نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    با ما همراه باشید تا بیشتر با ابطال سند رهنی در گرو بانک آشنا شویم.

    در این مقاله سعی داریم در مورد ابطال سند رهنی در گرو بانک و یا موسسات مالی و اعتباری توضیحات جامع و کاملی را برای شما ارائه دهیم، همچنین در مورد انواع سند و فک رهن نیز اطلاعات جامع و کاملی را برای شما بیان می کنیم.

    1. فک رهن چیست؟
    2. انواع فک رهن را نام ببرید؟
    3. سند ملکی رهنی چه سندی است؟
    4. فروش ملک رهنی به چه صورت انجام می شود؟
    5. سند چیست؟ انواع سند را نام ببرید؟
    6. ویژگی های سند رسمی را نام ببرید؟
    7. سند شش دانگ چه سندی است؟
    8. سند رهنی چیست؟
    9. سند ملکی تک برگ چیست؟
    10. سند منگوله دار چه نوع سندی است و آیا معتبر است؟
    11. وثیقه ی ملک در زمان فروش به چه صورت در بانک انجام می شود؟
    12. سند رهنی که در گرو بانک است، به چه صورت باطل می شود؟
    13. تنظیم سند رهنی به چه صورت انجام می شود؟
    14. در چه صورت می توان نسبت به ابطال سند رهنی در گروه بانک اقدامات لازم را انجام داد؟
    15. ابطال سند در طرح دعوی (بین راهن و مرتهن) به چه صورت انجام می شود؟
    16. رای دادگاه در مورد ابطال سند رهنی را بیان کنید؟
    17. شرایط پرداخت وام بانکی برای خرید مسکن به چه صورت است؟
    18. شرایطی که یک سند ملکی باید برای دریافت وام داشته باشد را عنوان کنید؟

    فک رهن

    فک رهن
    فک رهن

    در این بخش از نوشتار ابطال سند رهنی در گرو بانک به بررسی و آشنایی با مفهوم فک رهن خواهیم پرداخت.

    زمانی که افراد قصد خرید خانه را دارند، از انواع وام و تسهیلات بانکی استفاده می کنند و بانک برای برخورداری از این تسهیلاتی که در اختیار خریداران می گذارد ضمانت نامه معین و معتبری را نیز دریافت می کند.

    وام های پرداختی نیاز به ضامن معتبر و مورد تایید بانک را دارند و بعضی از بانک های دیگر در برابر وامی که به متقاضیان می دهند، سفته نیز دریافت می کنند،

    به همین منظور بانک در برابر وامی که برای مسکن در نظر گرفته است، سند منزلی است که توسط شخصی که وام را از بانک دریافت کرده است و از این وام برای خرید منزل استفاده کرده است را در نظر میگیرد و این سند را معتبر و دقیق می داند.

    بخشی از ضمانت وام در گرو بانک

    به طور مثال وام و تسهیلاتی که از بانک مسکن برای خرید مسکن دریافت شده است تا زمانی که اقساط بانک پرداخت شود، به عنوان بخشی از ضمانت وام در گرو بانک قرار می گیرد.

    افرادی که در مورد خرید مسکن و وام های دریافتی آن اطلاعاتی را در اختیار دارند، می توانند از سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی استفاده کنند تا در مورد تسهیلات و ضمانت و همچنین ابطال سند رهنی در گرو بانک اطلاعات جامع و کاملی را دریافت کنند.

    بعد از اینکه تمامی مراحل خرید مسکن را در دفاتر ثبت اسناد و همچنین بانک انجام دادیم ملک خریداری شده به نام شخص خریدار ثبت شده و سند مالکیت در گرو بانک قرار می گیرد. ملکی که در رهن بانک قرار گرفته است، در زمان خرید و فروش ملک اولین اقدامی که می توانیم انجام دهیم فک رهن ملک است.

    فک رهن چیست

    فک رهن چیست
    فک رهن چیست

    فک رهن به این مفهوم است که سند ملکی که به مثابه ی وثیقه در نزد بانک قرار دارد را از حالت رهنی بیرون آورده و یا به عبارت دیگر آزاد کنیم که فک رهن می گویند. در زمان دریافت وام و تسهیلات بانکی بانک، بانک در مورد سندی که در گرو بانک قرار می گیرد،

    شرح کامل را در مورد فک رهن می دهد و دو شرط را برای فک رهن به دریافت کننده ی وام بازگو می کند که اولین شرط این است که وام باید به طور کامل تسویه شود و دومین مورد این است که از طرح سپرده گذاری نیز باید استفاده کنند تا سند فک رهن شود و در زمان خرید و فروش بین خریدار و فروشنده مشکل و یا اختلاف نظری پیش نیایید.

    پیشنهاد می کنیم از مقاله رای دادگاه ابطال سند رهنی دیدن کنید.

    بهترین متدی که برای فک رهن می توانید انجام دهید

    بهترین متدی که برای فک رهن می توانید انجام دهید، اگر اقساط وام کم است، شیوه تسویه حساب کامل وام است، ولی در صورتی که اقساط کمی از بانک را پرداخت کرده اید، به این منظور است که سود زیادی را به بانک پرداخت نکرده اید اگر شرایط مالی داشته باشید و بتوانید اقساط را به طور کامل پرداخت کنید، می توانید خیلی راحت سند را از رهن بانک خارج کنید.

    افرادی که اقساط قابل توجهی از وام دریافتی را پرداخت کرده اند، سود زیادی را به بانک پرداخت کرده اند، ولی در اصل بدهی تغییر زیادی ایجاد نشده است.

    در مجموع اگر اقساط زیادی از وام دریافتی را پرداخت کرده اید، شیوه ی دومی فک رهن که سپرده گذاری است، برای دریافت کننده ی وام مناسب است، این افراد با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی می توانند اطلاعات کامل تری را کسب کنند.

    انواع فک رهن

    انواع فک رهن
    انواع فک رهن

    در این بخش از نوشتار ابطال سند رهنی در گرو بانک به بررسی و آشنایی با انواع فک رهن خواهیم پرداخت.

    معمولا فک رهن به سه صورت انجام می شود که شامل:

    پرداخت اقساط و دین در قبال مال شخص ثالث

    وجه دریافتی دین فرد رهن کننده

    صرف نظر از اموال مرهونه نزد شخص ثالث

    انواع مختلف فک رهن طبق قوانین کشورمان به دو بخش 1) مستقل 2) به صورت دعوای مستلزم تنظیم سند عنوان می شود که در سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی در مورد فک رهن و انواع آن توضیحات کاملی را عنوان کرده است.

