نیاز به مشاوره در این زمینه دارید؟ نام و شماره تماستون رو وارد کنید تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان با شما تماس بگیرن وبهتون مشاوره بدن!

    نام و نام خانوادگی


    شماره تماس

    در این مقاله قرار است به بررسی موضوع لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر بپردازیم. با ما همراهی نمایید.

    لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر
    لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر

    در جامعه امروزی معضلات و مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که جوانان و افراد جامعه را به شدت تهدید می کند. بعضی مواقع افراد با این مشکلات درگیر می شوند و برای رهایی از این مشکلات ممکن است، با دادگاه، دادگستری، وکیل و قاضی سروکار پیدا کنند. برای رسیدن به موفقیت در این موارد و هر موردی که ممکن است، نیاز به رفت و آمد به دادگاه و دادگستری داشته باشید، باید از وکلای باتجربه و چیره دست استفاده کنید تا شما را راهنمایی کنند.

    داشتن یک وکیل خوب

    بر خلاف این که بسیاری از افراد تصور می کنند، پیدا کردن یک وکیل خوب کار چندان سختی نیست، ولی تجربه ثابت کرده که اتفاقا داشتن یک وکیل خوب می تواند اطمینان بیشتری به شخص برای رسیدن به نتیجه دلخواهش بدهد و روند کار خیلی سریعتر پیش برود.

    به راحتی نمی توان یک وکیل متخصص و با تجربه پیدا کرد. چون هر وکیلی این ادعا را دارد که در کار خود متخصص است، ولی اینکه واقعا به کار خود مسلط است، یا خیر نیاز به بررسی های بیشتر و دیدن سوابق و نتایج کاری قبلی وکلا دارد.

    سایت تهران لو با معرفی وکلای باتجربه و متبحر در زمینه های مختلف به شما کمک می کند تا به آنچه می خواهید برسید. پیدا کردن راه حل های قانونی به آسانی نیست و لازمه این کار مشاوره با افراد بسیار با تجربه است. برای پیدا کردن این افراد چیره دست پیشنهاد می کنیم، حتما از سایت تهران لو بازدید داشته باشید و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارید.

    اعتیاد

    یکی از مشکلاتی که از زمان های قدیم هم بوده و الان هم افراد بسیاری از جامعه با آن دست و پنجه نرم می کنند، اعتیاد است. بسیاری از ما از مواجه شدن با افراد معتاد واهمه داریم و کسی مایل به کمک کردن به آنها نیست، اما مواردی هم هست که افراد ناجوانمردانه به این امر متهم می شوند و اگر راهکار درستی به کار نگیرند و با افراد با تجربه مشورت نکنند ممکن است، این اتهام به قیمت بالایی مانند جریمه نقدی، حبس و یا حتی اعدام برای فرد متهم تمام شود.

    در این مقاله به توضیحاتی در مورد قوانین مربوط به اعتیاد می پردازیم تا به شما کمکی برای آشنایی با این قوانین کرده باشیم. در زیر سوالات متداول در زمینه جرایم مواد مخدر آورده شده و سپس به توضیحاتی در مورد آنها می پردازیم:

    در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    ابتدا به تعریف اعتیاد می پردازیم و این که آیا اعتیاد جرم محسوب می شود، یا بیماری؟

    ذکر عوارض اقتصادی مصرف مواد مخدر:

    به چه کارهایی در زمینه مواد مخدر جرم گفته می شود؟

    از نگاه قانون مجازات نگهداری مواد مخدر چیست؟

    قانون چه مجازاتی برای متهمین و مجرمین مواد مخدر شیشه و هروئین در نظر می گیرد؟

    تزریق مواد مخدر به شخصی دیگر چه حکمی دارد؟

    تفحص و بررسی منازل به منظور کشف جرم چه قواعد و قوانینی را شامل می شود؟

    آیا برای ورود و بازرسی منازل متهمین شرایط و قوانین وجود دارد؟

    طبق قوانین چه افرادی اجازه بازرسی دارند؟

    طبق قوانین حاکم بر آئین مبارزه با مواد مخدر چه کسانی حق بازرسی دارند؟

    چه مجازاتی برای افرادی که ناقض قوانین مرتبط با بازرسی و تفتیش باشند، در قانون ذکر شده است؟

    برای چه کسانی از متهمین مواد مخدر حکم اعدام اعلام می شود:

    برای گرفتن تخفیف در مجازات متهم مواد مخدر، چه شرایطی لازم است؟

    قانون برای متهمین رده های بعدی و نزدیکان درجه یک متهم چه مجازاتی را در نظر می گیرد؟

    اگر مردی اعتیاد به مواد مخدر باشد، آیا همسر او می تواند درخواست طلاق دهد؟

    یک وکیل با تجربه برای دفاع از متهم مواد مخدر چه اقداماتی باید انجام دهد؟

     

    ابتدا به تعریف اعتیاد می پردازیم و این که آیا اعتیاد جرم محسوب می شود، یا بیماری؟

    در آغاز مبحث لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر به تعریف و ذکر مواردی در خصوص اعتیاد می پردازیم.

    ابتدا به تعریف اعتیاد می پردازیم و این که آیا اعتیاد جرم محسوب می شود، یا بیماری؟
    ابتدا به تعریف اعتیاد می پردازیم و این که آیا اعتیاد جرم محسوب می شود، یا بیماری؟

    در واقع به طور قطع نمی توان گفت که اعتیاد نوعی بیماری است، یا جرم؟، اما قانون اعتیاد را جرم می داند.

    در ماده 15 قانون اصلاح قانون مواد مخدر، به صورت کاملا واضح نوشته شده که اعتیاد جرم محسوب می شود، ولی در ادامه این قانون بیان شده است که معتادان می توانند به مراکز درمانی مراجعه و اقدام به درمان خود کنند. و همچنین ذکر شده که معتادان تا زمانی که در مراکز درمانی در حال معالجه باشند، تحت تعقیب کیفری جرم اعتیاد قرار نمی گیرند. غیر از قانون، علوم پزشکی و زیست شناسی، معتاد را بیماری روانی می داند که این بیماری ریشه در ژنتیک دارد.

    با این تفاصیل آیا باید معتادان را مجرم بنامیم یا بیمار؟ آیا باید با دید یک گناهکار که باید از آنها فرار کرد به آنها نگاه کنیم، یا با دید یک بیمار که نیاز به درمان و مراقبت و کمک های دیگران دارد، به آنها بنگریم؟

    همانطور که گفته شد قانون در ماده ای می گوید که معتادانی که در حال درمان خود هستند، مجازات نخواهند شد و در ماده 16 مجازات سنگینی برای آنها در نظر گرفته است.

    در ماده 16 بیان شده که:

    معتادان به پرداخت مبلغ 1 تا 5 میلیون ریال و سی ضربه شلاق محکوم می شوند. و اگر شخص معتاد از پرسنل اداره هایی دولتی یا کمپانی های وابسته به دولت باشد، غیر از پرداخت نقدی و شلاق که برای معتادان در نظر گرفته شده، به ترک شغل هم محکوم می شود، ولی بعد از ترک اعتیاد می توانند دوباره در ادارات دولتی مشغول به کار شوند.

    بر اساس این شرایط و موارد گفته شده، از نظر قانون، اعتیاد دارای دو ماهیت است. در وهله اول معتاد مجرم شناخته می شود و مجازات های سنگینی مانند جریمه نقدی و شلاق برای آنها در نظر گرفته می شود، ولی اگر معتاد اقدام به بهبودی و درمان خود کند، این جرائم قابل چشم پوشی است.

