق همین پروانه ها و مجوز ها باشد، در غیر این صورت تخلفی رخ داده است، یکی از مواردی که ممکن است، بر خلاف پروانه رخ بدهد این است که از ساختمان ساخته شده استفاده هایی بشود که آن استفاده برخلاف کاربری که برایشان در نظر گرفته شده باشد.

    به عنوان مثال ملکی که کاربری تجاری نداشته مورد استفاده تجاری قرار می گیرد. در این صورت تخلفی رخ داده است که مامور های شهرداری آن را به کمیسیون ماده 100 ارجاع می دهند.

    در این حالت کمیسیون ممکن است، برای مدت موقتی رای به تعطیلی آن ملک تجاری بدهد، اما ممکن است، با اخذ جریمه مشخصی تغییر کاربری آن ملک داده شود و دوباره بتوان از ساختمان استفاده کرد.

    مامورین شهرداری موظف به اجرای حکم کمیسیون ماده 100 درباره تغییر کاربری ها هستند

    مامورین شهرداری موظف به اجرای حکم کمیسیون ماده 100 درباره تغییر کاربری ها هستند. اگر شما چنین حکمی را دریافت کرده اید، بهتر است، پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری خود را به صورت کاملا قانونی و به کمک مشاوران سایت حقوقی تهران لو انجام دهید و خودسرانه اقدام به عمل نکنید

    اگر حکم تعطیلی ملک تجاری شما صادر شود و بدون این که به طور قانونی این حکم ابطال شود، شما اقدام به باز کردن و استفاده مجدد از آن فضا بکنید، کار غیرقانونی انجام داده اید که می تواند برای شما عواقب کیفری داشته باشد،

    اما نکته قابل توجه در بحث تغییر کاربری این است که در قانون ماده 100 فقط تغییر کاربری مسکونی به تجاری به عنوان تخلف ذکر شده است و تغییر کاربری برعکس آن یعنی تجاری به مسکونی به عنوان تخلف ذکر نشده است. پس اگر شما از ملکی که مجوز و کاربری آن تجاری است، به عنوان محل سکونت و زندگی استفاده کنید، مشکلی برای شما ایجاد نمی شود.

    تخلف مهندس ناظر

    هر پروژه ی ساخت و ساز مهندس یا مهندس های ناظر دارد که بر روند عملیات ساختمانی نظارت می کنند، آن ها موظف هستند تا تمام پروژه را بررسی کنید و آن را با مشخصات و ویژگی های درج شده در پروانه مطابقت بدهند، همچنین مهندس های ناظر پس از اتمام پروژه باید تایید کنند که این پروژه مطابق با پروانه ساخته شده است.

    اگر مهندس ناظر این کار به درستی انجام ندهد و در صورت بروز تخلف در عملیات ساختمانی آن را به شهرداری گزارش ندهد او مسئول این اتفاق است و در صورت مشاهده تخلف توسط ماموران شهرداری آن ها می توانند پرونده این پروژه را در کمیسیون ماده 100 مطرح کنند.

    در این صورت کمیسیون ماده 100 به تخلفات مهندس ناظر پروژه هم رسیدگی میکند و آنها را به عنوان گزارشی برای سازمان نظام مهندسی کشور صادر می کند. و بسته به قانون های درون سازمانی برای آن مهندس ناظر مجازات هایی در نظر گرفته می شود.

    رای کمیسیون ماده 100 و اعتراض به آن

    رای کمیسیون ماده 100 و اعتراض به آن
    رای کمیسیون ماده 100 و اعتراض به آن

    کمیسیون ماده 100 شهرداری، کمیسیون مستقل از شهرداری ها و سازمان قضایی کشور است که در آن به پرونده تخلف های ساختمانی رسیدگی می شود. در این کمیسیون مانند سایر فضا های حقوقی باید پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری، به افراد کارشناس سپرده شود. کمیسیون ماده 100 که در شهرداری ها مستقر است، از دو کمیسیون مجزا تشکیل شده تست.

    کمیسیون بدوی ماده 100 جایی است که پرونده های ورودی ابتدا به آنجا رفته و درباره آن ها تصمیم گیری می شود، آرایی که این کمیسیون صادر می کند، قابل اعتراض است و اگر اعتراضی نسبت به رای کمیسیون بدوی وجود داشته باشد، این رای در کمیسیون تجدید نظر دوباره بررسی می شود. در متن زیر به آرا و نحوه اعتراض به آنها اشاره می کنیم.