    فک رهن مستقل

    فک رهن مستقل
    فک رهن مستقل

    برای جلوگیری از ابطال سند رهنی در گرو بانک در مورد فک رهن مستقل شخصی که ملکی را رهن کرده است، باید در زمان مقرر متعهد به پرداخت بدهی خود باشید،

    زیرا اموال صاحب ملک در گرو بانک است که باید این شخص خود به صورت ماهیانه اقساط خود را به بانک پرداخت کند. اگر شخصی که ملکی را رهن کرده است و دیون مقرر شده را پرداخت نکند در این زمان بین شخص رهن کننده و مالک دعوای حقوقی صورت می گیرد.

    در این صورت شخص مالک می تواند در خواست خود برای فک رهن و همچنین قصور در پرداخت وام با توجه به ضرر و زیان مالی که به صورت قانونی و بر اساس قرارداد تنظیم کرده را مراجع قضایی ارجاع داده تا رسیدگی و پیگیری های لازم از سمت مقامات صورت بگیرد و اقدامات لازم را برای فک رهن نیز صادر کنند.

    فک رهن مستلزم تنظیم سند رسمی

    فک رهن مستلزم تنظیم سند رسمی
    فک رهن مستلزم تنظیم سند رسمی

    این نوع دعوای بین 1) سازندگان ملک و مستغلات 2) شرکت های عمرانی نیز صورت می گیرد. این سازندگان ملک خریداری شده را در گرو بانک قرار می دهند و از این طریق وام دریافت می کنند و نسبت به وام دریافتی متعهد می شوند که اقساط خود را به طور منظم و سر زمان مقرر پرداخت کنند و بعد از این اقساط به طور کامل پرداخت شد سند فک رهن شده و سپس سند ملکی به نام شخص خریدار تنظیم می گردد.

    افراد با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی و حقیقی می توانند اطلاعات لازم را در مورد ابطال سند رهنی در گرو بانک و همچنین فک رهن ملزم به تنظیم سند رسمی اطلاعات جامع و کاملی را کسب کنند.

    وثیقه ی ملک در زمان فروش

    وثیقه ی ملک در زمان فروش
    وثیقه ی ملک در زمان فروش

    اگر سند خانه به منظور ضمانت از وام مسکن در دست بانک و یا موسسه ی اعتباری است و فرد خریدار تمایل به فروش منزل و یا انتقال وام دریافتی مسکن به شخص دیگری را دارد، در مراجعه حضوری به بانک مذکور درخواست و مدارک کامل را تحویل بانک داده تا بانک تمامی مراحل انتقال سند و وام باقیمانده را به شخص دیگری را انجام دهد.

    این وثیقه تا زمانی که اقساط بانکی به طور کامل پرداخت نشده باشد، در نزد بانک محفوظ می ماند. از سند بانکی برای موارد دیگر نیز استفاده می کنیم که شامل:

    – افرادی که به غیر از وام مسکن به دنبال وام های دیگر هستند و صاحب ملک می باشند، می توانند از سند ملکی خود به عنوان ضمانت برای پرداخت اقساط وام دریافتی خود نیز استفاده کنند.

    – دانشجویانی که به دلیل ادامه ی تحصیل خدمت سربازی را انجام نداده اند، می توانند از این سند ملکی در زمینه ی وثیقه نزد سازمان نظام وظیفه امانت گذاشته، این موضوع یکی از موارد بسیار مهمی است که از سند بانکی می توان استفاده کرد، چون این سند به عنوان بهترین ضامن برای هر شخص محسوب می شود.

    بیشترین موردی که از سند بانکی به عنوان ضمانت استفاده می شود، سند ملکی است که به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار میگیرد.

    سند ملکی رهنی

    سند ملکی رهنی
    سند ملکی رهنی

    بعد از اینکه سند ملکی رهنی مراحل قانونی خود را انجام داد و تنظیم شد، مالکیت راهن بر ملک خریداری شده باقی می ماند. این سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد و از نظر معتبر بودن یک سند رسمی محسوب می شود.

    طبق این سند راهن یا همان شخص بدهکار برای پرداخت بدهی خود یکی از املاک خود را در رهن شخص طلبکار (مرتهن) به عنوان وثیقه قرار می دهد. سند ملکی رهنی به وسیله ی بانک و یا موسسه های مالی و اعتباری دارای اعتبار با هدف پرداخت اقساط وام گیرنده که جهت تهیه ی مسکن از بانک این مبلغ را دریافت می کنند، تنظیم می گردد.

    به عبارت دیگر شخصی که مبلغی را از بانک به عنوان وام دریافت کرده است و با آن وام ملکی را خریداری کرده است، سند ملک خریداری شده را در گرو بانک به عنوان وثیقه ی بانکی که همان ضمانت شخص در برابر پرداخت مبلغ وام است، قرار می دهند.

    راهن

    راهن
    راهن

    فردی که سند ملکی خود را در گرو بانک قرار داده است و یا به عنوان وثیقه در نزد بانک قرارداده است را راهن می گویند.

    راهن ممکن است که دریافت کننده ی وام نباشد مثلا شخص ثالث می تواند سند ملکی خود را به عنوان ضمانت و یا وثیقه برای پرداخت اقساط بانکی در گرو بانک قرار دهد و متعهد می شود که شخص وام گیرنده در زمان مقرر خود مبلغ وامی را که دریافت کرده است را تسویه نکند، بانک مذکور در برابر اقساطی که پرداخت نشده است، ملک شخص را به روش مزایده به فروش می رساند و با قرار دادن مزایده ی ملک طلب بانک نیز پرداخت می شود.

    میزان خسارت تحمیل شده در سند رهنی از راهن به این صورت دریافت می شود که این مبلغ به صورت درصد سالیانه بیان شده است، در صورتیکه بانک بخواهد اقساط پرداخت نشده ی بانکی را از روی سند رهنی دریافت کند، علاوه بر اصل مبلغی که راهن متعهد شده است و باید به بانک پرداخت کند باید درصدی را هم به عنوان بخشی از خسارت به بانک مذکور نیز پرداخت کند.

    مرتهن

    بانک و یا موسسه ی مالی اعتباری که ملک شخص را در گرو (نزد ) خود نگه داشته است را مرتهن می گویند.

    رهن

    ملکی که عین مرهونه و طبق قراردادی که برای این منظور بخشنامه شده است را رهن می گویند.

    فروش ملک رهنی

    فروش ملک رهنی
    فروش ملک رهنی

    سند ملکی که به منظور طلب شخص در رهن بانک قرار گرفته است، طلبکار قرار می گیرد، ( ملک طلبکار محسوب نمی شود، منظور شخص دریافت کننده ی وام است). به طور کلی مالکیت ملکی که به عنوان وثیقه قرار گرفته است، به شخص طلبکار انتقال پیدا نمی کند.

    به همین منظور راهن بعد از اینکه رهن را انجام داد بر ملک خود مالکیت داشته و این اختیار را دارد که در ملک شخصی خود دخل و تصرف داشته باشد، نکته ی مهم اینجاست که مالکیت راهن به صورت اختیاری بوده است و نمی تواند دخل و تصرفی را که طبق قوانین حق مرتهن بوده است را چشم پوشی کرده و به آن توجه خاصی نداشته باشند، مگر اینکه تصرفات انجام شده با اجازه مرتهن باشد.