    مسئله اعتیاد و معتادان علاوه بر اینکه باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه می شود، بر موارد اقتصادی هم تاثیرهای زیادی می گذارد. در زیر به بخشی از عوارض اقتصادی مصرف مواد مخدر می پردازیم.

    در ماده 16 بیان شده که:
    در ماده 16 بیان شده که:

    ذکر عوارض اقتصادی مصرف مواد مخدر:

    در ادامه ی مبحث لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر به ذکر مواردی در خصوص عوارض اقتصادی مصرف مواد مخدر می پردازیم.

    زمانی که یک نفر به مصرف مواد مخدر روی می آورد، هزینه های زیادی برای خود و جامعه به وجود می آورد. هزینه هایی مانند: خرید مواد مخدر، درمان و مراقبت از معتادان نیز هزینه های زیادی دارد،

    زمانی که یک فرد معتاد می شود، اگر شاغل باشد، قطعا به دلیل اعتیاد بازدهی کاری اش پایین می آید، برای مبارزه با آوردن مواد مخدر به داخل کشور؛ سازمان و افراد زیادی باید در این زمینه کار کنند و فعال باشند تا بتوان از ورود آنها جلوگیری کرد و این کار هزینه زیادی نیاز دارد،

    ضمنا هزینه قضات و دادگستری که باید به این موارد، جرم ها، معتادان و توزیع کنندگان مواد مخدر رسیدگی کنند و شکایت در این زمینه را بررسی کنند، هم هزینه هایی برای جامعه به وجود می آورد. اگر این هزینه ها حذف شوند و یا حداقل کاهش پیدا کنند، می توان آن هزینه ها را در جای دیگری از جامعه که نیاز بیشتری وجود دارد، صرف کرد.

    ذکر عوارض اقتصادی مصرف مواد مخدر:
    ذکر عوارض اقتصادی مصرف مواد مخدر:

    به چه کارهایی در زمینه مواد مخدر جرم گفته می شود؟

    در ادامه ی مبحث لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر به ذکر مواردی در خصوص این که به چه کارهایی در زمینه مواد مخدر جرم گفته می شود خواهیم پرداخت.

    در علم حقوق هر فعالیتی در زمینه مواد مخدر مانند: کشت مواد مخدر، ساخت و تبدیل مواد مخدر صنعتی، جا به جایی مواد مخدر، خرید و فروش مواد مخدر، مخفی کردن و نگهداری و استعمال مواد مخدر. تمام این موارد جرم محسوب می شود و در صورت اثبات آن مجازاتی برای افراد مجرم در نظر گرفته می شود.

    ماده یک قانون اصلاح مقابله با مواد مخدر به جزئیات بیشتری در مورد جرائم مواد مخدر پرداخته است:

    به چه کارهایی در زمینه مواد مخدر جرم گفته می شود؟
    به چه کارهایی در زمینه مواد مخدر جرم گفته می شود؟
    به چه کارهایی در زمینه مواد مخدر جرم گفته می شود؟
    به چه کارهایی در زمینه مواد مخدر جرم گفته می شود؟

    از نگاه قانون مجازات نگهداری مواد مخدر چیست؟

    در ادامه ی مبحث لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر به ذکر مواردی در خصوص این که از نگاه قانون مجازات نگهداری مواد مخدر چیست خواهیم پرداخت.

    یکی از جرم هایی که بسیار مهم و پرچالش در ایران می باشد، جرائم مربوط به مواد مخدر است. درگیر شدن جوانان و نوجوانان که آینده سازان هر کشوری هستند، در جرائم مواد مخدر باعث اهمیت موضوع رسیدگی و پیگیری و مبارزه با فساد ناشی از مواد مخدر شده است.

    مخصوصا مواد صنعتی مانند گل که جدیدا جایگزین شیشه شده است، باعث ایجاد نگرانی بیشتری در جامعه شده و حساسیت این موضوع را افزوده است.

    ماده مخدر گل از حشیش به دست می آید و در جامعه و بین جوانان به نام های دیگری مثل وید و علف شناخته می شود. از دلائل پرطرفدار بودن این ماده مخدر می توان به ارزان بودن آن و روش مصرف آسان آن اشاره کرد.

    اثرات ماده مخدر شیشه کوتاه مدت است، ولی خیلی مخرب تر و خطرناک تر است. جرم های بسیار زیاد و سنگینی در اثر مصرف شیشه اتفاق می افتد که از امثال آن می توان انواع قتل ها و تجاوزها را نام برد.

    نگهداری و همراه داشتن مواد مخدر

    نگهداری و همراه داشتن مواد مخدر در دسته جرائم مربوط با مواد مخدر قرار می گیرند. نگه داشتن مواد مخدر به هر طریقی و در هر مکانی چه در انبار یا در مکان های بیرون شهر یا در خانه ی شخصی یا در شرکت و موسسات وآشپزخانه ها جرم محسوب می شود

    و حمل مواد مخدر هم چه به صورت گروهی باشد، یا فردی، چه با خودرو انجام شود، یا موتور، کامیون، تریلی و یا حتی بدون وسیله صورت بگیرد هم جزء جرائم به حساب می آید و شخص انجام دهنده هم مجرم خواهد بود و بر اساس نوع ماده مخدر و مقدار آن، برایش مجازات در نظر گرفته می شود.

    نگهداری و همراه داشتن مواد مخدر
    نگهداری و همراه داشتن مواد مخدر

    در قوانین مبارزه با مواد مخدر برای نگهداری مواد مخدر چه طبیعی و چه سنتی، مجازات افراد مجرم به طور دقیق و کامل آورده شده است.

    ماده 5 قانون مقابله با مواد مخدر به مجازات مجرم مواد مخدر طبیعی مانند تریاک با ذکر جزئیات پرداخته است.

    نگهداری و همراه داشتن مواد مخدر
    نگهداری و همراه داشتن مواد مخدر

    مقررات نگه داری مواد مخدر طبیعی و صنعتی

    در قانون مقابله با مواد مخدر مجازات نگهداری مواد مخدر طبیعی و صنعتی تقریبا متفاوت می باشد و در دو ماده جداگانه به توضیح مجازات نگهداری آنها می پردازد. در زیر ابتدا به توضیح مختصری در مورد مواد مخدر هروئین و شیشه و اثرات آنها که جزء مواد مخدر صنعتی می باشند، می پردازیم و سپس ماده مربوط به مجازات نگهداری این مواد را ذکر می کنیم.

    مجازات جرم نگهداری و حمل مواد مخدر هروئین و شیشه که مواد مخدر صنعتی می باشند:

    هروئین از مواد مشتق شده از تریاک است که با عملیات تقطیر به شکلی مستقیم و بی واسطه از مورفین به دست می آید. یعنی از هر 2هزار گرم مورفین یا هر 20 کیلو تریاک، 1000 گرم هروئین حاصل می شود.

    به همین دلیل هروئین یک ماده مخدر بسیار خطرناک و بسیار قوی تر از مورفین می باشد و اثرات آن حدود 10 برابر بیشتر از مورفین می باشد.

    عوارض هروئین بسیار شدید می باشد

    عوارض هروئین بسیار شدید می باشد و کسی که هروئین مصرف می کند دچار حالتهای زیر می شود: نشئگی، اضطراب، احساس شادی زودگذر، نقص در گفتار، بی صبری، سرمستی، عدم تعادل، عدم داشتن اراده در حرکات، احساس خواب آلودگی، کاهش پیدا کردن ضربان قلب و…

    یکی دیگر از مواد مخدر صنعتی شیشه است. نام شیمیایی آن مت آمفتامین می باشد که جزء داروهای محرک عصب ها محسوب می شود. مت آمفتامین با نام های یخ، شیشه و کریستال در بازار و بین معتادین شناخته می شود. کسانی که این دارو را مصرف می کنند، زمان مصرف درد شدیدی را متحمل می شوند.