    آرا کمیسیون ماده 100

    کمیسیون بدوی می تواند بنا بر معیار های مختلف آرای متفاوتی را نیز صادر کند. اگر اصول فنی رعایت نشده باشد، معمولا این کمیسیون رای به تخریب بنا می دهد، اما ممکن است، بر اثر مسئله های مختلف کمیسیون بدوی به درستی و مطابق قانون پرونده را بررسی نکرده باشد،

    در این صورت شما می توانید با کمک سایت مشاوره حقوقی تهران لو که یکی از بهترین سایت های مشاوره حقوقی است، پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری خود را انجام دهید و به رای کمیسیون بدوی اعتراض کنید و مستندات خود را برای بررسی مجدد پرونده در کمیسیون تجدید نظر ماده 100 شهرداری ارائه دهید.

    اگر از روش صحیح و با کمک افراد با تجربه اقدام کنید، ممکن است، رای کمیسیون تجدید نظر متفاوت با رای کمیسیون بدوی باشد و ساختمان شما تخریب نشود.

    رای پرداخت جریمه

    رای پرداخت جریمه
    رای پرداخت جریمه

    به غیر از تخریب کمیسیون ماده 100 می تواند حکم به پرداخت جریمه بدهد، اما آن چه که مهم است، میزان جریمه ای است که تعیین می کند اگر کمیسیون ماده 100 رای صادر کند و جریمه ای را تعیین کند که مطابق معیار های قانونی نباشد، شما می توانید به رای کمیسیون بدوی اعتراض کند و درخواست بازنگری در پرونده را بدهید، در این صورت پرونده پروژه ساخت و ساز شما در کمیسیون تجدید نظر رسیدگی می شود.

    در این مرحله پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری ها مشاوره گرفتن از افراد متخصص مانند کارشناس های سایت مشاوره حقوقی تهران لو بسیار ضروری است، زیرا رایی که در کمیسیون تجدید نظر ماده 100 داده می شود، قطعی و قابل اجرا است، البته توجه به این نکته ضروری است که به رای کمیسیون ماده 100 مانند سایر اداره های دولتی و کشوری می توان به دیوان عدالت اداری کشور شکایت کرد،

    در این صورت ممکن است، حتی این دیوان رای کمیسیون ماده 100 را ابطال کند، اما بهتر است، قبل از این که نیاز باشد، به دیوان عدالت اداری شکایت کنید، مستندات لازم را به کمک مشاور های حقوقی و کارشناسان این زمینه تهیه کنید تا کار پرونده شما در کمیسیون تجدید نظر به نحو عادلانه ای به پایان برسد و نیاز به شکایت در دیوان عدالت اداری کشور نباشد.

    ابطال رای کمیسیون ماده 100

    رایی که در کمیسیون تجدید نظر ماده 100 صادر می شود، قطعی است، اما بنا بر قانون کشور اگر فرد ذینفع از این رای شکایت داشته باشد، می تواند با ارائه مستندات قانونی به دیوان عدالت اداری شکایت کند. در متن زیر به چند نکته درباره نحوه باطل شدن رای کمیسیون ماده 100 اشاره می کنیم.

    ابطال رای در دیوان عدالت اداری

    ابطال رای در دیوان عدالت اداری
    ابطال رای در دیوان عدالت اداری

    دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضاییه به وجود آمده که به طور ویژه به تخلف های اداره ها و نهادی دولتی و کشوری رسیدگی کند. یکی از این نهاد ها که می توان از آن در دیوان عدالت اداری کشور طرح شکایت کرد، کمیسیون ماده 100 است.

    اگر در موردی از این شکایت ها که در شعبه دیوان عدالت اداری بررسی می شود، این دیوان تشخیص دهد که رای یا آراء کمیسیون ماده 100 مبنا قانونی نداشته یا برخلاف قانون بوده است و در نتیجه این رای غیر قانونی حقی از ذینفع پروژه ساخت و ساز ضایع شده است، می تواند با اعلام حکم خود و توضیح دلیل های غیر قانونی بودن رای کمیسیون ماده 100 آن رای را نقض کند.