    اگر شخص تمامی مواردی که حق قانونی مرتهن است را بدون اجازه حذف کند

    اگر شخص تمامی مواردی که حق قانونی مرتهن است را بدون اجازه حذف کند ملک رهنی غیر معتبر است و این سند ملکی به طور کامل ابطال می شود، ولی در صورتی که مرتهن رضایت کامل را داشته باشد و با اجازه ی آن تمامی مراحل لازم را انجام دهد، سند ملکی معتبر است و مشکلی نخواهد داشت.

    در صورتی که در زمان فروش ملک رهنی اختلاف نظری بین دو طرف ایجاد شود، ابطال سند رهنی در گرو بانک باید توسط مراجع قضایی پیگیری شود.

    در بعضی از موارد افرادی که ملکی را خریداری می کنند و به این ملک وام تعلق می گیرد و به دلیل دریافت وام از بانک ( دولتی و یا خصوصی ) سند ملک در رهن بانک قرار می گیرد، در زمان عقد قرارداد بخشی از مبلغ ملک را در این معامله پرداخت می کنند، بنابراین دو طرف یعنی هم فروشنده و هم خریدار ملک متعهد می شوند که در دفترخانه ی اسناد رسمی حضور پیدا کنند.

    در دفترخانه شخصی که ملک را خریداری کرده است، مابقی مبلغ را به فروشنده پرداخت می کند و فروشنده هم متقابلا سند رسمی ملک را به نام خریدار تنظیم می کنند.

    فروش ملک

    فروش ملک
    فروش ملک

    در بعضی از موارد سند ملک در رهن بانک است که فروشنده باید این موضوع را با خریدار در میان گذاشته و از تعداد اقساط بانکی باقیمانده و همچنین مبلغ آن به خریدار توضیحات کاملی را ارائه دهد.

    در صورتی که بین هر دو طرف به توافق رسیدند وام را به خریدار انتقال داده که برای این موضوع باید دو طرف در بانک حضور داشته باشند و توافقاتی که بین دو طرف انجام شده را توسط متصدی بانک نوشته و امضاء های لازم را انجام دهند تا مراحل انجام شده کاملا قانونی باشد،

    سند رهنی که در گرو بانک است، کاملا معتبر است

    زیرا سند رهنی که در گرو بانک است، کاملا معتبر بوده است. در این صورت مابقی وام توسط خریداری پرداخت می شود، در چنین شرایط دیگر نیاز نیست که برای فک رهن ملک خریدار به مراجع قضایی رجوع داده شود و دادخواستی را برای فک رهن تنظیم کنند و تمامی مراحل بانکی دیگر بر عهده ی شخص خریدار است.

    اگر در چنین شرایطی خریدار و فروشنده به توافق نرسند و بین آنها اختلاف نظری ایجاد شود، در این صورت خریدار برای فک رهن و تنظیم سند رسمی باید به مراجع قضایی رجوع کرده و در مورد این مشکل خود از طریق قانونی دادخواست خود را به دادگاه ارجاع دهد.

    قرارداد رهن ملک بین سه شخص یعنی 1) وام گیرنده 2) خریدار واقعی 3) بانک تنظیم می شود، بنابراین اگر بین فروشنده و خریدار توافقی صورت گرفته باشد، در این صورت خریدار باید تمامی مبلغ اقساط را پرداخت کند و طرف حساب پرداخت اقساط برای بانک خریدار است، اما در صورتی که توافقات قانونی صورت نگرفته باشد، تنظیم دادخواست برای مراجع قضایی الزامی است.

    سند

    سند
    سند

    هر نوشته ی که در زمان دعوا و یا اینکه به منظور دفاع از دعوی می توان به آن استناد کرد سند گفته می شود. سندهایی که تنظیم می شود، به دو صورت 1) سند عادی و 2) سند رسمی نام گرفته است.

    سند رسمی، سندی است که در اداره ی ثبت اسناد و املاک و یا در دفاتر اسناد رسمی و یا در بعضی از موارد نزد مامورین رسمی که صلاحدید انجام این مراحل قانونی را دارند، طبق ضوابط قانونی تنظیمات لازم برای ثبت سند انجام می شود را سند رسمی می گویند و این سند به عنوان سند رسمی شناخته شده است

    سندهای رسمی نیز به سه دسته نیز تقسیم شده اند:

    • اسناد و مستنداتی که در اداره ی ثبت اسناد و املاک گردآوری می شوند، شامل 1) سند مالکیت 2) صورت مجلس تفکیکی 3) صورت مجلس تحدید حدود 4) و نوشته های دیگر که جزء وظایف مامورین ثبت است، در این دفتر تنظیم و ثبت می شود.
    • اسناد دیگری در دفاتر اسناد رسمی نیز تنظیم می شود، نظیر 1) اسناد انتقال قطعی 2) وکالت 3) صلح 4) اجاره 5) مشارکت 6) تعهد 7) اقرار 8) رضایت 9) وصیت 10) وقف 11) وثیقه 12) سند ازدواج 13) طلاق تمامی این موارد در این دفاتر ثبت انجام می شود.
    • اسنادی که به واسطه ی مامورین رسمی دولت که تایید شده هستند، تنظیم می شود، شامل 1) شناسنامه 2) گذرنامه 3)گواهینامه رانندگی که این اسناد در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود.

    سند عادی

    سند عادی
    سند عادی

    در شرایطی که تمامی اسناد در اداره ی ثبت اسناد و یا در دفاتر اسناد رسمی و همچنین توسط مامورین تایید شده ی تنظیم صورت نگرفته باشد و مورد تایید دولت و مراحل قانونی نباشد را اسناد عادی می گویند. در صورتی که اسناد ملکی توسط مامورین صلاحدید تنظیم شود، ولی این مامورین مورد تایید نباشند و همچنین مراحل قانونی در این اسناد به طور کامل بیان نشده باشد و برخلاف موازین باشد، سند عادی محسوب می شوند.

    یکی از مشخصه هایی که سند رسمی دارد، این است که به دلیل اینکه تمامی مراحل قانونی و مورد تایید در آن انجام شده است و توسط اشخاص صلاحدید این مراحل سپری شده است و ثبت با انجام پروتکل های قانونی تنظیم شده است، معتبر بوده و از نظر دفاتر املاک نیز قدرت و اعتبار بیشتری نیز دارد.

    ویژگی های سند رسمی

    ویژگی های سند رسمی
    ویژگی های سند رسمی

    طبق ماده ی هزار و دویست و هشتاد و هفت قانون مدنی سند رسمی دارای سه ویژگی اصلی است که عبارتند از:

    تنظیم سند با دخالت مامور رسمی

    تنظیم سند رسمی توسط شخص مامور رسمی یکی از اصلی ترین ویژگی های سند رسمی است. تمامی اعتبار و ارزش سند رسمی توسط مامور رسمی گرفته می شود.