    اثر این دارو روی بدن حدود 3 تا 4 ساعت است و افراد معتاد آن را به صورت خوراکی، تزریقی و یا تدخین استفاده می کنند. این ماده مخدر به جسم و روان آسیب های بسیار زیاد و جبران ناپذیری وارد می کند.

    از جمله این عوارض می توان موارد زیر را نام برد: بالا رفتن ضربان قلب، افزایش فشار خون، بی خوابی، کم شدن اشتها، تحریک پذیری، بالا رفتن دمای بدن، ایجاد توهم، تشنج و حتی مرگ.

    عوارض هروئین بسیار شدید می باشد
    عوارض هروئین بسیار شدید می باشد

    قانون چه مجازاتی برای متهمین و مجرمین مواد مخدر شیشه و هروئین در نظر می گیرد؟

    در ادامه ی مبحث لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر به ذکر مواردی در خصوص این که قانون چه مجازاتی برای متهمین و مجرمین مواد مخدر شیشه و هروئین در نظر می گیرد خواهیم پرداخت.

    در کل قانون دو روش با مقابله و مجازات مجرمین مواد مخدر در پیش می گیرد که این قوانین در ماده 4 و ماده 8 قانون اصلاح قانون مقابله با مواد مخدر بیان شده است.

    در ماده 4 قانون مجازات خاص برای نوعی از مواد مخدر در نظر گرفته شده است و در ماده 8 قانون مجازات بسیار شدیدتری برای مواد مخدر صنعتی بیان شده است و نسبت به آنها سختگیرانه تر برخورد می کند و علت آن هم این است که مواد ذکر شده در ماده 8 که مواد مخدر صنعتی هستند، بسیار خطرناک تر و با عوارض بیشتری نسبت به سایر مواد مخدر هستند.

    هروئین و شیشه

    هروئین و شیشه هم در دسته مواد مخدر ذکر شده در ماده 8 قانون اصلاح قانون مقابله با مواد مخدر قرار می گیرند. از نمونه های سختگیری در مجازات می توان مورد زیر را بیان کرد: در قانون اصلاح قانون مقابله با مواد مخدر، خرید و فروش و معامله بیشتر از 5 کیلوگرم تریاک، حکم اعدام را برای مجرم در نظر گرفته است،

    ولی در ماده 8 قانون اصلاح قانون مقابله با مواد مخدر، خرید و فروش و معامله سی و یک گرم شیشه یا هروئین، حکم اعدام را برای متهم در پی دارد. همانطور که ذکر شد هروئین به نسبت 20 برابر زیان بار تر و مضرتر از تریاک است، پس قطعا به نسبت هم باید مجازات سنگین تری داشته باشد.

    با توجه به میزان ماده مخدر و نوع ارتکاب جرم، مجازات تعیین شده است. جزئیات ماده 8 در زیر آمده است:

    هروئین و شیشه
    هروئین و شیشه
    هروئین و شیشه
    هروئین و شیشه

    همانطور که در ماده 8 مشاهده می شود، حساسیت قانون به این نوع مواد مخدر به حدی زیاد است که حتی برای مقدار کمتر از یک گرم هم مجازات در نظر گرفته شده است. بند یک و دو مجازات مقدار زیر یک گرم را ذکر کرده است.

    قانون مقابله با مواد مخدر برای مجرمین و متهمین مواد مخدر بسته به نوع ماده مخدر مجازاتی در نظر می گیرد. در بالا به دو نمونه از مجازات های ذکر شده در قانون مقابله با مواد مخدر اشاره شد.

    در ماده 4 قانون مقابله با مواد مخدر مجازات ذکر شده برای کسانی که بنگ، کراس، تریاک یا شیره وارد کشور کند به شرح زیر می باشد:

    هروئین و شیشه
    هروئین و شیشه

    کاربردهای مواد قانونی در خصوص مبارزه با مواد مخدر

    حالا به ذکر مثالی برای موارد کاربرد قوانین فوق می پردازیم. فرض کنید، شخصی از هر روشی و با هر وسیله ای مقدار 31 گرم هروئین را با خود حمل کرده و وارد کشور کرده است، به نظرتان مجازات او چیست؟

    کاربردهای مواد قانونی در خصوص مبارزه با مواد مخدر
    کاربردهای مواد قانونی در خصوص مبارزه با مواد مخدر

    با نگاه به قوانین فوق و در نگاه اولیه احتمالا همانطور که در بند 6 ماده 8 قانون اصلاح قانون مقابله با مواد مخدر ذکر کرده است، مجازات این فرد اعدام است، ولی چون در اسلام توصیه شده که تا جایی که ممکن است، از گرفتن جان مسلمانی اجتناب شود، پس باید به تمام بندهای ذکر شده در این مواد قانونی توجه شود و روزنه ای از بین آنها پیدا شود.

    پیدا کردن راهکار برای هر کسی مخصوصا در موارد متهمین مواد مخدر با توجه به سخت گیری قانون در این مورد کار بسیار سختی است. به همین دلیل باید با وکلای با تجربه و چیره دست مشورت شود و از آنها راهنمایی گرفته شود. توصیه می شود، با مراجعه به سایت تهران لو از مشاورین بسیار ماهر آنها استفاده کنید و مشاوره بگیرید.

    در مورد مثال فوق الذکر، یک وکیل با تجربه سعی در پیدا کردن راه های گریز از حکم اعدام می کند. مثلا اگر هروئین کشف شده از فرد دارای ناخالصی باشد،

    ناخالصی

    حتی ناخالصی به میزان یک گرم باشد، حکم اعدام لغو می شود. و یا اگر فرد در شرایط اضطراری و ترس از اشخاصی و ترس از ایجاد مزاحمت برای خانواده اش یا بستگانش از طرف اشخاص ثالث این کار را کرده باشد، حکم اعدام از دوش او برداشته می شود.

    و اگر تمام موارد این حالات برای مجرم شامل نشود و مجرم با آگاهی و با میل خود دست به این کار زده باشد، حکم اعدام برای او قابل انجام است،

    اما در الحاقیات جدید قوانین مبارزه با مواد مخدر دیگر سقف 30 گرم حکم اعدام ندارد و اگر شخصی بابت ارتکاب به جرائمی مانند نگهداری، خرید، حمل و پنهان کردن ماده مخدر دستگیر شود و میزان ماده مخدر کشف شده از او 3 کیلوگرم باشد، حکم اعدام برای او صادر خواهد شد و برای موارد دیگر ارتکاب جرم ذکر شده در ماده 8 قانون اصلاح قانون مقابله با مواد مخدر، سقف 2 کیلوگرم معرفی شده است،

    البته تنها داشتن سقف میزان ماده مخدر، حکم اعدام را در پی نخواهد داشت، بلکه وجود یکی از بندهای الف، ب و پ ماده واحده الحاقی مصوب 1396 هم باید اثبات شود که این الحاقیات در زیر آمده است:

    ناخالصی
    ناخالصی
    ناخالصی
    ناخالصی

    البته این ماده واحده الحاقی در بعضی مواقع به جای کاهش مجازات و اعمال تخفیف باعث بیشتر و شدیدتر شدن مجازات هم شده است که همین مورد باعث وارد آمدن انتقاداتی به این ماده شده است.