    بعد از این که رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری نقض شد، پرونده باید دوباره در این کمیسیون مورد بازنگری قرار بگیرد، در این صورت حتما پیشنهاد می شود، برای پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری از کارشناس های و مشاور های حقوقی کمک بگیرد تا به نتیجه عادلانه و دلخواه برسید.

    وقتی که پرونده دوباره مورد بررسی در کمیسیون ماده 100 قرار بگیرد این کمیسیون موظف است، نظر دیوان عدالت اداری را هم در تصمیم خود لحاظ کند. در متن زیر به اختصار به چند مورد از بی قانونی های کمیسیون ماده 100 اشاره میکنیم که اگر اتفاق بیفتد می توان به دیوان عدالت اداری شکایت کرد.

    سلب فرصت دفاع از ذی نفع

    سلب فرصت دفاع از ذی نفع
    سلب فرصت دفاع از ذی نفع

    وقتی که پرونده ای در کمیسیون بدوی ماده 100 پیگیری می شود، نماینده شهرداری می تواند در جلسه حضور داشته باشد، هرچند که او به علت این که طرف شاکی است، نمی تواند حق رای در کمیسیون بدوی ماده 100 شهرداری ها داشته باشد، اما برای دادن توضیحاتی درباره پرونده در جلسه شرکت می کند،

    اما برای رعایت عدالت ذی نفع و مالک پروژه ساخت و ساز نیز می تواند لایحه ای را به عنوان دفاع تنظیم کند و آن را به کمیسیون ارائه دهد، همچنین در صورت لزوم این فرد می تواند به صورت حضوری در جلسه شرکت کند و دفاعیات خود را ارائه دهد،

    حالا اگر کمیسیون بدوی به ذینفع این فرصت را ندهد تا از پروژه خود در برابر اتهام های شهرداری دفاع کند و یا لایحه دفاعیات او را مورد بررسی قرار ندهد و حکمی صادر کند در این صورت عملی خلاف قانون انجام داده و می توان نسبت به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری شکایت نمود.

    ابلاغ نکردن رای به شیوه صحیح

    اگر کمیسیون ماده 100 رای خود را به نحو صحیح و مطابق با مقررات و قوانینی که وجود دارد، به شخص ذی نفع ابلاغ نکند آن فرد می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری خود را از سر بگیرد.

    رعایت نکردن مهلت 10 روزه

    کمیسیون ماده 100 شهرداری ها از دو بخش مجزا تشکیل شده است، رایی که کمیسیون بدوی ماده 100 شهرداری ها صادر می کند، قطعی و لازم الاجرا نیست. از زمانی که این رای صادر می شود، 10 روز فرصت وجود دارد که فرد بتواند به رای کمیسیون بدوی اعتراض کند و درخواست بازنگری و پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری در کمیسیون تجدید نظر را داشته باشد.

    اگر کمیسیون ماده 100 به هر نحوی این مهلت قانونی را از فرد سلب کرد و در نتیجه فرد ذینفع و مالک پروژه ساخت و ساز نتواند به رای اعتراض کند، این کمیسیون امری خلاف عدالت و قانون را انجام داده و می توان از آن به دیوان عدالت اداری شکایت نمود.

    رعایت نکردن قانون در تعیین جریمه

    رعایت نکردن قانون در تعیین جریمه
    رعایت نکردن قانون در تعیین جریمه

    مقدار جریمه ای که کمیسیون ماده 100 اعلام می کند، بنا بر تخلف ها و شرایط آن ها متفاوت است، گاهی برای برخی تخلف های خاص در قانون، بازه جریمه تعیین شده و به طور مصداقی مقدار جریمه تعیین نشده است و تشخیص آن به اعضای کمیسیون واگذار شده است،

    اما ممکن است، گاهی به دلیل های مختلف جریمه هایی که تعیین می شود، اصولی و بر اساس عدالت نباشد، در این صورت فرد ذینفع و مالک پروژه ساخت و ساز می تواند با کمک مشاور های سایت حقوقی تهران لو که یکی از بهترین سایت های مشاوره حقوقی است، به دیوان عدالت اداری کشور شکایت کند.