    مامور رسمی شخصی است که باید شاهد تمامی مراحل قانونی باشد و قانون این شخص را از همه لحاظ مورد تایید می داند و ثبت وقایع به طور کامل توسط این شخص ذکر شده و همچنین اگر دوگانگی در سند وجود داشته باشد، با امضای این شخص طبق مفادی که در بخشنامه ذکر شده است، از بین می رود،

    بنابراین ماموران دولتی که برای تنظیم سند رسمی در حال انجام خدمت هستند تا زمانی که صلاحیت لازم را داشته باشند، به عنوان مامور رسمی شناخته شده و تمامی این وظایف بر عهده ی این شخص است. در بعضی از موارد این اشخاص ماموران دولتی به حساب نمی آیند و در استخدام هیچ ارگان دولتی نیز نیستند، نظیر سردفتر اسناد رسمی که به صورت خصوصی انجام فعالیت می کنند.

    صلاحیت مامور رسمی

    این ماموران طبق قانون در حدودی که صلاحیت لازم به آنها داده شده است، مجاز به اقدام برای سند رسمی را نیز دارند. اگر این اشخاص طبق موازین عمل نکنند و از صلاحیت های قانونی خود تجاوز کرده باشند، اعتبار و مجوزهای لازمی که برای تنظیم سند رسمی را داشتند از بین می رود و دیگر از طرف قانون این اشخاص معتبر نبوده اند و صلاحیت تنظیم سند را نیز ندارند.

    رعایت ضوابط قانونی

    سندی که در دفاتر ثبت اسناد و املاک تنظیم می شود، در صورتی رسمی شناخته می شود که مامور رسمی قانون تمامی قوانین و ضوابط موجود در سند را رعایت کرده باشد. امضای مامور رسمی که صلاحیت لازم را از طرف قانون دارد، به این منظور است که مفاد سند منطبق بر واقعیت و صحیح بوده است که در اداره ی ثبت اسناد و املاک باید توسط اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان شود.

    تمامی این موارد در هنگام تنظیم سند رسمی باید به آن توجه شود و با تایید مامور رسمی اقدامات لازم برای تنظیم سند رسمی انجام شود.

    افراد با مراجعه به سایت ایران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی می توان اطلاعات کامل تری را نسبت به تنظیم سند رسمی کسب نمایند.

    نکته در مورد تنظیم سند رسمی

    اگر مامور رسمی در مفاد بخشنامه از امضاء سند رسمی چشم پوشی کند نشان دهنده ی این است که سند به رسمیت شناخته نشده است و هیچ اعتباری ندارد.

    انواع سند

    انواع سند
    انواع سند

    سند ملکی دارای انواع مختلفی است که شما اسامی بعضی از این اسناد را تا به حال شنیده اید که عبارتند از:

    1) سند شش دانگ

    2) سند عرصه و اعیان

    3) سند بنچاق

    4) سند منگوله دار

    5) سند تک برگ

    6) سند رهنی

    7) سند مشاع

    8) سند قولنامه ای

    9) سند وقفی

    10) سند ورثه ای

    11) سند تفکیکی

    12) سند مفروز

    13) سند وکالتی

    14) سند المثنی

    15) سند شورایی

    16) سند معارض

    17) سند صد و چهل و هفت

    18) سند مجعول است که در صورت هرگونه تخلف و یا توافقی که بین دو طرف ایجاد شود و برای ابطال سند رهنی در گرو بانک باید مراحل قانونی را از طریق دادگاه پیگیری کرده و همچنین برای اطلاعات کامل در مورد هر یک از این اسناد می توانید به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی استفاده کنید تا در زمان انجام یکی از این معاملات دچار مشکل نشوید.

    در بین تمامی اسناد سند شش دانگ، جزء اسنادی است که معتبر بوده است و از اسناد رسمی شناخته شده است و برای دریافت وام و یا تسهیلات بانکی می توان به عنوان وثیقه و یا ضمانت از این سند رسمی استفاده کرد.

    سند شش دانگ

    سند شش دانگ
    سند شش دانگ

    منظور از سند شش دانگ این است که مالکیت ملک به طور کامل در اختیار شخص قرار دارد و مالکیت قطعی مختص به یک شخص حقیقی است.

    مقصود از 6 دانگ که در اسناد ملکی بیان شده است و یا در سند رهنی در گرو بانک آمده است این است که تمامی جهات ملک از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و همچنین از بالا تا پایین اختصاص به یک نفر داشته و هیچ شخص دیگری نمی تواند نسبت به این ملک ادعا و یا تصرفی داشته باشد. این سند از نظر ضمانت و وثیقه مناسب ترین سند بوده که شخص می تواند برای دریافت و تسهیلات بانکی از این سند استفاده کند.

    سند رهنی

    سند رهنی
    سند رهنی

    سند ملکی رهنی در دفترهای اسناد رسمی ثبت و تنظیم می گردد و به مثابه ی یک سند رسمی شناخته شده است. این سند به املاک مرتبط می شود که ملک خریداری شده دارای وام و یا تسهیلات بانکی است و این سند در گرو بانک نگه داشته می شود.

    سند ملکی رهنی که توسط بانک ها تنظیم شده است، ضمانت کننده ی این است که شخصی که وام را دریافت کرده است، در پرداخت اقساط در زمان مقرر مکلف به پرداخت آن است و در برابر مبلغی که از بانک تسهیلات دریافت کرده است، سند ملکی خود را به عنوان ضمانت و وثیقه در نزد بانک قرار میدهد.

    شخص بعد از اینکه تمامی اقساط وام ملک خریداری شده را پرداخت کرد، می تواند درخواست فک رهن کند و سند ملکی رهنی خود را از بانک بیرون بیاورد.

    اگر شخص در پرداخت اقساط قصور کند و اقساط دریافتی توصیه نشود، بانک ملک را تصرف می کند و یا از طریق مزایده ملک را به فروش رسانده و مبلغ اقساط را کم می کند. این سند به عنوان یک سند معتبر برای بانک شناخته شده است که فرد با توجه به شرایط خاص و ابطال سند رهنی در گرو بانک می تواند از این سند نیز استفاده کند.

    سند ملکی تک برگ

    سند ملکی تک برگ
    سند ملکی تک برگ

    یکی دیگر از اسناد معتبر که متقاضیان دریافت وام می توانند در گرو بانک قرار دهند، سند تک برگ است. سندهایی که قبلا توسط اداره ثبت اسناد تنظیم می گردید، چند برگی و یا به صورت دفترچه ای تقدیم متقاضیان قرار می گرفت.