    جاسازی مواد مخدر در خودرو شامل چه مجازاتی می شود؟

    گاهی وقت ها پیش می آید که شخصی برای اذیت کردن دیگری و یا انتقام گرفتن از او، مواد مخدر را در خودرو ی خود جا سازی می کند. انجام این کار به هر دلیلی و به هر شکلی جرم محسوب می شود و ضربه زدن به دیگری و جاسازی مواد مخدر در خودرو شخصی و یا در محل زندگی شخص جرم به حساب می آید و مجازات سنگینی برای مجرم در پی خواهد داشت.

    تزریق مواد مخدر به شخصی دیگر چه حکمی دارد؟

    در ادامه ی مبحث لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر به ذکر مواردی در خصوص این که تزریق مواد مخدر به شخصی دیگر چه حکمی دارد خواهیم پرداخت.

    اگر شخصی بدون اطلاع به فردی دیگر مواد تزریق کند، مرتکب جرم شده است و کسی که بدون اطلاع و بدون رضایت مورد تزریق قرار گرفته است، می تواند از فرد تزریق کننده شکایت کند و درخواست مجازات نماید،

    اما این تزریق باید کاملا ناآگاهانه صورت گرفته باشد، زیرا اگر آگاهانه و با اطلاع انجام شده باشد، جزء جرائم استعمال مواد مخدر محسوب می شود و مجازات این گروه را در پی دارد و ضمنا باید به این نکته توجه شود که تزریق مواد مخدر نباید با هدف درمانی و ضروری انجام شده باشد.

    تزریق مواد مخدر به شخصی دیگر چه حکمی دارد؟
    تزریق مواد مخدر به شخصی دیگر چه حکمی دارد؟

    تفحص و بررسی منازل به منظور کشف جرم چه قواعد و قوانینی را شامل می شود؟

    در ادامه ی مبحث لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر به ذکر مواردی در خصوص تفحص و بررسی منازل به منظور کشف جرم خواهیم پرداخت.

    ابتدا باید به توضیح این نکته بپردازیم که تا وقتی که جرم شخصی در دادگاه به اثبات نرسیده است، از نظر قانون آن شخص بی گناه شناخته می شود و مامورین قانون باید با افراد به طور قانونی و عادلانه برخورد کنند.

    زمانی که برای کشف جرم و شناخت مجرم اقدام می شود، یکی از مراحل دادرسی و کشف جرم، تحقیقات مقدماتی است که این کار نیاز به ورود به منازل و تفتیش و بازرسی اماکن دارد. در این موارد مامورین قانون باید به شهروندان احترام گذاشته و حقوق آنها را حفظ کند. در قانون آیین دادرسی کیفری برای حفظ حقوق افراد در زمان بازرسی منازل، حقوقی تعریف شده است.

    تفتیش و بازرسی

    یکی از مهمترین اقداماتی که مامورین کشف جرم در به دست آوردن دلائل، کشف، ضبط اشیاء و اموال و یا وسایل جرم انجام می دهند، تفتیش و بازرسی منازل و بقیه جاهایی است که مجرم از آن ها برای مخفی کردن وسایل جرم استفاده می کند. در بازرسی منزل باید هم حقوق افراد یا همان اصل مصونیت مسکن و هم حقوق جامعه یا اصل کشف حقیقت رعایت شود.

    طبق این قانون ورود اجباری به منزل اشخاص از طرف افراد عادی و مامورین و مقامات غیرقضایی ممنوع می باشد و اشخاصی که مرتکب این عمل می شوند، مجرم شناخته شده و مجازات می شوند،

    اما در مواردی که پای حقوق جامعه و کشف جرم یا جلوگیری از جنایتی در میان باشد، قانون استثناهایی در نظر گرفته است و مامورین قانون می توانند به منزل اشخاص ورود کنند. مواد 36 تا 103 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری به امر تفتیش و بازرسی منازل و کشف وسایل جرم پرداخته است.

    اکنون به توضیح تفاوت تفتیش و بازرسی می پردازیم.

    در علم حقوق بین وارد شدن به منزل برای دستگیری متهم که بازرسی نامیده می شود و وارد شدن به منزل برای جستجو و تفحص تفاوت وجود دارد. در بازرسی مامورین فقط برای مشاهده و احتمالا دستگیری متهم وارد منزل شخص می شود، ولی در حالت دوم مامورین برای تفتیش و جستجوی لوازم و گوشه و کنار منزل متهم وارد منزل او می شود و این امر ممکن است، نظم جامعه را به هم بزند.

    تفتیش و بازرسی
    تفتیش و بازرسی

    آیا برای ورود و بازرسی منازل متهمین شرایط و قوانین وجود دارد؟

    در ادامه ی مبحث لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر به ذکر مواردی در خصوص این موضوع که آیا برای ورود و بازرسی منازل متهمین شرایط و قوانین وجود دارد خواهیم پرداخت.

    هر کسی به راحتی نمی تواند برای بازرسی و تفتیش و پیدا کردن مجرم یا پیدا کردن وسایل جرم به منزل اشخاص وارد شود و قانون برای این امر مقررات بسیار سختی در نظر گرفته است. هیچ کس بدون اجازه قانون نمی تواند وارد منزل افراد شود، مگر اینکه جرم مشهود باشد. مواد 24 و 96 قانون آیین دادرسی کیفری 1378 به توضیحاتی در مورد شرایط ورود به منازل پرداخته است.

    ورود و تفتیش منزل متهمین باید در روز انجام شود

    حتی بیان شده است که ورود و تفتیش منزل متهمین باید در روز انجام شود و تفتیش منازل در شب ممنوع می باشد، مگر در موارد ضروری که قاضی صدور کننده مجوز باید در صورتجلسه ضرورت را قید کرده باشد. مثلا در قوانین فرانسه ذکر شده است که بازرسی باید بین ساعت 6 صبح تا 9 شب انجام شود،

    مگر این که پای جرایم سازمان یافته و گسترده در میان باشد. در مجوزی که برای ورود به منزل صادر می شود، باید مقامات قضایی مدت اعتبار آن مجوز و تعداد دفعات آن را مشخص کند.

    همچنین در قوانین ذکر شده است که بازرسی باید به طور عادی و با ارائه مجوز انجام شود و به هیچ وجه به ساختمان و اشیای داخل منزل خسارتی وارد نشود. بازرسی فقط باید زمانی انجام شود که کسی در محل حضور داشته باشد و گرنه غیر ممکن است، مگر اینکه از طرف قانون فوریت آن ذکر شده باشد.

    تبصره ماده 142 لایحه جدید به این موضوع پرداخته است.

    بازرسی منزل باید در حضور مامور قانونی و شاهد تحقیق انجام شود

    در آخر بیان می شود که بازرسی منزل باید در حضور مامور قانونی و شاهد تحقیق انجام شود و از حضور افرادی غیر از شاکی، متهم و شاهد تحقیق باید جلوگیری شود. و حضور 2 شاهد هم کافی می باشد. اگر صاحبخانه حضور نداشته باشد، باید بازرسی و تفتیش با حضور همسر یا بزرگترین فرد خانواده انجام شود.

    و اگر حضور هیچکدام از آنها میسر نباشد حتما دو شاهد که از مامورین قضایی نباشند کافی است. در قوانین فرانسه ذکر شده است که اگر متهم نتواند در محل بازرسی حضور داشته باشد، بازرسی می تواند با حضور نماینده متهم یا دو نفر شاهد که خود متهم آن ها انتخاب می کند یا دو نفر شاهد که مقام قضایی آنها را انتخاب می کند انجام شود.

    آیا منظور از منزل که در قوانین ذکر شده است، شامل منازل اجاره ای و موقت هم می شود؟

    در قوانین مربوط به تفتیش و بازرسی گفته نام منزل برای بازرسی برده شده فقط منظور محل سکونت شخص متهم نیست، بلکه هر مکان یا محلی که شخص در آنجا زندگی می کند مد نظر است، در نتیجه سایز و اندازه ی آن، نوع ساختمان، دائم یا موقت بودن آن و ثابت یا متحرک بودن آن اصلا مهم نیست و همان حکم منزل را در قوانین بازرسی و تفتیش دارد.