    حضور افراد حقیقی کمیسیون بدوی در کمیسیون تجدید نظر

    حضور افراد حقیقی کمیسیون بدوی در کمیسیون تجدید نظر
    حضور افراد حقیقی کمیسیون بدوی در کمیسیون تجدید نظر

    وقتی فردی به رای کمیسیون بدوی اعتراض دارد، یعنی معتقد است، افرادی که در آن کمیسیون حضور داشتند و پرونده تخلف او را بررسی کرده اند، معیار های قانونی را رعایت نکرده اند و به همین منظور درخواست باز بینی پرونده را در کمیسیون تجدید نظر می دهد. این دو کمیسیون هر چند جزء ماده 100 شهرداری هستند،

    اما ماهیت مستقل و جدا از هم دارند، در نتیجه افرادی که در این کمیسیون ها شرکت می کنند تا پرونده هایی را مورد بررسی قرار دهند، باید متفاوت از هم باشند.

    اگر در روند پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری خود متوجه شدید، فرد یا افراد حقیقی که در کمیسیون بدوی پرونده شما حضور داشتند به عنوان تصمیم گیر در جلسه های کمیسیون تجدید نظر نیز شرکت می کنند، می توانید، به رای صادر شده از کمیسیون تجدید نظر ماده 100 شهرداری اعتراض کنید و این اعتراض و شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح کنید و از آنجایی که کمیسیون ماده 100 عمل غیر قانونی انجام داده است، رایشان ابطال شده و پرونده شما دوباره در این کمیسیون به جریان می افتد.

    پروژه های خارج از حریم شهر

    کمیسیون ماده 100 شهرداری ها همان طور که از نامش پیدا است، اختصاص به فضای شهر و حریم شهری دارد، این کمیسیون نمی تواند هیچ گونه حکم بنا بر تخریب یا اخذ جریمه بنا ها و ساختمان هایی بدهد که خارج از حریم شهر است.

    حریم قانونی شهر ها به وسیله نقش ها و مرزبندی های صورت گرفته در ان ها مشخص است، پس اگر بی دلیل شهرداری و کمیسیون ماده 100 اقدام به ایجاد مانع برای پروژه ساخت و ساز شما کردند که خارج از محدوده شهر و حریم شهری است و حکم به اخذ جریمه یا تخریب بنا شما داده اند، از اساس حکم شان باطل است،

    زیرا این کمیسیون هیچگونه اجازه ای درباره ی تصمیم گیری ساختمان های خارج از شهر ندارد و شما با شکایت از این کمیسیون در دیوان عدالت ادارای کشور می توانید، مانع از فعالیت غیر قانونی این کمیسیون شوید.

    پیشنهاد می کنیم از مقاله نمونه لایحه دفاعیه کمیسیون ماده 100 دیدن کنید.

    مسئول اجرای احکام کمیسیون ماده 100

    بنا بر قانون کسی که مسئول اجرای احکام ماده 100 می باشد، خود شخص مالک پروژه ساخت و ساز است. اگر او به هر دلیل از قانون پیروی و تمکین نکند،

    در این صورت خود شهرداری ها وارد عمل می شود و به کمک مامور های اجرای احکام باید حکم را اجرا کند، در این صورت شهرداری ها می توانند اگر با مقاومت برای اجرای احکام مواجه شدند از ماموران نیروی انتظامی و همچنین از قوه قضاییه کمک بگیرند تا احکام کمیسیون ماده 100 شهرداری را اجرا کنند.

    اگر حکم کمیسیون ماده 100 به تخریب پروژه ساخت و ساز باشد و در صورتی که خود فرد مالک و ذی نفع اقدام به این کار نکند و شهرداری وارد عمل شود، تمام هزینه های متفرقه تخریب مانند هزینه کارگران یا دستگاه های مانند جرثقیل به عهده شخص مالک است و باید این هزینه را به شهرداری پرداخت نماید،

    البته روند تخریب به سادگی اتفاق نمی افتد، بلکه نیازمند حضور کارشناس و مهندس ساختمان است، زیرا اگر شهرداری ها هنگام تخریب بخشی از بنا که بدون مجوز بوده است، به سایر قسمت های ساختمان آسیب بزنند متخلف شناخته می شوند و فرد ذینفع می تواند از آنها شکایت کند و درخواست پرداخت غرامت داشته باشد.

    نتیجه گیری

    پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری کاری حقوقی است که باید توسط متخصصین آن انجام شود، برای انجام این کار شما می توانید به سایت تهران لو که یکی از بهترین سایت های مشاوره حقوقی است، مراجعه کنید.

    یک پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با