    امروزه یکی از اسناد جدید سند تک برگ است که به عنوان سند امروزی شناخته شده است که این اسناد از سوی مراجع قضای مورد تایید قرار گرفته است و مانند اسنادی که در بالا توضیح دادیم معتبر است. سند تک برگ ملکی توسط کامپیوتر با پیروی از تمامی ضوابط قانونی نوشته شده است و به دست مالک اصلی تحویل داده می شود.

    سند تک برگ برای هر مالک به صورت جداگانه تنظیم می شود و در صورتی که صاحب ملک، منزل را به فرد دیگری بفروشد برای این شخص سند جدید تک برگ دیگری تنظیم و ارسال می شود. در این سند تک برگ 1)کروکی ساختمان 2) اطلاعات کامل و دقیقی از ملک در این سند نوشته شده است.

    این سند نسبت به سندهای دفترچه ی قدیمی دو برتری و مزیت دارد، 1) اصالت این سند حفظ شده است، 2) چون این سند توسط کامپیوتر نوشته می شود، بسیار خوانا و شفاف تنظیم و صادر می شود، 3) نگهداری این سند به مراتب از سندهای دفترچه ای قدیمی راحت تر بوده است.

    اگر این سند در گرو بانک باشد و مشکلی برای خریدار و یا فروشنده ایجاد شود، در صورت ابطال سند رهنی در گرو بانک می توانند تمامی مراحل را از طریق بانک مذکور انجام داده و سند را نیز طریق باطل کنند که تمامی این اطلاعات در سایت ایران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی ذکر شده است.

    سند منگوله دار

    یکی دیگر از سندهایی که معتبر بوده است و مشکل و یا مسائل حقوقی در آن مطرح نیست، سند منگوله دار است. سند منگوله دار سندی است که با یک نخ و یک تکه سرب پلمپ شده و به شخص واقعی ( خریدار ) تحویل داده می شود.

    پلمپی که بر روی سند منگوله دار ایجاد شده است، توسط اداره ی ثبت اسناد و املاک تنظیم گردیده است که نشان دهنده ی صحت این سند است و به عنوان یک سند رسمی ملکی که مورد اعتبار است، شناخته شده است.

    این سند معتبر بوده و می توان از آن به عنوان ضمانت و یا وثیقه در گرو بانک قرار داد و از تسهیلات بانکی نیز استفاده کرد که با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی استفاده کرد و اطلاعات کاملی را به دست آورد.

    در صورتی که برای این سند ها مشکلی بین خریدار و یا فروشنده ایجاد شود، برای ابطال سند رهنی در گرو بانک می توان پیگیری های لازم را از طریق دادگاه انجام داد.

    سند رهنی در گرو بانک

    سند رهنی در گرو بانک
    سند رهنی در گرو بانک

    اسناد رهنی یکی از شاخه های اسناد رسمی است و این سند ها در بخش اسناد رسمی تنظیم و گردآوری می شود. در مفاد این بخشنامه آمده است که شخص بدهکار( راهن ) در قبال بدهی خود ملک خریداری شده را به صورت یک وثیقه برای جبران بدهی خود در رهن فرد طلبکار گذاشته تا از این طریق نسبت به جبران بدهی خود متعهد تر باشد

    و یا به عبارت دیگر از این اسناد به عنوان بازپرداخت وام ( پرداخت وام به صورت اقساطی ) استفاده می کنند و این اسناد را در گرو بانک و یا موسسه ی اعتباری که وام ودیعه ی مسکن را دریافت کرده اند، قرار می گیرد.

    طبق این اسناد که در گروه بانک قرار گرفته است، آمده است که شخصی که صاحب ملک می باشد و مالکیت این شخص در اداره ثبت اسناد به اسم وی ثبت شده است، با پرداخت اقساطی که از طرف بانک مذکور مشخص شده است، سند ملکی در گروه رهن بانک قرار می گیرد تا زمانی که اقساط به طور کامل پرداخت شده و بعد از پرداخت کامل اقساط و پرداخت ودیعه وام فرد می تواند سند مالکیت را از بانک دریافت کند.

    تنظیم سند رهنی

    همانطور که میدانید تنظیم اسناد رهنی که در دفاتر اسناد رسمی صورت میگیرد دارای اهمیت خاصی است و در قبال تنظیم این اسناد که به شیوه ی غیرقانونی صورت بگیرد و یا برخلاف موازین و اصول بانکداری باشد، باید برای ابطال سند رهنی اقدامات لازم را انجام داد.

    باطل کردن اسناد رسمی باید به صورت درخواست کتبی صورت بگیرد و اگر به هر دلیلی سند رهنی مراحل قانونی خود را طی نکرده باشد، شخص مالک برای ابطال سند رهنی که در گرو بانک و یا موسسه ی مالی و اعتباری قرار گرفته است، می تواند به دادگاه اسناد رسمی مراجعه کرده و شکایت خود را از این طریق پیگیری کند.

    احتمال اینکه فرد ملک دیگری را خریداری کرده و در رهن شخص دیگری قرار داده است، نیز وجود داشته و به صورت اسناد حقیقی و یا حقوقی برای رهن ملک خریداری شده قرار دهید،

    سپس بعد از اینکه مالک واقعی ملک متوجه این تنظیم سند شد ( که ملک در رهن قرار گرفته) شخص می تواند اقدام به دادخواست باطل کردن سند رهنی و یا ( ابطال سند رهنی در گرو بانک ) کنند. برای تنظیم سند رهنی می توان اینطور بیان کرد که:

    اگر فردی ملک خریداری شده را با یک سند عادی انجام داده باشد

    اگر فردی ملک خریداری شده را با یک سند عادی انجام داده است و فروشنده ی ملک (مالک اصلی) بعد از اینکه مبایعه نامه را امضا کرد برای اینکه سند را در رهن بانک ببرد و وام دریافتی را دریافت کند اقدامات لازم را انجام می دهد.

    در این صورت ملک خریداری شده توسط خریدار می تواند دادخواستی را مبنی بر ابطال سند تنظیم کند و همچنین در صورتی که مراحل قانونی که برای رهن قرارداد به صورت کامل رعایت نشده باشد،

    مانند شرایطی که مبنی بر صحت معامله ی بانکی دارد، طبق موازین پیروی نشده باشد، فرد می تواند نسبت به ابطال سند اقدامات لازم را انجام دهد. در اسناد عادی شخص نمی تواند اقدام به وام و یا تسهیلات بانکی کند و یا از این سند به عنوان ضمانت استفاده کند.

    مدارک لازم جهت تنظیم سند ملکی رهنی

    مدارک لازم جهت تنظیم سند ملکی رهنی
    مدارک لازم جهت تنظیم سند ملکی رهنی

    یکی از مواردی که برای تنظیم سند ملکی رهنی باید به دفاتر ثبت اسناد و املاک داده شود، اصل سند مالکیت و یا بنچاق است.

    از اداره ی ثبت اسناد و املاک در خصوص استعلامات لازم را در خصوص مالکیت سند ملکی فرد را انجام می دهیم.