    طبق قوانین چه افرادی اجازه بازرسی دارند؟

    در ادامه ی مبحث لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر به ذکر مواردی در خصوص این موضوع که طبق قوانین چه افرادی اجازه بازرسی دارند خواهیم پرداخت.

    بازرسی در معنای لغوی به تفتیش و وارسی کردن ترجمه می شود،

    در علم حقوق جزایی به مجموعه کارهایی که مامورهای قانون با اجازه یا به فرمان مقامات دستگاه قضا با مقصود کشف وسیله ها و دلایل جرم و اموال و دارایی های نتیجه شده از اقدام به جرم در منزل یا مخفیگاه مجرم ها توام با رعایت موازین شرعی و قانونی انجام می دهند بازرسی می گویند.

    بازرسی و تفتیش از اقدامات مهم و ضروری مامورین قضایی برای کشف جرم و دلایل و آثار آن می باشد و تاخیر در گذر زمان ممکن است، لطمه بزرگی در مراحل کشف جرم به وجود آورد.

    یکی از روش های پیدا کردن ادله اثبات جرم و دستگیری مجرمین

    طبق بند الف ماده 3 قانون اصلاحی تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، یکی از روش های پیدا کردن ادله اثبات جرم و دستگیری مجرمین، بازرسی و تفتیش محل سکونت مجرم یا محل انجام جرم می باشد. در فصل سوم از باب اول قانون آئین دادرسی کیفری به طور مفصل در مورد این موضوع بیان شده است.

    در قوانین ایران هر گونه بازرسی باید با اجازه مقام قضایی انجام شود. در مورد جرائم مشهود که در موضوع ماده 21 قانون آئین دادرسی کیفری از انواع جرائم مشهود نام برده شده است و بر اساس ماده 18 این قانون، مامورین قضایی باید همه اقدامات مورد نیاز برای حفظ و نگهداری وسایل و آثار و علائم جرم و جلوگیری از فرار مجرم را انجام دهند و تحقیقات اولیه نیز انجام شود و کلیه مراحل و اقدامات به سمع و نظر مقامات قضایی برسانند.

    در موارد جرائم مشهود مامورین قضایی می توانند مظنونین و متهمین را بازرسی بدنی کنند و اجازه تفتیش اماکن متهمین مانند منازل و اتومبیل آنها را دارند، اما در مورد جرائم غیر مشهود مامورین قضایی بدون اجازه مقام قضایی اجازه انجام هیچ اقدامی را ندارند و کلیه اقدامات اعم از تحقیقات و تفتیش بدنی و منزل و اشیاء باید با مجوز مخصوص مقام قضایی انجام شود.

    برای اطلاع از متن کامل قوانین مربوط به این قسمت می توانید به سایت تهران لو مراجعه و از مشاورین و وکلای متبحر آنها مشاوره بگیرید و اطلاعات کاملی را به دست بیاورید.

    طبق قوانین حاکم بر آئین مبارزه با مواد مخدر چه کسانی حق بازرسی دارند؟

    انجام کلیه اقدامات بازرسی و تفتیش به منظور کشف جرم، به عهده دادسرا می باشد و طبق بند ب ماده 3 قانون اصلاحی تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، ضابطین دادگستری زیر نظر تعلیمات و نظارت مقام قضایی دادسرا نسبت به کشف و بازجویی اولیه و حفظ آثار و وسایل و دلایل جرم و جلوگیری از فرار و پنهان شدن متهم، اقدام می کنند.

    طبق بند شماره ی 8 ماده شماره 4 قانون نیروی انتظامی تصویب شده ی سال 1369، کلیه وظایفی که در قانون به عنوان وظایف ضابط قوه قضائیه نام برده شده است، باید توسط نیروی انتظامی انجام شود.

    یکی از وظایفی که در این ماده برای نیروی انتظامی آورده شده است، بازرس و تفتیش و تحقیق در مورد مجرمین می باشد. پس به طور کلی انجام اموری مانند بازرسی به عهده نیروی انتظامی می باشد، البته ضابطین قانونی دیگر نیز در بعضی موارد می توانند مجوز بازرسی را از مقام قضایی دریافت کنند.

    در قانون سه نوع بازرسی بیان شده است: الف: بازرسی بدنی ب: بازرسی منزل ج: بازرسی اشیاء

    الف: بازرسی بدنی:

    هر وقت شواهدی بیان شود که متهم وسایل مربوط به جرم را به همراه خود دارد، مامورین نیروی انتظامی که ضابطین دادگستری نامیده می شوند، می توانند متهم را بازرسی بدنی کنند.

    اگر مامورین به دنبال چیز مشخصی باشد، بهتر است، اول به متهم دستور داده شود که آن چیزی که مامورین به دنبالش هستند، را خودش تحویل دهد. در این صورت نیازی به انجام بازرسی بدنی نیست،

    ولی اگر هدف مشخصی مدنظر نباشد مامورین نیروی انتظامی بازرسی بدنی را انجام می دهند و در این بازرسی بدنی باید تمام موازین عفت و حیا مدنظر گرفته شود. بازرسی بدنی متهمان زن توسط خانم ها و بازرسی بدنی متهمان مرد توسط آقایان انجام می شود،

    مگر اینکه بازرس همجنس فعلا در دسترس نباشد یا با تاخیر و منتظر ماندن احتمال داده شود که متهم آثار جرم را از بین ببرد، در این موارد بازرسی بدنی توسط غیر همجنس انجام می شود.

    الف: بازرسی بدنی:
    الف: بازرسی بدنی:

    ب: بازرسی منازل:

    چون در شرع اسلام، منزل و محل سکونت افراد دارای حرمت می باشد، در نتیجه مامور قضایی نمی تواند تحت هر شرایطی بازرسی منزل را انجام دهد. در قانون ورود بدون اجازه و رضایت صاحبخانه جرم محسوب شده و برای آن مجازات در نظر گرفته می شود.

    با تمام این تفاصیل بازرسی منازل و محل اختفای مجرمین یا محل پنهان کردن وسایل جرم از اقدامات ضروری و غیر قابل اجتناب می باشد. چه بسیار جرم هایی که با کشف وسیله جرم مانند چاقو یا اسلحه که با آن قتل انجام شده یا کشف مواد مخدر در منزل متهمین باعث اثبات جرم ها شده است.

    مواد 96 الی 102 102 قانون آئین دادرسی کیفری

    مواد 96 تا 102 قانون آئین دادرسی کیفری به طور کامل شرایط قانونی و لازم برای انجام بازرسی منازل را آورده است. در زیر به توضیح مختصری در مورد شرایط انجام بازرسی منازل متهمین می پردازیم:

    موجود بودن ظن قوی بر وجود دلایل و وسایل جرم یا دستگیری متهم در محلی که باید بازرسی شود. ( ماده 96 )

    نباید مزاحمتی برای حقوق اشخاص به وجود بیاید مگر اینکه نتیجه بازرسی خیلی از حقوق اشخاص مهمتر باشد. ( ماده 97 )

    باید متهم، شاکی و شاهدین تحقیق در مکان بازرسی حضور داشته باشند. ( ماده 98 )

    در صورتی که صاحبخانه در مکان حضور نداشته باشد، برای ادامه بازرسی باید ضرورت عنوان شود. ( ادامه ماده 98 )

    باید از حضور افرادی که مربوط به امر جزایی نیستند جلوگیری به عمل آید. ( ماده 99 )

    بازرسی از منازل حتما باید در روز انجام شود، مگر اینکه شرایط ضرورت انجام بازرسی در شب ایجاب کند که این کار به دلیل مهم بودن مسئله یا جلوگیری از حذف وسایل و ادله جرم باید در شب انجام شود و این ضرورت بایدردر صورتجلسه حتما ذکر شود. ( ماده 100 )

    در موارد عادی انجام بازرسی باید با در زدن و ارائه حکم بازرسی انجام شود

    در موارد عادی انجام بازرسی باید با در زدن و ارائه حکم بازرسی انجام شود، مگر اینکه احتمال داده شود که متهم فرار کند و یا وسایل و آثار و ادله جرم را از بین ببرد که در این موارد هم مقام قانونی باید حکم به ضرورت انجام این کار دهد و ضرورت انجام این کار هم باید در صورتجلسه آورده شود.

    در غیر از موارد ذکر شده، ورود بدون مجوز یا ورود با شکستن در و پنجره یا خراب کردن دیوار یا پریدن از روی دیوار و رفتن به پشت بام غیر قانونی می باشد و باید از انجام آن جلوگیری شود.

    در مواردی که ضرورت داشته باشد، برای جلوگیری از حذف آثار و وسایل و ادله جرم قاضی می تواند از ورود و خروج به مکان مورد بازرسی جلوگیری کند و آن را ممنوع نماید. ( ماده 101 )

    اگر صاحبخانه یا متهمین در را برای ورود مامورین قضایی و انجام بازرسی باز نکنند، قاضی می تواند دستور بدهد که در به روش دیگری باز شود، ولی باید از وارد آوردن خسارت به لوازم خودداری شود.( ماده 102 )

    در موارد عادی انجام بازرسی باید با در زدن و ارائه حکم بازرسی انجام شود
    در موارد عادی انجام بازرسی باید با در زدن و ارائه حکم بازرسی انجام شود

    ج: بازرسی اشیاء:

    در موارد جرایم غیر مشهود، بازرسی از اشیاء متهم مانند خودرو هم نیاز به مجوز از مقام قضایی دارد. فضای خودرو جزء حریم های خصوصی اشخاص است و ماده 96 شامل این مکان هم می شود.

    اگر نیاز به بررسی اشیاء دیگری مانند بسته های ارسالی پستی، بسته های مخابراتی و صوتی و ویدئویی که به متهمین مربوط می شود، باشد و این اشیاء نزد شخص دیگری باشد، باید مرجع قضایی دستور به ارسال آنها نزد خود دهد و سپس آنها را در حضور متهم بررسی و مراحل در صورتجلسه ذکر شود و در انتها از متهم امضاء گرفته شود.( ماده 104 )

    مواد 103 الی 107 102 قانون آئین دادرسی کیفری

    مواد 103 تا 107 قانون آئین دادرسی کیفری به مقررات ضبط وسایل و دلایل کشف شده در بازرسی می پردازد. در زیر به توضیح مختصری از این مواد قانونی پرداخته می شود. برای مشاهده کامل متن می توانید به سایت تهران لو مراجعه و از وکلای چیره دست آنها در مورد متن کامل این مواد بپرسید و مشاوره بگیرید.

    ماده 103: تمام وسایل مربوط به متهم در صورتی توقیف می شوند که به انجام جرم مرتبط باشند.

    ماده 105: تمام سازمان ها و ادارات و مامورین دولتی و شهرداری ها باید وسایل و دلایل جرم و اطلاعات و اسناد مورد نیاز برای تحقیق در مورد جرم را طبق خواسته مامور قضایی در اختیار آنها بگذارند.

    ماده 106: اگر متهم مدارکی را که در کشف جرم تاثیر دارد، به نزد وکیل خود یا شخص ثالثی قرار داده باشد، قاضی می تواند آنها را در حضور وکیل متهم یا شخصی که اسناد به او سپرده شده بررسی و ملاحظه نماید.

    ماده 107: تمام وسایل و اسناد و مدارک مربوط به جرم که در طول بازرسی به دست آید باید در صورتجلسه ذکر و توضیح داده شوند.

    چه مجازاتی برای افرادی که ناقض قوانین مرتبط با بازرسی و تفتیش باشند، در قانون ذکر شده است؟

    همانطور که گفته شد منازل و خودرو مربوط به متهمین جزء حریم خصوصی افراد محسوب می شود، بنابراین در مواردی که جرم غیر مشهود باشد، باید بازرسی و تفتیش با حکم مرجع قضایی انجام شود و قانون برای کسانی که بدون مجوز متعرض حریم خصوصی افراد می شود، طبق ماده 580 قانون مجازات اسلامی یک ماه تا یک سال حبس مجازات تعیین کرده است و لایحه آیین دادرسی کیفری نیز برای افراد متعرض حریم خصوصی جریمه نقدی در نظر گرفته است.

    اگر بعد از دستگیری متهم رای به توقف تعقیب داده شود، یا متهم تبرئه شود، در صورتی که در بازرسی از منزل متهم خسارت مادی وارد شده باشد، دولت جبران خسارت را به عهده می گیرد

    و اگر مشخص شود که بازپرس یا بقیه مامورین قضایی که دستور بازرسی داشته اند در امر وارد آمدن خسارت مقصر هستند، دولت خسارت را پرداخت می کند و سپس در مورد مقصران ماجرا تصمیم می گیرد.

    طبق ماده 13 قانون مقابله با مواد مخدر اماکنی که تحت بازرسی قرار گرفته اند و آثار و وسایل جرم یا مستندات جرم در آنجا کشف شده است، یا مکان هایی که برای تولید و پخش مواد مخدر مورد استفاده قرار می گرفته است، به نفع دولت توقیف می شود.

    برای چه کسانی از متهمین مواد مخدر حکم اعدام اعلام می شود:

    در کل طبق قوانین مربوط به متهمین مواد مخدر برای کشت بیشتر از 5 بار، تولید و توزیع 5 کیلوگرم مواد مخدر، تولید یا توزیع بیشتر از سی گرم شیشه یا هروئین یا مواد روان گردان، حکم اعدام نظر گرفته شده است، اما به دلیل دستگیری تعداد زیادی متهمین که مشمول این شرایط می شوند، قانون و شرایط حکم اعدام تغییراتی کرده است.

    اعدام و مصادره اموال سنگین ترین حکمی است که برای یک متهم مواد مخدر تعیین می شود، ولی احراز واجد شرایط اعدام شدن باید توسط قاضی تعیین شود.

    یکی از عواملی که روی قیمت فروش مواد مخدر تاثیر می گذارد، مجازاتی است که برای متهمین انواع مواد مخدر تعیین می شود، زیرا میزان مجازات با نوع ماده مخدر و مراحل ارتکاب آن ارتباط زیادی دارد. هر چه ماده مخدر مضرتر و عوارض آن بیشتر باشد، مجازات آن هم سنگین تر است.

    برای جرم هایی در ارتباط با مخدرهای روان گردان مانند: آمفتامین، مت آمفتامین، شیشه و LSD، اگر میزان مخدر کشف شده بیشتر از دو کیلوگرم باشد، حکم اعدام و در اختیارگیری اموال مجرم برای متهم صادر می شود، البته در مصادره اموال، میزانی از اموال برای تامین هزینه زندگی خانواده مجرم نگه داشته می شود و در اختیار خانواده اش قرار می گیرد.

    برای چه کسانی از متهمین مواد مخدر حکم اعدام اعلام می شود:
    برای چه کسانی از متهمین مواد مخدر حکم اعدام اعلام می شود:

    5 شرط برای انجام حکم اعدام

    الف: متهمین برای مقابله با مامورین از سلاح گرم یا شکاری استفاده کرده باشد.