    یکی از مدارک دیگری که برای تنظیم سند ملکی رهنی لازم است، اصل و یا کپی برابر با اصل پایان کار ملک برای تنظیم سند ملکی رهنی مناسب است.

    استعلامات لازم که از اداره ی دارایی انجام شده است را به همراه پاسخ به دفاتر ارائه دهیم.

    در صورت دادخواست مرتهن، پاسخ مفاصا جهت حساب نوسازی برای تنظیم سند ملکی رهنی نیز ارائه می گردد.

    یکی دیگر از مدارک مورد نیاز قرارداد بانکی و یا قرارداد شخص مرتهن برای تنظیم سند ملکی است.

    o 1) اصل کارت ملی 2) شناسنامه3) مدارک هویتی متعاملین از مدارک دیگری است که جهت تنظیم سند ملکی رهنی باید به دفاتر ثبت اسناد و املاک معتبر ارائه شود.

    زمانیکه اسناد به همراه وکالت شخص امضاء می شود و متعاقبا برای انجام این مراحل باید با دفترخانه ی مذکور هماهنگی های لازم برای تنظیم سند ملکی انجام شود.

    ابطال سند رهنی

    ابطال سند رهنی
    ابطال سند رهنی

    اگر ثبت اسناد مراحل قانونی خود را به طور کامل سپری نکرده باشد و سند قانونی تنظیم و گردآوری شده باشد، شخص مالک ( یا ذینفع) با مراجعه حضوری به دادگاه و ثبت درخواست می تواند نسبت به ابطال سند رهنی اقدامات لازم را انجام دهد.

    زمانی که مالک متوجه شود که ملک خریداری شده توسط شخص دیگری در رهن شخص حقیقی و یا حقوقی قرار گرفته است و مالک از این موضوع اطلاعی نداشته باشد، مالک می توانند برای پیگیری شکایت خود برای باطل کردن سند اقدامات لازم را انجام دهد تا از طریق قانونی پیگیری ها و بررسی های لازم صورت بگیرد و نسبت به ابطال سند رهنی در گرو بانک از طریق مراجع قضایی اقدام کند.

    ملک هایی که با اسناد عادی به فروش می رسد و بعد از تنظیم مبایعه نامه، فروشنده سند ملک را برای درخواست وام بانکی در گرو بانک قرار میدهد، در این صورت با دادخواست کتبی از دادگاه می تواند ابطال سند رسمی را درخواست کند.

    اگر تمامی مراحل قانونی در تنظیم سند رهنی رعایت نشده باشد و این تنظیم سند دارای کم و کسری در ثبت باشد، ابطال این سند رهنی ضروری و الزامی است.

    مراحل باطل کردن سند رهنی

    مراحل باطل کردن سند رهنی
    مراحل باطل کردن سند رهنی

    سند رهنی به عنوان یک سند رسمی شناخته شده است که شخص در قبال وام دریافتی این سند را در گرو بانک قرار می دهد. در مواردی که سند رهنی تمامی مراحل قانونی را سپری نکرده باشد، فرد ذی نفع برای ابطال سند رهنی خود می تواند به دادگاه دادخواستی را ارائه دهد.

    نحوه ی صدور ابطال سند رهنی

    بعد از اینکه مجوز ابطال سند ملکی رهنی صادر شده، مراجع قضایی دادگاه گواهی قطعیت ابطال سند ملکی رهنی را صادر می کنند، سپس حکم نهایی را که مراجع قضایی صادر کرده اند را به اداره ی ثبت اسناد و املاک ارجاع داده می شود و از این طریق دادخواست ذی نفع اعلام می گردد.

    بعد از اینکه بررسی و ارزیابی های لازم توسط رئیس اداره ی ثبت اسناد و املاک انجام شد و کلیه مراحل صورت گرفت این بخش برای ابطال سند دادخواست را به دفاتر املاک ارجاع داده تا مرحله ی پایانی برای باطل کردن سند ملکی رهنی انجام شود.

    چند نکته که در مورد دعوای ابطال سند رهنی باید به آن توجه شود:

    1) افرادی که سند ملکی آنها عادی است و توسط اداره ثبت اسناد و املاک تنظیم نشده است، این شخص در دادگاه مالک واقعی شناخته نمی شود و این امکان وجود ندارد که دادخواست ابطال سند رهنی را ادا کند. در این شرایط فرد ابتدا باید اقدام الزام به تنظیم سند رسمی را در دفاتر معتبر اسناد رسمی انجام دهد، بعد اقدام به دادخواست ابطال سند را انجام دهد.

    2) در بعضی از مواقع درخواست ابطال سند رهنی به صورت همزمان با باطل کردن اجرائیه مبنی بر سند ملکی رهنی و یا متوقف کردن آن تنظیم می گردد. در این صورت در دادگاه ابطال سند رهنی مورد پیگیری و رسیدگی قرار می گیرد و بعد از اینکه مراجع قضایی حکم قطعی را صادر کردند توقیف و یا ابطال سند از این بخش قانونی مورد بررسی قرار می گیرد.

    افرادی که در مورد دعوای ابطال سند رهنی اطلاعات کاملی را ندارند، می توانند با مراجعه به سایت ایران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره ی حقوقی استفاده کنند.

    طرح دعوی ابطال سند

    طرح دعوی ابطال سند
    طرح دعوی ابطال سند

    فردی که از ملک خریداری شده دچار ضرر و زیان شده باشد، از رهن ملک هم می تواند به صورت مالک شناخته شود، به این صورت که دعوی برخلاف شخصی که برای رهن کردن ملک اقدام کرده است، (راهن) و فردی که ملک را رهن کرده است، (مرتهن) انجام می دهد.

    دعوی ابطال سند رهنی به این صورت است که مال خریداری شده غیرمنقول و غیرمعتبر بوده است و باید توسط دادگاه پیگیری های لازم انجام شود که این ملک به صورت متبوع قرار گرفته است.

    صادر کردن رای قطعی

    بعد از اینکه شخص درخواست ابطال سند را در اختیار دادگاه قرار داد، دادگاه رای قطعی را نسبت به ابطال سند را صادر می کند و همچنین نسبت به دادخواست شخص ذی نفع موضوع ابطال سند توسط رئیس اداره ی ثبت اسناد مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد و بعد از انجام مراحل قانونی به دفاتر املاک ارسال داده می شود، سپس بعد از اینکه

    1) سابقه ی ملک

    2) مدارک را با مندرجاتی که در سند آماده است را با پرونده مطابقت می دهند که این اقدامات توسط متصدی دفتر املاک انجام می شود و همچنین

    3) ابطال سند رهنی در ردیف ملاحظات که در دفتر املاک موجود است، ذکر شده است. این موارد در پیش نویس سند مالکیت جدید که تنظیم شده است، بیان می گردد

    و در مورد مشخصات کامل مالک جدید و همچنین مراحل ابطال سند رهنی و روش مراحل پرونده به طور جامع و کامل در این بخش بیان شده است.