    ب: متهم به عنوان سردسته باند تولید یا توزیع و فروش مواد مخدر مورد شناخت قرار گرفته باشد.

    ج: متهم پشتیبان مالی تولید و پخش مواد مخدر یا سرمایه گذار تهیه و تامین مواد مخدر بوده باشد.

    د: متهم برای انجام جرم از کودکان و نوجوانان کمتر از 18 سال یا از افرادی که مشکل عقلی دارند، مانند دیوانگان استفاده کرده باشد.

    ه: متهم قبلا هم محکوم به اعدام یا حبس ابد یا حبس بیشتر از 15 سال به دلیل انجام جرم های مربوط به مواد مخدر شده باشد.

    بنابراین با توجه به شرایط ذکر شده، شخصی برای اولین بار مواد روان گردان بیشتر از 2 کیلوگرم با خود حمل کرده و گیر قانون افتاده باشد، اگر یکی از شرایط فوق الذکر را نداشته باشد، برای او حکم اعدام یا حبس ابد تعیین نمی شود و مجازات او 30 سال حبس و مصادره اموالی که از انجام جرم به دست آمده است، می باشد.

    میزان لازم کشف شده هر یک از مواد مخدر برای ابلاغ حکم اعدام

    در ضمن لازم به ذکر است که کشف میزانی که منجر به حکم اعدام برای متهم مواد مخدر می شود، برای انواع مواد مخدر متفاوت است:

    برای مواد روان گردان میزان 2 کیلوگرم، برای مواد مخدر مشتق از مورفین و کاکویین میزان 3 کیلوگرم و برای مواد مخدر دیگر که عوارض کمتری برای مصرف کننده دارند، مانند تریاک، حشیش، ماری جوانا، چرس، شیره تریاک، سوخته تریاک و غیره، میزان 50 کیلوگرم همراه با داشتن شرایط ذکر شده، حکم اعدام را برای متهمین در پی خواهد داشت.

    به عبارت دیگر قانون برای قاچاق شیشه 25 برابر مجازاتی سنگین تر از قاچاق تریاک در نظر گرفته است. و اگر قاضی تشخیص دهد که کل زندگی متهم با انجام جرم گذشته است و قاچاق و توزیع یا فروش یا تولید مواد مخدر راه درآمد او می باشد، می تواند حکم به توقیف و مصادره تمام اموال او و حتی اموالی که به خانواده اش مثلا به عنوان صلح یا مهریه داده است، بدهد. چون تمام این دارایی ها از راه ارتکاب جرم یا همان قاچاق مواد مخدر کسب شده است.

    میزان لازم کشف شده هر یک از مواد مخدر برای ابلاغ حکم اعدام
    میزان لازم کشف شده هر یک از مواد مخدر برای ابلاغ حکم اعدام

    اما با وضع قانون جدیدی با عنوان ” کاهش مجازات حبس تعزیری” تمام حبس های مرتبط با مواد مخدر به جز حبس ابد به نصف کاهش یافته است.

    سه تا پنج کیلوگرم تریاک

    مثلا برای شخصی که متهم به ارتکاب جرم مربوط به سه تا پنج کیلوگرم تریاک بوده است و مجازات سه تا پانزده سال حبس برای او در نظر گرفته شده بود، طبق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری تعداد سال های حبس به یکسال و نیم تا هفت سال و نیم کاهش یافته است،

    البته قاضی باید حداقل مجازات یعنی یکسال و نیم را در نظر بگیرد مگر اینکه متهم دارای سوء سابقه باشد، یا کلا متهم به انجام جرم مشغول باشد و یا تصور شود که ممکن است، جرات متهم در انجام جرم بیشتر شود و دوباره مرتکب جرم شود، قاضی مجازات مرتبط با 5 کیلوگرم تریاک را بیشتر از یکسال و نیم در نظر بگیرد.

    همانطور که ملاحظه می شود، قوانین مربوط به مواد مخدر در ابتدای انقلاب بسیار سختگیرانه تر بوده و مجازات اعدام را برای بیشتر جرم های مربوط به مواد مخدر در نظر می گرفتند، اما به مرور این روند آسان تر شده است و مجازات سبک تری برای متهمین در نظر گرفته می شود، اما با همین روند هم بیشتر از 60 درصد زندانیان، به دلیل انجام جرم هایی مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر می برند.

    اگر متهم مواد مخدر دارید که به مجازات سنگین محکوم شده است، برای اینکه از نحوه کاهش مجازات مطلع شوید و بتوانید لایحه دفاعیه برای متهم مواد مخدر صادر کنید، پیشنهاد می کنم از سایت تهران لو و وکلای باتجربه آن سایت استفاده کنید و از تخفیفاتی که شامل متهم تان می شود، مطلع شوید.

    برای گرفتن تخفیف در مجازات متهم مواد مخدر چه شرایطی لازم است؟

    قانون اصلاح قانون مقابله با مواد مخدر مصوب 1376، قانونی است که به پرونده های مواد مخدر می پردازد و در این موارد باید به آنها استناد شود و اگر موردی پیش بیاید که این قانون در مورد آن سکوت کرده باشد، می توان از مقررات عمومی استفاده کرد.

    ماده 38 قانون اصلاح قانون مقابله با مواد مخدر، به توضیحاتی در مورد اعمال تخفیف برای مجرمین مواد مخدر می پردازد. در این ماده بیان می شود که قانون می تواند با در نظر گرفتن شرایطی، مجازات را تا نصف میزان صادر شده کاهش دهد.

    15 سال

    برای افرادی که به حبس ابد محکوم شده اند، حداکثر میزان تخفیف 15 سال می باشد و در مورد مجازات اعدام، باید به کمیسیون عفو دادخواست و تقاضای عفو و تخفیف مجازات ارسال شود.

    15 سال
    15 سال

    در مواردی که متهمان و محکومین پس از صدور حکم با نیروی انتظامی و مرجع قضایی برای کشف باندها، گروه ها و سرکرده ها کمک کنند، دادگاه می تواند طبق تقاضای نیروی انتظامی و با استناد به مدارک موجود، مجازات آنها را کاهش دهد.

    با توجه به اینکه در قانون سابق مصوب سال 1367 در مورد روش اعمال تخفیف در مجازات، روش مشخصی در نظر گرفته نشده بود و قضات از ماده 22 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 استفاده می کردند و این قانون برای مجرمان مواد مخدر مناسب شناخته نشد و برای محدود کردن قضات در اعمال تخفیف، در سال 1376 قانون جدیدی تحت عنوان ماده 38 تصویب شد و خواسته شد در مورد متهمین مواد مخدر فقط بر اساس این ماده تخفیفات اعمال شود.

    ماده 22 قانون مجازات اسلامی در خصوص اوضاع پیاده سازی تخفیف

    1. شاکی یا مدعی خصوصی از شکایت خود صرف نظر کند.
    2. راهنمایی ها و اظهارات متهم به کشف باند و گروه های بزرگ تر و شناخت شرکا جرم تاثیر داشته باشد.
    3. متهم تحت اوضاع و احوال خاصی، مرتکب جرم شده باشد.
    4. متهم قبل از اینکه تحت تعقیب قرار بگیرد به جرم خود اعتراف کند و در مراحل تحقیق اطلاعات مهمی را افشاء نماید.
    5. متهم در وضعیت خاصی بوده باشد، یا سابقه خوبی داشته باشد.
    6. متهم جهت کاهش آثار جرم و جبران خسارات وارده تلاش بسیاری کند.

    بند 5 ماده 5 قانون اصلاح قانون مقابله با مواد مخدر به مجازات نقدی برای میزان بیشتر از 20 کیلوگرم تا 100 کیلوگرم مواد مخدر پرداخته است.

    برای مثال فردی که میزان 40 کیلوگرم تریاک حمل کرده باشد، از آنجایی که مجازات نقدی برای حمل 20 کیلوگرم مواد، مقدار 200 میلیون ریال می باشد و به ازای هر کیلوگرم بیشتر از 20 کیلوگرم مواد مخدر، میزان 2 میلیون ریال جریمه نقدی در نظر گرفته می شود،

    در نتیجه مجازات نقدی مجرم حمل کننده 40 کیلوگرم تریاک، مقدار 240 میلیون ریال می باشد. چون این میزان جریمه نقدی کاملا مشخص و معین می باشد و حداقلی برای آن در نظر گرفته نشده است، دادگاه می تواند ماده تخفیف در مجازات را اعمال کند و میزان آن را تا نصف کم کند.

    قانون برای متهمین رده های بعدی و نزدیکان درجه یک متهم چه مجازاتی را در نظر می گیرد؟

    تبصره یک ماده 21 قانون مقابله با مواد مخدر مصوب سال 1367، مشخص کرده است که مجازات نزدیکان درجه یک متهم و متهمین رده های بعدی تا یک دهم مجازات متهم اصلی تعیین می شود.

    منظور از نزدیکان متهم کسانی است که در پناه دادن، فراری دادن و… به متهم کمک کرده اند، البته اگر این کمک با علم به مجرم بودن متهم و به عمد انجام شده باشد، این افراد جزء محکومین جرایم مواد مخدر شناخته می شوند و مجازات آنها تا سقف یک دهم مجازات متهم اصلی در نظر گرفته می شود،

    البته این ماده شامل مواردی می شود که مجازات برای متهم اصلی اعدام یا حبس ابد نباشد. و در این موارد تعیین میزان یک دهم مجازات برای متهمین پناه دهنده و فراری دهنده، میسر نمی باشد. در زیر متن همین ماده برای این دو گروه مجازات مشخصی تعیین شده است.

    قانون برای متهمین رده های بعدی و نزدیکان درجه یک متهم چه مجازاتی را در نظر می گیرد؟
    قانون برای متهمین رده های بعدی و نزدیکان درجه یک متهم چه مجازاتی را در نظر می گیرد؟

    اگر مردی اعتیاد به مواد مخدر باشد، آیا همسر او می تواند درخواست طلاق دهد؟

    طبق ماده 1130 قانون مدنی، اگر مردی به هر نوعی از مواد مخدر اعتیاد داشته باشد، یا به مصرف مشروبات الکلی معتاد باشد و باعث به وجود آمدن مسائلی در زندگی خانوادگی شود و شوهر از ترک اعتیاد در زمان مشخص شده توسط پزشک ترک اعتیاد، امتناع ورزد، زن می تواند اقدام به طلاق نماید.

    و در صورتی که شوهر بعد از ترک اعتیاد، دوباره به تعهد خود اقدام نکند و مصرف مواد مخدر را دوباره شروع کند یا دوباره مشروبات الکلی را مصرف کند، قانون حق طلاق را به زن می دهد، حتی اگر شوهر نخواهد همسرش را طلاق دهد، باز هم قانون طبق خواست زن، حکم طلاق را جاری می کند.

    یک وکیل با تجربه برای دفاع از متهم مواد مخدر چه اقداماتی باید انجام دهد؟

    با توجه به اینکه جرایم مواد مخدر و اتهاماتی در زمینه جابجایی یا نگهداری مواد مخدر در جامعه بسیار شیوع پیدا کرده است و این اتهامات می تواند منجر به زندانی شدن و یا حتی مجازات سنگین تری شود،

    بنابراین برای اینکه بتوانید بهترین کمک را به متهم مواد مخدر کرده باشید، باید در همان آغاز کار یک وکیل بسیار با تجربه در امر دفاع از متهمین مواد مخدر که به کلیه مجازات و اصلاحیه ها و قوانین و مقررات مر بوط به متهمین مواد مخدر مسلط باشد، را استخدام کنید و با او مشورت کنید و از او مشاوره دریافت نمایید.

    وکیل چیره دست باید با تجربیاتی که از پرونده های مشابه جرایم مواد مخدر کسب کرده است، بتواند از موکل خود دفاع نماید و تا حد امکان او را از اتهام تبرئه کند و یا کمترین مجازات را برای او بخواهد.

    به همین دلیل توصیه اکید می شود، وکلای سایت تهران لو را بررسی کنید، این سایت لیستی از وکلای با تجربه در زمینه مواد مخدر را در اختیارتان قرار می دهد و با بررسی تجربیات وکلای معرفی شده مطمئنا می توانید بهترین و با تجربه ترین وکیل را از بین آنها انتخاب کنید و به او مراجعه نمایید.

    در زیر به بخشی از مشخصات یک وکیل خوب و با تجربه و دلسوز اشاره می شود:

    • یک وکیل چیره دست مانند وکلای سایت تهران لو، باید پرونده متهم مواد مخدر را به طور کامل و به خوبی مطالعه کند تا با توجه به تمام اطلاعات موجود در پرونده بهترین راهکار را برای دفاع از متهم پیدا کند.
    • وکلای با تجربه سایت تهران لو در صحبت های متهم و در پرونده او به دقت تحقیق و جستجو می کنند تا سرنخی برای دفاع از متهم و به دست آوردن نتیجه مطلوب پیدا کنند.
    • وکیل با تجربه باید مستندات و دلایل به دست آورده از جستجو و تفحص در پرونده را جمع آوری کند و آنها پیوست لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر قرار دهد.
    • یک وکیل متبحر باید بتواند در مواقع لزوم به درستی در مقابل اقدامات نادرست مسئولین پرونده مانند بازپرس، قاضی و دادستان بایستد.
    • یک وکیل ماهر باید به کلیه قوانین مربوط به مواد مخدر و جدیدترین و آخرین قوانین و اصلاحیه ها تسلط کامل داشته باشد تا در صورت لزوم بتواند از آنها در دادگاه استفاده کند و به نفع متهم مواد مخدر آنها را به کار ببرد.
    • وکیل مدافع متهم مواد مخدر باید بتواند در مواقع لازم به رای صادر شده از دادگاه اعتراض کند و نتیجه آن را در دادگاه تجدید نظر پیگیری کند.
    در زیر به بخشی از مشخصات یک وکیل خوب و با تجربه و دلسوز اشاره می شود:
    در زیر به بخشی از مشخصات یک وکیل خوب و با تجربه و دلسوز اشاره می شود:

    در این جا به انتهای بررسی موضوع لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر رسیدیم. امید است موضوعات ارائه شده در خصوص لایحه دفاعیه از متهم مواد مخدر برای شما مفید واقع شده باشند. مجددا تاکید داریم که در موارد این چنینی از کارشناسان خبره تهران لو استفاده نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشدار: کلیه محتوای درج شده در این وب سایت جنبه اطلاع رسانی داشته و ممکن است برخی مطالب به روز یا الزاما صحیح نباشند.

    مطالب محبوب سایت

    مطالب مرتبط

    وکیل ثبتی تبریز

    وکیل ثبتی تبریز

    موضوع بحث این مقاله، وکیل ثبتی تبریز می باشد. لطفا تا انتهای این مبحث حقوقی کاربردی همراه ما بمانید. وکیل ثبتی یکی از انواع وکالت

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    نمونه لایحه آزادی مشروط

    با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع نمونه لایحه آزادی مشروط آشنا شوید. یکی از مواردی که در مورد پرونده های در رابطه با