    افراد برای آگاهی بیشتر با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی می توانند، در مورد ابطال سند رهنی در گرو بانک و همچنین دعوی ابطال سند اطلاعات جامع و کاملی را کسب کنند.

    رای دادگاه برای ابطال سند رهنی

    رای دادگاه برای ابطال سند رهنی
    رای دادگاه برای ابطال سند رهنی

    زمانی که دادگاه رای نهایی را در مورد ابطال سند رسمی کرد، مراجع قضائی گواهی قطعیت رای دادگاه را برای شخص ذی نفع صادر می کنند. مراجع قضائی دادگاه حکم قطعی سند را به اداره ثبت اسناد و املاک ارجاع داده و از این طریق تقاضای ذی نفع را در مورد ابطال سند با دادخواست کتبی اعلام می کنند،

    سپس مسئول اداره ی ثبت (مدیری) موضوع دادخواست ذی نفع را به طور کامل و دقیق مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد و پس از انجام پیگیری های لازم مدارک را به دفتر املاک ارجاع می دهند.

    بررسی سوابق و مطابقت با مدارک موجود در دفتر املاک

    متصدی دفتر املاک با بررسی سوابق و مطابقت با مدارک موجود در دفتر املاک و همچنین مطابقت با مندرجات سند جزئیات داخل سند را به طور کامل چک کرده و بعد از بررسی های لازم سند رهنی را ابطال کرده و در ردیف ملاحظات دفتر املاک توضیحات کامل را شرح می دهد.

    در دفتر املاک سند مالکیت جدید در برگه ی پیش نویس صادر شده و مشخصات کامل مالک جدید برای قرار دادن در جریان پرونده ی ثبتی جدید در این بخش نوشته می شود و همچنین در این برگه ی پیش نویس در مورد باطل نمودن سند رهنی، شماره سند، تاریخ مستند باطل نمودن سند به طور کامل قید شده است تا بعدا مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد.

    اداره ثبت و اسناد بخشنامه ای را مبنی بر ابطال سند رهنی ارسال می کند ( در این بخشنامه در مورد جزئیات کامل ابطال سند ذکر شده است) تا مسئول این بخش از فروش و یا مزایده ی هر نوع سند غیر رسمی در دفاتر ثبت و اسناد جلوگیری کند.

    در این بخشنامه در مورد شیوه های سند رهنی عادی که به چه صورت ابطال می شود و در پرونده ی ثبتی املاک ضمیمه ی می شود، توضیحات کامل و جامعی ذکر شده است.

    شرایط وام روی سند ملکی

    شرایط وام روی سند ملکی
    شرایط وام روی سند ملکی

    بانک های مسکن و یا موسسه های مالی و اعتباری در قبال وام و تسهیلاتی که به متقاضیان خود ارائه می دهند، سند ملکی را به عنوان وثیقه نزد خود قرار می دهند تا از این طریق شخص متعهد به پرداخت اقساط بانکی باشد.

    وام های که به متقاضیان ارائه می شود، شامل:

    بعد از اینکه کارشناس بانک ملک خریداری شده را تایید کرد، بانک مذکور با توجه به مبلغ کل ملک حدود شصت و پنج تا هفتاد درصد از مبلغ ملک را به صورت وام به متقاضی پرداخت می کند.

    شخصی که وام و یا تسهیلات بانکی را دریافت کرده است، سند ملک خریداری شده را برای ضمانت در گرو بانک می گذارد.

    اقساط وامی که برای دریافت کننده ی وام تعیین شده است، حدود شصت قسط بوده است.

    نرخ سود وام برای شخص دریافت کننده ی وام حدود هجده درصد است.

    کلیه ی هزینه های انتقال سند ملک بر عهده ی شخصی است که وام را دریافت کرده است.

    کلیه ی مخارج مربوط به کارشناسی بانک، بر عهده ی فردی می باشد که وام گیرنده است.

    یکی از شرایط دریافت وام

    یکی از شرایط دریافت وام به این صورت است که فرد باید همه ی مدارک شغلی خویش و همچنین مدارک ثابت نمودن درآمد را باید به متصدی بانک برای دریافت وام ارائه دهند.

    وام در صورتی به شخص پرداخت می شود که به هیچ بانکی بدهکار نباشد.

    شخصی که تمایل به دریافت وام را دارد، نباید هیچ معوقه ای نسبت به سایر بانک ها داشته باشد.

    یکی از شرایط دیگر وام این است که شخص نباید چک برگشتی داشته باشد، زیرا این علت سبب می شود که در پرداخت وام توسط بانک اختلال ایجاد شود.

    تمامی این موارد در زمان ارائه تسهیلات و همچنین وام دریافتی برای خرید مسکن قید شده است که برای آگاهی کامل در پرداخت اقساط و یا فک رهن و همچنین ابطال سند رهنی در گرو بانک می توانید، با مراجعه به سایت تهران لو به عنوان بهترین سایت برای مشاوره حقوقی مراجعه کرده و از تمامی جزئیات این بخش اطلاعات کامل و جامعی را کسب نماید.

    شرایط وام برای سند ملکی

    شخصی که از بانک های 1) خصوصی 2) نیمه خصوصی 3) دولتی تمایل به گرفتن وام و یا تسهیلات مورد نظر را دارد، سند ملکی خود را به عنوان یک ضمانت نامه در گرو بانک قرار می دهد که کلیه ی بانک ها در زمان پرداخت وام به متقاضی باید طبق ضوابط و مصوبات نظام بانکی کشور به تمامی موارد و اسنادی که در این بخشنامه ها ذکر شده است، توجه داشته باشند، كه عبارتند از:

    ملکی که شخص به عنوان وثیقه در گرو بانک قرار می دهد، باید شش دانگ و یا دارای سند مالکیت باشد و به هیچ وجه در طرح های 1) شهرداری 2) راهسازی 3) مترو قرار نداشته باشد و بانک مذکور باید قبل از پرداخت وام، بانک تمامی استعلام های لازم را انجام داده و شخصی که سند خود را به عنوان وثیقه قرار داده است، تمامی اظهارات خود را برای بانک با دلیل و منطق استدلال کرده و گواهی کند.

    ملک هایی که قدمت زیادی داشته و در معرض تخریب هستند

    ملک هایی که قدمت زیادی داشته و در معرض تخریب هستند، در شرایطی که بنای کلی ساختمان کمتر از پنجاه درصد در حال تخریب باشد، بعد از اینکه مبلغ تخریب کسر شد مورد ارزیابی قرار گرفته و در رهن بانک گذاشته می شود و همچنین سند ملکی که بالای پنجاه درصد در حال تخریب باشد، قابل رهن در گرو بانک نبوده و به عنوان وثیقه مورد تایید نمی باشد.

    ملک هایی که فاقد پایان کار هستند و از نظر بانکی واجد شرایط نیستند و وام دریافتی به آنها تعلق نمی گیرد و شرایط دریافت وام را نیز ندارند.

    سند ملک هایی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نشده اند واجد شرایط دریافت وام بانکی نیستند.

    سند ملکی که در اختیار شخص دیگری به رهن گرفته شده است،

    با توجه به موارد ذیل واجدالشرایط دریافت وام هستند:

    1) مدت زمان عقد اجاره ی ملک از حدود یک سال بیشتر نباشد.

    2) تا جای ممکن بانک از قبول کردن زمین و یا املاک عمومی که شخص به عنوان وثیقه در گرو بانک قرار می دهد، باید بپرهیزند.

    3) بررسی و ارزیابی ملک اداری و یا تجاری که متقاضی دریافت وام هستند، حدود هشتاد درصد تشخیص ارزش کارشناسان بانکی است.

    4) در قرارداد ملکی که مورد اجاره قرار گرفته است، علاوه بر موارد معمول که باید در قرارداد ذکر شود، مواد دیگری بیان نشده باشد.

    5) املاکی که به صورت 1) مسکونی 2) تجاری مسکونی 3) مسکونی اداری و واحد مذکور به عنوان سرقفلی اجاره شده باشد و ملک در دست مالک باشد و مالک به مدت یکسال اجاره داده شود، این ملک واجد شرایط دریافت وام بانکی است و شخص حقیقی در قبال وام دریافتی می تواند سند این بخش را به عنوان ضمانت به بانک ارائه دهد.

    سوالات رایج

    ابطال سند رهنی به چه صورت انجام می شود؟

    یکی از اسناد رسمی، اسناد رهنی هستند که به عنوان ضمانت و یا وثیقه برای شخصی که از تسهیلات بانکی و یا وام از بانک های دولتی و یا غیر دولتی مورد استفاده قرار می گیرد.

    در صورتی که مالک واقعی ملک مشخص شده باشد و ملک توسط این شخص خریداری و در اداره ی ثبت اسناد و املاک تنظیم شده باشد، شخص تا زمانی که این اقساط را پرداخت میکند، سند مالکیت ملک در گرو بانک قرار می دهد.

    برای تنظیم سند ملکی رهنی باید تمامی مراحل قانونی را رعایت کنیم، زیرا این سند بسیار معتبر بوده است و از اهمیت خاصی نیز برخوردار است،

    لذا در صورتی که تنظیم سند رهنی طبق ضوابط و مقررات تنظیم نشده باشد و با اصل مندرجات مغایرت داشته باشد، شخص ذی نفع باید اقدام به ابطال سند رهنی کند که این ابطال نیز باید با تنظیم دقیق دادخواست به دادگاه صورت بگیرد.

    اگر شخصی منزلی را خریداری کند و در مورد اینکه منزل در رهن بانک قرار دارد، اطلاعی نداشته باشد، باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

    زمانی که شخصی منزل را خریداری کرده است و از اینکه سند ملکی رهنی است، اطلاع کامل نداشته باشد، در این صورت شخص باید در اولین اقدام خود از فروشنده بخواهد که برای تنظیم سند رسمی مراحل انجام فک رهن را انجام دهد.

    در صورتی که فروشنده ملک فک رهن را انجام ندهد خریدار ملک این اجازه را دارد که معامله ای که بین دو طرف انجام شده است را باطل کرده و یا مبلغ پرداختی در این قرارداد را از فروشنده دریافت کند.

    برای رسیدگی بیشتر شخص می تواند با مراجعه ی حضوری به مراجع قضایی بر علیه فروشنده درخواست کتبی مستلزم به تنظیم سند رسمی و یا فک رهن به دادگاه مذکور بدهد.

    چه زمان سند به رسمیت شناخته می شود؟

    اسنادی که در 1) اداره ی ثبت اسناد و املاک 2) دفاتر اسناد رسمی 3) نزد مامورین متعهد رسمی که صلاحدید انجام این کار را دارند و تمامی مراحل قانونی در آن رعایت شده باشد، تنظیم شود، سند رسمی شناخته شده و معتبر است.

    سند ملکی چه نوع سندی است؟

    سند ملکی، سندی است که بین خریدار و فروشنده منزل به توافق رسیده و تمامی موارد از قبیل 1) ویژگی های ملک و مال 2) تصویر نقشه 3) ملاحظات حقوقی ملک 4) محدودیت نقل و انتقال با جزئیات کامل و طبق ضوابط قانونی در این توافق نامه ذکر شده است.

    نتیجه گیری

    بهتر است، افراد قبل از اینکه هر نوع معامله ی را در زمینه ی خرید و فروش منزل انجام دهند، در مورد انواع سند معتبر که اعتبار داشته و به این سند وام و تسهیلات مورد نیاز شخص حقیقی تعلق گیرد، اطلاعات کاملی را به دست آورند.

    طبق ماده ی هزار و دویست و چهل و هشت قانون مدنی این چنین آمده است، سند نوشته ای است که در زمان دعوی و یا دفاع می توان به آن استناد کرد.

    یکی از سندهای رسمی که به عنوان معتبرترین سند ملکی شناخته شده است، سند شش دانگ نام دارد که متعلق به یک نفر است. افرادی که برای خرید مسکن از تسهیلات و وام های بانکی استفاده می کنند، بانک به عنوان ضمانت و یا وثیقه از شخص سند ملکی را دریافت می کند که این سند در گرو بانک قرار می گیرد.

    شخص متعهد می شود که اقساط بانکی را در زمان مقرر پرداخت کرده و بعد از اتمام اقساط بانکی سند از رهن بانک خارج می شود.

    افرادی که تمایل دارند، سند ملکی خود را فک رهن کنند، باید به دو شرط نیز توجه داشته باشند،

    1) تمامی اقساط را پرداخت کرده

    2) از طرح سپرده گذاری استفاده کنند

    اگر به هردلیلی بین خریدار و فروشنده مشکل و یا اختلافی ایجاد شد می توانند دادخواست ابطال سند رهنی در گرو بانک را از سمت مقامات قضایی انجام دهند و یک دادخواست به دادگاه ارجاع داده تا پیگیری و رسیدگی های لازم از سوی مقامات قضایی صورت گرفته و بعد از انجام تمامی پیگیری ها دادگاه دادخواست را به دفاتر املاک ارجاع می دهد و ابطال سند انجام می شود.

    در این جا به انتهای مقاله ی ابطال سند رهنی در گرو بانک رسیدیم، مجددا توصیه می کنیم که برای دریافت مطالبی کامل و مفیدتر به وب سایت تهران لو مراجعه نمایید.

    تهران لو بهترین و مناسب ترین سایت برای مشاوره های حقوقی و معرفی بهترین وکلا در هر زمینه ای می باشد. امیدوار هستیم مطالب ارائه شده در خصوص ابطال سند رهنی در گرو بانک برایتان مفید بوده باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با